Zeg Mig29, heb je ook een indicatie van de prijs voor de D50?
De D70s vind ik ook veel te duur in verglijk met de D70
Verwijderd
Het verschil is minder groot dan je denkt..Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:56:
Gisteren de D50 en de D70s in mijn handen gehad. voelde erg goed aan. Hij is een stuk groter dan de 350D. ...
De D50 is echt significant groter (als ik dat correct op afstand heb beoordeeld).
Je kunt de IR remote niet vergelijken met een draadontspanner. Je mist onder andere de focussing optie (je kunt alleen in 1 keer een foto maken- half indrukken van de ontspanner kun je niet)dadj schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:27:
[...]
ik vindt het helemaal geen gemis; nikon levert namelijk voor een paar tientjes deze infrarood ontspanner, daar heb je dus echt wat aan aangezien je dan meters van je camera weg kan lopen. Ook handig als je zelf op de foto wilt bijvoorbeeld.
Richtprijs zo'n 675 eurohjs schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:43:
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 13:50 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Ik kijk wel de kat uit de boom voordat ik de boel ga upgraden. Er was/is? sprake van dat het menu iets anders zou worden, maar niet alle verbeteringen zijn ook verbeteringenRemy schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:40:
Stinger666: lees [rml][ nieuws] Nieuwe firmware voegt D70s-features toe aan D70[/rml] eventjes: midden mei
Nog een ruime week wachten dus, dan zullen miljoenen D70-eigenaren over de hele wereld blijgemaakt worden \o/
of diep ongelukkig als blijkt dat er een NEF encryptie aangebracht is.Remy schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:40:
Stinger666: lees [rml][ nieuws] Nieuwe firmware voegt D70s-features toe aan D70[/rml] eventjes: midden mei
Nog een ruime week wachten dus, dan zullen miljoenen D70-eigenaren over de hele wereld blijgemaakt worden \o/
[ Voor 73% gewijzigd door YellowCube op 04-05-2005 14:42 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Snellere focus is voor jou dus niet van belang?Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:41:
...
Ik kijk wel de kat uit de boom voordat ik de boel ga upgraden. Er was/is? sprake van dat het menu iets anders zou worden, maar niet alle verbeteringen zijn ook verbeteringen
Verwijderd
Neej aangezien ik geen van die modes gebruik waar het op betreft (Dynamic Area AF en Closest Subject Priority Dynamic Area AF)Remy schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:47:
Dat gaan ze niet doen YellowCube, aangezien dat ook niet in de D70s zit maar alleen in de D2Hs, D50 en D2X
[...]
Snellere focus is voor jou dus niet van belang?
Waarom haal je dan niet gewoon de D70? Zoals een paar posts terug al aangeeft, er zijn weinig echt belangrijke verschillen voor dat prijsverschil.hjs schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:43:
Arrived anxious, left bored
Verwijderd
En ondanks dat die foto het wel in de goede verhouding zet, lijkt de D50 volgens mij toch veel kleiner dan de mini350D.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:47:
Het verschil is minder groot dan je denkt..
afbeelding
350d - D50 - D70
Daarnaast gebruik ik een draadonstpanner heel vaak om trillingen in het afdrukken te voorkomen; ook op momenten dat een mirror lock-up geen uitkomst zou bieden (geen vertraging). Daarnaast is een IR remote niet bruikbaar als je zelf achter de camera wilt staan en zelfs door je zoeker kijkt. Tot slot kun je bij een zelfportret de IR-remote niet geheel uit beeld brengen als je ook je romp wilt fotograferen (iets met LOS) terwijl je een draadontspanner goed kan wegwerken.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:47:
Je kunt de IR remote niet vergelijken met een draadontspanner. Je mist onder andere de focussing optie (je kunt alleen in 1 keer een foto maken- half indrukken van de ontspanner kun je niet)
Bovendien zit er een lag in het moment van knop op de remote indrukken en het nemen van de foto.
Wellicht is dat een prima internetprijs, maar de vertegenwoordiger hield toch meer een prijs van 900 euro aan voor de kit in de winkel.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:47:
Richtprijs zo'n 675 euro
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 15:24 ]
Verwijderd
Dan schiet Nikon zichzelf in de voet aangezien de D70 al voor 899 te koop is MET lens en nl handleiding (€999 met de de 18-70dx lens overigens)Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:22:
[...]
...
