DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 37 ... 63 Laatste
Acties:
  • 651.229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
[b]dnalorhendriks schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:50:
ik wil voor de ws2812b kiezen omdat die meer licht zouden geven daar zit weer minder op dat kapot kan gaan...
http://www.aliexpress.com...ight-DC5V/1134862454.html
Zoals je ziet op deze ledstrip zitten er 3 contactpunten bij de overgangen, degene die ik de meeste mensen zie gebruiken hebben 4 contactpunten. De handleiding op adafruit (adalight) gebruikt dit ook. Strips met 3 contactpunten zouden ook moeten werken, maar zelf kon ik nergens een goede uitleg vinden.

Zelf heb ik dus een strand met 4 draden besteld:
+5V (Red),
Ground (Blue),
Data (Yellow) and
Clock (Green).
Kleur van de draden kan verschillen per strand (bij een strip staat er gewoon tekst bij wat wat is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:47
Na het vele lezen van deze topic en het adalight forum heb ik nu alles besteld voor 4 TV sets DIY ambilight.
Ik heb 3 rollen van 5m van deze ledstrip besteld: WS2801 Ledstrip
De Ledstrip schijnt deze JST SM connector aansluitingen te hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.lawicel-shop.se/shop/assets/prod_images/pCOM-11272add2.jpg

Nu wil ik een 5 aderige kabel kopen waar ik op 3 aders een 4-pin JST SM connector wil plaatsen en op 2 aders een 2-pins JST SM connector voor de voeding wil plaatsen.
Deze kabel zal ongeveer 1,5m moeten worden. De kabel gaat achter de TV in een muurgoot naar een behuizing waarin een Arduino Nano V3.0 en 5V 7A voeding zit. De Nano is verbonden met een korte USB kabel met een MacMini. Dus de uiteinde van de kabel gaan 3 aders naar de Nano en de 2 voeding kabels in de voeding.

Mijn vraag is, kan dit? Zo ja, welke kabel zou hiervoor geschikt zijn, kwa dikte (mm2) van de aders? Is het uberhaubt mogelijk om de aansluiting van de Ledstrip met 1,5 te verlengen, of verlies ik teveel stroom?
Het plan is om 106 Leds te gaan aansturen (33+33+20+20)

Ik hoop dat mijn plan een beetje duidelijk is.

Edit:
Zou een Cat6/7 (22AWG/23AWG/24AWG) kabel geschikt zijn? 3 aders naar Nano en 2x2 aders gebruiken voor de voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door Bas Post op 27-08-2013 15:00 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49
Ik heb vanmiddag de spullen besteld voor het maken van mijn eigen ambilight. Heb een 40inch tv, begin eens met 50 leds (string) en dan kijken hoe het bevalt. Kan er altijd nog 50 bij prikken.

Bedankt srdevil voor het mooie lijstje!

Ik heb de Powerplug, Power supply 3A 5v en Jumper cables ook besteld via ebay.
De LED heb ik deze genomen: http://www.aliexpress.com...full-color/855281354.html

Nu vroeg ik mij af:

1. Mijn tv hangt tegen de muur, de afstand van de LED gaat maar 1-2Cm van de muur worden, ik ga een frame maken zodat de LEDS haaks op de muur schijnen, gaat dit lukken of zitten de LEDs veel te dicht bij de muur?

2. Iemand ooit een diffuser 'kap' nog eroverheen gezet? heeft dit niet een mooi effect op het licht? zie je namelijk bij de echte Ambilights ook. (http://dachangplastic.en....ic-T5-Light-Diffuser.html)

3. Een Arduino van 9euro via ebay, is dat een namaak? en maakt dat iets uit of werkt dat goed? Dan ga ik die ook bestellen namelijk. (http://www.ebay.nl/itm/UN...ain_0&hash=item4611f1b284) .Is er een verschil met de 2012 en 2013 editie?

4. Mocht ik later 100 LEDs willen gebruiken, kan dit? Ik lees veel berichten over maximaal 256 kanalen en 100 LEDS zijn 300 kanalen? Iemand die dit met de Arduino Uno heeft lopen?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 50 leds achter mijn 50 inch. Meer als voldoende

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:47
Om terug te komen op mijn vorige vraag (3 posts naar boven) even een "domme" vraag,
Kan er eigenlijk wel 5 Volt / 7 Ampère door de JST SM connectors?

Hoelang mogen de Clock en Data kabels zijn naar de Arduino en hoeveel mm2 diameter moet de kern hebben (AWG waarde)?

Ik vraag dit omdat ik een kabel wil maken van ongeveer 1,5m van de ledstrip connector naar de Arduino en voeding.
Ik zat te denken om 3 kabels van ongeveer 22AWG in de kleuren blauw, groen en zwart voor aansluiting van de Arduino en 2 kabels van ongeveer 14AWG in de kleuren rood en zwart voor de voeding en deze 5 gezamenlijk in een cable sleeve voor de mooiigheid. Ik wil dan een losse JST SM connectors bevestigen op de kabels.

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Numiah schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 09:12:
[...]

Er zijn veel mogelijkheden. Clock en data omgewisseld ? Die dingen zijn soms onherkenbaar.
Werkt een standaard sketch met een standaard LEDje, bijvoorbeeld LedBlink, dit om de arduino uit te sluiten?
Quote , thanks voor het meedenken , maar na veel testen en troubleshooten bleek toch echt dat de ledstrip gewoon DOA was

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:32
Bas Post schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:11:
Om terug te komen op mijn vorige vraag (3 posts naar boven) even een "domme" vraag,
Kan er eigenlijk wel 5 Volt / 7 Ampère door de JST SM connectors?
Die 7amp zou ik er niet aan 1 kant doorjagen, je moet elke streng apart voedden zodat niet alles door de leds heen hoeft. Dit staat ook op de ada site uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Razor109 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:25:Nu vroeg ik mij af:

1. Mijn tv hangt tegen de muur, de afstand van de LED gaat maar 1-2Cm van de muur worden, ik ga een frame maken zodat de LEDS haaks op de muur schijnen, gaat dit lukken of zitten de LEDs veel te dicht bij de muur?

2. Iemand ooit een diffuser 'kap' nog eroverheen gezet? heeft dit niet een mooi effect op het licht? zie je namelijk bij de echte Ambilights ook. (http://dachangplastic.en....ic-T5-Light-Diffuser.html)

3. Een Arduino van 9euro via ebay, is dat een namaak? en maakt dat iets uit of werkt dat goed? Dan ga ik die ook bestellen namelijk. (http://www.ebay.nl/itm/UN...ain_0&hash=item4611f1b284) .Is er een verschil met de 2012 en 2013 editie?
Ik antwoord even op de vragen waarvan ik het antwoord 'denk' te weten.

1. Ik heb ergens gelezen dat 12-16 cm de beste afstand was. Bij 1 a 2 centimeter ga je gegarandeerd stippen van elk ledje op de muur zien. Zeker bij een 40" tv, dan zitten de ledjes 8cm oid uit elkaar? Het licht heeft dus niet genoeg ruimte om zich te 'verdelen'. Een diffuser werkt mogelijk iets, maar de ledjes die je aanwijst hebben al een gediffused kapje eroverheen.

2. zie hierboven

3. Een arduino voor 9 euro is inderdaad nep. De Arduino die jij aanwijst heb ik ook besteld en toevallig ook bij die persoon (of toeval bestaat niet, het is de goedkoopste :P). Duurde bij mij maar 6 werkdagen voordat deze binnen was. Goed verpakt in een klein doosje. Voor zover ik weet zou het gewoon moeten werken. De 2012/2013 editie werken beide, maar 1tje kan je switchen tussen 3v of 5v voeding van je arduino. Aangezien hij via de USB gaat is de voeding 5V. Ik heb gewoon de versie zonder switch besteld, een echte arduino uno heeft dit ook niet!

EDIT: M'n ledjes, arduino en kabels heb ik al binnen. Ik wacht nog op m'n plug en adapter en ga 't dan maar eens testen. Software is al gereed op m'n pc.

Nadeel van m'n ledjes is dat is ze niet echt 'vlak' kan monteren wat ik wel dacht. Ik heb een strand met button leds, maar de kabels komen er aan de 'onderkant' uit ipv de zijkant 8)7. Het plan is een 4tal hoekbeugels te maken met daartussen een houten balkje van 10x10mm oid en dan in de hoeken de beugels met 1 gaatje per houten balkje. Hierdoor kan ik m'n leds per kant naar buiten of binnen stellen. Alleen een ledje in de hoek van het frame monteren word dan erg lastig.
Door de leds een kwart slag te draaien kan ik ze nu wel monteren met de montage gaten of warme lijm. De kabel wikkel ik dan bij elk ledje 1x om het stukje hout heen zodat de kabel direct vast zit en niet voor m'n ledje komt.

EDIT2 @Razor109, ik heb hier nog 'n 30cm stripje liggen met niet diffused leds, maar deze zitten om elke 7mm. Als je wil kan ik deze wel 1-2cm van de muur houden en er een foto van maken. Dan heb je al 'n idee hoe dit eruit ziet, laat staan als de leds zo ver uit elkaar zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door srdevil op 31-08-2013 20:13 ]

• Lennart_1337
Krijgt de arduino zijn voeding ook via usb of moet ik daar nog een plug voor regelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 05-09-2013 12:28 ]

• deathray
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-11-2024
hallo iedereen heb nu 3 strings van 25 leds binnen wordt geplaatst op een 42 inch tv wat is de beste afstand
naar de muur op voor optimale lichtopbrengst ?
Heb ook een 5v 10a voeding moet ik alle strings apart voeden of is 2 genoeg ervan daar ze toch via de koppelingen aan elkaar zitten?
dank bij voorbaat deathray

• srdevil
Lennart_1337 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 12:28:
Krijgt de arduino zijn voeding ook via usb of moet ik daar nog een plug voor regelen?
Afbeeldingslocatie: http://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/001/484/medium800/wiring-diagram.png?1343935411
Alleen voeden via USB dus.
deathray schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:28:
hallo iedereen heb nu 3 strings van 25 leds binnen wordt geplaatst op een 42 inch tv wat is de beste afstand naar de muur op voor optimale lichtopbrengst ?
Heb ook een 5v 10a voeding moet ik alle strings apart voeden of is 2 genoeg ervan daar ze toch via de koppelingen aan elkaar zitten?
dank bij voorbaat deathray
Afbeeldingslocatie: http://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/001/573/medium800/adalight-100.png?1344370386
Adafruit's voorbeeld, ik zou string één aan het einde pakken en string 3 aan het einde. Voor zover ik weet is de optimale afstand 12-16 cm.

Heb ik zelf nog een vraag voor iemand: Ik heb m'n string van 50 leds en m'n arduino al binnen. Bij de arduino heb ik de LEDstream sketch geupload en m'n lampjes aangesloten. Voor de tussentijd heb ik even 'n andere 5V 1A adapter gepakt. Elke ledje zou maximaal 0.02A moeten verbruiken, totaal is dit dus 1A. Echter krijg ik niet de testmodus/lampjes knipperen. Zou dit komen doordat ik toch te weinig power heb of is er iets anders verkeerd?

[ Voor 61% gewijzigd door srdevil op 05-09-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb mijn ADA light setup ook werkend met 25leds, het hangt een beetje karig achter een 60" TV met tape :p
Ik heb nog 4x25 leds liggen maar moet dan eerst even knutselen.
Ik vind de leds erg weinig licht geven, is er een parameter die ik kan veranderen zodat ze feller geen branden? (of 3 parameters voor RGB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

srdevil schreef op donderdag 05 september 2013 @ 21:55:
[...]

[afbeelding]
Alleen voeden via USB dus.

[...]

[afbeelding]
Adafruit's voorbeeld, ik zou string één aan het einde pakken en string 3 aan het einde. Voor zover ik weet is de optimale afstand 12-16 cm.

Heb ik zelf nog een vraag voor iemand: Ik heb m'n string van 50 leds en m'n arduino al binnen. Bij de arduino heb ik de LEDstream sketch geupload en m'n lampjes aangesloten. Voor de tussentijd heb ik even 'n andere 5V 1A adapter gepakt. Elke ledje zou maximaal 0.02A moeten verbruiken, totaal is dit dus 1A. Echter krijg ik niet de testmodus/lampjes knipperen. Zou dit komen doordat ik toch te weinig power heb of is er iets anders verkeerd?
Iets anders verkeerd. Te weinig A geeft volgens mij meer knipperend licht bij bijvoorbeeld heel lichte scènes.
Ik denk dat je je aansluiting even moet nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Eerst heb ik de arduino sketch geupload, echter gingen mijn lampjes dus niet knipperen. De upload is wel gelukt volgens de arduino informatie. Vervolgens heb ik nog geprobeerd de colorswirl te draaien, echter gebeurd er helemaal niks. Zoals je kan zien word er wel data naar de arduino gestuurd.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/3ujghjw9z/defective_ledstring.png

Van m'n adapter heb ik de buitenkant van de plug verbonden met de + en de binnenkant van de plug met de -.

Wiring van m'n ledstrip:
Red- Positive White- DAT, Green-CLK, Blue- GND

Pins in m'n arduino:
Blauw: GND
Groen pin 13
Wit pin 11

Andere kant van m'n strip rood aan de buitenkant van de plug en blauw aan de binnenkant. Iemand enig idee nog? Het viel mij op dat m'n adapter in korte tijd al erg warm was geworden, maar de adapter werkt wel gewoon met andere apparaten...

[ Voor 8% gewijzigd door srdevil op 06-09-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numiah
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-01 13:00
srdevil schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 21:06:

Van m'n adapter heb ik de buitenkant van de plug verbonden met de + en de binnenkant van de plug met de -.
Bingo. Dat is dus precies verkeerd om. Kern van de plug is in 99,999% van de gevallen altijd de +
Nu maar hopen dat je niet alle chips hebt geroosterd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 19:06
@srdevil, gaat het RX lampje branden op de arduino? Anders zou het kunnen dat je de verkeerde COM poort hebt, al heb je die al wel veranderd in Serial.list()[1] zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
Numiah schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:41:
[...]
Bingo. Dat is dus precies verkeerd om. Kern van de plug is in 99,999% van de gevallen altijd de +
Nu maar hopen dat je niet alle chips hebt geroosterd 8)7
Dacht dat de binnenkant de - was (dacht dat ik dat ergens gelezen had) 8)7. Heb 'm net omgedraaid maar de leds geven iig geen teken van leven, moet ik denk maar opzoek naar 'n nieuw setje van €30,- :'(

@Chrizzly, de Arduino is wel goed ingesteld, het ligt dus inderdaad aan hetgeen wat Numiah zei.. Als de arduino op 'n andere poort zit krijg je al 'n foutmelding bij het uploaden van de sketch via de Arduino IDE.

[ Voor 18% gewijzigd door srdevil op 07-09-2013 17:59 ]

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 20:55
Iemand dit ooit getract te doen met een zwevende wand?
Kortom, de LED's om de zwevende wand heen ipv de tv?

Sta namelijk zelf in dubio om dat te gaan maken/proberen.
(Al vast wat aan het rond neuzen voor wat spullen enzo)

Hoeveel max IC's mogen er eigenlijk? (zie onderstaande regel, maar las 200 IC's)
Op dit moment van plan Adalight + AmbiBox te gebruiken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Natrixz schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:34:
Iemand dit ooit getract te doen met een zwevende wand?
Kortom, de LED's om de zwevende wand heen ipv de tv?

Sta namelijk zelf in dubio om dat te gaan maken/proberen.
(Al vast wat aan het rond neuzen voor wat spullen enzo)
[knip]
En dan de leds naar voren laten stralen of hoe zie je dat in gedachten?

Testing, one, two ...

• Natrixz
Nee naar buiten toe stralen.
Door achter de zwevende wand een inham met plank te maken, daar de LED's in te boren zodat ze naar buiten stralen, dus tussen de muur en de zwevende wand in.
(Nog even uitvogelen hoe/of de boven en onderkant dan ook LED's gaan krijgen)

Edit: schijnbaar mogen zoveel spaties niet dus ff met speciale karakter
Boven aanzicht in streepjes :+
--Muur-----Muur----Muur-----Muur-----Muur----Muur---
    |<-leds                        leds->|
----|---------------Tv-Wand---------------|----

[ Voor 29% gewijzigd door Natrixz op 11-09-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:14

DisasterMaster

Echt wel.

Na dit topic een tijdje gevolgd te hebben heb ik een tijdje geleden alle spulle spullen besteld om zelf ook een mooi ambilight systeem in elkaar te knutselen. Inmiddels is alles binnen behalve de leds zelf, het wachten is alleen nog op de strands van ledsee :)
Vraagje wat betreft de configuratie van boblight, is het mogelijk om een aantal leds 'uit te zetten'? Ik heb twee led strands (50 leds in totaal) voor mijn 40" inch tv. Op dit moment staat de tv nog op een (overigens vrij smalle) voet, maar in de toekomst wil ik de tv ophangen, waarbij ik leds volledig rondom wil. Ik heb het systeem dus eigenlijk op de groei gekocht ;) Is het mogelijk om tot die tijd de leds rondom de voet uit te schakelen in de config om zo de voet vrij te laten?

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

• srdevil
Op 't moment heb ik m'n adalight werkend, ik heb de Ledstream sketch geupload naar de arduino en test vervolgens met de adalight sketch/ambibox. Beide opties werken goed in windows, en als ik met 'n venster rondslinger veranderen de lampjes ook naar deze kleur (bijvoorbeeld rood in paint).

Echter als ik een film afspeel (VLC player / Media player) knipperen de lampjes alle kleuren behalve de goede. Dit zou misschien kunnen komen door een veel te hoge verversingssnelheid, maar als ik de film op pauze zet zouden de lampjes natuurlijk wel één kleur moeten blijven branden. Helaas knipperen de lampjes dan echt alle kleuren. Weet iemand hier een oplossing voor?

Ik gebruik Windows 8 x64 met AmbiBox 2.1.3, GDI FS Aero methode. Maar andere werken net zo slecht/goed.
Net ook een test gedaan onder Windows 7 x32, deze doet het gewoon op het bureaublad al iets minder goed naar mijn idee (wat meer flikkerende lampjes, soms tussen de twee kleuren op de grens in, maar vooral tijdens een film hele andere kleuren)

[ Voor 18% gewijzigd door srdevil op 18-09-2013 22:06 ]

• Numiah
srdevil schreef op woensdag 18 september 2013 @ 20:37:
Op 't moment heb ik m'n adalight werkend, ik heb de Ledstream sketch geupload naar de arduino en test vervolgens met de adalight sketch/ambibox. Beide opties werken goed in windows, en als ik met 'n venster rondslinger veranderen de lampjes ook naar deze kleur (bijvoorbeeld rood in paint).

Echter als ik een film afspeel (VLC player / Media player) knipperen de lampjes alle kleuren behalve de goede. Dit zou misschien kunnen komen door een veel te hoge verversingssnelheid, maar als ik de film op pauze zet zouden de lampjes natuurlijk wel één kleur moeten blijven branden. Helaas knipperen de lampjes dan echt alle kleuren. Weet iemand hier een oplossing voor?

Ik gebruik Windows 8 x64 met AmbiBox 2.1.3, GDI FS Aero methode. Maar andere werken net zo slecht/goed.
Net ook een test gedaan onder Windows 7 x32, deze doet het gewoon op het bureaublad al iets minder goed naar mijn idee (wat meer flikkerende lampjes, soms tussen de twee kleuren op de grens in, maar vooral tijdens een film hele andere kleuren)
Hoeveel leds gebruik je en hoe worden ze gevoed ? Ik ga bijna de voeding verdenken...

• srdevil
Numiah schreef op donderdag 19 september 2013 @ 16:10:
[...]
Hoeveel leds gebruik je en hoe worden ze gevoed ? Ik ga bijna de voeding verdenken...
Heb 'n sliert van 50 leds met een voeding van 5V 3A eraan hangen.
Leds zijn er als volgt uit: Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/ziQAAOxy7odR5SYE/$T2eC16d,!)UE9s3wDcj8BR5SYELo!!~~60_3.JPGhttp://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/ziQAAOxy7odR5SYE/$T2eC16d,!)UE9s3wDcj8BR5SYELo!!~~60_3.JPG

Specs van de leds:
WS2801 IC Chip, Addressable Color, need for controller.
Max current: 0.02A
Working voltage: DC 5V
Met 0.02 x 50 = 1A, Aangezien ze meestal toch wat meer aanraden kwam ik voor 50 leds dan uit op 3A.

Net heb ik even getest met 30 lampjes aan in plaats van 50, nog steeds hetzelfde probleem. Het valt mij wel op dat op desktop niveau het wel gewoon werkt, maar als ik de brightness omlaag zet in AmbiBox de leds steeds meer andere kleuren beginnen weer te geven. Oftewel, hoe lager de brightness, hoe minder goed de leds de correcte kleur weergeven. Voor films kan ik dit niet testen, want op hoogste brightness werkt het al niet goed...

[ Voor 22% gewijzigd door srdevil op 19-09-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Natrixz schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:56:
Nee naar buiten toe stralen.
Door achter de zwevende wand een inham met plank te maken, daar de LED's in te boren zodat ze naar buiten stralen, dus tussen de muur en de zwevende wand in.
(Nog even uitvogelen hoe/of de boven en onderkant dan ook LED's gaan krijgen)

Edit: schijnbaar mogen zoveel spaties niet dus ff met speciale karakter
Boven aanzicht in streepjes :+
--Muur-----Muur----Muur-----Muur-----Muur----Muur---
    |<-leds                        leds->|
----|---------------Tv-Wand---------------|----
Ik denk dat ik van de week gemaakt heb wat jij bedoeld :P
Ik heb een soort schild gemaakt, net een stukje kleiner dan mijn televisie, dat schild sandwich ik tussen de muur en mijn televisie in en hang op die manier de tv aan de muur.

Dat schild is van hout en heb ik zwart geschilderd, aan de achterkant heb ik 125leds gemaakt met tiewraps, wel een pokke klus om te verzinnen waar de leds precies moeten komen en gaatjes boren.
125leds is net een mooi aantal voor 60"

Nu staat dat schild los achter mijn tv dus het effect is nog niet optimaal.
Het voordeel van zo'n schild is dat je van de zijkant van de tv niet in de leds kijkt omdat ze erachter zitten en dat alles netjes weggewerkt is uit het zicht.
Ik ga er morgen foto's van maken om het met jullie te delen, weet niet of ik dit weekend ook al aan ophangen toekom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb nog een vraag, ik gebruik nu ada light met processing, is het ook te doen om naast de leds achter de tv ook nog gemiddeldes over zones uit te rekenen en deze informatie door te sturen? Ik wil namelijk mijn hue en livingcolors lampen aansturen en dit kan via een rest API.

Nu zit ik alleen te bedenken hoe ik aan kleurinformatie kan komen en deze het makkelijkst via PUT en GET over http naar de lampen te sturen.

• Numiah
Lennart_1337 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 08:38:
[...]

Ik heb een soort schild gemaakt, net een stukje kleiner dan mijn televisie, dat schild sandwich ik tussen de muur en mijn televisie in en hang op die manier de tv aan de muur.

Dat schild is van hout en heb ik zwart geschilderd, aan de achterkant heb ik 125leds gemaakt met tiewraps, wel een pokke klus om te verzinnen waar de leds precies moeten komen en gaatjes boren.

Het voordeel van zo'n schild is dat je van de zijkant van de tv niet in de leds kijkt omdat ze erachter zitten en dat alles netjes weggewerkt is uit het zicht.
Ik ga er morgen foto's van maken om het met jullie te delen, weet niet of ik dit weekend ook al aan ophangen toekom.
Ik ben heel benieuwd naar de foto's die je vorige week hebt gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
Lennart_1337 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 08:38:
[...]

Ik ben reuze benieuwd naar wat je er van hebt gemaakt :)
Wel leuk dat meerdere mensen dit idee hebben en ik dus niet de enige gek ben :+

[ Voor 20% gewijzigd door Natrixz op 27-09-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 12:53

TheProphet

unifi-forum.nl

Na het doorspitten van dit leuke topic, ook maar besloten om het te gaan maken.

Besteld bij Floris.cc

1x Arduino Uno rev.3
1x Female DC Power adapter - 2.1mm jack to screw terminal block
1x 5V 10A switching power supply
2x RGB LED Strip - 32 LED/m Addressable - 1m

Dit alles voor een 40" icm XBMC, de besturing voor de leds is nog niet duidelijk.
Suggesties meer dan welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-10 10:09
Na geruime tijd DIY ambilight gebruikt te hebben via mijn PC, zie:
Tiwazz in "DIY Ambilight howto?"

Besloten om nu alles aan te gaan sluiten op een Rasberry Pi :). Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Zijn er meer mensen hier die ervaring hebben met een dergelijke setup op een Rasberry Pi?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
Ik ben ook al even bezig geweest om een ambilight clone werkend te krijgen op de rpi. Ik heb deze tutorial gevolgd voor openelec. Dit is helaas niet gelukt, ik krijg geen foutmelding, maar de lampjes doen niets. Voor raspbmc staat er ook een tutorial op die blog.

Echter lees ik vandaag in de laatste blog post het volgende:
The September Raspbmc update has been pushed out and unfortunately it has broken boblight support.
This release introduced a new 3.10 Linux kernel which has changed the way SPI is working.
Right now there is no fix, so I suggest if you haven’t upgraded yet, don’t!
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Oh dat zuigt, ik heb Openelec 3.20 ben benieuwd wat die zegt. Als het niet werkt heb ik het in ieders geval aangesloten want ben verhuist en de PC staat nu op een andere verdieping dus dat wordt t zeker niet :).

Edit:

Ik krijg het ook niet voor elkaar, waar heb jij de boblight.conf staan? Ik in de volgende locatie 'Userdata\addon_data\service.multimedia.boblightd'.

Hij start wel maar dan gebeurt er niks met de LEDs.. Iemand hier Boblight werkend op zijn RPi?

[ Voor 40% gewijzigd door ndonkersloot op 02-10-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Natrixz schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 12:09:
[...]

Ik ben reuze benieuwd naar wat je er van hebt gemaakt :)
Wel leuk dat meerdere mensen dit idee hebben en ik dus niet de enige gek ben :+
Sorry ik was de foto's vergeten :s ik ga het van t weekend doen, dan heb ik er tijd voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathray
hallo allemaal,
ik gebruik boblight voor enigma 2 satteliet recievers
kan zonder problemen 75 leds laten draaien via de arduino
zou graag 100 leds gebruiken als ik
41 64 61 00 63 36 gebruik als prefix geeft hij error aan zonder draaid hij niet iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathray
He iedereen ik heb het probleem opgelost .
Dus die prefix geld voor 100 leds die aanduiding per led
mag maar 3 chararcters bevatten dus 1xx of 10x dus bij 100 dacht ik oei van de eerste 1xx 0xx maken
dat was dus de fout gewoon laten oplopen van 1xx tot 100 was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Sorry voor het lange wachten maar heb het heel druk gehad, de tv is afgelopen zaterdag opgehangen en al met al wat ik er nog dik 2,5uur mee bezig, nu nog de kabels wegwerken.

Ik heb ada light gebruikt icm 125leds en vind het eindresultaat echt heel mooi.
De plaat die achter de tv gemonteerd zit zie je niet als je er een beetje schuin voor zit.
Het was echt een heel gedoe om de leds netjes te verdelen over de plaat en gaatjes te boren en vervolgens alles netjes vast te tiewrappen maar het eindresultaat maakt alles goed.

Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/images/ambi8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ziet er netjes uit, welke voeding pak je?

Ik wil eigenlijk mijn tv ook nog op gaan hangen, geeft wel beter resultaat.

[ Voor 49% gewijzigd door ralph0603 op 07-10-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numiah
Wow, ziet er mooi uit hoor. Resultaat mag er wezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:14

RMX

Wow. Netjes. Ik moet binnenkort ook beginnen met mijn 150 LED's achter mijn 113 inch projector scherm.. Welke voeding heb je gebruikt en waar heb je die gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb deze voeding gebruikt: http://samenkopen.net/action_product/919445/517362
Leds en arduino heb ik daar ook vandaan.
Deze actie is dicht maar hij organiseert er meerdere per jaar.

Het is idd heel erg mooi geworden, in het echt is het nog veel mooier!
Ik kan het jullie echt aanraden!

Over de leds achter een projector scherm, als ik jou was zou ik opzoek gaan naar hele felle leds, want met 150leds achter zo'n groot scherm word de lichtopbrengst een stuk minder door de grotere afstand van de leds onderling.
De afstand dat je op de muur projecteert word relatief kleiner naarmate je een groter scherm hebt omdat die afstand niet toeneemt en je scherm wel heel groot is.
Eigenlijk zou ik je dan adviseren om voor bijv. 300leds te gaan maar ik merk dat met 125leds met een 60"tv de refreshrate van de leds niet al te hoog meer ligt dus ik denk dat als het er meer worden je problemen gaat krijgen.

Zelf heb ik nog wel wat ideeën maar nog geen tijd ervoor, ik wil mijn living colors lampen die links en rechts van de tv staan en mijn philips hue lampen ook mee laten doen zodat er nog meer ambiance word gecreëerd. De aansturing van deze lampen kan relatief makkelijk via REST commando's naar het hue kastje in het netwerk maar ik moet nog kijken hoe ik de kleurwaarden meet op het scherm, misschien is dit ook mogelijk via processing...

Mocht ik dit truukje doorhebben dan is het misschien ook wel te doen om RGB waardes uit te sturen om ledstrips aan te sturen die ik nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Lennart_1337 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 13:38:
Over de leds achter een projector scherm, als ik jou was zou ik opzoek gaan naar hele felle leds, want met 150leds achter zo'n groot scherm word de lichtopbrengst een stuk minder door de grotere afstand van de leds onderling.
De afstand dat je op de muur projecteert word relatief kleiner naarmate je een groter scherm hebt omdat die afstand niet toeneemt en je scherm wel heel groot is.
Eigenlijk zou ik je dan adviseren om voor bijv. 300leds te gaan maar ik merk dat met 125leds met een 60"tv de refreshrate van de leds niet al te hoog meer ligt dus ik denk dat als het er meer worden je problemen gaat krijgen.
Toevallig heb ik daar mijn LED's etc al besteld. Ik zie dat ik er 175 besteld heb (http://samenkopen.net/action_product/96581/964007)
Een gast op YouTube (YouTube: Optoma HD300X projector / 100" screen frame / Adalight 125 channel effect / Prismatik - DEMO 1) heeft me van alles uitgelegd hoe hij het had gedaan. Ik heb mijn scherm inmiddels 6 cm van de muur gehangen, en ga binnenkort aan het frame beginnen.

Met welke software stuur je je led's aan? Ik lees veel goede verhalen over AmbiBox i.c.m. Playclaw. (http://forums.adafruit.com/viewtopic.php?f=47&t=36032)
Ik weet dat deze ook een API heeft, dus misschien is er een kleurcode uit te halen voor jouw Hue setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik gebruik processing met de adalight sketch, andere software moet ik nog proberen.
Heb nu meer met de parameters gespeeld en als ik de fade waarde verlaag dan werkt het super snel, de aansturing met 125leds is dus iig geen probleem, 175 moet dan denk ook wel werken.

De andere software ga ik ook testen, ben benieuwd hoe dat gaat en of ik hier idd makkelijk kleurwaardes kan samplen voor de hue setup,
Ben erg benieuwd hoe jou setup word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet

TheProphet

unifi-forum.nl

Hierbij mijn setup, nog wat tweaken aan de kleuren alleen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

TheProphet schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 13:34:
Hierbij mijn setup, nog wat tweaken aan de kleuren alleen ;)

[video]
Goed gelukt, denk dat je de instellingen wel goed hebt staan voor deze soort video. Maar voor een film is het voor mij iets te snel. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Vind je het fijn met die boxen zo direct naast je tv? Ik heb ze een stuk verder van de tv staan, dan vallen ze niet teveel op. Nu zeker door de ambilight vallen ze op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet

TheProphet

unifi-forum.nl

Klopt, heb em al op wat langzamer gezet, filmpje had ik al gemaakt, is met de de standaard instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:20
al een tijdje aan het neuzen naar een (gemakkelijke) manier om al mijn bronnen aan een custom ambilight te hangen, icm rapsberry pi, arduino e.d.
Kwam vandaag de SCIMO tegen, een project van een of andere duitser. Vooralsnog volgens mij niet gereleased voor het grote publiek, maar zeker de moeite waard, werkt met hdmi splitter naar het board toe, welke de LED strips aanstuurt.
filmpje: YouTube: standalone Ambilight "SCIMO", no PC needed, 170 zones

En de site van het project: http://www.keiang.de/Content-pid-32.html

Best mooi dat dat met niet al te veel soldeer / programmeerwerk kan.
Is zoiets icm met hdmi splitter en standalone ook zelf te maken, of heeft deze Keiang gewoon echt een goed idee?

[ Voor 9% gewijzigd door Vince22 op 14-10-2013 10:58 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn00zerman
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik heb een "standalone" ambilight draaien, op basis van een Raspberry Pi.
Input signaal is gewoon HDMI. (1080p enzo zijn geen probleem)

Wij kijken tv/film/game-console/appleTV enz ... via een Epson FullHD / 3D beamer,
schermdiagonaal is 120". (iets meer dan 3 meter diagonaal)

Ziehier een filmpje (kijk vooral rond 04:00 -effect van radar op discovery, en rond 2:55 natuurbeelden van discovery)

Kwaliteit van het filmpje is niet zo goed, kleuren zijn in't echt véél echter/beter.
(is gefilmd met m'n oude Galaxy TAB 7")

Ik heb LEDstrips met 52 LEDs/meter gebruikt, in totaal zit er zo'n 6 meter LED-strip achter het scherm.
Dit is allemaal instelbaar in een config-file uiteraard :-)
Je kan opgeven hoeveel LEDs je aan elke kant hebt, en wat hun "volgorde" in de LED-keten is,
en zelfs opgeven als er hier of daar "gaten" in moeten zitten. (als je bevoorbeeld geen LEDs voor je TV-voet kan hangen ofzo) Ook hoeveel de LEDs naar binnen (of naar buiten) liggen t.o.v. je beeldrand enz, is allemaal instelbaar. Werkt hier ondertussen al enige maanden feilloos.

Wat je nodig hebt:
- LPD8806 LEDstrip (ondertussen is er wel iemand die een plugin voor WS2801 heeft geschreven)
- Raspberry Pi
- HDMI splitter (om je beeld dat naar je TV gaat, "af te tappen")
- HDMI to composite converter
- USB video grabber
- 5V voeding om het geheel te voeden uiteraard

Meer info kan je vinden op:
https://github.com/gkaindl/ambi-tv

Er is ook een "branche" van mij terug te vinden in die github,
ik heb namelijk een uitbreiding geschreven, zodat dit ook bij 3D films werkt.
(zowel SBS als TTB)

groeten,
Kris
http://www.digitalplayground.be

[ Voor 13% gewijzigd door sn00zerman op 17-10-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 13:31
@sn00zerman
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een "standalone" diy ambilight oplossing en dit klinkt erg interessant.
even een aantal vragen over jouw setup en bevindingen:

1. Welke hdmi grabber gebruik je, en waar is deze te vinden.
2. Heb jij toevallig ook problemen gehad met jou driver (van de grabber) dat hij native alleen NTSC supporte of is dat bij jou grabber niet het geval? Zo ja hoe heb je dit opgelost.
3. Heb je toevallig wat meer info over de plugin voor WS2801?
4. heb je een linkje naar jouw "branche" deze is namelijk niet te vinden via https://github.com/gkaindl/ambi-tv. alleen de master word weergegeven.
5. wat was je ongeveer kwijt voor jouw oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

sn00zerman schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 13:52:
Ik heb een "standalone" ambilight draaien, op basis van een Raspberry Pi.
Input signaal is gewoon HDMI. (1080p enzo zijn geen probleem)

Wij kijken tv/film/game-console/appleTV enz ... via een Epson FullHD / 3D beamer,
schermdiagonaal is 120". (iets meer dan 3 meter diagonaal)

Ziehier een filmpje (kijk vooral rond 04:00 -effect van radar op discovery, en rond 2:55 natuurbeelden van discovery)
[video]

Kwaliteit van het filmpje is niet zo goed, kleuren zijn in't echt véél echter/beter.
(is gefilmd met m'n oude Galaxy TAB 7")

Ik heb LEDstrips met 52 LEDs/meter gebruikt, in totaal zit er zo'n 6 meter LED-strip achter het scherm.
Dit is allemaal instelbaar in een config-file uiteraard :-)
Je kan opgeven hoeveel LEDs je aan elke kant hebt, en wat hun "volgorde" in de LED-keten is,
en zelfs opgeven als er hier of daar "gaten" in moeten zitten. (als je bevoorbeeld geen LEDs voor je TV-voet kan hangen ofzo) Ook hoeveel de LEDs naar binnen (of naar buiten) liggen t.o.v. je beeldrand enz, is allemaal instelbaar. Werkt hier ondertussen al enige maanden feilloos.

Wat je nodig hebt:
- LPD8806 LEDstrip (ondertussen is er wel iemand die een plugin voor WS2801 heeft geschreven)
- Raspberry Pi
- HDMI splitter (om je beeld dat naar je TV gaat, "af te tappen")
- HDMI to composite converter
- USB video grabber
- 5V voeding om het geheel te voeden uiteraard

Meer info kan je vinden op:
https://github.com/gkaindl/ambi-tv

Er is ook een "branche" van mij terug te vinden in die github,
ik heb namelijk een uitbreiding geschreven, zodat dit ook bij 3D films werkt.
(zowel SBS als TTB)

groeten,
Kris
http://www.digitalplayground.be
Wow zoiets zoek ik eigenlijk, je kan nu dus ook tv kijken met de leds(inplaats van alleen pc/xbmc)? Dit doe je met een raspberry? Ik heb er nog eentje over liggen die ik niet gebruik. Dit zou een ideale oplossing zijn om dus toch geen philips te hoeven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn00zerman
Hoi allemaal,

Buiten de Raspberry pi, en de opgesomde andere kleinere spulletjes,
heb je dus niks extra nodig. (dus GEEN pc meer)
Je plugt dit systeem namelijk in tussen je videobron en je TV (of beamer)
Je tapt letterlijk het beeld af, voor het naar je TV gaat.

Ik heb volgende apparatuur in elk geval succesvol in gebruik met deze opstelling:
- SAB HD tuner voor TVVlaanderen
- AppleTV 3 (ook via Airplay)
- Mede8er 800X3D
- WII (dit zit hier via HDM aangesloten, zit convertertje tussen)
- PS3
- Xbox360
- rechtstreeks op de HDMI aansluiten van een mini-displayport naar HDMI adapter,
die op de Macbook Pro van m'n vrouw zit.
- HDMI aansluiting van onze 3D camera. (Toshiba Z100)

Alles loopt via een Sony A/V-receiver, waarna de HDMI uitgang daarvan, via een splitter naar de beamer loopt, naar het TV-scherm in de keuken, en naar de RPI ambilight dus.

- Video-grabber die ik gebruik: kijk even op Ebay naar objectnr 330947702441 (12 euro)
(ze hebben er nog meer dan 10 op voorraad, en al 304 verkocht)
Deze grabber doet het gewoon perfect op PAL, niks moeten aanpassen ofzo
- omzetter van HDMI naar composite, daarvoor heb ik op Ebay objectnr 221229920535 gekocht. (26 euro)
(78 verkocht, nog meer dan 10 op voorraad)
- LED-strip prijs is afhankelijk van hoeveel meter je nodig hebt, en hoeveel LEDs je per meter wil.
(ze hebben ze in 32Led/m, 48Led/m en 52Led/m
Ik heb die 52Led/m gekozen, en die heb je voor iets minder dan 90 euro per 5 meter.
Ebay objectnr 151063070457 (ze hebben er nog 6 beschikbaar)
Ik heb me ineens 10 meter gekocht, die overige 4 meter komen nog wel van pas voor het één of ander
projectje.

Voeding had ik nog liggen, maar je moet rekenen op 60 mA per LED, als die volledig wit licht geeft.
Ik heb exact 6M ledstrip in gebruik (52Led/m), wat neerkomt op 312 LEDs. In totaal heb ik bijna 19A nodig,
en ik had nog een 5V 25A voeding liggen. Die koop je voor minder dan 15 euro op Ebay.
Kijk bevoorbeeld naar objectnr 121120984287 , en kies de 30A variant, die heb je voor minder dan 14 euro dus.

HDMI splitter had ik al staan, daar was nog één uitgang vrij op :-)
(is een 3-poorts die 1.4 ondersteunt, en er loopt een 10M HDMI kabel naar de keuken ook, zodat m'n vrouw daar mee film kan kijken tijdens het strijken, als ik voor het groot scherm hang)
Als je nog geen HDMI zou gebruiken, kan je uiteraard gewoon composite video op die USB video grabber aansluiten, en heb je die HDMI2AV converter ook niet nodig hé.

Ikzelf was rond de 220 euro kwijt dus, de grootste kost was daarvan de LEDstrip (180 euro), maarja, da's dus ineens voor 10 meter, ik neem aan dat de meesten met minder dan 5 meter genoeg hebben ?

Hier is alvast een link naar mijn github branche:
https://github.com/sn00zerman/ambi-tv/

Ik was eerst nog van plan om support voor die WS2801 zelf in te bouwen, maar door vakantie en ziekte, is dat er niet van gekomen, wel is er een ander persoon, gfix, zo vrij geweest om WS2801 te implementeren.
Zie dit draadje voor uitleg:
https://github.com/gkaindl/ambi-tv/issues/4

En hier een link naar zijn repo:
https://github.com/gfix/ambi-tv
Ik zie trouwens dat hij een fork van mijn code gebruikt, dus als je zijn repo download,
heb je ineens support voor WS2801 en 3D :-)

succes,
Kris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
sn00zerman schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:30:
Hoi allemaal,

Ik heb volgende apparatuur in elk geval succesvol in gebruik met deze opstelling:
- Mede8er 800X3D

...................
....................................
Heel erg bedankt hier kan ik wel even mee vooruit denk ik :P

even een toevoeging:
bij item 330947702441 geeft ebay het volgende aan: Deze aanbieding is door de verkoper beëindigd omdat het object niet langer beschikbaar is.

deze is EUR 6,43. De Easycap dc60. Dit item word helaas niet naar Nederland verzonden waardoor ik niet weet of dit het item is wat sn00zerman bedoelde.

Deze grabber is wel ergens anders te verkrijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Manotje90 op 17-10-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Alles loopt via een Sony A/V-receiver, waarna de HDMI uitgang daarvan, via een splitter naar de beamer loopt, naar het TV-scherm in de keuken, en naar de RPI ambilight dus.
Dit is wel essentieel, je hebt dus een receiver nodig die de verschillende bronnen (PS3/UPC/Mediacenter etc) bundelt. Anders kun je maar één bron (=1 HDMI-kabel) gebruiken om af te tappen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
mrwolf schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:43:
[...]

Dit is wel essentieel, je hebt dus een receiver nodig die de verschillende bronnen (PS3/UPC/Mediacenter etc) bundelt. Anders kun je maar één bron (=1 HDMI-kabel) gebruiken om af te tappen lijkt me.
Dit zou denk ik ook eventueel wel een oplossing kunnen zijn:

HDI Switch
http://www.aanbiedingen-w...witch-splitter-1080P-HDTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn00zerman
inderdaad, maar eigenlijk moet dit laatste ieder voor zich uitzoeken, iedereen heeft wel wat ander apparatuur hé. Er zijn ook TV's die via de scart-uitgang, het beeld dat ze tonen, terug via composiet uitsturen, dan heb je een HDMI2AV en geen HDMI splitter nodig.
onze TV in de keuken heeft ook maar één HDMI ingang. (de beamer heeft er 2, maar we gebruiker er maar ene van)

EDIT: Manotje90 was met net even voor :-)

Zo'n AV-receiver is geen must, je kan ook voor een HDMI switch gaan.
(ebay objectnr 400518505177 bevoorbeeld, minder dan 15 euro, 3 ingangen en een afstandsbediening er zelfs bij, en 1.4 compatible, ook ideaal om 3D beelden te schakelen dus)

Iedereen die een beetje een degelijke surround heeft, gebruikt toch wel zo'n AV receiver ?
Ik kan me ook niet voorstellen dat er TV's zijn, die 7 of 8 HDMI ingangen hebben :-)

groeten,
Kris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
sn00zerman schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 15:55:
. Er zijn ook TV's die via de scart-uitgang, het beeld dat ze tonen, terug via composiet uitsturen, dan heb je een HDMI2AV en geen HDMI splitter nodig.

groeten,
Kris
Hier ben ik minder bekend mee. Als je scart hebt, zou dit dan een instelling moeten zijn?

aanvullende info
Ik heb dit model tv:
http://www.lg.com/nl/televisies/lg-42LD550-lcd-tv
ik lees dat deze Scart 1: Full in-out heeft

En mocht het dus zo zijn dat je een scart uitgang hebt die dit doet, kun je dan niet meteen een scart naar composiet aansluiten op een usb video grabber?

[ Voor 17% gewijzigd door Manotje90 op 17-10-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

sn00zerman; Wow. Dit komt precies op een goed moment! Ik heb de led's al thuis liggen. Ik heb dezelfde situatie als jou. Epson TW8100 3D Beamer / 113 inch projector scherm / Onkyo TX-NR616 Reciever.
Dit is de beste oplossing zodat mn PS3/ Humax decoder / Xbox ook meteen Ambilight hebben.

Vraagje; Hoe zit het met latency? Of valt dit te verwaarlozen? Hoeveel CM heb je je scherm van het muur hangen op je video trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn00zerman
@Manotje90,

Geen idee of die TV dat kan, het lijkt van wel. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Je kan inderdaad dan rechtstreeks van Scart naar composite.
http://www.marcspages.co.uk/tech/1103.htm
pin 19 naar de binnenkant van die gele fiche, en pin 17 naar de buitenkant van die gele fiche.
(zou ook pin 20 & 18 kunnen zijn ...)

@RMX,

latency is in mijn ogen in elk geval te verwaarlozen. Ook omdat je de reactie-snelheid kan instellen, en je zowieso toch een zachte overgang hebt tussen je kleuren :-)
M'n scherm hangt 9 cm van de muur. De LEDstrips zelf, zitten ook 9 cm naar binnen achter het frame.
(om dit te compenseren, kan je dit ook in de config-file instellen)
M'n strips zelf, kleven op die houten frame, zo ver mogelijk van de muur af (dus zo kort mogelijk tegen het scherm aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
Helaas lijkt het niet mogelijk om HDMI signalen via de scart-out te gebruiken. waarom dit niet kan blijft voor mij een raadsel maar de normale tv zend hij wel door.

Dus voor de duidelijkheid:
zet ik mijn tv op kabel televisie dan werkt de scart-out wel.
zet ik hem op een hdmi source, dan dan werkt de scart out niet

Ik had ergens gelezen dat hier een beveiliging op zou zitten, kan iemand dit beamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voor mijn Panasonic 42PX80 geldt dit ook: zodra de HDMI-input is geactiveerd wordt de analoge uitgang gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Manotje90 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 18:19:
Helaas lijkt het niet mogelijk om HDMI signalen via de scart-out te gebruiken. waarom dit niet kan blijft voor mij een raadsel maar de normale tv zend hij wel door.

Dus voor de duidelijkheid:
zet ik mijn tv op kabel televisie dan werkt de scart-out wel.
zet ik hem op een hdmi source, dan dan werkt de scart out niet

Ik had ergens gelezen dat hier een beveiliging op zou zitten, kan iemand dit beamen?
HDMI-licentie staat dit niet toe. Dat is de hele reden waarom er HDCP gebruikt wordt: Content Protection.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
zo te zien is dit eerder in dit topic ook al een beetje besproken:

Armageddon_2k in "DIY Ambilight howto?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
LED-Maniak schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 19:15:
[...]

HDMI-licentie staat dit niet toe. Dat is de hele reden waarom er HDCP gebruikt wordt: Content Protection.
Duidelijk thx, Dit gaat dus niet werken.

Toch maar een hdmi splitter dan.

later op de avond een rasp bestellen en de usb grabber. Eens zien of ik het werkend kan krijgen :+

Grappig dat ondank HDCP dit (http://www.ebay.com.au/it...2AV-Box-New-/221229920535) wel kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Manotje90 op 17-10-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Hoi allemaal,

- Mede8er 800X3D
- WII (dit zit hier via HDM aangesloten, zit convertertje tussen)
- PS3
- Xbox360
- rechtstreeks op de HDMI aansluiten van een mini-displayport naar HDMI adapter,
die op de Macbook Pro van m'n vrouw zit.
- HDMI aansluiting van onze 3D camera. (Toshiba Z100)

- Video-grabber die ik gebruik: kijk even op Ebay naar objectnr 330947702441 (12 euro)
(ze hebben er nog meer dan 10 op voorraad, en al 304 verkocht)
Deze grabber doet het gewoon perfect op PAL, niks moeten aanpassen ofzo
- omzetter van HDMI naar composite, daarvoor heb ik op Ebay objectnr 221229920535 gekocht. (26 euro)
(78 verkocht, nog meer dan 10 op voorraad)
- LED-strip prijs is afhankelijk van hoeveel meter je nodig hebt, en hoeveel LEDs je per meter wil.
(ze hebben ze in 32Led/m, 48Led/m en 52Led/m
Ik heb die 52Led/m gekozen, en die heb je voor iets minder dan 90 euro per 5 meter.
Ebay objectnr 151063070457 (ze hebben er nog 6 beschikbaar)
Ik heb me ineens 10 meter gekocht, die overige 4 meter komen nog wel van pas voor het één of ander
projectje.

Voeding had ik nog liggen, maar je moet rekenen op 60 mA per LED, als die volledig wit licht geeft.
Ik heb exact 6M ledstrip in gebruik (52Led/m), wat neerkomt op 312 LEDs. In totaal heb ik bijna 19A nodig,
en ik had nog een 5V 25A voeding liggen. Die koop je voor minder dan 15 euro op Ebay.
Kijk bevoorbeeld naar objectnr 121120984287 , en kies de 30A variant, die heb je voor minder dan 14 euro dus.

HDMI splitter had ik al staan, daar was nog één uitgang vrij op :-)
(is een 3-poorts die 1.4 ondersteunt, en er loopt een 10M HDMI kabel naar de keuken ook, zodat m'n vrouw daar mee film kan kijken tijdens het strijken, als ik voor het groot scherm hang)
Als je nog geen HDMI zou gebruiken, kan je uiteraard gewoon composite video op die USB video grabber aansluiten, en heb je die HDMI2AV converter ook niet nodig hé.

Ikzelf was rond de 220 euro kwijt dus, de grootste kost was daarvan de LEDstrip (180 euro), maarja, da's dus ineens voor 10 meter, ik neem aan dat de meesten met minder dan 5 meter genoeg hebben ?

Hier is alvast een link naar mijn github branche:
https://github.com/sn00zerman/ambi-tv/

Ik was eerst nog van plan om support voor die WS2801 zelf in te bouwen, maar door vakantie en ziekte, is dat er niet van gekomen, wel is er een ander persoon, gfix, zo vrij geweest om WS2801 te implementeren.
Zie dit draadje voor uitleg:
https://github.com/gkaindl/ambi-tv/issues/4

En hier een link naar zijn repo:
https://github.com/gfix/ambi-tv
Ik zie trouwens dat hij een fork van mijn code gebruikt, dus als je zijn repo download,
heb je ineens support voor WS2801 en 3D :-)

succes,
Kris
Tof! ik denk dat ik deze dingetjes ook maar is ga bestellen.
Zou je wat foto's kunnen maken van het aansluit schema? Als ik het goed begrijp gaat het dus zo:

HDMI Device --> HDMI Splitter --> hdmi to composite converter -> usb video grabber --> raspberry pi --> hdmi naar tv/receiver?

Ik heb namelijk al een raspberry/WS2801 leds in huis. Waar is de splitter eigenlijk voor, voor meerdere aparaten ofzo?Hier gebruik je dan toch je receiver voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

sn00zerman schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 17:39:
@RMX,

latency is in mijn ogen in elk geval te verwaarlozen. Ook omdat je de reactie-snelheid kan instellen, en je zowieso toch een zachte overgang hebt tussen je kleuren :-)
M'n scherm hangt 9 cm van de muur. De LEDstrips zelf, zitten ook 9 cm naar binnen achter het frame.
(om dit te compenseren, kan je dit ook in de config-file instellen)
M'n strips zelf, kleven op die houten frame, zo ver mogelijk van de muur af (dus zo kort mogelijk tegen het scherm aan)
Top, bedankt! Op de video zie ik dat de hoeken niet meegenomen zijn. Het mooiste zou ik vinden als het een vierkant effect heeft, nu lijkt het rond te lopen wat niet mooi is bij een vierkant scherm. Kan dit wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:20
Kijk nou wordt het interessant!
@Sn00zerman: als ik het goed begrijp zal het aansluiten dus als volgt gaan:

AV HDMI Uitgang -> Splitter -> HDMI2AV Box -> EasyCap -> Raspberry Pi -> Led strip ?

Watvoor verbinding zit er dan eigenlijk tussen Pi en Led Strip? Of zie ik iets verkeerd?

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Vince22 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 11:18:
Kijk nou wordt het interessant!
@Sn00zerman: als ik het goed begrijp zal het aansluiten dus als volgt gaan:

AV HDMI Uitgang -> Splitter -> HDMI2AV Box -> EasyCap -> Raspberry Pi -> Led strip ?

Watvoor verbinding zit er dan eigenlijk tussen Pi en Led Strip? Of zie ik iets verkeerd?
Volgens mij is de verbinding tussen rPi en led strip het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/gfix/ambi-tv/raw/master/doc/rpi-wiring.jpg

Dus de CLK en DATA pins op de rPi moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn00zerman
@RMX,
De strip hing nog "verkeerd" op dat filmpje. (dus, LEDs om de hoeken, i.p.v. eentje op de hoek zelf onder 45°, daarmee krijg je dan effectief een net vierkant.

@ralph0603,
inderdaad, de CLK & DATA pinnen moet je van de LED-strip aan de RPI hangen, maar ook de GND connectie van de RPI & LEDstrip moeten aan mekaar hangen, dat is héél belangrijk, anders krijg je gewoon een zooitje ongeregelde knipperende LEDs :-)
Die HDMI splitter is nodig om het beeld dat van je videobron (digitale decoder, sat tuner, gameconsole, mediaplayer, whatever ...) naar je TV loopt, "af te tappen", om aan je RPI te voeden.
(tenzij je een andere manier hebt om je beeld "af te tappen")

Aansluitschema's en meer uitleg, staan trouwens op de github pagina :-)

succes,
Kris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Wel opletten dat de 3.3 volt van de rpi eigenlijk niet genoeg is om de led strip mee aan te sturen, dat gaat soms dus ook fout.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

sn00zerman schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 15:35:
@RMX,
De strip hing nog "verkeerd" op dat filmpje. (dus, LEDs om de hoeken, i.p.v. eentje op de hoek zelf onder 45°, daarmee krijg je dan effectief een net vierkant.

@ralph0603,
inderdaad, de CLK & DATA pinnen moet je van de LED-strip aan de RPI hangen, maar ook de GND connectie van de RPI & LEDstrip moeten aan mekaar hangen, dat is héél belangrijk, anders krijg je gewoon een zooitje ongeregelde knipperende LEDs :-)
Die HDMI splitter is nodig om het beeld dat van je videobron (digitale decoder, sat tuner, gameconsole, mediaplayer, whatever ...) naar je TV loopt, "af te tappen", om aan je RPI te voeden.
(tenzij je een andere manier hebt om je beeld "af te tappen")

Aansluitschema's en meer uitleg, staan trouwens op de github pagina :-)

succes,
Kris
Ik heb al een WS2801(icm boblight) draaien. Maar moet ik voor deze type leds dus die extra kabels bestellen? Ik snap het draadje niet helemaal wie nu wat heeft gedaan en of het gelukt is.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
ralph0603 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 22:54:
[...]

Ik heb al een WS2801(icm boblight) draaien. Maar moet ik voor deze type leds dus die extra kabels bestellen? Ik snap het draadje niet helemaal wie nu wat heeft gedaan en of het gelukt is.. :X
Ik ben ook erg benieuwd hoe de ws2801 aangesloten moet worden op de rasp, op sommige andere forums zie je een rasp ext. Board voor de ws2801 maar hier word in het draadje niet over gesproken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 20:38
Beste tweakers,

na de laatste 20 pagina's gelezen te hebben ben ik ook om. Ik zit alleen met een klein probleem. Het solderen is geen probleem, maar het werken met een Arduino of rPi is mij geheel vreemd... iemand tips tussen beide platform of maakt dat niets uit?

@snoozerman: kan ik jouw boodschappenlijstje gewoon overnemen en gebruiken om mijn setup te bouwen?

Dank alvast voor de hulp! :-)

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

tzeunis schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:45:
Beste tweakers,

na de laatste 20 pagina's gelezen te hebben ben ik ook om. Ik zit alleen met een klein probleem. Het solderen is geen probleem, maar het werken met een Arduino of rPi is mij geheel vreemd... iemand tips tussen beide platform of maakt dat niets uit?

@snoozerman: kan ik jouw boodschappenlijstje gewoon overnemen en gebruiken om mijn setup te bouwen?

Dank alvast voor de hulp! :-)
Ik had/heb ook geen ervaringen, je moet gewoon de handleidingen volgen. Die zijn duidelijk genoeg en dan lukt het je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
Als ik me niet vergis staat hier volgens mij goed aangegeven hoe de ws2801 aangesloten dient te worden op de rasp. http://pibob.nadnerb.co.uk/hardware.html

[ Voor 3% gewijzigd door Manotje90 op 21-10-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Ik neem aan dat deze LED strips werken en geschikt zijn? De chipset is zoals Snoozerman vermeldt.
http://www.aliexpress.com...-m-IP67-DC/822740272.html

Ik vond het namelijk een nette prijs voor 48leds/meter. Te knippen per twee LED's en elke twee LED's 1 IC. Of is het beter/handiger/makkelijker om elke LED door 1 IC te laten aansturen ivm software?

Is er nog een ander voordeel/nadeel tov de WS2801?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 20:56:
Wel opletten dat de 3.3 volt van de rpi eigenlijk niet genoeg is om de led strip mee aan te sturen, dat gaat soms dus ook fout.
Wat zou een betere manier van aansluiten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manotje90
tzeunis schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:39:
Ik neem aan dat deze LED strips werken en geschikt zijn? De chipset is zoals Snoozerman vermeldt.
http://www.aliexpress.com...-m-IP67-DC/822740272.html

Ik vond het namelijk een nette prijs voor 48leds/meter. Te knippen per twee LED's en elke twee LED's 1 IC. Of is het beter/handiger/makkelijker om elke LED door 1 IC te laten aansturen ivm software?

Is er nog een ander voordeel/nadeel tov de WS2801?
Volgens mij is het voornamelijk het kleuren bereik. Waarbij de meeste mensen zeggen dat het verschil optisch bijna niet te merken is.

ws2801 = 16 miljoen kleuren
lpd8806 = 2 miljoen kleuren

Ook ben je met de ws2801 wat vrijer met het positioneren van de leds maar daar tegenover heb je wel wat meer los hangende kabels. misschien dat andere mensen nog meer voor en nadelen weten behalve het prijs verschil? Ik zit namelijk ook nog te twijfelen tussen WS2801 en LPD8806 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
127 brightness levels per LED ipv 255, dat kan wel storend zijn ivm het traploos faden wat dan niet mooi meer gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
Lennart_1337 schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:26:
127 brightness levels per LED ipv 255, dat kan wel storend zijn ivm het traploos faden wat dan niet mooi meer gaat
Maar als ik naar het filmpje van Snoozerman kijk, ziet het geheel er toch mega goed uit. Daarnaast wil ik liever een strip gezien het feit dat mijn tv maar 3 cm van mijn muur hangt. Ik denk dat een stripje dan handiger is.

Sja... 16 of 2 miljoen kleuren... ik heb gekeken op youtube, maar kan nu niet zeggen dat de ene chipset beter uitziet. Maar aan de andere kant klinkt 16 miljoen wel beter ;) . Er zijn ook 2801 strip zag ik, maar ik weet dan niet of die goed werken met de setup/beschrijving die snoozerman gebruikt heeft. Iemand ervaring?

Daarnaast kan ik geen WS2801 vinden met 48 of 52 leds / meter met waarbij elke LED aparts adresseerbaar is. Mijn TV is 58 inch en ik wil dan toch minimaal 48 leds / meter hebben om zo het licht mooi in elkaar te laten overvloeien met die korte afstand op mijn muur...

[ Voor 56% gewijzigd door tzeunis op 23-10-2013 17:13 ]

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Is er hier iemand die op zijn Rasberry Pi ambilight werkend heeft in combinatie met OpenElec 3.2.x?
Ik lees gemixte verhalen op internet maar kan geen eenduidig antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
Dat zou ik ook heel graag willen weten. Ik heb al meerdere malen geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar het lukt me niet.

Ook zou ik graag willen weten hoe de led strip dan aangesloten moet worden. Ik heb mijn strip aangesloten op een losse stroomadapter maar las dat je de ground ook met de ground van de rpi moet verbinden? Dat lijkt me niet logisch.

Gebruiker Han DaVinci beweert in het [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC topic dat het moet kunnen werken, misschien kan hij helpen.
Ik heb echter geen zin meer gehad om er weer een dag aan te besteden. Ook met de laatste dispmanx lukt het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:21
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 17:46:
Dank je wel Tiwazz, dat was een zeer bruikbare tip! Op naar het volgende obstakel...
Alles is nu aangesloten, en dat lijkt correct te zijn gebeurd.

[afbeelding]

Ik gebruik een Arduino MEGA 2560 met 12mm Diffused Digital RGB LED Pixels (strand of 50) (ws2801).

Nu heb ik de stappen gevolgd van o.a. http://www.ladyada.net/make/adalight/ . Waren nog wat andere pagina's bij die ik heb gebruikt, voor bijvoorbeeld het installeren van de juiste driver. Nu zit ik dus op het punt waar ik Arduino en Processing software gedownload heb en bijbehorende sketches.

Om te controleren of er gecommuniceerd kon worden met de MEGA 2560, heb ik het "LED blink" voorbeeld uitgevoerd. Dat staat hier omschreven: http://arduino.cc/en/Guide/Windows#toc6 - so far so good

Bij het uploaden van het stukje door Arduino, gaan alle LEDs even aan: rood, groen, blauw en dan uit.
[afbeelding]

Voor mijn gevoel heb ik alle stappen netjes gevolgd, en ben ik nog niets opmerkelijks tegen gekomen. Daarom over naar "Processing 1.5.1". Daar wil ik de "Colorswirl" proberen, en dat lukt me niet. Ik zie niet wat ik verkeerd doe of in welke hoek ik het moet zoeken.

De com poort heb ik met " println(Serial.list()); " opgevraagd en die staat op \[1], dus dat lijkt goed. Verder heb ik het aantal LEDs van 25 naar 50 gezet, beide leveren niet veel op.

Zodra ik de Colorswirl of Adalight draai, begint onderin Processing de tekst te lopen zonder foutmeldingen. De LEDs blijven echter uit. Als ik het proces stop, komen weer de 3 kleuren voorbij en daarna niets meer.

Wat zie ik over het hoofd of welke stap volg ik niet goed op..?
Beste Iefow,

Heeft U dit probleem nog kunnen verhelpen? Ik zit namelijk precies met dezelfde configuratie en dus ook het zelfde probleem.

Ik hoor graag van U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brutuss schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:47:
[...]

Beste Iefow,

Heeft U dit probleem nog kunnen verhelpen? Ik zit namelijk precies met dezelfde configuratie en dus ook het zelfde probleem.

Ik hoor graag van U.

Met vriendelijke groet,

Brutuss
Hai Brutuss, ik ga even graven in mijn geheugen wat het was... Ik had in ieder geval op enig moment een probleem dat ik de aansluitingen toch niet zo stevig had gemaakt als ik dacht. De draadjes zaten los. Dan wil het natuurlijk niet werken.

Maar ik geloof dat er toch iets ontbrak mbt het selecteren van de COM poort. Laat me even piekeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Verwijderd schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:54:
[...]

Hai Brutuss, ik ga even graven in mijn geheugen wat het was... Ik had in ieder geval op enig moment een probleem dat ik de aansluitingen toch niet zo stevig had gemaakt als ik dacht. De draadjes zaten los. Dan wil het natuurlijk niet werken.

Maar ik geloof dat er toch iets ontbrak mbt het selecteren van de COM poort. Laat me even piekeren :+
Beste Iefow,

Dat zou super zijn!! Alvast bedankt voor de gedane moeite. Ik krijg het ook niet gevonden op het internet.

Het rare is dat de test (RGB) dus wel goed gaat via het Mega board maar een colorswirl, of ambibox lopen helemaal niet. Een losse strandtest werkt wel dus je zou zeggen dat de aansluitingen in orde moeten zijn.

Momenteel ben ik aan het twijfelen of het niet aan de Arduino MEGA moet liggen omdat ik heel veel mensen dit met een Arduino UNO zie doen...

Ik hoor graag van je.

[ Voor 8% gewijzigd door Brutuss op 30-10-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Even gigantisch offtopic;

LIeve-lieve Brutuss... hartstikke netjes hoe je hier post, maar dat is helemaal niet nodig (en zelfs eigenlijk ongewenst ;-)). Wij Tweakers houden allemaal van elkaar (ondanks een meningsverschilletje zo af en toe) en zo uitgebreid groeten hoeft niet. Zie ook Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 30-10-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Haha Thedr,

Dit wist ik dus serieus niet :D Nu ik zo naar de posts van andere tweakers kijk zie ik inderdaad niemand met naam of groeten afsluiten. Bedankt voor deze wijze les ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
Voor de mensen welke interesse in de oplossing hebben. Mijn voorgevoel klopte. Na het ontvangen van de Arduino UNO werkt het allemaal perfect met de Ambibox software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 14:03
Tiwazz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:31:
Is er hier iemand die op zijn Rasberry Pi ambilight werkend heeft in combinatie met OpenElec 3.2.x?
Ik lees gemixte verhalen op internet maar kan geen eenduidig antwoord vinden.
Ja hoor! Vanochtend voor elkaar gekregen in uurtje werk. Deze gevolgd: http://blog.nadnerb.co.uk/?p=142 in combinatie met deze http://pibob.nadnerb.co.uk/hardware.html

Denk om aparte stroomtoevoer voor leds. Ik heb iPadlader gebruikt met een afgeknipt en gestripte usb kabel van defecte muis (rood voor 5v en zwart voor ground). Voor het aansluitschema is dit handige referentie: http://www.vervelendemens...ilight-with-raspberry-pi/

Ground dus ook met ground van rpi verbinden!

Ps. In openelec kun je niet "wget https://..." doen. Daarom deze link gebruiken: "wget http://dl.dropboxusercontent.com/u/6885567/boblight-dispmanx "

[ Voor 8% gewijzigd door M.Cremaster op 03-11-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:31
Zou deze LED strip bruikbaar zijn voor de oplossing van sn00zerman?

http://www.aliexpress.com...each-meter/910360631.html

@sn00zerman: Zou je misschien nog een nieuw filmpje kunnen plaatsen (met ambilight tot in de hoeken)? Of wat meer foto's zoals je alles hebt aangesloten en de ophanging achter het scherm? _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Diesel-ind op 07-11-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
Fitzierpi bedankt!
Ik ben al tijden aan prutsen geweest met mijn boblight en eindelijk werkt het met openelec 3.2.3.

Op de site van vervelendemensen.nl is het enigszins ongebruikelijk dat de blauwe draad data is en wit ground, meestal is dit bij dergelijke lampjes andersom. Iedereen die de tutorial volgt moet dus goed kijken wat bij zijn/haar strip past (logisch natuurlijk).

Als je de blog van nadcerb volgt moet je er aan denken dat je 2e regel op in de autostart.sh niet opgesplitst wordt in meerdere regels. Als dat gebeurt moet je er weer 1 regel van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Fitzierpi schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:46:
[...]

Ja hoor! Vanochtend voor elkaar gekregen in uurtje werk. Deze gevolgd: http://blog.nadnerb.co.uk/?p=142 in combinatie met deze http://pibob.nadnerb.co.uk/hardware.html

Denk om aparte stroomtoevoer voor leds. Ik heb iPadlader gebruikt met een afgeknipt en gestripte usb kabel van defecte muis (rood voor 5v en zwart voor ground). Voor het aansluitschema is dit handige referentie: http://www.vervelendemens...ilight-with-raspberry-pi/

Ground dus ook met ground van rpi verbinden!

Ps. In openelec kun je niet "wget https://..." doen. Daarom deze link gebruiken: "wget http://dl.dropboxusercontent.com/u/6885567/boblight-dispmanx "
Super bedankt je bent geweldig!! Ik ga nu direct aan de bak om het in te stellen, hoop dat het nu wel gaat functioneren :).

Edit:
Hij doet het nu inderdaad top! Maar helaas nog niet echt vloeiend, hoe is dit bij jullie?
@Fitzierpi of Chrizzly zou een van jullie je boblight.conf willen delen?

Edit2:
Ik heb mijn Rasberry nu volgens de medium recommended settings overgeclockt en heb wat wijzigingen gemaakt in mijn config en het atuostart script waarna het soepel loopt :). Nu nog twee dingen fixen:

1. Ik heb getest met wreck-it ralph om zijn felle kleurtjes, doet het goed alleen de bovenkant niet zolang de zwarte balken actief zijn. Zodra ik het beeld uitrek zodat alles gevuld is werkt dit wel. Voorheen op mijn PC met de boblight add-in hield hij hier rekening mee, kan dit nu ook of?

2. Het hoofdscherm weergeeft ook kleuren, harstikke leuk als je op het kanaal van de rasberry bent wat minder als je TV wilt kijken en de muur is blauw 8)7 . Hoe kan ik het instellen dat het alleen actief is bij het afspelen van beeld materiaal.

[ Voor 33% gewijzigd door ndonkersloot op 08-11-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizzly
Zucht, het gaat weer niet helemaal goed.

Ik heb net alles ingesteld via mijn pc met een extra monitor aangesloten op de rpi. Naast de pc staat ook mijn nas met films. In deze opstelling werkt het. Om HD films met ambilight af te spelen is de rpi helaas net iets te traag.

Echter, sluit ik de rpi vervolgens aan op mijn tv een verdieping lager dan werken de lampjes in de xbmc interface, maar open ik een film dan gaat boblightd op zijn gezicht en krijg ik timeout meldingen. Vanaf dat moment werken de lampjes ook niet meer als ik de film stop.
Kan het er mee te maken hebben dat er bij mijn tv 'slechts' een 100mbit switch staat en bij mijn pc een gigabit? Iets anders kan ik namelijk niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boblightd en boblight-X11 werkend op ubuntu 13.10 gekregen na vele tutorials op het internet te hebben gelezen. Alles doet het maar, ik moet wel iedere keer in terminal de opdracht geven. Nu wou ik graag dat het automatisch gaat bij het booten. Nu lees ik op google dat het doormiddel van init.d file in ubuntu kan. Maar ik ben totaal een newbie met ubuntu en heb veel zitten lezen maar wordt er niet wijzer van. Heeft iemand dit voor elkaar. Zou graag hulp willen. Het liefst stap voor stap wat ik moet doen. (newbie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
Tiwazz schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:02:
[...]

Super bedankt je bent geweldig!! Ik ga nu direct aan de bak om het in te stellen, hoop dat het nu wel gaat functioneren :).

Edit:
Hij doet het nu inderdaad top! Maar helaas nog niet echt vloeiend, hoe is dit bij jullie?
@Fitzierpi of Chrizzly zou een van jullie je boblight.conf willen delen?

Edit2:
Ik heb mijn Rasberry nu volgens de medium recommended settings overgeclockt en heb wat wijzigingen gemaakt in mijn config en het atuostart script waarna het soepel loopt :). Nu nog twee dingen fixen:

1. Ik heb getest met wreck-it ralph om zijn felle kleurtjes, doet het goed alleen de bovenkant niet zolang de zwarte balken actief zijn. Zodra ik het beeld uitrek zodat alles gevuld is werkt dit wel. Voorheen op mijn PC met de boblight add-in hield hij hier rekening mee, kan dit nu ook of?

2. Het hoofdscherm weergeeft ook kleuren, harstikke leuk als je op het kanaal van de rasberry bent wat minder als je TV wilt kijken en de muur is blauw 8)7 . Hoe kan ik het instellen dat het alleen actief is bij het afspelen van beeld materiaal.
Ik weet alleen dat mijn lampjes het doen, heb ze nog niet achter de tv geplaatst omdat ik nog niet weet welk frame ik wil gebruiken. Ik vind die kartonnen platen en tie-wraps wel een erg lage WAF hebben. Dit aluminium frame lijkt me wel wat.

Ik heb mijn boblight.conf file van de site van vervelende mensen. Zou je die van jou anders willen delen? Aangezien hij bij jou getest soepel loopt op OpenElec en vervelende mensen RaspBMC gebruikt als ik het goed heb. Ik heb mijn Raspberry trouwens high overgeclockt. Ik draai OpenElec vanaf USB-stick zodat ik geen problemen krijg met corrupte SD-kaart.

In de autostart.sh staat geschreven dat hij de ambilights aandoet tijdens opstarten en dan schijnen de LED's dus ook als je het menu bekijkt. Ik heb de regel in de autostart.sh file weer disabled door er een # voor te zetten. Nu gaan de lampjes alleen aan bij het afspelen van videocontent.

[ Voor 20% gewijzigd door M.Cremaster op 09-11-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Oke, bedankt.

Ondestaand is het boblight.conf bestand wat ik nu gebruik:
http://pastebin.com/p3Vx6tPj

In mijn autostart.sh heb ik het volgende gezet:

#!/bin/sh
/storage/boblight-dispmanx -o interpolation=1 -o speed=50 -o threshold=10 -o autospeed=0 -o saturation=1 -o value=1 -p 100 -i 0.1 -f /dev/null &

Moet alleen nog wat waardes aanpassen, bij donkere stukken is er helemaal geen licht en merk dat de rasberry nu soms stottert met het afspelen van video content. Of dit te maken heeft met de overclock waardoor de Pi instabiel is geworden of doordat de CPU te zwaar belast wordt weet ik niet, maar het is iig niet goed.

Ik had ook ergens gelezen dat de Pi een stuk sneller is zodra deze vanaf USB start, merk jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
Jij gebruikt 25 leds in totaal? Ik gebruik 50, dus helaas kan ik je configfile niet 1-op-1 overnemen.

Ja, merk wel degelijk snelheidsverschil. Met name omdat ik nu stabiel kan overclocken.

Wat betreft je haperingen: heb je "verversingsfrequentie aanpassen aan video" wel op 'altijd' staan? Dit maakte voor mij heel veel verschil, met name bij 1080p films. Deze optie vind je bij Instellingen -> video -> afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik gebruik inderdaad 25LEDs.
Ik zal openelec ook op een (snelle) USB stick installeren, ben benieuwd.

Ik heb de optie die je aangaf nog niet actief, heb deze nu geactiveerd en tevens de interface op 24hz gezet. Dit zodat mijn TV niet steeds hoeft te schakelen tussen 60hz en 24hz. Helaas hapertt het nog steeds na deze aanpassing :(.

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:26

Threster be

Do or do not, there is no try

Ik heb dit topic doorgenomen, en zou rond mijn 40" TV met HTPC eronder een ambi/adalight willen installeren. Er komen zo'n 2,5 a 3 meter ledstrip, dus 80 a 96 leds. Ik heb volgend boodschappenlijstje bijeengezet. Ik heb vooral vragen bij welke voeding ik moet gebruiken (hoeveel ampere en watt) en of ik hiervoor speciale elektriciteitskabel moet gebruiken.

WS2801 LED strip : http://www.aliexpress.com...e-32LED-M/1218240618.html

Voeding 5V 4A 20W: http://www.conrad.be/ce/n...e-spanning-5V-4-A-20-Watt
Netvoedingskabel: http://www.conrad.be/ce/n...t-Zwart-H03VV-F-3G-075-mm

Arduino uno: http://www.conrad.be/ce/n...ino-Uno-development-board
usb kabel: http://www.conrad.be/ce/n...Arduino-USB-kabel-AB-180m

elektriciteitskabel (zwart en rood): http://www.conrad.be/ce/n...x-014-mm-Rood-25-m-Conrad en http://www.conrad.be/ce/n...-014-mm-Zwart-25-m-Conrad

Alvast bedankt! _/-\o_

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:41

HaTe

haat niet

Prijzig als je dat allemaal bij conrad wilt kopen.. Beter haal je alles in China hier staan genoeg boodschappenlijstjes. Ik was maar 60 euro kwijt!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Mijn Boblight project op de raspberry draait nu redelijk, nog 2 problemen:

1. De raspberry loopt tijdens het spelen vaak vast of stottert (heb de 256mb versie). Overclocken helpt niet helaas.

2. Als de raspberry uit wordt gezet dat begint er een van mijn leds te knipperen... (erg irritant, nu moet ik steeds de stroom er vanaf halen :(

Verder nog de vraag of iemand nog voor een redelijk prijs de video grabber weet te vinden? De Ebay add is niet meer beschikbaar helaas. Wil me toch daar eens aan gaan wagen om ook ambilight te krijgen tijdens tv uitzendingen en PS3 enzo :) Tnx alvast!

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesel-ind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:31
Pagina: 1 ... 37 ... 63 Laatste