Of de achtergrond goed wordt belicht ligt eraan. 1/125 is binnen vaak niet lang genoeg.
Je zou ISO800, 1/60ste en f/4 kunnen proberen. Wellicht lukt het dan bij normale kamerverlichting. In mijn kamer geeft mijn camera met deze instelling een onderbelichting van 1 stop aan. Er hangt een lamp met 3 spots aan het plafond, verder niets.
Als de sluitertijd nét te lang is om mee te schieten (zeg: 1/30ste ofzo), dan vind ik het prettig om 1 stop onder te belichten (volgens de lichtmeter), en dan de FEC op -1/3de te te zetten. Waarom die -1/3de? Tja; smaak, tot nu toe. Zo leverde mijn vorige setup de mooiste flitsfoto's af.
Morgen of overmorgen krijg ik mijn flitser voor op de 10D, en dan zal ik zien of die -1/3de ook bij deze setup nodig is.
Ik vind het meestal niet geweldig om een foto 100% met flitslicht te maken. 1, of 2/3de stop inflitsen vind ik tot nu toe nog steeds het beste resultaat geven. Zeker, omdat je bij een 100% flitsfoto vaak een hele donkere of zelfs zwarte achtergrond hebt, óf je hebt een uitgebleekt onderwerp als dit (te) kort bij de camera staat.
[
Voor 11% gewijzigd door
Katsunami op 25-01-2005 23:14
]