[Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ v2.0

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 6.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Woei, vandaag de 1,25GHz versie opgehaald in de mac store Groningen. Het was de laatste die zie hadden :)

Thuis gelijk 512MB geheugen ingebouwd, want die 256MB was inderdaad verschrikkelijk traag. Bij mij zat er een Samsung 256MB PC3200 CL3 reepje in trouwens en een Seagate 40 gig 5400rpm schijf...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68535

Qorne schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 21:20:
Misschien is het nuttig voor de mensen hierow,

Heb nu zowel de 1.25Ghz hier draaien als de 1.42Ghz.
De 1.42Ghz werkt echt zeer lekker zelfs met "maar" 256mb videobewerken gaat gewoon goed, en EyeTV draait ook perfect onder het dagelijkse werk :)
Geldt dit ook voor Final Cut Pro?

@Moartn: Welk type/merk geheugen heb je erin gestopt?

Ik woon in Groningen dus geef de naam van de winkel er ook maar bij :).

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 68535 op 16-02-2005 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-07 07:54
Anoniem: 68535 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 12:39:
[...]

Zoals hij al zei, dit was de laatste die ze hebben,
ik had ze maandag al gebeld, ze hadden nog 1 1,25, maar ik wil perse de 1,42 dus ik heb gezegd laat maar....

winkel heet Bossina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:03

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

macmouse schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:12:
[...]

ik had ze maandag al gebeld, ze hadden nog 1 1,25, maar ik wil perse de 1,42 dus ik heb gezegd laat maar....

winkel heet Bossina
Haal em in Amsterdam. Zijn een heleboel binnengekomen. Ik krijg ga em morgen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Anoniem: 68535 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 12:39:
[...]

Was nog een reepje geheugen wat ik had liggen, ooit eens bij Norrod gehaald. Het merk is RAMbo (nee, dat die naam bedenk ik niet 8)7), en er zaten Infineon chipjes op. Gewoon PC3200 CL3 reepje. Volgens mij is zo'n mini helemaal niet kieskeurig qua geheugen, dus je kunt kopen wat je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
LoeiOrdinair schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:20:
[...]

Haal em in Amsterdam. Zijn een heleboel binnengekomen. Ik krijg ga em morgen halen.
Euhm, amsterdam is groot :p

Welke store bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

macmouse schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:12:

winkel heet Bossina
Dat had ik wel begrepen hoor Macmouse. Het ging mij om het reepje geheugen, niet om de Mac mini zelf. Ik ben vanmiddag nog bij Bossina geweest ;).

@Madmark: Voor zoiets ga ik echt niet naar zo'n uithoek als Amsterdam. Veel te ver!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 68535 op 16-02-2005 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
Anoniem: 68535 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:39:
[...]

Dat had ik wel begrepen hoor Macmouse. Het ging mij om het reepje geheugen, niet om de Mac mini zelf. Ik ben vanmiddag nog bij Bossina geweest ;).

@Madmark: Voor zoiets ga ik echt niet naar zo'n uithoek als Amsterdam. Veel te ver!
Ok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zag vandaag iets vreemds op de apple store. In mijn order was het keyboard en de muis gecanceld en later was die weer toegevoegd... niets aan de prijs veranderd etc. Geeft mij wel hoop dat ze bezig zijn met mijn order :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135894

Hallo,

Bij mij was hezelfde aan de hand. Daarnaast was de Shipping Method verandert in Fast Ship (EMEA)..... Alleen de est ship date staat nog op 3/2/2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134997

fetcher schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:16:
Ik zag vandaag iets vreemds op de apple store. In mijn order was het keyboard en de muis gecanceld en later was die weer toegevoegd... niets aan de prijs veranderd etc. Geeft mij wel hoop dat ze bezig zijn met mijn order :P
Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen.

Ze zijn NIET bezig met jou order. Ik heb m'n order op 27 januari ingelegd en binnen notime was het toetsenbord ook gecancelled/nieuw opgevoerd en de shipmentmethode aangepast. Maar inmiddels wacht ik alweer 3 weken ;-). (on or before datum is overigens pas half volgende week dus daar houden ze zich tot nu toe goed aan).

Helaas!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97768

Beter die shipment methode dan de mijne (merge in transit). Die had ik dus. 14 jan. mini besteld + tobo, vorige week maandag 7 feb verzonden (on or before 11 feb). Gisteren pas binnen omdat het toetsenbord er een week(!) over deed van Ierland naar NL te komen, die was er maandag pas. Toen was het een kwestie van een dag.

Dus dat van jullie is wel beter hoor.
Hij bevalt overigens super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43710

dat is niet toegestaan. Servicemanuals zijn voor de ASC's en niet voor homeusers
Gevonden.
Misschien handig.

En jaja ik heb 'm ook besteld. On or before 08-03-05 binnen.
Moest telefonisch mijn bestelling wijzigen omdat er NL-software bij zit, dat vind ik onprettig werken.
Een heel erg vriendelijke vrouw heeft me toegezegd dat ik alles in NL en UK versies erbij krijg.

Leuk detail: kreeg al studentenkorting, maar een week na m'n bestelling kreeg ik een e-mail met een kortingsnummer voor de volgende bestelling. Dus ik bel op, dezelfde aardige vrouw aan de telefoon....

Om een niet zo lang verhaal kort te maken: ik kreeg die korting alsnog over mijn staande bestelling. Nu dus € 514,- voor mini-mac 1,25 + 512 MB mem.

Niet slecht toch..
Hoop dat de link bijdraagd aan de topic

[ Voor 10% gewijzigd door Zwerver op 16-02-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Q schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:27:
[...]

Illegaal materiaal niet echt nee. Zou maar snel weghalen.
Wat is dat nou weer voor een onzin ????
illegaal ????

Gewoon handig

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 43710 op 16-02-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43710 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:10:
dat is niet toegestaan. Servicemanuals zijn voor de ASC's en niet voor homeusers
Gevonden.
Misschien handig.

Hoop dat de link bijdraagd aan de topic
Ik snap het niet.
Hoe achterlijk is die regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34

Maximus

There is no substitute

Anoniem: 43710 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:52:
[...]

Ik snap het niet.
Hoe achterlijk is die regel?
Service manuals zijn voor service centers die daarmee de minis kunnen openen en een duidelijke guide krijgen hoe zij dit moeten doen. Omdat er sommige dingen in beschreven worden wat voor een home user warrenty foid kan opleveren mag dit niet getoond worden. De service provider mag dit wel omdat deze namens Apple service verleent. In de manual ansich wordt ook vermeld dat het document niet verspreid mag worden.

Dan is het nog zo dat op de documenten een bepaald copyright ligt dat die docs alleen gebruikt mogen worden voor service doeleinden en niet door home users, vandaar :) en om gedonder te voorkomen accepteer got dit niet. Geld ook voor andere documenten van bedrijven die specifiek voor intern gebruik zijn.

Maar back on-topic
Mijn excuses voor het OT gaan

[ Voor 9% gewijzigd door Maximus op 16-02-2005 22:02 ]

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maximus schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:58:
[...]

Service manuals zijn voor service centers die daarmee de minis kunnen openen en een duidelijke guide krijgen hoe zij dit moeten doen. Omdat er sommige dingen in beschreven worden wat voor een home user warrenty foid kan opleveren mag dit niet getoond worden. De service provider mag dit wel omdat deze namens Apple service verleent.

Dan is het nog zo dat op de documenten een bepaald copyright ligt dat die docs alleen gebruikt mogen worden voor service doeleinden en niet door home users, vandaar :) en om gedonder te voorkomen accepteer got dit niet. Geld ook voor andere documenten van bedrijven die specifiek voor intern gebruik zijn.
Lang leve Internet. ...Hack the planet...!
Gelukkig genoeg andere links, helaas niet op het ... got.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 97768 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 19:20:
Beter die shipment methode dan de mijne (merge in transit). Die had ik dus. 14 jan. mini besteld + tobo, vorige week maandag 7 feb verzonden (on or before 11 feb). Gisteren pas binnen omdat het toetsenbord er een week(!) over deed van Ierland naar NL te komen, die was er maandag pas. Toen was het een kwestie van een dag.
De mijne zou vorige week dinsdag verstuurd zijn en als ik de shipment status mag geloven staat ie nu al 5 dagen ergens in Luxemburg. Nogal teleurstellend als je 2 werkdagen na bestelling al te horen krijgt dat ie verstuurd is en na 2-3 dagen bezorgd zal worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En dat heeft Apple fout gedaan? Ik weet dat je dat niet letterlijk zegt maar ik krijg wel 't idee dat je dat bedoelt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CyBeR schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:27:
En dat heeft Apple fout gedaan? Ik weet dat je dat niet letterlijk zegt maar ik krijg wel 't idee dat je dat bedoelt.
Apple kiest de verzendmethode. Blijkbaar hebben ze voor een pakketdienst gekozen die het rustig aan doet. Voor een paar euro meer heb je je pakketje echt in 3 dagen.

Ik bestel af en toe spullen bij Amazon USA en Canada. De goedkoopste verzendmethode duurt 4-8 weken. Ik kan ook een paar dollar meer betalen en dan heb ik 't vaak al na 3 dagen. Die paar dollar heb ik daar graag voor over.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maximus schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 21:58:
[...]

Service manuals zijn voor service centers die daarmee de minis kunnen openen en een duidelijke guide krijgen hoe zij dit moeten doen. Omdat er sommige dingen in beschreven worden wat voor een home user warrenty foid kan opleveren mag dit niet getoond worden. De service provider mag dit wel omdat deze namens Apple service verleent. In de manual ansich wordt ook vermeld dat het document niet verspreid mag worden.

Maar back on-topic
Mijn excuses voor het OT gaan
Verdomme, dat is sensuur! Die manuals zijn gewoon als PDF-je beschikbaar en inderdaad te vinden, maar om ze hier nou te verbieden omdat je warranty-voids kunt veroorzaken. In het begin van dit topic staat hoe je een Mini kunt openen, haal dat dan ook weg. Ik vraag me dan echter wel af of dit forum wel past in een land dat zich een volwaardige democratie noemt, dit zijn Chinese toestanden. We zijn geen simpele eindgebruikers, hier lopen tweakers rond. En dat velen niet bij een bedrijf werken die dergelijke documenten hebben, wil niet zeggen dat ze niet net zo professioneel bezig zijn thuis met hun hobby. Dergelijke informatie hoort juist thuis op dat forum! Welk belang behartigen jullie eigenlijk? Dat van jullie (mede)tweakers of van een of ander bekrompen bedrijf? Deze informatie is dus cruciaal voor dit topic, en bovenal is informatie een RECHT.

[ Voor 16% gewijzigd door SvMp op 17-02-2005 00:13 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rustig, rustig. Als er een iemand tegen censuur is ben ik 't. En dit is geen censuur. Dit is gewoon copyrights naleven. Dat niet doen kan je een hele boel gezeik opleveren, weet ik uit ervaring. 't gaat niet om die warranty, 't gaat om de copyrights. Als jij hier in geuren en kleuren wilt beschrijven hoe je de Mac mini open krijgt mag dat, als je dat in de vorm van een PDF wilt doen mag dat ook. Als je dat wilt doen door een document te plaatsen dat door de rechthebbende niet zomaar mag worden verspreid, dan mag dat niet.

Ik stel voor dat dit de laatste post is over die service manual en dat de Mac mini service manual niet meer gepost wordt omdat het gewoon niet mag.

(Even bold zodat 't wat meer opvalt voor mensen die liever geen posts van meer dan 3 regels lezen)

CyBeR schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:18:
Rustig, rustig. Als er een iemand tegen censuur is ben ik 't.
...
Ik stel voor dat dit de laatste post is over die service manual en dat de Mac mini service manual niet meer gepost wordt omdat het gewoon niet mag.
Ik stel voor dat we er nog even over doorgaan. De link die ik poste was inderdaad de officiele service-manual, juist daarom denk ik dat ie hier thuis hoort. Zoals Svdmeer (volgens mij stemmen we hetzelfde...) ook al zei, denk ik ook dat zulke informatie van groot belang is voor de tweaker die hier komt.

Wat is de waarde van Tweakers.net als er teveel gemoddereerd wordt?

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-06 14:38

notgib

ach, wat zal ik zeggen

En ik stel voor dat dit soort discussies offtopic zijn, vandaar een ontopic vraag: Wat is de huidige levertijd van de mini? En maakt het nog uit welke versie je besteld (is de 1.25 b.v. sneller leverbaar dan de 1.42 met SD?)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
notgib schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:13:
En ik stel voor dat dit soort discussies offtopic zijn, vandaar een ontopic vraag: Wat is de huidige levertijd van de mini? En maakt het nog uit welke versie je besteld (is de 1.25 b.v. sneller leverbaar dan de 1.42 met SD?)
Quote van de Apple NL Store:
Meestal verzendklaar: 2 - 3 weken
Voor zowel de 1.25 als 1.42 GHz versie :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• fetcher
Anoniem: 135894 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:51:
Hallo,

Bij mij was hezelfde aan de hand. Daarnaast was de Shipping Method verandert in Fast Ship (EMEA)..... Alleen de est ship date staat nog op 3/2/2005.
bij mij is het inderdaad ook veranderd in Fast ship (EMEA).

Ach ja, geduld dan maar, erg moeilijk ;)

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:03

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

macmouse schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 17:03:
[...]

Euhm, amsterdam is groot :p

Welke store bedoel je ?
CS
notgib schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:13:
Maar als je de mini dus in amsterdam besteld gaat het veel sneller. Centraal Station dus.

[ Voor 54% gewijzigd door LoeiOrdinair op 17-02-2005 11:51 ]

Heeft iemand ervaring met Final Cut Pro op de Mac mini? En zo ja, kun je me dan vertellen hoe goed of slecht het werkt?

p.s. Ik weet dat je voor videobewerking het beste een Powermac kunt gebruiken, maar zelf werk ik soms met Final Cut Pro op een oude Powermac met een G4. Aangezien de Mac mini ook een G4 heeft vraag ik me af of ik met de aanschaf van een Mac mini voldoende "power" heb om met FCP te werken.Zal voor een groot deel ook wel aan de videokaart liggen.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verklaring Apple verkoop punten Amsterdam.

MacHouse: Raadhuisstraat, achter magnaplaza.
Apple Centre: Tegenover Centraal Station, Onder andere onderwijsstore, geeft als enige de 6% online studenten korting.

@ Nitai:

In amsterdam.

[ Voor 10% gewijzigd door Matias op 17-02-2005 12:14 ]

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-07 16:45

Nitai

Live the life you love.

ik had ook gewoon studentenkorting bij de Machouse Rotterdam

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Anoniem: 341

Nitai schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:12:
Ja, maar daar krijg je maximaal 6%, terwijl als je het via Apple doet je tot 20% kan krijgen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 341 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:25:
[...]

Ja, maar daar krijg je maximaal 6%, terwijl als je het via Apple doet je tot 20% kan krijgen.
Alleen via ADC. En maar een keer in je leven.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 17-02-2005 12:30 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
[...]

offtopic:
klinkt als een gevalletje "klok horen luiden, maar geen flauw idee waar de klepel hangt" :P
Voor meer informatie, zie Powerbook kopen via ADC - korting? en Apple Developer Connection (ADC) Student :)

micheljansen.org

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 20:15
fetcher schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 18:16:
Bijkbaar zijn er nieuwe types toetsenborden en muizen. Volgens Apple zijn daarom de oude van je bestelling verwijderd en hebben ze de nieuwe toegevoegd. Beiden hebben wel hetzelfde nummer.

• fetcher
weird want de type nummers en de prijzen zijn inderdaad exact hetzelfde :)

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Nitai schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:12:
Ik ook in Groningen, was 5% ipv 6 trouwens, maargoed...

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

dawuss schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 09:42:
[...]
Quote van de Apple NL Store:
[...]
Voor zowel de 1.25 als 1.42 GHz versie :)
thx, heb hem overigens besteld bij mailamac. Weet niet of daar dezelfde levertijden voor gelden, dus ik heb ff gebeld, "meneer, dat kan twee dagen zijn maar ook 1,5 week". Fijn, weet ik tenminste waar ik aan toe ben... not! 8)

• Matias
  • Niet online
offtopic:
ik vraag me eigenlijk altijd af waarom sommige mensen een apple product "Niet" bij de desbetreffende online apple store bestellen. Het lijkt mij alleen maar logisch dat de apple store zijn eigen orders boven de orders van resellers plaatst. Daarnaast rekenen de apple resellers vaak hogere prijzen dan apple zelf.

Kortom, is het niet een beetje krom om een mac te bestellen bij een reseller terwijl er een goede gerenomeerde online apple store is? :?

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

matiasjansen schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:14:
offtopic:
ik vraag me eigenlijk altijd af waarom sommige mensen een apple product "Niet" bij de desbetreffende online apple store bestellen. Het lijkt mij alleen maar logisch dat de apple store zijn eigen orders boven de orders van resellers plaatst. Daarnaast rekenen de apple resellers vaak hogere prijzen dan apple zelf.

Kortom, is het niet een beetje krom om een mac te bestellen bij een reseller terwijl er een goede gerenomeerde online apple store is? :?
Omdat de Apple Centers exact even duur zijn en omdat ik daar niet 2-3 weken op m'n Mini hoefde te wachten. Bovendien kun je daar veel makkelijker komen zeuren als het onverhoopt stuk mocht gaan.

• Matias
  • Niet online
Moartn schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:38:
[...]

Omdat de Apple Centers exact even duur zijn en omdat ik daar niet 2-3 weken op m'n Mini hoefde te wachten. Bovendien kun je daar veel makkelijker komen zeuren als het onverhoopt stuk mocht gaan.
offtopic:
Ik heb het over resellers (zowel online als in levende lijve) niet stores of centers, een reseller is bijvoorbeeld dixons, of je lokale pcboer.

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

matiasjansen schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:45:
[...]
offtopic:
Ik heb het over resellers (zowel online als in levende lijve) niet stores of centers, een reseller is bijvoorbeeld dixons, of je lokale pcboer.
offtopic:
Omdat het voor mij:
a) in prijs niks uitmaakt
b) ik het macally icekey toetsenbord erbij wil, die heeft macstore (natuurlijk) niet
c) het gewoon een goede betrouwbare dealer is, die ik een stuk hoger heb zitten dan hit-and-run resellers als Norrod die nu toevallig ff de mini verkopen.

• chem
  • Laatst online: 06-07 10:04

chem

Reist de wereld rond

Anoniem: 43710 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 00:32:
[...]

Ik stel voor dat we er nog even over doorgaan. De link die ik poste was inderdaad de officiele service-manual, juist daarom denk ik dat ie hier thuis hoort. Zoals Svdmeer (volgens mij stemmen we hetzelfde...) ook al zei, denk ik ook dat zulke informatie van groot belang is voor de tweaker die hier komt.

Wat is de waarde van Tweakers.net als er teveel gemoddereerd wordt?
Die discussie mag je in LA voeren, en wel met een goede onderbouwing.

Voor svdmeer geldt ook dat vloeken etc niet gewenst is. Het is nou eenmaal illegaal, en daar doen we hier niet aan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• OllieMongollie
matiasjansen schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 16:14:
offtopic:
Niet geheel off-topic. Die gerenomeerde apple-store heeft mijn op 13 januari geplaatste order tot 3x toe naar achteren geschoven :'( En dat, terwijl ze in heel nederland gewoon op voorraad zijn. Tja, dan betaal ik maar een paar eurootjes meer voor een bluetooth keyboard en muis, maar dan heb ik wel een aanspreekpunt 15 minuutjes van mij vandaan. Scheelt toch wel als er problemen zijn. :)

Ben overigens een tevreden Mac Mini gebruiker. :D

Anoniem: 52526

Vandaag viel Netwerk in mijn bus (Belgisch tijdschrift voor computer & multimedia). Groot was mijn verbazing toen ik dit las:
De grote troef van de Mac mini, naast z'n ultracompacte ontwerp uiteraard, vormt de schitterende multimediabundel iLife '05, maar om die ten volle te kunnen benutten, voorzie je best extra geheugen en een grotere harde schijf. Van de vriendenprijs van € 509 blijft dan wenig over, te meer omdat een Windows-pc met een gelijkaardige configuratie nog altijd enkele honderden euro minder kost.
Hier begint het al, ze gaan vergelijken met een Windows pc. Ik vraag mij serieus af wat ze met gelijkaardige configuratie bedoelen.

Maar bij de minpunten staat:
Slechts 2 USB-poorten, gedateerde processor, slechts 256 MB RAM
Vooral dat middelste deed mij raar opkijken. Volgens mij hebben die alleen maar naar de kloksnelheid gekeken want je kan G4 1,25 GHz toch niet gedateerd noemen? Ik bedoel, dan is een AMD Athlon 3000+ ook gedateerd...
Anyway, Netwerk is serieus in m'n achting gedaald. Ik dacht dat ze daar toch wat meer verstand hadden van Mac...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Hoe kan je krasjes op de mac mini verwijderen? Mij bij zie je lichte krasjes op de bovenkantvan de mac. Deze wil ik het liefst wegpoetsen. Is dit mogelijk? Wat voor spul kan ik het beste hiervoor gebruiken.?

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71569

ken schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 01:44:
Hoe kan je krasjes op de mac mini verwijderen? Mij bij zie je lichte krasjes op de bovenkantvan de mac. Deze wil ik het liefst wegpoetsen. Is dit mogelijk? Wat voor spul kan ik het beste hiervoor gebruiken.?
Volgens mij heeft dit de meeste kans van slagen als je het op dezelfde wijze behandelt als krasjes op iPod displays, die schijnen namelijk goed te kunnen worden verwijderd. hier dus :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
ken schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 01:44:
Brillen vloeistof of iets dergelijks werkt vaak prima voor miniscule krasjes. Er zitten bestandsdelen in die de krasjes vullen. Geen idee hoe t werkt, maar de meeste gladde oppervlakten hebben er baat bij (monitor, tv enzo). Klein beetje op een zakdoekje/watje en hij is weer spiksplinternieuw.

Overgens vind ik gebruikerskrasjes vaak wel mooi, t geeft een voorwerp wat authentieks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 13-07 16:45

Nitai

Live the life you love.

Wel leuke accesoires beschikbaar voor de Mac Mini.....(die tower ziet er leuk uit!)

Afbeeldingslocatie: http://www.plasticsmith.com/box1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.plasticsmith.com/box5.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.plasticsmith.com/box6.gif
en...
Afbeeldingslocatie: http://www.plasticsmith.com/box9.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Nitai op 18-02-2005 11:56 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Nitai schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:55:
Wel leuke accesoires beschikbaar voor de Mac Mini.....(die tower ziet er leuk uit!)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
en...
[afbeelding]
Ze waren inderdaad in het allereerste topic ook al een keer genoemd, maar ondertussen ben ik wel benieuwd of iemand ondertussen zo'n standaard heeft gekocht, en kan zeggen of het van invloed is op het bereik van de WLAN antenne :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 10:11
dawuss schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 12:01:
[...]

Ze waren inderdaad in het allereerste topic ook al een keer genoemd, maar ondertussen ben ik wel benieuwd of iemand ondertussen zo'n standaard heeft gekocht, en kan zeggen of het van invloed is op het bereik van de WLAN antenne :)
Het lijkt mij dat dat niet zoveel moet uitmaken, als je zo'n doorzichtige neemt. Een metalen zal wel iets van het bereik afsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PhaeTom schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:48:
[...]