Wellicht is dat een prima internetprijs, maar de vertegenwoordiger hield toch meer een prijs van 900 euro aan voor de kit in de winkel.
...
Verwijderd
Tis een electronische uitvoering en ja.YellowCube schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:31:
...
Heeft die draadontspanner overigens een optie om de ontspanner "vast" te zetten? Erg handig als je bulb opnames maakt en je de sluiter bijv. 15 minuten open wilt laten staan
dat was namelijk het ideale van echte draadontspanners (met een staalkabeltje wel te verstaan)
A new remote port for the Nikon MC-DC1 electronic cable release (optional) allows users to trigger the camera and hold the shutter open via an electronic cable release
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 15:35 ]
Verwijderd
Vooralsnog zie ik in de PW alleen camera's onder dat bedrag met een buitenlandse handleiding en de enige vermelding die erin staat met 999 heeft geen D70 voor zover ik zie. Daarnaast is de NL versie (en daar praat ik over) in Rotterdam verkrijgbaar voor 1099 (en ik denk elders ook), maar op internet vind ik hem alleen maar duurder. Daarnaast geeft een NL handleiding geen zekerheid over NL herkomst. Ik zie steeds meer webshops die ipv vermelden dat het een Nederlands model is, dat er een Nederlandse handleiding bijzit en dat de garantie via xxx NL loopt. Kortom een Duitse camera met een Nederlandse handleiding met Europese garantie. Dat is natuurlijk geen eerlijke concurrentie. Geloof me, 1099 euro voor een NL D70 kit (een echte) is gewoon een goede prijs. En uiteraard zal de D50 via internet wel weer veel goedkoper aangeboden worden, maar die discussie ga ik niet weer voeren. Koop lekker op internet als je je er goed bij voelt en zo niet koop hem dan in de winkel (maar verwacht niet dat ik hem kan leveren voor een internet prijs, want de marges zijn echt ruk).Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:29:
Dan schiet Nikon zichzelf in de voet aangezien de D70 al voor 899 te koop is MET lens en nl handleiding (€999 met de de 18-70dx lens overigens)
Oh, de D70s ga ik zeker niet halen, maar de D50 is wel intressant, en body only. Ik heb mijn zinnen gezet op de Sigma 18-125 icm met een body (en of dat nu de D50, D70, IstDs of 350d is, dat zien we dan wel weer)PuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:03:
[...]
Waarom haal je dan niet gewoon de D70? Zoals een paar posts terug al aangeeft, er zijn weinig echt belangrijke verschillen voor dat prijsverschil.
Verwijderd
Konijn biedt de D70 aan voor 999 euro met de 18-70 en ikVerwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:45:
[...]
Vooralsnog zie ik in de PW alleen camera's onder dat bedrag met een buitenlandse handleiding en de enige vermelding die erin staat met 999 heeft geen D70 voor zover ik zie. ...
En is ook een gewone winkel.Camera wordt geleverd met Ned. handleiding en ondersteuning van Inca Haarlem
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 15:50 ]
Hmm ik kan nergens echt gedetailleerde informatie vinden van de ML-L3. Heb je een linkje?YellowCube schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:40:
ik zie net dat je met de IR versie (ML-L3) ook gewoon de sluiter langere tijd open kunt houden zonder je vinger continue op de knop te houden. Da's wel handig.
Dan voegt die draadontspanner imho geen reet toe.
stukje over bulb opnames en de IR remotePuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:48:
[...]
Hmm ik kan nergens echt gedetailleerde informatie vinden van de ML-L3. Heb je ern linkje?
he D70 has a "B" ("bulb") setting, but this isn't very useful on its own because the camera lacks a traditional cable release. However, there is a nifty small accessory, the IR Remote Control ML-L3, which extends "B" to become a traditional "T" ("Time") setting. This means you open the shutter by pressing a release button on the ML-L3, go inside to enjoy some hot beverage or what have you, and then at the proper moment close the shutter by another click with the remote control.
Nouja, het enige nadeel van de IR ontspanner is dat je wel enigzins richting het IR oogje moet mikken. Je kan dus niet achter, of links van de camera (want dan blokkeert de lens het signaal) staan met de remote, maar je moet ervoor staan, of de remote voor het oogje houden.YellowCube schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:40:
ik zie net dat je met de IR versie (ML-L3) ook gewoon de sluiter langere tijd open kunt houden zonder je vinger continue op de knop te houden. Da's wel handig.
Dan voegt die draadontspanner imho geen reet toe.
Verwijderd
Het werkt idd ook met de remote met een maximum van 15 minuten (dan slaat de remote timer uit)PuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:48:
[...]
Hmm ik kan nergens echt gedetailleerde informatie vinden van de ML-L3. Heb je een linkje?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 15:55 ]
Verwijderd
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Voor zover ik me kan herinneren focust de camera gewoon als je de IR remote gebruikt hoor. Sterker nog, dat weet ik zekerDr. Strangelove schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:21:
Maar ik begrijp dus dat al deze ontspanners met elkaar gemeen hebben dat ze alleen de sluiter bedienen en je er dus NIET mee kan focussen. In dat geval vind ik de toegevoegde waarde nihil; met een timer van 20 seconden red ik het in dat geval ook wel. Maar die AF functie mis ik wel.
Verwijderd
Philips SBC RU 151PuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:03:
Uiteindelijk in ieder geval voor mij niet het wachten waard tot de prijs gelijk is aan de prijs van de D70 en zeker geen 200 euro waard. Volgende week dus gewoon lekker bestellen
Krusher welke remote heb jij dan? En heeft die dezelfde opties?
Ja alleen maak je dan een foto omdat je niet de knop half kan indrukkenZoefff schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:28:
[...]
Voor zover ik me kan herinneren focust de camera gewoon als je de IR remote gebruikt hoor. Sterker nog, dat weet ik zeker
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 16:30 ]
Waarschijnlijk zal de prijs van de D70 niet erg veel dalen. Wat ik denk is dat Nikon de productie van de D70 compleet stopzet (of dat al gedaan heeft), en alleen de D70s blijft produceren. Uiteraard zal de prijs van de D70 wel een klein beetje dalen, maar de huidige voorraad zal waarschijnlijk al snel verkocht zijnPuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:39:
Ok, maar om er nou 200 euro extra voor te betalen? Ik wil mijn camera eigenlijk volgende week bestellen...maarje wat de prijzen gaan doen is natuurlijk niet echt te voorspellen.
Ja, maar dat is toch ook de bedoeling? Wat heb je er aan om alleen te focussen, en niet af te drukken? Als je door de zoeker tuurt en focust zonder af te drukken kan ik dat begrijpen, maar niet als je de remote indruktVerwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:28:
Ja alleen maak je dan een foto omdat je niet de knop half kan indrukken
Ik bedoelde dus de prijs van de D70s! Aangezien ik nu de camera kan en dus wil bestellen kan ik net zo goed de 70s bestellen, maar dus niet als hij voorlopig nog heel veel duurder dan de D70 is.Zoefff schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:30:
Waarschijnlijk zal de prijs van de D70 niet erg veel dalen. Wat ik denk is dat Nikon de productie van de D70 compleet stopzet (of dat al gedaan heeft), en alleen de D70s blijft produceren. Uiteraard zal de prijs van de D70 wel een klein beetje dalen, maar de huidige voorraad zal waarschijnlijk al snel verkocht zijn
Verwijderd
Niet om op alle slakken zout te leggen, maar ik heb al situaties gehad waarbij je niet wilt focussen bij het half indrukken van de draadontspanner, maar de AF wilt vasthouden.Zoefff schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:32:
[...]
Ja, maar dat is toch ook de bedoeling? Wat heb je er aan om alleen te focussen, en niet af te drukken? Als je door de zoeker tuurt en focust zonder af te drukken kan ik dat begrijpen, maar niet als je de remote indrukt
Verwijderd
Dat kan, maar handig is anders omdat de zoeker redelijk klein is. Dan moet je het groene focuslampje goed in de gaten houden (of een oculairvergroter gebruiken die ook z'n nadelen heeft)PuCK schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:22:
Kan je de camera dan niet op manual focus instellen?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 17:26 ]
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Dixons had een aanbieding van 999, toch ?Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:48:
[...]
Konijn biedt de D70 aan voor 999 euro met de 18-70 en ik
[ Voor 11% gewijzigd door StevenK op 06-05-2005 17:22 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Verwijderd
Dat zijn nou niet de beste lensen.
Computer specs
Verwijderd
Euh, het kan aan mij liggen, maar ik volg zo even niet over welke tips je het hebt, waarom hij "voor de otto bewaard" is en waarom je dacht dat je alleen stofjes had, en wat er dan wel mee is?Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 22:44:
Hoi,
Nuttige tips, heeft mijn d70 voor de otto bewaard, ik dacht dat ik alleen stofjes had.
groet Rene
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 22:44:
Hoi,
Nuttige tips, heeft mijn d70 voor de otto bewaard, ik dacht dat ik alleen stofjes had.
groet Rene
Waarschijnlijk in het verkeerde topic gereplied?XanderH schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 22:55:
[...]
Euh, het kan aan mij liggen, maar ik volg zo even niet over welke tips je het hebt, waarom hij "voor de otto bewaard" is en waarom je dacht dat je alleen stofjes had, en wat er dan wel mee is?
Verwijderd
Waar in godsnaam ligt dat?afterburn schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 17:28:
Iemand in de buurt van Rotjeknor wiens kitlens ik eens mag gebruiken? Ik ben nl benieuwd of mijn 18-50/2.8 niet 100% scherp is op infinity, ofdat ik het me gewoon verbeeld.
[ Voor 1% gewijzigd door WhizzCat op 07-05-2005 01:06 . Reden: typo ]
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Rotterdam ligt in Zuid-Holland, zeg maar tussen Dordrecht en Den Haag
Vergeet je CF kaartje nietZoefff schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:59:
* Zoefff gaat straks foto's maken in een televisiestudio @ Hilversum. Nog tips?
Graag. Ben er inmiddels achter dat ik op 18mm flink wat last heb van 'rear focus'. Aangezien het op 50mm goed is, heb ik hoop dat het aan de lens licht en niet aan de calibratie van het AF. Nog eens wat testjes doen met een hele kleine aperture en of het dan minder is.WhizzCat schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 01:05:
[...]
Waar in godsnaam ligt dat?
Sorry, ik ben de atlas even kwijtMaar als het hier een beetje in de buurt is mag je em best es lenen, onder supervisie dan uiteraard
De 18-70 heb ik, de echte goeie kitlens dus. Ik heb ook nog een 50mm liggen, die mag je dan ook meteen proberen als je wil
Computer specs
Nou, dan moeten we maar es een afspraakje maken ofzoafterburn schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 12:15:
[...]
Graag. Ben er inmiddels achter dat ik op 18mm flink wat last heb van 'rear focus'. Aangezien het op 50mm goed is, heb ik hoop dat het aan de lens licht en niet aan de calibratie van het AF. Nog eens wat testjes doen met een hele kleine aperture en of het dan minder is.
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Computer specs
[ Voor 58% gewijzigd door WhizzCat op 07-05-2005 12:38 ]
Misschien is dit wat voor je.afterburn schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 12:15:
[...]
Graag. Ben er inmiddels achter dat ik op 18mm flink wat last heb van 'rear focus'. Aangezien het op 50mm goed is, heb ik hoop dat het aan de lens licht en niet aan de calibratie van het AF. Nog eens wat testjes doen met een hele kleine aperture en of het dan minder is.
Verwijderd
Oh, ja, dat was 3 weken geleden ofzoVerwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:12:
Ik schreef gisteren iets over stofjes op de ccd, Ik was in jullie topic aan het lezen en ergens een paar dagen geleden hadden jullie het over stofjes op de ccd.
Tja, stof is nu eenmaal een bekend fenoneem, niet alleen bij dSLR's, eigenlijk wel bij allesIk dacht tot nu toe dat ik de enige was die daar problemen mee heeft, maar het schijnt een bekend fenomeen te zijn. Ik ben dus nieuw in dit forum en zit niet in de verkeerde topic, zoals xanderh dacht.
Uh, een 18-200? Naast het feit dat ze niet bestaan zullen ze kwalitatief waarschijnlijk je 18-70 niet kunnen bijbenen qua kwaliteit, ik zou het niet doen...Ik heb een 28-200 lens en een 18-70 lens. Ik wil graag een andere lens kopen, die beide vervangt. Is dit wel verstandig ?
Verwijderd
Nikkor heeft niet echt objectieven met dat bereik. Sigma heeft wel een 18-125, afaik red die het qua kwaliteit ook nog best bij de kitlens.Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:25:
Nee ik bedoel een 18-120 of zo, dan heb ik het grootste bereik afgedekt, nu wissel ik nog te vaak.
Verwijderd
Verwijderd
Heb de goedkope lenzen; ze zijn blauw op de lcd, op de pc en op de afdruk. Gevolg is dat die kleine van mij er op de meeste foto's uitziet als een bleke alienVerwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:53:
welke lens heb je bij de camara. Jezegt dat de foto's blauw zijn. Je bent toch wel nuchter als je ze bekijkt ? Grapje.... zijn de afdrukken blauw, of als je ze bekijkt op je pc ?
Witbalans. Die moet je altijd een beetje finetunen. Zoek maar op in je manual (altijd handig om dat soort dingen te lezen). Buiten gaat het meestal wel goed met witbalans op Auto, maar binnen en met flits moet je eigenlijk even manual doen. Pak een wit blaadje en maak daar een foto van. Die Nikon heeft vast wel een mogelijkheid om dan vanaf die foto de juiste witbalans instelling te bepalen.StevenK schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:47:
mag er ff een newbie vraag tussendoor ? Zit nu een paar dagen met een D70 te spelen, maar het valt me op dat in automaat-stand (zowel de algemene auto stand als de portrait stand, ik heb er nu vooral ff familiekiekjes mee gemaakt) de foto's waarbij het ding de ingebouwde flitser aanzet zo blauw zijn.
Zet ik 'm op standje 'S' en dat de wb op flitser, dan zijn ze nogal rood...
Wat doe ik fout ? (ik ga er tenminste vanuit dat ik als absolute foto-noob een heleboel dingen fout doe)
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Verwijderd
Yo, ben een it-er, ga geen manual lezenmphilipp schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:04:
[...]
Witbalans. Die moet je altijd een beetje finetunen. Zoek maar op in je manual (altijd handig om dat soort dingen te lezen).
Heb 't net nog maar een paar geprobeerd, calibreren op een witte muur, en nu heb ik ineens veel mooiere foto'sBuiten gaat het meestal wel goed met witbalans op Auto, maar binnen en met flits moet je eigenlijk even manual doen. Pak een wit blaadje en maak daar een foto van. Die Nikon heeft vast wel een mogelijkheid om dan vanaf die foto de juiste witbalans instelling te bepalen.
Verwijderd
Ik ben ook echt met de manual begonnen, voor ik het ding ben gaan gebruiken, maar als je er niks van af weet, komt er dan wel heel veel in één keer op je afVerwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:17:
volledig genieten van de D70 zonder de manuel te lezen is niet echt handig, zelfs niet voor een it-er
Niet helemaal waar: tamron 18-200, sigma 18-200XanderH schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:19:
Uh, een 18-200? Naast het feit dat ze niet bestaan zullen ze kwalitatief waarschijnlijk je 18-70 niet kunnen bijbenen qua kwaliteit, ik zou het niet doen...
Verwijderd
Waarschijnlijk kom je dan toch op de Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC uit...Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:45:
ik wil nu een lens van 18-150 of zo 18-125
[ Voor 11% gewijzigd door afterburn op 07-05-2005 16:12 ]
Computer specs
Ik vond/vind zelf ook dat de D70 de foto's erg "koud" (blauw) uit de camera geeft. Ik vind dat niet mooi, maar daar zijn de mening oververdeeld. Ik heb dus de witbalans aangepast en fotografeer eigenlijk standaard met het "wolkje" en deze heb ik dan in de camera ook nogeens op -3 gezet. De foto's worden dan warmer (geler). Ik vind dat voor mijn smaak een beter kleur opleveren dan de standaard. Ik fotografeer niet in de auto stand (zeg maar de groene keuze) maar tot op heden standaard op de P stand. Dit voldoet voorlopig voor mij prima, mits natuurlijk de witbalans is aangepast. (ik heb trouwens ook de flits en zon witbalans ingesteld op -3)StevenK schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:47:
mag er ff een newbie vraag tussendoor ? Zit nu een paar dagen met een D70 te spelen, maar het valt me op dat in automaat-stand (zowel de algemene auto stand als de portrait stand, ik heb er nu vooral ff familiekiekjes mee gemaakt) de foto's waarbij het ding de ingebouwde flitser aanzet zo blauw zijn.
Zet ik 'm op standje 'S' en dat de wb op flitser, dan zijn ze nogal rood...
Wat doe ik fout ? (ik ga er tenminste vanuit dat ik als absolute foto-noob een heleboel dingen fout doe)
[ Voor 8% gewijzigd door chippie777 op 07-05-2005 17:05 ]
Verwijderd
Helemaal mee eens, voor die paar centen is het een leuke lens om mee te spelen.Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:40:
Goedkoop maar een prima lens. Maakt een bak herrieen autofocus is gewoon traag. Maar dat mag de pret niet drukken.
Eerst moet ik zeggen dat ik geen Nikon heb, maar ik ben wel erg geïnteresserd, vandaar een paar vragen:afterburn schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:11:
Zelf gebruik ik een custom curve van OldSkool, de alpha sReala icm AWB -2, Sunshine WB -3, of Cloudy WB -1. Dit bevalt me erg goed, en produceert foto's die kwa kleur nauwelijk nabewerkt hoeven te worden. (nou nog leren fotograferen ipv plaatjes schieten)
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Dat is een prima optie, echter ik wil het liefts dat mijn foto's zo goed mogelijk uit de camera komen. Een beetje rommelen achteraf vind ik geen probleem maar om elke foto nou na te bewerken gaat mij echt te ver. Natuurlijk zijn er alijtd foto's die het wel verdienen om wat extra aandacht op de pc te krijgen, maar voor een hoop foto's wil ik gewoon een zo goed mogelijk resultaat uit de camera, afdrukken en in een album ofzo doen. Zeg maar de gewone huis tuin en keuken familie kiekjes.patrickt35 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:09:
Ik maak altijd al mijn foto's in RAW stand.
Heb ik ook geen gezeur over WB.
Achteraf perfect te korrigeren met NC.
Mvg P
Als eerste ja,mphilipp schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:09:
[...]
Eerst moet ik zeggen dat ik geen Nikon heb, maar ik ben wel erg geïnteresserd, vandaar een paar vragen:
Ik heb die custom curves gezien en ben wel onder de indruk. Maar zijn dat nou een soort custom instelling vwb de beeldbewerkingsparameter in de camera? Dus een setje instellingen voor kleur, contrast e.d.?
Ik vraag me alleen af of het voor die custom curve noodzakelijk is dat je AWB-3 ofzo kiest. WB is toch steeds anders? Is het niet makkelijker om een wit papiertje mee te nemen en een manual WB te doen on the spot? Dan krijg je toch altijd de juiste kleuren, of zit die Nikon er altijd naast?
Computer specs
Ik ben van mening dat de je de instellingen goed moet hebben tijdens het maken van de foto. En dat de foto dus eigenlijk goed uit de camera moet komen. Kleine vautjes en uitzonderlijke foto's daargelaten, bewerk ik mijn foto's dus in principe ook nauwelijks na. Foto's maak je tijdens het indrukken van de sluiter, niet achter je buro.patrickt35 schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:09:
Ik maak altijd al mijn foto's in RAW stand.
Heb ik ook geen gezeur over WB.
Achteraf perfect te korrigeren met NC.
Mvg P
[ Voor 9% gewijzigd door afterburn op 07-05-2005 18:19 ]
Computer specs
Ok, dat die WB presets niet (altijd) kloppen weet ik. Maar ik vroeg me af of manual WB niet preciezer is. Of meet ie dat ook verkeerd?afterburn schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:16:
[...]
Als 2de: WB is de kleurtemperatuur. En dat is onafhankelijk van de rest. Zo is bv zonlicht volgens Nikon 5200K, terwijl dit in werkelijkheid dichter bij 5400K ligt. Hierdoor lijken foto's wat koel. Met -2 zet ik er zelf 200K bij, waardoor eea gewoon wat warmer lijkt.
Wat is verkeerd? Het een en ander heeft ook te maken met smaak, dus wat jij mooi vindt.mphilipp schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:47:
[...]
Ok, dat die WB presets niet (altijd) kloppen weet ik. Maar ik vroeg me af of manual WB niet preciezer is. Of meet ie dat ook verkeerd?
Verwijderd
Wat denk je dat er met de foto's die je op een rolletje maakt en inlevert bij het lab gebeurt? Als ze die zonder bewerking zouden afdrukken zou je de helft terugsturen.afterburn schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:19:
[...]Foto's maak je tijdens het indrukken van de sluiter, niet achter je buro.
Daar is al aardig wat over geschreven, ik kocht mijn extra accu hierVerwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:42:
Ik wil een tweede accu kan ik beter die van nikon nemen of voldoet de universele ook goed aan de eisen ?
Dat klopt, maar ik heb meestal niet de zin of de mogelijkheid omdat elke keer manueel in te stellen.mphilipp schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 18:47:
[...]
Ok, dat die WB presets niet (altijd) kloppen weet ik. Maar ik vroeg me af of manual WB niet preciezer is. Of meet ie dat ook verkeerd?
Computer specs
Heb je helemaal gelijk in, echter ik probeer alles van te voren zo goed mogelijk in te stellen zodat ik over het algemeen niet meer hoef te nabewerken. Ik schiet trouwens ook meestal in raw, zodat ik het wel kan als het nodig is, maar in principe gooi ik mijn foto's een op een in de batch converter van NC. Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin en tijd om na een vakantie een paar honderd foto's een voor een met het handje te corrigeren, terwijl dat als ik mijn camera goed instel niet eens nodig is. Zo blijft er tijd over om even dat beetje extra te doen voor de paar foto's die er echt uit springen.mphilipp schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:42:
[...]
Wat denk je dat er met de foto's die je op een rolletje maakt en inlevert bij het lab gebeurt? Als ze die zonder bewerking zouden afdrukken zou je de helft terugsturen.
Maar goed, ik denk dat we dit niet moeten laten ontaarden in een discussie over nabewerken ja/nee, want daar heeft iedereen een andere mening over. Mijn mening is dat je de werkelijkheid geen geweld mag aandoen. Dus een beetje contrast/verzadiging als het een beetje mat is vind ik geen probleem. En de parameters in de camera instellen in in feite hetzelfde. Alleen heb je achteraf veel meer controle. Settings gaan weer uit van een algemene situatie, en als dat wat je fotografeert niet algemeen is hang je alsnog.
Computer specs
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 22:40 ]
Ik gebruik RAW eigenlijk nooit... net even 1 foto gemaakt in RAW voor je, die was 6,12 MB (6.419.124 bytes)Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:14:
Wanneer ik foto's ga maken in raw formaat hoe groot wordt een foto dan ongeveer?
Dat zijn dan snelheden gemeten met een PC lijkt me, met de D70 haal je dit nooit. Kijk eens op http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-6816 voor reviews van verschillende CF kaartjes icm de D70, ik heb zelf een Lexar Media 1GB 80X WA kaartje, bevalt me prima. Is volgens die review ook de snelste 1GB kaart icm de D70Verder ben ik nog nieuwsgierig of de snelheid van het kaartje veel uitmaakt. Sandisk heeft bv de ultra2 (9mb/s) en de ultra3(20mb/s). Deze laatste is er alleen in 2 en 4 gb terwijl ik gevoelsmatig liever 2 kaartjes van 1gb pak. Alle adviezen zijn welkom![]()
Ongeveer 2x zo groot als large-fine jpeg.Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:14:
Wanneer ik foto's ga maken in raw formaat hoe groot wordt een foto dan ongeveer?
Computer specs
Ik heb op het moment een Kingston Elite Pro 512 Mb kaartje in gebruik. Prima kaartje wat in mijn ogen een goede snelheid/prijs verhouding heeft. Wel is het wat aan de krappe kant (circa 160 foto's in jpg fine). Ik denk dat ik er nog wel 2 bij ga kopen voor de vakanties.Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:14:
Wanneer ik foto's ga maken in raw formaat hoe groot wordt een foto dan ongeveer? Verder ben ik nog nieuwsgierig of de snelheid van het kaartje veel uitmaakt. Sandisk heeft bv de ultra2 (9mb/s) en de ultra3(20mb/s). Deze laatste is er alleen in 2 en 4 gb terwijl ik gevoelsmatig liever 2 kaartjes van 1gb pak. Alle adviezen zijn welkom![]()
(voor de duidelijkheid, ik wil een D70(s) gaan kopen en probeer dus even te achterhalen hoeveel gb ik moet kopen......)
Ik heb even het gemiddelde voor je bekeken over ruim 1100 RAW foto's en dan kom ik op 5,5MB.Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 22:14:
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Verwijderd
Ik mis het niet maar ik heb ook geen ervaring met de Canon verder. Wat ik wel prettig vind is het soort ruis van de D70. Tis prettiger om te zien bij hogere ISO waarden.Silent Thunder schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:08:
Ik deed net ff een side-by-side vergelijking met de D70 en een Canon 350D.
....
Wat kan jullie ervaring vertellen over het feit dat Nikon pas bij 200 begint? Mis je de 100? Of is er iets anders waardoor de D70 compenseert?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq