Thalent schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:33: Iemand ervaring met deze? Een aantal jaren geleden heb ik zelf ambilight gemaakt via dit forum maar deze werkt helaas niet meer en voor dit bedrag kan ik de onderdelen niet zelf bestellen en in elkaar knutselen. Nu kan het zijn dat deze aanbieder rommel aanbiedt dus vandaar mijn vraag.
Laat maar AliExpress staat er vol mee zal daar eens rondkijken.
Ik heb er een op Ali besteld en met wat geluk komt die deze week nog aan.
Resultaten zal ik hier posten.
Ps. Je kan deze gebruiken met een app voor een Android device of met een computer programma, dat laatste geeft betere resultaten maar ik ga de app gebruiken aangezien ik het ga aansluiten op mijn Android TV.
Ik heb even een sparringspartner nodig: is DIY ambilight voor mij een leuke knutsel optie voor de kerstvakantie of heeft het eigenlijk geen nut zonder aanschaf van een alternatieve soundbar/receiver? Allereerst een tekening van m'n setup:
* Mijn sounbar heeft 1 hdmi in heeft en 1 hdmi-out-met-arc.
* Mijn tv heeft 2 hdmi in poorten en 1 hdmi in-met-arc.
Zoals ik 't begrijp gaat idealiter alle video middels een enkele kabel naar je tv. Zoals ik 't zie dat 't zou werken gaat alle media-apparatuur dan je receiver/soundbar in, waar vandaan er een enkele kabel naar de tv zou lopen. Een mogelijke concessie zou zijn bv. geen Ambilight te gebruiken als ik de ps4 gebruik.
Iemand een slimme suggestie?
ps. Ik ben aan het overwegen m'n tv abonnement te stoppen, in dat geval gaat de settopbox weg, maar dan kan ik nog altijd niet de PS4 én mediaspeler tegelijk aangesloten hebben.
Arie- schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:49:
Ik heb even een sparringspartner nodig: is DIY ambilight voor mij een leuke knutsel optie voor de kerstvakantie of heeft het eigenlijk geen nut zonder aanschaf van een alternatieve soundbar/receiver? Allereerst een tekening van m'n setup: [Afbeelding]
* Mijn sounbar heeft 1 hdmi in heeft en 1 hdmi-out-met-arc.
* Mijn tv heeft 2 hdmi in poorten en 1 hdmi in-met-arc.
Zoals ik 't begrijp gaat idealiter alle video middels een enkele kabel naar je tv. Zoals ik 't zie dat 't zou werken gaat alle media-apparatuur dan je receiver/soundbar in, waar vandaan er een enkele kabel naar de tv zou lopen. Een mogelijke concessie zou zijn bv. geen Ambilight te gebruiken als ik de ps4 gebruik.
Iemand een slimme suggestie?
ps. Ik ben aan het overwegen m'n tv abonnement te stoppen, in dat geval gaat de settopbox weg, maar dan kan ik nog altijd niet de PS4 én mediaspeler tegelijk aangesloten hebben.
Wordt inderdaad lastig zonder receiver, wat je ook nog zou kunnen overwegen is een HDMI switch.
@Arie- sommige tv's hebben een video out (via scart/composite of hdmi), je zou daar eens naar kunnen kijken zodat je deze output kunt gebruiken als bron voor je ambilight setup.
Als je tv android als besturingssysteem heeft kun je ook overwegen om een app op je tv te installeren die dit voor je regelt.
Ten slotte kun je nog een volledige kit aanschaffen die met een camera het beeld van je tv 'bekijkt' om zo een ledstrip van de benodigde informatie te voorzien.
Mijn bestelling is vandaag aangekomen, nog niet uitgebreid kunnen testen maar wel al even een witte achtergrond opgehangen op te testen of het verschil groot is. Een lichte achtergrond is duidelijk veel beter, op onderstaande fotos niet meteen duidelijk maar op mijn donker rode muur gaat veel van het effect verloren.
Tot dusver zeer tevreden van de resultaten, alleen 4K wil maar niet lukken. De video begint dan hopeloos te laggen. Ik denk dat de hardware van mijn TV niet goed genoeg is om 4K te streamen én heel het Ambilight gebeuren te behandelen.
Een betere oplossing is waarschijnlijk een Raspberry Pi met daarop Hyperion die het werk doet en de Hyperion app die het signaal doorstuurt naar de Pi.
Volgende stap is dus op zoek naar een Pi.
Voor iemand die geen 4K kijkt voldoet dit setje op eerste zicht wel prima.
Update waarschijnlijk ergens volgende week.
[Voor 5% gewijzigd door DevBru op 19-11-2020 22:55]
Hier ook al een korte video van enkele standaard Ambilight testbeelden.
Zoals je kan zien, ondanks de minder goede opnamekwaliteit, is het resultaat van de Ambilight zeker niet slecht.
DevBru schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:50:
Mijn bestelling is vandaag aangekomen, nog niet uitgebreid kunnen testen maar wel al even een witte achtergrond opgehangen op te testen of het verschil groot is. Een lichte achtergrond is duidelijk veel beter, op onderstaande fotos niet meteen duidelijk maar op mijn donker rode muur gaat veel van het effect verloren.
Tot dusver zeer tevreden van de resultaten, alleen 4K wil maar niet lukken. De video begint dan hopeloos te laggen. Ik denk dat de hardware van mijn TV niet goed genoeg is om 4K te streamen én heel het Ambilight gebeuren te behandelen.
Een betere oplossing is waarschijnlijk een Raspberry Pi met daarop Hyperion die het werk doet en de Hyperion app die het signaal doorstuurt naar de Pi.
Volgende stap is dus op zoek naar een Pi.
Voor iemand die geen 4K kijkt voldoet dit setje op eerste zicht wel prima.
Zelf heb ik een NUC8i3BEH met 3 philips playbars achter de tv,Nuc draait kodi met netflix addon en prime addon .
De Philips app erop gezet Hue sync voor windows en dat werkt super.
Dus Netflix en Prime werken nu ook met amblight zelfs 4k hdr.
De sync box kost 250 euro en dan heb je geen amblight bij netflix en prime.
Dus maar een nuc gekocht voor hetzelfde geld en daar werkt wel alles op.
DevBru schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:52:
Hier ook al een korte video van enkele standaard Ambilight testbeelden.
Zoals je kan zien, ondanks de minder goede opnamekwaliteit, is het resultaat van de Ambilight zeker niet slecht.
Ziet er erg goed uit. Mbt die set die je besteld had: heb je de 30 of 60 led variant besteld?
En vooral uit eigen nieuwsgierigheid; wat is het stroomverbruik van zo'n setje eigenlijk? Als je het weet ben ik ook wel benieuwd naar de lengte, om een idee voor mezelf te krijgen als ik zoiets bestel.
Het werkt in ieder geval met prismatek/ambibox volgens de site. Kan me van een ver verleden nog herrineren dat ik daar zeer tevreden over ben.
Ziet er erg goed uit. Mbt die set die je besteld had: heb je de 30 of 60 led variant besteld?
En vooral uit eigen nieuwsgierigheid; wat is het stroomverbruik van zo'n setje eigenlijk? Als je het weet ben ik ook wel benieuwd naar de lengte, om een idee voor mezelf te krijgen als ik zoiets bestel.
Het werkt in ieder geval met prismatek/ambibox volgens de site. Kan me van een ver verleden nog herrineren dat ik daar zeer tevreden over ben.
Ik heb de 30 led variant, die voldoet voor mij wel eigenlijk, van het stroomverbruik heb ik absoluut geen idee maar dat zal wel niet al te hoog zijn vermoed ik.
Ik heb de 4 meter variant voor een 55" tv en ik had nog een klein stukje leds over.
@DevBru Heel erg bedankt voor de tip van AliExpress. Inmiddels de kit al op de monitor van de vriendin en de TV geinstalleerd. Het werkt voortreffelijk! Later vandaag zal ik in ieder geval van de monitor nog even een filmpje doorsturen.
Het verbruik heb ik nog niet gemeten, maar zowel de TV als de PC set werden geleverd met een 5v 6A voeding. zeker met de PC set ga ik eens kijken of ik niet gewoon aan de slag kan gaan met een USB to barrel connector, en de set kan poweren door middel van de USB aansluiting op de PC.
(Er zijn 89 resp 255 leds verbonden)
Beiden zijn 60 LED/m varianten. Filmpjes zal ik later in deze post wel plaatsen. Er komt in ieder geval een gigantische bak licht vanaf.
[Voor 3% gewijzigd door scoobs op 24-12-2020 12:00]
Maar geen idee of HDMI-CEC blijft werken en de grabber uberhaupt zal werken. Grabber zou 60hz moeten ondersteunen met een output van 1080p (wat prima is).
[Voor 48% gewijzigd door renedis op 27-12-2020 14:53]
Maar geen idee of HDMI-CEC blijft werken en de grabber uberhaupt zal werken. Grabber zou 60hz moeten ondersteunen met een output van 1080p (wat prima is).
Ik gebruik deze relatief goedkope grabber (welke overigens geen USB 3.0 is ondanks dat deze zo geadverteerd wordt). Ik gebruik wel enkel de input via de monitor port van mijn Denon X3700H receiver, dus geen losse splitter en geen scherm eraan. Werkt prima voor al mijn content, inclusief 4K HDR 60Hz.
Daarvoor heb ik ook een grabber geprobeerd die vergelijkbaar is wat jij deelt (van rond de 15 euro), maar die werkte niet met 4K HDR content.
Ben wel geintereseerd geraakt dit te installeren op mijn tv. Nu was ik even naar mijn receiver aan het kijken (ik heb al mijn signalen via de hdmi output van de receiver lopen) en deze heeft ook een 2e monitor out, alleen is deze geen hdmi maar composiet.
Het gaat om de pricewatch: Denon AVR-X1200W, mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze receiver en of deze composiet uitgang altijd 'aan' staat en ik dus geen resolutie hoef op te offeren zodra ik daar iets op aansluit, heb in de handleiding en in de instellingen van de receiver gekeken en kon daar maar weinig over vinden eigenlijk. Want mocht dat werken kan ik gewoon zo'n ding kopen lijkt me en hoef ik niet met splitters aan de gang, of raden jullie wat anders aan?
@Bartske waarschijnlijk niet, denk dat het alleen is voor de aangesloten apparaten op component. HDMI naar component omzetten zal ie wel niet doen ivm omzeilen copyright protectie (want stel je voor dat je zelf een dvd ript via de component uitgang...)
Heeft je tv geen component ingang? Dan kun je het zelf eerst testen.
[Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-12-2020 15:22]
CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:21:
@Bartske waarschijnlijk niet, denk dat het alleen is voor de aangesloten apparaten op component. HDMI naar component omzetten zal ie wel niet doen ivm omzeilen copyright protectie (want stel je voor dat je zelf een dvd ript via de component uitgang...)
Heeft je tv geen component ingang? Dan kun je het zelf eerst testen.
Ja dat lijkt me wel logisch wat je zegt. Kan het zelf niet proberen helaas vanwege een afwezigheid van een component kabel Tijdje geleden dat ik die gebruikt heb.
Ik maakte op mijn Nvidia Shield een tijd lang gebruik van Hyperion Android Grabber, een Android app die Hyperion (ng) van beeldmateriaal kan voorzien. Dit zou ook op een Android TV moeten kunnen werken (eventueel sideloaden). Het werkte voor mij prima en stabiel, maar copyright protected content als Netflix e.d. valt hiermee niet uit te lezen. Je zult dan wel alsnog Hyperion ergens moeten draaien die je LEDs aanstuurt.
Nu ben ik inmiddels over op een HDMI (4k) Grabber en kan ik al mijn HDMI bronnen verwerken, inclusief Netflix.
heb je in je setup iets moeten solderen ? want dat is het enige wat me tegen houd
Kwam via LG OLED topic hier terecht dus dacht even een vraagje stellen..
Wat zijn m'n opties om ambient lightning achter m'n LG CX te hebben dat synchroniseert met m'n beeld? Dus in WebOS apps, TV, PS5, PC etc..
Hue is onhandig en duur en de demo vond ik niet echt denderend, wil eigenlijk dat het een led strip is..
Hier precies dezelfde vraag eigenlijk Ik heb een 55" CX en wil geen aparte PC o.i.d. nodig hebben (Pi is uiteraard prima, indien mogelijk). Ik zou heel graag van een ervaren gebruiken willen horen wat de mogelijkheden zijn, waarvoor bij voorbaat hartstikke bedankt!
PSN: psnprofiles.com/GregNL76 PS1, PS2, PS3, PS4, PS4 Pro, PS5 (Disk Edition), PSP, PS Vita, PSVR en meer consoles! :p
Kwam via LG OLED topic hier terecht dus dacht even een vraagje stellen..
Wat zijn m'n opties om ambient lightning achter m'n LG CX te hebben dat synchroniseert met m'n beeld? Dus in WebOS apps, TV, PS5, PC etc..
Hue is onhandig en duur en de demo vond ik niet echt denderend, wil eigenlijk dat het een led strip is..
Toevallig zit ik een beetje in dezelfde situatie.. Ik heb de LG C8 , en zou hier ook graag zelf 'ambilight' achter willen knutselen.
Wat ik op mijn verdiepingstocht toe nu toe heb begrepen, is dat er verschillende systemen met bijpassend prijskaartje op te markt zijn.
Je geeft zelf al aan , dat Hue onhandig en duur is, dus de HUE synx box valt al af.. (schijnt ook tegen te vallen).
Om je verlichting / systeem mee te laten kleuren met het beeld op tv, moet het systeem wel weten wát er op het scherm wordt weergegeven. Sommige ambilight producten maken daarom gebruik van een camera , die je dus of aan het plafond / achterin de kamer / boven op de tv moet plaatsen, die het beeld dus filmt en daarop de verlichting aanstuurt. Ook niet echt praktisch / mooi vind ik zelf, en de kleuren schijnen ook vaak best af te wijken.
Laatste optie is dus via een HDMI grabber, die waarbij je het beeld via tussenweg 'aftapt' , die vervolgens laat verwerken door een nuc / pi, met daarop hyperion, die via een controller je verlichting aanstuurt.
Mijn inziens de beste keuze, enige nadeel is dus dat je enkel dit toe kunt passen op hdmi input van je tv (ps5 / ziggo next / smartbox / nvidia schield etc etc ) en dus niet bij geintergreerde zaken zoals de WEBOS apps of andere interne spelers. Je zou dit voor netflix bijv kunnen oplossen door niet de netflix app van LG zelf te pakken maar bijv via een mediabox te laten lopen..
Succes met het verdiepen.. Ik heb inmiddels ook al vastgesteld dat het DIY ambilight rabbitshole behoorlijk diep gaat!
Laatste optie is dus via een HDMI grabber, die waarbij je het beeld via tussenweg 'aftapt' , die vervolgens laat verwerken door een nuc / pi, met daarop hyperion, die via een controller je verlichting aanstuurt.
Mijn inziens de beste keuze, enige nadeel is dus dat je enkel dit toe kunt passen op hdmi input van je tv (ps5 / ziggo next / smartbox / nvidia schield etc etc ) en dus niet bij geintergreerde zaken zoals de WEBOS apps of andere interne spelers. Je zou dit voor netflix bijv kunnen oplossen door niet de netflix app van LG zelf te pakken maar bijv via een mediabox te laten lopen..
Succes met het verdiepen.. Ik heb inmiddels ook al vastgesteld dat het DIY ambilight rabbitshole behoorlijk diep gaat!
Precies en volgens mij is de hdmi grabber ook echt voor 1 hdmi input bedoeld dus ps5 of mediabox of pc enz.. denk ik..?
Precies en volgens mij is de hdmi grabber ook echt voor 1 hdmi input bedoeld dus ps5 of mediabox of pc enz.. denk ik..?
Ik heb er een 4 poort HDMI switch tussen werkt perfect met PlayStation, ziggo next, Apple TV en een Android box. Mijn grabber heeft een in en uitgang dus werkt allemaal top
Ik heb er een 4 poort HDMI switch tussen werkt perfect met PlayStation, ziggo next, Apple TV en een Android box. Mijn grabber heeft een in en uitgang dus werkt allemaal top
Ik maak ook gebruik van een HDMI switch. 😁
Zou je mij kunnen vertellen welke hardware jij precies gebruikt, zodat ik kan kijken of ik jouw setup hier na kan gaan bouwen? Thanks alvast!!
PSN: psnprofiles.com/GregNL76 PS1, PS2, PS3, PS4, PS4 Pro, PS5 (Disk Edition), PSP, PS Vita, PSVR en meer consoles! :p
Moet normaal gezien zeker werken met de Nvidia Shield, dan moet je die app gewoon op de Shield zetten en de leds aansluiten op de shield ipv de TV.
Behalve dan dat het vrijwel zeker niet gaat werken met DRM Protected content als Netflix, Disney+, NPO en eigenlijk alle andere streaming diensten. Dan hou je Kodi, Plex, Youtube en dergelijke over.
Leuk, maar dan is een HDMI grabber (met eventuele splitters) toch een betere oplossing. Heb zelf ook tijdje via software op mijn Shield leds aangestuurd maar je wilt dan ook gewoon dat ALLE content werkt Gebruik nu dan dus ook een HDMI Grabber.
Ik heb via Amazon een setje besteld voor pak en beet 30 euro.
Werkt opzich best redelijk voor de prijs, alleen zoals eerder aangegeven werkt netflix en disney+ etc niet. YouTube daarintegen wel en ook via Kodi werkt het gewoon.
Ben nu toch wel benieuwd om zelf een setup te maken, is er iemand die mij tips kan geven bij het samenstellen er van?
Ik heb een receiver met 2 uitgangen en tevens component uitgang.
Dus een splitter lijkt me overbodig.
Ik moet wel HDR content en Dolby vision kunnen behouden als dat even kan 😇
Zou je mij kunnen vertellen welke hardware jij precies gebruikt, zodat ik kan kijken of ik jouw setup hier na kan gaan bouwen? Thanks alvast!!
Ik ben nu voor het werk in het buitenland, als ik er weer ben zal ik alles hier plaatsen
Sonny87 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 03:54:
Ik heb via Amazon een setje besteld voor pak en beet 30 euro.
Werkt opzich best redelijk voor de prijs, alleen zoals eerder aangegeven werkt netflix en disney+ etc niet. YouTube daarintegen wel en ook via Kodi werkt het gewoon.
Ben nu toch wel benieuwd om zelf een setup te maken, is er iemand die mij tips kan geven bij het samenstellen er van?
Ik heb een receiver met 2 uitgangen en tevens component uitgang.
Dus een splitter lijkt me overbodig.
Ik moet wel HDR content en Dolby vision kunnen behouden als dat even kan 😇
voor de verlichting heb ik een 5 meter ws2812b strip 60led per meter bij btf lightning op ali besteld.
Deze word aangestuurd via een NodeMCU geflashed met WLED. Tussen de data lijn en de nodemcu heb ik een 470r weerstandje gemaakt omdat ik lichte flikkering in de leds had dat is nu verledentijd.
Om Lag te voorkomen heb ik de resolutie in Hyperion bij screencapturing staan op 640 X 480 daar merk je tijdens het kijken niks van en de grabber heeft een max output van 1080P naar usb dus heb ook geen problemen met HDR dat gaat gewoon door naar de tv maar niet naar hyperion (is voor de beleving ook niet nodig).
Om er voor te zorgen dat de leds genoeg power krijgen heb ik een 5v 20 amp (100watt) voeding die dus de strip en de Nodemcu voedt.
Kan het niet helemaal terugvinden in het forum (OF ik ik zoek niet goed) maar kun je nu van je receiver(Onkyo TX-NR656) de ''hdmi out sub'' gebruikt om via een usb grabber zoals de link hieronder te werken.
Want dan heb ik namelijk geen ''splitter'' nodig
Kan het niet helemaal terugvinden in het forum (OF ik ik zoek niet goed) maar kun je nu van je receiver(Onkyo TX-NR656) de ''hdmi out sub'' gebruikt om via een usb grabber zoals de link hieronder te werken.
Want dan heb ik namelijk geen ''splitter'' nodig
Ik gebruik mijn monitor out van mijn Denon X3700H hiervoor en dat werkt prima. Enige nadeel is dat beide outputs altijd hetzelfde moeten zijn: dus als jij naar je TV 4k 60hz HDR stuurt, dan is dat ook het signaal wat je HDMI grabber ontvangt (en moet ondersteunen, anders werkt dat dus ook niet op je TV). Hierdoor werkt in mijn geval Dolby Vision bijvoorbeeld niet meer (maar HDR10 wel).
Ik gebruik mijn monitor out van mijn Denon X3700H hiervoor en dat werkt prima. Enige nadeel is dat beide outputs altijd hetzelfde moeten zijn: dus als jij naar je TV 4k 60hz HDR stuurt, dan is dat ook het signaal wat je HDMI grabber ontvangt (en moet ondersteunen, anders werkt dat dus ook niet op je TV). Hierdoor werkt in mijn geval Dolby Vision bijvoorbeeld niet meer (maar HDR10 wel).
Qua grabber twijfel ik weer heel erg. Ik weet dat de EZCAP 269 werkt, maar volgens mij moet deze ook werken: https://nl.aliexpress.com/item/4000955932869.html en die is een stuk goedkoper. Ik krijg het alleen niet helemaal duidelijk.
[Voor 8% gewijzigd door Alaksandus op 10-01-2021 15:23]
Qua grabber twijfel ik weer heel erg. Ik weet dat de EZCAP 269 werkt, maar volgens mij moet deze ook werken: https://nl.aliexpress.com/item/4000955932869.html en die is een stuk goedkoper. Ik krijg het alleen niet helemaal duidelijk.
Als je de meerdere HDMI outs (via monitor) gebruikt van een receiver, dan worden al je outputs gelimiteerd tot het apparaat met de minste mogelijkheden. Dus als het apparaat op monitor 1 geen Dolby Vision ondersteund, dan zal het apparaat op main HDMI out ook niet gedetecteerd worden alsof deze Dolby Vision ondersteuning heeft, ondanks dat dit apparaat dat wellicht WEL ondersteund.
Hetzelfde geld voor resolutie, refresh rate, alles. Als je HDMI grabber bijv geen 4K ondersteund, zul je dit dus ook niet op je TV kunnen outputten via deze weg. Hier zul je dan echt een speciale splitter voor moeten gebruiken die een signaal naar 2 verschillende resoluties e.d. kan omzetten (en ook die zal HDR/DV niet correct kunnen omzetten naar SDR, alhoewel sommige duurdere dat geloof ik wel kunnen).
De HDMI grabber die ik gebruik ondersteund echter wel 4k 60hz HDR, maar geen Dolby Vision (ik ken sowieso geen HDMI grabbers die wel DV ondersteunen). Je kunt door middel van een HDMI CEC cloner overigens wel Dolby Vision ondersteuning forceren, maar het beeld wat dan binnenkomt in de HDMI Grabber die ik gebruik is dan in rare kleuren (roze en groen) en onbruikbaar.
Als laatste ondersteund Linux geen verwerking van HDR (en Hyperion dus ook niet). Ik gebruik een fork van Hyperion, genaamd HyperHDR die door middel van software tone-mapping een HDR signaal kan omzetten naar SDR waardoor de Ambilight bij HDR toch nog soort van werkt. Zonder dit is een HDR signaal qua kleuren erg dof en dit zie je terug in je Ambilight.
Dit laatste kan wellicht ook via een splitter worden omgezet, heb ik verder geen ervaring mee.
Als je de meerdere HDMI outs (via monitor) gebruikt van een receiver, dan worden al je outputs gelimiteerd tot het apparaat met de minste mogelijkheden. Dus als het apparaat op monitor 1 geen Dolby Vision ondersteund, dan zal het apparaat op main HDMI out ook niet gedetecteerd worden alsof deze Dolby Vision ondersteuning heeft, ondanks dat dit apparaat dat wellicht WEL ondersteund.
Hetzelfde geld voor resolutie, refresh rate, alles. Als je HDMI grabber bijv geen 4K ondersteund, zul je dit dus ook niet op je TV kunnen outputten via deze weg. Hier zul je dan echt een speciale splitter voor moeten gebruiken die een signaal naar 2 verschillende resoluties e.d. kan omzetten (en ook die zal HDR/DV niet correct kunnen omzetten naar SDR, alhoewel sommige duurdere dat geloof ik wel kunnen).
De HDMI grabber die ik gebruik ondersteund echter wel 4k 60hz HDR, maar geen Dolby Vision (ik ken sowieso geen HDMI grabbers die wel DV ondersteunen). Je kunt door middel van een HDMI CEC cloner overigens wel Dolby Vision ondersteuning forceren, maar het beeld wat dan binnenkomt in de HDMI Grabber die ik gebruik is dan in rare kleuren (roze en groen) en onbruikbaar.
Als laatste ondersteund Linux geen verwerking van HDR (en Hyperion dus ook niet). Ik gebruik een fork van Hyperion, genaamd HyperHDR die door middel van software tone-mapping een HDR signaal kan omzetten naar SDR waardoor de Ambilight bij HDR toch nog soort van werkt. Zonder dit is een HDR signaal qua kleuren erg dof en dit zie je terug in je Ambilight.
Dit laatste kan wellicht ook via een splitter worden omgezet, heb ik verder geen ervaring mee.
Ok duidelijk. Dan moet ik Dolby Vision denk ik maar afschrijven. Ik had HyperHDR al gevonden (en geïnstalleerd). Maar ik heb een verkeerde grabber. Dus ik ga een nieuwe bestellen.
Eens kijken of ik de monitor uitgang op de receiver kan uitschakelen via HA. Op die manier kan ik altijd nog Dolby Vision kijken als ik echt zou willen..
Puck schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:32:
[...]
Je kunt door middel van een HDMI CEC cloner overigens wel Dolby Vision ondersteuning forceren, maar het beeld wat dan binnenkomt in de HDMI Grabber die ik gebruik is dan in rare kleuren (roze en groen) en onbruikbaar.
Doe je dit met software? En zo ja, schakelt dit automatisch van SDR naar HDR o.b.v. de afgespeelde content? Lijkt mij namelijk omslachtig als je dit elke keer handmatig moet wijzigen als je iets in HDR wilt kijken.
Als laatste ondersteund Linux geen verwerking van HDR (en Hyperion dus ook niet). Ik gebruik een fork van Hyperion, genaamd HyperHDR die door middel van software tone-mapping een HDR signaal kan omzetten naar SDR waardoor de Ambilight bij HDR toch nog soort van werkt.
Bedankt voor de tip, dit was voor mij de reden om hier nog niet aan te beginnen.
Hoe is je ervaring hiermee? Is het acceptabel of kan het qua kleur nog wel eens afwijken?
B.O.C.K schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:09:
Doe je dit met software? En zo ja, schakelt dit automatisch van SDR naar HDR o.b.v. de afgespeelde content? Lijkt mij namelijk omslachtig als je dit elke keer handmatig moet wijzigen als je iets in HDR wilt kijken.
Ik schakel automatisch tussen HDR/SDR via Home Assistant door het signaal van mijn Denon receiver uit te lezen. HyperHDR kan dit zelf (nog) niet. Je kunt hier vinden hoe ik dat doe.
B.O.C.K schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:09:
Bedankt voor de tip, dit was voor mij de reden om hier nog niet aan te beginnen.
Hoe is je ervaring hiermee? Is het acceptabel of kan het qua kleur nog wel eens afwijken?
Eigenlijk vooral bij hele donkere scenes is de ambilight soms teveel groen, maar dit gebeurd ook soms bij SDR content en moet ik eigenlijk iets beter calibreren. Niet storend genoeg (vooralsnog) om te doen
Gisteravond heb ik alles bij Ali besteld. 5m APA102 LED strip, 20A voeding, HDMI grabber, connectors en kabels.
Ik had al een testje gedaan met 1m strip en kwam er dus achter dat ik een andere HDMI grabber moest hebben. Ik wist niet dat de 2e monitor out van mij receiver ervoor zou zorgen dat 4k terug geschaald werd (kon nog wel geforceerd) en HDR niet meer zou werken.
Hopelijk begin februari alles in elkaar zetten en draait 't een beetje
Ik had al een testje gedaan met 1m strip en kwam er dus achter dat ik een andere HDMI grabber moest hebben. Ik wist niet dat de 2e monitor out van mij receiver ervoor zou zorgen dat 4k terug geschaald werd (kon nog wel geforceerd) en HDR niet meer zou werken.
Hopelijk begin februari alles in elkaar zetten en draait 't een beetje
Welke grabber heb je besteld ?
Ik zoek ook nog een grabber met ondersteuning voor 4K / HDR / HDMI-input
Uiteraard. Ik merk dat het vooral lastig is om de juiste HDMI grabber te vinden die ook met HDR werkt. HyperHDR had ik al op het forum van Hyperion gevonden. Het is nu nog een fork van Hyperion. Hopelijk wordt het in de toekomst samengevoegd want je kan bijna niet meer om HDR heen als je het mij vraagt :-P
Ik heb een nieuwe TV. Hiervoor een Philips met ambilight. Helaas heeft mijn nieuwe TV geen ambilight, een hate it or love it functie die bij mij in de 'love it' categorie zit. Zodoende ben ik mij ook aan het verdiepen in DIY alternatieven. Ik heb mij al enigzins verdiept, maar er is een tweetal vragen wat ik op dit moment heb:
1. Ik zie hier de toepassing van een HDMI splitter voorbij komen. Waarom een HDMI splitter? Is dat om een HDMI signaal van een bron (Xbox bv.) te splitten naar bijvoorbeeld TV en de HDMI Grabber voor ambilight?
2. De HDMI grabbers variëren enorm van prijs en bepaalde goedkope oplossingen hebben een mooi Ambilight resultaat, bijvoorbeeld de setup van @DevBru . Mijn (noob) vraag: wat doet een HDMI grabber met de kwaliteit van je video signaal? Gaat de kwaliteit van je beeld niet verloren als je een beeld signaal via een hoogwaardige HDMI kabel via een goedkope HDMI grabber je TV in stuurt?
Ik heb een nieuwe TV. Hiervoor een Philips met ambilight. Helaas heeft mijn nieuwe TV geen ambilight, een hate it or love it functie die bij mij in de 'love it' categorie zit. Zodoende ben ik mij ook aan het verdiepen in DIY alternatieven. Ik heb mij al enigzins verdiept, maar er is een tweetal vragen wat ik op dit moment heb:
1. Ik zie hier de toepassing van een HDMI splitter voorbij komen. Waarom een HDMI splitter? Is dat om een HDMI signaal van een bron (Xbox bv.) te splitten naar bijvoorbeeld TV en de HDMI Grabber voor ambilight?
2.
Exactemundo. Anders kan je geen bronnen naar je Ambilight sturen.
De HDMI grabbers variëren enorm van prijs en bepaalde goedkope oplossingen hebben een mooi Ambilight resultaat, bijvoorbeeld de setup van @DevBru . Mijn (noob) vraag: wat doet een HDMI grabber met de kwaliteit van je video signaal? Gaat de kwaliteit van je beeld niet verloren als je een beeld signaal via een hoogwaardige HDMI kabel via een goedkope HDMI grabber je TV in stuurt?
Knappe jongen die een digitaal signaal kan verlagen of verhogen in kwaliteit. Een 1 is een 1 en een 0 is een 0. Gaat dat echt fout dan heb je meer problemen dan 'verloren kwaliteit'.
Je moet er wel om denken dat je een HDMI-grabber neemt die de goede resoluties aankan. Bedenk wel dat je alsnog alle interne processen van je TV niet kan 'capturen' naar een Ambilight-apparaat, zoals interne Netflix en andere tv-kijk apps.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
MsG schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:58:
[...]
Knappe jongen die een digitaal signaal kan verlagen of verhogen in kwaliteit. Een 1 is een 1 en een 0 is een 0. Gaat dat echt fout dan heb je meer problemen dan 'verloren kwaliteit'.
Je moet er wel om denken dat je een HDMI-grabber neemt die de goede resoluties aankan. Bedenk wel dat je alsnog alle interne processen van je TV niet kan 'capturen' naar een Ambilight-apparaat, zoals interne Netflix en andere tv-kijk apps.
Yes, de interne TV bronnen kan ik wel vergeten inderdaad. Wat ik bedoelde met kwaliteitsverlies, ik las hier in de topic HDR en 4K beelden niet helemaal soepel gaat. Ik zou het namelijk zonde vinden als ik een bepaalde beeldkwaliteit vanuit mijn Xbox output, welke de HDMI grabber in gaat en die HDMI grabber dat niet volledig kan verwerken, waardoor de HDMI grabber een 'minder' signaal naar de TV stuurt.
Zoals je ziet reikt mijn kennis over videobeelden niet bijster ver, maar als er zaken zijn waar ik op moet letten dan hou ik mij graag aanbevolen
---------------
Oke, ik heb even een overzichtje getekend. Als ik het goed begrijp, is dit zo'n beetje het schema:
Ik geloof wel dat ik een goeie splitter kan vinden die lossless beeld doorgeeft naar de TV. De vertakking naar de grabber is denk ik het meest spannende. Daar heb je als ik het goed begrijp twee opties:
- Je vindt een grabber die je 4k HDR beeld kan vertalen naar 'Ambilight'
- Je vindt een grabber die 1080p beeld kan vertalen naar 'Ambilight', waarbij je eerst je 4K HDR bron moet downscalen.
Die splitter vertakt een 4k 60Hz HDR video naar: 1x 1080p 60Hz HDR en 4k 60 Hz HDR. Zo heb je geen aparte downscaler nodig.
-----------------------
Nog een dit: wat zijn volgens jullie de nadelen van de Hue Sync box? Mijn voornaamste reden is dat ik naar een goedkopere oplossing zoek. Dat zie ik hier ook, dat men deelt dat het duur is. Maar zie ook dat mensen het als onhandig bestempelen. Wat is er onhandig aan? Zijn er ook technische argumenten om een DIY alternatief te bouwen?
[Voor 40% gewijzigd door HollovVpo1nt op 13-01-2021 10:11]
2. De HDMI grabbers variëren enorm van prijs en bepaalde goedkope oplossingen hebben een mooi Ambilight resultaat, bijvoorbeeld de setup van @DevBru . Mijn (noob) vraag: wat doet een HDMI grabber met de kwaliteit van je video signaal? Gaat de kwaliteit van je beeld niet verloren als je een beeld signaal via een hoogwaardige HDMI kabel via een goedkope HDMI grabber je TV in stuurt?
Het systeem dat ik gebruik gaat niet via een HDMI grabber maar via een Android app die op mijn Android TV staat.
Behalve dan dat het vrijwel zeker niet gaat werken met DRM Protected content als Netflix, Disney+, NPO en eigenlijk alle andere streaming diensten. Dan hou je Kodi, Plex, Youtube en dergelijke over.
Leuk, maar dan is een HDMI grabber (met eventuele splitters) toch een betere oplossing. Heb zelf ook tijdje via software op mijn Shield leds aangestuurd maar je wilt dan ook gewoon dat ALLE content werkt Gebruik nu dan dus ook een HDMI Grabber.
Ik kijk gewoon al mijn content legaal via Kodi, werkt dus prima.
Als je dat niet wil dan ben je er inderdaad minder mee.
[Voor 4% gewijzigd door DevBru op 14-01-2021 13:57]
Gaat de kwaliteit van je beeld niet verloren als je een beeld signaal via een hoogwaardige HDMI kabel via een goedkope HDMI grabber je TV in stuurt?
Welnee. HDMI is digitaal, niet analoog. Er zijn echt geen noemenswaardige verschillen tussen de grabbers, het principe is allemaal hetzelfde. Enige grote verschil wat ik mij kan bedenken hierin is de kwaliteit van de grabbers zelf (materialen en software) waardoor de ene grabber 1080 op 30fps en de andere 4k op 60fps zijn werk doet.
Voor ambilight niet echt een serieus probleem, en lijkt het mij dat je daarvoor net zo makkelijk de goedkopere optie kan gebruiken om je ambilight aan te sturen. Voor op je TV gebruik je toch pass-through of een splitter.
[Voor 4% gewijzigd door Cybergamer op 14-01-2021 16:02]
Welnee. HDMI is digitaal, niet analoog. Er zijn echt geen noemenswaardige verschillen tussen de grabbers, het principe is allemaal hetzelfde. Enige grote verschil wat ik mij kan bedenken hierin is de kwaliteit van de grabbers zelf (materialen en software) waardoor de ene grabber 1080 op 30fps en de andere 4k op 60fps zijn werk doet.
Voor ambilight niet echt een serieus probleem, en lijkt het mij dat je daarvoor net zo makkelijk de goedkopere optie kan gebruiken om je ambilight aan te sturen. Voor op je TV gebruik je toch pass-through of een splitter.
Helder. Dan ga ik wel voor de goedkope setup van Output -> Splitter -> Split naar grabber / split naar TV
Denk dat de prijzen van een dergelijke setup wel zo laag zijn dat ik er even mee kan klooien.
[Voor 56% gewijzigd door HollovVpo1nt op 14-01-2021 16:37]
Iemand die deze Ambilight gebruikt icm een computer? Lijkt me wel leuk om enkele strips achter m'n monitor te hangen, werkt dit ook bij games (neem aan van wel)?
Ik had zelf dit gevonden via forum maar ik twijfel of dit wel de makelijkste en juiste manier is. [Afbeelding]
Welke componenten heb ik nodig om dit te realiseren. (ik wil graag bestellen via AliEpxress)
liefst met links naar nodige componenten
Ik hoor graag van jullie
Goedemiddag, dat setje van ali werkt alleen met een usb aansluiting op je pc of tv. dit gaat niet samen met je grabber.
Je kan het beste een losse strip ws2812b bestellen op ali en een raspberry pi kopen en daar de software hyperion op zetten. in mijn post van 9 januari staan ook de youtube tutorials en de links waar ik het besteld heb, de raspberry pi heb ik hier besteld https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-4-model-b-2gb.
Ik heb zelf voor wled gekozen met een nodemcu controller maar je kan de ledstrip ook rechtstreeks aansluiten op de gpio 18 pin van de raspberry.
[Voor 18% gewijzigd door Hurricane78 op 30-01-2021 13:44]
Goedemiddag, dat setje van ali werkt alleen met een usb aansluiting op je pc of tv. dit gaat niet samen met je grabber.
Je kan het beste een losse strip ws2812b bestellen op ali en een raspberry pi kopen en daar de software hyperion op zetten. in mijn post van 9 januari staan ook de youtube tutorials en de links waar ik het besteld heb, de raspberry pi heb ik hier besteld https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-4-model-b-2gb.
Ik heb zelf voor wled gekozen met een nodemcu controller maar je kan de ledstrip ook rechtstreeks aansluiten op de gpio 18 pin van de raspberry.
Ok ik snap je werkwijze.
Maar ik heb mijn tv aan de wand hangen zonder kabels in het zicht.
Nu wil ik zo weinig mogelijk extra componenten gaan gebruiken.
Wel via de Nvidia shield.
Ok ik snap je werkwijze.
Maar ik heb mijn tv aan de wand hangen zonder kabels in het zicht.
Nu wil ik zo weinig mogelijk extra componenten gaan gebruiken.
Wel via de Nvidia shield.
Dan is de draadloze optie met WLED de beste oplossing, zelf heb ik ook de tv aan de wand hangen dan hoef je er alleen maar een voeding en natuurlijk een nodemcu achter te hangen.
Dan is de draadloze optie met WLED de beste oplossing, zelf heb ik ook de tv aan de wand hangen dan hoef je er alleen maar een voeding en natuurlijk een nodemcu achter te hangen.
Die controller wat bij de WLED zit is die ook goed dan. Of heb ik persé die NOD controller nodig.
En hoe zit dat met PI kan ik het niet op de Shield zetten.
Die controller wat bij de WLED zit is die ook goed dan. Of heb ik persé die NOD controller nodig.
En hoe zit dat met PI kan ik het niet op de Shield zetten.
Wled is puur de software, die flash je op een nodemcu bordje werkt hier al maanden feilloos.
Je hangt je videograbber aan de Pi vast.
Ik heb zelf een ziggo next een ps4 en een nvidia shield gekoppeld aan de hdmi hub die dus 1 kanaal uit stuurt
naar de video grabber die vervolgens met een loop naar de tv gaat.
voor de verlichting heb ik een 5 meter ws2812b strip 60led per meter bij btf lightning op ali besteld.
Deze word aangestuurd via een NodeMCU geflashed met WLED. Tussen de data lijn en de nodemcu heb ik een 470r weerstandje gemaakt omdat ik lichte flikkering in de leds had dat is nu verledentijd.
Om Lag te voorkomen heb ik de resolutie in Hyperion bij screencapturing staan op 640 X 480 daar merk je tijdens het kijken niks van en de grabber heeft een max output van 1080P naar usb dus heb ook geen problemen met HDR dat gaat gewoon door naar de tv maar niet naar hyperion (is voor de beleving ook niet nodig).
Om er voor te zorgen dat de leds genoeg power krijgen heb ik een 5v 20 amp (100watt) voeding die dus de strip en de Nodemcu voedt.
Klopt HDR gaat gewoon door naar de tv en word naar hyperion gedownscaled tot 1080 is voor de verlichting prima.
Ah dat is wel top! Ik heb "jouw" grabber namelijk ook besteld nav je eerdere post en had al even gewacht met bestellen van de "splitter met downscaler" omdat ik al vermoedde dat die niet nodig was.
Edit: Heb het volgende besteld, als eea eindelijk binnen is (ligt al ruim een week op een chinees vliegveld te wachten) zal ik even een nader verslagje van de ervaring ermee maken hier. Ik wil eea direct maar gezekerd hardwiren op de pi.
1080p set-up voor een 720p plasma:
- 4K USB Capture Card
- 1080p hdmi switch
- 3 pin hoekjes
- 4m WS2812b 5050 led strip (in bezit bij zo'n USB-setje, maar dat werkt dus niet met DRM-content.)
- 5V 10A voeding van het USB setje
- Ook een pi2
[Voor 71% gewijzigd door RonJ op 05-02-2021 11:33]
Ah dat is wel top! Ik heb "jouw" grabber namelijk ook besteld nav je eerdere post en had al even gewacht met bestellen van de "splitter met downscaler" omdat ik al vermoedde dat die niet nodig was.
Grabber werkt prima hij word gevoed door de raspberry dat gaat perfect. Je moet wel de power voor de usb poorten op max zetten anders krijg je problemen.(als je hem via je raspberry gaat voeden).
In het config.txt file moet je deze regel plaatsen.
Ik heb het via de tutorial van Drzzs gedaan via de link in mijn post van 9 januari.
Ik hoor dat sommige problemen hebben met het installeren van Hyperion.
Als je de Pi alleen gaat gebruiken voor ambilight kan je daar ook Hyberian op zetten. En dan verder de instellingen gebruiken zoals Drzzs ze uit legt. Een howto kan je hier vinden:"
Grabber werkt prima hij word gevoed door de raspberry dat gaat perfect. Je moet wel de power voor de usb poorten op max zetten anders krijg je problemen.(als je hem via je raspberry gaat voeden).
In het config.txt file moet je deze regel plaatsen.
max_usb_current=1
Dank voor deze tip, maar de pi2 kan in mijn ervaring sowieso al niet heel veel leveren over USB. Kan die capture card ook apart worden gevoed, e.g. data en stroom over een aparte kabel? Dan prik ik 'm voor de zekerheid wel los in een 2-poorts anker voeding die ik nog heb liggen.
Dank voor deze tip, maar de pi2 kan in mijn ervaring sowieso al niet heel veel leveren over USB. Kan die capture card ook apart worden gevoed, e.g. data en stroom over een aparte kabel? Dan prik ik 'm voor de zekerheid wel los in een 2-poorts anker voeding die ik nog heb liggen.
Ja hoor die kan je gewoon apart voeden hij gebruikt niet veel dus een 5v 1amp zal al voldoende zijn.
Mensen hier eigenlijk al op Hyperion NG? ik zie dat dat nog steeds in de alfa-fase verkeert. Toen ik het een poos geleden eens testte werkte de boel hier niet, maar wellicht dat mensen ervaring hebben met de huidige versie (Alfa 9).
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
MsG schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:02:
Mensen hier eigenlijk al op Hyperion NG? ik zie dat dat nog steeds in de alfa-fase verkeert. Toen ik het een poos geleden eens testte werkte de boel hier niet, maar wellicht dat mensen ervaring hebben met de huidige versie (Alfa 9).
Een paar weken geleden mee gespeeld.
1. Werkt goed met NodeMCU en WLED integratie. Toentertijd had ik nog twee lampen aangesloten op de GPIO van de PI. Daarvoor moest ik de tweede set met SPI poorten openen (zie code hieronder). Binnen HyperionNG bestond die mogelijkheid niet.
code:
1
2
dtparam=spi=on
dtoverlay=spi1-3cs
2. Verder kan je met Hyperion in de config aangeven wanneer de verlichting aan of uit moet staan (grabvideo, grabmenu, grabscreensaver, e.d.). Die mogelijkheid zit niet in HyperionNG. Dit zou je met een aparte addon kunnen regelen: Hyperion control. Dit kreeg ik echter niet lekker werkend.
"Probleem 1" is nu opgelost (ben volledig over naar NodeMCU's. Daarna echter niet meer getest met HyperionNG maar ik vermoed dat "probleem 2" nog steeds bestaat.
Ik heb nooit anders gedraaid dan, sinds ik vorig jaar mijn 1e DIY Ambilight heb gebouwd. Eigenlijk nooit problemen gehad (wel WLED WiFi issues & grabber problemen, maar dat staat er los van). Draai nu al paar weken HyperHDR (fork van), ook probleemloos.
Even een vraag aan de mensen die hun eigen ambilight al hebben..
Ik sta op het punt om de led strips te monteren, maar twijfel of ik ze plat op de achterkant van de tv moet plakken, of niet ik hem in 45 graden monteren?
Ik heb zelf lopen testen en als ik de strip direct op de tv plak heb je heel geconcentreerd licht. Houd ik de strip in 45 graden is het ligt minder intens maar straalt het wel verder van de tv.
Ik sta op het punt om de led strips te monteren, maar twijfel of ik ze plat op de achterkant van de tv moet plakken, of niet ik hem in 45 graden monteren?
Ik heb zelf lopen testen en als ik de strip direct op de tv plak heb je heel geconcentreerd licht. Houd ik de strip in 45 graden is het ligt minder intens maar straalt het wel verder van de tv.
Dat lijkt me een gevalletje persoonlijke voorkeur, al heb ik een dergelijke setup nog niet eerder gezien. Je kunt je afvragen of je wel wilt dat het licht verder straalt en het licht dus ook vervormd wordt. Je wilt imho een bepaalde mate van detail behouden die als een soort blur om het scherm hangt waardoor je een soort diepte effect creëert.
Intensiteit kan je altijd nog instellen door helderheid van de LEDs aan te passen.
Ik heb nu Hyperuon draaien op een Pi Zero en WLED op een NodeMCU. Ik krijg alles netjes verbonden met elkaar.
Maar wanneer ik in Homeassistant met de Hyperion integratie een solid color kies wordt deze na 2 seconden weer gereset naar de kleur die het laatst via de WLED gui ingesteld is.
Bijvoorbeeld: wanneer ik de kleur op solid rood zet via WLED en als ik daarna via de Homeassistant Hyperion integratie de kleur aanpas naar blauw zal deze na 2 seconden weer terug springen naar rood.
Ik heb al wat getweaked met de prioriteit in Homeassistant maar dat mocht helaas niet baten.
Edit: Heb het volgende besteld, als eea eindelijk binnen is (ligt al ruim een week op een chinees vliegveld te wachten) zal ik even een nader verslagje van de ervaring ermee maken hier. Ik wil eea direct maar gezekerd hardwiren op de pi.
1080p set-up voor een 720p plasma:
- 4K USB Capture Card
- 1080p hdmi switch
- 3 pin hoekjes
- 4m WS2812b 5050 led strip (in bezit bij zo'n USB-setje, maar dat werkt dus niet met DRM-content.)
- 5V 10A voeding van het USB setje
- Ook een pi2
Hier inmiddels de meeste spullen wel ontvangen en aangesloten. Eea werkt na de nodige uurtjes afstellen nu zeer naar tevredenheid! Even per item wat bevindingen:
Deze capture card/grabber werkt hartstikke goed, ook met 60hz HDR en Chroma 4:2:2 werkt het allemaal perfect. Het grootste nadeel dat ik heb ondervonden is dat deze geen werkende CEC-passthrough heeft. Dat is in deze set-up geen probleem omdat de matrix switch 2 uitgangen heeft, maar wel even goed om te weten.
Deze kaart geeft gekleurde verticale strepen als ie geen signaal heeft, pas daarom de volgende instellingen toe voor de "signal detection", dan schakelt ie netjes uit of over op je background effect nadat je je bron uitschakelt.
Verder heb ik alles op auto laten staan, hardware brightness/hue/etc uit en software frame skipping op 1, zo blijft mn cpu op een pi3 netjes rond de 50%.
De matrix switch werkt ook hartstikke goed, inclusief CEC. Het nadeel van dit exemplaar is dat ie niet automatisch van input kan switchen en dat je beide uitgangen afzonderlijk moet schakelen via de afstandsbediening. In mijn geval niet zo'n probleem voor die paar x per jaar dat ik naar de xbox schakel, maar als je dat wel wilt kan je beter een ander exemplaar nemen, al dan niet icm een splitter die de CEC nog doorgeeft.
Transformer en ledstrip werken perfect. De transformer is een goedkope meanwell kloon, maar werkt voorlopig prima en zonder hinderlijke piep- of bromtonen.
De ADA102 ledstrip (60/m) geeft echt een prachtig mooi licht, zonder dat je de individuele leds kan zien op de muur. Ik heb de strip voor de zekerheid over een laag isolatietape heengeplakt omdat de achterkant van mn tv deels van metaal is en ik de isolerende werking van die plakstrip niet langdurig vertrouw.
Ik heb deze strip trouwens direct op de Pi aangesloten via onderstaand schema en dat werkt geheel zonder problemen. Geen arduino, nodeMCU of level shifter bij nodig dus.
Deze hoekstukjes bleken dus toch niet te passen. Bij de omschrijving van de ADA102 stond in een plaatje dat deze 10mm breed is, maar hij is 12mm (stond wel goed in de specs, had beter moeten kijken ), dus past ie er toch niet in. Ik heb uiteindelijk de boel maar gewoon gesoldeerd in de hoeken, waarbij ik de voeding bij de aansluiting/draden 2 kanten op laat lopen en in de tegenovergestelde hoek heb ik alleen de datalijnen doorverbonden. Zo verdeeld ie de benodigde 17A mooi over 2 routes, tot nu toe werkt dit helemaal perfect!
Je kan de voeding ook eerder op de strip aftakken, zodat je niet 4 draadjes in 12mm moet proppen, dat gaat een stuk makkelijker. Wat je ook kan doen (maar ik had de strip helaas al geknipt) is alleen het "hoek stripje" zelf een stukje afknippen en ertussen plakken, dat soldeert/vloeit dan heel makkelijk door, net of je 2 stukjes strip koppelt.
Ervaring:
Voor in de woonkamer werkt het vrijwel perfect nu en ik ben erg tevreden met deze oplossing. Ik ben nog wel iets aan het spelen met de kleurcalibratie en gammawaardes om het zo dicht mogelijk bij het beeld te krijgen, het kijkt iig heel erg prettig zo! Smoothing heb ik zoals onderstaand gezet, zodat je niet gek wordt in een autoreview in het bos oid, maar het ook weer niet teveel delay geeft (merged zo 4 of 2 frames (2/4 geskipt) op een 50hz signaal).
Scherm 2:
Voor de slaapkamer TV heb ik de WS2812B(30/m) set aangesloten. Helaas is de meegeleverde voeding niet 10 maar 5A en loopt de boel dus lekker te knipperen. Aansturing via hyperHDR werkt wel perfect, dat kastje voeg je toe als USB adalight en gaan. Na klagen over de voeding heb ik van wish wel al m'n geld teruggekregen, dus daarvoor nu maar een 10A meanwell besteld bij amazon, dan gaat het hopelijk wat beter. Wordt vervolgd.
Kan wel al stellen dat ik deze WS2812B ledstrip echt niet aanbeveel, 30 leds/m blijkt echt te weinig en qua kleuren klopt er ook vrij weinig van. Voor nu wel even prima zo, daar ik deze TV toch heel weinig gebruik en de achtergrond nog bruin geverfd is, maar er komen denk ik ook hier nog wel een keer ada102's op.
Deze capture card/grabber werkt hartstikke goed, ook met 60hz HDR en Chroma 4:2:2 werkt het allemaal perfect. Het grootste nadeel dat ik heb ondervonden is dat deze geen werkende CEC-passthrough heeft. Dat is in deze set-up geen probleem omdat de matrix switch 2 uitgangen heeft, maar wel even goed om te weten.
Deze kaart geeft gekleurde verticale strepen als ie geen signaal heeft, pas daarom de volgende instellingen toe voor de "signal detection", dan schakelt ie netjes uit of over op je background effect nadat je je bron uitschakelt.
Gisteren ook deze capture card aangekocht. Had gehoopt dat CEC en ARC zouden werken.
CEC vind ik nog niet zo erg.
ARC wel.
Aangezien alles via receiver met 1 hdmi kabel naar TV loopt had ik gehoopt geen splitter nodig te hebben.
Maar oplossing zou dus wel een splitter zijn? Of audio via optische kabel naar receiver. Andere mogelijkheden?
Ik wacht tot ik het bestelde materiaal in huis om te beginnen experimenteren.
Heb wel keuze gemaakt om WS2812B aan te schaffen, wel 60/m. We zien wel wat het geeft.
Gisteren ook deze capture card aangekocht. Had gehoopt dat CEC en ARC zouden werken.
CEC vind ik nog niet zo erg.
ARC wel.
Aangezien alles via receiver met 1 hdmi kabel naar TV loopt had ik gehoopt geen splitter nodig te hebben.
Maar oplossing zou dus wel een splitter zijn? Of audio via optische kabel naar receiver. Andere mogelijkheden?
Ik wacht tot ik het bestelde materiaal in huis om te beginnen experimenteren.
Heb wel keuze gemaakt om WS2812B aan te schaffen, wel 60/m. We zien wel wat het geeft.
ARC werkt wel met deze card, heb ik getest. Alleen CEC geeft ie niet door. ARC ondersteunt die matrix switch ook, incl. een ARC aan/uit schakelaar. De switch werkt ook nog als audio extractor, met een analoge, spdif en coax uitgang. Alleen kan ik het volume dan niet meer regelen, dus heb toch mijn actieve stereospeakers maar weer op de line out van de TV aangesloten nadat ik dit getest had.
Maar wanneer ik in Homeassistant met de Hyperion integratie een solid color kies wordt deze na 2 seconden weer gereset naar de kleur die het laatst via de WLED gui ingesteld is.
Bijvoorbeeld: wanneer ik de kleur op solid rood zet via WLED en als ik daarna via de Homeassistant Hyperion integratie de kleur aanpas naar blauw zal deze na 2 seconden weer terug springen naar rood.
Ik heb al wat getweaked met de prioriteit in Homeassistant maar dat mocht helaas niet baten.
Iemand een idee waarom WLED dit overruled?
Hmm.. nog een beetje lopen testen en het is niet alleen een probleem met solid colors. Wanneer ik een video kijk (en grab) en deze pauzeer veranderd hij vrijwel direct terug naar de kleur die gezet is in WLED. Wanneer ik de video hervat veranderen de kleuren wel weer volgens de screengrab.
Hmm.. nog een beetje lopen testen en het is niet alleen een probleem met solid colors. Wanneer ik een video kijk (en grab) en deze pauzeer veranderd hij vrijwel direct terug naar de kleur die gezet is in WLED. Wanneer ik de video hervat veranderen de kleuren wel weer volgens de screengrab.
Dat betekend dat WLED geen signaal meer ontvangt en dus terugvalt op de in WLED ingestelde kleur. Wellicht heb je een soort CEC control aan die dus signaal stop zet bij pauzeren? Geen idee welke Hyperion (classic, NG, versie?) je draait of waar je dat eventueel uitzet.
Daarnaast kun je in de WLED webinterface zien wanneer en of deze wordt aangestuurd door Hyperion. Je krijgt dan een overlay te zien: "WLED is receiving live Hyperion data from 192.168.0.X". Wellicht helpt dat om te zien of het signaal idd stopt.
Controleer daarnaast je WLED Sync Settings: Receive UDP realtime moet sowieso aan.
Mijn vraag heb ik ook even op het hyperion forum gedropt en daar kwam het volgende naar voren voor diegene die tegen hetzelfde probleem aan lopen:
WLED valt terug naar de default state als er geen data gestuurd worden binnen een bepaalde tijd. Deze tijd kan je aanpassen onder WLED sync opties (timeout boven force max brightness) en op 65000 te zetten.
Of door {"live":"true"} naar de API te sturen. Meer info daarover hier.
ARC werkt wel met deze card, heb ik getest. Alleen CEC geeft ie niet door. ARC ondersteunt die matrix switch ook, incl. een ARC aan/uit schakelaar. De switch werkt ook nog als audio extractor, met een analoge, spdif en coax uitgang. Alleen kan ik het volume dan niet meer regelen, dus heb toch mijn actieve stereospeakers maar weer op de line out van de TV aangesloten nadat ik dit getest had.
Ik krijg geen HDR uit die Grabber, verschillende HDMI kabels geprobeerd, aparte voeding...
Contact opgenomen met de verkoper en volgens hem ondersteunt deze Grabber geen HDR.
Heb ik de verkeerde Grabber gekocht of zie ik iets anders over het hoofd?
Ik krijg geen HDR uit die Grabber, verschillende HDMI kabels geprobeerd, aparte voeding...
Contact opgenomen met de verkoper en volgens hem ondersteunt deze Grabber geen HDR.
Heb ik de verkeerde Grabber gekocht of zie ik iets anders over het hoofd?
Neem aan dat je met "uit de grabber" de loop richting TV bedoeld?
Ik heb het zoals onderstaande aangesloten en gebruik de loop/uitgang dus ook niet, misschien dat het daarom bij mij er wel doorkomt? Ik denk dat ie weliswaar geen HDR kleuurruimte ondersteund, maar wel het 4k60hz signaal gewoon slikt en het daarom bij mij wel werkt met het HDR signaal richting TV?
heb het afgelopen weekend een poging gedaan op hyperbian werkend te krijgen met een ws2812b ledstrip
hardware
raspberry pi4b 2gb
grabber
ws2812b via GPIO18
ground van ledstrip, voeding en pi gekoppeld.
ik krijg volgende foutmelding in hyperion
[hyperiond LEDDEVICE] (DEBUG) (LedDevice.cpp:407:setLatchTime()) LatchTime updated to 0ms
[hyperiond LEDDEVICE] (DEBUG) (LedDevice.cpp:428:setRewriteTime()) Refresh interval = 1000ms
[hyperiond LEDDEVICE] (DEBUG) (LedDevice.cpp:434:setRewriteTime()) RewriteTime updated to 1000ms
[hyperiond LEDDEVICE] (DEBUG) (LedDeviceWS281x.cpp:59:init()) ws281x strip type : 1050624
[hyperiond LEDDEVICE] (ERROR) Device disabled, device 'ws281x' signals error: 'Failed to open. Error message: Hardware revision is not supported'
diverse dingen gebrpobeerd
audio disable
dma kanaal van 5 naar 10
via spi stuurt hyperion wel data uit, maar die klopt niet met de kleuren strip (flikkering)
Als ik de sd kaart in een pi3b (zonder +) stop en de overige hardware hierop aansluit werkt alles in 5 minuten, zoals het hoort.
edit:
rpi 4b met 2gb ram wordt in de volgende release ondersteunt. alpha9 kan hier niet mee overweg
[Voor 4% gewijzigd door roelbb op 02-03-2021 16:54]
Ik heb sinds deze week ook Ambilight met een Raspberry Pi, SK9822 ledstrip, hierboven genoemde Rulzz 4K capture card en een HDMI 4-ports switch.
Ik heb echter het probleem dat een flink deel van mijn scherm wegvalt, ik heb een 21:9 scherm (3440 x 1440), maar ook als ik van de xbox, deze op Full-HD zet, dan krijgt de Pi alleen dit te zien:
Kan dit ergens ingesteld worden, of kan de software / set-up niet overweg met dergelijke schermen ?
Zelf heb ik de resolutie optie al wel gevonden en wat mee gespeeld, maar zowel 800*600 als de (handmatig ingesteld) resolutie die mijn xbox uitstuurt, bied geen oplossing. Het beeld van de grabber blijft te "klein".
[Voor 14% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 01-03-2021 20:42]
Vandaag maar even overgestapt op Hyperion NG, dat ook weer wat beter integreert met Hassio. Ik kreeg alleen dat maar 1 ledje reageerde. Blijkbaar moet je de boel even rebooten, en werkt het daarna wel. Handig de webinterface, dan kan je de kleurcorrecties gewoon op de bank doen met een tablet.
Ik heb echter het probleem dat een flink deel van mijn scherm wegvalt, ik heb een 21:9 scherm (3440 x 1440), maar ook als ik van de xbox, deze op Full-HD zet, dan krijgt de Pi alleen dit te zien:
[Afbeelding]
Kan dit ergens ingesteld worden, of kan de software / set-up niet overweg met dergelijke schermen ?
Zelf heb ik de resolutie optie al wel gevonden en wat mee gespeeld, maar zowel 800*600 als de (handmatig ingesteld) resolutie die mijn xbox uitstuurt, bied geen oplossing. Het beeld van de grabber blijft te "klein".
Draai je Hyperion, -NG of HyperHDR? Heb je al geprobeerd om alles op auto te laten staan onder capture hardeware qua source, resolutie, etc?
Anders kan je misschien nog proberen of je de EDID (hdmi mode) kan forceren op je switch?
En is het alleen bij je xbox? of bij alle bronnen?
Draai je Hyperion, -NG of HyperHDR? Heb je al geprobeerd om alles op auto te laten staan onder capture hardeware qua source, resolutie, etc?
Anders kan je misschien nog proberen of je de EDID (hdmi mode) kan forceren op je switch?
En is het alleen bij je xbox? of bij alle bronnen?
Ik heb het probleem kunnen pinpointen naar de Rullz video grabber, die niet overweg lijkt te kunnen met 21:9 als verhouding.
De grabber heb ik voor test op mijn pc aangesloten via usb.
Vervolgens xbox -> grabber -> 21:9 monitor via hdmi aangesloten.
Vervolgens zie ik op het beeld via de PC een 4:3 resolutie waarvan een flink deel van het beel weggekapt is (zoals hierboven te zien in mijn screenshot).
Het beeld op de 21:9 monitor is wel gewoon goed.
Sluit ik alleen de xbox aan op de grabber (zonder monitor), dan is het beeld wel gewoon perfect!
Het lijkt dus puur de verhouding 21:9 te zijn waar de grabber niets mee kan.
Ik gebruik geen HDMI splitter oid, alleen een 4 ports hdmi switch, maar die geeft alleen het signaal 1 op 1 door naar de grabber (deze hdmi port switch heb ik ook losgekoppeld voor de test, zelfde resultaat).
Zou een HDMI splitter met edid functie hiermee overweg kunnen?
Van een 21:9 verhouding, een 16:9 verhouding maken bijvoorbeeld (waar de grabber wel overweg mee kan ondanks mogelijke extra zwarte balken enz).
Ik heb het probleem kunnen pinpointen naar de Rullz video grabber, die niet overweg lijkt te kunnen met 21:9 als verhouding.
De grabber heb ik voor test op mijn pc aangesloten via usb.
Vervolgens xbox -> grabber -> 21:9 monitor via hdmi aangesloten.
Vervolgens zie ik op het beeld via de PC een 4:3 resolutie waarvan een flink deel van het beel weggekapt is (zoals hierboven te zien in mijn screenshot).
Het beeld op de 21:9 monitor is wel gewoon goed.
Sluit ik alleen de xbox aan op de grabber (zonder monitor), dan is het beeld wel gewoon perfect!
Het lijkt dus puur de verhouding 21:9 te zijn waar de grabber niets mee kan.
Ik gebruik geen HDMI splitter oid, alleen een 4 ports hdmi switch, maar die geeft alleen het signaal 1 op 1 door naar de grabber (deze hdmi port switch heb ik ook losgekoppeld voor de test, zelfde resultaat).
Zou een HDMI splitter met edid functie hiermee overweg kunnen?
Van een 21:9 verhouding, een 16:9 verhouding maken bijvoorbeeld (waar de grabber wel overweg mee kan ondanks mogelijke extra zwarte balken enz).
Duidelijk. Misschien zou een 4 port matrix switch (4 in 2 out) zoals bij mij dan wel werken, omdat de grabber dan niet tussen de handshake tussen xbox en tv zit, maar ik kan dat helaas ook niet voor je testen (heb ook een rullz) bij gebrek aan een ultra-widescreen display.
Ik vrees dat het een andere grabber wordt...
Ik zie wel onderaan het lijstje met uitsluitend 4:3 en 16:9 resoluties wel een custom resolutie optie, heb je dat ook al geprobeerd? Denk niet dat het werkt hoor, want die rullz kan dat denk ik gewoon niet, ook qua downscaling richting je pi.
[Voor 14% gewijzigd door RonJ op 05-03-2021 12:00]
Duidelijk. Misschien zou een 4 port matrix switch (4 in 2 out) zoals bij mij dan wel werken, omdat de grabber dan niet tussen de handshake tussen xbox en tv zit, maar ik kan dat helaas ook niet voor je testen (heb ook een rullz) bij gebrek aan een ultra-widescreen display.
Welke gebruik jij ?
Ga ik even kijken of er online informatie te vinden is omtrent 21:9 -> 16:9 met edid oid.
Ik vrees dat het een andere grabber wordt...
Ik zie wel onderaan het lijstje met uitsluitend 4:3 en 16:9 resoluties wel een custom resolutie optie, heb je dat ook al geprobeerd? Denk niet dat het werkt hoor, want die rullz kan dat denk ik gewoon niet, ook qua downscaling richting je pi.
Ik heb die grabber getest met de ingebouwde camera app van Windows 10, die kent maar 1 resolutie (op dit device) als ik erop klik: 800x600.
Of een andere grabber, of een hdmi spliiter oid zoals die van jou zou mogelijk een oplossing kunnen zijn inderdaad.
Mogelijk iemand dit dit kan testen of regio Apeldoorn woont zodat ik middels een dergelijke splitter zou kunnen testen?
Ik heb die grabber getest met de ingebouwde camera app van Windows 10, die kent maar 1 resolutie (op dit device) als ik erop klik: 800x600.
Of een andere grabber, of een hdmi spliiter oid zoals die van jou zou mogelijk een oplossing kunnen zijn inderdaad.
Mogelijk iemand dit dit kan testen of regio Apeldoorn woont zodat ik middels een dergelijke splitter zou kunnen testen?
Ik zou het dan eerst even met Hyper* zelf proberen. Woon ook niet in de buurt van Apeldoorn, was anders geen probleem geweest.
Dat hangt er een beetje vanaf, sommige grabbers sturen wel 4K door naar de TV, andere niet. Vrijwel allemaal geven ze max 1080p over usb, maar dat maakt verder niet uit voor hyperion, als er maar 4K (+HDR) doorkomt tussen bron en de TV.
De splitter die je linkt heeft een eigen downscaler, dus dan heb je daar sowieso geen last van en dan kom je dus weg met een goedkopere grabber, zoals je zelf al linkt. Er moet dan wel nog een hdmi switch voor als je meer bronnen tegelijkertijd wilt aansluiten. Ik heb zelf een hdmi switch met 2 uitgangen, maar zonder downscaler, dus dan heb je wél weer een grabber nodig die 4k input accepteert. Beide set-ups zullen werken.
In mijn geval een pi3 zodat je geen enkele lag krijgt tussen LED's en beeld, 1080p decoden en met 50hz zo'n 300 leds aansturen kost redelijk wat cpu. Op een zero kan het natuurlijk ook gewoon, maar dan moet je wel met een wat lagere inputresolutie en lagere led-stuurfrequentie gaan werken om 100% cpu spikes (=lag) te voorkomen.
Ik wil mij ook eens gaan wagen aan een diy ambilight systeem. Nu heb ik alleen een vraagje....(om te beginnen).
Ik maak gebruik van een nvidia shield en een nintendo switch...deze beiden heb ik aangesloten met een hdmi op een jbl soundbar. Vanuit de soundbar gaat er een hdmi kabel naar de tv....Is het juist dat ik nu alleen een usb grabber nodig heb om voor zowel de shield als ook de switch gebruik te kunnen maken van ambilight aangezien er dus ook al een soort van switch in de soudbar zit?? Dus ik sluit gewoon de usb grabber aan tussen de uitgang van de soudnbar en de ingang van de tv??
torrie1978 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:41:
Ik wil mij ook eens gaan wagen aan een diy ambilight systeem. Nu heb ik alleen een vraagje....(om te beginnen).
Ik maak gebruik van een nvidia shield en een nintendo switch...deze beiden heb ik aangesloten met een hdmi op een jbl soundbar. Vanuit de soundbar gaat er een hdmi kabel naar de tv....Is het juist dat ik nu alleen een usb grabber nodig heb om voor zowel de shield als ook de switch gebruik te kunnen maken van ambilight aangezien er dus ook al een soort van switch in de soudbar zit?? Dus ik sluit gewoon de usb grabber aan tussen de uitgang van de soudnbar en de ingang van de tv??
Dat zou inderdaad prima moeten werken. Je moet dan wel een 4K HDR capable grabber hebben als je dat wilt blijven doorgeven.
deze switch, en dan de "Kleur: 4K 60Hz ARC" versie. Heeft eigenlijk maar 1 nadeel: hij kan niet automatisch schakelen.
Ik heb deze switch ook en moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo tevreden over ben. CEC werkt niet bij mij iig, maar valt omheen te werken. Echter ARC is een drama. 9 van de 10 keer bij het switchen van input verlies ik de ARC functie en moet ik alles uitschakelen/van het stroom afhalen en opnieuw aanzetten alvorens het weer werkt. Ook valt het geluid met enige regelmaat weg.
Heb jij de EDID aangepast? Mijne staat op default 0000 voor "passthrough".
Op OUT B zit overigens 0.0 audio. Niet dat het erg is, maar wellicht van belang om te weten voor sommige mensen.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details