Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.216 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

flippo765 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:26:
Heb je de luchtvochtigheid in je huis gemeten?
Na het na-isoleren van de spouw moet ik hier veel meer ventileren om de juiste luchtvochtigheid te behouden(40-60%).
Een simpele hygrometer zal niet meer dan 15 euro kosten.
De luchtvochtigheid is rond de 35 tot 45%, dus lijkt me in orde. Het is hier vaak eerder te droog in huis als te vochtig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:55:
En het feit dat je omvormer te zwaar is voor je aansluiting?
Hoofdautomaat D40 met daaronder een B25 moet kunnen mits bedrading onder de B25 automaat minimaal 4mm2 is.

Aangepast Piet :)

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-11-2011 19:23 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:34
25 of 2,5 ??? ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Pietje NL op 29-11-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:50:
[...]

De luchtvochtigheid is rond de 35 tot 45%, dus lijkt me in orde. Het is hier vaak eerder te droog in huis als te vochtig.
Grappig, heb ik hier ook....verwarming staat hoger dan voorheen maar op het moment dat alles warm is lijkt het kouder terwijl de temperatuur gewoon het zelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:23:
Vroeger hadden ze daar messiassen voor in dienst... O-) (8>
Nog steeds hoor :+
http://www.duurzaamnieuws...r%20op%20groene%20energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

SunshineCompany schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:55:
En het feit dat je omvormer te zwaar is voor je aansluiting?
Heb met de netbeheerder contact gehad.
Hooft zekering is 40a 3 * 25 a
Dat was goed volgens de netbeheerder.

Bij het bedrijf waar het hele spul weg komt is niet echt mee te praten. Ze werken daar compleet langs me kaar heen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
wie schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:29:
[...]

Heb met de netbeheerder contact gehad.
Hooft zekering is 40a 3 * 25 a
Dat was goed volgens de netbeheerder.

Bij het bedrijf waar het hele spul weg komt is niet echt mee te praten. Ze werken daar compleet langs me kaar heen daar.
... en dat is voor jou (nog) een "goede" cq. "betrouwbare" leverancier waar je zaken mee wilt blijven doen? Of maakt het je verder niet uit? Je gaat nogal een investering doen. Hoe zouden ze met "garantiegevallen" omgaan over een paar jaar, mocht dat onverhoopt voor gaan komen???

Ieder zijn meug hoor ... en veel wijsheid gewenst.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog wat discussie-voer voor de TVT-discussie. Afgelopen maandag zijn mijn zonne-panelen op ONO in bedrijf gegaan. Aangezien ik weer een heel andere TVT-berekening heb dan andere, komt mijn website uit op het volgende resultaat. O.a. het aantal dagen en de mogelijke TVT in jaren, maanden en dagen is enorm lachen. Voor mij is het wachten op de zomer met de panelen op het ONO.
De berekening :
De aanschaf en het laten plaatsen van de zonne-panelen kostte mij € 5.301,45.
De zonne-panelen zijn geplaatst op 28 - 11 - 2011.
De zonne-panelen hebben al 2 dagen aan stroom geleverd.
De zonne-panelen hebben al 1 kWh aan stroom geleverd.
De zonne-panelen leveren gemiddeld 0,50 kWh per dag aan stroom.
De zonne-panelen brengen gemiddeld € 0,11 per dag op (0,50 * € 0,2224110).
De terugverdientijd is : 47.672,55 dagen (€ 5.301,45 / € 0,11(per dag) )
De terugverdientijd is : 130 jaar, 6 maanden en 10 dagen.

Het resultaat:
De huidige grens van de terugverdientijd ligt op de dag : 07 Juni 2142.
Het duurt nu nog ongeveer 130 jaar, 6 maanden en 7 dagen, voordat de zonne-
panelen zijn terugverdiend.

De grens van de terugverdientijd is al eens eerder uitgerekend en daaruit blijkt,
dat de grens ligt tussen 05 Maart 2077 en 07 Juni 2142.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

_JGC_ schreef op maandag 28 november 2011 @ 23:39:
[...]
Nu is er hier een kilometer buiten het dorp aan de weg een boortoren gebouwd die afgelopen weekend 3 dagen onafgebroken heeft zitten loeien. Toen ik daarover klaagde was het "daar wen je na een week wel aan".
Had het graag gezien in het donker, maar toen ik er Zondag avond langs kwam was hij (even) uit. (broertje woont in Jister :) 's middags wel flinke fik, en inderdaad een knappe windmolen die daar nog bovenuit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

zonnigtype schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:37:
[...]
... en dat is voor jou (nog) een "goede" cq. "betrouwbare" leverancier waar je zaken mee wilt blijven doen? Of maakt het je verder niet uit? Je gaat nogal een investering doen. Hoe zouden ze met "garantiegevallen" omgaan over een paar jaar, mocht dat onverhoopt voor gaan komen???

Ieder zijn meug hoor ... en veel wijsheid gewenst.
Trouwens iets van deze tijd denk ik je kunt nergens meer op aan tegenwoordig.
Zelf de netbeheerder heb ik meerdere keren gebeld omdat ze niet terug belden, en dat wel zouden doen.

Kan nog gekker, mijn oom heeft verleden week zijn spouwmuur van zijn huis laten isoleren. Door dat hij subsidie kon krijgen liet hij het uiteindelijk doen. Maar op de dag bleek dat de helft van het huis al was geïsoleerd. Foutje van het bedrijf ze hadden niet alle muren gecontroleerd. Denk dat hij nu wel naar de subsidie kan fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo, die is ook weer afgeserveerd...

Ministerie van behoud van Ellende today:
1. De fiscale bijdrage zal via zelflevering met saldering vóór de meter, of een
vergelijkbare belastingvermindering, ruim 11 cent per kilowattuur bedragen.
Dat is meer dan het hoogste subsidietarief uit de SDE+, en betekent
overstimulering voor technieken die een dergelijke hoge stimulans niet nodig
hebben
. Het voorstel druist daarmee in tegen het kabinetsbeleid om tegen de
laagste kosten duurzame energie te realiseren.
2. Wanneer saldering los staat van het elektriciteitsverbruik van de afnemers is
er sprake van een open einde regeling. Dit is niet verantwoord, zeker in een
periode waarin de overheidsfinanciën onder druk staan. Het biedt ook geen
zekerheid aan investeerders
. Zo leert ons bijvoorbeeld de geschiedenis van de
regeling Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie, die ten einde kwam toen zij
financieel onhoudbaar bleek.
[zonnigtype: ook al een kul argument: die MEP was namelijk gewoon een rampregeling zoals alle andere, dus in geen enkel opzicht als "maatstaf" te zien of te hanteren]
3. Het voorstel zal leiden tot een structurele derving van belastinginkomsten, die
gedekt moet worden. Op basis van de begrotingsregels mag deze derving niet
gedekt worden
met BTW-inkomsten uit de extra verkoop van productieinstallaties,
zoals zonnepanelen.
4. Het is niet mogelijk om de definitie van productie via een collectieve installatie
volledig en fraudebestendig af te bakenen ter voorkoming van ongelimiteerde
belastingderving. Zo gaat opwekking vóór de meter gepaard met zeer hoge
administratieve lasten en uitvoeringskosten
, doordat het elektriciteitsverbruik
van de participerende kleinverbruikers gekoppeld moet worden aan elders
collectief opgewekte elektriciteit. Er moet bijvoorbeeld worden vastgesteld en
gecontroleerd welke partijen deelnemen aan het initiatief, en wat hun
elektriciteitsverbruik is. De suggesties van de heer Samsom, om de levering te
beperken tot aansluitingen van drie maal 80A kleinverbruik, of tot
aansluitingen die zich in hetzelfde laagspanningsnet bevinden, zouden nog
aanvullende administratieve lasten veroorzaken, en zijn niettemin
onvoldoende voor een uitvoerbaar, budgettair solide en fraudebestendig
resultaat.."
Samsom weer lekker in de hoek getrapt, Verhagen en Weekers vinden energiebelasting naar binnen harken door de Staat (waar ze zelf geen fl*kker voor hoeven te doen) belangrijker dan particulieren kropjes sla modellen met hun elektra te laten uitvoeren.

Paulus Jansen kan zijn motie invulling bij VVE's op basis van vergelijkbare b*llsh*t natuurlijk ook wel vergeten (zelfde administratieve moerassen te verwachten).

Ik had niet anders verwacht...

.... over naar plan 133 ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:57

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:51:
Zo, die is ook weer afgeserveerd...

....
Ik had niet anders verwacht...

.... over naar plan 133 ...
Je bent wel cynisch tegenwoordig.. ;) . Vroeger kwam er altijd Leuk nieuws uit Leiden (alliteratie). Zou het iets te maken hebben met het huidige kabinet. Ik heb zomaar een vermoeden dat jij en ik niet op één van de regeringspartijen hebben gestemd.

Nog even over die 130 km/h. De redenering van Mw. Schultz is als volgt. De auto's zijn veel schoner geworden, dus kunnen we harder rijden bij gelijkblijvende vervuiling. Het terugdringen van vervuiling is geen kabinetsbeleid meer, hooguit een doelstelling om het gelijk te houden, maar ook die is boterzacht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-08 21:59
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 19:41:
Ik heb nog wat discussie-voer voor de TVT-discussie. Afgelopen maandag zijn mijn zonne-panelen op ONO in bedrijf gegaan. Aangezien ik weer een heel andere TVT-berekening heb dan andere, komt mijn website uit op het volgende resultaat. O.a. het aantal dagen en de mogelijke TVT in jaren, maanden en dagen is enorm lachen. Voor mij is het wachten op de zomer met de panelen op het ONO.

[...]
Ik heb nooit begrepen waarom je dit op deze wijze presenteert. Wat is de meerwaarde hiervan? Je kunt hooguit vermelden hoeveel procent van de investering is terugverdiend op dit moment, je weet zeker dat jouw inschatting van de TVT op basis van de afgelopen periode nooit zal kloppen. Een schatting van de TVT kun je volgens mij veel beter baseren op historische gemiddelde cijfers.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
ericplan schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:22:
[...]

Je bent wel cynisch tegenwoordig.. ;) . Vroeger kwam er altijd Leuk nieuws uit Leiden (alliteratie). Zou het iets te maken hebben met het huidige kabinet. Ik heb zomaar een vermoeden dat jij en ik niet op één van de regeringspartijen hebben gestemd.

Nog even over die 130 km/h. De redenering van Mw. Schultz is als volgt. De auto's zijn veel schoner geworden, dus kunnen we harder rijden bij gelijkblijvende vervuiling. Het terugdringen van vervuiling is geen kabinetsbeleid meer, hooguit een doelstelling om het gelijk te houden, maar ook die is boterzacht.
Mijn auto begint aantoonbaar meer te verbruiken bij snelheden boven de 100km/hr
100km/hr: +/- 6.8ltr/100km
130km/hr: +/- 8.0ltr/100km

Nergens voor nodig die hogere snelheid in ons kleine landje. Door de drukte zal het meer optrekken en afremmen met zich meebrengen en de snelheidswinst is nihil.
Het belangrijkste argument is stemmen trekken voor de volgende verkiezing. Er is nu immers ECHT wat bereikt... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:25
JakeNL schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:29:
[...]

Nergens voor nodig die hogere snelheid in ons kleine landje. Door de drukte zal het meer optrekken en afremmen met zich meebrengen en de snelheidswinst is nihil.
Het belangrijkste argument is stemmen trekken voor de volgende verkiezing. Er is nu immers ECHT wat bereikt... :?
meerverbruik, dus meer brandstof-verkoop, dus meer accijns die binnenstroomt voor de fossiele overheid...
das eerste winst. (daarnaast nog toenemende andere kosten die ook bij overheid via oa BTW en loonheffingen binnen stroomt ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 29-11-2011 20:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JakeNL schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:29:
[...]

Uiteraard gaat een auto meer verbruiken bij hogere snelheden. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Het enige wat in het voordeel kan werken bij een hogere snelheid is dat de motor op een werkpunt komt waarbij hij een hoger rendement heeft, maar daarmee compenseer je de toegenomen luchtweerstand nooit.
<offtopic> In het zuiden des lands is de toegenomen maximum snelheid wel merkbaar hoor, hier kun je nog erg goed doorrijden. De hogere maximum snelheid is voor mij een besparing, sinds die is ingevoerd is hier nog geen enveloppe van het centraal justitieel incassobureau op de mat gevallen..dit keer heb ik mij niet aangepast aan de wet, maar heeft de wet zich aangepast naar mijn rijgedrag ;) Voor het drukke deel van ons land vind ik de hogere max snelheid wel echt belachelijk. </offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ werkpunt auto

Een auto verbruikt gewoonweg minder bij 70 a 80 dan bij 100.
Beste maatregel die er is Max snelheid naar 100.
En dan handhaven.

Alles rielekst. Keep lane. Iedereen blij, ook die mensen die denken dat harder leuker is. Opeens houden ze zoveel geld over.

Wellicht tijd voor de drive control als aanvulling op de cruise control. Om het daarmee onmogelijk te maken te hard te rijden en te snel te accelereren. (oeps...bek voorbij geblaat)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Omdat ik er goedkoop aan kan komen, zit ik te denken aan een Quooker 2.2 combi.
Een reden is het gemak van kokend water (ik drink heel veel thee :) ) en omdat mijn leidingen erg ver weg zitten voor mijn gasketel, duurt het lang voordat ik warmwater heb. Dus voor comfort is het ++/++

Echter ik twijfelde over het stroomverbruik. Maar als ik bijgaande rapport lees zou dat meevallen:

Iemand enige ervaring hiermee??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Cyberpope schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 21:44:
Omdat ik er goedkoop aan kan komen, zit ik te denken aan een Quooker 2.2 combi.
Een reden is het gemak van kokend water (ik drink heel veel thee :) ) en omdat mijn leidingen erg ver weg zitten voor mijn gasketel, duurt het lang voordat ik warmwater heb. Dus voor comfort is het ++/++

Echter ik twijfelde over het stroomverbruik. Maar als ik bijgaande rapport lees zou dat meevallen:

Iemand enige ervaring hiermee??
Ik heb een Quooker, klassieke model. bevalt goed, ook voor een glas thee of cup a soup. Geschakeld op een tijdklok met een bewegingsmelder. Heb al weer een tijd niet gemeten maar destijds was het verbruik ongeveer gelijk aan een waterkoker, waarbij de Quooker uiteraard super handig is met koken (even een pan kokend water tappen voor pasta) enz. Ook zelf koffie zetten met een koffiepot en melittafilter is veel geuriger.
Bijkomend voordeel is een opgeruimd aanrecht, want bij ons zijn de waterkoker en het koffiezetapparaat naar de kringloopwinkel gebracht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:53
@cyberpope: wij hebben nu ook een jaar een quooker combi. en het bevalt heel goed. vooral omdat ik het altijd heel moeilijk vond om de hoeveelheid water in de ketel goed te doseren ;)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 00:52
Een paar delen terug ging het over waterontharders.
Het valt me op dat indien je zoekt naar professionele ontharders dat deze een behoorlijk duit goedkoper zijn.
Bijvoorbeeld deze

[ Voor 16% gewijzigd door NoUser op 29-11-2011 22:14 . Reden: Link toegevoegd + Typo ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 13:34
Ik denk dat ik er bijna ben alleen nog de achtergronden grijs krijgen.

Eric bedankt voor de hulp ;)

http://www.zonzien.nl/ind...overzichten/dag-overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
Aan personen met een Seat Ibiza econogwat station
Na elf maanden en 51.000 km verder kan ik zeggen dat het gemiddelde verbruik is blijven steken op:
1 liter op 21,2 km (één persoon en een volle zwaarbeladen kofferbak)

Wat is het verbruik bij jullie?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
Ben voor hier op het zuid dak aan het puzzelen met pv panelen.
Het meest voordelig passend zijn panelen met de afmetingen 145cm x 106cm bijvoorbeeld JYM 225Wp

Kennen jullie een pagina waar je makkelijk de paneel formaten kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:20:
Ik denk dat ik er bijna ben alleen nog de achtergronden grijs krijgen.

Eric bedankt voor de hulp ;)

http://www.zonzien.nl/ind...overzichten/dag-overzicht
Graag gedaan. Wat betreft achtergrond, even in style.php zoeken naar funky_background.gif en die vervangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
mkleinman schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:18:
Iets anders. Ik heb nog een aantal normale adaptervoedingen in huis. Van die dikke blokken die warm worden.

Kan ik die 1:1 vervangen voor geschakelde exemplaren mits ik voldoe aan voltage en gevraagd vermogen? Die geschakelde exemplaren kosten 10-12 euro per stuk. Dus het is geen rib uit m'n lijf oid.
Als ze in dezelfde spannings range vallen kan je eventueel één geschakelde voeding gebruiken voor meerdere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Klopt deze heb ik nu wit tijdelijk wit gemaakt.
Alleen bij dag krijg ik in het grafiek grijs en bij de andere nog wit.
Maar ga der nog wel weer even mee stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33
NielsTn schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 08:53:
[nutsfactor verhaal]

Geeft de verhouding weer in hoeverre de energielasten /NUTS lasten je inkomen 'belasten'.
Zit je tegen de verhouding 1 op 1 dan weet je dat je weinig te consumeren hebt.
Kun je de verhouding optimaliseren (dus naar 0,5 op 1) dan weet je dat elke maand de helft van je inkomen weggesnoept wordt door energielast. etc.
Maar, en dat bedoelde Neanderthaler71 natuurlijk ook al, dat klopt natuurlijk van geen kanten als je een *jaar*bedrag aan stroom/etc. gaat zitten delen door je *maand*inkomen. Dat is zo misleidend als het maar zijn kan. De factor moet dan op 12 zitten voor je geen netto inkomen meer over hebt.

Het is dus helemaal niet waar dat je met de genoemde berekening bij een factor 1 weinig te consumeren hebt. Een factor 1 betekent dat je op jaarbasis 8% van je netto inkomen uitgeeft aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Haha. Wie kaatst kan de bal verwachten.

No problem, heb wel vaker een blauw oog gehad. Part of the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:38:
Klopt deze heb ik nu wit tijdelijk wit gemaakt.
Alleen bij dag krijg ik in het grafiek grijs en bij de andere nog wit.
Maar ga der nog wel weer even mee stoeien.
Dat is dit stukje tekst "bg_colour": "'.$kleurachtergronddiv.'" Als ik me goed herinner zit er ergens een typefout in één van de bestanden en heeft de variabele niet de naam die in de database parameters.db style.php staat. Je kan 'm ook hard coderen

[ Voor 1% gewijzigd door ericplan op 29-11-2011 23:03 . Reden: foute verwijzing ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:36
c70070540 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 16:39:
[...]
Alle tien minuten waarden bij elkaar opgeteld klopt, maar de dagwaarden zijn volledig door het lint, vandaag zelfs 6,3kWh terwijl het maar 1,05kWh moet zijn.

Bedoel je dat je een service gebouwd hebt, die de Steca uit kan lezen? Daar ben ik dan zeer in geinteresseerd.
[...]
Even uitgaand van een geëxporteerde CSV:
Dus 10min export opgeteld is netjes 1.05kWh, dag export geeft 6,3kWh aan?
Geldt dit ook voor de waarde welke zichbaar zijn in het User programma?.
En de waarden van de Webinterface?
Ik probeer alleen te achterhalen waar de fout optreed. (Steca, User Acces file of export User CSV file)

Inderdaad op dit moment lees ik mijn Steca op 2 manieren uit. a) een Windows programma b) Hardware microcontroller client servertje welke alleen logt (en huidige opbrengst op display laat zien).

Het Windows programma haalt al zijn gegevens uit de Steca en laat hier een grafiek van zien.
Tevens kan je hiermee de bekende statische waarden (software versies, serienummers, namen, limieten etc) alsmede de dynamische waarden (stromen/spanningen/vermogens AC+DC, frequencties, temperaturen etc) bekijken.
Interne Error/Warnig logs.,In- en uitschakelen omvormer, Taal, DatumTijd

Samengevat alles wat uitgelezen kan worden wordt uitgelezen en kan getoont worden.
Programma is op dit moment nog niet af. Bevat nog teveel bewuste debug eigenaardigheden waardoor deze niet bruikbaar is. Komende maand verwacht ik hier veel aan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

W.Wonderland schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:15:
[...]
Inderdaad op dit moment lees ik mijn Steca op 2 manieren uit. a) een Windows programma b) Hardware microcontroller client servertje welke alleen logt (en huidige opbrengst op display laat zien).

Het Windows programma haalt al zijn gegevens uit de Steca en laat hier een grafiek van zien.
Tevens kan je hiermee de bekende statische waarden (software versies, serienummers, namen, limieten etc) alsmede de dynamische waarden (stromen/spanningen/vermogens AC+DC, frequencties, temperaturen etc) bekijken.
Lees je de steca's direct uit of via de zogenaamde Steca Grid Control?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 14-08 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cyberpope schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:50:
[...]

Dat is beter dan hier, anders dan stralingswarmte heb ik geen idee wat het anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 21:07

Gé Brander

MS SQL Server

W.Wonderland schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:15:
[...]

Even uitgaand van een geëxporteerde CSV:
Dus 10min export opgeteld is netjes 1.05kWh, dag export geeft 6,3kWh aan?
Geldt dit ook voor de waarde welke zichbaar zijn in het User programma?.
De Steca Grid Connect User software laat op de dagwaarden foute waarden zien. Op de 10 minuten waarden de juiste. De export bestanden van de 10 minuten waarden zijn ook goed, de export bestanden van de dagwaarden zijn ook fout. De fout zit dus ergens in de Steca Grid Connect User software volgens mij.
En de waarden van de Webinterface?
Ik probeer alleen te achterhalen waar de fout optreed. (Steca, User Acces file of export User CSV file)

En heb je dat Windows programma zelf geschreven of bedoel je hier de Steca Grid Connect User software mee?

Samengevat alles wat uitgelezen kan worden wordt uitgelezen en kan getoont worden.
Programma is op dit moment nog niet af. Bevat nog teveel bewuste debug eigenaardigheden waardoor deze niet bruikbaar is. Komende maand verwacht ik hier veel aan te veranderen.
Ben erg benieuwd. :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:36
Mike70 schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 23:29:
[...]
Lees je de steca's direct uit of via de zogenaamde Steca Grid Control?
Nee.
Het gaat hier over de StecGrid 1900-2000-2010+ bij deze kan je als optie een netwerk kaart toevoegen: de StecaGrid Connect.
Voor de Steca300 - 500 bestaat (bestond?) er de StecaGrid Control welke je koppelde aan één of meerdere gekoppelde Steca300 -500's.
Een StecaGrid Contol kon je weer kopelen aan een remote display.
c70070540 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 00:17:
[...]

De Steca Grid Connect User software laat op de dagwaarden foute waarden zien. Op de 10 minuten waarden de juiste. De export bestanden van de 10 minuten waarden zijn ook goed, de export bestanden van de dagwaarden zijn ook fout. De fout zit dus ergens in de Steca Grid Connect User software volgens mij.
Hangt ervan af welke waarden je te zien krijgt via de webinterface. Indien deze ook fout zijn is de interne Steca data fout, indien deze waardes kloppen ligt het inderdaad bij de Steca Grid Connect User software
En heb je dat Windows programma zelf geschreven of bedoel je hier de Steca Grid Connect User software mee?
Steca Grid Connect User software haalt de data op en slaat deze op in een "verborgen" access file. De geexporteerde (CSV) data wordt uit deze acces file gegenereerd.
Voor een gebruiker bestaat deze access file dus (officieel) niet.
Hiervoor heb je niets nodig.

Uitlezen doe ik inderdaad 100% met eigen software.

[ Voor 51% gewijzigd door W.Wonderland op 30-11-2011 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
[...]
Om nog even op die 130km/h in te haken... het boeit mij geen zak wat de limiet is, de mensen die het willen rijden doen dat toch wel, de rest rijdt toch gewoon 120 of nog langzamer. Voor het milieu denk ik niet eens dat het heel veel verschil maakt, zeker niet als je bovenstaande in gedachten houdt. Met flitsboetes compenseer je het milieu niet (en dan de lage pakkans...).

Waar ik meer over in zit is de extra investering van 132 miljoen euro waar ze het over hebben. Aan de ene kant wordt overal op bezuinigd omdat we in een crisis zitten, maar aan de andere kant smijten we 132 miljoen euro over de balk zodat we met zijn allen legaal 10km/h harder mogen rijden, voor een snelheidswinst van wel 1-2 minuten op een ritje van een uur.
De werkelijke winst valt ook nog best hard tegen eigenlijk. Laatst een vrachtwagentje ingehaald op de N31 met 100km/h, vervolgens pak ik 10km verder de afslag, rijd ik een stukje 80, parkeer ik 10km verderop in een dorpje, stap ik uit, en wat komt daar de hoek om rijden? Juist, dat vrachtwagentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Na nog eens goed naar de data gekeken te hebben en verder nagedacht, kom ik tot de volgende conclusie:

Ik heb sinds enkele dagen een Plugwise Stealth module tussen mijn Steca en het stroomnet geplaatst. Vervolgens heb ik enkele settings in de Plugwise software gedaan, zoals het instellen van aan- en uitschakel tijden voor diverse apparatuur. Ook de Steca verbruikt een kleine 2 tot 3W als er geen stroom opgewekt wordt, dus ik dacht, ik schakel de Steca ook uit gedurende de late avonduren en de nacht.

Waar het nu op lijkt is dat als de Steca 's nachts niet aan staat, hij de dagwaarden niet reset. De laatste drie dag waarden zijn namelijk cumulatieven van de laatste drie dagen. Het verschil tussen gisteren en de dag ervoor is precies datgene wat ik opgewekt heb die dag.

Ik heb de Plugwise Stealth zojuist zo geconfigureerd, dat de Steca vanavond niet uitgaat, en gewoon aanblijft. Morgenavond weet ik dus of het dan weer goed gaat.

Steca

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Je mag stemmen bij Trouw
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7150/6429678253_b516bbd917.jpg
Trouw by ericplan on Flickr

[ Voor 19% gewijzigd door ericplan op 30-11-2011 09:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo kun je ook redelijk oud worden.

Zouden er nog plekken vrij zijn bij die mooie kliffen in Noord Ierland? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 30 november 2011 @ 00:40:
de mensen die het willen rijden doen dat toch wel
Niet bij een beetje normale handhaving. Puntenrijbewijs, bij recidive in beslag nemen auto (kan per slot van rekening ook met een brommert)
Voor het milieu denk ik niet eens dat het heel veel verschil maakt
Ik denk... oh ik denk van wel, ik weet van wel en ik heb ook in de praktijk vastgesteld van wel.
Met flitsboetes compenseer je het milieu niet (en dan de lage pakkans...).
Dat klopt je compenseert er niets mee, de pakkans is een keuze.
Waar ik meer over in zit is de extra investering van 132 miljoen euro waar ze het over hebben. Aan de ene kant wordt overal op bezuinigd omdat we in een crisis zitten, maar aan de andere kant smijten we 132 miljoen euro over de balk zodat we met zijn allen legaal 10km/h harder mogen rijden, voor een snelheidswinst van wel 1-2 minuten op een ritje van een uur.
O ja, vergeet je hier niet die 8 a 9 extra verkeersdoden en 35 extra gewonden. De impact die dat heeft?
De werkelijke winst valt ook nog best hard tegen eigenlijk. Laatst een vrachtwagentje ingehaald op de N31 met 100km/h, vervolgens pak ik 10km verder de afslag, rijd ik een stukje 80, parkeer ik 10km verderop in een dorpje, stap ik uit, en wat komt daar de hoek om rijden? Juist, dat vrachtwagentje.
Als iedereen 100 zou rijden (incl vracht) zouden als gevolg van minder snelheidsverschillen de files afnemen en de gemiddelde rijtijd eerder dalen. In ieder geval constanter worden wat nog belangrijker is dan die ene minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Cyberpope schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 17:08:
[...]

En wat kan ik daar aan doen???? De WAF voor verder maatregelen neemt alleen maar af.
Comfort is een belangrijke reden om mijn maatregelen te nemen.

Tot nu toe
- kieren dichtgemaakt
- HR ketel gehangen
- HR++ glas in heel huis gezet

De isolatie gaat de goede kant op, want om 22u in de avond nog 20 graden, om 8.00 is het nog 17,5 graad. Verwarming niet aangeweest in de tussentijd.
Klinkt heel bekend, wij hebben er nu thuis ook last van. Ik merk dat zolang de verwarming WEL draait het superbehaaglijk is. ZOdra de verwarming uit gaat en dus ook een poos uit blijft is het wel qua temperatuur prima maar qua behagelijkheid niet.

Volgens mij is DE oplossing om de radiatoren weg te halen en vloerverwarming te plaatsen, je hebt dan de hele dag door stralingswarmte.
NoUser schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 22:22:
Aan personen met een Seat Ibiza econogwat station
Na elf maanden en 51.000 km verder kan ik zeggen dat het gemiddelde verbruik is blijven steken op:
1 liter op 21,2 km (één persoon en een volle zwaarbeladen kofferbak)

Wat is het verbruik bij jullie?
Ik heb een Seat Ibiza Ecomotive ( geen station ) . Mijn verbruik was gemiddeld 1:22 tot 1:24 per tankbeurt. Ik heb nu winterbanden en ik kom nu niet eens aan de 1:18 :(

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 30-11-2011 10:19 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-08 19:16
mkleinman schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:10:
[...]

Klinkt heel bekend, wij hebben er nu thuis ook last van. Ik merk dat zolang de verwarming WEL draait het superbehaaglijk is. ZOdra de verwarming uit gaat en dus ook een poos uit blijft is het wel qua temperatuur prima maar qua behagelijkheid niet.

Volgens mij is DE oplossing om de radiatoren weg te halen en vloerverwarming te plaatsen, je hebt dan de hele dag door stralingswarmte.

[...]

Ik heb een Seat Ibiza Ecomotive ( geen station ) . Mijn verbruik was gemiddeld 1:22 tot 1:24 per tankbeurt. Ik heb nu winterbanden en ik kom nu niet eens aan de 1:18 :(
vloerverwarming is daar niet de oplossing voor. (help wel een beetje omdat het ltv is)
momenteel is het 20 graden in mijn huis. (het zal wel een niet te koude nacht zijn geweest. gisteren was het 21 graden)
de temperatuur van de vloer en die van het water van de vloer verwarming is ook 20 graden.
is best frisjes aan de blote voetjes maar ik vind het te warm om de verwarming aan te zetten.

aller eerst verlaag de temperatuur van het c.v water.
(misschien helpt het om de radiatoren kleiner te maken/minder effectief, wat denken anderen daar over?)

ik denk dat je het eerder moet gaan zoeken in infrarood stralings-panelen.
en die vooral te licht uitvoeren zodat het niet de verwarming wegdrukt maar wel warmte straalt.
(ik zoek nog steeds iemand die dat heeft gewoon om het eens te voelen.)

zelf zit ik te denken aan de inventum ecolution.
ik krijg het niet voor elkaar om buizen in het huis te krijgen voor een wtw unit.
maar 1 buis voor dit systeem lukt wel dan is mijn vloer altijd een graatje warmer als de kamer.
ik denk dat ik dat wel lekker vind.

@nouser
fort fiesta. zytec 1.2 moter.
haal net 1:16.
verschil is wel in 14 jaar tijd 61.000km gereden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mightym schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 20:59:
[...]
Uiteraard gaat een auto meer verbruiken bij hogere snelheden. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. ...
Het neemt kubisch toe. De kracht neemt kwadratisch toe, maar het gaat natuurlijk om vermogen (hoeveel Nm/s), dus vermenigvuldigd met de snelheid.

Wikipedia: Drag (physics)

Maar dat onderstreept je verhaal alleen maar des te meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-08 20:28
ik moet geloof ik binnenkort maar eens het dak op. We hebben nu een strak blauwe lucht met een mooi zonnetje en de productie is maar 300-360watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Als je 400Wp hebt liggen is dat toch een topscore? ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 30 november 2011 @ 10:47:
@nouser
fort fiesta. zytec 1.2 moter.
haal net 1:16.
verschil is wel in 14 jaar tijd 61.000km gereden.
VW golf 2002 1.6 benzine +100.000km
1 op 16,3 laatst , doorgaans zuiniger dan 1 op 15
Rij over het algemeen niet harder dan 105 a 110 op de snelheidsmeter.

Snelheid maakt wel uit..(o ja ik rij nu ook op winterbanden, hoeft niet uit te maken, hangt er maar vanaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SunshineCompany schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:44:
Als je 400Wp hebt liggen is dat toch een topscore? ;)
crazyanz heeft zijn installatie netjes in de PV lijst gezet. 300W uit een 2.860 Wp installatie is inderdaad niet veel. Ik haal momenteel rond de 550W uit 1.125 Wp.

Edit: november 2011 heeft door de zonnige eerste dagen over de hele maand meer opgebracht dan in 2010.
Vergelijk november 2010/2011
Linker y-as de dagopbrengsten en rechts de cumulatieve maandopbrengst van mijn 555 Wp installatie met schaduw

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 30-11-2011 12:26 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik heb net even gekeken en ik geloof dat ik eens wat moet gaan schuiven met de opstelling. Met de lage zon van dit seizoen valt er redelijk wat schaduw op verschillende panelen zag ik net.

Gelijk maar even wat foto's gemaakt die was ik jullie nog verschuldigd.

Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/IMG_20111130_115804.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i263.photobucket.com/albums/ii135/crazyanz/IMG_20111130_115841.jpg

Zoals je kan zien valt er op de achterste rij panelen schaduw die komt door de rij ervoor dit moet redelijk makkelijk te verhelpen zijn. op de middelste rij valt op 1 paneel schaduw van het dakraam daar is helaas niets aan te doen.

Ze produceren nu trouwens 725watt maar dat is nog steeds ruim minder dan wat nu mogelijk zou moeten zijn. De panelen zijn trouwens verdeelt in twee strings maar ik ben even kwijt of het nou 5-6 was of 7-4.

p.s laatste panelen staan in portrait omdat ze er anders simpelweg niet bij zouden passen.

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 30-11-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05:35
p.s laatste panelen staan in landscape omdat ze er anders simpelweg niet bij zouden passen.
Is het geen idee om de twee panelen rechts op de achterste rij ook in landscape portrait te zetten?
Zo kun je de twee panelen die last hebben van het dakraam ook in landscape portrait weer daarnaast kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door NielsOo op 30-11-2011 13:05 . Reden: blind kopieren... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Crazyanz schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:08:
Ik heb net even gekeken en ik geloof dat ik eens wat moet gaan schuiven met de opstelling. Met de lage zon van dit seizoen valt er redelijk wat schaduw op verschillende panelen zag ik net.

Gelijk maar even wat foto's gemaakt die was ik jullie nog verschuldigd.

[afbeelding]
[afbeelding]

Zoals je kan zien valt er op de achterste rij panelen schaduw die komt door de rij ervoor dit moet redelijk makkelijk te verhelpen zijn. op de middelste rij valt op 1 paneel schaduw van het dakraam daar is helaas niets aan te doen.

Ze produceren nu trouwens 725watt maar dat is nog steeds ruim minder dan wat nu mogelijk zou moeten zijn. De panelen zijn trouwens verdeelt in een string van 6 en een string van 5. De achterste panelen zijn een string van 5 de voorste van 6

p.s laatste panelen staan in landscape omdat ze er anders simpelweg niet bij zouden passen.
Soortgelijke problemen hier. Ik heb net besloten om de hellingshoek van de voorste rij panelen van 35° terug te brengen naar 25°. Een klein randje schaduw op de onderste cellen is bij mij voldoende om de opbrengst te laten kelderen. Met deze verandering komt het hoogste punt van de panelen ongeveer 25 cm lager en wordt de schaduw (in deze tijd van het jaar) bijna 1 meter korter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
me geheugen trouwens weer opgefrist de achterste panelen en de voorste 2 vormen een string van 7 en de middelste 4 zijn een aparte string ivm schaduw van dakraam. Toen gingen we er echter vanuit dat de achterste rij dus schaduwvrij zou zijn ;)

Verkleinen van de hellingshoek is inderdaad ook wel het overwegen waard ik ga denk ik toch eerst een kijken wat ik kan bereiken met schuiven want er is nog wel wat speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazyanz schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:31:
ik moet geloof ik binnenkort maar eens het dak op. We hebben nu een strak blauwe lucht met een mooi zonnetje en de productie is maar 300-360watt
Schaduw van bomen? zon staat erg laag nu.

geen bomen dus zie ik net, wel schaduw :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2011 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Over de hele maand november was de opbrengst trouwens 97kwh (33,91 kWh/kWp) maar ik vraag me dan eigenlijk meteen af wat er mogelijk was geweest als de achterste rij schaduwvrij was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Crazyanz schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:08:

Leuke foto's, mooie set-up. Schaduw in deze tijden zijn nauwelijks te voorkomen, maar schuif maar een end weg.

Overigens, linguistisch detail, toch even opmerken: bijna al je panelen staan al "landscape". Alleen die twee achterste staan "portrait".

Louter ter verheldering en ter info bedoeld, verder gewoon zonnestroom bakken geblazen daar... :)

Wikipedia: Page orientation
http://www.athleticaid.com/yaquinapress/landscape.html

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik ben er weer lekker bij vandaag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn nieuwe servertje is binnen! De Ebox 3350mx. Hij is echt ziekelijk klein met z'n 9x9x2cm. Het verbruik is dusdanig laat dat mijn ELRO M12 hem niet kan meten. 8)7

Nu kijken of ik Windows XP kan installeren en hoe eea performed.

Ik ben inmiddels wel wijzer over de processor. De Vortex86-DX processor is vergelijkbaar met een snelle Pentium III. Daar moet Windows XP prima op draaien dacht ik zo.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Bartjuh schreef op woensdag 30 november 2011 @ 11:22:
[...]

Het neemt kubisch toe. De kracht neemt kwadratisch toe, maar het gaat natuurlijk om vermogen (hoeveel Nm/s), dus vermenigvuldigd met de snelheid.

Wikipedia: Drag (physics)

Maar dat onderstreept je verhaal alleen maar des te meer ;)
Nou had ik het over de luchtweerstand, dus dat klopt wel, maar je moet uiteindelijk kijken naar de hoeveelheid energie die je nodig hebt voor een ritje. Bij een dubbele snelheid is de hoeveelheid benodigde energie een factor 4 meer. Het gaat inderdaad nog veel harder!
Crazyanz schreef op woensdag 30 november 2011 @ 12:45:
Over de hele maand november was de opbrengst trouwens 97kwh (33,91 kWh/kWp) maar ik vraag me dan eigenlijk meteen af wat er mogelijk was geweest als de achterste rij schaduwvrij was geweest.
De Blauwe hoek zit rond de 46kWh/KWp, als ik zijn grafiekjes bekijk is hij nog tamelijk schaduwvrij. Mijn panelen krijgen nu last van het huis van de buurman, dat zie je enigszins terug, ik kom op 43kWh/kWp (op dit moment). Ik mis dus zo'n 10-15 procent. Bij jou lijkt de schaduw wat heftiger, bij mij is het de schaduw van een dak dat over mijn dakvlak beweegt, bij jou is het de hele dag een strookje.

[ Voor 34% gewijzigd door mightym op 30-11-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
had ik al verteld over mijn ecologische dranken koeler?

bij deze een filmpje omdat dat meer zegt als woorden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

migjes schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:31:

[video]
Grandioos! Alleen hoe zorg je ervoor dat er niemand door de deur komt denderen als je flesjes hoog staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
c70070540 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:32:
[...]

Grandioos! Alleen hoe zorg je ervoor dat er niemand door de deur komt denderen als je flesjes hoog staan?
helaas geen oplossing voor.
het is de voordeur dus levert niet al te veel problemen op :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
migjes schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:31:

[video]
Ook handig als we nog een keer worden 'drooggelegd' in dit apenland! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mightym schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:26:
[...]
Nou had ik het over de luchtweerstand, dus dat klopt wel, maar je moet uiteindelijk kijken naar de hoeveelheid energie die je nodig hebt voor een ritje. Bij een dubbele snelheid is de hoeveelheid benodigde energie een factor 4 meer. Het gaat inderdaad nog veel harder!
Oh wacht, ik maak inderdaad een domme beginnersfout 8)7

Wat ik zeg klopt feitelijk, vermogen is kubisch, maar je gaat natuurlijk ook sneller, dus als je dat integreert over een bepaalde afstand (tijd), dan valt inderdaad 1 v weg, dus totale energie benodigd om drag te overwinnen over een afstand is kwadratisch.

Ik dacht teveel aan windmolens denk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 30-11-2011 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 18:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mightym schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:26:
Mijn panelen krijgen nu last van het huis van de buurman, dat zie je enigszins terug, ik kom op 43kWh/kWp (op dit moment).
Ik zit nog niet eens op 30 kWh/kWp voor mijn schaduwvrij systeem. Veel mist en bewolking deze maand in Groningen :(

Op PVoutput.org is trouwens heel mooi de invloed van schaduw op mijn systeem te zien. Door het schaduwloos 570Wp systeem te vergelijken met de 555Wp met schaduw, is vanaf begin oktober te zien dat het verschil in genormeerde opbrengst omhoog schiet van zo'n 5% verschil naar zo'n 40% verschil.

[ Voor 35% gewijzigd door antonboonstra op 30-11-2011 14:39 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Er wordt toch wat geklaagd met gezonde benen hier op de site.

Opbrengst is (m.u.v. vandaag) 26,12 kWh/kWp voor november. Geweldig veel zon gehad, maar de coniferen en een den hebben ons de hele maand gepest.
Shadow is a bitch :(

Maar, kom op, elke kWh is er een *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
elke kwh extra is er ook één ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 21:17:
@ werkpunt auto

Een auto verbruikt gewoonweg minder bij 70 a 80 dan bij 100.
Beste maatregel die er is Max snelheid naar 100.
En dan handhaven.

Alles rielekst. Keep lane. Iedereen blij, ook die mensen die denken dat harder leuker is. Opeens houden ze zoveel geld over.

Wellicht tijd voor de drive control als aanvulling op de cruise control. Om het daarmee onmogelijk te maken te hard te rijden en te snel te accelereren. (oeps...bek voorbij geblaat)
Hoe komt het nu toch dat sommige mensen alles, maar dan ook alles willen regelen / sturen & controleren :?
En daarbij dus HUN wil opleggen aan anderen alsof men de enige universele waarheid in pacht heeft??

Laten we in het kader van het milieu dan meteen de max. temperatuur in huis ook ff vaststellen, het aantal keer dat je doucht, je inname van vlees, en het aantal ademhalingen per dag maximaliseren.

En natuurlijk alles handhaven.Pak die overtreders!!!
Of nee, voorkom dat ze ooit nog in hun leven niet kunnen voldoen aan de opgestelde regels!
Plaats een een gas-, water- en electriteitsslot op de woning van die zondaars om het onmogelijk te maken om meer gas, electra en water te gebruiken dan vastgesteld door het alwetend orgaan...
Knijp die kelen dicht na teveel keer ademhalen: voorkom die onnodige CO2 uitstoot!

:w :w :w

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Tja, redelijk op zijn smalst inderdaad. Maar de snelheden van vrachtverkeer en personenverkeer gelijktrekken is wel een goede. Dat komt de doorstroming ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hallo, even lang niet meer op dit forum geweest vanwege andere bezigheden.

Weet iemand hoeveel Sunpower 225Wp modules tegenwoordig ongeveer kosten?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
c70070540 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:25:
Tja, redelijk op zijn smalst inderdaad. Maar de snelheden van vrachtverkeer en personenverkeer gelijktrekken is wel een goede. Dat komt de doorstroming ten goede.
Laat Koos Spee het maar niet horen...

... maar die is "gelukkig" met pensioen ...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
China is de enige in de wereld die concreet wat doet aan beperking van consumptie maar die oplossing is niet zo populair in andere werelddelen.

*geboortebeperking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 17:24
SolarKing schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:32:

Je bent zelf leverancier dus het lijkt mij dat je op de hoogte bent van de markt.
PS Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:23:
Hoe komt het nu toch dat sommige mensen alles, maar dan ook alles willen regelen / sturen & controleren :?
En daarbij dus HUN wil opleggen aan anderen alsof men de enige universele waarheid in pacht heeft??
Ik wil juist helemaal NIETS regelen, ik ben zo liberaal als het maar kan.
Maar zelfs voor een liberaal is het niet moeilijk in te zien dat automobilisten niet zonder regelen, aansturen en handhaving kunnen.

De vrijheid van een ander houd op waar zijn WIEL over mijn FIETS rijdt! Waarom herken ik dat je toch met gemak 1 keer per maand bijna plat wordt gereden (was een uitspraak van een ander hier).

Het probleem van de veiligheid zit niet primair op de snelweg, maar zoals gezegd 8 a 9 DODEN en 35 ofzo GEWONDEN extra in verband met deze maatregel. Vindt jij het dat waard? Ik wil het wel weten. Nog los van de ontelbare barrels olie die daarvoor te niet gaan. Zinloze verslechtering van de handelsbalans.

Als iemand anders veel stroom verbruikt heb ik daar op zich ook tot op zekere hoogte last van. Alleen de relatie is vrij zwak. Daar kan ik best mee leven. Ik wil gewoon WEL kunnen fietsen als ik daar voor kies.
Dank u! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

leonbong schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:51:
[...]

Je bent zelf leverancier dus het lijkt mij dat je op de hoogte bent van de markt.
PS Ik weet het niet.
Ik ben geen leverancier in Sunpower modules alleen in chinese modules, anders zou ik het niet vragen.
Sunpower modules zijn geen doorsnee modules die je overal kan kopen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:42:
[...]

Ik ben geen leverancier in Sunpower modules alleen in chinese modules, anders zou ik het niet vragen.
Sunpower modules zijn geen doorsnee modules die je overal kan kopen.
Als het alleen om hoog specifiek vermogen gaat, dan is aanhouden ook mogelijk 515 euro voor een 240wp paneel.
sanyo. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:33

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

antonboonstra schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:20:
[...]

Ik zit nog niet eens op 30 kWh/kWp voor mijn schaduwvrij systeem. Veel mist en bewolking deze maand in Groningen :(
Ik kom hier een paar km verderop met m'n WZW-dak en wat schaduw voor november niet verder dan 24,31 kWh/kWp.
Niet om over naar huis te schrijven, maar ik ben blij met iedere kWh... :P

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

engelbertus schreef op maandag 28 november 2011 @ 12:39:
[...]

retourtemperatuur misschien te warm? dan gaat ie pendelen ? -> antipendel stand zorgt er dan voor dat de brander 5 minuten uit lijft en dan pas weer gaat verwarmen, om het aantal branderstarts te beperken ( die kosten relatief veel energie)
Kan ik die 5 minuten wijzigen? Ik ken de codes 123 en 007, welke parameter is de anti-pendel stand?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hier bericht uit het zonnige Leiden....

Wat een dessert werd ons vandaag voorgeschoteld... :9 Dat brengt deze supernovember op 42,3 kWh/kWp. Dat is maar liefst 20 kWh/kWp meer dan november 2010. Dat doet veel van deze dramatische zomer vergeten. Eind goed, al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
ik heb 262 kWh opgewekt is toch een super maandje met 60,6 kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43

WouterB

3680 Wp

November scoort bij mij 75 kWh, oftewel 28.8 kWh/kWp
Omdat het geen hele maand voor mij is (sinds 9 november, 8 november installatie systeem) en ik in de ochtend 's schaduw heb, vind ik het een hele aardige score :). Als ik het daggemiddelde hiervan doortrek naar wat heel november zou zijn (theoretisch) kom ik op +/- 40 kWh/kWp, nog best vergelijkbaar met de anderen hier :)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:11:
[...]

Als het alleen om hoog specifiek vermogen gaat, dan is aanhouden ook mogelijk 515 euro voor een 240wp paneel.
sanyo. ...
Of anders hier ; http://www.cedel.nl/hst/c...enu/Download?opendocument voor 1euro
per Wp ex Btw voor deze panelen ; http://www.cedel.nl/hst/c...61A99/$FILE/M230-240b.pdf
Oke, geen top merk, maar toch eerder rendabel dan die hele dure sjonny's, en ja, demijne komen er ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij mijn opbrengsten van november.
134 kWh voor mijn 3420Wp Evergreen systeem en 184,5 kWh voor mijn 4440Wp Kingsun systeem.
Dat geeft 39,2 kWh/kWp en 41,6 kWh/kWp.
Ik heb wel last van schaduw van de 2 bomen voor de deur.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Hier 115,6 kWh of 38,5 kWh/kWp op de geijkte teller, bijna 2x meer dan nov 2010.

@Silvester6 Probleem met de achtergrondkleur opgelost, zag ik.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 30-11-2011 18:29 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 30 november 2011 @ 17:43:
Hier bericht uit het zonnige Leiden....

Wat een dessert werd ons vandaag voorgeschoteld... :9 Dat brengt deze supernovember op 42,3 kWh/kWp. Dat is maar liefst 20 kWh/kWp meer dan november 2010. Dat doet veel van deze dramatische zomer vergeten. Eind goed, al goed.
Komt denk ik wel in onze richting (deel systeem hier partiële schaduw). Ik was echter te laat om de laatste uitlezing te doen, komt morgen wel.

Een recordmaand is het zeker, maar dat wisten we al lang van Blauwe Hoek...

Salderen zo lang als het kan. EL&I vreet steeds meer potentie weg, dat heb ik op PPV uitgelegd (n.a.v. vorige post over buiten aansluiting om salderen to hell with it, vlg. Verhagen en kornuiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
Ik zit hier op 30,68 kWh/kWp, je merkt dat de panelen onder een hoek van 20 graden staan, dat nekt de opbrengst...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
ericplan schreef op woensdag 30 november 2011 @ 18:29:
Hier 115,6 kWh of 38,5 kWh/kWp op de geijkte teller, bijna 2x meer dan nov 2010.

@Silvester6 Probleem met de achtergrondkleur opgelost, zag ik.
Jup was een eitje..... ga er binnenkort weer verder mee klooien :) Het is zo tijdrovend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de opbrengst was hier op 1 kWh gelijk aan de affik van dezelfde stroom in warmte.
idee was dat deze recordopbrengst niets waard zou zijn, maar de leverancier krabbelt nu terug.
gelukkig heb ik nog een mooie zomer in backorder, die ze dan mogen uitbetalen, maar nu heb ik ook nauwelijks gas verbruikt. de qsolar deed zijn werk deze zomer, en de e-affik fakkel houd dat zo.
enkel wat kookgas en douche en baby badjes verschenen op de gasmeter.

de geldelijke besparing op gas is een whopping 70 eurie tov vorig jaar.
nou was het weer ook goed, en de qsolar deed ook zijn best, maar netto heb ik vrijwel niets verbruikt.
blijft nu staan een groot saldo wat ik nooit meer weg krijg, want mijn aansluiting is daarvoor te licht.
wat is het toch heerlijk een duurzame tweak technocraat te zijn, zonder politieke voorkeur en auto.
vooral als je verhagen weer hoort bazelen, wat is die man toch omhooggevallen wegens gebrek aan gewicht,
niet gestoord ook door enige kennis van zaken.

it`s possible go for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-08 22:58
deze maand 52.1kwh, dat is voor mij 34.27kwh/kwp .
Moet er even bijzeggen dat bij mij de panelen op hellingshoek 26.5 Graden liggen.
Prima maand zo.

@Antonboonstra, ik was uitgegaan van 30 graden bij de sheet, als je je verveelt.....

groeten Lard

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2011 @ 19:46:
de opbrengst was hier op 1 kWh gelijk aan de affik van dezelfde stroom in warmte.
idee was dat deze recordopbrengst niets waard zou zijn, maar de leverancier krabbelt nu terug.
gelukkig heb ik nog een mooie zomer in backorder, die ze dan mogen uitbetalen, maar nu heb ik nauwelijks gas verbruikt. de qsolar deed zijn werk deze zomer, en de affik houd dat zo.
enkel wat kookgas en douche en baby badjes verschenen op de gasmeter.

de geldelijke besparing op gas is een whopping 70 eurie tov vorig jaar.
nou was het weer ook goed, en de qsolar deed ook zijn best, maar netto heb ik vrijwel niets verbruikt.
blijft nu staan een groot saldo wat ik nooit meer weg krijg, want mijn aansluiting is daarvoor te licht.
wat is het toch heerlijk een duurzame tweak technocraat te zijn, zonder politieke voorkeur en auto.
vooral als je verhagen weer hoort bazelen, wat is die man toch omhooggevallen wegens gebrek aan gewicht,
niet gestoord ook door enige kennis van zaken.

it`s possible go for it.
ben nog ff bezig met de stats op mijn site/blog in een post te vormen.
maar kan tipje geven: die Qsolar is superrrrrrrr ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 30-11-2011 20:14 . Reden: stats bijgewerkt, url toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier Putten Veluwe 44,6 KWh/KWp in november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in Zeeland (eiland Zuid-Beveland) heb ik een opbrengst van 89kWh gehaald. Dat is genormeerd : 26,49 kWh/kWp.

Ik ben daar zeer tevreden over. Het was meer, dan wat ik had verwacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:10
Ik dacht dat jij nog wel een auto had? Of heb je die weggedaan?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

51,71 kWh/kWp in Enschede.
Bijna geen mist gehad hier vlak aan de grens, zie ook de waardes van Silvester6.
Niks geen last van schaduw, pal zuid hoek 35 graden en gemeten met de Sunny Beam.

[ Voor 46% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-11-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Weten jullie of het mogelijk is dat PVoutput automatisch solarlogdata van een webserver haalt, dus niet van een lokale PC. Ik zit te zoeken, maar vast niet goed genoeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:01:
Weten jullie of het mogelijk is dat PVoutput automatisch solarlogdata van een webserver haalt, dus niet van een lokale PC. Ik zit te zoeken, maar vast niet goed genoeg.
je moet ze met een z.g. POST commando toesturen... d'r wordt niets gehaald.
http://pvoutput.org/help.html#api-addoutput
(ook het formaat incl tijd/datum/vermogen en (dag)opbrengst)

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 30-11-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat jij nog wel een auto had? Of heb je die weggedaan?
dat was de auto van vrouwlief een 106je,
die is weg en ze is ook gestopt met werken. (de oldtimer 500 heb ik natuurlijk nog wel)
ik begin heel duidelijk te ervaren dat (quality) tijd niet meer terug te kopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:10:
[...]

je moet ze met een z.g. POST commando toesturen... d'r wordt niets gehaald.
http://pvoutput.org/help.html#api-addoutput
(ook het formaat incl tijd/datum/vermogen en (dag)opbrengst)
Bedankt, dat is dus iets meer werk dan even tussendoor :-( Dat komt dan later wel een keer

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:19:
[...]

Bedankt, dat is dus iets meer werk dan even tussendoor :-( Dat komt dan later wel een keer
d'r is sourcecode voor je arduino beschikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 30 november 2011 @ 21:23:
[...]

d'r is sourcecode voor je arduino beschikbaar ;)
Ik heb (nog) geen arduino.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:54

stegen

8710Wp

SolarKing schreef op woensdag 30 november 2011 @ 15:32:

Ik ontving onlangs een mailing waar de prijs voor Sunpower 225 Black panelen op €1,67/Wp lag, per pallet van 30 panelen. Sunpower 238Wp panelen voor €1,63/Wp ex BTW

Zag overigens op de website van Sunpower dat de nieuwste e20 modules geen positieve aarding meer vereisen.
Ook trafoloze omvormers zijn dus bij deze panelen te gebuiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

Hier in amersfoort in november iets meer dan 22 kwh/kwp op een schuin dak 20 graden hellingshoek op 100 graden (OZO). Die ochtendmist heeft het resultaat gedrukt...

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Pagina: 1 ... 189 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.