Mastervolt heeft de introductie uitgesteld tot begin 2011. De reden is onbekend.Trebbors schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:47:
Een tijd geleden las ik op het forum dat de originele software voor de Soladin 600 een update zou krijgen bij Mastervolt.
Weet hier iemand meer over op het moment?
Verwijderd
voor de serre wil ik het glas vervangen voor doorzichtige pvpanelen.
weet iemand wie deze levert/verkoopt.
of heeft iemand op dit forum ze al toegepast.?
ben benieuwd
ben benieuwd
Verwijderd
Scheuten solar OptisolVerwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:58:
ben benieuwd

Datablad : http://www.scheutensolar....asheet_OPTISOL_LS_ENG.pdf
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 18:43 ]
Ok dank voor de uitleg, ik kreeg het ook maar steeds niet voor elkaar.ericplan schreef op maandag 22 november 2010 @ 07:58:
[...]
Dat kan alleen met een externe site, zoals Flickr, Imageshack, enz.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Nou zeg.
Bel ik Liander om te melden dat ik kan terugleveren (jaja, beetje te laat, ik weet het), zegt de mevrouw aan de andere kant: "Ik zie dat u een ferrarismeter heeft, dus eigenlijk kan ik niets met die informatie."
En ik dacht dat ze dat zo graag wilden weten, iedereen heeft me dat verteld (Greenchoice incluis). Ja, zelfs dat het verplicht is om het te melden. Nu blijkt dat ze dat in hun computersysteem niet kunnen vastleggen.
Als laatste waarschuwt ze me nog wel dat ik bij vervanging van de meter (ooit, maar hopelijk nooit, maar ik zal vast wel binnen enkele jaren aan de sluwe meter moeten) wel moet aangeven dat ik kan terugleveren, anders zou ik wel eens een meter kunnen krijgen die geen teruglevering kan registreren.
Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Bel ik Liander om te melden dat ik kan terugleveren (jaja, beetje te laat, ik weet het), zegt de mevrouw aan de andere kant: "Ik zie dat u een ferrarismeter heeft, dus eigenlijk kan ik niets met die informatie."

En ik dacht dat ze dat zo graag wilden weten, iedereen heeft me dat verteld (Greenchoice incluis). Ja, zelfs dat het verplicht is om het te melden. Nu blijkt dat ze dat in hun computersysteem niet kunnen vastleggen.
Als laatste waarschuwt ze me nog wel dat ik bij vervanging van de meter (ooit, maar hopelijk nooit, maar ik zal vast wel binnen enkele jaren aan de sluwe meter moeten) wel moet aangeven dat ik kan terugleveren, anders zou ik wel eens een meter kunnen krijgen die geen teruglevering kan registreren.
Anne vdr Bom schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:59:

Ik kom wel een keertje langs om bij te praten over dit mooie avontuurtje...
Heeft ook nog steeds zo'n bloedmooie volautomatisch momentaan salderende Siemens Ferraris (enkeltarief, geen gezeur met dubbele meterstanden) "namens onze Liander wonderboys & girls"...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Voor installaties kleiner dan 10kWp is geen verplichting dat te melden.Anne vdr Bom schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:59:
Nou zeg.
Bel ik Liander om te melden dat ik kan terugleveren (jaja, beetje te laat, ik weet het), zegt de mevrouw aan de andere kant: "Ik zie dat u een ferrarismeter heeft, dus eigenlijk kan ik niets met die informatie."![]()
Er is voldoende goede third-party software verkrijgbaar, vaak gratis. En al die software doet veel beter z'n werk dan de versie van mastervolt. Ik moet nog zien dat ze voor de Soladin iets gaan verbeteren wat nog niet allang is gemaakt door anderen...Trebbors schreef op maandag 22 november 2010 @ 11:47:
Een tijd geleden las ik op het forum dat de originele software voor de Soladin 600 een update zou krijgen bij Mastervolt.
Weet hier iemand meer over op het moment?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Kun je s.v.p. exact aangeven (bij voorkeur link, exacte referentie) waar dat precies in Elektriciteitswet, Netcode, NEN Norm, of anderszins zo staat geformuleerd? Dank!glambalk schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:13:
[...]
Voor installaties kleiner dan 10kWp is geen verplichting dat te melden.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Excuses. Bij de energieleverancier hoef je helemaal niets te melden enkele bij de netbeerder.zonnigtype schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:18:
[...]
Kun je s.v.p. exact aangeven (bij voorkeur link, exacte referentie) waar dat precies in Elektriciteitswet, Netcode, NEN Norm, of anderszins zo staat geformuleerd? Dank!
"Artikel 2.4.1.4. (van de Netcode)
In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen
van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een
aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een
elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de
aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productieeenheid"
3 x16A is 11,04kWp
Als ik het goed lees, ben je bij > 11,04 kW verplicht het vooraf te melden en < 11,04 kW binnen een maand na ingebruikname. Dus toch verplicht. En ze kunnen niets met de informatie. "Bedankt voor uw telefoontje maar het was helemaal voor niks"glambalk schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:30:
[...]
Excuses. Bij de energieleverancier hoef je helemaal niets te melden enkele bij de netbeerder.
"Artikel 2.4.1.4. (van de Netcode)
In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen
van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een
aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een
elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de
aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productieeenheid"
3 x16A is 11,04kWp
Kleine noot: zou je hier niet kW ipv kWp gebruiken? Ik zie kWp als een een DC-zijdige eenheid. De netbeheerder is uitsluitend geinteresseerd in het maximum AC-zijdig vermogen van de omvormer, uitgedrukt in kW.
[ Voor 4% gewijzigd door Anne vdr Bom op 22-11-2010 22:52 ]
Waar het om gaat is bij wie je het moet melden. Dat is niet je leverancier maar de beheerder van je netwerk.Anne vdr Bom schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:52:
[...]
Als ik het goed lees, ben je bij > 11,04 kW verplicht het vooraf te melden en < 11,04 kW binnen een maand na ingebruikname. Dus toch verplicht. En ze kunnen niets met de informatie. "Bedankt voor uw telefoontje maar het was helemaal voor niks"
Kleine noot: zou je hier niet kW ipv kWp gebruiken? Ik zie kWp als een een DC-zijdige eenheid. De netbeheerder is uitsluitend geinteresseerd in het maximum AC-zijdig vermogen van de omvormer, uitgedrukt in kW.
Sterker nog, het gaan om de stroom en niet om het vermogen. Dus het maximaal terug te leveren vermogen is dan afhankelijk van de netspanning. Als je 1x20A teruglevert, moet je dan ook van tevoren melding maken?Anne vdr Bom schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:52:
[...]
Als ik het goed lees, ben je bij > 11,04 kW verplicht het vooraf te melden en < 11,04 kW binnen een maand na ingebruikname. Dus toch verplicht. En ze kunnen niets met de informatie. "Bedankt voor uw telefoontje maar het was helemaal voor niks"
Staat er niet in...........ik zou het niet weten.pcmadman schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:07:
[...]
Sterker nog, het gaan om de stroom en niet om het vermogen. Dus het maximaal terug te leveren vermogen is dan afhankelijk van de netspanning. Als je 1x20A teruglevert, moet je dan ook van tevoren melding maken?
Blijvend leukeglambalk schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:31:
[...]
Staat er niet in...........ik zou het niet weten.

In Duitsland zijn ALLE reeds bestaande PV-systemen destijds gewoon meegenomen in het door Scheer cs. opgetuigde EEG regime. Hier "mogen" alle oude installaties niet meedoen (met SDE, als je dat al zou willen). Vind je het gek dat het zo'n puinhoop is in dit land?
@glambalk: dank voor de tekst en de explicatie
Begrijp ik, maar waarom moet ik het melden als ze verder niks met de mededeling (kunnen) doen? Dat is toch ambtenarij?glambalk schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:05:
Waar het om gaat is bij wie je het moet melden. Dat is niet je leverancier maar de beheerder van je netwerk.
Als de verplichting er niet is dan zijn zij verantwoordelijk voor verstoring van het elektriciteits netwerk. Nu kunnen ze dat altijd afschuiven op de thuisopwekkers, helemaal als je het niet gemeld zou hebben. Aangezien er in NL zo weinig thuis gebrouwen wordt dat dit nooit en te nimmer tot verstoring zal leiden is er nog nooit iemand gewezen op de verplichting, laat staan voor de kosten die het verhelepen van storingen kost. Ze hebben zich gewoon ingedekt voor het geval dat...............Anne vdr Bom schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:08:
[...]
Begrijp ik, maar waarom moet ik het melden als ze verder niks met de mededeling (kunnen) doen? Dat is toch ambtenarij?
denk ik!
Netcodes worden verzonnen door met name netbeheer "in samenspraak met de juristen van NMa". Daar zijn hele overlegcircuits (in keurige kantoren) voor opgetuigd. Geen duurzame burger te bekennen daar, en Consumentenbond laat zich, zo heb ik mij laten vertellen, "indirect vertegenwoordigen" door fossiel en nuke minnende belangenorganisaties als VEMW. Die i.t.t. Consumentenbond wel de mankracht en professie hebben om tegenspel tegen de juristen van netbeheer te kunnen bieden (met trouwens door de bank genomen zeer povere resultaten, en dan heb ik het niet eens over de belangen van duurzame productie). Enige club die daar met professie zit in duurzaam is PAWEX. En dat zijn de GROTE windturbine jongens. Die zijn ook niet geïnteresseerd in dat microscopische gepruts achter kleinverbruik aansluitingen...Anne vdr Bom schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:08:
[...]
Begrijp ik, maar waarom moet ik het melden als ze verder niks met de mededeling (kunnen) doen? Dat is toch ambtenarij?
Dus "ambtenarij" ja, maar er zitten meestal zware industriële belangen om de tafel daar. Stukken die daar vandaan komen zijn meestal onleesbaar voor arme zielen zoals wij. Veel van het besprokene krijg je zelden te horen, alleen als er "draagvlak" voor een bepaalde consensus geïllustreerd moet worden richting NMa (zeg maar het "besluit" in een vooroverleg [ook geen kleinschalige duurzame jongens of dames te bekennen], na consensus tussen betrokken partijen). Reken er op dat deze boboclub ook een flinke vinger in het papje gaat steken:
http://www.iir.nl/energy/...ktriciteitsplatform_2010/
Netcode versie 54 (...) van 12 augustus jl., met trouwens wel meer zaken die interessant zijn voor netinvoeders:
http://www.energiekamer.n...us%202010_tcm7-140653.pdf
Ook mijn gedachte (al paar jaar lang).denk ik!
Zo zal het wel werken ja, alleen heb je als terugleverende consument met ferrarismeter dus geen mogelijkheid om het vast te laten leggen dat je het gemeld hebt. Dus bij problemen ben je dan alsnog de sigaar. (niet dat er wat gebeurt)glambalk schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 12:18:
[...]
Als de verplichting er niet is dan zijn zij verantwoordelijk voor verstoring van het elektriciteits netwerk. Nu kunnen ze dat altijd afschuiven op de thuisopwekkers, helemaal als je het niet gemeld zou hebben. Aangezien er in NL zo weinig thuis gebrouwen wordt dat dit nooit en te nimmer tot verstoring zal leiden is er nog nooit iemand gewezen op de verplichting, laat staan voor de kosten die het verhelepen van storingen kost. Ze hebben zich gewoon ingedekt voor het geval dat...............
denk ik!
Klik mee voor GoT!........
Just a little teaser.
Net uit de inbox gevist:
(voor betekenis "cif", zie Wikipedia lijst)
Net uit de inbox gevist:
1MW 230w poly modules, will be shipped in Dec, price €1.38/w cif
Zo dat is niet mis! Maar dan ligt er straks dus 1MW kortere of langere tijd ongebruikt in opslag? Ergens zonde natuurlijk. Wat nou als je een first in last out opzet op het dak, of noem een plek, en dat dit de buffer is voor verkoop naar klanten. Aangezien jij al hebt geproduceerd/opbrengst hebt, kan de verkoopprijs omlaag evenredig met de reeds gerealiseerde productie. Nu zal niet iedereen 2e hands panelen willen maar aangezien het de leverancier is die ook garantie verstrekt.. Het elke keer monteren/demonteren zal echter qua mankrachturen echter wel niet snel rendabel zijnzonnigtype schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:01:
Just a little teaser.
Net uit de inbox gevist:
[...]
Precies wat ik wil. Ik heb geen cent subsidie op mijn installatie gekregen, dus wil ik ook helemaal niet dat een of ander rechts kabinet gedoogd door een zootje cv-oppoetsers er mee aan de haal gaat om wat voor doelstellingen dan ook mee te halen. Daar zullen ze zelf de mouwen voor mogen opstropen. Mijn panelen zijn van mij en dienen mijn klimaatdoelstellingen.zonnigtype schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 00:38:
...een enorm gat in de invulling van de "klimaatdoelstellingen" (want opwek nergens geregistreerd, geen "groencertificaten", dus niet "meetellend voor de groene productie"...
Je kunt op mijn site gratis een programma downloaden voor de Soladin 600.Mistraller schreef op maandag 22 november 2010 @ 22:14:
[...]
Er is voldoende goede third-party software verkrijgbaar, vaak gratis. En al die software doet veel beter z'n werk dan de versie van mastervolt. Ik moet nog zien dat ze voor de Soladin iets gaan verbeteren wat nog niet allang is gemaakt door anderen...
Zelf geschreven, dus third party.
www.mijnzon.info
Met dit frisse weertje begint bij mij de isolatie en optimalisatiedrang voor onze eigen woning weer aan te wakkeren
Helaas geen centjes over om grote dingen te doen (zijn al bijna geheel over op LEDverlichting), maar ben wel een aantal zaken aan het overwegen en aan het noteren:
- radiatorfolie: Met magneetfolie zo gedaan. kost niet veel aan investering.
- kruipruimte isoleren: met duurzame spullen, schelpen en kurk heb ik al gehoord als opties
- bij schilderbeurt woning voordeur + raamlicht al laten voorzien van dubbel glas: voelbaar minder kou! (noordkant).
En dan nog wat dingen die me opvallen...
- Onze 80' ventilatieroosters zijn een enorme koudebrug: van die metalen dingen waar de knoppen zowat overal van afgevallen/broken zijn
Voor mijn gevoel zitten die dingen ook altijd te laag, waardoor je de luchtstroom voelt (tocht) en dat wil je toch niet? 
- Ik neig ook naar het opnieuw laten kijken naar onze spouwmuurisolatie: heb het vermoeden dat deze niet goed is uitgevoerd. Kan zelf nergens de muur inkijken om het te controleren en het zou goed verklaren waarom naar mijn mening/gevoel de woning zo snel afkoelt.
- Zonnepanelen wordt weinig rendabel: een flinke boom met bladerdek precdies @ midden huis schaduw..
Ze hebben tegenwoordig van die leuke gadgets : warmtemetingen, zodat je precies ziet waar de warmte verloren gaat.Toch eens voor gaan zitten met de 2e vrouw des huizes, die sowieso erg gevoelig is voor kou
- radiatorfolie: Met magneetfolie zo gedaan. kost niet veel aan investering.
- kruipruimte isoleren: met duurzame spullen, schelpen en kurk heb ik al gehoord als opties
- bij schilderbeurt woning voordeur + raamlicht al laten voorzien van dubbel glas: voelbaar minder kou! (noordkant).
En dan nog wat dingen die me opvallen...
- Onze 80' ventilatieroosters zijn een enorme koudebrug: van die metalen dingen waar de knoppen zowat overal van afgevallen/broken zijn

- Ik neig ook naar het opnieuw laten kijken naar onze spouwmuurisolatie: heb het vermoeden dat deze niet goed is uitgevoerd. Kan zelf nergens de muur inkijken om het te controleren en het zou goed verklaren waarom naar mijn mening/gevoel de woning zo snel afkoelt.
- Zonnepanelen wordt weinig rendabel: een flinke boom met bladerdek precdies @ midden huis schaduw..
Ze hebben tegenwoordig van die leuke gadgets : warmtemetingen, zodat je precies ziet waar de warmte verloren gaat.Toch eens voor gaan zitten met de 2e vrouw des huizes, die sowieso erg gevoelig is voor kou
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 23-11-2010 15:20 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Verwijderd
Hoi,
wij gaan binnenkort verbouwen, en we denken er over om tonzon folie te gebruiken om zowel de vloer als de wanden te isoleren. In dit topic las ik al meerdere positieve verhalen over vloerisolatie. Zijn er ook ervaringen met muurisolatie?
Verder heb ik nog een vraag: Als ik zowel de muren, als de vloer en het plafond isoleer, krijg ik dan geen kooi van Faraday waarbinnen geen GSM en/of wifi mogelijk is?
Ik heb zelf al wat vooronderzoek gedaan. GSM zit op 900/1800MHz, en wifi op 2400Mz. De golflengtes van deze signalen liggen dus tussen de 12.5cm en 33.3cm. Nou hebben we natuurlijk ook ramenen deuren zonder tonzonfolie, en deze zijn 1 tot 2 meter breed / hoog. Volgens mij moeten de gsm/wifi signalen dus prima door deze openingen kunnen, en voldoende bereik in de ruimte geven. Klopt dit? Heeft iemand een andere mening / meer info?
wij gaan binnenkort verbouwen, en we denken er over om tonzon folie te gebruiken om zowel de vloer als de wanden te isoleren. In dit topic las ik al meerdere positieve verhalen over vloerisolatie. Zijn er ook ervaringen met muurisolatie?
Verder heb ik nog een vraag: Als ik zowel de muren, als de vloer en het plafond isoleer, krijg ik dan geen kooi van Faraday waarbinnen geen GSM en/of wifi mogelijk is?
Ik heb zelf al wat vooronderzoek gedaan. GSM zit op 900/1800MHz, en wifi op 2400Mz. De golflengtes van deze signalen liggen dus tussen de 12.5cm en 33.3cm. Nou hebben we natuurlijk ook ramenen deuren zonder tonzonfolie, en deze zijn 1 tot 2 meter breed / hoog. Volgens mij moeten de gsm/wifi signalen dus prima door deze openingen kunnen, en voldoende bereik in de ruimte geven. Klopt dit? Heeft iemand een andere mening / meer info?
Ik geloof dat ik iets "te beknopt" was. Het was een van vele aanbiedingen uit Azië (met name China) die een "gemiddeld" enthousiast met een veelgelezen PV-site zo om zijn oren geslagen krijgt. Ik heb niks gedaan noch besteld (met die bodemprijzen zou ik dat sowieso helemaal gaan uitspitten, wat voor spul het dan wel zou zijn). Maar ik wilde gewoon even aangeven hoe hard de Chinezen elkaar om de oren aan het slaan zijn met de prijsdump (veel aanbiedingen zitten een stuk hoger, maar wel ver onder de 2 Euri/Wp). Geen best nieuws voor de Europese aanbieders natuurlijk, die met vele miljoenen aan (ook Europese) investeringen en "structuurfonds" subsidies in jaren tijd zijn opgebouwd. Als ze willen overleven zal alles uit de kast moeten en/of zelf productie naar China gaan verplaatsen (Q-Cells is al begonnen) ...Banjy schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 13:40:
[...]
Zo dat is niet mis! Maar dan ligt er straks dus 1MW kortere of langere tijd ongebruikt in opslag? Ergens zonde natuurlijk. Wat nou als je een first in last out opzet op het dak, of noem een plek, en dat dit de buffer is voor verkoop naar klanten. Aangezien jij al hebt geproduceerd/opbrengst hebt, kan de verkoopprijs omlaag evenredig met de reeds gerealiseerde productie. Nu zal niet iedereen 2e hands panelen willen maar aangezien het de leverancier is die ook garantie verstrekt.. Het elke keer monteren/demonteren zal echter qua mankrachturen echter wel niet snel rendabel zijn
@Anne vdr Bom
Natuurlijk deel ik ook die mening, maar ik wilde wel even aangeven dat er met al die "doelstellingen hype" van de bobo's uit Den Haag natuurlijk wel degelijk een hoop feitelijke "realisatie" helemaal niet gezien wordt door de gladde praatjesmakers daar. Dat is wel een feit waar "de goegemeente" niet omheen zou mogen stappen, en dat zich beslist eens zou mogen gaan realiseren. Ook om die praatjesmakers in de Residentie weer eens op hun plaats te zetten en hun gekrakeel te relativeren natuurlijk. Een deemoedige politicus die het volk dient en dit soort waarheden predikt is een beter politicus dan die aalgladde, continu draaiende knakkers die d'r nu (en al jaren) zitten.Precies wat ik wil. Ik heb geen cent subsidie op mijn installatie gekregen, dus wil ik ook helemaal niet dat een of ander rechts kabinet gedoogd door een zootje cv-oppoetsers er mee aan de haal gaat om wat voor doelstellingen dan ook mee te halen. Daar zullen ze zelf de mouwen voor mogen opstropen. Mijn panelen zijn van mij en dienen mijn klimaatdoelstellingen.
TenneT heeft "het" nog niet helemaal in de vingers, bij hun op de pof gekochte Transpower netwerk data monitoring bij de oosterburen...
Te grote broek voor onze volle dochter van Ministerie EL&I?Fehlende Wind- & Solardaten
22.11.2010
Fehlende Wind- und Solardaten: Aufgrund eines Ausfalls des Datenbereitstellungssystems beim Übertragungsnetzbetreiber TenneT (bisher: transpower) stehen seit dem 20. November 2010 keine Daten für die erwartete Produktion aus Wind- und Solarenergie zur Verfügung. Darüber hinaus fehlten die Daten für die aktuelle Produktion aus Wind- und Solarenergie seit dem 18. November, 16 Uhr.
TenneT arbeitet an der Behebung der Störung.
[ Voor 39% gewijzigd door zonnigtype op 23-11-2010 17:48 ]
Heeft iemand enig idee of er boilers bestaan met een compacte doorsnede inclusief isolatie (~50cm), maar met toch een behoorlijke inhoud en 2-3 coils voor een opstelling met zonnecollectoren?
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Verwijderd
Er zijn verschillende gespecialiseerde buitenlandse bedrijven die boilers op maat maken.Tsuru schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:03:
Heeft iemand enig idee of er boilers bestaan met een compacte doorsnede inclusief isolatie (~50cm), maar met toch een behoorlijke inhoud en 2-3 coils voor een opstelling met zonnecollectoren?
Zoals bijvoorbeeld:
http://www.jenni.ch/
Goedkoop zal het niet zijn.
Ook nederlandse ketelbouwers zouden het wel kunnen.
Maar standaardboiler zal denk ik niet lukken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 18:51 ]
Daar was ik al een beetje bang voor... misschien is het een beter idee om zelf iets te maken op basis van grote diameter stalen buis of rioolpijp ofzo. ik zag in een oud topic iemand die iets had gemaakt op basis van paraffine, en gecombineerd met dit idee voor het zelf maken van de koperen coils er misschien wel iets mee aan te vangen 
http://users.telenet.be/h...ergie/warmtewisselaar.htm
http://users.telenet.be/h...ergie/warmtewisselaar.htm
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Ik weet dat DBcom.nl er een partij van had staan een tijd geleden. Informeer eens hoe hij eraan kwam.Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:58:
ben benieuwd
Ze leveren alleen wel een stuk minder vermogen dan reguliere panelen omdat er natuurlijk voldoende licht doorheen moet kunnen vallen. Zwaar waren ze ook, dus je serre moet het wel aankunnen.
---------------
Oskomera Solar Power Solutions heeft ze ookVerwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:58:
ben benieuwd
http://www.oskomera.com/p...nsparant-zonnepaneel.html
inclusief datasheet
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik had net een 9000 Watt piek..
De zon schijnt lekker hier.
Ik krijg trouwens vaak te horen: 'Ja maar de techniek gaat zo snel, we wachten nog wel even', als het over PV gaat. Ik vind dat zo'n raar verhaal. Ik heb pas 10 jaar oude panelen van m'n dak gehaald.. dat waren 105 Wp Shell panelen, kleiner dan de huidige 235 Wattpiek panelen die ik zelf lever. In 10 jaar tijd is het rendement van de panelen dus verdubbeld. En de prijs? Ik weet het niet.
Ik krijg trouwens vaak te horen: 'Ja maar de techniek gaat zo snel, we wachten nog wel even', als het over PV gaat. Ik vind dat zo'n raar verhaal. Ik heb pas 10 jaar oude panelen van m'n dak gehaald.. dat waren 105 Wp Shell panelen, kleiner dan de huidige 235 Wattpiek panelen die ik zelf lever. In 10 jaar tijd is het rendement van de panelen dus verdubbeld. En de prijs? Ik weet het niet.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Heeft er iemand ervaring met horizontale douche WTW's? Die zegmaar onder de douchebak zitten, vaak een soort schotels.
Ik zat ook te zoeken naar wtw's voor warmteterugwinning uit lucht die wordt afgezogen in de badkamer. Een WTW unit voor je hele huis aanleggen kan soms wat lastig zijn, daarom was ik op zoek naar een kleintje voor in de badkamer.
Had zelf wel wat bedacht, afzuiging bovenaan, dan met een bocht naar beneden, daar over in een dikke pijp, waar een dunnere buis in zit voor de verse lucht. Je hebt dan iets meer dan 1.5 meter dubbele buis waar je warmte uitwisseld, hetzelfde als bij een buis wtw voor afvalwater.
Zal vanavond wel een plaatje posten.
Mogelijke problemen:
-condensatie van het vocht uit de natte afgezogen lucht, dit zal afgetapt moeten worden en kan roest veroorzaken
- laag rendement door slechte warmteovoerdracht. Het oppervlakte is niet heel groot (een buis van Ø100, 1.5m lang) en de overgangsweerstand van lucht naar buis naar lucht zal vrij hoog zijn.
Ik zat ook te zoeken naar wtw's voor warmteterugwinning uit lucht die wordt afgezogen in de badkamer. Een WTW unit voor je hele huis aanleggen kan soms wat lastig zijn, daarom was ik op zoek naar een kleintje voor in de badkamer.
Had zelf wel wat bedacht, afzuiging bovenaan, dan met een bocht naar beneden, daar over in een dikke pijp, waar een dunnere buis in zit voor de verse lucht. Je hebt dan iets meer dan 1.5 meter dubbele buis waar je warmte uitwisseld, hetzelfde als bij een buis wtw voor afvalwater.
Zal vanavond wel een plaatje posten.
Mogelijke problemen:
-condensatie van het vocht uit de natte afgezogen lucht, dit zal afgetapt moeten worden en kan roest veroorzaken
- laag rendement door slechte warmteovoerdracht. Het oppervlakte is niet heel groot (een buis van Ø100, 1.5m lang) en de overgangsweerstand van lucht naar buis naar lucht zal vrij hoog zijn.
Klik mee voor GoT!........
RTL-z artikel over de 'goedkoopste' energiebedrijven: Nederlandse Energie Maatschappij....
http://www.z24.nl/bedrijv...echt_de_goedkoopste_.html
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Zucht: Directeur Schoen van NLEnergie stelt echter dat het gemiddelde verbruik van zijn klanten hoger ligt dan 2.000 kuub gas en meer dan 4.300 kilowattuur stroom per jaar bedraagt. "Dan is het effect van het vastrecht nog minder, dan de prijsverschillen met Anode en Atoomstroom die nu zijn geconstateerd."NielsTn schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:45:
RTL-z artikel over de 'goedkoopste' energiebedrijven: Nederlandse Energie Maatschappij....

Definieer s.v.p. "rendement".SunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:25:
Ik had net een 9000 Watt piek..De zon schijnt lekker hier.
235 Wp Yingli's met een oppervlakte van 1,6335 m2 hebben een paneel efficiëntie van 14,39%.
Shell Solar RSM105 met een opp. van 1,037 m2 en een nominaal STC vermogen van 104 Wp heeft een rendement van 10,03%.
Mijn ook al tien jaar oude Shell Solar 93 Wp ACN2000E en opp. van 0,9429 m2 hebben een module rendement van 9,86% (10,07% bij de 95 Wp variant), de 108 Wp ACN5000E met zelfde oppervlakte had 9 jaar geleden al een module rendement van 11,45%. Dus hoezo "verdubbeld"?
Beter geworden beslist, en knapen als Sunpower en Sanyo HIT laten zien dat inderdaad met dure modules inmiddels de 20% "nabij" is of niet ver meer. Maar het gros zit nog steeds met zo'n 14% in de buurt van de Yingli's, wat beter (paar procenten) als de Panda, Sunweb, en Pluto technieken bij Yingli, Suntech, JA Solar, Canadian Solar etc. ingezet gaan worden. Mono's globaal genomen iets beter dan multi's, maar afhankelijk van technologische ontwikkeling blijven die twee elkaar niet erg veel ontlopen.
De crux is natuurlijk niet "verdubbeling van rendement" (alleen voor high-end klasse). Maar de enorme kostprijs reductie om de standaard waren te maken. Gecombineerd met stapsgewijze verbetering van efficiëntie voor de volume markt gaat dat de doorslag geven. Kosten (en dus ook: ultieme systeemprijs) als belangrijkste driver.
In de Sunpower/Solaris aanbieding in 1999-2000 was destijds sprake van een standaard pakketprijs van 4 modules incl. installatie (indien geen problematische installatie situatie) van 4.749 gulden. Was al via MAP etc. het nodige via e-bedrijf van afgegaan, hoeveel blijft onduidelijk. Ging ook nog 1.000 gulden gemeentesubsidie van af. Wij hebben uiteindelijk met interface voor eerste 4 93 Wp modules en extra lange AC bekabeling 4.016,50 gulden betaald. Maar de prijs "af e-bedrijf" was natuurlijk die 4.749 gulden (waarschijnlijk ook hoop korting bij Shell, en natuurlijk "innovatiesubsidie" van Novem), 2.155 Euro. Dat was toen al een fors gesubsidieerde 2,32 Euro/Wp. Later werd het nog gekker, toen werden ook prijzen zonder enige subsidie vermeld: dat was in ons geval (2e systeem) 5,72 Euro/Wp (waar nog bakken aan subsidie bij werden gegooid, aanschafsubsidies). Realistischer getal voor begin dit millennium voor ongesubsidieerde "standaard" setjes, geïnstalleerd en wel.
Ouwe koek. Ik wist al zodra ik die ranzige vastrecht levering á 6,99 Euri per product per maand van ze zag (een van medebewoners hier was er bijna ingestonken en kreeg het "informatiepakket" (lees: keihard 3-jarig vast contract) toegestuurd (terwijl hij een superlaag verbruik heeft en weinig thuis is). Dat was al paar jaar geleden, en er is niks veranderd. Toen was het trouwens nog "maar" 5,99 Euri per product, ze hebben dus al aan volslagen fictieve uit de duim gezogen overhead kosten bakken aan geld binnengeharkt zonder prestatie te leveren, en daar al die dure reclames van betaald...NielsTn schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:45:
En toen was dus al meteen duidelijk: alleen grootverbruikers zouden er iets aan kunnen hebben, aan die dump kWh en gasprijzen. Zuinigverbruikers betalen de hoofdprijs aan non-kosten voor NL Energie: vastrecht levering. Is destijds al extreem uitgebreid behandeld door diverse rekenaars (waaronder dit persoontje) op TROS Radar forum. Ze hebben dit jaar enorme hoeveelheid van de vele tientallen pagina's over dat bedrijf van het forum verwijderd.
Vraag:
Ik heb stadsverwarming en vraag en wil het alleen beneden in de kamer rond de 19 graden hebben. Nu is de vraag: kachel hele dag + nacht aan laten of de kachel uitzetten als je gaat slapen?
Heb namelijk ooit een verhaal gehoord dat een leeg auquarium en vullen meer energie kost, dan continu de kachel aan te houden.
Heb thermostaat knopen op de kachels zitten en op dit moment dag en nacht op 3 staan. De temperatuur is dan rond de 19,5.
Qua leefsituatie: overdag werken wij en s'avonds zit je dan ongeveer 5/6 uurtjes beneden.
Ik heb stadsverwarming en vraag en wil het alleen beneden in de kamer rond de 19 graden hebben. Nu is de vraag: kachel hele dag + nacht aan laten of de kachel uitzetten als je gaat slapen?
Heb namelijk ooit een verhaal gehoord dat een leeg auquarium en vullen meer energie kost, dan continu de kachel aan te houden.
Heb thermostaat knopen op de kachels zitten en op dit moment dag en nacht op 3 staan. De temperatuur is dan rond de 19,5.
Qua leefsituatie: overdag werken wij en s'avonds zit je dan ongeveer 5/6 uurtjes beneden.
[ Voor 19% gewijzigd door isomis op 24-11-2010 15:53 ]
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Lager zetten bij afwezigheid bespaart meer energie. Vanwege de lagere temperatuur lek je minder warmte naarbuiten, en dat compenseert dat halfuurtje voluit stoken ruim als je weer 19,5 graden wilt hebben.
Ik heb de vloerverwarming in de badkamer op een tijdschakelaar zitten. Voorheen zette ik dat ding gewoon aan als ik 's avonds laat naar bed ging, en dan ging dat ding de hele nacht aan en uit om dat ding op 17 graden te houden. Na een week was dat ook duidelijk te zien in het stroomverbruik. Inmiddels gaat dat ding gewoon een uur vantevoren aan en stookt voluit 500W, kost me in 2 uurtjes stoken 1KWh.
Ik heb de vloerverwarming in de badkamer op een tijdschakelaar zitten. Voorheen zette ik dat ding gewoon aan als ik 's avonds laat naar bed ging, en dan ging dat ding de hele nacht aan en uit om dat ding op 17 graden te houden. Na een week was dat ook duidelijk te zien in het stroomverbruik. Inmiddels gaat dat ding gewoon een uur vantevoren aan en stookt voluit 500W, kost me in 2 uurtjes stoken 1KWh.
Ik heb nog een klein filmpje van de installatie van de panelen op ons eigen dak. Wat vinden jullie ervan?
YouTube: Zonnepanelen installeren
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Vergeet dat verhaal maar, dat is niet relevant voor StadsVerwarming. (die kan niet moduleren, bij gasgestookt is de efficienty hoger als de CV terugmoduleerd omdat dan het condenseren effectiever plaats vindt).isomis schreef op woensdag 24 november 2010 @ 15:51:
Vraag:
Hoe beter je isolatie van je huis des te minder levert nachtverlaging op. Dat is wel altijd van toepassing.
Desondanks kun je nachtverlaging gewoon toepassen.
Je merkt vanzelf hoe zinvol het verlagen is, bij een sterke afkoeling in je huis is het natuurlijk zinvol nachterlaging toe te passen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2010 16:32 ]
Geinig. Nu nog het dak wit verven voor extra rendement? (sommige bedrijven leggen zelfs wit folie onder de modules, en daar bedoel ik natuurlijk niet het spul voor de Solyndra's mee).SunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:24:
Ik heb nog een klein filmpje van de installatie van de panelen op ons eigen dak. Wat vinden jullie ervan?
Verwijderd
Is er niemand met (praktijk)ervaring van "geblokkeerde" wifi/gsm signalen?
Volgens mij is die tonzon folie een erg goede isolatie, maar ik maak me toch wel zorgen over het kooi van faraday effect.
Volgens mij is die tonzon folie een erg goede isolatie, maar ik maak me toch wel zorgen over het kooi van faraday effect.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 16:23:
Hoi,
Wat leuk! Echt waar, ontzettend leuk gedaan. Als mensen hierdoor geen zin krijgen om zonnestroompanelen te installeren weet ik het ook niet meer.SunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:24:
Hij staat in mijn Youtube-favorieten
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Wat verstaan jullie onder verlagen in de avond? Helemaal op 0 zetten? Dus als ik het goed begrijp kan ik beter de verwarming verlagen als ik werk en slaap. alleen de verwarming aanzetten voor die paar uurtjes in de avond?Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:29:
[...]
Vergeet dat verhaal maar, dat is niet relevant voor StadsVerwarming. (die kan niet moduleren, bij gasgestookt is de efficienty hoger als de CV terugmoduleerd omdat dan het condenseren effectiever plaats vindt).
Hoe beter je isolatie van je huis des te minder levert nachtverlaging op. Dat is wel altijd van toepassing.
Desondanks kun je nachtverlaging gewoon toepassen.
Je merkt vanzelf hoe zinvol het verlagen is, bij een sterke afkoeling in je huis is het natuurlijk zinvol nachterlaging toe te passen.
Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer
Even een hersenspinseltje hoor...Ik heb nog een klein filmpje van de installatie van de panelen op ons eigen dak. Wat vinden jullie ervan?
Ik denk dat als je je op consumenten wil richten je kunt overwegen om in het filmpje flitsen van een kleinere omvormer te laten zien... Mensen hier weten of kunnen wel beredeneren dat een grotere omvormer voor meer Wp is, maar dat is bij consumenten natuurlijk niet altijd het geval. Het zou jammer zijn als iemand afziet van een 1000 kwp installatie, omdat ie denkt dat ie dan zo'n groot blauw bakbeest ergens op moet hangen.
Leuk filmpje verder!
Leuk filmpje. Precies lang genoeg. Het enige dat ik mis is een shot van een achteruittollende meter om het af te maken.SunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:24:
Met verlagen bedoel we niet helemaal uitzetten. Je wilt wel dat je huis in een halfuurtje weer warm te stoken is, als je dat ding totaal uitzet ben je een uur bezig voor je weer warmte hebt, en dan lever je flink in op comfort. Gewoon een standje of 2 lager zetten, zorg dat het iig rond de 16 graden blijft als je er niet bent. Ga je voor langere tijd weg, dan zou ik dat ding gewoon op een vorstbeveiligingsstand zetten.isomis schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:17:
[...]
Wat verstaan jullie onder verlagen in de avond? Helemaal op 0 zetten? Dus als ik het goed begrijp kan ik beter de verwarming verlagen als ik werk en slaap. alleen de verwarming aanzetten voor die paar uurtjes in de avond?
Bij ons staan de stadswarmte radiatoren (vrijwel) helemaal uit als we in bed liggen, zelfs bij strenge vorst gaan de radiatoren op "stand 1". Behoorlijk goed geïsoleerd (tussen)appartement begane grond, maar kan altijd beter. In winterseizoen extra voordeel dat laagstaande zon zo ons appartement in kan schijnen. Vandaag overdag stonden de radiatoren ook uit, want vanwege schilderwerkzaamheden moesten de twee tuindeuren grootste deel van de dag open staan. Heb nog koude tenen, maar dat gaat wel weer over...isomis schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:17:
[...]
Wat verstaan jullie onder verlagen in de avond? Helemaal op 0 zetten? Dus als ik het goed begrijp kan ik beter de verwarming verlagen als ik werk en slaap. alleen de verwarming aanzetten voor die paar uurtjes in de avond?
Vanaf 1 januari tot en met nu 8,3 GJ verbruikt (exclusief 25 kuub kookgas in die periode). Ik "vrees" dat we over de tien Gieg zullen gaan tm. eind december. Ach, gemiddeld verbruik zou volgens Milieucentraal ... 46 GJ/jaar zijn...

Ons huishouden is misschien (lees: waarschijnlijk) niet "representatief"...
@Iedereen die reageerde op het fimpje;
Dank jullie! Credits gaan naar mijn broertje, die is hobby-videomonteur..
Ik richt me op bedrijven, dus dat zit wel goed. Consumenten willen voor een duppie op de eerste rij zitten, en kleden je helemaal uit. Bedrijven willen gewoon een goed werkend systeem geleverd krijgen, zonder zich er druk over te hoeven maken. Verder hebben bedrijven alle belastingvoordelen, consumenten niet..
Ik heb beeldmateriaal van de achteruit draaiende meter, alleen het is heel, heel moeilijk te zien. Zodoende is dat shot er uit gelaten.
Dank jullie! Credits gaan naar mijn broertje, die is hobby-videomonteur..
Ik richt me op bedrijven, dus dat zit wel goed. Consumenten willen voor een duppie op de eerste rij zitten, en kleden je helemaal uit. Bedrijven willen gewoon een goed werkend systeem geleverd krijgen, zonder zich er druk over te hoeven maken. Verder hebben bedrijven alle belastingvoordelen, consumenten niet..
Ik heb beeldmateriaal van de achteruit draaiende meter, alleen het is heel, heel moeilijk te zien. Zodoende is dat shot er uit gelaten.
Eigenlijk het verkeerde "poppetje". D'r had moeten staan eenSunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:44:
Verder hebben bedrijven alle belastingvoordelen, consumenten niet..
Zeker een leuk filmpje, heb je nog interesse gehad van omringende bedrijven gehad terwijl je aan het plaatsen was?
Is Tonzon van alufolie gemaakt? Ik dacht dat het een soort plastic was. Alleen als het van een metaal gemaakt is, zou faraday een rol kunnen spelen, maar zelfs dan zijn de gaten van ramen en deuren groot genoeg om er geen last van te hebben. (ooit al eens last gehad op een ferry? Die is vaak ook helemaal van ijzer)Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:01:
Is er niemand met (praktijk)ervaring van "geblokkeerde" wifi/gsm signalen?
[...]
Als ik het me goed herinner van de colleges destijds, dan moet een kooi van Faraday ook geaard zijn?gatgda schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:07:
[...]
Is Tonzon van alufolie gemaakt? Ik dacht dat het een soort plastic was. Alleen als het van een metaal gemaakt is, zou faraday een rol kunnen spelen, maar zelfs dan zijn de gaten van ramen en deuren groot genoeg om er geen last van te hebben. (ooit al eens last gehad op een ferry? Die is vaak ook helemaal van ijzer)
Ik heb er verder geen ervaring mee overigens. Maar ik weet wel iemand die bekend zou moeten zijn met mogelijke problemen: Tonzon
Nee, maar ik heb ze wel allemaal a.s. vrijdag uitgenodigd om de 'showroom', 'officieel', te openen. Wethouder komt trouwens zelfs langs..Erasmo schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:56:
Zeker een leuk filmpje, heb je nog interesse gehad van omringende bedrijven gehad terwijl je aan het plaatsen was?
Hopelijk sneeuwt niet niet..

Dan zou het feest zijn in Nederland..zonnigtype schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:48:
[...]
Eigenlijk het verkeerde "poppetje". D'r had moeten staan een![]()
Vandaag is de meteropnemer langsgeweest, wij waren niet thuis dus zo'n mooie antwoordkaart in de bus.
Via http://www.liander.nl/meterstanden mijn meterstanden doorgegeven.
Nou. Dat gaat nog lachen worden. Mark my words. Ik weet niet wat voor getallen er in hun systeem staan maar dat zijn NIET de meterstanden die de meteropnemer vorig jaar ( 24-11-2009 ) heeft opgenomen! Ik was daar zelf bij toen de meteropnemer de standen opnam.
Ik heb al een mail gestuurd naar Greenchoice, ik hoop dat zij tussen mij en Liander in willen gaan staan, want ik geloof dat dit een staartje gaat krijgen.
De website van Liander begon overigens meteen te mekkeren toen ik de meterstanden doorgaf. Het waren onlogische meterstanden. Ik moest mijn e-mailadres en telefoonnummer achterlaten, wedden dat ik binnenkort gebeld word?
*ZUCHT*
Via http://www.liander.nl/meterstanden mijn meterstanden doorgegeven.
Nou. Dat gaat nog lachen worden. Mark my words. Ik weet niet wat voor getallen er in hun systeem staan maar dat zijn NIET de meterstanden die de meteropnemer vorig jaar ( 24-11-2009 ) heeft opgenomen! Ik was daar zelf bij toen de meteropnemer de standen opnam.
Ik heb al een mail gestuurd naar Greenchoice, ik hoop dat zij tussen mij en Liander in willen gaan staan, want ik geloof dat dit een staartje gaat krijgen.
De website van Liander begon overigens meteen te mekkeren toen ik de meterstanden doorgaf. Het waren onlogische meterstanden. Ik moest mijn e-mailadres en telefoonnummer achterlaten, wedden dat ik binnenkort gebeld word?
*ZUCHT*
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn vader is trouwens MainEnergy aan het vertellen dat als ze geen saldeerlimiet meer zouden hebben, dat ze veel meer klanten zouden krijgen..
Ben benieuwd.
Verwijderd
...in je huis zonder tonzon, je afvragen hoe het met de kooi van farraday zit is opmerkelijk,
als je daarna in de auto stapt en belt, terwijl je je dan niets afvraagt...
Er is een reden dat car-kits vaak een antenne op het dak hebben.Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 21:41:
...in je huis zonder tonzon, je afvragen hoe het met de kooi van farraday zit is opmerkelijk,
Maar een auto heeft relatief veel glas oppervlak. Ik denk niet dat het zo'n gekke vraag is als je bedenkt dat er ook problemen zijn met ontvangst in gebouwen met veel gewapend beton.
Aan de andere kant denk ik dat het wel mee zal vallen, want er zijn natuurlijk ook veel huizen met alkreflex geisoleerd...
Als je dat doet in de winter en je hebt een combikoelkast, dan ontdooit het diepvriesgedeelte._JGC_ schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:34:
[...]
Ga je voor langere tijd weg, dan zou ik dat ding gewoon op een vorstbeveiligingsstand zetten.
Dat is mij een keer overkomen. Die dingen hebben maar 1 thermostaat, in het koelvak.
Beetje offtopic; een ferry hangt daarom ook vol met GSM apparatuurgatgda schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:07:
[...]
Is Tonzon van alufolie gemaakt? Ik dacht dat het een soort plastic was. Alleen als het van een metaal gemaakt is, zou faraday een rol kunnen spelen, maar zelfs dan zijn de gaten van ramen en deuren groot genoeg om er geen last van te hebben. (ooit al eens last gehad op een ferry? Die is vaak ook helemaal van ijzer)
Nooit afgevraagd waarom je op volle zee anders nog steeds zou kunnen bellen
---------------
Uitgebreide bespreking van 70 MWp Rovigo PV-project in de Po-vlakte op mijn site, en, ter illustratie van de strijd om "my **** is bigger than yours", ook nog even tussen de regels door een verwijzing naar het nog grotere 80,7 Finsterwalde monster (I tot en met III in Brandenburg) van Duitsland's Übermeister Q-Cells, net iets eerder aan het net gekoppeld/opgeleverd...
... uiteraard is er meer in de planning of wordt al gebouwd. Het is niet meer bij te houden. Ik kreeg net van PV Resources dot com bericht dat 'ie per 31 december met het bijhouden van de "kleinere" MWp PV-systemen lijst gaat stoppen, want het wordt zelfs voor hem te gek. Hij (Denis Lenardic, Slovenië), houdt straks alleen nog maar de echt Grote Kneiters bij, zo mailde hij...
... uiteraard is er meer in de planning of wordt al gebouwd. Het is niet meer bij te houden. Ik kreeg net van PV Resources dot com bericht dat 'ie per 31 december met het bijhouden van de "kleinere" MWp PV-systemen lijst gaat stoppen, want het wordt zelfs voor hem te gek. Hij (Denis Lenardic, Slovenië), houdt straks alleen nog maar de echt Grote Kneiters bij, zo mailde hij...
Ik heb contact opgenomen met Liander over de incorrecte meterstanden. Hopelijk zien zij ook in dat hun meterstanden niet kloppen en dat er eea aangepast moet worden.
Maar om eerlijk te zijn heb ik er een hard hoofd in.
Maar om eerlijk te zijn heb ik er een hard hoofd in.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Klopt, maar je hoeft daar niet per se voor te kiezen. Ik heb op de Ferry van Haugesund naar Hanstholm gezeten, die gaat via Bergen naar Haugesund naar Egersund en dan de plas over. Omdat ik toch al aan het roamen was schakelde de telefoon automatisch over naar het netwerk van de ferry, maar na handmatig forceren op TeleNor heb ik tot ver uit de kust nog bereik gehad, waarna vervolgens alsnog overgeschakeld werd naar het ferrynetwerk.Mistraller schreef op woensdag 24 november 2010 @ 23:44:
[...]
Beetje offtopic; een ferry hangt daarom ook vol met GSM apparatuur
Nooit afgevraagd waarom je op volle zee anders nog steeds zou kunnen bellen
Je moest eens weten wat er voor een tasje neergeteld wordt als je er 'Louis Vuitton' opzet.SunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:44:
..Consumenten willen voor een duppie op de eerste rij zitten, en kleden je helemaal uit....
Misschien moet je een Lamborghini-stikkertje op je panelen plakken, schijnt bij laptops heel goed te werken om de marge wat op te krikken.
Lifestyle, daar kun je bij consumenten schofterig veel geld mee verdienen. Bedrijven zijn toch meer de kille rekenaars.
Hoewel niet specifiek met tonzon maar toch: in het oude deel van mijn woning heb ik 3 strepen ontvangst op mijn GSM, in het nieuwe deel maar 1 en op sommige plekken helemaal niets! De reden: het nieuwe deel is geisoleerd met Ecotherm plus platen die aan een kant voorzien zijn van een aluminium folie.
De Tonzon folie bestaat uit een dunne plastic folie met opgedampt aluminium en zal zich dus hetzelfde gaan gedragen.
Wifi is natuurlijk geen probleem; hierbij staat de zender binnen de afscherming en heb je als voordeel dat storende signalen van buiten grotendeels afgeschermd worden.
Hoogfrequent signalen planten zich grotendeels rechtlijnig voort, staat de zender aan de kant van een raam dan heb je geluk en houdt je voldoende ontvangst over. Ook maakt GSM 900 (KNP en Vodafone) of GSM 1800 (de overige partijen) nog wat uit. Hoe hoger de frequentie hoe meer het signaal zich rechtlijnig voortplant.
Jerry
De Tonzon folie bestaat uit een dunne plastic folie met opgedampt aluminium en zal zich dus hetzelfde gaan gedragen.
Wifi is natuurlijk geen probleem; hierbij staat de zender binnen de afscherming en heb je als voordeel dat storende signalen van buiten grotendeels afgeschermd worden.
Hoogfrequent signalen planten zich grotendeels rechtlijnig voort, staat de zender aan de kant van een raam dan heb je geluk en houdt je voldoende ontvangst over. Ook maakt GSM 900 (KNP en Vodafone) of GSM 1800 (de overige partijen) nog wat uit. Hoe hoger de frequentie hoe meer het signaal zich rechtlijnig voortplant.
Jerry
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Klopt ook wel maar dit heeft weer vooral te maken met hoogstaande antennes en vrije zichtlijnen tussen telefoon en antenne._JGC_ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 08:51:
[...]
Klopt, maar je hoeft daar niet per se voor te kiezen. Ik heb op de Ferry van Haugesund naar Hanstholm gezeten, die gaat via Bergen naar Haugesund naar Egersund en dan de plas over. Omdat ik toch al aan het roamen was schakelde de telefoon automatisch over naar het netwerk van de ferry, maar na handmatig forceren op TeleNor heb ik tot ver uit de kust nog bereik gehad, waarna vervolgens alsnog overgeschakeld werd naar het ferrynetwerk.
Op een ferry aan dek sta je al gauw 20- 25 meter hoog. Als een GSM antenne aan de kust staat op een wat hoger punt dan is dit al gauw 50-80 meter boven de zee spiegel. De kromming van de aarde bepaald dan het bereik van de zender. Dit kan makkelijk 30-50 kilometer ver zijn.
Jerry
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
Verwijderd
Dank voor alle reacties.
Ik woon in the middle of nowhere (zeer landelijk) met zeer vrij zicht rondom. Op www.antenneregister.nl zie ik dat er weinig gsm masten staan, maar de zichtlijnen zijn goed en de ontvangst is momenteel ook goed.
Er zitten aan alle zijden van de kamer ramen/deuren, dus volgens mij moeten de signalen wel voldoende kunnen binnenkomen. Misschien dat in een enkele hoek de ontvangst minder is.
Wat betreft de folie: bij tonzon is het aluminium inderdaad opgedampt en de laag is dus zeer zeer zeer dun. Zou dat nog kunnen schelen in signaalreductie t.o.v. dikkere alufolie die op rockwool/ecotherm platen zit?
Ik heb nog een proefje gedaan: Ik heb een doos ingepakt met keuken-alufolie. Gsm erin. Met ander toestel bellen... gsm in doos gaat niet rinkelen als de doos volledig dicht zit. Maak ik echter aan 1 zijde een gat van 20x20cm, dan gaat ie wel over, ongeacht aan welke zijde het gat zit.
Als je dit proefje doortrekt naar een grote kamer met grote ramen, dan zit het denk ik wel snor.
Ik ga ook eens bij meneer tonzon zelf informeren, maar ik vertrouwen tweakers op het gebied van gsm signalen iets meer dan een verkoper van zijn eigen superieure product
Ik woon in the middle of nowhere (zeer landelijk) met zeer vrij zicht rondom. Op www.antenneregister.nl zie ik dat er weinig gsm masten staan, maar de zichtlijnen zijn goed en de ontvangst is momenteel ook goed.
Er zitten aan alle zijden van de kamer ramen/deuren, dus volgens mij moeten de signalen wel voldoende kunnen binnenkomen. Misschien dat in een enkele hoek de ontvangst minder is.
Wat betreft de folie: bij tonzon is het aluminium inderdaad opgedampt en de laag is dus zeer zeer zeer dun. Zou dat nog kunnen schelen in signaalreductie t.o.v. dikkere alufolie die op rockwool/ecotherm platen zit?
Ik heb nog een proefje gedaan: Ik heb een doos ingepakt met keuken-alufolie. Gsm erin. Met ander toestel bellen... gsm in doos gaat niet rinkelen als de doos volledig dicht zit. Maak ik echter aan 1 zijde een gat van 20x20cm, dan gaat ie wel over, ongeacht aan welke zijde het gat zit.
Als je dit proefje doortrekt naar een grote kamer met grote ramen, dan zit het denk ik wel snor.
Ik ga ook eens bij meneer tonzon zelf informeren, maar ik vertrouwen tweakers op het gebied van gsm signalen iets meer dan een verkoper van zijn eigen superieure product
energiebewust schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:08:
Hoewel niet specifiek met tonzon maar toch: in het oude deel van mijn woning heb ik 3 strepen ontvangst op mijn GSM, in het nieuwe deel maar 1 en op sommige plekken helemaal niets! De reden: het nieuwe deel is geisoleerd met Ecotherm plus platen die aan een kant voorzien zijn van een aluminium folie.
Jerry
Wij zijn momenteel bezig met de renovatie van ons huis (tussenwoning in Utrecht, bouwjaar +/- 1900, 150m2 verdeeld over 3 verdiepingen). Inmiddels is een paar weken geleden alles gestript en zoals verwacht, de isolatie is naadje pet.
De volgende isolatiemaatregelen zijn gepland of inmiddels in gang gezet:
De volgende isolatiemaatregelen zijn gepland of inmiddels in gang gezet:
- De vloer op de BG voorzien we van van Fermacell 2E14 ondervloeren, daaronder planken en daaronder waarschijnlijk Drowa chips.
- De vloer op de 1e etage voorzien we van Fermacell 2E26 ondervloeren, daaronder planken en daaronder 10cm isolatiewol.
- De voorgevel (steens) voorzien we van 2cm ruimte voor circulatie, 10cm isolatiewol, OSB platen en gipsplaten daartegenaan.
- De achtergevel wordt compleet van glas (aluminium profielen met HR++ glas)
- Het dak is al geisoleerd.
- De vloer op de 2e verdieping pakken we in de toekomst aan.
Drowa chips is rommel, daarmee isoleer je aan de verkeerde kant. Je kunt beter zorgen dat je kruipruimte geventileerd is en dat je vloer de kruipruimte niet opwarmt. Je kunt beter de vloer van onderen isoleren met PUR-isolatie, of misschien nog beter, Tonzon folie.
Ok, thanks. Die waarschijnlijk stond er niet voor niets bij de Drowa chips. Ik had al wat meningen gelezen in dit topic over de effectiviteit van deze chips. Er ligt nu zand in de kruipruimte. Je zegt dat je dit beter zo kunt laten en folie tussen de balken aan kunt monteren. Lijkt mij inderdaad geen verkeerde overweging. Goede ventilatie staat inderdaad ook de agenda. Bij de voorgevel was deze reeds aanwezig, bij de achtergevel hebben we deze vreemd genoeg niet kunnen vinden._JGC_ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:27:
Drowa chips is rommel, daarmee isoleer je aan de verkeerde kant. Je kunt beter zorgen dat je kruipruimte geventileerd is en dat je vloer de kruipruimte niet opwarmt. Je kunt beter de vloer van onderen isoleren met PUR-isolatie, of misschien nog beter, Tonzon folie.
Misschien een beetje het "Wij van WC-Eend" idee: http://www.tonzon.nl/bodemisolatie.htm
Als je dat doorneemt snap je waarom bodemisolatie eigenlijk pure geldverspilling is. Als je je kruipruimte droog wilt krijgen is het een oplossing daarvoor, maar voor een warme vloer moet je de vloer zelf gaan isoleren. Met voldoende ventilatie is een vochtige kruipruimte niet echt een probleem overigens.
Als je dat doorneemt snap je waarom bodemisolatie eigenlijk pure geldverspilling is. Als je je kruipruimte droog wilt krijgen is het een oplossing daarvoor, maar voor een warme vloer moet je de vloer zelf gaan isoleren. Met voldoende ventilatie is een vochtige kruipruimte niet echt een probleem overigens.
HR++ glas heeft weinig meerwaarde als je 'gewoon' aluminium kozijnen neemt:vanDaal schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:19:
...
• De achtergevel wordt compleet van glas (aluminium profielen met HR++ glas)
Iemand nog aanmerkingen of aanvullingen op dit plan?
Hier vind je een overzicht van de glas/kozijn combinaties.
Zorg dus dat je 'Aluminium met koudebrug onderbrekening' kiest. Hout of kunststof isoleert nog beter.
[ Voor 3% gewijzigd door harold65 op 25-11-2010 12:18 ]
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
Een vraag, waarom OSB-platen en gipsplaten? Is gips alleen niet genoeg?vanDaal schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:19:
• De voorgevel (steens) voorzien we van 2cm ruimte voor circulatie, 10cm isolatiewol, OSB platen en gipsplaten daartegenaan.
Je vergeet de dampremmende folie niet?
De totale dikte van deze constructie lijkt me vrij groot. Een andere mogelijkheid is resolschuim dat een zeer lage lambda-waarde heeft. Je verliest dan minder vloeroppervlak.
Ik vraag me af of de 2 cm voor circulatie nodig is. De instructies van bijvoorbeeld Kingspan van hun kooltherm isolatieplaten laten zien dat ze direct op de muur gelijmd kunnen worden.
Tonzon heeft ook isolatie met folie die me compacter lijkt dan 10 cm glaswol.
[ Voor 8% gewijzigd door Anne vdr Bom op 25-11-2010 13:11 ]
Afgelopen uur op Twitter flink wat discussie met en over Liander, en de problemen die veel zonnestroomproducenten hebben met hun netbeheerder. Zoek maar naar @liandernl, @solarwebsite, @mkleinman64.
Feel free to join in...
Feel free to join in...
Verwijderd
als een bank met je rekening hetzelfde doet als liander met je saldo welke wereld leven we dan nog in ?
eannummer -> saldo
spaarekening -> saldo
mijn recente ervaring met ze zit tussen anarchie en mafioos, van hun zijde.
leuk :
de warmtebeeld fotos zijn binnen, mijn huis is diep blauw, de buren zijn geel en rood.
ik was trouwens de enige met een egaal blauw dak en muren van de 200 fotos
eannummer -> saldo
spaarekening -> saldo
leuk :
de warmtebeeld fotos zijn binnen, mijn huis is diep blauw, de buren zijn geel en rood.
Klopt, Het is inderdaad een goede vergelijking.Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:48:
als een bank met je rekening hetzelfde doet als liander met je saldo welke wereld leven we dan nog in ?
eannummer -> saldo
spaarekening -> saldo
leuk :
Trouwens
PIX OR IT DID NOT HAPPEN!
Ha ha, hier nog zo eenzonnigtype schreef op woensdag 24 november 2010 @ 17:43:
Ons huishouden is misschien (lees: waarschijnlijk) niet "representatief"...
Kom ff langs op je elektromobiel (kun je hier wat verlate zonnestroom tappen), dan scan ik ze voor je...Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:54:
uhm ze zijn geprint, en ik heb geen scanner...
Verder: Greenchoice nota alhier uitgevlooid. Hun bijschriften bij diverse "posten" in de uitsplitsingen getuigen van een verregaande fantasie. Uitsplitsingen (NB: alleen via elektronische nota toegankelijk in je dossier) zijn als vanouds niet alleen onnavolgbaar voor leken, maar zijn ook - wederom als vanouds - zeer incompleet en/of kloppen niet (ze proppen bijvoorbeeld aansluit bijdrage bij capaciteitstarief, zonder explicatie, bijvoorbeeld, en dat zijn bij netbeheer toch echt twee aparte posten met heel verschillende functie...).
Verwijderd
...de eerste sneeuw van dit seizoen op mijn panelen! Daar gaat m'n opbrengst...
Zal ik het dak op gaan om het eraf te vegen?
Laat ik dat maar niet doen, het zal er straks met de zon erop toch ook wel snel af zijn...
Zal ik het dak op gaan om het eraf te vegen?
Laat ik dat maar niet doen, het zal er straks met de zon erop toch ook wel snel af zijn...
Moet je daarvoor niet eerst minstens een hoekje vrij maken? Zodat de panelen "reageren" op de zon?Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:43:
...de eerste sneeuw van dit seizoen op mijn panelen! Daar gaat m'n opbrengst...![]()
Zal ik het dak op gaan om het eraf te vegen?![]()
Wij hebben net ook al (een beetje) sneeuw gehad, en vanuit het dakraam even snel een flinke hoek vrij gemaakt.
Toch heb je volgens mij als consument ook flink wat belastingvoordelen:SunshineCompany schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:44:
Verder hebben bedrijven alle belastingvoordelen, consumenten niet..
* Als je zonnestroompanelen laat plaatsen, valt het arbeidsloon momenteel onder 6% BTW.
* Zaken als isolatie vallen momenteel onder 6% BTW, is dat voor zonnestroompanelen ook niet zo? (Zal wel niet, anders had ik er wel van gehoord denk ik)
* Elke door zelf opgewekte zonnestroom vermeden kWh bespaart je ongeveer 6-10ct (?) aan belastingen?
* Als je de zonnestroompanelen op een koophuis plaatst en het financiert uit de hypotheek heb je natuurlijk enorm veel voordeel via de hypotheekrente-aftrek.
YouTube: Our utility meter spinning backwardsIk heb beeldmateriaal van de achteruit draaiende meter, alleen het is heel, heel moeilijk te zien. Zodoende is dat shot er uit gelaten.
Zo doen we dat, in haarscherp HD ook nog
-edit-
Wie gaan er vanmiddag nog meer naar sunshinecompany?
Vandaag opening van onze zonnepanelen showroom..
Zonnigtype komt ws. niet (die belde), is toch wat ver weg. Jeroen H komt volgens mij wel! Als er nog meer mensen willen komen op de borrel, jullie zijn welkom.
Verder; in hoeverre laadt deze pagina goed bij jullie?
http://www.thesunshinecompany.nl/live-monitor-zonnepanelen
Hopelijk schijnt vanmiddag de zon. Dan draait de meter tenminste achteruit als er mensen zijn..
Hopelijk schijnt vanmiddag de zon. Dan draait de meter tenminste achteruit als er mensen zijn..
Die voordelen vallen natuurlijk in het niets bij de voordelen die bedrijven hebben..JeroenH schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:21:
[...]
Toch heb je volgens mij als consument ook flink wat belastingvoordelen:
* Als je zonnestroompanelen laat plaatsen, valt het arbeidsloon momenteel onder 6% BTW.
* Zaken als isolatie vallen momenteel onder 6% BTW, is dat voor zonnestroompanelen ook niet zo? (Zal wel niet, anders had ik er wel van gehoord denk ik)
* Elke door zelf opgewekte zonnestroom vermeden kWh bespaart je ongeveer 6-10ct (?) aan belastingen?
* Als je de zonnestroompanelen op een koophuis plaatst en het financiert uit de hypotheek heb je natuurlijk enorm veel voordeel via de hypotheekrente-aftrek.
[...]
YouTube: Our utility meter spinning backwards
Zo doen we dat, in haarscherp HD ook nog
-edit-
Wie gaan er vanmiddag nog meer naar sunshinecompany?
Leuk filmpje. Ik kreeg het er niet zo scherp op, maar dat zal aan mijn filmkwaliteiten liggen.
Ik had zonnigtype aan de lijn, die wist het nog niet zeker vanwege de afstand. Als er mensen van verder komen, we kunnen wat te eten bestellen!
Verwijderd
De sneeuw dekt hier (lang) niet dus de panelen zullen zo hun werk wel gaan doen.Roamor schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:50:
[...]
Moet je daarvoor niet eerst minstens een hoekje vrij maken? Zodat de panelen "reageren" op de zon?
Wij hebben net ook al (een beetje) sneeuw gehad, en vanuit het dakraam even snel een flinke hoek vrij gemaakt.
Mochten we dit jaar weer zo'n sneeuwrijke winter krijgen en er is een keer een zonnige dag en een gesloten sneeuwdek, dan klim ik wel even het badkamerraam uit om de panelen op de garage schoon te vegen...
@SunShineCompany: veel plezier vandaag (en ik hoop dat de zon een beetje blijft (/gaat) schijnen)!
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 10:04 ]
Na F5 zie ik de grafieken.SunshineCompany schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:59:
Komend weekend isoleren, platen staan in de garage. Het valt mij nog mee dat er nog sneeuw op mijn dag ligt, maargoed, ik stook de bovenverdieping niet echt op.
Vervelend dat het niet meteen laadt.. eens kijken of ik daar wat aan kan doen.
Ok, nou, als je om commentaar vraagt kun je het krijgen. Het eerste is dat het er prima uitziet. Als ik wil kan ik natuurlijk altijd wel wat kleinigheden vinden.SunshineCompany schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:59:
Ik zie nogal veel witruimte tussen het regeltje "Change the date for the complete page" en "Zonnepanelen showroom energy and power". Als ik over dat witte gebied hover, krijg ik een < te zien en als ik daarop klik ineens een pagina van Sunny portal met een login en de mededeling "Your session has expired". Als ik vervolgens op F5 druk ziet alles er netjes uit. Misschien was ik de eerste bezoeker van de dag en is het geen probleem. Edit, ik zie nu dat het ook al door Jeroen is geconstateerd.
Als je op het tools menuutje rechts onderaan een grafiekje klikt, kun je kiezen voor info en maximize. Als ik voor info kies, gaat mijn popup-blocker af. Dat zal dus bij de meeste mensen niet werken.
De horizontale maatstrepen op de grafieken onder "Zonnepanelen showroom energy and power" zien er wat random uit, niet equidistant zogezegd. Dat komt waarschijnlijk omdat de linkse maatverdeling van 0-7 loopt (8 waarden) en de rechtse van 0-0.4 (9 waarden).
Tenslotte: het enige Nederlandse woord in de grafieken is "Zonnepanelen", al het andere is Engels. Zou het de moeite waard zijn dat ook in het Engels te zetten zodat het consistent Engels is?
Verwijderd
@ van Daal
Ik zou overwegen hoogwaardiger isolatie te gebruiken zodat je een hogere isolatiewaarde bereikt. Je kunt het maar 1 keer goed doen! Misschien dan ook wandverwarming droogbouwsysteem verwerken. Nergens meer radiatoren en LTV.
En idd, de dampremende laag niet vergeten zodat er geen woonvocht in je isolatie terecht komt.
Ik zou overwegen hoogwaardiger isolatie te gebruiken zodat je een hogere isolatiewaarde bereikt. Je kunt het maar 1 keer goed doen! Misschien dan ook wandverwarming droogbouwsysteem verwerken. Nergens meer radiatoren en LTV.
En idd, de dampremende laag niet vergeten zodat er geen woonvocht in je isolatie terecht komt.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 11:21 ]
Ik heb hier PIR-schuimplaten waarmee ik een enkelsteens muur ga isoleren en verder het dak. Dat spul is van beide kanten voorzien van een alu-laag. Moet ik dan voordat ik er gips op monteer eerst ook nog dampremmende folie overheen spannen, of is die alu-laag voldoende?
Overigens is dit PIR-schuim niet gevoelig voor vocht waar steenwol dat wel is, maar als ik het droog kan houden is dat altijd beter.
Overigens is dit PIR-schuim niet gevoelig voor vocht waar steenwol dat wel is, maar als ik het droog kan houden is dat altijd beter.
Bedankt! Het is allemaal met een iFrame (ofzo?) gedaan. Het komt allemaal van een externe pagina. Daardoor werkt het allemaal wat houtje-touwtje. Ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen.
@Sunshine C: mmm, Wierden is het toch, in de buurt van Almelo / Enschede tochSunshineCompany schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 09:59:
Vandaag opening van onze zonnepanelen showroom-Als er nog meer mensen willen komen op de borrel, jullie zijn welkom.
Beetje erg ver weg voor mij, maar bedankt voor de uitnodiging
Die pagina laadt bij mij trouwens perfect, ziet er erg mooi uit
@Anne: Is het niet verstandiger om alles in het Nederlands te zettenAnne vdr Bom schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:04:
Tenslotte: het enige Nederlandse woord in de grafieken is "Zonnepanelen", al het andere is Engels. Zou het de moeite waard zijn dat ook in het Engels te zetten zodat het consistent Engels is?
Net een dame van Eneco hier, of we over wilden sluiten. Nou sluiten we elk jaar over, dus hebben we al prijzen die ver onder Eneco's prijzen gaan. Maargoed, het mooie was dat de meterkast opstond, die was ik aan het opruimen. Nog mooier was dat de meter achteruit aan het draaien was..
Dus ik zeg tegen de dame: 'mevrouw, kijkt u eens naar onze meter..?'
Dame helemaal onder de indruk, snapte er eerst niets van..
Maargoed, toen noemden we onze prijzen voor gas/electra, en toen was ze snel weer aan het inpakken.
Dame helemaal onder de indruk, snapte er eerst niets van..
Is ze niet eens bij je blijven borrelen. Wat ongezellig.SunshineCompany schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:48:
Net een dame van Eneco hier, of we over wilden sluiten. Nou sluiten we elk jaar over, dus hebben we al prijzen die ver onder Eneco's prijzen gaan. Maargoed, het mooie was dat de meterkast opstond, die was ik aan het opruimen. Nog mooier was dat de meter achteruit aan het draaien was..Dus ik zeg tegen de dame: 'mevrouw, kijkt u eens naar onze meter..?'
Dame helemaal onder de indruk, snapte er eerst niets van..Maargoed, toen noemden we onze prijzen voor gas/electra, en toen was ze snel weer aan het inpakken.
Had me ook wel leuk geleken, maar zit er niet in. In ieder geval, gefeliciteerd.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.