[Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ v2.0

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 6.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, mensen. :)

Ik wil ook wel zo'n Mac Mini kopen om als mediacentertje te gebruiken. Via DVI op mijn 32" LCD TV, ik zie het al helemaal zitten. :9~

Ik wil alleen wel die nieuwere revisie met 64MB videogeheugen en 5400rpm harddisk erin. De medewerkers in de mac-stores in Amsterdam die ik heb bezocht kunnen of willen me niets zeggen over welke revisies ze op voorraad hebben. Zoals men weet, wordt dat door Apple ook (opzettelijk) nergens op de verpakkingen aangegeven. Als je een nieuwe hebt, dan moet je dat als mooi meegenomen beschouwen, maar gezien het verschil tussen de revisies blijft het toch een beetje bitter als je toch een oude krijgt... :/

En geheid dat ik pech zal hebben als ik er op de gok één koop. :'(

Kunnen sommigen van jullie me misschien vertellen hoe groot de kans is dat ik die nieuwe revisie krijg als ik in dezer dagen een Mac Mini zou aanschaffen? Zijn hier al ergens statistieken over bekend of verhalen van kopers in NL? Vroeger of later moeten die oude modellen toch echt opraken, toch...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb geen idee over die kansen en juist dat waardeer ik iig niet van Apple.

Ben ik trouwens de enige die nog boot van de Macminischijf? Met 1 Gb zit je OS toch goeddeels in je geheugen en kan je 7200 rpm firewireboostdisk lekker alleen aanstaan als 'ie nodig is om data uit te lezen ipv altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Verwijderd schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:05:
Hallo, mensen. :)

Ik wil ook wel zo'n Mac Mini kopen om als mediacentertje te gebruiken. Via DVI op mijn 32" LCD TV, ik zie het al helemaal zitten. :9~

....

Kunnen sommigen van jullie me misschien vertellen hoe groot de kans is dat ik die nieuwe revisie krijg als ik in dezer dagen een Mac Mini zou aanschaffen? Zijn hier al ergens statistieken over bekend of verhalen van kopers in NL? Vroeger of later moeten die oude modellen toch echt opraken, toch...? :?
Well, als je het topic een beetje gelezen had dan zou je zien dat er aardig waarschijnlijke geruchte zijn dat er in januari een nieuwe komt, deze is naar verluid toegespitst op multimedialiteit en dus waarschijnlijk beter geschikt als mediacenter. Overigens is het zwakke punt op dit moment de videokaart dus 32" LCD zou ik nog maar ff niet proberen als ik je was.

[ Voor 8% gewijzigd door jopiek op 08-12-2005 19:51 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ecteinascidin schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:22:
Ben ik trouwens de enige die nog boot van de Macminischijf? Met 1 Gb zit je OS toch goeddeels in je geheugen en kan je 7200 rpm firewireboostdisk lekker alleen aanstaan als 'ie nodig is om data uit te lezen ipv altijd.
*hand opsteekt*

Alleen is mijn LaCie een beetje irritant omdat 'ie steeds aan en uitspringt als ik er eigelijk niets mee doe. Ik weet alleen niet waarom :/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
.......

Het grappige is dus dat OSX op de 1 of andere manier dus de hele tijd de disk uitschakeld als dat kan, had ik met de interne disk ook al.
Na een kopieer actie oid hoorde ik op de interne disk altijd een kleine "klik" en dan stond de schijf weer stil. Die "klik" hoor ik dan nu wel niet meer maar de schijf staat nog steeds de meeste tijd niets te doen en draait dan ook gewoon niet, hoor em dus ook de meeste tijd niet, maar heb wel de voordelen van een echt snel systeem :)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat kan je gewoon instellen hoor onder power settings dat je schijf niet uit moet gaan.
Mijn schijven draaien iig altijd en mn Maxtor gaat netjes uit als de mini uitgaat en hij gaat ook automatisch aan als ik hem inschakel, perfect dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:26
Bierkameel schreef op vrijdag 09 december 2005 @ 07:52:
Dat kan je gewoon instellen hoor onder power settings dat je schijf niet uit moet gaan.
Mijn schijven draaien iig altijd en mn Maxtor gaat netjes uit als de mini uitgaat en hij gaat ook automatisch aan als ik hem inschakel, perfect dus :)
Ja, dat snap ik dat je dat kan instellen, maar ik vind het wel lekker rustig zo :)
Dus ik laat de HD gewoon lekker stil, wel handig voor als ik aan het surfen ben :9

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jopiek schreef op donderdag 08 december 2005 @ 19:51:
[...]

Well, als je het topic een beetje gelezen had dan zou je zien dat er aardig waarschijnlijke geruchte zijn dat er in januari een nieuwe komt, deze is naar verluid toegespitst op multimedialiteit en dus waarschijnlijk beter geschikt als mediacenter. Overigens is het zwakke punt op dit moment de videokaart dus 32" LCD zou ik nog maar ff niet proberen als ik je was.
Ja, maar volgens diezelfde geruchten zal diezelfde nieuwe Mac Mini hoogstwaarschijnlijk Intel-based zijn. En bovendien zal die naar verwachting ook nog eens een forser formaat hebben, omdat er waarschijnlijk een 3.5" harddisk in zal moeten passen.

Ik ben dus nogal eigenwijs, en wil per sé nog een PPC-based Mac Mini hebben. En Front Row is weliswaar *officieel* niet voor de huidige generaties Mac Mini bedoeld, maar eh... Nou ja, dan zou ik off-topic gaan... >:)

Er is overigens inmiddels een sprankje hoop: een medewerker van de Mac-winkel aan de Raadhuisstraat wil heus wel een specifiek exemplaar voor me uit de voorraad pakken als ik hem kan vertellen welke serienummers de nieuwe revisie hebben. Dat is de enige eventuele aanwijzing die je aan de buitenkant kunt aflezen zonder de seal te hoeven verbreken. Tevens meende hij al van een collega te hebben vernomen dat de nieuwe revisie inderdaad al in dat filiaal was gesignaleerd. :)

Nu rest er natuurlijk de vraag: naar welke serienummers moet ik uitkijken? Iemand hier die al zo'n nieuwe revisie heeft en even op de verpakking of op de onderkant van het apparaat kan kijken? En is het wellicht nog een idee om in andere forums rond te vragen? Eens kijken, macosx.nl uiteraard, en Fok! had volgens mij ook al een Mac Mini topic waar ik zou kunnen rondvragen. Nog meer suggesties (al dan niet Nederlands forums)?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, mensen. Na wat te hebben rondgesnuffeld via Google en op een aantal Mac-sites heb ik relevante info gevonden mbt tot de zogeheten "late 2005" modellen van de Mac Mini.

(Eerst nog even de standaard-disclaimer: ik geef geen garantie op deze informatie, als je toch met een ouder model komt te zitten dan heb je pech, etc. :P )

De enige manier waarop aan de buitenkant van de verpakking kan worden afgelezen dat het inderdaad een "late 2005" model betreft is aan de hand van het serienummer.

Mac Mini serienummers zijn alsvolgt opgebouwd:

AA5BBXXXXXX

AA = fabriek waar het exemplaar vandaan komt. YM-modellen komen uit China, G8-modellen uit Californië. Mogelijk zijn er ook andere fabriekscodes.

5 = geeft aan dat het exemplaar in 2005 is gefabriceerd.

BB = de week waarin het exemplaar is gefabriceerd. Dit is het relevantste deel van het serienummer. Zover ik in forums heb gelezen, zouden alle Mac Mini's die sinds week 35 zijn gefabriceerd "late 2005" modellen moeten zijn.

Dus als dit alles klopt, dan zouden bijvoorbeeld serienummers YM535123456 en G8541654321 "Late 2005" modellen moeten zijn, terwijl bijvoorbeeld YM533123456 dan een eerder model zou aangeven.

Om het helemaal zeker te weten zijn er twee websites waarop je het serienummer van een Mac Mini kunt invoeren om er meer informatie over te krijgen. Deze sites zullen tevens aangeven of het dan ook een "Late 2005" model is of niet:

http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.htm
http://support.apple.com

Zover ik op de forums heb kunnen constateren kwamen de upgrades eerst in Noord-Amerika op de markt, maar zijn ze in de loop van november ook in Europa in de omloop gebracht.

Wat je als potentiële koper nu dus het beste kunt doen is naar een Mac-store gaan en vriendelijk aan de verkoper vragen of hij een zo recent mogelijk exemplaar uit de voorraad voor je zou willen halen en of je dan even op deze sites het serienummer die op de verpakking staat mag invoeren. :> Dat kan je dan extra piece of mind geven, voordat je tot een eventuele aankoop overgaat.

Wat betreft on-line aankopen is de algemene ervaring dat mensen die een "built-to-order" (BTO) bestelling plaatsen, dus bij hun on-line bestelling bijvoorbeeld extra geheugen of een grotere harddisk aangeven, tegenwoordig vrijwel zeker een nieuwere exemplaar ontvangen. (Ik verwijs hierbij nogmaals naar mijn disclaimer hierboven. ;) )

Tenslotte vat ik nog even samen wat deze silent upgrade eigenlijk inhoudt:

• Alle drie de modellen zijn nu voorzien van een 5400rpm harddisk (ipv 4200rpm)

• Van het goedkoopste model is de CPU-snelheid opgehoogd van 1.25MHz naar 1.33MHz, terwijl de hoeveelheid videogeheugen gelijk is gebleven (32MB)

• Van de andere twee modellen is de CPU-snelheid verhoogd van 1.42MHz naar 1.5MHz en is het videogeheugen verdubbeld naar 64MB

• De Superdrive in het duurste model is sneller geworden en ondersteunt nu ook dual layer media

Voor meer informatie, zie de volgende links:

http://lowendmac.com/mini/late2005.html (specs)
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-150128.html (eerste van 2 pagina's)
http://forums.macnn.com/showthread.php?t=273478
http://forums.whirlpool.n...s-archive.cfm/406691.html

Mods, misschien dat (een deel van) de bovenstaande informatie zou kunnen worden opgenomen in de openingspost? Thanks. :)

Zo, ik hoop dat mogelijke kopers hier op het forum gewapend met deze informatie hun slag zullen kunnen slaan. Happy hunting. :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2005 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Ik heb geen idee over die kansen en juist dat waardeer ik iig niet van Apple.

Ik boot ook gewoon van de minischijf. En die draait _altijd_, ook als ik de energy saver aanvink. Zal wel komen omdat er apache en mySQL op draait :) Ik zou het trouwens niet erg vinden als ie wel zou powersaven, maar daar heb ik nog geen truucje voor gevonden (mocht het al bestaan).

@Motown: Media Center gebeuren zou ik maar niet proberen. Een XVID met AC3 afdraaien is me nog steeds niet gelukt met de nieuwe QuickTime. MPlayer OSX 2 geeft een irritant tikkend geluid erdoorheen, alsof er iets niet lekker decodeert. Windows is op dat gebied nog altijd beter als je het mij vraagt.
Trouwens, als ik het beeld full screen oprek (1920x1200) dan gaat 'ie frames skippen bij heel veel (op hogere bitrates gecodeerde) films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zal de Intel Mac Mini die ze in januari misshien gaan uitbrengen Firewire ondersteunen of niet? (dit omdat de geruchten zijn dat Firewire ondersteuning uit de iBook gaat)

Ik wil namelijk een externe HD en DVD brander kopen en deze ook aan mijn Mac Mini kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Smooky schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:23:
Zal de Intel Mac Mini die ze in januari misshien gaan uitbrengen Firewire ondersteunen of niet? (dit omdat de geruchten zijn dat Firewire ondersteuning uit de iBook gaat)
Hier zul je ook geen antwoord vinden. Wij gaan ook alleen maar op geruchten af :) Maar als het gerucht over de iBook waar is dan zal de volgende Mini ook wel geen Firewire meer hebben. Apple lijkt Firewire als een oplossing voor hun high-end machines te willen positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Smooky schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:23:
Ik wil namelijk een externe HD en DVD brander kopen en deze ook aan mijn Mac Mini kunnen hangen.
USB blijft gelukkig altijd een alternatief, maar ik ben ook firewirejunk.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:40
Ik vind het maar highly unlikely dat firewire als standaard zou verdwijnen.
Dat maakt een app als iMovie redelijk waardeloos: professionals gebruiken
het niet en consumenten kunnen zonder firewire hun camcorder niet aan-
sluiten. Ongeloofwaardig dus, ik zie die firewirepoort nog niet verdwijnen
op de instapmacs.

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 15-12-2005 23:00 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:10

JvdM

<---->

Ik heb t gevoel dat de fan van mn mac mini niet meer temprature based is, dus dat ie op volle toeren draait. Kan ik dit ergens instellen?

Ik heb m al vanaf de buitenkant schoongespoten met lucht, maar dat heeft niet geholpen (voor evt stof, wat er niet in zat :P )

Verwijderd

Ìk weet 100% zeker dat hij wél temperature based is. En daarnaast, je hoort hem normaal toch niet?

• JvdM

JvdM

<---->

Sinds een maandje draait de fan altijd op volle toeren lijkt t wel

Verwijderd

Hoe lang heb je je Mini al? Ik zit zelf aan stof te denken.

Wat ook een mogelijkheid is, maar ik weet niet hoe het bij OSX zit: heb je nergens een menuutje waar je kan zien of er een "process" is dat veel van je CPU snoept?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2005 17:41 ]

• Gluten Parody
Jahoor; je kunt de Activity Monitor hiervoor gebruiken.
Ook kun je in de terminal 'top' intikken voor een overzicht
van processor- en geheugengebruik.

Ik heb net een 1.5GHZ mini met 20" ACD gekocht, ook bij
mij lijkt de fan op volle snelheid te draaien terwijl ik niet echt
iets bijzonders doe. Gelukkig is het geen irritant geluid, bij
jullie wel?

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 22-12-2005 19:09 ]

• JvdM

JvdM

<---->

heb m sinds augustus, maar is niet echt storend. Hij was alleen toen k m net nieuw had wat stiller... Heb m al uitgespoten met stof, kwam niets uit.. maar ik kan er mee leven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Ecteinascidin schreef op woensdag 14 december 2005 @ 13:49:
[...]

USB blijft gelukkig altijd een alternatief, maar ik ben ook firewirejunk.
En voor een DV camera is het ook heel onhandig als er geen ieee1394 op zou zitten, zou voor mij een reden zijn om geen Mac mini / ibook te nemen.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-08 10:49
Gluten Parody schreef op donderdag 22 december 2005 @ 19:03:

Ik heb net een 1.5GHZ mini met 20" ACD gekocht, ook bij
mij lijkt de fan op volle snelheid te draaien terwijl ik niet echt
iets bijzonders doe. Gelukkig is het geen irritant geluid, bij
jullie wel?
Als je het geen irritant geluid vind draait hij ook niet op volle toeren.
Als je hem op volle toeren wilt horen moet je maar eens een DVD naar h.264 coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik ga in de komende maanden mijn huidige pc (P4 @ 2.4GHz, 512mb ram, gf 4200ti 128mb) vervangen door een nieuwe computer. Ik zit te twijfelen tussen een AMD X2 proc systeem en een Powermac G5. Ik reed vandaag toevallig langs een computerwinkel en ben daar maar gelijk binnengestapt en heb wat gepraat met een medewerker. Aan het einde van het gesprek kwam hij met een interessant idee. Omdat ik nog nooit met Mac OS X heb gewerkt zit ik heel erg te twijfelen of ik wel voor een Powermac wil gaan. Daarom opperde hij dat ik eerst een Mac Mini aanschafde, daarmee kan ik dan Mac OS X onder loep nemen en kijken of een Mac bij mij past. Ik heb me een beetje verdiept in de Mac Mini en het lijkt me een zeer gaaf ding. Nu heb toch nog een paar vragen.

Dit is misschien een beetje een stomme vraag maar ik moet het gewoon weten. Kan ik de Mac Mini gebruiken als vervanger voor mijn huidige pc? Ik wil 'm hoofdzakelijk gebruiken om met Maya te werken (voornamelijk TD werk), wat schoolwerk, misschien films kijken, muziek luisteren en een beetje internetten. Ik weet dat hij het meeste wel kan maar ik ben een beetje onzeker of hij wel krachtig genoeg is voor Maya. Op een ander forum zeiden ze dat de grafische chip te langzaam was, iets wat ik al had verwacht.

Mijn tweede vraag gaat over de opvolger. Als ik de geruchten lees lijkt het erop dat de opvolger een Mactel word. Weten jullie misschien iets meer daarover? Word de opvolger krachtiger dan de huidige?

Bedankt,
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjah, ik werk ook veel met Maya, maar ik weet niet wat je met TD werk bedoeld? Hoe dan ook, voor Maya is het wel prettig om een stevig systeem te hebben. Het ligt er een beetje mee hoe ingewikkelde dingen je met maya doet. Veeeel geheugen is iig een must!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met TD werk bedoel ik het werk van een Technical Director. Er zijn verschillende aspecten maar de komende maanden zal ik me voornamelijk bezig houden met het schrijven van plug-ins en riggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-08 15:37
Welke geluidskaart gebruiken jullie ik ben een nodig voor een klant. deze wil graag een microfoon aansluiten. Kan op de creative website niks vinden of ze wel of niet ondersteund worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
Dezjay schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 20:22:
Welke geluidskaart gebruiken jullie ik ben een nodig voor een klant. deze wil graag een microfoon aansluiten. Kan op de creative website niks vinden of ze wel of niet ondersteund worden
Er past geen geluidskaart in een Mac mini. dus dat word een usb microfoon.
Had je zelf ook wel kunnen opzoeken eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ja, of een externe USB geluidskaart natuurlijk. Mogelijk dat Dezjay dat bedoelde...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR gebruikt een M-Audio FireWire Solo daarvoor. Hang je via FireWire (joh) aan je computer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Deze is wel hip

Kost 29 pleuro ongeveer :) en ja, werkt ook op een Mac vanaf Mac OS X 10.4.1 (dacht ik)

[ Voor 18% gewijzigd door peddro op 06-01-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
peddro schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 18:38:
Deze is wel hip

Kost 29 pleuro ongeveer :) en ja, werkt ook op een Mac vanaf Mac OS X 10.4.1 (dacht ik)
Mwa, ik ben zelf een beetje huiverig voor Sitecom moet ik toegeven..

Ik vind zelf de iMic van Griffin een stuk beter. Of zoals eerder vermeld, een "echte" externe geluidskaart.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

Ik ben namelijk opzoek op een 5.1 setje op een Mac Mini te knuppen...
En kwam deze tegen, maar heb je nog suggesties voor een mooiere sound quality? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Also compatible with Mac computer (stereo only, no surround in Mac environment)
O-)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
peddro schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:11:
Ik ben namelijk opzoek op een 5.1 setje op een Mac Mini te knuppen...
En kwam deze tegen, maar heb je nog suggesties voor een mooiere sound quality? :)
Ja eh, de Firewave, ook van Griffin. Dat is altijd wel mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

Ziet er wel mooi uit moet ik zeggen, maar 99 dollar en 29 euro is wel een verschil... en niet zo'n kleintje ook...

Zullen vast nog wel meer van dit soort producten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Mijn 1,2Ghz Athlon met 1GB geheugen heeft weinig zin om DV-films te bewerken welke ik met FireWire over heb gehaald van mijn mini-DV cam. Pinnacle lijkt aan de sware kant (versie 9) en versie 10 werkt al helemaal niet lekker. (constant crashen) nu kan ik natuurlijk mijn machine leeghalen en opnieuw installeren, maar misschien is een Mac Mini wel een leuk alternatief. In het begin van dit topic is er gemeldt dat de 1,42GHz-versie wel erg goed functioneerd, zelfs met 256MB geheugen.

Het is natuurlijk een fijn apparaatje "voor erbij". Is het een beetje te doen dat videobewerken met de versie die meegeleverd wordt (iLife '05)?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee,
Is er hier iemand met een mac mini 1.5ghz en 512 MB geheugen?
Zo ja; kan diegene mij vertellen of die nog HD filmpjes kan trekken? Op http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/ staat wel dat er minimaal een G5 voor nodig is, maar ik heb toch hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 15:20:
Hee,
Is er hier iemand met een mac mini 1.5ghz en 512 MB geheugen?
Zo ja; kan diegene mij vertellen of die nog HD filmpjes kan trekken? Op http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/ staat wel dat er minimaal een G5 voor nodig is, maar ik heb toch hoop :)
De c't heeft een paar maanden geleden de Mini uitgebreid getest op multimedia prestaties. Voor HD content schiet ie duidelijk tekort.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mac mini met 64 meg VRAM, 1 gieg werkgeheugen.
Filmpjes in 480p trekt ie nog, maar fullscreen op een
20" Cinema Display zakt de framerate al aardig naar
beneden bij complexe scenes. 720p is niet te doen,
op de Mac mini is dat één groot feest der hapering.

Uiterst schattig hoor zo'n mini, maar bedenk goed
wat ie voor je moet gaan doen. Voor HD-content is
het echt geen partij.

[ Voor 29% gewijzigd door Gluten Parody op 11-01-2006 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro

peddro

Mijn vraag nu eigenlijk is...

Wanneer komt de Intel Mac mini, ik zit nu behoorlijk te twijvelen om er nu eentje te kopen of wachten tot de Intel versie, ik denk zelf dat ik ga wachten want als ik de resultaten van de Intel Macs nu zie zit er toch een enorm verschil in (zijn wel duurdere versies maartoch...)

Op de keynote vertelde Steve dat dit jaar alle huidige PowerPC Macs zullen worden vervangen door Intels... maarja, wanneer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
peddro schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:30:

Wanneer komt de Intel Mac mini, ik zit nu behoorlijk te twijvelen om er nu eentje te kopen of wachten tot de Intel versie, ik denk zelf dat ik ga wachten want als ik de resultaten van de Intel Macs nu zie zit er toch een enorm verschil in (zijn wel duurdere versies maartoch...)

Op de keynote vertelde Steve dat dit jaar alle huidige PowerPC Macs zullen worden vervangen door Intels... maarja, wanneer...
Ik verwacht zelf op 1 april een nieuwe PowerMac "MacPro" en de rest van de Powerbook lijn. En in Juni de iBook en Mac Mini. Ik heb zelf besloten om voor mijn Mac Mini een Nieuwe iMac te kopen in April. Of ik laat de Mini staan als server en koop de nieuwe iBook (nu heb ik een Clamshell).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

De Mac Mini zal vanaf vandaag (of een paar dagen geleden) niet meer geleverd worden met iLife '05 wanneer je besteld direct bij Apple Nederland zelf. De standaard versie is nu iLife '06. Bron: Telefonische Medewerker Apple Nederland. Ben hier erg blij mee, anders moet je gelijk €79,- investeren om de nieuwste softwareversie te bemachtigen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Laatst online: 10-09 19:28
peddro schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:30:

Wie weet komt er helemaal geen nieuwe Intel Mac mini. Of niet in het huidige uitvoering. Zou jammer zijn. Ik had gehoopt dat de geruchten waar waren (mediacentre Intel Macmini). Ik vind het model erg leuk, maar twijfel nu echt of ik nog een G4 wil hebben, al ben ik tevreden met mijn iBook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er komt wel degelijk een nieuwe mac-mini. Het is een redelijk succesvol model voor Apple. En het is zeker nu met die intelprocessoren een eitje om eindelijk eens echt rappe minimac te maken. Ik kijk er in ieder geval aan naar uit. Heb zitten twijfelen over een iMac Intel, maar aangezien ik als een goed TFT panel heb, en geen zin heb in nog een panel op mijn buro.. Komt wel goed, de transitie van IBM -> Intel gaat zich in dit jaar helemaal voltrekken. Intel is op stoom, en ziet dit als een zeer goeie showcase van hun echte kracht. Het is niet voor niets dat ze een aantal dagen/weken voor de Apple expo vertellen dat hun nieuwe dualcore klaar is, en hoe wonderbaarlijk toevallig Apple vlak daarna de intel mac's kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
hmmm, dit begint toch wel echt irritant te worden!

Situatie: Mac mini met een LaCie 250gb stackable fw-drive.

Mijn mac staat 24/7 aan in mijn slaapkamer, ik heb er helemaal geen last van met het slapen, lekker stil dat ding. Maargoed, het ledje van die LaCie geeft onregelmatig echt nog geen halve seconde lang hele sterke lichtpulsen. Hierdoor zie je echt een soort flits door mn kamer gaan, alsof het onweert.. Ik heb er nu maar wat voor gezet zodat je het ledje gewoon niet meer ziet, maar vind het niet helemaal een oplossing.

Mensen met het zelfde probleem of een oplossing?

*ik zit btw niet te wachten op reacties als "zet je mac dan ook uit", dat doe ik gewoon niet, klaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Zonder soldeerbout krijg je dat lampje niet uit
dus ik denk dat je de beste oplossing zelf al
hebt gevonden. ;) Zwart stickertje eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Schilderstape ervoro plakken? Dat heb ik ook bij mijn Wifi kaartje gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
wat voor wifi kaartje is dat als ik vragen mag? Ik ben namelijk opzoek naar een mac compatible wifi kaartje, die niet zo duur is als een airport

edit: laat maar. Ik heb er al eentje gevonden (idd, de search werkt vrij goed hier :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is iemand al gelukt om de 80 GB 4200rpm schijf te vervangen door een snellere 5400rp of beter een 7200rpm schijf ? Kan de mini de wamte aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
ik heb er nu een Samsung 5400RPM inzitten. gaat best. een 7200rpm durfde ik niet aan.
Die leek mij te veel geluid+hitte te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Als je een Seagate of Samsung schijf er in zet is er niks aan de hand. Die worden helemaal niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 16:49:
Is iemand al gelukt om de 80 GB 4200rpm schijf te vervangen door een snellere 5400rp of beter een 7200rpm schijf ? Kan de mini de wamte aan ?
D'r zijn wel mensen die dat succesvol gedaan hebben. Het warmteverschil is volgens mij niet zo groot want het blijft een notebook schijf.

Je kan een grote performance slag maken, zeker bij de 7200 rpm schijf, maar of het zo snel wordt als een externe firewire schijf?

Ik gebruik nu een DiamondMax 9 160 GB in een X-Gear firewire behuizing en dat is meer dan een factor 2x sneller:

XBENCH RESULTATEN

Mac Mini interne schijf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Results 38.22
...
    Disk Test   18.97   
        Sequential  25.52   
            Uncached Write  23.13   14.20 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  31.97   18.09 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   17.82   5.21 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   38.28   19.24 MB/sec [256K blocks]
        Random  15.10   
            Uncached Write  5.12    0.54 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  28.29   9.06 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   59.85   0.42 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   57.35   10.64 MB/sec [256K blocks]

Mac Mini externe schijf
(SWEEX USB 2.0 mobile storage solution)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Results 35.82
...
    Disk Test   15.71   
        Sequential  10.56   
            Uncached Write  10.67   6.55 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  31.20   17.66 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   4.45    1.30 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   35.42   17.80 MB/sec [256K blocks]
        Random  30.71   
            Uncached Write  11.90   1.26 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  55.76   17.85 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   70.65   0.50 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   70.81   13.14 MB/sec [256K blocks]

Mac Mini via FireWire
(X-Gear Firewire / USB2 behuizing)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Results 48.52
...
    Disk Test   53.93   
        Sequential  53.89   
            Uncached Write  55.14   33.86 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  59.75   33.81 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   38.28   11.20 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   75.58   37.99 MB/sec [256K blocks]
        Random  53.96   
            Uncached Write  22.46   2.38 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  105.91  33.91 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   91.17   0.65 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   108.79  20.19 MB/sec [256K blocks]

54 disk test versus 19 voor 4200rpm intern (en nog minder via USB2 highspeed...)

Kijkend naar de uitslag dan zie je dat hij op 256k random blocks zelfs sneller presteert als de XBench referentie, en dat is een SATA schijf op 7200 rpm in een PowerMac G5 2x 2 GHz geloof ik. Een snellere schijf is echt niet verkeerd, het werkt zoveel lekkerder. Als ik Entourage wil hebben terwijl Photoshop en andere programma's al open zijn dan staat het er gewoon vrijwel meteen. Met die interne schijf moest je voor je gevoel een eeuwigheid wachten. Ik heb Aperture evaluatie editie geinstalleerd en dat werkt gewoon prima op de Mac Mini (niet snel, wel werkbaar).

Ik zou het gewoon doen dus. :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dus als ik je testuitslagen goed interpreteer, kan ik beter m'n 7200rpm LaCie via FireWire blijven gebruiken in plaats van de interne harddisk te vervangen door een 5400rpm laptopschijf?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie resultaten maar ik hoef geen externe schijf.

Ik wil gewoon de interne schijf vervangen waar Mac OS op komt te staan. Mac Os op interne schijf lijkt me niet zo handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net mijn mini uit elkaar gehaald om 512 Mb te vervangen door 1 GB, Volgens Apple zou er een DDR333 inzitten maar dat is hellemaal niet zo, er zit gewoon een DDR400 in, zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eb2350f687a5076f6f20da0e25fc0070/full.jpg

Waarschijnlijk kan boordje niet hoger dan 333. maar anyway, ik heb een 1 GB Kingston DDR400 geprobeerd en hiermee werkt mini goed :)

Omdat mini toch open was ging ik verder kijken...Ik had een 80 Gb schijf dus zou er een 80 GB met 4200 rpm schijf inzitten zoals velen hier beweren maar tot mijn grote verbazing is dit niet zo !

Er zit een Seagate Momentus 5400.2 ST ST9808211A in mijn mini. Dit is een 5400rpm schijf, zie site van Seagate. Check:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8e0a08e16ec61de08511a708f3c2c365/full.jpg

Tja, nu vraag ik me af of een 60 GB 7200rpm waard is om te vervangen met 80 gb 5400 rpm 8)7
justinb81 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:16:
ik heb er nu een Samsung 5400RPM inzitten. gaat best. een 7200rpm durfde ik niet aan.
Die leek mij te veel geluid+hitte te maken
Wat had je dan ? Een 40 GB of 80 GB ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:17:
Heb net mijn mini uit elkaar gehaald om 512 Mb te vervangen door 1 GB, Volgens Apple zou er een DDR333 inzitten maar dat is hellemaal niet zo, er zit gewoon een DDR400 in, zie onderstaande afbeelding:

[afbeelding]

Waarschijnlijk kan boordje niet hoger dan 333. maar anyway, ik heb een 1 GB Kingston DDR400 geprobeerd en hiermee werkt mini goed :)

Omdat mini toch open was ging ik verder kijken...Ik had een 80 Gb schijf dus zou er een 80 GB met 4200 rpm schijf inzitten zoals velen hier beweren maar tot mijn grote verbazing is dit niet zo !

Er zit een Seagate Momentus 5400.2 ST ST9808211A in mijn mini. Dit is een 5400rpm schijf, zie site van Seagate. Check:

[afbeelding]

Tja, nu vraag ik me af of een 60 GB 7200rpm waard is om te vervangen met 80 gb 5400 rpm 8)7

[...]

Wat had je dan ? Een 40 GB of 80 GB ?
Sorry dat het misschien lijkt dat ik je aanval, maar het is algemeen bekend dat de Mini geleverd wordt met een 400Mhz DDR Reep (wordt omlaag geclockt naar 333) Hier had je je mini ook niet voor open hoeven maken (moest natuurlijk wel voor je upgrade ;) ) want dit staat ook in je system preferences bij Memory bijv:
DIMM0/J11:

Size: 1 GB
Type: DDR SDRAM
Speed: PC3200U-30330
Status: OK
Verder van die hardeschijf is ook bekend dat als je een mini na week 35 van 2005 hebt, er een 5400RPM schijf inzit i.t.t. voorgaande mini's. Je bouwdatum kun je zien aan je serienummer. In mijn geval: AA602123ABC (jaar 2006 week 02). Verder zit er in die machines ook 64MB aan Vmem i.p.v. 32MB (maar dat geldt dus alleen voor die 1,42Ghz bakken die overigens na week 35 op 1,5Ghz lopen).

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richard, je hebt hellemaal gelijk en jou reactie zie ik niet als aanval hoor.

Bedankt voor je info en mac moest sowieso open voor geheugen upgrade. Ik heb hem sinds gister en het is ook mijn eerste mac dus ben nog een noob...

BTW, de verschil tussen 512 MB en 1 GB is echt wel te merken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2006 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:38:
Richard, je hebt hellemaal gelijk en jou reactie zie ik niet als aanval hoor.

Bedankt voor je info en mac moest sowieso open voor geheugen upgrade. Ik heb hem sinds gister en het is ook mijn eerste mac dus ben nog een noob...

BTW, de verschil tussen 512 MB en 1 GB is echt wel te merken.
Oh welkom, ik heb 'm zoals je kon begrijpen uit mijn post ook nog maar net (aangezien hij van week 2 van 2006 is.) Wanneer is de jouwe gebouwd?

En die upgrade van 512MB naar een 1GB is inderdaad een lekkere stap. Ik ben van 512MB origineel naar 1GB Corsair gegaan. Voor PC zweer ik bij Kingston, maar deze bleek wat betreft de PC2700 geheugen (wat eigenlijk dus in de mini hoort) problemen te geven. Hardwaretest gaat gewoon goed, maar de mini is toch instabiel in OS X. PC3200 Kingston zou geen problemen moeten geven volgens bepaalde sites, maar ik ben toch maar voor Corsair gegaan omdat vrijwel iedereen die erin parkeerd.

Gewend raken aan het macje is ook wel een koud kunstje, mijn vriendin krijgt nog weleens de neiging het ding uit het raam te gooien ;)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richard schreef op zondag 26 februari 2006 @ 22:58:
[...]

Oh welkom, ik heb 'm zoals je kon begrijpen uit mijn post ook nog maar net (aangezien hij van week 2 van 2006 is.) Wanneer is de jouwe gebouwd?

En die upgrade van 512MB naar een 1GB is inderdaad een lekkere stap. Ik ben van 512MB origineel naar 1GB Corsair gegaan. Voor PC zweer ik bij Kingston, maar deze bleek wat betreft de PC2700 geheugen (wat eigenlijk dus in de mini hoort) problemen te geven. Hardwaretest gaat gewoon goed, maar de mini is toch instabiel in OS X. PC3200 Kingston zou geen problemen moeten geven volgens bepaalde sites, maar ik ben toch maar voor Corsair gegaan omdat vrijwel iedereen die erin parkeerd.

Gewend raken aan het macje is ook wel een koud kunstje, mijn vriendin krijgt nog weleens de neiging het ding uit het raam te gooien ;)
Tot nu toe geen problemen met Kingston. Ik las ook dat er veel mensen corsair insteken, er zijn mensen die zelfs snelle Corsair insteken mja, dat ding kan niet harder lopen dus niet echt nuttig.

Ik vind het wel fijn, een macje naast mijn windows bak. Ben nog van alles aan het uitzoeken en leren maar komt wel goed. Wat jou vriendin betreft, laat je me weten wanneer ze mini uit de raam gooit ? (Dan ga ik onder staan en ik zal helaas nie de enige zijn) ;)

Geen idee van wanneer mijn mac is, SN is: VM60601HTAB. Week 6 van 2006 gok ik zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Canaria schreef op zondag 26 februari 2006 @ 17:36:
[...]

Dus als ik je testuitslagen goed interpreteer, kan ik beter m'n 7200rpm LaCie via FireWire blijven gebruiken in plaats van de interne harddisk te vervangen door een 5400rpm laptopschijf?
Zou ik wel denken ja. Of je moet een 5400 rpm schijf op het oog hebben die 2x sneller is als die Seagate Momentus 4200 rpm schijf....

Je moet trouwens ook niet alleen naar rotaties per seconde kijken bij harde schijven, de seektime / access time is ook heel belangrijk. En kennelijk werkt dat firewire zo goed dat die timings laag blijven.

Als ik klaar ben met het verplaatsen van al mijn data's enzo naar mijn firewire, dan zal ik OS X kaal installeren op de interne schijf (die helemaal formatteren), en alleen MS Office en Safari en DivX erop, en dan kan ik altijd nog de mini zonder externe HD meenemen naar waar ik maar wil en een werkend systeem hebben. :)

edit:
Ik heb even de product specifications datasheet opgevraagd van de Seagate website van die websites. Ik kan geen verschil ontdekken tussen de 4200k en de 5400k Momentus schijven?

http://www.seagate.com/do...isc/ds_momentus4200.2.pdf
http://www.seagate.com/do...isc/ds_momentus5400.2.pdf

Kan iemand met een nieuwe Mac Mini 1.42/1.5 met zo'n nieuwe schijf even XBench runnen en de resultaten posten? Ben reuze benieuwd namelijk! :P

XBench kun je downloaden van: http://www.xbench.com/ en is gratis. :)

[ Voor 23% gewijzigd door mr_a op 26-02-2006 23:44 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_a schreef op zondag 26 februari 2006 @ 23:33:
[...]

Kan iemand met een nieuwe Mac Mini 1.42/1.5 met zo'n nieuwe schijf even XBench runnen en de resultaten posten? Ben reuze benieuwd namelijk! :P
Hier mijn resultaten, 80 GB 5400 rpm dus. Mr_A, jou benchs zijn ook van een 80GB 5400rpm schijf ?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b37f885c7eb092dea0fc4903dd00f3b4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:15:
[...]

Hier mijn resultaten, 80 GB 5400 rpm dus. Mr_A, jou benchs zijn ook van een 80GB 5400rpm schijf ?

[afbeelding]
nee ik heb een 80 GB 4200 rpm schijf.

Mooie scores, veel beter dan bij mij.... bijna dubbel zo hoog op sommige punten. Misschien was mijn schijfje erg gefragmenteerd ofzo......... vreemd allemaal. Ik heb de test heel vaak herhaald en kwam steeds hierop uit ongeveer.

Niet alle Mac's zijn gelijk kennelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:57
mr_a, sluit jou firewire schijf ook af als je de mini uit doet, of moet je dat met de hand doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
juanp schreef op maandag 27 februari 2006 @ 12:15:
mr_a, sluit jou firewire schijf ook af als je de mini uit doet, of moet je dat met de hand doen?
Doe ik zelf. Is niet zo 'cool' maar boeit me niet. De X-Gear behuizing kost 30 euro's - cheap dus. AFAIK hebben al die behuizingen een eigen power supply dus een eigen on/off switch. Hij heeft een soft-touch button aan de voorkant, da's wel een voordeel, en heel belangrijk, ook 'nightrider-leds' die de mate van disk activity weergeven...

Als je aan het shoppen bent voor zo'n behuizing moet je even denken of je een actief of passief gekoelde wilt. Deze kwam met een actieve fan, alleen die heb ik eruit getrokken. Weet niet of de harddisk nu te warm wordt, ik was van plan een weerstandje er tussen te solderen zodat de fan wat minder snel ronddraait maar wel een beetje verkoeling geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ik draai ook een FW400 schijf aan mn mini, een LaCie 250gb Mini om precies te zijn. Zo'n stackable ding dus. Ik merk het echt enorm, ik had een 2mb cache 5400rpm schijf en nu een 7200rpm 8mb cache, dat trekt hij echt stukken beter zo! En ja de volgende stap is denk ik een gig ram, 512 is toch wel beetje minimum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
De laatste updates van de Mini waren in september afgelopen jaar, en volgens Mac Rumors is het erg waarschijnlijk dat we binnenkort een update mogen verwachten.

Wat voor veranderingen verwachten jullie?
  • Core 2 Duo
  • 802.11n (of update-mogelijkheid, hoe dat ook zat)
  • GMA X3000 als opvolger van de GMA 950
  • Alles tikje hoger/sneller: 1,83GHz & 2,0GHz ipv 1,66GHz & 1,83GHz
  • 60GB en 80GB harddisks moeten ook wel een stukje groter kunnen lijkt me?
Kom ik hiermee in de buurt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs een 2dehands mini op de kop kunnen tikken maar als ik hem aansluit op mijn lcd (vga) dan is het beeld niet 100% scherp. Na een tijdje krijg ik er zelfs koppijn van.
Het scherm kallibreren verandert niets aan de scherpte. Het scherm wordt overigens wel automatisch herkend door OSX. Dus onder beeldschermprofiel verschijnt de naam vh scherm.

Mac mini 1,42Ghz
Benq FP951

P.S. Heeft de CPU vd mini geen temperatuursensor? Als ik het programma "temperature monitor" draai dan vindt hij alleen een sensor in de HD.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:02:
Ik heb onlangs een 2dehands mini op de kop kunnen tikken maar als ik hem aansluit op mijn lcd (vga) dan is het beeld niet 100% scherp. Na een tijdje krijg ik er zelfs koppijn van.
Het scherm kallibreren verandert niets aan de scherpte. Het scherm wordt overigens wel automatisch herkend door OSX. Dus onder beeldschermprofiel verschijnt de naam vh scherm.

Mac mini 1,42Ghz
Benq FP951

P.S. Heeft de CPU vd mini geen temperatuursensor? Als ik het programma "temperature monitor" draai dan vindt hij alleen een sensor in de HD.
Heb je wel de native resolutie van dat scherm ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

DVI of d-sub? Met DVI kan 'ie niet onscherp zijn. Met d-sub kan een stukke of slechte kabel voor hoofdpijn zorgen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb lang met mijn mini gewerkt, waarbij deze van 1 gig ram voorzien was. Dat ding was altijd traag als ik wat programma's open had staan. Geen CPU belasting, maar altijd druk met zijn HD in de weer en die is niet snel.

Nu met 2 GB geheugen een wereld van verschil. 144 euro inclusief maar het systeem vliegt er nu over en is snappy. Nu ook nog een 7200 rpm schijf er in en dan hou ik het voorlopig wel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:42:
[...]

DVI of d-sub? Met DVI kan 'ie niet onscherp zijn. Met d-sub kan een stukke of slechte kabel voor hoofdpijn zorgen.
d-sub.. Maar op mijn pc is het beeld haarscherp.. Zou het dan aan het verloopstukje (dvi-vga) liggen? Als ik de kabel nl wat heen en weer beweeg dan begint het scherm te trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50

Japie.G

Colour Classic

sommige schermen zijn brak met anti aliasing, zet dat maar eens uit. Wedden dat je er scherper op kijkt!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Q schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 23:45:
Ik heb lang met mijn mini gewerkt, waarbij deze van 1 gig ram voorzien was. Dat ding was altijd traag als ik wat programma's open had staan. Geen CPU belasting, maar altijd druk met zijn HD in de weer en die is niet snel.

Nu met 2 GB geheugen een wereld van verschil. 144 euro inclusief maar het systeem vliegt er nu over en is snappy. Nu ook nog een 7200 rpm schijf er in en dan hou ik het voorlopig wel vol.
Inmiddels ook de 100GB 7200 rpm hd er in en nu blaast hij echt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japie.G schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 08:21:
sommige schermen zijn brak met anti aliasing, zet dat maar eens uit. Wedden dat je er scherper op kijkt!
Dit verhelpt het probleem niet. Onder xp staat anti-aliasing trouwens aan en daar is het beel scherp.

Maar ik denk dat ik het probleem heb gevonden; in deze review staat er dat er problemen zijn met de vga-uitvoer vd mini.
readers identified a serious problem with the Mini's support of VGA analog monitors, in which the display would be darker and fuzzier than normal.
During our measurements of the analog signal quality of the VGA adapter another weakness (besides low 3D frame rates ed.) came to light: the peak voltage measurements stayed below 530 mV and therefore outside of the VESA norm. This leads to washed-out pictures on many displays, especially when using higher resolutions. Good analog monitors with high contrast ratios can compensate for this to a large extent, but using the digital connection will lead to much better picture quality.
Tja.. :(
Q schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:40:
[...]

Inmiddels ook de 100GB 7200 rpm hd er in en nu blaast hij echt als een trein.
Kom je van een 5400rpm-schijf of 4200rpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Serenity schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 19:48:
De laatste updates van de Mini waren in september afgelopen jaar, en volgens Mac Rumors is het erg waarschijnlijk dat we binnenkort een update mogen verwachten.

Wat voor veranderingen verwachten jullie?
  • Core 2 Duo
  • 802.11n (of update-mogelijkheid, hoe dat ook zat)
  • GMA X3000 als opvolger van de GMA 950
  • Alles tikje hoger/sneller: 1,83GHz & 2,0GHz ipv 1,66GHz & 1,83GHz
  • 60GB en 80GB harddisks moeten ook wel een stukje groter kunnen lijkt me?
Kom ik hiermee in de buurt? :9
HDMI uit hoop ik? Dan kan ik en mijn scherm, en mijn lcd tegelijk aansluiten.

Ik wil wel een mini kopen, maar vind 800 euro hardstikke veel voor wat je er voor krijgt.

Wat ik hoop:
2.13ghz core2duo
gma x3000
7200rpm hd
hdmi out

Of een klein stukje groter zodat er een normale harddisk in kan, dan kan ik de externe harde schijf ook achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 10:12
hallo,

Ik heb een mac mini met Apple Pro speakers aangesloten via een Griffin iFire, daarnaast een iSub via de usbpoort van de mac mini. De pro speakers doen het prima, de iSub werkt niet.

Bij systeemvoorkeuren - geluid laat hij bij uitvoerapparaat zien: koptelefoon.
Dit kan ik niet wijzigen. Hij laat hem wel zien bij de informatie over wat allemaal in de mac zit als Harman Kardon iSub, dus hij herkent hem wel degelijk :?

Waarom doet de iSub niets?
ps: hij is niet defect, want ik heb hem altijd gebruikt op mijn G4
ps2: met google kon ik niets vinden, dus ik hoop dat hier iemand mij kan helpen om mijn iSub aan de praat te krijgen.

mvg,
vosss

[ Voor 11% gewijzigd door vosss op 18-10-2007 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Zwaar te laat ik weet het, hij valt me nu pas op. Maar waarom, in hemelsnaam, zou je serienummers van je foto gaan zitten wegvegen? Ik vind 't al sneu als mensen hun kenteken onherkenbaar maken, maar met jouw serienummer kan ik toch echt he-le-maal niks?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste