RonJ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Ah dat is wel top! Ik heb "jouw" grabber namelijk ook besteld nav je eerdere post en had al even gewacht met bestellen van de "splitter met downscaler" omdat ik al vermoedde dat die niet nodig was.
Edit: Heb het volgende besteld, als eea eindelijk binnen is (ligt al ruim een week op een chinees vliegveld te wachten) zal ik even een nader verslagje van de ervaring ermee maken hier. Ik wil eea direct maar gezekerd hardwiren op de pi.
4K HDR TV:
-
4K USB Capture Card
-
HDMI 2.0b matrix switch
-
5V 20A PSU
-
5M APA102 strip
-
4-pin hoek koppelstukjes
- Een Pi2, HDMI kabels, DC-zekeringen, voedingsplugjes, etc. heb ik allemaal al liggen.
1080p set-up voor een 720p plasma:
-
4K USB Capture Card
-
1080p hdmi switch
-
3 pin hoekjes
- 4m WS2812b 5050 led strip (in bezit bij zo'n USB-setje, maar dat werkt dus niet met DRM-content.)
- 5V 10A voeding van het USB setje
- Ook een pi2
Hier inmiddels de meeste spullen wel ontvangen en aangesloten. Eea werkt na de nodige uurtjes afstellen nu zeer naar tevredenheid! Even per item wat bevindingen:
Scherm 1:
-
4K USB Capture Card
Deze capture card/grabber werkt hartstikke goed, ook met 60hz HDR en Chroma 4:2:2 werkt het allemaal perfect. Het grootste nadeel dat ik heb ondervonden is dat deze geen werkende CEC-passthrough heeft. Dat is in deze set-up geen probleem omdat de matrix switch 2 uitgangen heeft, maar wel even goed om te weten.
Deze kaart geeft gekleurde verticale strepen als ie geen signaal heeft, pas daarom de volgende instellingen toe voor de "signal detection", dan schakelt ie netjes uit of over op je background effect nadat je je bron uitschakelt.
Verder heb ik alles op auto laten staan, hardware brightness/hue/etc uit en software frame skipping op 1, zo blijft mn cpu op een pi3 netjes rond de 50%.
-
HDMI 2.0b matrix switch
De matrix switch werkt ook hartstikke goed, inclusief CEC. Het nadeel van dit exemplaar is dat ie niet automatisch van input kan switchen en dat je beide uitgangen afzonderlijk moet schakelen via de afstandsbediening. In mijn geval niet zo'n probleem voor die paar x per jaar dat ik naar de xbox schakel, maar als je dat wel wilt kan je beter een ander exemplaar nemen, al dan niet icm een splitter die de CEC nog doorgeeft.
-
5V 20A PSU
-
5M APA102 strip
Transformer en ledstrip werken perfect. De transformer is een goedkope meanwell kloon, maar werkt voorlopig prima en zonder hinderlijke piep- of bromtonen.
De ADA102 ledstrip (60/m) geeft echt een prachtig mooi licht, zonder dat je de individuele leds kan zien op de muur. Ik heb de strip voor de zekerheid over een laag isolatietape heengeplakt omdat de achterkant van mn tv deels van metaal is en ik de isolerende werking van die plakstrip niet langdurig vertrouw.
Ik heb deze strip trouwens direct op de Pi aangesloten via onderstaand schema en dat werkt geheel zonder problemen. Geen arduino, nodeMCU of level shifter bij nodig dus.
-
4-pin hoek koppelstukjes
Deze hoekstukjes bleken dus toch niet te passen. Bij de omschrijving van de ADA102 stond in een plaatje dat deze 10mm breed is, maar hij is 12mm (stond wel goed in de specs, had beter moeten kijken

), dus past ie er toch niet in. Ik heb uiteindelijk de boel maar gewoon gesoldeerd in de hoeken, waarbij ik de voeding bij de aansluiting/draden 2 kanten op laat lopen en in de tegenovergestelde hoek heb ik alleen de datalijnen doorverbonden. Zo verdeeld ie de benodigde 17A mooi over 2 routes, tot nu toe werkt dit helemaal perfect!
Je kan de voeding ook eerder op de strip aftakken, zodat je niet 4 draadjes in 12mm moet proppen, dat gaat een stuk makkelijker. Wat je ook kan doen (maar ik had de strip helaas al geknipt) is alleen het "hoek stripje" zelf een stukje afknippen en ertussen plakken, dat soldeert/vloeit dan heel makkelijk door, net of je 2 stukjes strip koppelt.
Ervaring:
Voor in de woonkamer werkt het vrijwel perfect nu en ik ben erg tevreden met deze oplossing. Ik ben nog wel iets aan het spelen met de kleurcalibratie en gammawaardes om het zo dicht mogelijk bij het beeld te krijgen, het kijkt iig heel erg prettig zo! Smoothing heb ik zoals onderstaand gezet, zodat je niet gek wordt in een autoreview in het bos oid, maar het ook weer niet teveel delay geeft (merged zo 4 of 2 frames (2/4 geskipt) op een 50hz signaal).
Scherm 2:
Voor de slaapkamer TV heb ik de WS2812B(30/m) set aangesloten. Helaas is de meegeleverde voeding niet 10 maar 5A en loopt de boel dus lekker te knipperen. Aansturing via hyperHDR werkt wel perfect, dat kastje voeg je toe als USB adalight en gaan. Na klagen over de voeding heb ik van wish wel al m'n geld teruggekregen, dus daarvoor nu maar een 10A meanwell besteld bij amazon, dan gaat het hopelijk wat beter. Wordt vervolgd.
Kan wel al stellen dat ik deze WS2812B ledstrip echt niet aanbeveel, 30 leds/m blijkt echt te weinig en qua kleuren klopt er ook vrij weinig van. Voor nu wel even prima zo, daar ik deze TV toch heel weinig gebruik en de achtergrond nog bruin geverfd is, maar er komen denk ik ook hier nog wel een keer ada102's op.
[
Voor 8% gewijzigd door
RonJ op 23-02-2021 15:00
]
All-electric.