Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste
Acties:
  • 547.557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kitser
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:08
quote:
MonkeyJohn schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:11:
[...]

Je moet Raspbian Jessie Lite hebben, ik had hetzelfde probleem met stretch.
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ik ga het zeker even proberen.
quote:
NeoFoX schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Ik heb ook een PI1B met Rasbian Stretch Lite en heb hier een maandje geleden ff een re-install gedaan om zo Hyperion vanuit HASS (https://www.home-assistant.io/components/light.hyperion/) te kunnen aansturen via een Logitech Remote icm met de laatste versie van Hyperion via hier ge´nstalleerd;
https://hyperion-project....llation-with-command-line

Werkt als een tietje; ff de config aangepast.. had wat last van blijvend brandende leds; maar moest deze altijd op zwart zetten in een 2e groep.

Echt een verademing nu.. na het project in 2014 te zijn gestart en 4 jaar via scripts en input vs output checken of de TV aanstaat; is het nu 100% geautomatiseerd 8)
Apart dat het bij jou wel lukt met Stretch Lite.
Jij installeert het dus via de command line. Ik heb het via HyperCon.jar ge´nstalleerd. Zou dat er mee te maken hebben? Lijkt mij dat dat hetzelfde is.

Wat kan je precies als je Hyperion opneemt in je Home Assistant?
Ik draai hier Domoticz naar aller tevredenheid.Kan je dan de LED's aansturen als je tv uitstaat ofzo?
Eigenlijk hetzelfde als dat je met de Hyprion (Android) app kan?

Toen mijn projectt voor m'n verhuizing nog goed werkte had ik wel het probleem dat Hyperion blijft draaien als de tv uitstaat. Dat ga ik denk ik met Domoticz regelen.

• NeoFoX
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:28
quote:
Kitser schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ik ga het zeker even proberen.

[...]

Apart dat het bij jou wel lukt met Stretch Lite.
Jij installeert het dus via de command line. Ik heb het via HyperCon.jar ge´nstalleerd. Zou dat er mee te maken hebben? Lijkt mij dat dat hetzelfde is.

Wat kan je precies als je Hyperion opneemt in je Home Assistant?
Ik draai hier Domoticz naar aller tevredenheid.Kan je dan de LED's aansturen als je tv uitstaat ofzo?
Eigenlijk hetzelfde als dat je met de Hyprion (Android) app kan?

Toen mijn projectt voor m'n verhuizing nog goed werkte had ik wel het probleem dat Hyperion blijft draaien als de tv uitstaat. Dat ga ik denk ik met Domoticz regelen.
Installeer hyperion gewoon full via de commandline en gebruik dan Hypercon om alleen de config te pushen / changen en te troubleshooten via SSH en screencaps.
En ik had ooit Domoticz.. maar ben zo blij dat ik nu HASS heb. Echt veel beter! *tip* :D
Hyperion blijft wel draaien; maar op 'zwart' door de juiste config en is daardoor;
1) Remote te beheren op basis van input; HDMI
2) Remote te beheren op basis van scene; regenboog, disco whatever.
3) Gaat gewoon netjes en standaard uit bij geen HDMI signal

Laat maar weten.

- The Neo and Only -

• Kitser
quote:
NeoFoX schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:12:
[...]

Installeer hyperion gewoon full via de commandline en gebruik dan Hypercon om alleen de config te pushen / changen en te troubleshooten via SSH en screencaps.
En ik had ooit Domoticz.. maar ben zo blij dat ik nu HASS heb. Echt veel beter! *tip* :D
Hyperion blijft wel draaien; maar op 'zwart' door de juiste config en is daardoor;
1) Remote te beheren op basis van input; HDMI
2) Remote te beheren op basis van scene; regenboog, disco whatever.
3) Gaat gewoon netjes en standaard uit bij geen HDMI signal

Laat maar weten.
Gisteren alles weer opnieuw aangesloten, kabels vervangen, pi vervangen, Jessie ipv Strech ge´nstalleerd. Maar allemaal zonder resultaat. Uiteindelijk toch nog even pin 19 en 23 nog even gecontrolleerd. Wel tegen beter weten in, want die zaten sowieso goed. Maar uiteraard was dat het dus wel. Ik moest ze beide een pinenntje opschuiven.
Nu werkt alles goed..

Alleen nu nog een oplossing voor als de tv uitstaat. Als de tv nu uitstaat kleuren de leds in verschillende kleuren. Dat komt door het "no signal" scherm van de HDMI2AVI.

Voorlopig blijf ik nog even met Domoticz werken. Volgens mij is HASS veel code en programmeren. Daar ben ik niet zo goed in. Maar wil het later wel een keer proberen.

Maar met Domoticz moet ik ook wel voor elkaar krijgen om de leds uit te laten gaan als de tv uit is. Wellicht ik heb een Harmony Hub en nog wel een KAKU wallplug.
Maar dat vind ik nog wel een beetje omslachtig.
Eerder in dit topic kwam ik dit script tegen. Misschien is dat wel wat:
jj85 in "DIY Ambilight howto?"

Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Dus punt 3 van hierboven?

Wat je met punt 1 bedoelt snap ik niet helemaal?
Punt 2 (de scenes) kan ik met de Hyperion app ook.Maar vind ik niet zo interessant.

Kitser wijzigde deze reactie 22-06-2018 12:49 (3%)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:27

MsG

Forumzwerver

Dat die HDMI2AV bij geen signaal niet gewoon geen signaal doorgeeft is inderdaad een beetje irritant. Ik heb alles achter een stekkerdoos, dus het scenario dat de Hyperion nog aan staat terwijl de TV al uitstaat bestaat hier niet echt.

Lijkt alsof ze voor Hyperion Next Generation hier iets voor in aan het bouwen zijn: https://github.com/hyperion-project/hyperion.ng/pull/339

want iedereen heeft dit probleem met die converters: https://github.com/hyperion-project/hyperion/issues/92

MsG wijzigde deze reactie 22-06-2018 12:55 (35%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• Kitser
Ik heb het nu via Domoticz en m'n Harmony Hub gedaan.
Zodra de tv uit gaat zet Domoticz de KAKU schakelaar waar de ledstrip op zit uit.

Het had ook via dit script gekund jj85 in "DIY Ambilight howto?"

Maar Domoticz en Hyperion draaien op 2 verschillende Raspberries. En ik wist niet hoe ik via Domoticz het script op de andere Raspberry, waar Hyperion op draait, kon laten uitvoeren.
Maar het werkt iig.

Het zou indd een goede feature voor een volgende versie zijn.

• Peterrtt
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15-09 17:40
Beste Tweakers,

Voor mijn DIY Ambilight PC project heb ik en binnen. Maar ik heb nog een aantal vragen:

Mijn kleuren zijn iets anders dan in deze tutorial, weten jullie welke kleuren ik waar moet aansluiten? Dit zijn de kleuren die ik heb.

Hoe kan ik de draden aansluiten op de Arduino? Als ik er een draadje in doet heb ik niet echt het gevoel dat deze blijft zitten. Heb ik dit dit nog nodig? Zijn dit de juiste kabels?

Bedankt!

• michielvz
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik heb me i gelezen in diverse ambilight oplossingen voor een tv en twijfel tussen dreamscreen, lightpack of home assistant met Hyperion. Ik wil een stabiel en goed werkend systeem dat goede prestaties levert. Dreamscreen en lightpack verschillen op het oog niet veel van elkaar qua gebruiksgemak, prijs en prestaties. Iemand die deze twee heeft vergeleken en kan uitleggen waar de belangrijke verschillen zitten? Is de kwaliteit van Hyperion vergelijkbaar met de kant en klare oplossingen?

• NeoFoX
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 14:28
quote:
michielvz schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:52:
Ik heb me i gelezen in diverse ambilight oplossingen voor een tv en twijfel tussen dreamscreen, lightpack of home assistant met Hyperion. Ik wil een stabiel en goed werkend systeem dat goede prestaties levert. Dreamscreen en lightpack verschillen op het oog niet veel van elkaar qua gebruiksgemak, prijs en prestaties. Iemand die deze twee heeft vergeleken en kan uitleggen waar de belangrijke verschillen zitten? Is de kwaliteit van Hyperion vergelijkbaar met de kant en klare oplossingen?
Ik ken Dreamscreen en lightpack niet; maar hebben waarschijnlijk hun eigen 'engine', maar zijn daardoor wel out of the box werkzaam.

Hyperion moet je installeren op, bijvoorbeeld een PI en daarnaast kun je bv via Lightberry de leds kopen..
Ik heb dat laatste en dan icm HASS draaien; prima en niets op aan te merken... maar dat is ook afhankelijk van je wensen.

- The Neo and Only -

• michielvz
Weet iemand of er een kwaliteitsverschil is tussen Chinese ledstrips en die uit Nederlandse webshops? De prijs verschilt nml nogal.

• alesandro_46
  • Laatst online: 22:11
quote:
michielvz schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:56:
Weet iemand of er een kwaliteitsverschil is tussen Chinese ledstrips en die uit Nederlandse webshops? De prijs verschilt nml nogal.
Ik weet niet over welke NL webshop je het hebt maar ik vermoed dat die strips van dezelfde band komen als de CN ledstips...

Ik heb overigens ongeveer vier jaar gebruik gemaakt van WS2801 LED strips uit China. Deze heb ik onlangs moeten vervangen omdat mijn zoontje van ~1.5 jaar er aan begon te trekken waardoor de boel kapot is gegaan. Nu reeds een paar weken maak ik gebruik van Chinese APA102 LED strips en ben daar tot op heden erg tevreden over.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:27

MsG

Forumzwerver

Er is echt geen ambachtelijk LED-soldeerfabriekje in het mooie Holland. Dus nee, de marge voor de Nederlandse dozenschuiver is voornamelijk wat het prijsverschil maakt. Ik zou gewoon lekker op AliExpress gaan rondneuzen. APA102 is volgens mij weer wat mooier nieuwer en duurder qua ledstrip-techniek.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• michielvz
OkÚ, ik ben eruit en ga voor een rPi met HASS en Hyperion. Ik ben helemaal nieuw hierin maar heb wel voldoende computertechnische kennis om dit adhv een handleiding voor elkaar te krijgen.

Ik ga uit van deze handleiding en bestel alles op AliExpress behalve de rPi (die heb ik al).

Maakt het voor het effect nog uit hoe je de leds richt? In deze handleiding worden ze naar buiten gericht dmv een rail (die kan ik overigens nergens vinden).

Werkt dit overigens ook als ik de rPi tussen een versterker en tv plaats. Ik heb al mijn apparaten nml op een versterker aangesloten.

Als iemand nog extra tips heeft hoor ik het graag _/-\o_

michielvz wijzigde deze reactie 23-08-2018 20:42 (8%)

• alesandro_46
@michielvz, ik heb de strips plat op de tv geplakt, ze schijnen dus recht naar achteren. De tv staat ongeveer 18cm van de muur en ik vind het effect voldoende uitvloeien (ik schat dat het licht ongeveer 60cm uitvloeit). Zelf zou ik de extra moeite van strips onder een hoek dus niet nemen.
Betreft het solderen van de hoeken heb ik binnenkort een tip. Hiervoor moet ik van het weekend eerst een foto maken.

Betreft het programmeren, met de Hypercon software is dat echt zo gepiept.

Wil je van alleen de media die je op de pi afspeelt ambilight, of ook van andere bronnen (ik vermoed het laatste). In dat geval zou ik onderstaand filmpje eens bekijken, wellicht wordt hierin veel duidelijk:

• michielvz
Bedankt voor je bericht. De video was verhelderend! Logisch dat je je HDMI signaal moet splitsen. Had ik helemaal niet aan gedacht :z Ik heb nu deze lijst samengesteld. Misschien ook handig voor anderen. Gaat dit de goede kant op?

• Reconhell
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:18
Normaal gebruik ik mijn Ambilight config met Ambibox op windows wat geweldig werkt. Echter nu wil ik mijn andere devices ook erop werkend krijgen. Mijn mediaplayer en PS4 bijv.

Hardware gebruikt:
Nano V3.0 ATmega328P controller arduino nano CH340 USB driver with CABLE NANO 328P NANO 3.0 Ws2811 Led Strip
Minix neo u9-h @ Libre Elec 8.2.2.3
OLED55C7 OLED TV
Marantz SR 6011
5.1.4 surround atmos setup

Software:
Windows 10 latest updates
Hypercon V1.03.3
Boblight Addon setup the t4a_boblight.ino file:
"Boblight Team LibreELEC - 8.2.100"
"Kodi Boblight Bobo101, Memphiz - 2.0.18

Met boblight kan ik een statische led kleur kiezen en die zie ik ook op Kodi.
Als ik nu films(films category kodi) start dan zie ik echter nog steeds geen led activiteit...
Echter als ik sommige anime start (tv shows category kodi) dan zie ik bij sommige anime wel led activiteit. (al dan de verkeerde kleuren) en andere anime's totaal niks.

service.log
https://pastebin.com/KHupLVxf

Heeft iemand enig idee hoe ik dit werkend krijg op kodi?
Of trouwens op mijn Game console's ook?

Hypercon geprobeerd. Werkt ook niet..

Hardware tab: http://prntscr.com/kn0tq7
Process tab: http://prntscr.com/kn0rdy
Grabber tab: http://prntscr.com/kn0rgu
External tab: http://prntscr.com/kn0rj9
SSD tab: http://prntscr.com/kn0rnv

Nu gaat het licht aan en kan ik de leds besturen.. (al zijn ze de verkeerde kleur) echter reageren de leds nog niet op videos die afgespeeld worden op de Mini X.

Waarom krijg ik geen ambilight met videoplayback

Reconhell wijzigde deze reactie 26-08-2018 14:50 (7%)

• alesandro_46
quote:
michielvz schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:10:
Bedankt voor je bericht. De video was verhelderend! Logisch dat je je HDMI signaal moet splitsen. Had ik helemaal niet aan gedacht :z Ik heb nu deze lijst samengesteld. Misschien ook handig voor anderen. Gaat dit de goede kant op?
Ziet er al aardig goed uit. Paar opmerkingen van mijn kant:
Let bij de LED strip connector op de breedte van de LED strip. Dit staat er bij de door jouw geselecteerde LED strip:
quote:
FPCB Breedte: 10mm (30 LEDs/m), 12mm (60 LEDs/m, 144 LEDs/m)
Mijn LED strips (deze) werden geleverd met de JST kabels aan beide uiteinden (zowel mannetje als vrouwtje). Ook aan beide kanten een + en - voor de voeding.

Ik heb zelf ook ooit zo'n voeding gehad. Daarbij was het een grote disco met de LED strips. Sindsdien koop ik de voeding in NL (Conrad bijvoorbeeld). Your mileage may vary natuurlijk :)

• michielvz
Bedankt, jouw leds met connectoren zien er handig uit! Is het trouwens mogelijk om 60 leds per meter te gebruiken? Ik verwacht ongeveer 3 meter te gebruiken. En wat voor voeding heb ik dan nodig?

• alesandro_46
@michielvz, zelf heb ik nu ook 60 LED/m dus dat is mogelijk :). Let wel dat dan je LED strip connector niet meer past die is voor 10mm strips en de 60LED/m is 12mm breed. Daar zal je dan een andere oplossing voor moeten vinden (solderen?)

Betreft voeding: 60 LED/m verbruikt (18W/5V) = 3.6A per meter. Dat is als alle LEDS tegelijk wit branden (tijdens films e.d. komt dat meestal niet vaak voor. Voor 3 meter kom je dan uit op 10.8A.
Zelf voed ik er ook nog de Pi mee (2A tot 2.5A)
Verder lijkt me dat je alle ook de HDMI splitter (stroomsterkte: 0.350A) en HDMI2AV (Stroomsterkte: niet opgegeven, ik schat 0.500A daarmee wil voeden.

Totaal kom je dan op 10.8A + 2.5A + 0.35A + 0.5A = 14,15A.

Daarmee verwacht ik dat deze Meanwell 14A voeding (die ik zelf ook heb) geschikt moet zijn. Zag in mijn mail dat ik deze bij Reichelt besteld had i.t.t. Conrad wat ik eerder zei.

• GeeBee
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:47

GeeBee

Oddball

AliBaba zegt 18W/meter dus x3 = 54W
P = U x I, dus I = P : U, dus 54 : 5 = 11A

Edit:
Ehh... dus wat @alesandro_46 zegt...

GeeBee wijzigde deze reactie 27-08-2018 23:02 (24%)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Reconhell
Kan iemand mij asjeblieft helpen met mijn post die ik hier recentelijk geplaatst heb! Wil dit zo graag werkend krijgen voor mijn Minix U9-H en PS4. Heb het nu alleen werkend op PC met ambibox maar krijg het maar niet werkend met Hyperion en dus niet voor de Minix media speler helaas.

Vragen voor betaald werk is V&A voor.

SA007 wijzigde deze reactie 02-09-2018 21:01 (20%)

• Ben-i
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-09 21:26
Ik heb nu al een tijd de simpele ledbulp snoer versie van Lightberry maar deze blijft niet meer plakken. (de lijm lijkt het rubber van de leds week te maken, waardoor het een erg plakkerig en stroperig zooitje wordt en steeds los laat)
Zou ik deze kunneen vervangen met een ledstrip van Aliexrpess, en welke zou ik dan moeten nemen?
APA102, WS2801 of iets anders?
Stekkertje lijk mij verder geen probleem om te vermaken/solderen (als de kabeltjes maar overeen komen.)

Ben-i wijzigde deze reactie 04-09-2018 10:18 (6%)

• alesandro_46
quote:
Ben-i schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:15:
Ik heb nu al een tijd de simpele ledbulp snoer versie van Lightberry maar deze blijft niet meer plakken. (de lijm lijkt het rubber van de leds week te maken, waardoor het een erg plakkerig en stroperig zooitje wordt en steeds los laat)
Zou ik deze kunneen vervangen met een ledstrip van Aliexrpess, en welke zou ik dan moeten nemen?
APA102, WS2801 of iets anders?
Stekkertje lijk mij verder geen probleem om te vermaken/solderen (als de kabeltjes maar overeen komen.)
Dan zou ik voor de APA102 gaan. Zelf heb ik een paar weken geleden deze besteld en ben er meer dan tevreden over.

• Reconhell
Iemand idee waar je industriele ledstrips kan halen die compatible is met dreamscreen?

• Ben-i
quote:
alesandro_46 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:23:
[...]

Dan zou ik voor de APA102 gaan. Zelf heb ik een paar weken geleden deze besteld en ben er meer dan tevreden over.
Bedankt voor de tip, nog 1 2 vraagjes: hoeveel leds p/m is aan te raden, 30 of 60?

Ik heb nu een 5V 4A voeding en wil dus een 5 of 4 m Ledstrip bestellen. Is een zwaardere voeding nodig? Zo ja hoeveel Amp. moet die dan wezen?

Ben-i wijzigde deze reactie 04-09-2018 19:36 (16%)

• alesandro_46
quote:
Ben-i schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:23:
[...]

Bedankt voor de tip, nog 1 2 vraagjes: hoeveel leds p/m is aan te raden, 30 of 60?

Ik heb nu een 5V 4A voeding en wil dus een 5 of 4 m Ledstrip bestellen. Is een zwaardere voeding nodig? Zo ja hoeveel Amp. moet die dan wezen?
Zelf ben ik van 30 naar 60 LEDs/m gegaan. Voor mijn gevoel ziet dat er beter uit maar dat verschil kan ook komen door de nieuwe techniek WS2801 (30 LEDs/m) vs APA102 (60 LEDs/m).

Betreft de voeding, kijk even bij mijn eerdere post. Kortweg, per meter heb je (18W / 5V =) 3.6A nodig.

• Ben-i
Bedankt voor je hulp!

• Reconhell
Ik ben verder gekomen om het werkend te krijgen sleutel was oa. hardware acceleratie uit zetten in kodi...
En adalight ipv adalight 102 te kiezen

En het lijkt zo ver goed te werken. Moet het nog verder testen.
Ik kopieer even 3 opmerkingen die ik op het Hyperion forum gezet heb.
Als ik deze 3 dingen zeker weet dan draait het super!

En mijn kleuren zijn voor grotendeels goed, maar heeft nog wel verdere calibratie nodig.
Bijv huidskleuren van personages zijn soms rood ipv huidskleur. maar de doorgaanse kleuren lijken goed.

"Still have 3 issues/questions however.

1. Which is my main issue atm. The colours are "fading" in and out which is annoying as hell making the ambilight colours not correct. So the colours are always "lagging behind by some" This happens mostly with scenes that are rapidly switching/changing. If the screen is mostly static you'll won't notice any problem. I think this might be a "feature" "effect" of some sorts i googled around can this be a "cinematic fade in/out effect" that is on? I don't see an option though for it.

Took a video check here:
http://www.mediafire.com/...9/VID_20180915_123721.3gp

2. When playing HDR video's will the colours be correct? (still need to test this myself)

3. What Threshold value to attribute for playing 16:9 movies? I read around and saw some people talking about values ranging from 0.10 % to 0.25%
But the guide mentions WAY higher values such as 14 or 16%. I tried both of them. But couldn't say which is more correct quickly. I think (not sure) that the 0.25% value caused in more ambilight then the 16% value."

Reconhell wijzigde deze reactie 16-09-2018 10:24 (155%)

Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True