Het lijkt mij dat dat niet zoveel moet uitmaken, als je zo'n doorzichtige neemt. Een metalen zal wel iets van het bereik afsnoepen.
En vervolgens zet je daar een cinema display op met, jawel, metalen voet :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Gisteren ook een mini gekocht voor 650 euro (1.4Ghz, 256mb, 80GB, Superdrive, BT en Airport)

Ik had ergens gelezen (weet niet meer zeker) dat de mini de resolutie van de 23" scherm niet aankon. De 20" was geen probleem. Iemand dit ook gelezen? Weet niet meer waar het stond. Ik wil er namelijk ook aan een Apple 23" hangen

[ Voor 67% gewijzigd door ken op 18-02-2005 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
ken schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 17:35:
Gisteren ook een mini gekocht voor 650 euro

1.4Ghz, 256mb, 80GB, BT en Airport
En? bevalt ie? :)

Je ziet nog weinig Mac mini setup pics van GoT-ers, zeker te druk bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

dolby schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 17:46:
[...]

En? bevalt ie? :)

Je ziet nog weinig Mac mini setup pics van GoT-ers, zeker te druk bezig ;)
Pics heb ik nog niet. Ook heb ik nog geen scherm, toetsenbord en muis :)
Kan hem eigenlijk nog niet gebruiken. Heb hem gisteren gekocht voor een mooi prijsje :)
Ben van plan om een 23" en Apple BT muis en keybord erbij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Lucky bastard! Wel meteen het geheugen aangevuld naar minimaal 512mb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

fetcher schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 18:15:
Lucky bastard! Wel meteen het geheugen aangevuld naar minimaal 512mb ?
Heb gelijk 1Gb geheugen erin gedaan :) Van Corsair Value Select. Instaleren ging vrij makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wace
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik heb hier zelf een Mac mini staan met 512mb geheugen. Merk je veel van het verschil tussen 512mb en 1gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 11-07 00:35
wace schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:06:
Ik heb hier zelf een Mac mini staan met 512mb geheugen. Merk je veel van het verschil tussen 512mb en 1gb?
Zou ik ook wel willen weten, lieftst ondersteund met zinnige testen. Alvorens ik 512 of 1gb geheugen bij de mm koop. 1gb is toch wel duur dus als 512 genoeg is...

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
wace schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:06:
Volgens benchmarks oa gedaan door anandtech, ipodlounge niet.
Maar als je aan de slag gaat met giga photoshop projectjes zal je wel wat merken, hoewel je dan beter een ander systeempje kunt nemen, G5/iMac G5 met 2gig ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87291

[...]

hoe kan ik die 20% korting regelen?

edit:

heb het gevonden hoe, maar dat heeft bijna geen nut voor een mac mini aangezien je eerst $99 moet betalen om max 20% korting te krijgen op de normale prijs, via studentenkorting is het volgens mij al goedkoper dan

Hoe check je welke geheugens in een macmini kunnen?

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 87291 op 19-02-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

A kwaliteit nemen dus.

En ja, aangezien Corsair inmiddels genoemd is, zou ik gewoon achter Corsair gaan.

overigens kan je ook Crucial doen (Micron), die heeft 1Gb modules liggen voor Macmini's en die kosten ook iets van 210 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

om een beetje te photoshoppen,dreamweaveren en dergelijk is de 1.42 met 1gb geheugen toch wel voldoende sterk of niet?

iets anders, ik wil mijn oude windows pc als een soort fileserver/externe hardeschijf gaan gebruiken voor de mac, is dat een beetje makkelijke mogelijk? Dus in vergelijking met windows, daar is het een kwestie van een map delen.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 87291 op 19-02-2005 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

Anoniem: 87291 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 17:55:
[...]

iets anders, ik wil mijn oude windows pc als een soort fileserver/externe hardeschijf gaan gebruiken voor de mac, is dat een beetje makkelijke mogelijk? Dus in vergelijking met windows, daar is het een kwestie van een map delen.
Zoek het topic eens door. Lees eens wat op de Apple site (met name het 'switch' gedeelte) en/of probeer het straks eerst eens.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 12316 op 19-02-2005 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:20:
[...]

Zoek het topic eens door. Lees eens wat op de Apple site (met name het 'switch' gedeelte) en/of probeer het straks eerst eens.
ik lees hier niets over in dit topic...
maar wel op de apple site

"Standaarden zorgen ervoor dat iedereen probleemloos kan samenwerken. Geen wonder dus dat ook Apple zijn programmatuur als het maar even kan baseert op standaarden. Neem nu bijvoorbeeld netwerkgebruik. Voor netwerkondersteuning wordt op de Mac gebruikgemaakt van dezelfde technologieën als op de pc. Hierdoor kun je met een Mac moeiteloos verbinding maken met een pc-netwerk (of elk ander netwerk), waardoor je rechtstreeks bestanden kunt uitwisselen met pc-gebruikers en dezelfde randapparatuur kunt gebruiken als de pc-gebruikers in het netwerk. Bovendien hoef je in Mac OS X geen netwerkbeheerder te zijn om hiermee aan de slag te gaan. Daarnaast is in de Mac Gigabit Ethernet standaard ingebouwd, net als ondersteuning voor 802.11 draadloze netwerken, waardoor je een draadloze verbinding met een netwerk tot stand kunt brengen vanaf elke plek in je huis of kantoor met behulp van AirPort of een ander draadloos toegangspunt. En natuurlijk kun je ook bestanden uitwisselen via gegevens-cd's, diskettes of Zip-schijven. Doordat de meeste nieuwe randapparaten gebruikmaken van USB of FireWire (twee andere industrienormen), kun je deze apparaten zowel op de Mac als op een pc aansluiten.
"

maar dit is promo praat, gaat het ook daadwerkelijk zo makkelijk en kan dat dus gewoon met OSX?

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 87291 op 19-02-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 341

Naar mijn mening is de netwerk-functionaliteit OSX z'n grootste zwaktebod. Het is erg traag en crash-gevoelig. Het werkt wel, maar lang niet optimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 23:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Anoniem: 341 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 19:43:
Naar mijn mening is de netwerk-functionaliteit OSX z'n grootste zwaktebod. Het is erg traag en crash-gevoelig. Het werkt wel, maar lang niet optimaal
Het connecten met windows pc's en linux-samba shares gaat prima, snelheid is goed en gewoon stabiel. Jouw ervaring deel ik zeker niet.

Het browsen van netwerk shares heb ik eingelijk al lang geleden opgegeven, ik gebruikt altijd appeltje-k om rechtstreeks naar shares te connecten. Dat gaat perfect.

Wat wel vreemd is: van een pc iets naar een mac kopieeren gaat erg traag. Waarom weet ik niet en verschillende maccers hier op het forum hebben het zelfde gerapporteerd.

Maar sorry, dit is het mac-mini topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 19-02-2005 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Vraagje: Ondersteunt de Mm ook portrait mode oftewel kun je ook met je scherm 90 graden gekanteld werken bv om te browsen of foto's te bewerken?
Ik heb namelijk een kantelbaar scherm en het werkt soms erg prettig, maar ik heb er eigenlijk nog niets over gehoord.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Ik neem aan dat de portrait mode functie van je scherm bij het overschakelen (kantelen van scherm) van 3:4 naar 4:3 een software/drivermatige functionaliteit is. Simpelweg kijken of er drivers voor macosx zijn. Dat heeft opzich niks met de mini te maken, eerder met welke resolutiestanden macosx ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 87291 schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 18:57:
[...]

ik lees hier niets over in dit topic...
maar wel op de apple site
[..]
maar dit is promo praat, gaat het ook daadwerkelijk zo makkelijk en kan dat dus gewoon met OSX?
Als alles zich netjes aan standaarden houdt wel, ja. Apple is de laatste tijd heel goed bezig wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 11-07 18:49
matiasjansen schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 09:46:
[...]

Brillen vloeistof of iets dergelijks werkt vaak prima voor miniscule krasjes. Er zitten bestandsdelen in die de krasjes vullen. Geen idee hoe t werkt, maar de meeste gladde oppervlakten hebben er baat bij (monitor, tv enzo). Klein beetje op een zakdoekje/watje en hij is weer spiksplinternieuw.

Overgens vind ik gebruikerskrasjes vaak wel mooi, t geeft een voorwerp wat authentieks.
Ik heb van papieren zakdoekjes begrepen dat je die nooit moet gebruiken om bv een bril met kunststof glazen schoon te maken omdat dat gaat krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 11-07 18:49
Hoe zit het nou eigenlijk met het geluid van het apparaat, dus niet de speaker maar eventuele fans en de harde schijf enzo. Hoe stil is ie?

[ Voor 8% gewijzigd door Dancing_Animal op 20-02-2005 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

De mac mini is echt superstil. Ik hoor hem eigenlijk niet of je moet je oor dicht bij de mac mini hebben. in ieder geval veel stiller dan de imac g5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79218

Ik heb hierover nog geen ervaringen gelezen op dit forum, heb ik iets over het hoofd gezien, vergeef mij O-)

Op verschillende plekken, onder andere op http://discussions.info.a...4.QJMbadgbQAi.1@.68a64fff en http://www.xlr8yourmac.co...c_mini_owner_reports.html wordt gesproken over te donker beeld bij gebruik van de vga-aansluiting van de Mac Mini. Het lijkt er echter op dat dit probleem niet optreedt bij dvi-aansluitingen, en ook niet bij ieder type monitor. Dit probleem is hier eerder aangehaald, maar ik ben nog niemand tegengekomen die hier ook last van heeft. Zijn er hier mensen die dit probleem hebben ondervonden? Of die nu wakker gemaakt worden >:) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 18:54
*kuch* Hebben de mensen die dit probleem ervaren er wel aan gedacht om even hun beeldscherm en de kleuren te calibreren?

Het volgende quoteje uit de XLR8yourmac pagina zegt eigenlijk al genoeg:
(added 2/18/2005)
"I wouldn't use the word dim. I would say it is lack of contrast. I am able to fix it by using the built in cal function in OS X. (Screen is a pro grade Sony 21" CRT)
-Thomas "

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 06:51
@ _boogschutter_
Ja ik ben daar ook wel benieuwd naar. Ik heb vanmorgen ook die mini ervaringen pagina van xlr8yourmac gelezen en kwam via jouw post weer op de Apple discussions site en baal wel een beetje van die problemen. Ik was eigenlijk van plan om vandaag een mini te gaan bestellen, en aangezien ik nog geen DVI monitor heb durf ik de gok eigenlijk niet te nemen.

@ cailin_coilleach
Lees die link naar de Apple discussions maar eens, dan zie je dat het scherm bijvoorbeeld op een andere Mac of PC goed beeld geeft, terwijl hetzelfde scherm op de mini soms wel 20% donker is.

Wel jammer, ik hoop dat dit probleem wel wordt opgelost.

De fan noise van de mini wordt hier trouwens besproken.

Funny pic: Mac mini met kurk:
Afbeeldingslocatie: http://www.pconline.com.cn/market/hk/daogou/0502/pic/MM037543.jpg
Meer pics: http://www.pconline.com.c...daogou/0502/552885_6.html

edit: layoutaanpassing

[ Voor 4% gewijzigd door MaTr1x op 21-02-2005 10:55 ]

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
cailin_coilleach schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:35:
*kuch* Hebben de mensen die dit probleem ervaren er wel aan gedacht om even hun beeldscherm en de kleuren te calibreren?

Het volgende quoteje uit de XLR8yourmac pagina zegt eigenlijk al genoeg:

[...]
Dat is misschien een mogelijke oplossing. Maar het probleem is eigenlijk dat hij te weinig volt levert, in ieder geval niet conform VESA standaard met als gevolg dim en wazig beeld. Het probleem is overigens al een tijd bekend, maar zowiezo moet je als het kan DVI nemen dat is altijd dag en nacht verschil in scherpte met VGA. VGA zie ik puur als een noodoplossing als het niet anders kan.
Wel jammmer dat ze zo'n slechte VGA uitgang leveren, de knowhow moet bij apple wel aanwezig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
MaTr1x schreef op maandag 21 februari 2005 @ 10:50:
De fan noise van de mini wordt hier trouwens besproken.
edit: layoutaanpassing
Wat is er met d efan noise dan is die niet altijd superstil?? Wil liever niet een heel topic hgiervoor doorspitten zit namelijk op mijn werk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ErikRo schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:40:
[...]

Wat is er met d efan noise dan is die niet altijd superstil?? Wil liever niet een heel topic hgiervoor doorspitten zit namelijk op mijn werk :-)
Als 'ie op volle toeren aanstaat is 'ie wel hoorbaar. Maar als dat gebeurt koelt 'ie ook vrij goed dus dat houdt eigenlijk zelden lang aan. Verder is 't gebonden aan de temperatuur, dus als je een tijdlang zeer cpu-intensieve dingen doet gaat 'ie aan.

Maar dan zet je vervolgens een mp3'tje aan en dan overstemt die het geluid meteen al ;) Eigenlijk is de mini alleen serieus hoorbaar in een volledig stille ruimte. Enig ander geluid en de mini raakt er in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79218

ErikRo schreef op maandag 21 februari 2005 @ 11:39:Het probleem is overigens al een tijd bekend, maar zowiezo moet je als het kan DVI nemen dat is altijd dag en nacht verschil in scherpte met VGA. VGA zie ik puur als een noodoplossing als het niet anders kan.
De Mac Mini is juist bedoeld voor mensen die al apparatuur als een monitor hebben, dus ik ga ervan uit dat het grootste gedeelte van de doelgroep waar Apple op mikt geen DVI-aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Anoniem: 79218 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 13:06:
[...]

De Mac Mini is juist bedoeld voor mensen die al apparatuur als een monitor hebben, dus ik ga ervan uit dat het grootste gedeelte van de doelgroep waar Apple op mikt geen DVI-aansluiting heeft.
Dat kan maar dan heb je dus een probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
Anoniem: 79218 schreef op maandag 21 februari 2005 @ 09:46:
Op verschillende plekken, onder andere op ... wordt gesproken over te donker beeld bij gebruik van de vga-aansluiting van de Mac Mini ?
Ik heb mijn mini aangesloten op een nec tft met vga aansluiting. Het beeld ziet er goed uit. Ik heb absoluut geen last van een donker of wazig beeld. Uiteraard ligt dit ook aan de monitor die je er op aansluit.

Verder maakt de fan bijna geen geluid. Ik hoor 'm alleen als ik een spelletje speel :)

Edit: Ik had in het begin wel problemen met de scherpte van het beeld. Het bleek dat mijn nec niet goed kon calibreren op de anti-aliased desktop van os x. Vervolgens heb ik een fullscreen remote desktop sessie gestart naar m'n pc en daarmee opnieuw gecalibeerd. Daarna zag het er prima uit.

[ Voor 31% gewijzigd door OllieMongollie op 21-02-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Op het volgende forum lees ik meer over de VGA problemen van de mac mini:

http://discussions.info.a...3.zU88aEWzRvp.2@.68a64fff

De mac mini heeft duidelijk te kampen met een tekort aan voltage op de VGA output, dit komt doordat VGA analoog is en dus hardwarematig (verloopstukje) moet omgezet worden van digitaal naar analoog beeld. Bij dit omzetten heb je vrijwel altijd last van lekstroom (bij zo'n beetje elk electronisch apparaat met verloopstukken) en dit resulteerd in een verminderde beeldkwaliteit op VGA monitoren. Overgens is dit minder problematisch bij TFT-VGA monitoren omdat deze binnen in de monitor het VGA beeld weer omzet naar digitaal beeld en daarbij hardwarematig het contrast en brightness aanpast. DVI naar TFT of CRT is geen probleem aangezien het signaal digitaal is en pas in de monitor word omgezet naar analoog (CRT) of digitaal blijft (TFT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Mijn volgende pc zal zeker en vast een apple worden (ik ben volledig 'gecharmeerd' door OSX, en ik heb er zelfs nog niet mee gewerkt, maar afgaande op de presentaties op de keynote en gebruikerservaringen lijkt het mij een zeer goed OS, tis mij al opgevallen dat op AT veel minder een vraag voorkomt van "die werkt niet zus of zo" , itt tot enkele windows ng die ik volg ;))

Hoe vlug dat kan gebeuren hangt vooral af van welk model ik wil nemen, en ik twijfel tussen Mac mini en iMac G5 (powermac lijkt mij overkill voor mezelf, dus als het zo duur niet hoeft, dan deze niet he ;)
Eén van mijn overwegingen is dat als je de Mac mini al wat uitbreidt met build to order en daar ook nog een tft bijkoopt (van willekeurig merk) dan kom je bijna uit op het instapmodel iMac dat toch uitgerust is met een G5 (anderzijds als je daar ook begint te BTO'en dan gaat het ook wel snelomhoog) Dus dat is een overweging die ik voor mezelf moet maken. Ik wil zeker en vast van mijn crt scherm af, dus een eMac is totaal geen optie voor mij, mijn pc setup mag er deze keer eens wat gelikter uitzien :). En voor de prijs van de laagste powermac(zonder scherm) heb je al een iMac of een Mac mini met scherm. Dus Mac mini of iMac.

Het blijft een redelijk groot dilemma, omdat de iMac toch een hele klasse krachtiger is, maar anderzijds moet de iBook het ook doen met precies dezelfde hardware als een de Mac mini, dus het zal wel deftig genoeg zijn vermoed ik dan. Maar ik had een paar vragen/opmerkingen om mijn keuze wat te kunnen maken.

-Bij de Mac mini schaf ik best een DVI scherm aan zeker?
-Een pc hoeft voor mij niet supersnel te zijn maar waar ik veel belang aan hecht is vlotte multitasking (heb nu een pc met 256 Mb ram en XP, en dat is nét genoeg, af en toe hapert de pc wel bij het veranderen van applicaties, en dat heb ik liever niet) Dus na alles wat ik al gelezen heb is 512 Mb gewoon een must, en om anandtech te citeren:
"Apple should not be allowed to sell any system with OS X with less than 512MB of memory; and you shouldn't buy the mini with less than 512MB of memory. It's as simple as that."
Nu wou ik weten of 512 gewoon genoeg is, want als ik dit forum bekijk lijkt iedereen meteen 1 Gig te nemen, nu is het veschil in prijs tussen een 1 Gig module en 512 toch belangrijk genoeg voor een arme student als ik, dus als 512 genoeg is dan geef ik liever niet meer uit.
-Iemand die mij kan zeggen of die FSB van 133 Mhz geen bottleneck is? :| (idem als van iBook trouwens) Mijn pc heeft een FSB van 400 Mhz. (geheugen op 333 is genoeg voor mij, heb zelf 266 nu dat maakt niet veel uit)
-Voor alle duidelijkheid, ik game niet (meer) omdat gamen op pc's een te grote opoffering vraagt van mijn bankrekening, dus het hoeft voor mij niet meer, dus daarvoor zal de mac mini zeker niet gebruikt worden (ben trouwens meer te vinden voor de console filosfie voor games, daarom dat ik ook enorm opgetogen was over de mac mini, omdat die toch ook een plug and play console-achige mentaliteit hanteert) Dus radeon 9200 genoeg?? Ik bedoel dan voor Tiger, want de enige reden dat ik over wil stappen op OSX is omdat ik de keynote gezien heb van OSX Tiger dus die wil ik zeker en vast kunnen draaien!! Ik zal ook wachten met de mac mini aan te schaffen tot die gebundeld wordt met OSX Tiger. Ik heb her en der gelezen dat het 32 Mb framebuffer geheugen wel eens te weinig zou kunnen zijn voor Tiger, het is nu al redelijk ontoereikend voor resolties >1600*1200. Ik zou in ieder geval niet hoger gaan dan 1280*...
-Nog één vraagje ivm met firewire poort: ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van externe HD omdat in mijn huidige case 2 HD's steken. Met de Mac mini zal dit wel noodzakelijk zijn. Nu wil ik graag jullie ervaringen horen over externte HD met firewire 400. Is dit snel genoeg om nog op confortabele wijze te kunnen omgaan met data vanop die schijf . Is die firewire 400 dan ook snel genoeg voor een vlotte beeldweergave vanop een externe tv tuner? Ik zou namelijk graag een console aansluiten op de mac mini om op men pc scherm te kunnen spelen, (zoals ik nu al doe) en zou willen weten of de datasnelheid van firewire 400 snel genoeg is (te vergelijken met de PCI snelheid waar ik nu een tv kaart heb steken?) (beeld u trouwens de heiligschennis in: een xbox bvb aangesloten op een mac mini ;)) Kan je eigenlijk ook een HD rack met één firewire aansluiten? En is er een risico aan verbonden van die te unpluggen en in te pluggen terwijl de mini aanstaat? (indien ik de firewire voor iets anders zou nodig hebben that is.)
-CPU snelheid boeit me niet, ik ga ervan uit dat het voor mijn gebruik meer dan voldoende is, ik heb trouwens ook gelezen dat de CPU helemaal geen bottleneck is en dat je die zelden op full load gaat krijgen. Mijn grootste bekommernis is dan ook de HD (ik weet het, laptops moeten het stellen met dezelfde disk, maar blijkbaar kan die nog al eens 'traag aanvoelen') Nu is het zo dat een blijkbaar een groot verschil is tussen 4200-5400 rpm, maar het verschil tussen 5400-7200 kleiner is. Is er een manier om op voorhand te weten welke je in je mac mini zult krijgen? Ivm met HD (ben niet zo op de hoogte bij 2.5"). hoeveel is maximum grootte? en welk merk biedt die 7200 schijf aan?

In ieder geval is het concept schitterend, heb altijd al zin gehad in een desktop met laptop onderdelen (ivm met size, geluid, stroomverbruik (in de zin van minder verbruik minder warmte minder koeling)) En aan het concept van de mac min ikan geen enkele x86 micro of mini itx tippen. (De weinige cases die bestaan zijn uitzondelijk lelijk, groter...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 23:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Anoniem: 131051 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 18:22:
... Dus Mac mini of iMac.

-Bij de Mac mini schaf ik best een DVI scherm aan zeker?
Maakt niet zoveel uit.
-Een pc hoeft voor mij niet supersnel te zijn maar waar ik veel belang aan hecht is vlotte multitasking (heb nu een pc met 256 Mb ram en XP, en dat is nét genoeg, af en toe hapert de pc wel bij het veranderen van applicaties, en dat heb ik liever niet) Dus na alles wat ik al gelezen heb is 512 Mb gewoon een must, en om anandtech te citeren:
"Apple should not be allowed to sell any system with OS X with less than 512MB of memory; and you shouldn't buy the mini with less than 512MB of memory. It's as simple as that."
Nu wou ik weten of 512 gewoon genoeg is, want als ik dit forum bekijk lijkt iedereen meteen 1 Gig te nemen, nu is het veschil in prijs tussen een 1 Gig module en 512 toch belangrijk genoeg voor een arme student als ik, dus als 512 genoeg is dan geef ik liever niet meer uit.
Tja, zelfde verhaal met XP. Genoeg voor het meeste werk, behalve als je echt zwaar wilt gaan photoshoppen ofzo. Voor wat surfen, muziek luisteren, mailen, etc. is dat zat.

[/q]
-Iemand die mij kan zeggen of die FSB van 133 Mhz geen bottleneck is? :| (idem als van iBook trouwens) Mijn pc heeft een FSB van 400 Mhz. (geheugen op 333 is genoeg voor mij, heb zelf 266 nu dat maakt niet veel uit)
[/q]

Dat soort getallen ken ik wel maar het doet er niet toe. Het doet er toe of zo'n ding voor jou snel genoeg is. Mijn iBook is ook niet denderend, maar hey, ik zit er in mijn vrije tijd achter en kijk niet meer naar mijn p4 2.8 ghz om.
-Voor alle duidelijkheid, ik game niet (meer) omdat gamen op pc's een te grote opoffering vraagt van mijn bankrekening, dus het hoeft voor mij niet meer, dus daarvoor zal de mac mini zeker niet gebruikt worden (ben trouwens meer te vinden voor de console filosfie voor games, daarom dat ik ook enorm opgetogen was over de mac mini, omdat die toch ook een plug and play console-achige mentaliteit hanteert) Dus radeon 9200 genoeg?? Ik bedoel dan voor Tiger, want de enige reden dat ik over wil stappen op OSX is omdat ik de keynote gezien heb van OSX Tiger dus die wil ik zeker en vast kunnen draaien!! Ik zal ook wachten met de mac mini aan te schaffen tot die gebundeld wordt met OSX Tiger. Ik heb her en der gelezen dat het 32 Mb framebuffer geheugen wel eens te weinig zou kunnen zijn voor Tiger, het is nu al redelijk ontoereikend voor resolties >1600*1200. Ik zou in ieder geval niet hoger gaan dan 1280*...
geen flauw idee, komt allemaal wel goed denk ik.
-Nog één vraagje ivm met firewire poort: ik heb zelf nog nooit gebruik gemaakt van externe HD omdat in mijn huidige case 2 HD's steken. Met de Mac mini zal dit wel noodzakelijk zijn. Nu wil ik graag jullie ervaringen horen over externte HD met firewire 400. Is dit snel genoeg om nog op confortabele wijze te kunnen omgaan met data vanop die schijf
Ja.
. Is die firewire 400 dan ook snel genoeg voor een vlotte beeldweergave vanop een externe tv tuner?
Ja. Pasop: externe tv tuner: enige optie is Elgato ding van 400 euro, beetje duur. Wel fw.
Ik zou namelijk graag een console aansluiten op de mac mini om op men pc scherm te kunnen spelen, (zoals ik nu al doe) en zou willen weten of de datasnelheid van firewire 400 snel genoeg is (te vergelijken met de PCI snelheid waar ik nu een tv kaart heb steken?) (beeld u trouwens de heiligschennis in: een xbox bvb aangesloten op een mac mini ;)) Kan je eigenlijk ook een HD rack met één firewire aansluiten?
Erm. wat het ook precies mogen zijn (meerdere hd's in 1 case?) ja.

[/q]
En is er een risico aan verbonden van die te unpluggen en in te pluggen terwijl de mini aanstaat? (indien ik de firewire voor iets anders zou nodig hebben that is.)
[/q]

Nee.
-CPU snelheid boeit me niet, ik ga ervan uit dat het voor mijn gebruik meer dan voldoende is, ik heb trouwens ook gelezen dat de CPU helemaal geen bottleneck is en dat je die zelden op full load gaat krijgen. Mijn grootste bekommernis is dan ook de HD (ik weet het, laptops moeten het stellen met dezelfde disk, maar blijkbaar kan die nog al eens 'traag aanvoelen') Nu is het zo dat een blijkbaar een groot verschil is tussen 4200-5400 rpm, maar het verschil tussen 5400-7200 kleiner is. Is er een manier om op voorhand te weten welke je in je mac mini zult krijgen? Ivm met HD (ben niet zo op de hoogte bij 2.5"). hoeveel is maximum grootte? en welk merk biedt die 7200 schijf aan?
max grootte is 80 gb zoals met neonletters op de site staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik heb zelf een 2 goede 19inch lcd schermen met vga en dvi ingang. Dvi vind ik zoveel scherper dat ik voor geen goud meer terug zou willen naar vga. Dus daar wijk ik af van mijn voorganger.
Zeker als je monitor en/of grafische kaart/chip niet van een super superkwaliteit is. Ik heb zelf nog maar 1 scherm gezien wat een goede vga weergaf en dat was een eizo van 5400 gulden :+

Ik heb zelf ook nog wel een gekeken naar 1gb ipv 512mb, maar ik ga toch maar voor 512mb na alle testen die ik heb gezien. De verhouding kosten tegen wat het oplevert is gewoon te hoog voor wat ik doe (dus geen zware videorender jobs)

[ Voor 13% gewijzigd door ErikRo op 22-02-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als je het geheugen koopt bij Apple is het duur ja :)

Ik heb het zelf gekocht en dan is het best te doen.
1GB DDR400 PC3200 € 145 bij www.geheugenkopen.nl
Plamuurmes 5 euro bij elke bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Bij Mycom hebben ze nu corsair 1GB geheigen voor 175 euro. Lijkt me best redelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sja, een korte rekensom is wel dat als je 512 Mb koopt, je iets van 80 euro bijlegt. Koop je daarentegen zelf los een 1 Gb dim, zoals de meeste dat doen, kost je dat 180-200 euro... Voor 100 euro meer heb je dus wel nog eens 512 Mb extra (en een extra tweaktrip gemaakt :P). Ik weet zelf momenteel niet wat het verschil zou kunnen zijn, maar daar zal ik gerust nog wel achter komen met een flink officepakket.

Firewire is dus wel degelijk retesnel. De iPod HDD trekt al bijna 10 Mb/s, wat voldoende was voor een beetje los. Precieze benches van de Lacie 7200 rpm schijf heb ik niet, maar op de firewire was het iig een stuk prettiger als op de PC met USB2.0.

Waar ik me persoonlijk aan dooderger met Mac... ik heb voor de laptop vrijwel alles USB gekocht, dus ook geluid en TVkaart enz..... werkt dat zootje niet op de Mac. Me dunkt dat creative daar ook eens naar kan kijken.

TFT scherm met DVI? Je hebt al een 19" IIyama met DVI voor onder de 400 euro. En voor DVD is het geen cinedisplay misschien, maar voor foto's is het adequaat zat. Sterker nog, met een res van 1280 bij bla maakt dat vermoedelijke tekost aan geheugen op de GPU geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
En dat geheugen werkte goed in je Mac mini? Ik ben altijd bang met zulke aanbiedingen dat het slecht geheugen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

max grootte is 80 gb zoals met neonletters op de site staat.
van apple zelf? ja da had ik al gezien ;) bedoelde voor 2.5"schijven in het algemeen, mocht ik die zelf eventueel willen vervangen (normaal niet, want upgraden of zelf vervangen zegt me niet zo veel (meer)), vandaar dat ik ook apple wil. Das meer het console principe voor pc's, een hardware pakket met OS op. Wanneer ik de reacties er wat op naga constateer ik een vrij lange levensduur voor een bepaalde configs (in termen van verouderen en volgende generaties, een oudere generatie iBook draait blijkbaar nog steeds goed OS X bvb, als er maar genoeg ram in kan, zo lijkt het toch, en helemaal 'plug and work', vind ik gewoon fantastisch, itt tot een x86 pc waar je toch constant je bankrekening moet aanspreken om terug 'mee' te zijn)
Firewire is dus wel degelijk retesnel. De iPod HDD trekt al bijna 10 Mb/s, wat voldoende was voor een beetje los. Precieze benches van de Lacie 7200 rpm schijf heb ik niet, maar op de firewire was het iig een stuk prettiger als op de PC met USB2.0.
Ik heb het wat opgezocht, firewire 400 is 400 Mbit/s en firewire 800 is 800 Mbit/s (duh ;))
USB 2.0 is 480 Mbit/s , dus veel verschil kan het niet maken. Kan iemand zeggen wat de transfer data van een gewone 3.5" 7200rpm HD is?, Mac mini heeft trouwens enkel 1 firewire 400 dus.

Zeg je nu ook dat er geen goede support is van usb devices in het algemeen op mac?
Ik heb het zelf gekocht en dan is het best te doen.
1GB DDR400 PC3200 € 145 bij www.geheugenkopen.nl
hmm, da valt idd wel mee, heb je zelf dit gekocht voor jouw mac mini? (of pc?) je kan op de site wel niet zien welk merk het is. Is dit wel van voldoende kwaliteit (of van die left overs van onbekende weet ik veel wat merken) en belangrijkste van al, is dit wel 100% compatibel met mac ram. Ergens circuleert blijkbaar een lijstje met ram waarvan zeker is dat die goed werkt in ram...

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 23-02-2005 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 131051 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 00:21:
[...]

van apple zelf? ja da had ik al gezien ;) bedoelde voor 2.5"schijven in het algemeen, mocht ik die zelf eventueel willen vervangen (normaal niet, want upgraden of zelf vervangen zegt me niet zo veel (meer)), vandaar dat ik ook apple wil. Das meer het console principe voor pc's, een hardware pakket met OS op. Wanneer ik de reacties er wat op naga constateer ik een vrij lange levensduur voor een bepaalde configs (in termen van verouderen en volgende generaties, een oudere generatie iBook draait blijkbaar nog steeds goed OS X bvb, als er maar genoeg ram in kan, zo lijkt het toch, en helemaal 'plug and work', vind ik gewoon fantastisch, itt tot een x86 pc waar je toch constant je bankrekening moet aanspreken om terug 'mee' te zijn)
De grootste 2.5" schijf op dit moment is een 100GB model, ik weet niet van welk merk. Die 7200rpm schijf is max. 60GB en ik meen dat Hitachi die maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op papier is USB beter in praktijk voelt firewire beter. En het zou best kunnen doordat firewire andere logica gebruikt zodat de CPU niets hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Anoniem: 131051 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 00:21:
hmm, da valt idd wel mee, heb je zelf dit gekocht voor jouw mac mini? (of pc?) je kan op de site wel niet zien welk merk het is. Is dit wel van voldoende kwaliteit (of van die left overs van onbekende weet ik veel wat merken) en belangrijkste van al, is dit wel 100% compatibel met mac ram. Ergens circuleert blijkbaar een lijstje met ram waarvan zeker is dat die goed werkt in ram...
Ik heb er nu ff een tijdelijk geleende module inzitten maar ik ga er zaterdag eentje kopen en dan zal ik laten weten of hij goed werkt :)

PC3200 CL3 moet altijd werken want dat zat er ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@MacWolf thx !!

het is dus duidelijk als ge de data bekijkt :

"From these results we see that Firewire trounced USB2 in two ways. The first was that data was read almost twice as fast as USB2. Writing data occurred at similar speeds using both Firewire and USB2. The second advantage appeared from the CPU utilization. On both computers, Firewire used a significantly less amount of the CPU than USB2 when transferring data. According to these benchmarks, Firewire appears to be the better choice for an external hard drive."

firewire dus, spijtig dat er maar één firewire poortje op de mac zit, wat doet ge trouwens met warmte probs in zo een externe case? Iemand al last gehad van te warme HD is zo een gesloten behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 131051 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 12:43:
@MacWolf thx !!

firewire dus, spijtig dat er maar één firewire poortje op de mac zit, wat doet ge trouwens met warmte probs in zo een externe case? Iemand al last gehad van te warme HD is zo een gesloten behuizing?
De gemiddelde firewire hdd heeft twee firewire poorten zodat je door kunt lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thx iedereen,

Is het ook zo dat firewire kabels maar een beperkte lengte mogen hebben? Zoals USB kabels?
En wat is die dan, ik wil er effe over nadenken of ik een exta harde schijf een beetje uit het zicht kan plaatsen (niet op mijn bureau, de verpest de mooie setup van een Mac mini vind ik. Dus als ik die kabel langs achter mijn bureau zou kunnen laten gaan, daaronder staat een ladenkastje dan kan die daar op liggen)

Eigenlijk is een mac mini gewoon een ibook in een dooske ;). Dus ben wel redelijk overtuigd, ik hoop alleen ten zeerste dat Tiger goed gaat draaien (op 1280*1024, hoeft niet meer zijn) dat is zowat mijn enige bekommernis nog, dus ik hoop dat het goed komt. Ik wacht in elk geval met bestellen tot Tiger in de rekken ligt.
Zoals ik zei, ik hoopte al lang dat een bedrijf ooit eens een desktop ging uitbrengen met laptop onderdelen. Stil, zuinig, klein, enz. En dat is eindelijk gebeurd. En ge hebt er nog mac OSX bij ook :)
ik heb het namelijk niet zo voor laptops, ongemakkelijk toetsenbord, scherm beperkt in viewing angle. Als je een beetje productief wil zijn moet je nog een extra toetsenbord en muis gebruiken, je kan die niet gesloten als in een 'dock' gebruiken met extern scherm en toetsenbord wegens warmte problemen. En ik heb gelukkig totaal geen laptop nodig, dus de mini is echt een geschenk uit de hemel. Onevenaarbaar. Getuige de zielige pogingen om met nano-itx bordjes een mini equivalent te maken. No way dat zoiets even mooi en geïntegreerd en 'krachtig' (relatief) kan zijn als de mini.

@cyber, ik zal er op letten bij aanschaf, dat is idd wel handig

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 23-02-2005 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Ik wacht in elk geval met bestellen tot Tiger in de rekken ligt.
Midden tot eind kwartaal 2 is de geschatte release. Verder is de mini inderdaad een ibook zonder scherm. Ik kan je vertellen dat de standaard mini met 512 mb ram een prima desktopvervanger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26121

Despite what I had originally expected, the on-board Radeon 9200 is a bit of a performance limitation. I had the Mac mini hooked up to a 23" Cinema Display running its native resolution of 1920 x 1200 and was wondering why Exposé and a handful of other animations were choppy. After tinkering with resolutions, I found out why. At resolutions above 1280 x 960, the Radeon 9200's 32MB of local frame buffer isn't enough to handle Exposé of even just four windows - swapping to main memory, and thus reducing the smoothness of the Exposé effects. At 1024 x 768, it's great and it's even fine at 1280 x 960, but once you start going above and beyond that, you start running out of video memory real quickly. I am concerned about performance under OS X Tiger, simply because with more being stored in video memory (e.g. font caches), you'll run out of video memory even quicker. Granted, what I'm discussing right now isn't a reduction in actual performance, but rather a reduction in the smoothness of animations - which to a first-time OS X user can be a huge turn off.
Bron: AnandTech: Apple's Mac mini.

Ik wil een Mac mini kopen en daar mijn TFT (20", 1600*1200) op aansluiten. Het verhaal over de beperkte hoeveelheid videogeheugen zet mij echter nog even aan het denken. Hoe erg is de beperkte hoeveelheid videogeheugen? In welke mate wordt de smoothness van de animaties beperkt? Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Mac mini in combinatie met hogere resoluties zoals 1600*1200? Ik wil in ieder geval 1 GB geheugen erin hebben, wellicht helpt dat de smoothness te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Anoniem: 26121 schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 14:24:
[...]

Bron: AnandTech: Apple's Mac mini.

Ik wil een Mac mini kopen en daar mijn TFT (20", 1600*1200) op aansluiten. Het verhaal over de beperkte hoeveelheid videogeheugen zet mij echter nog even aan het denken. Hoe erg is de beperkte hoeveelheid videogeheugen? In welke mate wordt de smoothness van de animaties beperkt? Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Mac mini in combinatie met hogere resoluties zoals 1600*1200? Ik wil in ieder geval 1 GB geheugen erin hebben, wellicht helpt dat de smoothness te verbeteren?
In het apple centre tegenover centraal station in amsterdam staat een mini 1,42 aangesloten op een 20" cinema display (1680 bij 1050) en dat werkt prima, ook expose werkt redelijk goed.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste