Toon posts:

DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:
  • 615.878 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ryber
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-03 21:37

Ryber

'Raaiber'

Ik heb hier een WS2812B setup draaien, echter werkt het niet meer sinds de upgrade naar Android 9 van mijn Xiaomi box. Mooi excuus voor een upgrade :).
Ik zit mijn opties af te wegen. 4k@60hz, HDR en HDCP ondersteuning zouden erg leuk zijn maar ik zie door de bomen het bos even niet meer en ik heb het gevoel alsof ik toch een concessie qua functionaliteit ga moeten doen.

Een idee wat ik had is om het HDMI signaal te splitten met dit apparaat:
https://nl.aliexpress.com/item/32952661746.html
waarvan 1 output naar mijn oled gaat en de ander naar een HDMI UTV007 grabber + rPi.

Gaat dit werken?

Core i9 9900k // Nvidia RTX3070 // AOC AG352UCG

• rednaz420
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:16
Ik heb de hoop opgegeven om 4K HDR en HDCP icm DIY ambilight te gebruiken. Ik denk dat het gemakkelijker is om met een camera het beeld te capturen zoals sommige pre-assembled setups. Dan kan je ook native TV ambilighten.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:21
Op basis van onderstaande video zelf ook besloten om eens een yeelight e27 lamp te kopen.

Meer info: https://hyperion-project....-udp-server-solution.529/

Bij interesse kan ik binnenkort wel een how-to schrijven.

Het was even stoeien met poortnummers en de config.json file voor de yeelight maar uiteindelijk aan de praat gekregen.

++ snelheid is goed, zeker omdat het over het netwerk moet;
-- bij scenes zonder ligt blijft de yeelight aan;
- de overgangen gaan niet vloeiend. Soms flikkert de lamp wat niet prettig is. Door te spelen met de smoothing kreeg ik het nooit volledig weg;
+- het script start niet automatisch op (heb gisteren geprobeerd om het script met rc.local te starten, via autoexec.py en via een service).

Vanwege de twee minpunten heb ik de lamp even in de kast gelegd. Wellicht in de toekomst nog verder stoeien.

Overigens ook nog gespeeld met de yeemee add-on voor kodi. Die kreeg ik gisterenavond niet aan de praat.

Nog twee video's van mijn setup:

Offtopic (want Philips hue ≠ diy ambilight) maar ik kwam ook nog onderstaande video nog tegen. Ziet er ook leuk uit :)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 14:26
Als je wilt combineren met Hue dan kwam ik gisteren wat leuks tegen: https://diyhue.org/
Bij het GitHub project zag ik al iemand die bezig is eea te combineren met Hyperion :Y)

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-03 12:12
rednaz420 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 14:07:
Ik heb de hoop opgegeven om 4K HDR en HDCP icm DIY ambilight te gebruiken. Ik denk dat het gemakkelijker is om met een camera het beeld te capturen zoals sommige pre-assembled setups. Dan kan je ook native TV ambilighten.
Ik gebruik HueDynamic op mijn pc,dit programma kan ook screencapturen met een webcam.
YouTube: hueDynamic app for Windows 10

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41

MsG

Forumzwerver

Hier helemaal te frustreren met mijn WS2801, die erg flikkerde sinds ik een 4K tv heb die groter is, waardoor ik meer leds nodig heb. De draadjes al opnieuw aangebracht op de GPIO pinnen, maar nee hoor, nog steeds geflikker. Verander ik uiteindelijk de voeding (5V 6A), en voila helemaal geen geflikker meer. Dat gaat voortaan het eerste zijn wat ik uitsluit :). Zit nu wel op 3A wat een beetje een ondergrens is, maar goed het is nu in elk geval stabiel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• alesandro_46
MsG schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:42:
Hier helemaal te frustreren met mijn WS2801, die erg flikkerde sinds ik een 4K tv heb die groter is, waardoor ik meer leds nodig heb. De draadjes al opnieuw aangebracht op de GPIO pinnen, maar nee hoor, nog steeds geflikker. Verander ik uiteindelijk de voeding (5V 6A), en voila helemaal geen geflikker meer. Dat gaat voortaan het eerste zijn wat ik uitsluit :). Zit nu wel op 3A wat een beetje een ondergrens is, maar goed het is nu in elk geval stabiel.
Een 5V 3A voeding? Voor hoeveel LEDs?

Zelf ben ik een paar jaar geleden over gegaan op APA102 (verplicht, de kleine zat te graaien achter de tv waardoor de WS2801 strip kapot ging). Hiermee op een gegeven moment ook random flickering. Recent weer vervangen voor APA102 maar dan met een IP65 siliconen coating. Ook weer random flickering :(
Ik heb nu overigens 180 LEDs met een 10A voeding (10,8A zou benodigd zijn als alle LEDs wit branden). Heb de voeding al een uitgewisseld naar een MeanWell 10A voeding maar :N.

Na wat zoeken lijkt het misschien te komen doordat het signaal van de Pi op 3.3V werkt en de strips op 5V. De oplossing zou een level shifter zijn. Die zijn beschikbaar op basis van weerstanden met mosfets of als IC.

De eerste zou voor wat vertraging zorgen dus ben voor de IC gegaan. Nog steeds random flickering. Vreemd genoeg wel alleen in één hoek en niet overal. Ga het nu nog eens proberen met de andere level shifter.

Voltage verlies over zoveel LEDs is ook niet mis. Ondanks dat ik begin en eind aan de voeding heb aangesloten verliest ie toch 1 a 1,5 Volt. Heb de draden tussen de strips vervangen naar 1,5 mm2 maar dat was ook (nog) niet de oplossing.

Wat leesvoer voor degene die geïnteresseerd is: https://learn.adafruit.com/neopixel-levelshifter
En op het Hyperion forum ook genoeg topics over random flikkerende LEDs.

Level shifter op basis van weerstanden en mosfets:

IC (74AHCT125)

• Theodor
Iemand ervaring met dit setje,werkt via camera.
https://ambivision.tv/

en deze wel vrij goedkoop
https://www.amazon.de/Hin...vee&qid=1581799229&sr=8-5

[Voor 56% gewijzigd door Theodor op 15-02-2020 21:49]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Poeh, wel heel erg duur. Daar heb je in de aanbieding soms ook wel een 4k-tv voor. Ze omzeilen wel op een interessante manier de hdcp beveiliging middels het opnemen met de camera. En zodoende kan je ook alle interne software van de tv er mee combineren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:13
n0ss schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:53:
[...]

Bedankt, had inderdaad die video ook al bekeken.
Dus alles m.u.v het tv materiaal zelf gaat gewoon werken?

Ik kan alleen nergens duidelijkheid vinden m.b.t hoe ik de splitter dan zou aansluiten in mijn situatie.

Gaat ambilight wel werken met content van bijv een Nvidia shield?
Hoe is dit afgelopen, heb zelf ook soortgelijke situatie.

Zou ook wel graag ambilight willen, kijk voornamlijk:

Gewone tv content, via ziggo next
Dinsey+ via app op lg tv
PS4
nvidia shield

En zou dan natuurlijk ook overal het ambilight effect willen hebben

• Theodor
Heb me deze aangeschaft https://www.amazon.de/Hin...vee&qid=1581799229&sr=8-5

Moet zeggen het werkt ook nog leuk,bij netflix enz werkt het ook omdat het beeld via een camera gaat.
Voor 68 euro niet verkeerd.

• alesandro_46
Ziet er interessant uit. Niet zozeer voor mezelf maar een aantal vrienden willen ook graag ambilight bij hun televisie. Voor hun lijkt me dit een geschikte alternatief.

Hebben even gezocht en kwam onderstaande video tegen met een unboxing en uitleg van de app.

[Voor 0% gewijzigd door alesandro_46 op 29-02-2020 22:01. Reden: typo]

• Theodor
Idd geen gedoe strips erop en de app instellen en klaar.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
alesandro_46 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:38:
Ziet er interessant uit. Niet zozeer voor mezelf maar een aantal vrienden willen ook graag ambilight bij hun televisie. Voor hun lijkt me dit een geschikte alternatief.

Hebben even gezocht en kwam onderstaande video tegen met een unboxing en uitleg van de app.
[YouTube: Smart LED Backlight kit with Camera and Mic– Govee Dreamcolor LED Strips Works with Alexa & GIVEAWAY]
Wel leuk inderdaad, alleen jammer van die camera. Ik zou zelf liever een oplossing zien waar ik de camera tegenover de tv, bijvoorbeeld aan het plafond kan monteren, dan is die toch een stuk minder in het zicht.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:52
G.Scholtens schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Hoe is dit afgelopen, heb zelf ook soortgelijke situatie.

Zou ook wel graag ambilight willen, kijk voornamlijk:

Gewone tv content, via ziggo next
Dinsey+ via app op lg tv
PS4
nvidia shield

En zou dan natuurlijk ook overal het ambilight effect willen hebben
Ik heb het persoonlijk even laten rusten, zijn helaas teveel afhankelijkheden.
Kwam toevallig van het weekend onderstaande Youtube video tegen, voor zover ik begrijp als die het volledig ontwikkeld heeft kan het wel een goede optie zijn.

Wat vind jij hiervan?

YouTube: USB AMBILIGHT for SMART TVS (No Raspberry PI) feat. CHiQ Android TV

• Theodor
Ik ben tevreden met die 70 euro van dat product van amazon,werkt best goed en met netflix ook.
Dit is helemaal niks veel verkeerde kleuren,weet niet wat hij wilt,en niet iedereen heeft een android tv.

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:33
n0ss schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:13:
[...]

Ik heb het persoonlijk even laten rusten, zijn helaas teveel afhankelijkheden.
Kwam toevallig van het weekend onderstaande Youtube video tegen, voor zover ik begrijp als die het volledig ontwikkeld heeft kan het wel een goede optie zijn.

Wat vind jij hiervan?

Dit ziet er goed uit. Ben benieuwd of ze het gaat lukken om screen recording bij oa Netflix gaat lukken.
En met HDMI input.
Voorlopig is het nog niet beschikbaar.

Ik heb een nieuwe 65" Samsung TV. En wil toch weer Ambilight hebben.
Dus ik ga toch voor:

APA102 60 led/m
4k Splitter
HDMI2AV
USB TV Grabber UTV007

Moet alleen nog kijken of mijn oude pi 1b geschikt is voor 4k en 60 led/m. Het is bijna 5 meter aan led (dus +/- 300 leds)
Wellicht moet ik een pi3 of 4 kopen. Of zou het ook met een pi zero lukken?

• alesandro_46
Kitser schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Dit ziet er goed uit. Ben benieuwd of ze het gaat lukken om screen recording bij oa Netflix gaat lukken.
En met HDMI input.
Voorlopig is het nog niet beschikbaar.

Ik heb een nieuwe 65" Samsung TV. En wil toch weer Ambilight hebben.
Dus ik ga toch voor:

APA102 60 led/m
4k Splitter
HDMI2AV
USB TV Grabber UTV007

Moet alleen nog kijken of mijn oude pi 1b geschikt is voor 4k en 60 led/m. Het is bijna 5 meter aan led (dus +/- 300 leds)
Wellicht moet ik een pi3 of 4 kopen. Of zou het ook met een pi zero lukken?
HDMI2AV en USB Gabber heb je niet nodig als je deze gebruikt:
https://nl.aliexpress.com/item/32827676511.html

Scheelt weer een component.

[Voor 1% gewijzigd door SA007 op 21-03-2020 20:07]

• Kitser
alesandro_46 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:14:
[...]

HDMI2AV en USB Gabber heb je niet nodig als je deze gebruikt:
https://nl.aliexpress.com/item/32827676511.html

Scheelt weer een component.

[Afbeelding]
Die USB grabber en HDMI2AV heb ik al.
Of heeft die Nsendato UTV 007 verder nog voordelen behalve dat het een component minder is?

[Voor 2% gewijzigd door SA007 op 21-03-2020 20:08]

• alesandro_46
Kitser schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Of heeft die Nsendato UTV 007 verder nog voordelen behalve dat het een component minder is?
Voor zover ik weet het het verder geen voordelen.

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03
Kitser schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:35:
[...]

het is wel oppassen dat het signaal NA de splitter nog wel 4K is. Het komt voor dat als er een (max) 1080p signaal wordt gebruikt voor de converter de andere uitgang ook automatisch terugschaalt naar 1080 ipv 4K...
En met HDR schijnt het ook niet geheel lekker te werken allemaal.

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kitser
pCOW schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:39:
[...]

het is wel oppassen dat het signaal NA de splitter nog wel 4K is. Het komt voor dat als er een (max) 1080p signaal wordt gebruikt voor de converter de andere uitgang ook automatisch terugschaalt naar 1080 ipv 4K...
En met HDR schijnt het ook niet geheel lekker te werken allemaal.
Ik heb een Telfort/KPN tuner en een Mi Box S die ik aansluit op m'n Pioneer 5.1 versterker. De output daarvan gaat de splitter in. De Telfort/KPN tuner is 1920x1080 Box S kan 4k.

Als het goed is komt er dus 4k uit de splitter als de Mi Box S bv Netflix streamt. Dat gaat de HDMI2AV decoder in en dan de grabber in.

Als het de 4k splitter in gaat moet het er toch ook in 4k uitkomen? Vraag me wel af of de HDMI2AV wel 4k aan kan.

En zou het zo erg zijn als hooguit 1920x1080 door de grabber in gaat? Of gaan de kleuren dan verlopen tov het beeld?

Dat stukje met HDR heb ik ook nog niet helemaal duidelijk. Dat zal ik moeten gaan ervaren denk ik.

Ps
Drzzs op YouTube houdt zich normaal gesproken bezig met Home Assistant. Maar nu gaat hij de komende tijd werken aan Hyperion. Eén van de developers van Hyperion gaat hem ook helpen.
Wellicht leuk voor mensen om te kijken:
YouTube: DrZzs

Hij doet regelmatig live streams. En zal de komende tijd tijd besteden aan Hyperion.

[Voor 16% gewijzigd door Kitser op 21-03-2020 15:26]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

Puck

W32.Deadcode.A

Ik kende dit topic niet, maar werd hier op gewezen vanuit het LG OLED topic. Tof om te zien dat er al heel wat jaren hier door tweakers DIY ambilights worden gebouwd :)

Ik heb in deze periode eindelijk wat tijd gehad om zelf ook een ambilight setup te maken, dit in combinatie met mijn LG OLED 55" B6. Werkt (vooralsnog alleen) via software grabbers met Kodi (1080p en lager) en PS4 Pro (4k HDR via Remote Play).
  • 220 W2812b leds (60/m) achter mijn 55 "LG OLED tv, aangestuurd door een Wemos D1 Mini geflashed met WLED en allemaal gevoed door een enkele 5V 10A adapter.
  • Raspberry Pi 4 met Hyperion.ng Alpha 5 en Kodi 18 op Raspbian Buster met gebruik van interne framegrabber.
  • Hyperion.ng data wordt via USB adalight protocol naar WLED gestuurd zonder opvallende vertraging.
Bron: Netflix via Kodi

Bron PS4 Pro HDR. Bij deze video stuurde ik WLED nog aan via UDP wat voor een een kleine vertraging in de uitsturing zorgt.

Bij interne apps en signalen die niet worden ondersteund springen de leds op zacht wit (bias lighting) wat voor de kijkervaring ook wel prettig is. Ik gebruik Home Assistant voor wat automations om dit te regelen, deze checkt de signalen van de TV en zet ambilight en de WLED aan of uit. Zo gaat de ambilight automatisch aan als de TV aan gaat en de zon onder is, en automatisch uit.

Daarnaast gebruik ik Chiaki en Hyperion Android Grabber om tijdens het gamen op mijn PS4 ambilight aan te sturen. Geen gedoe met splitters en analoge grabbers en HDR werkt gewoon. Dit wil ik nog gaan automatiseren via een oude Android telefoon en Tasker of via de Linux build van Chiaki. To be continued!

Blackhand.w32 Long Live Great SERBIA

• MsG

MsG

Forumzwerver

@Puck Cool! Heb je ergens wat inhoudelijker beschreven hoe je die kanalen checkt van je LG met homeassistant? Heb hier ook een LG 4K tv met WebOS.

Is Hyperion.ng stabiel genoeg om te gebruiken? Ik zit nog op de reguliere Hyperion.

Ook strak gelegd die leds. Die hoekverbindingen heb ik ook nog wel over nagedacht, maar ik vond het jammer dat je dan precies de hoekled niet hebt. Wat dat betreft zou een hoekstuk met een ledje daarin wel een mooi product zijn.

En heb jij ook dat je onderaan meer leds hebt dan boven, doordat de tv meer leds heeft? Zo ja, hoe heb je dat opgelost in Hyperion?

[Voor 43% gewijzigd door MsG op 26-04-2020 13:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

MsG schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:05:
@PuckCool! Heb je ergens wat inhoudelijker beschreven hoe je die kanalen checkt van je LG met homeassistant? Heb hier ook een LG 4K tv met WebOS.
Ik gebruik de WebOS addon ingebouwd in Home Assistant. Hier een versimpeld voorbeeld van een automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
- platform: template   
  sensors:
    living_room_tv_source:
      value_template: '{{ states.media_player.living_room_tv.attributes["source"] }}'
      friendly_name: 'Living Room TV Source'

automation:
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.living_room_tv_source
    to: 'Kodi'
Is Hyperion.ng stabiel genoeg om te gebruiken? Ik zit nog op de reguliere Hyperion.
Paar keer random restarts gehad tijdens het tweaken van de settings, maar tijdens het kijken nooit. Werkt dus goed stabiel voor mij.
Ook strak gelegd die leds. Die hoekverbindingen heb ik ook nog wel over nagedacht, maar ik vond het jammer dat je dan precies de hoekled niet hebt. Wat dat betreft zou een hoekstuk met een ledje daarin wel een mooi product zijn.
Dat dacht ik eerst ook, maar het is zoveel makkelijker dan solderen. Ik stond letterlijk met de soldeerbout klaar om die kleine hoekverbindingen met draad te solderen en besloot per direct toch de hoekstukken te gebruiken die ik al had meebesteld :D. Ben niet echt een soldeer-held.

Daarnaast zie je helemaal niet dat er technisch gezien geen LED op de hoeken zit: je krijgt juist mooi wat meer afgeronde hoeken in het licht. Het is niet alsof je een gat in het licht zit of iets dergelijks. Bijkomend voordeel is dat, mocht er een led stuk gaan, je heel makkelijk een zijde kunt vervangen (soldeerloos). Ik zag later ergens wel kleinere hoek-koppelstukken, dat zou ook al schelen, maar nogmaals: je ziet er echt niks van.
En heb jij ook dat je onderaan meer leds hebt dan boven, doordat de tv meer leds heeft? Zo ja, hoe heb je dat opgelost in Hyperion?
Je kunt in Hyperion.ng het aantal LEDs per zijde instellen! Dat kan bij de klassieke Hyperion inderdaad niet. Overigens heb ik maar 1 LED meer aan de onderkant, enkel omdat ik de aansluitingen mooi wilde laten overlappen.

[Voor 6% gewijzigd door Puck op 26-04-2020 14:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alesandro_46
MsG schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:05:
@Puck Cool! Heb je ergens wat inhoudelijker beschreven hoe je die kanalen checkt van je LG met homeassistant? Heb hier ook een LG 4K tv met WebOS.

Bij de "gewone" Hyperion kan dat toch ook? Tenminste, bij mij heb ik aan de onderkant van de tv, ter plaatse van de voet, ook geen leds geplaatst.

Je kunt dat instellen met de 'Bottom Gap' in de configuratie tool van Hyperion:

Tenzij jullie iets anders bedoelen, in dat geval ben ik benieuwd wat precies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

alesandro_46 schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:09:

Tenzij jullie iets anders bedoelen, in dat geval ben ik benieuwd wat precies.
Stel je hebt bovenaan 70 leds en onderaan 72 (zonder gap) dan kan je dit dus niet goed instellen.

[Voor 5% gewijzigd door Puck op 27-04-2020 10:17]

• alesandro_46
Puck schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:16:
[...]

Stel je hebt bovenaan 70 leds en onderaan 72 (zonder gap) dan kan je dit dus niet goed instellen.
Ah, andersom. 'Top Gap' zeg maar.
Dat zou eventueel wel kunnen door twee configs aan te maken. Een waarbij je onder 72 leds hebt en de tweede met 70 leds boven.
Vervolgens de informatie van de 70 leds uit de tweede configuratie kopiëren naar de eerste.
Maar wellicht is updaten naar Hyperion.ng efficiënter, geen idee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

alesandro_46 schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:21:
[...]

Ah, andersom. 'Top Gap' zeg maar.
Dat zou eventueel wel kunnen door twee configs aan te maken. Een waarbij je onder 72 leds hebt en de tweede met 70 leds boven.
Vervolgens de informatie van de 70 leds uit de tweede configuratie kopiëren naar de eerste.
Maar wellicht is updaten naar Hyperion.ng efficiënter, geen idee.
Ja het is denk ik inderdaad mogelijk om gewoon zelf de config aan te passen. Maar ik heb eigenlijk de klassieke nooit zo gebruikt, enkel even naar gekeken. Hyperion.ng draait prima en wel heel fijn om snel via de webinterface dingen aan te passen e.d.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Puck schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:16:
[...]

Dit inderdaad. Ik heb niks overgeslagen, maar doordat tv's onderaan vaak ineens bulkier zijn had ik daar meer leds nodig. Daar kon de config maar lastig mee omgaan.

Ik draai LibreELEC, dat is een superminimale Linux, dus hyperion.ng wordt hem hier helaas nog niet.

[Voor 11% gewijzigd door MsG op 27-04-2020 10:31]

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:54
Hier ook nog steeds een setup van Hyperion achter mijn TV hangen maar door flikkerende leds eigenlijk een paar jaar geleden uitgezet en nooit meer aandacht aan besteed.

Echter begint het nu toch weer te kriebelen om het allemaal goed werkend te krijgen.
Het flikkeren zou ik denk ik op kunnen lossen door de 305 2812B leds om meerdere punten te voeden.

Maar is het mogelijk om meerder grabbers op 1 pi aan te sluiten? voorheen capturede ik alleen de scart output. maar nu wil ik er graag de apple TV erbij hebben.

Of wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen?

Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

MsG schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:30:
Ik draai LibreELEC, dat is een superminimale Linux, dus hyperion.ng wordt hem hier helaas nog niet.
Installeren gaat prima op LibreELEC. Er is zelfs een automatische installer voor:
code:
1
wget -qO- https://git.io/JvgVC | bash

Ik kreeg alleen erg veel HDMI signal drops bij high bitrate content. Dit heb ik op Raspbian Buster niet dus die gebruik ik nu.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ah, dat had ik nog niet gevonden. Zal er eens induiken :).
Tinusvolkel schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:32:
Hier ook nog steeds een setup van Hyperion achter mijn TV hangen maar door flikkerende leds eigenlijk een paar jaar geleden uitgezet en nooit meer aandacht aan besteed.

Echter begint het nu toch weer te kriebelen om het allemaal goed werkend te krijgen.
Het flikkeren zou ik denk ik op kunnen lossen door de 305 2812B leds om meerdere punten te voeden.

Maar is het mogelijk om meerder grabbers op 1 pi aan te sluiten? voorheen capturede ik alleen de scart output. maar nu wil ik er graag de apple TV erbij hebben.

Andere voeding al eens geprobeerd? En heb je de ground van de ledstrip verbonden met de ground van de raspberry?

[Voor 87% gewijzigd door MsG op 27-04-2020 10:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

MsG schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:55:
Ja, er is nog geen documentatie e.d. maar er zijn ondertussen wel pre-compiled alpha versie op Github. Ik heb ook alle info bij elkaar moeten sprokkelen via forum posts e.d. :P
Klopt. Ik heb mijn voeding aan het begin en het einde aangesloten op de strip en toen was het flikkeren (aan het einde van de strip) weg. Enkel als ik nu 100% wit aanzet flikkert de strip soms heel licht in het midden, maar dit gebeurd bij normale content eigenlijk nooit. Geen zin om meer dan 10A te voeden.
Met Hyperion.ng kun je "oneindig" aantal configuraties maken en tegelijk draaien.

[Voor 64% gewijzigd door Puck op 27-04-2020 11:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kitser

Ik had ook last van flikkerende LED's. Nu heb ik op elke hoek voeding aangesloten en een level shifter aangesloten. Misschien is dit een idee voor je.

https://hyperion-project.org/wiki/using-level-shifter

Vandaag heb ik ook alpha 5 geinstalleerd.
Wat tof is is dat je meerdere instances kan maken.
Ik heb nu 2 instances. 1 voor de 266 LED's direct op de GPIO pins van de Pi and a second instance met een WLED board.. Deze LED's zitten onder m'n tv meubel. Echt super vet om dat tegelijk te zien werken _/-\o_ _/-\o_

[Voor 15% gewijzigd door Kitser op 27-04-2020 19:13]

• Tinusvolkel
MsG schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:55:

[...]

Andere voeding al eens geprobeerd? En heb je de ground van de ledstrip verbonden met de ground van de raspberry?
Heb nog geen andere voeding geprobeerd, maar de voeding zou met zijn 150W het makkelijk aan moeten kunnen.

Verder zijn alle GND met elkaar verbonden.
Puck schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:58:

Klopt. Ik heb mijn voeding aan het begin en het einde aangesloten op de strip en toen was het flikkeren (aan het einde van de strip) weg. Enkel als ik nu 100% wit aanzet flikkert de strip soms heel licht in het midden, maar dit gebeurd bij normale content eigenlijk nooit. Geen zin om meer dan 10A te voeden.

[...]

Met Hyperion.ng kun je "oneindig" aantal configuraties maken en tegelijk draaien.
Goed om te horen dan ga ik met de ng versie starten :) wat zijn verder nog voordelen / verschillen met de normale versie? die webinterface bevalt mij iig wel.
Kitser schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:39:
[...]

Ik had ook last van flikkerende LED's. Nu heb ik op elke hoek voeding aangesloten en een level shifter aangesloten. Misschien is dit een idee voor je.

https://hyperion-project.org/wiki/using-level-shifter
Heb er in mijn huidige setup nog een arduino tussen zitten maar ga hem nu rechtstreeks op de pi aanslutien dmv een level shifter.
Vandaag heb ik ook alpha 5 geinstalleerd.
Wat tof is is dat je meerdere instances kan maken.
Ik heb nu 2 instances. 1 voor de 266 LED's direct op de GPIO pins van de Pi and a second instance met een WLED board.. Deze LED's zitten onder m'n tv meubel. Echt super vet om dat tegelijk te zien werken _/-\o_ _/-\o_
Dus zo te lezen kan ik dan de leds op mijn TV en mijn Phillips hue lampen tegelijk aansturen :9

Anyway eerst maar is bij aliexpress gaan shoppen.. of zijn er andere betaalbare winkels?

Iemand nog tips voor een betaalbare HDMI splitter die HDMI CEC goed ondersteund? 4K is nog niet nodig aangezien mijn huidige TV dit nog niet ondersteund.
Edit, deze ziet er wel goed uit, alleen voor de prijs lijkt het meer een beetje "too good to be true"

[Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 28-04-2020 08:24]

Strava

• Thedr
Tinusvolkel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:50:
[...]

Heb nog geen andere voeding geprobeerd, maar de voeding zou met zijn 150W het makkelijk aan moeten kunnen.

Verder zijn alle GND met elkaar verbonden.

[...]

Goed om te horen dan ga ik met de ng versie starten :) wat zijn verder nog voordelen / verschillen met de normale versie? die webinterface bevalt mij iig wel.

[...]

Heb er in mijn huidige setup nog een arduino tussen zitten maar ga hem nu rechtstreeks op de pi aanslutien dmv een level shifter.

[...]

Dus zo te lezen kan ik dan de leds op mijn TV en mijn Phillips hue lampen tegelijk aansturen :9

Anyway eerst maar is bij aliexpress gaan shoppen.. of zijn er andere betaalbare winkels?

Iemand nog tips voor een betaalbare HDMI splitter die HDMI CEC goed ondersteund? 4K is nog niet nodig aangezien mijn huidige TV dit nog niet ondersteund.
Edit, deze ziet er wel goed uit, alleen voor de prijs lijkt het meer een beetje "too good to be true"
Buurman! :w

Ik heb deze al een tijdje bij Alie in de winkelmand zitten, heb ik geloof ik hier al eerder voorbij zien komen, en/of op het Hyperion forum. Kan eigenlijk niet echt uit de specs halen of ie ook CEC doet, maar hij doet veel spannender dingen wel (ook).

• alesandro_46
Thedr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:33:
[...]

Ik heb deze al een tijdje bij Alie in de winkelmand zitten, heb ik geloof ik hier al eerder voorbij zien komen, en/of op het Hyperion forum. Kan eigenlijk niet echt uit de specs halen of ie ook CEC doet, maar hij doet veel spannender dingen wel (ook).
Volgens een review werkt CEC niet:
Color: EU Power Plug Length: 1x2 HDMI2.0 splitter Logistics: Seller's Shipping Method
4K 60Hz HDR modus is ondersteund. CEC werkt niet 25 Feb 2020 06:42

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Thedr
alesandro_46 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:36:
[...]

Volgens een review werkt CEC niet:

[...]
Volgens dit zou dat dan weer wel moeten werken...

Dat WLED ziet er wel echt goed uit, ga daar ook eens even mee experimenteren. Momenteel enkele strips op McLighting draaien, maar dit zou wel een aardige upgrade zijn. Tikt ook alle boxes qua features die ik zou willen voor zoiets. Plus gaaf dat het ook gekoppeld kan worden met hyperion _/-\o_

• Tinusvolkel
Thedr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:33:
[...]

Hallo Buurman :w

Bedankt voor de tip (y) echter moet CEC het wel zeker doen, dus ik ga nog even zoeken of het bij deze zeker werkt of misschien krijg ik nog een andere gevonden.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Hi tweakers,

Ik heb sinds een paar dagen deze kit in gebruik:

#Aliexpress € 10,10 41%OFF | Diy Ambilight Tv Pc Droom Scherm Usb Led Strip Hdtv Computer Monitor Backlight Adresseerbare WS2812B Led Strip 1/2/3/4/5 M Volledige Set
https://a.aliexpress.com/_BPSTk6

3 tientjes. Bizar dat ze 't er voor kunnen maken..

Werkt echt hartstikke goed! Ik heb een 55" Samsung 4k TV. Aan 4 meter Ledstrip had ik genoeg. In totaal 230 leds.

Ik gebruik dit op een Windows htpc met Ambibox. Ondanks dat dit best goed werkt zitten er wat bugs in de software. Het lijkt er helaas op dat de ontwikkeling van ambibox al een paar jaar geleden is gestopt. En ook prismatic lijkt niet meer te worden ontwikkeld en vind ik ook duidelijk de minste van de 2.

Via Google kan ik niks vinden maar weten jullie misschien of er nog alternatieve Windows software bestaat die ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kitser
powermarcel10 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:17:
Hi tweakers,

#Aliexpress € 10,10 41%OFF | Diy Ambilight Tv Pc Droom Scherm Usb Led Strip Hdtv Computer Monitor Backlight Adresseerbare WS2812B Led Strip 1/2/3/4/5 M Volledige Set

Werkt echt hartstikke goed! Ik heb een 55" Samsung 4k TV. Aan 4 meter Ledstrip had ik genoeg. In totaal 230 leds.

Ik gebruik dit op een Windows htpc met Ambibox. Ondanks dat dit best goed werkt zitten er wat bugs in de software. Het lijkt er helaas op dat de ontwikkeling van ambibox al een paar jaar geleden is gestopt. En ook prismatic lijkt niet meer te worden ontwikkeld en vind ik ook duidelijk de minste van de 2.

Via Google kan ik niks vinden maar weten jullie misschien of er nog alternatieve Windows software bestaat die ik zou kunnen proberen?
Dit werkt waarschijnlijk alleen op Windows en Android boxen?
En niet met de HDMI input van je tv aanbieder?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• powermarcel10
Kitser schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:41:
[...]

Klopt. Maar ik gebruik een htpc en geen apps op mijn tv of kabeltv. Dus voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kitser
powermarcel10 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:42:
[...]

Klopt. Maar ik gebruik een htpc en geen apps op mijn tv of kabeltv. Dus voor mij geen probleem.
Ik zie dat je ook een Raspberry pi met Hyperion kan gebruiken.
Er is volgens mij ook een Hyperion windows client. Misschien kan je daar eens naar kijken.

https://sabaatworld.github.io/HyperionScreenCap/

[Voor 6% gewijzigd door Kitser op 01-05-2020 02:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tinusvolkel
Puck schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:58:
[...]

Ja, er is nog geen documentatie e.d. maar er zijn ondertussen wel pre-compiled alpha versie op Github. Ik heb ook alle info bij elkaar moeten sprokkelen via forum posts e.d. :P

[...]

[...]

Hier ook alvast hyperion.ng geinstalleerd op een pi2b die ik nog had liggen.
Maar bij leds zie ik dat je verschillende configuraties kan maken. echter zie ik maar 1 optie om USB grabber in te stellen. dus wat gebeurd er als ik er 2 inprik? (2de is nog niet binnen...)

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Tinusvolkel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Hier ook alvast hyperion.ng geinstalleerd op een pi2b die ik nog had liggen.
Maar bij leds zie ik dat je verschillende configuraties kan maken. echter zie ik maar 1 optie om USB grabber in te stellen. dus wat gebeurd er als ik er 2 inprik? (2de is nog niet binnen...)
Geen idee. Ik gebruik enkel platform capture. Volgens mij wordt er verwacht dat je een HDMI switch gebruikt, niet 2 grabbers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@powermarcel10 welke Ambibox build heb jij in gebruik?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Ik gebruik versie 2.1.7

Heb even 2 videos op youtube gezet. (inmiddels ziet het er na wat tweaken al een stuk beter uit. Zal daar later nog even een nieuwe video van maken)

YouTube: Ambilight Ambibox Windows Aliexpress

YouTube: 1 mei 2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pred
  • Laatst online: 13:05
Kitser schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:41:
[...]

Dit ziet er interessant uit.

Zou je niet met een RPI en een HDMI splitter + grabber werkend kunnen krijgen met de tv aanbieder settopbox?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tinusvolkel
Puck schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Geen idee. Ik gebruik enkel platform capture. Volgens mij wordt er verwacht dat je een HDMI switch gebruikt, niet 2 grabbers.
Hmm vond je antwoord van pas overtuigend genoeg over komen om een extra grabber aan te schaffen..

Dan maar zoiets: om de scart output van de tv en de output van de hdmi2av te switchen dmv een harmony hub die weer aan home assistant hangt.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Tinusvolkel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Hmm vond je antwoord van pas overtuigend genoeg over komen om een extra grabber aan te schaffen..

Dan maar zoiets: om de scart output van de tv en de output van de hdmi2av te switchen dmv een harmony hub die weer aan home assistant hangt.

[Afbeelding]
Excuses als ik iets heb gezegd waardoor het wellicht leek dat dit mogelijk was. Aangezien ik dit niet gebruik weet ik niet of dit mogelijk is. Je kunt namelijk wel meerdere LED Configuraties maken en tussen deze wisselen, maar ik weet dus niet zeker of je daarmee ook andere grabbers kunt gebruiken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinusvolkel
Puck schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Excuses als ik iets heb gezegd waardoor het wellicht leek dat dit mogelijk was. Aangezien ik dit niet gebruik weet ik niet of dit mogelijk is. Je kunt namelijk wel meerdere LED Configuraties maken en tussen deze wisselen, maar ik weet dus niet zeker of je daarmee ook andere grabbers kunt gebruiken...
Achja, had zelf ook wel even research kunnen doen :)

Maar heb net de led strip aan 2 kanten aangesloten, en nu zijn de flikkeringen weg :)
Dus nu kan ik ambilight al gebruiken met kabel televisie dmv scart-out.
Nu nog wachten op spulletjes uit China en nog even een HDMI splitter uitzoeken...

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tinusvolkel
Nieuw plan aangezien ik veel slechte verhalen lees over CEC support bij splitters, dus heb nu deze op het oog. En wil zelf de CEC verbinding tussen de input en 1 output doorlussen aangezien ze op de PCB niet aangesloten zitten. (er was een beoordeling met inside foto's :) )

Maar hoe denken mede tweakers hierover? zou dit gewoon goed gaan? of ga ik nu vreemde situaties krijgen dat CEC het direct doet en de rest van de chip (waar ik helaas geen datasheet van gevonden krijg) nog niet volledig "opgestart" is (hoewel er weinig opgestart hoeft te worden)

Als ik het onderstaande lees op de CEC wiki dan zie ik eigenlijk geen problemen, echter ben ik wel wat argwanend aangezien er zoveel splitters niet werken met CEC...
CEC[3] is a separate electrical signal from the other HDMI signals. This allows a device to disable its high-speed HDMI circuitry in sleep mode, but be woken up by CEC. It is a single shared bus, which is directly connected between all HDMI ports on a device, so it can flow through a device which is completely powered off (not just asleep).

The bus is electrically identical to the AV.link protocol, but CEC adds a detailed higher-level message protocol.

The bus is an open-collector line, somewhat like I²C, passively pulled up to +3.3 V, and driven low to transmit a bit.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:54
Heeft iemand ervaring met een easycap dc60 usb video grabber van somagic?
Ik ben opzoek naar een driver voor linux/raspberry pi. https://code.google.com/a...wikis/GettingStarted.wiki heb dit gevonden maar helaas werkt dit niet.

Misschien heeft iemand een linux driver voor de somagic easycap of een linux image waarbij het gelukt is die hij of zij kan delen. :)

[Voor 21% gewijzigd door Torac op 03-05-2020 19:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alesandro_46
Tinusvolkel schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:30:
Nieuw plan aangezien ik veel slechte verhalen lees over CEC support bij splitters, dus heb nu deze op het oog. En wil zelf de CEC verbinding tussen de input en 1 output doorlussen aangezien ze op de PCB niet aangesloten zitten. (er was een beoordeling met inside foto's :) )

Maar hoe denken mede tweakers hierover? zou dit gewoon goed gaan? of ga ik nu vreemde situaties krijgen dat CEC het direct doet en de rest van de chip (waar ik helaas geen datasheet van gevonden krijg) nog niet volledig "opgestart" is (hoewel er weinig opgestart hoeft te worden)

Als ik het onderstaande lees op de CEC wiki dan zie ik eigenlijk geen problemen, echter ben ik wel wat argwanend aangezien er zoveel splitters niet werken met CEC...

[...]

[Afbeelding]
Geen idee of het werkt of niet. Het lijkt me makkelijk te integreren in de PCB, waarom de fabrikanten het dan niet doen..?
Het idee lijkt me wel slim. Ik heb nog een splitter liggen, helaas ook zonder CEC. Onderstaand een aantal foto's daarvan.
Hoe weet je dat het poort 7 (of 13, afhankelijk van welke kant geteld :?) moet zijn?
Het zit zo dicht op elkaar dus solderen gaat wel een uitdaging worden. Als je zeker bent van poort 7 dan wil ik het wel een keer proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tinusvolkel
alesandro_46 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Geen idee of het werkt of niet. Het lijkt me makkelijk te integreren in de PCB, waarom de fabrikanten het dan niet doen..?
Ik bedacht mij later dat er gekke situaties kunnen ontstaan als er 2 tv's over de CEC bus gaan lopen praten dus daarom zou 1 door lussen geen probleem moeten zijn (denk ik)
Het idee lijkt me wel slim. Ik heb nog een splitter liggen, helaas ook zonder CEC. Onderstaand een aantal foto's daarvan.
Hoe weet je dat het poort 7 (of 13, afhankelijk van welke kant geteld :?) moet zijn?
Aangezien je eerst 4 differential paren (met shield/gnd er tussen) krijgt valt dit mij wel op op de PCB :) en daarna komt de CEC pin.
Het zit zo dicht op elkaar dus solderen gaat wel een uitdaging worden. Als je zeker bent van poort 7 dan wil ik het wel een keer proberen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Solderen gaat idd een uitdaging worden, maar op het werk hebben we daar beter spul voor (met microscoop en een goed klein soldeerboutje) echter daar al 2 maanden niet meer geweest ivm met corona...en ze heb liever ook niet dat je komt als je vanuit thuis makkelijk kan werken.

Marja splitter is toch nog niet binnen dus misschien zijn tegen die tijd de regels weer wat versoepeld.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Tinusvolkel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:45:
[...]

Hallo Buurman :w

Bedankt voor de tip (y) echter moet CEC het wel zeker doen, dus ik ga nog even zoeken of het bij deze zeker werkt of misschien krijg ik nog een andere gevonden.
Ik heb deze via Marktplaats destijds gekocht voor een tientje: pricewatch: Digitus HDMI Video Matrix Switch die gebruik ik zowel als splitter als HDMI uitbreiding (immers werkt anders de grabbing maar op 1 HDMI apparaat) die doet prima CEC.
powermarcel10 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 01:17:
Hi tweakers,

Cool. Ik wil Ambilight ook nog een keer op mijn computerscherm installeren. Software waar ik toen op kwam:
- Amblone
- Prismatik

Kan je Hyperion ook niet gewoon draaien op je PC?

Geen idee of je er wat aan hebt. Hoor graag als je iets goeds hebt ontdekt. Ik hoop het ook in games te kunnen gebruiken, dat doe ik nu namelijk met de Steam Link op de televisie ook. Alleen volgens mij kan een programma niet altijd beeld in-game capturen, net als je dat met games vaak zwarte screenshots kreeg met print screen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
MsG schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:09:
[...]

Ik heb deze via Marktplaats destijds gekocht voor een tientje: pricewatch: Digitus HDMI Video Matrix Switch die gebruik ik zowel als splitter als HDMI uitbreiding (immers werkt anders de grabbing maar op 1 HDMI apparaat) die doet prima CEC.

[...]

Cool. Ik wil Ambilight ook nog een keer op mijn computerscherm installeren. Software waar ik toen op kwam:
- Amblone
- Prismatik

Kan je Hyperion ook niet gewoon draaien op je PC?

Geen idee of je er wat aan hebt. Hoor graag als je iets goeds hebt ontdekt. Ik hoop het ook in games te kunnen gebruiken, dat doe ik nu namelijk met de Steam Link op de televisie ook. Alleen volgens mij kan een programma niet altijd beeld in-game capturen, net als je dat met games vaak zwarte screenshots kreeg met print screen.
Thanks! Amblone ken ik niet.. Ga ik eens proberen..

Ik heb het nu een tijdje draaien, en mijn ervaring is gemixt.

Voor sommige zaken is het super cool, bij andere zaken is het zeer onrustig. Bij een serie kijken zet ik ze het liefste uit. Het nadeel is dat de ledjes nogal 'flikkeren'. Het is dan alles behalve 'smooth'. Vooral bij bewegende scènes valt dit op. Bij meer stilstaand beeld ziet het er geweldig uit.

Je kunt de smoothes wel omhoog zetten maar dan wordt het effect ontzettend stroperig en lopen de ledjes steeds achter het beeld aan en dat wil je ook niet.

Ik weet dus nog niet of ik ze laat zitten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torac
Als ik mijn fushicai usbtv007 aan windows 10 hang en via obs het beeld bekijk is het een perfect beeld. Maar als ik hem dan via mplayer of hyperiond screenshot het beeld bekijk zitten er groene lijnen door het beeld heen. Heeft iemand hier een oplossing voor.

Edit;
Oplossing gevonden hdmi2av op NTSC zetten en hyperion via config.json op NTSC werkt perfect.

[Voor 23% gewijzigd door Torac op 10-05-2020 23:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:30:

[...]

[Afbeelding]
Vandaag eindelijk het draadje gesoldeerd op het werk en net even snel getest en de afstandbediening word nu bij 1 HDMI poort doorgeven, dus mochten meer tweakers dit probleem hebben dan zou dit een oplossing kunnen zijn.

Strava

• alesandro_46
Tinusvolkel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Vandaag eindelijk het draadje gesoldeerd op het werk en net even snel getest en de afstandbediening word nu bij 1 HDMI poort doorgeven, dus mochten meer tweakers dit probleem hebben dan zou dit een oplossing kunnen zijn.
Nice, mooi dat het werkt! Hoe bevalt het tot nu toe?

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
Heeft iemand al ambientlight werkend op een Samsung smart TV, maar niet op hdmi input? Ik gebruik namelijk het 'smart' van de tv dus de apps etc, dan heeft het voor mij geen nut om een hdmi capture te plaatsen.

• MsG

MsG

Forumzwerver

darryl12123 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:34:
Heeft iemand al ambientlight werkend op een Samsung smart TV, maar niet op hdmi input? Ik gebruik namelijk het 'smart' van de tv dus de apps etc, dan heeft het voor mij geen nut om een hdmi capture te plaatsen.
Dat gaat eigenlijk met geen 1 televisie werken. Dat soort interne systemen krijg je niet fatsoenlijk 'opgenomen' met iets. Als je dat alleen daarmee wil gebruiken, zijn enkel de varianten van ambilight waarbij een externe camera het televisiebeeld bekijkt een optie.

Dus iets als deze:
waarbij je dus een camera hebt.

• Raan7
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:38
YouTube: LEDs behind your screen that MATCH the video you're watching.

Ik weet niet of het al gepost is, maar dit lijkt me in veel gevallen een goede solutie, mits je randapparatuur gebruikt icm een display vanuit switches/av receivers met meerdere HDMI ingangen en één specifieke HDMI uitgang.

[Voor 14% gewijzigd door Raan7 op 28-07-2020 17:47]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49

GeeBee

Oddball

darryl12123 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:34:
Ik weet niet of het kan, maar misschien dat je alles van de apps ook via een smartphone/tablet kunt casten naar een Chromecast. Dan heb je een HDMI-signaal dat je kunt splitten.
Maar de experts hier moeten maar zeggen of dat een vruchtbare weg is of niet...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Puck schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:52:
[...]

Installeren gaat prima op LibreELEC. Er is zelfs een automatische installer voor:
code:
1
wget -qO- https://git.io/JvgVC | bash

Ik kreeg alleen erg veel HDMI signal drops bij high bitrate content. Dit heb ik op Raspbian Buster niet dus die gebruik ik nu.
Vandaag Hyperion.NG maar eens geprobeerd, maar ik kreeg nog niet werkend dat een film vanaf Kodi de ledjes aanstuurde. Voorlopig nog maar even op Hyperion. De ontwikkeling van NG lijkt wel een sprong te hebben gemaakt, de repository van Hyperion is al op read-only gezet en de NG-versie zit nu op Alpha 7.

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:53
Ik lees zoveel maar kom er niet uit.
Is er nou ergens een kit te koop bv de rqspbery pi met ledstrips.
Die je zo aan kan sluiten op je ziggo decoder en mijn lg oled tv zodat ik ook via de ingebouwde apps ambilight kan gebruiken of werkt dat niet?

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-03 09:09
Demiesehv schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:25:
Ik lees zoveel maar kom er niet uit.
Is er nou ergens een kit te koop bv de rqspbery pi met ledstrips.
Die je zo aan kan sluiten op je ziggo decoder en mijn lg oled tv zodat ik ook via de ingebouwde apps ambilight kan gebruiken of werkt dat niet?
"Plug and play': https://lightpack.tv

Heb je het forum van Hyperion zelf ook al bekeken voor een How to? Zelf doen is een stuk goedkoper.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-03 09:32
Voor de Hyperion experts onder ons;

Heb hier onlangs de windows versie van Hyperion geinstalleerd en daarbij een ESP8266 met WLED waaraan een string van WS2812's hangt.
Deze setup werkt, o.a. d.m.v. screen capture (QT) zie ik dat de leds meegaan met de 'randen' van m'n scherm van het beeld van de pc waarop de Hyperion service draait.
Echter, ik probeer het beeld van m'n Android TV (Android 9, Sony tv) te 'grabben', tot dusver zonder succes.
Dit d.m.v. de Hyperion Android Grabber app.

Het server IP-adres is ingesteld en de poorten komen overeen (default 19445 en ook anderen geprobeerd), ook wat heen-en-weer geprobeerd met de 'priority', maar de TV komt maar niet als Source tevoorschijn in de Hyperion web-UI.

TV bevind zich overigens in hetzelfde VLAN als de Server, kan deze ook zonder problemen pingen.

Heeft iemand enige tips/ideeen waar ik naar kan kijken betreft dit probleem?

(NB Vraag is eerder gesteld op het Hyperion forum)

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Fietstasss schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:56:

Heeft iemand enige tips/ideeen waar ik naar kan kijken betreft dit probleem?
De standaard message priority in Hyperion Android Grabber staat verkeerd, deze staat op 50 maar Hyperion accepteert enkel connecties met een priority van 100 of hoger. Dit is inderdaad slecht gedocumenteerd en niet aangepast. Ik gok dat hier je probleem ligt.

Bij mij werkt het op poort 19445 en een priority van 100 (al gebruik ik nu USB connectie omdat die snellere response heeft).

[Voor 6% gewijzigd door Puck op 03-08-2020 14:07]

• Torac
Is er inmiddels iemand die 4k kan afspelen via een 4k apple tv met ambilight via hyperion? Ik blijf tegen het probleem lopen dat mijn hdmi capture geen 4k ondersteund.

• Fietstasss
Puck schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

De standaard message priority in Hyperion Android Grabber staat verkeerd, deze staat op 50 maar Hyperion accepteert enkel connecties met een priority van 100 of hoger. Dit is inderdaad slecht gedocumenteerd en niet aangepast. Ik gok dat hier je probleem ligt.

Bij mij werkt het op poort 19445 en een priority van 100 (al gebruik ik nu USB connectie omdat die snellere response heeft).
Dat was de truc! Werkend nu, bedankt!

Ander probleempje; Ik begreep eerder al dat de app geen ondersteuning bied bij het spelen van content via Netflix/Youtube i.v.m. licenties (DRM). Echter, ik kwam erachter dat ook bij Live TV er geen beeld doorgevoerd wordt, en ook bij het afspelen van Netflix/Youtube op een chromecast lijkt er 'herkenning' te zijn betreft de bron, gezien ook dan er geen content (lees: zwart beeld) wordt doorgestuurd naar Hyperion.
Met Plex werkt 't overigens wel.

1. Is dit 'expected behaviour'? Het klinkt me nog wat vreemd in de oren dat een HDMI input niet wordt doorgestuurd als deze helemaal aan 't begin van de keten een bron als Netflix of Youtube heeft?

Ik was van plan een Nvidia Shield aan te schaffen om zodoende geen gebruik te hoeven maken van de TV-built-in-apps (en nog enkele andere redenen O-), bijv. Dolby Atmos via m'n Onkyo Receiver ), waardoor (dacht ik dus) de tv simpelweg videoinput kreeg en daarmee geen gestoei meer zou hebben betreft die licenties, die vlieger lijkt vooralsnog dus niet helemaal op te gaan.. Ervaringen hiermee?

2. Is dit eventueel te ondervangen? Ik hoor ook wat geluiden over een USB connectie i.p.v. de Hyperion Android Grabber app, zou het kunnen zijn dat deze andere/meer input krijgt t.o.v. de app?

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Fietstasss schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 06:27:
[...]

1. Is dit 'expected behaviour'? Het klinkt me nog wat vreemd in de oren dat een HDMI input niet wordt doorgestuurd als deze helemaal aan 't begin van de keten een bron als Netflix of Youtube heeft?
Nou, eigenlijk niet, maar ik vermoed dat het ligt aan welke setup je precies gebruikt. Welke TV, welke media-player? Wellicht blokkeert de software bepaalde toegang tot beeld.
Ik was van plan een Nvidia Shield aan te schaffen om zodoende geen gebruik te hoeven maken van de TV-built-in-apps (en nog enkele andere redenen O-), bijv. Dolby Atmos via m'n Onkyo Receiver ), waardoor (dacht ik dus) de tv simpelweg videoinput kreeg en daarmee geen gestoei meer zou hebben betreft die licenties, die vlieger lijkt vooralsnog dus niet helemaal op te gaan.. Ervaringen hiermee?
Ik ben recentelijk overgestapt op een Nvidia Shield, met name om (bijna) overal Ambilight te kunnen gebruiken voor zoveel mogelijk apps en bronnen. Bij mij werkt het uitstekend bij elke bron die geen DRM heeft. Ook Chomecast, YouTube, etc. Volgende stap is om voor DRM content een hardwarematige oplossing te vinden, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Ik kijk overigens geen live tv, heel soms via NPO app.
2. Is dit eventueel te ondervangen? Ik hoor ook wat geluiden over een USB connectie i.p.v. de Hyperion Android Grabber app, zou het kunnen zijn dat deze andere/meer input krijgt t.o.v. de app?
Nee, dit staat als je Android gebruikt om het beeld uit te lezen hier ook los van, omdat deze altijd zijn signaal over netwerk uitzend. Ik draai Hyperion op een Raspberry Pi (2) welke beeld informatie van de grabber via netwerk binnenkrijgt en via USB een WLED RGB strip aanstuurt. Dit laatste kan ook over een WiFi netwerk, maar dat staat los van het feit dat Hyperion wel.of niet het juiste beeld binnenkrijgt om om te zetten naar de juiste RGB output.

• Fietstasss
Puck schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Nou, eigenlijk niet, maar ik vermoed dat het ligt aan welke setup je precies gebruikt. Welke TV, welke media-player? Wellicht blokkeert de software bepaalde toegang tot beeld.
Het gaat om een Sony Bravia KD-65XG9505 waarop de Hyperion Grabber app draait.
De content werd gestreamd via een Chromecast 2 (of 3, even niet zeker) welke in een Onkyo TX-NR656 gestoken is. Deze Onkyo is verbonden via HDMI ARC met de Sony TV.
Ook bij Live TV (via ingebouwde tuner van televisie) werd er geen beeld doorgegeven, maar weer wél bij het gebruik van de Plex App op de TV zelf.
[...]

Ik ben recentelijk overgestapt op een Nvidia Shield, met name om (bijna) overal Ambilight te kunnen gebruiken voor zoveel mogelijk apps en bronnen. Bij mij werkt het uitstekend bij elke bron die geen DRM heeft. Ook Chomecast, YouTube, etc. Volgende stap is om voor DRM content een hardwarematige oplossing te vinden, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Ik kijk overigens geen live tv, heel soms via NPO app.
Als ik het goed begrijp heb jij de Hyperion Grabber App dus op de shield zelf draaien? Dit zou ik juist willen laten doen door de TV omdat deze dan (naar mijn idee) alleen 'domme video input' krijgt en het hele verhaal omtrent DRM problemen van de baan zou zijn, al blijkt dat uit m'n chromecast-test dus nog niet helemaal.
[...]

Nee, dit staat als je Android gebruikt om het beeld uit te lezen hier ook los van, omdat deze altijd zijn signaal over netwerk uitzend. Ik draai Hyperion op een Raspberry Pi (2) welke beeld informatie van de grabber via netwerk binnenkrijgt en via USB een WLED RGB strip aanstuurt. Dit laatste kan ook over een WiFi netwerk, maar dat staat los van het feit dat Hyperion wel.of niet het juiste beeld binnenkrijgt om om te zetten naar de juiste RGB output.
Duidelijk, ik hoopte dat er via de TV<->USB verbinding wellicht ook beelddata doorgegeven zou worden naar Hyperion, waardoor deze wellicht niet de problemen omtrent DRM ondervind, als ik het goed begrijp is dat niet de reden van gebruik van de USB-aansluiting.

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Fietstasss schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:20:

Als ik het goed begrijp heb jij de Hyperion Grabber App dus op de shield zelf draaien? Dit zou ik juist willen laten doen door de TV omdat deze dan (naar mijn idee) alleen 'domme video input' krijgt en het hele verhaal omtrent DRM problemen van de baan zou zijn, al blijkt dat uit m'n chromecast-test dus nog niet helemaal.
Klopt (ik heb sowieso geen TV met Android). Jouw TV draait nog steeds Android, en die zal dus nog steeds bepaalde content blokkeren (sowieso DRM content). Maar zo te horen blokkeert de Android implementatie van Sony dus sowieso alle HDMI inputs. Het is dus niet zo dat, omdat het ook op de TV kan draaien het dan meteen alle 'domme video input' kan uitlezen, en wordt de mogelijkheid om dit te doen geblokkeerd of is dit technisch niet mogelijk op de Sony TV.

[Voor 3% gewijzigd door Puck op 04-08-2020 11:56]

• Fietstasss
Ik zal vanavond even de proef op de som nemen door bijv. Plex te streamen via de Chromecast/Onkyo, en te kijken wat 'ie dan doet.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:13
Vraagje, ambilight lijkt me opzich wel mooi om te hebben. Mits het natuurlijk mogelijk is op mijn huidige set-up.

Wat heb ik in huis:

LG55c7
PS4 PRO
Ziggo next
Nvidia Shield.

Pioneer VSX-832 receiver.

Alles gaat dus via HDMI, is het dan uberhaubt mogelijk? Zo ja wie kan mij wat meer vertellen / adviseren

• MsG

MsG

Forumzwerver

G.Scholtens schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:23:
Vraagje, ambilight lijkt me opzich wel mooi om te hebben. Mits het natuurlijk mogelijk is op mijn huidige set-up.

Wat heb ik in huis:

LG55c7
PS4 PRO
Ziggo next
Nvidia Shield.

Pioneer VSX-832 receiver.

Alles gaat dus via HDMI, is het dan uberhaubt mogelijk? Zo ja wie kan mij wat meer vertellen / adviseren
ja via HDMI is prima te doen. Hier bijv. een afbeelding:

Hyperion is het meest gebruikte onder de zelfbouwers vermoed ik.

Op het Hyperion project forum vind je wel veel builds van mensen of howto's.

• Balder©
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-03 13:02
Ik ga het anders proberen.

Ik heb een Philips Oled Ambilight tv en ga RGBCCT led lampen aansturen via 2 deZigBee controllers, om zo mijn vitrinekast mee te laten doen met rechts en links appart.
Alles is uiteindelijk verbonden via een Philips Hue Bridge.

Als laatste plaats ik eentje onder de kast die ook via een eigen ZigBee controller wordt aangestuurd.

In de tv kan ik dan de plekken aangeven waar wat moet gebeuren.

Oké hij gaat dan niet helemaal mee op de plekken, maar denk dat het anders te druk wordt.

Op de foto zie je de mogelijke plaatsen van aansturing, binnenin de tv software.

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-03 07:49

neliss

h00t h00t!

Ik zou graag om aankoopadvies vragen.
Mijn huidige situatie:
  • Intel NUC dn2820fyk met Kodi
  • Xiaomi Mi Box S met Netflix
  • TV met 4K support
  • WS2812 lampjes achterop de TV + Arduino
Momenteel gebruik ik Boblight icm Kodi.
Bij Netflix staan de lampjes uit.

Pogingen om Boblight c.q. Hyperion aan de praat te krijgen op de Mi Box zijn gefaald ;(
Ik lees hier over een oplossing bestaande uit 1->2 HDMI splitter + HDMI->USB convertor.

Kan zou iemand kunnen adviseren welke onderdelen geschikt zijn (uiteraard zou ik het liefst zo goedkoop mogelijk klaar zijn)?
Voorselectie:

SplitterConverterAndere vraagstukken:
  • Heb ik een splitter met 1080p downscaling nodig of maakt het niet uit?
  • Kan ik Hyperion op de NUC draaien, of beter een RPI 3 of 4 van stal halen hiervoor?
  • Is er een manier om HDMI input te switchen (a la Hue Sync Box)? Zou het liefst Kodi + Netflix/android beiden willen kunnen blijven gebruiken
Thanks alvast :)

• Torac
@neliss

Zelf heb ik de feintech en daar ben ik erg over te spreken.
Als je een 4k TV hebt en je wilt 4k kunnen afspelen vanaf een hdmi bron heb je een downscaler nodig.
Dit omdat beiden bronnen gelijk moeten zijn, eg je kunt geen 4k bron > hdmi splitter > 1080p scherm & 4k scherm. Je zet dan dus een downsmaler tussen de 4k bron en Capture device.
Als je een pi gebruikt kijk even goed welke chipset je neemt niet alles is compatible.

• neliss

neliss

h00t h00t!

@Torac Thanks voor de respons!
Zelf heb ik de feintech en daar ben ik erg over te spreken.
Kijk dat zijn tips waar ik wat mee kan!
Gebruik je deze ook om 4K te kijken? Zonder problemen?
Dit omdat beiden bronnen gelijk moeten zijn, eg je kunt geen 4k bron > hdmi splitter > 1080p scherm & 4k scherm. Je zet dan dus een downsmaler tussen de 4k bron en Capture device.
Je bedoelt denk ik het omgekeerde van de bron? De bestemming?
Mijn TV is 4K maar die HDMI->USB dongle zal dit waarschijnlijk niet zijn.
Dus het doel van de downscaler is vooral om een eenvoudige 'grabber' te kunnen kopen (voor het detecteren van de LED kleuren heb je geen 4K nodig ;) ). Correct?

Laatste dingetje:
Op het Hyperion forum lees je nogal wat uiteenlopende verhalen.
Ik kwam een thread tegen over de Ezcap 269, dit zou een beter alternatief zijn voor Feintech / Xolorspace box.
Dit aangezien deze geen HDR zouden ondersteunen of niet de goede chroma (?) settings zouden doorsturen (ondanks dat dit wel vermeld wordt door de fabrikant).

Ben opzicht wel gecharmeerd van die Ezcap, aangezien het ding een grabber heeft en direct USB uitvoer biedt (scheelt weer wat verloopjes).
Echter, op andere topics bij Hyperion wordt ook de Ezcap weer afgeschoten, en wordt er geclaimd dat je een HDFury van EUR.400 nodig hebt om vrij te zijn van gezeur.

Ik ben niet echt een videofiel (is dat een ding?) en heb geen verstand van alle protocollen in de AV wereld, maar ik zou wel graag beeld kijken op de volledige resolutie die de Xiaomi streaming box ondersteund.
Het is nogal een verschil, 40 vs 400 euro, dus zou graag even peilen wat een verstandige aankoop is.
Zie door de bomen het bos niet :P

• SemperFidelis
  • Laatst online: 17-03 17:01
Ik ga ook weer een Ambilight project oppakken! De vorige heeft even gedraaid via een Pi waar ook Kodi etc opdraaide, maar tegenwoordig heb ik veel plezier van een Mi Box dus dat gaan we even omvormen. Die Pi is gestorven dus daar moet ik een vervanger voor zoeken. Aangezien ik nu via een receiver kijk en game etc, is dat dus sowieso beter om te vervangen.

Ik ga voor een APA102 60 leds/m strip , en vervolgens deze splitter die 1x HDMI direct al split naar HDMI out en USB (scheelt weer een grabber? Of is dit aan te raden apart te doen?) Volgens mij beetje zelfde vraag die @neliss hierboven stelt haha.

Volgens mij heb ik dan ook wel voldoende aan een 10A pu om de LEDs te poweren.

Nu zit ik enkel te denken wat voor ding ik zal moeten aanschaffen om Hyperion te draaien. Is een RPi5 niet beetje overkill? Kan dit ook met een Zero w?

[Voor 3% gewijzigd door SemperFidelis op 28-10-2020 16:26]

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

neliss schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
Mijn TV is 4K maar die HDMI->USB dongle zal dit waarschijnlijk niet zijn.
Dus het doel van de downscaler is vooral om een eenvoudige 'grabber' te kunnen kopen (voor het detecteren van de LED kleuren heb je geen 4K nodig ;) ). Correct?

Laatste dingetje:
Op het Hyperion forum lees je nogal wat uiteenlopende verhalen.
Ik kwam een thread tegen over de Ezcap 269, dit zou een beter alternatief zijn voor Feintech / Xolorspace box.
Dit aangezien deze geen HDR zouden ondersteunen of niet de goede chroma (?) settings zouden doorsturen (ondanks dat dit wel vermeld wordt door de fabrikant).

Ben opzicht wel gecharmeerd van die Ezcap, aangezien het ding een grabber heeft en direct USB uitvoer biedt (scheelt weer wat verloopjes).
Echter, op andere topics bij Hyperion wordt ook de Ezcap weer afgeschoten, en wordt er geclaimd dat je een HDFury van EUR.400 nodig hebt om vrij te zijn van gezeur.

Ik ben niet echt een videofiel (is dat een ding?) en heb geen verstand van alle protocollen in de AV wereld, maar ik zou wel graag beeld kijken op de volledige resolutie die de Xiaomi streaming box ondersteund.
Het is nogal een verschil, 40 vs 400 euro, dus zou graag even peilen wat een verstandige aankoop is.
Zie door de bomen het bos niet :P
Het doel van een splitter met scaling is om ervoor te zorgen dat je bron nog steeds 4K uitstuurt, want deze zal automatisch de laagste resolutie van alle apparaten die aangesloten zijn pakken. HDMI wil niet zomaar naar verschillende resoluties uitsturen, en pakt dan altijd de slechtste. Dus als jouw grabber wel 4K+HDR ondersteund, heb je geen scaler nodig.

Ik gebruik sinds kort zelf deze "goedkope" 4K USB 3.0 grabber (daarvoor enkel softwarematig via Hyperion Android Grabber). Mijn Denon AVR heeft een (2e) monitor out, en met deze grabber kan ik gewoon nog 4K HDR afspelen op mijn TV met correcte output (8bit/10bit/etc). Al kan je deze dus ook tussen je output en TV hangen (geen idee of dat impact heeft op beeldkwaliteit en/of HDR dan nog werkt).

Je hebt inderdaad geen 4K grabber nodig voor Ambilight, nogal overkill, maar ik wil gewoon zo min mogelijk apparatuur. Daar wordt HDMI niet blij van :P Daarnaast zijn degelijke splitters/scalers ook niet echt goedkoop.

Deze grabber herkend ook HDR beeld, maar omdat de grabber/linux HDR niet correct kan weergeven zijn de kleuren nogal onverzadigd. Vandaar dat een HDFury aangeraden wordt, omdat deze dat wel goed kan omzetten (voor zover ik begrijp, niet in verdiept want toch te duur :P).

Ik ben nu echter aan het experimenteren met een fork van Hyperion.ng: HyperHDR waarmee softwarematig de tone-mapping van HDR naar SDR wordt gedaan. Zal niet altijd perfect zijn, maar volgens mij voor Ambilight prima. Eerste ervaringen zijn positief.

[Voor 13% gewijzigd door Puck op 28-10-2020 18:37]

• neliss

neliss

h00t h00t!

@Puck Dank voor je advies.
Ben uiteindelijk voor de ezcap269 (lookalike) gegaan: https://www.amazon.de/dp/..._em_r_mt_dp_DxYMFbQ264EHS
Ben benieuwd hoe ver ik kom met het experiment, de HyperHDR fork gaan we zeker proberen.
To be continued..

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 10:42
Ik heb ook interesse in ambilight op mijn samsung tv. Een en ander gelezen over mogelijkheden die werkbaar zijn met een Pi. Ik heb zelf geen Pi. Wel een Synology Nas waar ik ook domoticz op wil draaien. Heb ik perse en Pi nodig?

Uiteraard krijg ik na mijn zoektocht naar oplossing, allemaal ambilight advertenties op facebook :).
Deze worden aangeprezen als kant en klare oplossingen voor ambilight. Zonder pi, zonder hue sync etc... En dat voor een prijs van max €50.... te mooi om waar te zijn dus. Maar gezien aantal duizenden reacties op deze advertenties, voor de zekerheid toch een vraag...Kan het zo simpel zijn? (Hoop het ergens wel 😜).

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Xtince schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:58:
[knip]
Deze worden aangeprezen als kant en klare oplossingen voor ambilight. Zonder pi, zonder hue sync etc... En dat voor een prijs van max €50.... te mooi om waar te zijn dus. Maar gezien aantal duizenden reacties op deze advertenties, voor de zekerheid toch een vraag...Kan het zo simpel zijn? (Hoop het ergens wel 😜).
"Deze" is the best there is. Die wil ik ook :+

Testing, one, two ...

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 10:42
Ben nog zoekende....Is er geen optie om ambilight te creëren zonder een Pi? Maar wel bijv een Nas?

• DevBru
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik ben recent eigenaar geworden van een TV met als besturingssysteem Android, suuuuper tevreden van, maar dat betekent natuurlijk ook dat ik nu geen Ambilight meer heb én geen enkele HDMI kabel meer naar mijn TV heb lopen.

Zijn er mogelijkheden om toch nog een DIY Ambilight systeem te maken/kopen met mijn manier van TV kijken?

Ikzelf kwam dit al tegen:

https://h5.nl.aliexpress.com/item/4000089934197.html

Dit werkt dan met de Android TV app "Ambient light Application for Android".

Het is echter moeilijk om online duidelijke filmpjes te vinden over de werking van dir systeem in combinatie met de app, het systeem werkt namelijk ook met een Windows programma en geeft dan blijkbaar betere resultaten.

Wat ik tot dusver hebben kunnen vinden over de app is niet al te veelbelovend, zo zouden de kleuren er ook regelmatig naast zitten, zoals hier te zien (vanaf ongeveer 9 minuten):

Heeft er iemand toevallig persoonlijke ervaringen met dergelijk systeem of deze Android app, of kent er natuurlijk iemand een alternatief of betere manier, dan lees ik het graag!

• MsG

MsG

Forumzwerver

DevBru schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:35:
Ik ben recent eigenaar geworden van een TV met als besturingssysteem Android, suuuuper tevreden van, maar dat betekent natuurlijk ook dat ik nu geen Ambilight meer heb én geen enkele HDMI kabel meer naar mijn TV heb lopen.

Zijn er mogelijkheden om toch nog een DIY Ambilight systeem te maken/kopen met mijn manier van TV kijken?

Ikzelf kwam dit al tegen:

https://h5.nl.aliexpress.com/item/4000089934197.html

Dit werkt dan met de Android TV app "Ambient light Application for Android".

Het is echter moeilijk om online duidelijke filmpjes te vinden over de werking van dir systeem in combinatie met de app, het systeem werkt namelijk ook met een Windows programma en geeft dan blijkbaar betere resultaten.

Wat ik tot dusver hebben kunnen vinden over de app is niet al te veelbelovend, zo zouden de kleuren er ook regelmatig naast zitten, zoals hier te zien (vanaf ongeveer 9 minuten):

Heeft er iemand toevallig persoonlijke ervaringen met dergelijk systeem of deze Android app, of kent er natuurlijk iemand een alternatief of betere manier, dan lees ik het graag!
Je hebt ook een alternatief systeem met een kleine camera bovenop de tv met een hele scherpe hoek, die op die manier werkt. Dan heb je alle bronnen ter beschikking. Met elke andere optie krijg je toch dat je alleen externe HDMI apparatuur zou kunnen uitlezen, maar geen interne televisiediensten.

Ik weet zo even niet hoe dat product exact heet, want zie op google dat er ook allemaal hobbybob-opties bij zijn gekomen met camera.

De centrale vraag die je moet stellen denk ik is of je genoeg zou hebben aan een HDMI-gebaseerde manier, of dat je vrijwel alleen maar diensten/apps gebruikt die 'in' je tv zelf zitten. Dat beeld ga je nooit door een grabber kunnen krijgen namelijk.

• DevBru
MsG schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:46:
[...]

Je hebt ook een alternatief systeem met een kleine camera bovenop de tv met een hele scherpe hoek, die op die manier werkt. Dan heb je alle bronnen ter beschikking. Met elke andere optie krijg je toch dat je alleen externe HDMI apparatuur zou kunnen uitlezen, maar geen interne televisiediensten.

Ik weet zo even niet hoe dat product exact heet, want zie op google dat er ook allemaal hobbybob-opties bij zijn gekomen met camera.

De centrale vraag die je moet stellen denk ik is of je genoeg zou hebben aan een HDMI-gebaseerde manier, of dat je vrijwel alleen maar diensten/apps gebruikt die 'in' je tv zelf zitten. Dat beeld ga je nooit door een grabber kunnen krijgen namelijk.
Een camerasysteem spreekt me esthetisch niet aan en inderdaad, ik gebruik enkel apps op de Android TV en er is niets verbonden via HDMI.

Ik heb eerder gepost toestelletje van Ali maar gewoon even besteld, kost uiteindelijk maar €20 en zou moeten werken met een app die je op de Android TV kan zetten, in het slechtste geval heb ik dan maar gewoon een statische verlichting achter de TV in de plaats van Ambilight .

Edit:

Dit systeem is hetzelfde als wat ik besteld heb.

YouTube: Prueba Ambilight Kit AliExpress

Mijn muur achter de TV heeft voorlopig ook nog een rode kleur dus het effect zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Ik ga eerst zien of het bevalt en dan eerst eens testen of het de moeite loont om de muur te schilderen naar een meer neutrale kleur, als dat het effect niet drastisch positief beïnvloed laat ik het waarschijnlijk zo.

Updates, foto's en waarschijnlijk ook wel een filmpje volgen binnen 2 a 3 weken waarschijnlijk, Ali is nu eenmaal niet gekend om zijn snelle levertijd.

[Voor 21% gewijzigd door DevBru op 08-11-2020 09:22]

• MsG

MsG

Forumzwerver

DevBru schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:06:
[...]

Een camerasysteem spreekt me esthetisch niet aan en inderdaad, ik gebruik enkel apps op de Android TV en er is niets verbonden via HDMI.

Ik heb eerder gepost toestelletje van Ali maar gewoon even besteld, kost uiteindelijk maar €20 en zou moeten werken met een app die je op de Android TV kan zetten, in het slechtste geval heb ik dan maar gewoon een statische verlichting achter de TV in de plaats van Ambilight .

Edit:

Dit systeem is hetzelfde als wat ik besteld heb.

YouTube: Prueba Ambilight Kit AliExpress

Mijn muur achter de TV heeft voorlopig ook nog een rode kleur dus het effect zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Ik ga eerst zien of het bevalt en dan eerst eens testen of het de moeite loont om de muur te schilderen naar een meer neutrale kleur, als dat het effect niet drastisch positief beïnvloed laat ik het waarschijnlijk zo.

Updates, foto's en waarschijnlijk ook wel een filmpje volgen binnen 2 a 3 weken waarschijnlijk, Ali is nu eenmaal niet gekend om zijn snelle levertijd.
Ben benieuwd of dat gaat werken. Lijkt me sterk, want dan zou dit een eenvoudige manier zijn om Netflix content en dergelijke te capturen. Een gekleurde muur slaat het effect wel deels dood, want dan wordt bij heel veel kleuren alsnog rood weergeven, terwijl er dan vanuit het systeem andere kleuren bedoeld worden. Ik heb mijn muur een bepaalde groentint gegeven, maar ambilight-technisch is daarmee de ervaring wel minder geworden.

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

DevBru schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:35:
Ik maakte op mijn Nvidia Shield een tijd lang gebruik van Hyperion Android Grabber, een Android app die Hyperion (ng) van beeldmateriaal kan voorzien. Dit zou ook op een Android TV moeten kunnen werken (eventueel sideloaden). Het werkte voor mij prima en stabiel, maar copyright protected content als Netflix e.d. valt hiermee niet uit te lezen. Je zult dan wel alsnog Hyperion ergens moeten draaien die je LEDs aanstuurt.

Nu ben ik inmiddels over op een HDMI (4k) Grabber en kan ik al mijn HDMI bronnen verwerken, inclusief Netflix.

• DevBru
MsG schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:49:
[...]

Ben benieuwd of dat gaat werken. Lijkt me sterk, want dan zou dit een eenvoudige manier zijn om Netflix content en dergelijke te capturen. Een gekleurde muur slaat het effect wel deels dood, want dan wordt bij heel veel kleuren alsnog rood weergeven, terwijl er dan vanuit het systeem andere kleuren bedoeld worden. Ik heb mijn muur een bepaalde groentint gegeven, maar ambilight-technisch is daarmee de ervaring wel minder geworden.
Ik verwacht er zelf ook niet al te veel van, maar voor €20 was het mij de gok wel waard :*) .

• DevBru
Puck schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:25:
[...]

Ik maakte op mijn Nvidia Shield een tijd lang gebruik van Hyperion Android Grabber, een Android app die Hyperion (ng) van beeldmateriaal kan voorzien. Dit zou ook op een Android TV moeten kunnen werken (eventueel sideloaden). Het werkte voor mij prima en stabiel, maar copyright protected content als Netflix e.d. valt hiermee niet uit te lezen. Je zult dan wel alsnog Hyperion ergens moeten draaien die je LEDs aanstuurt.

Nu ben ik inmiddels over op een HDMI (4k) Grabber en kan ik al mijn HDMI bronnen verwerken, inclusief Netflix.
Dus een Pi erbij dan waar Hyperion op draait? Klinkt ook nog wel interessant en niet al te ingewikkeld.

Weet je toevallig ergens een website of video met instructies?

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

DevBru schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:08:
[...]

Dus een Pi erbij dan waar Hyperion op draait? Klinkt ook nog wel interessant en niet al te ingewikkeld.

Weet je toevallig ergens een website of video met instructies?
Ik heb eigenlijk alle informatie van dit forum https://hyperion-project.org en https://docs.hyperion-project.org/. Er zijn nogal veel verschillende manieren/hardware configuraties mogelijk dus er is niet echt 1 tutorial.

• alesandro_46
Afgelopen tijd bezig geweest met het uitbreiden van de ambilight ervaring. Dit in combinatie met sfeerverlichting naast de tv. In onderstaande video het eindresultaat (bijna dan, de paal moet nog een likje verf krijgen).
De "sfeerverlichting" is individueel te regelen met deHyperion app en als er geen media afspeelt wordt dan wordt een statische kleur weergegeven. De voeding van de LED's zit achter een tijdschakelklok dus ze branden alleen in de avond.
In de beschrijving van de video heb ik een aantal instructies opgenomen.

Bij een eerdere proto had ik LED's zowel aan de voor- als achterkant. Op zich leuk voor sfeerverlichting maar verstorend bij het kijken van een film. Dat werd hem dus niet. Het diffuus maken van de voorste LED's was ook een grote uitdaging.

Daarna over gestapt op twee rijen LED's naar elkaar (de linker rij op de foto is onder een hoek op de paal gemonteerd zodat het licht verder verspreid). De LED's zitten op dezelfde hoogte en geven dezelfde kleur als de rechter rij van de tv (links op de foto)

De "lamp" zelf is een houten tafelpoot die ondersteboven staat op een MDF gefreesde voet.

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-03 08:30
Niet negatief bedoeld, maar veranderen de leds sneller dan het beeld zelf?

• alesandro_46
Chrisiesmit93 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:48:
Niet negatief bedoeld, maar veranderen de leds sneller dan het beeld zelf?
Klopt inderdaad, de leds veranderen een kleine fractie voordat het beeld dat doet. Dat viel me ook op nadat ik de video op 0.25x snelheid af speelde.
Binnenkort de vertraging eens goed zetten.

• Thalent
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-02 22:33
Iemand ervaring met deze? Een aantal jaren geleden heb ik zelf ambilight gemaakt via dit forum maar deze werkt helaas niet meer en voor dit bedrag kan ik de onderdelen niet zelf bestellen en in elkaar knutselen. Nu kan het zijn dat deze aanbieder rommel aanbiedt dus vandaar mijn vraag.

Laat maar AliExpress staat er vol mee zal daar eens rondkijken.

[Voor 7% gewijzigd door Thalent op 16-11-2020 14:27]

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee