DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 9 ... 63 Laatste
Acties:
  • 651.015 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Lastige van de bekabeling en voeding is dat dat bij iedereen anders kan zijn. Er zit nu een 24 pins connector op met steeds paren van GND en een geschakelde GND. Dit om de stroom een beetje te verdelen over de connector zodat niet alles over 1 pin hoeft en je minder grote geschakelde stromen krijgt die weer storen.

Je kan de connector nog wat langer maken (dat gebeurt sowieso nog om een extra interface te bieden) en er dan een standaard floppy kabel op zetten. Maar aan de andere kant van de stekker moet je dan wel zelf iets knutselen om de LED strips aan te sluiten.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

madwizard schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:20:
Lastige van de bekabeling en voeding is dat dat bij iedereen anders kan zijn. Er zit nu een 24 pins connector op met steeds paren van GND en een geschakelde GND. Dit om de stroom een beetje te verdelen over de connector zodat niet alles over 1 pin hoeft en je minder grote geschakelde stromen krijgt die weer storen.

Je kan de connector nog wat langer maken (dat gebeurt sowieso nog om een extra interface te bieden) en er dan een standaard floppy kabel op zetten. Maar aan de andere kant van de stekker moet je dan wel zelf iets knutselen om de LED strips aan te sluiten.
Als veel mensen dezelfde setup gaan gebruiken, bijv. in combinatie met een ledstrip inkoop actie dan moet het toch wel te doen zijn om op een wat grotere schaal die interface te maken ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08
ik denk dat zo'n idee voor veel mensen aantrekkelijk is.
Misschien zijn er ook nog andere die met led slangen werken ofzo,
maar die kunnen dan zelf aansluiten.

Zelf zat ik te denken aan CCFl's ipv led's omdat ze misschien wat feller licht geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:37

Pinjataaa

Hit me!

jackel7007 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:23:
ik denk dat zo'n idee voor veel mensen aantrekkelijk is.
Misschien zijn er ook nog andere die met led slangen werken ofzo,
maar die kunnen dan zelf aansluiten.

Zelf zat ik te denken aan CCFl's ipv led's omdat ze misschien wat feller licht geven?
CCFL geeft slechte kleuren, rood is roze, blauw is heel licht blauw etc.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
ik heb hier blauw en rood in mijn pc, en dat is toch behoorlijk netjes eigenlijk...

is het mogelijk via jou print, kleuren bij te stellen?
dus als je bv zou weten dat je rood beetje te roze is, deze wat feller laten branden ofzo..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Led strips zijn ook iets practischer ivm de breekbaarheid en duurzaamheid e.d.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Rood is het voornaamste probleem bij CCFLs, dat is eigenlijk gewoon roze. Blauw is misschien ook wat te licht maar dat is nog wel acceptabel.

Er komt wel een kleuren compensatie in het bordje, de LED strips van LEDsee hebben ook een hele zwakke rood, maar de kleur klopt daar wel in ieder geval.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

madwizard schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:06:
Rood is het voornaamste probleem bij CCFLs, dat is eigenlijk gewoon roze. Blauw is misschien ook wat te licht maar dat is nog wel acceptabel.

Er komt wel een kleuren compensatie in het bordje, de LED strips van LEDsee hebben ook een hele zwakke rood, maar de kleur klopt daar wel in ieder geval.
Is die kleurcompensatie hardwarematig of softwarematig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Softwarematig, de uitgangen worden gewoon PWM aangestuurd door de software dus er valt hardwarematig weinig aan te doen. De software zal dan de blauw en groen minder open sturen. Is ook makkelijk aan te passen in de settings met bijvoorbeeld een calibratie tooltje via USB.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat was inderdaad mijn vraag ;)

wel vaag trouwens dat ze dmv de hoeveelheid ledjes de kleuren niet wat beter balanceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Er zitten gewoon evenveel LEDs op van elke kleur, van die superflux/hyperflux LEDs. Had inderdaad beter geweest als ze er meer rode op hadden gedaan (2x zoveel zou goed zijn).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
ik kan echt niet wachten :)...
helaas moet dat toch nog maar even.

ik hoop dat we voor rond de 100 euro straks een compleet pakketje af kunnen nemen,
inclusief leds en voorgesolderd.. :)

zou mooie prijs zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:22:
ik kan echt niet wachten :)...
helaas moet dat toch nog maar even.

ik hoop dat we voor rond de 100 euro straks een compleet pakketje af kunnen nemen,
inclusief leds en voorgesolderd.. :)

zou mooie prijs zijn..
Voor dat bedrag wil ik nog wel meegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08 21:43
ik kom net dit topic binnenrollen maar ik zag dit en dacht dit moet ik ff posten....

http://divxstation.com/article.asp?aId=151

misschien dat mensen er wat aan hebben...ik ga zelf nog ff researchen maar ik ga er zeker mee aan de slag...

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
misterw schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:21:
ik kom net dit topic binnenrollen maar ik zag dit en dacht dit moet ik ff posten....

http://divxstation.com/article.asp?aId=151

misschien dat mensen er wat aan hebben...ik ga zelf nog ff researchen maar ik ga er zeker mee aan de slag...
Dat is een mooi artikel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dit topic begint op een spelletje te lijken: maak een howto en kijk hoe lang het duurt voordat de link door een ander gepost wordt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
en wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dit.

Ik ben trouwens bezig met boblight software voor linux.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Heel veel projecten zijn in dit topic ontstaan dus meestal zijn ze al bekend, tenzij je het topic nog niet zo lang volgt.

Chameleon heeft ondertussen een werkende AVR programmer. Hij is niet bijzonder snel, zo'n 25 seconden erase/program/verify als de volledige ATmega32 vol moet maar kleinere files gaan natuurlijk sneller. Waarschijnlijk komt er nog een bootloader in met self-programming mogelijkheden zodat het wat sneller gaat, maar deze programmer werkt direct op de USB aansluiting zonder extra hardware nodig te hebben, alles via de bitbang mogelijkheden van de FT232RL.

Om toch maar wat te showen hier de interface van de prototype programmer:
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/avrprog.png

Volgende stap is seriele communcatie aan de praat krijgen en dan de CPLD programmer maken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 17:04

lampie1979

Hoepla!

Ik maak mijn 2 meter brede projectiescherm alvast klaar voor ambilight :D

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
madwizard, any updates? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Wel wat kleine updates ja, je kunt altijd op de site kijken hoe het er mee staat, grote updates zal ik ook in dit topic posten.

Tot nu toe ben ik voornamelijk bezig geweest met een programmer voor de AVR en de CPLD. Normaal gesproken gebruik je daar standaard hardware voor die ik ook wel heb maar om mensen zonder die hardware ook de gelegenheid te geven het bordje te programmeren en updaten gaat alles hier via USB.

De AVR ISP pinnen zijn aangesloten op de bit-bang interface van de FT232RL (usb-serieel chip). De programmer hiervoor is klaar en werkt goed, zoals ik eerder al meldde. Verder ben ik bezig geweest de seriele verbinding werkend te krijgen. Op zich geen probleem maar omdat het USB is en de verbinding snel en betrouwbaar moest zijn maakt deze ook gebruik van de standaard RTS/CTS handshaking voor de seriele verbinding. Dat werkt perfect ondertussen, een simpel echo programma (die de ontvangen karakters terugstuurt) haalt zo'n 50kbyte/s heen en terug tegelijk (verbinding is theoretisch 500kbaud) zonder fouten als de AVR even bezig is met wat anders (handmatig een delay erin gezet op een willekeurig tijdstip) of de USB verbinding het drukt heeft. Zonder handshake kan je problemen krijgen als de USB verbinding even niet beschikbaar is of de AVR het te druk heeft.

Waar ik nu mee bezig ben is de CPLD programmer. De AVR zal commando's via de seriele interface gaan krijgen om de CPLD te programmeren via z'n JTAG interface. Wat basis tests om bijvoorbeeld de device signature van de CPLD uit te lezen werkt goed, maar nu moet de echte programmer nog geschreven worden inclusief een parser voor het serial vector format (SVF), een formaat wat eigenlijk een serie JTAG acties beschrijft en makkelijk voor deze toepassing te gebruiken is.

Ook heb ik wat kleine testjes met de video decoder gedaan, echt testen kan nog niet totdat de CPDL geprogrammeerd kan worden maar de I2C communicatie werkt in ieder geval. Ook zie je dat de chip video herkent als je dat aansluit op de composiet of s-video aansluitingen, maar veel meer kan je er momenteel nog niet mee doen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
sounds good, we blijven afwachten, ik vind hem echt top worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is het beste; rustig afwachten. Ik heb er in ieder geval al helemaal zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt allemaal erg goed.
ik blijf dit topic met grote intresse volgen

keep up the good work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Weer een update: de CPLD programmer werkt ondertussen ook, dus ik kan alles nu via USB programmeren. Er is een parser geschreven voor SVF (serial vector format) bestanden, een van de outputs die Quartus (Altera's IDE voor programmeerbare logica) kan genereren. Ziet er ongeveer zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
SIR 10 TDI (203);
RUNTEST 53 TCK;
SDR 14 TDI (0111);
SIR 10 TDI (205);
RUNTEST 53 TCK;
SDR 16 TDI (FFFF) TDO (8232) MASK (FFFF);
SDR 16 TDI (FFFF) TDO (2AA2);

Dit zijn eigenlijk JTAG instructies (SIR=instructie,SDR=data,RUNTEST=soort van delay). Aanvankelijk was ik met een eigen parser begonnen maar gezien dat nogal wat werk is heb ik de parser generator SableCC maar weer eens onder het stof vandaan gehaald. Dat bleek na een hard nodige optimalisatie goed te werken, de SVF file wordt ingelezen en omgezet naar een set binaire commando's. Via de seriele verbinding krijgt de AVR deze commando's en voert ze uit op de JTAG lijnen van de CPLD.

Nu alle programmeer software functioneel is kan het echte werk beginnen :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap van het hele verhaal vrijwel niks :D Maar dat zal wel komen omdat ik geen verstand heb van programmeren. Echter goed werk! Hou ons op de hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Helemaal goed bezig :)
heb je eigenlijk al "fouten" gevonden op het eerste test exemplaar die je op een 2e exemplaar anders wilt, of is het al vrij compleet zoals het nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 07:25
Welke MOSFET's heb je gebruikt? Met andere woorden wat is de maximale power output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:11:
Ik snap van het hele verhaal vrijwel niks :D Maar dat zal wel komen omdat ik geen verstand heb van programmeren. Echter goed werk! Hou ons op de hoogte ;)
Kort gezegd komt het er op neer dat je straks stroom op het bordje zet, usb erin, druk op de knop en binnen een minuut heb je nieuwe firmware erop staan :).
jackel7007 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:50:
Helemaal goed bezig :)
heb je eigenlijk al "fouten" gevonden op het eerste test exemplaar die je op een 2e exemplaar anders wilt, of is het al vrij compleet zoals het nu is?
Nog geen echte fouten ontdekt behalve de USB connector die solder mask over z'n zij pootjes had maar dat is maar een klein probleempje. Het is nog allemaal niet 100% getest maar het ziet er goed uit.
Er zijn sowieso wat onderdelen die nog veranderen naar handigere of beter verkrijgbare onderdelen, met name de druknopjes en de 1.8V regulator. Waarschijnlijk wordt de power connector ook through hole voor de stevigheid.
timcooijmans schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:57:
Welke MOSFET's heb je gebruikt? Met andere woorden wat is de maximale power output?
Er zitten IRLML2502's op van IRF. Maximum bij Vgs 4.5V en 25 graden is 4.2A per stuk, maar zal in de praktijk wat minder zijn. Ze worden met 3.3V gestuurd, en zitten nu direct op de CPLD. Het is nog even kijken hoe de CPLD dit aansturen redt, het is natuurlijk geen echte MOSFET driver en zal misschien de gate wat trager sturen (dus meer schakelverliezen, meer warmte). Het zijn wel goede mosfets, RDSon is 45mOhm. Het doel is zo'n 2A te ondersteunen maar dat is nog even proberen. Bedenk ook dat er 12 mosfets op zitten, met elk 2A zou dat 24A in totaal zijn. Er is waarschijnlijk niemand die dat nodig heeft. Maar het voordeel van goede MOSFETs is weer dat ze weinig warmte produceren en daarom ook een kleine package (SOT-23) kunnen hebben, wat wel belangrijk is als er 12 op moeten.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van de eerste producenten terug gekregen dat ze er niet happig op zijn, om kleine producties te gaan produceren. (25 -100 stuks)

Ik heb wel een link gekregen van een bedrijf dat wel kleine aantallen wil produceren, voor een goede prijs waarschijnlijk. Deze zal ik van de week informeren wat het ong. zou gaan kosten om de chameleon bordjes te laten produceren. Ook wil ik dan ook een pin compatible bord maken voor de PC versie. (bobolight oid).

