Ik lees de vraag dus niet zoals jouw interpretatie van de 2/3 mensen. Er is maar EEN trekking, Geen oneindige zakken. Je kunt geen verificatie doen met andere zakken dan. Je trekt een willekeurige bal die wit BLIJKT te zijn. Dat kan dus de originele witte bal zijn waarbij een witte bal is toegevoegd, de toegevoegde witte bal, of de originele witte bal waarbij een rode bal is toegevoegd. Het enige wat je met zekerheid kan stellen is dat het niet de rode bal is uit de zak met wit en rode bal. Dat betekent dus dat je 3 mogelijkheden overhebt die gelijke kansen hebben.Lordy79 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:48:
de 2/3 mensen lezen de vraag als volgt:
Hoe groot is het precentage zakken waar een witte bal in overblijft, wanneer je oneindig veel zakken met 1 witte bal pakt, in de helft van de zakken een rode en in de andere helft van de zakken een witte bal doet en er vervolgens een bal uittrekt?
Zijn er mensen uit het 1/2 en/of 2/3 kamp die het niet met mij eens zijn?
(zelf lees ik de vraag als een 1/2 mens)
De originele vraag is: (even omgebouwd)
Vraag 16: Hoe groot is de kans dat de resterende bal wit is, wanneer je een zak met een witte bal hebt, er een rode of witte bal bijdoet en er een bal eruit haalt die wit blijkt te zijn?
Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR