Confusion schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:03:
Je hebt me niet weten te overtuigen, dus beschuldig je me maar van koppigheid; het is immers overduidelijk dat jij gelijk hebt? Pogingen mijn ongelijk aan te tonen door me van immoreel gedrag te beschuldigen zijn onacceptabel.
Vat alles eens niet zo persoonlijk op Confusion! Natuurlijk is het geen beschuldiging, je moet gewoon de lol van zo'n discussie inzien. Het woord immoreel heeft Voutloos, bij mijn weten, niet in de mond (hand) genomen.
Maar dat Voutloos gelijk heeft met 2/3 is inmiddels wel evident

Verder is het ook geen geldig argument om te laten zien hoezeer je wel niet achter je redenatie staat, door een of andere tegenprestatie aan je ongelijk te verbinden.
Het wordt ook niet als argument gebruikt voor zijn gelijk. Het geeft alleen maar aan hoeveel je in je eigen gelijk gelooft. Daar kun je geenszins een gelijk uit afleiden. Maar "wees een vent" en ga de uitdaging dan aan en ga ook akkoord met de weddenschap zou ik zeggen. Je gelooft toch immers ook dat je gelijk hebt, dan heb je niks te verliezen zou ik zeggen. Zeker als het om iets eenvoudigs als een sig gaat

Ik blijf gewoon mijn stelling herformuleren tot iemand kan laten zien welke aanname of welke gevolgtrekking er verkeerd is. Dat is tot nu toe niet gebeurd, want niemand heeft laten zien hoe uit de vraag volgt dat de beginverdeling van de zakken niet 50:50 is. Maar zie ook hieronder.
Of totdat je erachter komt dat je er naast zat!
Je kiest de samenstelling van de zakken aan het begin van de vraag niet.
Juist!
Die is gegeven.
Die is in zoverre gegeven dat het niet vaststaat of er een witte of rode bal bij is gedaan.
Waar ben je het mee oneens?
Tot nu toe spoort je verhaal nog, ga zo door!
Heb je niet de helft van de keren een zak met wit-wit en de andere helft van de keren een zak met wit-rood, of trek je niet altijd de witte bal uit de zak?
Je trekt altijd een witte bal uit de zak. Het is dus waarschijnlijker dat je met je handjes in een wit-wit zak hebt lopen graaien. Zie mijn meedere malen gegeven voorbeeld met twee zakken met 100 ballen. Daar ben je het neem ik aan ook met me eens dat je waarschijnlijk in de zak met 100 rode ballen hebt gezeten. Ik zou mijn geld iig daar op zetten. Nu zou ik mijn geld zetten op de wit-wit zak, die kans is immers groter.
. Het eerste staat onweerlegbaar in de vraag; simuleer de vraag maar 100 keer.
Pas vanaf 1000 kun je dingen met zekerheid gaan zeggen! Zie
Sendy in "De Nationale Wetenschapsquiz 2004, vrage..."
Maar meerdere mensen hebben dat inmiddels met verschillende programma's en zelfs in real-life gedaan! En het antwoord was nooit een 1/2.
50 keer maak je een zak met een witte bal met nog een witte erbij en 50 keer een zak met een witte bal en nog een rode erbij.
25 maal graai je in een zak met een rode en een witte bal. De andere 25 keer pak je immers een rode (en dat was niet het geval!) Of je moet hebben lopen kijken in de zak en dan pak je inderdaad altijd de witte bal uit de rood-wit zak. Maar dat is nergens in de vraag gegeven.
Iedere keer trek je een witte bal, ook dat staat in de vraag.
Je hebt een witte bal getrokken, dat staat in de vraag. En pas als je een witte hebt getrokken, ga je door met je experiment. Niet als je een rode hebt getrokken.
Je trekt een witte, ongeacht of er een witte of een rode bij is gekomen. Dat is wat er in de vraag staat.
Je telt alleen de gevallen als je een witte hebt getrokken, dat volgt uit de vraag.
Dat dat voor zakken met alleen maar witte ballen op twee manieren kan boeit niet. Dat het voor zakken met een witte en een rode bal bij veelvuldige herhaling onwaarschijnlijk is, boeit ook niet.
Dat boeit heel veel, het boeit zelfs alles voor deze vraag. Er wordt immers blind getrokken.
Je trekt een bal en die blijkt wit te zijn (zin 3+4 van de vraag). Die bal komt uit een zak, die uit een verzameling zakken komt, waarvan in de helft een witte en een witte zit en in de andere helft een witte en een rode (zin 1+2 van de vraag). De helft van de keren trek je dus een witte bal uit een zak met twee witte ballen. De andere helft van de keren trek je een witte bal uit een zak met een witte en een rode bal. Waar ben je het nu mee oneens, dat je die zakken zo verdeeld zijn, of dat je altijd een witte bal trekt?
Oneens met de stelling dat je net zo vaak een witte bal zult trekken uit een wit-wit zak als uit een wit-rood zak.