Jongens tjeetje rustig rustig
De mini is niet supersnel, en is anders dan je traditionele PC doos in die zin dat je er geen insteekkaartjes in kan stoppen om extra functies toe te voegen. Maar dat kan eigenlijk bij geen enkele consumer-mac sinds 1997
Hij is zeer zeker wel zeer stil, een stuk stiller dan dat ik ooit een PC of PC-laptop gehoord heb. Alleen op sommige momenten, maar dat is lang niet altijd, als ik aan het fotobewerken ben gaat de fan wel eventjes harder draaien (en dan maakt hij net zoveel geluid als een laptop met draaiende fan).
Ik heb Adobe Bridge een hele nacht cache-files laten genereren van al mijn NEFjes etc. op dat ding (tegen de 7000), en hoewel dat processor performance vraagt, ging de fan niet harder draaien.
Als je Xbench resultaten mag geloven is een PowerMac 2x 2 GHz met 300 GB disk en NVIDIA 6800 ultra meer dan 2x sneller dan een Mini. Dus die PowerMac mag wel 2x duurder zijn vind ik dan. Helaas is hij nog ietsies extra duur.

Maar bijv. een iMac 20" met 250GB en 2GHz is denk ik dan ook wel zeker 2x sneller dan een Mini. Dus die had ik eigenlijk ook heel goed kunnen kopen, afgaande dat sinds de Mini in huis is hier (3wk?), mijn PC slechts ongeveer 3x opgestart is.
Oja, die PowerMac G5 is wat mij betreft ook fluisterstil, want de hele kast is 1 groot koelblok bijna.
Ook een mooi punt van de mini is het energieverbruik. Want naast dat dat ding totaal niet warm wordt als hij niet aan het batchprocessen is, als je dan eens kijkt naar de meegeleverde voedingsadapter. Die wordt ook totaal niet warm in vergelijking met andere netspanningsadapters. Andere netspanningsadapters, bijv. van prullaria als externe harde schijven, kabelmodems, etc. etc. worden vaak heel heet - stroomverbruik van 5 tot enkele meermalen dat verbruik. Allemaal rendementsverlies en verspilde energie, en als je dat optelt voor je hele huis dan is het een aanzienlijke verspilling. Maar volgens mij heeft Apple, afgaande op de relatieve koelte van de Apple adapter, een adapter meegeleverd die een veel hoger omzettingsrendement heeft dan gemiddeld, fijn.
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs