PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
De glare/flare kon ik niet voorkomen aangezien de zon in de hoek van mn lens stond.
De desbetreffende pic staat thuis op de PC, moet eerst ff een crop maken van het probleem. Komt eraan
Verwijderd
hoe ze heten weet ik niet meer maar zoek eens op dpreview.com/forums en uit mijn hoofd was er iets van moire-be-gone ofzo
Verwijderd
Daar zit een moiré plugin bij voor Photoshop die verder gratis is te gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2005 10:48 ]
Hebben jullie er last van?
Is mij nog nooit opgevallen (D70 met kitlens). Moet ook wel zeggen dat ik niet zo'n profi fotograaf ben, maar toch.Stinger666 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:54:
Is dit nou een bekend fenomeen bij de D70. Toen ik zocht op dpreview op Moiré kwam de D70 toch erg vaak naar voor...
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
In die kleine 3 maanden dat ik de camera heb gebruikt ben ik het zelf nog niet tegengekomen.Stinger666 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:54:
Is dit nou een bekend fenomeen bij de D70. Toen ik zocht op dpreview op Moiré kwam de D70 toch erg vaak naar voor...
Overigens: lostte de nieuwe firmware voor de D70 dit niet op, of zit men daar nog op te wachten?
Nieuwe firmware. Ik dacht dat ik de nieuwste had.... Ik heb 1.02 of 1.03 ofzo. Als ik het vraag aan mn cam showt tie twee types firmware. 1.01 en die andere waarvan ik nu ff niet zeker ben welke het is...Remy schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:16:
In 8500 shots ben ik pas een keer of 4 a 5 echt moiré tegen gekomen: komt heel weinig voor dusKan ook komen doordat ik bijna alleen RAW schiet en moiré alleen voorkomt in de out-of-cam JPEGs
Overigens: lostte de nieuwe firmware voor de D70 dit niet op, of zit men daar nog op te wachten?
Voortaan toch maar RAW schieten dan
[ Voor 41% gewijzigd door Stinger666 op 05-04-2005 11:18 ]
Maar op http://nikonimaging.com/global/ is er niets over te vinden en Inca BV heeft het over _een_ firmare update, maar die is al heel oud (11 janurari 2005)
Verwijderd
de digicam word elke keer via de orginele bijgeleverde usb kabel direct aangesloten op de pc's geen tussenkomst van extender of hub!Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 20:23:
[...]
Gebruik je soms een USB hub of een verlengkabel op de andere computers?
Ik had nl. min of meer het zelfde probleem en door de kabel van de D70 rechtstreeks in een USB port te steken was het probleem over.
vreemde nogmaals is dat mijn eigen windows xp home hem wel elke keer herkend en de foto's kan laden om het maar zo te zeggen en met die twe andere pc's dus niet! de ene keer werkt hij dus wel op M en de andere keer dus niet meer, switchen naar PTP helpt ook niet, zelfs niet met truggaan naar M
maar gelukkig thuis geen probleem, alleen wel op die twee ander lokatie's terwijl de instellingen hetzelfde zijn!
Verwijderd
ik heb mijn flitser SB-600 3 weken geleden ter reapratie opgestuurd naar fotokonijnenberg, welk deze bij Inca laat reapraren, nja repareren:
flitsbuis kapot, deze is vervangen, ok hij flits, maar toen ik hem op m'n D70 aansloot bleek dat die prutsers bij inca dus niet opnieuwe de zoomfunctie in de flits goed hadden truggezet, oftewel tot 2x toe een hels gekraak en geratel uit de flitser.
gelukkig hield dit na 2x keer op en stond de flits weer goed in zijn zoom.
maarja het volgende punt, de volgende dag wil ik een foto maken en de flitskop naar achteren draaien, druk het knopje in en .... HUH hij wil niet meer draaien, kantelen was geen probleem maar draaien ineens wel.
hup fto konijnenberg gebeld en deze gaven al meteen aan dat inca een zeer onzurgvuldige reaparue had uitgevoerd, dus de flitser is lineau recta aangetekend weer truggegaan vorrige week woensdag, heel leuk allemaal, vooral als ik op zaterdag pas een ontvanstbevestiging krijg van inca met de toevoeging van "spoed reparatie" we zijn nu alweer bij dinsdag en nog steeds geen flitser trug. gelukkig had ik hem dit weekend niet nodig.
nja dit is mijn leed en zeker ook mijn aanzien naar inca toe.
Verwijderd
Dan denk ik eerder dat die andere 2 machines gewoon een rotte usb driver heeft (of de poorten zijn defect, maar dat is dan wel heel toevallig)Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:32:
[...]
...
maar gelukkig thuis geen probleem, alleen wel op die twee ander lokatie's terwijl de instellingen hetzelfde zijn!
Download dit geinig progje. Die leest alles uit ook al heeft Nikon de waarden op andere plekjes gezet.
http://www.computerlines.ee/~koeniger/ShowExif/ShowExif.htm
Geen activiteit, alleen een knipperend groen CF-ledje en als ik de CF kaart eruit haalde, dan deed de camera welgeteld helemaal niks. Verschillende CF kaarten geprobeerd, niks. Kaart eruit, lens eraf, accu eruit. Accu er weer in. Niks. Andere accu (die zeker weten vol was). Niks, hooguit een knipperend ledje als ik er een CF kaart in deed.
Vervolgens accu en CF kaart eruit. Zo een tijdje laten staan. Accu erin.
Dat zorgde voor vroedvrouwen bij Heineken! De camera deed het weer.
Om de een of andere reden heb ik het idee dat het 'm in de firmware zit (de laatste versie A 1.01 B 1.03). Het schijnt vaker voor te komen en wat ik tot nu heb gelezen is dat de mensen die er last van hadden, ook een firmware update gedaan hebben.
Helaas heeft geen van de bronnen waarbij het probleem vermeld wordt dezelfde oplossing gegeven. De meeste hebben 'm naar Nikon gestuurd, daar is ie gerepareerd en de diagnose was over het algemeen een mechanisch (lees: ergens in de electronica) defect.
Hopelijk blijven dit soort geintjes voorlopig achterwege.
Heb zelf overigens wel een mailtje naar Nikon support gestuurd met de vraag of het een bekend probleem is en wat een mogelijke oorzaak kan zijn.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik heb een 18-125 Sigma. Maar nu wil ik dus de 70-300 erbij. Van Sigma is de goedkoopste 135 euro, maar ik denk dat ik dan beter een APO versie kan kopen (235 euro) omdat die beter is?! Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen die APO en niet APO versie? En waarom zou ik een Sigma kopen? Raad iemand ee Nikon of Tamron aan?
Centraal objectieven-topic V2.0Stinger666 schreef op zondag 17 april 2005 @ 04:41:
Interessant Geelkubus, ik heb hem vanavod weer fijn gebruikt voor het schieten van pics bij een bandje. Ik wil overigens voor vakantie een 70-300 gaan kopen. Nu zag ik een pagina terug leuke pics van Paris van iemand, maargoed ik ben op zoek naar een 70-300.
Ik heb een 18-125 Sigma. Maar nu wil ik dus de 70-300 erbij. Van Sigma is de goedkoopste 135 euro, maar ik denk dat ik dan beter een APO versie kan kopen (235 euro) omdat die beter is?! Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen die APO en niet APO versie? En waarom zou ik een Sigma kopen? Raad iemand ee Nikon of Tamron aan?
Hmm, hopen dat ik dit nooit mee ga maken, als ik zoiets heb is het namelijk altijd op een moment dat ik het even NIET kan gebruikenYellowCube schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:48:
Had gisterenavond een dode D70.
verhaal over dode D70

Verwijderd
Als ik mijn fotos bekijk dan zie ik een aantal vlekjes (met beide lenzen 18-70 & 70-300 apo) in de foto's (vooral in de luchten). Ik heb een orginele en gemarkeerde foto meegestuurd.
Ik heb pas 2x mijn lenzen (binnen) verwisseld dus ik vraag me af of het stofjes kunnen zijn.
orgineel

gemarkeerd

Foto is nog niet al te best maar het gaat meer om het probleem dan de foto (op deze foto zijn ze duidelijk zichtbaar)
Kan iemand mij vertellen wat dit is ? .. zijn dit stofjes (ccd of spiegel) .. is dit een probleem met de camera ?
Ik was van plan asap terug te gaan naar de leverancier (maar die zit helaas niet echt in de buurt) dus misschien dat iemand het hier weet !
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 10:10 ]
Dit is inderdaad handig! En het is een klein en simpel progje, gewoon iets dat werkt,Artz schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:24:
Voor de mensen die de ISO waarde in hun EXIF ook missen.
Download dit geinig progje. Die leest alles uit ook al heeft Nikon de waarden op andere plekjes gezet.
http://www.computerlines.ee/~koeniger/ShowExif/ShowExif.htm
bedankt Artz.
Gewoon stofje op de CCD, misschien al wel van voor je hem had, had ik ook in het begin. Maar dit kun je gewoon reinigen hoor, met een luchtbalgje en een speciaal kwastje, niet echt een groot probleemVerwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 10:08:
Ik heb pas (2.5 week) mijn D70 .. perfect apparaat maar moet nog veel leren
Als ik mijn fotos bekijk dan zie ik een aantal vlekjes (met beide lenzen 18-70 & 70-300 apo) in de foto's (vooral in de luchten). Ik heb een orginele en gemarkeerde foto meegestuurd.
Ik heb pas 2x mijn lenzen (binnen) verwisseld dus ik vraag me af of het stofjes kunnen zijn.
orgineel
[afbeelding]
gemarkeerd
[afbeelding]
Foto is nog niet al te best maar het gaat meer om het probleem dan de foto (op deze foto zijn ze duidelijk zichtbaar)
Kan iemand mij vertellen wat dit is ? .. zijn dit stofjes (ccd of spiegel) .. is dit een probleem met de camera ?
Ik was van plan asap terug te gaan naar de leverancier (maar die zit helaas niet echt in de buurt) dus misschien dat iemand het hier weet !
Overigens, als je voordat je gaat reinigen even goed wil weten waar _alle_ stofjes zitten, pak even een kleiner diafragma, je ziet ze direct veel beter.
Voorbeeldje
F4.5

zichtbaar stofje, maar je ziet ze lang niet allemaal...
F29

Kleiner diafragma, direct duidelijk waar de stofjes zitten
Overigens, voor reiniging gebruik ik het volgende:

Blaasding:

En tegen hardnekkerigere (spelling

Beide besteld op www.bocaphoto.com , wel uit de US, maar levering gaat vrij snel (1 week nadat ik ipv VISA een Mastercard nummer gegeven had, ze hadden kennelijk problemen met facturering bij VISA) en de verzendkosten vielen mij wel mee. Daarnaast wilde ik toch al wat andere dingen daar bestellen

en dit je CCD:

Nog even over de andere dingen die ik besteld had trouwens, ik heb wat eyecups besteld (raak die krengen makkelijk kwijt), en ook meteen een ronde eyecup:

(stof + flitser + oude cam =

Moet zeggen dat ik dit als brildragende veel prettiger vind werken (zelfs als ik mijn bril eens niet op heb)
[ Voor 44% gewijzigd door Xander op 17-04-2005 11:27 ]
Oja, nog 1 tip: geen persluchtspuitbussen gebruikenVerwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 11:36:
Thx .. ik ga er mee aan de slag ... komt goed zo te zien
Daar kan weleens vloeibaar drijfgas uitkomen, dat wil je niet hebben geloof ik
Overigens, ik had net als jou vrij snel stof op mijn sensor, ik vermoed eigenlijk dat dit er al vanuit de winkel in zat en het mij gewoon niet is opgevallen. Na iets van 500 foto's merkte ik het namelijk al. Ik zit nu op de 3347 foto's, heb (gokje) zo'n 150x een lens vervangen en na mijn eerste reiniging nooit meer last gehad van stof eigenlijk, dat terwijl ik zowel mijn lenzen als mijn cam weleens eventjes zonder dop laat liggen (don't ask

ik kan het ook niet echt gebruiken, maar hij deed het zojuist weer.XanderH schreef op zondag 17 april 2005 @ 09:27:
Hmm, hopen dat ik dit nooit mee ga maken, als ik zoiets heb is het namelijk altijd op een moment dat ik het even NIET kan gebruiken![]()
Ben bang dat er een reparatie-uitstapje naar Nikon aan zit te komen.
Hoe reset je de hele camera eigenlijk?
[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 17-04-2005 13:45 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Alles behalve je persoonlijke instellingen resetten kan door de BKT knop en je lichtselectie knop eventjes twee seconden tegelijkertijd ingeduwd te houden (Zijn ook de 2 knopjes met die groene stip erbij), je persoonlijke instellingen kun je met de "Reset" functie in dat menu zelf resetten... echt iets van een hardware reset is er geloof ik niet?YellowCube schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:44:
Hoe reset je de hele camera eigenlijk?
Verwijderd
Aan de onderkant van de body, als het batterijenklepje aan de linkerkant zit dan is geheel rechts (waar de usb poort ed. dan dus zit) onder het bovenste schroefje een knopje te vinden. Induwen met een paperclip oid geeft een harde reset.XanderH schreef op zondag 17 april 2005 @ 18:35:
[...]
.... echt iets van een hardware reset is er geloof ik niet?
Foto's zijn consequent onderbelicht. Je ziet 't ook duidelijk aan 't histogram. Het overgrote deel zit in de eerste helft van de schaalverdeling.
Onderstaande foto is op "Auto" stand genomen.

Deze ook

Tamelijk donker dus... ter vergelijking dezelfde foto, maar dan op P-stand met +1 F-stop compensatie (op de camera ingesteld)

En deze

In de 2e foto valt alles nog binnen het bereik van het histogram. Waarom maakt de D70 dan toch de keuze om 1 stop onder te belichten?
In RAW schieten en de exposure later opschroeven kan ook wel en de camera biedt zelf ook genoeg opties om een lichter beeld te krijgen, maar ik vraag me toch wel af wat hier nou de gedachte achter is. In Jpeg mode en op 1 van de auto modi zijn de foto's voor mij toch echt te donker.
[ Voor 9% gewijzigd door Undertaker2 op 19-04-2005 02:23 ]
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
in de allereerste foto zitten nu eenmaal veel donkere partijen. De zwarte bureaustoel en het gebied eromheen zijn zelfs helemaal zwart.
Op de eerste foto zit ook een relatief licht punt (op de muur, bij je bureaulamp). Als ie daar de correcte belichting op baseert, dan pakt de rest nogal zwart uit.
Die 2e eigenlijk idem, al moet ik eerlijk zijn dat ik die in z'n geheel idd wel wat donker vind.
Staat je monitor wel goed ingesteld?
maar om bij dit soort foto's blind op een histogram te gaan is ook weer zoiets.
het is echter wel zo dat de D70 stelselmatig wat onderbelicht. Op zich geen gigantisch probleem want je kan het achteraf makkelijk bijtrekken, maar met name bij wat meer donkere foto's introduceer je daarmee wat meer ruis in je foto's dan in principe nodig is. Ik zou dus liever hebben dat ie stelsmatig een beetje "overbelicht". Alhoewel dat ook weer z'n nadelen kan hebben.
[ Voor 123% gewijzigd door YellowCube op 19-04-2005 09:50 ]
Hij staat in beide gevallen op 'full frame' metering, alleen hebben de lichtere foto's 1 F-stop compensatie. Lijkt er op dat ie dan een conversatieve exposure pakt om zo overbelichting in de lichtste puntjes tegen te gaan...YellowCube schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 07:20:
wat voor 'n soort lichtmeting heb je ingesteld?
in de allereerste foto zitten nu eenmaal veel donkere partijen. De zwarte bureaustoel en het gebied eromheen zijn zelfs helemaal zwart.
Op de eerste foto zit ook een relatief licht punt (op de muur, bij je bureaulamp). Als ie daar de correcte belichting op baseert, dan pakt de rest nogal zwart uit.
Die 2e eigenlijk idem, al moet ik eerlijk zijn dat ik die in z'n geheel idd wel wat donker vind.
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Wat voor eye-cup is dat? Ik wil ook wel wat anders hebben dan de standaard en die lijkt mij wel lekker.XanderH schreef op zondag 17 april 2005 @ 10:53:
[...]
Gewoon stofje op de CCD, misschien al wel van voor je hem had, had ik ook in het begin. Maar dit kun je gewoon reinigen hoor, met een luchtbalgje en een speciaal kwastje, niet echt een groot probleem
Overigens, als je voordat je gaat reinigen even goed wil weten waar _alle_ stofjes zitten, pak even een kleiner diafragma, je ziet ze direct veel beter.
Voorbeeldje
F4.5
[afbeelding]
zichtbaar stofje, maar je ziet ze lang niet allemaal...
F29
[afbeelding]
Kleiner diafragma, direct duidelijk waar de stofjes zitten
Overigens, voor reiniging gebruik ik het volgende:
[afbeelding]
Blaasding:
[afbeelding]
En tegen hardnekkerigere (spelling) stofjes:
[afbeelding]
Beide besteld op www.bocaphoto.com , wel uit de US, maar levering gaat vrij snel (1 week nadat ik ipv VISA een Mastercard nummer gegeven had, ze hadden kennelijk problemen met facturering bij VISA) en de verzendkosten vielen mij wel mee. Daarnaast wilde ik toch al wat andere dingen daar bestellenOverigens, mocht je gaan schoonmaken, weet dan wel dat dit de spiegel is:
[afbeelding]
en dit je CCD:
[afbeelding]
(Je weet maar nooit)
Nog even over de andere dingen die ik besteld had trouwens, ik heb wat eyecups besteld (raak die krengen makkelijk kwijt), en ook meteen een ronde eyecup:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
(stof + flitser + oude cam =)
Moet zeggen dat ik dit als brildragende veel prettiger vind werken (zelfs als ik mijn bril eens niet op heb)
Hail to the king baby!
Euh, een "Universal rubber eyecup for Nikon"urk_forever schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:47:
[...]
Wat voor eye-cup is dat? Ik wil ook wel wat anders hebben dan de standaard en die lijkt mij wel lekker.
Als je eventjes iets naar boven leest in die post had ik al een linkje gegeven naar de winkel waar ik hem besteld hebt, ze hebben maar 1 zo'n soort ding
Verwijderd

D70 + grip Jenis
Meer foto's en korte review hier
Helaas weer met zo'n onke IR verlengkabel als je de shutter op de grip wilt gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 12:00 ]

Maar hij ziet er wel lomper en minder ergonomisch uit op 1 of andere manier. hier wordt een korte review van het ding gegeven. Blijkt dat je ook geen EN-EL3tjes kan gebruiken maar AA Ni-Mh batts? Niet zo handig als je al meerdere D70 accu's hebt

Verwijderd
Remy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:10:
... Blijkt dat je ook geen EN-EL3tjes kan gebruiken maar AA Ni-Mh batts? Niet zo handig als je al meerdere D70 accu's hebt
Overigens zwaar irritant dat je voor leuke accessoires vrijwel niets in Nederland kunt vindenBattery Grip Power Pack Accept 2 EN-EL3 Batteries or 6 AA Ni-MH Batteries

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 12:17 ]
* Remy ziet het wel ff aan of er nog meer op de markt komen of dat het hier bij blijft. Zo lang ik nog geen lange lens heb, en ik niet dagenlange shoots heb, is een grip voor mij nog niet nodig
Verwijderd
Het ziet er wel stoer uit verder
Verwijderd
Dat heb ik nooit zo begrepen eigenlijk.Remy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:49:
.. En voor portretshots enzo is een vertical grip gewoon fijn
Ik kan prima foto's maken als ik m'n cam verticaal hou. Misschien als je een hele dag portretten maakt dat het dan een probleem wordt, maar dan ben je volgens mij gewoon professioneel bezig.
Ik neem aan dat jij nog niet met een vertical grip hebt geschoten Krusher, ik zou het je aanraden een keer (indien mogelijk) te proberen, dan weet je pas echt wat ik bedoel
...met een reset-button, toch??
Zit meen ik onder op de body aan de linker zijde...minuscuul verzonken knoppie
"Grandma was slow, but she was old....!!"
Verwijderd
Nee, behalve dan uit de duurdere reeks Nikon dSLR's, maar dat zijn totaal andere body's.Remy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 12:58:
...
Ik neem aan dat jij nog niet met een vertical grip hebt geschoten Krusher, ik zou het je aanraden een keer (indien mogelijk) te proberen, dan weet je pas echt wat ik bedoel
Ik heb zelf een vrij zware en dikke lens op m'n D70 zitten, en ik hou de camera vast aan de lens en de standaardgrip. Als ik dan de camera verticaal heb, is het voor mij net zo comfortabel als horizontaal. Ik gebruik m'n linkerarm zeg maar als een monopod..
Verwijderd in "Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 3"BN schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 13:00:
[...]
...met een reset-button, toch??
Zit meen ik onder op de body aan de linker zijde...minuscuul verzonken knoppie

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 13:07 ]
De 18-70 lens is "3,89x zoom" als je het zo uit wilt gaan drukken. Dit is gewoon te berekenen door de maximale brandpuntsafstand te delen door de minimale brandpuntsafstand, in dit geval dus 70 delen door 18. Het is echter niet echt handig om je blind te gaan staren op deze waardes.blacknoise schreef op zondag 24 april 2005 @ 14:54:
Ik heb nu een minolta dimage z1, (wel relaxt ding, maar veel ruis) Ik wil een wat betere camera kopen, en toen kwam ik uit op de nikon d70 plus nikon 18-70 lens (of misschien nog ff wachten op de d70s) De z1 heeft 10 keer zoom wat soms wel erg handig is, maar bij die lenzen voor dslr's staan alleen milimeters. Hoeveel zoom is die 70mm lens? En hoe kan je het omrekenen, die mm's naar zoom of andersom?
De lens van de Z1 heeft een 35mm equivalent van 38-380mm. De 18-70 kitlens van de D70 heeft een 35mm equivalent van 27-105mm (immers, de CCD sensor is 1,5x kleiner dan een 35mm negatief).
je hebt dus meer groothoek (27mm ipv 38, dat is vrij fors), maar je kunt minder "inzoomen", alsin. je kunt voorwerpen minder dichterbij halen.
Wil je met de D70 ook 10x zoom hebben zul je nog een telelens erbij moeten hebben met een bereik tot 180mm (270mm in 35mm equivalent), wil je voorwerpen even dichtbij kunnen halen als met je Z1 zul je lenzen moeten hebben tot een 35mm equivalent van 380mm dus, dat wordt een 253,33mm lens
Wil je er qua "zoom" niet op achteruit gaan kun je later altijd nog een leuke 70-300 lens erbij kopen ofzo, Sigma heeft een aantal hele leuke betaalbare lenzen mocht Nikkor je te duur zijn.
Maar iig: Ga je niet blindstaren op "aantal keer zoom", een 14-28 lens is "2x zoom", een 200-400 lens ook, je snapt denk ik wel dat dit een totaal ander bereik is.
Voor een compactcam is het niet zo spectaculair meer nee. Bedenk wel dat de lenzen die je bij een DSLR hebt van betere kwaliteit zijn, dat speelt ook mee in de prijsblacknoise schreef op zondag 24 april 2005 @ 17:14:
hmm, met die 18-70 kitlens ga ik er dus qua bereik in de verte erg op achteruit, ik dacht dat mijn 10 keer zoom niet zo spectaculair veel was.
Een voorzetlens bestaat niet nee, je hebt wel teleconvertors (tot 2x). De lichtgevoeligheid gaat hier echter ook mee achteruit.Maar ik heb ff rondgekeken op pricewatch en de lenzen met de meeste mm was 500 en die zijn nagenoeg onbetaalbaar voor mij. Zijn er niet goedkopere alterantieven, voorzetlenzen die je voor je kitlens kunt monteren o.i.d. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om ver te kunnen kijken..
Ik weet niet hoeveel je aan kwaliteit hecht, maar een leuke aanvulling op de kitlens zou een 70-300 zijn. Nikkor heeft er twee, de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 G voor ~€115 en de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D voor ~€238. Die eerste ga ik je niet aanraden overigens, je kunt zelf een review lezen op http://www.photographyrev...on/PRD_84916_3128crx.aspx . De tweede heeft ook een review, http://www.photographyrev...on/PRD_83542_3128crx.aspx .
Sigma heeft ook twee lenzen met het 70-300 bereik, bijvoorbeeld de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DL MAKRO SUPER II voor ~€135.00 en de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II voor ~€223.00. Reviews: http://www.photographyrev...ma/PRD_83601_3128crx.aspx en http://www.photographyrev...ma/PRD_83600_3128crx.aspx .
Met name over die laatste sigma lens (Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II) hoor ik de laatste tijd veel positiefs in topics als Centraal objectieven-topic V2.0, het is een vrij populaire lens
Dan ga je er ook qua "zoom" op vooruit iig, dan heb je 300/18=16,67x zoom
De duurste Nikkor en de duurste Sigma lens in deze post zijn wel leuke beginnerslenzen imo, ik zou zelf op een of andere manier voor de Sigma kiezen (hij is iig populairder).
Wil je meteen echt professioneel te werk gaan kom je op een Nikkor AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200/2.8 G IF-ED uit als aanvulling op je 18-70, die is echter wel meteen zo'n 1500 euro
Het zou op zich zou t wel relaxt zijn als ik dit soort fotos of beter, straks ook met mn d70 of d70s kan nemen
jupiter en zn manen, gisteravond genomen.
mn vaders canon powershot g5 kwam met dezelfde instellingen niet eens in de buurt van mn z1!, bij hem waren geen van de manen zichtbaar.

Misschien leuk als iemand met zn d70 met de 18-70kitlens ook jupiter op de foto zet, en er ook een foto van neemt met een lens met een groter bereik, ter vergelijkinging.
Verwijderd
Euh ...Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:02:
Ik sta op het punt om een nieuwe camera te kopen... Wat is volgens jullie de beste keuze? D70 of de Cannon EOS 350D?

Ligt eraan wat je wilt, of je al Canon lenzen hebt, persoonlijke voorkeur, etc.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Prijs maakt niet zoveel uit, ik wil gewoon de camera waarmee ik het meeste kan.
Kan iemand mij trouwens een korte uitleg in normale taal geven over wat ISO (lichtgevoeligheid?) inhoud? (Wat je ermee kan?) Ik heb al wat research gedaan maar google kwam niet echt met een duidelijk antwoord. Ik hoopte dat een van jullie mij wat kon vertellen.
edit: en nee, ik heb nog geen accessoires...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 21:12 ]
Probleem is echter dat ISO 1600 een stuk sneller is, dus kortere sluiterstijden nodig heeft ofwel met weinig licht nog steeds een onbewogen fot kan maken. Heb je ISO 200 kan je in de kroeg alleen met een statief en haarlak (publiek bevriezen) nog iets maken, op ISO 1600 heb je veel meer bewegingsvrijheid.
Punt van ISO is dus balans: heb je veel nodig, heb je weinig nodig en welke winst pak ik als ik dat verlies meeneem. Bij zonlicht is het altijd ISO 200 maar daarna ga je kijken of iets anders misschien beter is.
Maar je vraagt dus echt in een Nikontopic wat beter is, een Nikon D70 of een Canon 350? Wel, da's een makkie, de Nikon natuurlijk (ik heb er zelf ook 1) ;P.
Serieus gezien lijkt me het lood om oud ijzer, ze zijn allebei vrijwel even goed en even snel enz enz. Het is maar net wat je handiger vind, maar alleen als je kleine handjes hebt zou ik de Canon aanraden (dat ding is juist opvallend klein itt de redelijk forse Nikon)
Het is in mijn ogen heel simpel. Een lage ISO waarde betekend lage lichtgevoeligheid, een hoge ISO waarde betekend een hoge lichtgevoeligheid. Je hebt dit ook met de al oude filmrolletjes, vroeger kocht je filmrolletjes met een bepaalde ASA waarde. Die ASA waarde is vervangen door ISO.Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 21:10:
<KNIP>
Kan iemand mij trouwens een korte uitleg in normale taal geven over wat ISO (lichtgevoeligheid?) inhoud? (Wat je ermee kan?) Ik heb al wat research gedaan maar google kwam niet echt met een duidelijk antwoord. Ik hoopte dat een van jullie mij wat kon vertellen.
edit: en nee, ik heb nog geen accessoires...
Je zou dus kunnen denken, hoe hoger de ISO waarde hoe beter de lichtgevoeligheid, echter elk voordeel heb z'n nadeel.
Naarmate de ISO waarde toeneemt neemt ook de korreligheid van de foto toe. (Bij digitale camera's de ruis) Een foto op ISO 1600 is dus behoorlijk korreliger of heeft meer ruis dan dezelfde foto op ISO 200.
Je zal dus ergens moeten zoeken wat een goede middenweg is. Over het algemeen kan ik prima uit de voeten met mijn ISO 200, heb je lichtgevoelige lenzen dan neemt de noodzaak voor hoge ISO waarde ook af. Heb je wat minder lichtsterke lenzen en wil je toch een snelle sluitertijd dan zit je dus weer vast aan een hogere ISO waarde. Je ziet het is voor elke situatie anders.
Nu is het wel zo dat men de digitale ruis steeds beter onder de knie krijgt. Er zijn al verschillende programmaatjes die de ruis behoorlijk weg kunnen werken, en ook de verschillende Camera's gaan hier steeds beter mee om.
Ik denk zelf dat een fotorolletje van 1600 ASA veel korreligere foto's opleverd dan een digitale foto op ISO 1600. Ik heb laatst zelf wat foto's op ISO 1000 geschoten en het resultaat vond ik heel acceptabel. Het grote voordeel van de digitale camera is natuurlijk ook dat je per opname de ISO waarde kan instellen, terwijl je "vroeger"een heel rolletje op bijvoorbeeld ASA 800 moest volschieten.
Geen Jupiter, maar de maan mag ook?blacknoise schreef op zondag 24 april 2005 @ 18:08:
Misschien leuk als iemand met zn d70 met de 18-70kitlens ook jupiter op de foto zet, en er ook een foto van neemt met een lens met een groter bereik, ter vergelijkinging.

Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II en 100% crop.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Camera Make: NIKON CORPORATION Camera Model: NIKON D70 Image Date: 2004:10:21 22:47:05 Flash Used: No Focal Length: 300.0mm (35mm equivalent: 450mm) Exposure Time: 0.0080 s (1/125) Aperture: f/8.0 ISO equiv: 400 White Balance: Auto Exposure: Manual Exposure Mode: Manual |
[ Voor 1% gewijzigd door hbokh op 25-04-2005 22:32 . Reden: Typo ]
This is my sick nature.
En dan vind ik het nog niet eens een goede fotoStinger666 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 02:34:
hbokh dat is nou een plaatje van de 70-300 APO Super II waar ik op zit te wachten. Ga hem binnenkort in Duitsland bestellen voor 190 euro en denk dat ik er geen slechte koop aan doe.
Kijk een beetj uit, want naar mijn idee schiet die Sigma toch tekort qua scherpte in het 200-300mm bereik!
This is my sick nature.
Verwijderd
niet voor foto s vd maan denk ik maar wel een gaaf effect
Weet je dan ook een lens die wel die scherpte heeft en ong. in hetzelfde prijs segment als sigma zit, of kom je dan als snel bij de duurdere lenzen uit?hbokh schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 16:42:
[...]
En dan vind ik het nog niet eens een goede foto
Kijk een beetj uit, want naar mijn idee schiet die Sigma toch tekort qua scherpte in het 200-300mm bereik!
Verwijderd
Ik zou hier kijken voor een overzicht.blacknoise schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 19:40:
[...]
Weet je dan ook een lens die wel die scherpte heeft en ong. in hetzelfde prijs segment als sigma zit, of kom je dan als snel bij de duurdere lenzen uit?
En ik ben bang dat je voor dat soort glas gewoon meer kwijt bent (gaat snel richting de >500 euro)
Nou erg ik me steeds meer aan het feit dat deze lens bij 200-300 stand nog als stroef gaat.
Daarom ben ik me een beetje aan het orienteren om een andere (duurdere) lens aan te kopen.
Mijn oog is gevallen op de volgende drie lensen:
Nikon AF VR 80-400 f/4.5-5.6D
Sigma APO 80-400mm F4.5-5.6 EX OS
en als laatste de
Sigma 50-500mm F4-6.3 EX RF HSM
Op meerder forums wordt de laatste lens de hemel ingepresen.
Maar ik vraag me iets af
Is een 80-400 lens niet beter dan een 50-500
Het is trouwens de bedoeling om met de nieuwe lens voornamelijk vliegtuigen (lans de baan maar ook in volle vlucht) te fotograferen, en af en toe ook racewagens.
Tevens wil ik ook af en toe een converter gebruiken.
Graag hoor ik wat jullie advies is.
Verwijderd
In jouw geval zou ik voor de Sigma APO 80-400mm F4.5-5.6 EX OS gaan.[b]seninha schreef op woensdag 27 april 2005 @ 10:43Graag hoor ik wat jullie advies is.
Waarom? omdat hij iets goedkoper is dan de Nikkor en een ietwat beter plaatje geeft (iets meer scherpte naar de randen en iets warmer).
Hij heeft OS, Optical Stabelizer, welke net zo goed werkt als de VR, Vibration Reduction, van Nikkor.
De OS is toch wel een voordeel omdat het bewegingsonscherpte voorkomt. Echter, de 50-500, de Bigma, heeft naast zijn gigantische bereik nog een groot voordeel: De beeldkwaliteit is erg goed en hij heeft HSM, een snelle Auto Focus dus. Of je dat echt nodig zult hebben in jouw geval ... ik denk het niet. Ik denk dat de voordelen van OS voor jou prettiger zijn dan HSM.
De Nikkor is ook goed en zal zijn waarde beter behouden indien je hem ooit weer wilt verkopen, dat is dan zijn voordeel.
Lastig he kiezen
Mijn keus, in jouw geval, Sigma APO 80-400mm F4.5-5.6 EX OS
Ik heb sinds een week of 2 het volgende probleem:
is m'n eigen quoteHad gisterenavond een dode D70.
Geen activiteit, alleen een knipperend groen CF-ledje en als ik de CF kaart eruit haalde, dan deed de camera welgeteld helemaal niks. Verschillende CF kaarten geprobeerd, niks. Kaart eruit, lens eraf, accu eruit. Accu er weer in. Niks. Andere accu (die zeker weten vol was). Niks, hooguit een knipperend ledje als ik er een CF kaart in deed.
Vervolgens accu en CF kaart eruit. Zo een tijdje laten staan. Accu erin.
Dat zorgde voor vroedvrouwen bij Heineken! De camera deed het weer.
Dacht in eerste instantie dat het een firmware probleem was, maar dat lijkt me toch sterk aangezien het dan wel veel vaker voor zou moeten komen bij andere personen.
De camera heeft er na deze 1e keer nog 1 keer last van gehad. De camera startte wel gewoon op, maar werkte niet naar behoren. Het AF systeem en de belichting werkte niet zoals het moest.
Ik heb vervolgens de accu opnieuw opgeladen en toen bleef het probleem een week lang weg.
Nu steekt het heel langzaam de kop weer op. Met name als de camera een tijdje stil gestaan heeft, kan ie soms bij het opstarten even haperen.
M'n eerste idee was dat de camera gaat haperen of zelfs helemaal niet meer opstart, als de klemspanning van de accu teveel afgenomen is.
(er vanuit gaande dat de klemspanning bij het opladen maximaal is en daarna bij gebruik langzaam aan afneemt. Electronica was nooit m'n sterkste vak).
Om dat te testen heb ik een 2e, bijna lege, accu (in de vorm van losse 3 lithium batterijen en de bijbehorende houder) genomen en daarmee getest. Als dat van die lage klemspanning klopt, zou de camera dus niet op moeten starten. Dat deed ie dus wel.
Nu is m'n idee dat de gewone accu wellicht kapot is waardoor de accu, na een tijdje zonder activiteit gestaan te hebben, niet genoeg spanning levert, of juist niet continu spanning levert, dat soort dingen.
Nou weet ik alleen niet of dit aannemelijk is.
Ik heb het idee dat een accu of wel, of niet werkt en dat een beetje er tussenin bijna niet voor komt.
Ik kan allicht gewoon een 2e nieuwe accu kopen en kijken of het probleem dan weg blijft, maar ik wilde het toch eerst even hier vragen.
Geldt speelt ook een rol. Ik wil er niet meer dan 200 euro aan uitgeven en om er nou gelijk een lens van 1000 euro aan te knopen gaat me te ver.hbokh schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 16:42:
[...]
En dan vind ik het nog niet eens een goede foto
Bij jouw problemen zou ik niet direct aan de accu denken eigenlijk... Maar, als hij het met die CR2 celletjes wel blijft doen, denk ik dat je toch kunt concluderen dat het aan de accu ligt... ken je niemand in de buurt waar je even een accu kan lenen oid?YellowCube schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:19:
...een lap tekst...
200-300 stand? Of bedoel je macro stand?seninha schreef op woensdag 27 april 2005 @ 10:43:
Op dit moment heb ik naast mn 18-70 lenseen Sigma 70-300 APO II.
Nou erg ik me steeds meer aan het feit dat deze lens bij 200-300 stand nog als stroef gaat.
Daarom ben ik me een beetje aan het orienteren om een andere (duurdere) lens aan te kopen.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Als ik bv naast de ban sta en er komt een toestel langs , is het erg moeilijk om snel weer uit te zoomen als ik de lens op 300 heb staan.
Dit gaat dan gepaard met schokkoen omdat de lens dus stroef loopt
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Er loopt volgens mij ook nog een topic over dit probleem.

Maar als je niet snel moet uit en in zoomen is het geen punt waar je veel aandacht aan besteed, het probleem is dus dat ik dat wel vaak genoeg doe.
Daarom ben ik dus op zoek naar iets nieuws. Gelijk ook een lens waar ik dus een converter kan gebruiken voor die objecten wat net te ver staan
Morgen ga ik trouwens een paar van deze lensen proberen (alleen de 50-500 hadden ze niet staan dus die komt later wel), maar ik denk dat ik in zo'n korte tijd de + en de - van beide lensen niet kan achterhalen.
Daarvoor moet je toch echt wel een tijdje mee spelen. Jammer genoeg mag je ze dus niet ff een dagje meenemen
Voor 15,95 inclusief verzendkosten heb je HIER een imitatie accu voor de D70. Is het proberen waard. Ik heb deze accu ook als tweede accu en hij doet het prima.YellowCube schreef op woensdag 27 april 2005 @ 12:19:
een hele andere vraag.
Ik heb sinds een week of 2 het volgende probleem:
[...]
is m'n eigen quote
<KNIP>
Ik heb het idee dat een accu of wel, of niet werkt en dat een beetje er tussenin bijna niet voor komt.
Ik kan allicht gewoon een 2e nieuwe accu kopen en kijken of het probleem dan weg blijft, maar ik wilde het toch eerst even hier vragen.
En er zijn meer imitatieaccu's te koop... www.akkuinternational.de heeft namaakaccu's voor 6,49 per stuk (al vraag ik me af hoe betrouwbaar die zijn), en Lenmar heeft ook accu's voor €29 te koop bij o.a. konijnenberg.chippie777 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:42:
[...]
Voor 15,95 inclusief verzendkosten heb je HIER een imitatie accu voor de D70. Is het proberen waard. Ik heb deze accu ook als tweede accu en hij doet het prima.
Die Lenmar heb ik zelf, nooit spijt van gehad. Gisteren weer 766 foto's gemaakt op 1 accu, en hij is nog niet leeg \o/
Die ViMAC accu die chippie777 geeft heeft trouwens wel meer vermogen dan de originele accu, kan ook leuk zijn
Nikon D70 incl. AF 28-100 Asf. + 70-300 G voor 999.00
Welke lenzen zijn dit dan? En is deze aan te raden? Welke combo kan ik het beste aanschaffen? En is een 2e accu meteen handig?
Arrived anxious, left bored
These are my principles. If you don't like them, I have others.
De kit die jij aangaf heeft niet echt geweldige lenzen.
Aangezien je op 1 accu ongeveer 500 foto's kan maken moet je voor jezelf maar bepalen of je hier genoeg aan hebt.
Voortaan iets sneller typen...
[ Voor 10% gewijzigd door Marco op 29-04-2005 10:24 ]
Uhm, hij lijkt meer focuspower te geven?Remy schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:14:
* Remy ook de ViMAC-accu van Accuplus heeft, prima ding. Die extra power -lijkt- meer focuspower te geven, maar weet het niet zeker. Met [rml][ nieuws] Nieuwe firmware voegt D70s-features toe aan D70[/rml] krijgen we hopelijk wel meer focus-speed
Het voltage blijft hetzelfde, alleen de capaciteit wordt vergroot. Hij zal dus langer meegaan, in theorie, maar extra focuspower lijkt me érg sterk
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Op zich is het een goed lens voor die prijs. Ben alleen niet te spreken over de sopelheid van het lens bij het in of uit zoomen.
Als je op 300 foto's aan het maken bent en je wilt snel even uitzoomen dan gaat dit niet zonder stoten. Lens gaat namelijk erg stroef.
weet niet of een 28-300 ook de zelfde systeem gebruikt, daarom mijn uitleg.
[ Voor 14% gewijzigd door seninha op 30-04-2005 21:18 ]
Het is wel vrij stroef, maar niet zo dat ik er last van heb, dus het verschilt per lens.
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
Verwijderd
Bovenstaande lens heb ik na anderhalve maand weer teruggebracht. Ik had de 'normale' versie, dus zonder APO-glas, maar dat maakt voor de kwaliteit van de lens als geheel niets uit. Het ding zit namelijk vreselijk in elkaar. Het APO-glas zal ongetwijfeld voor betere beelden op de chip zorgen dan het normale glas waar ik mee werkte, maar van alle problemen die Seninha hierboven beschrijft had ik ook last.seninha schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 21:17:
Nee, wel met de 70-300.
Op zich is het een goed lens voor die prijs. Ben alleen niet te spreken over de sopelheid van het lens bij het in of uit zoomen.
Als je op 300 foto's aan het maken bent en je wilt snel even uitzoomen dan gaat dit niet zonder stoten. Lens gaat namelijk erg stroef.
weet niet of een 28-300 ook de zelfde systeem gebruikt, daarom mijn uitleg.
Ik heb nu trouwens de Sigma 80-200 f/2.8 HSM gekocht, en dat is werkelijk waar een fantastisch stukje glas. Helaas ook een stukje duurder dan bovenstaande lens, maar zijn geld dubbel en dwars waard. Toen ik de 70-300 kocht, wilde ik gewoon snel een lens hebben met een groot zoombereik, maar daar ben ik heel snel van teruggekomen. Ik ben blij dat ik uiteindelijk twee ribben uit mijn lijf heb weggegeven voor die 80-200.
Ik verwacht dat de 28-300 zeker niet beter zal zijn dan voorgenoemde.
Nu heb ik een Nikkor 80-200/2.8, fantastische lens maar wel een blok in mijn tas.Dat is het enige echte nadeel.
Leuke lamp, overigens !!
Lekker zonnig maar her en der ook schaduw. Check vooral de grote boze woefwaf @ eendjes plagen. Alles met 85mm 1.8D geschoten
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Verwijderd
Prachtig foto's, en dat allemaal op 1 dag!Remy schreef op maandag 02 mei 2005 @ 09:57:
Foto's van gistermiddag: http://crew.tweakers.net/Remy/foto/hgb0501/
Lekker zonnig maar her en der ook schaduw. Check vooral de grote boze woefwaf @ eendjes plagen. Alles met 85mm 1.8D geschoten
met 85mm kom je nog een heel eind.Dr. Strangelove schreef op maandag 02 mei 2005 @ 10:19:
Hoe ben je zo dichtbij gekomen bij die reiger?
Ik ga ook voor de Nikon D70 en ga hem volgende week bestellen inclusief kitlens (18-70 welteverstaan). Twijfelde toch nog of ik misschien niet beter de 350D kon nemen, maar ik vindt deze toch iets te klein.
Eens kijken of een dSLR mij weer wat meer tijd aan fotografie kan laten besteden waar mijn oude Fuji S602 Zoom me in de steek liet op voornamelijk snelheid.
After the new firmware is applied, the major differences between the Nikon D70 and the D70s become:
* 2.0 inch LCD monitor on the D70s versus 1.8 inch on the Nikon D70
* Built-in flash angle coverage to cover 18mm lens on the D70s compared to 20mm lens with the D70
* The remote cord MC-DC1 can be used on the D70s
* EN-EL3a (1500 mAh) higher capacity Li-Ion rechargeable battery supplied vs EN-EL3 (1400 mAh) with the D70
* Smaller and lighter quick charger MH-18a is supplied with the Nikon D70s
* Larger more comfortable rubber eye cup DK-20 is supplied with the D70s
* The CR2 battery holder MS-D70 is not supplied with the Nikon D70s
Verwijderd
* 2.0 inch LCD monitor on the D70s versus 1.8 inch on the Nikon D70 alsof die 0,2 inch wat uitmaakt, immers, zelfde aantal pixelsPuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:27:
... Nog steeds 200 euro duurder dan de D70, en ik vraag me toch echt af of het het geld waard is.
[...]
* Built-in flash angle coverage to cover 18mm lens on the D70s compared to 20mm lens with the D70 2mm verschil.. geen idee wat de impact daarvan zou zijn
* The remote cord MC-DC1 can be used on the D70s Het enige echt nuttige verschil
* EN-EL3a (1500 mAh) higher capacity Li-Ion rechargeable battery supplied vs EN-EL3 (1400 mAh) with the D70 wow 100mAh meer.. Overigens ook compatible met de D70
* Smaller and lighter quick charger MH-18a is supplied with the Nikon D70s Alsof de huidige lader een blok aan je been is?
* Larger more comfortable rubber eye cup DK-20 is supplied with the D70s De D70 kun je ook voorzien van andere eyecups
* The CR2 battery holder MS-D70 is not supplied with the Nikon D70s Dat ding ligt bij mij in de doos van de D70...
Als je kunt leven zonder een wired remote zou ik die 200 euro investeren in lensen.
Verwijderd
Een 350D killer zal het denk ik niet worden, omdat ik van veel consumenten hoor dat zij het formaat van de 350D erg kunnen waarderen. De D50 is echt significant groter (als ik dat correct op afstand heb beoordeeld). Qua handligging is ie daardoor voor mij beter dan de 350D, echter ik heb grote handen en de grootte gaat weer voor een deel ten koste van de draagbaarheid. Kortom ieder zijn keuze.
Het verschil tussen de D70 en de D70s vond ik eigenlijk verwaarloosbaar klein. Ik had in eerste instantie nauwelijks in de gaten dat het scherm een stukje groter was. De aansluiting voor een draadonstpanner daarentegen is wel een toegevoegde waarde (ik wist overigens niet eens dat die aansluiting op de D70 niet aanwezig was, terwijl ik dat zelf op mijn camera toch redelijk vaak gebruik. Wat een gemis!).
ik vindt het helemaal geen gemis; nikon levert namelijk voor een paar tientjes deze infrarood ontspanner, daar heb je dus echt wat aan aangezien je dan meters van je camera weg kan lopen. Ook handig als je zelf op de foto wilt bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:56:
Gisteren de D50 en de D70s in mijn handen gehad. Helaas had de vertegenwoordiger geen 18-55 maar een normale 18-70 erop zitten. Body van de D50 voelde erg goed aan. Hij is een stuk groter dan de 350D. Helaas had ik de 350D niet bij de hand, maar voor mijn gevoel is de zoeker een stuk groter dan die van de 350D. Wat een erg grappige functie is van de D50 is dat de camera een demonstratiestand heeft waarbij hij max 5 foto's neemt die hij intern opslaat, zodat je in de winkel een demo kunt houden zonder een SD kaartje erin te moeten proppen.
Een 350D killer zal het denk ik niet worden, omdat ik van veel consumenten hoor dat zij het formaat van de 350D erg kunnen waarderen. De D50 is echt significant groter (als ik dat correct op afstand heb beoordeeld). Qua handligging is ie daardoor voor mij beter dan de 350D, echter ik heb grote handen en de grootte gaat weer voor een deel ten koste van de draagbaarheid. Kortom ieder zijn keuze.
Het verschil tussen de D70 en de D70s vond ik eigenlijk verwaarloosbaar klein. Ik had in eerste instantie nauwelijks in de gaten dat het scherm een stukje groter was. De aansluiting voor een draadonstpanner daarentegen is wel een toegevoegde waarde (ik wist overigens niet eens dat die aansluiting op de D70 niet aanwezig was, terwijl ik dat zelf op mijn camera toch redelijk vaak gebruik. Wat een gemis!).
XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm
Dit topic is gesloten.