Het is inderdaad dezelfde, maar de ministack heeft niet zo'n lelijk groot logo
Ze moeten die dingen gewoon zonder logo en lampjes enzo maken. Gewoon precies hetzelfde als de Mac mini. Logo gewoon net als de Apple bovenop.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Tsja, dan zie je het niet als je vervolgens je Mini er op zet. En dat willen de heren producenten natuurlijk niet.CyBeR schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:28:
Ze moeten die dingen gewoon zonder logo en lampjes enzo maken. Gewoon precies hetzelfde als de Mac mini. Logo gewoon net als de Apple bovenop.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik heb het ook niet zo op die dingen, vooral ook omdat ze actief zijn en meestal zijn dat dan van die Pentium2 lookalike fannetjes, 25mm ofzo met een veel te hoog toerental, wat een pokke herrie 
En ja, het design boeit me (nog) niet zo, ik heb hier een dikke 19" crt staan waar ik dan hem wel achter schuif ofzo joh
Trouwens, als ik dat ding Fat32 formatteer, kan ik daar dan os x op installeren? Of moet ik dan een "os x" partitie maken en een data?

En ja, het design boeit me (nog) niet zo, ik heb hier een dikke 19" crt staan waar ik dan hem wel achter schuif ofzo joh
Trouwens, als ik dat ding Fat32 formatteer, kan ik daar dan os x op installeren? Of moet ik dan een "os x" partitie maken en een data?
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
osx kun je alleen installeren op UFS of HFS. FAT32 is geen fatsoenlijk filesystem
psst... ze zijn gedeeltelijk passief http://www.newertech.com/products/products_mini1_d.phpstevenP schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 17:30:
Ik heb het ook niet zo op die dingen, vooral ook omdat ze actief zijn en meestal zijn dat dan van die Pentium2 lookalike fannetjes, 25mm ofzo met een veel te hoog toerental, wat een pokke herrie
CyBeR, ik wil het nog wel als "externe schijf" kunnen gebruiken, dus ook wel eens beneden aan mijn wind*wsbak kunnen hangen, of op de fiets mee naar andere mac'ers o//
Maar ehm justinb81, ja ok ze zijn deels passief, maar als ik kan kiezen of deels of volledig ben ik weg
Maar ehm justinb81, ja ok ze zijn deels passief, maar als ik kan kiezen of deels of volledig ben ik weg
[ Voor 6% gewijzigd door stevenP op 13-10-2005 23:17 ]
Verwijderd
Heb nu enkele maanden mac mini en kan echt niet meer zonder
De laatste tijd is me wel opgevallen dat bij gebruik van de hoofdtelefoonuitgang er steeds een gezoem op de achtergrond is. Het valt vooral op bij stiltes.
Het gezoem stopt wanneer ik mijn hand op het metaal rond de line out leg?!
Iemand die dit herkent of een oplossing weet ?
De laatste tijd is me wel opgevallen dat bij gebruik van de hoofdtelefoonuitgang er steeds een gezoem op de achtergrond is. Het valt vooral op bij stiltes.
Ik herken het niet, maar het klinkt alsof het tijd wordt je Mini in een geaard stopcontact te doenVerwijderd schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 12:22:
Heb nu enkele maanden mac mini en kan echt niet meer zonder
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Jep... Aardingsprobleem.
Liege, liege, liegebeest!
Verwijderd
Is de firewall die in OSX zit veilig/redelijk veilig?
Ik wil nl DMZ aanzetten voor het ip adres waarmee ik mijn Mac mini het internet op laat gaan. En dan alles regelen via de firewall van OSX.
Of is dit niet zo slim?
Ik wil nl DMZ aanzetten voor het ip adres waarmee ik mijn Mac mini het internet op laat gaan. En dan alles regelen via de firewall van OSX.
Of is dit niet zo slim?
OS X is gebaseerd op OpenBSD en net als Linux kun je daar vrij flexibel en veilig een firewall mee opzetten. Google maar eens op Mac OS X ipfw. ipfw is het command (zoals iptables in Linux) om firewall rules mee te beheren.Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:09:
Is de firewall die in OSX zit veilig/redelijk veilig?
Of is dit niet zo slim?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Sinds vandaag ben ik ook eigenaar van een MiniMac. Ik heb 10 jaar met Windows gewerkt, en dit is mijn eerste Mac wat me tot nu uitermate goed bevalt. Maar dat terzijde. Ik weet nog niet zo heel veel over Apple en Mac Pc's. Ik hoop dan ook dat ik hier mijn vragen kwijt kan, want zo'n overstap is heel wat. Ik heb wel met Linux gewerkt, maar hetzelfde is het natuurlijk niet bepaald.
Mijn eerste vraag.
Op mijn MacMini zat standaard Panther geinstalleerd. Ik schrok al een beetje, maar in de doos zat ook een Tiger DVD. Deze heb ik natuurlijk meteen erover heen gezet. Maar waarom krijg ik Mac OS9, Mac OSX Panther, en Tiger mee. Kan ik in de toekomst ook een nieuwe installatie doen met alleen de Tiger DVD? Of is Tiger een update bovenop Panther, en moet ik bij een nieuwe installatie eerst Panther installeren, en daarna Tiger erover heen? Nu heb ik hem dus over Panther heen gezet. Werkt ook natuurlijk, maar bij een volgende installatie lijkt het me makkelijker alleen direct Tiger te installeren. Kan iemand me hierover meer vertellen.
Vraag 2.
In Windows 200/XP en Linux kon ik de desktop vergrendelen als ik even weg was, en niet wilde dat iemand achter mijn pc ging zitten klooien. Ik heb uitgevonden dat ik OSX kan locken door de sluimer functie, maar hierdoor stopt ook de harddisk met draaien (zover ik weet). Dit lijkt me niet zo geweldig voor de levensduur, als ik dit vaak doe op een dag. Kan dit ook zonder dat de harddisk en evt andere coolers uit gaan? Ik heb op Google iets gelezen over Keychain. Helaas is mijn engels net niet goed genoeg om erachter te komen wat dit precies is. Iemand hier meer info over?
Alvast erg bedankt. De rest wat ik tot nog toe wilde is me allemaal gelukt. Alleen deze 2 dingen zijn me niet helemaal duidelijk.
Mijn eerste vraag.
