DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 5 ... 63 Laatste
Acties:
  • 651.365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
das idd een hele goeie webshop. bestel ik ook altijd al mn onderdelen. lage verzendkosten en vaak de volgende dag al binnen.

het lijkt mij ook wel vet om dit te maken. ik krijg ergens dit jaar ook nog een deel electronica geloof ik. kan ik dat mooi als project gebruiken ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus ik weet niet of dit al genoemd is. Zo ja; sorry. Zo nee, graag gedaan ;)

MoMoLight stands for Movie Mood Light. It''s my PC version of the Philips Ambilight system.
http://www.divxstation.com/article.asp?aId=151

(via Maak zelf je Ambilight)

edit: ik zie dat het al genoemd is. Dus: sorry!

[ Voor 6% gewijzigd door schaduw op 27-10-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

schaduw schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:11:
Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus ik weet niet of dit al genoemd is. Zo ja; sorry. Zo nee, graag gedaan ;)

MoMoLight stands for Movie Mood Light. It''s my PC version of the Philips Ambilight system.
http://www.divxstation.com/article.asp?aId=151

(via Maak zelf je Ambilight)

edit: ik zie dat het al genoemd is. Dus: sorry!
Afgeleid van dit topic :D

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 16:35

lampie1979

Hoepla!

Ben er ook mee bezig, alleen op een andere manier. Ik laat namelijk een aparte pc het rekenwerk voor me doen!

Stap:

1. Ik laat pc 1 de video afspelen (decoden) en uitsturen via de TV-out. Deze TV-out lus ik door naar een capture kaart op PC2.

2. PC2 doet de berekeningen op het tv-out signaal van PC1.

3. PC2 stuurt vervolgens de microprocessor aan die de CCFL's regelt.

Op deze manier kan ik ieder signaal (zij het een film, PC game, DVD recorder etc.. etc.. van de Ambilight gebruik laten maken). Geen Filters of andere beperkende factoren meer. Ook kan ik naar hartelust PC2 herprogrammeren en complexe algoritmes laten doen op het signaal van PC1 (aangezien ik processor kracht genoeg heb).

Stap 1 en stap 2 heb ik inmiddels gerealisseerd en heb ook mijn seriele poort al zover dat hij de R G B waarde van een CCFL kan uitsturen. Alles verloopt soepel en geheel zonder lag.

Stap 3 wordt de moeilijkste namelijk het aansturen van de micorocessor. Mijn bedoeling is om uiteindelijk 18 segmenten a 3 (54 lampen in totaal dus!) lampen aan te sturen (achter projectie scherm a 2meter bij 1 meter). Ik zal dus moeten werken met een multiplexer. Hier loop ik op dit moment een beetje vast en probeer mij hieruit te redden :). Iemand heir ideen of oplossingen voor? Ik meot dus iedere lamp met PWM kunnen stellen a 54 kananlen :)

Deze oplossing is echter wel universeel en voor iedere bron toepasbaar, vandaar deze manier :)

[ Voor 4% gewijzigd door lampie1979 op 31-10-2006 02:26 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Voor de hardware goeroes die embedded Video signalen willen kunnen uitlezen.

Check de Analog Devices ADV7185 of b.v. de Siemens SAA7115. Ook erg goede documentatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
check philips nieuwe ambx game ambilight : Afbeeldingslocatie: http://techepics.com/files/philips_0000000.jpg

via techeblog

ziet er netjes uit..

[ Voor 10% gewijzigd door roborobbie op 01-11-2006 10:48 ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
lampie1979 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 02:22:
Ben er ook mee bezig, alleen op een andere manier. Ik laat namelijk een aparte pc het rekenwerk voor me doen!

Stap:

1. Ik laat pc 1 de video afspelen (decoden) en uitsturen via de TV-out. Deze TV-out lus ik door naar een capture kaart op PC2.

2. PC2 doet de berekeningen op het tv-out signaal van PC1.

3. PC2 stuurt vervolgens de microprocessor aan die de CCFL's regelt.

Op deze manier kan ik ieder signaal (zij het een film, PC game, DVD recorder etc.. etc.. van de Ambilight gebruik laten maken). Geen Filters of andere beperkende factoren meer. Ook kan ik naar hartelust PC2 herprogrammeren en complexe algoritmes laten doen op het signaal van PC1 (aangezien ik processor kracht genoeg heb).

Stap 1 en stap 2 heb ik inmiddels gerealisseerd en heb ook mijn seriele poort al zover dat hij de R G B waarde van een CCFL kan uitsturen. Alles verloopt soepel en geheel zonder lag.

Stap 3 wordt de moeilijkste namelijk het aansturen van de micorocessor. Mijn bedoeling is om uiteindelijk 18 segmenten a 3 (54 lampen in totaal dus!) lampen aan te sturen (achter projectie scherm a 2meter bij 1 meter). Ik zal dus moeten werken met een multiplexer. Hier loop ik op dit moment een beetje vast en probeer mij hieruit te redden :). Iemand heir ideen of oplossingen voor? Ik meot dus iedere lamp met PWM kunnen stellen a 54 kananlen :)

Deze oplossing is echter wel universeel en voor iedere bron toepasbaar, vandaar deze manier :)
Ik zou een flink snelle microcontroller met interne uart pakken en met deze 7 latches met 8 poorten aansturen, die op hun beurt weer 54 mosfets aansturen.

Zo zou je met 15 poorten 56 pwm uitgangen kunnen maken.

Mosfets kun je hier goedkoop kopen bij baco army goods, op dat blok bovenaan zitten er 48, ik heb ze zelf ook gebruikt en ze zijn ideaal om met 5 volt open te sturen.

Kijk ook hier: [HowTo] Ledbar met 64 leds

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Hmm interessant stukkie tekst, thanks :) Zat zelf aan JAL te denken als programmer omgeving, maar ben gister avond even vreemd gegaan op assembler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 08:32

BasilFX

BasilFX

Ben gisteravond ook begonnen om DIY Ambilight te bouwen, natuurlijk geinspireerd door dit topic :D Ipv CCFLs gebruik RGB SMD leds. Ik heb nu 1 kant klaar, wil totaal 4 zijden doen, maar zoveel ledjes heb ik nog niet. Leds draaien iets buiten de specs, maar met PWM moet dat wel goed komen. Ze trekken met z'n 8en op 6 volt 0.6A. Ik heb de leds nog niet aan de microcontroller hangen, maar dat ga ik zodadelijk doen, ben toch nu ziek dus tijd zat :)

Enkele foto's zijn hier te vinden: hier

P.s: De 'witte' kleur is nog ongebalanceerd, vandaar dat die niet helemaal lekker loopt.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Ik heb het voor elkaar gekregen!

Afbeeldingslocatie: http://www.half-vol.nl/weblog2/images/album/thumb_1162760921_afbeelding_014.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.half-vol.nl/weblog2/images/album/thumb_1162760921_afbeelding_015.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.half-vol.nl/weblog2/images/album/thumb_1162760921_afbeelding_016.jpg

Als microcontroller een ARM7 core (LPC2138), veel te overkill, maar als je out-of-max232's bent en je hebt wel een evaluatiebordje met onboard UART is dat wel zo makkelijk :P De microcontroller werkt met de software van RafkeP en de daarop gebaseerde versies (Boblight, aLight).

Deze week nog even 16 SMD RGB Leds bestellen (+Max232's) om beide zijden te doen. Deze ff solderen een aansluiten en het zou moeten werken :P

Meer Foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ziet er veeeeeeet uit :)
(de rest van mn brain is atm blank...)

vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Waar kun je die RGB leds (strips) vinden voor een betaalbare prijs? Ik zat te denken aan CCFL maar Leds zijn gemakkelijekr te monteren en hebben geen Hoog frequente straling zoals bij CCFL's (wat storingen kan geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

lampie1979 schreef op maandag 06 november 2006 @ 00:10:
Waar kun je die RGB leds (strips) vinden voor een betaalbare prijs? Ik zat te denken aan CCFL maar Leds zijn gemakkelijekr te monteren en hebben geen Hoog frequente straling zoals bij CCFL's (wat storingen kan geven).
Ik heb geen strips gebruikt maar gewoon losse smd leds op ge-etste bordjes gesoldeerd. In totaal 8 leds per zijde nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:43
Als je hem helemaal af hebt kan je me heel erg blij maken met een uitgebreide tutorial! :9~

Ben zelf een electrotechnische newbie maar weet hoe ik met een soldeerbout om moet gaan. Dus me een leesbaar schema moet het lukken.

Succes met het afbouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
fuzzyduck schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:17:
Als je hem helemaal af hebt kan je me heel erg blij maken met een uitgebreide tutorial! :9~

Ben zelf een electrotechnische newbie maar weet hoe ik met een soldeerbout om moet gaan. Dus me een leesbaar schema moet het lukken.

Succes met het afbouwen!
Stappenplan.. :) dat heb ik nodig :+
(of plug and play)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
HIer nog iemand die daar erg blij mee zou zijn.
Op welke aansluitingen werkt dit nou? Vga? Scart?

Ik zal er wel overheen hebben gelezen, maar kan het niet vinden

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
niet slim... verkeerde topic....

[ Voor 91% gewijzigd door O085105116N op 06-11-2006 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 14:45
Pcies @ hierboven. Ik kan solderen schema lezen ed maar ben nog niet zo ver ontwikkeld om zelf dingen in elkaar te knutselen.

Jammer dat we niets meer horen van niceboy1981 met zijn diy pakketjes :D

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
spotnie schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:24:
Ik heb het voor elkaar gekregen!

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Als microcontroller een ARM7 core (LPC2138), veel te overkill, maar als je out-of-max232's bent en je hebt wel een evaluatiebordje met onboard UART is dat wel zo makkelijk :P De microcontroller werkt met de software van RafkeP en de daarop gebaseerde versies (Boblight, aLight).

Deze week nog even 16 SMD RGB Leds bestellen (+Max232's) om beide zijden te doen. Deze ff solderen een aansluiten en het zou moeten werken :P

Meer Foto's
Ik heb gewoon een bc547b en twee 4k7 weerstanden gebruikt, aangezien je alleen maar hoeft te ontvangen werkt dat prima.

Voor linux ga ik ook nog een app schrijven :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat we niets meer horen van niceboy1981 met zijn diy pakketjes :D
Ben er druk mee bezig. maar het maakt langzaam vooruitgang. 'k heb mn eigen ledjes nu ok binnen.
'k ben bijna op het punt om het eerste prototype te maken.

wat ik nu gedaan heb, is een std. FPGA ontwikkelbordje gepakt, en bij het gebrek van een microcontroller, er eentje in de FPGA geembed. Dat zal in het uiteindelijk ontwerp niet nodig zijn.

Het kitje wordt iets universeler dan alleen maar kant en klaar ambilight.
't zal als kit bedoeld zijn om mensen te laten experimenteren met video, CPLD's en AVR's (niegeval de combi daarvan)
Ambilight is daar een goed voorbeeld van. Er zit alleen geen geheugen op de CPLD om volledige lijnen door te sturen, maar wel leuk zat om mee te experimenteren !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Ok ik wacht geduldig af. Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:43
Als ik maar lekker aan de slag kan met een soldeerbout om zo de (de door jou samengestelde) onderdelen te bestellen en inelkaar de solderen :)

Kan je misschien een stukje film schieten van de werkende opstelling? Een HQ-filmpje met de ambilight in actie?

zou kewl zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX

BasilFX

BasilFX

Ik heb mijn ambilight maar als een project op mijn weblog gezet. Ik heb er een aantal files te downloaden. Een schema, PCB en 3D render van het geheel. Ik probeer een versie te maken via USB.

Voor de liefhebbers: hier.

Of het werkt weet ik (nog) niet, het etsen van een dubbelzijdig bordje lukt me nog niet (gaat al fout bij ontwikkelen, misschien toch te oud PCB materiaal :P). Het zou moeten werken, althans het is hetzelfde principe als mijn huidige opstelling, alleen dan met een losse USB -> RS232 converter (wel van FTDI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

ik wil nu 2 bordjes gaan uitwerken.
1) alleen een kleine CPLD + uProc met alleen video in.
2) FPGA, uProc, dataflash met video in en uit. De uProc wordt dan ook gebruikt om de FPGA in te programmeren, en via die route kan iedereen zonder JTAG device toch met een FPGA en video aan de gang (eigen video filters, FX's e.d.)

Als iedereen nu laat weten wat ze ong. qua prijs voor zo'n bordjes over heeft, dan kan ik kijken of ik het binnen de kostprijs kan houden, en of ik mogelijk ergens op moet gaan bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Ik heb geen idee eigenlijk wat die bordjes kosten. Dus ik kan ook geen indicatie maken. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:46:
Dag allemaal,

ik wil nu 2 bordjes gaan uitwerken.
1) alleen een kleine CPLD + uProc met alleen video in.
2) FPGA, uProc, dataflash met video in en uit. De uProc wordt dan ook gebruikt om de FPGA in te programmeren, en via die route kan iedereen zonder JTAG device toch met een FPGA en video aan de gang (eigen video filters, FX's e.d.)

Als iedereen nu laat weten wat ze ong. qua prijs voor zo'n bordjes over heeft, dan kan ik kijken of ik het binnen de kostprijs kan houden, en of ik mogelijk ergens op moet gaan bezuinigen.
Ik heb voor de 2e variant wel 40-50 euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Ja dat vind ik wel redelijk met alle onderdelen erbij, zeg maar als het meer is hoor. Alleen denk dat we de ccfls wel zelf moeten kopen dan ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:12
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar RGB flux led strips. http://www.samenkopen.net/action_products/745675/422978 Ik heb ze daar zelf besteld, en geeft echt een bal licht. En binnen 1 week binnen. Mischien dus ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Mijn projectje is na lange tijd ook eindelijk (bijna) klaar:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/ambi_test%20(Medium).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/ambi_LED's%20(Medium).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/ambi_aansturing%20(Medium).jpg

Samen zorgen ze voor dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/rood%20(Medium).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/groen%20(Medium).jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/blauw%20(Medium).jpg

Totaalshot:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/Ambilight/TFT_paneel%20(Medium).jpg

Ben nog een beetje aan de software aan het klooien, maar de hardware is klaar. Dus genoeg reden voor foto's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:23
leuk gedaan stef,
via welke poort stuur je de leds aan?
en hoe analyzeer je 't beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Ghannes schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:02:
leuk gedaan stef,
via welke poort stuur je de leds aan?
en hoe analyzeer je 't beeld?
Thanks!!
Met de RS232 poort. Daar laat ik 3 bytes overheen sturen met de waardes van de LED's.
Het beeld wordt "bekeken" via een zelfgemaakt Delphi tooltje. Ik neem random wat pixels en bekijk de kleurenwaarde hiervan. Maar ik moet nog vanalles aanpassen in deze tool. Wil het namelijk ook laten samenwerken met m'n nieuwe Philips Pronto RU970 (c.q. als op afstandbestuurbare sfeerverlichting gebruiken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Heel nice gedaan hoor, dat ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
ik heb ooit eerder in dit topic vermeld dat ik er ook mee bezig ben.
we analyzeren 't beeld via de vga-poort, wat een stukje lastiger is dan via een zelfgemaakt tooltje. Dit was namelijk een eis van de opdrachtgever Philips.
Ook het aansturen van de lichtunits gaat via Osram Dali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Hoe heb je het met rs232 gedaan of betere vraag, op hoeveel mhz loopt je microcontoler die je gebruikt voor je rs232 comunicatie? Leuk voor elkaar zo

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we analyzeren 't beeld via de vga-poort, wat een stukje lastiger is dan via een zelfgemaakt tooltje.
Op zich is dat juist helemaal niet lastiger. Daar komt namelijk alle video data langs, incl overlays e.d.
't enige probleem is, dat dit niet direct op een PC of microprocessor kan, maar alleen in hardware.
Er zijn std. (WSX??)VGA A/D converters te krijgen. Daar kun je heel makkelijk je data naar binnen klokken, mits je de goede bijbehorende HW hebt.

Het bordje dat ik aan het maken ben, zou dit ook kunnen. De gegeven FPGA is daar snel genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
je wil natuurlijk wel samplen aan de 'zijnkanten' van je beeld, dus de timing is belangrijk
je kan niet precies zeggen welke pixels je sampelt, dus dat is de moeilijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghannes schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:37:
je wil natuurlijk wel samplen aan de 'zijnkanten' van je beeld, dus de timing is belangrijk
je kan niet precies zeggen welke pixels je sampelt, dus dat is de moeilijkheid
Binnen een FPGA kun je heel makkelijk een aantal tellers maken (H-Count en V-Count).
Met behulp van deze tellers kun je heel makkelijk pixels wel of niet mee laten tellen.

Als het bordje van mij af is, zal ik een aantal voorbeelden op een site zetten. 'k zal er een open source projectje van maken, zodat meerderen hieraan kunnen samenwerken.
Kunnen we alleen maar van elkaar leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

teun-v schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 09:00:
Hoe heb je het met rs232 gedaan of betere vraag, op hoeveel mhz loopt je microcontoler die je gebruikt voor je rs232 comunicatie? Leuk voor elkaar zo
De PIC16F628 loopt op 4Mhz. De RS232 communicatie werkt op 9600 baud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

atmoz schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:17:
[...]

De PIC16F628 loopt op 4Mhz. De RS232 communicatie werkt op 9600 baud.
Heb je dan geen problemen dat de comunicatie een keer fout gaat? Ik heb wel ondervonden uit de datasheets van de Atmega8 dat op bepaalde klok snelheden een fout persentage voor rs232 ontstaat tot bijna 8%. Ik weet niet hoe dit is met een PIC en als die daar ook last van heeft wat de effecten zijn op het geen wat je binnen krijgt.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:21:
[...]

Binnen een FPGA kun je heel makkelijk een aantal tellers maken (H-Count en V-Count).
Met behulp van deze tellers kun je heel makkelijk pixels wel of niet mee laten tellen.

Als het bordje van mij af is, zal ik een aantal voorbeelden op een site zetten. 'k zal er een open source projectje van maken, zodat meerderen hieraan kunnen samenwerken.
Kunnen we alleen maar van elkaar leren.
dat klopt, maar de v-sync geeft alleen informatie na het afronden van een geheel frame. Je krijgt per beeldlijn alleen informatie als een lijn afgerond is. Gedurende het schrijven van de lijn weet je dus niet precies waar de volgende pixel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
teun-v schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:41:
[...]
Heb je dan geen problemen dat de comunicatie een keer fout gaat? Ik heb wel ondervonden uit de datasheets van de Atmega8 dat op bepaalde klok snelheden een fout persentage voor rs232 ontstaat tot bijna 8%. Ik weet niet hoe dit is met een PIC en als die daar ook last van heeft wat de effecten zijn op het geen wat je binnen krijgt.
Bij rs232 sync je altijd aan het startbit, de lijn blijft constant laag als er geen data overheen gaat.
Op het moment dat er een byte wordt verzonden wordt de lijn hoog, dat is het startbit, de uart herkent dat en wacht dan anderhalve bit, dan zit hij in het midden van bit 1 en gaat hij die uitlezen, dan wacht hij weer een bit en gaat hij bit 2 uitlezen enz.

Zo kun je dus maximaal een halve bit afwijking hebben voordat je datacorruptie krijgt, dus iets van 5%.
Zo'n enorme afwijking krijg je eigenlijk alleen bij een RC oscillator, een kristal wat zoveel afwijkt mag direct het ronde archief in.
Een RC oscillator kun je dus beter niet gebruiken bij datacommunicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ok, duidelij :) . Ik dacht zelf eigelijk dat het iets kritischer in elkaar stak, maar blijkbaar is het helemaal niet zo kritisch: dan zou het eerst fout gaan op 1mhz @ 9600 baud of in geval van 4mhz eerst op 38,4k baud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gedurende het schrijven van de lijn weet je dus niet precies waar de volgende pixel zit.
Heb je geen pixel klok?
Ik wil best anders een keertje mee komen kijken bij je ontwerp en daar advies over geven. 'k werk al enige jaren in de broadcast en video wereld. Ook met DVI, HDMI, SDI en dergelijke. En ben nu een bedrijf aan het opstarten, dat onder andere als advies orgaan kan dienen voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:49:
[...]

Heb je geen pixel klok?
Ik wil best anders een keertje mee komen kijken bij je ontwerp en daar advies over geven. 'k werk al enige jaren in de broadcast en video wereld. Ook met DVI, HDMI, SDI en dergelijke. En ben nu een bedrijf aan het opstarten, dat onder andere als advies orgaan kan dienen voor anderen.
We hebben idd geen pixelklok (was da?). Stel je dat een RGB-waarde wil weten van een pixel op lijn 400, pixel 200.
Het idee was om de tijd te bepalen hoelang er over wordt gedaan om 1 lijn te schrijven. Doordat je de resolutie bepaalt (uitgaande van 4:3 verhouding), weet je hoeveel pixels je op de hele lijn hebt. Stel 1024 pixels in totaal op de lijn. Vanaf een Horizontale sync wacht je de tijd (=(200/1024)*tijd_hor_lijn) en neem je een sample. Dit is dus niet helemaal nauwkeurig, maar het maakt niet uit of je nu de 200e of 201e pixel sampelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Pixelklok is simpelweg een kloksignaal op elke pixel. Je weet dus exact welke pixel je zit. Maar het is inderdaad zo dat er in het signaal zelf geen klok zit (tenminste in analoge signalen zoals PAL of VGA), alleen een vsync en hsync. De onderverdeling in pixels horizontaal moet je dus inderdaad op tijdsbasis doen, maar daar zijn redelijke standaarden voor en zoals je zegt hoeft het niet al te nauwkeurig omdat het toch een analoog signaal is.

Tegenwoordig maken vrijwel alle video ICs meteen een digitaal signaal van het analoge, inclusief kant en klare pixelklok. Het chipje wat we in het bordje gebruiken (TVP5150) kan bijvoorbeeld een BT.656 signaal maken. Er gaat composiet in en je krijgt een 8-bits signaal op een 27MHz klok aan de uitgang. De pixelklok is eigenlijk de helft daarvan maar het is een gemultiplext signaal (Y, Cb en Cr). Je krijgt het signaal dus pixel voor pixel digitaal binnen, en ook de hsync en vsync zit er nog in voor de synchronisatie. Intern doet zo'n IC ongeveer wat jij noemt, alleen is een PAL signaal nog wat complexer dan VGA.

Zo'n 27MHz signaal is veel te veel voor een PIC of AVR om direct te verwerken, vandaar dat het eerst door een FPGA of CPLD moet. We proberen het in een CPLD te krijgen omdat die wat goedkoper zijn en geen aparte configuratie ROM hebben. Nadeel is dat geheugen in een CPLD heel kostbaar is en je er dus niet veel meer mee kan dan een set gemiddelde waarden berekenen. Daarna kan een microcontroller er nog mee aan de gang, waardoor je nog geavanceerdere algoritmen kunt berekenen op basis van de set gemiddelden.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
zeer zeker interessant,
als ik vragen mag, wat ga je maken met je bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeer zeker interessant,
als ik vragen mag, wat ga je maken met je bedrijf?
Ik ben bezig met een aantal projecten, waaronder het FPGA starter kitje, een "thick" multimedia player (HD player tot 1080p) voor o.a. narrowcasting en iptv toepassingen, home-automation controll unit (touchscreen oplossing), en assistentie bij verscheidene mulitmedia projecten.

Nu werk ik zelf ook nog bij philips.

Als je mee wilt weten, kun je me bereiken op vincent_AT_vanderlocht_DOT_com (anti-spam).
Ik sta zeker open voor ondersteuning bij nieuwe (en bestaande) projecten.

Verwijderd

Hierbij het overzicht van het schema voor het fpga starter kitje dat dadelijk ook voor ambilight te gebruiken is.

http://vincent.vanderlocht.com/fpga_starter_kit_overview.pdf

• peeter123
Ok je kunt het printje dus tussen het composite video signaal hangen, dat is wel lekker makkelijk makkelijk. Hoeveel chips gebruik je nu, 1 fpga, 1 atmega en 2 voor in en out signaal van video of is dat een controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
ik weet niet of je het voor commerciele doeleinden gaat gebruiken, maar heeft philips hier geen octrooien voor denk je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peeter123 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:01:
Ok je kunt het printje dus tussen het composite video signaal hangen, dat is wel lekker makkelijk makkelijk. Hoeveel chips gebruik je nu, 1 fpga, 1 atmega en 2 voor in en out signaal van video of is dat een controller?
1 fpga, 1 atmega, 1 pal decoder, 1 pal encoder, 1 dataflash, en nog wat spul voor de voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghannes schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 09:15:
ik weet niet of je het voor commerciele doeleinden gaat gebruiken, maar heeft philips hier geen octrooien voor denk je
Het bordje wordt ook commercieel niet verkocht als een ambilight bordje.
Het is een starter / development kit voor video toepassingen. Daarnaast komt er een open-source project voor verschillende oplossingen op het bordje. Hier kan ambilight ook onder vallen. In dat geval botst het niet (direct) met het octrooi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ghannes schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:13:
[...]

We hebben idd geen pixelklok (was da?).

[...]
anders kijk es naar de analog devices ADV7400a. Dat is een A/D converter die ook vga (incl. timing kan generen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog een update: 'k ben even door de andere mogelijke VIDEO I/O aan het gaan, en als eerste uitbreiding op dit project (via de vrije pinnen op headers) zijn DVI in en uitgangen. incl. audio I/O.
Misschien zet ik audio I/O ook direct op het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Kun je dan ook de lampen op beat laten knipperen? Dat is echt wel super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peeter123 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:26:
Kun je dan ook de lampen op beat laten knipperen? Dat is echt wel super!
Als je dat wil, kan dat. 't is een development kit, dus wat je er mee gaat maken heb je zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al enig idee wanneer ik het eerste dev boardje kan afnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:22:
Al enig idee wanneer ik het eerste dev boardje kan afnemen?
Ik wil binnen een week of 2 de eerste prototypes laten maken. Als die goed zijn, kunnen ze in grote getalen gemaakt worden.

op www.opencores.org kan het process ook gevolgd worden. Daar staat het bordje ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Als je zo'n bordje afneemt bij jou, krijg je dan ook de source ed voor ambilight erbij?

PS hoe heet dat bordje er staan er zoveel op die site?

edit: laat maar heb hem al gevonden, voor de rest van de mensen hij staat bij de catagorie bèta.

[ Voor 25% gewijzigd door peeter123 op 22-11-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Oke, ik ben totale noob, maar heb zeker interesse, als het bordje met een handleiding word geleverd kan ik deze zelf wel in elkaar solderen, dat is geen probleem, alleen wil het bordje graag gebruiken icm met meerdere toepassingen (als de prijs ok is, dus meerdere diy kits bestellen)

is het mogelijk via hdmi ambilight te krijgen? volgens mij is dit erg moeilijk? vooral door hdcp? ik praat ik nu onzin?
via dvi wordt mogelijk zie ik, dus dat word geen probleem, is scart een probleem?

ik ben echt een electronoob, sorry, ieder zijn vak he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

is het mogelijk via hdmi ambilight te krijgen? volgens mij is dit erg moeilijk? vooral door hdcp? ik praat ik nu onzin?
via dvi wordt mogelijk zie ik, dus dat word geen probleem,
DVI over HDMI blijft gewoon DVI natuurlijk, maar HDCP is een ander verhaal. Daar zie ik geen mogelijkheid voor, het protocol is niet open en je hebt er een licentie voor nodig. En DVI wordt voor zover ik zie waarschijnlijk dan een uitbreiding op het bordje (dus niet standaard).
is scart een probleem?
SCART is een stekker, geen videostandaard. Via scart kan RGB lopen (of YPbPr eventueel), en composiet. Composiet kan je met het standaard bordje inlezen, RGB/YPbPr zijn meerdere signalen daar heb je weer andere ICs voor nodig. Dat valt misschien te combineren met VGA, het zijn allemaal soortgelijke standaaarden.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 15:40

Cablekevin

CCCP Baby!

Als het eenmaal goed is en uitgelegt en dat er ook een schematje erbij is zou ik ook wel een bordje af willen nemen tegen een zacht prijsje als dat mogelijk is.

• ixl85
Extera schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:01:
Oke, ik ben totale noob, maar heb zeker interesse, als het bordje met een handleiding word geleverd kan ik deze zelf wel in elkaar solderen, dat is geen probleem, alleen wil het bordje graag gebruiken icm met meerdere toepassingen (als de prijs ok is, dus meerdere diy kits bestellen)

via dvi wordt mogelijk zie ik, dus dat word geen probleem, is scart een probleem?

ik ben echt een electronoob, sorry, ieder zijn vak he :+
^^
Ben benieuwd of electrofreaks het begrijpbaar kunnen maken voor electronoobs...
:+

• Extera
madwizard schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:38:
[...]

DVI over HDMI blijft gewoon DVI natuurlijk, maar HDCP is een ander verhaal. Daar zie ik geen mogelijkheid voor, het protocol is niet open en je hebt er een licentie voor nodig. En DVI wordt voor zover ik zie waarschijnlijk dan een uitbreiding op het bordje (dus niet standaard).

[...]

SCART is een stekker, geen videostandaard. Via scart kan RGB lopen (of YPbPr eventueel), en composiet. Composiet kan je met het standaard bordje inlezen, RGB/YPbPr zijn meerdere signalen daar heb je weer andere ICs voor nodig. Dat valt misschien te combineren met VGA, het zijn allemaal soortgelijke standaaarden.
Kijk, dat heldert al een hoop op. HDMI zou wel mooi zijn met gebruik van een hd-tv en een playstation 3. Films kijken die hdcp gebruiken moet dan maar zonder ambilight.

Als er een beschrijving komt met een schema (eventueel genummerde onderdelen ofzo) en met pinouts ed. dan kom ik al een heel eind. Een pinout begrijp ik nog wel, en solderen is geen probleem.

• peeter123
Ach films met hdcp, dat duurt nog wel eventjes denk ik. Ben er nu iig nog geen tegen gekomen. Het solderen is voor mij ook geen probleem, datasheets en pinouts kan ik ook nog wel. Maar als ik moet proggen voor ambilight lukt me dat nu echt niet! Dus hoop dat de source erbij zit voor ambilight, compilen en uploaden maar.

Verwijderd

De hele software zal Open Source gebaseerd zijn, dus alle oplossingen op basis van het bord, alsmede de uitbreidingen die mensen wensen te hebben horen op 1 site dadelijk beheerd te worden.

http://vincent.vanderlocht.com/ zal waarschijnlijk de placeholder worden hiervoor.

En als ik de reacties hier zo zie, zal het niet lang duren voordat er een ambilight oplossing daar te downloaden is.

Dat zal ook de eerste oplossing zijn waar ik me bezig ga houden. Ik ben volgende week de hele week vrij, en zal hier dus ook druk mee bezig zijn.

• peeter123
Dat is echt cool van je, dat je gewoon alles lekker OS houdt, zodat mensen zelf ook verbeteringen kunnen aanbrengen. Dat is direct misschien ook een idee voor je nieuwe site, dat mensen zelfgemaakte verbeteringen kunnen uploaden.

[ Voor 1% gewijzigd door peeter123 op 23-11-2006 15:39 . Reden: Speciaal voor Extera ;) ]

• Extera
zelfgemaakte :+
maar als het een kwestie is van solderen, aansluiten op de pc en de software erin laden voorzie ik voor mijzelf iig geen probleem. Klinkt allemaal super!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Als het zo simpel wordt dan ga ik er zeker eentje bestellen

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 15:05
Extera schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:01:
...is het mogelijk via hdmi ambilight te krijgen? volgens mij is dit erg moeilijk? vooral door hdcp? ik praat ik nu onzin?...
HDMI heeft een volledig beveiligd pad als je met DRM beveiligde content afspeelt, wij amateurs zullen daar absoluut geen toegang toe verkrijgen, dus ff een blu-ray of HD-DVD filmpje met je eigen gebakken ambilight bekijken zal niet mogelijk zijn. In hoeverre beelden in game's, of in windows vista in het algemeen, beveiligd zullen zijn zou ik niet weten, maar ik vrees dat we op niet veel moeten hopen.
Een 2e uitgang die niet beveiligd is, en dus op lagere kwaliteit draait, is helemaal geen probleem voor de toepassing, misschien dat dat een oplossing kan zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 23-11-2006 19:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• peeter123
Maar is er dan niet het probleem dat de player maar naar 1 poort uit kan sturen. Of verwacht je dat je op allebij de poorten tegelijk uit kunt sturen. Anders doe je gelijk het hele nut van HD teniet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Over solderen en in elkaar zetten: houdt wel rekening met SMD en veelpinnige (100+) 0.5mm pitch ICs. Op zich goed te doen met wat soldeerervaring maar het is geen velleman kitje.

Qua programmeren: je hebt de AVR die geprogrammeerd moet worden en de FPGA. Als je echt een los pakket onderdelen hebt is de AVR natuurlijk niet geprogrammeerd nog, maar gelukkig is een programmer voor de parallele poort al met 4 weerstanden te maken (en een buffer IC waarschijnlijk vanwege de 3.3V waar het bordje op draait). Je kunt er dan ook natuurlijk een bootloader in zetten zodat je daarna via USB de AVR kunt programmeren, dan moet je alleen wel de bootloader heel laten natuurlijk.

FPGAs verliezen hun configuratie als je de stroom eraf haalt, omdat dat in RAM zit. Daarom zit er altijd een configuration device naast met non-volatile geheugen die de FPGA programmeert als je em aanzet. Hier zijn speciale ICs voor maar deze vereisen een JTAG programmer, vandaar dat het bordje de AVR hiervoor gebruikt in combinatie met los flash geheugen. Waarschijnlijk komt hier dan ook iets van een bootloader voor die dit regelt zodat als je de AVR eenmaal geprogrammeerd hebt je de FPGA configuratie via USB kunt uploaden.

Doel van het bordje is natuurlijk ook mensen met FPGAs te kunnen laten werken, omdat ontwikkelbordjes daarvoor vrij prijzig zijn en losse onderdelen lastig te krijgen zijn. Als je alleen ambilight als doel hebt is het kleinere bordje met de CPLD waarschijnlijk beter (en goedkoper) maar ik geloof dat het plan is om eerst het grote bordje te gebruiken als ontwikkel omgeving zodat we weten wat er op het kleinere bordje minimaal nodig is voor ambilight.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
klinkt ingewikkeld, en ook goed. Het moet dus nog aardig doorontwikkeld worden voordat mensen die minder ervaring hebben met electro zelf een ambilight kunnen maken :)

atmoz zijn versie ziet er trouwens wel vrij simpel uit
atmoz in "DIY Ambilight howto?"

[ Voor 27% gewijzigd door Extera op 24-11-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Extera schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 00:09:
klinkt ingewikkeld, en ook goed. Het moet dus nog aardig doorontwikkeld worden voordat mensen die minder ervaring hebben met electro zelf een ambilight kunnen maken :)
Nouja AVRs zijn bekende microcontrollers waar veel mensen wel ervaring mee hebben, daar zou je dus ambilight in kunnen ontwikkelen, maar je hebt de FPGA ook nodig om de enorme hoeveelheid data in een videosignaal om te zetten in iets hapbaars voor de AVR. Dat is op zich niet zo lastig maar er zijn maar veel minder mensen bekend met FPGAs. Ik zelf trouwens ook maar net, het enige dat ik ermee gedaan heb is nog met een CPLD het LCD project maar daar heb ik wel flink wat van geleerd.
Klopt maar er zit een groot verschil tussen de hardware oplossing en de software oplossingen die een aantal mensen ondertussen ontwikkeld hebben. Hardware werkt op elk composiet signaal (en later misschien meer), waar het ook vandaan komt, zonder een PC nodig te hebben. Ook kan je veel meer realtime verwerken in dedicated hardware dan in software op een multitasking OS.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kleine update over het kitje.

in het schema ga ik ook audio I/O toevoegen. Als je het voor alleen ambilight gaat gebruiken, kunnen een aantal componenten gewoon van het bord afgelaten worden. kosten van de productie van het bord schelen daarvoor zo goed als niks (+/- 10 cent)

nieuw overview: http://vincent.vanderloch...er_kit_overview_0.0.2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Zit er al op te wachten :) Begitn er echt heel goed uit te doen. Leuk open source concept en brede toepassign van de hardware. Superrr.. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
He niceboy, heb je eigenlijk al een prototype gebouwd? If so heb je al wat foto's van het printje/ in werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog geen prototype, en dus ook nog geen werkend voorbeeld. ik wel al enige jaren met FPGA's en voornamelijk in de broadcast industrie. Uit die ervaring weet ik dat zoiets als ambilight in hardware uitgevoerd geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Hoe is de voortgang :) Ben erg benieuwd namelijk :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanavond eerst even sinterklaas vieren, en morgen zal ik vast wat schema's op het web zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

;) Tis inmiddels alweer 2de Sinterklaasdag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
Ik ben ook wel eeeeerrrgggg nieuwschierig.... :X
Het is echt een leuk project!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Niceboy alweer wat progress gemaakt? Ben wel benieuwd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat het zo lang duurde maar de lego en playmobiel die ik van de sint had gekregen, kon ik niet aan de kant zetten !!! ;)

hierbij een update van het ontwerp. Waar ik nog naar moet kijken is, hoe ik de voeding ga opzetten. Ook moet ik alle ontkoppelingen nog even nalopen.
Als iemand ideeen over de voeding heeft, laat mij dat gerust weten. Daardoor is het alleen maar sneller klaar.

http://vincent.vanderloch..._01_progress_20061208.pdf

Veel plezier met doorkijken.

grtz,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Een snelle schatting van het stroomgebruik (in mA) per spanning:
1,2VA 1,8VD 1,8V3,3V5,0V
Audio inPCM180810,211
Audio outPCM178140
FPGAEP2C5600200
MicrocontrollerATmega64100
Video inTVP515038,832,96,2
Video outADV7171 250
Totaal:60038,832,9356,4261

Paar opmerkingen erbij: De 600mA op de 1,2V voor de FPGA is het maximum, ik weet niet wat zo'n ding in werkelijkheid gebruikt. En de 200mA voor de I/O lijnen is misschien ook wat veel (dit hangt natuurlijk af wat er op de lijnen staat). De microcontroller gebruikt iets van 10mA supply current (8Mhz 3.3V), maar je kunt ook stroom trekken uit de I/Os natuurlijk. Ik heb 100mA gebruikt wat waarschijnlijk genoeg is. Als je op alles voorbereid wilt zijn: 400mA is het maximum wat door de Vcc/GND pinnen mag.
Waarom zit de ADV7171 trouwens op de 5V? Moet deze niet ook op 3.3V?

Als voeding zou ik aan de ingang van het bordje 9 a 12V DC nemen wat met een gewone adapter geleverd kan worden. Dan met een switcher naar 3.3V want die lijn heeft redelijk wat stroom nodig. De 5V ook als daar de ADV7171 op komt, anders kan deze bij de 3.3V en kan de 5V linear (alleen de 11mA zit er dan nog op). Weet alleen niet of dit problemen gaat geven met de analoge voedingen, switchers en analoge videosignalen bij elkaar geeft misschien veel storing. De 1.8V lijnen kunnen wel linear, zit niet zoveel stroom in. Ook beter voor de analoge lijn. Als de 1.2V echt 600mA trekt moet ie ook maar met een switcher, maar misschien valt het in de praktijk mee.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampie1979

lampie1979

Hoepla!

Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:58:
Sorry dat het zo lang duurde maar de lego en playmobiel die ik van de sint had gekregen, kon ik niet aan de kant zetten !!! ;)

hierbij een update van het ontwerp. Waar ik nog naar moet kijken is, hoe ik de voeding ga opzetten. Ook moet ik alle ontkoppelingen nog even nalopen.
Als iemand ideeen over de voeding heeft, laat mij dat gerust weten. Daardoor is het alleen maar sneller klaar.

http://vincent.vanderloch..._01_progress_20061208.pdf

Veel plezier met doorkijken.

grtz,
Vincent
Zo dan 24bit, 96KHz audio processing :) Toe maar. Ikke ben benieuwd hoor. Lukt het met het prototype?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ik heb vorige week de 3,3V voeding ontworpen, het wordt een schakelende voeding rond de TPS5420. Valt niet mee nog om bij het uitkiezen van de componenten ook nog op de prijs te moeten letten :) Maar het is aardig gelukt volgens mij. De meeste hardware komt op 3,3V (de video out chip ook), 5V is nauwelijks belast.

De 3,3V voeding is aardig ruim genomen (kan 1,75A leveren) zodat mensen ook nog externe hardware ermee kunnen voeden mochten ze het bordje willen uitbreiden. Hoewel veel mensen 5V gewend zijn als digitale voeding draaien alle ICs hier op 3,3V (een aantal kunnen niet anders). Dit betekent ook dat de I/O allemaal 3,3V is en dan is het handig als er ook 3,3V voor externe hardware beschikbaar is. De voedingsingang van het bordje is berekend op 8V tot 14V zodat je met een goedkope ongereguleerde adapter (< 1A) de boel kunt voeden.

www.madwizard.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb bij conrad drie gekleurde halogeenlampen gekocht van 50 watt.

Vervolgens heb ik drie fittingen in een plafondlamp van de formido gemod:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ambilight/img000.jpeg.medium.jpeg

In combinatie met een gemodde xine-lib (open source *O*) en een eigen tooltje geeft dat best een leuk effect:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ambilight/img006.jpeg.medium.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ambilight/img009.jpeg.medium.jpeg

Hier staan meer pics.
Een sourceforge pagina is in de maak.

[ Voor 3% gewijzigd door bobo1on1 op 17-12-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
:X volgensmij heb jij de zelfde tv als ik!

Philips BB van ~5 a 6 jaar oud (in elk geval nog in de gulden tijd... 2000 keihard verdiende guldens heb ik toen overgedragen aan de it's... maar wel een goede koop geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:16
Ziet er leuk uit :) Hoe goed komen de wat meer exotische kleuren eruit met zo'n setup? Paars en Oranje bijvoorbeeld :) Of wit, die is mischien nog wel het lastigste om goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Mwa, het werkt goed genoeg, ik heb alleen de groene wat bij moeten regelen omdat daar teveel licht uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:13:
Mwa, het werkt goed genoeg, ik heb alleen de groene wat bij moeten regelen omdat daar teveel licht uit kwam.
Dude... mooi man _/-\o_

En zeker de ophanging van je eigen RGB lichtjes aan de wand... Ik had even snel eerder gekeken maar is een set CCFL's niet een idee op een plank achter de TV zelf? Nu heb je dus echt een lamp schijnend op je TV wat mischien wel dat "overeffect" geeft. Persoonlijk zou ik het met wat minder grotere lampen doen.

Stoer! ik hou het topic in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
ik heb zelf wienig verstand van electro microchips en zo (ben 14)
maar krijg binen kort een 19 inch scherm >:).
maar dus ik moed alleen een programma hebben wat de kleur van mijn scherm kanten om zet in codes.
en iets van een microprosser dat de codes om zet in aantal stroom.
en dan de leds.
ik zal er zeker helemaal fout zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extera schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 00:09:

Die van Atmoz _/-\o_
Maar heeft hij ook ergens in het topic staan hoe hij alles aangesloten heeft? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 15:05
djneo-nl schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:02:
ik heb zelf wienig verstand van electro microchips en zo (ben 14)
maar krijg binen kort een 19 inch scherm >:).
maar dus ik moed alleen een programma hebben wat de kleur van mijn scherm kanten om zet in codes.
en iets van een microprosser dat de codes om zet in aantal stroom.
en dan de leds.
ik zal er zeker helemaal fout zitten.
Je snapt wel inderdaad wat je nodig hebt, maar heb je wel de kennis en mogelijkheden om dat wat je nodig hebt te maken?
Een microprocessor moet ook geprogrammeerd worden, en gesoldeerd zijn met wat andere componenten, ...
Hoe je het exact doet (aantal led's, hoeveel stroom, hoe weinig of veel geavanceerd ie is,...) dat moet je ofwel zelf maken naar eigen wensen, ofwel moet je iemand zo gek krijgen dat hij/zij het voor je doet...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
Ik weet het hoe ik het vanaf me pc moet aansturen(denk ik).

Het deel hier tussen snap ik niet .

Hanaf de ledjes en de rest snap ik wel .

Is het iemand gelukt om in media center ambilight aan te krijgen.
dat je pc van elke frame een kleur kiest van de hoeken
ook met je desktop of tijdens een spel
(ik heb alles nog niet kunnen lezen is best veel)

alvast bedankt.

• peeter123
Ik zou gewoon even wachten op de ambilight / ontwikkelsetjes van Niceboy 1981. Als het goed is kun je met een beetje pc en soldeerervaring een leuk ambilight setje inelkaar zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X4n
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 16:59

X4n

is dit mss interresant om als lichtbron te gebruiken? stuk of 4 a 6 achter je tv.
het is alvast niet duur voor 27 leds op een strip

http://www.samenkopen.net/action_product/745675/780849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:12
X4n schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 16:26:
is dit mss interresant om als lichtbron te gebruiken? stuk of 4 a 6 achter je tv.
het is alvast niet duur voor 27 leds op een strip

http://www.samenkopen.net/action_product/745675/780849
Ik heb er daar 3 van. Daar krijg je een bal licht van waar je niet goed van wordt. Met een zo'n strip kan ik men kamer (5 x 3) volledig mee verlichten.
Pagina: 1 ... 5 ... 63 Laatste