Geweldig effect! Kan niet wachten totdat alles hier gearriveerd isSulya schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:04:
Senaxx, dit kan je idd perfect met een arduino en adalight doen, arduino zelf moet je niet apart voeden, wel leds.
Voor iedereen met aparte voeding- vergeet niet GND gemeenschappelijk te houden
Voor mensen met losse leds ipv ledstrip- bevestig ze schuin, anders ga je alles behalve muur achter je scherm verlichten
[afbeelding]
[afbeelding]
Satom schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:24:
[...]
Geweldig effect! Kan niet wachten totdat alles hier gearriveerd isMag ik je vragen hoe je zo schuif heb gemonteerd? Gewoon met karton en plakband, lijkt me.. Ik krijg namelijk zelfde soort leds!
Hoe groot is jouw tv en hoeveel led's heb je? Ik heb 50 inch en deze besteld: 50pcs 12mm
Heb je ze niet aan de onderkant?
Bedankt, ik ben van plan de muurbevestigingsgaten te gebruiken om het stuk karton vast te maken aan de TV, ik wil er geen dingen op plakken of lijmenSulya schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 15:28:
[...]
Ja, geplooide karton om ze schuin te houden. Karton is met lijmpistool bevestigd, leds zijn met draadjes op karton bevestigd (ik was niet zeker van plakband omdat mijn tv op bepaalde plekken nogal warm wordt)
Ik heb 32 inch en 50 ledjes.. Weet niet wat gangbaar is en wat het verschil zal zijn!Boinkie schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:44:
Hoe groot is jouw tv en hoeveel led's heb je? Ik heb 50 inch en deze besteld: 50pcs 12mm
Boinkie, ik heb 50 (namelijk 49 actief) leds (zelfde type, 12mm) voor 47 inch tv: 21 boven (incl 2 hoeken boven) 10 op elk zijnkant (incl 2 hoeken onder) en 4 aan elke kant vanonder (4 links en 4 rechts). In het midden heb ik vrij brede steun, dus geen leds daar.
Cool, nu alleen nog kijken of het licht mooi verspreid kan worden. M'n tv hangt namelijk redelijk dicht bij de muur.

Dan zal je je leds niet schuin kunnen plakken. Maar om het licht gespreid te krijgen kan je je leds iets meer naar binnen (verder van het randje) kunnen zetten. Maar een idee
Top. Ik ga ermee spelen en laat het resultaat uiteraard zien. Voor dei tijd zullen er nog wel een aantal vragen komen haha.
Ik zet persoonlijk mijn leds ook haaks op de achterkant maar omdat mijn frame (foto's komen binnenkort)
toch 5 a 10 cm in de rand valt word mijn muur mooi helemaal verlicht.
toch 5 a 10 cm in de rand valt word mijn muur mooi helemaal verlicht.
Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.
Hyperion draait op OpenELEC ieder geval. Nu afwachten op de leds.. wat duurt wachten dan lang 
Hoe kan je trouwens zien in OpenELEC dat Hyperion draait? Of is dat niet te zien?
Hoe kan je trouwens zien in OpenELEC dat Hyperion draait? Of is dat niet te zien?
[ Voor 30% gewijzigd door Boinkie op 23-01-2014 21:28 ]
Jawel, kan je via ssh controleren (usr:root pwd:openelec)
ofwel met "top" (lijst van alle processen, hyperion zal daar meestal als 2de staan)
ofwel met "pidof hyperiond". als je een getal (pid) terugkrijgt dan is hyperion actief.
ofwel met "top" (lijst van alle processen, hyperion zal daar meestal als 2de staan)
ofwel met "pidof hyperiond". als je een getal (pid) terugkrijgt dan is hyperion actief.
Met dat gevoel zit ik nu ook, gelukkig komen de spullen de afgelopen dagen een voor een binnen. Verwacht de komende week alles binnen te hebben.Boinkie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:16:
Hyperion draait op OpenELEC ieder geval. Nu afwachten op de leds.. wat duurt wachten dan lang
................
Hmm. Hyperion draait toch niet. Hij staat in het opstartscript van OpenELEC ( standaard niet aanwezig) maar bij een reboot start hij niet. Iemand die mij even wil helpen? Ik zie vast iets stoms over het hoofd
PM Mag
Vraagje aan de Lightberry + Hyperion gebruikers:
Ik heb een hyperion config bestand van de Lightberry website haald maar dit gaf geen goed resultaat.(led's flikkeren af en toe willekeurig). Na wat zoeken kwam ik er achter dat baudrate op 1.000.000 staat, en als ik zelf een config bestand maak met HyperCon staat deze standaard ingesteld op 250.000 en is het probleem niet.
Is dit bij jullie ook zo of welke baudrate waarde staat er in jullie config bestand?
Het lijkt wel of de config bestanden van de Lightberry website veroudert zijn tov Hyperion zelf, zo doet de bootsequence ook niets. Ik heb het probleem opgelost door met HyperCon een config bestand te maken en daarin handmatig de kleurwaardes over te nemen van de config van de Lightberry website.
Ik heb een hyperion config bestand van de Lightberry website haald maar dit gaf geen goed resultaat.(led's flikkeren af en toe willekeurig). Na wat zoeken kwam ik er achter dat baudrate op 1.000.000 staat, en als ik zelf een config bestand maak met HyperCon staat deze standaard ingesteld op 250.000 en is het probleem niet.
Is dit bij jullie ook zo of welke baudrate waarde staat er in jullie config bestand?
Het lijkt wel of de config bestanden van de Lightberry website veroudert zijn tov Hyperion zelf, zo doet de bootsequence ook niets. Ik heb het probleem opgelost door met HyperCon een config bestand te maken en daarin handmatig de kleurwaardes over te nemen van de config van de Lightberry website.
Heb het probleem inmiddels opgelost met hulp van Sulya. Door de teksteditor werden de " en ' verneukt. Vervolgens het autostart script opgemaakt. Deze werkte wel i.c.m. openelec ware het niet dat hyperion eerst opstarrt en vervolgens xbmc. Daardoor kon Hyperion geen connectie krijgen. Dit is eenvoudig op te lossen door een sleep van 10 seconden aan autostart.sh toe te voegen zodat hyperion pas opstart wanneer xbmc opgestart is.
Nu kan het wachten op de leds echt beginnen
Nu kan het wachten op de leds echt beginnen
Heb je ook goed gedaan met kleurinstellingen overnemen.Ben-i schreef op zondag 26 januari 2014 @ 18:40:
Vraagje aan de Lightberry + Hyperion gebruikers:
Bij mij stond baudrate ook default op 250.000 maar ik heb het naar 1.000.000 veranderd omdat WS2801 dit aankunnen (en volgens mij zijn lightberry packs gewoon ws2801 strips). Als het bij jou voor een problemen zorgt kan je het altijd wat verlagen, (probeer 500.000 eerst).
Even een (dom) vraagje: mijn infraroodontvangertje is al aangesloten op de GND pin 6, kan ik de ledstrip dan ook op GND aansluiten zonder dat er storingen optreden?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Jawel, GND is in ieder geval gemeenschappelijk voor zo goed als alle componenten van pi of ieder ander toestel.
Ik zat even te kijken wat ik allemaal moet halen als ik het op mijn mac mini wil aansluiten via USB, maar volgens mij heb ik voldoende aan voor een 40" TV
- 5M WS2812B Led Strip (resulteert in 32 leds, voldoende voor 40" ?)
- Arduino
- Power Adapter voor stroom aan de led strip
- Plug Stekkertjes om het allemaal aan te sluiten.
Zit alleen nog te kijken hoe het te bevestigen aan de tv. Lijkt er op dat mijn tv (Samsung LE40A656) aan de achterkand een kromming naar binnen heeft. Als een holle rug zeg maar
- Arduino
Zit alleen nog te kijken hoe het te bevestigen aan de tv. Lijkt er op dat mijn tv (Samsung LE40A656) aan de achterkand een kromming naar binnen heeft. Als een holle rug zeg maar
Met een usb-spi adapter ipv een arduino heb je een stap minder tussen je leds en je PC, die adapters zijn ook veel goedkoper
Goedkoper dan een arduino? noway, arduino's heb je voor 3 dollar uit china, ik gebruik dezelfde als deze http://www.ebay.com/itm/P...ain_0&hash=item1e83668d0eSulya schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:11:
Met een usb-spi adapter ipv een arduino heb je een stap minder tussen je leds en je PC, die adapters zijn ook veel goedkoper
Rmg schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:38:
[...]
Goedkoper dan een arduino? noway, arduino's heb je voor 3 dollar uit china, ik gebruik dezelfde als deze http://www.ebay.com/itm/P...ain_0&hash=item1e83668d0e
Zou je de werkwijze en het resultaat met ons willen delen? Ik ben erg benieuwd.Senaxx schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:53:
Ik zat even te kijken wat ik allemaal moet halen als ik het op mijn mac mini wil aansluiten via USB, maar volgens mij heb ik voldoende aan voor een 40" TV
- Arduino
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Weet iemand of deze ws2801 led strip compatibel is met hyperion op raspbmc?
Al vast bedankt voor de feedback.
http://m.ebay.com/itm?itemId=310843325026
Al vast bedankt voor de feedback.
http://m.ebay.com/itm?itemId=310843325026
Sorry, maar als je een beetje initiatief had getoond, had je dit antwoord zelf ook kunnen vinden. Ik heb de zoektermen 'ws2801 hyperion' ingetoetst bij Google en daaruit kan ik concluderen dat het werkt, ik zie ook meerdere (YouTube) filmpjes voorbij komen.
Een beetje initiatief? Ik doe altijd research en post pas vragen als ik ergens daadwerkelijk het antwoord niet op kan vinden. Ik weet dat ws2801 werkt inderdaad, maar twijfelde over dit specifieke product. Maar never mind. Guess I'll find out.
[ Voor 3% gewijzigd door wvmuis op 29-01-2014 20:40 ]
Oh wow! Mijn led string is al binnen! Binnen een week, gekke chinezen zijn nog snel ook! Nu nog de connectoren maar wellicht haal ik die wel even in de stad
Keep you posted!
WS2801 heb ik waarbij de kabels het volgende zijn

Red- Positive White- DAT, Green-CLK, Blue- GND
Aan beide kanten heb ik een dergelijke aansluiting. Moet ik deze aan elkaar doen en dan aan de Pi verbinden of slechts 1 kant? Ik moet de kabels sowieso verlengen omdat mijn Pi in mijn tv meubel zit. Achter de tv past hij niet. Maar dat is geen probleem. Probleem is meer het aansluiten.

Wit is in dit plaatje dan de gele draad
Groen de groene.
Ik heb voeding van een usb plug. Daarvan moet de aarde naar de leds en ook naar de Pi.
Volgens mij heb ik het correct zo maar om te voorkomen dat ik iets sloop heb ik graag bevestiging
WS2801 heb ik waarbij de kabels het volgende zijn

Red- Positive White- DAT, Green-CLK, Blue- GND
Aan beide kanten heb ik een dergelijke aansluiting. Moet ik deze aan elkaar doen en dan aan de Pi verbinden of slechts 1 kant? Ik moet de kabels sowieso verlengen omdat mijn Pi in mijn tv meubel zit. Achter de tv past hij niet. Maar dat is geen probleem. Probleem is meer het aansluiten.

Wit is in dit plaatje dan de gele draad
Groen de groene.
Ik heb voeding van een usb plug. Daarvan moet de aarde naar de leds en ook naar de Pi.
Volgens mij heb ik het correct zo maar om te voorkomen dat ik iets sloop heb ik graag bevestiging
[ Voor 70% gewijzigd door Boinkie op 30-01-2014 16:11 ]
@Boinkie
De kant op de foto heb ik aangesloten, aan de andere kant heb ik niets aangesloten.
voor de verbinding van de pi met de connector heb ik Color Jumper Cable 2.54mm Male-Female (via ebay).
De voeding heb ik via cctv power connectors (ook ebay) aangesloten.
De kant op de foto heb ik aangesloten, aan de andere kant heb ik niets aangesloten.
voor de verbinding van de pi met de connector heb ik Color Jumper Cable 2.54mm Male-Female (via ebay).
De voeding heb ik via cctv power connectors (ook ebay) aangesloten.
@Boinkie
Bij welke Ebay verkoper heb jij je led strip besteld?
Je hoeft maar een kant aan te sluiten. Moet je even kijken naar de richting van de pijltjes op je ledstrip. Deze moeten van je pi af wijzen. De andere aansluiting zou je theoretisch gezien kunnen gebruiken om je ledstrip te verlengen.
Naar wat ik inmiddels allemaal gelezen heb klopt het helemaal zoals jij jouw aansluiting omschrijft.
Maar heb jij dan twee GND's?
Succes en ik hoop dat het in één keer werkt!
Mijn strip heb ik ook besteld maar is nog niet verstuurd zag ik... wachten duurt lang...
Bij welke Ebay verkoper heb jij je led strip besteld?
Je hoeft maar een kant aan te sluiten. Moet je even kijken naar de richting van de pijltjes op je ledstrip. Deze moeten van je pi af wijzen. De andere aansluiting zou je theoretisch gezien kunnen gebruiken om je ledstrip te verlengen.
Naar wat ik inmiddels allemaal gelezen heb klopt het helemaal zoals jij jouw aansluiting omschrijft.
Maar heb jij dan twee GND's?
Succes en ik hoop dat het in één keer werkt!
Mijn strip heb ik ook besteld maar is nog niet verstuurd zag ik... wachten duurt lang...
Ik heb een string waar in de aansluitplug een extra GND kabel zit. Deze heb ik verbonden met de voeding.
Het maakt trouwens niet uit aan welke kant je de voeding aansluit (begin of einde van de strip, 5V en GND natuurlijk niet verwisselen). Alleen CLK/SCLK en DAT/MOSI moet aan de goede kant zitten.
Het maakt trouwens niet uit aan welke kant je de voeding aansluit (begin of einde van de strip, 5V en GND natuurlijk niet verwisselen). Alleen CLK/SCLK en DAT/MOSI moet aan de goede kant zitten.
Mannen, ik heb een probleempje. Zoals bekend is alles binnen en ben ik aan het knutselen geslagen.
Voeding werkt. Dit is een 5V 3A adapter. Stekker werkt en gesoldeerd. Lampje gaat ook branden als ik hem inplug.
Vervolgens verbind ik de led strip met de raspberry. Zie foto, let niet op de kleuren. Dit is slechts de testopstelling

Vervolgens start ik mijn raspberry op. Maar er gebeurt niks. Het laatset lampje op de string blijft branden ( zie foto)

Heb ik dan aan de verkeerde kant de data kabels gesoldeerd? Of zie ik wat over het hoofd?
Hyperion draait kan ik zien in de terminal dmv top. Dan zou toch sowieso de regenboog voorbij moeten komen al bij de opstart?
Voeding werkt. Dit is een 5V 3A adapter. Stekker werkt en gesoldeerd. Lampje gaat ook branden als ik hem inplug.
Vervolgens verbind ik de led strip met de raspberry. Zie foto, let niet op de kleuren. Dit is slechts de testopstelling

Vervolgens start ik mijn raspberry op. Maar er gebeurt niks. Het laatset lampje op de string blijft branden ( zie foto)

Heb ik dan aan de verkeerde kant de data kabels gesoldeerd? Of zie ik wat over het hoofd?
Hyperion draait kan ik zien in de terminal dmv top. Dan zou toch sowieso de regenboog voorbij moeten komen al bij de opstart?
Ik heb mijn string aangesloten aan de kant die bij jou los ligt, de female kant (er vanuit gaande dat 1 kant male en de andere kant female is).
Nu alles omgezet.. DI en CI ook.. Nog steeds geen teken van leven. Het ene ledje is nu ook nig mer gaan branden. Er is aan het einde van de string wel 4.2 volt te meten. Iemand suggesties? 
Configfile:
"name" : "MyPi",
"type" : "ws2801",
"output" : "/dev/spidev0.0",
"rate" : 250000,
"colorOrder" : "rgb"
Edit:
Het werkt inmiddels. Alleen het lijkt nu nog meer een disco dan een ambilight haha
Configfile:
"name" : "MyPi",
"type" : "ws2801",
"output" : "/dev/spidev0.0",
"rate" : 250000,
"colorOrder" : "rgb"
Edit:
Het werkt inmiddels. Alleen het lijkt nu nog meer een disco dan een ambilight haha
[ Voor 13% gewijzigd door Boinkie op 01-02-2014 19:05 ]
Ik heb bij mij 5,15V gemeten tussen blauw en rood. Je zou kunnen proberen mosi en sclk om te draaien.
Ben vandaag weer aan het spelen geslagen. Heb het even achter de tv geplakt met tape om te testen ho heet licht zit etc. Probleem van de disco krijg ik alleen niet opgelost.
YouTube: Testopstelling
Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb de mosi en sclk al omgedraaid maar dan blijft hij uit. De configfiles lijken mij ook in orde
Bij het opstarten van hyperion krijg ik wel deze melding:
XBMC Connected
Message from XBMC: {"id":666,"jsonrpc":"2.0","result":[]}
XBMC checker: switching to OFF mode
Message from XBMC: {"id":668,"jsonrpc":"2.0","result":{"System.ScreenSaverActive":false}}
effect finished
YouTube: Testopstelling
Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb de mosi en sclk al omgedraaid maar dan blijft hij uit. De configfiles lijken mij ook in orde
Bij het opstarten van hyperion krijg ik wel deze melding:
XBMC Connected
Message from XBMC: {"id":666,"jsonrpc":"2.0","result":[]}
XBMC checker: switching to OFF mode
Message from XBMC: {"id":668,"jsonrpc":"2.0","result":{"System.ScreenSaverActive":false}}
effect finished
[ Voor 26% gewijzigd door Boinkie op 02-02-2014 16:16 ]
Het discoeffect heb ik ook gehad toen de geschakelde voeding dichtbij de string lag. Met de voeding verder weg deed hij het wel goed.
Als onzettende luie tweaker de lightberry besteld, snel geleverd (binnen een week)
en zonder al te veel moeite snel geinstalleerd

De lightberry bestaat uit een snoer met klitteband. Je plakt een klitteband stook op de TV, en daar plak je dan het licht snoer op. Op de raspberry moet je een connector plaatsen die je koppelt met een power blok. Dan via SSH een config file voor boblight laden en klaar is kees. (30 min werk, incl. mijn eerste SSH ervaring via Putty)
Het snoer dat op de TV geplakt in de foto is niet helemaal correct, ik heb later alles losgehaald en het iets lager teruggeplaatst als op de foto, ivm lichtopbrengst
Ik ben wel content, echter is de raspberry wel enorm traag.....
Een kort test filmpje
[YouTube: http://youtu.be/nn66_3adyE4]

De lightberry bestaat uit een snoer met klitteband. Je plakt een klitteband stook op de TV, en daar plak je dan het licht snoer op. Op de raspberry moet je een connector plaatsen die je koppelt met een power blok. Dan via SSH een config file voor boblight laden en klaar is kees. (30 min werk, incl. mijn eerste SSH ervaring via Putty)
Het snoer dat op de TV geplakt in de foto is niet helemaal correct, ik heb later alles losgehaald en het iets lager teruggeplaatst als op de foto, ivm lichtopbrengst
Een kort test filmpje
[YouTube: http://youtu.be/nn66_3adyE4]
Dit en de aarde schijnen een oplossing te kunnen bieden. Morgen even naar kijken!Nereeb schreef op zondag 02 februari 2014 @ 19:49:
Het discoeffect heb ik ook gehad toen de geschakelde voeding dichtbij de string lag. Met de voeding verder weg deed hij het wel goed.
Heeft het niet moet de baudrate te maken Nereeb? Moet dat niet 1.000.000 zijn?
Mijn led strip vorige week besteld maar is nog steeds niet verstuurd. .. wachten duurt laaaaaang
Mijn led strip vorige week besteld maar is nog steeds niet verstuurd. .. wachten duurt laaaaaang
[ Voor 39% gewijzigd door wvmuis op 03-02-2014 07:31 ]
Ik heb mijn baudrate ook op 250000 staan hetzelfde als Boinkie. Ik heb gewoon de standaard configuratie gepakt alleen grabMenu op true gezet. Het kan zo zijn als je iets anders hebt als de ws2801 je een andere baudrate moet hebben. Ook schijnt de uitgang van de Pi met 3,3V eigenlijk iets te laag te zijn voor de ws2801 die eigenlijk 4V nodig heeft. Dit maakt waarschijnlijk de storingsgevoeligheid ook iets groter. Dit is op te lossen met een buffer zoals hier beschreven is.
Probleem is opgelost. De datakabels waren iets te lang. Deze heb ik nu ruim 20cm ingekort en nu werkt het zonder problemen. Moet alleen denk ik nog de kleuren gaan tweaken wanneer ik ze erachter heb kunnen plaatsen
Ik heb een ws2801 strip van 3 mtr met 32 leds per meter besteld en een externe voeding. Zag op Internet dat het nu Spring Festival is in China. Alles ligt plat tot 8 februari. Dat verklaart een hoop.
Voor de mensen die ambilight met raspberry pi via een videograbber willen maken zodat alles met ambilight werkt ipv alleen maar xbmc, kan je je videograbber niet gewoon op de scart aansluiten aansluiten? Er staat me iets van bij dat je het huidige beeld van je TV van je scart af kan halen met zo'n blokkie: http://www.mcsnet.nl/contents/media/scartyuv2.jpg en deze dan op output zet. Dit bespaard je dan weer de dure hdmi2av adapter.
Volgens mij gooit een of andere beveiliging roet in het eten als de video bron HDMI is. Er wordt dan geen signaal door scart uitgevoerd als ik me niet vergis.Omisys schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:33:
Voor de mensen die ambilight met raspberry pi via een videograbber willen maken zodat alles met ambilight werkt ipv alleen maar xbmc, kan je je videograbber niet gewoon op de scart aansluiten aansluiten? Er staat me iets van bij dat je het huidige beeld van je TV van je scart af kan halen met zo'n blokkie: http://www.mcsnet.nl/contents/media/scartyuv2.jpg en deze dan op output zet. Dit bespaard je dan weer de dure hdmi2av adapter.
Testing, one, two ...
Dit was mijn idee ook maar ik wilde het eerst testen voordat ik het hier zou posten.Omisys schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:33:
Weet je zeker dat dit niet werkt of heeft iemand anders een linkje met wat naslagwerk?hardware-lover schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 15:46:
[...]
Volgens mij gooit een of andere beveiliging roet in het eten als de video bron HDMI is. Er wordt dan geen signaal door scart uitgevoerd als ik me niet vergis.
Dit is per TV verschillend, mijn LG TV output namelijk helemaal niets meer op de SCART aansluiting. Mijn vorige Sony deed het alleen bij het TV signaal en niet bij de HDMI inputs.boppos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 03:02:
[...]
Dit was mijn idee ook maar ik wilde het eerst testen voordat ik het hier zou posten.
[...]
Weet je zeker dat dit niet werkt of heeft iemand anders een linkje met wat naslagwerk?
1: ik heb een 55 inch televisie zonder bezel (1cm) afmeting is 70x120 cm als ik het goed gezien heb zou ik in principe met 1 lightberry afkunnen. Kan jij hier wat zinnigs over zeggen?XO101 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 20:19:
Als onzettende luie tweaker de lightberry besteld, snel geleverd (binnen een week)
[afbeelding]
2: Als ik de light berry bestel wat heb ik dan nog meer nodig? ik heb een pc onder de tv staan dus dat moet geen problemen geven. M.a.w. heb ik nog een raspberry pi nodig of wordt deze meegeleverd (of heb ik deze uberhaubt niet nodig)?
3: wat bedoel je precies met de raspberry is ontzettend traag waar kan je dit in merken?
Zoek zelf eens even op HDCP en kijk wat er aan info tevoorschijn gaat komen?boppos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 03:02:
Weet je zeker dat dit niet werkt of heeft iemand anders een linkje met wat naslagwerk?
Testing, one, two ...
Ik heb zo'n 'dure' HDMI2AV adapter (23 Euro viel voor mij niet in de categorie duur). Mijn Raspberry Pi met Ambi-TV en videograbber zit verbonden aan een video switcher, en die videoswitcher ontvangt twee composietsignalen: 1 van de SCART-OUT van mijn Samsung UE46D7000 als ik TV aan het kijken ben, en 1 van mijn Surround Receiver, waar een XBMC Mediacenter en een WiiU op zitten aangsloten. Als ik op de TV een HDMI bron selecteer (zoals XBMC of de WiiU) dan wordt de SCART-OUT van de TV zwart. De videoswitcher schakelt vervolgens naar het eerstvolgende actieve signaal, wat de HDMI2AV is (die zijn feed van XBMC of de WiiU krijgt).Omisys schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:33:
Zet ik de TV weer op 'TV' dan komt er weer signaal op de SCART-OUT en pikt de Raspberry dit weer op. Ofwel: Ik heb op alle mogelijke manieren ambilight, maar zonder die HDMI2AV gaat dat niet lukken aangezien de TV geen signalen van andere inputs doorgeeft over de SCART-OUT. En voor zover ik weet doet geen enkele TV dit.
Ik ben bezig met een soortgelijke setup, maar ben aan het wachten op mijn HDMI splitter.redah schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 15:45:
[...]
Ik heb zo'n 'dure' HDMI2AV adapter (23 Euro viel voor mij niet in de categorie duur). Mijn Raspberry Pi met Ambi-TV en videograbber zit verbonden aan een video switcher, en die videoswitcher ontvangt twee composietsignalen: 1 van de SCART-OUT van mijn Samsung UE46D7000 als ik TV aan het kijken ben, en 1 van mijn Surround Receiver, waar een XBMC Mediacenter en een WiiU op zitten aangsloten. Als ik op de TV een HDMI bron selecteer (zoals XBMC of de WiiU) dan wordt de SCART-OUT van de TV zwart. De videoswitcher schakelt vervolgens naar het eerstvolgende actieve signaal, wat de HDMI2AV is (die zijn feed van XBMC of de WiiU krijgt).
Zet ik de TV weer op 'TV' dan komt er weer signaal op de SCART-OUT en pikt de Raspberry dit weer op. Ofwel: Ik heb op alle mogelijke manieren ambilight, maar zonder die HDMI2AV gaat dat niet lukken aangezien de TV geen signalen van andere inputs doorgeeft over de SCART-OUT. En voor zover ik weet doet geen enkele TV dit.
Mag ik vragen of jij ook gebruik maakt van een HDMI splitter en welke software draai jij op de RPi? Hyperion?
BP on the move!!!
Ik had een splitter, maar nu niet meer. Splitter werkte op zich prima, maar ARC (geluid van de TV naar de receiver) werkte niet meer. Nu gaat het rechtstreeks van de receiver naar de TV, en XBMC/WiiU gaan rechtstreeks naar de Pi.
Nu heb ik op mijn XBMC mediacenter zowel de HDMI als DVI poort in gebruik (DVI -> HDMI kabeltje en die weer in de HDMI2AV geduwd), dat werkt beter dan met de splitter. Mijn XBMC draait op Windows 7 op een Nettop A-3500.
Op de Pi draai ik gewoon Raspbian (Wheezy) en heb ik deze stap-voor-stap instructies gevolgd, dat werkte direct en vooralsnog helemaal perfect. Verder ook niets extra's gedaan behalve dat ik diverse packages uit Raspbian weer heb verwijderd die ik toch niet gebruik.
Nu heb ik op mijn XBMC mediacenter zowel de HDMI als DVI poort in gebruik (DVI -> HDMI kabeltje en die weer in de HDMI2AV geduwd), dat werkt beter dan met de splitter. Mijn XBMC draait op Windows 7 op een Nettop A-3500.
Op de Pi draai ik gewoon Raspbian (Wheezy) en heb ik deze stap-voor-stap instructies gevolgd, dat werkte direct en vooralsnog helemaal perfect. Verder ook niets extra's gedaan behalve dat ik diverse packages uit Raspbian weer heb verwijderd die ik toch niet gebruik.
Kijk hier heb ik wat aan! Ik zit precies met hetzelfde ARC probleem, splitter heb ik wel besteld voor testdoeleinden en deze gaat uiteindelijk over naar iemand anders.redah schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:09:
Ik had een splitter, maar nu niet meer. Splitter werkte op zich prima, maar ARC (geluid van de TV naar de receiver) werkte niet meer. Nu gaat het rechtstreeks van de receiver naar de TV, en XBMC/WiiU gaan rechtstreeks naar de Pi.
Ik heb een Easycap met 4 video inputs (gele tulp), ingang 1 wil ik voor de scart out gebruiken van mijn Samsung 46C8700 LED tv en had dus de HDMI2AV voor de 2 splitter output voor mijn Onkyo.
Maar als jij rechtstreeks de Wii U aangesloten hebt op de RPi, hoe heb je dat gedaan? HDMI naar je receiver en AV out van de Wii U naar je RPi? Geeft de Wii U tegelijk 2 outputs?
BP on the move!!!
Heb jij je Pi nog overgelockt? Ik lees op sommige sites dat, dat nodig is voor de USB bandwidth.redah schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 12:09:
Nouja rechtstreeks, tegenwoordig plug ik de WiiU even om, want ik speel er eigenlijk nauwelijks op...Bas Post schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 13:41:
Kijk hier heb ik wat aan! Ik zit precies met hetzelfde ARC probleem, splitter heb ik wel besteld voor testdoeleinden en deze gaat uiteindelijk over naar iemand anders.
Ik heb een Easycap met 4 video inputs (gele tulp), ingang 1 wil ik voor de scart out gebruiken van mijn Samsung 46C8700 LED tv en had dus de HDMI2AV voor de 2 splitter output voor mijn Onkyo.
Maar als jij rechtstreeks de Wii U aangesloten hebt op de RPi, hoe heb je dat gedaan? HDMI naar je receiver en AV out van de Wii U naar je RPi? Geeft de Wii U tegelijk 2 outputs?
Dus het is nu zo: XBMC -> DVI>HDMI kabel -> HDMI2AV -> Video Switcher -> USB Grabber -> Pi
En: TV SCART-OUT -> Video Switcher -> USB Grabber -> Pi
En af en toe prik ik de WiiU dus in de HDMI2AV. Zou je nog kunnen oplossen met een HDMI Switcher, maar dat maakt de hele setup natuurlijk wel weer duurder
Mijn 'setup' ziet er nu zo uit (ontzettend niet afgewerkt, maar het is toch achter gesloten deuren in de kast):

Ja, heb ik, gewoon met de standaard 'garantie-veilige' instellingen. Ik moet zeggen dat de CPU er nauwelijks gebruik van maakt, als ik 'top' dan zie ik load averages van helemaal niks. En ik heb dus zowel een WiFi USB stick + de USB Grabber in de Pi zitten, en alles werkt gewoon smooth:Satom schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 15:58:
Heb jij je Pi nog overgelockt? Ik lees op sommige sites dat, dat nodig is voor de USB bandwidth.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| top - 15:08:31 up 2 min, 1 user, load average: 0.75, 0.38, 0.15 Tasks: 63 total, 1 running, 62 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 0.9 us, 1.4 sy, 0.0 ni, 97.3 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.5 si, 0.0 st KiB Mem: 497544 total, 60732 used, 436812 free, 8052 buffers KiB Swap: 524284 total, 0 used, 524284 free, 26008 cached PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 2275 root 20 0 13716 4016 3916 S 2.6 0.8 0:02.41 ambi-tv 2363 root 20 0 4664 1360 1032 R 1.3 0.3 0:00.38 top 6 root 20 0 0 0 0 S 0.3 0.0 0:00.51 kworker/u:0 |
Ambi-TV gebruikt dus nauwelijks iets. Heb ook nog Koeldingetjes op de Pi geplakt, maar heb het idee dat dat niet eens nodig is. Alles besteld bij Kiwi-Electronics, zowel de Pi, de koelblokjes, als de Wifi USB stick (TP-Link). Wel krijgt de Pi rechtstreeks stroom van de voeding, ik gebruik de MicroUSB aansluiting niet (dat schijnt ook wel eens een tekort aan Ampere op te leveren).
Heb ook de volgende packages verwijderd (geen idee of dat ook maar enigszins impact maakt, maar ik gebruik ze niet en wilde de Pi alleen maar als Ambilight gebruiken): midori, scratch, xpdf, galculator, leafpad, xrdp, tightvncserver, xfonts-base. En verder nog wat micro-optimalisaties voor swapfile en schedulers enzo.
Als allerlaatste heb ik een sourcecode-wijziging toegepast waarmee ik de LED-strips kon kalibreren qua kleur (sommige kleuren klopten niet helemaal).
Indien interesse maak ik wel 'n keer n stappenplannetje van wat ik heb gedaan, al is het begin hetzelfde als de link die ik eerder postte.
Oké, ik heb zelf ook een heatsink setje gekocht en 2x een fan van 25x25mm. Zelf moet ik nog even wachten tot de HDMI2AV er is, dan heb ik alles binnen. Wel heb ik zojuist even getest in combinatie met Hyperion en RaspBMC, werkt perfect! Moet wel nog even uitzoeken wat nou het begin isredah schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:15:
[...]
Ja, heb ik, gewoon met de standaard 'garantie-veilige' instellingen. Ik moet zeggen dat de CPU er nauwelijks gebruik van maakt, als ik 'top' dan zie ik load averages van helemaal niks. En ik heb dus zowel een WiFi USB stick + de USB Grabber in de Pi zitten, en alles werkt gewoon smooth:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 top - 15:08:31 up 2 min, 1 user, load average: 0.75, 0.38, 0.15 Tasks: 63 total, 1 running, 62 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 0.9 us, 1.4 sy, 0.0 ni, 97.3 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.5 si, 0.0 st KiB Mem: 497544 total, 60732 used, 436812 free, 8052 buffers KiB Swap: 524284 total, 0 used, 524284 free, 26008 cached PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 2275 root 20 0 13716 4016 3916 S 2.6 0.8 0:02.41 ambi-tv 2363 root 20 0 4664 1360 1032 R 1.3 0.3 0:00.38 top 6 root 20 0 0 0 0 S 0.3 0.0 0:00.51 kworker/u:0
Ambi-TV gebruikt dus nauwelijks iets. Heb ook nog Koeldingetjes op de Pi geplakt, maar heb het idee dat dat niet eens nodig is. Alles besteld bij Kiwi-Electronics, zowel de Pi, de koelblokjes, als de Wifi USB stick (TP-Link). Wel krijgt de Pi rechtstreeks stroom van de voeding, ik gebruik de MicroUSB aansluiting niet (dat schijnt ook wel eens een tekort aan Ampere op te leveren).
Heb ook de volgende packages verwijderd (geen idee of dat ook maar enigszins impact maakt, maar ik gebruik ze niet en wilde de Pi alleen maar als Ambilight gebruiken): midori, scratch, xpdf, galculator, leafpad, xrdp, tightvncserver, xfonts-base. En verder nog wat micro-optimalisaties voor swapfile en schedulers enzo.
Als allerlaatste heb ik een sourcecode-wijziging toegepast waarmee ik de LED-strips kon kalibreren qua kleur (sommige kleuren klopten niet helemaal).
Indien interesse maak ik wel 'n keer n stappenplannetje van wat ik heb gedaan, al is het begin hetzelfde als de link die ik eerder postte.

Hallo na een week lezen ben ik om en van plan om toch zelf te gaan knutselen. Ik wil graag werken met een led strip omdat ik erg weinig ruimte heb achter de tv (hangt 3 cm van de muur). Ik ga ze op een dunne alu strip plakken en die zet ik op een stukje piano schanier. De andere kant van het schanier plak ik aan de achterkant van de tv. Zo kan ik de schijnhoek van de leds veranderen van recht naar achter naar volledig zijwaarts (en alles wat daar tussen zit). Dan moet het volgende mij goed komen.
Ik moet nog een raspberry bestellen maar ik kwam een vernieuwde versie tegen:
http://www.aliexpress.com...ent-board/1062739232.html
De specs zijn wat beter meer nou vroeg ik mij af gaat het hiermee ook lukken? OF is dit echt heel iets anders.
De specs zijn wat beter meer nou vroeg ik mij af gaat het hiermee ook lukken? OF is dit echt heel iets anders.
[ Voor 3% gewijzigd door kolk11 op 08-02-2014 10:13 ]
Dat is géén Raspberry variant, wat die Chinezen ook zeggen. Een Cubieboard is een compleet ander systeem dus verwacht niet dat je hier de kant-en-klare Pi pakketjes op kunt draaien.kolk11 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 10:12:
En voor Ambilight doeleinden werkt de 512MB Raspberry Pi prima.
thanxhardware-lover schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:07:
[...]
Zoek zelf eens even op HDCP en kijk wat er aan info tevoorschijn gaat komen?
Groupdeal heeft momenteel led strips in de aanbieding. Ik kan alleen niet helemaal opmaken of deze ook zou werken i.c.m. het DIY.
http://www.groupdeal.nl/2...en-incl-remote100214.html
http://www.groupdeal.nl/2...en-incl-remote100214.html
Nope, puur als sfeerverlichting.
Testing, one, two ...
@Senaxx momenteel ben ik ook met mijn ambilight met stukjes strips aan het maken van 10cm elk alleen het is nog in de ontwikkeling dus weet nog niet hoe het resultaat is. Ik heb wel zelf de hardware ontworpen en het programma in C# geschreven. Voor als nog ziet het er positief uit.
@RoboticPro, dat is dan enkel ter vermaak en lering verwacht ik? Het zal toch geen voordeliger alternatief kunnen zijn t.o.v. die versies die direct al geschikt zijn om middels software aangestuurd te worden? Of zie ik het helemaal verkeerd?
Testing, one, two ...
@redah waar heb jij je videograbber besteld? Ik heb hem nu 2x besteld via ebay en een winkel in nederland en beide keren heb ik een Somagic gekregen(die niet werkt met de raspberry pi zonder je kernel te gaan rebuilden wat mijn kennis ten boven gaat). Ik ben op zoek naar de STK1160, die na mijn weten wel gelijk werkt met de pi. Of is er nog een andere chipset die wel werkt.
ps. geen alieexpress links aub die site vertrouw ik niet. Ga niet direct mijn creditcard info geven aan die sites.
ps. geen alieexpress links aub die site vertrouw ik niet. Ga niet direct mijn creditcard info geven aan die sites.
Deze heb ik besteld en ontvangen, wel beschikt het over de Fucashia (weet niet of ik dit goed type/spel) en het installeren van de drivers ging eenvoudigOmisys schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:29:
@redah waar heb jij je videograbber besteld? Ik heb hem nu 2x besteld via ebay en een winkel in nederland en beide keren heb ik een Somagic gekregen(die niet werkt met de raspberry pi zonder je kernel te gaan rebuilden wat mijn kennis ten boven gaat). Ik ben op zoek naar de STK1160, die na mijn weten wel gelijk werkt met de pi. Of is er nog een andere chipset die wel werkt.
Ik heb deze besteld, ook met dezelfde fushicai chip.
Waarom iedereen op zoek gaat naar een STK1160 voor ambi-tv snap ik niet, want de ontwikkelaar zegt zelf:
Waarom iedereen op zoek gaat naar een STK1160 voor ambi-tv snap ik niet, want de ontwikkelaar zegt zelf:
Als je dan vervolgens dit stappenplan volgt, kan er niks mis gaan.I've included the usbtv driver with my PAL patch in the misc directory, and while it's still unofficial, I'd actually recommend the fushicai grabber for ambi-tv, since the setup works extremely well for me.
[ Voor 13% gewijzigd door redah op 18-02-2014 16:07 ]
Is het ook mogelijk om met enige programmeerkennis de adalight te "calibreren"? De muur achter mijn TV is namelijk grijs met een tint blauw. Natuurlijk verre van ideaal, maar ik ga hem niet opnieuw wit maken voor een projectje 
Een andere vraag, ik heb een 46" samsung. zijn 2 van de led strings van adafruit voldoende om een redelijk effect te krijgen? Ze raden 1 string aan tot 27", en een 46" heeft logischerwijs 4x zoveel omtrek. Echter de omtrek van mijn tv is grofweg 3 meter. ik kom met 2 strings van 25 leds op 8 cm afstand van elkaar op 4 meter, zou dus te doen moeten zijn?
De tv hangt bij mij aan de muur, dus het liefst zou ik hem 360 graden willen hebben
Een andere vraag, ik heb een 46" samsung. zijn 2 van de led strings van adafruit voldoende om een redelijk effect te krijgen? Ze raden 1 string aan tot 27", en een 46" heeft logischerwijs 4x zoveel omtrek. Echter de omtrek van mijn tv is grofweg 3 meter. ik kom met 2 strings van 25 leds op 8 cm afstand van elkaar op 4 meter, zou dus te doen moeten zijn?
De tv hangt bij mij aan de muur, dus het liefst zou ik hem 360 graden willen hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Magic op 19-02-2014 10:43 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Heb eigenlijk inet gezocht in dit topic op een vervolg bericht maar wist wel dat LED-maniak ergens mee bezig was.
Weet iemand de status hier van?
Weet iemand de status hier van?
LED-Maniak schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:10:
[...]
Correct, kleine controller waar je de pixel strip naar keuze op kan aansluiten. Via een stukje software op de computer kan je instellingen aanpassen. Programmeren niet nodig
[...]
Fototje zegt meer dan 1000 woorden! Links zit de USB- en voedingsconnector. Rechts de LED-Strip aansluiting. Aan de achterkant zie je een strip met aansluit pinnen, op de tweede foto zie je een secundaire controller die je er aan kan klikken in een keten. Deze controllers zijn bijvoorbeeld bruikbaar voor standalone, wireless, etc. Rechts van de LED-Strip aansluiting zit nog een mogelijkheid tot het aansluiten van een infrarood ontvanger voor bijvoorbeeld een logitech harmony.
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze controller werkt niet op een avr/arduino/pic maar op ARM architectuur zodat je wat meer beeld processing/data verwerking(zoals externe communicatie) kan doen. Veel mogelijk dus!
En voor de mensen die Duits kunnen lezen onder ons, volg dan deze. Werkt ook perfect (nou ja, ik het getest tot aan het installeren van de drivers. Ik wacht nog op een aantal onderdelen).redah schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:05:
Ik heb deze besteld, ook met dezelfde fushicai chip.
[...]
Als je dan vervolgens dit stappenplan volgt, kan er niks mis gaan.
Ik heb even een vraag voor de mensen die een AVR gebruiken om het HDMI signaal door te sturen naar een Raspberry. Op het moment ben ik op zoek naar een AVR en ik zit te denken aan een Onkyo TX-NR626 dit ook omdat deze 2 HDMI outs heeft die ik op zijn beurt wil gebruiken voor Hyperion.
Mijn vraag is als volgt:
Ik heb zojuist contact gehad met een webwinkel en Onkyo zelf om te vragen wat er gebeurd met de resolutie van de FullHD tv mocht er op de HDMI Out 2 een device zitten die geen FullHD ondersteund. Beide geven duidelijk aan dat de resolutie gehanteerd word die beide Devices aankunnen. Wat nu mijn Setup zal worden is als volgt.
HDMI out 1 - TV
HDMI out 2 - HDMI to AV converter - Easycap - Raspberry pi
-- Zal de Onkyo überhaupt wel kijken naar een Resolutie in dit geval, aangezien het signaal omgezet word.
-- Heeft iemand anders hier ervaring mee en wat kan ik verwachten?
Mijn vraag is als volgt:
Ik heb zojuist contact gehad met een webwinkel en Onkyo zelf om te vragen wat er gebeurd met de resolutie van de FullHD tv mocht er op de HDMI Out 2 een device zitten die geen FullHD ondersteund. Beide geven duidelijk aan dat de resolutie gehanteerd word die beide Devices aankunnen. Wat nu mijn Setup zal worden is als volgt.
HDMI out 1 - TV
HDMI out 2 - HDMI to AV converter - Easycap - Raspberry pi
-- Zal de Onkyo überhaupt wel kijken naar een Resolutie in dit geval, aangezien het signaal omgezet word.
-- Heeft iemand anders hier ervaring mee en wat kan ik verwachten?
-
[ Voor 100% gewijzigd door Jasper Janssen op 19-02-2014 19:08 ]
@hardware-lover Sorry alte reactie, Ja dit is om te leren er zijn genoeg bestaande oplossingen maar ik
vind het eenmaal leuk.
vind het eenmaal leuk.
Je hebt niets aan dit antwoord, tenzij je nog geen componenten hebt besteld: Met ambi-tv kan dit wel, en zelfs zonder programmeerkennisMagic schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:39:
Is het ook mogelijk om met enige programmeerkennis de adalight te "calibreren"? De muur achter mijn TV is namelijk grijs met een tint blauw. Natuurlijk verre van ideaal, maar ik ga hem niet opnieuw wit maken voor een projectje
Ik heb nog niks besteld, maar ik wil ook graag eens wat met arduino doen, en dan sla ik mooi 2 vliegen in 1 klap 
Nu ik er mijn vraag nog een nalees denk ik "duh" natuurlijk kan je hem kalibreren, de afwijking is immers altijd hetzelfde. 't zal enkel een trial-and-error proces zijn waarschijnlijk.
Nu ik er mijn vraag nog een nalees denk ik "duh" natuurlijk kan je hem kalibreren, de afwijking is immers altijd hetzelfde. 't zal enkel een trial-and-error proces zijn waarschijnlijk.
Vandaag mijn hdmi2av adapter getest en merkte helaas dat deze alleen 4:3 output. Voor een ambilight is dit niet heel erg, maar ik vind het wel jammer voor eventuele andere toepassingen. Het ding was in ieder geval duur genoeg. 16:9 wordt dus platgedrukt naar 4:3. Ook de kleuren lijken niet helemaal te kloppen.
Dan krijg je dus zwarte balken, aan de onder- en bovenkant? Hmm.. ik heb mijn hdmi2av vandaag binnen gekregen en ik heb het al lichtelijk even getest (HD Recorder en PS4), het werkt perfect! Heb de Pi overgelockt naar de 750 MHz (niet de hoogste, maar 1 eronder). Voor de complete opstelling moet ik nog even wachten op de HDMI splitter/duplicator (1 in & 2 uit).. Dan heb ik eindelijke alles binnen
Klopt. Kleuren zijn bij mij echter perfect, heb je hem wel op PAL gezet ipv NTSC?Chrizzly schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 08:59:
Vandaag mijn hdmi2av adapter getest en merkte helaas dat deze alleen 4:3 output. Voor een ambilight is dit niet heel erg, maar ik vind het wel jammer voor eventuele andere toepassingen. Het ding was in ieder geval duur genoeg. 16:9 wordt dus platgedrukt naar 4:3. Ook de kleuren lijken niet helemaal te kloppen.
Nope. Het wordt gewoon platgedrukt, het ziet dus heel onnatuurlijk uit. Voor ambilight maakt dit niets uit, de verlichting loopt nog altijd netjes met het (breed-)beeld op de TV meeSatom schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:17:
Dan krijg je dus zwarte balken, aan de onder- en bovenkant?
[ Voor 4% gewijzigd door redah op 21-02-2014 17:42 ]
Wat zou toch eens de oorzaak kunnen wezen dat van mijn lightberry af en toe 1 of een aantal led's blauw aanspringen of knipperen zodra ik mijn receiver (Onkyo) in of uitschakel?
En om die leds weer uit te krijgen moet ik de raspberry uitschakelen, de lightberry even van de stroom halen en de boel weer opstarten. Maar ja na een tijdje is het probleem weer terug.
Ik heb al een nieuwe hdmi kabel geprobeerd maar dit had geen effect.
Raspberry+lightberry >hdmi> Receiver >hdmi> TV
En om die leds weer uit te krijgen moet ik de raspberry uitschakelen, de lightberry even van de stroom halen en de boel weer opstarten. Maar ja na een tijdje is het probleem weer terug.
Ik heb al een nieuwe hdmi kabel geprobeerd maar dit had geen effect.
Raspberry+lightberry >hdmi> Receiver >hdmi> TV
Misschien een aardlus? Ik kreeg vandaag mijn adalight binnen, en het viel me op dat bij mij ook de eerste paar leds blauw gaan branden als ik de shielding van de USB kabel tegen mij aluminium MacBook hield.
[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 22-02-2014 20:16 ]
Binnenkort komt mijn lightpack binnen die ik, na alles wat ik heb gelezen daarover, graag zou willen aansturen via boblight demon en de boblight addon op xbmc en niet via de prismatik software (want cpu intensief, kan niet in full-screen, herkent niet automatisch zwarte balken/andere filmverhoudingen).
Nu draait mijn htpc alleen windows en wil ik de boblight daemon dus ook op windows draaien. Ik heb in dit topic eerder wat korte ervaringen gezien maar kan nergens een how-to vinden voor boblightd (de daemon dus) in windows 7 x64.
Nu draait mijn htpc alleen windows en wil ik de boblight daemon dus ook op windows draaien. Ik heb in dit topic eerder wat korte ervaringen gezien maar kan nergens een how-to vinden voor boblightd (de daemon dus) in windows 7 x64.
Ik heb zelf deze gebookmarked, welke een van mijn opties is als ik windows 7 niet lekker krijg draaien:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=145908
Ik weet niet of die werkt, maar ziet er wel "legit" uit, het lijkt me dat als hij eenmaal draait, je de setup voor linux verder kan volgen voor je lightpack
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=145908
Ik weet niet of die werkt, maar ziet er wel "legit" uit, het lijkt me dat als hij eenmaal draait, je de setup voor linux verder kan volgen voor je lightpack
[ Voor 14% gewijzigd door Magic op 24-02-2014 12:30 ]
^^ Ben benieuwd. Draai hier de volgende setup:
Lt. Marx in "[HTPC] Een fanless silent XBMC HTPC"
Krijg van de week mijn lightpack binnen. Post hier wel mijn bevindingen.
Lt. Marx in "[HTPC] Een fanless silent XBMC HTPC"
Krijg van de week mijn lightpack binnen. Post hier wel mijn bevindingen.
[ Voor 12% gewijzigd door LtMarx op 24-02-2014 13:45 ]
Ik heb nu de Lightpack binnen en aangesloten, nu zit ik alleen nog met de config file van boblightd.
Deze heb ik van het OpenElec forum
Nu is deze niet naar mijn zin (of er zitten ledjes op de verkeerde plek), maar nu wil ik zelf de config schrijven. Het enige is dat ik niet uit de Hscan en Vscan kom. Ik heb een aantal voorbeelden gevonden, maar deze zijn mij niet duidelijk. Kan iemand van dit forum mij hiermee ondersteunen?
Nu is deze niet naar mijn zin (of er zitten ledjes op de verkeerde plek), maar nu wil ik zelf de config schrijven. Het enige is dat ik niet uit de Hscan en Vscan kom. Ik heb een aantal voorbeelden gevonden, maar deze zijn mij niet duidelijk. Kan iemand van dit forum mij hiermee ondersteunen?
Skull Joooooke...
Een tijdje dit topic aan het volgen. Eind januari besloten om het ook te proberen en de onderdelen besteld/gekocht:
Het idee is om dit aan te sturen met een Raspberry Pi (Openelec 3.2.4) en Hyperion.
Omdat de TV (LG LM765s 47") 17 cm van de muur af staat, wil ik de LED's naar de muur richten. Daarom eerst gekeken of de LED's onder een hoek in het profiel passen (klik op de afbeelding voor een vergroting):

Krap aan, maar het past. Vervolgens de profielen op lengte gemaakt, de steek van de gaten bepaald en geboord:

48 gaten geboord en ontbraamd. Omdat de gaten niet in één keer geboord kunnen worden (dan scheurt de kabelgoot) was dit 2.5 uur werk
.
Daarna de delen verbonden met een metalen hoek profiel:

Ik had nog een hoek liggen voor de binnenkant, maar met bovenstaande verbinding was het meer dan voldoende.
Nadat de delen verbonden zijn de twee gaten in de hoeken aangebracht:

Omdat het frame zichtbaar is als we de woonkamer in lopen is deze mat zwart geschilderd:

Dit was prima te doen met acrylverf van de Action (zelfs zonder schuren/ontvetten). Toen kwam eindelijk de voeding binnen, dus de LED's getest, dus werd het tijd om met de software aan de slag te gaan.
Hiervoor heb ik middels deze tutorial Hyperion geïnstalleerd. Vervolgens een config file gemaakt middels deze instructie. De Config file heb ik met winscp naar de Pi gekopieerd (locatie bij Openelec: /storage/hyperion/config). Tot slot de LED's aan de Pi gekoppeld middels deze instructie. Na het opstarten van de Pi en het selecteren van een film gingen de LED's aan (ik had hier meer problemen verwacht, maar het werkt wonderwel in één keer):

Weer verder met de hardware; de LED's in het frame gemonteerd:

Tot slot de beugels om het frame achter de TV te hangen. Hiervoor heb ik twee metalen hoekprofielen aan de TV bevestigd:

Het uiteinde van het horizontale stuk heb ik 90 graden omhoog gebogen en in het rechtse gat heb ik een schroef met moer geplaatst. Twee gaten in het kunststof frame vallen over deze gaten. Dit heb ik gedaan om de positief van het frame t.o.v. de TV te bepalen. Tot slot heb ik de beugels zwart gespoten (hiervan heb ik (nog) geen foto) en het geheel achter de TV gehangen:

Vervolgens alles weer aangesloten en een film opgezet:
https://db.tt/ectENYQU
Al met al tevreden over het resultaat. Moet nog wat films bekijken en experimenteren met de config file om alles naar tevredenheid te krijgen (kleuren lijken niet overeen te komen). Met de Android app zijn de kleuren in te stellen, maar heb nog geen tijd gehad om hiermee te spelen.
Verder is het ook leuk dat je met de app bepaalde effecten weer kan geven en dat je de LED's een statische kleur kan geven (à la Living Colors). Dit kan ook terwijl de TV uit staat. Hoewel ik me af vraag of ik hier later gebruik van ga maken.
Edit: lijkt niet goed te gaan met de afbeeldingen. Deze staan op Dropbox. Iemand een tip om dit goed te krijgen? Bvd!
Edit 2: Hardware-lover, bedankt voor de tip. Met deze knop had ik ze echter toegevoegd. Fout zat hem inde gedeelde map van Dropbox
. Plaatjes zelfs klikbaar gemaakt (weer wat geleerd!).
- Led string, 50 leds
- 5V 2A voeding (mocht dat niet voldoende blijken dan wordt deze vervangen voor een 3A)
- Power connector
- JST connectoren (om eea eenvoudig los te kunnen koppelen)
- Kabelgoot, Attema: 2m lang, doorsnede 30x23 mm (bouwmarkt)
- 'ijzerwerk' om de kabelgoot onder verstek te verbinden en om de kabelgoot aan de bevestigingspunten op de TV te hangen
- 3 aderige kabel voor de data (bouwmarkt)
- 2 aderige kabel voor de voeding (bouwmarkt)
- Soldeermateriaal en krimpkousen (voor de kabels) had ik nog liggen.
Het idee is om dit aan te sturen met een Raspberry Pi (Openelec 3.2.4) en Hyperion.
Omdat de TV (LG LM765s 47") 17 cm van de muur af staat, wil ik de LED's naar de muur richten. Daarom eerst gekeken of de LED's onder een hoek in het profiel passen (klik op de afbeelding voor een vergroting):
Krap aan, maar het past. Vervolgens de profielen op lengte gemaakt, de steek van de gaten bepaald en geboord:
48 gaten geboord en ontbraamd. Omdat de gaten niet in één keer geboord kunnen worden (dan scheurt de kabelgoot) was dit 2.5 uur werk

Daarna de delen verbonden met een metalen hoek profiel:
Ik had nog een hoek liggen voor de binnenkant, maar met bovenstaande verbinding was het meer dan voldoende.
Nadat de delen verbonden zijn de twee gaten in de hoeken aangebracht:
Omdat het frame zichtbaar is als we de woonkamer in lopen is deze mat zwart geschilderd:
Dit was prima te doen met acrylverf van de Action (zelfs zonder schuren/ontvetten). Toen kwam eindelijk de voeding binnen, dus de LED's getest, dus werd het tijd om met de software aan de slag te gaan.
Hiervoor heb ik middels deze tutorial Hyperion geïnstalleerd. Vervolgens een config file gemaakt middels deze instructie. De Config file heb ik met winscp naar de Pi gekopieerd (locatie bij Openelec: /storage/hyperion/config). Tot slot de LED's aan de Pi gekoppeld middels deze instructie. Na het opstarten van de Pi en het selecteren van een film gingen de LED's aan (ik had hier meer problemen verwacht, maar het werkt wonderwel in één keer):
Weer verder met de hardware; de LED's in het frame gemonteerd:
Tot slot de beugels om het frame achter de TV te hangen. Hiervoor heb ik twee metalen hoekprofielen aan de TV bevestigd:
Het uiteinde van het horizontale stuk heb ik 90 graden omhoog gebogen en in het rechtse gat heb ik een schroef met moer geplaatst. Twee gaten in het kunststof frame vallen over deze gaten. Dit heb ik gedaan om de positief van het frame t.o.v. de TV te bepalen. Tot slot heb ik de beugels zwart gespoten (hiervan heb ik (nog) geen foto) en het geheel achter de TV gehangen:
Vervolgens alles weer aangesloten en een film opgezet:
https://db.tt/ectENYQU
Al met al tevreden over het resultaat. Moet nog wat films bekijken en experimenteren met de config file om alles naar tevredenheid te krijgen (kleuren lijken niet overeen te komen). Met de Android app zijn de kleuren in te stellen, maar heb nog geen tijd gehad om hiermee te spelen.
Verder is het ook leuk dat je met de app bepaalde effecten weer kan geven en dat je de LED's een statische kleur kan geven (à la Living Colors). Dit kan ook terwijl de TV uit staat. Hoewel ik me af vraag of ik hier later gebruik van ga maken.
Edit: lijkt niet goed te gaan met de afbeeldingen. Deze staan op Dropbox. Iemand een tip om dit goed te krijgen? Bvd!
Edit 2: Hardware-lover, bedankt voor de tip. Met deze knop had ik ze echter toegevoegd. Fout zat hem inde gedeelde map van Dropbox

[ Voor 18% gewijzigd door alesandro_46 op 24-02-2014 22:48 ]
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Linkjes via het icoontje afbeeldingen toevoegen (in het edit venster aan de bovenzijde te zien), gaat meestal prima. Wel rekening houden met de maximale grootte van een afbeelding.
Zo dus....
Zo dus....

[ Voor 21% gewijzigd door hardware-lover op 24-02-2014 22:01 ]
Testing, one, two ...
Zie http://lightberry.eu/ Onderaan de pagina staan de configuratie files. Voor hyperion op openelec moet je deze file iets editten. Zie daarvoor http://raspberry-at-home.com/hyperion-on-openelec-it-works/qballbeg schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:09:
Ik heb nu de Lightpack binnen en aangesloten, nu zit ik alleen nog met de config file van boblightd.
Ik gebruik hyperion ism light berry en openelec.
Bedankt voor de hulp, mooi tooltje voor de config, maar daar wordt ik helaas niet wijzer vantdn135 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:10:
[...]
Zie http://lightberry.eu/ Onderaan de pagina staan de configuratie files. Voor hyperion op openelec moet je deze file iets editten. Zie daarvoor http://raspberry-at-home.com/hyperion-on-openelec-it-works/
Ik gebruik hyperion ism light berry en openelec.
Skull Joooooke...
Ik heb de mijne, conform de handleiding, zo'n 4 centimeter van de rand geplaatst. Je begint rechtsonder het scherm(van de voorkant van het scherm). Tevens staat er op een van de links volgens mij een calibratie video. Hier kan je precies zien of je ledjes goed zijn gemonteerd. Ze testen ook de kleuren.qballbeg schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 01:05:
[...]
Bedankt voor de hulp, mooi tooltje voor de config, maar daar wordt ik helaas niet wijzer vanIk wil gewoon uit kunnen rekenen waar mijn led strips van de Lightpack moeten komen. Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar ik ben net nog niet uit waar ik ze moet positioneren op de achterkant van de TV.
Betreft: YouTube: RGB Test Sequence
[ Voor 6% gewijzigd door tdn135 op 03-03-2014 18:26 . Reden: link van video toegevoegd. ]
Oke bedankt, ik ga vanavond eens kijken.
Ik heb nu zover dat de rechterkant (van de voorkant van het scherm) werkt en goed zit. Alleen de linkerkant zit volgens mij ondersteboven verkeerd. de linkerzijkant zit dan wel weer goed. ergens ben ik fout gegaan terwijl ik de led strips 1 voor 1 heb aangezet zodat ik kon zien welke waar zou moeten volgens de config.
Als ik eenmaal die hscan en vscan snap zal ik de config zelf gaan schrijven.
Ik heb nu zover dat de rechterkant (van de voorkant van het scherm) werkt en goed zit. Alleen de linkerkant zit volgens mij ondersteboven verkeerd. de linkerzijkant zit dan wel weer goed. ergens ben ik fout gegaan terwijl ik de led strips 1 voor 1 heb aangezet zodat ik kon zien welke waar zou moeten volgens de config.
Als ik eenmaal die hscan en vscan snap zal ik de config zelf gaan schrijven.
Skull Joooooke...
Voortschrijdend inzichtLt. Marx schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:25:
Binnenkort komt mijn lightpack binnen die ik, na alles wat ik heb gelezen daarover, graag zou willen aansturen via boblight demon en de boblight addon op xbmc en niet via de prismatik software (want cpu intensief, kan niet in full-screen, herkent niet automatisch zwarte balken/andere filmverhoudingen).
Ik heb geprobeerd boblight onder 8.1 te draaien, en het is idd gelukt met deze boblight:
https://dl.dropbox.com/u/...ght/Windows/boblightd.zip
Echter ben ik vervolgens weer op ambibox uitgekomen, veel makkelijker in te stellen, en deze blijkt ook direct vanuit xbmc aangestuurt te kunnen worden
en je stuurt ook een lightpack aan?Magic schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:16:
[...]
Voortschrijdend inzicht
Ik heb geprobeerd boblight onder 8.1 te draaien, en het is idd gelukt met deze boblight:
https://dl.dropbox.com/u/...ght/Windows/boblightd.zip
Echter ben ik vervolgens weer op ambibox uitgekomen, veel makkelijker in te stellen, en deze blijkt ook direct vanuit xbmc aangestuurt te kunnen worden
Er is meer dan één type Lightpack.
Testing, one, two ...
De manier van bevestigen van de leds is zeker een leuke manieralesandro_46 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:24:
Een tijdje dit topic aan het volgen. Eind januari besloten om het ook te proberen en de onderdelen besteld/gekocht:
*verhaal*
Klopt het dat het niet vast zit op de beugels?
[ Voor 6% gewijzigd door Satom op 26-02-2014 18:21 ]
Ik weet dat er meerdere oplossingen zijn (zie dit topic) om leds te gebruiken maar met lightpack bedoel ik:hardware-lover schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 18:08:
[...]
Er is meer dan één type Lightpack.
http://lightpack.tv/
of bedoel je dat daar ook meerdere soorten van zijn?
Klopt, er zijn meerdere versies, er zijn ook diverse klonen in omloop die gebruik maken van de kreet "Lightpack". Maar de versie die uit je link tevoorschijn komt schijnt met de laatste firmware niet te werken met Ambibox 2.1.4. Dat zou met versie 2.1.5. worden opgelost of met het flashen van een oudere firmware in je Lightpack (volgens de maker van Ambibox).Lt. Marx schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:55:
[...]
Ik weet dat er meerdere oplossingen zijn (zie dit topic) om leds te gebruiken maar met lightpack bedoel ik:
http://lightpack.tv/
of bedoel je dat daar ook meerdere soorten van zijn?
Testing, one, two ...