DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 4 ... 63 Laatste
Acties:
  • 650.990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Wat nog een idee is is de dtr pin van de seriele poort op de max232 aan te sluiten en de uitgang van de max232 op de mclr pin van de microcontroller.

Zo kun je met de seriele poort de microcontroller resetten als de directshow filter start, dan weet je vrij zeker dat de volgorde van de aansturen van de lampen goed blijft.

Ik heb de probe van de scoop even op de isolatie van een draadje van een ccfl geklemd, zo kun je mooi zien wat voor spanning daarop staat zonder dat je probe in de hens gaat :P

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/scoop%20ccfl%20pwm%20thumb.jpg

Dit is een ccfl van sunbeam, zoals je ziet gaat hij mooi aan en uit.
De bovenste trace is de gewone trace van kanaal A en bij de onderste trace heb ik met de delayed timebase ingezoomd op een overgang van aan naar uit naar aan.

Heeft iemand een idee hoe ik de directshow filter in media player classic gebruik? Hij laadt wel maar verder doet hij niets.

Is er ook een manier om em op 2400 4800 bps te zetten? Mijn microcontroller doet het niet zo goed op 19200 bps.

[ Voor 61% gewijzigd door bobo1on1 op 19-06-2006 20:43 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
@bobo: ik heb ook al wat liggen proberen met MPC, maar ik krijg de filter echt niet aan de praat.
Nu beweer ik ook al jaren dat BSplayer de beste player is en hij lijkt mij nu dus weer gelijk te geven.
(met al die adware begin ik wel een beetje terug te komen op mijn stelling, doch dit geheel terzijde)

Ik zal ook een nieuwe build maken voor een lagere snelheid. 2400bps zou theoretisch genoeg moeten zijn, maar ik had hem maar direct op 19200 gezet om safe te zitten.

@all
Ik heb mijn 16F628A even gewisseld voor een 16F628-20 en daar werkt de ER oscillator wel.
(ik vind hiervan geen bevestiging in de datasheets, maar soit het is blijkbaar zo).
Dit brengt alweer tot een nieuw probleem : van zodra ik een ER oscillator opstelling maak, weigert mijn FET normaal te werken.(zelfs op een PWM frequentie van 43Hz, een frequentie die in de buurt ligt van de 56Hz bij interne klok). Het PWM uitgangssignaal is nogthans goed: dat heb ik gecontroleerd met een scoop.

Alle sugesties zijn hartelijk welkom, want RafkeP begint bijna te flippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
Ik ben ff niet mee met "weigert mijn FET normaal te werken". Wat doet ie, springt hij met een smile op zijn gezicht rond, geeft ie een mooie rode gloed, communiceert ie met indianen, ... ?
Als je dan toch een scoop hebt, kan je anders eens op een beeld de ingang en de uitgang van de FET zetten, eventueel hier eens posten als het rare dingen zijn.
Ook kan het handig zijn ff te posten aan welke pin de FET hangt (kan soms een open-collector zijn ofzo).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
naftebakje schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 23:48:
Ik ben ff niet mee met "weigert mijn FET normaal te werken".
Point taken: ik zal 1 van de komende dagen de FET ook een keer aan de scoop hangen.

Toch alvast even verduidelijken : het enige wat ik doe is een PIC op interne klok verwisselen met een PIC met een ER klok. De FET hangt op RA2.
Om de inverter van de CCFL buiten verdenking te stellen heb ik een ledje met weerstand aan de uitgang van de FET gehangen. Dit ledje licht niet meer op wanneer de PIC met ER osc erop hangt.
(hoewel de PWM uitgang van de PIC hetzelfde is als die op interne klok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:21
Weet je wel zeker dat je PWM het goed doet? 8)7
Edit: ah, eroverheen gelezen dat je die al aan de scoop had gehangen. Nvm.

En wat is er mis met de interne osc. als die veel sneller is dan een ER osc.?

[ Voor 24% gewijzigd door Ricvdp op 21-06-2006 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Zijn die niet-kristal oscillators wel nauwkeurig genoeg om de baudrate van de seriele verbinding goed te krijgen? Volgens mij mag je maar iets van 1% afwijking hebben van de juiste klok.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
@ricvdp : de interne osc is slechts 4Mhz waardoor ik een PWM krijg van 56Hz.
56Hz is te traag. Met een ER osc kan ik de klok op 10Mhz krijgen waardoor de PWM op 100Hz komt. Om aan te tonen dat het niet aan de "hoge" frequentie ligt heb ik de ER ingesteld zodat ze ongeveer op 4Mhz komt, net als met de interne klok.

@madwizzard: de RS232 is momenteel nog niet aan de orde. Bij het opstarten stuurt de PIC direct PWM waarde 127 (dus half hoog, half laag). Ik besef wel dat de RS232 communicatie achteraf nog een probleem kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
Wat madwizard zegt klopt volgens mij wel, is het niet gewoon slimmer om er gelijk een kristal osc. aan te hangen? Anders stem je alles af op ER osc. en kun je het weer veranderen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Rs232 wordt gesynchroniseerd aan de hand van het startbit, wat een goede manier is om de boel gesynchroniseerd te houden is je pic in te stellen op 1 stopbit, terwijl je zelf 2 stopbits stuurt, dan heeft de uart tijd genoeg om zich opnieuw de synchroniseren aan het startbit.
RafkeP schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 22:11:
@bobo: ik heb ook al wat liggen proberen met MPC, maar ik krijg de filter echt niet aan de praat.
Nu beweer ik ook al jaren dat BSplayer de beste player is en hij lijkt mij nu dus weer gelijk te geven.
(met al die adware begin ik wel een beetje terug te komen op mijn stelling, doch dit geheel terzijde)

Ik zal ook een nieuwe build maken voor een lagere snelheid. 2400bps zou theoretisch genoeg moeten zijn, maar ik had hem maar direct op 19200 gezet om safe te zitten.
Waarom zou je een hele nieuwe build moeten maken speciaal voor 2400 bps, of 4800 waar ik nu me pic op heb gekregen.
Het lijk me het handigst om een textbox te maken net als waar je de com poort mee kiest, maar dan voor de snelheid.

Wat is trouwens een ER clock? :P

Ik heb zelf nog last van zoemende ccfl's, de pwm frequentie kan ik ook niet hoger zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door bobo1on1 op 21-06-2006 21:19 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
bobo1on1 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:36:
Rs232 wordt gesynchroniseerd aan de hand van het startbit, wat een goede manier is om de boel gesynchroniseerd te houden is je pic in te stellen op 1 stopbit, terwijl je zelf 2 stopbits stuurt, dan heeft de uart tijd genoeg om zich opnieuw de synchroniseren aan het startbit.

[...]

Waarom zou je een hele nieuwe build moeten maken speciaal voor 2400 bps, of 4800 waar ik nu me pic op heb gekregen.
Het lijk me het handigst om een textbox te maken net als waar je de com poort mee kiest, maar dan voor de snelheid.

Wat is trouwens een ER clock? :P

Ik heb zelf nog last van zoemende ccfl's, de pwm frequentie kan ik ook niet hoger zetten.
Voor dat zoemen, andere cap misschien voor in je invertor?
Een ER osc. is een erg simpele osc., die bestaat uit een weerstand en cap, alleen je krijgt er geen super signaal van, en dit vindt RS232 ook niet leuk, dus ik raad gewoon een kristal aan.

Edit: wups, ik zat door de war met RC mode. ER mode is een osc. signaal opwekken aan je PIC met alleen één weerstand.
Voor meer info: http://techtrain.microchip.com/x14/osc/
Er staat daar trouwens ook in dat ER mode NIET geschikt is voor RS232.

[ Voor 12% gewijzigd door Ricvdp op 22-06-2006 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Waarom zou je dat überhaupt gebruiken, een kristalletje kost 1,50 op zijn hoogst.
Zoiets is alleen interessant bij massaproductie of als het heel klein moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 09:28
//beetje offtopic

A-R-E heeft ook DIY kits, voor 99 euro. Is ook wel handig voor de knutselaar.

http://cgi.ebay.nl/A-R-E-...photoQQrdZ1QQcmdZViewItem

Misschien wel makkelijk alternatief voor degenen die geen zin hebben om veel werk te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik vraag me af hoe hij zijn software gemaakt heeft, ik denk dat het een programma is die 5 maal per seconde een screenshot maakt en daar de gemiddelde waarde van berekent.
Dat is op zich wel te doen zonder al te veel cpu gebruik.

Je hebt dan wel beperking wat betreft de snelheid waarmee je de lampen aanstuurt maar mijn ervaring is dat de lampen zo snel mogelijk aansturen een storend en afleidend effect heeft bij het kijken van een film.

Het systeem heeft ook een eigen website.

[ Voor 8% gewijzigd door bobo1on1 op 27-06-2006 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ambilight alleen maar interessant als je op een of andere manier een composiet signaal of rgb signaal vanuit de scart weet te decoderen en daarmee de lampen aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 09:39
Ik vraag me af kan dit spul ook met mce over weg
wand ik kijk tv via me pc.
Dus ik dacht aan dit.
Tv signaal komt binnen ambilight programma scant het en schad de kleur in dus laten we zegen groen
Dus de groene ccfls gaan aan en de groene lampen ook .
(Zelf bedachte uitbrieding met 2 lampen soort ambx) .
En dat dat dan ook met video afspeelt en dan voor normaal gebruik een screen shot versie hij maakt een schreen schot kiest 2 primera kleuren die aan links en rechts.

( sorry van de spelfouten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Er stond ergens in de documentatie van dat ARE dat overlays niet werken. Overlay werkt door je normale beeld op de plek van de video (een klein venster of full-screen, net wat je wil) een bepaalde kleur te geven (normaal net iets lichter dan puur zwart) en de video zelf apart aan je videokaart te geven. Je videokaart mixt dan je video met je beeld door te kijken waar die specifieke kleur voorkomt in je normale beeld en daar de video in te plakken. Beetje als chroma-keying wat ze vroeger bij het weer deden. Open maar eens een filmpje in media player, doe een print screen, open paint, plak de screendump erin en verplaats paint zo dat de screendump in paint van mediaplayer samenvalt met de draaiende mediaplayer op de achtergrond. Je zal dan in paint het filmpje zien en kunt er zelfs overheen tekenen.

Software die je beeld uitleest ziet normaal dus niks van dit overlay gebeuren (paint ziet ook gewoon een 'net-niet-zwart' kleur). Ik weet niet of er een mogelijkheid is overlay video uit te lezen maar het is vast niet makkelijk. Wel bieden sommige players (zoals media player classic) de mogelijkheid overlay uit te zetten, dan vallen de pixels weer wel uit te lezen. Ook als je 2 media players opent (wat normaal niet kan maar je kunt standaard media player starten en mplayer2 (oude media player) via start/run) zal de laatste die je opent geen overlay meer kunnen gebruiken omdat die al in gebruik is door de andere speler. Als je daar weer een printscreen van maakt zul je ook het verschil zien.

Of MCE zonder overlay video's kan laten zien weet ik niet, maar dat is wel wat nodig is om ARE te laten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 29-06-2006 23:18 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
bedankt ik snap het nog maar half maar dat komt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik vind dit een super leuk onderwerp!

Ook ik wil een aantal CCFL's dimmen met pwm. Dat lijkt dus veeeeel goedkoper te zijn dan high-intensity led's.

Op de volgende site staat een leuk progje! En de matching hardware hebben ze ook!
http://www.barthelme.de/seiten/neuheiten.html

Hiermee kun je via een com-poort of via ingebouwde algoritmes 3 kleuren leds aan sturen.
Er zijn 2 varianten hardware: Constant cuurent 350mA is niet bruikbaar voor CCFL's
Maar de andere variant is een gewone PWM die de aangeboden voedingsspanning chopt.
De hardware is bij conrad.de te bestellen. De naam van de controller: STEUERGERÄT RGB CHROMOFLEX 3 X 2,5 A
Artikel-Nr.: 154998 - 62

De beschrijving staat hier als PDF
En de prijs is slechts 34.95 ........daar kun je het amper zelf voor bouwen :)
Ik zou hier dus 3 setjes van 4 CCFL's aan willen knopen zoals b.v. de setjes van Sharkoon
Deze setjes van 4 CCFL's kosten slechts 12.95.

Maar zou dit gaan werken?????
Lijkt me een betaalbaar en ook eenvoudig alternatief voor al het knutselwerk!

(Ik ben trouwens zelf een HTS-er E die te weinig tijd heeft om zelf iets in elkaar te solderen :) )

[ Voor 4% gewijzigd door i-beast-a op 11-07-2006 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Nu nog iemand die een oplossing via scart kan maken, dat lijkt me helemaal gaaf, wel moeilijk, maar uiteindelijk wel veel makkelijker toe te passen op een thuis tv met dvd speler / av out. Maar dat zal onwijs moeilijk zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
i-beast-a schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 21:04:

De beschrijving staat hier als PDF
En de prijs is slechts 34.95 ........daar kun je het amper zelf voor bouwen :)
Ik zou hier dus 3 setjes van 4 CCFL's aan willen knopen zoals b.v. de setjes van Sharkoon
Deze setjes van 4 CCFL's kosten slechts 12.95.
bij zoan setje zitten dus 2 inverturs (sorry weet niet hoe je het schijft) das dus 6 groepjes van 2
je plaatsje (denk aan de zijkant van je lcd/crt/tft) dus dan heb je bij elke keer 2 die kleur aan elke kant je zou aan elke kant of zo aan de muur een soort lampen kunnen hangen dan krijg je een idee van ambilight experis

sorry voor de spel fouten
ik ben aan onder zoeken of mce overlay kan wand als dat kan zou het met het ambilight kunnen werken (alleen pc is wat oud 1.3 ghz is niet zo snel binnen kort nieuwe maar das offtopic)

[ Voor 10% gewijzigd door djneo-nl op 12-07-2006 22:22 . Reden: was wat vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb een programma gemaakt wat elke seconde een screenshot maakt daarmee de lampen aanstuurt, dat werkt op zich prima, alleen als ik nou een spelletje speel dan hikt het spelletje elke seconde.

Misschien heeft iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:58
bobo1on1 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:55:
Ik heb een programma gemaakt wat elke seconde een screenshot maakt daarmee de lampen aanstuurt, dat werkt op zich prima, alleen als ik nou een spelletje speel dan hikt het spelletje elke seconde.

Misschien heeft iemand nog tips?
Zoals ik het gedaan heb worden er 20 keer per seconde een duizendtal pixels uitgelezen van het scherm en daar een gemiddelde van genomen.
1000 pixels is meer dan voldoende om een goede benadering te hebben van de kleur, en vereist een stuk minder processor-kracht.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Adion schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:21:
[...]

Zoals ik het gedaan heb worden er 20 keer per seconde een duizendtal pixels uitgelezen van het scherm en daar een gemiddelde van genomen.
1000 pixels is meer dan voldoende om een goede benadering te hebben van de kleur, en vereist een stuk minder processor-kracht.
Dat moet je wel erg veel bitmapjes aan gaan zitten maken.

edit: of de getpixel api gebruiken :+

[ Voor 5% gewijzigd door bobo1on1 op 14-07-2006 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
Kleine update en (hoe kan het ook anders) vraagje...

Zoals al ik rapporteerde stuiken de meeste uitgangen van de PIC in mekaar als hij draait op 10MHz en ik er een FET aanhang (zowel met krystal als RC, met LEDs geen probleem).
De oplossing was weerstanden plaatsen aan de uitgangen (vanaf zo'n 150ohm werkten ze wel).
Als iemand hiervoor een verklaring heeft, mag je het me altijd laten weten.

Nu ik de PWM frequentie naar boven de 100Hz heb gebracht, flikkeren de CCFLs niet meer, maar nu komt er wel een zoemend geluid uit mijn inverters. Dit is niet echt storend, maar ik vraag me af of dit kwaad kan en hoe ik dit kan oplossen.

Voor de rest zou ik het ook niet erg vinden als er wat resultaten van de andere projectjes worden gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een fetje is spanningsgestuurd, tussen gate en source zit een grote (hoe zwaarder de FET, hoe groter) viruele (parasitaire) condensator die je moet opladen om de FET open te sturen. Door de erg hoge piekstromen die de FET trekt uit je PIC (hij is heel even een directe kortsluiting op je I/O pin), krijg je onvoorspelbare miserie. Oplossing is idd een weerstandje bijplaatsen (stroompiek verkleinen, zodat ie wat langer wat minder stroom trekt), nog beter is om een transistor te gebruiken die de FET aanstuurt.
Een LEDje geeft geen probleem, omdat die geen zo'n "condensator" heeft zitten (eigenlijk wel, maar veel kleiner, te verwaarlozen klein zelfs), en een ledje is ook gemaakt om op 20mA te werken en dat kan een PIC zonder probleem leveren (gezamenlijk over alle I/O's niet meer dan 200mA dacht ik, en hij kan meer stroom naar de massa trekken dan naar de 5V).

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 18-07-2006 18:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
Bedankt, naftebakje !
Dat is een uitleg die ik begrijp :)
Voorlopig hou ik weerstandjes, want transistors krijg ik er niet meer tussen geprutst.

Nu moet ik enkel mijn inverter probleem nog aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Het trafootje wat erin zit zal wel zoemen, even inspuiten met plastik spray moet wel helpen.

Ik heb zelf nog een probleem met de getpixel api, bij gewoon desktop werk en films werkt het prima, alleen bij spelletjes krijg ik heel vaak zwarte pixels die gewoon niet zwart horen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
RafkeP schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 21:42:
Bedankt, naftebakje !
Dat is een uitleg die ik begrijp :)
Voorlopig hou ik weerstandjes, want transistors krijg ik er niet meer tussen geprutst.

Nu moet ik enkel mijn inverter probleem nog aanpakken.
Graag gedaan.

Die zoemende inverter, is idd een spoel die trilt, zoals bobo1on1 zegt. Smeltlijm of kaarswas kan ook soms helpen, maar helemaal weg krijg je het ws niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
Dus het kan geen kwaad ? Excellent !
(Ze hebben het wel alle 9, maar het is niet echt storend)

@bobo1on1, nu de hardware in orde is, ga ik mij weer concentreren op de software.
'k Heb ondertussen gemerkt dat de filter ook werkt met Zoomplayer, maar ik had ook graag games of gewoon de desktop aan de praat gekregen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Even wat nieuw leven blazen in dit topic. Het idee van niceboy1981 om iets met een FPGA te doen is me toch meer gaan aanstaan dan een ADC+microcontroller combinatie, vooral omdat je zo een echt video decoder IC kunt gebruiken. Helaas heb ik nog nooit gewerkt met CPLD/FPGA's maar onlangs heb ik besloten daar eens verandering in te brengen dus ga ik hier eens wat mee experimenteren, in eerste instantie met de Max-II (CPLD) serie van Altera.

Alle digitale video ICs geven digitale pixel data in een bepaald formaat met vrij hoge snelheden (10 - 150Mhz). Om dit met een controller aan te kunnen zal deze data gereduceerd moeten worden, dat moet de CPLD dan gaan doen. Het moet niet moeilijk zijn om bijvoorbeeld een deel van de pixels eruit te pikken en alleen die aan de controller doorgeven. Of nog mooier dat de CPLD de pixels van 1 beeld in zeg 64 blokjes optelt, ook dat moet volgens mij wel mogelijk zijn.

Ik had een heel mooi (en vrij nieuw) ICtje gevonden, de TVP7001 van TI. Deze kan enorm veel resoluties aan, zowel video als PC formaten, inclusief RGB/YPbPr en UXGA/HDTV. Volgens de beschrijving kan je er ook composiet mee digitaliseren, maar helaas ziet het er naar uit dat dit niet gedecodeerd wordt, en je volgens mij dus gewoon een digitale versie van het analoge composiet krijgt waar je zo vrij weinig aan hebt (of kijk ik verkeerd? het datasheet laat er weinig over los). Het is verder een heel handig IC, de pixel clock valt ook nog zelf aan te passen (PLL multiplier op HSYNC), maar niet onder de 12MHz vanwege het type ADC.

Toen ben ik dus verder gaan rondkijken maar al snel blijkt dat er eigenlijk geen ICs zijn die zowel composiet, YPbPr component en RGB (en VGA) component in 1 IC combineren. Er zijn er wel een aantal met YPbPr, RGB en composiet maar deze halen alleen standaard PAL resoluties (eventueel nog progressive) maar geen hogere waardoor VGA of HDTV niet aan te sluiten valt.

Weet iemand nog leuke ICs hiervoor? De bedoeling is dus in ieder geval composiet, RGB en YPbPr, het liefst met support voor VGA resoluties (al is het maar 640x480, dan sluit je hem aan als secundaire monitor)) en HDTV zou helemaal mooi zijn. Analog heeft ook een hele serie ICs maar die zijn bij digikey zelfs nauwelijks te krijgen.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar wat jullie graag als input zouden hebben. Composiet is vaak erg handig lijkt me maar m'n broer zou bijvoorbeeld het ding ook op z'n xbox willen aansluiten en volgens mij geeft die weer geen composiet als hij op HDTV formaat staat. Computers hebben meestal nog wel een composiet TV-out, of een extra VGA monitoraansluiting maar dan heb je weer PC resoluties, en RGB.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madwizard schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 12:06:
Even wat nieuw leven blazen in dit topic. Het idee van niceboy1981 om iets met een FPGA te doen is me toch meer gaan aanstaan dan een ADC+microcontroller combinatie, vooral omdat je zo een echt video decoder IC kunt gebruiken. Helaas heb ik nog nooit gewerkt met CPLD/FPGA's maar onlangs heb ik besloten daar eens verandering in te brengen dus ga ik hier eens wat mee experimenteren, in eerste instantie met de Max-II (CPLD) serie van Altera.
Als je mij kunt helpen met een bordje maken, het liefst eerst een interface bordje met bijv. een SAA-chip voor composite, dan zal ik voor de cpld/fpga dingen zorgen.

Wat we kunnen doen, is dat de CPLD een aantal registers heeft waar de remiddelde waardes in staan, zodat een micro het kan uitlezen. ook kunnen we een micro in de cpld/fpga zetten, die dit weer gebruikt. dan zijn we helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:59:
Als je mij kunt helpen met een bordje maken, het liefst eerst een interface bordje met bijv. een SAA-chip voor composite, dan zal ik voor de cpld/fpga dingen zorgen.
Ik heb ondertussen een aantal TVP5150AM1 ICs, een PAL decoder IC in soort van TQFP-32 maar dan met 0,5mm pitch. Uitgang is BT.656 of 8-bit 4:2:2 met losse syncs. Accepteert composite en s-video. Helaas geen component/RGB of HDTV, zoals ik in m'n vorige post uitgelegd had maar composite leek me toch het handigst. Ook heb ik een aantal Altera max-II CPLD's en een programmer daarvoor, ik denk dat het daar wel mee moet kunnen. Voordeel van die TVP5150 is trouwens het lage stroomverbruik (iets van 130mW geloof ik), veel video ICs gebruiken gauw tegen de 1W wat het koelen weer lastig maakt (zeker met heat pads aan de onderkant e.d.).
Wat we kunnen doen, is dat de CPLD een aantal registers heeft waar de remiddelde waardes in staan, zodat een micro het kan uitlezen. ook kunnen we een micro in de cpld/fpga zetten, die dit weer gebruikt. dan zijn we helemaal klaar.
Micro in een CPLD gaat waarschijnlijk niet lukken, daar zul je wel een FPGA voor nodig hebben. En dan waarschijnlijk ook geen kleintje. Maar het eerste idee is precies wat ik ook wilde, het liefst wil ik 64 kleurenwaarden per beeld naar een AVR sturen. Om niet al te veel registers nodig te hebben kun je ze achter elkaar per 8 sturen en dan de registers weer hergebruiken. Het liefst zou ik elke kleurwaarde ook weer laten bepalen door een gemiddelde van zeg 16 samples, zoals jij ook voorstelt.

Ik heb alleen nog geen ervaring met CPLD's of FPGA's maar wil dit wel graag leren. Ik heb wat met de software van Altera zitten spelen maar merk al dat het bij CPLD's vrij hard gaat met de beschikbare ruimte als je registers gaat maken. Maar het leek me het makkelijkst om mee te beginnen en ze waren een stuk goedkoper dan FPGA's ($6 per stuk ex btw) en volgens mij moet het wel lukken daarmee. Wat voor CPLD/FPGA's heb jij ervaring mee?

De hardware heb ik dus wel, nu moet ik nog verilog onder de knie krijgen en tijd vinden om het allemaal te maken. Ik had al een beetje zitten proberen in de software van Altera maar vind het tot nu toe nog lastig goed in te zien hoe alles qua timing verloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door madwizard op 15-08-2006 14:24 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ervaring met Xillinx en met Altera CLPD's en FPGA's. Van MAX II tot cyclones, spartans en stratix GX.

Ik ontwikkel normaal in VHDL, wat ook meer de standaard is in NL / EU. In amerika wordt meer met Verilog gedaan. Als ik jou was zou ik ook VHDL gebruiken. Practisch maakt het niks uit, maar 't is wel zo makkelijk als we allemaal dezelfde taal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:34:
Ik heb ervaring met Xillinx en met Altera CLPD's en FPGA's. Van MAX II tot cyclones, spartans en stratix GX.
Kijk, dat schiet op :) Denk je dat dit kan lukken met een max-II? Dus puur gemiddelden maken en naar een AVR sturen?
Ik ontwikkel normaal in VHDL, wat ook meer de standaard is in NL / EU. In amerika wordt meer met Verilog gedaan. Als ik jou was zou ik ook VHDL gebruiken. Practisch maakt het niks uit, maar 't is wel zo makkelijk als we allemaal dezelfde taal gebruiken.
Hier heb ik ook over getwijfeld, verilog werd alleen aangeraden op circuitsonline en het leek me ook een overzichtelijkere taal dan VHDL (die taal doet me aan COBOL denken en daar kreeg ik altijd jeuk van ;)). Maar goed ik kan nog net zo goed VHDL gaan leren want over verilog heb ik ook nog weinig gelezen. Het lijkt inderdaad wel veel vaker gebruikt te worden.

www.madwizard.org

Verwijderd

madwizard schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:47:
Kijk, dat schiet op :) Denk je dat dit kan lukken met een max-II? Dus puur gemiddelden maken en naar een AVR sturen?
Op zich is het niet zo spannend om dat uit te rekenen. 'k zou moeten kijken of degene die jij hebt liggen, ook genoeg ruimte hebben.

'k zat er aan te denken om de max/II als i2c device aan te sluiten op de AVR.

ten 2de. Ik heb 2 kleine development bordjes liggen met Xillinx CPLD en FPGA er op. Als we een bordje maken waar die pal decoder op zit, kunnen we de eerste testen doen. En dan hoeven we ook op het eerste moment ook geen zorgen te maken over de grootte van de CPLD / FPGA.

'k ben zelf niet in de mogelijkheid om bordjes te maken, maar anders moeten we een keer afspreken om een bord ontwerp te maken. ik zal ook alvast een aantal samples bestellen. :)

• madwizard

madwizard

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 09:14:
Op zich is het niet zo spannend om dat uit te rekenen. 'k zou moeten kijken of degene die jij hebt liggen, ook genoeg ruimte hebben.
Ik heb een aantal EPM240 en een paar EPM570's.
'k zat er aan te denken om de max/II als i2c device aan te sluiten op de AVR.
Ik denk dat een simpele parallele interface handiger is, de AVR gaat het al druk genoeg hebben met het algoritme dat de kleur bepaalt ('t wordt niet gewoon een gemiddelde), dan is het handig alles zo snel mogelijk door te sturen. Ook komt de AVR waarschijnlijk op 3.3V (vanwege de CPLD's), dat halveert de maximum kloksnelheid ook nog naar 8MHz.
ten 2de. Ik heb 2 kleine development bordjes liggen met Xillinx CPLD en FPGA er op. Als we een bordje maken waar die pal decoder op zit, kunnen we de eerste testen doen. En dan hoeven we ook op het eerste moment ook geen zorgen te maken over de grootte van de CPLD / FPGA.
Dat is misschien wel een goed idee ja.
'k ben zelf niet in de mogelijkheid om bordjes te maken, maar anders moeten we een keer afspreken om een bord ontwerp te maken. ik zal ook alvast een aantal samples bestellen. :)
Zo'n video IC heb ik nog wel voor je, bordje kan ik ook wel maken. Ik zal nog wel contact met je opnemen over hoe en wat, maar eerst moet ik naar Lowlands :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Een klein schopje met wat updates, ik heb wat met niceboy1981 overlegd en hij gaat wat experimenteren met z'n FPGA development board en een TFT scherm.

Daarvoor heb ik een prototype bordje dat precies op z'n board past gemaakt voor de TVP5150AM1 composite/s-video decoder chip. Composiet erin, en een digitaal videosignaal eruit. Dubbelzijdig printje, het uitlijnen van boven en onderkant ging niet helemaal ideaal waardoor de via's en andere through holes niet meer precies uitkwamen. Maar evengoed wel bruikbaar.

Schema voor de liefhebber.
Boven:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/ambi/proto_top.jpg
Onder:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/ambi/proto_bottom.jpg
Eigenlijk hoort het bordje op z'n kop gebruikt te worden, connectors dus boven. Hopelijk werkt dit allemaal, niceboy gaat er binnenkort wat mee experimenteren.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb mijn software nu goed afgemaakt, met films werkt het prima alleen met spelletjes loopt het te traag, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
Het is hier te downloaden.
Het programma is te gebruiken met de print van RafkeP.

Gewoon uitpakken naar een directory en opstarten, eventueel com poort goed instellen als je de melding "Error opening com port" krijgt.
Dan op enable klikken.

Belangrijk: je hebt het .NET framework 2.0 nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/BobLight/screenshot.png

[ Voor 10% gewijzigd door bobo1on1 op 04-09-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Ziet er leuk uit, ik heb geen opstelling met CCFLs om het echt te testen maar de kleuren liepen wel goed. Wat voor algoritme gebruik je nu?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Gewoon de gemiddelde kleur met wat extrapolatie om de kleurintensiteit te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
@madwizard : Nice teamwork ! Het ziet er nu al sexy uit :*) Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

@bobo : ik ga jouw programma volgende week een keer uittesten. Ik ben zelf ook iets in die richting begonnen, maar ik ben weer even op een hindernis gebotst.
Die hindernis ga ik (proberen te) nemen wanneer ik weer wat meer tijd heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Wat is die hindernis dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
C++ :P

Ik heb problemen met timers in combinatie met MFC. Voor een echte programmeur waarschijnlijk kinderspel, maar voor RafkeP een hele klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik heb nu een nieuwe versie van me programma gemaakt en geupload, met rechtsklik op het trayicon kun je nu kiezen tussen movie mode en gaming mode.

Movie mode haalt 40x per seconde pixels op van het scherm en pakt het gemiddelde van de laatste 3 waarden.

Gaming mode haalt 4x per seconde pixels op van het scherm maar stuurt de lampen wel aan met 40 fps en berekent dus ook tussenliggende waarden, dit zorgt voor een lagere belasting zodat je lampen niet raar gaan doen tijdens het gamen, hierbij loopt de boel wel 0,5 seconde achter.

• fuzzyduck
  • Laatst online: 12:35
Hoi,

Ik volg dit topic al een tijdje en wil graag reageren op het programmaatje BoBLight. Hij werkt perfect. Alleen heb ik een vraagje betreffende Windows mediacenter 2005. Als ik een film kijk met mediacenter in een boxed-window ergens in een hoekje op de desktop gaan de kleuren mee. Alleen kan ik niet testen of hij het ook in full-screenmode doet. Kan iemand dat wel testen?

Nog een ideetje misschien; is het mogelijk om een gemiddelde te nemen van de afgelopen 30 of 60 frames en die te gebruiken? Dan loop je wel iets achter, maar dan gaan de overgangen allemaal wat vloeiender lijkt me. Ben verder noob in programmeertaal dus vraag me niet hoe.

groeten en succes met bouwen/programmeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Fullscreen zou het ook moeten werken zolang er maar geen overlays gebruikt worden.

Het gemiddelde pakken van de laatste 30 frames is ook wel te doen, als ik tijd heb zal ik daar eens naar kijken.

RafkeP wie gebruikt er nou nog mfc tegenwoordig? .NET werkt prima hoor.

edit: Ik heb net een nieuwe versie geupload, deze stuurt alleen data als het nodig is, spaart weer resources :)

[ Voor 32% gewijzigd door bobo1on1 op 15-09-2006 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Video overlay volgens WIKIPEDIA:

Video overlay is any technique used to display a video window on a computer display while bypassing the ordinary chain of CPU - graphics card - computer monitor. This is done in order to speed up the video display, and it is commonly used, for example, by TV tuner cards.

Darn, lijkt erop dat tvkijken niet wil met je proggie.

Zat te denken dat 30 frames misschien wat veel is. Dat is het gemiddelde van de afgelopen seconde. MIsschien meer iets van 15 ofzo. Experimenteer er op los zou ik zeggen :>

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dat hangt er helemaal vanaf hoe het gebruikt wordt, je kunt in directshow gewoon de video output van de tv kaart aan een video renderer knopen die geen overlay gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
je hebt helemaal gelijk. Heb even bij de Nvidia videodecoder settings gekeken en overlay staat er inderdaad bij als keuze. Had hem al goed staan iig.

Ik ben benieuwd of het gemiddelde van een X-aantal frames een bevredigend en rustiger resultaat opleverd! Als dat het geval is ga ik trachten er een te bouwen!

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik zit er over te denken om halogeenlampen met kleurfilters te gebruiken, je kunt dan namelijk makkelijk een hele muur verlichten voor een groter effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
bobo1on1 schreef op zondag 17 september 2006 @ 00:13:
Ik zit er over te denken om halogeenlampen met kleurfilters te gebruiken, je kunt dan namelijk makkelijk een hele muur verlichten voor een groter effect.
Of gebruik CCFL's dat gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X4n
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-08 16:59

X4n

ben dit topic sinds een aantal weekjes aant volgen en ik heb een vraag.

ik zie overal dat jullie 3 sets "lampen" gebruiken (links, boven, rechts).
zijn er ook mogenlijkheden om er een 4e bij te prikken (onder), zodat je geheel rondom je tv ambi hebt.

waarom vraag je, ik heb een mooie 32" lcd aan de muur hangen en dan mis je denk ik het effect aan de onderzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
i-beast-a schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:53:
[...]

Of gebruik CCFL's dat gaat ook prima.
Die heb ik al 8)7
X4n schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:07:
ben dit topic sinds een aantal weekjes aant volgen en ik heb een vraag.

ik zie overal dat jullie 3 sets "lampen" gebruiken (links, boven, rechts).
zijn er ook mogenlijkheden om er een 4e bij te prikken (onder), zodat je geheel rondom je tv ambi hebt.

waarom vraag je, ik heb een mooie 32" lcd aan de muur hangen en dan mis je denk ik het effect aan de onderzijde.
Dat moet wel kunnen, dan moet ik alleen me software aanpassen,wat niet zo lastig is, en de microcontroller software moet aangepast worden, nou heb ik de code geschreven in jal voor een 20 mhz 16F84A en ik denk dat die het net moet kunnen, hij heeft geen interne uart dus dat maakt het wat lastig.

[ Voor 68% gewijzigd door bobo1on1 op 18-09-2006 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
@ bobo1on1 :

Ik heb eindelijk je Boblight kunnen testen. Het werkt zoals het hoort, maar ik heb de indruk dat hij de settings niet bewaart wanneer je ze verandert. Zo heb ik om het aan de praat te krijgen de xml moeten editten met een text editor.

Ondertussen heeft er iemand anders ook al een Boblight lookalike gemaakt. Die link ga ik straks toevoegen aan mijn artikel.

Mag ik jouw link ook toevoegen (kwestie van de boel compleet te houden) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k heb het de laatste tijd erg druk gehad, maar het FPGA - mircoprocessor aanpak gaat snel weer voortgang boeken.

Als dit project slaagd, wil ik mogelijk wel DIY kits gaan aanbieden voor de liefhebbers. Dan moet ik wel weten hoeveel liefhebbers er zijn.

GRAAG even reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:19:
'k heb het de laatste tijd erg druk gehad, maar het FPGA - mircoprocessor aanpak gaat snel weer voortgang boeken.

Als dit project slaagd, wil ik mogelijk wel DIY kits gaan aanbieden voor de liefhebbers. Dan moet ik wel weten hoeveel liefhebbers er zijn.

GRAAG even reageren.
Intresse in een pakketje :)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:19:

GRAAG even reageren.
interesse O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
ja hoor.. ik denk dat je het nog commercieel kunt exploiteren ook, als netjes en strak vormgegeven kastje bij de tv, ccfl's met zuignapjes idiotproof op de achterkant van de pit te plakken. modulair systeem zodat je tot schermgroote 108cm je pit van momolight kunt voorzien.. ik draaf door.. maar er is zeker interesse..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Interesse. Maar een echt doe het zelf bouwplan is leuker dan een kant en klare opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Mhh wat moet ik er zelf dan nog mee doen? Vind het wel erg leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:01
Je kunt het altijd verder verbeteren ofzo. Het is natuurlijk altijd wel leuk om mee te experimenteren.
>:) Ligt eraan hoeveel het gaat kosten, het is wel uber leip natuurlijk!

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh ik heb in mn leven wel het een en ander gesoldeerd maar geen complete kitjes ofzo (meer ledjes in een router :+)
Is er ook een compleet setje dat ik kan kopen waar ik gewoon ledjes op kan zetten of ccfls? :+
Meer de "noob"edition, Just insert leds or ccfls
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RafkeP
Ik ben ook wel geïnteresseerd in een kitje en als ik zo naar de reacties kijk, die ik gehad heb op mijn momolight, kan ik zeggen dat er zeker en vast grote markt is voor zo'n dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
ixl85 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:55:
Mhh ik heb in mn leven wel het een en ander gesoldeerd maar geen complete kitjes ofzo (meer ledjes in een router :+)
Is er ook een compleet setje dat ik kan kopen waar ik gewoon ledjes op kan zetten of ccfls? :+
Meer de "noob"edition, Just insert leds or ccfls
:D
Ach zo'n bouwpakket is ook niet veel meer hoor. Ook alle onderdelen op de print solderen. Alleen FPGA of wat er dan ook op zit handig om daar een voetje voor te solderen zodat je hem ook niet te warm laat worden. Maar lijkt me dat dat er ook bij zit aangezien het een bouwpakketje is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh ja, is er al iets bekend van een prijs? Ik denk dat ik dan wel even wil gaan spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Zou ik ook wel eens willen weten. Spelen is altijd leuk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok,

Ik zie dat er genoeg vraag naar is, om een aantal printjes te laten maken.
'k zal es kijken wat zoiets moet kosten en hoe ik het kan gaan leveren. Waarschijnlijk een aantal verschillende smaakjes, zoals geheel DIY tot bijna kant en klaar.

ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
oww nice... heeft iemand een up to date pic van een werkende setup?
en waar staat de afkorting DIY voor? (omg... ik haat het als ik zoiets moet vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Do it yourself ;) Maar lever je de onderdelen er dan bij ofso, of alleen het printje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-07 09:58
Do It Yourself

[ Voor 0% gewijzigd door SIMPY.be op 13-10-2006 15:16 . Reden: te laat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
8)7 Ok... ik kreeg al allemaal rare plaatjes bij google... :)

Kan je ook een Svideo aansluiten? Ik kijk nm meer tv via mn computer... O-)

[ Voor 39% gewijzigd door ixl85 op 13-10-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
RafkeP schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:29:
@ bobo1on1 :

Ik heb eindelijk je Boblight kunnen testen. Het werkt zoals het hoort, maar ik heb de indruk dat hij de settings niet bewaart wanneer je ze verandert. Zo heb ik om het aan de praat te krijgen de xml moeten editten met een text editor.

Ondertussen heeft er iemand anders ook al een Boblight lookalike gemaakt. Die link ga ik straks toevoegen aan mijn artikel.

Mag ik jouw link ook toevoegen (kwestie van de boel compleet te houden) ?
Bij mij onthoudt hij de instellingen prima? Apart.

De link mag je best toevoegen.

Ik neem aan dat ik er verder geen documentatie voor hoef te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

@bobo1on1 en iedereen die zijn software gebruikt:
Hoe werkt het systeem als je het serieus gebruikt (dus voor complete films of TV programma's)? Zijn de gemiddelde kleuren een beetje kloppend met wat je zou verwachten? Zijn er situaties waarbij het systeem de fout in gaat? Wat zou je verbeterd willen hebben?

Ik heb een beetje het idee dat een wat uitgebreider algoritme wel de moeite is (dus ook rekening houden met hoevaak kleuren voorkomen, intensiteit, contrast etc) Maar als een simpeler algoritme zoals bobo1on1 gebruikt ook goed werkt is dat misschien makkelijker en goedkoper in de hardware te stoppen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Het enige probleem wat ik heb is dat de getpixel api nogal langzaam is, dus kun je niet al te veel pixels pakken of je zit al aan een heel hoog cpu gebruik.
Ook kun je ze bij spelletjes niet te snel achter elkaar pakken want dan wordt je systeem traag en krijg je veel zwarte pixels terug die niet zwart zijn.
Ook gaan de lampen flikkeren bij ondertiteling omdat je natuurlijk niet alle pixels uitleest.

Voor de rest heb ik extrapolatie moeten gebruiken om de kleuren juist te krijgen, als het schuifje op 10 staat dan heb je het origineel maar pas bij 30 vind ik het goed eruit zien.
Als ik de originele waarden gebruik dan vind ik het gewoon echt te weinig kleur hebben.

Misschien is het ook een goed idee om de hoeveelheid licht van de ccfl's te meten, ik heb het idee dat ze niet echt linear zijn.

Voor de rest heb ik zelf nog een probleem, de inverters storen erg op elkaar zodat de lampen niet goed aan gaan of gaan flikkeren, nou zit er in de inverter een 82 pF condensator in serie met de ccfl, aangezien de inverter op zo'n 20 kHz draait heeft deze condensator een impedantie van 100 k.
Volgens mij is dit een beveiliging tegen kortsluiting maar ik heb het idee dat als ik deze condensator doorverbind dat het flikkeren dan verholpen moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

bobo1on1 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:56:
Het enige probleem wat ik heb is dat de getpixel api nogal langzaam is, dus kun je niet al te veel pixels pakken of je zit al aan een heel hoog cpu gebruik.
Ook kun je ze bij spelletjes niet te snel achter elkaar pakken want dan wordt je systeem traag en krijg je veel zwarte pixels terug die niet zwart zijn.
Ook gaan de lampen flikkeren bij ondertiteling omdat je natuurlijk niet alle pixels uitleest.
Dat zal bij de hardware versie geen probleem meer zijn, die kan veel meer pixels gebruiken.
Voor de rest heb ik extrapolatie moeten gebruiken om de kleuren juist te krijgen, als het schuifje op 10 staat dan heb je het origineel maar pas bij 30 vind ik het goed eruit zien.
Als ik de originele waarden gebruik dan vind ik het gewoon echt te weinig kleur hebben.
Inderdaad, je kan niet echt donkere kleuren maken met de CCFLs.
Misschien is het ook een goed idee om de hoeveelheid licht van de ccfl's te meten, ik heb het idee dat ze niet echt linear zijn.
Dat kan ook door de opstarttijd komen, hangt een beetje van je PWM frequentie af.
Voor de rest heb ik zelf nog een probleem, de inverters storen erg op elkaar zodat de lampen niet goed aan gaan of gaan flikkeren, nou zit er in de inverter een 82 pF condensator in serie met de ccfl, aangezien de inverter op zo'n 20 kHz draait heeft deze condensator een impedantie van 100 k.
Volgens mij is dit een beveiliging tegen kortsluiting maar ik heb het idee dat als ik deze condensator doorverbind dat het flikkeren dan verholpen moet zijn.
Die condensator is volgens mij om alleen wisselstroom door te laten naar de CCFL en eventuele gelijkstroom te blokkeren. Lijkt me niet verstandig die weg te halen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
madwizard schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:18:
Die condensator is volgens mij om alleen wisselstroom door te laten naar de CCFL en eventuele gelijkstroom te blokkeren. Lijkt me niet verstandig die weg te halen.
DC gaat niet door een trafo heen hoor :P

Hier nog wat foto's van hoe het er nu bij ligt:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ambilight/100_0537_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/ambilight/100_0538_t.jpg

Ik heb een paar ccfl's gebroken dus heb ik nu enkele, nu ben ik wel van het flikkeren af, 2 ccfl's op 1 iinverter gaat schijnbaar niet goed.

En een filmpje op youtube met elephants dream: http://www.youtube.com/watch?v=IAQTaQva3AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nice!!!!
Alleen het filmpje zelf (die jij op je monitor afspeelt of die ik op youtube zie) flikkert wel.. weet niet of het aan de compressie ligt?
Ziet er echt vet uit!
Damn, hoe zou dit in games zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Glewellyn

is er ook weer.

Erg mooi gedaan hoor! Petje af!

Maar is het niet mogelijk de lichtintensiteit van je ccfl constant te houden? Zoals het nu is wordt het er niet echt rustiger op voor je ogen, en dat is toch het doel van de originele ambilight...

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vervolg (of variant) op Ambilight is AmbX, dat o.a. voor games en films bedoelt is. Voordeel hiervan is dat de hele kamer betrokken wordt bij het licht 'patroon'. Mijn idee is dan ook me niet enkel te richting tot de tv, maar ook te richten op de zijkant van het plafond, dus dat je over de volledige lengte van de ruimte de zijkleuren hebt en teven boven en onder de tv de andere kleuren hebt. Of dit een mooi effect heeft is natuurlijk maar de vraag, echter blijf je met een aansturing van maar 4 punten waardoor het volgens mij betrekkelijk simpel lijkt. Voordeel in mijn ogen is dat je voldoende verlichting in de ruimte hebt om een niet te dokere ruimte te hebben, plus ik denk dat het visueel mooier wordt doordat je de volledige lengte benut waardoor het niks uit maakt als je 3 meter van je (projectie of LCD scherm) af zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dat flikkeren komt door de camera, als je de lampen met 76 hertz pwmt en de camera neemt met 25 fps op dan gaat het een en ander mis natuurlijk.

De hele muur verlichten heb ik ook aan gedacht, bij conrad heb je 10 halogeenlampen van 20 watt 12 volt inclusief voeding voor 25 euro, als je daar nou wat kleurenfilters voor zet heb je best mooi licht.
Die kan ik ook zo aansluiten, ik heb mosfets gebruikt die 75 ampere aankunnen :P

Wat is dat aLight eigenlijk voor prutsware, een beetje COM1 hardcoded erin zetten is niet zo slim.

[ Voor 10% gewijzigd door bobo1on1 op 20-10-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interesse _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Hallo jongens, weet een van jullie al hoe het staat met die diy pakketjes. Is er al meer info over hoe het in elkaar steekt?

Graag jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik heb ook wel interesse als de prijs goed is :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
ik heb een rgb-dimmer via eoa inkoopactie gekocht.. deze heb ik echter opgeblazen en vroeg me af of iemand weet wat er hoogstwaarschijnlijk kapot is?

Afbeeldingslocatie: http://www.inkoopacties.net/i/p/n/vjjs5ssc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:29

Hertog

Aut bibat, aut abeat

roborobbie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:29:
ja hoor.. ik denk dat je het nog commercieel kunt exploiteren ook, als netjes en strak vormgegeven kastje bij de tv, ccfl's met zuignapjes idiotproof op de achterkant van de pit te plakken. modulair systeem zodat je tot schermgroote 108cm je pit van momolight kunt voorzien.. ik draaf door.. maar er is zeker interesse..
Ik denk dat je dan misschien in de problemen zou kunnen komen met philips, die misschien wel patenten en dergelijke op ambilight heeft..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@roborobbie: Als je nu nog kan vermelden hoe je het opgeblazen hebt, over welke kennis/ervaring en meetapparatuur je beschikt, dan kunnen we je misschien helpen om de fout te vinden. Met de huidige informatie kan ik je vertellen dat je RGB dimmer hoogstwaarschijnlijk kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
je hebt gelijk.. ik ben er ondertussen achter dat het waarschijnlijk de ne555 (smd) is. er zit per kanaal (r-g-b) 1 van op de print..

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/87/279389641_70c1539e28_o.jpg

ik heb het ding domweg op een 12v adaptertje aangesloten en het begon wat te roken en te ruiken..

hij heeft 12v nodig maar wel DC, ik denk dat ik ac heb gebruikt.. stom he!!

de vraag is dus eigenlijk: wat gaat er het eerst kapot als je deze dimmer verkeert aansluit? en wat voor stroombron raden jullie mij aan? oude psu?

hij stuurt mijn rgb fluxled strips nog wel aan, dat wil zeggen ze lichten in alle kleurtjes op maar kan de kleuren iet veranderen..

[ Voor 18% gewijzigd door roborobbie op 26-10-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Volgens mij is die linker chip doorgefikt. Daar zie ik namelijk wat prut+gaatjes in de chip.

Een oude psu is echt een overkill, koop zo'n simpel adaptertje die je kunt instellen, stel hem dan wel in op 7 volt ofso, dan komt er echt wel 12 V uit.

[ Voor 45% gewijzigd door peeter123 op 26-10-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

roborobbie schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 15:29:
Ik vrees alleen dat je Philips op je dak krijgt, want Ambilight is beschermd met patenten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Ambilight zelf niet, het idee achter ambilight. Dacht namelijk gelezen te hebben dat je alleen een patent kan nemen op ideeën. En niet op producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh zolang we het redelijk klein houden is er denk ik niks aan de hand..
En hoe doen al die andere bedrijven dat dan altijd? ze maken over directe clonen van?
Kunnen we hem niet geheel anders noemen en hem voor je pc maken?
Philips doet het alleen voor de tv... (laat die van ons met een kleine mod dan ook nog eens op je tv passen, maar dat zeggen we er dan niet bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

peeter123 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:09:
Ambilight zelf niet, het idee achter ambilight. Dacht namelijk gelezen te hebben dat je alleen een patent kan nemen op ideeën. En niet op producten.
Dan zou je weinig aan een patent hebben, niet waar? Het is weldegelijk zo dat als een idee gepantenteerd is, dat iedereen die een implementatie van dat idee wil ontwikkelen en commercieel gebruiken, daar rechten voor moet kopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
Ja dus je koopt rechten om het idee, wat niet van jouw zelf is, te mogen gebruiken.

@ixl85: Ja idd, hij past achter een tv, maar ik kan hem net zo goed achter m'n kast maken oid :+

[ Voor 37% gewijzigd door peeter123 op 26-10-2006 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

peeter123 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:17:
Ja dus je koopt rechten om het idee, wat niet van jouw zelf is, te mogen gebruiken.
Waarom corrigeer je me dan terwijl het gewoon klopt wat ik zeg, zoals je nu zelf ook aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Vraag me af of het idee van ambilight niet al eens bedacht was voordat philips er mee kwam, dan gaat het patent ook niet op lijkt me. Ik dacht zelf dat je alleen een patent kon hebben op een techniek en niet op een idee maar ik heb er dan ook totaal geen verstand van.

Hoe dan ook zijn we niet van plan het commercieel te exploiteren, meer gewoon om hobbyisten de mogelijkheid te geven zoiets te maken. Momenteel is niceboy1981 nog bezig met het prototype dus nog even geen kits maar het gaat volgens mij de goede kant op.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

madwizard schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:52:
Vraag me af of het idee van ambilight niet al eens bedacht was voordat philips er mee kwam, dan gaat het patent ook niet op lijkt me. Ik dacht zelf dat je alleen een patent kon hebben op een techniek en niet op een idee maar ik heb er dan ook totaal geen verstand van.
Als zoiets al bestond dan zou het zogenaamde prior art geweest zijn, en zou het patent nooit zijn toegekend. En toevallig schrijf ik voor m'n werk regelmatig ideeen op die uitmonden in een patent, dus ik weet er wel het een en ander van af ;)
Hoe dan ook zijn we niet van plan het commercieel te exploiteren, meer gewoon om hobbyisten de mogelijkheid te geven zoiets te maken. Momenteel is niceboy1981 nog bezig met het prototype dus nog even geen kits maar het gaat volgens mij de goede kant op.
Ik reageerde op een post van iemand die commerciele exploitatie voorstelde. Dat zou niet zo verstandig zijn, al zou het kunnen dat het gedoogd wordt als het op kleine schaal wordt gedaan. Een chinees bedrijf dat tienduizenden TV's produceert met een idee van Philips is een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
roborobbie schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 00:17:
Je hebt gelijk.. ik ben er ondertussen achter dat het waarschijnlijk de ne555 (smd) is. er zit per kanaal (r-g-b) 1 van op de print..
[afbeelding]
ik heb het ding domweg op een 12v adaptertje aangesloten en het begon wat te roken en te ruiken.. hij heeft 12v nodig maar wel DC, ik denk dat ik ac heb gebruikt.. stom he!! De vraag is dus eigenlijk: wat gaat er het eerst kapot als je deze dimmer verkeert aansluit? en wat voor stroombron raden jullie mij aan? oude psu?
Hij stuurt mijn rgb fluxled strips nog wel aan, dat wil zeggen ze lichten in alle kleurtjes op maar kan de kleuren iet veranderen..
(Hoofdletters toegevoegd, overdaad aan enters verwijderd in quote, dat leest aangenamer...)
De 555's zullen ws alledrie kapot zijn, die zullen het meest te lijden hebben aan je actie, rest kan er ws tegen.
Stroombron: afhankelijk wat je wil (hoeveel stroom zuipen je lampen?), je kan dat AC adaptertje gebruiken; bruggelijkrichter, elco, 100nF C'tje en een 7812 vormen samen een goeie 12V DC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik zal erop letten, en bedankt voor je tip.. Nu nog ergens een smd ne555 vinden.. Bij Conrad ben ik 17,50 kwijt inclusief ( kijken,kijken,niet kopen boete). ic'tjes zijn .60 per stuk.. als iemand ze heeft liggen laat het dan weten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
roborobbie schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:47:
Ik zal erop letten, en bedankt voor je tip.. Nu nog ergens een smd ne555 vinden.. Bij Conrad ben ik 17,50 kwijt inclusief ( kijken,kijken,niet kopen boete). ic'tjes zijn .60 per stuk.. als iemand ze heeft liggen laat het dan weten!!
Lokale elektroboer, die rekent geen verzendkosten :D

Pagina: 1 ... 4 ... 63 Laatste