Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.270 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

flitspaal.nl schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:41:
[...]

ZOoOOO!

Weer iemand besmet met het PV virus.

Het is nu te hopen dat het PV virus nog besmettelijker wordt dan de Mexicaanse griep. :)
moeha, ik ben ondertussen ook besmet :9

'k Heb alleen de centen en het huis nog niet om mijn besmetting de vrije loop te laten :+
Voordeel is dan wel dat 'k de kost van panelen mee in de lening van het huis kan steken :) (moest dat aan te raden zijn )

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:25
Maasluip schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:57:
Ik heb werkelijk geen idee wat je hierboven uitrekent. Zet er eens eenheden bij?
Inductie: 0,75kWh per dag * EUR 0,25 = EUR 0,187 per dag
Gas: 0,008 m3 * EUR 0,70 = EUR 0,0056 per dag

Gokje dus....
een m3 gas zal hier rond de 70 eurocent kosten,
een kWh (all-in) rond de 25 eurocent kosten... zo zal ie het bedoeld hebben

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 17-07-2009 12:54 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ook even een poging wagen.
Ik ben ook even gaan meten hoeveel gas er wordt verstookt voor eten koken. Dit om te kijken hoeveel extra electriciteit verbruik je krijgt als je met inductie gaat koken.
Na één zeer professionele meting met aardappels koken (= 25 minuten water op kookpunt houden) en een stukje vlees bakken kom ik uit op 260 kWh als ik dat elke dag doe. Verbruik was ongeveer 80 liter gas voor deze excercitie.
260/365 dagen = 0,71kWh per dag voor vlees + aardappels

0,71kWh * 3.6MJ = 2.556MJ per keer.

80 liter gas = 0,08m3 gas 1m3 gas bevat ongeveer 35MJ aan energie

0,08 * 35MJ = 2.8MJ per keer.

Dit lijkt nu in het voordeel van koken op electra, MAAR. Omzetting van gas --> electra in een energiecentrale is ontzettend inefficient ( 40-50% max ). En dat zou dus betekenen dat koken op gas altijd voordeliger is in termen van energieverbruik

Tenzij je behoorlijk wat energieoverschot hebt met zonnepanelen dan is inductie uiteraard in het voordeel :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:53:
[...]

Gokje dus....
een m3 gas zal hier rond de 70 eurocent kosten,
een kWh (all-in) rond de 25 eurocent kosten... zo zal ie het bedoeld hebben
Inderdaad. Was handiger geweest om het er direct bij te zetten :)

@Flitspaal, omzetting van electra via centrale is idd inefficient, maar niemand kan aangeven welke hoeveelheid energie het kost om 1 kuub gas bij jou in huis te krijgen...
Energetisch lijkt het dus niet zo heel veel uit te maken, kostentechnisch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:07:
[...]

Inderdaad. Was handiger geweest om het er direct bij te zetten :)

@Flitspaal, omzetting van electra via centrale is idd inefficient, maar niemand kan aangeven welke hoeveelheid energie het kost om 1 kuub gas bij jou in huis te krijgen...
Energetisch lijkt het dus niet zo heel veel uit te maken, kostentechnisch wel.
Volgens mij is dat laatste al eens ter sprake geweest, de energiekosten om het gas hier te krijgen zijn stukken lager. Enige electriciteit dit wordt verbruikt ( bij Slochteren ) zijn compressoren om de druk te verhogen en om het condensaat uit het systeem te halen.

De rest gebeurd allemaal via de druk die erachter zit :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:56:
Tenzij je behoorlijk wat energieoverschot hebt met zonnepanelen dan is inductie uiteraard in het voordeel :)
Nog steeds niet, want daarvoor heb je salderen ;).

De inbouwkoelkast in de keuken aanzetten geeft een verhoogd verbruik van 4 kwh/dag. Dat kan alleen niet, aangezien er een motor in zit van 100 watt. Die zou dan 40 uur moeten draaien!

Snap er echt niets meer van. Wat heel misschien een rol speelt is dat we een ferarrismeter hebben welke in een bedrijf heeft gehangen. Misschien dat deze meter stiekem blindstroom meet? En dat zo'n koelkast stiekem dus meer op de meter zet dan de 100 watt 'ohmse' belasting?

De Liebherr vriezer van 300 liter op -30c van 20 jaar oud in de schuur is met z'n 0,85 kwh / dag relatief zuinig.
De Liebherr koelkast van 250 liter in de kelder van +/- 15 jaar oud doet minder dan 0,5 kwh/dag (jaarbasis: 170 kwh, temp variatie: 12-16c).

edit: nee het is geen meter welke blindvermogen meet. Wel weet ik nu dat deze meter 1,0 watt gebruik of 1,5 VA. Mooi zo'n specsheet.

edit 2: zo de stekker gevonden. 70 watt verbruik en 140 VA (reactief vermogen, 2x zoveel!).

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 17-07-2009 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
SDE 2009 ik heb hem net binnen gekregen en toegekend ..... nog wel eerst 20 x de brief lezen ....
edit
er was wel geloot
1750Wp aan gevraagt op 6 april tijd 00:22

[ Voor 26% gewijzigd door X21r op 17-07-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
X21r schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:31:
SDE 2009 ik heb hem net binnen gekregen en toegekend ..... nog wel eerst 20 x de brief lezen ....
Wanneer had je aangevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-08 10:38
edit
er was wel geloot
Idem hier. Aanvraag op 6 april voor 1750 Wp en uitgeloot.
Goed nieuws.

Of ik er vrolijker van moet worden...dat valt nog te bezien. De brief lezende moet je als burger erg blij zijn dat je subsidie mag ontvangen.

Heeft iemand al uitgezocht hoeveel CO2 uitstoot die SDE regeling produceert. Ik denk dan aan het aantal ambtenaren, oppervlakte kantoor, papier, computers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:40

MrScratch

I am rubber, you are glue

flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:11:
[...]

Volgens mij is dat laatste al eens ter sprake geweest, de energiekosten om het gas hier te krijgen zijn stukken lager. Enige electriciteit dit wordt verbruikt ( bij Slochteren ) zijn compressoren om de druk te verhogen en om het condensaat uit het systeem te halen.

De rest gebeurd allemaal via de druk die erachter zit :)
Bovenstaande klopt. Het zijn overigens wel vrij stevige compressoren (understatement). Ik weet niet of dat nog veel gaat uitmaken op de energiekosten voor gas.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Is het niet slim om voor SDE 2010 (mocht je de behoefte hebben daaraan mee te doen) subsidie aan te vragen per bewoner voor dezelfde installatie? Als je ze allemaal toegewezen krijgt cancel je er weer een paar. Je kan natuurlijk de intentie hebben om 4x 6660 wp te plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door SpiceWorm op 17-07-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 16:42
Moet de dalende prijzen voor complete panelen is zelfbouw voor mij geen optie meer.

Op ebay staan nieuwe panelen voor $2.48per watt:
ebay link
Dat is volgens google 1.76 euro per watt! (alleen de panelen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 19:27

Punkrocker

Mostly harmless

tw_eek schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:02:
[...]

Heeft iemand al uitgezocht hoeveel CO2 uitstoot die SDE regeling produceert. Ik denk dan aan het aantal ambtenaren, oppervlakte kantoor, papier, computers etc.
Nog een reden om geen SDE aan te vragen. :+

Extra meting, die weer gemaakt en geplaatst moet worden...
8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

edit
er was wel geloot
Als voor de aanvragen van 6 april al geloot moest worden betekend dat alles na 6 april aangevraagd automatisch afgewezen is, ofnie? Wat een teleurstelling. Of is helemaal niet bekend vanaf welke dag geloot moest worden?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

//frustratie
Ik heb zojuist een offerte aangevraagd voor een boel omvormers, montagemateriaal, kabels en connectoren. Een kleine 5000 euro aan spullen gok ik in totaal. Maar de leverancier waar ik de offerte had aangevraagd heeft duidelijk nog geen enkele last van de recessie, want mijn gedetailleerde offerteaanvraag is beantwoord met een "vriendelijke":
We hebben geen intresse om dit te leveren
Niet eens een punt achter die zin :)
//einde frustratie

Ik vraag een offerte wel ergens anders aan. Met welke leveranciers hebben jullie goede ervaring voor het bestellen van onderdelen? Ik krijg nl de indruk dat mijn offerte afketst omdat ik geen panelen bij hun afneem.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Omvormers bestel je wederom in Duitsland.
(Met dank aan Solarking)
SolarKing schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 17:02:
Als voor de aanvragen van 6 april al geloot moest worden betekend dat alles na 6 april aangevraagd automatisch afgewezen is, ofnie? Wat een teleurstelling. Of is helemaal niet bekend vanaf welke dag geloot moest worden?
Was voor vorig jaar niet uiteindelijk de helft oid geplaatst?

[ Voor 40% gewijzigd door SpiceWorm op 17-07-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Of bij Esdec, daar heb ik erg goede ervaringen, snelle en stipte levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:23:
Of bij Esdec, daar heb ik erg goede ervaringen, snelle en stipte levering.
Dank, de offerteaanvraag is hun kant uitgegaan!
Wat een prijsverschillen, voor de twee SMA omvormers die we op het oog hebben, een verschil van 300 en van 500 euro met de prijzen van de niet-geinteresseerde nederlandse aanbieder.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esdec rules best wel, alleen daarom ook erg druk,
voordeel is wel weer dat ik mijn laatste omvormer nu pas per 15 juli gefactureerd krijg ;-)
(dd begin april 2009)

/edit : leuk detail is ook dat mijn hoog tarief inmiddels op -1003kwh is gekomen vandaag sinds de laatste jaarrekening, en dat terwijl ik op de laatste jaarrekening slechts 167kwh afnam voor dat jaar daar weer voor.
2007 here i come !

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dag/nacht meter werkt weer. Blijkt dus idd dat een behoorlijk fors gedeelte van Lelystad de afgelopen dagen constant op de dagteller heeft gestaan.

Ben benieuwd hoe ze bij Liander en alle stroomleveranciers recht gaan breien op de nota.

Voor mij boeide het niet zoveel ;) Mijn dagmeter is nu wat verder teruggedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:41:
dag/nacht meter werkt weer. Blijkt dus idd dat een behoorlijk fors gedeelte van Lelystad de afgelopen dagen constant op de dagteller heeft gestaan.

Ben benieuwd hoe ze bij Liander en alle stroomleveranciers recht gaan breien op de nota.

Voor mij boeide het niet zoveel ;) Mijn dagmeter is nu wat verder teruggedraaid :)
Eigenlijk dus niet handig dat je ze gewaarschuwd hebt ........ voor jou dus. :) Of had je al genog gesaldeerd?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

glambalk schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:46:
[...]

Eigenlijk dus niet handig dat je ze gewaarschuwd hebt ........ voor jou dus. :) Of had je al genog gesaldeerd?
Salderen op de dagmeter kan nooit genoeg, eigenlijk gewoon uit burgelijke gehoorzaamheid gebeld dat er een storing is/was.

Deze monteur zei overigens niets over onze terugdraaiende meter en/of installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist met veel "plezier" 5 kabels (twee blauwe, twee bruine en een groen/gele) door de nieuwe PVC buis naar zolder getrokken. Dat past echt maar net, en om het er doorheen te krijgen hebben we de buizen op elke mogelijkheid uit elkaar moeten halen, kabel erdoor heen, koppelstukje erop, en de volgende 1 a 2 meter trekken. Het was geen 'kabel door de buis' trekken, maar 'buis om de kabel trekken' geworden.

Hoe dan ook, 2x 2.5mm op zolder. Straks de omvormer erop (ws een Sunny Boy 3300 TL HC), met hopelijk minimale verliezen in die kabel.

Nu wachten tot 'na de bouwvak' voordat we de meterkast kunnen vervangen en de extra groepen kunnen aansluiten. Maar ja, ik heb de montagematerialen toch ook nog niet binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:50:
*GELUKKIG* Onze meter hoeft niet vervangen te worden.

Ons dag/nacht meter probleem wordt veroorzaakt door een storing bij Liander zelf. Niet bij ons schakelstation maar bij een hogergelegen station is de dag/nacht schakeling kapot. Hierdoor gaan alle meters aangesloten op dat station niet van dag naar nacht en omgekeerd.

Wat mij dan verbaasd is dat Liander hier absoluut geen weet van heeft en wacht totdat mensen gaan bellen met een storing aan hun meter.
Neuh. Verbaast me nix. Sinds ik heb ontdekt dat de gasmeter capaciteit van enkele mensen uit onze wijk verkeerd stond genoteerd in hun database (de rest kregen we niet te horen, dus dat weten we nog niet), verbaast mij niets meer over Liander (of enig andere netbeheerder). Heb van directeur van Greenchoice ook al tijd geleden gehoord dat ze continu struikelen over fouten daar.

So much for de "betrouwbaarheid" van onze gezegende netbedrijven...

(verder nix tegen de meerderheid van de mensen die daar werken, wel tegen de mensen daar die continu lopen te liegen of zaken mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Zijn helaas vaak mensen die dicht bij de beslissers staan, i.t.t. de overgrote meerderheid die er soms wel eens iets van zegt en gewoon zijn/haar werk doet)

SpiceWorm:
Was voor vorig jaar niet uiteindelijk de helft oid geplaatst?
Compleet onbewezen en ongedocumenteerde claim die door journalisten blind wordt overgepend.

Volgens de snoeiharde gegevens van CertiQ, een stadium wat je MOET passeren, anders kun je de hele SDE op je buik schrijven, is voor eind juni nog maar 20,3% van de 8.000 voor 2008 beschikte aanvragen bij CertiQ als valide opwekker geregistreerd. Ik heb het gedetailleerd uitgezocht en nog van niemand weerwoord gekregen:

http://www.polderpv.nl/PV_Nederland_marktcijfers.htm

Onderaan die pagina feiten update voor eind juni 2009 n.a.v. de knalharde CertiQ cijfers (maandrapport, publiekelijk toegankelijk).

Echt een "stimulerings"regeling holländischer Art...

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 18-07-2009 00:47 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

http://www.triplepundit.com/pages/nanoantennas-so.php

Zelfs een plastic boodschappentas wordt met nanoantennas duurzaam.
80% rendement alleen weten ze nog niet hoe ze het in een draadje moeten stoppen. Misschien heb je wel helemaal niet meer zoveel draad nodig. Je zet je lamp gewoon voor de kachel. Sterker nog een zaklantaarn zonder batterij gewoon in je hand houden en door de geabsorbeerde warmte begint je ledje te "gloeien"

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 00:35:
Volgens de snoeiharde gegevens van CertiQ, een stadium wat je MOET passeren, anders kun je de hele SDE op je buik schrijven, is voor eind juni nog maar 20,3% van de 8.000 voor 2008 beschikte aanvragen bij CertiQ als valide opwekker geregistreerd. Ik heb het gedetailleerd uitgezocht en nog van niemand weerwoord gekregen:

http://www.polderpv.nl/PV_Nederland_marktcijfers.htm

Onderaan die pagina feiten update voor eind juni 2009 n.a.v. de knalharde CertiQ cijfers (maandrapport, publiekelijk toegankelijk).
Als ik het goed begrijp was er in juni maar 20% van de SDE 2008 aanvragen definitief?
En weet je of er redenen zijn dat het dit jaar anders gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SpiceWorm schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:12:
[...]

Hoe lullig het ook klinkt maar ergens hoop je dat het dit jaar weer zo fout loopt om aan te tonen dat deze regeling gewoon niet werkt. Op die manier geef je de mensen in de politiek die het wel anders willen een vette stok om mee te slaan. Stuur Diederik nog maar eens een mailtje.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08 12:34
Vorige week had een gemiddelde van 5kwh per dag als beginnende PV'er
Ik denk niet dat ik dat de komende dagen blijf halen :(

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/voorspelling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
glambalk schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:10:
http://www.triplepundit.com/pages/nanoantennas-so.php

Zelfs een plastic boodschappentas wordt met nanoantennas duurzaam.
80% rendement alleen weten ze nog niet hoe ze het in een draadje moeten stoppen. Misschien heb je wel helemaal niet meer zoveel draad nodig. Je zet je lamp gewoon voor de kachel. Sterker nog een zaklantaarn zonder batterij gewoon in je hand houden en door de geabsorbeerde warmte begint je ledje te "gloeien"
Interessant.
Obstakeltje is dat - behalve als je het met een laser opwekt - IR straling niet coherent is, rf technisch gezien is het gewoon ruis. En als je de signalen uit de nano antennes zou optellen zou het resultaat nul zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 13:12:
[...]

Als ik het goed begrijp was er in juni maar 20% van de SDE 2008 aanvragen definitief?
Er zijn in 2008 voor 18 MWp 8.000 aanvragen daadwerkelijk goedgekeurd door SenterNovem. Gemiddelde "project"grootte: 18.000/8.000 = 2,25 kWp (ongeveer 13 modules van 175 Wp/installatie).

Van die 8.000 daadwerkelijk goedgekeurde ("beschikte") aanvragen, is tot en met einde juni in de database van CertiQ (eindstation van de SDE bureaucratie waar je sowieso doorheen moet) nog slechts ruim 20 procent van de SDE klanten geregistreerd. Dit moet namelijk het aantal eind juni geregistreerde zonnestroom opwekkers minus het eind maart 2008 geregistreerden (direct voor start SDE 2008) zijn. Die aantallen (maandoverzichten CertiQ, ik heb de hele zooi in spreadsheet gezet) waren 2.239 respectievelijk 616. Verschil (met hoge mate van waarschijnlijkheid alle beschikte en de hele procedure doorlopen hebbende SDE klanten, voorbehoud "producent" = "installatie"): 1.623 nieuwe producenten sinds start SDE. Rekenen we met de gemiddelde "geaccepteerde" installatiegrootte van 2,25 kWp/nieuwkomer, kom je op een gecertificeerde bijplaatsing van slechts 3,65 MWp sinds eind maart 2008. 1.623 nieuwe "groencertificaten ontvangers" voor zonnestroom is 1.623/8.000 = slechts 20,3% van het aantal goedgekeurde aanvragen.

Dat zijn volgens mij de harde cijfers, met aanname dat geen "niet SDE aanvrager" zo gek is geweest om zich desondanks bij CertiQ te laten "registreren" omdat de aanvrager daar niets aan "voordeel" bij zou hebben.

Ergo: SDE 2008 is een drama geworden, wat ik al voordat de regeling startte heb voorspeld.

Er is het een en ander verbeterd (onder zeer zware maatschappelijke druk), mensen krijgen nu korter tijd om daadwerkelijk de "beschikte" installatie te gaan realiseren, systeemprijzen zijn lager, dus zal SDE 2009 ongetwijfeld meer impact krijgen (hoeveel is ongewis, zeker bij de grotere installaties gaat het hoofdpijn worden met de netinvoeding en de rentabiliteit). Maar de door Den Haag met veel poeha aangekondigde 20 MWp per jaar tot eind Bak Ellende (let wel: vanaf 2008!) moeten ze eerst maar eens waar gaan maken. Dat gaat weer lekker schuimbekken worden tussen het blauwe pluche na het zomerreces, is mijn inschatting.

Overigens is die gecapte 20 MWp/jaar natuurlijk volslagen waanzin. Vlaanderen zit nu al op 100 MWp geaccumuleerd (en groeit snel door) en laat een dikke Vlaamse veest richting Den Haag. Duitsland plaatst per dag zo'n 4 MWp (net Colexon installatie besproken op PPV, 4,64 MWp op één dak in Brandenburg, komt nog 1,2 MWp bij, en dat is nog maar een grote installateur bij de oosterburen) ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

joopv schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 23:28:
[...]

Interessant.
Obstakeltje is dat - behalve als je het met een laser opwekt - IR straling niet coherent is, rf technisch gezien is het gewoon ruis. En als je de signalen uit de nano antennes zou optellen zou het resultaat nul zijn.
Leg dit maar eens uit Je kan dit toch niet zomaar neerzetten zonder precies tot in detail te vertellen dat het onzin zou zijn?
IR straling niet coherent?
RF Technisch?
Ruis?
Resultaat nul? Dus ik voel geen warmte als ik in de zon sta? Wisselspanning uit het stopcontact is ook ruis zeker? Mijn stofzuiger doet het er trouwens prima op hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door ZonneStroom op 19-07-2009 08:09 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
glambalk schreef op zondag 19 juli 2009 @ 05:11:
[...]
Leg dit maar eens uit Je kan dit toch niet zomaar neerzetten zonder precies tot in detail te vertellen dat het onzin zou zijn?
IR straling niet coherent?
RF Technisch?
Ruis?
Resultaat nul? Dus ik voel geen warmte als ik in de zon sta? Wisselspanning uit het stopcontact is ook ruis zeker? Mijn stofzuiger doet het er trouwens prima op hoor.
Ok, met die laatste opmerking kan ik redelijk uitleggen wat ik bedoel.

Neem eens een stopcontact uit australie, een uit afrika, uit engeland, uit japan, uit moskou, een uit de de VS en een uit antarctica. Geen spannings overeenkomsten, geen frekwentie en al helemaal geen fase overeenkomsten.

Knoop die zomaar aan elkaar en bedenk eens wat er dan gebeurt. Kun je op het resultaat een stofzuiger laten lopen denk je?

Een antenne is een component wat elektromagnetische energie omzet in elektrische energie - met behoud van amplitude, frekwentie en faserelatie van die EM golf. Dat is een fundamenteel verschil met een zonnecel, of je huid, of het dak van je auto in de zon.

De energie van ieder nanoantennetje afzonderlijk zul je moeten omzetten in iets wat wel bij elkaar opgetelt kan worden. Nog een aardige uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Iets te laat, maar misschien voegt dit nog wat toe aan de helder uitleg van Joopv
Fout! je voelt wel warmte :) duh

Antennes
Antennes die in de meeste apparaten worden gebruikt zijn afgestemd voor 1 bepaalde frequentie. Klinkt raar zou je zeggen, want mijn radio werkt toch echt van ~88 tot 108 MHz. Dat klopt ook. De antenne die je radio gebruikt om energie uit de lucht te onttrekken is gemaakt voor een frequentie die ongeveer midden in ligt. De laagste en hoogste frequenties zullen wel opgepakt worden maar het rendement is daar veel lager.

Coherent
Perfect wit licht is gelijk aan een willekeurig signaal dat gelijk verdeelt is over het complete spectrum van het licht. (niet coherent)
Perfect rood licht is gelijk aan één enkele frequentie op een golflengte van ~640nm (wel coherent)

tesamen
Nu willen ze met antennes ruis gaan ontvangen. Maar er is dus helemaal niets waar je de antennelengte op kan afstemmen. De "frequentieband" voor wit licht maar zelfs voor infrarood is veel te groot om met één afgestemde antenne te kunnen ontvangen.
Je zou er voor kunnen kiezen om verschillende golflengtes te nemen. de 80 % haal je dan iig niet meer.
Maar misschien zit ik er naast, misschien werken die antennes op nanoschaal heel anders. Dan zou een diode per nano antenne voldoen. Dan heb je in ieder geval een absolute waarde uit je optelling en eindig je niet op NULL.

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 19-07-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

De kans is vrij groot dat het gaat om een experiment dat alleen nog maar in een labo is onderzocht geweest, dus waarbij er gebruik gemaakt wordt van een vrij zuiver infrarood signaal. Die 80% zal zeker niet komen van real-life experimenten omdat je gewoon niet exact kan zeggen hoeveel infrarood energie er nu juist wordt uitgestraald.

Waarschijnlijk zullen die 'panelen' worden afgestemd op een bepaalde infrarood frequentie en wie weet komen er wel panelen uit voor verschillende frequenties (zodat ze afgestemd kunnen worden op de omgeving waar je ze gaat gebruiken).

Anyway, de eerste 5 jaar gaan we ze sowiso toch nog niet in de winkel zien liggen :p

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antennes
Antennes die in de meeste apparaten worden gebruikt zijn afgestemd voor 1 bepaalde frequentie. Klinkt raar zou je zeggen, want mijn radio werkt toch echt van ~88 tot 108 MHz. Dat klopt ook. De antenne die je radio gebruikt om energie uit de lucht te onttrekken is gemaakt voor een frequentie die ongeveer midden in ligt. De laagste en hoogste frequenties zullen wel opgepakt worden maar het rendement is daar veel lager.

Goh, ik heb hier verschillende antennes liggen die bv van 20MHz tot 1GHz of van 2GHz tot 20GHz gaan met een afwijking van maar een paar dB. Voor een dipool antenne klopt het bovenstaande, die zijn getuned op een bepaalde frequentie maar de antenne ontwikkelaars zijn toch al verder en kunnen redelijk grote bandbreedtes realiseren.
Het is natuurlijk wel zo dat je bij een selectieve antenna makkelijker een grotere gain kunt krijgen en dat lijkt mij voor deze toepassing wel nodig.

Maar wat dacht je van de selectieve coating die op warmte collectoren gebruikt worden? Die zetten een heel breedbandig 'signaal' om in een redelijk smalbandig 'signaal'. Zo zorgen ze ervoor dat de warmte niet gewoon weer naar buiten gestraald wordt. Bij deze antennes zou dat kunnen helpen. Maar of ze de structuren zo klein kunnen maken en ook nog de signalen kunnen gelijkrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het effect is anders niet veel groter dan het opvangen van signaal van een umts mast, in Mv.
als je in staat bent ook de harmonische en midfrequent om te zetten in energie, dannog is het een micro-promillage van het gestuurde vermogen.

we kunnen beter onze energie steken in apparatuur die weinig tot niets verbruikt, met hetzelfde resultaat.
zo is een computer die speedstep doet, of een computer die maar 5~10 watt verbruikt veel eerder kandidaat voor innovatie dan een dikke 8-core die 400 watt nodig heeft.
(of bijvoorbeeld energie efficiente mobiliteit)
pas dan komen de nanowattjes tot zijn recht.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 21:54:
Vorige week had een gemiddelde van 5kwh per dag als beginnende PV'er
Ik denk niet dat ik dat de komende dagen blijf halen :(

[afbeelding]
Volgens de weersvoorspelling zou het een ontzettend slechte dag moeten worden voor de PV installatie hier. Het valt tot nu toe echt 100% mee. Er gaat hier op dit moment nog ruim 500W terug het net in.

Op een paar wolkenvelden na is het hier eigenlijk de hele dag al zonnig. En regen? dat hebben we hier vandaag nog niet gehad. ( Lelystad )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hier viel het ook mee. Paar KWH's op PV en een redelijke dag voor de zonneboiler.

Een van de 2 LED lampem in m'n slaapkamer die vele jaren mee moet gaan
is in minder dan een jaar met maar een paar uur per dag al defect.

Op de WC kon ik met 4 watt niet eens lezen dus daar heb ik de LED lampen door een spaarlamp vervangen.

Voor decoratief licht is het leuk maar verder zijn de LED lampen die ik vorig jaar heb gekocht echt waardeloos.
Maargoed, ze zullen vast beter worden in de verre toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou maar eens meten of je netbeheerder er geen bende van maakt,(in je omvormer of een conrad meter)
sinds ik hier pieken en dalen van 208 tot 251 volt heb gezien, ben ik in de pen geklommen,
het kan dus wel, de afgelopen 3 maanden altijd tussen 228 en 235 volt gezeten.

(bijkomend voordeel is nu ook dat ik steca omvomers heb, die beyond specs (5amp) leveren boven de 230volt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 19:27

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 19:24:
ik zou maar eens meten of je netbeheerder er geen bende van maakt,(in je omvormer of een conrad meter)
sinds ik hier pieken en dalen van 208 tot 251 volt heb gezien, ben ik in de pen geklommen,
het kan dus wel, de afgelopen 3 maanden altijd tussen 228 en 235 volt gezeten.

(bijkomend voordeel is nu ook dat ik steca omvomers heb, die beyond specs (5amp) leveren boven de 230volt)
Spanning mag variëren: 230V plus en min 10%....
Dus officieel (volgens de netbeheerder) voldoet je spanning....net.
Als het bij je buren ook zo is gaan ze meestal pas eens kijken of er wat aan te doen is.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:16
Punkrocker schreef op zondag 19 juli 2009 @ 20:42:
[...]

Spanning mag variëren: 230V plus en min 10%....
Dus officieel (volgens de netbeheerder) voldoet je spanning....net.
Als het bij je buren ook zo is gaan ze meestal pas eens kijken of er wat aan te doen is.
Nou dan kan ik Enexis wel eens gaan schrijven.
Als ik de Energy Logger 3500 mag geloven schommelt het hier tussen 185 en 258V

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet overal zout over strooien,
het was hier misse boel, dat hebben ze zelf ook gemeten, ik gaf maar een indicatie.
ook ik had leds in de keuken, maar nu maar spaarlampen,
leds houden helemaal niet van 230+ volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:10
Zo. Weer terug van vakantie. 71 nieuwe e-mails, vele pagina's ongelezen tweakers-forum, en een Wordpress-website dit ik moet updaten.

Hoe was het weer hier? (moet nog naar de PV-opbrengst kijken)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op zondag 19 juli 2009 @ 22:29:
[...]
Nou je panelen zullen goed schoongespoeld zijn, als jullie deel van het land net zulke regen-per-minuut pieken gehad heeft als hier in Groningen.
Het lijkt erop dat we geen gewone buitjes meer krijgen tegenwoordig.
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 21:57:
niet overal zout over strooien,
het was hier misse boel, dat hebben ze zelf ook gemeten, ik gaf maar een indicatie.
ook ik had leds in de keuken, maar nu maar spaarlampen,
leds houden helemaal niet van 230+ volt
Hmm waarom zou je LED's op 230V willen hebben draaien?
Een fatsoenlijke trafo/geschakelde voeding kan toch veel efficiënter de spanning omlaag brengen dan zo'n compacte LED?

[ Voor 47% gewijzigd door TD-er op 19-07-2009 23:32 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2009 @ 12:53:
het effect is anders niet veel groter dan het opvangen van signaal van een umts mast, in Mv.
als je in staat bent ook de harmonische en midfrequent om te zetten in energie, dannog is het een micro-promillage van het gestuurde vermogen.

we kunnen beter onze energie steken in apparatuur die weinig tot niets verbruikt, met hetzelfde resultaat.
zo is een computer die speedstep doet, of een computer die maar 5~10 watt verbruikt veel eerder kandidaat voor innovatie dan een dikke 8-core die 400 watt nodig heeft.
(of bijvoorbeeld energie efficiente mobiliteit)
pas dan komen de nanowattjes tot zijn recht.
De straling van de zon bestaat uit 52% zichtbaar licht, 44% infrarood en 4% ultraviolet licht. Slechts hooguit 20% van de totale energie opgeslagen in het zonlicht en wat het aaroppervlak bereikt kan worden omgezet in electriciteit mbv PV installaties (huidige stand van de techniek bij vrij verkrijgbare zonnepanelen naar boven afgerond)
Voor de omzetting mbv PV installaties wordt alleen licht gebruikt met de golflengte in het zichtbare gedeelte van het spectrum. De 20% rendement komt dus uit de 52% dwz bijna 40% van het zichtbare licht wordt omgezet in electriciteit met een potentie van 80% (in labsituaties reeds gehaald)
We kunnen een deel van de infrarood reeds benutten mbv CSP installaties en omzetten in electriciteit maar dan alleen in via een ander medium als water, zout, turbine.
De mogelijkheid van nanoanntennes is juist dat die de electriciteit rechtstreeks aan kunnen maken uit het infrarood spectrum. De nanoantennes kunnen 80 % van 44% infrarood straling opvangen. Dat vind ik ontzettend veel.
Dit is dan ook nog eens complementair; PV en nanontennes zijn immers technieken die ieder een eigen deel van het spectrum gebruiken.
Maar de potentie van nanoantennes gaat veel verder. Infrarood bestaat ook in het donker en soms in zeer grote hoeveelheden. Hiermee heb je dus continuiteit in je electriciteits productie en ben je niet alleen van daglicht afhankelijk als je de zon rechtstreeks wil gebruiken voor de opwekking van electriciteit.
Daarbij heb je misschien helemaal geen grid nodig om er gebruik van te kunnen maken. Decentralisatie en een nog verder gaande democratisering van de energievoorziening liggen dan in het verschiet.

Maar Eric je hebt volkomen gelijk als het gaat om de triasenergetica. Maar ook van een 5-10W PC-tje wordt uiteindelijk 100% omgezet in warmte = infrarood

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zondag 19 juli 2009 @ 22:29:
Zo. Weer terug van vakantie. 71 nieuwe e-mails, vele pagina's ongelezen tweakers-forum, en een Wordpress-website dit ik moet updaten.

Welkom terug. 71 mails maar? Bofkont! (ben zelf nog steeds niet bij, en zal ook niet gaan lukken vrees ik)

Hier vergelijkbaar met de noorderlingen, al was de intensiteit van de neerslag minder. Zon en regen regelmatig afwisselend (regen viel in totaal best mee), gezond zomerweertje zoals we het gaarne zien hier. Niet alleen om de meeuwenkwak er weer eens af te laten spoelen (heeft ons systeem trouwens niet veel last van, ander deelsysteem hier vanwege "strategische positie direct bezuiden de vlaggenmast" wat meer). Maar vooral ook voor het gazon en het wel en wee van de tuin. Gratis natuurlijk onderhoud (behalve het grasmaaien, uit der aard,dat gebeurt hier nog steeds met de hand met een nieuwe mechanische grashakker...).

Ach, maak ik me verder al lang niet druk meer om. Zelfs na de verzopen augustus van 2006 niet (strategische vakantiemaand voor de jaaropbrengst, en die niet alleen door de regen, maar ook door Jopie Wijn van EZ werd verkl*** door de MEP af te schieten). Dat "risico" loop je nu eenmaal met een "licht- en seizoensafhankelijk hernieuwbaar elektra leverend productiesysteem" zoals je die sexy zonnepaneeltjes ook kunt noemen... Productie op jaarbasis blijft hoog hier, ondanks 9 en een kwart jaar ouderdom van de eerste 4 Shell moduultjes.

Overigens is de meelstroom inmiddels ook hier flink ingedroogd. (De rest van) Nederland is weer op vakantie. Crisis? WHAT crisis??? Pas als "de gemiddelde" Nederlander minder dan drie keer per jaar op vakantie gaat, is er iets goed mis, denk ik. Respect voor alle thuisblijvers die het allemaal niet zo nodig vinden en/of er geen behoefte aan hebben. Dat zijn dikke pluspunten voor de beschouwing van de totale ecological footprint... d:)b

Zelf dit jaar ook al "crisisbestendig" paar keer naar het buitenland geweest, al was het uit der aard met de trein, en we blijven altijd binnen Europa. Rest van het leven hier is structureel veel duurzamer dan gemiddeld NL huishouden (al vele jaren), dus dat kunnen we ons wel permitteren...

glambalk
Decentralisatie en een nog verder gaande democratisering van de energievoorziening liggen dan in het verschiet.
Goh. Waar heb ik dat eerder gehoord? ;)

("nog verder" vind ik nog beetje voorbarig. We moeten in NL nog zo'n beetje "beginnen" met die "democratisering"...)

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 19-07-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Kijk maar eens rond door een infrarood camera. Het rechtstreeks omzetten van die infraroodstraling effectief naar electriciteit zou revolutionair zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op zondag 19 juli 2009 @ 23:48:
[...]
Goh. Waar heb ik dat eerder gehoord? ;)
Ik had toch al op je gestemd!? :P
Je gaat goed trouwens he? Al op de derde plaats.
Wie heeft er nog niet op Zonnigtype gestemd? Lijkt me zo leuk als Peter zijn eerste autorijles in een electrische auto krijgt. >:)
SolarKing schreef op zondag 19 juli 2009 @ 23:49:
Kijk maar eens rond door een infrarood camera. Het rechtstreeks omzetten van die infraroodstraling effectief naar electriciteit zou revolutionair zijn.
Ga je zeker vragen aan je buurman of tie zijn huis nog maar even niet isoleert? >:)

[ Voor 44% gewijzigd door ZonneStroom op 20-07-2009 07:33 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Weet iemand hier wat het eigen (sluip) verbruik is van een ouderwetse ferraris meter ?
Zou iets van 7 watt kunnen kloppen ?

Ik overweeg deze door het conrad tellertje voor DIN rails te vervangen
Of eventueel een simpel tellertje zoals je op markplaats ziet voor 25 euro.
http://www.zonnepanelen.w...ges_nl/meten_is_weten.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Woodski schreef op maandag 20 juli 2009 @ 09:36:
.....
Zou iets van 7 watt kunnen kloppen ?
.........
Nee, beslist niet. Hoe kom je hieraan? Stroom door spanningsspoel gemeten en en vervolgens P = UI? Dat kan natuurlijk niet.
Zie een reactie van mij, onlangs hier geplaatst:
Ik heb er zelf ook een oude ferrraris kWh-meter en uit nieuwsgierigheid ook een meting gedaan met m’n multimeter (precisiemeter Fabr. Fluke).
Eerst zuiver Ohmse weerstand spanningsspoel: R = 2250 ohm.
Daarna de kWh onbelast op de netspanning en stroom door spanningspoel: 10 mA bij 221 V. Dus Z = 22100 ohm.
Cos phi = R/Z = 2250/22100 = 0,1018. Opgenomen vermogen is dus U x I x cos phi = ruim 0,2 watt.
Edit: Een cos phi van 0,108 komt overeen met een faseverschuiving van 84,18°, wat meettechnisch aardig gunstig in de buurt van het ideale ligt (90°).
Misschien neemt jouw meter 7 VA?. Het zal duidelijk zijn dat dit heel wat anders is dan 7 W. Mijn metertje kwam op ruim 2,2 VA, maar het is maar een heel kleine, met een max. meetbereik van 6 A. Best mogelijk dat een wat groter exemplaar wel in de buurt komt van die 7 VA. Met die cos phi van de spanningsspoel, ongeveer 0,1, kom je dan op zo'n 0,7 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het eigen verbruik van de meter komt volgens mij niet direct voor rekening van de gebruiker. _/-\o_
Het verbruik van de spoelen in de meter kan de meter volgens mij niet zelf meten.
De spanningsspoel zit als het ware "voor de meter".
Een (goed ontworpen) digitale meter heeft misschien een lager eigen verbruik. :+

[ Voor 9% gewijzigd door guus.assmann op 20-07-2009 11:17 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
guus.assmann schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:14:
Het eigen verbruik van de meter komt volgens mij niet direct voor rekening van de gebruiker. _/-\o_
Het verbruik van de spoelen in de meter kan de meter volgens mij niet zelf meten.
De spanningsspoel zit als het ware "voor de meter".
Een (goed ontworpen) digitale meter heeft misschien een lager eigen verbruik. :+
Hangt er volledig vanaf waar die meter is geplaatst.
In mijn geval is het zeker voor eigen rekening.
Techneut schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:09:
Misschien neemt jouw meter 7 VA?. Het zal duidelijk zijn dat dit heel wat anders is dan 7 W. Mijn metertje kwam op ruim 2,2 VA, maar het is maar een heel kleine, met een max. meetbereik van 6 A. Best mogelijk dat een wat groter exemplaar wel in de buurt komt van die 7 VA. Met die cos phi van de spanningsspoel, ongeveer 0,1, kom je dan op zo'n 0,7 watt.
nee niet gemeten. Ik heb zo'n oude AEG ferrarismeter met draaischijf om de opbrengst van m'n PV te meten.
Nou lees ik in die link "Eigen stroomverbruik een paar Watt, en daarom op termijn dure oplossing (sluipverbruiker!)."

Ik kon met google iemand vinden die met een verbruiksmeter 6.8 watt had gemeten.
Dat is erg veel. Maar jouw 0.7watt is weer erg weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Deze lijkt me wel leuk
http://link.marktplaats.nl/266405748

Ik kan alleen het merk niet zien en of deze ook 1/10 achter de punt kan aangeven.
Kijken of ze de mail beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:10:
Deze lijkt me wel leuk
http://link.marktplaats.nl/266405748

Ik kan alleen het merk niet zien en of deze ook 1/10 achter de punt kan aangeven.
Kijken of ze de mail beantwoorden
Ik heb die digitale versie zelf thuis hangen naast de groep in de meterkast. Die gaat tot 2 cijfers achter de komma. De analoge versie gaat maar tot 1 cijfer achter de komma.

Misschien is dit iets voor jou.
http://www.elektramat.nl/...KO89riY5JsCFZF_3god_BxrAA

[ Voor 15% gewijzigd door SolarKing op 20-07-2009 13:37 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
SolarKing schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:23:
[...]

Ik heb die digitale versie zelf thuis hangen naast de groep in de meterkast. Die gaat tot 2 cijfers achter de komma. De analoge versie gaat maar tot 1 cijfer achter de komma.

Misschien is dit iets voor jou.
http://www.elektramat.nl/...KO89riY5JsCFZF_3god_BxrAA
Ik ben bang dat de digitale een storing/vastloper krijgt en de data kwijtraakt
De oude analoge zal dat niet zo snel doen :-)
Als deze inderdaad maar 2 watt pakt laat ik 'm lekker zitter waar die zit

Niet duur trouwens die digitale van jouw link
Weet je iets over eigen verbruik en eventueel crashen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Woodski schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:29:
[...]

Hangt er volledig vanaf waar die meter is geplaatst.
In mijn geval is het zeker voor eigen rekening.
Inderdaad, de meter van het energiebedrijf is zo aangesloten dat de spanningsspoel vóór de stroomspoel zit. Het energiebedrijf betaalt neemt dus het verbruik daarvan voor rekening. Bij een privémeter is dit natuurlijk niet relevant.
[...]

nee niet gemeten. Ik heb zo'n oude AEG ferrarismeter met draaischijf om de opbrengst van m'n PV te meten.
Nou lees ik in die link "Eigen stroomverbruik een paar Watt, en daarom op termijn dure oplossing (sluipverbruiker!)."
Schijnbaar vermogen en werkelijk vermogen wordt nogal eens met elkaar verward. Die paar watt moet (als het een gemeten waarde is) een paar VA zijn. Niet alles wat je vindt op Google is betrouwbare informatie. "Mijneer Google" controleert het nl. niet, en er vindt geen correctie plaats door medegebruikers zoals dat vaak bij Wikipedia wel het geval is.
Ik kon met google iemand vinden die met een verbruiksmeter 6.8 watt had gemeten.
Dat is erg veel.
Inderdaad veel te veel. Zie VA versus W.
Maar jouw 0.7watt is weer erg weinig
Waarom? Mijn meter neemt nog veel minder.

Edit: Neem ter vergelijking een beltrafo. De primaire spoel daarvan is doorgaans iets groter dan die van een kWh-meter. Het verbruik van zo'n trafo is gemiddeld ongeveer 1 watt.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 20-07-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

glambalk schreef op maandag 20 juli 2009 @ 07:25:
[...]

Ik had toch al op je gestemd!? :P
Je gaat goed trouwens he? Al op de derde plaats.
Wie heeft er nog niet op Zonnigtype gestemd? Lijkt me zo leuk als Peter zijn eerste autorijles in een electrische auto krijgt. >:)
Dank voor de medewerking... :P

Ik ga denk ik maar, bij gebleken "geschiktheid voor de hoofdprijs" (mind you, de met o.a. jullie hulp _/-\o_ verkregen 3e positie is nog slechts de publieke bijdrage, daarna gaat nog een "vakjury" zich over de inzendingen buigen), deze bij opbod te koop aanbieden aan de willige rijbewijs-met-fossielen geïnteresseerden... ;)

(opbrengst gaat naar een zonnestroom-gerelateerd goed doel in Afrika...)

edit:

Wat leuk, ik zit net mijn profiel te bekijken. Die grafiek lijkt net op mijn dagcurve totaaloverzicht... Met de "ik ben even op vakantie dus kan ik mijn systeemdata niet uitlezen" nulwaarden [ex sneeuwdagen] d'r bij...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/karmagraph/180831

Inmiddels blijkbaar de status van "grootmeester" bereikt??? Hmmm. Wat "schuift" dat, tegenwoordig, oh Grote Tweaker Bazen? >:) _O-

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 20-07-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:29:
[...]

Dank voor de medewerking... :P

Ik ga denk ik maar, bij gebleken "geschiktheid voor de hoofdprijs" (mind you, de met o.a. jullie hulp _/-\o_ verkregen 3e positie is nog slechts de publieke bijdrage, daarna gaat nog een "vakjury" zich over de inzendingen buigen), deze bij opbod te koop aanbieden aan de willige rijbewijs-met-fossielen geïnteresseerden... ;)

(opbrengst gaat naar een zonnestroom-gerelateerd goed doel in Afrika...)

edit:

Wat leuk, ik zit net mijn profiel te bekijken. Die grafiek lijkt net op mijn dagcurve totaaloverzicht... Met de "ik ben even op vakantie dus kan ik mijn systeemdata niet uitlezen" nulwaarden [ex sneeuwdagen] d'r bij...

[afbeelding]

Inmiddels blijkbaar de status van "grootmeester" bereikt??? Hmmm. Wat "schuift" dat, tegenwoordig, oh Grote Tweaker Bazen? >:) _O-
Volgens de voorwaarden mag je ook de hoofdprijs inruilen tegen 2000 euro. ;)
Verder zou de prijs niet overdraagbaar zijn aan derden. :o

Spelregel 12
12.Een gewonnen prijs is niet inwisselbaar voor contant geld of iets anders en is niet overdraagbaar aan derden. De winnaar van de hoofdprijs mag daarentegen ook kiezen voor uitkering van een bedrag in contanten, te weten € 2.000,-.

[ Voor 11% gewijzigd door SolarKing op 20-07-2009 17:52 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:20:
[...]

Net even de technische info erbij gepakt.
Eigen verbruik is kleiner dan 0,4 W
Voltage 230V +/- 30%
Als goed aangesloten is het erg onwaarschijnlijk dat ooit vastloopt. Zelfs als de stroom een tijd eraf ligt en later weer aanzet blijft display het laatst gemeten getal geven en loopt gewoon verder.
Verder knippert er een ledje bij elke 0,001 kWh
Voordeel van deze meter tenopzichte van mijn brutoproduktiemeter is dat het ledje niet continue blijft branden bij geen stroom en mijn brutoproduktiemeter doet dat wel en verder kun je alleen hele kWh aflezen en niet tot 2 cijfers achter de komma. Waarschijnlijk om vergissingen te voorkomen bij doorgeven meterstanden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:20:
[...]

Kan je de gegevens dan niet rechtstreeks uit je omvormer halen? Als je dat 1 keer per dag doet is toch voldoende. Tenminste ik ga er van uit dat je niet de hele dag een computer aan wil hebben staan om iedere minuut de gegevens uit te lezen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nu ik thuis inmiddels bijna niet meer kan besparen ga ik voor het gemak bij m'n schoonpa maar verder.

in 1 week tijd al 45% van zijn stroomverbruik boven water gelegd in slechts 2! apparaten.

- Koelvriescombinatie : 17kWh per week. (880kWh per jaar )
- 24/7 draaiende pomp voor de vloerverwarming a 45W continu.

Goed voor totaal 1280kWh op jaarbasis. En dat is 45% van zijn totaalverbruik.

de koelkast gaat vervangen worden voor een A++ exemplaar die slechts 181kWh per jaar doet. De pomp moeten we nog naar kijken, daar zit wel een apparaatje op die de pomp laat afslaan maar die werkt klaarblijkelijk niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 20 juli 2009 @ 19:42:
....
de koelkast gaat vervangen worden voor een A++ exemplaar die slechts 181kWh per jaar doet. De pomp moeten we nog naar kijken, daar zit wel een apparaatje op die de pomp laat afslaan maar die werkt klaarblijkelijk niet echt lekker.
Op OliNo staat er wellicht eea over, waaronder een tijdklok op de pomp van de vloerverwarming...
succes!! (ik ben ook bijna klaar met 'besparen' ;) )

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:14:
[...]

Kan je de gegevens dan niet rechtstreeks uit je omvormer halen? Als je dat 1 keer per dag doet is toch voldoende. Tenminste ik ga er van uit dat je niet de hele dag een computer aan wil hebben staan om iedere minuut de gegevens uit te lezen.
Niet elke omvormer is zo af te lezen en de opbrengsten die een omvormer aangeeft kan iets afwijken met de kWh meter in je meterkast.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SolarKing schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:58:
[...]

Niet elke omvormer is zo af te lezen en de opbrengsten die een omvormer aangeeft kan iets afwijken met de kWh meter in je meterkast.
Kan zelfs fors afwijken, volgens snoeiharde metingen van Photon (zeer uitvoerige pijnbanktesten van diverse omvormers). Omvormers zijn geen geijkte meetinstrumenten, net zoals veel in NL gebruikte "opbrengst meet-apparaatjes" dat niet zijn. Vandaar altijd een potje zout bij de op Sonnenertrag weergegeven productiegegevens voor NL zetten, waar vaak niet-esdeeërs en niet-meppers zonder geijkte bruto productiemeters zitten. Eigenlijk zou bij het ingaveveld door de SDE/MEP klanten aangegeven moeten worden of ze zo'n geijkte meter hebben (dan weet je wat de betrouwbaarste metingen zijn).

Alle Duitse systemen en alle Vlaamse systemen op Sonnenertrag hebben gegarandeerd geijkte netmeters (Duitsland) en/of bruto productiemeters (Vlaanderen), anders kunnen ze hun Einspeise Vergütung resp. groencertificaten wel op hun buik schrijven... (weet nog niet precies de meetvoorwaarden in andere landen, NL is niet het enige land met eigenwijze heikneuters van bureaucraten die drempels opwerpen in "laagdrempelige incentive regimes" een leuke tak van sport vinden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Mijn geijkte brutoopbrengstmeter (letterwaarde?) geeft inderdaad een andere waarde aan dan de gemeten waarden uit mijn omvormer; in 6 maanden tijd maar liefst 6 kWh op een totaal van 1665kWh. Meer dus. Kassa :*) Ik heb een Mastervol Sunmaster SX3200

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:17:
[...]

Op OliNo staat er wellicht eea over, waaronder een tijdklok op de pomp van de vloerverwarming...
succes!! (ik ben ook bijna klaar met 'besparen' ;) )
Op dit moment zal de verwarming toch wel uit staan? Dan trek je toch de stekker uit het stopcontact (dat er mensen zijn die daar niet aan denken...)
Het is dat ik een combiketel heb (die ook nog vindt dat hij regelmatig moet controleren of hij wel werkt en daarbij zelfs de brander aan zet), anders werd de verwarmingsketel ook gewoon uitgezet.
Als ik (niet midden in de winter) op vakantie ben staat hij iig uit.
glambalk schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 07:12:
Mijn geijkte brutoopbrengstmeter (letterwaarde?) geeft inderdaad een andere waarde aan dan de gemeten waarden uit mijn omvormer; in 6 maanden tijd maar liefst 6 kWh op een totaal van 1665kWh. Meer dus. Kassa :*) Ik heb een Mastervol Sunmaster SX3200
Welke geeft meer aan?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Maasluip schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:03:
[...]

Op dit moment zal de verwarming toch wel uit staan? Dan trek je toch de stekker uit het stopcontact (dat er mensen zijn die daar niet aan denken...)
Het is dat ik een combiketel heb (die ook nog vindt dat hij regelmatig moet controleren of hij wel werkt en daarbij zelfs de brander aan zet), anders werd de verwarmingsketel ook gewoon uitgezet.
Als ik (niet midden in de winter) op vakantie ben staat hij iig uit.
...Zucht... :O dit is al zo vaak voorbij gekomen. Vloerverwarmingpompen moet je 'killen' met pompschakelaars, zie Google.
Tijdklokken zijn dom, ze overrulen de thermostaat en staan daarom op de verkeerde momenten aan en uit. Een pompschakelaar activeert de pomp alleen wanneer er warm water naar de unit wordt gepompt. Bij mij staat dus ook in de wintermaanden de pomp miscchien wel voor 80% van de tijd uit. In de zomermaanden slaat de pomp eens per dag 10 minuten aan om vast zitten te voorkomen. Van die 10 minuten per dag krijg je echt niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Zouden ze het dan toch in Den Haag ook nog door krijgen:
Het Kamerlid Paulus Jansen (SP) wil zo spoedig mogelijk een verandering van de tariefstructuur van de
energiebelasting. 'De energiebelasting nodigt nu uit tot verspilling.'
...

De energiebelasting moet dus worden aangepast, zodat zuinig gebruik wordt beloond en verspilling afgestraft. De SP heeft al eens voorgesteld om bij de energiebelasting twee schijven in te voeren: een lager tarief dan nu voor het gebruik onder het landelijk gemiddelde en een hoger tarief voor het extra verbruik daarboven. Dat pakt écht gunstig uit voor huishoudens die aan energiebesparing doen.
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=13761

Zal wel tot wishfull thinking blijven.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Flitspaal:
Ik heb nog een pompschakelaar over. Deze kun je eventueel wel overnemen.

Waarom heb ik deze over:

Mijn CV staat LTV afgesteld (45gr) en dit heeft afgelopen winter niet echt lekker gewerkt met mijn vloerverwarming omdat deze hydraulisch neutraal is en eigenlijk de aanvoer en retour met elkaar zijn verbonden.

Volgens mij heeft dit het volgende tot gevolg gahad (feedback welkom);
Water in de vloer wordt hooguit 25 gr (geconstateerd), cv moduleert en slaat weer af, beoogde temperatuur in de kamer wordt niet bereikt. Start opnieuw totdat de temperatuur wel is bereikt. Kortom, gasverbruik veel te hoog door pendelend gadrag.

Wat heb ik hieraan gedaan (feedback ook welkom):
Verdeler hydraulisch actief gemaakt. De aanvoer zit nu met de thermostaatknop op een T stuk. Op dit T stuk zit de retour met een reduceerventiel, dus is de doorstroming van aanvoer naar retour zeer beperkt. Het T stuk zit op de pomp welke de aanvoer (met een beetje retour) rechtsreeks de vloer in pompt. Op deze manier moet de vloer veel sneller opwarmen en mijn huis dus ook en verwacht ik veel minder gependel van mijn cv ketel (en dus een aanzienlijke gasbesparing).

Natuurlijk kun je niet zomaar een hydraulisch actieve verdeler in je systeem opnemen (volgens de cv ketel handleiding). Je hebt dan 2 pompen in serie staan. Ik heb dit opgelost door de pompschakelaar te verwijderen en de pomp rechtstreeks door de ketel te laten schakelen met de pomp in de cv ketel. Om de restwarmte zoveel mogelijk te benutten heb ik ook de nadraaitijd op 5 minuten gezet.

Nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:46:
Zouden ze het dan toch in Den Haag ook nog door krijgen:

[...]

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=13761

Zal wel tot wishfull thinking blijven.. :(
SP is een oppositiepartij, en heeft dus niets in de pap te brokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

De brutoopbrengstmeter.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
heheh da's dan een brute opbrengstmeter ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Volgens mij 2 mogelijke oorzaken van niet warm worden:
  • Het thermostaatventiel is kapot waardoor de toevoerleiding naar de verdeler wordt dichtgeknepen
  • De verdeler zit zover van de cv-ketel vandaan dat de druk bij de verdeler te laag is en er ook niet genoeg flow is
Beide oorzaken zorgen ervoor dat het retourwater naar de ketel bijna net zo warm is als het uitgaande water. Hierdoor slaat de ketel af. Kijk maar op je ketel (als dat ondersteunt wordt) wat de uitgaande temperatuur, (45'C ?)en de retourtemperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx. ik kan vanavond even wat uitproberen.
Thermostaat van ventiel verwijderen (gaat hij helemaal open staan)
Meten aan de retour van de cv (geen weergave)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Groen Links wil de mini-windmolens promoten....

Als ze nu eerst eens die vertragende protest-bezwaar/procedures eens structureel tackelen, zodat de ECHTE grote windmolens hun opmars kunnen maken, maar nee.... ze zouden eens iets echt substantieels uitvoeren daar in Den Haag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

NielsTn schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:04:

Als ze nu eerst eens die vertragende protest-bezwaar/procedures eens structureel tackelen, zodat de ECHTE grote windmolens hun opmars kunnen maken, maar nee.... ze zouden eens iets echt substantieels uitvoeren daar in Den Haag...
Ik heb Cees Vendrik al een mailtje gestuurd dat er eerst maar eens gezorgd moet worden dat de SDE regeling toegankelijker moet worden voordat gepland vermogen overgeheveld wordt naar slecht renderende windmolentjes.
Niet dat ik denk dat hij naar mij luistert maar als meer mensen dat laten weten aan hem.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 21-07-2009 19:26 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NielsTn schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:04:

Kortom het gaat GroenLinks er alleen maar om om groen te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:25:
@ Flitspaal:
Ik heb nog een pompschakelaar over. Deze kun je eventueel wel overnemen.
Thanks,
Er komt nog een monteur om te kijken naar de vloerverwarming.Er was nog iets mis zei m'n schoonpa, hij wist alleen niet exact wat.

We wachten het ff af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je nog druk maken om de nederlandse energiepolitiek is ook een soort van energieverspilling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Weet iemand een bedrijf in (west)vlaanderen wat een goede prijs heeft voor alleen leveren? Plaatsen wil ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
gatgda schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 21:34:
Weet iemand een bedrijf in (west)vlaanderen wat een goede prijs heeft voor alleen leveren? Plaatsen wil ik zelf doen.
Leveren van..... ??
Ik kan goedkoop 12 zakken koemest leveren !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Als je zonnepanelen zoekt dan heb ik er hier nog wel een aantal liggen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:25:
[...]

Kortom het gaat GroenLinks er alleen maar om om groen te lijken.
Neen hoor. Het trieste is namelijk dat de parlementariërs daar, net als bij alle andere partijen, Diederik Samsom (PvdA, regeringspartij, dus mag niet te grote mond opzetten van Bos) resp. Paulus Jansen (SP, oppositiepartij, dus mag slechts op "deelissues" scoren van het kabinet) uitgezonderd, complete nitwits zijn op het gebied van techniek, de duivelse juridische implicaties (waar de netbeheerders en de juristen van de NMa heer en meester zijn) niet doorgronden, en niet in "industriepolitiek" (Deutscher Art) geloven.

Verder zit het hart op de goede plaats, maar ik heb ze de afgelopen jaren wel vaker zien stuklopen op de meeste energiedossiers.

Enige partij die iets "concreets" heeft voorgesteld en zeer slim opereert op energiegebied/duurzame energie is PvdD, maar die "mag" natuurlijk helemaal niet scoren van de echte machthebbers. Ze zijn/lijken in ieder geval beter ingevoerd in belangrijke technische en andere concrete issues dan hun collega's bij GL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Toch wel triest dan dat ze ook geen informatie inwinnen, voordat ze dit soort dingen roepen.
Of zouden ze het WC-eend praatje als belangrijkste bron hebben genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 23:36:
Toch wel triest dan dat ze ook geen informatie inwinnen, voordat ze dit soort dingen roepen.
Of zouden ze het WC-eend praatje als belangrijkste bron hebben genomen?
Zonder afbreuk te doen aan het vele (harde!) werk wat hij reeds heeft verricht, gaat zelfs Paulus Jansen wel eens iets te principieel door de bocht (want hij wil "zuiver op de graat" blijven en voor "vol" aangezien worden, wat politiek bezien misschien wel valt te "verklaren"). En dat in gezelschap van een partner die alle windturbines sowieso door de plee zou willen spoelen en direct er 5 nukes bij wil laten bouwen om van het eeuwige gez**k af te zijn...

:'(

(let ook op de reactie van Jaap Langenbach van WSH...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanmorgen even een test gedaan op mijn aangepaste verdeler van mijn vloerverwarming. (De appendages waren OK.) Nu deze hydraulisch actief is en geschakeld wordt met de CV pomp, krijg ik het volgende resultaat:

- CV pomp en verdelerpomp slaan aan.
- Water van 45gr stroomt van CV naar de verdelerpomp en wordt doorgepompt door de vloer.
- Aanvoerverdeler bereikt 40 gr, terwijl de retour verdeler 20 gr blijft.
- Wanneer de vloer opwarmt wordt er minder energie onttrokken en loopt ook de temperatuur van de retour verdeler op.
- Wanneer de CV afslaat, lopen de pompen nog 5 min door. De temperatuur in de aanvoer en retour verdeler worden gelijk, de restwarmte is dus verspreid in de vloer.

Samengevat betekend dit dat mijn ombouw naar LTV verdeler geslaagd is. Mijn vloer reageert veeeeel sneller.
De reduceerkraan tussen aan en afvoer CV heeft erg veel invloed. Wanneer deze bijna verder open gaat, zie je het temperatuurverschil tussen aan en afvoer verdelen kleiner worden (aanvoerverdeler wordt minder snel warm). Deze het ik dus net niet dicht zitten, zodat de aanvoerverdeler snel warm wordt en er toch net een kleine lek is om pompverschillen te kunnen opvangen.

Komende winter zal ik het gasverbruik in de gaten houden om het besparingsresultaat vast te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Afdakje 1.0 beta is klaar _/-\o_
Foto's volgen zsm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:10
Woodski schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:09:
Foto's volgen zsm
Goed! Ik ben benieuwd :)

1.0 beta? Hoe moet ik dat zien? Hji zit nu met ducttape aan de muur?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:30:
[...]

Goed! Ik ben benieuwd :)

1.0 beta? Hoe moet ik dat zien? Hji zit nu met ducttape aan de muur?
Hij is klaar en zou moeten passen.
Dat weet ik vanavond 100% zeker

Maarja er zijn altijd kleine dingen aan te passen.
Ik bedenkt me net dat 1.0 final een gaatje moet hebben zodat eventueel regenwater eruit kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Woodski schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:51:
[...]
Ik bedenkt me net dat 1.0 final een gaatje moet hebben zodat eventueel regenwater eruit kan lopen.
Ga je een gaatje in het glas boren? Waarom heb je dan een gaatje nodig? Paneeltje staat toch onder afschot?Het water loopt er zo wel van af dan.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

glambalk schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:02:
[...]

Ga je een gaatje in het glas boren? Waarom heb je dan een gaatje nodig? Paneeltje staat toch onder afschot?Het water loopt er zo wel van af dan.
Als 't een plat afdakje is dan loopt het water naar alle kanten een beetje en heeft ie langs alle kanten een opstaand randje geplaatst (en moet daar ergens een gat inkomen).

Niet ?

[ Voor 23% gewijzigd door Hardfreak op 22-07-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hardfreak schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:17:
[...]

Als 't een plat afdakje is dan loopt het water naar alle kanten een beetje en heeft ie langs alle kanten een opstaand randje geplaatst (en moet daar ergens een gat inkomen).

Niet ?
Foto's volgen

Maar het frame hangt aan de muur boven de deur... vandaar de naam afdakje
het paneel valt in een vierkant frame van 4 T-profielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Ik bedoel inderdaad zonnepanelen (+ bijbehorende dingen als omvormer en bevestigingsmateriaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 02-08 14:30

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Gisteravond voor het eerst gedouched met warm water uit de zonneboiler (90L) en zelfbouw douche WTW waarbij de CV-ketel stond uit omdat het CV-circuit nog niet gevuld is. Een hele tijd met een grote grijns eronder gestaan. >:)

De zonneboiler gaf vooraf 82 graden aan. Na het douchen gaf deze nog steeds 81 graden en een nog blootliggend stukje koperbuis van de koudwater aanvoer naar de ketel was handwarm. Kortom super resultaat en ik ben vandaag dan ook nog euforisch.

1 graad warmteverlies uit de boiler is overigens wel een ietwat ongelooflijk resultaat. Ik neem aan dat de positie van de sensor en eventuele laminering van het warme water hierbij een rol spelen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
SolarKing schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 23:26:
[...]
Als je zonnepanelen zoekt dan heb ik er hier nog wel een aantal liggen.
Hoeveel? Kan overigens nergens je emailadres vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Hallo,

Ik wil binnenkort een aantal merken van zonnepanelen gaan bekijken. Belangrijk is hierbij dat de kwaliteit goed is. Kan iemand me wat op weg helpen met op welke details ik moet letten?

Ik denk hierbij aan de kwaliteit en sterkte van het glas, de aansluitpunten achteraan het paneel, de framesterkte, certificatie, opbrengst/m², ...

thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:09:
Foto's volgen zsm
Gefeli!

Pix or it didn't happen!
DatraxZ schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 15:26:
Hallo,

Ik wil binnenkort een aantal merken van zonnepanelen gaan bekijken. Belangrijk is hierbij dat de kwaliteit goed is. Kan iemand me wat op weg helpen met op welke details ik moet letten?

Ik denk hierbij aan de kwaliteit en sterkte van het glas, de aansluitpunten achteraan het paneel, de framesterkte, certificatie, opbrengst/m², ...

thanks.
Volgens mij zijn er geen echt slechte merken meer. Belangrijk waar je op moet letten is de leverancier mocht je wel garantie nodig hebben.

opbrengst/m2 is bij SunPower het hoogst. Deze halen tot 175W/m2 maar zijn ook erg aan de prijs.

[ Voor 63% gewijzigd door mkleinman op 22-07-2009 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
So it did happen :)

Het uitgangspunt was een mooi afdakje boven de deur.
Een zonnepaneel met wat kwh's per jaar is mooi meegenomen.

Het frame is in elkaar gelast van aluminium.
Op de bevestiging punten zit een bus in de balken.
Bovenaan zit hij met M8 draadeinden dwars door de balken vast.
Onderaan heb ik 'm met M8x70 met pluggen in de muur vastgezet,

Ik moet het nog netjes afwerken, maar het past perfect.
De hoek is iets onder de 30 graden met een ZZO ligging

Binnen zit het paneel los van de andere 6 panelen op een gridfit 250
Ik kan ze ivm met schaduw niet in serie plaatsen

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture001-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture003-5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture009-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture011-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture012.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture014-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture017-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat ziet er zeer goed uit.
Zeker als je nagaat dat aluminium-lassen best wel lastig is.
_/-\o_

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.