De derde versie wordt een VGA/DVI versie, maar dat is nog niet zo makkelijk, want daar moet een zwaardere fgpa op komen, om die signalen te kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madwizard schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:04:
. Het doel is zo'n 2A te ondersteunen maar dat is nog even proberen.
Zet er dan maar alvast wat stevigere pinnetjes op. Die header pinnen die jij gebuikt kunnen maximaal 1 A per stuk verduren (kan iets meer zijn, maar het zal zeker geen 2A zijn)

Wat je natuurlijk ook kunt doen is (in de volgende versie) 2 pinnetjes paralel zetten, dan heb je genoeg pin om die 2A doorheen te halen (heb je wel het dubbele aantal pennetjes nodig van wat je nu hebt, de ground pinnen moet ook maal 2).

Dit geld natuurlijk allemaal alleen als je echt die 2A wilt kunnen trekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 11:07:
Zet er dan maar alvast wat stevigere pinnetjes op. Die header pinnen die jij gebuikt kunnen maximaal 1 A per stuk verduren (kan iets meer zijn, maar het zal zeker geen 2A zijn)
Ja daar dacht ik ook al aan, al dacht ik dat ze 2A wel zouden redden. Met dubbele pinnen worden het er wel erg veel, het zijn er nu al 24. Maar goed ik denk dat ik gewoon de specificaties wat naar beneden stel, niemand heeft toch 2A per pin nodig. Ik ben ook bang dat het schakelen van 2A (12x) een echte mosfet driver nodig gaat hebben, nu zitten de gates gewoon op de CPLD.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madwizard schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 11:31:
[...]

Ja daar dacht ik ook al aan, al dacht ik dat ze 2A wel zouden redden. Met dubbele pinnen worden het er wel erg veel, het zijn er nu al 24. Maar goed ik denk dat ik gewoon de specificaties wat naar beneden stel, niemand heeft toch 2A per pin nodig. Ik ben ook bang dat het schakelen van 2A (12x) een echte mosfet driver nodig gaat hebben, nu zitten de gates gewoon op de CPLD.
Ja je hebt idd gelijk dat 2A wel heeeel erg veel is om een paar (serieuse) leds aan te sturen.

Wat is trouwens de maximale spanning die over de leds gezet kan worden (aangenomen dat er genoeg in serie staan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:21:
[...]

Ja je hebt idd gelijk dat 2A wel heeeel erg veel is om een paar (serieuse) leds aan te sturen.

Wat is trouwens de maximale spanning die over de leds gezet kan worden (aangenomen dat er genoeg in serie staan)?
De mosfets kunnen 20 volt aan, eigenlijk wil je de voedingsspanning daar onder houden, maar aangezien een led pas gaat geleiden bij een bepaalde spanning zou je bij de voedingsspanning nog de drempelspanning van de leds op kunnen tellen, al raad ik dat sterk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:38:
de drempelspanning van de leds op kunnen tellen, al raad ik dat sterk af.
Eh.. blabla ik ben niet helemaal wakker maar ik snap je niet helemaal. Als die mosfets dan 20 Volt max kunnen hebben, dan ga je daar iets onder zitten zeg 17.5 Volt dan kun je bij een led drempel spanning van 2.5V, 7 leds in serie aan sluiten? (en dan iets van 12 stringen, dus iets van 84 leds intotaal....?)

wat bedoel je dan met "...drempelspanning van de leds optellen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 09:28:
Eh.. blabla ik ben niet helemaal wakker maar ik snap je niet helemaal. Als die mosfets dan 20 Volt max kunnen hebben, dan ga je daar iets onder zitten zeg 17.5 Volt dan kun je bij een led drempel spanning van 2.5V, 7 leds in serie aan sluiten? (en dan iets van 12 stringen, dus iets van 84 leds intotaal....?)
Hij bedoelt dat er als de mosfet dicht zit niet 20V op de drain staat, maar 20V min de spanning over de LEDs. Als je er 1 LED met een spanning van 2V tussen zet staat er dus maar 18V op de drain. In principe zou je dus nog een 22V spanning kunnen gebruiken (LED spanning + voedingsspanning), omdat er dan door de LED ertussen nog steeds maximaal 20V op de drain staat.

Maar echt goed is het niet, spanning over de LED kan een stuk minder zijn als er weinig/geen stroom doorheen loopt. 20V lijkt me wel redelijk, meestal kan je op 12V wel een goede LED configuratie bedenken. 24V is misschien handig als je veel LEDs hebt (meer in serie) maar ik denk dat dat de moeite niet echt is.

De breakdown spanning van MOSFETs is vaak omgekeerd evenredig met z'n goede eigenschappen, de IRLML2502's zijn lekker klein, kunnen flink wat stroom hebben, lage RDSon en niet te vergeten ze kosten maar iets van 30 cent per stuk.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, ik heb hem bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ik heb ondertussen enigszins beeld uit het bordje weten te krijgen. Mijn camera heeft een composiet uitgang dus dat is handig om te testen. Omdat de data van het beeld zo snel en veel is kun je niet in een keer een beeld uitlezen naar de PC, maar moet je het beetje bij beetje doen. Er worden nu steeds 32 bytes (16 pixels) per frame uit gelezen en naar USB gestuurd. Dit duurt echt minuten lang voor enkele tientallen regels beeld, maar goed dit was ook niet iets wat het bordje moest kunnen maar is om te testen.

Deel van de orginele foto op de camera
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/cd_original.jpg

Gesampled via de composiet uitgang en het bordje:
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/cd_sampled.jpg
Zoals je ziet is er nog wat mis, er komen op vaste intervals vreemde lijnen in het beeld die zo te zien op een verkeerd moment gesampled zijn. Het beeld is best redelijk maar er moet ook gezegd worden dat de camera niet al te best beeld produceert en deze foto op een gewone TV ook al stoort.

Het zwarte deel rechts met de felle groene lijn is de horizontale sync tijd (en nog een beetje extra zwart). De verticale resolutie van het beeld is eigenlijk de helft (ik heb maar van 1 helft van het interlaced beeld uitgelezen), is dus verticaal 2x vergroot.

[ Voor 5% gewijzigd door madwizard op 17-06-2007 14:46 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

madwizard schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:45:
Ik heb ondertussen enigszins beeld uit het bordje weten te krijgen. Mijn camera heeft een composiet uitgang dus dat is handig om te testen. Omdat de data van het beeld zo snel en veel is kun je niet in een keer een beeld uitlezen naar de PC, maar moet je het beetje bij beetje doen. Er worden nu steeds 32 bytes (16 pixels) per frame uit gelezen en naar USB gestuurd. Dit duurt echt minuten lang voor enkele tientallen regels beeld, maar goed dit was ook niet iets wat het bordje moest kunnen maar is om te testen.

Deel van de orginele foto op de camera
[afbeelding]

Gesampled via de composiet uitgang en het bordje:
[afbeelding]
Zoals je ziet is er nog wat mis, er komen op vaste intervals vreemde lijnen in het beeld die zo te zien op een verkeerd moment gesampled zijn. Het beeld is best redelijk maar er moet ook gezegd worden dat de camera niet al te best beeld produceert en deze foto op een gewone TV ook al stoort.

Het zwarte deel rechts met de felle groene lijn is de horizontale sync tijd (en nog een beetje extra zwart). De verticale resolutie van het beeld is eigenlijk de helft (ik heb maar van 1 helft van het interlaced beeld uitgelezen), is dus verticaal 2x vergroot.
heb je niet toevallig een videorecorder staan, om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

MikeyMan schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:47:
heb je niet toevallig een videorecorder staan, om te testen?
Heb er op zich nog wel een maar videorecorders zijn ook niet echt ideaal, het beeld moet stil blijven staan voor een paar minuten en daar zijn videorecorders nooit zo goed in. DVD speler ofzo zou wel handig zijn om te testen maar die zijn allemaal ergens anders aangesloten. Zal er nog wel een keer eentje loshalen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En tv-out van je pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Helaas moet m'n beeld zelf dan op dezelfde resolutie (720x576) en daar valt echt niet mee te werken.

Zo te zien zijn de strepen trouwens verschoven stukjes, als je alle strepen uitknipt en naar 1 interval naar rechts zet klopt het weer. Waarschijnlijk iets niet goed met de FIFO buffer.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Het gaat de goede kant op! De lijnen waren inderdaad een probleem met de FIFO buffer die de data doorgeeft. Bij het initialiseren van de AVR werden de stuurpinnen van de FIFO onbedoeld gestuurd waardoor de read pointer niet op 0 maar op 2 ofzo stond. Nu wordt de FIFO netjes gereset bij het opstarten en alles werkt prima.
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/cd_good.jpg

Om de kwaliteit beter te kunnen testen toch op zoek gegaan naar een betere source. Na veel geklooi met de Nvidia drivers voor Vista die blijkbaar alleen op PAL kunnen als je de Nederlandse drivers installeert had ik een mooi PAL S-video signaal van 720x576. Als testplaatje m'n desktopachtergrond en een mooie kleurrijke foto van free_electron van CO.

Orgineel (50%)
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/pctest_original.jpg

Gesampled door Chameleon (1 half frame)
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/pctest_sampled.jpg

Halve frame horizontaal gescaled voor de goede verhouding
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/pctest_scaled.jpg

Uitvergroot detail (half frame nog steeds dus uitgerekt)
Afbeeldingslocatie: http://chameleon.madwizard.org/images/content/software/test/pctest_detail.jpg
De lichte randjes om het zwarte poppetje zitten in het orgineel ook, het is geen reflectie oid.

Het is duidelijk dat de camera de beperkende factor was bij de eerste test, de kwaliteit is erg goed en boven mijn verwachting. Niet dat dat heel belangrijk is voor dit project maar het is toch leuk :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, precies, voor de uiteindelijke kleurweergave zal het weinig uitmaken, maar inderdaad, ook boven mijn verwachtingen, ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Het kwam ineens bij me op..
Wat als ik nu op mijn Xbox op mijn TV speel

op HD 1080i

en ik wil de output van mijn tv gebruiken voor input op het ambilight boardje..

kan dan dat board een input van 1080i aan?

(ik heb geen idee of mijn tv de output terugscaled naar normale composite namelijk..
denk het wel want het is een RCA aansluiting.

maar misschien iets om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

jackel7007 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:24:
kan dan dat board een input van 1080i aan?
Nee helaas niet, de video chip is beperkt tot standaard PAL resolutie (of NTSC etc.), interlaced 720x576 dus.
(ik heb geen idee of mijn tv de output terugscaled naar normale composite namelijk..
denk het wel want het is een RCA aansluiting.
Ik denk het eigenlijk niet, je zou het eens moeten testen
maar misschien iets om rekening mee te houden?
Het is zeker iets waar ik al vaak over gedacht heb maar het is gewoon heel lastig met alle formaten rekening te houden. HDTV stelt veel meer eisen aan de video decoder en ook aan de verwerking daarachter. Voor PAL heb je al een 27MHz signaal.

Voor normale TV, digitale decoders en DVD spelers zal composiet of s-video meestal wel voldoen en dat was een beetje de oorspronkelijke toepassing. Er kunnen nog andere varianten van het bordje gemaakt worden natuurlijk, maar dit is voorlopig het doel.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Een belangerijk punt als je met een videorecorder (en misschien met die camera ook) werkt: de synchronisatie daarbij verloopt constant, doordat de band steeds iets sneller/trager loopt, en de beeldlijnen (die schuin op de band staan, zo dus: \\\\\\\) niet altijd even hoog beginnen. Wat bij een "nette" signaalbron (je PC bijvoorbeeld) dus perfect werkt, kan enorm onstabiel zijn bij een videorecorder als bron.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Voor mijn gebruik zou het hoofdzakelijk zijn als ambilight bij mijn xbox360..

echter, volgens mij als ik de RCA output van mijn TV pak, en ik sluit daar een normale tv op aan (analoge) dan moet dat toch ook gewoon werken?

Nu is dan de vraag wie het terugconverteert van 1080i naar een analoog signaal?
doet de analoge tv dat zelf, of is de output van de digitale tv al teruggeconverteerd?

Als het niet mogelijk is om het geheel met een xbox360 danwel tv output aan te sturen, dan gaat het voor mij over vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naftebakje schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:17:
Een belangerijk punt als je met een videorecorder (en misschien met die camera ook) werkt: de synchronisatie daarbij verloopt constant, doordat de band steeds iets sneller/trager loopt, en de beeldlijnen (die schuin op de band staan, zo dus: \\\\\\\) niet altijd even hoog beginnen. Wat bij een "nette" signaalbron (je PC bijvoorbeeld) dus perfect werkt, kan enorm onstabiel zijn bij een videorecorder als bron.
Zal dat - als je de tv als input neemt - ook niet het geval zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
MikeyMan schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:29:
[...]Zal dat - als je de tv als input neemt - ook niet het geval zijn dan?
Neen, omdat de tv signalen netjes gesynchroniseerd worden met de netfrequentie (50Hz), en deze érg constant is (zeker over "langere" tijd, bij videorecorder is elke beeldlijn wat verschoven).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
nog enige vorderingen? of ligt het even stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ik heb de PWM kanalen erin gezet (is vrij eenvoudig) en kan dus in ieder geval LEDs kleuren. Ik ben nu aan het kijken hoe de kleurendata het best gesampled kan worden en doorgestuurd naar de AVR. Ik was eerst van plan al wat te middelen in de CPLD maar ik denk dat ie daar iets te krap voor is. Dus nu wil ik het proberen met 32x32 pixels samplen uit het beeld en die in de AVR terugbrengen naar 8x8 gemiddelden.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien heb ik het over het hoofd gezien... Maar hoe gaat de vlakindeling worden?

Links - rechts of links - rechts - boven...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:54

StapelPanda

PB0MV

MikeyMan schreef op zondag 24 juni 2007 @ 21:19:
Misschien heb ik het over het hoofd gezien... Maar hoe gaat de vlakindeling worden?

Links - rechts of links - rechts - boven...?
Er komen zelfs 4 kanalen op :9~ . Volgens mij kon je dan zelf kiezen hoeveel kanalen jij wilt. Teminste dat heb ik hier ergens gelezen ;) ( kijk ook maar op het prototype bordje)

[ Voor 5% gewijzigd door StapelPanda op 25-06-2007 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
het wachten is nu op een filmpje van het prototype in werking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
madwizard schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:37:
Ik ben nu aan het kijken hoe de kleurendata het best gesampled kan worden en doorgestuurd naar de AVR. Ik was eerst van plan al wat te middelen in de CPLD maar ik denk dat ie daar iets te krap voor is.
Ik denk dat je met een FPGA alles realtime binnenin de chip kon realiseren. Dit moet gewoon realtime kunnen zonder heen en weer tussen CPLD/FPGA en AVR. Dit maakt het volgens mij allemaal veel te moeilijk.
Tijdens het binnenkomen van de data is er meer dan voldoende tijd om die informatie op te delen, en je besluiten te berekenen nog voor de volgende frame. De delay tussen ontvangen en uitsturen zou dan 1 beeld zijn. Ik zie het messchien te simplistisch maar voor de pure beeldanalyse en PWM sturing is enkel een FPGA nodig. Wat de init van de videochip betreft ik heb zo geen direct zicht maar waarschijndelijk gaat dit ook met een gewone sequencer binnen de FPGA die de nodige cmd's doorgeeft.

ps:
Ik heb in het verleden heel veel met realtime xrray beelden gewerkt. De snelheid was dezelfde orde als de video maar er zaten daar tientallen zware morphologie filters in om de vormen te herkennen. Beelden werden realtime doorlopen met min, max, mediaan filters enz en op het einde moest realtime ook een beslissing komen van stuk eruit of stuk oké.

Om bepaalde berekeningen te kunnen maken waren veel filters voorzien om de berekeningen over 13 video lijn ver te maken. hiermee bekom je realtime blokken van 13x13 voor om het even welke filtertype. dus als hier 16x16 nodig is gaat dit evengoed. Omdat dit vrij geheugen intensief kan zijn gebruikte ik wel een video fifo, de AL422B, Als je zo eentje gebruikt zijn er enorm veel mogelijkheden omdat je verschillende lijnen video informatie kunt bijhouden waar je realtime je berekeningen op los laat.

Ik begin meer en meer goesting te krijgen om mij ook hier eens mee bezig te houden, al was het maar enkel om de techniek. Gezien ik een paar DE1 ontwikkelings board heb, beschik ik over voldoende hardware om proeven te doen. En de AL422B heb ik hier ook nog liggen op een printje. Eens het werkt zie je dan vanzelf hoe groot de minimale implementatie moet zijn voor een definitieve versie. Ik zou dan geen AVR meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Leuk je ook hier te zien fotoopa :)
fotoopa schreef op maandag 25 juni 2007 @ 17:51:
Ik denk dat je met een FPGA alles realtime binnenin de chip kon realiseren. Dit moet gewoon realtime kunnen zonder heen en weer tussen CPLD/FPGA en AVR. Dit maakt het volgens mij allemaal veel te moeilijk.
Ik had hier op circuitsonline ook al wat over geschreven. Waarschijnlijk kan het allemaal wel in een FPGA inderdaad. Omdat er bij dit project niet echt enorm veel beeldbewerking nodig is leek het me eenvoudiger een CPLD te gebruiken in combinatie met een AVR. Met AVRs heb ik zat ervaring en ik vind het gewoon makkelijker daar bepaalde dingen mee te doen, zoals initialisatie van de ICs en voor dit project ook het programmeren van de CPLD via USB. De meeste dingen kunnen ook in een FPGA maar dan ben ik er gewoon langer mee bezig. Die AVR kost een paar euro dus dat kost je ook de kop niet.
Tijdens het binnenkomen van de data is er meer dan voldoende tijd om die informatie op te delen, en je besluiten te berekenen nog voor de volgende frame. De delay tussen ontvangen en uitsturen zou dan 1 beeld zijn. Ik zie het messchien te simplistisch maar voor de pure beeldanalyse en PWM sturing is enkel een FPGA nodig. Wat de init van de videochip betreft ik heb zo geen direct zicht maar waarschijndelijk gaat dit ook met een gewone sequencer binnen de FPGA die de nodige cmd's doorgeeft.
FPGA's zijn waarschijnlijk beter geschikt voor videobewerking maar vereisen wel meer hardware. Er komt weer een extra spanningsregelaar bij en een extern config rom. Op zich zou de FPGA wel meer mogelijkheden bieden om kleuren uit het beeld te middelen e.d. Nu is het wel mogelijk wat pixels te samplen maar elke pixel uit het beeld betrekken in het gemiddelde is niet mogelijk. Het is alleen de vraag of dat ook nodig is. Het gaat er uiteindelijk alleen maar om hoogstens 4 kleuren te genereren op basis van een videobeeld, het zijn zeker geen geavanceerde technieken.

De software versies van gelijke projecten die ook in dit topic staan gebruiken geloof ik 32x32 samples uit het beeld. Ik denk dat het met die CPLD wel haalbaar is iets vergelijkbaars te doen. Maar met een FPGA heb je nog wel veel meer mogelijkheden voor de beeldbewerking. Het is wel nog iets wat ik overweeg, alleen moet het ontwerp dan wel weer op de schop. Misschien dat het de moeite is om het te combineren met een ontwerp voor meer soorten videosignalen (componenten) en resoluties (hdtv etc.). Daar is de CPLD sowieso te klein voor. Maar dan moet ik me eerst oriënteren op wat daar voor video chips voor zijn.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Ja ik begrijp je ervaring met de AVR. Ik geloof niet dat de prijs zoveel verschilt. Immers nu heb je veel kans dat de CPLD te klein is. Het meeste verschil is dat ik als ontwerp tenminste liever de zaken op een ruimer hardware zou testen. Dan loop je minder snel tegen bepaalde beperkingen door je hardware.

Maar eigenlijk is dit ook weer niet zo heel belangrijk. Vooral je inzet om het te verwezelijken is lovenswaardig. Maar ik vond dat je veel werk moet doen, o.a. ook de manier hoe je de CPLD programeerd. Daar gaat toch heel veel tijd in terwijl het zoveel eenvoudiger is met de standaard tool en programmer. ook die data heen en weer spelen tussen CPLD en AVR maakt het zo lastig.

Wat ik nergens zie zijn de algorithmes die je wou gebruiken om de beslissing te maken voor je led sturing. juist deze eenvoud of moeilijkheid of gewoon de methode spelen sterk in de oplossing en/of combinatie software hardware. Hoewel ik sprak van externe fifo geheugen moet het vermoedelijk meer dan goed gaan met het intern geheugen zoals de EP1C6 te bieden heeft. Daarom denk ik moest je video chip gekoppeld zijn met het FPGA printje van "xantus" dat dit perfect zou werken. Dit zou eigenlijk een mooie uitdaging zijn.

Maar ik vind het knap wat je realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-02 10:55
Misschien kunnen jullie de handen ineen slaan om tot een "nog" beter ontwerp te komen.. zo te lezen hebben jullie beide aardig wat kennis en ervaring met dit soort dingen.

Zelf snap ik van de meeste dingen niets maar heb toch veel interesse in het eindresultaat en het proces om daar te komen en daarom zal ik dit topic met veel interesse blijven volgen..

succes..

[ Voor 6% gewijzigd door Jhon op 27-06-2007 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Hulde heren! Wat een super project!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
any news or updates? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Helaas, ik heb de afgelopen week geen tijd gehad om er aan te werken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammergenoeg heb ik met de Boblight ook nog problemen met paars licht uit mijn lampen. Als ik DVDs afspeel krijg ik wel meestal gewone kleuren, zelfde geld voor desktopgebruik e.d., maar bij het afspelen van HD-content krijg ik paars licht. Videospeler maakt niet uit, met VLC en WMP hetzelfde resultaat. Onder Vista heeft het wel gewoon gewerkt met HD-content, maar onder XP heb ik nu problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:54

StapelPanda

PB0MV

Voor dat roze/paars, zie een paar pagina's terug, dit heeft met hardware versnelling te maken. En hier is nog geen oplossing voor gevonden. (behalve uitzetten, en resolutie verlagen zodat je processor het bij houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:20
Deze hou ik ook even in de gaten. Heb sinds kort ook een LCD TV, en als het eindresultaat iets is met een mooie LED bar aan tenminste 2 vlakken (links en rechts) heb ik hier zeer zeker ook wel interesse in!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gieltjev schreef op zondag 08 juli 2007 @ 19:46:
Voor dat roze/paars, zie een paar pagina's terug, dit heeft met hardware versnelling te maken. En hier is nog geen oplossing voor gevonden. (behalve uitzetten, en resolutie verlagen zodat je processor het bij houd.
Jammer, dat wordt dus weer Vista installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
@Tim123 > Je kan ook de MoMoLight filter gebruiker onder XP.
Het nadeel is dan wel dat dit enkel werkt voor films waardoor je steeds 2 programma's nodig hebt
( boblight en momolight).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UPDATE!!! Ik begin me te vervelen hier achter de computer :D Moet wat te lezen hebben :D

Het projrect zal straks wel even stil liggen als het mooi weer gaat worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59
Ik heb zeker ook interesse om dit te willen hebben :)
Ik zou het dan willen gaan gebruiken met mijn lcd tv.
Iig heel veel succes ermee, en mocht het ooit zover kopen, dat jullie setjes gaan verkopen, dan doe ik heel graag mee! Op dit moment kan ik jullie toch niet helpen, omdat mijn electronica kennis daar te gering voor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
DIY Ambilight, MoboLight, Moodlight te koop?????
http://www.inkoopacties.net/ia/d5gfc762

wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

icegodd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 01:44:
DIY Ambilight, MoboLight, Moodlight te koop?????
http://www.inkoopacties.net/ia/d5gfc762

wat denken jullie ervan?
Hey icegodd, ik ben die knakker die deze aanbieding op Inkoopacties heeft gezet.
Heb het ontwerp van :http://divxstation.com/article.asp?aId=151&page=1 geprobeert en dit werkt prima. Nu is het mijn Idee om deze printjes te etsen en kan en klaar te gaan leveren. Ben namelijk enorm lang opzoek geweest naar een kant en klaar pakketje. Echter heb ik deze niet kunnen vinden..
Als iemand hier wat weet hoor ik het graag!!. Het ontwerp werk via serial en voeding USB..
Ook heb ik contact gehad met een man uit brazil en deze denkt mij ook het een en ander te kunnen leveren. Ik hoop snel kant en klare pakketjes te kunnen leveren aan inkoopacties.. (lopende inkoop actie is een test of er wel animo is..)

Groeten Michael.v.n@zonnet.nl
(wanneer iemand ervaring heeft met programmeren van 16F628A,
maken van printjes,
of het leveren van onderdelen hoor ik het ook graag. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik denk dat je hier verkeerd zit met daat setje..
dit topic gaat over een speciaal ontworpen hardwarematige aansturing van de led's...
die in te stellen is via USB, maar die werkt met een aantal verschillende videosignalen zonder tussenkomst van pc's met allerlij software.

Mensen die hier komen zullen dus denk ik zoals ik wachten op die hardware versie, omdat dit veel voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:09:
[...]

Hey icegodd, ik ben die knakker die deze aanbieding op Inkoopacties heeft gezet.
Heb het ontwerp van :http://divxstation.com/article.asp?aId=151&page=1 geprobeert en dit werkt prima. Nu is het mijn Idee om deze printjes te etsen en kan en klaar te gaan leveren. Ben namelijk enorm lang opzoek geweest naar een kant en klaar pakketje. Echter heb ik deze niet kunnen vinden..
Als iemand hier wat weet hoor ik het graag!!. Het ontwerp werk via serial en voeding USB..
Ook heb ik contact gehad met een man uit brazil en deze denkt mij ook het een en ander te kunnen leveren. Ik hoop snel kant en klare pakketjes te kunnen leveren aan inkoopacties.. (lopende inkoop actie is een test of er wel animo is..)

Groeten Michael.v.n@zonnet.nl
(wanneer iemand ervaring heeft met programmeren van 16F628A,
maken van printjes,
of het leveren van onderdelen hoor ik het ook graag. :P )
Ik ben al klaar met mijn ontwerp, MoMo met Boblight.
heeft me 30 euro gekost. ;), dus waarom zoveel moeite doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pinjataaa schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:29:
[...]

Ik ben al klaar met mijn ontwerp, MoMo met Boblight.
heeft me 30 euro gekost. ;), dus waarom zoveel moeite doen.
Tja dat klinkt een stuk beter... maar zoals ik al zij. ik heb ze niet kunnen vinden. Heb dit forum ook gelezen maar daar kwam ik ook niet verder als een MEGA prototype . Maar zou idd veel vetter zijn wanneer dit kan werken zonder software op je pc.. Maar iemand dan een idee waar ik dit binnen nederland kan vinden ? Zit nu vanuit Brazil te onderhandelen en dat kan dus een stuk makkelijker begrijp ik?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 10:04:
Mensen die hier komen zullen dus denk ik zoals ik wachten op die hardware versie, omdat dit veel voordelen heeft.
Dan gaan jullie inderdaad voor een stuk meer functionaliteit dan ik !
Miss zelf ook maar ff netjes afwachten dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Madwizard moet gewoon wat sneller werken, want dat wordt echt een top apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Dit topic gaat op zich ook over de software versies hoor, de meesten zijn ook uit dit topic ontstaan.
En sorry dat het wat langzamer gaat maar een full-time baan heb je een stuk minder vrije tijd dan als student ;). En net als sprite_tm heb ik ook een nieuw leuk speeltje waar eerst wat geklooid mee moet worden :).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ik zeg: opzeggen die baan en rijk worden met ambilight...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
Voor iedereen die niet (te) veel zelf wil knutselen:

http://www.sparkfun.com/c...nfo.php?products_id=8265#

en gebouwde mini versie:

http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=762

Een paar ULN2803's of 9 fets en klaar!
Waar de ledstrips te koop zijn weet intussen iedereen al wel.

Totale kosten incl. 3 ledstrips:

$ 19,95 + S/H $ 3,80 = $23,75 (koers 1,35 voor het gemak) = 17,59€
Led strips 3 x 7,50€ = 22,50€ + S/H 3€ = 25,50€
Experimenteerboardje, kabeltjes, chips of fets en voeding = 10€

Usb software van Spotnie erin en je hebt voor 53,09€ een PC ambilight set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Mardaso67 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 20:39:

en gebouwde mini versie:

Als ik het goed begrijp moet deze setup dus werken in combinatie met een pc?
Films kijk ik voornamelijk via mijn mediacenter pc. Tv kijk is zelden. Dus dan zou dit een ideale oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
@Pittie
Ja, als je films via je mediacenter pc kijkt is dit een prima oplossing. Ik heb zelf geen mediacenter dus wacht de stand alone oplossing af. En als deze beschikbaar komt ga ik deze zeker bestellen.

@Madwizard:
Ik weet niet of dit al eerder besproken is: komt er ook een soort van moodlight modus op de controller? Zou niet al te moeilijk zijn en is een leuke extra functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mardaso67 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:07:
@Pittie
Ja, als je films via je mediacenter pc kijkt is dit een prima oplossing. Ik heb zelf geen mediacenter dus wacht de stand alone oplossing af. En als deze beschikbaar komt ga ik deze zeker bestellen.

@Madwizard:
Ik weet niet of dit al eerder besproken is: komt er ook een soort van moodlight modus op de controller? Zou niet al te moeilijk zijn en is een leuke extra functie.
Hmm zo'n moodlight is nog niet zo'n hele slechte functie :D
Zou wel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 11:50

en gebouwde mini versie:

Hoi,

Ik heb mijn beamer op de pc aangesloten,
zou het ook mogelijk zijn om met bijv 10 ledbars te werken
(4boven mijn scherm en 2x3 links en rechts langs het scherm)
Het scherm is namelijk een kleine 2,5 meter dus dan is het effect
van 3 ledbars misschien wat weinig tov de grootte van het scherm.
Of zou de spanning dan inzakken?
Misschien iets mogelijk met externe voeding
of een zelfgemaakte ledbar van RGB leds met een groter vermogen??
Ik houd het topic in ieder geval in de gaten.

Vriendelijke groet en hulde aan de bedenkers die hier al hun vrije tijd insteken!!!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

groeten kupsani

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Mardaso67 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:07:
@Pittie

@Madwizard:
offtopic:
Hey Mardaso67
Zou ik jou wat vraagjes via de mail mogen stellen over leds etc?
geregeld inmiddels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Laatst online: 19-09 15:00

BasilFX

BasilFX

kupsani schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:16:
[...]

Hoi,

Ik heb mijn beamer op de pc aangesloten,
zou het ook mogelijk zijn om met bijv 10 ledbars te werken
(4boven mijn scherm en 2x3 links en rechts langs het scherm)
Het scherm is namelijk een kleine 2,5 meter dus dan is het effect
van 3 ledbars misschien wat weinig tov de grootte van het scherm.
Of zou de spanning dan inzakken?
Misschien iets mogelijk met externe voeding
of een zelfgemaakte ledbar van RGB leds met een groter vermogen??
Ik houd het topic in ieder geval in de gaten.

Vriendelijke groet en hulde aan de bedenkers die hier al hun vrije tijd insteken!!!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

groeten kupsani
Als je een voeding hebt die dat aankan? Probeer ze eerst eens op vol vermogen aan een PC voeding te hangen en meet hoeveel ampere er doorheen gaat. Zoek dan vervolgens een goede voeding die het aankan.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Kun je de sturing dan nog steeds via de pc laten lopen maar de voeding van de leds extern.
Die RGD leds die ik heb komen ook van niels (sk en ebay) af, ze trekken
vollast toch al gauw zo'n 330mA. en dan heb ik het pas over één led
laat staan 15 van deze jonges dat gaat dan toch nooit via alleen je usb.

Maar als ik het goed begrijp kun je dus de voeding en sturing scheiden.
voeding extern
sturing via PC.

dat was dus eigenlijk mijn vraag....

maar bedankt voor je snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Laatst online: 19-09 15:00

BasilFX

BasilFX

kupsani schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:33:
Kun je de sturing dan nog steeds via de pc laten lopen maar de voeding van de leds extern.
Die RGD leds die ik heb komen ook van niels (sk en ebay) af, ze trekken
vollast toch al gauw zo'n 330mA. en dan heb ik het pas over één led
laat staan 15 van deze jonges dat gaat dan toch nooit via alleen je usb.

Maar als ik het goed begrijp kun je dus de voeding en sturing scheiden.
voeding extern
sturing via PC.

dat was dus eigenlijk mijn vraag....

maar bedankt voor je snelle reactie
De bestaande Ambilight bordjes (waaronder mijn eigen) werken allemaal met een losse voeding er bij naast. 330mA per strip, 15 * 0,330A = 5A voeding dat je nodig hebt. 5A * 12V = 60 Watt voeding, en een PC voeding trekt dat makkelijk.

De voeding en sturing zijn overigens 'gescheiden' van elkaar.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
spotnie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 18:39:
[...]

De bestaande Ambilight bordjes (waaronder mijn eigen) werken allemaal met een losse voeding er bij naast. 330mA per strip, 15 * 0,330A = 5A voeding dat je nodig hebt. 5A * 12V = 60 Watt voeding, en een PC voeding trekt dat makkelijk.

De voeding en sturing zijn overigens 'gescheiden' van elkaar.
he spotnie,

Kun je mij de PCB layout digitaal als programmabestand (eagle oid) sturen.
Jouw zelfgemaakte idee ziet er goed uit namelijk.
soeppiezeeland(apenstaart)hotmail(punt)com

Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en gebouwde mini versie:

Heeft iemand dit al in elkaar geknoopt? Ik ben erg benieuwd of het fijn werkt.
Zelf heb ik weinig verstand van electronica, maar wat zijn de "fets" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
FETs zijn Field Effect Transistoren, deze zijn spaningsgestuurd ipv stroomgestuurd (de "normale" bipolaire transistoren). Tussen gate en source zit een parasitaire capaciteit, deze moet je opladen op een bepaalde spanning en hij geleid.
Voordeel is dat er minder verliezen zijn, je kan er dus grotere vermogens mee schakelen terwijl ze frisser blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naftebakje schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:59:
FETs zijn Field Effect Transistoren, deze zijn spaningsgestuurd ipv stroomgestuurd (de "normale" bipolaire transistoren). Tussen gate en source zit een parasitaire capaciteit, deze moet je opladen op een bepaalde spanning en hij geleid.
Voordeel is dat er minder verliezen zijn, je kan er dus grotere vermogens mee schakelen terwijl ze frisser blijven.
Dat is nu duidelijk, iemand al ervaring met het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 12:28:
[...]

Heeft iemand dit al in elkaar geknoopt? Ik ben erg benieuwd of het fijn werkt.
Zelf heb ik weinig verstand van electronica, maar wat zijn de "fets" ?
Ik hoop dat ik er binnenkort ervaring mee heb.
Ik heb het "soldeer-versie" setje besteld. Ik hoop deze binnenkort te mogen ontvangen!
Morgen ga ik nog de benodigde PICs halen en om het te testen heb ik al twee flux-led strips liggen.
Overigens krijg ik een boel hulp van Mardaso67 _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er zelf totaal nog niet in thuis, dus het zou me echt SUPER lijken als er iemand een goede/betaalbare oplossing kan proberen.
En dan even alles mooi stap voor stap opsommen.
Dus wat we moeten halen, waar en wat het kost.
En wat we er dan precies mee moeten doen.
Kost wat moeite, maar ik weet zeker dat het door mij en veel anderen zeer gewaardeerd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is het ermee madwizard? Lang niks meer van je gehoort, updates zijn schaars :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ik ben er nog steeds niet echt aan toegekomen, maar ik ga er morgen aan werken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ga ik voor een printje van sparkfun (wat ik al besteld heb) en daarnaast wil ik een printje laten maken waar de ULN IC's op komen te zitten dit zoals Spotnie dit heeft ontworpen. RGB led strips van Niels. Ik weet niet of er meer mensen interesse hebben in een printje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 20:47
vind dit een erg gaaf project , kan niet wachten op de stand alone versie ervan !

Is er btw ook een DIY living colors project ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

SA007

Moderator Tweaking
Pimmetje651: Wat houdt je tegen :P

Livingcolors is echt heel simpel, technisch gezien:

De lamp:
- RGB spot (5W luxeon oid?)
- microcontroller (een attiny13 zou ruim genoeg moeten zijn)
- een voeding (5V ofzo)
- draadloze ontvanger

De afstandbediening:
- Weer een microcontroller
- draadloze zender
- iets om kleuren in te geven

Volgens mij heb je het in een half uurtje nagebouwd als je ervaring zat hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 20:47
niks houd me tegen :D

Maar zit ff met die draadloze controller in mijn maag, gaat toch wat € kosten, kun je bijna net zogoed meteen de philips lamp kopen.
al heeft het zelf maken natuurlijk wel wat !
En bijv met led balken ipv rgb spot

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Pagina: 1 ... 9 ... 63 Laatste