Advies voor 42" Plasma.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 7.212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FaceDown schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:33:
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Op zich ziet het xbox dashboard in 1080i er mooi scherp uit. Echter als je weergave van desktops heel belangrijk vindt dan denk ik dat je beter voor een LCD kan kijken.
Ik ben niet direct op zoek naar een nieuwe tv, maar ik vroeg me meer af hoe de desktop eruit zag ivm het aansluiten van een HTPC. Dat staat denk ik hoger op mijn verlanglijstje, tv volgt daarna wel ;)

Maar jij hebt dus een Hitacht met zo'n Alis scherm (1080x1024i) gekocht voor iets van 1133,-?

Waar heb je hem eigenlijk gekocht als ik vragen mag? En hoe doet ie het met gewone analoge kabeltv en zapt hij ook lekker snel?

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 20-12-2006 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:09
FaceDown schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:33:
[...]

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Op zich ziet het xbox dashboard in 1080i er mooi scherp uit. Echter als je weergave van desktops heel belangrijk vindt dan denk ik dat je beter voor een LCD kan kijken.

Gisteren weer met verbazing naar de kleuren, het zwart en de scherpte zitten kijken van Austin Powers 3 en een stukje King Kong.
Waarom zou de weergave van desktops beter zijn met een lcd dan?
Ik ben aan t kijken voor een ander wèl hd-ready scherm, alleen om op te gamen via xbox360 en evt dvd`s kijken (waarschijnlijk ook via xbox360, misschien wel met die hd-dvd speler)

Ik game nu op n 30" lcd van Iiyama, helaas net niet hd-ready. Ik ben erg benieuwd hoe snelle games op een plasma eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:39:
[...]
Maar jij hebt dus een Hitacht met zo'n Alis scherm (1080x1024i) gekocht voor iets van 1133,-?

Waar heb je hem eigenlijk gekocht als ik vragen mag? En hoe doet ie het met gewone analoge kabeltv en zapt hij ook lekker snel?
Bij plattetv.nl en opgehaald bij hun showroom in Nijmegen. Overigens staat hij op de site voor een hogere prijs (ff onderhandelen dus).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ferry34 schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:41:
[...]

Waarom zou de weergave van desktops beter zijn met een lcd dan?
Ik ben aan t kijken voor een ander wèl hd-ready scherm, alleen om op te gamen via xbox360 en evt dvd`s kijken (waarschijnlijk ook via xbox360, misschien wel met die hd-dvd speler)

Ik game nu op n 30" lcd van Iiyama, helaas net niet hd-ready. Ik ben erg benieuwd hoe snelle games op een plasma eruit zien.
Een LCD is volgens mij ietsje scherper als het gaat om echt desktops en webpagina's lezen etc. Als je echt alleen wil gamen en tv / film kijken zou ik ZEKER voor plasma gaan, ivm betere kleuren, betere zwartwaarde, snellere reactietijd en de prijs.
Snelle games zien er echtwel VET uit. Ik heb geen xbox360 maar een gewone xbox, maar Fifa 2007 op 720p ziet er echt heel kwijl uit. Ik kan het echter alleen vergelijken met een oudere CRT en een 800x600 beamer helaas :P

Het trieste is alleen dat je zo'n ding eigenlijk nergens echt in actie kan zien. In de winkel zag het beeld er echt ook NIET uit. Brightness/contrast klopte niks van, en aangesloten op een dvd speler via een brakke scart. Toch maar gekocht afgaande op de goede reviews. Eenmaal thuisgekomen en ingesteld kwam er een plaatje uit dat vergelijkbaar was met de duurste en best ingestelde schermen daar in die winkel. :*) Misschien dat je 'm in de betere winkels wel op je xbox mag aansluiten maar dan nog moet je 'm helemaal in gaan stellen enzo.

[ Voor 21% gewijzigd door FaceDown op 20-12-2006 16:19 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik heb de Hitachi 42PD8600 nu een paar dagen staan en ik be erg onder de indruk.

Heb hem onder andere aangsloten op mijn Dreambox 7020-S
Eerst zat ie op een goede scart/scart kabel en sinds gisteren op een goede scart/component kabel
Via component heeft ie gewoon super beeld!! scart/scart iets minder.
Alleen jammer dat een hoop zenders nog in 4/3 uitzenden.

Heb nog geen xbox oid en mijn bestelde DVD/DivX/Xvid HD speler met HDMI komt pas over 3 weken binnen.

Ik ga er vanuit dat dat ook een zeer mooi beeld geeft.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Cool, ik heb hier een topic aangemaakt over deze tv: [plasma] Ervaringen Hitachi 42PD8600

Ik ben heel benieuwd wat ie met HDMI gaat doen; of het verschil met component erg groot is. Dus ik wacht je bevindingen in spanning af! Welke speler heb je precies besteld? (we kunnen misschien in mijn topic verder gaan ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 22-12-2006 10:04 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 16:24
Ik lees her en der dat op de panasonic 42pv60 er veel vervorming optreed als je een niet breedbeeld uitzending bekijkt en de tv wel op breedbeeld staat.

Wat is jullie ervaring hier mee aangezien ik deze tv eventueel wil aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:51
Dracula schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:17:
Ik lees her en der dat op de panasonic 42pv60 er veel vervorming optreed als je een niet breedbeeld uitzending bekijkt en de tv wel op breedbeeld staat.

Is dat nog heel erg relevant dan als je weet dan de publieke omroepen al heel veel 16:9 uitzenden en de commerciele midden 2007 daarmee starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dracula schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 11:17:

Alle breedbeeld tv's hebben hier last van. Er zijn wel 'truukjes' die dit aanpakken, bijv het beeld aan de zijkanten meer uitrekken dan in het midden, maar uiteindelijk vind ik het mooier om gewoon het hele beeld op te rekken. Je krijgt dan wel 'platte hoofden' maar je hebt in ieder geval niet dat vissekom-effect. In alle andere gevallen raak je beeldinformatie kwijt, bijv aan boven- en/of onderkant. De beeldkwaliteit wordt daar natuurlijk ook niet beter op.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

Smarron

The bend

Iemand ervaringen met de Philips 42PF5331.

Specs en prijs zijn zeer ok! Die zoek ik nog even op.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Dit lees ik op kieskeurig.nl
Adrie_nl: Ik heb nu 2 maanden deze plasma tv maar ik heb nu al 4:3 beeld formaat dat ingebrand is op mijn scherm, dit omdat ik hem niet altijd op breedbeeld heb staan, de inbranding is te zien als een rode gloed. inbranding bij deze schermen zou volgens de monteur algemeen bekend moeten zijn bij het publiek?? ik weet van niets, ondankt mijn 5 jarige garantie wordt mijn tv niet gemaakt en moet ik nu al na 2 maanden naar een ingebrand scherm kijken, heeft iemand van jullie ook al zo een ervaring met dit toestel reageer

KeesD: Ha Adrie, Kijk even bij Philips 42PF9946 voor mijn verhaal, soortgelijk aan het jouwe. Als je bij andere 42 inch- types van Philips zoekt op deze site, vind je soortgelijke verhalen. Het is werkelijk ongehoord hoe Philips met zijn klanten omspringt. Op aangetekende brieven wordt niet gereageerd. De verkoper wil gewoon 250 euro teruggeven op een nieuwprijs van 2500, iets meer dan een jaar geleden!!!!!! Natuurlijk niet gedaan. De oplossing is dus gewoon GEEN TV kijken!!!!!!Wat kun je hier in vredesnaam aan doen?????? Ik heb de zaak ook al overal gemeld, maar het helpt niets. Nooit meer Philips! (29-10-2006)
en
cootje79: beste mensen ik heb met vooral snelle beelden dat het beeld niet echt scherp is b.v bij voetbal.hebben jullie daar ook misschien ervaring mee of weet iemand de beste beeldinstellingen.ik heb hem nu 2 weken maar ik weet niet waar dat aan ligt.heb digitale tv en analoog heb een signaalversterker niks helpt ik hoop het et horen reageer

Pjotr197: Ik heb de tv nu 3 weken in huis en hij valt me erg tegen. Ik heb vooral tijdens voetbalwedstrijden last van onscherpe beelden en "vlekken" in het beeld. Met name het groen van het voetbalveld. Als dit het is met de Plasma TV's voel ik me behoorlijk getild eerlijk gezegd. Ik kijk via de sateliet heb de monteur er al bijgehaald maar daar is niets mis mee, dus ben ik mooi klaar mee.... (03-07-2006)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Das niet positief. Dan weer op zoek naar een andere. Schandalig trouwens hoe slecht de service is vanuit Philips. Er is wel een verbeterd model, de 42PF5531, maar ze zeggen dat veel 42" modellen slecht zijn, dan zal deze wel hetzelfde probleem houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:52
Hmm, de Philips mijden dus zo te zien. Die Hitachi spreekt me wel aan, alleen ik vind de kleur van die soundbar wat minder, waarom niet gewoon zwart Hitachi? :p

Ik was al een tijd aan het kijken naar een LCD 37/42" maar ik heb gister bij een vriendin de film 'World Trade Center' zitten kijken. Dit was op een Samsung 32R72B icm een standaard dvd speler'tje.

In de 2 uur durige film komen heel veel donkere zo niet compleet zwarte scene's voor (die 2 politie agenten liggen onder 't puin) en toen viel me op hoe slecht de zwartweergave eigenlijk is bij LCD, irriteerde me er aan en kon moeilijk naar de film kijken. Misschien met wat tweaking kan dit wel verbeterd worden.

Langzaam begint bij mij het besef te komen dat -ondanks dat het al tig keer gezegd is- (ik ben 'n erg eigenwijs type) resolutie echt niet zo gek belangrijk is, maar vooral contrast en kleurendiepte. Ik ben/was wat huiver voor 1024x768 resoluties en dergelijke, denkende dat een LCD 1920x1080 resolutie 'superieur' is.

Mijn prijsbudget ligt rond de 1000 euro. Laatst was ik in een electronica zaak waar een heel aantal samsung en sony LCD tv's opgesteld stonden, die allemaal een of andere modeshow HD kanaal op hadden staan. Ik stond zo te kijken, en 1 TV sprong er echt uit qua beeld, en wat denk? Een plasma tv..

Ander vraagje, zijn er al ervaringen van mensen met de Samsung PS-42C7H ? Op kieskeurig.nl staan er een aantal en die zijn overwegend positief. Echter als ik de pdf manuel open van Samsung is het eerste waar ze mee komen een uitgebreid verhaal over inbrand gevaren en mogelijkheden om dat te voorkomen. Vind ik wat minder :p

Qua design is de Samsung naar mijn mening een stuk mooier dan de Hitachi. De spec's zijn wel wat minder.

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

FaceDown schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:04:
Ik ben heel benieuwd wat ie met HDMI gaat doen; of het verschil met component erg groot is.
Ik heb begrepen dat HDMI eigenlijk een soort gecombineerde component en audio in één is. Ok, het is ook nog digitaal, maar er zal niet heel erg veel verschil tussen zitten, mits je nu ook al een beetje fatsoenlijke component kabel hebt. Het zijn denk ik de nuances die iets beter zullen zijn. Denk maar aan het verschil tussen optisch en coaxiaal bij het aansluiten van een DVD speler aan je receiver.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Magnolia schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:30:
Langzaam begint bij mij het besef te komen dat -ondanks dat het al tig keer gezegd is- (ik ben 'n erg eigenwijs type) resolutie echt niet zo gek belangrijk is, maar vooral contrast en kleurendiepte. Ik ben/was wat huiver voor 1024x768 resoluties en dergelijke, denkende dat een LCD 1920x1080 resolutie 'superieur' is.
Koop dan nog even niets. Gelukkig heb ik nu nog een goede BB bak, hoewel het kriebelt om zo'n Philips 'HD prepared' bak te halen om DVD's in 720P te kunnen bekijken....
Mijn mening is dat die flatscreen markt nog helemaal niet volwassen is en dat je nu de hoofdprijs betaald voor sub-optimale kwaliteit. Je moet minimaal 2x zoveel geld uitgeven om een beter beeld te krijgen dan die Philips bak. Ok, je hebt dan ook een groter beeld. Ik houdt voorlopig mijn geld even in mijn zak om te zien hoe de toestand met HD zich ontwikkeld. En dat is niet het laffe eeuwige wachten, want met breedbeeld hebben we ook 15 jaar moeten wachten voordat we er iets aan hadden. En pas in 2007 gaan de commerzo's in BB uitzenden. Geweldig, maar wanneer in HD? In 2010? Zit je dan met je dure plasma...HD prepared, maar geen hol in HD te zien. Tuurlijk kunnen we DVD's upscalen naar 720 of 1080 en da's best mooi. Wie wil hapt toe. Ik wacht heel even en ga dan lekker voor een 42" of 50" full HD die dan waarschijnlijk zo'n €1000-1500 kost. En hopelijk is er dan ook een beetje content.

Voorlopig vind ik het nét iets teveel geld om hip te doen. Ik geef het liever uit aan een dure lens voor mijn camera of een 2de body. Daar kan ik tenminste wat mee.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Magnolia schreef op zondag 24 december 2006 @ 18:30:
...

...
Lol, ik heb nu ook plasma, een Pioneer 427XA beetje boven je budget, maar ik liep met precies dezelfde dillemma rond. Ik heb bij een dealer een goede plasma demonstratie gevraagd en heb uiteindelijk plasma gekozen. Tot het moment dat ik hem aangesloten had aan mijn x360 liep ik echt met het gevoel had ik niet voor 1920x1080p lcd tv moeten kiezen? Maar toen 'ie eenmaal HD liep weer tegeven waren die zorgen eindelijk weg! _/-\o_ Het beeld is echt fantastisch! :9~ En nog geen haar op mijn kop die spijt heeft dat ik geen lcd heb gekocht. Sterker nog, ik ben blij dat ik uiteindelijk plasma heb gekozen om de wel bekende andere 3 redenen.
Star Wars 3 kijken op dit scherm is echt een genot, vooral met de begin scene heb je echt het idee dat je naar beneden gaat vallen, zo '3d' is dit scherm. Echt bizar.

Niet echt objectief meer, maar ik zou voor plasma gaan! Je krijgt er echt geen spijt van. :)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_buster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:06

b_buster

Ojajoh?

Heeft iemand ervaring met de plasma die op medionshop.nl staat? Volgens mij zijn de specs best ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

b_buster schreef op maandag 25 december 2006 @ 19:22:
Heeft iemand ervaring met de plasma die op medionshop.nl staat? Volgens mij zijn de specs best ok.
Welke precies? Ik zie er verschillende staan. Ik zou liever voor een A-merk gaan. Ik heb een Hitachi gekocht voor hetzelfde geld als de duurste Medion op die pagina. Dan is Medion altijd een verkeerde keuze lijkt me.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik wil dus een scherm kopen alleen om te gamen via xbox, misschien n dvd via xbox kijken.
Op dit moment lijkt me 720P het beste ivm snelle games. Is het waar dat ik dan een scherm moet kiezen die een resolutie heeft die het dichtst bij 1280x720 ligt?
Dus kan ik dan beter een plasma kopen die 1024x720 is, dan bijv een 1024x1080 zoals de Hitachi?

Ik zat ook te denken aan alleen een scherm, zonder tv tuner. Zoals die Dell 30inch, maar ik wil eigenlijk een iets grotere. Bovendien heeft die dell geen component-aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Ferry34 schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 13:56:
Ik wil dus een scherm kopen alleen om te gamen via xbox, misschien n dvd via xbox kijken.
Op dit moment lijkt me 720P het beste ivm snelle games. Is het waar dat ik dan een scherm moet kiezen die een resolutie heeft die het dichtst bij 1280x720 ligt?
Dus kan ik dan beter een plasma kopen die 1024x720 is, dan bijv een 1024x1080 zoals de Hitachi?

Ik zat ook te denken aan alleen een scherm, zonder tv tuner. Zoals die Dell 30inch, maar ik wil eigenlijk een iets grotere. Bovendien heeft die dell geen component-aansluiting
Die 1080 van hitachi zijn niet echte pixels, maar word bereikt door een techniek (ALIS).
Daarom denk ik dat het niet tot nauwelijks zichtbaar is als je 720P draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

TLer schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 13:21:
[...]

Die 1080 van hitachi zijn niet echte pixels, maar word bereikt door een techniek (ALIS).
Daarom denk ik dat het niet tot nauwelijks zichtbaar is als je 720P draait.
Het zijn wel echte 'pixels' maar ze worden op een andere wijze aangestuurd. Zie ook http://www.hitachi-fhp.co.jp/pdp/fhp_pdp/e-pdp-bt201.html Mits je dichtbij genoeg zit is er een verschil tussen 720 en 1080 beeldlijnen zichtbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door FaceDown op 05-01-2007 16:46 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb op dit moment besloten om toch voor plasma te gaan (ondanks mijn positieve kijk naar de Tatung V42EMGI) vanwege ik veel films kijk en vooral racespellen speel en voetbal op mijn 360. Ik wil geen enkel risico lopen wat betreft ghosting en/of zwartwaarden. Ook full HD (resolutie) is geen prioriteit meer nu ik met eigen ogen heb kunnen zien hoe 720p eruit ziet. Nu ben ik tot de volgende schermen gekomen (met daarbij een aantal punten die mij aanspreken):

LG 42PC1R
+ zeer scherp geprijsd
+ 30 watt vermogen
+ 2x HDMI
+ design (geheel persoonlijk)
€ 1099,-

LG 42PC1RR
+ 2 tuners
+ 30 watt vermogen
+ ingebouwde HDD-recorder
+ slechts € 100,- duurder dan de 1R (Een reden om de DVR van UPC digital niet te hoeven huren à € 5,- p/m extra)
+ design (net als de 1R geheel mijn smaak)
+EISA Award Best European Product of the Year 2006-2007
€ 1189,-

Hitachi PD8600
+ slechts 30cm diep incl. voet (waarschijnlijk niet ophangen)
+ helderheid 1400 cd/m²
+ positieve ervaringen @ GoT en hetzelfde panel als de PD9700
€ 1199,-

Panasonic TH42PV60E
+ helderheid 1500 cd/m²
+ 2x HDMI
+ laag verbruik, slechts 261 watt
+ zeer populair en volgens verschillende gebruikers na ruim een half jaar intensief gebruik geen inbrandproblemen waargenomen
€ 1299,-

Ik heb de TV's op de Hitachi na goed kunnen bestuderen in de BCC en de Mediamarkt (schandalige prijzen overigens, maar goed). In beide winkels zag je goed het verschil in kwaliteit t.o.v. Samsung, Philips en Sony. De LG's en de Panasonic waren in beide winkels veel scherper en mooier (afstelling?) en het zwart was veel donkerder dan de overige merken in deze prijsklasse. Kleuren sprongen eruit, niet hard, maar levensecht. Nu neig ik heel erg naar de LG met ingebouwde HDD-recorder. Onwijs handig, want ik wilde al een HDD-recorder kopen of een DVR van UPC, maar dit is natuurlijk een geweldige optie (En de meerprijs heb ik er binnen anderhalf jaar alweer uit vergeleken met UPC). Ik vind het design echt mooi (persoonlijk veel mooier dan de Hitachi en Pana), de prijs is ontzettend concurrerend en de EISA award is niet zomaar een Mickey Mouse award. De 2 tuners vind ik een leuke extra optie. Het zwart is dus nog dieper vanwege een soort folie en dat viel mij echt positief op tussen de andere TV's. De reviews op kieskeurig zijn eveneens positief. De kleine 'bugs' zijn reeds verholpen met nieuwe batches. Ik moet helaas nog ruim een maand wachten, maar mijn keuze is bijna zeker gemaakt. Het blauwe lampje van de power is ook grappig. Verslaafd aan blauw licht :P . Welke TV het van deze 4 ook wordt, ik ben ervan overtuigd dat geen enkele een miskoop zou zijn.

En nog een plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://de.lge.com/download/product/ETC/42PC1RR/42PC1RR_lrg_lge.jpg

productsheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Smarron schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 08:46:
Nu neig ik heel erg naar de LG met ingebouwde HDD-recorder. Onwijs handig, want ik wilde al een HDD-recorder kopen of een DVR van UPC, maar dit is natuurlijk een geweldige optie (En de meerprijs heb ik er binnen anderhalf jaar alweer uit vergeleken met UPC).
Ik ken het ding niet, maar ik vermoed dat het gewoon een analoge tuner is. Dat betekent dat de HDD recorder ook alleen maar zinvol is in combinatie met analoge kabeltv. Persoonlijk vind ik dat dan een desinvestering. De reden dat ik nog geen HDD recorder heb (buiten dat ik alweer 2 jaar geen drol heb opgenomen met mijn video) is dat ik TVD kijk en ook dat zou willen opnemen. Daarnaast speelt mee dat ik verwacht dat er volgend jaar ook meer aanbod komt vwb de HDD recorders met HD mogelijkheden (Dreambox 8000 bv).
Die €100 is niet veel, maar toch zonde als er over een half jaar een mooie HD-HDD-TVD recorder komt.

Voor mij (persoonlijk) is de hele situatie rondom HDD eigenlijk de reden dat ik nog heel even wacht met iets als een plasma aan te schaffen. Sowieso gaan de prijzen nog wel omlaag, maar TV uitzendingen in HD en andere content komt pas naar verwachting in de loop van dit jaar/2008.
Maar ja...ik zit in de (luxe) positie dat ik gewoon nog een goede TV heb. Over 2-3 jaar kan ik 'm economisch verantwoord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:42

sanook

_/-\o_

Over design gesproken, ik heb vandaag bij Foka in Rotterdam de Hitachi 42PD9700 gezien en die ziet er retestrak uit, hij was daar absurd laag geprijsd nl € 1899,- maar dat komt doordat het het laatste exemplaar is en ze daar gaan stoppen met Hitachi. Toen ik dus om advies vroeg omtrent de verschillen met de Pana 42PV60(0) werd er alleen maar goed over de Pana gepraat en deugde er niet veel van Hitachi, maar dat zal dus wel een gekleurd verhaal zijn vermoed ik. Er stond ook een Hitachi 42PD8600 maar die had in de rechter onderhoek een continu oplichtende 'pixel', ik wist niet dat dit bij plasma mogelijk was. Was overigens zo groot dat ik me afvraag of het niet een defect in de aansturing zou kunnen zijn, want volgens mij was het wel groter dan het formaat van 1 pixel.
De keus wordt er dus niet makkelijker op, Hitachi PD8600 is voor mij afgevallen, want vind ik net zo 'mooi/lelijk' als de Pana PV60, dan zou ik dus voor de Pana gaan. De Pana PV600 en Hitachi PD9700 zitten in een hogere prijsklasse maar daar vind ik de Hitachi zo mooi dat ik die wel zoukiezen boven de Panasonic, ondanks de goede reviews overal van de Pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

mphilipp schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 11:19:
[...]

Ik ken het ding niet, maar ik vermoed dat het gewoon een analoge tuner is. Dat betekent dat de HDD recorder ook alleen maar zinvol is in combinatie met analoge kabeltv. Persoonlijk vind ik dat dan een desinvestering. De reden dat ik nog geen HDD recorder heb (buiten dat ik alweer 2 jaar geen drol heb opgenomen met mijn video) is dat ik TVD kijk en ook dat zou willen opnemen. Daarnaast speelt mee dat ik verwacht dat er volgend jaar ook meer aanbod komt vwb de HDD recorders met HD mogelijkheden (Dreambox 8000 bv).
Die €100 is niet veel, maar toch zonde als er over een half jaar een mooie HD-HDD-TVD recorder komt.

Voor mij (persoonlijk) is de hele situatie rondom HDD eigenlijk de reden dat ik nog heel even wacht met iets als een plasma aan te schaffen. Sowieso gaan de prijzen nog wel omlaag, maar TV uitzendingen in HD en andere content komt pas naar verwachting in de loop van dit jaar/2008.
Maar ja...ik zit in de (luxe) positie dat ik gewoon nog een goede TV heb. Over 2-3 jaar kan ik 'm economisch verantwoord vervangen.
Analoog of niet, zolang UPC geen digitale uitgangen heeft op z'n kastjes blijft alles analoog. De HD (HardDisk, geen High Definition, ik weet niet of je dat bedoelde en anders heb ik het wellicht verkeerd verwoord) is vooral handig voor het opnemen van TV-programma's. Ik mis op dit moment veel uitzendingen (nieuws, actualiteiten, sport etc.) vanwege vaste verplichtingen en ik wil dat op gemak terug kunnen kijken. Films heb ik niet nodig, daarvoor heb ik uiteraard DVD (zou ook zonde zijn om zo'n TV in huis te halen en dan films van TV te kijken :). Ik doe dit dus niet voor de kwaliteit van de uitzending, maar puur om de videorecorder vaarwel te zeggen (die ik al een tijd niet meer heb wegens belabberde kwaliteit en ruimtegebrek). Een HD-recorder voor minder dan € 100,- meerprijs is wat dat betreft dan een prima investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
FaceDown schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 16:46:
[...]

Het zijn wel echte 'pixels' maar ze worden op een andere wijze aangestuurd. Zie ook http://www.hitachi-fhp.co.jp/pdp/fhp_pdp/e-pdp-bt201.html Mits je dichtbij genoeg zit is er een verschil tussen 720 en 1080 beeldlijnen zichtbaar.
Volgens mij niet. Het lijkt op een multiplex techniek. Niets mis mee en als het effect het zelfde is als echte pixels is er niets aan de hand. Maar er zitten volgens mij geen 1080 plasma cellen op een rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
even korte vergelijkingsvraag:

Panasonic TH42PV60E

Wat doet een LCD met een diagonaal van 40 / 42 inch? Hebben we het dan nog steeds over 100 watt? En hoe zit het met warmte afgifte of muren van plasma's tegenwoordig? 2 jaar terug was er nog een onderzoek dat aangaf dat door de hitte van plasma's de muur zou verkleuren.

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dat gemekker over dat stroomverbruik altijd.. als je een tv koop van 1000 / 2000 euro dan zijn die paar tientjes per jaar ook geen probleem.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 08-09 13:52
meelmark schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 13:08:
even korte vergelijkingsvraag:

Panasonic TH42PV60E

Wat doet een LCD met een diagonaal van 40 / 42 inch? Hebben we het dan nog steeds over 100 watt? En hoe zit het met warmte afgifte of muren van plasma's tegenwoordig? 2 jaar terug was er nog een onderzoek dat aangaf dat door de hitte van plasma's de muur zou verkleuren.
stroom verbruik is gebasseerd op 100% wit beeld, das het maximale gebruik. Gem. haal je tussen de 200 en 250, maar ook wel minder. Een gewone TV haalt tegen de 150... dus idd zoals hierboven, dat beetje extra stroom????? koop dat geen TV. of pak 3 spaarlampen en je hebt je extra 100+ watt er weer uit... niks aan de hand.. en ja wordt warm, maar mn muur is nog steeds sneeuw wit...

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

De Tatung V42EMGI 1080P Lcd TV heeft een verbruik van max. 260 watt. En dat is een 42" LCD. Die Panasonic plasma verbruikt dus niet meer stroom. :)

De LG 42PC1R(R) zit op 294 watt wat ik ook netjes vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 17maart
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02-2022
Uit het forum over de Samsung LCD TV's:

Voor de geinteresseerden het stroomverbruik van de le40F71 die ik heb gemeten met mijn energy monitor 3000 :
Standby 0.8-0.9 watt Dus onder de 1 watt. Erg zuinig.
Zonder energy spaarstand aan:225 watt
Energy spaarstand laag :189 watt
Energy spaarstand middel :139 watt
Energy spaarstand hoog: :108 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:10
Wij hebben hier thuis in de woonkamer een Panasonic TH42PV60E staan, aangesloten met de Samsung DCB-9401R op @Home. Nu valt de beeldkwaliteit mij een beetje tegen, en omdat ik op mijn slaapkamer het 37" model wilde plaatsen, vraag ik me af of het nog verbeterd kan worden.
Het meeste stoort mij dat ik regelmatig kartelrandjes langs vormen zie. Goed voorbeeld is het logo van Ned1 rechtsboven. Hier komen duidelijk lijntjes 'uitgestoken'.

Heb ik misschien een instelling verkeerd staan (het menu heeft niet bijster veel opties), of zou het aan de bekabeling kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Msniekers schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:29:
Wij hebben hier thuis in de woonkamer een Panasonic TH42PV60E staan, aangesloten met de Samsung DCB-9401R op @Home. Nu valt de beeldkwaliteit mij een beetje tegen, en omdat ik op mijn slaapkamer het 37" model wilde plaatsen, vraag ik me af of het nog verbeterd kan worden.
Het meeste stoort mij dat ik regelmatig kartelrandjes langs vormen zie. Goed voorbeeld is het logo van Ned1 rechtsboven. Hier komen duidelijk lijntjes 'uitgestoken'.

Heb ik misschien een instelling verkeerd staan (het menu heeft niet bijster veel opties), of zou het aan de bekabeling kunnen liggen?
Wat voor kabel heb je? SCART? Heb je een DVD speler? Sluit die eens aan rechtstreeks met een kwaliteits COMPONENT kabel? Zie je dan nog hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 13:49
Mijn ouders hebben vandaag een hitachi 42pd9700 aangeschaft. Het electronica bedrijf kwam het installeren samen met een harddisk recorder. Het vreemde vond ik alleen dat ze dit nog allemaal met elkaar aansloten dmv. scart. Ik vraag me af of component gewoon niet 10x beter kan zijn. De scart kabels zijn gewoon goedkope kabels niks speciaal. Hoeveel beter kan een component kabel het maken?

Upside down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Craytahar schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 19:38:
Mijn ouders hebben vandaag een hitachi 42pd9700 aangeschaft. Het electronica bedrijf kwam het installeren samen met een harddisk recorder. Het vreemde vond ik alleen dat ze dit nog allemaal met elkaar aansloten dmv. scart. Ik vraag me af of component gewoon niet 10x beter kan zijn. De scart kabels zijn gewoon goedkope kabels niks speciaal. Hoeveel beter kan een component kabel het maken?
Wereld van verschil. Meteen vervangen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 17:09:
[...]

Wat voor kabel heb je? SCART? Heb je een DVD speler? Sluit die eens aan rechtstreeks met een kwaliteits COMPONENT kabel? Zie je dan nog hetzelfde?
Scart inderdaad. De DVD-speler heeft enkel een scartaansluiting omdat het een oud model is, ik ga binnenkort overstappen. Ik kan dus niet met component testen.
Maar ik heb de digitale ontvanger eens op een CRT-tv aangesloten, en zie daar ook de kartelrandjes. Dus ik denk dat het óf aan de ontvanger ligt, óf aan de coax-bekabeling in huis, maar niet aan de Panasonic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Msniekers schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:08:
[...]

Scart inderdaad. De DVD-speler heeft enkel een scartaansluiting omdat het een oud model is, ik ga binnenkort overstappen. Ik kan dus niet met component testen.
Maar ik heb de digitale ontvanger eens op een CRT-tv aangesloten, en zie daar ook de kartelrandjes. Dus ik denk dat het óf aan de ontvanger ligt, óf aan de coax-bekabeling in huis, maar niet aan de Panasonic :)
1 tip: koop als de wiedeweerga een dvd speler (merkloos) met component en voor 10 euro een 5 polige component/audio kabel. Kost 10 euro inc verzending vanaf ebay, in Nederland ben je minstens 15/18 euro kwijt. Koop een goedkope kabel: elke component kabel is goed, het is allemal 75 ohm afgeschermd. En je zult zien dat de beeldkwaliteit prima is van de dvd speler, daar moet digitale TV ongeveer gelijk aan zijn ( BBC/ZDF etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Ik was al van plan om een goede dvd-speler te kopen met component en HDMI uitgangen. Ik weet alleen nog niet welke, waarschijnlijk een Sony. Dus bij componentkabels is er niet veel verschil in kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Beeld van component tov RGB scart is alleen beter als er een progressive signaal wordt doorgegeven, anders doen ze niet of nauwelijks voor elkaar onder. Aangezien het beeld op een DVD volgens mij altijd interlaced is en een tv vaak een net zo goede scaler aan boord heeft als een gewone (niet een hele goede) DVD speler, maakt het volgens mij weinig uit of je een DVD speler via RGB of component aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Msniekers schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:30:
Ik was al van plan om een goede dvd-speler te kopen met component en HDMI uitgangen. Ik weet alleen nog niet welke, waarschijnlijk een Sony. Dus bij componentkabels is er niet veel verschil in kwaliteit?
ik heb een el cheapo dvd speler ( 2 jaar oud, was toen 90 euro nu dus 40 euro ) en heb hem toen met RGB SCART en component aangesloten. Component was beter beeld. Ik had toen ook een Pioneer DVD speler van 300 euro erbij gekocht om te vergelijken en na intensief testen zat er geen enkel verschil in beeldkwaliteit tussen de 300 euro pioneer en 90 euro eltax dvd speler. Pioneer ging dus retour naar de MM. Ook bij kabels zit heeeeel weinig verschil, Monster kabels zijn echt niet beter maar wel 8 keer zo duur. Ik heb zelf deze kabel gekocht van 1 meter, lekker kort met audio erbij voor 10 euro inc. verzending vanuit de UK --> link
Als je twijfelt over kabels dan kun je het beste een cheapass kopen en een dure en met de winkel afspreken dat je een terug mag brengen. Maar het is lastig om goedkope cheapass component kabels te vinden in Nederland: ze vragen er minstens 20 euro voor bij een BCC/Mediamarkt etc. Ik zag er wel een voor 10 euro bij de Makro.
Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:31:
Beeld van component tov RGB scart is alleen als er een progressive signaal wordt doorgegeven, anders doen ze niet of nauwelijks voor elkaar onder. Aangezien het beeld op een DVD volgens mij altijd interlaced is en een tv vaak een net zo goede scaler aan boord heeft als een gewone (niet een hele goede) DVD speler, maakt het volgens mij weinig uit of je een DVD speler via RGB of component aansluit.
maar waarom worden er dan progressive scan dvd players verkocht? Mijn Eltax dvd speler heeft geen progressive scan en de pioneer had dat wel. Ik heb altijd begrepen dat de plasma het progressive beeld weergeeft maar weet het niet 100% zeker.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:45:

Ik heb zelf deze kabel gekocht van 1 meter, lekker kort met audio erbij voor 10 euro inc. verzending vanuit de UK --> link
Als je twijfelt over kabels dan kun je het beste een cheapass kopen en een dure en met de winkel afspreken dat je een terug mag brengen. Maar het is lastig om goedkope cheapass component kabels te vinden in Nederland: ze vragen er minstens 20 euro voor bij een BCC/Mediamarkt etc. Ik zag er wel een voor 10 euro bij de Makro.
Bedankt voor de link. Die moet ik maar eens bestellen dan, als ik een nieuwe dvd-speler heb. Of heeft HDMI nog de voorkeur boven component (prijsverschil even buiten beschouwing gelaten) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Aangezien het beeld op een DVD volgens mij altijd interlaced is en een tv vaak een net zo goede scaler aan boord heeft als een gewone (niet een hele goede) DVD speler, maakt het volgens mij weinig uit of je een DVD speler via RGB of component aansluit.
Een DVD bevat non-interlaced materiaal. Mijn speler (Pioneer 757 geloof ik, ben niet zo goed meer in typenummers) kan over component een progressive signaal uitpoepen. Alleen kunnen gewone TV's daar doorgaans niet mee overweg. Een handvol kan dat wél, de meeste (alle?) flatscreens ook.

En inderdaad: RGB vs Component maakt alleen (veel) verschil als er progressive over komt. Het is in wezen ook hetzelfde. R, G en B komen apart over de lijntjes. Het verschil zit 'm in hoe en waar het helderheidsignaal overheen gaat. Ik meen bij RGB dat het over de groene lijn gaat en bij component over rood en blauw of over alle lijntjes. Zoiets is het. En blijkbaar is RGB niet geschikt om progressive over te doen want technisch gezien is het signaal niet beter/slechter van de een of de ander.

[ Voor 27% gewijzigd door mphilipp op 07-01-2007 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 00:45:
maar waarom worden er dan progressive scan dvd players verkocht? Mijn Eltax dvd speler heeft geen progressive scan en de pioneer had dat wel. Ik heb altijd begrepen dat de plasma het progressive beeld weergeeft maar weet het niet 100% zeker.
Plasma (muv ALIS schermen) en LCD kunnen alleen progressive beeld weergeven. Dus als er een interlaced beeld binnenkomt dan maken ze er eerst een progressive beeld van voordat ze het weergeven. Op een DVD is het beeld interlaced opgeslagen (ook volgens artikel dat ik zo noem), dus je zou zeggen laat het beeld progressive maken door het apparaat dat het het beste kan, dus degene met de beste scaler aan boord. Dat kan dus de DVD speler zijn, maar ook de TV. Toen ik net echter zocht naar een bron waar staat dat DVD interlaced materiaal bevat, kwam ik dit artikel tegen:

DVD Benchmark: Part 5 - Progressive Scan DVD

En daar staat het hele verhaal uitgelegd en het is allemaal nog wat complexer en genuanceerder dan ik dacht. Dus ik zou zeggen, lees dat artikel en je weet waarom er DVD spelers zijn met een progressive output en wanneer het wel en geen zin heeft (en daarvoor geldt eigenlijk nog wel, als je TV beter kan interlacen dan je DVD speler, dan heb je geen DVD met progressive nodig, maar de DVD speler wint itt wat ik dacht meestal van de TV).

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-01-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:42

sanook

_/-\o_

Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 09:57:
[...]

Plasma (muv ALIS schermen) en LCD kunnen alleen progressive beeld weergeven. Dus als er een interlaced beeld binnenkomt dan maken ze er eerst een progressive beeld van voordat ze het weergeven. Op een DVD is het beeld interlaced opgeslagen (ook volgens artikel dat ik zo noem), dus je zou zeggen laat het beeld progressive maken door het apparaat dat het het beste kan, dus degene met de beste scaler aan boord. Dat kan dus de DVD speler zijn, maar ook de TV. Toen ik net echter zocht naar een bron waar staat dat DVD interlaced materiaal bevat, kwam ik dit artikel tegen:

En daar staat het hele verhaal uitgelegd en het is allemaal nog wat complexer en genuanceerder dan ik dacht. Dus ik zou zeggen, lees dat artikel en je weet waarom er DVD spelers zijn met een progressive output en wanneer het wel en geen zin heeft (en daarvoor geldt eigenlijk nog wel, als je TV beter kan interlacen dan je DVD speler, dan heb je geen DVD met progressive nodig, maar de DVD speler wint itt wat ik dacht meestal van de TV).
En hoe zit het dan met een ALIS scherm (Hitachi) ? Kan die geen progressive beeld weergeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

hvangent schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:54:
En hoe zit het dan met een ALIS scherm (Hitachi) ? Kan die geen progressive beeld weergeven ?
Vraag ik me ook af. Lijkt mij dat je een ALIS scherm het beste kunt voeden met een interlaced beeld, maar wellicht kan hij bepaalde resoluties ook progressive weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

hvangent schreef op zondag 07 januari 2007 @ 10:54:
[...]

Een alis scherm geeft gewoon progressive weer. Zelfs 1080i wordt gedeinterlaced zoals bij alle LCD's en plasma's.
De techniek van alis wordt vaak met interlacing vergeleken, maar heeft er in feite niets mee te maken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ok, dan zal ik daardoor wel in de war zijn geweest. Maar waarom zeggen ze dan bij de resolutie 1080i en niet 1080p? Heb je misschien ook een goede bron waar het in staat?

Want als ik hier bv kijk:

http://www.hitachi.ca/App...html&path=jsp/hcl/hcl/en/
In fact, ALiS is the only plasma technology that displays 1080i HDTV programming without vertical scaling—a line-for-line match with the viewable centre 1,024 lines of the HD signal.
Dan lees ik daar ook in dat het beeld ook interlaced wordt weergegeven.

En ook als ik dit lees:

http://www.hidefster.com/glossary/
Alis is a new type of HDTV plasma flat panel specificly designed to excel at displaying 1080 interlaced content or 1080i. Alis allows for extended life of your plasma flat panel while delivering great digital picture. ALiS stands for, Alternate Lighting of Surfaces. Predating plasma television models, illuminate every pixel permanently. ALIS plasma tv's, employ a new system of alternate pixel illumination by illuminating alternating rows of pixels. ALIS technology allows the amount of pixels being illuminated at one time to be cut in half. This drasticly reduces power consumption.
Dan krijg ik het idee dat Alis wel degelijk interlaced werkt.

[ Voor 93% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-01-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:15:
Ok, dan zal ik daardoor wel in de war zijn geweest. Maar waarom zeggen ze dan bij de resolutie 1080i en niet 1080p? Heb je misschien ook een goede bron waar het in staat?
Omdat de tv alleen 1080i signalen kan verwerken. Echter alle LCD's en plasma geven alleen hele frames weer (dus geen 'halve' frames zoals CRT tv's met geinterlaced beeld). Daarvoor deinterlacen ze het beeld, waarbij ze gebruik maken van echte beeldinformatie; er worden dus geen beeldlijnen / pixels 'bijverzonnen'. Hiermee komen ze tot 24 beelden per seconde, wat uiteindelijk dus exact hetzelfde is als 1080p beeld.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:15:

[...]

Dan lees ik daar ook in dat het beeld ook interlaced wordt weergegeven.
Nee dat staat er niet. Er staat dat het alis scherm de 1080 beeldlijnen 1 op 1 kan weergeven. Andere tv's met bijvoorbeeld een verticale resolutie van 768 of 1024 moeten er lijnen bij gaan verzinnen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FaceDown schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:23:
Omdat de tv alleen 1080i signalen kan verwerken. Echter alle LCD's en plasma geven alleen hele frames weer (dus geen 'halve' frames zoals CRT tv's met geinterlaced beeld). Daarvoor deinterlacen ze het beeld, waarbij ze gebruik maken van echte beeldinformatie; er worden dus geen beeldlijnen / pixels 'bijverzonnen'. Hiermee komen ze tot 24 beelden per seconde, wat uiteindelijk dus exact hetzelfde is als 1080p beeld.
Volgens mij is Alis dus de uitzondering. Het is inderdaad zo dat normaalgesproken een LCD of Plasma beeld progressive weergeeft (zeg ik ook eerder in mijn posts hier), maar ik dacht echt dat Alis een uitzondering is en ook als ik naar de teksten over Alis schermen kijk (is helaas weinig over te vinden) dan krijg ik het idee dat Alis interlaced werkt.
Nee dat staat er niet. Er staat dat het alis scherm de 1080 beeldlijnen 1 op 1 kan weergeven. Andere tv's met bijvoorbeeld een verticale resolutie van 768 of 1024 moeten er lijnen bij gaan verzinnen.
Er staat dat het de enige is die een 1080i signaal kan weergeven zoals het binnenkomt. Er bestaan wel degelijk normale plasmaschermen met een 1080p resolutie, dus daar wordt niet op gewezen. Verder zeggen ze ook dat het de enige techniek is waarmee het mogelijk is. Dat klopt ook, want een normale plasma doet alleen progressive.

En ook als je naar de afkorting Alis kijk, de A staat voor alternate, ofwel afwisselend, en zo wordt het ook op hidefster uitgelegd. In tegenstelling tot traditionele schermen, die elke pixel continu belichten, doet Alis het anders en belicht die de rijen met pixels afwisselend.

Ik kom dus alleen maar bronnen tegen waaruit af te leiden is dat Alis interlaced werkt en dat lijkt me ook het meest logische gezien de naamgeving. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar dan moet je natuurlijk wel wat bronnen geven. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-01-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:26
ik heb lang nie alles gelezen zie dit nu voor het eerst voorbij komen :p
Maar lcd is toch een stuk beter dan plasma, en plasma werkt volgens mij met allemaal kleine lampjes dat heeft super veel energie nodig dat zij een leraar tegen mij. En hij zij ook dat als je bv vaak naar een zelfde zender kijkt bv rtl5 dat dan uiteindelijk die rtl5 niet meer weg gaat, en voortaan op je scherm blijft staan ook als je naar een andere zender gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik denk dat je toch maar eens wat meer moet gaan inlezen in plasma vs lcd discussies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Focus
  • Laatst online: 02-07 09:33
En zijn leraar ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:25:
[...]

Volgens mij is Alis dus de uitzondering. Het is inderdaad zo dat normaalgesproken een LCD of Plasma beeld progressive weergeeft (zeg ik ook eerder in mijn posts hier), maar ik dacht echt dat Alis een uitzondering is en ook als ik naar de teksten over Alis schermen kijk (is helaas weinig over te vinden) dan krijg ik het idee dat Alis interlaced werkt.
http://www.hitachidigital...45742e98fa1aa993cf66488c8

Hier staat weer dat het 'somewhat similar to interlaced-scanning on a CRT-type TV' is. Dus ik ben er nog niet uit... Het beeld wat er uiteindelijk wordt weergegeven wordt wel altijd een soort van interlaced plaatje inderdaad.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Misschien is het verschil dat bij interlaced beelden de halve beelden elkaar met geljke snelheid opvolgen en dat bij Alis het je twee keer heel snel achter elkaar een half beeld hebt dan even pauze en weer heel snel twee halve beelden? Weet niet in hoeverre je bij plasma een na-ijl effect (net zoals bij CRT) kunt hebben, als je de stroom van een pixel afhaalt. Volgens mij zou een plasma scherm erg snel moeten uitdoven, aangezien ze geen ghosting kennen, maar een CRT dooft ook niet snel uit en die kent ook geen ghosting. Ik raak in de war! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whiplash1990 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:28:
ik heb lang nie alles gelezen zie dit nu voor het eerst voorbij komen :p
Maar lcd is toch een stuk beter dan plasma, en plasma werkt volgens mij met allemaal kleine lampjes dat heeft super veel energie nodig dat zij een leraar tegen mij. En hij zij ook dat als je bv vaak naar een zelfde zender kijkt bv rtl5 dat dan uiteindelijk die rtl5 niet meer weg gaat, en voortaan op je scherm blijft staan ook als je naar een andere zender gaat.
/me Don't Feed The Trolls...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 09:57:
[...]

Toen ik net echter zocht naar een bron waar staat dat DVD interlaced materiaal bevat, kwam ik dit artikel tegen:

Als ik dat plaatje zie van de bewegende tomaat in dat artikel, dan herken ik de lijntjes die je ziet op het moment dat ie beweegt. Dit zijn dezelfde lijntjes die ik zie bij bijvoorbeeld het logo van Ned1 op onze Pana 42PV60, aangesloten middels scart op een Samsung 9401 decoder (ook al op de vorige pagina van dit topic vermeld).
Als ik het nou goed begrijp zie ik deze lijnen omdat het binnenkomende signaal interlaced is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Laatst online: 22:20
Wel leuk om de discussie te lezen over interlacing, maar interlacing is bij voorbaat toch niet slecht? :? ik zou altijd 1080i verkiezen als bron boven 720p. Meer lijnen is meer scherpte toch, ik weet wel dat je bij snelle beelden interlaced artifecten kan krijgen, maar ligt dit over het algemeen niet aan de scaler ipv de bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Msniekers schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:43:
[...]

Als ik dat plaatje zie van de bewegende tomaat in dat artikel, dan herken ik de lijntjes die je ziet op het moment dat ie beweegt. Dit zijn dezelfde lijntjes die ik zie bij bijvoorbeeld het logo van Ned1 op onze Pana 42PV60, aangesloten middels scart op een Samsung 9401 decoder (ook al op de vorige pagina van dit topic vermeld).
Als ik het nou goed begrijp zie ik deze lijnen omdat het binnenkomende signaal interlaced is?
Interlaced zou je niet moeten merken bij een stilstaand logo, alleen bij bewegende beelden heb je er "last" van. Dus dat komt niet daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Beeld van component tov RGB scart is alleen beter als er een progressive signaal wordt doorgegeven, anders doen ze niet of nauwelijks voor elkaar onder. Aangezien het beeld op een DVD volgens mij altijd interlaced is en een tv vaak een net zo goede scaler aan boord heeft als een gewone (niet een hele goede) DVD speler, maakt het volgens mij weinig uit of je een DVD speler via RGB of component aansluit.
Terwijl hier toch staat dat component echt beter is dan RGB of S-video, echt niet alleen bij progressive signaal.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

SeatRider schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:55:
Terwijl hier toch staat dat component echt beter is dan RGB of S-video, echt niet alleen bij progressive signaal.
Er staat dat het beter is dan composiet en S-video, iets dat ik nooit ontkend heb. Er staat niets over beter of slechter dan RGB. Er zijn op GoT meerdere topics over, en volgens mij is de conclusie elke keer dat het weinig uitmaakt. Zowel RGB als Component maken gebruik van 3 gescheiden kanalen, alleen de codering is anders. Volgens mij is het zelfs zo dat bij interlaced RGB iets beter is.

Overigens zijn er wel apparaten die met RGB progressive werken, maar dat is niet echt een algemeen geaccepteerde standaard.

[ Voor 8% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-01-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op zondag 07 januari 2007 @ 13:55:
[...]

Ik heb mijn DVD speler uitvoerig gestest met component en scart. component is imo echt beter dan scart op een plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:02:
Ik heb mijn DVD speler uitvoerig gestest met component en scart. component is imo echt beter dan scart op een plasma.
RGB scart met een goede (dat betekent niet duur overigens) afgeschermde kabel? In dat geval kan ik me niet voorstellen dat het komt doordat het RGB of component is, maar eerder doordat je DVD speler een betere scaler aan boord heeft dan je tv. Gezien dat artikel dat ik eerder postte is dat niet zo vreemd, aangezien een DVD speler het meestal wint van een TV (zelfs jouw cheap-ass (toch?) dvd speler ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:25:
[...]

[...]

Er staat dat het de enige is die een 1080i signaal kan weergeven zoals het binnenkomt. Er bestaan wel degelijk normale plasmaschermen met een 1080p resolutie, dus daar wordt niet op gewezen. Verder zeggen ze ook dat het de enige techniek is waarmee het mogelijk is. Dat klopt ook, want een normale plasma doet alleen progressive.

En ook als je naar de afkorting Alis kijk, de A staat voor alternate, ofwel afwisselend, en zo wordt het ook op hidefster uitgelegd. In tegenstelling tot traditionele schermen, die elke pixel continu belichten, doet Alis het anders en belicht die de rijen met pixels afwisselend.

Ik kom dus alleen maar bronnen tegen waaruit af te leiden is dat Alis interlaced werkt en dat lijkt me ook het meest logische gezien de naamgeving. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, maar dan moet je natuurlijk wel wat bronnen geven. :)
Dat klopt hoor, die alis geven het beeld altijd interlaced weer. Ik zag deze week een artikel met de uitleg hierover. Oh ja, volgens mij was het op wikipedia en daar zag je duidelijk de interlacedschema's.
Is verder niet erg toch, als het maar mooi kijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:09:
[...]

RGB scart met een goede (dat betekent niet duur overigens) afgeschermde kabel? In dat geval kan ik me niet voorstellen dat het komt doordat het RGB of component is, maar eerder doordat je DVD speler een betere scaler aan boord heeft dan je tv. Gezien dat artikel dat ik eerder postte is dat niet zo vreemd, aangezien een DVD speler het meestal wint van een TV (zelfs jou cheap-ass (toch?) dvd speler ;) ).
Maar ik heb dus een component DVD speler die geen progressive scan heeft! Ik heb destijds de pioneer met PS en de cheapass zonder PS maar met component getest. Mijn conclusie was dat RGB SCART slechter beeld gaf en dat er geen verschil was tussen de Pioneer en de cheapass voor wat betreft component. Hoe zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ferry34 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:39:
Dat klopt hoor, die alis geven het beeld altijd interlaced weer. Ik zag deze week een artikel met de uitleg hierover. Oh ja, volgens mij was het op wikipedia en daar zag je duidelijk de interlacedschema's.
Is verder niet erg toch, als het maar mooi kijken is.
Zeg ook niet dat het erg is, vroeg me alleen af of een Alis scherm ook progressive kan weergeven. Kan me voorstellen dat hij het op 512x1080 wel kan. Verder zal het beeld bij een progressive signaal wellicht minder mooi zijn, omdat er nu ineens een vertaalslag naar interlaced gemaakt moet worden. Maar goed, je kunt er heel veel over lullen. Het makkelijkste is gewoon in de winkel kijken hoe hij het doet als er verschillende bronnen (die jij wilt gaan gebruiken natuurljk) zijn aangesloten.
Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:46:
Maar ik heb dus een component DVD speler die geen progressive scan heeft! Ik heb destijds de pioneer met PS en de cheapass zonder PS maar met component getest. Mijn conclusie was dat RGB SCART slechter beeld gaf en dat er geen verschil was tussen de Pioneer en de cheapass voor wat betreft component. Hoe zou dat kunnen?
Geen idee, maar wat ik van de techniek weet (wat overigens niet zoveel is, alleen de dingen die ik op GoT lees en soms wat googelen) zou er niet of nauwelijks verschil tussen RGB en Component moeten (of mogen) zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-01-2007 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:46:
[...]

Wel of geen progressive scan maakt niet uit op plasma / lcd omdat die schermen het beeld toch per definitie progressive weergeven (de Alis uitgezonderd dus uitgaande dat bovenstaande posts kloppen).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Smarron schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 08:46:
Ik heb op dit moment besloten om toch voor plasma te gaan (ondanks mijn positieve kijk naar de Tatung V42EMGI) vanwege ik veel films kijk en vooral racespellen speel en voetbal op mijn 360. Ik wil geen enkel risico lopen wat betreft ghosting en/of zwartwaarden. Ook full HD (resolutie) is geen prioriteit meer nu ik met eigen ogen heb kunnen zien hoe 720p eruit ziet. Nu ben ik tot de volgende schermen gekomen (met daarbij een aantal punten die mij aanspreken):

LG 42PC1R
+ zeer scherp geprijsd
+ 30 watt vermogen
+ 2x HDMI
+ design (geheel persoonlijk)
€ 1099,-

LG 42PC1RR
+ 2 tuners
+ 30 watt vermogen
+ ingebouwde HDD-recorder
+ slechts € 100,- duurder dan de 1R (Een reden om de DVR van UPC digital niet te hoeven huren à € 5,- p/m extra)
+ design (net als de 1R geheel mijn smaak)
+EISA Award Best European Product of the Year 2006-2007
€ 1189,-

Hitachi PD8600
+ slechts 30cm diep incl. voet (waarschijnlijk niet ophangen)
+ helderheid 1400 cd/m²
+ positieve ervaringen @ GoT en hetzelfde panel als de PD9700
€ 1199,-

Panasonic TH42PV60E
+ helderheid 1500 cd/m²
+ 2x HDMI
+ zeer populair en volgens verschillende gebruikers na ruim een half jaar intensief gebruik geen inbrandproblemen waargenomen
€ 1299,-

Ik heb de TV's op de Hitachi na goed kunnen bestuderen in de BCC en de Mediamarkt (schandalige prijzen overigens, maar goed). In beide winkels zag je goed het verschil in kwaliteit t.o.v. Samsung, Philips en Sony. De LG's en de Panasonic waren in beide winkels veel scherper en mooier (afstelling?) en het zwart was veel donkerder dan de overige merken in deze prijsklasse. Kleuren sprongen eruit, niet hard, maar levensecht. Nu neig ik heel erg naar de LG met ingebouwde HDD-recorder. Onwijs handig, want ik wilde al een HDD-recorder kopen of een DVR van UPC, maar dit is natuurlijk een geweldige optie (En de meerprijs heb ik er binnen anderhalf jaar alweer uit vergeleken met UPC). Ik vind het design echt mooi (persoonlijk veel mooier dan de Hitachi en Pana), de prijs is ontzettend concurrerend en de EISA award is niet zomaar een Mickey Mouse award. De 2 tuners vind ik een leuke extra optie. Het zwart is dus nog dieper vanwege een soort folie en dat viel mij echt positief op tussen de andere TV's. De reviews op kieskeurig zijn eveneens positief. De kleine 'bugs' zijn reeds verholpen met nieuwe batches. Ik moet helaas nog ruim een maand wachten, maar mijn keuze is bijna zeker gemaakt. Het blauwe lampje van de power is ook grappig. Verslaafd aan blauw licht :P . Welke TV het van deze 4 ook wordt, ik ben ervan overtuigd dat geen enkele een miskoop zou zijn.

En nog een plaatje.

[afbeelding]

productsheet
Nou, ik heb gekozen voor de LG. Maandag ga ik hem ophalen en zal ik mijn bevindingen posten. Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

FaceDown schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:51:
[...]
Wel of geen progressive scan maakt niet uit op plasma / lcd omdat die schermen het beeld toch per definitie progressive weergeven
tuurlijk wel. Als je DVD speler een interlaced beeld eruit poept (wat progressive van DVD komt) gaat jouw flatscreen er weer 'progressive' van maken. Kan nooit hetzelfde zijn als 'native' progressive direct uit je speler. Lijkt me een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mphilipp schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 13:50:
[...]

tuurlijk wel. Als je DVD speler een interlaced beeld eruit poept (wat progressive van DVD komt) gaat jouw flatscreen er weer 'progressive' van maken. Kan nooit hetzelfde zijn als 'native' progressive direct uit je speler. Lijkt me een groot verschil.
Beeld staat interlaced op DVD. Overigens wordt er bij deinterlacen geen beeld bijverzonnen maar wordt er altijd gebruik gemaakt van originele beeldinformatie waardoor je geen artifacts krijgt.

Zie ook http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.8

en

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.40
There's enormous confusion about whether DVD video is progressive or interlaced. Here's the one true answer: Progressive-source video (such as from film) is usually encoded on DVD as interlaced field pairs that can be reinterleaved by a progressive player to recreate the original progressive video.
Of je speler of je tv nou aan het deinterlacen slaat, maakt natuurlijk geen hol uit.

[ Voor 31% gewijzigd door FaceDown op 13-01-2007 14:19 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

In principe klopt die opmerking wel, ik maak hem ook vaak, maar het is wel iets genuanceerder. Voor een goed verhaal hierover verwijs ik naar:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:15
Standaard 4:3 beeld uitzendingen zijn die goed te bekijken op een panna 37pv60(0)?
Welk beeldformaat kun je dan het beste nemen, mijn philips breedbeeld vult het beeld automatisch.
Doet de panna dit ook???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 08-09 13:52
robert22nh schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:44:
Standaard 4:3 beeld uitzendingen zijn die goed te bekijken op een panna 37pv60(0)?
Welk beeldformaat kun je dan het beste nemen, mijn philips breedbeeld vult het beeld automatisch.
Doet de panna dit ook???
ja ;)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:57:
In principe klopt die opmerking wel, ik maak hem ook vaak, maar het is wel iets genuanceerder. Voor een goed verhaal hierover verwijs ik naar:

Pffff...als je er zo'n studie van moet maken, kijk ik liever eerst zelf even of ik het al dan niet zie. Misschien is het de leeftijd, maar ik heb geen zin meer om dat soort ellende te gaan zitten lezen. Ik krijg dan altijd het idee dat ik met een vergrootglas 5cm van het scherm moet gaan kijken om het verschil te zien. Ik wil een film kijken, geen cursus de-interlacing volgen... </rant>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 13 januari 2007 @ 16:57:

Ik heb het gedeeltelijk gelezen. Interessant artikel trouwens. Er staat onder andere dat deinterlacers in TV vaak slechter zijn dan in progressive spelers. Echter wordt in plasma's / LCD's tegenwoordig wel gebruik gemaakt van 2:3 pulldown. Daarnaast heeft met het over het analoog versturen van signaal naar de TV, die het vervolgens weer om moet zetten naar digitaal om het te kunnen deinterlacen. Bij gebruikmaking van een HDMI aansluiting is dat natuurlijk niet zo.
Ook een goede opmerking in het artikel; de verschillen zijn doorgaans marginaal en als je niet precies weet waar je op moet letten, zul je niet eens verschillen waar kunnen nemen.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste