NOVA_TheCrew schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:55:
Ik heb gezocht op google en GoT, maar toch blijf ik met mijn vraag zitten. Het gaat over netrender.
Ik heb hier nog een pc staan met genoeg cpu kracht (maar dan mijn eigen comp) maar met een brakke graka, maar ik dacht dat ik die cpukracht goed kan gebruiken bij het rederen.
Zijn er hier meer mensen die gebruik maken van netrender, maar vooral hoe gaat dat in zijn/haar werk?
Ik heb de voorbije weken continu met 4 pc's zitten renderen zonder problemen, dus ik denk wel dat ik je op weg kan helpen

Als je 2e pc genoeg cpu-kracht heeft en genoeg ram, dan kan hij zeker meedoen met renderen. Enige wat je op die pc moet doen is dezelfde software (plugins inclusief) installeren als op de pc waarop je je scene gemaakt hebt.
* ik ga vanaf nu je pc met brakke grafische kaart 'pc2' noemen en de andere 'pc1' *
Start op pc2 backburner server op (start > programma's > discreet > backburner > server

)
Zorg dat beide pc's in een netwerk staan en zorg dat je firewall backburner vrijgeleide geeft om gegevens te versturen en ontvangen.
Start nu op pc1 'backburner-monitor' en 'backburner-manager' ==> klik gewoon op ok wanneer hij een venstertje opent met een ip-adres in.
Open 3ds max. Open je scene. En nu heel belangrijk!!!: zorg ervoor dat AL JE VERWIJZINGEN NAAR BESTANDEN (textures, xrefs,....) via mijn netwerklocaties gebeurd zijn (je zou zoiets moeten krijgen als: \\NAAM_PC\C_DRIVE\map_waarin_je_bestanden_staan\bestandsnaam
Ook je render-output moet naar een dergelijke netwerklocatie!
Ga naar je render-dialog. Vink netrender aan en geef een locatie op waar je beeldje moet opgeslagen worden (netwerklocatie!).
Druk render.
Nieuw venster wordt geopend > vul je job-name in > eventueel een omschrijving > klik op de connect button (alle andere instellingen neem je maar eens door in de help.)
Check nu nog even de advanced button en zorg ervoor dat 'wait for max to render' hoger staat dan 50 (bij mij staat ie steeds op 1000. dwz dat er 1000 minuten aan een plaatje gerenderd mag worden voor max het verdacht lang gaat vinden en de render gaat afbreken om opnieuw te beginnen (backburner zal dus denken dat je andere pc vastgelopen is. Dit is echter zelden het geval, langere rendertijden dan 50 minuten wel...)
Klik op submit, wacht even en je zal op je pc2 zien dat max geopend wordt en dat ie begint te renderen.
Wanneer je nu ook pc1 wil laten mee renderen open je daar ook gewoon backburner-server.
Nog enkele opmerkingen:
- het maxbestand waarin je aan het werken was mag afgesloten of veranderd worden. Dit zal geen effect hebben op je renderings die je naar je manager doorgestuurd hebt. Wijzig wel je bitmaps niet, want deze worden wel af en toe opnieuw geladen, waardoor een veranderde bitmap een veranderd resultaat zal geven.
- je kan niet je 2 pc's aan 1 plaatje laten renderen (alhoewel er ergens een plugin bestaat waarvan de naam me ontglipt waarmee dit wel gaat.)
- wanneer je bv brazil gebruikt kan je wel je 2 pc's aan 1 plaatje laten renderen, maar voorlopig zul je ze wel nog in photoshop aaneen moeten plakken. Je moet namelijk op pc1 bv van links naar rechts renderen, terwijl er op pc2 van rechts naar links gerenderd wordt. Wanneer ze elkaar beginnen te overlappen sla je de afbeeldingen op, en plak je ze samen in bv photoshop.
(In de volgende versie van brazil zou banshee geïmplementeerd moeten zitten waardoor 1 plaatje wel op meerdere pc's gerendered kan worden.)
En als ik het niet verkeerd heb kan v-ray dit nu al (van finalrender weet ik het niet)
- op deze werkwijze kan je wanneer je bv ergens op kot zit waar een netwerk ligt, gemakkelijk alle pc's van je kotgenootjes 's nachts laten meerekenen (met een knipoog naar mijn lieve kotgenoten bij wie dit de voorbije weken het geval was

)
Natuurlijk moet je wel voor elke pc de nodige licenties verwerven, maar als je hieroveral gaat struikelen...

- er kunnen nog enkele problemen opduiken ivm de ip-adressen wanneer je achter routers of switchen zit, maar dan moet je gewoon even logisch nadenken... op zoek gaan naar het ip-adres van backburner pc1 en pc2 de opdracht geven om rechtstreeks verbindingte maken met dat ip-adres en 'm dus niet automatisch laten zoeken.
Voila, ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen.... succes ermee!