[quote]
Confusion schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 16:35:
Die verwoording klopt niet. Er is een zak met N ballen. N-1 ballen zijn wit. De laatste bal is aselect rood of wit. Je trekt N-1 ballen uit de zak, die allen wit blijken te zijn. Hoe groot is de kans dat de laatste bal ook wit is? [quote]
Subtiel verschil, inderdaad. Toch maakt het weinig uit. Ook als er maximaal 1 rode bal is (jouw versie voegt slechts dat gegeven toe) doet dat weinig af aan het feit dat als er 999 keer geen rode bal getrokken wordt, er waarschijnlijk geen rode bal is.
De kans dat je N-1 witte ballen trekt uit een zak met 1 rode bal, is ontzettend klein voor grote N. De kans dat de laatste bal wit is, lijkt dus ontzettend groot.
Lijkt? Waarom is ie dat niet?
Het is gegeven dat ik N-1 witte ballen trek. Al is die kans 1 op een miljard, er is gegeven dat het gebeurt is. De vraag is dus hoe waarschijnlijk het is dat het zou gebeuren.
Maar: je zakken worden niet geselecteerd door uit oneindig veel zakken diegene te selecteren waaruit je N-1 witte kan trekken.
Nee, er wordt een specifiek mogelijk geval gepresenteerd, en er wordt gevraagd wat voor conclusie je kunt trekken uit de gegeven situatie. De situatie is helemaal niet onwaarschijnlijk, op voorwaarde dat er geen rode bal is.
Deze vraag 100 keer herhaald begint 50 keer met N witte ballen en 50 keer met N-1 witte ballen en 1 rode bal. Vervolgens trek je 100 keer N-1 witte ballen uit de zak. Die beginverdeling is absurd scheef.
Nee: ik trek 100 keer N-1 ballen uit de zak. Ik negeer echter de gevallen waarin ik niet-witte ballen trek.
Je zou het experiment onmogelijk veel keren moeten doen om die beginverdeling te krijgen. Maar de vraag is zo opgeschreven dat beginverdeling voor rood of wit als resterende bal gelijk is. Daar zit hem de crux. De kans blijft dus 1/2.
De beginverdeling voor de overblijvende bal is niet gelijk. Juist vanuit de beginsituatie is de kans 2/3 dat de overgebleven bal wit is.
Van alle mogelijke combinaties (dat zijn er maar vier) valt er een af: degene die niet voldoet aan het gegeven dat de eerste bal wit is. Er blijven er drie over, waarvan er twee een witte bal opleveren.
Het feit dat er vier combinaties zijn kun je aanvechten, namelijk door te stellen dat de kans op een witte bal toevoegen en dezelfde trekken + de kans op een witte bal toevoegen en de andere bal trekken samen gelijk zijn aan de kans om een rode bal toe te voegen en de andere bal te trekken.
Ik zou echter verwachten dat je inziet dat de kans dat je een witte bal toevoegt en de oorspronkelijke bal trekt gelijk is aan de kans dat je een rode bal toevoegt en de oorspronkelijke bal trekt.
Beide situaties voldoen aan de gegevens in de vraag.
Daarnaast is het mogelijk dat ik de witte bal toevoeg en diezelfde bal trek.
Ook die situatie voldoet aan de vraag, en is pertinent anders dan de situatie waarin ik de oorspronkelijke bal trek.
De ballen zijn welliswaar niet te onderscheiden, maar als ik de oorspronkelijke bal trek is het mogelijk daarna een rode of een witte te trekken. In het geval ik de toegevoegde witte bal trek is het zeker dat ik daarna de oorspronkelijke bal trek.