Op mijn MacMini zat standaard Panther geinstalleerd. Ik schrok al een beetje, maar in de doos zat ook een Tiger DVD. Deze heb ik natuurlijk meteen erover heen gezet. Maar waarom krijg ik Mac OS9, Mac OSX Panther, en Tiger mee. Kan ik in de toekomst ook een nieuwe installatie doen met alleen de Tiger DVD? Of is Tiger een update bovenop Panther, en moet ik bij een nieuwe installatie eerst Panther installeren, en daarna Tiger erover heen? Nu heb ik hem dus over Panther heen gezet. Werkt ook natuurlijk, maar bij een volgende installatie lijkt het me makkelijker alleen direct Tiger te installeren. Kan iemand me hierover meer vertellen.
Vraag 2.
In Windows 200/XP en Linux kon ik de desktop vergrendelen als ik even weg was, en niet wilde dat iemand achter mijn pc ging zitten klooien. Ik heb uitgevonden dat ik OSX kan locken door de sluimer functie, maar hierdoor stopt ook de harddisk met draaien (zover ik weet). Dit lijkt me niet zo geweldig voor de levensduur, als ik dit vaak doe op een dag. Kan dit ook zonder dat de harddisk en evt andere coolers uit gaan? Ik heb op Google iets gelezen over Keychain. Helaas is mijn engels net niet goed genoeg om erachter te komen wat dit precies is. Iemand hier meer info over?
Alvast erg bedankt. De rest wat ik tot nog toe wilde is me allemaal gelukt. Alleen deze 2 dingen zijn me niet helemaal duidelijk.
@ Henry:
Op m'n website staat een tutorial voor het gebruik van de ingebouwde firewall vanaf de command-line. Er zijn ook een aantal goede GUIs beschikbaar (zoek naar Brick House)...
@ OSX:
Tiger kan je ook vrijstaand installeren
Het is niet per se bedoeld als upgrade, dus maak je geen zorgen.
@ OSX2:
1. open System Preferences
2. ga naar Accounts
3. klik op het slotje en vul je admin gegevens in
4. klik op Login Options
5. vink Enable Fast User Switching aan
6. sluit deze windows weer af
Rechts bovenin het beeld heb je nu je naam staan. Als je daar op klikt zie je ook "Login window" staan. Kies die optie en, terwijl al je apps blijven draaien, de computer gaat naar het login scherm.
Tadaa! Je bent gelocked
@ OSX3:
Keychain heeft hier weinig tot niets mee te maken. Die applicatie wordt gebruikt om al je usernames en passwords voor verschillende zaken in op te slaan... Denk aan je GoT password
Op m'n website staat een tutorial voor het gebruik van de ingebouwde firewall vanaf de command-line. Er zijn ook een aantal goede GUIs beschikbaar (zoek naar Brick House)...
@ OSX:
Tiger kan je ook vrijstaand installeren
@ OSX2:
1. open System Preferences
2. ga naar Accounts
3. klik op het slotje en vul je admin gegevens in
4. klik op Login Options
5. vink Enable Fast User Switching aan
6. sluit deze windows weer af
Rechts bovenin het beeld heb je nu je naam staan. Als je daar op klikt zie je ook "Login window" staan. Kies die optie en, terwijl al je apps blijven draaien, de computer gaat naar het login scherm.
Tadaa! Je bent gelocked
@ OSX3:
Keychain heeft hier weinig tot niets mee te maken. Die applicatie wordt gebruikt om al je usernames en passwords voor verschillende zaken in op te slaan... Denk aan je GoT password
Verwijderd
Ok bedankt het is me gelukt. Nog een vraag van deze noob op Mac gebied.
Ik heb bij mijn Mac 1 Tiger DVD, 1 Mac OS 9 CD, en 1 "Mac OS X Install Disc 1" gekregen.
Hoort bij die laatste geen Disc 2? die zit er namelijk niet bij, Disc 1 is wel DVD.
Zover ik begrijp uit de handleiding, moet je bij een nieuwe installatie, de Tiger DVD starten vanuit de huidige MAC OSX installatie. Maar wat als deze een keer niet meer opstart? Kun je dan ook booten vanaf de Tiger DVD? Als deze er namelijk inzit tijdens het starten van de Mac, start hij gewoon mijn MAC OSX installatie, ik kreeg geen keuze of ik kan booten vanaf DVD/CD
Ik heb bij mijn Mac 1 Tiger DVD, 1 Mac OS 9 CD, en 1 "Mac OS X Install Disc 1" gekregen.
Hoort bij die laatste geen Disc 2? die zit er namelijk niet bij, Disc 1 is wel DVD.
Zover ik begrijp uit de handleiding, moet je bij een nieuwe installatie, de Tiger DVD starten vanuit de huidige MAC OSX installatie. Maar wat als deze een keer niet meer opstart? Kun je dan ook booten vanaf de Tiger DVD? Als deze er namelijk inzit tijdens het starten van de Mac, start hij gewoon mijn MAC OSX installatie, ik kreeg geen keuze of ik kan booten vanaf DVD/CD
Misschien een stomme vraag hoor, maar heb je je mini 2e hands gekocht?
Bij mij zaten er 2DVD's bij met tiger en meer niet.
Als je hem wel 2e hands hebt gekocht kan het dat je een oude versie van de mini hebt die met Panther werd geleverd, en heeft de verkoper een zooi andere cd's er bij in gegooid.
Als je tijdens het aanzetten de C toets ingedrukt houd en blijft vasthouden start hij pas op van CD
Bij mij zaten er 2DVD's bij met tiger en meer niet.
Als je hem wel 2e hands hebt gekocht kan het dat je een oude versie van de mini hebt die met Panther werd geleverd, en heeft de verkoper een zooi andere cd's er bij in gegooid.
Als je tijdens het aanzetten de C toets ingedrukt houd en blijft vasthouden start hij pas op van CD
[ Voor 21% gewijzigd door justinb81 op 19-10-2005 16:16 ]
Verwijderd
Ik heb mijn Mac nieuw gekocht, zal dus wel een zending zijn waar nog niet standaard Tiger opzat.
Verder heb ik gevonden hoe het zit met booten. Bedankt!
Verder heb ik gevonden hoe het zit met booten. Bedankt!
Yes, eindelijk m'n eerste mac'je
-> Pics
Alles gaat smooth, en ik vind redelijk m'n weg. Ik zit voorlopig nog met 2 vraagjes.
1. toetsenbord is azerty (Belgisch). Op numpad is de punt echter een komma. Is dit aan te passen?
2. Printer hangt aan m'n mac. Ik wil echter hem delen om te kunnen printen vanaf mijn windows xp laptop.
Ik kan de printer dus perfect zien en toevoegen in windows xp. Maar afdrukken lukt vreemd genoeg niet. Printer is een HP PSC 750. Iemand een idee wat hier het probleem is?
Alles gaat smooth, en ik vind redelijk m'n weg. Ik zit voorlopig nog met 2 vraagjes.
1. toetsenbord is azerty (Belgisch). Op numpad is de punt echter een komma. Is dit aan te passen?
2. Printer hangt aan m'n mac. Ik wil echter hem delen om te kunnen printen vanaf mijn windows xp laptop.
Ik kan de printer dus perfect zien en toevoegen in windows xp. Maar afdrukken lukt vreemd genoeg niet. Printer is een HP PSC 750. Iemand een idee wat hier het probleem is?
Heb je de windows drivers op de laptop gezet?
Ik heb dat ding van Iomega trouwens gezien bij de mediamarkt. Wat een bijzonder lelijk afgewerkt ding, afgezien van het logo. De buitenrand is bij de Mac mini glad, maar bij dat ding van Iomega zie je randjes van de mal waar 'ie in gemaakt is.Hertog schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 14:17:
[...]
Tsja, dan zie je het niet als je vervolgens je Mini er op zet. En dat willen de heren producenten natuurlijk niet.
Hoeft dit dan? Bij het toevoegen van de netwerkprinter in win xp selecteer je toch de driver vanop je local windows xp drive?justinb81 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 23:10:
Heb je de windows drivers op de laptop gezet?
Indien ja, kan je eens zeggen hoe je dit doet aub?
Bij mijn weten zit dat bij de internationale instellingen onder System Preferences.1. toetsenbord is azerty (Belgisch). Op numpad is de punt echter een komma. Is dit aan te passen?
Gewoon de driver cd die bij de printer hoort installeren op je laptop.Dextro schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 23:52:
[...]
Hoeft dit dan? Bij het toevoegen van de netwerkprinter in win xp selecteer je toch de driver vanop je local windows xp drive?
Indien ja, kan je eens zeggen hoe je dit doet aub?
Ok, probleem was dus de ongelooflijk brakke officiële drivers van HP. Ik maak nu gebruik van de HPIJS drivers en het probleem is opgelost.justinb81 schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:56:
[...]
Gewoon de driver cd die bij de printer hoort installeren op je laptop.
Bij je internationale instellingen kan je zover ik weet alleen het Belgisch komma-toetsenbord kiezen.cailin_coilleach schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:32:
[...]
Bij mijn weten zit dat bij de internationale instellingen onder System Preferences.
Voor de komma te veranderen naar een punt heb ik DoubleCommand ( http://doublecommand.sourceforge.net/ ) gebruikt. Dit is een kernel-extentie waarmee je keys kan 'remappen'
Half #apple op irc is er al mee aan het spelen, maar voor de mensen die alleen hier lezen: http://www.tuaw.com/2005/...-front-row-on-a-mac-mini/. De link zegt genoeg, lijkt me.
Verwijderd
Ik heb het nu ook draaien op een macmini 1.42 ghz met 1 GB geheugen. Maar nogal traag bij grafische effecten. Het kubus effect bij foto's werkt gewoon niet goed, de foto verdwijnt.Hertog schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:55:
Half #apple op irc is er al mee aan het spelen, maar voor de mensen die alleen hier lezen: http://www.tuaw.com/2005/...-front-row-on-a-mac-mini/. De link zegt genoeg, lijkt me.
Maar goed ik mag niet klagen, het word niet eens ondersteund
ok, nog een klein vraagje (Is er geen algemene 'kleine vraagjes' topic hier?
)
Ik heb Safari samen met andere browsers in een map geplaatst onder programma's.
Probleem is nu: telkens als ik opstart, staat zo'n groot vraagteken in de dock die zou moeten verwijzen naar Safari. Waarom voegt ie zichzelf terug toe aan de dock? En hoe kan ik die permanent uit de dock houden?
Probleem is nu: telkens als ik opstart, staat zo'n groot vraagteken in de dock die zou moeten verwijzen naar Safari. Waarom voegt ie zichzelf terug toe aan de dock? En hoe kan ik die permanent uit de dock houden?
Verwijderd
Ik heb dus na het installeren van de laatste megaupdate van Apple echt een ontzettend trage mini. Nu wil ik dus OSX opnieuw installeren.
Kan ik dan gewoon de mini opstarten met cd1? en zit I-life daar bij in?
Je hebt dan een verwijzing naar een .app die er niet meer staat waar hij denkt dat hij staat. Vandaar dat vraagteken. Later komt hij hem weer tegen (goo spotlight library) en dan kan je hem gebruiken.Dextro schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 23:49:
ok, nog een klein vraagje (Is er geen algemene 'kleine vraagjes' topic hier?)
Om hem voor altijd uit je dock te krijgen, moet je doormiddel van een control + linker klik of rechterklik op het betreffende icoon klikken en dan daar "remove from dock" (ik weet het niet precies in het nederlands maar iets in de zelfde trent, je vind het wel) dan is hij weg.
Wat zelfs nog makkelijker gaat, is het icoontje aanklikken, ingedrukt houden en dan buiten je dock slepen (krijg je ook zo'n mooi icoontje erbij), is hij ook weg!
@Henry:
Welke mega update bedoel je? Update naar 10.4.3?
[ Voor 10% gewijzigd door stevenP op 03-11-2005 07:34 ]
mijn Apples zijn ook traag sinds die updateVerwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:38:
Ik heb dus na het installeren van de laatste megaupdate van Apple echt een ontzettend trage mini. Nu wil ik dus OSX opnieuw installeren.
Verwijderd
Ja, die bedoel ik. Ik ben van plan een Iomega MiniMax 200 GB te kopen. Dan moet ik dus MacOSX op deze schijf installeren, (aangesloten via firewire) en dan is mijn Mac Mini sneller? Ik heb al 1GB geheugen geplaatst maar de snelheidswinst daarvan valt toch tegen.stevenP schreef op donderdag 03 november 2005 @ 07:32:
[...]
Je hebt dan een verwijzing naar een .app die er niet meer staat waar hij denkt dat hij staat. Vandaar dat vraagteken. Later komt hij hem weer tegen (goo spotlight library) en dan kan je hem gebruiken.
Om hem voor altijd uit je dock te krijgen, moet je doormiddel van een control + linker klik of rechterklik op het betreffende icoon klikken en dan daar "remove from dock" (ik weet het niet precies in het nederlands maar iets in de zelfde trent, je vind het wel) dan is hij weg.
Wat zelfs nog makkelijker gaat, is het icoontje aanklikken, ingedrukt houden en dan buiten je dock slepen (krijg je ook zo'n mooi icoontje erbij), is hij ook weg!
@Henry:
Welke mega update bedoel je? Update naar 10.4.3?
Het zit dus niet tussen m'n oren. Ik word niet goed van alle vertragingen en momenten dat het systeem blijft hangen met dat ronddraaiende kleurendingQorne schreef op donderdag 03 november 2005 @ 08:46:
mijn Apples zijn ook traag sinds die updateprogamma's zijn onstabiel
en ik zie de strandbal de heletijd voorbij komen

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik ga vooral voor deze schijf omdat het een 7200toeren met 8mb cache schijf is, dat scheelt zeker! Je kan even in de system profiler kijken naar het modelnummer van je harde schijf en dan even door google halen. Daar kan je dan zien wat voor schijf je er nu in hebt. Voor mij (4200rpm 2mb cache) scheelt het dus best veel,. er zijn ook 5400rpm schijven in de mini's dus je moet even kijken.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 08:54:
[...]
Ja, die bedoel ik. Ik ben van plan een Iomega MiniMax 200 GB te kopen. Dan moet ik dus MacOSX op deze schijf installeren, (aangesloten via firewire) en dan is mijn Mac Mini sneller? Ik heb al 1GB geheugen geplaatst maar de snelheidswinst daarvan valt toch tegen.
Let er dus op wat voor schijf er ingaat, dan kan het zeker schelen.
Wat nog wel belangrijk is, hij moet FW zijn wil je ervan kunnen booten. En daardoor krijg je dan wel een flinke performancewinst van ja
Eergister heb ik bij de Mediamarkt in Eindhoven een mini 1,42GHz/80GB/Combo gekocht voor 444 euro. (oudere model dus) In deze mini zit een MATSHITACD-RW CW-8124 drive.
In mijn iBook G4 zit een CW-8123 die keurig alle dvd's afspeelt. De mini doet dit dus niet bij alle dvd's, de mini pleurt sommige er gewoon keihard weer uit. De mini heeft geen problemen met CD's, die werken gewoon allemaal maar (ook originele film-) dvd's is een groot probleem.
Iemand enig idee wat ik hier mee kan? Moet ik volgende week maar teruggaan naar Eindhoven (100 km verderop) of zijn er andere mogelijkheden?
/Edit: Even voor de duidelijkheid: Niet alle dvd's komen er na een halve minuut weer uit, sommige doen het wél gewoon.
In mijn iBook G4 zit een CW-8123 die keurig alle dvd's afspeelt. De mini doet dit dus niet bij alle dvd's, de mini pleurt sommige er gewoon keihard weer uit. De mini heeft geen problemen met CD's, die werken gewoon allemaal maar (ook originele film-) dvd's is een groot probleem.
Iemand enig idee wat ik hier mee kan? Moet ik volgende week maar teruggaan naar Eindhoven (100 km verderop) of zijn er andere mogelijkheden?
/Edit: Even voor de duidelijkheid: Niet alle dvd's komen er na een halve minuut weer uit, sommige doen het wél gewoon.
[ Voor 12% gewijzigd door Napsju op 05-11-2005 20:10 ]
Lekker!
Even voor de goede oorde, de dvd's die je probeert zijn dat gewoon gekochte dvd's? Zijn ze dual layer? Etc etc, kan je specifiker zijn over de soort dvd's die je gebruikt hebt?Napsju schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 20:07:
Eergister heb ik bij de Mediamarkt in Eindhoven een mini 1,42GHz/80GB/Combo gekocht voor 444 euro. (oudere model dus) In deze mini zit een MATSHITACD-RW CW-8124 drive.
Zowel originele dvd5, originele dvd9, +R, -R, eigenlijk vrijwel alles getest. DVD 'U-571' werkt niet (origineel dvd9), DVD Metallica S&M (origineel dvd9) werkt wél. Zo precies het zelfde probleem bij sommige dvd5's die het wel doen, en andere weer niet.
Lekker!
Verwijderd
Maar als je boot van deze firewire schijf zit er dan alleen een soort bootloader op of gooi je dan je hele OSX installatie op deze schijf? en kan de MacMini zijn warmte wel kwijt?stevenP schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 18:13:
[...]
Ik ga vooral voor deze schijf omdat het een 7200toeren met 8mb cache schijf is, dat scheelt zeker! Je kan even in de system profiler kijken naar het modelnummer van je harde schijf en dan even door google halen. Daar kan je dan zien wat voor schijf je er nu in hebt. Voor mij (4200rpm 2mb cache) scheelt het dus best veel,. er zijn ook 5400rpm schijven in de mini's dus je moet even kijken.
Wat nog wel belangrijk is, hij moet FW zijn wil je ervan kunnen booten. En daardoor krijg je dan wel een flinke performancewinst van ja
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 13:23 ]
Als je wilt booten van een externe schijf installeer je inderdaad je os op die schijf 
De MacMini kan perfect zijn warmte kwijt.
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer
Lijkt me een simpel gevalletje defect, garantie claimen. Commercieel geperste DVD's moet 'ie allemaal perfect kunnen lezen. Mijne heeft ook nog nooit een commercieel geperste dvd er uit geflikkerd.Napsju schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:32:
Zowel originele dvd5, originele dvd9, +R, -R, eigenlijk vrijwel alles getest. DVD 'U-571' werkt niet (origineel dvd9), DVD Metallica S&M (origineel dvd9) werkt wél. Zo precies het zelfde probleem bij sommige dvd5's die het wel doen, en andere weer niet.
Verwijderd
Nou ik heb de 200 GB MiniMax besteld.scan schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:57:
Als je wilt booten van een externe schijf installeer je inderdaad je os op die schijf
Ik heb een paar rebootjes gedaan en ze zijn hier weer zoals het hoort, heb ook even een Mac mini voorzien van 1.4.3 (1.42Ghz 1GB ram) en die loopt ook perfect.Exirion schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:40:
[...]
Het zit dus niet tussen m'n oren. Ik word niet goed van alle vertragingen en momenten dat het systeem blijft hangen met dat ronddraaiende kleurendingIk overweeg ook om OS X opnieuw te installeren. Gelukkig is het opnieuw installeren van applicaties en data een stuk minder werk dan onder Windows
Verder heb ik nog geen klachten ontvangen van onze mac mini's op de zaak dat die "trager" zijn.
heeft iemand een idee of er snel nieuwe versies verwacht worden? ik zou wel graag firewire 800 en zo hebben...
Cogito Ergo Credo
Gek genoeg lijkt het probleem bij mij inmiddels ook opgelost te zijn. Waarschijnlijk inderdaad na (een aantal keren) rebooten.Qorne schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:47:
Ik heb een paar rebootjes gedaan en ze zijn hier weer zoals het hoort
Iig gelukkig tegenovergestelde van Windows, elke reboot zorgt daar voor meer problemenExirion schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:54:
[...]
Gek genoeg lijkt het probleem bij mij inmiddels ook opgelost te zijn. Waarschijnlijk inderdaad na (een aantal keren) rebooten.
je zou bijna denken dat het op de Mac mini iets te maken heeft met het fs of zo...
[ Voor 13% gewijzigd door jopiek op 07-11-2005 14:26 ]
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Volgens mij heeft dat iets te maken met automatische optimalisatie ofzo, maar er is vast wel een tweaker hier die echt weet hoe dat komt.jopiek schreef op maandag 07 november 2005 @ 12:12:
[...]
Iig gelukkig tegenovergestelde van Windows, elke reboot zorgt daar voor meer problemen
je zou bijna denken dat het op de Mac mini iets te maken heeft met het fs of zo...
Bij mij draaid 10.4.3 prima hoor. Alleen wil de Quicktime 7 update (naar 7.0.3 uit m'n hoofd) niet, die heeft steeds een error en dan verdwijnt de installer mijn prullenbak in...

Inmiddels heb ik een andere gahaald. Drie uur reizen maar nu wel een perfecte Mac mini...CyBeR schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:00:
[...]
Lijkt me een simpel gevalletje defect, garantie claimen. Commercieel geperste DVD's moet 'ie allemaal perfect kunnen lezen. Mijne heeft ook nog nooit een commercieel geperste dvd er uit geflikkerd.
Lekker!
Dat verwacht ik idd ook, Mac OS defragmenteert in de achtergrond en zo...Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:03:
[...]
Volgens mij heeft dat iets te maken met automatische optimalisatie ofzo, maar er is vast wel een tweaker hier die echt weet hoe dat komt.
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Geweldig! Ik heb de Iomega Minimax hier nu staan, maar hoe kan ik deze het beste formatteren? Als mac os uitgebreid (journaled)?
Wat is het snelste voor lezen/schrijven of maakt dat niet uit?
Wat is het snelste voor lezen/schrijven of maakt dat niet uit?
Dat wordt aangeraden, ja. Beste compatibiliteit.
Verwijderd
Ik heb nu dus OSX (up2date) op de MiniMax staan en je merkt het echt goed hoor die performance winst. Het opstarten van OSX gaat supersnel en ook internetten met Safari lijkt nu wel 2 keer zo snel. Wel jammer dat het ding vergeleken met de internet HD wel veel lawaai maakt.CyBeR schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:35:
Dat wordt aangeraden, ja. Beste compatibiliteit.
Daarom heb ik ook een externe harddisk met een paar meter kabel eraan onder m'n bed geflikkerd. Geen geluid te bespeuren door de demping van het bedVerwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:21:
Wel jammer dat het ding vergeleken met de internet HD wel veel lawaai maakt.
Verwijderd
Blijft bij die MiniMax van jou het blauwe ledje ook branden als de Mac mini al uit is? Inclusief eventuele nakoeling e.d.?stevenP schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 18:13:
[...]
Ik ga vooral voor deze schijf omdat het een 7200toeren met 8mb cache schijf is, dat scheelt zeker! Je kan even in de system profiler kijken naar het modelnummer van je harde schijf en dan even door google halen. Daar kan je dan zien wat voor schijf je er nu in hebt. Voor mij (4200rpm 2mb cache) scheelt het dus best veel,. er zijn ook 5400rpm schijven in de mini's dus je moet even kijken.
Verwijderd
Als ik straks alles heb overgezet op mijn externe HD kan ik dan de Ingebouwde schijf formatteren zonder dat ik problemen krijg bij het opstarten?
Ehm, ik heb (nog) geen externe, en degeen die gaat komen is geen MiniMax maar een LaCie mini, die vind ik persoonlijk wat mooier/beter.Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:43:
[...]
Blijft bij die MiniMax van jou het blauwe ledje ook branden als de Mac mini al uit is? Inclusief eventuele nakoeling e.d.?
Verwijderd
De Externe HD gaat dus uit zodra de mac mini uitgaat, maar zolang ik niet de stekker van de mac mini eruit haal (voeding) dan blijft het ledje van mijn externe hd (die ik via firewire aangesloten heb) branden.
Is het mischien ergens in het OS in te stellen dat de firewire verbinding helemaal spanningsloos word zodra de mini uit gaat?
Is het mischien ergens in het OS in te stellen dat de firewire verbinding helemaal spanningsloos word zodra de mini uit gaat?
Ik las ergens dat ze de Mac Mini's in Januari al van Intel procs worden voorzien. Kan ik er dan van uit gaan dat ze wat betaalbaarder zullen worden?
Ten eerste heb je het over een uiterst vaag gerucht en over het tweede valt geen zinnig woord te zeggen.Yapser schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:39:
Ik las ergens dat ze de Mac Mini's in Januari al van Intel procs worden voorzien. Kan ik er dan van uit gaan dat ze wat betaalbaarder zullen worden?
Zolang je dat niet op apple.com leest kun je er beter niet van uit gaan dat 't waar is.Yapser schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:39:
Bovendien zijn ze al betaalbaar.
Mwah ik weet ook de bron niet bepaald meer maargoed, stel het zou gebeuren. 529 is al niet veel voor een mac idd, maar het blijft een brok geld
Verwijderd
Volgens mij is de prijs/kwaliteit bij een imac beter dan met een mini, maarja ligt er natuurlijk ook aan wat je ermee wilt doen...Yapser schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:24:
Mwah ik weet ook de bron niet bepaald meer maargoed, stel het zou gebeuren. 529 is al niet veel voor een mac idd, maar het blijft een brok geld
Dat geldt voor alles wat je kunt kopen. Het is betaalbaar, maar het kan altijd goedkoper. Echt een Hollandse mentaliteit om altijd zo te denken. Als je 'm wilt hebben, en je vindt het een redelijke prijs, koop 'm dan gewoon.Yapser schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:24:
529 is al niet veel voor een mac idd, maar het blijft een brok geld
Verwijderd
De 80GB 1,42GHz heb ik bij de mediamarkt in Eindhoven voor 444,- gekocht. Helaas is dat wel de variant met 256MB ram, zonder bluetooth en airport. Ik moet nog wel meer ram nemen, anders werkt photoshop cs2 niet eens op dit geweldig apparaat (een van de redenen dat ik m gekocht had).
Ook al? Die heb ik ook, uit Eindhoven.
Dit is echter wel mijn tweede exemplaar al, de eerste had nogal wat problemen met DVD's lezen. (zie enkele pagina's terug.)
Jouwe hier geen problemen mee? Anders gewoon teruggaan hoor, de servicebalie zit op de 2e verdieping...
Voorderest een geweldig apparaat. Lekker vlot (ondanks die zeer krappe 256MB), zeer compact en retestabiel.
Dit is echter wel mijn tweede exemplaar al, de eerste had nogal wat problemen met DVD's lezen. (zie enkele pagina's terug.)
Jouwe hier geen problemen mee? Anders gewoon teruggaan hoor, de servicebalie zit op de 2e verdieping...
Voorderest een geweldig apparaat. Lekker vlot (ondanks die zeer krappe 256MB), zeer compact en retestabiel.
Lekker!
Verwijderd
Is het gemakkelijk om op deze mac zelf airport + bleutooth te zetten?Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 11:06:
De 80GB 1,42GHz heb ik bij de mediamarkt in Eindhoven voor 444,- gekocht. Helaas is dat wel de variant met 256MB ram, zonder bluetooth en airport. Ik moet nog wel meer ram nemen, anders werkt photoshop cs2 niet eens op dit geweldig apparaat (een van de redenen dat ik m gekocht had).
Is er een merkbaar verschil tussen 32 MB en 64 MB VRAM (dat hebben de nieuwe mini's als je geluk hebt).
Waarschijnlijk ga ik ook zo'n mini kopen. Er gaat toch 1GB geheugen in van een andere computer boer dan appel. Dus die 256MB maakt me niet zoveel uit. Airport is wel noodzakelijk. Bleutooth is leuk als het er op zit.
Andere verbeteringen in de nieuwe mini's zijn: meer VRAM en een snellere HD.
Ik heb mn mac mini nou al zon beetje een kleine 3 maanden en kom er net pas achter dat er in mijn mac PC3200 geheugen zit
(zonder dat ik hem heb opengemaakt e.d.)
Wat ik wel merkte is dat de doos waar hij in zat dat op de doos van de mini ook niet de goede specs stonden (dus er stond 256 ipv 512 ).
Ook maakt hij ietsje meer geluid dan eerst, iemand daar nog tips voor? Heb m al met lucht beetje schoon te spuiten (zonder hem open te maken)
Wat ik wel merkte is dat de doos waar hij in zat dat op de doos van de mini ook niet de goede specs stonden (dus er stond 256 ipv 512 ).
Ook maakt hij ietsje meer geluid dan eerst, iemand daar nog tips voor? Heb m al met lucht beetje schoon te spuiten (zonder hem open te maken)
Verwijderd
Vandaag Mac mini binnen gekregen. 1.5 GHz., 64 MB videogeheugen. De specs op de doos zijn gewoon 1.42 met 32 MB videogeheugen.
Blijkbaar zijn ze dus (nog) in oomloop :-)
Klopt, als je goed kijkt staat er ook bij specs "ten minste" of minimaal ofzo, ze garanderen niet dat die nieuwe 1.5ghz erin zit..Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:28:
Vandaag Mac mini binnen gekregen. 1.5 GHz., 64 MB videogeheugen. De specs op de doos zijn gewoon 1.42 met 32 MB videogeheugen.
Verwijderd
Hoezo nóg in de omloop? Gaat het hier niet om een nieuwer model tov de huidige mini?Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 00:28:
Zoals je ziet, degene die nu worden gefabriseerd zijn nieuwer, 64mb video en proc iets krachtiger, alleen om te voorkomen dat de 32mb video modellen blijven liggen staat nu op de doos minimale systeemeisen, hierdoor weet je dus niet zeker wat erin zit!Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 20:55:
[...]
Hoezo nóg in de omloop? Gaat het hier niet om een nieuwer model tov de huidige mini?
Verwijderd
True true, via internet heb je zeler meer kans op een nieuwere dan dat je em via een AC koopt?stevenP schreef op zondag 04 december 2005 @ 09:55:
[...]
Zoals je ziet, degene die nu worden gefabriseerd zijn nieuwer, 64mb video en proc iets krachtiger, alleen om te voorkomen dat de 32mb video modellen blijven liggen staat nu op de doos minimale systeemeisen, hierdoor weet je dus niet zeker wat erin zit!
ik wacht wel ff tot januari heb liever x86
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Dat is idd een optie, maar die optie overweeg ik liever niet. De PowerPC is al zolang in ontwikkeling dat het op dit moment gewoon super stabiel is. De x86 Apple zal geheid ook stabiel worden, maar daar zitten gewoon kinderziektes in die er bij de PowerPC al uit zijn gehaald. Ik ga voor de PowerPC.jopiek schreef op zondag 04 december 2005 @ 15:25:
ik wacht wel ff tot januari heb liever x86
Verwijderd
"Kinderziektes"
Ik word schijtziek van deze term. Hoeveel softwarematige kinderziektes zaten er in de Nano en in de iPod with video? En hoeveel in de nieuwe iMac met iSight en Frontrow?
Volgens mij niet zo heel erg veel.
Ik word schijtziek van deze term. Hoeveel softwarematige kinderziektes zaten er in de Nano en in de iPod with video? En hoeveel in de nieuwe iMac met iSight en Frontrow?
Verwijderd
Allemaal doorontwikkelingen op bestaande producten. Denk dat PowerPC -> x86 wel even een grotere omschakeling is.Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:07:
"Kinderziektes"
Tegenwoordig gaat de ontwikkeling van alle techniek zo snel dat werkelijk alle apparaten die je koopt met "kinderziektes" op de markt komen. Het is een illusie om te denken dat dit alleen geldt bij de overstap van PowerPC naar Intel voor Apple produkten. Misschien zelfs integendeel, want software is zodanig platformonafhankelijk dat de problemen nihil kunnen zijn.Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:49:
Allemaal doorontwikkelingen op bestaande producten. Denk dat PowerPC -> x86 wel even een grotere omschakeling is.
kinderziektes lijkt me een beetje onzin, Darwin is altijd al x86-enabled geweest, en daarnaast, stabieler dan ons mooie fijne Redmond OS zal het sowieso wel zijn. Vorig jaar een mediaserver neergekwakt met SLI-spul etc aan boord. Was een beetjebrak geworden, nu alles opnieuw geinstalleerd, maar ja NVidia en zijn nForce rommel lijkt de ATI drivers niet leuk te vinden. Om de zoveel tijd tijdens intensieve programma's (Televisie kijken that isExirion schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:57:
[...]
Tegenwoordig gaat de ontwikkeling van alle techniek zo snel dat werkelijk alle apparaten die je koopt met "kinderziektes" op de markt komen. Het is een illusie om te denken dat dit alleen geldt bij de overstap van PowerPC naar Intel voor Apple produkten. Misschien zelfs integendeel, want software is zodanig platformonafhankelijk dat de problemen nihil kunnen zijn.
B.t.w. is wel geen direct mac mini, maar zou er nog een kans zijn op een airport met video-enabled features? Zou nl. in mijn geval erg handig zijn als media server.
[ Voor 8% gewijzigd door jopiek op 05-12-2005 16:47 ]
Cogito Ergo Credo
M'n broer heeft er onlangs een gekocht met 256MB en vroeg mij of ik er 1GB in wilde zetten. Kwam ik met PC3200 aan, hij: "Maar er staat toch dat er PC2700 in moet?". Ik: "Nee hoor, dat werkt wel." Ik dat ding opengeschroeftplamuurmest, zit er een reep hynix 256mb pc3200 inJvdM schreef op donderdag 17 november 2005 @ 08:37:
Ik heb mn mac mini nou al zon beetje een kleine 3 maanden en kom er net pas achter dat er in mijn mac PC3200 geheugen zit(zonder dat ik hem heb opengemaakt e.d.)
[ Voor 5% gewijzigd door phYzar op 05-12-2005 16:54 ]
Op de HCC van de week de LaCie MacMini externe drive gekocht, 250Gb voor 135 euro. Niet te duur lijkt me en het ziet er überslick uit op mijn bureau
Hij zit nu op de PC aangesloten en als shared schijf verbonden met de Mini, maar ik ga met Kerst maar eens 10.4 op een partitietje zetten en hem als opstartschijf voor de Mini gebruiken; ik heb er nu 512Mb geheugen inzitten maar ik ben nog steeds niet erg tevreden over de snelheid; het OS voelt gewoon langzaam aan. Zou dit wat sneller worden als ik start vanaf de LaCie drive?
[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-12-2005 10:06 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
m'n huisgenoot heeft er iig goede ervaringen mee, gelukkig is de verwachting dat de x86 editie gewone 3,5" schijven heeft...Dr. Strangelove schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:05:
Op de HCC van de week de LaCie MacMini externe drive gekocht, 250Gb voor 135 euro. Niet te duur lijkt me en het ziet er überslick uit op mijn bureauHij zit nu op de PC aangesloten en als shared schijf verbonden met de Mini, maar ik ga met Kerst maar eens 10.4 op een partitietje zetten en hem als opstartschijf voor de Mini gebruiken; ik heb er nu 512Mb geheugen inzitten maar ik ben nog steeds niet erg tevreden over de snelheid; het OS voelt gewoon langzaam aan. Zou dit wat sneller worden als ik start vanaf de LaCie drive?
Cogito Ergo Credo
*slik! /me Steven heeft er van de week een voor 179 bij applestore besteldDr. Strangelove schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:05:
Op de HCC van de week de LaCie MacMini externe drive gekocht, 250Gb voor 135 euro. Niet te duur lijkt me en het ziet er überslick uit op mijn bureauHij zit nu op de PC aangesloten en als shared schijf verbonden met de Mini, maar ik ga met Kerst maar eens 10.4 op een partitietje zetten en hem als opstartschijf voor de Mini gebruiken; ik heb er nu 512Mb geheugen inzitten maar ik ben nog steeds niet erg tevreden over de snelheid; het OS voelt gewoon langzaam aan. Zou dit wat sneller worden als ik start vanaf de LaCie drive?

Verwijderd
Haha, bij de Applestore rekenen ze nou eenmaal een forse marge he 
Daarnaast is hij waarschijnlijk voor een dumpprijs verkocht.
Daarnaast is hij waarschijnlijk voor een dumpprijs verkocht.
Slik dan nog maar een keertje: bij Media Markt liggen ze voor 125 euro.stevenP schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:13:
*slik! /me Steven heeft er van de week een voor 179 bij applestore besteld
edit: Hmmm... jullie hebben het over een andere schijf die je onder je mini zet. Ik bedoel gewoon de Lacie USB schijf
[ Voor 20% gewijzigd door Exirion op 06-12-2005 12:44 ]
Ik ben het deels met je eens, deels oneens. Ik heb een PowerPC PowerBook gekocht om niet te wachten tot het X86 platform in gebruik wordt genomen. Iets wat inderdaad half januari best verwacht kan worden.Verwijderd schreef op zondag 04 december 2005 @ 17:49:
[...]
Allemaal doorontwikkelingen op bestaande producten. Denk dat PowerPC -> x86 wel even een grotere omschakeling is.
Desondanks weet ik ook dat heel OS X al op Intel processoren loopt. Niet alleen Tiger, ook niet alleen vanaf Panther. Jobs heeft zelf tijdens de ontknoping verteld dat ze het al jaren ontwikkelen. Dat ze onstabiel zullen worden geloof ik niet zo in. Wel wordt OS X op niet Apple_X86 systemen wellicht onstabiel: zegmaar mensen die geen legale methode Tiger gaan draaien. Ik denk dat kinderziektes voor de officiele Macs wel mee gaan vallen.
Ik heb van het weekend een externe kast gekocht van conceptronics (daar zat ten minste FW op) en er een oude maxtor 40GB in gezet. Ff OSX erop en het verschil is zeer zeker merkbaar.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 10:05:
Gister maar even een Nieuwe 250Gb DiamondMax 10 (16Mb cache) gehaalt en OSX geinstalleerd in 10 minuten. Het IS gewoon veel sneller, de schijf is dus zeker wel een bottleneck bij de mini.
Om 11 uur moest ik de PC nog een keer aanzetten, maar dat is nu helemaal met pijn in mijn hart, de Mini is nu zoveel sneller dat zelfs mijn AMD 64 3500+ al niet eens meer echt sneller is.
Gewoon spullen
Dat laatste heeft puur te maken met drivers voor onderdelen (grafische kaart en mobo chipsets met name). Darwin draait echt wel stabiel op x86 dacht ik zo. Zoals ik ook al zei is Darwin vanaf het begin x86-geschikt.T-H schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 14:03:
[...]
Desondanks weet ik ook dat heel OS X al op Intel processoren loopt. Niet alleen Tiger, ook niet alleen vanaf Panther. Jobs heeft zelf tijdens de ontknoping verteld dat ze het al jaren ontwikkelen. Dat ze onstabiel zullen worden geloof ik niet zo in. Wel wordt OS X op niet Apple_X86 systemen wellicht onstabiel: zegmaar mensen die geen legale methode Tiger gaan draaien. Ik denk dat kinderziektes voor de officiele Macs wel mee gaan vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door jopiek op 07-12-2005 11:22 ]
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Dat is ook raar, dus de standaard HDD werkt minder snel dan 400mbit / s? En hoe zit je nu met het geluid dat je HDD produceert?Soepie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:20:
[...]
Ik heb van het weekend een externe kast gekocht van conceptronics (daar zat ten minste FW op) en er een oude maxtor 40GB in gezet. Ff OSX erop en het verschil is zeer zeker merkbaar.
Gister maar even een Nieuwe 250Gb DiamondMax 10 (16Mb cache) gehaalt en OSX geinstalleerd in 10 minuten. Het IS gewoon veel sneller, de schijf is dus zeker wel een bottleneck bij de mini.
Om 11 uur moest ik de PC nog een keer aanzetten, maar dat is nu helemaal met pijn in mijn hart, de Mini is nu zoveel sneller dat zelfs mijn AMD 64 3500+ al niet eens meer echt sneller is.
er zit dan ook een laptop-hdd in. de x86 kwam overigens met een 3,5" als ik de rumors mag geloven dus die zal standaard al wel beter zijnVerwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:31:
[...]
Dat is ook raar, dus de standaard HDD werkt minder snel dan 400mbit / s? En hoe zit je nu met het geluid dat je HDD produceert?
Cogito Ergo Credo
Alweer die discussie of de interne schijf sneller dan een FW schijf?
Nee dat is niet zo en hier mijn resultaten:
Interne schijf
Maxtor schijf uit mn sig
Bijna 2 keer in de praktijk zo snel en qua gevoel wel 5 keer zo snel bij het openen van programma's
Nee dat is niet zo en hier mijn resultaten:
Interne schijf
Maxtor schijf uit mn sig
Bijna 2 keer in de praktijk zo snel en qua gevoel wel 5 keer zo snel bij het openen van programma's
Idd, de interne schijf is een stuk trager zie post van Bierkameel ^^^^^
Ik zal vanavond ook even een testje draaien op beide schijven en posten (of later, ben niet thuis vanavond).
Komt ook nog een keer bij: Welke schijf is er sneller van 400Mb/s??? Die wil ik dan ook aangezien zelfs SATAII een THEORETISCHE doorvoersnelheid heeft van "maar" 300Mb/s, laat staan een 4200 laptop schijf met maar 2Mb cache.
Dus ja, een externe FW schijf is sneller, en voor het gevoel nog veel ook.
Lawaai van de schijf vindt ik wel meevallen, alleen toch maar even langere kabel halen en ergens onder het bureau plakken. Spinnen van de schijf hoor ik eigenlijk niet, maar je hoort de koppen toch wel rattelen bij lezen/schrijven.
Ik zal vanavond ook even een testje draaien op beide schijven en posten (of later, ben niet thuis vanavond).
Komt ook nog een keer bij: Welke schijf is er sneller van 400Mb/s??? Die wil ik dan ook aangezien zelfs SATAII een THEORETISCHE doorvoersnelheid heeft van "maar" 300Mb/s, laat staan een 4200 laptop schijf met maar 2Mb cache.
Lawaai van de schijf vindt ik wel meevallen, alleen toch maar even langere kabel halen en ergens onder het bureau plakken. Spinnen van de schijf hoor ik eigenlijk niet, maar je hoort de koppen toch wel rattelen bij lezen/schrijven.
Gewoon spullen
wel ik geloof dat iedereen dat ook met elkaar eens is. ik hoop alleen dat het gevoel een stukje minder wordt zodra de x86 editie op de markt komt.Soepie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:26:
Idd, de interne schijf is een stuk trager zie post van Bierkameel ^^^^^
zie macrumors:
Think Secret claims an Intel-based Mac mini will make an appearance at MacWorld San Francisco in January. Expected to be included in the update, other than the move to Intel processor:
• Front Row 2.0
• "TiVo-Killer" DVR application
• Built-In iPod Dock
• Possible move to 3.5" hard drive
Dan kunnen ze er gewoon een fatsoenlijke snelheid schijf in doen. Ik wil het zaakje graag voor videobewerking gebruiken dus dan zou ik een externe firewire schijf gebruiken voor opnemen en zo (ja, hatte ich doch geld dan kocht ik wel een powerpc). Windows is zo kloterig m.b.t. videobewerking, ben al meerdere projecten de mist in gegaan door crashes en corrupte bestanden. M'n broertje z'n powerbook met final cut pro werkt zoveel beter dan Avid en Premiere.
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Dan kan het kloppen ja. Als ik iets van mijn C: naar mijn D: partitie verhuis (laptop-hdd), is dat trager dan wanneer ik het opnieuw via het netwerk binnenhaal (100mbit)jopiek schreef op woensdag 07 december 2005 @ 11:37:
[...]
er zit dan ook een laptop-hdd in. de x86 kwam overigens met een 3,5" als ik de rumors mag geloven dus die zal standaard al wel beter zijn
eehm, volgens mij heeft Mac geen c: of d:partitie daar is het eerder iets van /dev/ad0s1a en /dev/ad0s1b of zoVerwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:43:
[...]
Dan kan het kloppen ja. Als ik iets van mijn C: naar mijn D: partitie verhuis (laptop-hdd), is dat trager dan wanneer ik het opnieuw via het netwerk binnenhaal (100mbit)
Cogito Ergo Credo
Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Een SATAII schijf heeft een doorvoersnelheid van 300megaBYTE per seconde, firewire 400megeBIT per seconde, dat is ongeveer 50megaBYTE per seconde dus. Een moderne IDE of SATA schijf is wel sneller dan dat, maar het interne notebookschijfje in de mini haalt dat nooit, dus je kunt er nog wel steeds vanuit gaan dat een externe schijf via USB/firewire sneller is dan het interne schijfje.Soepie schreef op woensdag 07 december 2005 @ 12:26:
Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn
OopsMoartn schreef op woensdag 07 december 2005 @ 13:53:
[...]
Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Een SATAII schijf heeft een doorvoersnelheid van 300megaBYTE per seconde, firewire 400megeBIT per seconde, dat is ongeveer 50megaBYTE per seconde dus. Een moderne IDE of SATA schijf is wel sneller dan dat, maar het interne notebookschijfje in de mini haalt dat nooit, dus je kunt er nog wel steeds vanuit gaan dat een externe schijf via USB/firewire sneller is dan het interne schijfje.

Gewoon spullen
Tip:

Vdata 1024MB DDR @ 86 euro bij Azerty.nl (OEM geheugen)
Draait geweldig tegen een zeer leuke prijs dacht ik zo.

Vdata 1024MB DDR @ 86 euro bij Azerty.nl (OEM geheugen)
Draait geweldig tegen een zeer leuke prijs dacht ik zo.
Lekker!