Toon posts:

DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste
Acties:
  • 616.949 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 20:53
renedis schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:28:
[...]

Ik heb deze switch ook en moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo tevreden over ben. CEC werkt niet bij mij iig, maar valt omheen te werken. Echter ARC is een drama. 9 van de 10 keer bij het switchen van input verlies ik de ARC functie en moet ik alles uitschakelen/van het stroom afhalen en opnieuw aanzetten alvorens het weer werkt. Ook valt het geluid met enige regelmaat weg.

Heb jij de EDID aangepast? Mijne staat op default 0000 voor "passthrough".

Op OUT B zit overigens 0.0 audio. Niet dat het erg is, maar wellicht van belang om te weten voor sommige mensen.
Gebruik je ARC voor een speaker/receiver met HDMI-in? Of gebruik je één van de audio uitgangen op de hdmi switch via ARC? Als ik het me goed herinner moet ARC uit als je via HDMI wil werken, bij ARC AAN werkt de switch als ARC audio apparaat.

Ik heb alleen de laatste situatie kunnen testen en dat werkte hier prima, zowel digitaal als analoog, alleen kan je dan het volume niet regelen via de TV. Gebruik daarom inmiddels weer "gewoon" de line-out van de TV voor de audio.

CEC werkt hier deels, het aanzetten van de TV werkt niet. Menu's bedienen en uitschakelen via CEC werkt wel. Moest daarvoor wel de CEC-setup opnieuw doorlopen in de TV.

Out B geeft hier ook wel degelijk netjes audio, dat heb ik afgelopen weekend nog gebruikt icm de nieuwe muziekeffecten optie in HyperHDR 15.

EDID doe ik niks mee, staat hier ook default.

Zou bijna zeggen dat je een defect exemplaar hebt.... maar ik bedenk me nu nog één verschil: Heb je al een andere usb-voeding geprobeerd? Dit soort raar gedrag wil nog wel eens aan de voeding liggen. Ik heb m hier aan een Anker voeding hangen. Dat meegeleverde nikswegende chineze prul is hier meteen de stapel voor oude apparaten opgegaan.

All-electric.

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-05 08:10
Hee,

Ik weet niet of ik hier op de goede plek ben maar heb na het aansluiten van de ambilight leds vooral problemen met Ziggo. Krijg namelijk een foutcode 2040

Maak gebruik van de opzet van DrZzs;
Rpi3
BTF-LIGHTING WS2812B
Video HDMI Capture Card met Loop Out, 4K HD 1080P USB 2.0 Capture Card

Verder werkte het prima als ik bijvoorbeeld de HDMI van de Playstation aansluit maar bij Ziggo krijg ik dus telkens foutmelding 2040. Ik weet niet of iemand hiermee bekend is of mogelijk weet wat ik zou kunnen doen om het op te lossen. Kan een nieuwe HDMI kabel kopen maar weet niet of daar het probleem zit.

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 18:09

roelbb

knorretje

belikerich schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:44:
Hee,

Ik weet niet of ik hier op de goede plek ben maar heb na het aansluiten van de ambilight leds vooral problemen met Ziggo. Krijg namelijk een foutcode 2040

Maak gebruik van de opzet van DrZzs;
Rpi3
BTF-LIGHTING WS2812B
Video HDMI Capture Card met Loop Out, 4K HD 1080P USB 2.0 Capture Card

Verder werkte het prima als ik bijvoorbeeld de HDMI van de Playstation aansluit maar bij Ziggo krijg ik dus telkens foutmelding 2040. Ik weet niet of iemand hiermee bekend is of mogelijk weet wat ik zou kunnen doen om het op te lossen. Kan een nieuwe HDMI kabel kopen maar weet niet of daar het probleem zit.
geef even een link met de specs (of plaatje) van de grabber en hoe je die aangesloten hebt

roelbb

• belikerich
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-05 08:10
roelbb schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:47:
[...]

geef even een link met de specs (of plaatje) van de grabber en hoe je die aangesloten hebt
Dit is de splitter:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Aansluiting net als bij DrZzs bij kabels op een USB poort van de Pi. Maakt het verder nog uit op welke poort ik ze aansluit?

Het gekke is vooral dat alles wel werkt als ik de HDMI van PS gebruik terwijl Ziggo een fout-code geeft

• roelbb

roelbb

knorretje

belikerich schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:26:
[...]

Dit is de splitter:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Aansluiting net als bij DrZzs bij kabels op een USB poort van de Pi. Maakt het verder nog uit op welke poort ik ze aansluit? [Afbeelding]

Het gekke is vooral dat alles wel werkt als ik de HDMI van PS gebruik terwijl Ziggo een fout-code geeft
ja dat is inderdaad gek. Zie ik het goed dat je de grabber voeding geeft via de PI? sluit dat eens aan op een losse usb powersupply

roelbb

• Krishh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-04 18:22
Ik ben zelf geinteresseerd in Ambilight voor mijn Samsung tv, echter weet ik niet waar ik moet beginnen en wat ik exact nodig heb hiervoor.

Zelf heb ik Yeelight lampen en weet ik niet hoe ik dit op mijn Samsung TV aan de praat krijg.
Weet iemand wat de mogelijkheden voor mij zouden zijn?

Zelf wil ik geen Android tv box aan de televisie willen koppelen.

Alvast bedankt!

• roelbb

roelbb

knorretje

Krishh schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:00:
Ik ben zelf geinteresseerd in Ambilight voor mijn Samsung tv, echter weet ik niet waar ik moet beginnen en wat ik exact nodig heb hiervoor.

Zelf heb ik Yeelight lampen en weet ik niet hoe ik dit op mijn Samsung TV aan de praat krijg.
Weet iemand wat de mogelijkheden voor mij zouden zijn?

Zelf wil ik geen Android tv box aan de televisie willen koppelen.

Alvast bedankt!
hyperion (of hyperbian sd card image)
pi3b (evt pi3b+)
hdmi grabber
in hyperion is een setup script voor yeelights

roelbb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 16:46
RonJ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Gebruik je ARC voor een speaker/receiver met HDMI-in? Of gebruik je één van de audio uitgangen op de hdmi switch via ARC? Als ik het me goed herinner moet ARC uit als je via HDMI wil werken, bij ARC AAN werkt de switch als ARC audio apparaat.

Ik heb alleen de laatste situatie kunnen testen en dat werkte hier prima, zowel digitaal als analoog, alleen kan je dan het volume niet regelen via de TV. Gebruik daarom inmiddels weer "gewoon" de line-out van de TV voor de audio.

CEC werkt hier deels, het aanzetten van de TV werkt niet. Menu's bedienen en uitschakelen via CEC werkt wel. Moest daarvoor wel de CEC-setup opnieuw doorlopen in de TV.

Out B geeft hier ook wel degelijk netjes audio, dat heb ik afgelopen weekend nog gebruikt icm de nieuwe muziekeffecten optie in HyperHDR 15.

EDID doe ik niks mee, staat hier ook default.

Zou bijna zeggen dat je een defect exemplaar hebt.... maar ik bedenk me nu nog één verschil: Heb je al een andere usb-voeding geprobeerd? Dit soort raar gedrag wil nog wel eens aan de voeding liggen. Ik heb m hier aan een Anker voeding hangen. Dat meegeleverde nikswegende chineze prul is hier meteen de stapel voor oude apparaten opgegaan.
Thanks voor je reactie.

Heb nog uitgebreid getest. CEC en ARC werken enkel wanneer de splitter net is aangezet. Maar zodra de TV en Shield in stand-by gezet zijn stopt dat met functioneren. Ofwel, als ik daarna de Shield aanzet, gaat de TV niet meer aan via CEC. Ook audio via ARC is niet meer mogelijk. Ik moet dan eerst de splitter van het stroom afhalen en daarna er weer opzetten. Ook moet ik dan handmatig ARC weer aanzetten op de splitter en instellen op mijn soundbar + TV.

Voeding is uitgesloten, dat is niet het probleem.

Inmiddels het op een andere manier opgelost. Niet geheel naar mijn zin omdat ik de EDID lijst niet meer in mijn bezit heb.

Heeft iemand deze nog aub voor mij? Ik heb nu enkel stereo PCM geluid namelijk.

Het zit als volgt aangesloten:

4K Splitter: https://www.aliexpress.com/item/1005001324443902.html
4K Grabber: https://www.aliexpress.com/item/1005001773724519.html
RPi4 4GB met HyperHDR OS: https://github.com/awawa-dev/HyperHDR/releases
Arduino Nano (328): https://www.aliexpress.com/item/32341832857.html
WS2812B LEDs: https://www.aliexpress.com/item/32682015405.html

HDR werkt prima. Wel heb ik het idee dat er iets minder GAIN (kleur) in zit wanneer ik naar HDR content kijk. 4K is geen probleem, werkt uitstekend. Ook Netflix e.d. pakt ie door de grabber perfect op.

Arduino met FastLED library. 154 LEDs op een 55" TV (links/rechts/boven). Draaiend op een serialrate van 500000 op datapin6:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#include "FastLED.h"
#define NUM_LEDS 154
#define DATA_PIN 6
#define serialRate 500000
static const uint8_t prefix[] = {'A', 'd', 'a'};

// Define the array of leds
CRGB leds[NUM_LEDS];

void setup() { 
      FastLED.addLeds<WS2811, DATA_PIN, RGB>(leds, NUM_LEDS);
      Serial.begin(serialRate);
      Serial.print("Ada\n");
}

void loop() { 
      for(int i = 0; i < sizeof(prefix); ++i){
            while (!Serial.available());
            if(prefix[i] != Serial.read()) 
            return;
      }
      while(Serial.available() < 3);
      int highByte = Serial.read();
      int lowByte  = Serial.read();
      int checksum = Serial.read();
      if (checksum != (highByte ^ lowByte ^ 0x55)){
            return;}

uint16_t ledCount = ((highByte & 0x00FF) << 8 | (lowByte & 0x00FF) ) + 1;
      if (ledCount > NUM_LEDS){
            ledCount = NUM_LEDS;}

for (int i = 0; i < ledCount; i++){
            while(Serial.available() < 3);
            leds[i].r = Serial.read();
            leds[i].g = Serial.read();
            leds[i].b = Serial.read();}
            FastLED.show();
}

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 20:53
renedis schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:01:
[...]

Inmiddels het op een andere manier opgelost. Niet geheel naar mijn zin omdat ik de EDID lijst niet meer in mijn bezit heb.

Heeft iemand deze nog aub voor mij? Ik heb nu enkel stereo PCM geluid namelijk.
Die EDID tabel staat onderop je HDMI switch geprint!? Bij mij wel iig. En het aanzetten via CEC gaat bij mij ook niet, volume, bediening en uit dan weer wél.

Edit: voor de volledigheid

[Voor 29% gewijzigd door RonJ op 13-04-2021 14:58]

All-electric.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 16:46
RonJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:45:
[...]

Die EDID tabel staat onderop je HDMI switch geprint!? Bij mij wel iig. En het aanzetten via CEC gaat bij mij ook niet, volume, bediening en uit dan weer wél.

Edit: voor de volledigheid
[Afbeelding]
Was me niet opgevallen. Bedankt in ieder geval!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 12:51
Ben opzoek naar een splitter die 4K, HDR en atmos enzo aankan. Iemand idee?

Ik heb namelijk een van AliExpress die niet voldoet.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 18:57
Tof dat hier een topic over is! Zag een tijd geleden de Hue ledslang voor achter de tv al, en nu heeft mijn zwager afgelopen week plots zo’n ding gekocht. Ik vindt het nog steeds “te veel geld”, zeker toen ik er achter kwam dat ding maar 7 “zones” heeft. Heb hier al de vitrinekast met wled ingericht, tijd voor een projectje :)

Gister avond al aan het experimenteren geslagen, gebruik een Shield, hier de "Hyperion Android Grabber" op gegooid. "Helaas" kan die niet rechtstreeks wled aanspreken, en hebben ze ook geen docker om hem op de server te laten draaien. "Hyperion" maar even op de laptop geinstalleerd en dit werkt als test verdomd goed met de vitrinekast. Wellicht keer een Raspberry de taak geven om hyperion te gaan draaien, al is dat beetje onzinnig... Tevens is HDR content nog beetje "crap", washed out.

Heeft iemand suggesties om Hyperion lekker te laten samenwerken met HDR content? Tevens zit ik nu te kijken naar wat ik nodig heb kwa ledstrip. Heb nog SK6812 RGBW "koudwit" 60led per meter liggen. Erg fancy, maar volgens mij gebruikt Hyperion het extra witte kanaal niet? Hebben jullie andere suggesties wat eventueel "beter" is? En hoeveel leds/meter raden jullie aan? Ik neig snel naar "Meer leds is meer beter", oled scherm hangt relatief dicht op de muur en heb de neiging om de leds relatief dicht op de rand van de tv te hangen. Nu zijn 144leds per meter best fancy, en op 12volt best te doen. Maar wellicht is 100 leds de meter al “genoeg”? Oled 65inch, op ~3 meter afstand kijken.

Specs!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

Mensen hier ervaring met strips die ineens niet meer alle ledjes laten branden? Mijn laatste 4 ledjes doen niet mee met de ambilight kom ik opeens achter. Andere adapter ook al geprobeerd. Een optie is natuurlijk om deze er af te knippen en een ander stukje strip te solderen, maar dat doe ik het liefst als last resort.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:08
MsG schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:23:
Mensen hier ervaring met strips die ineens niet meer alle ledjes laten branden? Mijn laatste 4 ledjes doen niet mee met de ambilight kom ik opeens achter. Andere adapter ook al geprobeerd. Een optie is natuurlijk om deze er af te knippen en een ander stukje strip te solderen, maar dat doe ik het liefst als last resort.
Hebben ze het in het verleden wel gedaan? Indien niet zeker: even de config checken of het aantal LEDs klopt.
Je kan ook een effect/kleur aanzetten in de Hyperion, die gebruikt altijd alle LEDs van je config, waar dat bij screen grabbing niet altijd hoeft te zijn.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• MsG

MsG

Forumzwerver

alesandro_46 schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:55:
[...]

Hebben ze het in het verleden wel gedaan? Indien niet zeker: even de config checken of het aantal LEDs klopt.
Je kan ook een effect/kleur aanzetten in de Hyperion, die gebruikt altijd alle LEDs van je config, waar dat bij screen grabbing niet altijd hoeft te zijn.
Voor zover ik weet wel, met handmatige kleuren en verandering van led hoeveelheid krijg ik ze ook niet aan. Wil Hyperion-NG nog even uitsluiten, met de oude hyperion, maar ben toch bang dat ze stuk zijn. Ik zal nog even kijken of ik ook low level met de GPIO pinnen de leds kan aansturen vanuit de raspberry, ipv alleen via hyperion.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-05 23:24
MsG schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:23:
En ook even proberen om over de eerste LED die het niet doet een bruggetje te maken naar de volgende led over de DI naar DO. Als die ene LED kapot is en geen signaal meer doorgeeft dan doet alles daarachter het ook niet.

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• MsG

MsG

Forumzwerver

Thedr schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:42:
[...]

En ook even proberen om over de eerste LED die het niet doet een bruggetje te maken naar de volgende led over de DI naar DO. Als die ene LED kapot is en geen signaal meer doorgeeft dan doet alles daarachter het ook niet.
Ah goeie. Ik denk dat ik hem sowieso even wegknip, en de 4 ledjes los van een andere strip er tegenaan soldeer. Heb nog nooit meegemaakt dat een stuk strip niet meer werkt, maar het kan natuurlijk inderdaad.

Het is wel het uiteinde, maar met verschillende ampere voedingen kreeg ik geen verschil, en ik heb ook niet het idee dat hij te weinig voeding krijgt, want het is niet dat er ook maar iets flikkert of minder helder wordt, vlak voor de kapotte leds.

• MsG

MsG

Forumzwerver

De boel maar afgeknipt vanaf de 4 die het niet deden. Nieuw deel er aan, helaas nog steeds niks. Gek hoor. Misschien maar even terug naar de oude Hyperion, en kijken of die wel normaal doet.

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-05 03:00
Iemand bekent met Govee kits? Is dat wat?
Veel goede reviews. Ik kan alleen weinig vinden over het gebruiken van de kit met een gebogen scherm.
Het enige wat op de site staat is, dat de kit niet is geoptimaliseerd voor gebogen schermen.
De vraag ook maar bij Govee neer gelegd, wat de mogelijke nadelen daarvan zijn.

[Voor 144% gewijzigd door aegieles op 17-10-2021 02:43]

• GertuZz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 08:16
aegieles schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 01:46:
Iemand bekent met Govee kits? Is dat wat?
Veel goede reviews. Ik kan alleen weinig vinden over het gebruiken van de kit met een gebogen scherm.
Het enige wat op de site staat is, dat de kit niet is geoptimaliseerd voor gebogen schermen.
De vraag ook maar bij Govee neer gelegd, wat de mogelijke nadelen daarvan zijn.
Ik heb de Govee Inmersion led strip gehad, maar helaas bleek één gedeelte van de ledstrip defect. Het nadeel van de Govee is dat je een camera uit hebt steken vanaf je TV (ik had deze onderaan gemonteerd). Dit is voor het zicht niet supermooi . De bouwkwaliteit is verder ok. Verwacht geen hue-kwaliteit, maar daar is de prijs ook naar.

Op zich werken de strip en de camera prima, hetzij met een hele lichte lag. Dit was mijns inziens niet storend en merkbaar, maar een camera gaat nooit zo snel als een hdmi-poort natuurlijk.

Wat mij wel opviel is dat de verlichting nogal over zijn nek ging als je de brightness en saturation hoog hebt staan. De kleuren worden dan afwijkend van hetgeen op je tv te zien is. Dit is op te lossen door de brightness naar 25-30% te brengen en de saturation naar 0% of iets daar in de buurt. Dan zijn de kleuren wel prima.

Klein dingetje is wel dat je geen andere verlichting dicht in de buurt moet hebben die aan staat, anders pikt de camera deze op en worden de kleuren van de Govee afwijkend.

De support/aftersales van Govee is prima! Ze reageren doorgaans binnen een dag en soms sneller. Govee bood mij een replacement via Amazon, echter dit was bij Amazon niet goed gegaan. Nu bieden ze mij als alternatief een refund via Amazon.nl aan van de kosten. Op zich netjes, maar even aankijken of dit ook prima afgehandeld wordt. ;-) De support lijkt dus prima en mailwisseling met Govee is zeer vriendelijk!

Edit: Binnen een dag een refund op de rekening ontvangen. Nette afhandeling en aftersales dus van Govee. :)

• aegieles
Oke bedankt voor je antwoord. Heb de gok gewaagd en 2 kitjes besteld.1 voor mij en 1 voor een kennis.
25% korting vanwege halloween actie, dus dat is altijd leuk. Besteld en na 3 dagen in huis. Heb nog geen tijd gehad om ze te monteren en te testen. Geen antwoord gehad vanuit Govee mbt mijn mail over mogelijke nadelen mbt een gebogen scherm. Nou we merken het wel. Ik ben er van bewust dat een Hue set beter is, maar daar mag je dan ook wel een totaal ander bedrag voor neer leggen.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:27

Pixelmagic

Ubergeek

aegieles schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:51:
Oke bedankt voor je antwoord. Heb de gok gewaagd en 2 kitjes besteld.1 voor mij en 1 voor een kennis.
25% korting vanwege halloween actie, dus dat is altijd leuk. Besteld en na 3 dagen in huis. Heb nog geen tijd gehad om ze te monteren en te testen. Geen antwoord gehad vanuit Govee mbt mijn mail over mogelijke nadelen mbt een gebogen scherm. Nou we merken het wel. Ik ben er van bewust dat een Hue set beter is, maar daar mag je dan ook wel een totaal ander bedrag voor neer leggen.
Ik heb er ook een, heb je de versie met 3 of 4 LED strip delen ?

Grootste voordeel is dat je bij elke bron effect hebt, iets wat bij de HDMI kastjes niet altijd is.

Het werkt op zich prima, maar is uiteraard geen echt ambilight. Heb sinds kort een echte ambilight TV en dat is toch net iets anders, vooral bij donkere schermen en kleurechtheid.

Mocht iemand interesse hebben de kit is te koop

PVoutput van mijn 4950Wp

• Enigmus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:13
aegieles schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:51:
Hoop dat alles naar wens is. Zat in een soortgelijke situatie en koos oorspronkelijk voor Philips Hue. Kan daar niks negatiefs over zeggen, het zijn goede producten, maar heb ze toch weggedaan en ben overgestapt op Govee om de simpele reden dat ik toch een chip wilde met independent control. De mogelijkheden zijn veel breder out of the box en je kan andermans DIY colorschemes gebruiken. Vind ook dat de kleuren feller zijn bij Govee, maar wit weergaven zijn bij Philips beter in de meeste gevallen. Het is ook prettig dat ze in 5 en 10 meter strips worden verkocht. Voordeel van Philips is dat je de lengtes kan aanpassen door ze door te knippen. Bij Govee wordt dat afgeraden (maar is wel te doen-ish).

Dit is het resultaat: https://www.youtube.com/watch?v=rWZ4AJwptrI

• aegieles
Pixelmagic schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:21:
[...]

Ik heb er ook een, heb je de versie met 3 of 4 LED strip delen ?

Grootste voordeel is dat je bij elke bron effect hebt, iets wat bij de HDMI kastjes niet altijd is.

Het werkt op zich prima, maar is uiteraard geen echt ambilight. Heb sinds kort een echte ambilight TV en dat is toch net iets anders, vooral bij donkere schermen en kleurechtheid.

Mocht iemand interesse hebben de kit is te koop
Heb de versie met 4 delen.

• aegieles
Enigmus schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:08:
[...]

Hoop dat alles naar wens is. Zat in een soortgelijke situatie en koos oorspronkelijk voor Philips Hue. Kan daar niks negatiefs over zeggen, het zijn goede producten, maar heb ze toch weggedaan en ben overgestapt op Govee om de simpele reden dat ik toch een chip wilde met independent control. De mogelijkheden zijn veel breder out of the box en je kan andermans DIY colorschemes gebruiken. Vind ook dat de kleuren feller zijn bij Govee, maar wit weergaven zijn bij Philips beter in de meeste gevallen. Het is ook prettig dat ze in 5 en 10 meter strips worden verkocht. Voordeel van Philips is dat je de lengtes kan aanpassen door ze door te knippen. Bij Govee wordt dat afgeraden (maar is wel te doen-ish).

Dit is het resultaat: https://www.youtube.com/watch?v=rWZ4AJwptrI
Eh ze zitten nog in de verpakking. Nog geen tijd voor gemaakt om ze te installeren ivm vakantie.
Goed om te horen dat er ook wat voordeeltjes aan zitten tov de Hue en dat voor een klein prijsje.
Ik hoop dat ik ze deze week kan installeren en dan laat ik je mijn ervaring weten. Ik ben denk ik al blij als alles zonder defecten werkt.

• MVKK
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 21:34
Ben zelf in het bezig van Hue lampen, door het gehele huis, dit werkt allemaal na volle tevredenheid.
Nu heb ik sinds 1 jaar een andere televisie, zonder ambilight, al gekeken naar verschillende mogelijkheden om dit zelf te creëren, waaronder HUE-sync , alleen om hier nu 240 euro voor te betalen gaat mij wat ver.

Ook de Govee-set met een camera, lijkt me niet een ideale oplossing.

Nu kwam ik lightberry/raspberry tegen op het net. Dit lijkt mij het beste alternatief t.o.v. de HUE.

Maar nu is mijn vraag, wat zijn +/- hier de kosten van, en wat ben ik allemaal nodig, hoop dat jullie mij hierin kunnen en willen helpen.

• alesandro_46
MVKK schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:20:
Ben zelf in het bezig van Hue lampen, door het gehele huis, dit werkt allemaal na volle tevredenheid.
Nu heb ik sinds 1 jaar een andere televisie, zonder ambilight, al gekeken naar verschillende mogelijkheden om dit zelf te creëren, waaronder HUE-sync , alleen om hier nu 240 euro voor te betalen gaat mij wat ver.

Ook de Govee-set met een camera, lijkt me niet een ideale oplossing.

Nu kwam ik lightberry/raspberry tegen op het net. Dit lijkt mij het beste alternatief t.o.v. de HUE.

Maar nu is mijn vraag, wat zijn +/- hier de kosten van, en wat ben ik allemaal nodig, hoop dat jullie mij hierin kunnen en willen helpen.
Wellicht is onderstaand apparaat nog een alternatief t.o.v. de HUE sync box.
YouTube: The Only REAL Philips Hue HDMI Sync Box Alternative : Lytmi Neo 2.0
Disclaimer: ik heb de video zelf nog niet bekeken 😬

• 3svb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 10:11
Tweakers,

Ik heb hier in mijn kast nog een oude Lightpack 1 liggen die ik terug wil gaan gebruiken.
Het nadeel van de originele setup hiervan is dat er maar van 1 bron tegelijkertijd aangeroepen kan worden. Hiervoor had je PC nodig waarop Hyperion draait die de leds aanstuurt.
In mijn geval was deze PC een rPi met Openelec.

Nu zou ik deze Lightpack willen inzetten voor meerdere bronnen (digibox, PS, Google Chromcast, ...) door te werken met een HDMI splitter en een HDMI to USB capute device.

Schema:
Bron x -> AV- Receiver -> HDMI splitter
-> split 1 - HDMI to USB capture -> rPi 3
-> split 2 - TV

De rPi staat in verbinging met de Lichtpack via USB. Hierop zou ik dan Hyperion draaien die de leds wederom aanstuurt.

Iemand ervaring met deze opstelling of gaat dit niet werken?
Nog beter, iemand tips om dit toch te laten werken?

Alvast bedankt voor de feedback!

Lightpack

HDMI splitter

HDMI to USB capture

• WolterRF
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 06:50
Hardware:
- Raspberry Pi 4B 4GB running on HyperHDR.
- 55” LG LEDTV w/ WebOS
- 60led/m HD107S (power injection at start, middle, and end of strip)
- 15A Power supply

Deze HyperHDR setup heeft eerder al gewoon gedraaid bij mij, echter is de Zasluke HDMI Grabber onlangs overleden, nou had deze al moeite met het grabben van het signaal van mijn digitale tv-decoder, dus het wordt tijd voor een upgrade, gewoon iets wat werkt, met zo weinig mogelijk latency en goed HDR kleurbehoud.

Nou schijnen er voornamelijk 2 soorten schakelingen te bestaan:
een standalone HDMI splitter + grabber op basis van de ms2109 chipset.
Een HDMI Grabber met loop zoals bijvoorbeeld de EZCap 269, of de Zasluke die ik hiervoor al noemde. Ik meende gelezen te hebben dat de ontwikkelaar zelf zegt dat grabbers met loop meer gezeik opleveren dan standalone splitters + grabber.

Ik zie door de bomen echt het bos niet meer, ik zat voor een standalone hdmi switch te denken aan een Tesmart ‎HSP0102A2U, of een Feintech VSP01202. En die dan combineren met een simpele grabber. heeft iemand goeie ervaringen met een bepaald device, please let me know 😊

• Theodor
  • Laatst online: 30-05 13:15

• alesandro_46

• Theodor
Ben even op hun forum gaan kijken(Lytmi forum) veel ontevreden klanten en HDR zou ook niet werken...

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Theodor schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:22:
Ben even op hun forum gaan kijken(Lytmi forum) veel ontevreden klanten en HDR zou ook niet werken...
Ik heb nog niet diepgaand gekeken, maar HDR of specifiek problemen met DV (Dolby Vision)?

Testing, one, two ...

• Theodor
Ik heb een tv met android dus voor is deze box geen optie,Govee daarintegen werkt prima op mijn tv de nieuwe versie...

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 11:32
Als je nou gewoon zo'n mini led beamertje zou hebben van ali of een 2dehandsje van MP Vraag&aanbod.

Die achter je scherm zetten met een lensje erop wat het licht extreem wijd uitspreid.

Dan het beamertje als dual screen aansluiten.

*niet alles gelezen over dit topic, geen idee of dit mogelijk is

• dhoenderdos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-08-2022
Ik heb die Lytmi Neo hdmi box gekocht. Ik ben erg tevreden over de leds en de reactiviteit - mooi apparaat dat uitstekend zijn werk doet. Door mijn eigen fout laten soms wel de bevestiging los (gewoon zelf niet goed vastgemaakt, plakstrips plakken daardoor niet genoeg). Dat ga ik eerdaags even met wat lijm fixen.

Ik wilde 'm effe reviewen op de site, maar er is nog geen product aan de pricewatch toegevoegd. Misschien kan een modje even een entry toevoegen?

[Voor 19% gewijzigd door dhoenderdos op 31-01-2022 09:34]

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:34
@dhoenderdos Je kunt vrij makkelijk zelf een product toevoegen aan de pricewatch :)

• dhoenderdos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-08-2022
Wist ik niet. Net gedaan :)

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15
Heeft iemand ervaring met Hyperion direct op LG WebOS? Scheelt je een grabber en beschikbaar voor zowat elke bron(?).

Ik zou wel eens willen weten of dit werkt in combinatie met een LG C1 en een Xbox Series X. Eventueel met Dolby Vision/HDR content.

Bron: https://github.com/webosbrew/hyperion-webos

• Excessed
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 15:36
BizzieBis schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:13:
Heeft iemand ervaring met Hyperion direct op LG WebOS? Scheelt je een grabber en beschikbaar voor zowat elke bron(?).

Ik zou wel eens willen weten of dit werkt in combinatie met een LG C1 en een Xbox Series X. Eventueel met Dolby Vision/HDR content.

Bron: https://github.com/webosbrew/hyperion-webos
YouTube: Ambilight clone on LG CX 65" using Hyperion on Raspberry Pi 3B+

Het werkt prima met Dolby Vision, de rest geen idee. Ben wel heel erg benieuwd of het makkelijk te doen is.

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-05 13:34
Hier heb ik ook wel oren naar... hiervoor jaren een Samsung TV icm Hyperion gedraaid. Ik ben nu overgestapt op een nieuwe LG en had geen zin meer om alles weer te installeren; PI, grabber, splitter, etc.. etc..

Ook omdat ik met meerder bronnen zit binnen de TV; ingebouwde Google Stadia / Disney+ heb ik niet altijd een externe source meer.

Ik ben benieuwd of je het gaat proberen @BizzieBis, dan wil ik het ook wel eens proberen.

- The Neo and Only -

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 01:00
NeoFoX schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:04:
Hier heb ik ook wel oren naar... hiervoor jaren een Samsung TV icm Hyperion gedraaid. Ik ben nu overgestapt op een nieuwe LG en had geen zin meer om alles weer te installeren; PI, grabber, splitter, etc.. etc..

Ook omdat ik met meerder bronnen zit binnen de TV; ingebouwde Google Stadia / Disney+ heb ik niet altijd een externe source meer.

Ik ben benieuwd of je het gaat proberen @BizzieBis, dan wil ik het ook wel eens proberen.
Ben ook wel benieuwd kan ik de hardware ergens anders voor gebruiken!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
Govee past zijn API regels aan. Ben bang dat het implicaties heeft op de integratie met smarthome applicaties.

https://govee-public.s3.a...DeveloperAPIReference.pdf

Wat ik eruit opmaak is dat het vanaf mei minimaal 6 seconden duurt voordat de Govee verlichting gaat reageren. En dat maximaal ca 18 uur per dag.

Helaas, Govee was een prijstechnisch interessant alternatief voor Hue Ambilight maar op deze manier natuurlijk niet meer…(als de informatie klopt). Usecase: lichtstrip voor TV die moet reageren als TV aan/uit via API.

• MsG

MsG

Forumzwerver

@BizzieBis @Excessed @NeoFoX

hebben jullie het al eens getest met een LG tv? :) of wacht iedereen op elkaar? :+

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-05 13:34
Ik wacht inderdaad af op @BizzieBis wanneer hij het geprobeerd heeft.. ik heb al wel de LG updates van mijn TV uitgezet :P

- The Neo and Only -

• BizzieBis
Ik heb het geprobeerd, maar kreeg geen data binnen in Hyperion. Ik zie wel dat de tv verbinding maakt, maar daar houdt het op. Je kan verschillende types grabber selecteren, maar geen van allen werkte. Misschien dat ik het binnenkort nog eens ga proberen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dhoenderdos schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:26:
Ik heb die Lytmi Neo hdmi box gekocht. Ik ben erg tevreden over de leds en de reactiviteit - mooi apparaat dat uitstekend zijn werk doet. Door mijn eigen fout laten soms wel de bevestiging los (gewoon zelf niet goed vastgemaakt, plakstrips plakken daardoor niet genoeg). Dat ga ik eerdaags even met wat lijm fixen.

Ik wilde 'm effe reviewen op de site, maar er is nog geen product aan de pricewatch toegevoegd. Misschien kan een modje even een entry toevoegen?
Liep er toevallig op Amazon tegenaan en de 2.0 Pro versie was op dat moment in de aanbieding.

Vanavond even de tijd genomen om de handel te installeren. Ik zit hier met een HDR10 only setup dus ik loop niet tegen de problemen aan die men schijnbaar met Dolby Vision ervaart.

Hangt nu tussen mijn Marantz NR1606 en LG 4k Oled en bij gebruik van mijn Shield TV is het een geslaagde setup. Goede response en aardig accurate kleurweergave. Heb tot nu toe enkel maar met Youtube en Kodi getest, en ga zo nog met wat andere "bronnen" aan de slag, maar de eerste ervaring is iig positief. Kodi met en zonder HDR lijkt het ook heel aardig te doen.

Nu kan ik er met mijn opstelling niet volledig uithalen wat erin zit want aan weerszijden van mijn TV staan direct een paar luidsprekers maar de wand aan de achterzijde is ook niet veel breder dan mijn TV, dus zo'n ramp is dat ook niet ;)

CEC werkt gelukkig ook probleemloos zo te zien, da's mooi meegenomen.

Al met al zeker niet ontevreden over het geheel.

Edit: inmiddels alweer een hele poos in gebruik en de set werkt werkelijk probleemloos bij mij, daadwerkelijk nul problemen ermee gehad. Alles wat ik aan streaming heb gebruikt werkt er ook mee, denk hierbij aan vrijwel alle diensten die we officieel beschikbaar hebben in Nederland. d:)b

Inmiddels is er een complete Tweakers user review beschikbaar zag ik; Lytmi Neo Sync Box & TV Backlight Kit - HDMI 2.0 review door hrigteri

[Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 03-08-2022 23:03]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Vanavond maar even geüpdatet naar LibreELEC 10.X. maar blijkbaar werkt die framegrabber niet meer met Hyperion NG. Meer mensen dit probleem?

Ik gebruik een Raspberry Pi 3 met daarop LibreELEC en Hyperion.

Vandaag maar weer gedowngraded naar LibreELEC 9.X

[Voor 11% gewijzigd door MsG op 19-06-2022 18:22]

• orangemic
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-02 12:57
Hi all, ik zit erover na te denken om zelf een DIY ambilight te gaan bouwen.
Ik ben echter een complete leek op dit gebied, dus misschien dat jullie mij kunnen helpen :)

Het bouwen van de set-up is goed te vinden op YouTube. Het is echter wel lastig om benodigde onderdelen te vinden op de Nederlandse markt.

Van wat ik begrijp heb ik naast mijn Raspberry Pi het volgende nodig:
- HDMI splitter met 4k 60hz output
- HDMI grabber
- Een bepaalde LED strip
- Voeding voor de LED strip

Het liefste maak ik geen gebruik van Aliexpress.
Zouden jullie advies hebben over welke producten aanbevolen zijn en waar ik deze het beste kan kopen?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

• Phaseout
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Is er een mogelijkheid voor HDR ambilight? En dan voor de samsung G9 neo schermformaat?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 09:34

GeeBee

Oddball

@Phaseout
In de laatste PCM (en in de C Totaal) van augustus staat een HowTo over Ambilight. HDR komt daarin ook aan bod op basis van een RaspberryPi met HyperHDR.
Niet getest, dus ik heb geen aanbeveling.

Schermformaat is een kwestie van langere LED-strips nemen (en persoonlijke smaak en voorkeur dan nog van het aantal LED's per meter) en daarmee de grootte van de voeding.
Een 49" Neo G9 is 1,15 meter lang en 36 cm hoog als ik het goed heb. Omtrek is dan 3 meter.
Met een aanbevolen 60 leds/m kom je op 180 LEDS.
Veiligheidshalve uitgaan van toch maar alle LED's tegelijk op wit (in het artikel doen ze dat niet, maar het lijkt me wel verstandig) kom je dan op 11A voor je 5V-voeding. Zorgen voor een goede isolatie :)

[Voor 57% gewijzigd door GeeBee op 30-08-2022 20:14]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Phaseout
GeeBee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:04:
@Phaseout
In de laatste PCM (en in de C Totaal) van augustus staat een HowTo over Ambilight. HDR komt daarin ook aan bod op basis van een RaspberryPi met HyperHDR.

Schermformaat is een kwestie van langere LED-strips nemen (en persoonlijke smaak en voorkeur dan nog van het aantal LED's per meter) en daarmee de grootte van de voeding.
Een 49" Neo G9 is 1,15 meter lang en 36 cm hoog als ik het goed heb. Omtrek is dan 3 meter.
Veiligheidshalve uitgaan van toch maar alle LED's tegelijk op wit (in het artikel doen ze dat niet, maar het lijkt me wel verstandig) kom je dan op 11A voor je 5V-voeding. Zorgen voor een goede isolatie :)
Is er ook iets wat gewoon publiekelijk toegangelijk is? Weet niet wat pcm is btw. Welke raspberryPi heb je nodig? Thnx voor je bericht!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35

Cybergamer

Wanna Play a Game?

GeeBee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:04:
@Phaseout

Waarom zoveel LEDs? Ik heb met mijn eigen DIY Ambilight 36 LEDs op een 32 UW Inch monitor! En het is prachtig! :)

Nog geen lid van Gifts For Tweakers en voldoe je aan de eisen? Stuur een DM naar 1 vd Mods! | MaakJeSmaak | YouTube | Twitch

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Phaseout schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:03:
[...]
Is er ook iets wat gewoon publiekelijk toegangelijk is? Weet niet wat pcm is btw. Welke raspberryPi heb je nodig? Thnx voor je bericht!
Een van de redenen waarom PCM ter ziele is gegaan verwacht ik :+

nieuws: Computertijdschrift PCM stopt

Misschien kun je het laatste exemplaar nog te pakken krijgen? Nostalgie all the way over here ;(

Testing, one, two ...

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Phaseout schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:03:
[...]

PCM is inderdaad Personal Computer Magazine. C Totaal is Computer Totaal.
Misschien is het blad nog te lezen in de plaatselijke bibliotheek en maak je er daar een kopietje van?

Volgens mij raden ze een RPi met 4GB aan, en 8GB als je HDR wilt gebruiken. Ik zal het blad eerst nog ff opzoeken.

[Voor 11% gewijzigd door GeeBee op 03-09-2022 00:53]

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Cybergamer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:22:
[...]

Waarom zoveel LEDs? Ik heb met mijn eigen DIY Ambilight 36 LEDs op een 32 UW Inch monitor! En het is prachtig! :)
Als je Ambilight rondom wilt hebben, komt je wel aan iets meer LEDs denk ik? Aan hoeveel kanten heb je LEDs?
Ik heb het zelf nergens. Plannen wel, maar uitvoering nog steeds niet…

• Phaseout
GeeBee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:50:
[...]

PCM is inderdaad Personal Computer Magazine. C Totaal is Computer Totaal.
Misschien is het blad nog te lezen in de plaatselijke bibliotheek en maak je er daar een kopietje van?

Volgens mij raden ze een RPi met 4GB aan, en 8GB als je HDR wilt gebruiken. Ik zal het blad eerst nog ff opzoeken.
Mooi stuk waar je ht over hebt maar je hebt dus een raspberry nodig en een HDMI splitter oftewel capture/video grabber? of gooi ik nu wat termen door elkaar. Nu het ding is dat ik een resolutie van 5120x1440p aandrijf met mijn monitor... ondersteund 1. Raspberry 4 dit? 2. ondersteund de videograbber/capturecard dit? en 3. ondersteund hyper hdr dit... want anders heeft dit allen geen zin natuurlijk.. Op degene aanbevolen in de pcm staat er max input 4k, max output 1080p.. daar ga je t toch niet mee redden...??

• BizzieBis
Ik heb eindelijk weer eens het project van Ambilight op LG WebOS opgepakt. Deze keer met resultaat!

Ik kwam toevallig DIT filmpje op YouTube tegen. En dat zag er wel erg goed en simpel uit. Na een uurtje klussen heb ik nu DIY Ambilight draaien met de LG als capture device, en een Wemos D1 mini als WLED driver :)

Het loopt verbazingwekkend soepel. 60 fps met gemak. Ik kan gamen op de Xbox met 120fps, Dolby Vision aan en de LEDs blijven vrolijk mee kleuren :*)

Alleen met de ingebouwde apps werkt het niet. Dan heb je problemen met geluid over spidf, en drm content lijkt ie niet te pikken. Maar een kastje met Kodi, Xbox Series X en Google TV werken perfect.

Je krijgt een mooie webinterface (Hyperion afgeleide) waar je veel in kunt stellen. Dingen zoals HDR tone mapping, black border detection, smoothing etc.

Ik rommel nog even verder 8)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BizzieBis nice! Wist niet eens dat die webOsBrew bestond.
Heb (DIY) ambilight altijd wel gaaf gevonden en bij mn vorige tv’s ook zo gebouwd (met Hyperion).
Nu met mijn LG GX lukt het niet meer omdat de tv zo plat is en de bovenkant vrij moet blijven ivm koeling.
Jammer dat ingebouwde apps niet werken, maar dat is altijd al tricky geweest. Zal wel met DRM te maken hebben inderdaad..

[Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-09-2022 22:53]

• BizzieBis
Ik heb er uiteindelijk niet zo'n last van dat de ingebouwde apps niet werken met Ambilight. Ik kijk toch meestal via de Xbox naar Netflix of Disney+.

offtopic:
Sony headphones verbonden via BT met TV, Dolby Atmos actief op Xbox en HDMI audio profiel op Headphones. Super combi voor heerlijk draadloos 'ruimtelijk' geluid 8)

Low quality teaser:
[Disney+ | 4K | Dolby Vision]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat bedoel je met "een kastje met". Kan je zonder extra apparaten (behalve het apparaat wat je wil capturen zelf, zeg een xbox) gewoon een HDMI-poort uitlezen van een dergelijk apparaat? Voor mij dan ook wel interessant om eens met die custom tv-firmware bezig te gaan.

• BizzieBis
MsG schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:31:
Wat bedoel je met "een kastje met". Kan je zonder extra apparaten (behalve het apparaat wat je wil capturen zelf, zeg een xbox) gewoon een HDMI-poort uitlezen van een dergelijk apparaat? Voor mij dan ook wel interessant om eens met die custom tv-firmware bezig te gaan.
Ik bedoelde met "kastje" een Odroid met Kodi er op. Je hebt geen extra kastje nodig om iets te capturen. Alleen de (root) software op de TV is voldoende om de beelden van alle HDMI poorten te capturen.

• Freubel
  • Laatst online: 31-05 08:04
Ik heb zelf ook maar eens een poging gewaagd met HyperHDR. Er staat een tutorial op youtube die vrij simpel te volgen is.
Eerlijk gezegd is het ook een fluitje van een cent. Meest ingewikkelde is nog de hoekconnectors goed op de ledstrip te krijgen. Gek genoeg wijkt de spacing van de pootjes iets af ten opzichte van de ledstrip.
Maar uiteindelijk een zeer tevreden Freubel hier. Zelfs moeder de vrouw is er content mee.
Ik heb even een klein stukje daytime materiaal gefilmd, komt natuurlijk niet zo erg tot zijn recht maar je krijgt er een goed idee mee.
Gebruikte materialen:
1 x 5 mtr LED strip
1 x zakje 3 pin connectors
1 x usb grabber
1 x voeding voor de ledstrips
1 x RP4
Mocht er vraag zijn naar wat avond footage dan hoor ik het wel.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• Card Nox
  • Laatst online: 23:40
@Freubel, heb je een link naar de spullen? Wat waren de totale kosten en werkt het met alles wat er wordt getoond op de TV?

Ik heb momenteel een Sony 48" 4k LCD TV en zou graag een keer naar OLED gaan met Ambilight (heb voor de Sony een Philips LCD met AMBILIGHT gehad). Nu met BF is de LG A2 voor een erg scherpe prijs te koop maar geen Ambilight, als ik dat voor een paar euro toe kan voegen is dat duidelijk goedkoper dan een Philips OLED tv te kopen.

EDIT: die links werken natuurlijk enkel met WEBOS van LG, kan dit ook met een Sony?

Ik zal me vandaag ook wat in gaan lezen, dus excuus voor de rookie vragen.

[Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 19-11-2022 09:57]

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:50
Freubel schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:03:
Ik heb zelf ook maar eens een poging gewaagd met HyperHDR. Er staat een tutorial op youtube die vrij simpel te volgen is.
Eerlijk gezegd is het ook een fluitje van een cent. Meest ingewikkelde is nog de hoekconnectors goed op de ledstrip te krijgen. Gek genoeg wijkt de spacing van de pootjes iets af ten opzichte van de ledstrip.
Maar uiteindelijk een zeer tevreden Freubel hier. Zelfs moeder de vrouw is er content mee.
Ik heb even een klein stukje daytime materiaal gefilmd, komt natuurlijk niet zo erg tot zijn recht maar je krijgt er een goed idee mee.
Gebruikte materialen:
1 x 5 mtr LED strip
1 x zakje 3 pin connectors
1 x usb grabber
1 x voeding voor de ledstrips
1 x RP4
Mocht er vraag zijn naar wat avond footage dan hoor ik het wel.

[YouTube: HyperHDR RP4 DIY]
Warm wit (gelig) in beeld lijkt koud wit (blauwig/lavendel) op de muur, of komt dit door de video?

too old, too cold

• Freubel
Negakinu schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:49:
[...]

Warm wit (gelig) in beeld lijkt koud wit (blauwig/lavendel) op de muur, of komt dit door de video?
Het is een RGB strip, geen RGBW :)

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:50
Freubel schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:30:
[...]

Het is een RGB strip, geen RGBW :)
Ah, dat verklaart het. RGBW zou mooi zijn, denk ik!

too old, too cold

• Freubel
Negakinu schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:32:
[...]

Ah, dat verklaart het. RGBW zou mooi zijn, denk ik!
Ik heb er een liggen maar nog geen tijd gehad om deze te wisselen. De maker van Hyperhdr raad overigens wel de koel wit aan en niet de warm wit. Zou te gelig zijn.

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 07:04
Ben zelf ook begonnen aan een DIY oplossing om lekker te kunnen rommelen. Misschien brengt dit jullie ook weer op ideeën. Heb gekozen om een frame te maken omdat mijn OLED65C8 niet bepaald praktisch is om hier leds op te plakken. Daarbij kan ik het nu ook zo verwijderen wanneer ik dat wil. Het houten frame is met bouten gemonteerd aan de vogel mount.

De hardware die ik op dit moment nog gebruik is een oude computer voeding waarvan ik de 5v lijn van gebruik.
Voor het aansturen van de leds gebruik ik Wled op een Nodemcu.
HyperHDR en Piccap zijn geïnstalleerd op de TV zelf door hem te rooten.

Mijn toekomstige setup gaat er wel iets andere uit zien. Dit zal zijn HyperHDR op een rpi4 en HyperSerialEsp8266 op de Nodemcu. Dan een HDMI splitter met usb capturecard. Alles fatsoenlijk wegwerken natuurlijk. Daarna nog inlezen hoe je HDR fatsoenlijk krijgt en finetunning etc.

Foto's zeggen meer dan duidend woorden dus :)

• ggroen1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:27
Ik heb destijds het artikel voor PCM geschreven. Het is ook online toegankelijk op https://www.techworkshop.nl/workshops/ambilight-tv-hyperion/. Hier heb ik ook nog wat aanpassingen aan gemaakt.

• Card Nox
Aangezien ik externe input als ook build in media gebruik neig ik toch naar zo'n Govee oplossing. Nu in de aanbieding voor 64 euro. Met GOVEE5 code nog 5 euro extra korting.

Of ik zou een GoogleTV moeten kopen en dan home made aan de slag gaan... Maar kan zo'n grabber 2 inputs aan of is het slechts 1 enkele?

EDIT: Ik heb een 48" TV, gaat dit nog enigzins werken of moet ik gaan overlappen waardoor de kleuren niet gaan matchen? Heb op sommige plaatjes ook het idee dat het niet lekker werkt...
Rechtsboven is meer groen dan paars en onderin zie ik niets blauws...
https://cdn.shopify.com/s...fa_large.jpg?v=1607739195

[Voor 44% gewijzigd door Card Nox op 24-12-2022 12:32]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Card Nox, op Amazon Duitsland kwam ik de volgende "oplossing" tegen voor een 42" TV.

Maar er staat ook geschreven dat deze op de aanwezige markering ingekort kan worden.

Ik heb een Govee in gebruik gehad maar ik was niet werkelijk tevreden over het resultaat. Dat was min of meer voor mij ook wel de verwachting, maar voor diverse gebruikers voldoet deze opzet. Die beeldscanner, boven of onder aan je TV, is ook wel wat smaakgevoelig ;)

Testing, one, two ...

• Card Nox
@hardware-lover, ja dat loopen van zo'n lus lijkt me niet ideaal omdat de kleuren dan niet meer overeenkomen.

Mbt de camera vind ik ook wel een dingetje, maar ik heb er een soundbar onder hangen, dus hoop dat het daarmee "blends" (kan niet op het NL woord komen).

Ik heb de instelling van maar gewoon proberen en als ik het goed genoeg vind dan mooi en anders maar weer in de verkoop en wat "leergeld" betalen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Card Nox, zo stond ik er ook in hoor, heb al van alles aan en achter mijn TV's gehad, mijn voorlaatste was ook een Govee. ;)

Testing, one, two ...

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30
hardware-lover schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:00:
@Card Nox, zo stond ik er ook in hoor, heb al van alles aan en achter mijn TV's gehad, mijn voorlaatste was ook een Govee. ;)
Wat was de reden dat de govee niet voldeed voor jou?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Jorizzz, vooral dat het met de kleuren op het scherm en wat Govee liet zien vaak niet klopte, daarnaast de invloed van indirect licht op het scherm, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden voor de gebruiker zelf. Als laatste was de "scanner" ook niet echt een fraai gezicht, maar dat is natuurlijk een puur persoonlijk iets.

En als het toch niet helemaal naar wens is blijft men toch verder kijken naar een (voor mij), betere oplossing, ook gevonden, dus de Govee mocht weer van de TV af ;)

Testing, one, two ...

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30
hardware-lover schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:18:
@Jorizzz, vooral dat het met de kleuren op het scherm en wat Govee liet zien vaak niet klopte, daarnaast de invloed van indirect licht op het scherm, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden voor de gebruiker zelf. Als laatste was de "scanner" ook niet echt een fraai gezicht, maar dat is natuurlijk een puur persoonlijk iets.

En als het toch niet helemaal naar wens is blijft men toch verder kijken naar een (voor mij), betere oplossing, ook gevonden, dus de Govee mocht weer van de TV af ;)
Ja, dat de kleuren niet altijd lijken te matchen was iets dat me ook al op leek te vallen bij filmpjes die ik had gezien. En dat het lijkt of kleuren altijd in blokken gaan, i.p.v. soepele overgangen.
Nou ja, de Govee wordt het voor mij dus ook niet.

• S4NDERR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 07:34
ggroen1 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
Ik heb destijds het artikel voor PCM geschreven. Het is ook online toegankelijk op https://www.techworkshop.nl/workshops/ambilight-tv-hyperion/. Hier heb ik ook nog wat aanpassingen aan gemaakt.
Fijn artikel! Ik heb nog een vraagje ivm de capture card die je aanraadt in dit stuk:
in de omschrijving staat 4k@60fps in en 4k@30fps out. Dat lijkt me niet ideaal? Ik ben echter helemaal niet thuis in deze componenten en misschien begrijp ik het verkeerd.

• ggroen1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:27
S4NDERR schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:21:
[...]

Fijn artikel! Ik heb nog een vraagje ivm de capture card die je aanraadt in dit stuk:
in de omschrijving staat 4k@60fps in en 4k@30fps out. Dat lijkt me niet ideaal? Ik ben echter helemaal niet thuis in deze componenten en misschien begrijp ik het verkeerd.
Dank voor je complimenten!
Ik heb het zelf voor een 1080p tv gebruikt, maar het zou inderdaad een nadeel kunnen zijn, die 4K 30p passthrough. Mijn streven was ook om de kosten binnen de perken te houden. Een usb framegrabber met 4K 60p passthrough is best prijzig. Waarschijnlijk is een HDMI splitter die 4k60p aan kan + voordelige grabber een mooie combi. Misschien heeft iemand in de groep nog goede suggesties. Zal er zelf ook nog even naar kijken.

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 23:21
BizzieBis schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:26:
Ik heb eindelijk weer eens het project van Ambilight op LG WebOS opgepakt. Deze keer met resultaat!

Ik kwam toevallig DIT filmpje op YouTube tegen. En dat zag er wel erg goed en simpel uit. Na een uurtje klussen heb ik nu DIY Ambilight draaien met de LG als capture device, en een Wemos D1 mini als WLED driver :)

Het loopt verbazingwekkend soepel. 60 fps met gemak. Ik kan gamen op de Xbox met 120fps, Dolby Vision aan en de LEDs blijven vrolijk mee kleuren :*)

Alleen met de ingebouwde apps werkt het niet. Dan heb je problemen met geluid over spidf, en drm content lijkt ie niet te pikken. Maar een kastje met Kodi, Xbox Series X en Google TV werken perfect.

Je krijgt een mooie webinterface (Hyperion afgeleide) waar je veel in kunt stellen. Dingen zoals HDR tone mapping, black border detection, smoothing etc.

Ik rommel nog even verder 8)

[Afbeelding]
Ik wil dit ook gaan proberen op m’n LG Oled. Wat heb ik allemaal nodig om dit te doen? Of nog beter wat heb jij gebruikt?😁

• bartje006
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 11:38
Hoi,

Ik heb onlangs Hyperion ontdekt en ik wil dit graag ook op mijn LG tv proberen. Ik heb wat rondgezocht op internet en kom hier op uit:
  • TV rooten mbv crashd methode
  • Ledstrip verbinden aan controller (met WLED) en aan PSU
  • Hyperion op WebOS koppelen aan controller
Dat zou moeten werken, toch?

Qua hardware denk ik aan:
  • Controller (met name vanwege ESP32 board)
  • Led strip
  • DC adapter
  • Female DC naar twee draden kabeltje
Maar ik heb nog de volgende vragen:
  • Ik heb ongeveer 4 meter nodig, 60 leds / meter. Is het dan voldoende om de ledstrip aan één kant van stroom te voorzien? Of aan twee kanten om voltage drop te voorkomen?
  • Als ik uitga van 240 leds, kom ik op 14,4A. Dus een 5V 15A adapter is goed, toch? Die levert ook de stroom voor de controller
  • Is 5V ledstrip voldoende voor deze toepassing? Ik las dat 12V meer geschikt is voor 1 kleur, en 5V meer voor adressable leds. Klopt dat?
  • Ik wil de hoekjes van de ledstrip verbinden met connectoren (ipv de ledstrip te buigen). Is dat een goed idee of niet? En kan ik daarvoor connectoren gebruiken, waarmee ik niet hoef te solderen? Of kan dat niet met deze setup?
Bedankt! _/-\o_

• -Tim-
  • Laatst online: 01-06 12:29

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik ben ook bezig met Hyperion en heb de volgende setup voor mezelf bedacht:Ik zag dat de ws2815 nog niet genoemd was in dit topic, maar die lijkt me echt superieur aan al die 5V oplossingen. In mijn ervaring met andere neopixel projecten zit je met 5V al snel met hogere amperages te werken en dus dikkere kabels en voedingen. Daarbij reikt je power ook minder ver en moet je dus op meerdere punten gaan injecteren.

De ws2815 gisteren al even uitgeprobeerd aan een NodeMCU en dat werkt verder prima. Deze led-chip blijkt gewoon backwards compatible met ws2812b etc. dus daar hoef je geen problemen te verwachten. Enige is natuurlijk dat je micro-controller zelf mogelijk <=5V nodig heeft.

Ik had trouwens de mazel dat ik te veel led strips geleverd kreeg, dus voor wie ik er bij kan helpen: v&a aangeboden: BTF led strip ws2815 12V 5 meter, 30 leds/pm

Die Athom WLED controller moet nog binnenkomen maar heb verder ook ik een goed gevoel bij. Mooi simpel behuizinkje, en kan direct gevoed worden met de 12V die ik ook voor de leds gebruik.

Update: Ik heb de boel inmiddels werkend. Bij de Athom controller wel even in de gaten houden dat de kleurcodering van de uitkomende draden nogal omgegooid is. De correcte pinout is zwart-12V, rood-DataIn; blauw-grond.

[Voor 15% gewijzigd door -Tim- op 18-01-2023 11:13]

• BizzieBis
Ik heb een lekker compacte WLED module in elkaar geknutseld. Bestaande uit:

• WT32-ETH01 (https://www.tinytronics.n...luetooth-separate-headers)
• USB-C 2.0 adapter (https://www.tinytronics.n...adapter-including-headers)
• Molex 4 pins connector male

De PCB met USB-C stekker heb ik vastgelijmd op de onderkant van de ESP32 PCB. Vervolgens heb ik +5V en GND doorgesoldeerd naar het ESP32 bord. Verder heb ik een 4-pins Molex connector gebruikt voor de aansluiting van de LED strip. 3 pinnen worden uiteindelijk gebruikt; +5V, GND en DATA.

Verder heb ik een klein kastje ontworpen en geprint. Daar past het geheel netjes in.

De LED strip wordt aangesloten met een 4-pins Molex connector. Deze voorziet de strip ook van voeding. Als voeding heb ik een telefoon adapter gebruikt die 3A levert. Met 90 LEDs op 75% helderheid constateer ik geen problemen.

Het uiteindelijke doel is behaald; Geen vertraging meer bij de LEDs vanwege (slechte) wifi!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-05 19:12
@BizzieBis Vette behuizing, heb je die zelf ontworpen?
Het ziet er echt heel strak uit namelijk.

Zelf ben ik pas net begonnen met esp32 en het aansturen van ledstrips daarmee.
Ik maak al jaren gebruik van TheLightingControllerClientLibrary (node.js -> trigger button id) om quickDMX mee aan te sturen en dat werkt goed. Maar QuickDmx is een niet headless windows applicatie en er is 0 integratie met welke tool dan ook zonder er zelf iets voor te schrijven. (Dus heb al die tijd een windows VM met usb passthrough draaien om een preset te triggeren)

Tijden veranderen en na het lezen van dit topic heb ik ineens een hele hoop vragen.
Zeker nadat ik vanmiddag heb gezien dat een elgato capturecard als source via hyperion ook LEDs kan aansturen -> naar DEV\NULL -> Ik heb een 5m SK6812 ledstrip besteld om het eens live te zien.

Ik kan in mijn huidige situatie een preset triggeren doormiddel van 'TheLightingControllerClient'.
Cool zou zijn als daar geen windows meer voor nodig is.
[alles staat op 255 rood in deze afbeelding (niet gecalibreerd)]

TheLightingContoller kan alleen maar buttons (presets triggeren)
In dit verzoek is duidelijk dat Sweetlight niet gaat werken omdat closed source windows.

De hardware waarmee ik nu deal [Voeding (24v) en gebruikte dimmers *4]:

Weet iemand of het mogelijk is om met Hyperion dmx aan te sturen zonder dat ik over moet stappen op nieuwe sturing. DMX lijkt dood terwijl het in de theaterwereld de way to go is.

[Voor 4% gewijzigd door TweakerCarlo op 22-02-2023 22:29]

• Y451N
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 11:58
Beste mede-tweakers, ik ben even aan het rondkijken voor een 4K capture card.

Het viel mij op dat de input - en output resolutie nooit beide 4K zijn. De input is 4K terwijl de output 1080p is.

Leidt dit niet tot kwaliteitsverlies als je 4K tv wilt kijken? Hoe lossen jullie dit op?

Quote van de 4K capture card:
De HDMI-audio-video-capturekaart ondersteunt een maximale ingangsresolutie van maximaal 4K (3840 x 2160 @30 Hz) en een maximale uitgangsresolutie van 1920 x 1080 @60 Hz
Edit: hetzelfde geldt voor de refresh rate.. TV ondersteunt 100HZ en de capture card 60HZ

[Voor 9% gewijzigd door Y451N op 25-02-2023 13:50]

• MartijnGP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 08:31
Hier hing het ook aan elkaar met een hele santenkraam van grabbers, splitters en cameras. Niet ideaal, zowel qua stabiliteit als qua kwaliteit niet.

Nu loop ik net tegen de mogelijkheid aan om WebOS op mijn LG OLED te rooten. Draait nu na een half uurtje stoeien gewoon een HyperHDR grabber op. Wat een verademing zeg _/-\o_ Gewoon 4k60 met de hele Dolby meuk aan en 60fps Ambilight.

Wel verbazingwekkend hoe makkelijk je root toegang krijgt op die dingen via crashd. Code injection in de crash logs >:) Meteen die TV maar even van het internet afgeschermd.

En dan nu die hele kabelbende van eerdergenoemde santenkraam opruimen :) (en kijken wat we verder met die root kunnen. Het beeld van zo'n C2 is fenomenaal maar de software daar heb ik stevige kritiek op)

[Voor 20% gewijzigd door MartijnGP op 27-02-2023 15:19]

• pCOW
  • Laatst online: 17:37
net als @MartijnGP ook afgelopen weken mijn 'DIY ambilight' weer opgetuigd op een geroote C9.

Waar ik dit enkele jaren geleden via een grabber, rPI en arduino had draaien op mijn toenmallige Samsung plasma, had ik het vanwege 4K problemen niet op mijn huidige C9. het begon toch weer te kriebelen en na lang lezen en twijfelen mijn ledstrip op een ESP aangesloten en dat wordt nu aangestuurd via WLED.

Zoals gezegd, mijn C9 geroot, wat helaas niet ging via rootmy.tv. Via verschillende fora en uiteindelijk een 9vertaalde) russische site is het handmatig gelukt en draait het ook bij mij als een zonnetje.

Nu nog even kijken of ik de ledstrip nog wat hoger en (vooral) breder wil maken vanwege het grotere formaat van de C9 vs de 50" Samsung.

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-05 19:12
Dit is leuk!
Ik heb de esp getest over wifi en de eth01. Geen verschil noticable.
Ik heb redelijk goede wifi om het zo maar te zeggen. De ESP is verbonden met een NAW210AX met een signaal van -57dBm en het lijkt niet alsof het trager is dan over de ethernet poort.

Cool is zeker dat als je het los haalt van de stroom en daarna weer aansluit dat initieel de eerste preset weergeven word waar binnen 1 seconden hyperion het overneemt.

Ik heb gekozen voor de SK6812 RGBW 30leds p/m ledstip. Op 5 meter vraagt dat 45 W vandaar dat ik een voeding van 5v 10A gebruikt heb. De ledstrip voed ik van 2 kanten, daarom de extra connector gemaakt in de box.

Je kan in de WLED webinterface (Password: wled1234) kiezen of je de ethernet poort gebruikt. Als je daarvoor kiest verdwijnt de AP mogelijkheid. Ik moest even met ethernet verbinden om via de webinterface het met wifi te verbinden.

Ik heb klakkeloos van BizzieBis de USB c module overgenomen omdat zijn theorie over max amps per device wel oke was. Echter uiteindelijk doorgesoldeerd naar de voeding omdat in mijn geval 148 RGBW leds op 100% brighness moet aansturen. De usb C connector is hiermee overbodig geworden.

Pagina: 1 ... 60 61 62 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee