[Mac mini] Discussietopic en Mini-FAQ v2.0

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 6.057 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaargh! schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:18:
[...]

De 40 G versie draait sneller, maar de 80 G heeft meer cache ... (2MB in de 40, 8MB in de 80)
Is dat verschil tussen de 2 schijven ook echt merkbaar?
Ik wil er morgen een gaan halen, standaard uitvoering met 1 gig geheugen (zelf inbouwen).
Alleen welke van de 2 weet ik nog niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 15:53:
Ze staan wel op de meegeleverde mac mini install DVD, maar deze schijnt zwaar beveiligd te zijn: je kan de iLife apps alleen op het originele systeem installeren.
:?

Waar haal je dat nou weer vandaan? Die DVD is even beveiligd als een plastic tasje..

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:53:
[...]

Is dat verschil tussen de 2 schijven ook echt merkbaar?
Ik wil er morgen een gaan halen, standaard uitvoering met 1 gig geheugen (zelf inbouwen).
Alleen welke van de 2 weet ik nog niet helemaal...
Kan je nog 1 a 2 weken wachten? waarschijnlijk krijgen de mini's komende dinsdag een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nieuwer model dan de iBook krijgt eerst een update.. opmerkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dolby schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:08:
[...]

Kan je nog 1 a 2 weken wachten? waarschijnlijk krijgen de mini's komende dinsdag een upgrade.
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:40:
Een nieuwer model dan de iBook krijgt eerst een update.. opmerkelijk...
Dit zijn pure speculaties, gebasseerd op tijd die tussen vorige upgrades zat. En zoals je weet 'resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'. Zelfs de meest onbetrouwbare geruchtensites melden niks over iBook en/of Mac mini upgrades.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Daedalus schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:19:
[...]

[...]
Zelfs de meest onbetrouwbare geruchtensites melden niks over iBook en/of Mac mini upgrades.
http://www.appleinsider.com/news.php?id=1134

De meeste Apple watchers weten zodra dit het geval is er voor 99% een updatetje aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dolby schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:25:
[...]

http://www.appleinsider.com/news.php?id=1134

De meeste Apple watchers weten zodra dit het geval is er voor 99% een updatetje aankomt.
Goed, dus die speculaties waren er niet op de geruchtensites die ik bekeek :P Maar dezelfde berichten kwamen een paar maanden geleden ook voor de iBooks en dat bleek uiteindelijk niet waar te zijn. Daarom houd ik nog een slag om de arm.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
Hmm, het geheugen boeit me niet zo, maar de snellere cpu met een snellere schijf zou ik wel prettig vinden... hoeveel kost zo'n fw-schijf eigenlijk :?

Biedingen op m'n pc beginnen eens ergens op te lijken, ik kan natuurijk ook gewoon voor het milieu een mac mini kopen en er linux opzetten ;) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik de 13e mijn setje besteld had, werd ik ook met een levertijd van 1-2 weken opgescheept. Maar sinds vanmiddag is mijn order opeens "prepair for shipment" en de levertijd van de mac mini's zijn weer gewoon 24 uur.....

Dus wat er nou aan de hand was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:38:
[...]

:?

Waar haal je dat nou weer vandaan? Die DVD is even beveiligd als een plastic tasje..
Geprobeerd de bundled-apps op mijn oude iMac te installen die 10.4 draait. Lukt niet. Krijg een melding dat het niet compatible (lees toegestaan) is: dus beveiliging. Beetje rond zoeken op internet en schijnt met een util die ongeveer klinkt als "pacifator" wel te kunnen, maar daar zitten ook weer allemaal haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:45:
[...]

Geprobeerd de bundled-apps op mijn oude iMac te installen die 10.4 draait. Lukt niet. Krijg een melding dat het niet compatible (lees toegestaan) is: dus beveiliging. Beetje rond zoeken op internet en schijnt met een util die ongeveer klinkt als "pacifator" wel te kunnen, maar daar zitten ook weer allemaal haken en ogen aan.
Ehm, nee. Niet compatible == niet compatible. Als hiet niet toegestaan was had dat er gestaan.

Anders moet ik me namelijk serieus afvragen hoe enorm goed ik ben dat ik zonder enige moeite Garagaband op m'n powerbook g3 heb weten te krijgen van de dvd die mij m'n mac mini zat.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 20-06-2005 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heeft de Mac Mini een optie voor twee netwerkaansluitingen? Zo niet, bestaan er goede USB of Firewire 100mbit netwerkkaarten?
De Mini is een leuke vervanging voor mijn luidruchtige router/server, maar dat gaat lastig als de Mini slechts een netwerkaansluiting ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zr40 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:04:
Heeft de Mac Mini een optie voor twee netwerkaansluitingen? Zo niet, bestaan er goede USB of Firewire 100mbit netwerkkaarten?
De Mini is een leuke vervanging voor mijn luidruchtige router/server, maar dat gaat lastig als de Mini slechts een netwerkaansluiting ondersteunt.
Alleen de onboard NIC en een optionele Airport Extreme module. Twee NIC's is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08
Firewire kun je altijd als 400mbit :P netwerkverbinding gebruiken, wel alleen peer2peer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:37:
[...]

Ehm, nee. Niet compatible == niet compatible. Als hiet niet toegestaan was had dat er gestaan.
Nee hoor, het is echt een expliciete beveiliging. Het is gewoon een meta package waarvan alle packages gewoon op een G3 kunnen draaien (oa iLife en nanasaur). Het is toch bekend dat je de software die gebundled komt met een machine alleen op die machine mag installeren? Via een thirdparty util kan ik de meta package met de hand uitpakken en dan kan ik de dingen gewoon installen.

Er is ook helemaal geen speciale iMac G5 iLife, iMac G4 iLife en Mac Mini iLife. Het is precies dezelfde software met een scriptje ervoor wat even kijkt of je een bepaalde hardware configuratie hebt. Zeggen dat het "niet compatible" is, is een stuk diplomatieker als zeggen dat het niet mag. Als jij dat -echt- gelooft dan ben je op zijn minst toch een beetje naief (?), maar ik denk dat je zelf wel weet hoe de vork in de steel zit.

Anders moet ik me namelijk serieus afvragen hoe enorm goed ik ben dat ik zonder enige moeite Garagaband op m'n powerbook g3 heb weten te krijgen van de dvd die mij m'n mac mini zat.[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:53:
[...]

Nee hoor, het is echt een expliciete beveiliging. Het is gewoon een meta package waarvan alle packages gewoon op een G3 kunnen draaien (oa iLife en nanasaur). Het is toch bekend dat je de software die gebundled komt met een machine alleen op die machine mag installeren? Via een thirdparty util kan ik de meta package met de hand uitpakken en dan kan ik de dingen gewoon installen.
Daar heb je geen utilities voor nodig hoor. Die staan gewoon los op de cdrom. Either way, als je op een supported machine probeert te installeren is dat geen probleem. Die dvd is /niet/ beveiligd tegen installeren op andere machines, evenmin als osx beveiligd is tegen installeren op meerdere machines (volgens de licentie mag 't op maar een computer).
Er is ook helemaal geen speciale iMac G5 iLife, iMac G4 iLife en Mac Mini iLife. Het is precies dezelfde software met een scriptje ervoor wat even kijkt of je een bepaalde hardware configuratie hebt. Zeggen dat het "niet compatible" is, is een stuk diplomatieker als zeggen dat het niet mag. Als jij dat -echt- gelooft dan ben je op zijn minst toch een beetje naief (?), maar ik denk dat je zelf wel weet hoe de vork in de steel zit.
Ze ondersteunen het niet. Dat is iets anders dan het niet toestaan. Als ik iLife met de gewone package probeer te installen op m'n PBG3 begint 'ie bij mij te miepen dat OSX Server geen supported configuration is. Maar ondertussen kan ik 't best installeren d.m.v. de losse packages.

Een beveiliging implementeer je niet in de installer package, maar in de applicatie zelf. Anders is 't veel te makkelijk te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Leuk om te lezen dat iedereen PC problemen heeft door de hitte, mijn Mini houd het lekker cool en hij blijft stil O+
Heel soms gaat de fan even aan op de laagste stand en sommige tweakers hebben een stuk of 10 coolers nodig om hun PC draaiende te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Met mijn pc gaat het anders opvallend goed hoor, nog nergens last van gehad, en dat is dus gewoon een Sky computer met hoogstwaarschijnlijk 1 fan. Onze router is echter wel van slag door de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:11
/downtime/ schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:13:
[...]

Alleen de onboard NIC en een optionele Airport Extreme module. Twee NIC's is niet mogelijk.
En weet je toevallig hoe het zit met usb wlan netwerkkaarten van 3rd party? zouden die kunnen werken of doet apple alleen de airport ondersteunen?
Ik heb namelijk een Linksys wusb54g en die herkent ie wel, maar ik kan em nergens instellen, heb ervoor gegoogled etc maar niks te vinden 8)7

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
@Meauses; daar is toevallig net 'n topic over. Heb d'r zelf geen verstand van (want nog geen Mac), maar daar wordt gezegd dat de D-link DWL-122 zou moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Laatst online: 10:11
puchelaar schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 10:41:
@Meauses; daar is toevallig net 'n topic over. Heb d'r zelf geen verstand van (want nog geen Mac), maar daar wordt gezegd dat de D-link DWL-122 zou moeten werken...
Ah ja ik heb em gezien, wel klote zeg, maar dan zal ik die maar moeten aanschaffen.
maar de dwl 122 is 11mbit geloof ik en de 120 is 54..

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
Me dunkt dat die mac mini upgrade een gerucht was, ik heb er nog niks over gehoord ;( ...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:10

JvdM

<---->

Ik wil na mijn vakantie een Mac mini kopen. Nu had ik een aantal vraagjes :)

- Is er veel verschil als je de mac aansluit op een D-Sub (vga) aansluiting, of toch beter als je hem aansluit op DVI.

Ik ben van plan om hem naast mijn pc te zetten, dus moet ik een KVM switch kopen, en aangezien DVI kvm switches best prijzig zijn wil ik weten of een DVI kvm switch wel de moeite waard is.

- Als ik een mac mini met 512 mb geheugen koop, kan ik dit dan nog laten upgraden naar 1 gb geheugen zonder dat mijn garantie verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JvdM schreef op zondag 26 juni 2005 @ 23:25:

- Is er veel verschil als je de mac aansluit op een D-Sub (vga) aansluiting, of toch beter als je hem aansluit op DVI.
Als je monitor DVI kan is dat natuurlijk altijd het beste.
Ik ben van plan om hem naast mijn pc te zetten, dus moet ik een KVM switch kopen, en aangezien DVI kvm switches best prijzig zijn wil ik weten of een DVI kvm switch wel de moeite waard is.
Ik zou zeggen leg de kosten van een DVI KVM-switch eens tegenover die van een nieuwe tft + tobo/muis voorzover je die niet hebt.
- Als ik een mac mini met 512 mb geheugen koop, kan ik dit dan nog laten upgraden naar 1 gb geheugen zonder dat mijn garantie verloren gaat.
In principe wel. Maar koop 'm dan met 256 en prop er dan 1GB in, scheelt weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JvdM schreef op zondag 26 juni 2005 @ 23:25:

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het analoge (D-Sub) signaal van de Mini te wensen overlaat maar heb het zelf nooit getest.
Ik heb zelf een DVI/USB KVM-switch en ben er 100% tevreden over. Enige beperking is dat ie alleen resoluties tot 1280x1024 aankan dus een grotere monitor kan ik wel vergeten.
Als ik een mac mini met 512 mb geheugen koop, kan ik dit dan nog laten upgraden naar 1 gb geheugen zonder dat mijn garantie verloren gaat.
Volgens Apple gaat de garantie niet verloren als je zelf het geheugen upgrade. De garantie gaat alleen verloren als je daarbij iets beschadigd.
Als je perse geen risico's wilt lopen kun je de upgrade natuurlijk door je Apple dealer laten doen maar dan betaal je wel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM

JvdM

<---->

ik vind een dvi kvm switch nogal prijzig, ligt al tegen de €100,- aan. Ik denk dat ik dan beter gewoon ee nvga kvm switch kan kopen.
Wie kan mij zeggen of je echt verschil merkt kwa aansluiting?

Ik heb nu namelijk al een goede USB muis, een ps2 toetsenbord (moet zowiezo dus nog een ps2 --> usb converter kopen). Dus dat zit wel goed.

Zit dus zwaar te twijfelen wat voor een kvm switch ik moet gaan kiezen

edit:

Je kan toch ook gewoon een vga kvm switch kopen en die aansluiten, of geeft die converter van de mac mini problemen oid?

[ Voor 15% gewijzigd door JvdM op 27-06-2005 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM

JvdM

<---->

Kickje,

Is het waard om een DVI kvm switch te kopen? En waarom zou dat beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je vraagt ons nu waarom DVI beter is als d-SUB. Van /downtime/ en Cyber heb je al advies gekregen dat je gewoon voor DVI moet gaan als je die kans hebt.

Ik sluit me daarbij aan. Ik heb nu twee iiyama e431s monitoren aan mijn powermacje hangen, waarvan ik er 1 nog analoog heb aangesloten. Hoewel ik hier minder verschil zie dan bij mijn PC (krijg je weer de hele cleartype vs 'apple stijl' discussie), is het er nog steeds. DVI is gewoon haar en haar scherp, en bij analoog is het net een procentje minder. De tweede DVI kabel moet ik nog even aanschaffen, zodat ik ze beiden aan DVI kan hangen, maar ik zie er een beetje tegenop om de hele kabelbrij achter mijn bureau van tie wraps te ontdoen...

Maar goed, je ziet duidelijk het verschil, ALS je er twee naast elkaar zet. Ik weet niet hoe het is als je alleen maar analoog gewend bent, maar ik wil iig niet meer anders. Ik sluit mij dus bij de bovenstaande posters aan: investeer in een DVI kvm switch, die zul je later ook nog kunnen gebruiken als je nast je Mac Mini een Power of iMac gaat kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is het 60e waard om voor een 1.42 te gaan ipv een 1.25? Is het duidelijk merkbaar, of bijna verwaarloosbaar? Dit in combi met 512mb geheugen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:39
Ik wacht zelf denk ik nog even met de (her) aanschaf van een mini. Zie de laatste 2 dagen veel geruchten voorbij komen die wijzen op 3 nieuwe mini's (pricepoints 499/599 en een nieuwe van 699.) Gerucht gaat dat deze 26-7 geintroduceerd worden.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chocovla schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 18:37:
Ik wacht zelf denk ik nog even met de (her) aanschaf van een mini. Zie de laatste 2 dagen veel geruchten voorbij komen die wijzen op 3 nieuwe mini's (pricepoints 499/599 en een nieuwe van 699.) Gerucht gaat dat deze 26-7 geintroduceerd worden.
wat zijn de specs van die mini's? heb je een linkie naar geruchten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:11
Nog geen specs, maar wel het linkje --> http://www.thinksecret.com/news/0507ibook2.html

[ Voor 4% gewijzigd door Daspeed op 22-07-2005 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarschijnlijk dus gewoon een andere package deal die van 699,- maar voor de rest zijn de mini's wel hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:21
Dit is nice :)

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10476 <-- voor firewire

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?pid=10112 <-- voor usb

Kan ik er nog een mooi torentje van maken ook :P

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stomme vraag maar wat is precies een D-Sub (VGA) aansluiting, is dat gewoon de aansluiting die mijn iiyama 21" uit 2000 heeft, aansluiting die normaal ook op een pc zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
D-Sub is analoog (VGA), en DVI is digitaal. Beide aansluitingen kun je op zowel je PC als je Mac tegenkomen.
zoeken met Google Image Search naar "d-sub"
Dat had je overigens zelf ook wel eerst even mogen proberen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 20:35:
D-Sub is analoog (VGA), en DVI is digitaal. Beide aansluitingen kun je op zowel je PC als je Mac tegenkomen.
zoeken met Google Image Search naar "d-sub"
Dat had je overigens zelf ook wel eerst even mogen proberen :)
thanks :) ja had ondertussen al gegoogled, maar wilde even 100% zekerheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 21:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmey
  • Niet online
En we hebben weer nieuwe mini's.

Check: http://www.macosx.nl/l/?u...le.com/macmini/specs.html

Weinig verbetering IMO en ook nog eens een prijsverhoging :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Timmey schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:13:
En we hebben weer nieuwe mini's.

Check: http://www.macosx.nl/l/?u...le.com/macmini/specs.html

Hoezo prijsverhoging?
Ik vind 512MB RAM standaard best een vooruitgang, net als standaard bluetooth/airport op het 1.42GHz model. Niet spectaculair, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Er is geen prijsverhoging hoor. Er is een prefab model bijgekomen, met een superdrive ipv combo drive die exact evenveel kost als de 1.42 + superdrive. En ze hebben nu allemaal 512MB standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Timmey schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:13:
Kijk dan ff beter zeg. Het is toch juist een aardige prijsverlaging.

Ik vind die 1.42GHz met 80GB en wifi+bluetooth wel erg interessant voor 629 :9

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:43:
[...]
Kijk dan ff beter zeg. Het is toch juist een aardige prijsverlaging.

Ik vind die 1.42GHz met 80GB en wifi+bluetooth wel erg interessant voor 629 :9
Ummm, het instap model is van 499 naar 529 euro gegaan, dus wel degelijk een prijsverhoging.
Ok je krijgt 256mb meer, kost ook wat geld natuurlijk, maar het leuke prijspunt van 499 is helaas nu wel weg.

Nix voor nix bij Apple ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HaseMike schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 17:48:
Ummm, het instap model is van 499 naar 529 euro gegaan, dus wel degelijk een prijsverhoging.
Ok je krijgt 256mb meer, kost ook wat geld natuurlijk, maar het leuke prijspunt van 499 is helaas nu wel weg.

Nix voor nix bij Apple ;)
Mjah, opzich wel waar. Maar los 256MB bestellen (wat essentieel was want iedereen is het er wel over eens dat 256MB te weinig is om een beetje lekker te kunnen werken) maakte het oude model duurder dan het nieuwe instapmodel. Jammer dat ze over de 500 euro grens heen zitten, maar hij is weldegelijk goedkoper geworden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ben helemaal verslaafd geraakt aan mac door de mini! Ik verkoop mn pc en mn mac mini en ga een g5 aanschaffen, wat een superspul zeg!

Wat kan ik als vraagprijs stellen voor:
- Mac Mini 1.25
- 40gb hdd
- 1024MB Ram
- OSX Tiger
- Office 4 Mac
- Mac Muis

Ben helemaal niet thuis in de waarde van dit spul tweedehands, op marktplaats varieren de prijzen nogal. Dus wie heeft een idee?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat je met 450 euro blij mag zijn, het blijft tweede hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japie.G schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:51:
Ben helemaal verslaafd geraakt aan mac door de mini! Ik verkoop mn pc en mn mac mini en ga een g5 aanschaffen, wat een superspul zeg!

Wat kan ik als vraagprijs stellen voor:
- Mac Mini 1.25
- 40gb hdd
- 1024MB Ram
- OSX Tiger
- Office 4 Mac
- Mac Muis

Ben helemaal niet thuis in de waarde van dit spul tweedehands, op marktplaats varieren de prijzen nogal. Dus wie heeft een idee?
Check gewoon even de prijzen op marktplaats. Over het algemeen geldt voor oudere modellen:

2de handsprijs = relatieve winkelprijs * 2 a 3.

Bijvoorbeeld, neem een oude G4 (G4 of cube) die in alle opzichten meer dan een factor 2 minder capaciteit heeft als een nieuwe G4 mac (neem bijvoorbeeld de mini).

Dus, een cube met +- 450Mhz, 256MB ram, 20GB HD, keyboard, muis. De relatieve winkelprijs is dan +-600/2 = 300,-. Bij andere 2de hands artikellen gaat er dan nog wat vanaf gewoon omdat het 2de hands is (geen garantie, risico op sluitage en/of verborgen gebreken, etc), en zou het dus +- 200,- worden.

Bij de mac echter verhoog je de waarde juist. Deze 450Mhz mac zou dan tussen de 600 a 900,- worden. Nogmaals, check marktplaats. Het klinkt mischien ongelooflijk, maar het is echt zo.

Jouw Mac Mini is echter wel wat moeilijker, omdat ie nog direct in de winkel te koop is. Ik zou zelf beginnen met de winkelprijs maal een factor 1.2 oid. Mischien met +-750,- beginnen? Zakken met de prijs kan immers altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 10:33:
Ik zou zelf beginnen met de winkelprijs maal een factor 1.2 oid. Mischien met +-750,- beginnen? Zakken met de prijs kan immers altijd nog.
Voel jij je wel helemaal lekker? Ik zou zelf niet meer dan 400 euro neertellen voor een Mac Mini van 499 in de winkel met wat extra geheugen. Iemand die een tweedehands voor een hogere prijs dan de winkelprijs gaat kopen is niet goed bij z'n hoofd 8)7

Ben blijkbaar niet de enige:

http://www.marktplaats.nl.../hardware/apple/42526.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Exirion op 27-07-2005 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zat ook te denken om de Macmini in de verkoop te doen, maar als ik voor de Macmini + 1 Gb en Wifi nog onder de 500 euro moet duiken bekijken de anderen het maar. Dat 'ie tweedehands is zegt niets. Altijd hetzelfde gezeik van mensen die pas iets tweedehands willen kopen en dan nog lekker goedkoop zouden zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Delerium op 27-07-2005 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ecteinascidin schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:08:
Altijd hetzelfde gezeik van mensen die pas iets tweedehands willen kopen en dan nog lekker goedkoop zouden zijn.
1. Ik zeik niet maar wijs iemand erop dat het van de zotten is om iets voor de winkelprijs of meer te verkopen. Lijkt mij meer common sense.

2. Ik geef geld makkelijk uit dus ik hoef niet voor een duppie op de voorste rij te zitten. Ik erger me juist aan mensen die dat wel willen.

3. Als ik voor iets meer geld een nieuwe uit de winkel kan halen dan vraag ik me af waarom ik in hemelsnaam een tweedehands zou kopen die ook nog eens opgehaald, opgestuurd, weet ik veel moet worden.

Maar goed, het zal wel een aan mij liggen dat ik niet bereid ben meer dan de winkelprijs voor tweedehands spul te betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Het is gewoon zo dat de Mac tweedehands redelijk in waarde blijft. Bij een dergelijke nieuwe machine zoals de mini zal je toch redelijk wat in de prijs moeten zakken, anders is het gewoon niet interresant. Daarnaast komt nog het probleem dat veel mensen een BTW bon nodig hebben, dus kiezen ze gewoon voor een nieuwe met bovendien de volledige garantie. Echter voor een particulier die toevallig niet barst van de poen kan het natuurlijk interessant zijn om een jonge Mac mini te kopen aangezien een nieuwe op het moment gewoon net niet te betalen is voor hen.

Waarom een Cube b.v. nog steeds een hoge waarde heeft komt overigens omdat er weinig van verkocht zijn.. het is dus een collectors-item geworden.

Ik zou een mini op het moment niet verkopen aangezien het gewoon te veel waarde verlies geeft. Gewoon houden als extra machine, of iTunes servertje ofzo :)

Bij tweedehands blijft het natuurlijk wat de gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat was 't punt niet. Die dude die die onzin verkondigde vertelde namelijk dat je een tweedehands mac voor meer dan de nieuwprijs kon verkopen. Nu zou 't natuurlijk heel stoer zijn als dat zo was, en voor zeldzame dingen geldt dat natuurlijk ook wel, maar bij gewone macs is 't natuurlijk totale onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gister de stap gezet! ik heb de nieuwe Mac Mini besteld, ik krijg hem waarschijnlijk begin van volgende maand binnen.

Ik weet vrij weinig van Mac OS X ( zeg maar gerust niets ) dus ik ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

CyBeR schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 17:17:
Dat was 't punt niet. Die dude die die onzin verkondigde vertelde namelijk dat je een tweedehands mac voor meer dan de nieuwprijs kon verkopen. Nu zou 't natuurlijk heel stoer zijn als dat zo was, en voor zeldzame dingen geldt dat natuurlijk ook wel, maar bij gewone macs is 't natuurlijk totale onzin.
Goh, gelukkig nog iemand met gezond verstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 17:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:50:
Ik heb gister de stap gezet! ik heb de nieuwe Mac Mini besteld, ik krijg hem waarschijnlijk begin van volgende maand binnen.

Ik weet vrij weinig van Mac OS X ( zeg maar gerust niets ) dus ik ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte :P
Ik had ook geen ervaring met een Apple en Mac OS X toen ik mijn Mini kocht. Maar voor een persoon met 10 jaar Windows ervaring was ik binnen 10 minuten helemaal om. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij iets meer vertellen over die die airport extreme die in de mac mini aanwezig is! is dit een krachtige ontvanger en zal die willen samenwerken met mijn belkin wireless router?

Alvast bedankt!
Ik sta op het punt hem te kopen, maar wil eerst graag een antwoord op deze 2 kleine vraagjes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ervan uitgaande dat de Airport Extreme kaartjes in de iBooks gelijk zijn aan die in de Powerbooks (ik zou niet weten waarom niet trouwens, ik heb er pas eentje gezien, en hij ziet er iig hetzelfde uit), is het best een prima kaart :)
Vergeleken met de duurdere externe PCMCIA kaartjes, met een flinke antenne legt hij het logischerwijs af, doch niet op het gebied van stroomconsumptie, maar met de standaard on-board kaartjes bij bijvoorbeeld centrino laptops veegt de Airport Extreme de vloer aan.
Qua compatibiliteit hier ook geen problemen.

Ik ben er zelf niet ontevreden over :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank je dawuss.

Kan je mij mss ook iets meer vertellen over de performantie? ik zal de mini gebruiken voor huis tuin en keuken gebruik, maw, mailtje lezen, liedje spelen, cd'tje branden. Ik ben nogal sterk een voorstander van multi-tasking. Biedt de mac mini deze mogelijkheid tot multi-tasking, zonder teveel gehaper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dude dat kun je op een 80MHz ppc 601 nog tegelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:38:
Dude dat kun je op een 80MHz ppc 601 nog tegelijk doen.
bij deze is het beslist, ik koop mij morgen een mac mini.

Bedankt voor de snelle reply's, ik hou jullie uiteraard op de hoogte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar gister nog een levertijd van minimaal 8 augustus werdt vermeld kreeg ik zojuist een mailtje dat het product is verzonden en dat het vandaag of morgen wel eens op de mat zou kunnen liggen :D
Ik had ook geen ervaring met een Apple en Mac OS X toen ik mijn Mini kocht. Maar voor een persoon met 10 jaar Windows ervaring was ik binnen 10 minuten helemaal om. :)
Ik ben in de apple store wezen kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar dit had eindelijk weer eens een WAUWIE effect op me :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die zal niet op een Macmini vlot gaan draaien, ook al is de game zowel PC als Mac.

Als user ben ik ook geswitsched en uiteindelijk is het idd retesimpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Ik heb trouwens ook een mini besteld nu (was het al een tijdje van plan en hoopte eigenlijk op een update van de grafische kaart) en heb voor de standaard 1.42Ghz versie met combo gekozen.

Zojuist alvast een 1 GB geheugenmodule bij Mycom gekocht tegen een spotprijsje van 99,95 ;)
Het betreft een Corsair PC3200 type VS1GB400C3. Er zitten overigens Samsung chips op, dus ik verwacht dat het probleemloos gaat werken. De 512MB module die erin zit verpatsen we voor 50,- Euri's, dus ik heb zodadelijk weer een leuke Mac op m'n bureau staan tegen een redelijke prijs.

Overigens heb ik ook zo'n nieuwe Samsung Spinpoint 250GB HDD gekocht, die ik inbouw in m'n Lacie D2 120GB FireWire disk. Dat wordt dan een lekker snelle EN stille bootdisk, zodat ik de tragere interne 80GB als iTunes directory volume kan gebruiken.. kan ik voorlopig met m'n mp3 collectie ook nog vooruit. :)

Misschien nog een Airport Express kasje erbij kopen zodat ik zondere troubles naar m'n stereo installatie kan streamen met iTunes. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door h4ns op 28-07-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

h4ns schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 18:41:
Overigens heb ik ook zo'n nieuwe Samsung Spinpoint 250GB HDD gekocht
Beetje offtopic maar goed om te zien dat Samsung eindelijk groter dan 160GB verkoopt. Dat wordt dan waarschijnlijk een upgrade voor m'n HTPC waar nu al ruim een jaar een 160GB 5400 rpm spinpoint in draait ;)

Binnenkort denk ik de Mac Mini van 629 euro te kopen zodra ze in de shops te krijgen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Die Spinpoint lijkt me gewoon een goede keuze gezien de reviews die ik ondertussen gelezen heb.
Ik heb overigens een 7200 rpm model besteld, het type SP2514N.

De 2.5" disk van de mini is gewoon te traag naar mijn zin. Overigens vraag ik me af of ze bij de nieuwe revisie andere 80 GB's gebruiken dan de vorige revisie A. Meen dat de meeste schijven 4200 rpm waren destijds.

Overigens vind ik het prima indien de 1.42 Ghz nog steeds een 4200 rpm drive heeft. Snel genoeg voor wat mp3's te verwerken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

h4ns schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:10:
Die Spinpoint lijkt me gewoon een goede keuze gezien de reviews die ik ondertussen gelezen heb.
Ik heb overigens een 7200 rpm model besteld, het type SP2514N.
Spinpoints zijn nog altijd de stilste schijven die ik ken ja. En ook belangrijk: ze _blijven_ ook stil. Veel schijven gaan steeds meer lawaai maken.

Spinpoint in een mooie Lacie case lijkt me de beste aanvullende storage voor een Mac ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Ander vraagje: Wat is precies de snelheid van de combodrive, en welke snelheid CD-RW kan er mee gebruikt worden? Ik kan dit zo even niet terugvinden op de website van Apple.

En de uitkomst van "drutil info" in de terminal ?

[ Voor 14% gewijzigd door h4ns op 28-07-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eindelijk is het zo ver, dit is het eerste bericht wat ik plaats vanaf mijn: MINI :P

ik hou jullie op de hoogte van mijn ontwikkelingen, zover gaat het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet de eerste, maar vond het tijd voor een upgrade: van 1,25 GHz naar 1,5 GHz.
Maar die weerstandjes zijn wel klein; ongeveer 1 mm in lengte :

Afbeeldingslocatie: http://www.chocola.demon.nl/images/1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Is er met een mac ook te fotosoepen? en dan bedoel ik niket fotobewerken maar meer webdesign. Ik heb nu een celeron 2.4 met 256mb en een p!!! 650 laptop met 128mb, is de mac mini veel sneller? (photoshop, video, muziek, internet, office.)

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:46
Ja hoor.
Je kan prima webdesignen op je mac. Standaard al voorzien van apache,php,mysql etc.. :) (of eenvoudig te installeren)

Alle bekende programma's zijn er ook voor de mac Golive/dreamweaver,Fireworks,Flash etc..

Veel bekende internet-guru's werken met een mac (Jeffrey Zeldman, Eric Meyer, Dave Shea, Dan Cederholm).

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Photoshop is ontstaan op de Mac.

• Jazzle
  • Niet online
Dus ook met de mac mini (1.43ghz 80gb 1024mb)?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

BlackJack schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 09:57:
Dus ook met de mac mini (1.43ghz 80gb 1024mb)?
Zucht...

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ja dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nou, heb de knoop doorgehakt en het middelste model Mac Mini besteld :Y)

Op de site stond 2 dagen levering maar aan de telefoon werd 3 tot 7 dagen genoemd. Ben benieuwd hoelang het gaat duren, maar de Mac dealer had 'm in iedergeval niet in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn Mac Mini (middelste model) op 3 augustus besteld en op 8 augustus mogen ontvangen, met als betalingswijze internetbankieren van de Rabobank.

03-08 Ontvangstbevestiging
04-08 Orderbevestiging
05-08 Leveringsaankondiging
08-08 Uiteindelijke leveringsdatum

Misschien dat je er iets aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:08:
Ik heb mijn Mac Mini (middelste model) op 3 augustus besteld en op 8 augustus mogen ontvangen, met als betalingswijze internetbankieren van de Rabobank.

03-08 Ontvangstbevestiging
04-08 Orderbevestiging
05-08 Leveringsaankondiging
08-08 Uiteindelijke leveringsdatum

Misschien dat je er iets aan hebt :)
Heb met CC betaald, maar waarschijnlijk is de assemblage het meest tijdrovend. Thanks iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:17:
Heb met CC betaald, maar waarschijnlijk is de assemblage het meest tijdrovend. Thanks iig :)
Ik heb 'm :D

Kon 'm ophalen bij een Apple shop. Bestelling bij Apple Store vandeweek ff cancelen.

Het ziet er allemaal uit om te kwijlen. Eerste indruk is erg positief maar ik zal de OS X perikelen ook nog wel ontdekken :P

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 13-08-2005 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Nee hoor die zijn er niet ;)

Nu nog ff Firefox en Colloguy erop gooien en je bent al iets verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een Mac Mini besteld :) :P De 1.42 met 80gb versie. Met een wireless toetsenbord erbij :9~

Wel handig die studentenkorting trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024

lux

Ik typ nu vanaf mijn eerste mac -> mac mini en vind het fantastsch :D

 MacBook Air 13" | Canon EOS Digital 400D | Canon EF-S 17-85 mm f4.0/5.6 IS USM + Zonnekap | Grip BG-E3

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vandaag een Mac Mini (1,42GHz, 512MB, 80GB, WLAN & Bluetooth) gehaald bij HTR Apple Centre in Arnhem. Zakelijk bestellen bij Apple Store gaat nogal moeizaam, vandaar dat ik 'm maar gewoon in een winkel ben gaan halen.

Mijn exemplaar heeft een Seagate Momentus 4200.2 schijf en dat merk je wel want de disk is traaag. Verder vind ik 't wel een leuk apparaat. Het is de bedoeling dat ie in mijn nieuwe keuken gebruikt gaat worden icm met een wall mounted lcd, zodat je tijdens het kokkerellen wat kunt browsen en er tv op kunt kijken (ik hoop er upnp streams op te kunnen kijken die beschikbaar gesteld worden door een htpc apparaat waar media portal op komt te draaien).

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Femme schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:42:
Mijn exemplaar heeft een Seagate Momentus 4200.2 schijf en dat merk je wel want de disk is traaag.
Schijfje is niet zo snel nee, maar er is goed mee te werken. En anders is een leuke firewire harddisk genoeg om de HD performance minimaal te verdubbelen :) Merk je toch wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Femme schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 23:42:
Ik heb vandaag een Mac Mini (1,42GHz, 512MB, 80GB, WLAN & Bluetooth) gehaald bij HTR Apple Centre in Arnhem. Zakelijk bestellen bij Apple Store gaat nogal moeizaam, vandaar dat ik 'm maar gewoon in een winkel ben gaan halen.

Mijn exemplaar heeft een Seagate Momentus 4200.2 schijf en dat merk je wel want de disk is traaag. Verder vind ik 't wel een leuk apparaat. Het is de bedoeling dat ie in mijn nieuwe keuken gebruikt gaat worden icm met een wall mounted lcd, zodat je tijdens het kokkerellen wat kunt browsen en er tv op kunt kijken (ik hoop er upnp streams op te kunnen kijken die beschikbaar gesteld worden door een htpc apparaat waar media portal op komt te draaien).
offtopic:
Als het over streaming media gaat, is VLC nog altijd koning op de Mac en Linux. Ik zou het zeker meenemen in je overwegingen :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 17:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

dawuss schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 02:50:
[...]

offtopic:
Als het over streaming media gaat, is VLC nog altijd koning op de Mac en Linux. Ik zou het zeker meenemen in je overwegingen :)
Wel RealPlayer werkt ook prima voor streams :) Kan zonder problemen een 500 kbit stream bekijken van het NOS journaal :)

De enige media player die je moet mijden als de pest (imho) is Windows Media Player, die is ronduit slecht :r

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als ik hier zo lees wat de meeste bestellen of willen bestellen om op een enigzins "snelle" mini uit te komen, kom ik toch wel op een erg hoog bedrag voor zo'n computertje :

Mini 1,42 -- 629 euro
Lacie 160gb drive -- 135 euro
1gig ram -- 110 euro

Samen 874 euro. En dan nog monitor, toetsenbord en muis.
Ok je krijgt misschien 35 euro terug voor je 512mb reepje op marktplaats maar dan heb je het wel gehad.

Misschien ligt het aan mij, maar zonder te willen trollen : Dit is erg veel geld voor een niet al te rap machientje. (874 = 1925 guldens(!)) Met een beetje monitor en toets muis zit je zelfs op 1200 euro.
Auw en dat voor een instappertje, kan je niet beter een imac/ibook kopen, of een snelle pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HaseMike schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:20:
Auw en dat voor een instappertje, kan je niet beter een imac/ibook kopen, of een snelle pc ?
De Mac is bedoeld als instapcomputer voor mensen die al een scherm/keyboard/muis hebben staan van de PC, of gewoon een compact en stil systeem willen. Als je er dan allemaal toeters en bellen aan gaat hangen dan istie relatief duur ja.

Maar 1GB is echt niet noodzakelijk, een externe 160GB disk ook niet en dure draadloze keyboards/muizen zijn ook overbodig. Voor 529 is de instapper een leuk ding om te proeven van het Mac platform. En voor 629 vind ik mijn model met 80GB en wifi+bluetooth ook een leuk ding. Externe harddisk komt er een keer aan te hangen maar die had ik toch al.

Als je dikke performance wil dan moet je gewoon een duurdere Mac kopen. De Mini heeft een bepaalde doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 09:32:
Voor 529 is de instapper een leuk ding om te proeven van het Mac platform.
Een tikkeltje zuur is dan wel weer dat de Mac Mini in Amerika niet in prijs omhoog ging toen 512 standaard werd (bleef 499,-) en in Europa wel.

Hoewel de Mac Mini de goedkoopste Mac is, geldt dat idd alleen voor als je al een monitor, keyboard en muis hebt liggen. Relatief gezien is de Mac Mini juist 1 van de duurste Macs ooit! Dat wil zeggen, als je een volledig systeem koopt (dus incl. muis, keyboard, monitor, maar zonder andere toeters en bellen), dan is de prijs/performance ratio niet al te best.

Naar mijn mening zit de goedkoopste IMac G5 dan veel meer in de 'sweetspot' kwa price/performance.

Eigenlijk is dit nog niets eens zo raar. Je ziet ook vaak dat kwa grafische kaarten, cpu's, harde schijven, de goedkoopste modellen relatief duurder zijn dan het midden segment. Het topsegment is ook altijd relatief duurder. Bij Apple zie je dit ook terug in de modellen. Mac Mini (low end) en G5 (high end) zijn relatief het duurst, terwijl de EMac en IMac (midden segment) de beste prijs/performance hebben.

Je zou ook nog kunne stellen dat het uitzonderlijke mooie, stille en bijzondere design van de Mac Mini een zekere meerprijs rechtvaardigd (relatief gezien) t.o.v. de huidige IMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 07:04:
[...]

Wel RealPlayer werkt ook prima voor streams :) Kan zonder problemen een 500 kbit stream bekijken van het NOS journaal :)

De enige media player die je moet mijden als de pest (imho) is Windows Media Player, die is ronduit slecht :r
Volgens mij is er voor RealPlayer geen gratis streaming server, en is het vooral goed in internet streams.
VLC staat echter niet voor niets voor VideoLAN Client, en het is open, vrij en gratis :).

Anyway, back ontopic ;)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 10:44:
Naar mijn mening zit de goedkoopste IMac G5 dan veel meer in de 'sweetspot' kwa price/performance.
Daarom heb ik een iMac ook nog overwogen, maar ik vond 1299 voor een "speeltje" toch wat veel. De Mini was precies wat ik zocht.
Je zou ook nog kunne stellen dat het uitzonderlijke mooie, stille en bijzondere design van de Mac Mini een zekere meerprijs rechtvaardigd (relatief gezien) t.o.v. de huidige IMac.
Ook dat. Maar ik sluit niet uit dat ik die Mini binnen een jaar weer verkoop en dan overstap naar een iMac voor bij de PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06
Exirion schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 10:52:
Ook dat. Maar ik sluit niet uit dat ik die Mini binnen een jaar weer verkoop en dan overstap naar een iMac voor bij de PC :)
Binnen een jaar gebruik je én de Mini en heb je een powerbook gekocht ofzo ;)
't is viraal, ik kan er van meespreken. Van totale windows adept eens gaan piepen bij BeOS, linux in alle smaken en varianten getest, terug naar windows gegaan. PowerMac gekregen als ruildeal en laatst een powerbook bijgekocht.

Mijn x86 sytemen staan stof te vreten. 't is wreed

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Heheh... Zo gaat't inderdaad bij velen...

Ik begon met een PM-G5 en heb er nu een iBook bij.
Een goede vriend van begon met een PM-G5-dp en heeft nu een PowerBook.
En een andere vriend heeft twee Mac Mini's en wil er nog een PowerBook bij.

Maar als je er over nadenkt is het eigenlijk niet anders dan met gewone PC's. Stel, Jantje heeft een PC maar wil zwaar gaan gamen. Hij koopt er een zware bak bij en zet de oude in als servertje. Dan moet hij voor z'n werk/studie ook onderweg aan de slag en koopt een laptop...

Eigenlijk het zelfde dus en helemaal niet zo opmerkelijk. Bij ons loopt't alleen in de gaten omdat we het allemaal bij het zelfde merk beleggen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

dawuss schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 02:50:
[...]

offtopic:
Het idee is dat mijn htpc een uPnP stream gaat uitpoepen zodat ik tv kan gaan kijken op uPnP apparaten zoals de Dlink DSM-320 draadloze mediaspeler en ook de Mini. Ik wil satelliettv gaan gebruiken, daardoor is het niet makkelijk om op meerdere tv's of pc's tv te kijken (je zou dan voor elk apparaat een ontvanger, een smartcard en bekabeling nodig hebben, wat erg duur is en niet praktisch).

Media Portal zou met de OpenLounge plugin uPnP streams moeten kunnen uitzenden. Of dat goed gaat werken is nog maar de vraag. Hopenlijk komt er in de toekomst ingebouwde support voor uPnP. Windows Media Center is op dit moment nog een drama als je het voor dvb-s ontvangst wilt gebruken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Femme schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 12:47:
Media Portal zou met de OpenLounge plugin uPnP streams moeten kunnen uitzenden. Of dat goed gaat werken is nog maar de vraag.
Daar wil ik je dan alvast voor waarschuwen ;) Het blijkt zelfs voor bedrijven zoals Intel en Twonkyvision lastig te zijn om een volledige en stabiele media server te implementeren, en dat geldt eigenlijk al voor een basis UPnP stack. Ik weet dat ze bij mediaportal bezig zijn met een UPnP server maar ik vrees dat dat nog lang niet stabiel genoeg is voor dagelijks gebruik.

Overigens gebruikt Apple zelf Rendezvous ipv UPnP. Met de Mac Mini kun je er ook voor kiezen om er een OS X port van de MythTV frontend op te zetten. Dan kun je TV kijken en muziek streamen via het netwerk vanaf een MythTV backend. Linux op de Mac Mini is ook nog een optie, maar wel zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist een Mac Mini besteld bij de Apple Center Enschede. Heeft iemand mischien ervaringen met levertijden? Ze konden mij niet echt vertelen waneer deze binnen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 15:27:
Ik heb zojuist een Mac Mini besteld bij de Apple Center Enschede. Heeft iemand mischien ervaringen met levertijden? Ze konden mij niet echt vertelen waneer deze binnen kwam.
de reden waarom ze dat niet kunnen vertellen is omdat ze dat niet zelf in de hand hebben. Er zijn wel redelijke richtlijnen voor (ik werk zelf bij een Apple Centre dus vandaar ;) ) maar omdat je dat als Apple Centre niet zelf in de hand hebt is het onverstandig om beloftes te gaan doen of richtlijnen te gaan geven. Iets met 'alles wat je zegt kan en zal -zo verdraaid dat het tegen je gebruikt kan worden- tegen je gebruikt worden' ;) ... Klanten zijn soms wrede wezens...

Maar als het om een BTO model gaat moet je gemiddeld tussen de 2 en 3 weken wachten, als het om een standaardconfiguratie gaat duurt het meestal 1 tot anderhalve week. Maar nogmaals: dit is slechts een richtlijn!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Whieee op 19-08-2005 15:45 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo heb vandaag ook mijn mac mini besteld, meteen geld overgemaakt met rabobank online betalen.. nu maar wachten.. spannend hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

SambalBij

We're all MAD here

Het valt me inderdaad op dat zo'n mini toch snel duurder wordt :)
Ik kocht enige tijd terug de goedkoopste mini, de 1.25GHz met 256MB en een 40GB (traag) schijfje.
Geheugen is inmiddels uitgebreid naar 512, een Airport/Bluetooth kit ligt op dit moment ergens achter in een TPG post wagen, een 7200RPM 2.5" schijfje ligt eigenlijk ook in de planning, en die weerstandjes onder de CPU roepen ook naar mijn soldeerbout :)

[ Voor 4% gewijzigd door SambalBij op 24-08-2005 09:23 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste