Hoi allemaal,
Buiten de Raspberry pi, en de opgesomde andere kleinere spulletjes,
heb je dus niks extra nodig. (dus GEEN pc meer)
Je plugt dit systeem namelijk in tussen je videobron en je TV (of beamer)
Je tapt letterlijk het beeld af, voor het naar je TV gaat.
Ik heb volgende apparatuur in elk geval succesvol in gebruik met deze opstelling:
- SAB HD tuner voor TVVlaanderen
- AppleTV 3 (ook via Airplay)
- Mede8er 800X3D
- WII (dit zit hier via HDM aangesloten, zit convertertje tussen)
- PS3
- Xbox360
- rechtstreeks op de HDMI aansluiten van een mini-displayport naar HDMI adapter,
die op de Macbook Pro van m'n vrouw zit.
- HDMI aansluiting van onze 3D camera. (Toshiba Z100)
Alles loopt via een Sony A/V-receiver, waarna de HDMI uitgang daarvan, via een splitter naar de beamer loopt, naar het TV-scherm in de keuken, en naar de RPI ambilight dus.
- Video-grabber die ik gebruik: kijk even op Ebay naar objectnr 330947702441 (12 euro)
(ze hebben er nog meer dan 10 op voorraad, en al 304 verkocht)
Deze grabber doet het gewoon perfect op PAL, niks moeten aanpassen ofzo
- omzetter van HDMI naar composite, daarvoor heb ik op Ebay objectnr 221229920535 gekocht. (26 euro)
(78 verkocht, nog meer dan 10 op voorraad)
- LED-strip prijs is afhankelijk van hoeveel meter je nodig hebt, en hoeveel LEDs je per meter wil.
(ze hebben ze in 32Led/m, 48Led/m en 52Led/m
Ik heb die 52Led/m gekozen, en die heb je voor iets minder dan 90 euro per 5 meter.
Ebay objectnr 151063070457 (ze hebben er nog 6 beschikbaar)
Ik heb me ineens 10 meter gekocht, die overige 4 meter komen nog wel van pas voor het één of ander
projectje.
Voeding had ik nog liggen, maar je moet rekenen op 60 mA per LED, als die volledig wit licht geeft.
Ik heb exact 6M ledstrip in gebruik (52Led/m), wat neerkomt op 312 LEDs. In totaal heb ik bijna 19A nodig,
en ik had nog een 5V 25A voeding liggen. Die koop je voor minder dan 15 euro op Ebay.
Kijk bevoorbeeld naar objectnr 121120984287 , en kies de 30A variant, die heb je voor minder dan 14 euro dus.
HDMI splitter had ik al staan, daar was nog één uitgang vrij op :-)
(is een 3-poorts die 1.4 ondersteunt, en er loopt een 10M HDMI kabel naar de keuken ook, zodat m'n vrouw daar mee film kan kijken tijdens het strijken, als ik voor het groot scherm hang)
Als je nog geen HDMI zou gebruiken, kan je uiteraard gewoon composite video op die USB video grabber aansluiten, en heb je die HDMI2AV converter ook niet nodig hé.
Ikzelf was rond de 220 euro kwijt dus, de grootste kost was daarvan de LEDstrip (180 euro), maarja, da's dus ineens voor 10 meter, ik neem aan dat de meesten met minder dan 5 meter genoeg hebben ?
Hier is alvast een link naar mijn github branche:
https://github.com/sn00zerman/ambi-tv/
Ik was eerst nog van plan om support voor die WS2801 zelf in te bouwen, maar door vakantie en ziekte, is dat er niet van gekomen, wel is er een ander persoon, gfix, zo vrij geweest om WS2801 te implementeren.
Zie dit draadje voor uitleg:
https://github.com/gkaindl/ambi-tv/issues/4
En hier een link naar zijn repo:
https://github.com/gfix/ambi-tv
Ik zie trouwens dat hij een fork van mijn code gebruikt, dus als je zijn repo download,
heb je ineens support voor WS2801 en 3D :-)
succes,
Kris