Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 3

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.180 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Vandaag tohc maar de knoop doorgehakt en een D70 gehaald met Sigma 18-125 (+UV Filtertje van Tiffen en extra accu en 1GB Ultra II Sandisk) en nu maar kijken wat ik er van bak. Testcases genoeg vanwege mn werk in het licht en geluid. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artz schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 01:22:
[...]
...

Sinds vandaag eigenaar van een D70 body! Nu de lens nog ;P
Stinger666 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:21:
Vandaag tohc maar de knoop doorgehakt en een D70 gehaald met Sigma 18-125 (+UV Filtertje van Tiffen en extra accu en 1GB Ultra II Sandisk)...
Welkom bij de club heren :)

Ik ben op zoek naar een afstandsbediening in sleutelhanger formaat, heeft iemand een idee waar ik deze kan kopen in Nederland? Anders moet ik het met de Philips sbcru 151 doen, volgens mij de kleinste universele?

En om nu €29,95 te betalen voor de orginele Nikon remote vind ik ook weer zot.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:29:
Ik ben op zoek naar een afstandsbediening in sleutelhanger formaat, heeft iemand een idee waar ik deze kan kopen in Nederland? Anders moet ik het met de Philips sbcru 151 doen, volgens mij de kleinste universele?
Er loopt momenteel een IA op DPZ voor zo'n kleine remote: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=15844
Ze staan op het punt om te bestellen, maar misschien kun je nog mee doen als je heel snel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:52:
[...]
Er loopt momenteel een IA op DPZ voor zo'n kleine remote: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=15844
Ze staan op het punt om te bestellen, maar misschien kun je nog mee doen als je heel snel bent.
Afbeeldingslocatie: http://www.pogoproducts.com/images/prcweb.gif

Thanks, das precies wat ik zoek :)

Hopelijk kan ik nog meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo lekker he die AB's van nog geen €5,- bij de Blokker ;)

okay dan, wel een beetje groot misschien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:17:
...

okay dan, wel een beetje groot misschien :D
Das een understatement :P Dan haal ik liever die van Philips

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS102935g.gif
Philips sbcru 151, €12,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misscien een beetje een stomme vraag, maar ik kom er niet uit.
Ik heb geen idee hoe ik in mijn D70 kan instellen dat mijn naam in de exif komt te staan, dus zo van:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Artist "mijn naam" :*)
Copyright "....."
enz.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bij mijn vorige camera (canon a60) kon ik dat via de pc instellen. Maar met m'n D70 heb ik geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. :?

Kan dit uberhaupt bij de D70? Of moet ik dat handmatig (of via een batch) gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

Er zit in het "SET UP" menu een optie "Bld commentaar", daarmee kan je commentaar toevoegen aan foto's. Ik weet alleen niet hoe het precies werkt, en of het voor 1, of alle foto's is. Dat is vast wel in de handleiding te vinden ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoefff schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:39:
Er zit in het "SET UP" menu een optie "Bld commentaar", daarmee kan je commentaar toevoegen aan foto's. Ik weet alleen niet hoe het precies werkt, en of het voor 1, of alle foto's is. Dat is vast wel in de handleiding te vinden ;)
Deze tekst komt in het EXIF veld "User Comment" te staan, en is voor elke foto die je maakt gelijk.
De standaard Artist en Copyright velden kun je helaas niet rechtstreeks met de D70 vullen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 13:31:
[...]
De standaard Artist en Copyright velden kun je helaas niet rechtstreeks met de D70 vullen.
K*T! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Mja, maar ondertussen kan je toch wel gewoon "Copyright $naam" in het user-comment veld zetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Stinger zit met een hoop vragen waar de manual niet direct antwoord op geeft en userinput wel hoop ik. B)

Als het een n00bvraag is gewoon erbij zetten en dan zoek ik het zelf nog wel op

1. Wat doet een rear curtain flash? Ik kan het verschil niet echt ontdekken? Wanneer gebruik je het?

2. Ik houd van Vivid colors en heb dat dan ook ingesteld. Maar ik zie ook dat ik dan gewoon in RGB1 schiet en niet in Adobe RGB (Waarvan ik de kleuren iets mooier vind) Wat gebruiken jullie zelf? Wie heeft er hier de voorkeur voor RGB Adobe? Of wat voor instellingen pakken jullie afhankelijk van je smaak. Naar eRGB moet ik nog eens goed kijken.

3. Ik heb voor die kleuren ook de witbalans aangepast. Op advies zet ik hem zowieso niet op auto maar pas ik hem aan aan de situatie. De witbalans heb ik bij de meeste instellingen op -1 gezet. Zo worden de kleuren wat meer geel en rood. Ik houd niet zo van koele foto's. Wat is jullie voorkeur (met de levendige kleuren die ik wil bereiken)

4. Waar ik ook niet uitkom is welke soort metering je waar gebruikt?

* 3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor
* Center-weighted: Weight of 75%(8mm circle) given to 6, 8, 10, or 13-mm circle in center of frame, or weighting based on average of entire frame
* Spot: Meters 2.3mm circle (about 1% of frame) centered on active focus area.

Je hebt deze drie instellingen. Ik gebruik voor de zekerheid nu maar de bovenste, maar wanneer gebruik je nou die andere? En bij Center weighted > Waarom zou ik de grote van de circle aanpassen?

5. Kan iemand me fatsoenlijk uitleggen waarvoor het BKT Bracketing gedeelte is?

Binnenkort meer ik ga weer verder met de manual bestuderen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Stinger666 op 18-03-2005 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Stinger666 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:00:
Stinger zit met een hoop vragen waar de manual niet direct antwoord op geeft en userinput wel hoop ik. B)

Als het een n00bvraag is gewoon erbij zetten en dan zoek ik het zelf nog wel op

1. Wat doet een rear curtain flash? Ik kan het verschil niet echt ontdekken? Wanneer gebruik je het?
Als je rear curtain flash gebruikt, flitst hij 2 keer, namelijk voordat de sluiter opent, en vlak voordat de sluiter weer sluit. Als het goed is, krijg je daarmee een natuurlijker lichtbeeld. Nadeel is wel dat je langere sluitertijden (en dus een statief) moet gebruiken om er nuttig gebruik van te kunnen maken.
2. Ik houd van Vivid colors en heb dat dan ook ingesteld. Maar ik zie ook dat ik dan gewoon in RGB1 schiet en niet in Adobe RGB (Waarvan ik de kleuren iets mooier vind) Wat gebruiken jullie zelf? Wie heeft er hier de voorkeur voor RGB Adobe? Of wat voor instellingen pakken jullie afhankelijk van je smaak.
Ik gebruik zelf de standaardinstelling, maar moet eerlijk zeggen dat ik me hier nog niet echt mee bezig heb gehouden (en er ook nog weinig vanaf weet ;) ).
3. Ik heb voor die kleuren ook de witbalans aangepast. Op advies zet ik hem zowieso niet op auto maar pas ik hem aan aan de situatie. De witbalans heb ik bij de meeste instellingen op -1 gezet. Zo worden de kleuren wat meer geel en rood. Ik houd niet zo van koele foto's. Wat is jullie voorkeur (met de levendige kleuren die ik wil bereiken)
Persoonlijk vind ik de foto's uit de D70 soms ook wat te koud, daarom heb ik de witbalans instelling ook altijd net iets warmer staan dan standaard. Over het algemeen werkt de automatische witbalans vrij goed, maar zelf instellen per foto/situatie is natuurlijk altijd beter.
4. Waar ik ook niet uitkom is welke soort metering je waar gebruikt?

* 3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor
* Center-weighted: Weight of 75%(8mm circle) given to 6, 8, 10, or 13-mm circle in center of frame, or weighting based on average of entire frame
* Spot: Meters 2.3mm circle (about 1% of frame) centered on active focus area.

Je hebt deze drie instellingen. Ik gebruik voor de zekerheid nu maar de bovenste, maar wanneer gebruik je nou die andere? En bij Center weighted > Waarom zou ik de grote van de circle aanpassen?
De metering heeft te maken met de belichting. Als je matrixmeting gebruikt, probeert de camera een goed evenwicht tussen de lichte en donkere vlakken te vinden, waarbij er dus 5 vlakken zijn (midden, linksboven, rechtsboven, linksonder, rechtsonder). Over het algemeen voldoet dit aan je eisen.

Wanneer (ik) andere metering gebruik, is als je bijvoorbeeld een gebouw tegen de zon in fotografeert. Als je dan matrixmeting gebruikt, zal de lucht boven het gebouw goed belicht zijn, terwijl het gebouw zelf zwaar onderbelicht is. Als je in dit geval spotmeting gebruikt, kan je die richten op het gebouw. Resultaat is een goed belicht gebouw, maar vaak wel een overbelichte lucht.

Dit staat overigens ook vrij duidelijk uitgelegd in de handleiding volgens mij :)
5. Kan iemand me fatsoenlijk uitleggen waarvoor het BKT Bracketing gedeelte is?
Zelf gebruik ik het eigenlijk bijna nooit, maar (volgens mij) houdt bracketing in dat je een aantal foto's maakt, waarbij de belichting steeds een klein stapje word aangepast. Je krijgt dan 3 foto's, waarvan er 1 enigzins overbelicht, 1 onderbelicht, en 1 normaal belichte foto tussen zit.
Binnenkort meer ik ga weer verder met de manual bestuderen ;)
Succes ;)

Er zijn vast mensen die mij kunnen aanvullen of verbeteren, maar ik hoop dat ik je hier wat verder mee kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Alvast bedankt voor je antwoorden. Dat van die spotmeting had ik idd goed begrepen maar ik twijfelde ;)

Ik heb bracketing even getest, maar heb ik voorlopig niet echt nodig ;)

Forget wat ik zei over Adobe RGB. Dat is toch minder in de meeste situaties. De kleuren groen en blauw zijn realistischer maar de overige kleuren toch minder....

Ik twijfel na 30 test pics met gekleurde objecten (Waar primair rood, groen en blauw (Ook veel geel)in zit) tussen sRGBIa (Standaard) en sRGBIIIa. Iemand de overtuigende mening?

Meer antwoorden welkom ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Stinger666 op 18-03-2005 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 18:58
Stinger666 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:00:
Zoefff schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:19:
Als je rear curtain flash gebruikt, flitst hij 2 keer, namelijk voordat de sluiter opent, en vlak voordat de sluiter weer sluit. Als het goed is, krijg je daarmee een natuurlijker lichtbeeld. Nadeel is wel dat je langere sluitertijden (en dus een statief) moet gebruiken om er nuttig gebruik van te kunnen maken.
Niet helemaal, er wordt maar 1 keer geflitst.
Normaal gesproken wordt er geflitst als de sluiter net open gaat, maar met rear curtain pas vlak voordat de sluiter dicht gaat.
Stel dat je in het donker een foto maakt met een lange sluitertijd van een rijdende auto, je ziet dan met een normale flits de streep die de verlichting maakt vóór de auto, waardoor het lijkt alsof hij achteruit rijdt.
Met rear curtain komt die streep keurig aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Er word wel degelijk 2 keer geflitst hoor. Kijk maar eens als je een foto maakt, zodra de spiegel omhoog klapt word er geflitst, en nogmaals vlak voordat 'ie naar beneden klapt.

Als je toevallig een draadloze koptelefoon op je hoofd hebt (infrarood) dan hoor je ook dat er 2 keer geflitst word, kwam ik bij toeval achter :P
edit:

Niet te vaak doen trouwens. Ik zie nu nog steeds de flits :+

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 18-03-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 10:42

Beaves

Usque ad Finem

Zoefff schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 17:13:
Er word wel degelijk 2 keer geflitst hoor. Kijk maar eens als je een foto maakt, zodra de spiegel omhoog klapt word er geflitst, en nogmaals vlak voordat 'ie naar beneden klapt.

Als je toevallig een draadloze koptelefoon op je hoofd hebt (infrarood) dan hoor je ook dat er 2 keer geflitst word, kwam ik bij toeval achter :P
edit:

Niet te vaak doen trouwens. Ik zie nu nog steeds de flits :+
De eerste flash geen echte flash, maar een pre-flash, altans, bij mijn 20D is dat zo.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 13:31:
Deze tekst komt in het EXIF veld "User Comment" te staan, en is voor elke foto die je maakt gelijk.
Ik heb wel pasgeleden ergens een Photoshop plugin gevonden waarmee je de EXIF info van een foto kunt bewerken. Misschien is die plugin te batchen. Ik weet echter niet meer waar ik hem vandaan had, en ik gebruikte hem ook niet. Dat wordt dus even zoeken op Google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoefff schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:19:

[...]
Persoonlijk vind ik de foto's uit de D70 soms ook wat te koud, daarom heb ik de witbalans instelling ook altijd net iets warmer staan dan standaard. Over het algemeen werkt de automatische witbalans vrij goed, maar zelf instellen per foto/situatie is natuurlijk altijd beter.
Je kan hierbij ook een zgn. 'custom curve' uploaden naar je camera. Om dit te doen moet je wel Nikon Capture hebben, en dan kan je via de camera control de curve uploaden. Wat je dan doet, is op je computer naar aanleiding van een voorbeeldfoto de curves bijtrekken (zit ook in photoshop) waardoor je bijvoorbeeld de foto wat warmer kan maken. Vervolgens worden alle foto's op die manier genomen. Als je echter in RAW schiet (wat je trouwens sowieso altijd zou moeten doen) kan je de foto's waarmee je eventueel niet tevreden bent met je eigen custom curve alsnog achteraf aanpassen.
[...]
Zelf gebruik ik het eigenlijk bijna nooit, maar (volgens mij) houdt bracketing in dat je een aantal foto's maakt, waarbij de belichting steeds een klein stapje word aangepast. Je krijgt dan 3 foto's, waarvan er 1 enigzins overbelicht, 1 onderbelicht, en 1 normaal belichte foto tussen zit.
Bracketing is bij de D70 voor meerdere zaken te gebruiken. (Ook dit staat vrij helder in de handleiding). Belichting, flitssterkte en witbalans mogelijk aan te passen, bij de eerste twee neem je dan twee of drie verschillende foto's achter elkaar, en wordt steeds de belichting on flitsintensiteit aangepast volgens een door jou aangegeven interval (max verschil +/-2.0 EV). Ook heb je met bracketing de mogelijkheid om bijvoorbeeld met de witbalans te spelen. De camera maakt dan slechts één foto, en slaat die drie keer op met een aparte witbalans-instelling. Er staat me bij dat je deze optie alleen kan gebruiken als je in JPG fotografeert, wat op zich logisch is aangezien je bij RAW-bestanden altijd de witbalans achteraf nog kan aanpassen.

Gewoon een keer proberen, kost niks ;) en het wijst zich allemaal vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een tip voor de Nikon gebruikers die regelmatig foto's schieten op ISO 1250 & 1600: Noise Ninja 2.0.
Ik kon m'n ogen niet geloven toen ik het resultaat zag van dit prachtige stukje software dat ook als plug-in voor Photoshop bestaat, het is de eerste keer dat ik een ruisfilter zie die zo goed als geen negatieve invloed heeft op de scherpte van een foto.
Alhoewel je nog flink wat instelmogelijkheden hebt kan je voor elk type DSLR een specifiek profiel gebruiken zoals de D70/1600 hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://212.100.184.130/oamedia/zonder.jpgAfbeeldingslocatie: http://212.100.184.130/oamedia/met.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is indeed mooie software. Liefhebbers kunnen het hier downloaden. Volledige versie (met alle features) is niet gratis maar dat kun je verder ook wel op hun site lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik gebruik zelf het programma "Noiseware Professional Edition", en moet zeggen dat ik daar ook erg over te spreken ben. Toch zie ik het vaak wel als een laatste redmiddel. Het is gewoon onmogelijk om alle scherpte te behouden, maar als je zo'n programma gebruikt kan je eventueel ook nog weer wat scherpte terughalen met Photoshop. Het is in ieder geval wel de moeite waard om er eens naar te kijken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik moet mijn versie van NeatImage eens gaan upgraden. Die doet hetzelfde en geeft ook ontzettend goede resultaten. Vaak foto's die ik op ISO400 met mijn Canon A40 heb gemaakt mee kunnen redden. Bij mijn D70 is de ruis bij ISO1600 nog steeds minder dan bij ISO400 van de A40, dus heb ik nog niet echt behoefte gehad aan NeatImage.

Bestaat er trouwens ook een versie die dit met een NEF-file voor elkaar krijgt?

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

Acid_Burn

uhuh

Grain Surgery is een plugin voor PS dus kan je na het importeren van je NEF dus ruis weghalen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat experimenteren met Autostitch en PanaVue Image Assembler tot het volgende (voorlopige) resultaat gekomen. Ga binnenkort een keer een mooi panorama schieten ergens buiten.

Onderstaande foto is een stitch van 18(!) foto's die ik van mijn kamertje heb gemaakt. Camera op een statief en dan gewoon ronddraaien. Heb de foto's automatisch aan elkaar laten stitchen, zoals op sommige punten duidelijk te zien is, misschien krijg je een beter resultaat als je handmatig met vlaggetjes aangeeft waar de overeenkomstige punten zitten.

Enige nadeel op dit moment is dat je met bestanden van meer dan 100 MB aan het werk bent, en dat vind mijn oude beestje niet zo gezellig meer. :-p

Afbeeldingslocatie: http://kirvis.cambridgelaan.nl/got/kamerklein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hm, dat is geen verkeerd resultaat :)

Ik heb laatst ook even snel een panoramatje geschoten, in helaas wat grauwe weersomstandigheden. Vervolgens snel geprobeerd te plakken met "Panorama Factory", maar die heeft er echt een zootje van gemaakt qua belichting. Op alle naden zit een donkere vlek ofzo, geen idee waar dat vandaan komt. En hoe verder je naar links gaat, hoe donkerder de foto word. Dat was ook wel een beetje zo, maar niet zo extreem als op het panorama :X

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55075/full.jpg
Clique voor groot

Anyway, nog geen zin gehad om het over te doen, aangezien pjuter hier wel even op staat te ratelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoefff schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:35:

Ik heb laatst ook even snel een panoramatje geschoten, in helaas wat grauwe weersomstandigheden. Vervolgens snel geprobeerd te plakken met "Panorama Factory", maar die heeft er echt een zootje van gemaakt qua belichting. Op alle naden zit een donkere vlek ofzo, geen idee waar dat vandaan komt. En hoe verder je naar links gaat, hoe donkerder de foto word. Dat was ook wel een beetje zo, maar niet zo extreem als op het panorama :X

[afbeelding]
Clique voor groot

Anyway, nog geen zin gehad om het over te doen, aangezien pjuter hier wel even op staat te ratelen ;)
Heb je wel de sluitertijd, het diafragma en de witbalans vastgezet voordat je ging pannen? Anders krijg je zelden een goed resultaat omdat de camera bij elke opname de lichtintensiteit meet. De Canon G3 heeft daar bijvoorbeeld een speciale mode voor. De instellingen van de eerste pano opnamen worden ook gebruikt voor de rest van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ja, dat heb ik gedaan. Lang leve het knopje "AE-L/AF-L" :P

De afzonderlijke foto's zien er ook oke uit, alleen de pano is verneukt.

[ Voor 45% gewijzigd door Zoefff op 23-03-2005 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Zoefff schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:35:

[afbeelding]
Clique voor groot

Bij de camera options (icoontje naast het schaartje) Exposure Correction uitzetten en bij blending options (zigzag icoontje) beide vinkjes uitzetten en dan nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier die de D70 bij topvision.de heeft besteld, en zo ja...krijg je dan zo'n grijze markt camera of een Duitse?
En is er iemand die zich aangemeld heeft voor de duitse cashback actie en ook daadwerkelijk z'n geld heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

gezien het blijkt dat de europese download functies zijn uitgeschakeld, heb ik de vraag: weet iemand misschien waar ik nikon capture kan downloaden?

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Nikon Capture moet je voor betalen, alleen de updates zijn gratis te downloaden.

Hier een shot van gister met de D70: Deze kat hing in de straat uit het raam, behoorlijk flink beest. Sowieso zijn ze volgens mij bijna allemaal daar lid van de sumo-kitty-club, maar ok 8)7

Kat zegt mrauww :P

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/foto/mrauw600.jpg

Niet uberscherp, maar moest dan ook even snel schieten terwijl hij nog z'n bek open had :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Omg :o

Dat is "one angry kitten" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrrrrrrrrrrrrrRemy :D lekkere plaat, mooi moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 16:32

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuw sneller CF geheugen voor m'n D70. Ik wil Sandisk Extreme of Ultra II kopen (1 of 2 gb).
Volgens deze site: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-6816 zit er niet veel verschil in de Extreme of Ultra II versie.

Ik maak nog al veel foto's in continu mode. Die schoot ik eerst altijd op jpeg fine, maar wil dus nu op raw (NEF) formaat gaan schieten.
Heeft iemand hier ervaring mee icm 1 van deze 2 types geheugen? Volgens die site (en het Nikon boekje) kan je er ongeveer 4 achter elkaar maken, maar ik vraag me een beetje af wat de wachttijd na die 4 opnames is. Is die acceptabel?

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:24:
GrrrrrrrrrrrrrRemy :D lekkere plaat, mooi moment.
Ik heb er nog 1 van die dikke, toen hij ons nastaarde, dit keer wel scherp:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/nastaren600.jpg

Hier ook klik voor fullsize :) Kat was blijkbaar niet zo blij dat ik de cam op hem richtte :P

edit:
Heeft iemand hier ervaring mee icm 1 van deze 2 types geheugen? Volgens die site (en het Nikon boekje) kan je er ongeveer 4 achter elkaar maken, maar ik vraag me een beetje af wat de wachttijd na die 4 opnames is. Is die acceptabel?
1 tot 3 seconden, dan kan je weer 3 fps schieten als je tussentijds niet klikt. Er wordt met 4 ~ 5 MB/sec weggeschreven, en elke NEF is ongeveer 5 MB, dan is het wel duidelijk he ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Remy op 24-03-2005 20:36 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:38
DeWaanzin schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:23:
Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuw sneller CF geheugen voor m'n D70. Ik wil Sandisk Extreme of Ultra II kopen (1 of 2 gb).
Volgens deze site: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-6816 zit er niet veel verschil in de Extreme of Ultra II versie.

Ik maak nog al veel foto's in continu mode. Die schoot ik eerst altijd op jpeg fine, maar wil dus nu op raw (NEF) formaat gaan schieten.
Hier even getest met een Lexar Media 1GB 80X WA kaartje, de eerste 4 foto's in continue mode gaan gewoon @ full speed, dan zit de buffer vol en moet ie even inhalen met wegschrijven, vanaf dat moment maakt hij nog 1 pic per seconde. Dit op RAW zonder JPEG basic erbij. Moet zeggen dat ik continue mode @ JPEG Fine toch prettiger vind, ik heb pas 1x voor elkaar gekregen dat hij daarbij door de buffer heen was en dat was na zo'n 50 foto's :o

Het verschil tussen de Lexar en die Sandisk kaartjes kun je zelf wel bepalen a.d.h.v. je eigen link denk ik ;)

Oh, ik zal me hier trouwens ook even voorstellen, nu bijna een week in het bezet van een D70 (nouja, technisch gezien is ie niet van mij maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.)
Apparatuur:
Nikon D70
18-70DX
Oude 70-210 Nikkor AF lens (push'n'pull lens, hij is optisch niet de beste, maar de beeldkwaliteit is voor mij sowieso ondergeschikt aan het 'fotografie-gevoel', dat is er zeker! ;))
Nikon SB800
1GB Lexar CF (80x)
Een extra accu, merk Lenmar. (Prijsverschil met de Nikon accu's is _groot_, op de Lenmar zit 3 jaar garantie tegen 1 jaar op de Nikon (bij konijnenberg dan), voor mij genoeg reden om voor de Lenmar te gaan. Ben ook naamloze accu's tegengekomen voor rond de €7 op duitse sites, dat vertrouw ik dan weer niet helemaal).
En verder nog de standaard meuk als een tas, twee B+W filters voor de 18-70 (UV en pol) en een Tiffen UV sky filter voor op de 70-210.

Eerste indrukken na 1 week en zo'n 1k pics? Ik heb weer het gevoel dat ik foto's maak! Hiervoor had ik een Olympus C2500L, tevens het eerste qua digitale fotografie dat ik had. Deze cam had ook een SLR principe (dan wel zonder verwisselbare lenzen, maargoed, het was een spiegelreflex), maar de D70 voelt echt zóveel beter aan! :) Ik heb weer het gevoel een fototoestel vast te hebben ipv een stuk plastic met knopjes erop. Ook die twee keuzewieltjes, voor en achteraan werken imo geniaal. De cam is daarnaast ook nog heel intuitief, zelfs mijn moeder snapt hem. :+

Ik ben er iig tevreden mee, een hele prettige cam! :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Remy schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:09:
Nikon Capture moet je voor betalen, alleen de updates zijn gratis te downloaden.
De trial versie is ook gratis te downloaden, die heb ik namelijk al gehad, alleen deze install is niet gebackupped bij mijn format. Je kunt met je camera informatie zo aan de software komen, maar voor Nikon USA heb je informatie nodig van een amerikaanse camera en zoals ik al zei de europese download site is momenteel dicht.

Niemand anders een locatie?

one more thing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MLO2 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:44:
[...]

Niemand anders een locatie?
Ik word ook niet goed van die Nikon sites :/ maar goed ze zullen wel een reden hebben ofzo..

check je mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Hier even getest met een Lexar Media 1GB 80X WA kaartje, de eerste 4 foto's in continue mode gaan gewoon @ full speed, dan zit de buffer vol en moet ie even inhalen met wegschrijven, vanaf dat moment maakt hij nog 1 pic per seconde. Dit op RAW zonder JPEG basic erbij. Moet zeggen dat ik continue mode @ JPEG Fine toch prettiger vind, ik heb pas 1x voor elkaar gekregen dat hij daarbij door de buffer heen was en dat was na zo'n 50 foto's :o

Het verschil tussen de Lexar en die Sandisk kaartjes kun je zelf wel bepalen a.d.h.v. je eigen link denk ik ;)
Dankjewel voor het testen. Heb je op sportstand getest? Mijn Dane-elec kaartje doet dat dus nu ook, 4 @fullspeed, daarna ongeveer 1 per seconde. Op jpeg fine doetie er 12 @fullspeed daarna gaat de snelheid iets onderuit.
Mmmmm door dit verhaal ben ik ben nog niet overtuigd dat ik zo'n snelle CF kaart moet kopen (maar wil het natuurlijk wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DeWaanzin schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:11:
[...]

Dankjewel voor het testen. Heb je op sportstand getest? Mijn Dane-elec kaartje doet dat dus nu ook, 4 @fullspeed, daarna ongeveer 1 per seconde. Op jpeg fine doetie er 12 @fullspeed daarna gaat de snelheid iets onderuit.
Mmmmm door dit verhaal ben ik ben nog niet overtuigd dat ik zo'n snelle CF kaart moet kopen (maar wil het natuurlijk wel)
Nee, niet op sportstand getest. Gewoon Manual @ Continue mode. Dit maakt ook geen verschil neem ik aan?
Op jpeg fine doet ie er bij mij dus wel meer dan 12, ben een keer boven de 100 gekomen :P (Verklaard ook meteen dat ik er al rond de 1000 pics mee geschoten heb ja :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

1 tot 3 seconden, dan kan je weer 3 fps schieten als je tussentijds niet klikt. Er wordt met 4 ~ 5 MB/sec weggeschreven, en elke NEF is ongeveer 5 MB, dan is het wel duidelijk he ;)
Maar die Sandisk Extreme CF kaarten doen toch 20mb/s?? Theoretisch zou je dan toch na 0.25 sec weer een foto kunnen maken, of zit ik er nu heel erg naast.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Nee, je zit er niet naast, maar je vergeet de andere factoren, zoals de interne I/O (datatransfersysteem) van de D70 ;) Als die maar max 4 tot 5 MB per sec aan kan, kan je er wel een kaartje van 100MB/sec erin duwen...als de D70 niet harder kan dan 5MB per sec wegschrijven, dan doet dat kaartje ook....juist, 5MB/sec :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Remy schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:44:
Nee, je zit er niet naast, maar je vergeet de andere factoren, zoals de interne I/O (datatransfersysteem) van de D70 ;) Als die maar max 4 tot 5 MB per sec aan kan, kan je er wel een kaartje van 100MB/sec erin duwen...als de D70 niet harder kan dan 5MB per sec wegschrijven, dan doet dat kaartje ook....juist, 5MB/sec :)
Snap ik, maar is het dan opzich niet opmerkelijk dat de D70 op verschillende kaartjes toch verschillende snelheden haalt? Theoretisch zou hij dan toch op kaartjes die 20MB/s halen én op kaartjes die 10MB/s halen gewoon met 5MB/s moeten wegschrijven? Toch niet met 5MB/s op de eerste en 4.5MB/s op de tweede? Er zitten aan http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-6816 te zien toch nog wel wat verschillen tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin

DeWaanzin

Remy schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:44:
Idd, dom dom dom, gewoon ook nog even snappen wat hier http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-6816 nu eigenlijk staat. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat ik helemaal geen snellere kaart hoef te kopen, dat zou zware overkill (igv Sandisk Extreme 4x overkill) zijn in m'n camera .

[ Voor 2% gewijzigd door DeWaanzin op 24-03-2005 23:11 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MLO2 -> miekd + bookmark ;o

edit:
+ bedankje aan Krusher :)

en dan nog maar eens even klagen over nikon. Waarom moet je in godsnaam eerst 4.0 dan 4.2 en dan 4.2.1 installeren. Waarom kan dat niet allemaal in één?

Zwakke support ;/

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik wil graag foto's afdrukken bij een "gewone" afdrukcentrale. Geen topfoto's maar gewoon foto's ter herrinering. Nu hebben we dus te maken met een andere verhouding dan wat er "vroeger" was. (10 x 15 of 2:3). Men zegt dat de digitale foto's 11,4 : 15 zijn maar als ik mijn foto's bekijk zijn deze 2000 x 3008 pixels en dat is 10 x 15,04. Met andere woorden wat ik ook kies ik raak of wat kwijt of ik krijg een witte rand. Nu is mijn vraag waar komt die verhoding 11,4 x 15 vandaan? En waar kan ik mijn D70 foto's van 2000 x 3008 (10x15,04) zonder verlies en/of zonder witte rand laten afdrukken? (voor een normale prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Het normale fotoformaat van "vroeger" is inderdaad 15*10, oftewel 3:2. Veel compactcamera's maken foto's met als verhouding 4:3 (1024*786, 1600*1200, enz.). Als je die gaat afdrukken op normaal fotoformaat, vallen er dus stukken weg aan de boven en/of onderkant.

De D70 schiet gewoon foto's op 3:2 (met uitzondering van 8 pixels :P ), dus als je die op 15*10 cm laat afdrukken, is er geen probleem, en raak je ook niets kwijt.

Het formaat 15*11,4 komt waarschijnlijk voort uit foto's met een verhouding van 4:3, hoewel als ik het uitreken, kom ik uit op 15*11,3 (11,25 om precies te zijn). Het 3:2 formaat is imho nog steeds de standaard, 4:3 formaten bij een afdrukcentrale is alleen extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Nu online
Zoefff schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:59:
<KMIP>
De D70 schiet gewoon foto's op 3:2 (met uitzondering van 8 pixels :P ), dus als je die op 15*10 cm laat afdrukken, is er geen probleem, en raak je ook niets kwijt.
<KNIP>
Goed dat zou betekenen dat je minder dan een halve milimeter mist. Dat zou niet zou heel erg zijn. Voor de grap zou je eens moeten kijken op hema.nl. Maak een gratis account aan en upload een foto (van 2000 x 3008).(dit kan allemaal gratis zolang je je bestelling niet definitief maakt) Je zal dan zien dat er veel meer afvalt dan dat hier wordt gestelt. Zou het soms aan de software van de HEMA liggen? Ik denk dat ik de proef op de som ga nemen en eens een paar foto's laat afdrukken, eens kijken wat ik mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
chippie777 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:35:
[...]

Goed dat zou betekenen dat je minder dan een halve milimeter mist. Dat zou niet zou heel erg zijn. Voor de grap zou je eens moeten kijken op hema.nl. Maak een gratis account aan en upload een foto (van 2000 x 3008).(dit kan allemaal gratis zolang je je bestelling niet definitief maakt) Je zal dan zien dat er veel meer afvalt dan dat hier wordt gestelt. Zou het soms aan de software van de HEMA liggen? Ik denk dat ik de proef op de som ga nemen en eens een paar foto's laat afdrukken, eens kijken wat ik mis.
Idd, er komt een hele grote witte rand bij bij de hema... :X
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55209/full.jpg
Maar als je naar die px's bovenin kijkt is het helemaal niet zo'n groot stuk dat hij er af wil snijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Nu online
XanderH schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:50:
<KNIP>

Idd, er komt een hele grote witte rand bij bij de hema... :X
[afbeelding]
Maar als je naar die px's bovenin kijkt is het helemaal niet zo'n groot stuk dat hij er af wil snijden ?
Volgens de afmetingen zou je dus maar 0,15 mm missen aan de "10" kant en 0,6 mm aan de "15" kant. Ik denk inderdaad dat het plaatje bij de HEMA enigzins vertekend, het is meer bedoeld om te waarschuwen dat er wat afvalt vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wat ook handig is, vergeten je camera van de pc af te halen en uit doen :X
In één nachtje tijd accu leeggetrokken.. net nu ik de volgende dag de camera nodig had :X
/me Krusher vergeet het nooit meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 14:01:
Weet je wat ook handig is, vergeten je camera van de pc af te halen en uit doen :X
In één nachtje tijd accu leeggetrokken.. net nu ik de volgende dag de camera nodig had :X
/me Krusher vergeet het nooit meer :(
En dat is waarom ik een 2e accu heb ;) En een cardreader :P

Het is me trouwens wel opgevallen dat de cam aan de PC echt veel stroom vreet ja... vreemd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik zou ook maar eens aan de cardreader moeten eigenlijk :X Aan de andere kant, het kaartje steeds uit je camera erin en eruithalen lijk me ook niet zo bevordelijk..
Idd raar dat ie dan zoveel stroom trekt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chippie777 schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:35:
[...]

Ik heb ook al eens 3:2 foto's af laten drukken op 15 bij 10 papier bij de hema. Ik miste aan alle kanten vrij grote (belangrijke) stukken. Wat een stelletje amateurs daar zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 14:07:
Tja, ik zou ook maar eens aan de cardreader moeten eigenlijk :X Aan de andere kant, het kaartje steeds uit je camera erin en eruithalen lijk me ook niet zo bevordelijk..
Nah, ik heb altijd al met een cardreader gewerkt, kaartjes zijn toch bedoelt om in en uit je camera te halen? Ik loop ook altijd met meer dan 1 CF kaartje rond en wissel best weleens, daar is het toch voor gemaakt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
* Xander had vandaag zijn eerste stofje @ CCD

cropjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55419/full.jpg
F4.5

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55420/full.jpg
F29

Ook kennis gemaakt met het nadeel van een DSLR :+

Nu even uitgeblazen, op F29 nog wat heeeeeele kleine spikkeltjes maar op F4.5 is ie volledig clean... maar toch maar eens een reinigingssetje scoren ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Stofjes op je CCD zien er zowel op F/4.5 als F/29 hetzelfde uit hoor, dus denk dat dit stofjes op je lens waren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zoefff schreef op zondag 27 maart 2005 @ 18:42:
Stofjes op je CCD zien er zowel op F/4.5 als F/29 hetzelfde uit hoor, dus denk dat dit stofjes op je lens waren? :P
Uh, nee, echt niet? Mijn ouders hebben de afgelopen 3 dagen een hele serie foto's geschoten, met verschillende lenzen, en op _alle_ foto's zitten die vlekjes? Daarnaast was het met het poetsen van de lens niet weg en na het schoonblazen van de sensor wel... lijkt mij toch echt stof op de CCD :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 14:47:
[...]

Ik heb ook al eens 3:2 foto's af laten drukken op 15 bij 10 papier bij de hema. Ik miste aan alle kanten vrij grote (belangrijke) stukken. Wat een stelletje amateurs daar zeg...
Ik was er al bang voor, ik heb de foto's gewoon op een cd'tje gezet weggebracht naar de Mediamarkt, volgende dag klaar en ik vind ze werkelijk prima!! Slechts een heel klein randje (van de 15 cm kant) is er af, maar dit is zeker niet storend.
Het is wel zo dat de mediamarkt de foto's in het eigen filiaal afdrukt, het kan dus per filiaal verschillen. Ook is er de mogelijkheid de foto's naar "hun" afdrukcentrale op te sturen maar dan wordt er minder kritisch gekeken, volgens de medewerker van de mediamarkt.
Ik heb al eerder foto's laten afdrukken daar en ben zeer tevreden. Hoe het met de prijs zit weet ik echt niet, er staat 25 cent per foto, maar ik liet er 79 afdrukken voor 12,49 en dat is 16 cent per foto. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door chippie777 op 28-03-2005 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:51
Hoe is het prisma / matglas het beste schoon te maken? Veel mensen gebruiken zo'n blaasding, kan je die bij de fotozaak krijgen? Ik wil ook een penseeltje kopen het wat hardnekkerige stof aan te pakken, marterhaar oid.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds75
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben zelf opzoek naar een sensorbrush voor mn d70.

Hier vindt je meer info over de sensorbrush
http://www.visibledust.com/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Als je niet veel geld uit wil geven voor een simpele borstel eerst dit even lezen:
http://194.100.88.243/pet.../a_Brush_Your_Sensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Zoefff schreef op zondag 27 maart 2005 @ 18:42:
Nee dus, stof op je CCD zie pas goed op kleine diafragma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

suspect schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:09:
[...]

Nee dus, stof op je CCD zie pas goed op kleine diafragma's.
Hoe kan dat dan? Dat je stof op je lens met een klein diafragma goed kan zien, kan ik me voorstellen, maar je CCD heeft toch geen drol met je diafragma te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Zoefff schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:21:
[...]

Hoe kan dat dan? Dat je stof op je lens met een klein diafragma goed kan zien, kan ik me voorstellen, maar je CCD heeft toch geen drol met je diafragma te maken?
Tja, geen idee. 8)7
Maar probeer het maar eens; met een groot diafragma zijn het slechts wazige vlekjes, maar met een klein diafragma worden het echt harde pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:30
Zoefff schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:21:
[...]

Groot diafragma geeft meer verstrooing van het licht, dus is het stofje minder goed tezien.
Klein diafragma geeft minder verstrooing(dus scherper beeld), dus is het stofje goed te zien.

Blablabla, oftewel het scherptediepte verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Nu online
patrickt35 schreef op maandag 28 maart 2005 @ 23:42:
[...]

Groot diafragma geeft meer verstrooing van het licht, dus is het stofje minder goed tezien.
Klein diafragma geeft minder verstrooing(dus scherper beeld), dus is het stofje goed te zien.

Blablabla, oftewel het scherptediepte verhaal.
Ik neem aan dat je met groot diafragma een "groot gat" bedoeld, dus een klein getal. :P
En andersom met een klein diafragma een "klein gat" bedoeld, dus een groot getal. :P
trouwens de getallen op je diafragma ring (of op je lcd) zijn eigenlijk breuken dus een diafragma van 16 lijkt een groot getal maar is een klein getal (1/16) en dus ook een klein gat. :)
Dus heb je eigenlijk weer gelijk 8)7 lekker duidelijk altijd, geeft altijd reden tot discussie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Dat heb je goed aangenomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 11:18

YellowCube

Wait...what?

Acid_Burn schreef op maandag 28 maart 2005 @ 22:04:
Als je niet veel geld uit wil geven voor een simpele borstel eerst dit even lezen:
http://194.100.88.243/pet.../a_Brush_Your_Sensor.html
die link beschrijft toch wel een aardige optie. Ga ik binnenkort maar eens proberen.
Heb ik Rotterdam 1 winkel gevonden waar ze VisibleDust kwast verkopen, maar ze vragen er wel 150 euro voor :/

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Omg wat een geld YC 8)7 Ik denk dat ik maar es bij m'n moeder ga informeren, die weet nogal wat van kwastjes enzo, kijken welke nylonkwasten er van goeie kwaliteit zijn. Een hobbyzaak in de buurt heeft al leuke sets voor 18 euro :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Even een copy/paste uit dat artikel:
A few brushes that are the right size, shape, and material, but may or may not contain size (do do the "filter test!"):

1/2" Cotman 777 Winsor & Newton (11mm wide)
White Synthetic for Acrylics and Oils:

#12 Flat Winsor & Newton Special Value (12mm wide)
#8 Short Flat Winsor & Newton Special Value (6mm wide)
#10 Filbert Winsor & Newton Special Value (9mm wide, slightly rounded end)
Ik ga ook maar eens naar de schilderwinkel, want die SensorSwabs word ik een beetje moe van.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco op 29-03-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

over het swappen, schoonmaken etc 1 opmerking (en ik citeer even):
treat the sensor like your lenses -- don't clean it if it ain't dirty.
persoonlijk zou ik voor 1 of 2 vlekjes niet gelijk aan de slag gaan met kwasten, doekjes, perslucht etc. Het is imho gewoon een tricky karweitje om te doen. Bovendien ga je het op een bepaald moment routinematig zitten doen, met toenemende kans op ellende
ff nog snel wat perslucht over m'n sensor laten waaien...~squirt propellant~.. Kut
Dat je op f/22 vlekjes ziet is vervelend, maar hoe vaak fotografeer je op f/22. Bovendien zijn die vlekken alleen zichtbaar op mooie blauwe hemels en ze zijn met 1 klik in Photoshop gewoon netjes weg te werken. Een vlekje op je foto als gevolg van een stofje op je sensor is vervelend, maar hoort bij een dSLR.
Het komt wat zeikerig over, maar ik vind dat je er niet al te stresserig over moet doen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb sinds kort enige nieuwe lenzen aangeschaft en gepoogd om te zien wat dat inzoomen nu precies is. Zodoende heb ik enige foto's gemaakt om te laten zien wat dat zoom is, de inhoudelijke kwaliteit is niet best omdat het weer rot was en ACDsee van autocontrast nog wat probeerde te maken.
De eerste 3 zijn van een Sigma 18-125 zoals Remy die graag ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55531/full.jpg
18 mm, een groothoek is vrij waardeloos voor een object op grote afstand. Dit is zeg maar het betere werk voor overzicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55532/full.jpg
op 50 mm, voor de indruk van 50 mm

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55533/full.jpg
Op 125 mm, ofwel het maximum van de lens.

Echter, ik had ook nog een 70-300 mm lens voor de probeerschool mee, dus heb ik een tikkie verder kunnen inzoomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55535/full.jpg
op 300 mm

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55534/full.jpg
Een crop ofwel 1 op 1 pixelgeval zoals deze op 300 mm is

Maar goed, je kan dus idd met de verschillende lenzen nogal klooien. Ik besef nu wel dat je voor een knap uitzicht ei'k ook een zoomlens wilt hebben om details te kunnen vastleggen. Op foto 1 zie je dus gewoon niet eens waar je heen wilt, terwijl op foto 4 voldoende terug te vinden is.

Hetzelfde verhaal is voor de Eiffeltoren ook van toepassing, maar die past dus lekker wel al op een 125 mm lens:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55536/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55537/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55540/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55538/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55539/full.jpg

Vooralsnog heb ik dus een vergelijk kunnen maken tussen de 18-70 en de 18-125 lens van respectievelijk Nikon en Sigma. Hoewel ik beide lenzen wel lekker vind, is de gratis extra 55 mm van de Sigma mooi meegenomen. Echter, ik heb sterk de indruk dat de Sigma een stuk minder moeite heeft om scherpere/kleurrijkere foto's te maken. Ik vrees dat de Kitlens iig ergens ongezien in een kast verdwijnt ivm tevredenheid van de Sigma.

[edit]foto's gemaakt met gevaar voor eigen leven BTW. Tour Montparnasse zit sinds vorige week vol met asbest.

[ Voor 28% gewijzigd door Delerium op 29-03-2005 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
YellowCube schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:10:
over het swappen, schoonmaken etc 1 opmerking (en ik citeer even):

[...]

persoonlijk zou ik voor 1 of 2 vlekjes niet gelijk aan de slag gaan met kwasten, doekjes, perslucht etc. Het is imho gewoon een tricky karweitje om te doen. Bovendien ga je het op een bepaald moment routinematig zitten doen, met toenemende kans op ellende
ff nog snel wat perslucht over m'n sensor laten waaien...~squirt propellant~.. Kut
Dat je op f/22 vlekjes ziet is vervelend, maar hoe vaak fotografeer je op f/22. Bovendien zijn die vlekken alleen zichtbaar op mooie blauwe hemels en ze zijn met 1 klik in Photoshop gewoon netjes weg te werken. Een vlekje op je foto als gevolg van een stofje op je sensor is vervelend, maar hoort bij een dSLR.
Het komt wat zeikerig over, maar ik vind dat je er niet al te stresserig over moet doen.
Ik ga het echt niet routinematig zitten doen ofzo, ik let (zeker nu) nog wel op wat ik doe. En nee, vlekjes op F22 of hoger interesseren me niets... die zitten er nu ook wat op, maar als je 2 goed zichtbare vlekken op F3.5 hebt, dan op een zichtbare plaats en dan een fotoserie van 100+ foto's in een NATUURgebied waar je op iedere foto die 2 vlekken mag gaan zitten wegsoepen... uh, ik andere hobby's...
Ik doe er niet stresserig over hoor, maar ik maak zaterdag voordat ik een relatief belangrijke fotoshoot ga doen toch even wat picjes van een blauwe lucht en kijk even of hij schoon is tot F12 ofzo... zo niet, toch even schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*bump* :P

Zijn wij Nikon mensen nu zo stil, of maken die Canon freaks zoveel herrie :+

Ik heb eindelijk een remote, de Philips SBCRU151 dus
Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/sbcru151.gif

Die dus.

Had ik veel eerder moeten kopen, wat een gemak bij gebrek aan een draadontspanner :D
Programmeren was een fluitje van een cent, gewoon het toestel op de automaat zodat de flits omhoog gaat als de remote het juiste protocol heeft gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een aantal maal een probleem ondervonden met de usb op de D70

betreffende een windwows XP home en windows 2000 pro

als ik de camera op M Mass storage zet dan komt deze meteen in mijn windows xp home terecht zonder enige moeite, kan hem herkennen pics eraf halen ect

maar op de 2 andere pc's met xp home en 2000 pro heb ik het probleem gehad dat hij hem de ene keer wel herkend en ik de pics kan openen ect en de andere keer weer niet.

hij kan het weken goed doen op M Mass Storage maar zomaar ineens niet meer en moet ik hem op de ptp stand zetten en dan doet hij het ook maar soms, om vervolgens weer trug te gaan naar de M en dan werkt hij de ene keer wel of niet.

geheel sporadisch dus.

de nieuwste firmware zit erop en voor de rest geen rare instellingen kunnen vinden op beide pc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:30
Hoe je de camera het beste kan instellen, lees ff bladzijde 171 t/m 174 van je beschrijving door.

Mvg Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een paar dagen de D70 kit (18-70) in mijn bezit en op de auto stand de nodige foto's gemaakt met het mooie weer van afgelopen weekend. ( ik heb wel eerst de camera gecontroleerd op de standaard settings volgens het boekje)

Het valt me op dat op foto's de haren van de mensen schitteren, net alsof er kleine blinkertje rond de haren zitten. Ik heb de foto's dichtbij en veraf genomen, met de zon mee en tegen de zon in.
En af en toe gebruikt de D70 dna de flits.

Verder ga ik ervan uit dat ik de genomen foto's zonder te bewerken kan uitprinten en dan een goede afdruk krijg, zoals met mijn digitale compact camera ook het geval is. Ben nog een amateur, dus alles op de stand automatisch

Ben ook wel van plan een cursus te volgen met zo'n mooi apparaat!

Wie kan mij helpen?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

heb je een voorbeeld van die blinkende haren?

en is het feit dat de D70 de flits gebruikt juist een voor of nadeel?
Hij doet dat in principe om de gezichten van mensen uit te lichten. Als de zon achter een persoon staat komt wordt het gezicht vaak heel donker. Door de flitser te gebruiken, worden de gezichten netjes ingeflitst.

De foto's uit de D70 kun je in principe zo afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:14:
Ik heb sinds een paar dagen de D70 kit (18-70) in mijn bezit en op de auto stand de nodige foto's gemaakt met het mooie weer van afgelopen weekend. ( ik heb wel eerst de camera gecontroleerd op de standaard settings volgens het boekje)

Het valt me op dat op foto's de haren van de mensen schitteren, net alsof er kleine blinkertje rond de haren zitten. Ik heb de foto's dichtbij en veraf genomen, met de zon mee en tegen de zon in.

Verder ga ik ervan uit dat ik de genomen foto's zonder te bewerken kan uitprinten en dan een goede afdruk krijg, zoals met mijn digitale compact camera ook het geval is. Ben nog een amateur, dus alles op de stand automatisch

Ben ook wel van plan een cursus te volgen met zo'n mooi apparaat!

Wie kan mij helpen?

bvd
offtopic:
Met wat? Je stelt geen vraag :)

Bedoel je dat je de RAW's wil printen? Of dat je gewoon een JPEG zonder bewerking - direct uit de camera - wil printen via je pc? Of dat je je geheugenkaartje in je printer stopt en dan de onbewerkte afbeeldingen print?

Ik zit ook te kijken naar een goede digitale camera, ter vervanging van mijn Trust F@milycam , en ik ben van plan om veel meer te gaan fotograferen, en veel in te stellen (heb er ook al ervaring mee). Ik wil ook een groot zoombereik. Dus ik dacht eerst aan de Minolta Dimage z3. Maar ik zit nu wat verder te kijken en ik denk dat een dSLR toch meer waar biedt voor je geld, en dat je er ook langer mee kan doen. Bovendien kan je lenzen verwisselen, dat is erg handig. Maar ik snap nog iets niet over die lenzen. Ik begrijp dat <50 mm = groothoek en >50 mm is tele. Op zo'n minolta z3 zit een 12x optische zoom, met een 35mm equivalent van 35-420mm. Welnu, ik kan nergens een dergelijke lens vinden voor een Nikon D70 of een Canon EOS, of ik vind ze wel maar dan zijn ze >1000 euro. Hoe kan dat? Klopt hier iets niet? Hoe verhoudt de zoom van een 18-70mm D70 objectief zich tegenover een 35-420mm Minolta objectief? Dan zou je zeggen dat Minolta dus veel verder kan zoomen, en dus eigenlijk heel goedkoop is met die lens (300 euro voor camera plus lens tegenover 800 euro voor camera en 1000 euro voor eenzelfde lens). Of mis ik hier iets?

[ Voor 3% gewijzigd door oli4100 op 04-04-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:29:
heb je een voorbeeld van die blinkende haren?

en is het feit dat de D70 de flits gebruikt juist een voor of nadeel?
Hij doet dat in principe om de gezichten van mensen uit te lichten. Als de zon achter een persoon staat komt wordt het gezicht vaak heel donker. Door de flitser te gebruiken, worden de gezichten netjes ingeflitst.

De foto's uit de D70 kun je in principe zo afdrukken.
YellowCube: bedankt voor je reactie.
Voorbeeeld zal ik vanavond of morgen even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oli4100 schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:41:
[...]

offtopic:

Bedoel je dat je de RAW's wil printen? Of dat je gewoon een JPEG zonder bewerking - direct uit de camera - wil printen via je pc? Of dat je je geheugenkaartje in je printer stopt en dan de onbewerkte afbeeldingen print?

Ik zit ook te kijken naar een goede digitale camera, ter vervanging van mijn Trust F@milycam , en ik ben van plan om veel meer te gaan fotograferen, en veel in te stellen (heb er ook al ervaring mee). Ik wil ook een groot zoombereik. Dus ik dacht eerst aan de Minolta Dimage z3. Maar ik zit nu wat verder te kijken en ik denk dat een dSLR toch meer waar biedt voor je geld, en dat je er ook langer mee kan doen. Bovendien kan je lenzen verwisselen, dat is erg handig. Maar ik snap nog iets niet over die lenzen. Ik begrijp dat <50 mm = groothoek en >50 mm is tele. Op zo'n minolta z3 zit een 12x optische zoom, met een 35mm equivalent van 35-420mm. Welnu, ik kan nergens een dergelijke lens vinden voor een Nikon D70 of een Canon EOS, of ik vind ze wel maar dan zijn ze >1000 euro. Hoe kan dat? Klopt hier iets niet? Hoe verhoudt de zoom van een 18-70mm D70 objectief zich tegenover een 35-420mm Minolta objectief? Dan zou je zeggen dat Minolta dus veel verder kan zoomen, en dus eigenlijk heel goedkoop is met die lens (300 euro voor camera plus lens tegenover 800 euro voor camera en 1000 euro voor eenzelfde lens). Of mis ik hier iets?
Het gaat om een JPEG zonder bewerking - direct uit de camera - te printen via je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

oli4100 schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:41:
[...]

offtopic:

Je moet de lens van die minolta niet gaan vergelijken met een SLR lens. Het zijn 2 verschillende werelden. Voor een camera als de Z3 is zo'n lens(constructie) acceptabel, voor een SLR absoltuut niet.
een SLR lens die en 10 keer (of meer) zoom heeft en goede kwaliteit levert is simpelweg heel duur om te produceren (er zijn uitzonderingen zoals de Sigma 50-500, maar die kost dus nog steeds >1000 euro). Het valt namelijk helemaal niet mee om zoiets kwalitatief goed te houden.
De Zoom van het 18-70 objectief t.o.v. de minolta is simpel 70/18 = 4. Vier keer zoom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
YellowCube schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:54:
[...]

Je moet de lens van die minolta niet gaan vergelijken met een SLR lens. Het zijn 2 verschillende werelden. Voor een camera als de Z3 is zo'n lens(constructie) acceptabel, voor een SLR absoltuut niet.
een SLR lens die en 10 keer (of meer) zoom heeft en goede kwaliteit levert is simpelweg heel duur om te produceren (er zijn uitzonderingen zoals de Sigma 50-500, maar die kost dus nog steeds >1000 euro). Het valt namelijk helemaal niet mee om zoiets kwalitatief goed te houden.
De Zoom van het 18-70 objectief t.o.v. de minolta is simpel 70/18 = 4. Vier keer zoom dus.
Aha, okee, dat dacht ik al. Aangezien het allebei 35mm equivalent betrof dacht ik al dat het zo moest zijn. Het komt dus puur neer op kwaliteitsverschil, héél erg groot kwaliteitsverschil dus. Is het dan eigenlijk zo relevant om zo'n grote zoom te hebben? Want kennelijk dus niet, aangezien de meeste mensen hier het "gewone" objectief hebben of een van 70~150mm (oid).
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:49:
[...]

Het gaat om een JPEG zonder bewerking - direct uit de camera - te printen via je pc
Dat kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

oli4100 schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:00:
[...]

Aha, okee, dat dacht ik al. Aangezien het allebei 35mm equivalent betrof dacht ik al dat het zo moest zijn. Het komt dus puur neer op kwaliteitsverschil, héél erg groot kwaliteitsverschil dus. Is het dan eigenlijk zo relevant om zo'n grote zoom te hebben? Want kennelijk dus niet, aangezien de meeste mensen hier het "gewone" objectief hebben of een van 70~150mm (oid).

[...]

Dat kan gewoon.
het is idd niet zo relevant als bij de minolta.
Bij een SLR koop je bijv. specifiek een lens voor landschapswerk (bijv een 17-40), een middenformaat (28-70) en een telelens (70-300).
ik noem maar wat
Je loopt dan weliswaar regelmatig lenzen te wisselen, maar je kunt wel op die manier de beste lens uitkiezen voor de onderwerpen die je wilt gaan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
YellowCube schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:04:
[...]

het is idd niet zo relevant als bij de minolta.
Bij een SLR koop je bijv. specifiek een lens voor landschapswerk (bijv een 17-40), een middenformaat (28-70) en een telelens (70-300).
ik noem maar wat
Je loopt dan weliswaar regelmatig lenzen te wisselen, maar je kunt wel op die manier de beste lens uitkiezen voor de onderwerpen die je wilt gaan fotograferen.
Aha ok. Nu las ik net ergens: [...]"300mm op een D70 maakt 450mm"[...] (las ik bij gebruikerservaringen) Wat wil diegene hiermee zeggen? Klept ie uit z'n nek? Of heeft de D70 vanzichzelf al een soort zoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

300mm geldt voor 35 mm film (wat dus in een gewone analoge SLR gaat). De sensor van een D70 is 50% kleiner dan een 35mm film (dit wordt ook wel aangeduid met cropfactor. Zoek er maar eens op, dan wordt het duidelijk). Je moet dus de 300 *cropfactor (1.5) doen om het effectieve brandpuntsafstand van de lens te weten (=450mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oli4100 schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:22:
[...]

Aha ok. Nu las ik net ergens: [...]"300mm op een D70 maakt 450mm"[...] (las ik bij gebruikerservaringen) Wat wil diegene hiermee zeggen? Klept ie uit z'n nek? Of heeft de D70 vanzichzelf al een soort zoom?
Nee, geen zoom, maar een cropfactor.

Lees dit even:

Fotografie FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even GeleKubus aanvullen: de sensor van de D70 is niet 50% kleiner dan een kleinbeeldnegatief, maar een kleinbeeldnegatief is 50% groter dan de sensor. Hiermee is de oppervlakte van de sensor dus 2/3 van een kb negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
YellowCube schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:25:
300mm geldt voor 35 mm film (wat dus in een gewone analoge SLR gaat). De sensor van een D70 is 50% kleiner dan een 35mm film (dit wordt ook wel aangeduid met cropfactor. Zoek er maar eens op, dan wordt het duidelijk). Je moet dus de 300 *cropfactor (1.5) doen om het effectieve brandpuntsafstand van de lens te weten (=450mm).
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:26:
[...]

Nee, geen zoom, maar een cropfactor.

Lees dit even:

Fotografie FAQ
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:30:
Even GeleKubus aanvullen: de sensor van de D70 is niet 50% kleiner dan een kleinbeeldnegatief, maar een kleinbeeldnegatief is 50% groter dan de sensor. Hiermee is de oppervlakte van de sensor dus 2/3 van een kb negatief.
Ja, ik had al over die cropfactor gelezen, maar nu begrijp ik het beter, bedankt. Eigenlijk neem je dus een foto die maar een bepaald percentage is van een echte 35mm foto (hangt af van je ccd-grootte) en vervolgens rekt de camera dit uit tot een echte 35mm foto, waardoor je dus verder zoomt (met verder = de cropfactor). Zijn er geen dSLR's met cropfactor 1? Is dat niet handiger?

* oli4100 gokt dat die dingen onbetaalbaar duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

die zijn er en je hebt goed gegokt.
De Canon 1Ds is een full frame camera
Canon EOS 1Ds MARK II €7899.00
Oh ja..da's zonder lens.

[ Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 04-04-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:14:
Bekijk je de foto's wel op de werkelijke grootte?
Het gebeurt namelijk regelmatig dat als je een foto verkleind bekijkt, dat er allerlei rare bijverschijnselen te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Niet online
YellowCube schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:43:
die zijn er en je hebt goed gegokt.
De Canon 1Ds is een full frame camera

[...]

Oh ja..da's zonder lens.
:|

Maar ik heb naar aanleiding van dat cropverhaal even wat gezocht op onze trouwe vriend google, en daar vond ik dat de CCD-chip van zo'n minolta 1 cm2 is terwijl die van een pak-em-beet EOS 350D 3,5 cm2 is. Maw: de cropfactor van die minolta moet dus wel veel hoger zijn, en krijg je dus betere foto's met een camera met een grotere beeldchip. (Overigens wel verneukeratief, want hoe hoger de crop, hoe meer je denkt dat je kan zoomen. Dat is dus niet waar, dat is niet "echt" zoomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

suspect schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:50:
[...]

Bekijk je de foto's wel op de werkelijke grootte?
Het gebeurt namelijk regelmatig dat als je een foto verkleind bekijkt, dat er allerlei rare bijverschijnselen te zien zijn.
Ik bekijk ze in het door HP bij de printer geleverde progr. en druk af op 10x15 en zie die glinstertjes en het verschijnsel van een groene gloed over de hele foto.
Heb nog geen enkele bewerking gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

patrickt35 schreef op maandag 04 april 2005 @ 09:53:
Hoe je de camera het beste kan instellen, lees ff bladzijde 171 t/m 174 van je beschrijving door.

Mvg Patrick
zoals ik in mijn voorgaande post al aangaf maakten de instellingen niet uit,
de ene keer werkt hij wel de andere keer niet, in een willekeurige volgorde van instellingen en OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:04:
[...]

zoals ik in mijn voorgaande post al aangaf maakten de instellingen niet uit,
de ene keer werkt hij wel de andere keer niet, in een willekeurige volgorde van instellingen en OS
Gebruik je soms een USB hub of een verlengkabel op de andere computers?
Ik had nl. min of meer het zelfde probleem en door de kabel van de D70 rechtstreeks in een USB port te steken was het probleem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Gasten, ik heb een probleempje. Ik weet wat het is en ik zou graag van jullie willen weten hoe ik het kan voorkomen, waar het nu door komt en hoe ik het oplos.

Ik heb van de week lekker in het zonnetje een beetje appartementjes staan knippen in ons nieuwe centrum. (D70 met Sigma 18-125) Zo'n beetje alles op F9-13 en S1/60 to 1/250 geschoten op ISO200. Lekker zonnig dus dat leek me wel wat.

Nu heb ik van een rij appartementen met balkonnetjes met stalen hekjes een aantal pics gemaakt.

Wat ik nu heel erg zie op de hekjes in het midden van de foto is vieze vette Moiré. Over het vierkante zwarte hekje loopt een soort golf an geel en groen en de spijlen van het hekje zijn niet meer te onderscheiden. Als je veel op dpreview.com rondhangt dan weet je wel hoe ze daar Moiré testen. Precies met zo'n test figuur met lijntjes. Een zo'n testje waar een waaier van lijnen steeds dichter bij elkaar komt gaat soms niet bij alle cams rare sporen vertonen van kleurverandering en scherpte verlies.

Dit is nu ook het geval. Ik heb ff geen webspace om de pic weg te planten maar jullie snappen vast wat ik bedoel.

Wat doe ik hieraan? Kan ik het voorkomen, ligt het aan mn lens? Ik kan het wegphotosoepen, maar krijg ik daar dat hekje mee terug?

En dan nog iets anders, wat doe ik tegen flare of glare in mn lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Schiet in raw, dan heb je minder moire. Voor de rest is het een bijverschijnsel van digitale sensors.

Flare/glare voorkom je door een zonnekap te gebruiken. Dit werkt uiteraard alleen als je de lichtbron (zoals de zon) niet direct in beeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Stinger666 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 00:59:
Gasten, ik heb een probleempje. Ik weet wat het is en ik zou graag van jullie willen weten hoe ik het kan voorkomen, waar het nu door komt en hoe ik het oplos.

Ik heb van de week lekker in het zonnetje een beetje appartementjes staan knippen in ons nieuwe centrum. (D70 met Sigma 18-125) Zo'n beetje alles op F9-13 en S1/60 to 1/250 geschoten op ISO200. Lekker zonnig dus dat leek me wel wat.

Nu heb ik van een rij appartementen met balkonnetjes met stalen hekjes een aantal pics gemaakt.

Wat ik nu heel erg zie op de hekjes in het midden van de foto is vieze vette Moiré. Over het vierkante zwarte hekje loopt een soort golf an geel en groen en de spijlen van het hekje zijn niet meer te onderscheiden. Als je veel op dpreview.com rondhangt dan weet je wel hoe ze daar Moiré testen. Precies met zo'n test figuur met lijntjes. Een zo'n testje waar een waaier van lijnen steeds dichter bij elkaar komt gaat soms niet bij alle cams rare sporen vertonen van kleurverandering en scherpte verlies.

Dit is nu ook het geval. Ik heb ff geen webspace om de pic weg te planten maar jullie snappen vast wat ik bedoel.

Wat doe ik hieraan? Kan ik het voorkomen, ligt het aan mn lens? Ik kan het wegphotosoepen, maar krijg ik daar dat hekje mee terug?

En dan nog iets anders, wat doe ik tegen flare of glare in mn lens?
Het klinkt misschien lullig, maar ik vraag het toch even voor de zekerheid. Heb je de foto's wel op 100% bekeken? Of bekijk je ze uitgezoomd?

Als je "moire-gevoelige" foto's namelijk uitgezoomd bekijkt zie je het vaak wel, terwijl het effect op 100% nauwelijks of niet te zien is.

Ik heb zelf behoorlijk veel foto's die er bijvoorbeeld op de LCD verneukt uit zien, en op 66% in photoshop ook, maar op 100% zie je er _niets_ van :)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.