Ik heb dezelfde strips liggen maar ik vond ze niet bijzonder veel licht geven. Op zich wel genoeg denk ik voor ambilight als je TV scherm niet te ver van een muur af zit. CCFLs geven wel veel meer licht, maar dan zit je toch ook wel op 5 euro per kleur voor ~30cm.
Hoe willen jullie het bordje trouwens gaan aansluiten qua connectors e.d.? Op het prototype heb ik een 24-pins header met de ene rij helemaal aan ground en de andere 12 open drain aansluitingen (mosfets die GND schakelen dus). De bedoeling is dat je steeds 2 pinnen neemt, een aan ground hangt en de andere aan je LED/CCFL. Ground is niet gedeeld over alle pinnen om de stroom te verdelen, zo'n connector zelf kan ook maar een paar ampere hebben per pin. Meestal zal het ruim voldoende zijn maar zo heb je altijd weinig weerstand en ook minder last van storingen.
Voor de mensen die zelf nog een controller erbij willen maken zou er een soort simpel serieel protocol kunnen komen. Ik wilde eerst alle outputs ook als logica outputs naar buiten zetten maar dit geeft weer 12 extra pinnen en zal in de meeste gevallen ook onpraktisch zijn. Bovendien kun je als je dit echt wilt het ook met de open drains doen door er een pull-up aan te hangen.
Dus ik zal voor de definitieve versie gewoon een paar pinnen naar buiten brengen waar serieel de kleurwaarden over gestuurd worden zodat iedereen daar eventueel een eigen controller aan kan koppelen. Dit zal via de CPLD gaan dus kan makkelijk een UART of I2C, SPI compatible iets worden.
Ik dacht dat het voor de connector misschien handig was deze 34 pins te maken, dan kun je namelijk een floppydisk kabel gebruiken om de boel te verbinden naar een eigen printje met ander soortige connectors. Of je zet gewoon direct de verlichting met van die 2-polige moederbord kabeltjes op de connector.
code:
1
2
3
4
5
6
| 2 24 34
| | |
ooooooooooooooooo
ooooooooooooooooo
| | |
1 23 33 |
Zo zou pin 1 t/m 24 dan 12x PWM + GND zijn. Je houdt dan nog 10 pinnen over waar het seriele protocol op kan en eventueel wat voedingspinnen (maar verwacht niet veel stroom uit het bordje te kunnen trekken).
Mocht je je eigen controller willen gebruiken dan zou je alleen de laatste 10 pinnen kunnen solderen en de rest weglaten:
code:
1
2
3
4
5
6
| 2 24 34
| | |
............ooooo
............ooooo
| | |
1 23 33 |
Dan heb je een 2x5 pinheader en daar zijn weer mooie standaard connectors voor te vinden (voti bijvoorbeeld). Dit betekent alleen wel dat de pinheader dan eigenlijk niet met het assembleren mee kan gaan, terwijl anderen dat misschien juist wel weer prettig vinden (ook een beetje suf als je nog de connector zelf moet solderen en de rest niet).
Wat zijn jullie ideeën hierover?