Hoewel ik 't leuk gevonden vind lijkt het me alles behalve een slimme marketing truc, even los van het feit dat de CE in Amerika gewoon op dezelfde datum in de winkels lag als de normale versie dus schijnbaar kán het wel tegelijk (overigens de CE voor omgerekend dezelfde prijs als een normale editie hier) is het mijnsinziens allesbehalve slim om een CE een maand later dan de normale versie uit te brengen. Het enige wat je in de hand werkt is downloaden. Mensen zijn heus bereid geld neer te leggen voor een CE, maar niet als 90% van hun vriendenkring het spel al zit te spelen terwijl ze zelf nog een maand moeten wachten, fora vol plaatjes, spoilers en lofuitingen. Alleen moet de echte 'fan' nog even wachten. Dan wordt mi. al snel naar het warez alternatief gekeken of wordt, zoals in mijn geval, de normale editie maar aangeschaft.
Aangezien ik dolgraag halflife:source een keer zou willen spelen ga ik die via de warez kanalen 'kopen'. Ik heb geen credit card, alternatieve betalingsvormen worden door steam (nog) niet ondersteund, een upgrade mogelijkheid voor normale editie bezitters wordt niet geboden. Met een juiste distributie strategie had Vivendi aan mij een CE kunnen slijten waarbij ik nog wel op de koop toe zou moeten nemen dat ik 35 euro meer betaal dan iemand in de VS. Ik pas er echter voor om een maand te moeten wachten op een spel. Wat in retrospect overigens totaal niet aan de verwachtingen voldoet.
Een vergelijkbare situatie vind je in de bioscoop en dvd releases van films. Noem mij één goede reden om een film als Team America op 11 oktober uit te brengen in de VS en pas 24 Februari hier, (9 maart in Belgie, 14 januari Denemarken, 30 december Duitsland) Tegen de tijd dat de film hier in de bios draait heb ik de dvd allang van internet geplukt, en met mij vele anderen. Ik zal niet beweren dat iedereen bij een worldwide release wél naar de bios was gegaan maar het helpt niet mee om in de tijd van internet consumenten te laten wachten op een product als een film of game.
Gamespot final hours roemt Valve/Vivendi dat ze halflife 2 wereldwijd uitbrengen op dezelfde dag, vertaald en in het geval van duitstland aangepast op gore en wel. Een wereldwijde release om downloaden tegen te gaan door iedereen op hetzelfde moment hetzelfde product aan te bieden. Als je 't zo bekijkt kan de CE release strategy voor Nederland (Europa?) niet meer zijn dan een grote fuckup
edit: spelling
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 109824 op 11-12-2004 04:19
]