Hoi allemaal,
Nieuw op het forum en ik ga meteen een epistel plaatsen met als klap op de vuurpijl een hulpverzoek.Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan/wil helpen.
Door dit topic en de nodige filmpjes op Youtube zelf ook geinteresseerd geraakt om aan de slag te gaan met een Ambilight te bouwen voor achter de tv. Zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb de methode gekozen om met een Raspberry Pi de WS2801- strip aan te sturen,
Het begin ging vloeiend: GPIO puntjes gesoldeerd, Hyperion installeren en we waren op de helft. De LEDS reageren goed op commando's van de Android app en op de commandline commando's. Heel sfeervol, maar natuurlijk is dat maar de helft.
Hierna kwamen de onderdelen binnen om er een daadwerkelijke ambilight van te maken. In dit pakketje zat;
- De STK1160 Easycap grabber (las vaak dat dit een van de betere was),
- HDMI-Splitter,
- Hdmi-to-composite converter,
- Powered USB hub.
Vanaf mijn receiver een HDMI in de splitter. Vanaf de splitter HDMI de tv in en een HDMI kael de hdmi2av- converter in. Vanaf daar via een tulpkabel het signaal doorgeven naar de USB-grabber. Alles in elkaar gezet en testen maar. En nu komt het probleem: het werkt niet.
Wanneer ik met behulp van het commando;
hyperion-v4l2 --crop-height 18 --crop-width 28 --screenshot
een screenshot maak, komt daar dit resultaat uit rollen:
Ik denk dat we dus redelijk kunnen stellen dat de cropping en videograbbing goed zijn.
Toch reageren de LEDs echt amper op videobeeld, af en toe begint er spontaan ergens een lampje te branden in de juiste kleur, maar nog veel vaker flikkeren er willekeurig wat LEDs. Ik heb al aardig wat in de Hyperion-config zitten rommelen, maar ik kom toch niet op een bevredigend resultaat uit. Sterker nog, alle wijzigingen in de Hyperion-config lijken even weinig zin te hebben.
De configuratie staat
hier geupload. Ik heb ook al geprobeerd om eventueel toch de settings hard op NTSC en/of PAL te zetten, maar dit maakt helaas ook geen verschil. Ook heb ik de waardes al stevig aangepast, zodat een frame tot vrijwel postzegelformaat "gedecimeerd" wordt. Toch, helaas, geen winst. De cpu load van Hyperion komt zelden boven de 5 procent uit, ook hier lijkt mij geen bottleneck te vinden. Het enige noemenswaardige wat ik heb opgemerkt is dat hyperion tijdens het capturen continu deze meldingen weergeeft:
Frame too small: 687304 != 691200
Frame too small: 686618 != 691200
Frame too small: 686816 != 691200
Frame too small: 688612 != 691200
Frame too small: 688058 != 691200
Frame too small: 687900 != 691200
Frame too small: 688804 != 691200
Frame too small: 688260 != 691200
Frame too small: 687284 != 691200
Frame too small: 687402 != 691200
Frame too small: 686726 != 691200
Frame too small: 688404 != 691200
Dit gaat constant door, maar volgens een aantal andere fora die ik gechecked heb komt dit vaker voor met de STK1160 grabber en hoeft dit zeker geen probleem te zijn. Ik heb ook zowel een oude als nieuwere versie van Raspbian geprobeerd om te controleren of de gebruikte drivers misschien een verschil maakten, maar ook dat hielp niet.
Alle onderdelen zitten of aan de powered USB hub of netjes direct in het stopcontact.
Wie o wie heeft er een idee waar dit mis op gaat?
Alvast bedankt voor het meedenken.