DIY Ambilight howto?

Pagina: 1 ... 28 ... 63 Laatste
Acties:
  • 651.032 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 09:49
@Armageddon_2k

Het heeft even geduurd maar ben met je stukje code aan het spelen maar kom er niet 1 2 3 uit. Er bestaat namelijk al een case MODE_HOLD: plus zie ik bovenin de *.pde ook wat waardes die disabled zijn.

Waar definieer ik overigens de tijd dat hij dit moet gaan uitvoeren?

#define MAGICSIZE sizeof(magic)
#define HEADERSIZE (MAGICSIZE + 3)

#define MODE_HEADER 0
#define MODE_HOLD 1
#define MODE_DATA 2

Ik zal eens gaan rond zoeken wat dat nu allemaal is en of ik er iets van gebruiken kan.

Ik zie ook geregeld FastSPI voorbij komen en vraag me af of ik dit ook gebruiken kan op mijn OpenELEC installatie icm Boblight.

[ Voor 17% gewijzigd door schumi2004 op 18-05-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 16:24
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort een HTPC te maken met de volgende hardware:
Kast LC-Power LC-1340mi € 35,91
MOBO ASRock E350M1/USB3 € 92,95
RAM PDP PATRIOT Signature Line 4GB € 18,89
CPU AMD E-350 op moederbord € 0,00
GPU Onboard € 0,00
PSU Bij case (passief) € 0,00
HDD Recyclage € 0,00

Op het bovenstaande beestje zou ik openelec willen draaien (een licht,op XBMC gebaseerd OS)
Op openelec kan ik de Boblight plug-in installeren. Ik denk dat dit de ?enigste vereiste? is die nodig is om ambilight te laten werken in combo met HTPC??

Ik heb een 55" samsung tv die tegen de muur hangt. Graag zou ik nu zo'n ambilight dingetje bouwen. Alleen weet ik hier helemaal niets vanaf. Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om mijn eigen ambilight te bouwen, of een guide waar alles duidelijk staat uitgelegd. Ook vraag ik mij af hoeveel het gaat kosten, de grote van de tv is 55" (als dat er toe doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 09:09:
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort een HTPC te maken met de volgende hardware:
Kast LC-Power LC-1340mi € 35,91
MOBO ASRock E350M1/USB3 € 92,95
RAM PDP PATRIOT Signature Line 4GB € 18,89
CPU AMD E-350 op moederbord € 0,00
GPU Onboard € 0,00
PSU Bij case (passief) € 0,00
HDD Recyclage € 0,00

Op het bovenstaande beestje zou ik openelec willen draaien (een licht,op XBMC gebaseerd OS)
Op openelec kan ik de Boblight plug-in installeren. Ik denk dat dit de ?enigste vereiste? is die nodig is om ambilight te laten werken in combo met HTPC??

Ik heb een 55" samsung tv die tegen de muur hangt. Graag zou ik nu zo'n ambilight dingetje bouwen. Alleen weet ik hier helemaal niets vanaf. Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal nodig heb om mijn eigen ambilight te bouwen, of een guide waar alles duidelijk staat uitgelegd. Ook vraag ik mij af hoeveel het gaat kosten, de grote van de tv is 55" (als dat er toe doet)
Nu zou ik kunnen zeggen dat wanneer je een aantal pagina's terug vluchtig doorgenomen had je er ook was gekomen (wat ook is) maar ik zal je een linkje geven die je niet zo snel gevonden zou hebben.
mrwolf's tweakblog: DIY Ambilight voor je XBMC HTPC

Een ruwe schatting wat het je kosten gaat ervanuit gaande dat je hem rondom wil hebben is 3 x 35 euro plus 23,80 = 138.30 (incl 5 euro verzendkosten) bij PieterFloris plus wellicht een tientje of 2 aan overig materiaal.

Nu noemde je boblight als enige optie onder OpenELEC misschien maar toevallig kwam ik gisteren nog iets van een ambilight achtige addon tegen weet alleen de naam niet meer en of het ook echt ambilight was, beschrijving deed voorkomen van wel iig.

Edit:
Voor net geen 150 toch een geinig kastje samengesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Okay bedankt voor de link en de post. Ik zal nog wat meer proberen te vinden op het forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:32:
Okay bedankt voor de link en de post. Ik zal nog wat meer proberen te vinden op het forum. :)
Met linkje alleen zou je voeldoende info moeten hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Heb ik nog iets anders nodig buiten een arduino en led slinger? Want in die link koopt die ook nog eens een adalight start pakket en dat is gewoon een ledslinger :s

edit: wat is een goed aantal leds voor een 55" tv?

[ Voor 14% gewijzigd door teddysleep op 19-05-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:50:
Heb ik nog iets anders nodig buiten een arduino en led slinger? Want in die link koopt die ook nog eens een adalight start pakket en dat is gewoon een ledslinger :s

edit: wat is een goed aantal leds voor een 55" tv?
Ligt eraan hoe je het wil?

Je kunt zelf een berekening doen, ik ben bij jouw uitgegaan van 75 als je rondom gaat. Wat de exacte afstand is durf ik niet te zeggen, geadviseerd is volgens mij 5 a 6 cm tussenruimte tussen leds.
Dus even je beeldscherm opmeten en gaan rekenen.

Hier kun je ook een berekening doen, handig voor de configuratie file ook http://sanya.tarhelyszolgaltato.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Het is een beetje te ingewikkeld vind ik. Ik denk dat ik het beter niet koop, het gaat mij heel wat gevloek besparen.
Toch bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:01:
Het is een beetje te ingewikkeld vind ik. Ik denk dat ik het beter niet koop, het gaat mij heel wat gevloek besparen.
Toch bedankt voor de hulp.
Wat vind je ingewikkeld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Het lijkt mij zo moeilijk om de leds aan die arduino te koppelen en dan vervolgens alles werkende te krijgen met openelec. En in de link begint men al direct over boblight te configureren terwijl er nog niets gebeurd is met de leds :s , ze hangen nog nergens aan vast :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:08:
Het lijkt mij zo moeilijk om de leds aan die arduino te koppelen en dan vervolgens alles werkende te krijgen met openelec. En in de link begint men al direct over boblight te configureren terwijl er nog niets gebeurd is met de leds :s , ze hangen nog nergens aan vast :/
Nee joh valt reuze mee. Het moeilijkste is denk ik je leds netjes achter je tv te krijgen.
Simpelste oplossing is een hardboard plaat, afmeten en bevestigen.

Programmeren en aansluiten is niet zo moeilijk, je moet alleen niet verwachten dat het plug en play is, je moet er wel iets voor doen. Klein beetje solderen is wellicht de enige opstakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Okay bedankt voor de aanmoediging. Ik ben nog wat op het internet aan het zoeken over hoe ik de leds er precies aan de arduino vastmaak.

Maar wat is die adalight starterkit waarover men spreekt in die tutorial? Dat is toch gewoon een led kabel?
Ik heb toch enkel led kabels nodig en een arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:20:
Okay bedankt voor de aanmoediging. Ik ben nog wat op het internet aan het zoeken over hoe ik de leds er precies aan de arduino vastmaak.

Maar wat is die adalight starterkit waarover men spreekt in die tutorial? Dat is toch gewoon een led kabel?
Ik heb toch enkel led kabels nodig en een arduino?
Die starters kit is meen ik 1 arduino uno r3 wat plugjes en 1 led strand maar daar zou ik hem niet halen maar gewoon hier in NL kopen bij Pieter Floris

Arduino UNO R3 http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=485
3x Led strands als je rondom gaat (dit is 1 van de beschikbare led strands, even zelf kijken wat je precies wil) http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=466
En een voeding van 5V en ruim genomen 1 a 1,5 A per strand, dus 3 strands is ruw weg 4,5 A
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
waauw bedankt :). Maakt het eigenlijk uit wat voor strand (ik denk dat dit de led kabels zijn) ik kies?

edit: dus:

-Ik neem drie slingers/strands en ik maak er 1 lange slinger van door ze aan elkaar te hangen met DEZE connectortjes.

-Wanneer ik de slinger heb bestaande uit 75 led lampjes verwijder ik de 'header' aan de inputkant van de slinger. Ik heb nu een gele, een zwarte ,een rode en een groene draad.

-De groene draad steek ik in hokje 13 van de arduino.

-de gele draad steek ik in hokje 11.

Het is mij echter nog niet duidelijk waar die power adapter moet komen en wat ik doe met de rode en zwarte draad.

[ Voor 78% gewijzigd door teddysleep op 19-05-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:07
Dat klopt inderdaad. Dan moet de rode draad naar de plus kant van het power adaptertje en de zwarte naar de min kant van de power adapter zoals op deze foto:

http://www.ladyada.net/images/thermalprinter/poweradapt.jpg

Als laatste moet er 1 extra kabeltje komen je kan hier een ader van een internet kabel voor gebruiken bijv. En deze kabel moet van de min kant in de GND van het arduino bordje. Dan is alles aangesloten.

Dus dan heb je:

13, 11, +, -, GND.

Ik zou een aantal pagina's terug gaan lezen want in dit topic staat enorm veel informatie en tips voor het bevestigen. Zo heb ik een frame van kabelgoot gemaakt met alles er in verwerkt zodat je niks ziet en schumi een frame van plexiglas.

Voordat ik het frame gemaakt had had ik alles aan de TV geplakt met tape wat inprincipe ook prima werkte!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Okay bedankt. Dus de rode draad naar de plus kant en de zwarte draad naar de min kant en dan nog een kabeltje van de min kant naar de arduino :)

Maar in die link van jouw is dat zo'n zwart connectortje met die 2 draadjes dan in. Maar als ik deze voeding neem : http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=486 . Dat ziet er toch helemaal anders uit?
Moet ik dan nog zo'n stukje kopen zoals in die link van jouw dat ik op die 'pin' kan zetten van de power supply?

edit: Ik denk dat ik nog zoiets nodig heb.

Nog enkele vraagjes:

En eeuhm is 75 leds voldoende? Ik zie hier iemand o het forum die 120 leds heeft op zijn 55" tv :/

Kan je de brightness van de ledjes aanpassen? Ik heb wel gevonden in het forum dat dat gaat, maar ik weet niet of dat ook bij dit type leds gaat.

Dan mijn laatste vraagje.
Welke van deze connectors is de inputkant(de kant die ik moet verbinden met het arduinobord en de voeding)? (1 of 2?) Ik zou dat graag willen weten, zodat ik weet of ik male to male draadjes moet nemen of female to male draadjes(om van ledslinger naar arduino bordje te gaan). Kdenk dat ik female to male moet hebben, maar ik wil gewoon zeker zijn ;)

[ Voor 67% gewijzigd door teddysleep op 19-05-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:49

HaTe

haat niet

Ik heb zojuist alles aangesloten op de Arduino en heb deze tutorial gevolgd: http://www.ladyada.net/products/pixel20mm/index.html

Verschil is dat ik 50 lampjes heb en de pins op 11 (clock) en 12 (data) heb gezet.

Het werkt niet! De lampjes branden allemaal mooi wit, maar na het aanhangen van de Arduino met dat script geprogrammeerd, veranderen ze niet van kleur!

HELP!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
In mijn geheugen is het pin 11 en 13. Niet 12. Controleer de bedrading goed hier zit iets fout in!

Vergeet in het script ook niet de pin nummers te veranderen naar hoe jij het aangesloten hebt?

[ Voor 33% gewijzigd door ndonkersloot op 19-05-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 13:02:
Okay bedankt. Dus de rode draad naar de plus kant en de zwarte draad naar de min kant en dan nog een kabeltje van de min kant naar de arduino :)
Klopt helemaal! Alle benodigdheden op een rijtje:

LED Strand (25LEDs):
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=466

Arduino Uno:
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=485

Female DC Power Adapter:
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=511

Power Adapter 5v 2,5A:
http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=542

Buiten dit heb je ook een A - B USB kabel nodig. Dit is zon kabel die de meeste printers ook hebben dus waarschijnlijk heb je deze al liggen. Ook heb je een extra draadje nodig om dus van de min naar de arduino te gaan. Hiervoor kan je gewoon een UTP kabel gebruiken.

De hoeveelheid LEDs ligt eraan of je helemaal rond de TV wilt of alleen aan de zijkant en bovenkant. Ik zelf heb een 40" TV met maar 25 LEDs en dit is perfect. Ze hier.

Meer LEDs is een grotere helderheid. In het filmpje gebruik ik lightpack software wat ik op dit moment niet meer gebruik. Boblight is veel feller. De LEDs kunnen een maximale spreidstand hebben van 10CM als je rond de 7/8cm gaat zitten is het allemaal nog egaal uit mijn ervaring. Even meten en rekenen dus!

Aan welke connector de input kant zit weet ik niet zo uit mijn hoofd en ben nu niet thuis dus kan dit niet beantwoorden ;).

Als je gaat voor 75LEDs heb je denk ik een sterkere adapter nodig die adapter heeft dan een 2.1mm connector nodig om op de female DC te passen. Het paste bij mij niet perfect heb toen gewoon een tang gepakt en een klein beetje de connector ingeknepen.

[ Voor 7% gewijzigd door ndonkersloot op 19-05-2012 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
De input kant kun je zien op de leds aan het uiteinde. Aan 1 kant zou de tekst INPUT moeten staan, dat is dan dus de input.

Afbeeldingslocatie: http://www.ladyada.net/wiki/_media/tutorials/products/pixel12mm/12mminput.jpg

Let wel op of vraag even na welke led strands je krijgt er zijn namelijk 2 verschillende waarvan de ene niet de 10cm spreidstand haalt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Ja, ik weet hoe ik kan zien waar de input zit. Maar ik zou willen weten of de input de male connector of de female connector is. Ik 'moet' dit weten want ik moet weten of ik male to male kabeltjes nodig heb of male to female om de led strands aan de arduino te hangen.

Bedankt voor de hulp ;)

Edit: welke versie van ledstrings heb ik nodig? Welke zijn de goede?

Kan je nu de helderheid van de leds aanpassen?

[ Voor 20% gewijzigd door teddysleep op 19-05-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 19:08:
Ja, ik weet hoe ik kan zien waar de input zit. Maar ik zou willen weten of de input de male connector of de female connector is. Ik 'moet' dit weten want ik moet weten of ik male to male kabeltjes nodig heb of male to female om de led strands aan de arduino te hangen.

Bedankt voor de hulp ;)

Edit: welke versie van ledstrings heb ik nodig? Welke zijn de goede?
De LED waarnaar ik gelinkt heb is de goede. Ik had nog een foto op mijn iPad staan en het is connector 2 waar de input kant aan zit. Echter altijd goed kijken als je gaat knippen!

Ja je kan de helderheid aanpassen vanuit de boblight config.

[ Voor 4% gewijzigd door ndonkersloot op 19-05-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Okay bedankt :)
Ik ga de input connector niet afknippen. Ik ga via een male to male draadje de input van de leds verbinden met het arduino bordje.

Edit: zo'n kabeltje: http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=154
De ene kant gaat in de input van de de leds en de andere wordt in gatje 13 en 11 geplugd.

[ Voor 55% gewijzigd door teddysleep op 19-05-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Prima, hou ons op de hoogte hoe het gaat als je alles aangeschaft hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddysleep
Okay nog even sparen en ik ga ervoor. Eerst moet nog de HTPC ineen gezet worden, maar die ambilight is zeker een extra stimulans.

edit: hmm in de tutorial :http://mrwolf.tweakblogs.net/blog/7579/diy-ambilight-voor-je-xbmc-htpc.html
Heeft hij female to male besteld. Zou ij zich vergist hebben?

[ Voor 39% gewijzigd door teddysleep op 19-05-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
teddysleep schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 19:38:
Okay nog even sparen en ik ga ervoor. Eerst moet nog de HTPC ineen gezet worden, maar die ambilight is zeker een extra stimulans.

edit: hmm in de tutorial :http://mrwolf.tweakblogs.net/blog/7579/diy-ambilight-voor-je-xbmc-htpc.html
Heeft hij female to male besteld. Zou ij zich vergist hebben?
Ik heb zelf ook jump wires gebruikt maar ook deze om de connector te sparen
Is niet helemaal het zelfde maar zoiets, gaan per strip en kun je op maat afbreken.
Afbeeldingslocatie: http://rocky.digikey.com/weblib/3M/Web%20Photos/929834-02-XX.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Nee ik heb me niet vergist tenzij jou stroom adapter female is maar dat is volgens mij nooit. Alle spullen heb ik zelf ook in een mooie setup:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37943391

Edit:

Shumi heb jij enig idee hoe je de FastSPI Library met atmoduino kan gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door ndonkersloot op 19-05-2012 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

HaTe schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 18:54:
Ik heb zojuist alles aangesloten op de Arduino en heb deze tutorial gevolgd: http://www.ladyada.net/products/pixel20mm/index.html

Verschil is dat ik 50 lampjes heb en de pins op 11 (clock) en 12 (data) heb gezet.

Het werkt niet! De lampjes branden allemaal mooi wit, maar na het aanhangen van de Arduino met dat script geprogrammeerd, veranderen ze niet van kleur!

HELP!
Het werkt! Ik had de clock en data verkeerd om! Dom! Maar was ook moeilijk om te weten, ik had het namelijk aan de hand van dit filmpje proberen te achterhalen, maar hier waren de draadkleuren al iets anders, dus dacht dat het van links naar rechts het zelfde zou zijn. Vervolgens had ik mijn bevindingen in het DX forum gezet, maar dat klopt dus niet, dus moet ik even aanpassen.

Nice!

En even 2 dingen. De 2.1 DC Female adapter van FLORIS.CC is niet 2.1 mm, maar 5,5 mm.
En de PSP voeding van DX trekt het niet met alle lampjes. Mwah, toch wel, maar max wit is wel minder vel dan het kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 19-05-2012 21:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
HaTe schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:18:
[...]

Het werkt! Ik had de clock en data verkeerd om! Dom! Maar was ook moeilijk om te weten, ik had het namelijk aan de hand van dit filmpje proberen te achterhalen, maar hier waren de draadkleuren al iets anders, dus dacht dat het van links naar rechts het zelfde zou zijn. Vervolgens had ik mijn bevindingen in het DX forum gezet, maar dat klopt dus niet, dus moet ik even aanpassen.

Nice!

En even 2 dingen. De 2.1 DC Female adapter van FLORIS.CC is niet 2.1 mm, maar 5,5 mm.
En de PSP voeding van DX trekt het niet met alle lampjes. Mwah, toch wel, maar max wit is wel minder vel dan het kan zijn.
50 leds zeker? Max wit is op het randje volgens mij maar ja wanneer heb je max wit ? Ik heb er ook een PSP voeding aan hangen en die doet het tot op heden perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ja precies, maar ik had in het begin het idee dat het iets zwakker was, maar dat valt reuze mee/ is niet te zien.

Nu maar eens aan de gang met de software.

Dus even for the record, de LEDs van DealExtreme die ik heb moeten op deze manier worden aangesloten:
Red=+5V
White=ground
Blue=clock
Green=data
=====================================================================
edit:
Ik ben dus nu bezig met fastSPI aan de praat te krijgen, maar volgens mij gaat het zo niet lukken. Ik heb nu de data aangesloten op pin 12 en clock op 11. Maar nu lees ik dus hier:
Unlike software SPI which is configurable, hardware SPI works only on very specific pins.

On the Arduino Uno, Duemilanove, etc., clock = pin 13 and data = pin 11.
Terwijl 13 geen PWM output is? Klopt dit? Moet het echt op die manier? Dat is inderdaad een ander project, maar ik neem aan dat het voor FastSPI het zelfde is.

edit: Tiwazz zei het ook al, ik dacht toen dat het onzin was, omdat je bij een andere library (software dus) nog gewoon kon zeggen op welke pinnen ze moesten:
int dataPin = 12; // 'yellow' wire
int clockPin = 11; // 'green' wire
Maar nog even voor de zekerheid; Ik moet dus wéér solderen om die draadjes om te wisselen?

edit:
Ik weet het nu wel zeker, heb wat over SPI gelezen op arduino.cc :) Morgen eens verder kijken.

[ Voor 115% gewijzigd door HaTe op 20-05-2012 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Tmaniac heeft het werkend, de FastSPI Library en Atmoduino. Hij heeft alle files in een post gezet:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38174572

Maar ik heb hier wat vragen over gesteld en Tmaniac reageerd helaas niet dus weet niet hoe ik nou die files kan gebruiken. Als jij er achter komt let us know! Ben benieuwd hoe Atmoduino werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Werkt die versie die RickDB heeft gemaakt dan niet? Hij staat hier bij de downloads: https://bitbucket.org/RickDB/atmoduino/wiki/Home

En die lampjes van mij hebben een andere chip he, de LPD6803.

[ Voor 19% gewijzigd door HaTe op 20-05-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 10:27
Excuus dat ik even afwezig was :)

Ik heb mijn hele setup nu sinds gister avond "af" en werkend (alleen nog een likje verf voor het mooi)
Dus dat moest gevierd worden met een ruime hoeveelheid bier :)

Betreffende de FastSPI.
Je pakt die uit in de volgende folder structuur;
C:\Users\Tmaniac\Documents\Arduino\libraries\FastSPI_LED
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/tweakers/fastspi.jpg

Als je de arduino programmeer software dan herstart zal je zien dat deze de library onder het sketches menu heeft geplaatst.

Het eerste wat je kan doen is de fastspi test sketch laden om te zien of dit werkt (er gaan dan enkele patronen over je led strips lopen)

Als dat allemaal werkt kan je de sketch van RickDB in laden en kan je de aangepaste Atmowin software gebruiken voor de aansturing van je leds.

@TiWazz
Ik durf je niet te vertellen waarom je nu wel of niet die ene library moet gebruiken.
Ik had mijn zinnen gezet op de atmowin software omdat deze een plugin heeft voor Mediaportal.
Mijn 'missie' was dus om die fastspi werkend te krijgen, en dat is gelukt :)

@HaTe
De nieuwere versie van de fastspi library werkte niet op mijn WS2801 pixel strand.
Deze aangepaste wel. (stond in een van de issue topics op google code)

Wat linkjes en foto's
Voor de hoeken van m'n frame moest ik een paar stukken iets verlengen, kippenvel momentje (elke keer als het solderen klaar was even snel getest)
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/tweakers/thumb_Kabeltje.jpg

Hoe de leds in een 40mm pvc buis zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/tweakers/thumb_buis.jpg

Een stuk van het frame in aanbouw, ik heb veeeel getest tijdens het in elkaar zetten.
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/tweakers/thumb_Frame.jpg

Hoe het frame achter de TV hangt, de buizen kunnen draaien dus ik kan de led's richten.
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/tweakers/thumb_blauw.jpg

De setup zoals ik hem vannacht werkend had.
Hierbij zijn de top en bottom kanalen nog omgedraaid, dit bleek aan de Mediaportal plugin te liggen.

En voor de volledigheid, hier nog een keer de aangepaste FastSPI library

[ Voor 3% gewijzigd door tmaniac op 20-05-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Netjes, wel mooi dat je de leds richten kunt.
Vergeleken met de dikte van je TV zijn die buizen wel kolossaal of is dat gezichtsbedrog?

Even over die FastSPI, dit is alleen voor Windows toepassingen neem ik aan?
Zal ik vast niet werkend krijgen op OpenELEC icm met XBMC/Boblight wel?

Zijn er overigens ook OpenELEC/Boblight gebruikers hier die gebruik maken van een X11 config? Hiermee zou je ten alle tijden backlight moeten hebben, schijnt wel iets meer resources te vragen begreep ik. Afstellen naar wens zal ook wel iets of wat lastiger zijn aangezien je alleen via de config file dingen kan instellen en dus elke keer moet rebooten wat met XBMC Boblight addon niet nodig is, althans niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Oke, ik heb FastSPI werkend (die versie van RickDB) met mijn DX lampjes met LPD6803 chipjes. Het testprogramma van FastSPI (testleds) werkt perfect, alle ledjes blijken goed regelbaar te zijn. Nu heb ik de AtmoDuino software ingeladen en AtmoWinX geconfigureerd. De lampjes reageren wel, maar ze doen niet wat ze moeten doen. Als ik kies static color doe en ik verander die kleur, dan gaan ze heel erg knipperen tussen verschillende kleuren en ook nog niet eens allemaal tegelijk.

Nog even verder prutsen dus.

Dit staat in de testleds en dat werkt perfect, dus op deze manier werkt SPI dus wel:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#define NUM_LEDS 50

// Sometimes chipsets wire in a backwards sort of way
struct CRGB { unsigned char b; unsigned char r; unsigned char g; };
// struct CRGB { unsigned char r; unsigned char g; unsigned char b; };
struct CRGB *leds;

#define PIN 4

void setup()
{
  FastSPI_LED.setLeds(NUM_LEDS);
  FastSPI_LED.setChipset(CFastSPI_LED::SPI_LPD6803);

//FastSPI_LED.setPin(PIN);

FastSPI_LED.init();
  FastSPI_LED.start();

leds = (struct CRGB*)FastSPI_LED.getRGBData(); 
}

En de AtmoDuino:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/21558454/AtmoDuino.PNG

Wat is er fout?

[ Voor 40% gewijzigd door HaTe op 20-05-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
dan moet je je datarate verhogen.

ik heb zelf datarate 3 in moeten stellen om de kleuren mooi/stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Nice! Inderdaad, bedankt man! Ik heb hem nu op 5 staan, werkt goed.
Hoe weet jij dat dan? Zo duidelijk is die documentatie van FastSPI namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
heel veel pielen :) (en heel, heel veel frustraties)

en heel veel fora afstruinen.
Ik heb heel wat hulp gehad aan de adafruit fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:12

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

tmaniac schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:22:

De setup zoals ik hem vannacht werkend had.
Hierbij zijn de top en bottom kanalen nog omgedraaid, dit bleek aan de Mediaportal plugin te liggen.
[video]
Welke MediaPortal plugin maak je gebruik van? En draai je onder Windows of linux?
Ik heb mn eigen Ambilight setup bijna klaar, de usb kabel van pc naar tv is onderweg vanuit china :P
Maar ik draai dan nog met thirdparty software voor de aansturing, direct vanuit Mediaportal zou natuurlijk mooier zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Ik gebruik de AtmoDuino versie van Atmowin die RickDB geleverd heeft.
In combinatie met de Atmowin software is er een processing plugin voor mediaportal die ik gebruik.

Hier is de laatste versie te vinden.
Ik moest de fixed channels versie gebruiken omdat onder en boven omgedraaid waren bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik krijg het nog niet voor elkaar fatsoenlijk integers naar mijn Arduino te sturen. Überhaupt krijg ik alleen data verstuurd via Processing, en zelfs daar worden de waardes die ik op stuur op een of andere manier veranderd. Het liefst zou ik twee tot 4 integers willen kunnen sturen. In het geval 2 moet de 2e tot 2 miljoen of zo kunnen. In het geval 4 is 127 het maximum-getal. Het liefst tegelijk in de vorm van een array of zo. Binnen java data verzenden naar de Arduino is op het moment iets waar ik hard in faal, en iets wat wel prettig zou zijn wil ik dat mijn pc de Arduino en dus mijn LEDstrook kan besturen. Een andere taal zou nog kunnen, maar met java heb ik de meeste ervaring. Van seriële verbindingen heb ik duidelijk nog geen kaas gegeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 21-05-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 19:54
Goed om te horen dat Atmoduino ook gebruikt wordt nu :)

@Tmaniac: Heb je bezwaar als ik jouw aangepast versie van FasSPI gebruik in Atmoduino ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Geen enkel bezwaar, het is ook niet echt 'mijn' versie.

ik heb hem gevonden op de issue pagina's van de google code.

Bron

Het enige wat ik nog moet doen is led's in de hoeken van het frame plaatsen...heb nu nog een beetje een licht-gat waar geen licht komt.
(ben potdomme net klaar en ik wil al gaan upgraden(!))

Hier is trouwens een filmpje van gisteravond, hierbij staan de zones ook goed ingesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door tmaniac op 21-05-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 19:54
Thanks, project nu bijgewerkt dus moet voor iedereen dan goed werken.
Heb de Wiki bijgewerkt zodat daar onder tips een korte uitleg staat voor wat betreft de data rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Hmmm, ik krijg het nu voor elkaar data naar mijn arduino te sturen, maar blijkbaar willen dit alleen chars zijn. Ik krijg rare effecten als ik met integers wil werken.

EDIT: de code if(Serial.available()>1){doe iets} op de arduino wordt pas geactiveerd als ik in java 4 chars naar de Arduino stuur. Ik doe iets grondig fout, maar ik ben er niet achter wat. Hoe verstuur ik fatsoenlijk integers vanuit java naar de Arduino? Mijn Arduino ontvangt wel iets, maar niet iets juist.

[ Voor 100% gewijzigd door Amanoo op 21-05-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Opsplitsen in bytes, die elk versturen en in de arduino weer een int32_t van maken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Even showen dat het bij mij ook mooi werkt:

Totale kosten mooi onder de 50 euro gehouden.

Ambilight frame
Ik heb elk lampje vastgemaakt met 2 beugel-elastiekjes. En tussen elk lampje een stukje touw geknoopt zodat het draad niet de verkeerde kant uitsteekt. (op de foto de uiteindes nog nog afgeknipt)

[ Voor 59% gewijzigd door HaTe op 24-05-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ha Te, er lijkt een redelijke "lag" te zitten tussen het beeld en het licht? Is dat nog ergens in te stellen of vind je het in de praktijk zelf wel meevallen? Je bedachte hardware oplossing lijkt heel aardig gelukt, jammer dat er zoveel aan effect lijkt te verdwijnen als jij je TV naar achteren verplaatst hebt zodat deze in die nis terecht komt.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Er is opzicht nauwelijks lag, als je kijkt naar die video die de kleuren snel afwisselt. Zet hem maar eens op pauze, dan klopt het 80% van de tijd gewoon. Maar bij bepaalde overgangen gaat hij het een beetje middelen en kan het wel eens lang duren tot hij op de goede kleur staat. Ik heb er even mee zitten spelen en je moet bij Atmowin bij de filter opties zijn. Je kan kiezen uit; 'no filter', 'combined' en 'percent'. en daaronder weer verschillende opties waarvan ik niet weet wat het allemaal doet. Ik had hem op combined staan en inderdaad, hiermee is de grootste vertraging te zien. Bij no filter is er geen vertraging, maar het nadeel is dat de leds nogal knipperen, omdat ze op elke kleine (snelle) verandering reageren. Nu heb ik hem op percent staan en dit lijkt de ideale tussenweg, snelle reactie, maar geen geknipper.

Nu alleen nog die MediaPortal plugin verbeteren, want ik heb nog wel eens dat MP opeens afsluit ben het starten/stoppen van video.

En met de TV in de nis is het ook nog wel mooi, als we de 'volledige' ervaring willen, trekken we hem gewoon 20cm uit de muur. :)

[ Voor 6% gewijzigd door HaTe op 24-05-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08
Waar heb je dat eerste demo filmpje vandaan? Ik heb er al een paar keer naar gezocht maar heb hem nog niet kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
SavageNL schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 18:03:
Waar heb je dat eerste demo filmpje vandaan? Ik heb er al een paar keer naar gezocht maar heb hem nog niet kunnen vinden :)
Volgens mij is het deze YouTube: Ambilight Test Video for use with e.g. PS3
Hier nog 1 YouTube: Ambilight Test Video
Hier nog 1 http://dl.dropbox.com/u/6...ambilight_experience.m2ts

[ Voor 62% gewijzigd door schumi2004 op 24-05-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ik heb het weer op Combined gezet en de threshold wat lager gezet. Hier staan trouwens alle opties van AtmoWin uitgelegd:
http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/AtmoWin

Een kleine vertraging blijft er altijd wel inzitten denk ik, ik denk niet dat er mensen zijn met deze DIY oplossing, die helemaal geen vertraging hebben. (?)

[ Voor 32% gewijzigd door HaTe op 24-05-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HaTe schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:38:
Er is opzicht nauwelijks lag, als je kijkt naar die video die de kleuren snel afwisselt. Zet hem maar eens op pauze, dan klopt het 80% van de tijd gewoon. Maar bij bepaalde overgangen gaat hij het een beetje middelen en kan het wel eens lang duren tot hij op de goede kleur staat. Ik heb er even mee zitten spelen en je moet bij Atmowin bij de filter opties zijn. Je kan kiezen uit; 'no filter', 'combined' en 'percent'. en daaronder weer verschillende opties waarvan ik niet weet wat het allemaal doet. Ik had hem op combined staan en inderdaad, hiermee is de grootste vertraging te zien. Bij no filter is er geen vertraging, maar het nadeel is dat de leds nogal knipperen, omdat ze op elke kleine (snelle) verandering reageren. Nu heb ik hem op percent staan en dit lijkt de ideale tussenweg, snelle reactie, maar geen geknipper.

[knip]
Oké, duidelijk. Ik ben tot nu toe amBX gewent ((tegenwoordig van Cyborg)) en die aansturing is bloedsnel en zonder enige "lag" maar er is daarbij niet echt geen sprake van een Ambilight-achtige voorstelling, hoewel het heel acceptabel is wat er vertoond wordt. Ik heb al enkele maanden de spullen liggen om wat anders in elkaar te flansen maar ik ga er pas echt mee aan de gang als de software aansturing goed in orde en stabiel is en dat laatste lijkt nog steeds niet helemaal het geval.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Het is wel stabiel nu. Ik heb de laatste versies van de MP plugin gevonden en die lijkt tot nu toe niet te crashen :)
Zie hier Dragy (dat ben ik): http://forum.team-mediapo...5-2010-v1-9.75840/page-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
HaTe schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:49:
Ik heb het weer op Combined gezet en de threshold wat lager gezet. Hier staan trouwens alle opties van AtmoWin uitgelegd:
http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/AtmoWin

Een kleine vertraging blijft er altijd wel inzitten denk ik, ik denk niet dat er mensen zijn met deze DIY oplossing, die helemaal geen vertraging hebben. (?)
Met lightpack kan je de vertraging in stellen tot wel 1ms dus praktisch geen vertraging. Echter is dit bloed irritant omdat die dan op de geringste verandering de LEDs aanpast. Dus kan is het meer irritant dan rustgevend bij snelle scenes.

Daarom ben ik naar boblight gegaan omdat ik daar in kon stellen dat deze niet op de geringste verandering moet reageren.

Zou je evt. Ook een filmpje kunnen maken van midden in een film ofzo? Aangezien met hele felle kleuren het niet echt uitmaakt welke aansturing je gebruikt. Lightpack is bijv. Niet zo fel, maar bij felle kleuren weer wel maar bij overige films niet. Boblight daarentegen is altijd helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Iemand enig idee wat er met boblight gebeurd is?

Heb tegenwoordig steeds meer films welke met een balkje boven en onder zitten die nu geen licht meer tonen waar ze dat voorheen wel deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
schumi2004 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:12:
Iemand enig idee wat er met boblight gebeurd is?

Heb tegenwoordig steeds meer films welke met een balkje boven en onder zitten die nu geen licht meer tonen waar ze dat voorheen wel deden.
Dit heb ik altijd gehad en speel daarom iedere film af in de 16:9 beeldverhouding zodat er geen zwarte balken meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Tiwazz schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:23:
[...]

Dit heb ik altijd gehad en speel daarom iedere film af in de 16:9 beeldverhouding zodat er geen zwarte balken meer zijn.
Maar dan heb je nog geen verlichting m.b.v. boblight althans ik niet met OpenELEC XBMC Eden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
schumi2004 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:27:
[...]

Maar dan heb je nog geen verlichting m.b.v. boblight althans ik niet met OpenELEC XBMC Eden
Boblight verlicht bij mij alles gewoon ook de desktop en in games...? Dit is wel onder windows met -getpixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Tiwazz schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:56:
[...]

Boblight verlicht bij mij alles gewoon ook de desktop en in games...? Dit is wel onder windows met -getpixel
Dat is het verschil dan ja.

Maar even voor mijn beeldvorming, als jij een balken film heb en geen licht, je zet hem full screen met welke manier dan ook dan heb je wel licht? Waarschijnlijk door getpixel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik gebruik dus boblight met getpixel en dit pakt kleuren op mijn scherm. Ik kijk films met VLC en als ik dus een film heb met balken dan heb ik of geen kleur bij die balken of zwakker dan zou moeten. Dan selecteer ik in VLC video -> beeldverhouding -> 16:9. Dit rekt het beeld een klein beetje uit zodat deze volldeig scherm wordt. Op dat moment zijn de kleuren waar normaal de balken zitten gewoon optimaal net als aan de zijkant :).

Duidelijker? Ik kan evt. Ook een klein filmpje uploaden, dan wel morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Tiwazz schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:24:
Ik gebruik dus boblight met getpixel en dit pakt kleuren op mijn scherm. Ik kijk films met VLC en als ik dus een film heb met balken dan heb ik of geen kleur bij die balken of zwakker dan zou moeten. Dan selecteer ik in VLC video -> beeldverhouding -> 16:9. Dit rekt het beeld een klein beetje uit zodat deze volldeig scherm wordt. Op dat moment zijn de kleuren waar normaal de balken zitten gewoon optimaal net als aan de zijkant :).

Duidelijker? Ik kan evt. Ook een klein filmpje uploaden, dan wel morgen.
Helemaal duidelijk. Dergelijke handelingen kan ik in XBMC/OpenElec niet uitvoeren of ze hebben geen effect hierop. Getpixel is hierin de verbeteraar en die heb ik niet tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik zal er binnenkort even naar kijken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een update gedaan van mijn OpenElec systeem naar versie 2 beta4 (64bit ION-versie), en nu werkt mijn Ambilight niet meer naar behoren. Bij gewone .avi's werkt het prima, maar bij .mkv bestanden blijven alle LED's continu groen branden, en veranderen ze dus niet mee met het beeld. De logfile geeft geen errors...

Op het OE-forum wordt er ook melding van gemaakt, maar heeft niemand er hier last van?

[ Voor 4% gewijzigd door mrwolf op 27-05-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Daar gaat waarschijnlijk iets mis met de thumbnail renderer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Say what? :?

Heb je ook een idee hoe dat te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ja, waarschijnlijk worden de textures niet gebind bij het renderen van de thumbnail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik geloof je meteen, maar dat gaat mij even boven mijn pet. Kun jij dat fixen, of ben jij niet de maker van de boblight addon in XBMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Tot nu toe werkt mijn ambilight met de Atmoduino van RickDB.
Ben er zeer happy mee.
Heb laatst met de datarate setting zitten klooien (van 3 naar 4), nu heb ik heel druk geknipper van sommige ledjes, zal daar vanavond weer aan moeten sleutelen :P

Boblight en Lightpack zorgden bij mij voor haperingen in 1080p playback.

Dit heb ik totaal niet met Atmoduino (atmowin).
Tevens is de mediaportal plugin best handig :)

Het enige wat ik nog af en toe heb is dat het geheel niet goed afsluit en dat alles uit staat (TV/Stereo/HTPC) behalve de leds, dat los ik dan op door even op de reset knop te drukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 11:04
mrwolf schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:33:
Ik heb een update gedaan van mijn OpenElec systeem naar versie 2 beta4 (64bit ION-versie), en nu werkt mijn Ambilight niet meer naar behoren. Bij gewone .avi's werkt het prima, maar bij .mkv bestanden blijven alle LED's continu groen branden, en veranderen ze dus niet mee met het beeld. De logfile geeft geen errors...

Op het OE-forum wordt er ook melding van gemaakt, maar heeft niemand er hier last van?
Zelfde probleem hier met de 32-bit versie. Had de melding op het forum al gezien. Ben zelf terug gegaan naar beta3. Boblight werkt dan in ieder geval weer prima. De andere veranderingen in beta4 vond ik niet zo spannend dat ik er niet zonder kon. Een werkende Boblight daarentegen, is bijna onmisbaar.

Ga er vanuit dat het opgelost wordt, zal wel een conflicterend iets zijn in de nieuwe versie. Ik lees hier echter ook al dat Bob er al naar gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik wilde downgraden, maar dat is me niet gelukt. Ik krijg dan allemaal vage foutmeldingen en 'wacht-icoontjes', dus toch maar weer terug naar beta4 en hopen op een snelle fix in de addon. Ik mis mijn ambilight nu al ;)

Waarom zijn er eigenlijk geen nightly builds meer te vinden op de openelec-site?

[ Voor 16% gewijzigd door mrwolf op 29-05-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
mrwolf schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:04:
Ik wilde downgraden, maar dat is me niet gelukt. Ik krijg dan allemaal vage foutmeldingen en 'wacht-icoontjes', dus toch maar weer terug naar beta4 en hopen op een snelle fix in de addon. Ik mis mijn ambilight nu al ;)

Waarom zijn er eigenlijk geen nightly builds meer te vinden op de openelec-site?
Omdat OE 2.0 bijna klaar is en Frodo nog te onstabiel is.
Wil je nightly hebben, zelf maken ;)

Je zou ook met XBMC backup even een backup kunnen maken en na een clean install weer terug halen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door schumi2004 op 29-05-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Deze problemen lijken specifiek aan OpenElec te zijn, de XBMC master branch heeft er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
mrwolf schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:04:

Als je echt wilt downgraden, even de link van de beta4 download op hun site kopieren en de ipv 1.95.4 er 1.95.3 neerzetten. Krijg je de vorige versie. Downloaden, uitpakken en de vier bestanden uit de map target (alle 4 pakken dit keer, moest je met de upgrade ook doen voor beta 4) en naar je map update kopieren. Heb ik inmiddels al op 3 machines gedaan en geen problemen meer ondervonden.

Verder, hebben jullie de adruino firmware nog geupdated? Zie dat er recentere versies op staan als wat ik ooit ingelezen heb. Hebben deze verbeteringen dat jullie weten? Of is het meer van if it ain't broke don't fix it?

En @Schumi, heb jij je kleuren nog levendiger (realistischer) gekregen? Heb een tijd terug gelezen dat je er mee bezig was. Zaken aanpassen in je config enz. Heeft het nog resultaat opgeleverd?

[ Voor 20% gewijzigd door Eoghlear op 29-05-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
bobo1on1 schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:51:
Deze problemen lijken specifiek aan OpenElec te zijn, de XBMC master branch heeft er geen last van.
Ik draai zelf al een hele poos de laatste nightly's en daar heb ik dergelijk problemen nog niet gezien.
Eoghlear schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:22:
[...]
-knip-
En @Schumi, heb jij je kleuren nog levendiger (realistischer) gekregen? Heb een tijd terug gelezen dat je er mee bezig was. Zaken aanpassen in je config enz. Heeft het nog resultaat opgeleverd?
Toen ik het zei heb ik eigenlijk er niet veel aandacht meer aan besteed behalve dan opzoek gaan naar andere met soort gelijke wensen en hun config. Ik heb nu iets liggen en was toevallig van plan er straks mee te spelen :P
Ik hou je op de hoogte.

EDIT:
Ben er uit denk ik.
Dit is mijn persoonlijke voorkeur.
De waardens onder global die moet je invoeren in XBMC Boblight onder custom, de rest op 0

http://pastebin.com/r2Rv3JyB

[ Voor 34% gewijzigd door schumi2004 op 30-05-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eoghlear
Zal straks eens kijken. Heb er zelf nog niet mee gespeeld.
Heb je recentelijk ook je ledstream (uit mijn hoofd) firmware nog geupdated of heb je dat achterwege gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Eoghlear schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:15:
Zal straks eens kijken. Heb er zelf nog niet mee gespeeld.
Heb je recentelijk ook je ledstream (uit mijn hoofd) firmware nog geupdated of heb je dat achterwege gelaten?
Achterwegen gelaten. Zullen vast niet veel veranderingen in zitten. Ben zelf nog wel aan het uitzoeken geweest hoe de verlichting tijdens pauze te laten dimmen en geprobeerd met Armageddon_2k in "DIY Ambilight howto?" code dit te doen maar ging niet helemaal lekker.

Toen een poging gedaan op Adafruit forum en daar zei iemand at dat niet de gechikte plek was dat te doen en kwam met een andere mogelijke oplossing maar daar moet ik eens rustig voor gaan zitten want toen ik zijn verhaal gelezen had had ik zoiets van : Okay ¿¡
bron: http://forums.adafruit.co...&t=28683&p=145815#p145815

Edit:
Misschien dat de Speed net iets te snel is voor bepaalde uitzendingen/afleveringen. Heb hem nu zelf op 70 gezet. Hoe meer ik erop let ook hoe meer ik het veel beter vind overeenkomen als mijn vorige settings.

[ Voor 10% gewijzigd door schumi2004 op 31-05-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Wat is bij jullie de minimale lichtsterkte van de leds (rgb kleur, met max 255)?

Bij mij zit deze op 24 en de volgende kleursterkte-verandering zit pas op 40 -> 55 -> 69 -> 82 en verder valt niet zo op.

Ik had de darkness limit bij Atmowin een hele tijd op 3 staan, wat op zich prima is, maar als je dan een filmpje afspeelt van een hemel (dus zwart met kleine witte puntjes), dan gaan de leds snel knipperen, wat totaal niet relaxt is. Hier heeft hij bij darkness limit op 0 geen last van, maar het nadeel hiervan is dat bij donkere scenes de kleurovergangen best 'blokkerig' gaan (door de grote stappen bij lage helderheid).

Dat vind ik best jammer en ik vroeg mij af of het aan mijn leds ligt.
Als het geflikker kan worden gefixt in Atmowin bij een darkness limit boven 0, zou mooi zijn. De leds reageren dan te erg op miniscule kleurpuntjes in beeld.

[ Voor 11% gewijzigd door HaTe op 02-06-2012 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Iemand hier die boblight werkend heeft met X11 op OpenELEC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik baal er stevig van dat het niet meer werkt met beta4 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
mrwolf schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 09:36:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik baal er stevig van dat het niet meer werkt met beta4 :(
Hoe activeerde jij dat dan?
Is toch gewoon die X11 sample hernoemen naar boblight.X11 en klaar?
Ik kreeg zelf wel een vage foutmelding dat hij boblight.conf niet kon vinden in de folder /etc/

[ Voor 13% gewijzigd door schumi2004 op 02-06-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Nee, ik bedoelde dat ambilight niet meer werkt sinds beta4 van OE. X11 heb ik nog nooit aan de praat gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

HaTe schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 01:25:
Wat is bij jullie de minimale lichtsterkte van de leds (rgb kleur, met max 255)?

Bij mij zit deze op 24 en de volgende kleursterkte-verandering zit pas op 40 -> 55 -> 69 -> 82 en verder valt niet zo op.

Ik had de darkness limit bij Atmowin een hele tijd op 3 staan, wat op zich prima is, maar als je dan een filmpje afspeelt van een hemel (dus zwart met kleine witte puntjes), dan gaan de leds snel knipperen, wat totaal niet relaxt is. Hier heeft hij bij darkness limit op 0 geen last van, maar het nadeel hiervan is dat bij donkere scenes de kleurovergangen best 'blokkerig' gaan (door de grote stappen bij lage helderheid).

Dat vind ik best jammer en ik vroeg mij af of het aan mijn leds ligt.
Als het geflikker kan worden gefixt in Atmowin bij een darkness limit boven 0, zou mooi zijn. De leds reageren dan te erg op miniscule kleurpuntjes in beeld.
Even een kickje, ik ben hier wel benieuwd naar!

Maar ik moet zeggen, ik heb nu een instellingen gevonden die eigenlijk perfect is. Het kijkt echt heel lekker nu :)
Instellingen AtmoWin:
Filtermodus: Percent
Filter length: 300ms
Filter threshold: 62% (volgens mij doet deze niks met percent)
Filter smoothness: 90% (geen geknipper meer!)
Darkness limit: 4 (te donker is storend als er maar enkele lampjes branden)

@RickDB, "Filtermodus" is wel een beetje raar tussen alle engelse woorden ;) Misschien dat ik binnenkort nog wel weer een filmpje maak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
HaTe schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 01:19:
[...]

Even een kickje, ik ben hier wel benieuwd naar!

Maar ik moet zeggen, ik heb nu een instellingen gevonden die eigenlijk perfect is. Het kijkt echt heel lekker nu :)
Instellingen AtmoWin:
Filtermodus: Percent
Filter threshold: 62% (volgens mij doet deze niks met percent)
Filter smoothness: 90% (geen geknipper meer!)
Darkness limit: 4 (te donker is storend als er maar enkele lampjes branden)

@RickDB, "Filtermodus" is wel een beetje raar tussen alle engelse woorden ;) Misschien dat ik binnenkort nog wel weer een filmpje maak :)
Ik zou je heel graag willen helpen maar ik krijg atmowin niet aan de praat en gebruik dus boblight. Wat heb jij op de arduino geflasht voor atmowin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:12

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik heb gister geprobeerd om met AtmoWin aan de slag te gaan, ik snap alleen niet helemaal welke instellingen in allemaal moet gaan aanpassen om de boel aan de praat te krijgen.
Opstelling:
MediaPortal / AtmoWin plugin / Ada

Ik heb de plugin in Mediaportal, deze start ook, en deze start op zijn beurt AtmoWin.
Maar ik snap geen ruk van AtmoWin. Ik gebruik de FixedChannels, omdat mijn leds ook onder beginnen.
Ik krijg 0 response op mn leds. Dus er zal bij AtmoWin wat misgaan.
Of heb ik voor AtmoWin een andere config nodig voor mn Arduino?

ps. Als ik lightpack gebruik, dan werkt alles wel, maar dit zorgt voor massive CPU load.

[ Voor 4% gewijzigd door Armageddon_2k op 07-06-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Ja, voor Atmowin (of specifieker AtmoDuino van RickDB), moet je een andere code op de Arduino zetten. Deze staat op de projectpagina van AtmodDuino, hier: https://bitbucket.org/Ric...08c9195928e/AtmoDuino.ino
Uitleg staat op de wiki pagina.

Het enige wat je aan moet passen is de chip die je hebt, ik heb een LPD6803 en daarvan is de code dit:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
#include <FastSPI_LED.h>

#define NUM_LEDS 50

// Sometimes chipsets wire in a backwards sort of way
struct CRGB { unsigned char r; unsigned char b; unsigned char g; };
struct CRGB *leds;

void setup()
{
  Serial.begin(115200);
  FastSPI_LED.setLeds(NUM_LEDS);

//Change this to match your led strip

//Change datarate to match your led strip as well
  FastSPI_LED.setDataRate(5);

FastSPI_LED.init();
  FastSPI_LED.start();

leds = (struct CRGB*)FastSPI_LED.getRGBData();
  clearLeds();
}

int readByte(){
  while(Serial.available()==0){
    ;
    FastSPI_LED.stop();
  }
  FastSPI_LED.start();
  return Serial.read();
}

void clearLeds(){
  memset(leds, 0, NUM_LEDS * 3);
  FastSPI_LED.show();
}

void loop(){
  if(readByte() == 0xFF){
    if(readByte() == 0x00){
      if(readByte() == 0x00){
        int channels = readByte();
        for(int channel=0; channel<channels; channel++){
          leds[channel].r = readByte();
          leds[channel].b = readByte();
          leds[channel].g = readByte();
        }
        FastSPI_LED.show();
      }
    }
  }
  else
  {
    clearLeds();
    FastSPI_LED.stop();
  }
}

De Setup is dus anders omdat ik een andere chip in m'n lampjes heb. Ook heb ik de clearleds functie iets aangepast naar een kortere variant.

Ik probeer RickDB al een paar dagen te bereiken met DM voor een paar vragen, maar hij lijkt niet meer te antwoorden helaas. :(

[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 07-06-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Bedankt voor de code en de bron. Ik had wel 10x de pagina doorzocht maar kwam niet bij deze pagina uit 8)7 .

Ik ga het zo proberen, dus jij zegt dat als ik:

Wijzig naar:
  FastSPI_LED.setChipset(CFastSPI_LED::SPI_WS2801);

Het werkt? Ik heb verder wel 25LEDs in plaats van 50 dus ik moet ook nog:
#define NUM_LEDS 50

Wijzigen naar:
#define NUM_LEDS 25

Nou ik ben benieuwd hoe Atmoduino zich verhoud tegenover boblight!

EDIT:

Het werkt nu half ik krijg er licht uit maar de channels klopen niet echt. Als ik links groen heb en rechts paars krijg ik aan beide zijkanten groen. en links boven paars bijv. Waar kan ik bepalen waar welke LED is net zoals bij boblight in de config en met lightpack met een GUI?

Opzich vind ik de kleuren wel mooi :) misschien mooier dan bij boblight dus wil dit ook perfect hebben :).

Wat is het verschil tussen:

-AtmoWin_16x9
-AtmoWinA

Ik zie dat 16x9 duits is en A engels Maar 16x9 werkt niet bij mij en A wel?

[ Voor 36% gewijzigd door ndonkersloot op 07-06-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
@HaTe wie en wat heb jij gebruikt want eens etje van rond de 50 Euri klinkt als een leuk freubel project waar ik zin in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

@Tiwazz, AtmoWin_16x9 is de niet aangepaste versie, die dus niet met Arduino werkt. Je moet gewoon die AtmoWinA gebruiken.

De kanalen kan je wel instellen, het 'blokje' linksboven onder dropdown waar je het effect kan kiezen is hier voor. Belangrijk is dat het aantal leds wat je boven, aan de zijkant en onder instelt, bij elkaar opgeteld uitkomt op 25.
Daarna kan je de losse kanalen veranderen (wat erg lastig gaat, ik kon het gewoon op de standaardwaarden laten).

Hier staan alle instellingen ook uitgelegd: http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/AtmoWin

@Pinky_H9, ik heb alles bij DealExtreme gehaald (behalve het frame), hier staat wat je nodig hebt:
Marmotje in "DIY Ambilight howto?"
(ik had ook een post met wat ik had gekocht, maar hij heeft er nog een aantal dingen bij staan die wel handig zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 07-06-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 10:35
HaTe schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 13:23:
@Tiwazz, AtmoWin_16x9 is de niet aangepaste versie, die dus niet met Arduino werkt. Je moet gewoon die AtmoWinA gebruiken.

De kanalen kan je wel instellen, het 'blokje' linksboven onder dropdown waar je het effect kan kiezen is hier voor. Belangrijk is dat het aantal leds wat je boven, aan de zijkant en onder instelt, bij elkaar opgeteld uitkomt op 25.
Daarna kan je de losse kanalen veranderen (wat erg lastig gaat, ik kon het gewoon op de standaardwaarden laten).

Hier staan alle instellingen ook uitgelegd: http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/AtmoWin

@Pinky_H9, ik heb alles bij DealExtreme gehaald (behalve het frame), hier staat wat je nodig hebt:
Marmotje in "DIY Ambilight howto?"
(ik had ook een post met wat ik had gekocht, maar hij heeft er nog een aantal dingen bij staan die wel handig zijn)
Heb spullen inmiddels binnen. Ledjes heb ik uiteindelijk niet via DX besteld omdat ik misschien toch strips wil.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Ik zag ook wat leuke projecten met de Dioder van Ikea.
Iemand hier al ervaring mee ?

Vooralsnog ga ik voor het setje wat HaTe aangaf zit alleen nog met een vraag.
Welke Duino is nu beter te nemen de V3 of de andere die genoemd werdt (naam ff kwijt) en zijn er al XMBC plugins (Eden) voor de V3 of andere sets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
@TiWazz dat probleem had ik eerst ook, check dit topic op adafruit.com, dat was voor mij de winnaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
tmaniac schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 14:20:
@TiWazz dat probleem had ik eerst ook, check dit topic op adafruit.com, dat was voor mij de winnaar!
Na wat proberen is het nu goed ingesteld, wat een raar systeem zeg. Nu nog verdere settings tweaken. Ik heb het nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/1ypm9.png

Hoe heb jij het Tmaniac? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Ik kan het nu niet zo 1 2 3 checken (m'n vriendin is vampire diaries aan het kijken) maar uit mijn hoofd zijn dit mijn settings;

Modus: combined (dan detecteert de software zelf snelle scenes)
Threshold: 62%
Smoothness: 50% (als deze hoger gaat vind ik het nogal traag)

Edge weighting: 13 (anders pakt hij een veeeeel te groot gebied van je TV)
darkness limit: 2

ik zelf heb mijn GDI op 7 staan maar dat maakt voor MediaPortal niet veel uit.
Met de MePo plugin maakt de software namelijk geen gebruik van GDI capture maar van DirectX (waardoor de software dus sneller is en je praktisch geen haperingen hebt bij afspelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Ik vind atmoduino best mooi MAAR als ik een game ga spelen die nog geen eens zwaar is heeft dit ZEER grote impact op mijn FPS. Neem bijv. CS:S ik haal 250-300 fps (capped @ 300) met atmoduino aan daalt dit naar 100-150. Nou is dat nog ruim boven de 60 en prima zou je zeggen maar het is niet meer vloeiend en haperd constant. Net alsof hij 2frames skipped iedere seconde. Zodra ik atmoduino uit zet is dit weer weg. Met Boblight èn met lightpack heb ik dit niet.

Dit probleem dat soort frameskippen zeg maar is ook in andere games.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
verlaag je GDI waardes....hoe hoger je GDI hoe meer frames er gecaptured worden voor beeld analyse....

ik game niet op m'n HTPC dus heb daar verder geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

@tmaniac, gaan bij jou wel alle leds uit als een video stopt in MediaPortal of blijven ze hangen op de laatste waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
verschilt per keer, als ik live-tv stop gaan ze 9 van de 10 keer gewoon uit.

maar ik heb voor alle opties in MP wel een led-event ingesteld dus heb er nooit lang last van..

Live-tv = LiveCapture
Series = LiveCapture
Movies = LiveCapture
Radio/Music = Colorchanger
Menu = Uit (maar dit kan je altijd nog doen door op de stop-knop van je remote te drukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
tmaniac schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 12:39:
verlaag je GDI waardes....hoe hoger je GDI hoe meer frames er gecaptured worden voor beeld analyse....

ik game niet op m'n HTPC dus heb daar verder geen last van.
Prima, zal het vanavond uitproberen. Verder nog een probleem die ik ondervind is dat de kleuren heel wit/licht zijn. Als je een film kijkt is het bijna allemaal wit ipv kleurrijk. De gamma staat op 2,5 terwijl dit in boblight 1,5 is. Ook als ik de gamma waarden verhoog naar bijv. 3,5 dan zie ik weinig verschil, zijn deze settings kapot?

Heb jij hier ook last van en enig idee waarmee ik dit kan aanpassen als gamma niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

tmaniac schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 13:07:
verschilt per keer, als ik live-tv stop gaan ze 9 van de 10 keer gewoon uit.

maar ik heb voor alle opties in MP wel een led-event ingesteld dus heb er nooit lang last van..

Live-tv = LiveCapture
Series = LiveCapture
Movies = LiveCapture
Radio/Music = Colorchanger
Menu = Uit (maar dit kan je altijd nog doen door op de stop-knop van je remote te drukken)
Lol? Welke plugin heb jij precies? Ik kan lang niet zoveel kiezen.

@Tiwazz, je moet de gamma juist verlagen dan, zet hem maar op 0,5. Ook kan je links onder de saturation en nog wat instellen.

Pagina: 1 ... 28 ... 63 Laatste