DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Over welke sluitertijd hebben we het dan?Arfman schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:22:
Eigenlijk hoort dit in het objectieven topic thuis, maar vooruit:
Ik heb afgelopen zondag geschoten met een 300D met een Canon 75-300 IS, met ImageStabilizer. Toen viel me op dat je op full zoom (300 mm) nauwelijks bruikbare foto's kunt schieten door de trillingen van je hand. Heeft Nikon/Sigma/Tamron/Tokina ook zoiets dergelijks ? Ik word nauwelijks wijs uit al die afkortingen, al helemaal niet bij Sigma.
[ Voor 38% gewijzigd door Marco op 02-03-2005 23:37 ]
Zie dat mijn post een beetje onduidelijk was

Ik bedoel dus, met IS uit was er nauwelijks goed te schieten, ook omdat de lichtsterkte "slechts" f/4 was, dus je al snel genoodzaakt bent om langere sluitertijden te kiezen. Sluitertijden van (ff gokken hoor) < 1/60e waren niet of nauwelijks scherp te krijgen. Met IS aan was dat geen enkel probleem.
Probleem is alleen: die Canon lens kostte 600 euro oid. Ik zie wel 70-300 van Nikkor/Sigma/etc, maar die zitten OF rond de 250-300 euro (daar kan het dus niet op zitten, gok ik zo ?), OF je gaat meteen naar 850 bij Konijnenberg voor een Sigma objectief, maar ik kan dus nergens vinden of daar iets van IS opzit (Sigma zal dat vast wel anders noemen dan Canon, voor de overzichtelijkheid).
Dus: welk betaalbaar objectief (<400 euro ongeveer) heeft: 70-300 bereik, beetje lichtsterk (f/4) en die IS ?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Als jij op 300mm een foto maakt met een sluitertijd van 1/60 is het inderdaad niet zo vreemd dat het onscherp is.Arfman schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:32:
Ik bedoel dus, met IS uit was er nauwelijks goed te schieten, ook omdat de lichtsterkte "slechts" f/4 was, dus je al snel genoodzaakt bent om langere sluitertijden te kiezen. Sluitertijden van (ff gokken hoor) < 1/60e waren niet of nauwelijks scherp te krijgen. Met IS aan was dat geen enkel probleem.
Je moet als stelregel houden dat je sluitertijd sneller is dan het aantal millimeter, dus 300mm is minimaal 1/300s.
Die zijn er gewoon niet.Arfman schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:32:
Dus: welk betaalbaar objectief (<400 euro ongeveer) heeft: 70-300 bereik, beetje lichtsterk (f/4) en die IS ?
In die prijsklasse heb je een lens die op 300mm op f/5.6 zit, en zonder IS/VR.
Opzich zijn dat prima lenzen zolang je maar voldoende licht hebt en sluitertijden onder de 1/300.
[ Voor 44% gewijzigd door Marco op 02-03-2005 23:52 ]
Verwijderd
Ik blijf helaas toch nog twijfelen
Ik vind flitsen in de concertfotografie toch nog steeds een beetje not done, feit is dat je bij veel bands niet mag flitsen en ook in zalen als de Effenaar ben je je camera kwijt als je flitst (en heel begrijpelijk).En ik heb zelf ook vaak last van fotografen die flitsen en daardoor jouw foto verpesten
Toch wil ik er wel mee gaan experimenteren, met een digi kan het. Voorheen heeft niemand me goed kunnen vertellen hoe ik fatsoenlijk in kon flitsen en heb ik daar dan ook geen rolletjes aan verpest. Maar met een digi kun je gewoon je gang gaan.
Ik denk dat ik niet veel verder kom met mijn twijfels als ik het niet gewoon doe.
Ah. Oke. Maar aangezien de cropfactor 1.6x is, moet ik dan op 300 mm (wat dus 460 is) ook 1/460e aanhouden ? Dat lukt natuurlijk nooit met een f/4 of zelfs nog minder lichtsterksuspect schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:42:
[...]
Als jij op 300mm een foto maakt met een sluitertijd van 1/60 is het inderdaad niet zo vreemd dat het onscherp is.
Je moet als stelregel houden dat je sluitertijd sneller is dan het aantal millimeter, dus 300mm is minimaal 1/300s.

Het IS systeem van Canon heet bij Nikon dus VR ? Begrijp ik dat goed?In die prijsklasse heb je een lens die op 300mm op f/5.6 zit, en zonder IS/VR.
Opzich zijn dat prima lenzen zolang je maar voldoende licht hebt en sluitertijden onder de 1/300.
Verwijderd
Ja daar moet je rekening mee houden. Helaas pindakaas, maar het is niet anders. De genoemde grens van 1/f is overigens een minimum. Voor een optimale scherpte kun je er nog een paar stops bijtellen. Gelukkig heb je in digitaal land nog de mogelijkheid om de iso waarde aan te passen. Daarnaast, waarom dacht je dat professionals alleen lichtsterke objectieven gebruiken?Arfman schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:20:
[...]
Ah. Oke. Maar aangezien de cropfactor 1.6x is, moet ik dan op 300 mm (wat dus 460 is) ook 1/460e aanhouden ? Dat lukt natuurlijk nooit met een f/4 of zelfs nog minder lichtsterk
Klopt, van Sigma het het OS, van Minolta AS en van Panasonic OIS.Het IS systeem van Canon heet bij Nikon dus VR ? Begrijp ik dat goed?
[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 03-03-2005 11:26 ]
Geen. En om het nog erger te maken: Ik ben geen (nieuwe) tele tegengekomen onder dat bedrag die goed scherp was en mooie kleuren had. Ben uiteindelijk voor de al vaak besproken 70-210 F4-5,6 D gegaan.Dus: welk betaalbaar objectief (<400 euro ongeveer) heeft: 70-300 bereik, beetje lichtsterk (f/4) en die IS ?
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dat je ook rekening moet houden met de cropfactor is iets waar ik het persoonlijk niet mee eens ben, maar dat is weer een hele andere discussie.Arfman schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:20:
Ah. Oke. Maar aangezien de cropfactor 1.6x is, moet ik dan op 300 mm (wat dus 460 is) ook 1/460e aanhouden ? Dat lukt natuurlijk nooit met een f/4 of zelfs nog minder lichtsterk
Dan zit je er persoonlijk naast. Dat je die wel mee moet nemen is al een aantal keren door verschillende mensen met goede argumenten (en tests) bewezen. Zoek maar eens in FG.suspect schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:12:
Dat je ook rekening moet houden met de cropfactor is iets waar ik het persoonlijk niet mee eens ben, maar dat is weer een hele andere discussie.
Ik weet dat het fotograferen van sneeuw niet het meest eenvoudige is. In het verleden overbelichte ik mijn foto's in zo'n geval en ik vond de resultaten dan goed genoeg.
Nu heb ik de camera op veschillende manieren ingesteld maar ik blijf de foto's te donker vinden.
Witbalans op allerlei standen gehad (inclusief preset) maar toch vind ik de foto's te donker.
Ik heb ook overbelicht van + 1 tot +3 en ik denk dat daar de oplossing is te vinden, maar ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.
Heeft iemand hier algemene richtlijnen voor?
Waarschijnlijk is het iets simpels wat ik over het hoofd zie maar wat?
Anders zou ik zo snel even geen oplossing kunnen aanwijzen. Ik neem aan dat je met de 18-70 lens schiet? Ga gewoon eens testen. Zet de camera op Shutter-priority, en maak gewoon een hoop foto's, waarbij je na iedere foto de sluitertijd verandert, totdat je een acceptabel resultaat hebt. Ga dan weer eens terug naar P, maak daarmee dezelfde foto, en kijk wat voor sluitertijd de camera zelf uitzoekt. Zit daar een groot verschil tussen, dan weet je dus dat het daar aan ligt.
Hetzelfde trucje kan je natuurlijk uithalen met het diafragma, op de Aperture-priority stand
cjippie777, overbelichten zou het wel moeten doen. Welke vorm van lichtmeting gebruik je? De standaard Matrixmeting zou in sneeuwsituaties al redelijke platen moeten opleveren, en zeker als je 1 stop overbelicht. Kun je anders eens een voorbeeldfoto plaatsen?
Verwijderd
In de preview cursor links/rechts bewegen totdat je de histogram / blown highlights ziet. Pas je belichtingscorrectie zodanig in dat het histogram er goed uit zien (dus niet alleen maar links) en dat tegelijkertijd de de blown highlights afwezig/minimaal zijn.
Bracketing en RAW schieten zijn hierbij overigens fijne vrienden
Achtergrond waarom sneeuw te donker wordt: de lichtmeting van de camera stelt zodanig in dat er gemiddeld "18% grijs" uit komt. Sneeuwplaatjes zijn veel witter dan dat -> onderbelichting.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 15:27 . Reden: Verduidelijking ]
Mooie foto, het snelheidsgevoel komt in ieder geval erg goed over bij mij!Remy schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 22:32:
Detailshot van bovenstaande:
Binnenkort kan ik ook dit soort dingen gaan proberen, want ik heb de mijne vandaag besteld...
Volgende week komen de juweeltjes hoop ik!
Ik ben ook voor de kitlens gegaan. Ken Rockwell is er erg enthousiast over
"it is the best choice wide to tele zoom lens for every Nikon digital SLR". (http://www.kenrockwell.com/nikon/1870.htm)
Dus dat hopen we dan maar he.
Ook ben ik gezwicht voor de 50mm F1.8 en de SB-600 flitser. Even nog geen echte telelens. De 50 mm moet mij vooral korte scherptediepte geven, en soms is de zoom te onhandig of moet die geen risico lopen. Die flitser is een gokje, momenteel flits ik nog niet zoveel omdat ik tot nu toe geen flitser had, alleen heel vroeger had ik een manuele. Echter het flitssysteem van Nikon in het algemeen en de D70 in het bijzonder schijnt zo subliem te zijn dat ik dat maar moet proberen he.
Voor de telelens ga ik denk ik proberen om een goede tweedehands Nikkor te bemachtigen, zoals een aantal mensen hier dat ook gedaan hebben. Als ik de pagina's van Ken Rockwell lees dan zijn vooral de AF of AF-D 70-210 F4.0 of F4.0-5.6, begerenswaardig. Ik ga dan het liefste voor de iets grotere 75-300 F4.0-5.6, maar we zien wel. Eerst dus spelen met de kitlens en de 50mm!
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Ga ik doen, maar ik ben nog even op zoek naar de regels van dit forum, hoe ik een foto mag plaatsen. (formaten, grootte e.d.) Als ik dat heb gevonden plaats ik een foto. (waar kan ik die info vinden? Zou toch ergens in een FAQ moeten staan?)David schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 14:03:
cjippie777, overbelichten zou het wel moeten doen. Welke vorm van lichtmeting gebruik je? De standaard Matrixmeting zou in sneeuwsituaties al redelijke platen moeten opleveren, en zeker als je 1 stop overbelicht. Kun je anders eens een voorbeeldfoto plaatsen?
[ Voor 3% gewijzigd door chippie777 op 05-03-2005 14:25 ]
Ik heb de 75-300 gehad. Het is een heerlijke lens, alleen erg groot en de autofocus is traag. Als je dat geen probleem vindt heb je voor weinig geld een topstuk.
Bijv. ergens lees ik "The camera's job is to get out of the way of photography", waardoor hij beargumenteerd dat het schieten van reso-charts en testbeelden onzinnig is om een camera op zijn ware kwaliteiten te beoordelen.... dat vind ik verfrissend en dat zul je op DP review niet lezen, niets ten kwade van de mensen achter die site trouwens!
Een langzaam focussende telelens... kan ik nog niet zeggen of dat wel of niet een probleem is, want ik weet niet hoe goed da AF van mijn D70 in de praktijk is!
Ik ben niet anders gewend dan dat een telelens langzamer focust dan een midrange zoomlens, ik heb nu bijvoorbeeld de Sigma UC Zoom 70-210, die doet ong. anderhalve seconde over 1 meter -> oneindig! Die tele focus ik toch altijd met de hand, want de AF van mijn SA-300 is niet nauwkeurig genoeg om de platen scherp te krijgen.
Trouwens, mijn Sigma objectieven focussen erg onprettig met de hand, ze hebben speling op het frontelement en missen een goed gevoel. Dat is mijn primaire reden om een nieuwe camera+objectieven te willen en niet gelijk een Sigma 70-300 apo makro super te bestellen, want ik ben bang dat de kwaliteit van de afwerking van dat objectief toch gelijkwaardig is. AF is leuk maar geen noodzaak, en als het niet goed werkt focus ik nog liever zelf, maar dan moet dat goed kunnen.
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
Foto 1:
Lens (mm): 18
ISO: 200
Aperture: 9.0
Shutter: 1/320
Exp. Comp.: 0.0
Flash Comp.: +0.0
Program: Normal
Focus Mode: AF-S
White Bal.: AUTO
ICC Profile: Adobe RGB (1998)
Contrast: NORMAL
Sharpening: NORMAL
Quality: FINE

foto 2
Aperture: 9.0
Shutter: 1/320
White Bal.: SUNNY

foto 3
Aperture: 8.0
Shutter: 1/500
White Bal.: FLASH

foto 4
Shutter: 1/500
White Bal.: CLOUDY

Verwijderd
Je hebt al deze foto's niet overbelicht. Door het vele wit in de foto's schroeft de camera de belichting (te ver) terug, met als resultaat deze te donkere foto's.chippie777 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 16:33:
Hier dan wat foto's waarvan ik vind dat ze te donker zijn. (het gaat dus niet om de compositie)
...
Ik heb vanochtend wat sneeuw foto's geschoten in A'dam in RAW formaat, waarbij ik de EV op 0 heb laten staan. Vervolgens kon ik rustig binnen achter de laptop de juiste overbelichting bepalen in Nikon Capture. De meeste foto's moesten 1 tot 1,5 stops overbelicht worden om de sneeuw net niet te licht te maken.
Op de foto's zullen jullie nog even moeten wachten, aangezien ik nu op mijn laptop zit te internetten via de WAP gateway van Orange World en die ondersteunt geen FTP verbindingen.
(Zie voor meer info over deze vorm van flat-fee mobiel internetten het [GPRS] Orange World topic.)
Tijdelijk een van de foto's maar even bij Imageshack geparkeerd, die kan ik tenminste wel mobiel bereiken:

Deze poes was bij een woonboot op de Herengracht heel voorzichtig de sneeuw aan het verkennen.
Lens: 70-300mm Tamron F/4-5.6D op 190mm
In Nikon Capture heb ik de witbalans op 6500K gezet, de foto 0,6 stops overbelicht, en heb ik het Digital DEE (Dynamic Exposure Extender) filter toegepast (Shadow adjustment = 20, Highlight adjustment = 20, Threshold = 190). Dit laatste haalt de details in de shaduwen meer naar voren, waardoor de foto effectief ook nog iets extra belicht wordt.
Als ik de foto alleen zou overbelichten zou ik ong. 0,8 stops nodig hebben gehad om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen. Alleen zouden dan de schaduwen nog wat donkerder zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2005 17:44 ]
Verwijderd
Inderdaad kun je, zoals emc2 al aangaf, de EV waarde veranderen binnen Nikon Capure (of photoshop RAW). Dit geeft goede resultaten zoals je ziet. Een andere manier is zorgen dat je op het moment van opname de juiste exposure krijgt. Ga er maar even vanuit dat in het geval van sneeuw de D70 de neiging heeft onder te belichten en in het geval van bijvoorbeeld as/vulkaan over te belichten.
Zoals emc2 al aangaf, kun je ervan uitgaan dat je 2/3 stop moet overbelichten met sneeuw.
Je kunt ook overbelichten door simpelweg de EV (+/- knop op de d70) waarde op te schroeven (in Aperture priority betekent dit bijstelling van de sluitertijd en in Shutter priority bijstelling diafragma. In manual kies je ofwel shutter overbelichting ofwel aperture overbelichting).
Een andere mogelikheid is dat je buiten de sneeuw "metert" (een donkerder object), of een schaduwplek in de sneeuw, door middel van het gebruik van de AE-L/AF-L knop (afhankelijk van de custom instellingen van jouw camera). Kies je compositie en ook dan zul je het gewenste resultaat zien. Verder is gebruik van bracketing de juiste methode om een goed begrip te krijgen van belichting.
Er is verder niks tegen op de techniek van emc2, maar om een beter idee te krijgen van jouw D70 zou ik zeggen: probeer de juiste belichting te krijgen op het moment van opname.
Jochem
Dat is ook precies wat ik wil, foto's uit mijn D70 die over het algemeen geen nabewerking nodig hebben. Ik weet het, nu zullen er wat mensen reageren en zeggen dat bij digitale fotografie altijd nabewerking nodig is, maar voor de gewone huis tuin en keuken foto's wil ik gewoon in één keer goede foto's uit de camera.Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:15:
<KNIP>
Er is verder niks tegen op de techniek van emc2, maar om een beter idee te krijgen van jouw D70 zou ik zeggen: probeer de juiste belichting te krijgen op het moment van opname.
Over het algemeen lukt dat prima, met de door mij aangepaste instellingen, maar met de sneeuw ben ik nog lerende, zeg maar.
Ik had van dezelfde composite nog een foto die aardig in de buurt kwam, en inderdaad deze was overbelicht met 1 stop;Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:15:
<KNIP>
Je kunt ook overbelichten door simpelweg de EV (+/- knop op de d70) waarde op te schroeven (in Aperture priority betekent dit bijstelling van de sluitertijd en in Shutter priority bijstelling diafragma. In manual kies je ofwel shutter overbelichting ofwel aperture overbelichting).
Shutter: 1/250
Exp. Comp.: +1.0
White Bal.: AUTO

Mijn witbalance staat in auto trouwens op -3, ik vind de kleuren dan warmer en over het algemeen hoef ik mijn foto's dan niet meer aan te passen. (Trouwens, nagenoeg alle voor ingestelde witbalans heb ik op -3 gezet)
Verwijderd

De scherpte laat misschien nog wat te wensen over, maar ik heb het gevoel dat dat een kwestie van wennen is.
Heb nog niet echt de kans gehad om veel foto's te maken met mijn nieuwe setje glas, maar vooralsnog ben ik er lyrisch over. De AF is werkelijk waar fantastisch, sneller nog dan de kitlens. Wanneer ik meer mooie dingen heb om te laten zien zal ik ze zeker posten.
Beide foto's op 400 ISO, 200mm, f2.8 en genomen op respectievelijk 1/500(!) en 1/400(!) seconde. (Het was een grijze dag)
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2005 22:22 . Reden: ISO waarde erbij gezet.. ]
Op wat voor ISO heb je de foto's gemaakt?Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 18:34:
Hierbij een tweetal crops van de eerste serie foto's die ik met mijn nieuwe Sigma 70-200 f2.8 HSM heb gemaakt. De afstand is ongeveer een meter of vijf/zes.
[afbeelding]
[afbeelding]
De scherpte laat misschien nog wat te wensen over, maar ik heb het gevoel dat dat een kwestie van wennen is.
Heb nog niet echt de kans gehad om veel foto's te maken met mijn nieuwe setje glas, maar vooralsnog ben ik er lyrisch over. De AF is werkelijk waar fantastisch, sneller nog dan de kitlens. Wanneer ik meer mooie dingen heb om te laten zien zal ik ze zeker posten.
Beide foto's op 200mm, f2.8 en genomen op respectievelijk 1/500(!) en 1/400(!) seconde. (Het was een grijze dag)
Geweldige appartuur!
Heel mooi, die 18-70 DX lens, heel mooi glas.
En die 50 mm F1.8, wat is die klein! En toch goed gebouwd.
En wat voelt die D70 toch ook goed aan!
Heel blij dat ik Nikon gekozen heb.
Alleen in het vervolg neem ik niet meer de grijze import versies!
Foto-Konijnenberg had gezegd dat die afkomstig zijn uit de landen om ons heen en niet helemaal uit de V.S. ofzo, dat zou absoluut niet het geval zijn. Echter dat is dus wel zo! Flitser uit USA en D70 uit China. Dus laat je niets wijsmaken door de verkopers!
Anyway, de spullen zijn verder perfect!
Nog niet veel mee gefotografeerd, gewoon wat snapshots gemaakt om te leren hoe dit allemaal werkt.
Die SB-600 flitser in combinatie met het Creative Lighting System (CLS) van de D70 is geweldig!!
Klickable:

SB-600 op de bank gezet, ongeveer 75 cm links van poes, naar rechts schijnend.
De SB-600 als remote TTL slave en de ingebouwde flitser van de D70 op "TTL Commander" mode gezet. Verder zijn er geen lichtbronnen van belang. Op 70 mm genomen. (F4.5)

SB-600 in de rieten mand! 18 mm (F3.5)
Waar baseer je dit op?mr_a schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 22:59:
Foto-Konijnenberg had gezegd dat die afkomstig zijn uit de landen om ons heen en niet helemaal uit de V.S. ofzo, dat zou absoluut niet het geval zijn. Echter dat is dus wel zo! Flitser uit USA en D70 uit China. Dus laat je niets wijsmaken door de verkopers!
En wat is CLS, en hoe gebruik je dat?
Hoezo betwijfel je dat? Heeft Konijnenberg de reputatie altijd alle kits uit Duitsland en Belgie te halen?
USA flitser: op een USA only warranty card die bij de SB-600 flitser in de doos zat
D70 Kit:
1) op de gouden doos is een sticker geplakt met de specificaties waar vrijwel alleen Chinese (??) karakters op staan. In grote letters ook D70 (CK). Wellicht dat CK voor een landecode staat?
2) meegeleverde lader past niet in NL stopcontact. Steker lijkt een beetje het USA type: plat, en dicht naast elkaar. Vermeldt 250 volt. Geen KEMA-keur.
er zit een extra snoer bij voor het NLD stopcontact! zat toch in doos (beter kijken)
Ik ben geen expert in oosterse schrifttalen, voor mijn part komt het uit Japan/Taiwan, echter wat voor mij telt is dat de verkoper een mooier verhaal verteld heeft dat van toepassing was, en dat smaakt niet helemaal goed. Misschien even hun bellen of ze het normaal vinden dat het niet in het NLD stopcontact past?
Ja hallo, ik zie in je specs dat jij dezelfde flitser hebt. Goed je boekjes lezen!En wat is CLS, en hoe gebruik je dat?
CLS is de naam voor het flitser systeem van Nikon. Dus de nieuwe flitsers SB-600 en SB-800, en het werkt alleen i.c.m. met een D70 of andere "CLS enabled" Nikon camera.
Camera's compatible with CLS: D70, D2H. (en vermoedelijk nieuwer...)
Het bijgeleverde boekje "A collection of example photos SB-800/600" heeft als ondertitel "Enter the exciting world of Nikon's Creative Lighting System with the SB-800/600". Zie de voorbeeld plaatjes.
Concreet gebruik je CLS als je gebruikt maakt van de nieuwe i-TTL auto modes.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_a op 09-03-2005 13:01 ]
Konijnenberg verkoopt een Nederlandse versie en een import versie.mr_a schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 00:35:
Hoezo betwijfel je dat? Heeft Konijnenberg de reputatie altijd alle kits uit Duitsland en Belgie te halen?
USA flitser: op een USA only warranty card die bij de SB-600 flitser in de doos zat
D70 Kit:
1) op de gouden doos is een sticker geplakt met de specificaties waar vrijwel alleen Chinese (??) karakters op staan. In grote letters ook D70 (CK). Wellicht dat CK voor een landecode staat?
2) meegeleverde lader past niet in NL stopcontact. Steker lijkt een beetje het USA type: plat, en dicht naast elkaar. Vermeldt 250 volt. Geen KEMA-keur.Er zit stikker op CH (ina)
Ik ben geen expert in oosterse schrifttalen, voor mijn part komt het uit Japan/Taiwan, echter wat voor mij telt is dat de verkoper een mooier verhaal verteld heeft dat van toepassing was, en dat smaakt niet helemaal goed. Misschien even hun bellen of ze het normaal vinden dat het niet in het NLD stopcontact past?
Maar er zit altijd een passende lader bij, dus ik vermoed dat er ergens iets mis gegaan is; even bellen dus.
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat ze Chineze modellen verkopen, maar alleen uit Duitsland en omstreken.
(Overigens had je beter gewoon een Nederlandse versie kunnen kopen vanwege het kleine prijsverschil)
Ok, gewoon weer een leuke naam voor normaal flitsen dus.Ja hallo, ik zie in je specs dat jij dezelfde flitser hebt. Goed je boekjes lezen!
CLS is de naam voor het flitser systeem van Nikon. Dus de nieuwe flitsers SB-600 en SB-800, en het werkt alleen i.c.m. met een D70 of andere "CLS enabled" Nikon camera.
Camera's compatible with CLS: D70, D2H. (en vermoedelijk nieuwer...)
Het bijgeleverde boekje "A collection of example photos SB-800/600" heeft als ondertitel "Enter the exciting world of Nikon's Creative Lighting System with the SB-800/600". Zie de voorbeeld plaatjes.
Concreet gebruik je CLS als je gebruikt maakt van de nieuwe i-TTL auto modes.
[ Voor 5% gewijzigd door Marco op 09-03-2005 00:48 ]
Verwijderd
Ik heb een Engelse D70 gekocht volgens mijn rekening (hallo budget) maar ik heb een model Azië, te zien aan mijn serienummer. Geeft wat geknoei met de registratrie online, maar het zal mij verder worst wezen overigens.suspect schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 00:45:
[...]
Konijnenberg ...
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat ze Chineze modellen verkopen, maar alleen uit Duitsland en omstreken.
(Overigens had je beter gewoon een Nederlandse versie kunnen kopen vanwege het kleine prijsverschil)
[...]
...
En het prijsverschil was in mijn geval een kleine 300 euro.
Toen ik die van mij kocht was het verschil maar €50,- maar ik zie net dat het verschil inmiddels is opgelopen tot €150,- bij Konijnenberg.Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 01:34:
[...]
Ik heb een Engelse D70 gekocht volgens mijn rekening (hallo budget) maar ik heb een model Azië, te zien aan mijn serienummer. Geeft wat geknoei met de registratrie online, maar het zal mij verder worst wezen overigens.
Het is waardevol natuurlijk om uiteindelijk altijd op de importeur terug te kunnen vallen, dus als het prijsverschil kleiner was, of de service meer, dan had ik zeker de NLD versie genomen.
Als Inca Import nou zegt: via de NLD versie altijd 2 jaar garantie, terwijl het wereldwijd slechts een jaar is, dan is de keuze denk ik snel gemaakt!
By the way, ik heb wel ook een Nederlands netsnoertje: toen de poes de grabbelton bestormde waar alles in verpakt zat, kwam daar zowaar dat snoertje uit naar voren! Konijnenberg had het er lost bij gedaan!
* mr_a happy
[ Voor 48% gewijzigd door mr_a op 09-03-2005 13:06 ]
Ik zie het verschil niet zo. Wat is het verschil tussen een Nederlandse en Chinees model? Het blijven allebei Nikon's, worden volgens mij volgens dezelfde specs. gemaakt.mr_a schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 22:59:
Mijn D70 kit is vandaag binnengekomen! (zie paar posts terug)
<KNIP>
<KNIP>
Die SB-600 flitser in combinatie met het Creative Lighting System (CLS) van de D70 is geweldig!!
<KNIP>
Ik heb mijn kit bij Cameranu gekocht en volgens mij komt deze uit Spanje. Prima, mij maakt het niet uit waar deze vandaan komt, zolang de verkopende partij mij maar het vertrouwen geeft, dat als er wat mis is, zij alles zullen doen om het eventuele probleem correct op te lossen. Het scheelde mij toch 200 euro t.o.v. de nederlandse versie. Er zat gewoon een normale stekker bij voor onze stopkontakten en een nederlands camera menu zit er ook op. 200 euro meer voor de firma Inca? Dan wil ik wel eens weten wat dat voor extra's oplevert?
Nu nog de SB-600 aanschaffen. De ingebouwde flitser geeft mij toch te veel beperkingen. Handig voor hier en daar een snap-shot maar voor het meer serieuzer werk wil ik er toch een goede flitser bij. En die zoek ik ook gewoon weer bij de goedkoopste (internet) winkel. (iemand nog tips
Kijk in de pricewatch pricewatch: Nikon Speedlight SB-600(iemand nog tips)
Pasgeleden met de D70 nog wat leuke shots gemaakt
Hier alvast een voorproefje (klik voor grotere versie) binnenkort de rest:

Geschoten met de 50mm 1.8D, blijft fijne lens
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Dat is nou de rand van de boekenkast rechts van de poes, in onscherpe vormVerwijderd schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 09:46:
Remy, wat is die vreemde streep in je foto
[afbeelding]
Wat een mooi beest, Remy! Hij is nog erg jong zo te zien?Remy schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 08:36:
[...]
[afbeelding]
Geschoten met de 50mm 1.8D, blijft fijne lens
Hij staat op het punt om echt uit de foto te springen, zo'n actieve blik heeft hij!
Erg mooi!
[ Voor 23% gewijzigd door mr_a op 10-03-2005 13:19 ]
CH is zwitserlandmr_a schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 00:35:
Er zit stikker op CH (ina)
Hij focust niet meer als ik een aantal mm ga inzoomen, en hij klikt als hij focust als ik niet ben ingezoomt.
Ik ga van het weekend maar even de bon opzoeken en naar de winkel ermee. Ik neem aan dat de winkel mij gewoon een nieuwe lens overhandigd. De camera is gekocht bij een Combi hier in Amsterdam.

Weet je zeker dat het de lens is; met andere woorden, werken andere lenzen wel goed ?
Wat heb je er mee gedaan dan? Laten stuiterenPriyantha Bleeker schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 21:26:
Mijn 18-70 kitlens is aan het overlijden
Hij focust niet meer als ik een aantal mm ga inzoomen, en hij klikt als hij focust als ik niet ben ingezoomt.
Ik ga van het weekend maar even de bon opzoeken en naar de winkel ermee. Ik neem aan dat de winkel mij gewoon een nieuwe lens overhandigd. De camera is gekocht bij een Combi hier in Amsterdam.
Of het zeker de lens is weet ik vrijwel zeker want manual focussen wilt ook niet. En ik heb nog geen andere lenzen. Ik heb de camera als kit gekocht ja. Ik bel de winkel wel even van te voren of ze me gewoon een nieuwe lens kunnen geven. Maar het is een vreemd probleem. Ik zal morgen even kijken of ik het geluid kan opnemen.
idd
Confoederatio Helvetica
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Ja daarom....Zoefff schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 23:12:
Hm, merkwaardig. Wellicht een tandwieltje verschoven, versleten of gebroken ofzo. Dat zou wel wat geratel/getik kunnen veroorzaken. Maar dat mag natuurlijk absoluut niet zomaar gebeuren.
Ik zag laatst in de Exif info dat de sluiter al de 11k is overgegaan. Maargoed daar heeft de lens geen last van en ik ben altijd erg zuinig op mijn camera.
Verwijderd
Verwijderd
Een goede voorbeeldfoto doet mij makkelijker beoordelen overigens
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 10:55 ]
Hoe kan je aan je serienummer zien waar je camera vandaan komt? (is daar een site voor?)Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 01:34:
[...]
Ik heb een Engelse D70 gekocht volgens mijn rekening (hallo budget) maar ik heb een model Azië, te zien aan mijn serienummer. Geeft wat geknoei met de registratrie online, maar het zal mij verder worst wezen overigens.
4100064 4100100 4100112 4100118 4100160 4100244 4100274 4100316 4100580
4100065 4100101 4100113 4100119 4100161 4100245 4100275 4100317 4100581
4100066 4100102 4100114 4100120 4100162 4100246 4100276 4100318 4100582
4100067 4100103 4100115 4100121 4100163 4100247 4100277 4100319 4100583
4100068 4100104 4100116 4100122 4100164 4100248 4100278 4100320 4100584
4100069 4100105 4100117 4100123 4100165 4100249 4100279 4100321 4100585
4100676 4100754 4100844 4101108 4101132 4101144 4101162 4101180 4101198
4100677 4100755 4100845 4101109 4101133 4101145 4101163 4101181 4101199
4100678 4100756 4100846 4101110 4101134 4101146 4101164 4101182 4101200
4100679 4100757 4100847 4101111 4101135 4101147 4101165 4101183 4101201
4100680 4100758 4100848 4101112 4101136 4101148 4101166 4101184 4101202
4100681 4100759 4100849 4101113 4101137 4101149 4101167 4101185 4101203
Verwijderd
Een directe link heb ik niet voor je, maar ik vond het ooit hier:chippie777 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 15:36:
[...]
Hoe kan je aan je serienummer zien waar je camera vandaan komt? (is daar een site voor?)
http://www.nikonians.org/...CForumID86&conf=DCConfID3
Gevonden
Het gaat om het eerste getal van je serienummer:
2 Japan
3 USA
4 Europa (vaste land)
5 Canada
6 Australië/Nieuw Zeeland
7 Asië
8 Groot Brittanië
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 16:27 ]
Ik ken deze site, erg handig maar ik kan het daar niet vinden, ben niet zo'n goede zoekerVerwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 15:57:
[...]
Een directe link heb ik niet voor je, maar ik vond het ooit hier:
http://www.nikonians.org/...CForumID86&conf=DCConfID3
Jij bent duidelijk een betere zoeker dan ik, nu weet ik waar mijn camera vandaan komt. Niet dat het veel uitmaakt voor mij. Een D70 blijft een D70, ze worden toch allemaal in Malaysie gemaakt.Gevonden
Het gaat om het eerste getal van je serienummer:
2 Japan
3 USA
4 Europa (vaste land)
5 Canada
6 Australië/Nieuw Zeeland
7 Asië
8 Groot Brittanië
Nee, gelukkig komt hij/zij niet uit deze serieAcid_Burn schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 15:39:
als je 1 van deze serienummer hebt moet je het even zeggen
4.................<KNIP>.................3
Ik heb m'n camera vandaag voor de tweede keer terug gekregen van Incaa... Op 11 FEBRUARI ingestuurd vanwege 3 stofjes; na 2 weken retour met een complete woestijn in m'n camera. Vandaag *eindelijk* terug en ook op F/22 niets meer te zien.Acid_Burn schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 13:10:
zit het er altijd en op dezelfde plek? Dan zou het idd de sensor kunnen zijn.
Jammer dat dit 4 weken en E82,50 moest kosten
Ik denk dat je voortaan beter een plaatselijke fotograaf kan opzoeken.TAA schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 22:54:
[...]
Ik heb m'n camera vandaag voor de tweede keer terug gekregen van Incaa... Op 11 FEBRUARI ingestuurd vanwege 3 stofjes; na 2 weken retour met een complete woestijn in m'n camera. Vandaag *eindelijk* terug en ook op F/22 niets meer te zien.
Jammer dat dit 4 weken en E82,50 moest kosten
Kost minder, en je kan erop wachten.
Of je maakt hem, zoals zoveelen, zelf schoon.
Met beleid.............
Mvg,
Tijs
Verwijderd
1.099 euro bij MM @ Utrecht (anderhalve week geleden).Tijs_a schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:25:
Weet iemand de actuele prijs van de D70 met kitlens - 18-70 - bij de mediamarkt?
Tijs

Pikant detail is dat er 3 cm naast de stoel een gat van zo'n 10 meter zit
Een week of wat geleden was het nog dik 1300 euro bij MM in AlmereTijs_a schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:25:
Weet iemand de actuele prijs van de D70 met kitlens - 18-70 - bij de mediamarkt?
Tijs
Na wat gegoogle heb ik wat info en een link naar wat pics. Misschien oud nieuws of iets wat jullie al wisten....
Er is een grip van ene HKJENIS waar ik geen pics van kon vinden maar dit heb ik wel gevonden!
http://www.harbortronics.com/news.htm
En hier wat pics: http://www.harbortronics.com/VG-d70.asp
De D70 heeft geen mogelijkheid tot het aansluiten van een extra ontspanknop.
Dit hebben ze opgelost door een extern remote kabeltje vast te plakken aan de camera, om het zo voor het infrarood oog te laten eindigen.
Dan maar liever geen grip.
Mvg Patrick
En op die manier heb je toch een vertical shutter, ook al is het een omweg. Ik wil eerst wat ervaringen afwachten van mensen die de VG-D70 bij Harbortronics hebben besteld, maar ik heb er ook wel oren naar eigenlijk: voor portretfotografie en andere verticale shots is het een uitkomst
Die 18-125 is een prima lens ja, serieus waar voor z'n prijs. Om aan een beetje wide-angle en midzoom-bereik te wennen is het een prima 'leer' lens. Vergeet niet er een UV-filter bij te nemen, zowel goed voor je buitenshots en (extra) bescherming voor je lensStinger666 schreef: Ik ben van plan binnenkort deze camera te kopen met de 18-125 Sigma (Die Remy ook heeft als ik goed heb gelezen)
Je mist helaas ook alle controls, als je iets aan de belichting o.i.d. wil veranderen ben je langer bezig dan normaal en dat lijkt me niet echt fijn.Remy schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:00:
Patrick: het kan ook aan de zijkant: link
En op die manier heb je toch een vertical shutter, ook al is het een omweg. Ik wil eerst wat ervaringen afwachten van mensen die de VG-D70 bij Harbortronics hebben besteld, maar ik heb er ook wel oren naar eigenlijk: voor portretfotografie en andere verticale shots is het een uitkomst
Voor portret werk is dat niet zo erg omdat de belichting dan toch niet veranderd, maar buiten lijkt me het irritant.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Verwijderd
Maar daarvoor moet je camera wel intern aangepast worden (die aansluiting zit namelijk niet standaard aan de zijkant), waardoor je je garantie kwijt zou kunnen raken: http://www.harbortronics.com/D70_Mod.pdf
Je hebt een extra batterij, maar aangezien je nu al 400+ foto's schiet met 1 acculading zie ik niet gelijk in wat het voordeel van een grip is t.o.v. het simpelweg meebrengen van een extra accu.
Verder geen controls en een knurftige constructie om toch nog een extra ontspanknop op de grip mogelijk te kunnen maken (via de IR).
Het enige wat ik kan bedenken is dat je iets makkelijker foto's in portrait stand kunt maken, maar zelfs daarvan betwijfel ik of je er echt wat mee wint.
Met andere woorden, het is gewoon een dure manier om te kunnen zeggen: "Kijk eens wat een dikke camera ik heb"
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Eenmaal gewend, wil je niet anders meer.
Ik was zeker van plan een UV filter erbij te kopen. Van Hoya, dat is toch goed spul?.. kost 44 euro als ik me niet vergis....Ik zag de combi D70+Sigma18-125 voor 999 euro. Das toch een aardige aanbieding.Remy schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:00:
Patrick: het kan ook aan de zijkant: link
[...]
Die 18-125 is een prima lens ja, serieus waar voor z'n prijs. Om aan een beetje wide-angle en midzoom-bereik te wennen is het een prima 'leer' lens. Vergeet niet er een UV-filter bij te nemen, zowel goed voor je buitenshots en (extra) bescherming voor je lensAls je met de voorkant wat raakt moet je misschien een nieuw filter kopen a ~ 20 eur, maar dat is goedkoper dan een front element vervangen of de hele lens vervangen
Ik zal eens meer info zoeken over die andere grip. Misschien is die wat beter uitgerust...
Updateje over de HKJENIS grip.
Deze is idd beter uitgerust. Netjes met een wieltje vast te draaien en niet met een schroevendraaier of muntstuk.
Hier een pic gemonteerd:
http://www.photim.net/nci...20050306100830gato147&O=1
En hier een pic van het losse apparaat:
http://www.photim.net/nci...20050306100830gato147&O=0
Hier een pic van iemand met het ding in zn hand:
http://www.photim.net/nci...0050306100830gato147&O=13
[ Voor 18% gewijzigd door Stinger666 op 14-03-2005 12:18 ]
Verwijderd
Die andere grip, daar kunnen kennelijk AA batterijen/accu's in.Stinger666 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:03:
[...]
...
Ik zal eens meer info zoeken over die andere grip. Misschien is die wat beter uitgerust...

met dank aan Stinger666 voor het vinden van de plaatjes
http://www.hkjenis.com/product/HOLD/DSLR/JND70.htm (als de site het weer doet dan)
Volgens de foto's die ik er van gezien heb ziet deze grip er beter uit dan die van Harbortronics en hij is gespot op de PMA.
Alleen een hardwarehack voor de shutter release gaat mij echt te ver.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 12:24 ]
Maar die site doet het idd niet. Hij is ook beter uitgerust als de Harbotronics grip.
Prijzen liggen tussen de 125 en 250 dollar heb ik gelezen op de diverse fora
[ Voor 58% gewijzigd door Stinger666 op 14-03-2005 12:19 ]
Verwijderd
Zie ik daar nu een lcd scherm op zitten?Stinger666 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:18:
Hé Krusher, je was me net voor. Ik moet sneller leren editten
Maar die site doet het idd niet. Hij is ook beter uitgerust als de Harbotronics grip.
...
Prijs valt me iig wel mee, maar om nu de camera zelf te laten verbouwen..
bij een volledig functionele grip ja. Maar als je nog steeds je armen, polsen en vingers in de meest onmogelijke bochten moet wringen om bijv. je diafragma een stopje hoger of lager te zetten, dan ontgaat het nut me weer een beetje.patrickt35 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:55:
Een extra grip is veel en veel prettiger bij het maken van portret foto's.
Eenmaal gewend, wil je niet anders meer.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
[ Voor 25% gewijzigd door Stinger666 op 14-03-2005 14:25 ]
Verwijderd
Je eigen search-engine stuk?Stinger666 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 14:15:
Kunnen mensen eens zoeken waar die Hkjenis grip te koop is...
Gezamelijk zoeken is makkelijker. Nee, mn google doet het nog hoor
Verwijderd
Nog niet te koop en aangezien er vrijwel niets bekend is verder denk ik dat het model wat op de foto staat een mock-up is.Stinger666 schreef op maandag 14 maart 2005 @ 14:15:
Kunnen mensen eens zoeken waar die Hkjenis grip te koop is... Ik kan hier weer weinig over vinden...
Wat mij betreft Vaporware tot het tegendeel bewezen is.
Verwijderd
2 vraagjes echter:
- 'rammelt' jullie D70 ook? Ik hoor iets rammelen in de buurt van de DC in/V out.
- ik heb een losse body met een nikkor 28-200 lens (ivm vakantie, goed glas komt later). Af en toe (varieert, is niet bij een bepaalde brandpuntsafstand) zie ik een dun lijntje. Het loopt vertikaal, begint rechts van de linker [ van de middelste [ ] in de zoeker en loopt naar beneden nog voorbij de onderste [ ] Ik heb geprobeerd het hieronder weer te geven, hoop dat e.e.a duidelijk is. Iemand enig idee?
[ ]
|
|
|
[ ]
|
|
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 22:03 ]
Er zit een sensor in de camera die de orientatie van de camera detecteert (portrait/landscape). Die kun je in sommige gevallen zachtjes horen.
Dat lijntje hoort daar. Is een onderdeel van het display wat op de spiegel zit.
[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 14-03-2005 22:25 ]
En die lijntjes horen daar idd, die voeden de lcd in je zoeker. Als je goed kijkt is er voor ieder element een lijntje
Ik heb een grip op mijn 10D. Na 2 maanden kan ik slechts zeggen: ik eis een grip op een DSLR.YellowCube schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:31:
Het enige wat ik kan bedenken is dat je iets makkelijker foto's in portrait stand kunt maken, maar zelfs daarvan betwijfel ik of je er echt wat mee wint.
Met andere woorden, het is gewoon een dure manier om te kunnen zeggen: "Kijk eens wat een dikke camera ik heb"
1) Het is veel handiger in portrait stand.
2) De camera wordt zwaarder en balanceert beter tegenover lenzen, tot 1.3 kg. De camera is een stuk minder topzwaar.
3) Gevolg van 2: als je de camera even hebt omhangen en niet vast met een hand, kiept hij niet voorover als je een zware lens erop hebt. (Tot 1.3 kg, want daarboven wordt de lens zwaarden dan de camera, en is hij dus weer topzwaar.)
4) Nu is de camera hoger dan mijn hand breed is; houdt veel prettiger vast.
5) De extra batterij is, als je een remake neemt van een 20 euro, gewoon een mooie zekerheid dat je bijna 100% zeker altijd genoeg stroom bij de hand hebt voor een 800 foto's. (Niet vergeten op te laden dus
Dat hoef je ook niet... je hebt gewoon een wieltje en knopjes op de grip, dezelfde die op de camera zitten, in dezelfde volgorde, en onder dezelfde vingers. (Op de 10D dan, in elk geval.)YellowCube schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:50:
bij een volledig functionele grip ja. Maar als je nog steeds je armen, polsen en vingers in de meest onmogelijke bochten moet wringen om bijv. je diafragma een stopje hoger of lager te zetten, dan ontgaat het nut me weer een beetje.
[ Voor 22% gewijzigd door Katsunami op 15-03-2005 02:37 ]
Verwijderd

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/4855.html
http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=12655802
Verwijderd
http://www.bocaphoto.com/products/new/nikon/nikonacc.htmHunterPro schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 07:03:
ik wil ook zo'n groot rubber ding op m'n zoeker! Waar haal ik die?Eigenlijk wil ik er eentje op het formaat dat je ook op de gewone EOS'en hebt, liefst nog de grote versie daarvan. Maar die waren volgens Foto Konijnenberg niet in het assortiment danwel niet-bestaand
Scroll naar beneden of zoek op "Universal rubber eyecup for Nikon"
Waar het in Nederland te koop is

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 07:10 ]
daarom zeg ik, een volledig functionele grip (zoals jij die op je 10D hebt), zie ik het nut wel van in. Niet een stuk extra plastic dat met wat geknutsel voor de D70 in elkaar gezet is (die heeft namelijk al die instelwieltjes niet)Katsunami schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 02:34:
[...]
Dat hoef je ook niet... je hebt gewoon een wieltje en knopjes op de grip, dezelfde die op de camera zitten, in dezelfde volgorde, en onder dezelfde vingers. (Op de 10D dan, in elk geval.)
[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 15-03-2005 08:36 ]
Ikzelf zit ook serieus over die grip na te denken, en de eerste tijd zonder dat ik m'n D70 laat modden, simpelweg door de betere ergonomie en balans, en daarbij komende extra accutijd.
Verwijderd
Volgens de bronnen staat ie al een eeuwigheid zo op die site zonder verdere info e.d. en het bedrijf schijnt kennelijk ook niet te reageren op emails.. Beetje vaag allemaal.Stinger666 schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 09:48:
Die van Hkjenis moet maar eens van Model naar productiefase gaan. Dan heb je een serieuzere kandidaat. Die meer kan als ik de knopjes moet geloven
Vooralsnog is er dus nu 1 grip beschikbaar voor de D70, ben alleen benieuwt hoe ze een eventuele ombouw willen regelen voor non-US klanten. Als ik al een ombouw overweeg (het heeft meer voordelen, o.a. timelapse) dan stuur ik m'n camera echt niet op naar de VS.
Die knopjes moet je dus niet geloven omdat er simpelweg geen aansluitingen voor zijn.Stinger666 schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 09:48:
Die van Hkjenis moet maar eens van Model naar productiefase gaan. Dan heb je een serieuzere kandidaat. Die meer kan als ik de knopjes moet geloven
Het komt op mij een beetje over als een hoax.
Verwijderd
Het hoeft geen hoax te zijn aangezien dat andere merk ook een hardware hack aanbied om de shutter op de grip te kunnen gebruiken. Het is best mogelijk dat ze een stapje verder gegaan zijn en meerdere zaken hebben doorgevoerd dan 3 draadjes voor de shutter alleen.suspect schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 10:52:
[...]
Die knopjes moet je dus niet geloven omdat er simpelweg geen aansluitingen voor zijn.
Het komt op mij een beetje over als een hoax.
Site werkt weerVerwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:14:
[...]
Die andere grip, daar kunnen kennelijk AA batterijen/accu's in.
[afbeelding]
met dank aan Stinger666 voor het vinden van de plaatjes
http://www.hkjenis.com/product/HOLD/DSLR/JND70.htm (als de site het weer doet dan)
Volgens de foto's die ik er van gezien heb ziet deze grip er beter uit dan die van Harbortronics en hij is gespot op de PMA.
Alleen een hardwarehack voor de shutter release gaat mij echt te ver.
Maar om de grip van dat plaatje te bekijken moet je hier zijn:
http://www.hkjenis.com/English/HOLD/professional/JND70P.htm
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen via de post. Het is een Delta LCD Hood die ik op Ebay gevonden heb voor 24,99 + 3,90 euro verzendkosten. De verkoper en de distributeur zitten in Krakow in Polen.
Echt perfekt dingetje. Veel beter en mooier dan het originele kapje en volgens mij nog goedkoper ook. Waarom komt Nikon zelf niet op dit idee ?
Ik heb er meteen ook één voor de Panasonic FZ20 van mijn vrouw gekocht dus slechts één keer verzendkosten. Binnen 6 dagen had ik 'm in huis.
Ze zijn er voor een heleboel verschillende camera's.
Hier is de link naar de veiling:
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...0020&item=3880911728&rd=1
Leuke lamp, overigens !!
* YellowCube is in een wat negatieve/sceptische bui vandaag
Dat is zeker een stoer ding zeg!Smallblock schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:10:
Eindelijk een goede en mooie lcd protector voor de D70 !!
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen via de post. Het is een Delta LCD Hood die ik op Ebay gevonden heb voor 24,99 + 3,90 euro verzendkosten. De verkoper en de distributeur zitten in Krakow in Polen.
Echt perfekt dingetje. Veel beter en mooier dan het originele kapje en volgens mij nog goedkoper ook. Waarom komt Nikon zelf niet op dit idee ?
Ik heb er meteen ook één voor de Panasonic FZ20 van mijn vrouw gekocht dus slechts één keer verzendkosten. Binnen 6 dagen had ik 'm in huis.
Ze zijn er voor een heleboel verschillende camera's.
Hier is de link naar de veiling:
http://cgi.ebay.de/ws/eBa...0020&item=3880911728&rd=1
Ja, dat wel.YellowCube schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:12:
Is idd leuk en zorgt voor wat afscherming van de zon, maar dan moet ik dus na elke foto het klepje opendoen om even m'n histogram te bekijken.
Leuke lamp, overigens !!
Het nut van zo'n deur ontgaat me ook even.YellowCube schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:12:
Is idd leuk en zorgt voor wat afscherming van de zon, maar dan moet ik dus na elke foto het klepje opendoen om even m'n histogram te bekijken.
Het standaardkapje voldoet prima, je moet echt zwaar verkeerd met je apparaat omgaan wil je dat lcdtje met kapje beschadigen..
Sinds vandaag eigenaar van een D70 body! Nu de lens nog ;P
Dit topic is gesloten.