Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

• ComputerHoed
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:28

ComputerHoed

Electronica <3

WS2801 led chips heb je nodig om dat te doen. Dat zijn de enige leds die je individueel kan aansturen (wat jij nodig hebt).

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, Kingston HyperX 2666Mhz 16GB DDR4 RAM, MSI RX 480 Gaming X, Samsung 970 250GB NVM-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online
@ComputerHoed Is dit aan mij gericht?

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
quote:
ComputerHoed schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:05:
WS2801 led chips heb je nodig om dat te doen. Dat zijn de enige leds die je individueel kan aansturen (wat jij nodig hebt).
Je informatie is niet correct, er zijn meerdere typen LED die individueel aanstuurbaar zijn:

bron

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• speedfan
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 16-09 19:38
Beste mede tweakers,

Momenteel gebruik ik een laptop met daaraan een 27 inch monitor. Om meer licht op mijn bureau te maken wil ik graag een ambilight maken. Ik heb al het nodige op internet gezocht maar nog geen succes.

Ik ben op zoek naar een ambilight die 2k (2560x1440) ondersteunt dat zo min mogelijk processor capaciteit gebruikt van de laptop. Bambilight gebruikt naar mijn mening te veel van mijn cpu. Ik wil mijn cpu volledig reserveren aan mijn externe videokaart. Is het mogelijk om een raspberry via usb aan de laptop aan te sturen? Dan doet de raspberry al het rekenwerk en hoef ik geen splitters/converters te gebruiken.

Vriendelijke groeten, Speedfan

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:48

MsG

Forumzwerver

quote:
speedfan schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:15:
Beste mede tweakers,

Momenteel gebruik ik een laptop met daaraan een 27 inch monitor. Om meer licht op mijn bureau te maken wil ik graag een ambilight maken. Ik heb al het nodige op internet gezocht maar nog geen succes.

Ik ben op zoek naar een ambilight die 2k (2560x1440) ondersteunt dat zo min mogelijk processor capaciteit gebruikt van de laptop. Bambilight gebruikt naar mijn mening te veel van mijn cpu. Ik wil mijn cpu volledig reserveren aan mijn externe videokaart. Is het mogelijk om een raspberry via usb aan de laptop aan te sturen? Dan doet de raspberry al het rekenwerk en hoef ik geen splitters/converters te gebruiken.

Als je niks op de PC wil hebben draaien, kan je het beste een Raspberry Pi-systeem doen met Hyperion en een HDMI-splitter + AVgrabber. Maar dat werkt alleen als je de monitor via HDMI aanstuurt. Je hebt ook wel systemen voor je PC, maar die kunnen niet altijd van je hele beeld het scherm capturen. Zo werkt dat vaak al niet bij games.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• alesandro_46
  • Nu online
quote:
Beste mede tweakers,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien helpt HyperionScreenCap of HyperionUSBASP je op weg?

Overigens, wil je ambilight alleen in Kodi of in alle Windows programma's?
Heb je nog een andere output beschikbaar? Mogelijk kan je op beide outputs hetzelfde signaal (desktop) uitzenden?

Edit: zojuist nog dit gevonden. Hij maakt gebruik van de volgende hardware:
arduino 1: subwoofer right/left 2* 27 leds TV 194leds
arduino 2 : lamp 50 leds
Software:
win 7
VM virtualBox ubuntu Hyperion

VM port com pipe windows
Node.js proxyCOM (multizones) + S.A.R.A.H plugin

alesandro_46 wijzigde deze reactie 06-11-2017 15:09 (12%)

• Cybergamer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Cybergamer

Wanna Play a Game?

Bambilight is sowieso een cpu slurper. Adrilight is een stuk minder intensief. Daarbij ligt het er ook aan hoe je config is, ipv elke led individueel aan te spreken, kan je ze ook per 3 aanspreken (wat een enorm verschil maakt op de cpu).

Nog geen lid van Gifts For Tweakers en voldoe je aan de eisen? Stuur een DM naar 1 vd Mods! | GFT STATS | YouTube | Twitch

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
Beste mede tweakers,

[knip]
Het doel is meer licht op je bureau? Dus (statisch) licht wat naar onderen straalt of hoe zie je dat voor je?

A smile a day....

• speedfan
quote:
Een 4k HDMI splitter zou wel werken maar ik weet niet of de AVgrabber een resolutie hoger dan 1080p ondersteunt. Zou eventueel een usb 3.0 naar HDMI werken? Dan zet ik het scherm op dupliceren maar dan op 1080p.
quote:
Ik wil graag ambilight in alle programma’s en games. Mijn scherm heeft een daisy chain display port maar denk niet dat dat gaat werken.
quote:
Bedankt voor de tip van Adrilight. Ik zou wel graag elke led individueel aanspreken zodat je het beste effect krijgt hoop ik.
quote:
Een ledstrip aan de achterkant van mijn bureau vind ik niet zo fijn. Ik heb een telefoon, lamp en pc met automatisch nachtlicht ingesteld. Ambilight lijkt mij een mooie oplossing ipv een statisch licht.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
speedfan schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:26:
[knip]
Een ledstrip aan de achterkant van mijn bureau vind ik niet zo fijn. Ik heb een telefoon, lamp en pc met automatisch nachtlicht ingesteld. Ambilight lijkt mij een mooie oplossing ipv een statisch licht.
Jij bedoelt met "meer licht op mijn bureau" dus niet werkelijk dat je werkplek te donker is en daarom een beter verlicht bureau wil hebben? Misschien was een Philips Monitor met een soort van Ambilight al voldoende voor je geweest dan?

A smile a day....

• speedfan
quote:
hardware-lover schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:32:
[...]

Jij bedoelt met "meer licht op mijn bureau" dus niet werkelijk dat je werkplek te donker is en daarom een beter verlicht bureau wil hebben? Misschien was een Philips Monitor met een soort van Ambilight al voldoende voor je geweest dan?

[afbeelding]
Ik kan dat model niet vinden. Ik denk ook niet dat hij het van de ultrasharps van Dell wint. De kwaliteit van die schermen zijn echt fantastisch!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
speedfan schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:14:
[...]
Ik kan dat model niet vinden. Ik denk ook niet dat hij het van de ultrasharps van Dell wint. De kwaliteit van die schermen zijn echt fantastisch!
Er staat er een voor mijn neus ;) maar ik heb het scherm niet aangekocht voor zijn sublieme beeldweergave, daar zijn andere redenen voor :)

Nee, ik denk dat je idd beter af bent met wat knutselwerk zoals eerder al aangegeven.

A smile a day....

• Sanction
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Klopt het dat de Dream Screen niet werkt als je een CI module gebruikt voor het televisie kijken?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
Sanction schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:53:
Klopt het dat de Dream Screen niet werkt als je een CI module gebruikt voor het televisie kijken?
Ja, want hoe zou het moeten werken dan?

• Sanction
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Geen idee, ben niet zo thuis in die materie. :)

Ging ervan uit dat een HDMI verbinding tussen de televisie en Dream Screen genoeg zou zijn.

Geldt dat ook voor deze? https://store.lightpack.tv/

• Brutuss
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:37
quote:
Beste mede tweakers,

Ik gebruik het programma Ambibox met een Arduino. Zie deze review voor meer informatie.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
Sanction schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:26:
Geen idee, ben niet zo thuis in die materie. :)

Ging ervan uit dat een HDMI verbinding tussen de televisie en Dream Screen genoeg zou zijn.

Geldt dat ook voor deze? https://store.lightpack.tv/
Als je CI (met ingebouwde tuner) gebruikt, dan komt dat beeld niet door die HDMI 'aftapper' heen, en dus geen ambilight.

Ik heb het zelf wel werkend met een zelfbouw oplossing en een tv die nog SCART-uit heeft waarop het CI-tuner beeld nog wordt uitgestuurd. Niet ideaal, want als ik Netflix/Uitzending gemist kijk met de ingebouwde smart tv app dan heb ik geen ambilight...

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Voor de pc kun je een Hue lightstrip (niet afzonderlijk in te stellen LEDs btw) met bridge gebruiken en dan het programma :www.screenbloom.com/

Werkt iig prima en je kunt aangeven hoeveel en welk gedeelte van het scherm licht laat sturen. Ik heb er zelf eentje achter een balk hangen bij de computer en die doet dus een deel van het boven scherm.
Werkt prima. Kan altijd beter natuurlijk.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:33:
[...]

Als je CI (met ingebouwde tuner) gebruikt, dan komt dat beeld niet door die HDMI 'aftapper' heen, en dus geen ambilight.

Ik heb het zelf wel werkend met een zelfbouw oplossing en een tv die nog SCART-uit heeft waarop het CI-tuner beeld nog wordt uitgestuurd. Niet ideaal, want als ik Netflix/Uitzending gemist kijk met de ingebouwde smart tv app dan heb ik geen ambilight...
Dit is de enige optie inderdaad om een interne tuner nog af te tappen. Zo doe ik het ook met mijn TV. Ik zoek alleen nog een oplossing voor het switchen tussen de interne grabber en via de AV-grabber. Ik heb namelijk het volgende:

- Films met Kodi @ interne grabber
- Televisie via CI+ @ AVgrabber
- Externe HDMI-apparaten via HDMI-> Composite @ AV-grabber

Echter geeft de AV-grabber ook een kleurrijk No signal scherm als er geen input-signaal is. In Hyperion heb ik de interne grabber van Kodi voorrang gegeven, dus als ik een film kijk gaat dit wel goed, maar als ik weer TV kijk snapt Hyperion niet altijd dat ik dan juist weer de externe grabber wil, ipv het Kodi hoofdmenu (ook al heb ik deze uitgezet in Hyperion, deze blijft dan een hogere prioriteit dan de AV-grabber).

Daarnaast zoek ik nog iets voor het wisselen tussen een externe HDMI-device en het TV-signaal. Beide gebruiken ze de AV-grabber middels een gele composiet plug. Zou ik gewoon een Y-kabeltje kunnen maken en het daarmee werkend krijgen? Irritante is namelijk dat mijn televisie zijn tunerbeeld blijft doorgeven, ook al kijk je niet naar televisie maar zit je bijvoorbeeld op de Steam Link. Hoe weet Hyperion/Kodi dan dat hij het composiet-signaal vanuit de HDMI-switcher moet pakken en het TV-signaal vanuit de SCART moet negeren? Hoe lossen anderen dit op?

Ambilight-technisch is het veel makkelijker om gewoon met een losse decoder TV te kijken, dan heb je maar 1 externe grabber-bron, en zou je voor het gemak zelfs de eigen Kodi-bron op die manier kunnen doen. Maar ik vind TV kijken met zo'n losse stroomslurper onhandig, het werkt nu juist fijn met de CI+ module van Ziggo.

Hoop dat het een beetje te volgen is :-P.

• mduijvendijk
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 15:31

mduijvendijk

Flying Ruchia ^_^

Dus als ik het goed begrijp, is het je dus gelukt om via een Kodi App op je TV, het beeld af te kunnen tappen?
Zelf heb ik het probleem dat Apps van de TV niet af te tappen zijn.

| Mijn specs | Sometimes human's are...

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@MsG ik gebruik een scriptje dat de status van mn receiver uitleest, afhankelijk van de gekozen input (TV of MPLAYER (Kodi)) schakelt ie de Hyperion config van grabber naar Kodi internal (op een Pi). Ik had hetzelfde namelijk, dat de tv tuner nog steeds beeld op scart aanbiedt, ook al staat de TV input op HDMI...

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 16-11-2017 13:24 (9%)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb alleen niet zo'n hippe versterker, dus ik moet dat op een andere manier zien te regelen :-).
quote:
mduijvendijk schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:04:
Dus als ik het goed begrijp, is het je dus gelukt om via een Kodi App op je TV, het beeld af te kunnen tappen?
Zelf heb ik het probleem dat Apps van de TV niet af te tappen zijn.
Nope, ik draai Kodi op de Raspberry Pi, waar ook Hyperion op staat (het proces wat in mijn geval de Ambilight-voorziening regelt) Er is voor zover ik weet geen televisie die zijn interne beeld ook weer uitstuurt via een bepaalde uitgang. De enige uitgang is rechtstreeks van de tuner. Maar ik doe sinds Samsung steeds meer het smartgedeelte van mijn TV de nek omdraait weinig meer op mijn televisie zelf, dus voor mij is dat niet echt een probleem meer.

MsG wijzigde deze reactie 16-11-2017 14:31 (79%)

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15:39
Ik wil ook beginnen met een DIY ambilight te gaan maken. Ik heb helaas een LG tv waar nog maar 1 HDMI poort van werkt. Dus ik zat eraan te denken om een HDMI splitter te kopen. Hierop sluit ik dan aan: Raspberry Pi 3, PC en Ziggo Humax Decoder. Gaat dat dan werken via alle 3 de bronnen?

Kodi stuur ik aan met hyperion op de Rpi. Alleen hoe stuur ik dan de WS28128B ledstrip aan als ik via TV/PC kijk? Ik heb Home Assistant runnen en het doel is om het ook daaraan te koppelen. Ik snap alleen de TV en ziggo decoder aansturing even niet.

Ik heb ook een CI+ module liggen maar zoals ik het hierboven lees maakt het dat alleen maar ingewikkelder.

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
KvNwPPr schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:22:
Ik wil ook beginnen met een DIY ambilight te gaan maken. Ik heb helaas een LG tv waar nog maar 1 HDMI poort van werkt. Dus ik zat eraan te denken om een HDMI splitter te kopen. Hierop sluit ik dan aan: Raspberry Pi 3, PC en Ziggo Humax Decoder. Gaat dat dan werken via alle 3 de bronnen?

Kodi stuur ik aan met hyperion op de Rpi. Alleen hoe stuur ik dan de WS28128B ledstrip aan als ik via TV/PC kijk? Ik heb Home Assistant runnen en het doel is om het ook daaraan te koppelen. Ik snap alleen de TV en ziggo decoder aansturing even niet.

Ik heb ook een CI+ module liggen maar zoals ik het hierboven lees maakt het dat alleen maar ingewikkelder.
De grabber voor Hyperion heeft ook een HDMI-signaal nodig, dus je moet op z'n minst een switch/splitter hebben die 2 outputs heeft, 1'tje voor de televisie zelf en 1'tje die naar de HDMI2AV->grabber gaat voor Ambilight. Dit moet prima werken, alleen zijn HDMI-switches/splitters met 2 outputs wel vrij prijzig, ik had er met veel moeite 1 van Marktplaats voor 16, maar zie ze vaker voor 50-100 euro.

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15:39
quote:
MsG schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:32:
[...]

De grabber voor Hyperion heeft ook een HDMI-signaal nodig, dus je moet op z'n minst een switch/splitter hebben die 2 outputs heeft, 1'tje voor de televisie zelf en 1'tje die naar de HDMI2AV->grabber gaat voor Ambilight. Dit moet prima werken, alleen zijn HDMI-switches/splitters met 2 outputs wel vrij prijzig, ik had er met veel moeite 1 van Marktplaats voor 16, maar zie ze vaker voor 50-100 euro.
Hmm, dan ga ik beginnen met alleen ambilight voor Kodi op de Rpi. 50-100 euro is het niet waard voor die paar uur tv die ik kijk per maand. bedankt voor de info.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zo ben ik ook begonnen, je kan het altijd nog uitbreiden.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Het is weer een tijd geleden dat ik me hier gemeld heb. Ik heb AmbiVision draaien bij mij thuis, het draait sinds de aanschaf van een HDMI matrix naar volle tevredenheid! Nu loop ik echter tegen een probleem aan. Ik heb een Xbox One X gekocht, waarbij ik graag gebruik wil maken van de 4K opties. Als ik deze aansluit dan geeft hij aan dat mijn tv alleen 1080p ondersteund, als ik hem rechtstreeks op de tv aansluit dan werkt het wel gewoon.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan, en het lijkt erop dat ik een HDMI splitter nodig heb waarbij ÚÚn van de twee outputs gedownscaled wordt naar 1080p, en de ander moet gewoon 4K zijn. Nu vond ik er alleen een voor Ą200+ euro, terwijl ik er eigenlijk niet meer dan Ą20 aan uit wilde geven, heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• renedis
  • Laatst online: 18-10 23:04
Tijd geleden naar een DIY projectje gekeken en eigenlijk nog steeds op zoek naar wat moois.

Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen wat de simpelste manier is om de LEDs aan te sturen met mijn opzet?

Ik wil het volgende:
- APA102 LEDs achter de TV (55 inch)
- 20A/30A voeding
- Internal grabber gebruiken gezien ik full-time een NUC met LibreElec gebruik

Maar hoe ga ik de LEDs aansturen? Met een Pi Zero? Arduino? USB header? Andere internal headers?

• MsG

MsG

Forumzwerver

is 20 of 30 ampere niet extreem veel? Of voedt je je er ook de NUC mee?

Je zou een Arduino kunnen gebruiken naar de PC toe, bijv. zoiets: http://www.instructables....sing-DotStars-Led-ws2801/

Ik weet alleen niet of APA102 ook goed werkt met een Arduino, maar daar is vast wel iets voor te vinden.

• renedis
quote:
MsG schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:19:
is 20 of 30 ampere niet extreem veel? Of voedt je je er ook de NUC mee?

Je zou een Arduino kunnen gebruiken naar de PC toe, bijv. zoiets: http://www.instructables....sing-DotStars-Led-ws2801/

Ik weet alleen niet of APA102 ook goed werkt met een Arduino, maar daar is vast wel iets voor te vinden.
Naar wat ik heb begrepen moet ik 4 a 5 meter hebben en ik wil graag 60 leds per meter aansturen.

55 inch TV +-:
Lengte: 70 centimeter
Breedte: 122 centimeter

Dat keer 2 komt uit op:
384 cm

18W per meter is dat:
4m x 18W = 72W of 5m x 18W = 90W

Dat vertaald zich naar:
2A 10W
5A 25W
10A 50W
20A 100W
30A 150W

40A 200W

Gezien de 10A misschien net te weinig is met zijn max 50W. Ik weet dat die 18W piek belasting is, toch kan het voorkomen denk ik. Daarnaast is de 30A maar 80 ct duurder vergeleken met de 20A en kwa afmetingen net zo groot.

Bedankt voor de link in ieder geval. Die ga ik doornemen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ah ik onderschatte je televisie denk ik een beetje qua grootte. Dat zijn ook wel lomp veel ledjes, weet niet of elke oplossing die je op Google vindt ook werkt met zoveel ledjes. Volgens mij heb ik 30 per meter en iets van 2 X 15 + 2 X 75 ledjes op 32 inch. Wel een serieuze stroomvreter op zo'n manier, maar het effect zal ongetwijfeld ook een stuk mooier zijn.

• alesandro_46
  • Nu online
@renedis Volgens mij kan je ook Hyperion op de Pi zero gebruiken. Ik ben er niet zeker van hoe het werkt, maar volgens mij moet je de Kodi Checker naar het IP van je NUC wijzen. Verder staat er in de FAQ:
quote:
8. Kodi Check: Is it possible to connect to another Kodi at the same network to get the play state?
Yes, you could use your Kodi on Windows/MAC/Linux and another Pi too. Make sure the remote options are enabled.

• renedis
quote:
alesandro_46 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:53:
@renedis Volgens mij kan je ook Hyperion op de Pi zero gebruiken. Ik ben er niet zeker van hoe het werkt, maar volgens mij moet je de Kodi Checker naar het IP van je NUC wijzen. Verder staat er in de FAQ:

[...]
Thanks! een Zero is ook niet zo duur, maar heeft dit niet te veel delay?

• alesandro_46
  • Nu online
quote:
renedis schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:01:
[...]

Thanks! een Zero is ook niet zo duur, maar heeft dit niet te veel delay?
Goede vraag, geen idee. Het moet dan natuurlijk over het netwerk en dat zal vertraging met zich meebrengen. De Pi zero heeft dezelfde hardware als een Pi B. Daar heb ik mijn WS2802 met 30 LEDs/m goed mee aan kunnen sturen sturen, maar ik weet niet hoe het zit met de APA102 i.c.m. 60 LEDs/m. Overigens was ik in de veronderstelling dat je al een Pi zero had liggen, als je deze nog aan moet schaffen om te testen en het werkt niet dan heb je die mogelijk voor niks gekocht.

Deze setup zou ik wel kunnen testen door mijn "hyperion pi" naar een andere "kodi pi" te laten kijken, ik vermoed daar tegen het einde van de week terugkoppeling over te kunnen geven.

• renedis
quote:
alesandro_46 schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:22:
[...]

Goede vraag, geen idee. Het moet dan natuurlijk over het netwerk en dat zal vertraging met zich meebrengen. De Pi zero heeft dezelfde hardware als een Pi B. Daar heb ik mijn WS2802 met 30 LEDs/m goed mee aan kunnen sturen sturen, maar ik weet niet hoe het zit met de APA102 i.c.m. 60 LEDs/m. Overigens was ik in de veronderstelling dat je al een Pi zero had liggen, als je deze nog aan moet schaffen om te testen en het werkt niet dan heb je die mogelijk voor niks gekocht.

Deze setup zou ik wel kunnen testen door mijn "hyperion pi" naar een andere "kodi pi" te laten kijken, ik vermoed daar tegen het einde van de week terugkoppeling over te kunnen geven.
Als je dat wilt testen ben ik je eeuwig dankbaar!

• alesandro_46
  • Nu online
quote:
renedis schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:27:
[...]

Als je dat wilt testen ben ik je eeuwig dankbaar!
Ik kon het niet laten, dus heb gisterenavond (+nacht) nog zitten klooien.. Conclusie eerst: het lijkt te werken, wel met een zichtbare, kleine vertraging over Wifi. Hieronder in het kort de stappen die ik heb doorlopen:
  1. Ik dacht me er gemakkelijk vanaf te kunnen maken door in het configuratiebestand op de 'Hyperion-pi' de 'kodichecker' naar een IP te laten luisteren van een andere client i.p.v. de localhost, helaas was dat te kort door de bocht :) ;
  2. Daarna op een andere pi Hyperion ge´nstalleerd en bij dit configuratiebestand heb ik de 'kodichecker' laten wijzen naar het IP van de 'Hyperion-pi', wederom te kort door de bocht
    (hoewel dit toch mogelijk lijkt te zijn (bron);
    quote:
    If you want to use more than one hyperion instance you need to forward the current pictures to this as well for processing. This could be a second Hyperion on the same device or another (over network)
    You are also able to use a second hyperion instance with a second config that is configured to use Philiphs Hue/AtmoOrb/NodeMcu or even another led stripe at the other side of your living room!
  3. Uiteindelijk heb ik Kodi ge´nstalleerd op mijn laptop (via de Microsoft "appstore" omdat ik op kodi.tv geen 64bit kon downloaden, daarover later meer...).
Nadat Kodi ge´nstalleerd was heb ik de Hyperion add-on gedownload door deze zip file (bron) in de juiste map te plaatsen volgens de Kodi Windows FAQ. Hier heeft het me wat tijd gekost omdat ik uit ging van de standaard locaties als je Kodi via de setup installeert. Het blijkt dat de appstore versie andere locaties heeft (het kostte me een aantal errors eer ik daar achter was, de volgende keer toch maar beter lezen ;)).

Als de inhoud van bovenstaande zip op de juiste locatie staat komt er bij Add ons -> Services de Hyperion Ambilight add on bij (screenshot). Hierbij heb ik het IP adres van de 'Hyperion-pi' opgegeven en de andere opties laten staan. Een test met mijn laptop (verbonden over wifi!) levert het volgende resultaat:

als je de afspeelsnelheid op 0,25 zet is de vertraging waarneembaar

ter vergelijk een filmpje waarbij de 'Hyperion-pi' de media afspeelt:

Hier lijkt ook een vertraging in de zitten, maar kan ook zijn dat ik dit wil zien, mogelijk dat de smoothing settings in Hyperion niet optimaal staan.

De 'Hyperion-pi' is overigens bedraad verbonden. Mijn bedtijd was al ruim gepasseerd maar ik wil het scherm van de laptop nog op de tv weergeven zodat het beter te vergelijken is.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om de laptop bekabeld te verbinden om uit te sluiten of wifi een vertragende factor is.

Edit: bij #2 hierboven heb ik de bron even doorgenomen en uiteindelijk is het gelukt om een tweede pi media af te laten spelen waarbij de ambilight door 'Hyperion pi' geregeld wordt. Lijkt in eerste instantie niet interessant (waarom twee pi's als het ook met ÚÚn lukt?), maar hiermee kan je bijvoorbeeld een tweede pi (zero) met LEDs ergens anders in de woonkamer zetten die vervolgens ook mee kleurt. Je zou dit links en rechts van je tv kunnen doen en dan de config file zo inricht dat hij bij de linkse alleen het linker deel mee neemt en bij de rechtse het rechter deel. Daarmee kun je de Hue ambilight nabootsen:

In mijn situatie gebruikt de tweede pi dezelfde config, dus kan ik dat (nog) niet nabouwen. Ook van deze setup zal ik binnenkort een korte video maken.
In de config op de tweede pi heb ik onderstaande toegevoegd onder het stukje met de proto server:

// JSON/PROTO FORWARD CONFIG
"forwarder" :
{
"json" : ["<ip 'Hyperion pi'>:,<json server poort>"],
"proto" : ["<ip 'Hyperion pi'>:,<proto server poort>"]
},

Standaard is de jsonserver poort: 19444 en de proto server poort 19445.
Meer informatie is te vinden op de Hyperion pagina Network and distributed features.

alesandro_46 wijzigde deze reactie 12-12-2017 23:41 (17%)

• renedis
quote:
alesandro_46 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:36:
[...]

Ik kon het niet laten, dus heb gisterenavond (+nacht) nog zitten klooien.. Conclusie eerst: het lijkt te werken, wel met een zichtbare, kleine vertraging over Wifi. Hieronder in het kort de stappen die ik heb doorlopen:
  1. Ik dacht me er gemakkelijk vanaf te kunnen maken door in het configuratiebestand op de 'Hyperion-pi' de 'kodichecker' naar een IP te laten luisteren van een andere client i.p.v. de localhost, helaas was dat te kort door de bocht :) ;
  2. Daarna op een andere pi Hyperion ge´nstalleerd en bij dit configuratiebestand heb ik de 'kodichecker' laten wijzen naar het IP van de 'Hyperion-pi', wederom te kort door de bocht
    (hoewel dit toch mogelijk lijkt te zijn (bron);

[...]
  3. Uiteindelijk heb ik Kodi ge´nstalleerd op mijn laptop (via de Microsoft "appstore" omdat ik op kodi.tv geen 64bit kon downloaden, daarover later meer...).
Nadat Kodi ge´nstalleerd was heb ik de Hyperion add-on gedownload door deze zip file (bron) in de juiste map te plaatsen volgens de Kodi Windows FAQ. Hier heeft het me wat tijd gekost omdat ik uit ging van de standaard locaties als je Kodi via de setup installeert. Het blijkt dat de appstore versie andere locaties heeft (het kostte me een aantal errors eer ik daar achter was, de volgende keer toch maar beter lezen ;)).

Als de inhoud van bovenstaande zip op de juiste locatie staat komt er bij Add ons -> Services de Hyperion Ambilight add on bij (screenshot). Hierbij heb ik het IP adres van de 'Hyperion-pi' opgegeven en de andere opties laten staan. Een test met mijn laptop (verbonden over wifi!) levert het volgende resultaat:

[video]als je de afspeelsnelheid op 0,25 zet is de vertraging waarneembaar

ter vergelijk een filmpje waarbij de 'Hyperion-pi' de media afspeelt:
[video]
Hier lijkt ook een vertraging in de zitten, maar kan ook zijn dat ik dit wil zien, mogelijk dat de smoothing settings in Hyperion niet optimaal staan.

De 'Hyperion-pi' is overigens bedraad verbonden. Mijn bedtijd was al ruim gepasseerd maar ik wil het scherm van de laptop nog op de tv weergeven zodat het beter te vergelijken is.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om de laptop bekabeld te verbinden om uit te sluiten of wifi een vertragende factor is.

Edit: bij #2 hierboven heb ik de bron even doorgenomen en uiteindelijk is het gelukt om een tweede pi media af te laten spelen waarbij de ambilight door 'Hyperion pi' geregeld wordt. Lijkt in eerste instantie niet interessant (waarom twee pi's als het ook met ÚÚn lukt?), maar hiermee kan je bijvoorbeeld een tweede pi (zero) met LEDs ergens anders in de woonkamer zetten die vervolgens ook mee kleurt. Je zou dit links en rechts van je tv kunnen doen en dan de config file zo inricht dat hij bij de linkse alleen het linker deel mee neemt en bij de rechtse het rechter deel. Daarmee kun je de Hue ambilight nabootsen:
[video]
In mijn situatie gebruikt de tweede pi dezelfde config, dus kan ik dat (nog) niet nabouwen. Ook van deze setup zal ik binnenkort een korte video maken.
In de config op de tweede pi heb ik onderstaande toegevoegd onder het stukje met de proto server:

// JSON/PROTO FORWARD CONFIG
"forwarder" :
{
"json" : ["<ip 'Hyperion pi'>:,<json server poort>"],
"proto" : ["<ip 'Hyperion pi'>:,<proto server poort>"]
},

Standaard is de jsonserver poort: 19444 en de proto server poort 19445.
Meer informatie is te vinden op de Hyperion pagina Network and distributed features.
Enorm bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Ik zelf heb ook niet stil gezeten en heb wat verder onderzocht.
het is mogelijk om mijn NUC met LibreElec te gebruiken in combinatie met een Arduino Nano.
Naar wat ik begrepen heb is dit de "old-school" setup.

Ik zit zelf nog wel in dubio om voor de APA102 of de WS2812b's(WS2813) te gaan. Mijn TV (LG 55" OLED B6) heeft weinig ruimte aan de zijkant. Dit heb ik opgemeten en is precies 10mm. Aan de onderkant heb ik helemaal geen ruimte en kan ik geen LED's plaatsen jammer genoeg. De APA102's zijn met zijn 60 LED's per meter 12.3mm breed terwijl de WS2812b's 10mm breed zijn en dus precies moeten passen.
Dat de APA102's breder zijn komt door de 2e data lijn die beschikbaar is.

Hoogstwaarschijnlijk zal mijn set-up het volgende worden:
- NUC + Arduino Nano + 3 a 4 meter WS2812b + 5V/10A voeding
- LED's plaatsing: Links + Rechts + Boven
- Hyperion plugin op NUC (LibreElec) en aansturing middels /dev/ttyUSB0 naar de Aruino Nano. De Nano stuurt zijn data weer door naar de WS2812b/WS2813.

Dank voor het testen en de extra Pi optie middels WiFi is interessant. Zo kan je je ambilight beleving wat uitbreiden. Ikzelf heb ook MiLights in mijn woonkamer en zag dat aansturing van deze lampen ook een mogelijkheid is.

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19:01
Kijk weer eens een interessant topic gevonden voor een winter projectje :)
Ondertussen ben ik al begonnen met het vol gooien van een verlanglijstje op aliexpress met wat ik denk nodig te hebben :p

Ik denk dat de 'hdmi splitter > hdmi2av > av usb capture unit > RPi (zero?)/arduino uno'-setup de beste optie is in mijn geval. Het volgende heb ik staan:
- 40" TV 1080p (breedte: 92.5cm hoogte: 54cm)
- Mi box (Kodi, Netflix, Youtube)
- TV unit ziggo (nee geen horizon, ouder.. :+)
Nu heb ik nog een paar kleine vraagjes omdat ik vooral door al die tutorials bekijken en lezen even een overload aan info heb.
1: In veel tutorials etc. worden normale RPi's gebruikt omdat men die ook gebruikt om kodi op te draaien, wat in mijn geval dus niet nodig is, maar zou het dus ook kunnen met een RPi Zero/arduino uno o.i.d. die alleen Hyperion draait?
2: is 30 led/m of 60 led/m beter voor een 1080p TV en moeten de ledjes ook echt per se tot in de hoekjes komen? (ik vond zoiets als dit, 3 of 4 pin afhankelijk van de ledstrip, wel een mooie oplossing om niet achterop de tv te hoeven gaan solderen: https://ledstrip-speciali...k-hoekconnector-90-graden)
3: Is het mogelijk om zowel de led strip als de hdmi splitter en hdmi2av via dezelfde voeding te voorzien van stroom (met bijv. een 5v dc splitter en waar nodig een micro usb naar dc barreljack verloopje)?

MonkeyJohn wijzigde deze reactie 14-12-2017 22:24 (9%)

• alesandro_46
  • Nu online
quote:
MonkeyJohn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:44:
Kijk weer eens een interessant topic gevonden voor een winter projectje :)
Ondertussen ben ik al begonnen met het vol gooien van een verlanglijstje op aliexpress met wat ik denk nodig te hebben :p

Ik denk dat de 'hdmi splitter > hdmi2av > av usb capture unit > RPi (zero?)/arduino uno'-setup de beste optie is in mijn geval. Het volgende heb ik staan:
- 40" TV 1080p (breedte: 92.5cm hoogte: 54cm)
- Mi box (Kodi, Netflix, Youtube)
- TV unit ziggo (nee geen horizon, ouder.. :+)
Nu heb ik nog een paar kleine vraagjes omdat ik vooral door al die tutorials bekijken en lezen even een overload aan info heb.
1: In veel tutorials etc. worden normale RPi's gebruikt omdat men die ook gebruikt om kodi op te draaien, wat in mijn geval dus niet nodig is, maar zou het dus ook kunnen met een RPi Zero/arduino uno o.i.d. die alleen Hyperion draait?
Jouw schema zou inderdaad moeten werken. De RPi neemt dan alleen Hyperion voor zijn rekening. De eerste twee en laatste tutorials op deze pagina kunnen je mogelijk verder helpen.
quote:
2: is 30 led/m of 60 led/m beter voor een 1080p TV en moeten de ledjes ook echt per se tot in de hoekjes komen? (ik vond zoiets als dit, 3 of 4 pin afhankelijk van de ledstrip, wel een mooie oplossing om niet achterop de tv te hoeven gaan solderen: https://ledstrip-speciali...k-hoekconnector-90-graden)
Of het beter kun je het beste zelf bepalen. Ik maak gebruik van 30 LEDs/m. Hier een aantal vergelijkingsfilmpjes: 30 LEDs/m vs. 60 LEDs/m en 30/60 LEDs/m side by side. Bij het laatste filmpje
Betreft de hoek connectors, ik meen me te herinneren dat deze niet werken omdat addressable led strips breder zijn (12mm) en in deze connector past max. 10 mm. In ÚÚn van bovenstaande tutorials maken ze gebruik van een andere connector.
quote:
3: Is het mogelijk om zowel de led strip als de hdmi splitter en hdmi2av via dezelfde voeding te voorzien van stroom (met bijv. een 5v dc splitter en waar nodig een micro usb naar dc barreljack verloopje)?
Dat kan. Zelf voed ik mijn RPi en de led strips met ÚÚn voeding.

• MonkeyJohn
Thanks, dit ga ik morgen even allemaal rustig bekijken (eerst nog even een avondje werken). Ik wil het graag van tevoren allemaal al duidelijk hebben voordat ik uit enthousiasme al vanalles ga aanschaffen ;)
Als ik op meerdere plekken naar de afmetingen van de WS2812B kijk is die 10mm breed, de apa102 is inderdaad 12,3mm breed.
Verder zit ik nog te twijfelen of ik de onderkant van de tv wel of niet meeneem omdat de tv op een meubel staat en die heeft niet zo'n mooi plat randje zoals de boven- en zijkant :p. Zou betekenen dat ik aan 2m led strip al genoeg kan hebben en dan wordt het al gelijk een stuk betaalbaarder om bijv. de apa102 in NL te halen.

Edit: ik heb in mijn woonkamer geen geaarde stopcontacten zitten, gaat dat eigenlijk een probleem zijn? O-)

MonkeyJohn wijzigde deze reactie 20-12-2017 17:23 (7%)

• venomenal
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15-07 10:34
Iemand die het werkend heeft met hyperion, ws2812b en Arduino? Ik loop even vast, ik zoek eigenlijk een aansluitschema (ik snap de aansturing van de Arduino niet helemaal) en ik moet weten welke weerstand ik nodig heb tussen de Arduino en het data kanaal van de ledstrip.
Eventueel ben ik bereid voor de hulp te betalen.

Ik wil mijn 2e HDMI out van mijn receiver gebruiken om het de leds aan te sturen

Ik heb het volgende
Raspberry pi 1 model B+ met openelec en Hyperion ge´nstalleerd
Arduino Uno R3
6 meter ws2812b led strip (60leds/m)
Video grabber met stk1160 chipset (wordt goed herkend)
HDMI naar analoog converter
5V40A voeding

Ik hoef hem evt niet perse helemaal rondom mijn tv dus ik zou met 5 meter en 300 leds ook tevreden zijn.

• pCOW
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:13
quote:
venomenal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:55:
Iemand die het werkend heeft met hyperion, ws2812b en Arduino? Ik loop even vast, ik zoek eigenlijk een aansluitschema (ik snap de aansturing van de Arduino niet helemaal) en ik moet weten welke weerstand ik nodig heb tussen de Arduino en het data kanaal van de ledstrip.
Eventueel ben ik bereid voor de hulp te betalen.

Ik wil mijn 2e HDMI out van mijn receiver gebruiken om het de leds aan te sturen

Ik heb het volgende
Raspberry pi 1 model B+ met openelec en Hyperion ge´nstalleerd
Arduino Uno R3
6 meter ws2812b led strip (60leds/m)
Video grabber met stk1160 chipset (wordt goed herkend)
HDMI naar analoog converter
5V40A voeding

Ik hoef hem evt niet perse helemaal rondom mijn tv dus ik zou met 5 meter en 300 leds ook tevreden zijn.
ben in december en vooral de kerstvakantie ook bezig geweest met dit project en heb het nu redelijk werkend. Een PiZero die Hyperion draait (basis installatie met OpenElec en daarna mbv HyperCon (op PC) Hyperion op de PiZero geinstalleerd). Ook handig om vanuit Hypercon te testen of je video grabber inderdaad werkt. De Pizero met een USB kabel verbonden aan een Arduino (een Mega volgens mij, maar dat zou niet veel uit moeten maken). De Arduino verbonden met de ledstrip (in mijn geval een WS2812, dus alleen een data-verbinding met daartussen een 470 Ohm weerstand (deze besteld: https://www.kiwi-electron...nt-10-stuks?search=kw-805). Verder wordt de ground vanaf de powersupply gedeeld met de ledstrip.

Dus zoals afgebeeld in dit plaatje. (Wellicht dat jouw aansluitpinnen anders zijn):

Mijn PiZero krijgt power via een USB-stekker en de op de PI aangesloten grabber (in mijn geval een YT700 chipset) krijgt hier ook stroom mee (blijkt net genoeg te zijn). De HDMI-splitter en converter krijgen apart voeding.

hopelijk heb je hier wat aan.

Een vraagje van mijn kant: Als ik het hele zooitje aanzet wordt Hyperion soms wel en soms niet geactiveerd. Via SSH/ putty inloggen krijg ik het wel werkend, maar het zou mooi zijn als het elke keer automatisch goed werkt.

voorbeelden van mijn resultaat:
ink-demo: https://photos.app.goo.gl/ZErOnWOfTdRdSFrm1
intro Dr Who: https://photos.app.goo.gl/lneyLaIlxBk8HXar1

D80 / Tokina 12-24 f/4 / Tamron 24-75 f/2.8 / Sigma 30mm f/1.4 / Nikon 18-135mm / Nikon 50mm f/1.8 / Nikon 50mm f/1.2 / Nikon 70-300 VR / SB-800 / statief-plu-swifel

• Mario52
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14-10 15:42
Zit er aan te denken om een AmbiVision basic kit (175 leds voor mn 65" tv) te kopen https://www.ambivision.tv/

Iemand ervaring met dit systeem? of zijn er betere opties te koop? (geen DIY)

Ik heb op mijn AV-versterker een dual 4K HDMI out en wil dus een van deze uitgangen gebruiken maar zij vragen Ą35 voor een HDMI connector wat mij wel wat duur lijkt, wellicht kan ik ook de VGA monitor out van mn AV-versterker gebruiken?

Bvd, Mario

• neophyte89
  • Laatst online: 02-10 16:33
Beste Tweakers,

Ik heb een 43" 4K TV van LG en wil graag de ambilight toevoegen aan mijn TV.

Ik gebruik een satelliet ontvanger om TV te kijken, een Google Chromecast en in de toekomst een Kodi mediacenter.
Alle 3 via HDMI en ik wil graag dat de ambilight werkend vanaf elk HDMI apparaat.

Wat heb ik hier precies voor nodig?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
neophyte89 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:36:
Beste Tweakers,

Ik heb een 43" 4K TV van LG en wil graag de ambilight toevoegen aan mijn TV.

Ik gebruik een satelliet ontvanger om TV te kijken, een Google Chromecast en in de toekomst een Kodi mediacenter.
Alle 3 via HDMI en ik wil graag dat de ambilight werkend vanaf elk HDMI apparaat.

Wat heb ik hier precies voor nodig?
En alle 2 rechtstreeks in je tv geplugd of loopt het via een AV receiver?
Probleem is dat je het HDMI beeld moet zien af te tappen, als je ze beide in de tv plugt moet je dus op beide plekken aftappen..
Voor Kodi is er een plugin die de ambilight data kan doorgeven (geen HDMI grabber nodig).

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-01-2018 15:00 (7%)

• Mario52
Ik heb op goed geluk de AmbiVision PRO besteld, deze heeft op zeker geen HDMI problemen omdat hij de info van het beeld zelf afhaalt dmv een groothoek kamera, eind januari zou de uitlevering moeten zijn.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:39
quote:
Mario52 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:26:
Ik heb op goed geluk de AmbiVision PRO besteld, deze heeft op zeker geen HDMI problemen omdat hij de info van het beeld zelf afhaalt dmv een groothoek kamera, eind januari zou de uitlevering moeten zijn.
Ik hoop dat de support beter is dan bij de originele ambivision... Die heeft hier nooit echt lekker gewerkt voor lange tijd. Momenteel zelfs defect.

Dan zou ik eerder voor Dreamscreen gaan. Wel via HDMI, maar heb een AV receiver (is sowieso fijn) dus dan is dat de snelste oplossing

• waah
dubbel

waah wijzigde deze reactie 11-01-2018 07:46 (96%)

• neophyte89
quote:
waah schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 07:37:
[...]
Dan zou ik eerder voor Dreamscreen gaan. Wel via HDMI, maar heb een AV receiver (is sowieso fijn) dus dan is dat de snelste oplossing
Zit er nou veel verschil in de 4k versie t.o.v. de HD versie?
Ik heb een 4k TV, echter is het TV kijken gewoon in 1080p gezien de satelliet ontvanger geen 4k ondersteunt en de zenders ook niet in 4k binnen krijgt.
Het zou dus alleen verschil maken wanneer ik een Kodi media center aansluit en 4k films ga kijken?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
neophyte89 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:59:
[...]

Zit er nou veel verschil in de 4k versie t.o.v. de HD versie?
Ik heb een 4k TV, echter is het TV kijken gewoon in 1080p gezien de satelliet ontvanger geen 4k ondersteunt en de zenders ook niet in 4k binnen krijgt.
Het zou dus alleen verschil maken wanneer ik een Kodi media center aansluit en 4k films ga kijken?
Je sluit dan uit dat je in de toekomst 4K met Ambilight kunt kijken.

Bedenk ook als je bijv Netflix UHD wil kijken: dat kun je doen met je TV, maar dan heb je geen ambilight (er valt niks "af te tappen"). Als je dan later bedenkt: goh laat ik een Chromecast Ultra kopen om wel 4K Netflix met Amblight te krijgen dan kom je van een koude kermis thuis ;)

• neophyte89
quote:
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Je sluit dan uit dat je in de toekomst 4K met Ambilight kunt kijken.

Bedenk ook als je bijv Netflix UHD wil kijken: dat kun je doen met je TV, maar dan heb je geen ambilight (er valt niks "af te tappen"). Als je dan later bedenkt: goh laat ik een Chromecast Ultra kopen om wel 4K Netflix met Amblight te krijgen dan kom je van een koude kermis thuis ;)
Duidelijk, dan maak ik wel de keuze om voor de 4K versie te gaan.

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:58
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit lange tijd met grote interesse heb gevolgd, en een tijd lang Kodi met Hyperion heb gedraaid icm een Hue lightstrip achter/bovenop de TV geplakt. Maar eigenlijk heeft iedere oplossing wel een paar (grote) nadelen, ˇf is het een aardig knutselwerkje en bij vrijwel alle oplossingen de vraag hoe 'future proof' het is.

Als ik dan kijk wat een Ambilight TV tegenwoordig nog moet kosten denk ik dat de keuze eigenlijk snel gemaakt is... Zeker als je bedenkt dat je dat systeem vervolgens ook nog kan koppelen met je andere Hue lampen en er op dat vlak met Hue Entertainment momenteel wat stappen worden gezet.

• miicker
  • Niet online
quote:
[...]

Ik hoop dat de support beter is dan bij de originele ambivision... Die heeft hier nooit echt lekker gewerkt voor lange tijd. Momenteel zelfs defect.

[...]
Dat is wel heel persoonlijk. Mijn persoonlijke ervaring is dat het top werkt. Ik gebruik dagelijks AmbiVision, voor al mijn apparaten behalve de Xbox One X (omdat ik dan geen 4K heb). Mijn ervaring is dat het gewoon perfect werkt, mits je een goede randapparatuur hebt (lees: HDMI Switch, HDMI Splitter en HDMI > VGA convertor).
quote:
Loveless85 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:50:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit lange tijd met grote interesse heb gevolgd, en een tijd lang Kodi met Hyperion heb gedraaid icm een Hue lightstrip achter/bovenop de TV geplakt. Maar eigenlijk heeft iedere oplossing wel een paar (grote) nadelen, ˇf is het een aardig knutselwerkje en bij vrijwel alle oplossingen de vraag hoe 'future proof' het is.

Als ik dan kijk wat een Ambilight TV tegenwoordig nog moet kosten denk ik dat de keuze eigenlijk snel gemaakt is... Zeker als je bedenkt dat je dat systeem vervolgens ook nog kan koppelen met je andere Hue lampen en er op dat vlak met Hue Entertainment momenteel wat stappen worden gezet.
Voor mij is de keus bij een nieuwe tv ook makkelijk gemaakt ja, namelijk: een tv zonder ambilight ingebouwd. Want dat betekend namelijk dat je vast zit aan een baggere PhilipsTP Vision tv, die gewoon een stuk minder zijn dan de concurrentie. Dan is het leuk en aardig dat er Ambilight in zit, maar de beeldkwaliteit en met name de software is beduidend minder.

miicker wijzigde deze reactie 11-01-2018 11:54 (48%)

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:58
quote:
miicker schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:51:
[...]

Dat is wel heel persoonlijk. Mijn persoonlijke ervaring is dat het top werkt. Ik gebruik dagelijks AmbiVision, voor al mijn apparaten behalve de Xbox One X (omdat ik dan geen 4K heb). Mijn ervaring is dat het gewoon perfect werkt, mits je een goede randapparatuur hebt (lees: HDMI Switch, HDMI Splitter en HDMI > VGA convertor).

[...]

Voor mij is de keus bij een nieuwe tv ook makkelijk gemaakt ja, namelijk: een tv zonder ambilight ingebouwd. Want dat betekend namelijk dat je vast zit aan een baggere PhilipsTP Vision tv, die gewoon een stuk minder zijn dan de concurrentie. Dan is het leuk en aardig dat er Ambilight in zit, maar de beeldkwaliteit en met name de software is beduidend minder.
Dat ben ik deels met je eens, ik heb nu een TP Vision "Philips" die an sich qua beeldkwaliteit goed meekan maar qua software bagger is. Maar ik lees over de nieuwere releases toch meer positieve dingen.En je bent wat dat betreft gewoon stukken minder afhankelijk van allerhande randvoorwaarden die op ieder moment kunnen wijzigen en je setup kunnen slopen. Die native ambilight doet het (voor zover ik weet...) altijd en met iedere source.

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
Loveless85 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:50:

Mwoah ik vind de prijs van die commerciŰle zelfbouw toch echt nog wel pittig. Veel Tweakers hier hebben al de setup van een Kodi-distributie op een Raspberry Pi, dan is de meerprijs voor DIY echt enkel de led-strip en een stroomadapter. Ik was voor 2 tientjes klaar. Ondersteuning voor meerdere HDMI-bronnen is dan wel weer gedoe, maar kan je omzeilen als je een hippe versterker met HDMI-hebt. Ik mag weer iets leuks gaan verzinnen om de HDMI2AV-module zowel het tuner-beeld als de HDMI-devices dynamisch aan kunnen sturen :-P

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Precies, en voor die Hue Entertainment komen tzt vast wel opensource emulators, niet als voor HomeKit ;)

• MsG

MsG

Forumzwerver

De meerwaarde van de Hue verlichting die ook meekleurt heb ik sowieso nooit begrepen, het idee is dat de film een beetje doorloopt bij de TV-randen, maar hoe de immersie van de film verhoogd wordt wanneer compleet niet-gerelateerde en niet bij de film staande apparatuur zoals de plafondlamp ineens ook meekleurt met de film.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
MsG schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:01:
De meerwaarde van de Hue verlichting die ook meekleurt heb ik sowieso nooit begrepen, het idee is dat de film een beetje doorloopt bij de TV-randen, maar hoe de immersie van de film verhoogd wordt wanneer compleet niet-gerelateerde en niet bij de film staande apparatuur zoals de plafondlamp ineens ook meekleurt met de film.
Mee eens.

Ze komen misschien wel met speciale content..
Dan krijg je bijvoorbeeld een scene met onweer en dat dan de lampen bij je ramen flitsen.. ;)
Of dat de kamer een bepaalde kleur krijgt die het beste past bij de scene, maar dat dat onafhankelijk is van de ambilight zelf.

• miicker
  • Niet online
quote:
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:23:
[...]

Mee eens.

Ze komen misschien wel met speciale content..
Dan krijg je bijvoorbeeld een scene met onweer en dat dan de lampen bij je ramen flitsen.. ;)
Of dat de kamer een bepaalde kleur krijgt die het beste past bij de scene, maar dat dat onafhankelijk is van de ambilight zelf.
Daar heb je ook vaak niets aan. Die speciale content is over het algemeen een demo filmpje. Dat filmpje zet je 5 keer aan. Een keer voor jezelf en 4 keer als je de werking aan mensen wil laten zien. Vervolgens komt er geen enkele film uit waarbij het werkt en heb je er niets aan :+

• Mario52
De AmbiVision Pro is/was al besteld, we wachten het duimend af ;)

Vond hun idee met de groothoek camera wel een goede om de HDMI problemen te omzeilen.
quote:
[...]

• MonkeyJohn
Ik kan bijna beginnen met knutselen, nog even geduld totdat de video grabber er is (dankzij een aliexpress reseller die pas na 2 weken een keer de order cancelled), Nu heb ik alvast een kleine berekening gemaakt voor de voeding, die ik gewoon in NL wil halen, die ik denk nodig te hebben:
200.5cm Ledstrip (WS2812B) 18watt/m -> 36 watt7.2A
HDMI Splitter0.5A
HDMI2AV converter0.5A?
Raspberry Pi Zero W1A?
Totaal (minimaal)9.2A

Heb ik dan genoeg aan een 5V 10A voeding of is er dan te weinig speling en kan ik beter voor een 5V 12A voeding kiezen?
Moet ik met bekabeling nog ergens speciaal op letten? Nu heb ik voor de bekabeling van de GND en de Data tussen de ledstrip en de Pi Zero etc. voor dit draad gekozen; https://www.adafruit.com/product/1881 maar voor de 5V die naar de ledstrip loopt vanaf de voeding lijkt mij dit niet voldoende (i.v.m. max ~3.5A).

• Utreg72
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 27-09 07:09
quote:
[...]

ik ben een ambivsion backer van het eerste uur en het support is altijd goed geweest.
Nu nog steeds, dus hoe kom je in hemelsnaam bij zo'n conclusie 8)7
Je moet weten wat je doet maar dat is voor sommige al moeilijk en geven dan het systeem / product de schuld.

• waah
quote:
Utreg72 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:25:
[...]

ik ben een ambivsion backer van het eerste uur en het support is altijd goed geweest.
Nu nog steeds, dus hoe kom je in hemelsnaam bij zo'n conclusie 8)7
Je moet weten wat je doet maar dat is voor sommige al moeilijk en geven dan het systeem / product de schuld.
Leuk verhaal. Maar N=1....
Zelf ook backer, vrij vroeg. Maar heb altijd gedoe gehad. Meegeleverde VGA adapter was slecht. De 3,5mm plug was slecht gesoldeerd en gaf issues. Oplossing kwam niet, dus zelf maar gesoldeerd. Maar voor een retail-product is dat gewoon slecht. na tientallen firmware updates begon het goed te worden, maar mijn unit wisselt automatisch tussen de verschillende modes. Erg irritant als de TV uit staat en spontaan gaat de regenboogmodus aan. Hier hebben ze ook nooit een oplossing voor gegeven.

Momenteel doet die helemaal niks meer. Maar ik ga er geen tijd meer in steken. De tijd die ik er ingestoken heb had ik zelf een Ambilight kunnen DIY'en. Support is gewoon slecht (niet vreemd met een klein team. Ik snap wel waar de issue zit). Ze reageren traag (weken/maanden) en de antwoorden heb je vrij weinig aan.

Dus zo kom ik aan mijn conclusie. :z

• MonkeyJohn
Ik ben bezig met het proberen alvast soepel te laten draaien van mijn pi zero w met Hyperion (de video grabber is nog niet binnen) maar zodra ik Hyperion installeer en de config via HyperCon over SSH upload lijkt mijn Raspbian (Stretch lite) er opeens moeite mee te krijgen en wordt tergend langzaam tevens zie ik vrij consequent de volgende 4 dingen niet goed opstarten (ik ben al meerdere malen met een verse install begonnen):

Het is 1 keer gelukt en startte het wel goed op en kon ik met de Hyperion App zelfs de led strip aansturen, toen ik daarna de config file wilde aanpassen i.v.m. verkeerde volgorde 'RGB' en opnieuw uploaden naar de Pi Zero was ik weer terug bij af.

Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om het 'dhcpcd' probleem op te lossen door een statisch IP toe te wijzen op de Pi (gebeurt ook al op de router) maar als ik dan dhcpcd.conf probeer te wijzigen krijg ik een melding dat het een read only bestand is dus daar schiet ik ook niets mee op.
Misschien iemand die wat meer Linux kennis heeft die mij kan helpen, ik kan wel van alles vinden via google maar dan zit ik gewoon command line querries over te typen zonder dat ik weet wat ik nou eigenlijk doe :+

Edit: blijkbaar ligt het grootste probleem bij de combinatie Raspbian Stretch & Hyperion, na een verse installatie van Raspbian Jessie (lite) en hyperion lijkt alles tot nu toe zonder fouten te werken *O*

MonkeyJohn wijzigde deze reactie 30-01-2018 19:11 (19%)

• ronzelver
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 14:42
quote:
Mario52 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 17:19:
De AmbiVision Pro is/was al besteld, we wachten het duimend af ;)

Vond hun idee met de groothoek camera wel een goede om de HDMI problemen te omzeilen.

[...]
Ik heb mijn AmbiVision Pro kit afgelopen week ontvangen (Indiegogo backer) en gisteren even provisorisch getest. Het werkt op zich allemaal prima, alleen heb ik even de Android telefoon van mijn zoon moeten lenen om het zaakje te configureren (iOS app is nog niet door de ballotage commissie bij Apple). Ik ben zelf wel gecharmeerd van deze oplossing omdat native content van de TV (een LG OLED) verwerkt kan worden en ik niet afhankelijk ben van externe 4K HDMI signalen.
So far so good! _/-\o_

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• kaisersoze
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 07-10 09:19
Hi, ik ben ook al een tijdje ge´nteresseerd in dit onderwerp. Zoals altijd leiden er vele wegen naar Rome. In dit geval zelfs zoveel dat ik niet helemaal duidelijk heb of mijn idee gaat werken.

De meeste tutorials gaan uit van een RPi met een videograbber om alle HDMI sources van ambilight te voorzien. Nu heb ik een Intel NUC met Kodi/Librelec als HTPC waar ik alles op kijk (TV, Films, Series, Netflix) dus dat is voor mij dan ook de enige bron waar ik Ambilight bij wil.

Klopt het dat ik dan af kan met slechts een Arduino, Led strip (WS2812) en een voeding die beide voedt. Dan arduino aansluiten met USB op de NUC en voor de software gebruik maken van Boblight of Hyperion die (dacht ik) door middel van Libreelec plugins beschikbaar zijn.

Is dit mogelijk of zie ik componenten over het hoofd?

*edit* never mind, ik heb het gevonden :) (https://www.tweaking4all....t-openelec-ws2811-ws2812/)

kaisersoze wijzigde deze reactie 08-02-2018 13:42 (7%)

• Mario52
Goed om te horen dat het naar tevredenheid werkt :)

Hier ook 4K UHD 65" LG Oled met wel een Android phone.

Merk je trouwens iets van een vertraging? dit speelde schijnbaar op een demo filmpje maar zou opgelost zijn.

Mijn zetje zou eind deze week verstuurd worden maar heb nog niet de beloofde tracking nummer ontvangen.
quote:
ronzelver schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Ik heb mijn AmbiVision Pro kit afgelopen week ontvangen (Indiegogo backer) en gisteren even provisorisch getest. Het werkt op zich allemaal prima, alleen heb ik even de Android telefoon van mijn zoon moeten lenen om het zaakje te configureren (iOS app is nog niet door de ballotage commissie bij Apple). Ik ben zelf wel gecharmeerd van deze oplossing omdat native content van de TV (een LG OLED) verwerkt kan worden en ik niet afhankelijk ben van externe 4K HDMI signalen.
So far so good! _/-\o_

• MonkeyJohn
Ik heb mijn ambilight eindelijk draaien *O*

Ondertussen de hoekjes toch maar vervangen met gesoldeerde draadjes i.v.m. kleur verschil van de linker zijde.
Ik loop echter vast met de kleur kalibratie, ik volg netjes deze tutorial en het lukt mij redelijk om de 'white levels' ok te krijgen hoewel ik vind dat de aanpassingen die ik moet toen behoorlijk groot zijn..

Maar zodra ik aan de volgende stap begin met de grijs en daarbij zoals aangegeven de gamma waardes aanpas zijn bij de gradients de volledig witte kanten opeens niet meer wit maar meer geel gekleurd en als je dan weer de waardes van de white levels gaat aanpassen kloppen je gradients weer niet en zo zit ik nu een beetje vast in een vicieuze cirkel |:(

Misschien kan iemand mij even de goede kant op schoppen want ik zit mij nu echt een beetje blind te staren op al die cijfertjes

• Mario52
Kort filmpje van mijn vandaag ge´nstalleerde Ambivision Pro set

YouTube: Ambivision Pro

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 13:33
Het begin voor een Hue entertainment video applicatie is er:
https://github.com/BradyBrenot/huestacean/releases/tag/v0.0

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Heb ook al een tijdje een LED-strip en heeft een poos goed gewerkt, ik heb nu de laatste KODI ge´nstalleerd op mijn Pi3, en met Hypercon programma config file gemaakt en Hyperion ge´nstalleerd en het config file doorgestuurd. Nu heb ik alleen een probleem dat mijn beeld elke keer als ik een film afspeel wegvalt en weer connect en dit gaat zo hele tijd door. Is er iemand die dit ook gehad heeft?

Zodra ik Hyperion verwijder werkt het weer alleen dan heb ik de LED-strip niet meer werkend.

Intel Core i7 4790k | ASRock Z97 Extreme6 | 16GB Gskill | Samsung 840 Evo 128GB | ASUS GeForce GTX 1080 Founder`s Edition | Crucial MX100 512GB | 1x 1.5TB | Samsung U28D590D 4k

• MonkeyJohn
Welke video grabber heb je ingesteld in hypercon, want volgens mij moet je kiezen tussen of de interne grabber van de pi of een externe grabber en zorgt dat als beide zijn geselecteerd in de config file voor problemen.

• rikadoo
  • Niet online
quote:
MonkeyJohn schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:06:
Welke video grabber heb je ingesteld in hypercon, want volgens mij moet je kiezen tussen of de interne grabber van de pi of een externe grabber en zorgt zorgt dat als beide zijn geselecteerd in de config file voor problemen.
Goed punt, ik ga dit gelijk even bekijken zodra ik thuis ben!
quote:
MonkeyJohn schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:06:
Welke video grabber heb je ingesteld in hypercon, want volgens mij moet je kiezen tussen of de interne grabber van de pi of een externe grabber en zorgt dat als beide zijn geselecteerd in de config file voor problemen.
Ik heb een tutorial aangehouden van de site, dus redelijk standaard en voor nu even alleen de belangrijkste dingen aangehouden.

Hier van screens van de settings die ik heb:

Public
Publieke map
https://tweakers.net/ext/f/bbWlVaLl64qodC9ZcHwuTvEM/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/vF2FxAooKhXqh1MubUbVH8AL/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/XAOpPGvpkVnVEs9BUNPvBjLa/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/P6nVnpV5tkL4CEaN7w7M53Mk/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/BqL0fLnJAa3hlAAzPdlC0nBD/thumb.jpg

rikadoo wijzigde deze reactie 26-02-2018 17:57 (66%)

Intel Core i7 4790k | ASRock Z97 Extreme6 | 16GB Gskill | Samsung 840 Evo 128GB | ASUS GeForce GTX 1080 Founder`s Edition | Crucial MX100 512GB | 1x 1.5TB | Samsung U28D590D 4k

• rikadoo
  • Niet online
quote:
rikadoo schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:01:
Heb ook al een tijdje een LED-strip en heeft een poos goed gewerkt, ik heb nu de laatste KODI ge´nstalleerd op mijn Pi3, en met Hypercon programma config file gemaakt en Hyperion ge´nstalleerd en het config file doorgestuurd. Nu heb ik alleen een probleem dat mijn beeld elke keer als ik een film afspeel wegvalt en weer connect en dit gaat zo hele tijd door. Is er iemand die dit ook gehad heeft?

Zodra ik Hyperion verwijder werkt het weer alleen dan heb ik de LED-strip niet meer werkend.
Iemand enig idee? Het is best vervelend en op internet zoeken kom ik niet iets vergelijkbaars tegen.

• MonkeyJohn
Ik wilde graag een aan/uit knop ergens in mijn setup zodat ik de LEDs uit kan zetten want zodra er geen signaal naar de HDMI2AV converter stuurt deze heel fijn een testbeeld uit van gekleurde balken. Nu heb ik deze knop aan de Pi Zero hangen want ik dacht 'geen stroom naar de Pi = geen signaal/data naar de LEDs dus LEDs gaan uit', maar de LEDs gaan niet uit zodra de Pi geen stroom heeft :F :X O-)
edit: de Pi Zero draait alleen raspbian met hyperion.
Dus dan misschien toch maar de aan/uit knop tussen de voeding en de LED strip alleen weet ik niet zeker of dat wel goed gaat/hoe snel dat fout kan gaan, bij adafruit zeggen ze het volgende:
quote:
In between is an in-line switch that is rated for 125V and 2Amps (its normally used for lamps, we suppose). Since most people will be using it with no more than 12VDC, we think it can probably handle up to 5A at that voltage.
Het is een 10A voeding en de LED strip zou theoretisch max. 7A eruit trekken, alleen weet ik dus niet hoe ze die waarde van 5A bij 12V hebben berekend om te kijken hoeveel #A dat bij 5V zou zijn, ben ik te voorzichtig dat ik die knop er niet gewoon tussen hang? :)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

• MonkeyJohn
Oeh dat ga ik even bekijken, hoewel ik een fysieke knop eigenlijk helemaal niet zo erg vind want overdag hoeft de ambilight niet per se aan eigenlijk bijvoorbeeld.

• mongkut
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 17:20
heeft iemand dit project wel eens bekeken/uitgevoerd?

• Silahsor
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21-09 02:57
Goedendag dames en heren,

Ik heb via dit https://hyperion-project....mbilight-no-soldering.77/ zelf geprobeerd om ambilights te maken, niks gelukt ben geen stap verder kunnen komen.

Wie kan mij hierbij helpen? om toch een ambilights te voor zien.

• alesandro_46
  • Nu online
quote:
Silahsor schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:21:
Goedendag dames en heren,

Ik heb via dit https://hyperion-project....mbilight-no-soldering.77/ zelf geprobeerd om ambilights te maken, niks gelukt ben geen stap verder kunnen komen.

Wie kan mij hierbij helpen? om toch een ambilights te voor zien.
Niks gelukt? Dan is "DIY Ambilight" mogelijk niks voor jou. Waar loop je precies vast?

• Silahsor
@alesandro_46 ik krijg geen stroom heb letterlijk een voor een overgenomen wat in dat site staat, maar krijg de leds niet aan de praat.

Heb ook voeding 5v 10A als ik het aan sluit knippert groen licht in het voeding zelf. Als hem weer alles uit haal brand groen lamp in het voeding. ( 3 voeding uitgeprobeerd)

Heb 5v begin led met einde van led Grond samen gezet hierbij heb ik jumper kabel ook toegevoegd en in pin 6 van pi 3 gezet. Begin grond einde 5v samen gevoegd , verbonden op voeding. Di met jumper kabel 19pin en Ci in 23pin. Niks gebeurt.

Daarna besloten 5v met 5v samen met jumper pin 6 en Grond met grond samen. ook niks

Silahsor wijzigde deze reactie 24-03-2018 17:41 (6%)

• joppybt
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:30
Ik gebruik een combinatie van een mini PC (Zotac ID41) met LibreELEC en hyperion die over USB een Arduino aanstuurt waar de LED-strips aanhangen.

Na een reboot werkt dit allemaal perfect: bij een sterke helderheidswisseling van het beeld reageren de leds gevoelsmatig direct.
Na enkele uren kijken/ dagen sluipt er echter steeds meer vertraging in: de leds reageren pas na 1 Ó 2 seconde wat toch erg begint af te leiden. Na een reboot van de mini PC is alles weer een tijdje correct.

Extra informatie
  • Ik gebruik geen video grabber of zo: het gaat om materiaal wat door LibreELEC wordt afgespeeld
  • Bronmateriaal maakt niet uit. Als de vertraging optreedt gebeurt het ook bijvoorbeeld bij het bekijken van Foto's wanneer ik naar een volgende foto spring
  • Het trad voorheen ook op bij een wat oudere OpenELEC. Een recente herinstallatie met de laatste versie van LibreELEC (8.2.3) gaf geen verbetering.
Voordat iemand het vraagt: in mijn hyperion.config.json staat het volgende (volgens mij vrij standaard)
code:
1
2
3
4
5
6
7
"smoothing" :
    {
        "type"            : "linear",
        "time_ms"         : 200,
        "updateFrequency" : 25.0000,
        "updateDelay"     : 0
    }

Iemand anders die dit effect ook heeft of die een oplossing weet?

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-10 13:55
quote:
Silahsor schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:39:
@alesandro_46 ik krijg geen stroom heb letterlijk een voor een overgenomen wat in dat site staat, maar krijg de leds niet aan de praat.

Heb ook voeding 5v 10A als ik het aan sluit knippert groen licht in het voeding zelf. Als hem weer alles uit haal brand groen lamp in het voeding. ( 3 voeding uitgeprobeerd)
Het lijkt erop dat de voeding een kortsluiting detecteert en in de beveiliging schiet...
quote:
Heb 5v begin led met einde van led Grond samen gezet hierbij heb ik jumper kabel ook toegevoegd en in pin 6 van pi 3 gezet. Begin grond einde 5v samen gevoegd , verbonden op voeding. Di met jumper kabel 19pin en Ci in 23pin. Niks gebeurt.
Als ik het goed interpreteer heb je dus inderdaad een en ander kortgesloten, wat niet zou moeten... Bouw het nog eens rustig, stap voor stap, op.
quote:
Daarna besloten 5v met 5v samen met jumper pin 6 en Grond met grond samen. ook niks
Pin 6 van de RasPi is ook een ground, die moet dus met de andere GNDs verbonden worden, en zeker niet met 5V.

Ik hoop voor je dat eea nog niet kapot is gegaan door alle kortsluitingen, maar ik zou zeggen begin eens rustig aan opnieuw, en vraag bij voorkeur iemand met iets meer verstand van zaken om even met je mee te kijken. Er zijn overigens vaak ook best wel wat tweakers te vinden die dit, al dan niet tegen een kleine vergoeding, graag doen. (protip: de meesten met enig verstand van EL zijn ook vaak dol op een (speciaal)biertje >:)

Asus X5QSF || Lenovo P2

• helpme
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
Ik heb een vreemd probleem wat ik niet kan verklaren, hopelijk hebben jullie tips.

Na een paar jaar heb ik eindelijk mijn adalight ambilight afgemaakt bestaande uit 50 ledjes, arduino en een voeding. https://learn.adafruit.co...ient-tv-lighting/overview
Destijds had ik een 2A 5V voeding gehaald uit China echter met die voeding klopten de kleuren niet. Dat effect schijnt normaal te zijn wanneer je voeding niet sterk genoeg is.

Anyway, ik had nog een oude AT computer voeding liggen, dus daar de 5V en ground gepakt en aangesloten op de ledjes, werkt helemaal top!

Aangezien zo'n grote computervoeding niet heel mooi is heb ik via internet een andere voeding besteld, 7A 5V, moet meer dan genoeg voor 50 ledjes:
https://www.kiwi-electron...h=Voedingsadapter%205V/7A

Nadat ik de nieuwe voeding heb aangesloten werkt deze prima, voor een paar minuten.. Na een paar minuten gaan alle ledjes uit en gebeurt er niks meer. Na de voeding stroomloos te hebben gehaald en de computer opnieuw opgestart te hebben doen ze het weer voor een paar minuten.

Ik heb daarna weer getest met de AT computervoeding en hierop werkt het gewoon als verwacht. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

• Silahsor
Heb hem aan de praat gekregen nu heb ik andere probleem. als ik het aansluit op voeding branden de leds niet! als ik de de kabel van de pin uit haal brand rechts onder en knippert het. als ik een voor een pins probeer branden meerde leds en knippert niet. ik ben nog steeds niet uit gekomen.

Wie wilt mij hierbij helpen om te doen ? voor een vergoeding ik hoor het graag heren/dames.
quote:
Thedr schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Het lijkt erop dat de voeding een kortsluiting detecteert en in de beveiliging schiet...

[...]

Als ik het goed interpreteer heb je dus inderdaad een en ander kortgesloten, wat niet zou moeten... Bouw het nog eens rustig, stap voor stap, op.

[...]

Pin 6 van de RasPi is ook een ground, die moet dus met de andere GNDs verbonden worden, en zeker niet met 5V.

Ik hoop voor je dat eea nog niet kapot is gegaan door alle kortsluitingen, maar ik zou zeggen begin eens rustig aan opnieuw, en vraag bij voorkeur iemand met iets meer verstand van zaken om even met je mee te kijken. Er zijn overigens vaak ook best wel wat tweakers te vinden die dit, al dan niet tegen een kleine vergoeding, graag doen. (protip: de meesten met enig verstand van EL zijn ook vaak dol op een (speciaal)biertje >:)

• Silahsor
Heren/Dames

Wie van tweakers is bereid om mij te helpen? Ik ben bereid Voor vergoeding te betalen ik kom er niet meer uit.

Kunt u mij een PM sturen zo dat we contact kunnen maken.

Ik heb led apa102.
Uno r3
Raspbarry pi3
Mini av2hdmi
Hdmi splitter
Hdmi switch
Video capture.
Active usb hub.

• Nelus82
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 07:48
quote:
ronzelver schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:47:
[...]

So far so good! _/-\o_
Mag ik vragen wat je ordernummer was? Ik ben ook een backer (van een ander product maar dat is een andere discussie).

• Archie_T
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:15
Vandaag mijn Dreamscreen HD aangesloten. Ik heb de volgende setup:
Denon AVR-X1100w als HDMI Hub met daarop aangesloten:
- Horizon Box
- Playstation 4
- Apple TV
- RetroPie
- Nintendo Switch
De AVR-X1100w staat dan weer aangesloten op de LG 47LB671V.
Ik heb de Dreamscreen aangesloten tussen output van mijn Denon naar de TV. Nu komt het probleem, de Raspberry en Nintendo Switch doen het prima, de Apple TV, Horizon en PS4 geven knipperend beeld.
Even wat troubleshoot dingen:
- Als ik de LG loshaal (dus alleen de Dreamscreen aangesloten) knipperen de LEDS van de Dreamscreen ook af en toe maar branden niet continue.
- HDMI kabels vervangen, werkt niet.
- Andere HDMI inputs op TV en Dreamscreen box geprobeerd, hielp ook niet.
- Als ik op de PS4 HDCP uitzet werkt het wel.
- Als ik de Horizon box rechtstreeks op de Dreamscreen aansluit (dus zonder de Denon ertussen) werkt het ook prima.
- Wat ik ook nog geprobeerd heb is de resoluties van de Horizon box "hard" instellen, gaf nog steeds knipperend beeld.
Ik verdenk dus HDCP maar dat zal niet verklaren waarom de Horizon box wel rechtstreeks werkt. Wellicht een combinatie van HDCP en Denon receiver maar dan heb ik geen idee wat ik moet doen (behalve een nieuwe receiver aanschaffen). Heeft iemand nog ideeŰn?

• Silahsor
Ik heb het geprobeerd maar ik kom niet meer uit. Hierboven heb het over mijn probleem verteld ik zal fotos bij voegen maybe iemand hier op het forum kan helpen.

Ik zet de jumper kabel op 5v maar er gebeurt helemaal niks als ik jumper kabel uithaal en weer erin zet branden deze leds. Als ik raps uitzet en weer aan zet brand er geen lichten meer. Dus begin ik weer opnieuw.

https://tweakers.net/ext/f/NxAIvNoVWhwDdnI7d4y571Mk/thumb.jpg

Als ik bij deze kom zet ik jumper kabel in andere pinnen branden wit leds, als ik uitzet rasp moet ik weer alles opnieuw doen

https://tweakers.net/ext/f/0GvWyYQsSW7HuCp4uUSjOjHL/thumb.jpg

En hier zet ik de jumper kabel naast de andere 2 jumper kabel branden wel maar daarbij hoid het op.

https://tweakers.net/ext/f/zAO2bfqlYjKdfsVFVgEko4VZ/thumb.jpg

Dit is mijn setup
https://tweakers.net/ext/f/D3eKsqA8zp4F43P8JeV1zZDz/thumb.jpg

Ik kom niet meer uit. De instellingen van hyperion heb ik letterlijk overgenomen. Wie kan mij hierbij helpen.

Silahsor wijzigde deze reactie 12-06-2018 16:02 (100%)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Heb je er niet precies een verkeerd apparaat tussen?

Ik zie een AV2HDMI, maar je moet een HDMI -> AV apparaat hebben, niet andersom.

De felle lampjes lijken namelijk precies op dat beeld wat zo'n apparaat geeft bij geen signaal. Dat is namelijk een kleurrijk regenboogscherm. Heb je al die HDMI-splitters die er tussen lijken te zitten ook allemaal individueel getest?

MsG wijzigde deze reactie 12-06-2018 16:23 (14%)

• Silahsor
quote:
MsG schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:21:
Heb je er niet precies een verkeerd apparaat tussen?

Ik zie een AV2HDMI, maar je moet een HDMI -> AV apparaat hebben, niet andersom.

De felle lampjes lijken namelijk precies op dat beeld wat zo'n apparaat geeft bij geen signaal. Dat is namelijk een kleurrijk regenboogscherm. Heb je al die HDMI-splitters die er tussen lijken te zitten ook allemaal individueel getest?
Hmmmm oke ik zal vandaag dan even nieuwe bestellen hdmi naar av. en dan weer proberen, Ik heb ook ergens gelezen dat 5v valt rasp lager valt daarom uno r3 tussen moet zetten, moet je dan ook ergens ook instellen ?

hdmi splitter en hdmi switch heb ik getest die werken naar mijn idee.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je kan het toch ook even testen voordat je willekeurig nieuwe dingen besteld? Je kan toch proberen of hij juist een AV-signaal naar HDMI stuurt of dat het andersom werkt? Daar staat de Ambilight setup zelf redelijk los van.
quote:
Ik heb ook ergens gelezen dat 5v valt rasp lager valt daarom uno r3 tussen moet zetten, moet je dan ook ergens ook instellen ?
Dit is abacadabra voor mij.

• Silahsor
@MsG ik ga dit in me weekend even doen en laat je via hier horen.

• KevinSetz
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 19:42
Beste medetweakers,

Dit lijkt mij zo gaaf om op mijn monitor te hebben :) en daarom vraag ik klein beetje hulp met wat ik allemaal nodig ben:

Wat ben ik nodig

Led strip (WS2812B) maakt het nog uit hoeveel ledjes per meter? mij lijkt 96 leds per meter wel genoeg is.
Raspberry pi (Maakt model nog iets uit?) ik heb 1 van de eerste.

Hoe sluit ik dit aan

Mijn monitor is aangesloten via display port.

De poorten die ik nog vrij heb op de GPU = 1x Display port
De rest is bezet.

Ben ik verder nog iets nodig qua hardware?

Youtube Channel Setz Gaming

• Cybergamer

Cybergamer

Wanna Play a Game?

quote:
KevinSetz schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:45:
Beste medetweakers,

...

Ben ik verder nog iets nodig qua hardware?
Check this out: Cybergamer in "DIY Ambilight howto?"

Incl. alle linkjes die je nodig hebt :)

Zelf maak ik gebruik van een Andruino Nano 3.0 controller clone.

Inmiddels gebruik ik AmbiBox, maar ik zou je aanraden eerst Adrilight of Bambilight te gebruiken om te testen. (AmbiBox heeft zo enorm veel mogelijkheden dat het niet praktisch is om die meteen te gebruiken.)

Cybergamer wijzigde deze reactie 18-06-2018 11:49 (6%)

Nog geen lid van Gifts For Tweakers en voldoe je aan de eisen? Stuur een DM naar 1 vd Mods! | GFT STATS | YouTube | Twitch

• Peterrtt
  • Laatst online: 03-10 21:26
Hi Tweakers,

Voor mijn PC wil een (goedkope) DIY Ambilight maken. Ik gebruik deze PC vooral om te gamen. Raden jullie ambilight hiervoor aan? Ik heb de ambilight op een Philips TV altijd als erg prettig ervaren, maar hebben jullie ervaring met games/PC?

Ik wil waarschijnlijk een Arduino halen en een ledstrip (WS2813) en power supply. Mijn PC scherm is 25 inch, dus aan 2 meter ledstrip heb ik volgens mij wel genoeg toch? Hoeveel LEDs raden jullie mij aan per meter? 30? 60? Ik las in een tutorial dat je maximaal 99 LEDs kan aansturen en dat een game niet in full screen mode mag draaien, klopt dit?

Bedankt,
Peter

• Kitser
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18:02
Ik ben bezig om m'n ambilight setup nieuw leven in te blazen. Ik maak gebruik van een Raspberry Pi 1b. Daarop hoeft alleen Hyperion te komen. Dus geen Kodi oid.
Omdat de output van m'n versterker via een HDMI switch en een HDMI2AV naar de Raspberry wordt verstuurd.

Alleen ben ik nu bezig met Rasbian Stretch Lite. Maar daarmee lukt het nog niet erg. Hyperion wordt wel ge´nstalleerd maar ik kan bv via de Hyperion app de led's nog niet besturen.

Kan ik beter een ander OS gebuiken om op de Raspberry te zetten? En welke dan?

• Cybergamer

Cybergamer

Wanna Play a Game?

quote:
Peterrtt schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:40:
Hi Tweakers,

Voor mijn PC wil een (goedkope) DIY Ambilight maken. Ik gebruik deze PC vooral om te gamen. Raden jullie ambilight hiervoor aan? Ik heb de ambilight op een Philips TV altijd als erg prettig ervaren, maar hebben jullie ervaring met games/PC?

Ik wil waarschijnlijk een Arduino halen en een ledstrip (WS2813) en power supply. Mijn PC scherm is 25 inch, dus aan 2 meter ledstrip heb ik volgens mij wel genoeg toch? Hoeveel LEDs raden jullie mij aan per meter? 30? 60? Ik las in een tutorial dat je maximaal 99 LEDs kan aansturen en dat een game niet in full screen mode mag draaien, klopt dit?

Bedankt,
Peter
Check this out: Cybergamer in "DIY Ambilight howto?"

Ik zou de LEDs niet teveel doen. Hoe meer LEDs hoe meer CPU het gebruikt. Zelf heb ik 66 LEDs op mijn 34inch monitor die per set van 3 aangestuurd worden. Check de videos en oordeel zelf.

Cybergamer wijzigde deze reactie 20-06-2018 01:42 (10%)

• MonkeyJohn
quote:
Kitser schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:19:
Ik ben bezig om m'n ambilight setup nieuw leven in te blazen. Ik maak gebruik van een Raspberry Pi 1b. Daarop hoeft alleen Hyperion te komen. Dus geen Kodi oid.
Omdat de output van m'n versterker via een HDMI switch en een HDMI2AV naar de Raspberry wordt verstuurd.

Alleen ben ik nu bezig met Rasbian Stretch Lite. Maar daarmee lukt het nog niet erg. Hyperion wordt wel ge´nstalleerd maar ik kan bv via de Hyperion app de led's nog niet besturen.

Je moet Raspbian Jessie Lite hebben, ik had hetzelfde probleem met stretch.

• NeoFoX
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-10 15:08
quote:
Kitser schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:19:

Ik heb ook een PI1B met Rasbian Stretch Lite en heb hier een maandje geleden ff een re-install gedaan om zo Hyperion vanuit HASS (https://www.home-assistant.io/components/light.hyperion/) te kunnen aansturen via een Logitech Remote icm met de laatste versie van Hyperion via hier ge´nstalleerd;
https://hyperion-project....llation-with-command-line

Werkt als een tietje; ff de config aangepast.. had wat last van blijvend brandende leds; maar moest deze altijd op zwart zetten in een 2e groep.

Echt een verademing nu.. na het project in 2014 te zijn gestart en 4 jaar via scripts en input vs output checken of de TV aanstaat; is het nu 100% geautomatiseerd 8)

- The Neo and Only -

Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True