Wat geeft beter geluid: CD of plaat?

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 42.310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5907

Anoniem: 14038 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:11:
[...]

Daar ga je al. De vraagstelling is wat beter geluid geeft. Jij interpreteert dat als zijnde beleving. Anderen hier interpreteren het als wetenschappelijk. Mijn opvatting en volgens mij deel ik die met anderen is dat het afhangt van je interpretatie. Maar daarbij wil ik ook toevoegen dat het al dan niet een toegevoegde waarde heeft dat je beide opvatting kan mengen omdat ze elkaar kunnen beinvloeden. (Onbewust vaak.)
Nu kan ik je niet volgen. Wat jij hier nu zegt - zo lees ik het tenminste - is dat de kwaliteit van het geluid afhankelijk is van hoe je de vraag interpreteert?
Het is mij nu wel duidelijk dat puur getalsmatig de cd beter is dan een lp, maar dat neemt niet weg dat mijn gehoor, om wat voor reden dan ook, liever naar een lp blijft luisteren.
Is dan het doel van opname zo dicht mogelijk bij het echte geluid te komen alsof je zelf in het publiek van de zaal zat of wil je een opname horen alsof je een van de spelers was?
Het eerste geval is een typisch audiofiele (technische) benadering en de tweede een meer artistieke (belevings) benadering.
Ik wil het horen also ik een van de luisteraars was, en dat is volgens mij dus niet technisch maar juist belevings, ik zou niet willen horen wat een speler zou horen, omdat die volgens mij 90% hoort van wat hij/zij doet, en 10% van wat er omheen gebeurt, dus waarschijnlijk hoort hij/zij het geheel veel minder dan een luisteraar in de zaal. Maar weer, dat denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 01:50:
[...]
Nu kan ik je niet volgen. Wat jij hier nu zegt - zo lees ik het tenminste - is dat de kwaliteit van het geluid afhankelijk is van hoe je de vraag interpreteert?
Het is mij nu wel duidelijk dat puur getalsmatig de cd beter is dan een lp, maar dat neemt niet weg dat mijn gehoor, om wat voor reden dan ook, liever naar een lp blijft luisteren.
Not sure if troll, het lijkt mij duidelijk wat er bedoeld wordt.
Toch nog een poging om het voor je duidelijk te maken:
Het gaat TS erom wat 'beter' geluid geeft. Wat 'beter' geluid betekent is voor meerdere interpretaties vatbaar:
- de ervaringsbenadering of belevingsbenadering: wat klinkt het beste, waar luister je het liefst naar en is dus zuiver subjectief
- de kwaliteitsbenadering: wat is het medium wat het geluid produceert wat zo goed mogelijk het origineel benadert, dit is dus prima meetbaar en objectief.

Als het gaat om ervaring of beleving gaat kan het prima zijn dat een LP voor iemand/jou het meeste plezier geeft. Onafhankelijk van of een CD nu beter het origineel zou kunnen benaderen. Dit is niet meetbaar want het is een kwestie van smaak en dus verschillend van persoon tot persoon. En het is prima als LP's je smaak zijn, net zoals het prima is dat mensen een CD mooier vinden klinken. Dat kan zelfs verschillen per opname/genre wat je prefereert :)

Als het gaat om de meest zuivere reproductie van het origineel dan is de CD de onbetwiste winnaar, wat te staven is aan de hand van talrijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen en bewijzen. Wat de LP kan, kan de CD nog beter.
Ik weet dat ik me nu wellicht op glad ijs ga begeven, maar toch: ik ben er vrij zeker van dat als je een LP opneemt en overzet op CD (dus met alle imperfecties van het afspelen van de LP, en het opnemen en afspelen van de CD) je het verschil niet zult horen tussen de originele LP en de kopie ervan op CD :) Ofwel: de techniek achter de CD is zo goed dat deze transparant zal zijn voor de verstoringen die optreden bij het afspelen van een LP 8)

Daar de TS vooralsnog nergens expliciet vermeld heeft wat hij bedoeld heeft met 'beter' geluid is het dus niet mogelijk daar een eenduidig antwoord op te geven.
Echter: de eerste (belevingsbenadering) is een zuiver subjectieve aangelegenheid en daarover valt dus niet te discussieren omdat het een persoonlijke voorkeur is. De enige andere mogelijkheid tot objectieve vergelijk is dan de kwaliteitsbenadering, waarvan de conclusie is dat de CD het origineel beter kan benaderen.

Iedereen blij nu? :X :+

[ Voor 10% gewijzigd door Thedr op 12-06-2013 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thedr schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 02:06:
[...]

Not sure if troll, het lijkt mij duidelijk wat er bedoeld wordt.
Toch nog een poging om het voor je duidelijk te maken:
Het gaat TS erom wat 'beter' geluid geeft. Wat 'beter' geluid betekent is voor meerdere interpretaties vatbaar:
- de ervaringsbenadering of belevingsbenadering: wat klinkt het beste, waar luister je het liefst naar en is dus zuiver subjectief
- de kwaliteitsbenadering: wat is het medium wat het geluid produceert wat zo goed mogelijk het origineel benadert, dit is dus prima meetbaar en objectief.

Als het gaat om ervaring of beleving gaat kan het prima zijn dat een LP voor iemand/jou het meeste plezier geeft. Onafhankelijk van of een CD nu beter het origineel zou kunnen benaderen. Dit is niet meetbaar want het is een kwestie van smaak en dus verschillend van persoon tot persoon. En het is prima als LP's je smaak zijn, net zoals het prima is dat mensen een CD mooier vinden klinken. Dat kan zelfs verschillen per opname/genre wat je prefereert :)

Als het gaat om de meest zuivere reproductie van het origineel dan is de CD de onbetwiste winnaar, wat te staven is aan de hand van talrijke wetenschappelijke onderzoeken, artikelen en bewijzen.

Daar de TS vooralsnog nergens expliciet vermeld heeft wat hij bedoeld heeft met 'beter' geluid is het dus niet mogelijk daar een eenduidig antwoord op te geven.
Echter: de eerste (belevingsbenadering) is een zuiver subjectieve aangelegenheid en daarover valt dus niet te discussieren omdat het een persoonlijke voorkeur is. De enige andere mogelijkheid tot objectieve vergelijk is dan de kwaliteitsbenadering, waarvan de conclusie is dat de CD het origineel beter kan benaderen.

Iedereen blij nu? :X :+
toon volledige bericht
Thedr, ik ben het met je eens, min of meer. Maar ik denk juist dat het alleen nut heeft te discussieren over de subjectieve waarneming, omdat daar de meningen uiteen kunnen lopen, terwijl als we over de kwaliteitsbenadering zouden willen discussieren die hele discussie niet nodig is. CD is beter dan LP, einde discussie dan toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Subjectief oftewel smaak. Over smaak valt niet te twisten en vaak gaan dat soort discussies nergens over. Maar over onbewuste beinvloeding is het handig om je ervan bewust te zijn zodat je daar wat minder op focussed en meer met de muziek zelf bezig houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 02:10:
[...]
Thedr, ik ben het met je eens, min of meer. Maar ik denk juist dat het alleen nut heeft te discussieren over de subjectieve waarneming, omdat daar de meningen uiteen kunnen lopen, terwijl als we over de kwaliteitsbenadering zouden willen discussieren die hele discussie niet nodig is. CD is beter dan LP, einde discussie dan toch? :)
Oeh, jammer, alleen maar min of meer eens :+
Je vat eigenlijk de hele essentie van dit topic samen, maar toch sla je de plank weer heel lichtjes mis: je kunt inderdaad eindeloos discussieren over de beleving van een LP of CD, maar dat eindigt in een welles-nietes discussie omdat het een kweste van smaak is. Dat is hetzelfde als vragen of een bepaalde Ferrari sneller is dan een Porsche en dan gaan discussieren over of 'ie het mooist is in het rood of het blauw. Als iemand zijn lievelingskleur blauw is ga je het nooit winnen als je aan komt zetten met een rode, al rijdt 'ie rondjes om de blauwe... :)

edit:
Ergo: zoals hierboven gesteld valt over smaak niet te twisten en is het dus IMHO zinloos om daarover te discussiëren.... in de tijd die dat oplevert geniet ik liever van mijn muziek (flac, digitaal, lekker makkelijk vanaf m'n laptop!).

* Thedr mag morgen weer om 7.30 uur opstaan dus gaat z'n laptop aan de kant zetten en slapen... truste allen!

[ Voor 20% gewijzigd door Thedr op 12-06-2013 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slaap ze!

Oh ja, voor anderen, ik wil wel graag iets leren. Wat is een dubbelblinde test in relatie met wat beter klinkt?

Misschien dat sommigen dit als een troll zien, maar dat is dus echt niet de bedoeling. Ik snap niet waarom je om muziek klank/kleur/emotie aan ervaren/emotie te koppelen je een dubbelblinde test uit zou moeten voeren, en hoe zou je die dan uit moeten voeren?

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dubbelblind houdt in dat zowel jij als degene die iets voor je doet, als die er is, niet weten wat er gebeurt tijdens het testen. Zo kun je een test een aantal keer uitvoeren en zien of je een statistisch significante (ruim meer dan 50% van de tijd, wat statistisch gewoon gokken is bij twee mogelijkheden) hoeveelheid keer goed hebt gehoord wat je dacht te horen.

Het is bij audio dus bedoeld om alle placebo-effecten en andere emotionele zaken weg te nemen en puur de focus te leggen op wat je nou écht kunt horen. Daarom gaan "audiofielen" dergelijke tests altijd uit de weg want ze vallen er nagenoeg altijd gigantisch mee door de mand.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:13

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 5907 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:45:
[...]

Dat kan je dus wel horen, maar jij bent - net als ik - zo overtuigd van jouw gelijk, heeft geen zin hierover met jou te discussieren.
En dat het na 10 keer spelen weg zou zijn door slijtage, daar gaat het niet om, de informatie was er wel, en als ik die lp maar 1 keer afspeel heb ik die dus wel meegekregen.
Nee, dat kun je niet en om het even in verband te trekken:
je bent een ouwe lul van dik boven de 50 (volgens je profiel), je gehoor is in de afgelopen jaren al zodanig gedegradeerd dat je waarschijnlijk boven de 16kHz niets meer hoort. Nee, jij bent niet de uitzondering op die regel, je bent gewoon ouder dan 50 en je gehoor is al aan het afnemen sinds je 20e, misschien al wel eerder... Overigens vraag ik me serieus af of de opnameapparatuur niet al geluid boven een bepaalde frequentie wegfiltert...

Je bent softwaretester en toch vertik je het om kennis met betrekking tot het digitale domein op te doen...
Jammer dat muziek luisteren hier tot wetenschap is verheven, met blinde dubbelblinde blinde vergelijkingen
Nee, dat is het niet, dat maak jij ervan omdat je geen gelijk krijgt. Ik kan enorm genieten van opnames van concerten van Pink Floyd uit de jaren 70, maar ik ga niet beweren dat de kwaliteit van die opnames superieur is aan die van concerten uit de laatste 20 jaar, want dat is het niet. Muzikaal kan ik het wel beter vinden, kwalitatief niet en een DBT test is om de kwaliteit te bewijzen, niet de muzikaliteit.
En om nog maar een keer op dat softwaretester terug te komen: als ik zie hoe denigrerend/onbenullig jij doet over DBT, dan vraag ik me serieus af wat jouw kwaliteiten als softwaretester zijn.

Verder lijkt dit topic enorm veel op het elfenkabel topic:
Aan de ene kant heb je audiofools die er niets van begrijpen en alles aangrijpen om hun idiote uitgave/onkunde maar te kunnen rechtvaardigen/verbloemen...
Aan de andere kant heb je de sceptici die niet elke marketingfabel geloven en bewijs willen zien maar dat nooit krijgen en als ze zelf bewijs aanleveren van het tegendeel, wordt de wetenschap door de audiofools in twijfel getrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
wouter veltmaat schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:11:
...
Is dan het doel van opname zo dicht mogelijk bij het echte geluid te komen alsof je zelf in het publiek van de zaal zat of wil je een opname horen alsof je een van de spelers was?
...

Kan je een voorbeeld noemen van een opname die het laatste nastreeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
CyBeR schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 03:01:
Dubbelblind houdt in dat zowel jij als degene die iets voor je doet, als die er is, niet weten wat er gebeurt tijdens het testen. Zo kun je een test een aantal keer uitvoeren en zien of je een statistisch significante (ruim meer dan 50% van de tijd, wat statistisch gewoon gokken is bij twee mogelijkheden) hoeveelheid keer goed hebt gehoord wat je dacht te horen.

Het is bij audio dus bedoeld om alle placebo-effecten en andere emotionele zaken weg te nemen en puur de focus te leggen op wat je nou écht kunt horen. Daarom gaan "audiofielen" dergelijke tests altijd uit de weg want ze vallen er nagenoeg altijd gigantisch mee door de mand.
De pest bij dubbelblind testen is dan wel weer dat het niet de "standaard manier" van luisteren is, het is bij een DBT allemaal een beetje geforceerd en gemaakt (veelal vanwege statistische en tijdsredenen).

En dat zou een probleem kunnen zijn als je moeilijk een verschil kan horen, gelukkig verklaren alle audiofielen dat de verschillen wereldgroot zijn waardoor een DBT perfect zou moeten werken.

Maar een DBT is niet het ultieme middel om alles te testen, subtiele veranderingen zijn heel moeilijk uit een DBT te halen omdat je altijd meer veranderd dan enkel de geluidsbron tov de normale omstandigheden (peer pressure bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is een Dubbel Blind Test voor dingen als muziek luisteren sowieso al moeilijk? Doe je de DBT op je eigen installatie, waar misschien niet eens een cd-speller in opgenomen is, of doe je het op onbekende apparatuur? Hoe voel jij je op het moment van de test, ben je moe, juist heel wakker, in een goed humeur, etc. etc. Allemaal zaken welke invloed hebben op het luisteren.

Dus heel moeilijk uit te voeren voor zaken welke met gevoel, belever, ervaren te maken hebben, denk ik. Wat niet wegneemt dat audiofielen het best wel zouden Mogen proberen zonder daar allerlei uitvluchten voor vinden het niet te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Al die omstandigheden hebben weliswaar invloed op het interpreteren van geluid maar hebben geen invloed op het kunnen herkennen van verschillen tussen geluiden. Je luistert naar beide fragmenten onder dezelfde omstandigheden. In die halve minuut die er tussen zit zal niet dermate veel verschil in die omstandigheden optreden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat ik interessant vind is dat mensen vaak (zeggen te) weten dat ze een verschil horen op grond van niet-subjectieve factoren maar niet kunnen uitleggen waarom ze dat (denken te) weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:28:
Volgens mij is een Dubbel Blind Test voor dingen als muziek luisteren sowieso al moeilijk?
Hangt erg van de claim af. Als iemand claimt dat het een verschil van dag en nacht is dan is het heel erg geschikt voor een DBT test.
Doe je de DBT op je eigen installatie, waar misschien niet eens een cd-speller in opgenomen is, of doe je het op onbekende apparatuur? Hoe voel jij je op het moment van de test, ben je moe, juist heel wakker, in een goed humeur, etc. etc. Allemaal zaken welke invloed hebben op het luisteren.
Allemaal voorbereiding en valt allemaal te controleren door een beginnende niet-blinde test.
Dat is ook net de grap van zo ongeveer alle DBT tests met audiofielen, niet-blind dan ervaart iedereen alle genoemde verschillen en dan spontaan ineens bij het blinde gedeelte zou er vermoeidheid etc zijn?

En in principe doe je een DBT niet op onbekende apparatuur omdat daar zo goed als nooit de claim over gaat. Simpel voorbeeld : Jij claimt dat platen beter klinken, als je dat in een DBT wilt gaan testen dan kan je jouw claim heel erg letterlijk opvatten en simpelweg een 2e hands my first sony platenspeler neerzetten, maar dan is de DBT vrij nutteloos. Dan pak je gewoon jouw platenspeler / setup en je hangt daar een equivalente cd-speler tegenover (die kan wel onbekend zijn).

Een "officiele" DBT moet (imho) wel half onbekend zijn, omdat je anders de uitkomst kan sturen, het is zeg maar niet echt relevant of platen op jouw platenspeler a 10.000 euro bij jou thuis beter klinken dan cd's op jouw cd-speler a 10 euro, dan probeer je 2 apparaten van 10.000 euro te vinden (zonder dat de te testen persoon ermee heeft kunnen rommelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk kan ik niet meer reageren, omdat er dan weer gezegd wordt dat ik niet open sta voor wetenschap, of dat ik daar te dom voor ben, of andere argumenten waarom mijn antwoorden dom/zinloos/draaierig of whatever zijn.

Alleen al het feit dat je mee doet aan een DBT maakt dat je anders luistert naar hoe het klinkt. Misschien dat je juist dan veel meer je gevoel uitschakeld, waardoor je sowieso al het geluid/de muziek anders ondergaat. Misschien vind je het muziekfragment wat je hoort vreselijk, of juist heel mooi, waardoor je er ook weer anders naar luistert. En dan kan een tweede keer hetzelfde fragment horen je iets heel anders doen horen.

En sowieso, als je het niet op je eigen apparatuur hoort, die welke je voor de volle 100% kent, heeft een DBT weinig zin, en dan kan je volgens mij wel echt zeggen dat de proefpersoon verschillen hoort... Het is zijn installatie! Zodanig samengesteld dat in zijn/haar installatie het voor de proefpersoon wel duidelijk is, wat de lp en wat de cd is.

Dus ik denk, gewoon uit mijn gevoel, dat een DBT voor wat beter klinkt, een cd of een lp kansloos is. Maar ik wil me graag eens aan zo een DBT onderwerpen hoor :) Ik wordt ook graag van mijn ongelijk overtuigd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:28
Fruitella, nu nog lekkerder!

Brand los!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

newbreed schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:28:
Fruitella, nu nog lekkerder!

Brand los!!
Maar wel vierkant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:21:
Alleen al het feit dat je mee doet aan een DBT maakt dat je anders luistert naar hoe het klinkt. Misschien dat je juist dan veel meer je gevoel uitschakeld, waardoor je sowieso al het geluid/de muziek anders ondergaat.
Daarvoor heb je dus een niet-blind gedeelte aan het begin van de DBT.

Voel jij je lekker bij het niet-blinde gedeelte en hoor je nog steeds het dag-nacht verschil dan is de DBT zelf enkel maar een doek oid over een regelkastje heen voor de rest niets.

Als de test-persoon het niet blinde gedeelte serieus opvat dan gelden daar dezelfde regels voor als bij het blinde gedeelte.
Neemt de test-persoon het niet-blinde gedeelte niet serieus, tja dan blijf je houden dat de test-persoon enkel iets verklaart wat hij niet waar kan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammergenoeg werkt het met emoties niet zo makkelijk als jij nu doet voorkomen. Maar zoals ik al zeg, ik zou graag eens meedoen aan zo een DBT, en ik zal dat dan ook zeer zeker naar mijn beste kunnen doen. Maar ik denk, zoland ik het niet heb kunnen proberen, dat - muziek = emoties - altijd het resultaat zullen vertroebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:40:
Jammergenoeg werkt het met emoties niet zo makkelijk als jij nu doet voorkomen. Maar zoals ik al zeg, ik zou graag eens meedoen aan zo een DBT, en ik zal dat dan ook zeer zeker naar mijn beste kunnen doen. Maar ik denk, zoland ik het niet heb kunnen proberen, dat - muziek = emoties - altijd het resultaat zullen vertroebelen.
Je luistert in die test meerdere keren naar hetzelfde geluidsfragment... normaal gesproken zullen je emoties bij herhaalde beluistering niet significant verschillen, dus waarom denk je dat je emoties zo'n grote rol zullen spelen bij de test?

Je luistert een paar keer achter elkaar naar hetzelfde liedje terwijl je niet weet op welk apparaat het wordt afgespeeld, zo ingewikkeld is het toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 21:11
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:40:
Als je bij een DBT wilt doen voor platen vs cd's wilt doen dan moeten zowel degene die het onderzoek doet, als degene die luistert allebei niet weten of het een plaat is of een cd.

En je moet een nieuwe plaat, en nieuwe cd gebruiken, met gelijkwaardige spelers (alle apparatuur daarna maakt niet uit want die blijven het zelfde).

je luistert dan 2 keer hetzelfde stuk muziek in een kort tijdsbestek (om verschillende emotie momenten te ondervangen), deze test zal je dan ook nog een keer moeten herhalen op een ander moment, met alles exact hetzelfde als controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laat maar, heeft geen zin dit. Nu snap ik ook waarom audiofielen hier niet aan mee willen doen. Ik wilde het zelfs nog het voordeel van de twijfel geven, maar dat is nu door deze antwoorden helemaal verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:49
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:50:
Laat maar, heeft geen zin dit. Nu snap ik ook waarom audiofielen hier niet aan mee willen doen. Ik wilde het zelfs nog het voordeel van de twijfel geven, maar dat is nu door deze antwoorden helemaal verdwenen.
Als je er niet uit komt moet je niet een trap na proberen te geven hé. De reden dat je eerdere betoog gewoon geen steek hield, en dat werd ook bevestigd door mensen die LP masters maken (zie de link die ik postte). LP's vinden we gewoon prettiger klinken omdat het een voor ons prettige 'verstoring' heeft.

Puur op dynamisch bereik, slijtage vastheid, en letterlijke reproductie van het origineel is de LP inferieur aan de CD/SACD, maar op emotioneel vlak, en perceptie is dat natuurlijk extreem afhankelijk van wat de luisteraar van het geluid afhangt. Waardoor een discussie over dat laatste haast onmogelijk is.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geef geen trap na. Het valt me gewoon op, dat waar de "techneuten" audiofielen van beschuldigen, ze zelf ook doen. Niet openstaan voor ander "bewijs". Omdat het meetbaar beter is, moet het ook gevoelsmatig beter zijn, en die audiofielen die anders zeggen, zijn maar nerdy mannetjes die hun ongelijk niet willen toegeven.

Het spijt me, maar muziek is nu eenmaal emotie. En heeft niets te maken met cijfertjes voor die mensen die gewoon genieten van zoals zij denken dat muziek moet klinken.

En Simon, ik had dit niet tegen jou, ik had het tegen de twee mensen die mij antwoord gaven op mijn vraag, waardoor ik er nog meer van overtuigd raakte, dat hier niet uit te komen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
KaKDela, het ging hier meer over de kwaliteit ipv de emotie die het opwekt. Als een mens denkt dat iets beter is/klinkt is het enorm lastig om hem/haar duidelijk te maken dat het misschien niet zo is. Daar is die DBT goed voor. Dan weet je niet wat er speelt, dus als je dan een verschil merkt omdat het een beter gevoel geeft of het klinkt gewoon beter, dan is het (naar jou gevoel) beter. Dat kan voor jou een plaat zijn en voor mij een cd, of andersom.
Er was niemand die claimde dat muziek alleen cijfertjes zijn. (teminste, niet in die 2 reacties).

Overigens is er ook een grote invloed kwa gewenning. Platen geven een unieke vervorming op het geluid (door de stof/slijtage/etc) Als je hier altijd naar luistert dan klinkt een cd altijd slechter voor je, want er mist dan iets. Op den duur denk je dan van: Zo moet het klinken. Al het andere is dan slecht.

Ik heb hier even platen gekozen als slechter, maar andersom kan natuurlijk ook! Als je altijd cd's luistert en dan eens een plaat hoort, dan valt het op dat er veel "storing" en haperingen in zit. (de groeven/stof ed) Dat stond niet op de cd, ben je niet gewent, dus dan klink een plaat weer slecht.

Als je platen mooier vind om te luisteren, vooral doen. Vind je cd's mooier? Vooral bij cd's blijven. Maakt het je geen zak uit en vind je het allebei wat hebben, waarom niet?

Kwaliteit zegt ook niets over wat je er van vind. Het kan kwalitatief uitstekend zijn, maar dan hoeft het nog niet goed te zijn.

De kwaliteit van de techniek die erachter zit heeft 1 winnaar. De cd. Met een goede samplingrate/bitrate/bandbreedte/etc is een 1:1 reproductie mogelijk van bron->versterker/speaker. Een analoge plaat heeft altijd afwijkingen die er voor zorgen dat het niet identiek is aan het bronmateriaal. Zeer klein verschil overigens. Maar dan nog.

Nogmaals, ik heb er niets tegen als je liever platen hebt! Dat is geheel je eigen keus. Ook als je het niet met me eens bent, mij best. Maar ik heb nog geen goede argumenten gezien die het tegendeel bewijzen. Alleen reacties als: Maar het klinkt gewoon beter! Goed, dat kan zeker dat je vind dat het beter klinkt, maar dat betekend niet dat het beter is.

Beetje offtopic, maar ik zat laatst wel te lachen bij een audiofiel forum. Daar was iemand zeer onder de indruk van het enorm verbeterde geluid van zijn nieuwe versterker. Dat was een Klasse-D versterker. Guess what? Klasse-D is digitaal. Dat was overigens slechts 1 persoon, maar ik kon er wel om lachen omdat hij zweerde bij zijn analoge platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Iedereen weet diep in zijn hart toch dat AM-radio of een live-uitvoering beter zijn dan plaat en CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals ik al eerder aangaf, ik kan me nu wel voorstellen dat kwalitatief gezien, als medium, zelfs als je puur naar de cijfertjes kijkt de cd de winnaar is.
En zelfs dan zeg ik, en velen met mij dat in onze beleving de lp beter klinkt. En dan kan hier 100 keer gezegd worden, 1000 keer of zelfs nog vaker, maar dat kan niet want de cd is op alle vlakken beter, dan nog zal ik meer genieten van de lp, omdat die voor mij beter klinkt. En dat is niet om mijn gelijk te halen, dat is gewoon omdat ik het zo ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De LP kan zeker 'beter' klinken/'prettiger' in gebruik zijn in jou beleving, voor anderen zullen dat CDs zijn, AM-radio, live-uitvoeringen, DVD-audio, MP3 of gewoon niets/muziek in het hoofd. Dat kan uiteindelijk alleen de persoon in kwestie beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, blijkbaar niet... Want de cijfertjes zeggen iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ligt zoals al een paar keer is langsgekomen aan de betekenis die je geeft aan 'beter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat weet ik, alleen denk ik dat "beter" is zoals jij het ervaart, en daar is bijna niemand het mee eens. Het heeft zoals ik al eerder zei weinig zin te discussieren als je het met elkaar eens bent, in het geval dat een cd superieur is aan een lp, cijfermatig. Daar hoeft niet over gediscussierd te worden, dat is een feit. Het enige waar je over kan discussieren over dit onderwerp is hoe jij het ervaart, dat is voor iedereen anders.
In het andere geval wordt het alleen maar een herhaling van zetten, weinig zinvol als dat eenmaal is vastgesteld in mijn beleving tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zodra er consensus is over het 'technisch-beter' is er inderdaad weinig om nog over te discussiëren.

Over het 'subjectief/ervarings-beter' is helemaal nooit te discussiëren, daarover valt hooguit wat te uiten.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 12-06-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar wat is dan de zin van een discussieforum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:34

VPI

Een cd speler is vaak makkelijker te testen.

Platenspeler heeft veel meer variabelen...element, arm, wel of geen step up trafo gebruiken (element moet passen bij de MC ingang van de versterker
Bovendien moet het element passen bij de gebruikte arm.

Als dit alles in orde is kan een platenspeler stukken verder gaan dan CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

geen denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een persoon naar mijn hart die VPI :)

En leuk dat je voor LP kiest als deze perfect is aangepast aan alles :)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:51:
Dat moet iedereen (en/of de 'eigenaar' of de gemeenschap van forumsleden) maar zelf bepalen ;)

Op GoT zijn er voor zover ik weet maar weinig topics die de opzet hebben alleen 'uitingen' te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

tja....ik ben er niet zomaar op gekomen;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

VPI schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:51:
Een cd speler is vaak makkelijker te testen.

Platenspeler heeft veel meer variabelen...element, arm, wel of geen step up trafo gebruiken (element moet passen bij de MC ingang van de versterker
Bovendien moet het element passen bij de gebruikte arm.

Als dit alles in orde is kan een platenspeler stukken verder gaan dan CD.
Wat is verder gaan? Het geluid meer kleuren? In dat geval klopt het. De originele opname het beste benaderen? Absoluut niet.

Trouwens wel sneu hoe mensen hun ongelijk niet kunnen verwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2013 16:14 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Discussieren? En dat is iets anders dan simpelweg subjectieve meningen verzamelen.

Wil je subjectieve meningen weten dan boeien de onderbouwingen niet, dan kan je beter een poll neerzetten. Voor een discussie heb je een common ground nodig waar je op uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Laatst online: 10-07 10:33
Deze discussie blijven bestaan omdat er mensen zijn die claimen dat analoog altijd beter is dan digitaal. Het kan zijn dat je het mooier vind, maar beter is het niet! Analoog is veel gevoeliger voor storing e.d.
Als je het mooier vind en je zegt dat je het mooier vind. Geen problemen. Maar als iemand op basis van eigen ervaring gaat claimen dat het beter is, krijg je discussies.

Overigens, veel cd's zijn van dusdanige slechte kwaliteit dat het idd slechter is. Maar technisch gezien kan (ja kan) het beter zijn. Als beide van hoge kwaliteit zijn is er weinig verschil. Dan is het gewoon een discussie zoals: ik vind een blauwe auto mooier dan een groene. Dat zijn alleen meningen en dus niet over te discussiëren.

De post van VPI kun je ook als argument voor cd's gebruiken. Om een plaat goed te laten klinken moeten al die elementen goed zijn, voor een cd hoeft eigenlijk alleen de DAC en eventuele filters goed te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Over genoeg dingen kan je discussiëren, of zoals hier vragen aan mensen met meer ervaring. Je kan ook ervaringen uitwisselen.

Zo kan je ook een topic maken om te vragen wat iedereens favoriete kleur is, prima (in de HK). Maar wat jij wil doen is discussiëren over welke kleur mooier is, en dat is compleet zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:13

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:04:
Ik geef geen trap na. Het valt me gewoon op, dat waar de "techneuten" audiofielen van beschuldigen, ze zelf ook doen. Niet openstaan voor ander "bewijs".
Welk bewijs? Ik heb eigenlijk nog nooit echt bewijs gezien afkomstig van audiofielen, het was altijd een pseudowetenschappelijk verhaal gebaseerd op valse aannames...
Omdat het meetbaar beter is, moet het ook gevoelsmatig beter zijn, en die audiofielen die anders zeggen, zijn maar nerdy mannetjes die hun ongelijk niet willen toegeven
Oh, ik snap het, jouw beter is niet hetzelfde als meetbaar beter, nee, dat is een eigen beter, een "ik kan dan beter m'n uitgaven rechtvaardigen bij m'n partner"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:04:
Ik geef geen trap na. Het valt me gewoon op, dat waar de "techneuten" audiofielen van beschuldigen, ze zelf ook doen. Niet openstaan voor ander "bewijs". Omdat het meetbaar beter is, moet het ook gevoelsmatig beter zijn, en die audiofielen die anders zeggen, zijn maar nerdy mannetjes die hun ongelijk niet willen toegeven.
ten eerste, heb ik hier nergens mensen horen zeggen dat het gevoelsmatig dan ook maar beter moet zijn. Het gevoelsmatige stuk is immers veel breder en omvat het hele ritueel van muziek luisteren wat veel en veel breder is. Maar daarmee ook een unieke subjectieve beleving die nergens naar valt de te extrapoleren als het gaat om de feitelijke technische weergave van geluid (ik gebruik express geluid en geen muziek).

En ik sta heel erg open voor bewijs. Of te wel betrouwbare herhaalbare resultaten die objectief te controleren zijn en beargumenteerd kunnen worden. Of te wel onderbouwd.

Meningen (zelfs al heeft de meerderheid die) zijn in die optiek niet relevant. Dat de hele wereld van mening is dat de wereld plat is en de zon om de aard draait maakt dat nog niet waar.

Net zoals de miljoen die is uitgeloofd voor paranormale zaken te bewijzen.. Geloof en wetenschap moet je niet mixen. Als jij gelooft dat je platenspeler mooierklinkt, vooral volhouden. Maar ga het niet wetenschappelijk te onderbouwen, tenzij je het kunt bewijzen. En dat is meer als een mening, dat is meer als N=1.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heggico schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:16:
Deze discussie blijven bestaan omdat er mensen zijn die claimen dat analoog altijd beter is dan digitaal. Het kan zijn dat je het mooier vind, maar beter is het niet! Analoog is veel gevoeliger voor storing e.d.
Als je het mooier vind en je zegt dat je het mooier vind. Geen problemen. Maar als iemand op basis van eigen ervaring gaat claimen dat het beter is, krijg je discussies.

Overigens, veel cd's zijn van dusdanige slechte kwaliteit dat het idd slechter is. Maar technisch gezien kan (ja kan) het beter zijn. Als beide van hoge kwaliteit zijn is er weinig verschil. Dan is het gewoon een discussie zoals: ik vind een blauwe auto mooier dan een groene. Dat zijn alleen meningen en dus niet over te discussiëren.

De post van VPI kun je ook als argument voor cd's gebruiken. Om een plaat goed te laten klinken moeten al die elementen goed zijn, voor een cd hoeft eigenlijk alleen de DAC en eventuele filters goed te zijn :)
Hoe kan je anders claimen dat je het beter vindt, iets als muziek, als je dat niet op je eigen ervaringen baseert? Moet ik dus U2 beter vinden dan The Beatles omdat jij dat zegt? Ik ind The Beatles beter omdat dat mijn "wetenschappelijke" mening is. Dat is dus het probleem, wat is beter - gevoelsmatig - is niet wetenschappelijk te bewijzen.

Je zegt het zelf al, zoals op dit moment heel veel van de CD's op een waardeloze manier geperst worden, kan mijn LP van 35 jaar geleden het nog wel winnen technisch :) Technisch gezien kan een analoge opname namelijk ook nog veel beter, en ook de analoge weergave kan nog veel beter. Weet niet meetbaar technisch beter dan een super gemaakte cd, maar zeker zo goed als een in elkaar geflanste cd tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyberpope schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:49:
[...]

ten eerste, heb ik hier nergens mensen horen zeggen dat het gevoelsmatig dan ook maar beter moet zijn. Het gevoelsmatige stuk is immers veel breder en omvat het hele ritueel van muziek luisteren wat veel en veel breder is. Maar daarmee ook een unieke subjectieve beleving die nergens naar valt de te extrapoleren als het gaat om de feitelijke technische weergave van geluid (ik gebruik express geluid en geen muziek).

En ik sta heel erg open voor bewijs. Of te wel betrouwbare herhaalbare resultaten die objectief te controleren zijn en beargumenteerd kunnen worden. Of te wel onderbouwd.

Meningen (zelfs al heeft de meerderheid die) zijn in die optiek niet relevant. Dat de hele wereld van mening is dat de wereld plat is en de zon om de aard draait maakt dat nog niet waar.

Net zoals de miljoen die is uitgeloofd voor paranormale zaken te bewijzen.. Geloof en wetenschap moet je niet mixen. Als jij gelooft dat je platenspeler mooierklinkt, vooral volhouden. Maar ga het niet wetenschappelijk te onderbouwen, tenzij je het kunt bewijzen. En dat is meer als een mening, dat is meer als N=1.
toon volledige bericht
Het probleem hier echter is, dat er een behoorlijk aantal mensen rondlopen die beweren dat een cd beter klinkt dan een lp. Zelfs met een dubbelblinde test is dat niet te bewijzen, omdat je in een normale luistersessie ook nooit op die manier naar een lp en/of cd zult luisteren.
Zoals ik al zeg, meettechnisch zal een cd beter kunnen zijn, maar gehoormatig beter, is afhankelijk van de luisteraar, niet van wie zijn wetenschappelijke bewijzen dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:56:
Hoe kan je anders claimen dat je het beter vindt, iets als muziek, als je dat niet op je eigen ervaringen baseert? Moet ik dus U2 beter vinden dan The Beatles omdat jij dat zegt? Ik ind The Beatles beter omdat dat mijn "wetenschappelijke" mening is. Dat is dus het probleem, wat is beter - gevoelsmatig - is niet wetenschappelijk te bewijzen.
Geen idee wat je hier mee wilt zeggen, ik kan er geen touw aan vast knopen.
Je zegt het zelf al, zoals op dit moment heel veel van de CD's op een waardeloze manier geperst worden, kan mijn LP van 35 jaar geleden het nog wel winnen technisch :) Technisch gezien kan een analoge opname namelijk ook nog veel beter, en ook de analoge weergave kan nog veel beter. Weet niet meetbaar technisch beter dan een super gemaakte cd, maar zeker zo goed als een in elkaar geflanste cd tegenwoordig :)
Dit zijn weer van die typische redenaties om maar niet toe te hoeven geven dat je geen gelijk hebt. Een CD is technisch gewoon beter, daar kan een LP niet van winnen. De opname op de CD kan anders zijn dan de LP, maar dat heeft niks met de techniek te maken.
Het punt is juist dat je geen "super gemaakte" CD hebt zoals je ook geen "in elkaar geflanste" CD hebt. Op een CD staat namelijk precies hetgeen wat je er op wilt zetten, de exacte combinatie van 1 en 0 die jij daar wilt hebben staan. Enkel bij productiefouten kan het zijn dat de CD niet juist is, maar zelfs voor thuisbranders is dat allang geen issue meer.

Waar jij nu over gaat discussiëren is de kwaliteit van het bron materiaal maar dat heeft niks met het draagmedium te maken en is in dit topic eigenlijk niet relevant. Simpelweg zeggen dat een LP beter kan klinken omdat het bronmateriaal voor een CD slechter kan zijn is een behoorlijke dooddoener voor een discussie. Daar valt namelijk niks anders op te zeggen dan "klopt".
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:00:
Het probleem hier echter is, dat er een behoorlijk aantal mensen rondlopen die beweren dat een cd beter klinkt dan een lp. Zelfs met een dubbelblinde test is dat niet te bewijzen, omdat je in een normale luistersessie ook nooit op die manier naar een lp en/of cd zult luisteren.
Een CD zal beter klinken dan een LP wanneer je met beter klinken bedoelt dat hij het geluid exact weergeeft zoals bedoelt is. Wat dat betreft klinkt een CD inderdaad beter. Een CD klinkt zoals de artiest het wilt, dat kan van een plaat eigenlijk niet gezegd worden.

Wat jij met klinken en horen bedoelt is een interpretatie gemaakt door je hersenen waarbij het geproduceerde geluid gemend wordt met de emoties die horen bij de fysieke handelingen van het opzetten van een LP en de nostalgische gevoelens die hierbij komen kijken. Niemand hier ontkent dat een LP dan inderdaad beter kan "klinken", alleen heb je het dan niet meer over het geluid of over wat je hoort maar hoe je dit interpreteert en welke andere zintuigen en emoties je een rol laat spelen.
Zoals ik al zeg, meettechnisch zal een cd beter kunnen zijn, maar gehoormatig beter, is afhankelijk van de luisteraar, niet van wie zijn wetenschappelijke bewijzen dan ook.
En dat zegt toch ook iedereen hier? Iedereen kan een voorkeur hebben, maar de techniek van een CD is simpelweg beter dan die van een LP. Juist het niet perfecte van een LP kan de voorkeur genieten, maar dan moet je eerlijk tegen jezelf zeggen dat je imperfectie prefereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moeilijk he lezen, heb nu al een aantal keer gezegd dat het wat mij betreft nu om het luisteren naar de muziek gaat.
Heb al toegegeven dat een cd technisch superieur zal zijn aan de lp. Maar kwa klinken vind ik de lp beter.

Maar je hebt gelijk hoor, ik prefereer imperfectie... Daarom ga ik ook het liefst naar een concert volgegoten met drank.....

Reageerde trouwens op Heggico:

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:22:
Moeilijk he lezen, heb nu al een aantal keer gezegd dat het wat mij betreft nu om het luisteren naar de muziek gaat.
Heb al toegegeven dat een cd technisch superieur zal zijn aan de lp. Maar kwa klinken vind ik de lp beter.

Maar je hebt gelijk hoor, ik prefereer imperfectie... Daarom ga ik ook het liefst naar een concert volgegoten met drank.....
En toch kom je telkens weer met nieuwe rare stellingen waarbij je wilt zeggen dat de LP technisch beter is.
Reageerde trouwens op Heggico:
Ja dat bericht klopt idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik beweer niet meer dat de lp beter is technisch, ik zeg nu nog steeds dat ik vind dat een lp beter klinkt dan een cd. Mijn mening, gebaseerd op mijn 45 jarig korte luisterervaringen. Niet wetenschappelijk, waarschijnlijk gespeend van enige realiteitszin, maar toch vind ik mijn lp's nog steeds beter klinken dan mijn - meestal de zelfde - cd's.

Als ik bezig ben thuis dan zet ik een cd-tje op, ga ik luisteren naar muziek dan zet ik een lp op. Maar, dat is enkel mijn voorkeur, gebaseerd op hoe ik het meest geniet van muziek. Nu duidelijk? :)

Ik wist te weinig af van cd's en lp's kwa techniek, dat heb ik nu wel geleerd. Heb me hier mee bemoeid, misschien volgens velen te extreem, omdat ik me erger aan zaken als dubbelblind testen van hoe je muziek vindt klinken. Maar heb wel geleerd dat de cd technisch superieur is, het is echter niet mijn medium om echt voor te gaan ziteen en te gaan genieten van muziek. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Maar wat als je nu de opname van een LP op een CD opneemt en dan afspeelt...?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het blijkt maar weer, zie hierboven, niet alleen ik wil mijn gelijk krijgen :)

En zoals jullie dan al zeggen. omdat de lp veel slechter is, dan zal het na opname op een cd nog slechter klinken....

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je de juiste opnameapparatuur gebruikt klinkt deze in principe gewoon zoals de LP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:00:
Als je de juiste opnameapparatuur gebruikt klinkt deze in principe gewoon zoals de LP.
ja, en daarmee is er enkel de emotionele waarde van het zwarte ronde ding over.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jullie hebben helemaal gelijk hoor. Gefeliciteerd, de bitjes hebben weer gewonnen van het gevoel. Veel plezier verder in jullie digitale leven :)

En in principe ben ik minstens zo slim als jullie :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:11:
Jullie hebben helemaal gelijk hoor. Gefeliciteerd, de bitjes hebben weer gewonnen van het gevoel. Veel plezier verder in jullie digitale leven :)

Zucht...

Bitjes heb je ook van een LP hoor. LP heeft alleen een analoge stap: naald op het vinyl, naald trilt, geeft het door aan het element en daarvandaan is het toch echt digitaal.

En sowieso, niks wint. Het is immers een voorkeur wat je lekkerder vindt klinken. Net als een muzieksmaak.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In principe heb je gelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:30:
Als ik bezig ben thuis dan zet ik een cd-tje op, ga ik luisteren naar muziek dan zet ik een lp op. Maar, dat is enkel mijn voorkeur, gebaseerd op hoe ik het meest geniet van muziek. Nu duidelijk? :)
Maar begriijp je ook de weerstand als je op een ogenschijnlijk objectieve vraag een subjectief antwoord gaat geven zonder erbij te zeggen dat het subjectief is en dat het objectief anders is?
Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:00:
Het probleem hiermee is dat theoretisch en onder perfecte omstandigheden de cd slechter kan klinken dan de LP (vanwege afkappen op 22), maar na 1 week oid (een paar keer afspelen voldoet ook) klinkt de cd beter omdat de cd niet achteruit gaat, terwijl de lp gewoon continue verlies heeft (moet je je eens voorstellen wat er overblijft na 35 jaar).

Dus praktisch zal de cd beter klinken, alleen theoretisch heb je een extreem korte periode waarin de LP beter kan klinken.

Dat is ook het hele vermoeiende van discussieren met KakDela, hij gaat uit van theoretische perfectie (wat nooit gehaald wordt analoog) voor de LP en vergeet het verlies wat ongeveer 1 minuut na persen al inzet.
Ben je altijd zo'n slechte verliezer? Iedereen heeft jou zo ongeveer al gelijk gegeven op het belevings/emotionele gedeelte. Alleen jij kan je ongelijk maar niet toegeven op het (objectieve) betere geluid gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 21:11
Hoeveelste rondje is dit.

Volgens mij zitten we nog steeds op dezelfde conclusie als 20 pagina's geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik dat nu wel snap, dat cd technisch superieur is aan lp? Moet ik op mijn knie-en gaan en iedereen hier met mijn grote blauwe ogen voor de 50ste keer zeggen dat ik nu wel weet dat ik wrong was met mijn stellige stelling dat lp's ook technisch beter zouden zijn?

Nogmaals, cd is technisch superieur aan lp, maar ik vind - kwa muziekbeleving - voor mij een lp beter klinken.

Wat ik ook al x-tal keren heb gezegd hier....

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, in een cafe zeg je ook niet, hoeveelste rondje is dit... Toch? :)
En dan gaat het ook om steeds dezelfde vraag :) Wil je er nog 1?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jammer dat er bij jou altijd zo'n trap na moet komen, beetje een slechte verliezer.
Gomez12 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:19:
Het probleem hiermee is dat theoretisch en onder perfecte omstandigheden de cd slechter kan klinken dan de LP (vanwege afkappen op 22), maar na 1 week oid (een paar keer afspelen voldoet ook) klinkt de cd beter omdat de cd niet achteruit gaat, terwijl de lp gewoon continue verlies heeft (moet je je eens voorstellen wat er overblijft na 35 jaar).

Dus praktisch zal de cd beter klinken, alleen theoretisch heb je een extreem korte periode waarin de LP beter kan klinken.
En jij kan boven de 22000 Hertz iets horen?

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In principe ben ik net zo een slechte verliezer als sommigen hier slechte winnaars.

Oh ja, ik heb in principe niet verloren, ik vind nog steeds dat ik een lp mooier/beter vind klinken dan een cd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:35:
[...]

Jammer dat er bij jou altijd zo'n trap na moet komen, beetje een slechte verliezer.

[...]

En jij kan boven de 22000 Hertz iets horen?
Zoals al eerder gezegd, boven de 25000Hz kan je dat niet meer horen, maar het is er wel. Waarom denk je dat er speakers zijn die tot 40000Hz weergeven (of nog hoger)?
En zoals ik ook al eerder heb gezegd, je kan wel het verschil horen tussen 30000Hz en 31000Hz, die 1000Hz. Oh ja, dat hoor je dus niet als een 1000Hz trilling of zo, maar het voegt iets toe aan het gehele beeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:26

Sorcerer8472

Mens sana?

Dussssss... lees dit eens voordat jullie verder discussiëren:
Wikipedia: Bemonsteringstheorema van Nyquist-Shannon

In theorie heeft cd betere geluidskwaliteit (vanwege de techniek). In de praktijk heeft vinyl betere geluidskwaliteit (omdat deze worden gemastered voor audiofielen).

Download maar eens zowel de vinyl- als de cd-rip van Daft Punk's Random Access Memories; de vinylversie heeft een veel groter dynamisch bereik, meer punch, fijner om op hoog volume te luisteren. De cd-versie is ook goed hoor, maar die is meer "gesloten", het is allemaal wat harder, minder punchy en het mist detail.

En dat terwijl ik ze allebei beluister via dezelfde mediaplayer die het signaal direct aan m'n versterker doorgeeft :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:40:
[...]

Zoals al eerder gezegd, boven de 25000Hz kan je dat niet meer horen, maar het is er wel. Waarom denk je dat er speakers zijn die tot 40000Hz weergeven (of nog hoger)?
En zoals ik ook al eerder heb gezegd, je kan wel het verschil horen tussen 30000Hz en 31000Hz, die 1000Hz. Oh ja, dat hoor je dus niet als een 1000Hz trilling of zo, maar het voegt iets toe aan het gehele beeld.
Omdat er altijd mensen intrappen? : "oh, 40khz! zo goed!" "nee, de mijne is beter, 60khz!"

Is er "leven" na de 25Khz, kunnen wij dat waarnemen met onze oren? Nope. Misschien wel met een van onze andere zintuigen.

Geluid van 1hz hoor je ook niet, maar voel je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:44:
[...]

Omdat er altijd mensen intrappen? : "oh, 40khz! zo goed!" "nee, de mijne is beter, 60khz!"

Is er "leven" na de 25Khz, kunnen wij dat waarnemen met onze oren? Nope. Misschien wel met een van onze andere zintuigen.

Geluid van 1hz hoor je ook niet, maar voel je wel.
Ik zou het met je eens kunnen zijn, ware het niet dat dit ook om speakers gaat die een vermogen kosten. Daar gaat het echt niet om nutteloze gimmicks, daar wordt het gedaan omdat het - weliswaar volgens de bouwers - iets toevoegt. En dat gaat echt niet zo van, de jouwe kan 40Khz, dan de mijne 60Khz.

En geen reactie op het afkappen van cd's boven de 22Khz....

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:40:
Als je het niet kan horen heeft de toevoeging geen nut, simpel. Dat speakers het kunnen weergeven is een nonargument.
Je kan het verschil niet horen omdat je beide tonen niet kan horen. De toon van 30.000Hz kan je niet waarnemen dus nooit vergelijken met een toon van 31.000Hz die je ook niet kan waarnemen.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:44:
In theorie heeft cd betere geluidskwaliteit (vanwege de techniek). In de praktijk heeft vinyl betere geluidskwaliteit (omdat deze worden gemastered voor audiofielen).
Maar dan ga je content meetellen, wanneer je dat gaat doen heeft geen enkele discussie over medium meer zin.
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:47:
Ik zou het met je eens kunnen zijn, ware het niet dat dit ook om speakers gaat die een vermogen kosten. Daar gaat het echt niet om nutteloze gimmicks, daar wordt het gedaan omdat het - weliswaar volgens de bouwers - iets toevoegt. En dat gaat echt niet zo van, de jouwe kan 40Khz, dan de mijne 60Khz.
Wat een waardeloos argument. Het is duur dus dan moet het wel nuttig zijn. Zo werkt het dus niet. Er moet een wetenschappelijk onderbouwde verklaring zijn, anders is het een zinloos argument.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:47:
[...]

En geen reactie op het afkappen van cd's boven de 22Khz....
Dan kom je al heel snel in het audiofielen wereldje.

En dat zijn mensen die interlinks van 500 euro per stuk kopen omdat ze beter geluid geven. En speciale lichtnet stekkers, en speciale speakerkabels voor Jazz en Klassiek hebben. En speciale doosjes met steentjes op hun versterker zetten om elektromagische pulsen te weren.

Dus die mensen zeggen wel degelijk "de mijne kan 60Khz aan! Hij is beter!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:48:
[...]

Als je het niet kan horen heeft de toevoeging geen nut, simpel. Dat speakers het kunnen weergeven is een nonargument.

[...]

Je kan het verschil niet horen omdat je beide tonen niet kan horen. De toon van 30.000Hz kan je niet waarnemen dus nooit vergelijken met een toon van 31.000Hz die je ook niet kan waarnemen.

[...]

Maar dan ga je content meetellen, wanneer je dat gaat doen heeft geen enkele discussie over medium meer zin.

[...]

Wat een waardeloos argument. Het is duur dus dan moet het wel nuttig zijn. Zo werkt het dus niet. Er moet een wetenschappelijk onderbouwde verklaring zijn, anders is het een zinloos argument.
toon volledige bericht
Heb ik dat gezegd? Omdat het duur is moet het goed zijn? Ik zeg: Het voegt - volgens de bouwers - iets toe. En nogmaals, het genieten van muziek is geen wetenschap.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:50:
[...]

Heb ik dat gezegd? Omdat het duur is moet het goed zijn? Ik zeg: Het voegt - volgens de bouwers - iets toe.
Dat insinueer je wel als je zegt dat je het niet eens kan zijn omdat het dure speakers zijn. Bedoel je dat niet dan moet je het niet op die manier opschrijven. En natuurlijk voegt het volgens de bouwers iets toe, die verdienen er aan. Nooit mensen geloven die iets claimen over een product als zij de gene zijn die er aan verdienen.

En kap eens met die "muziek is geen wetenschap" dooddoener. Dat gaat gewoon niet op als je over de techniek praat, dan is het juist pure wetenschap waar je het over hebt en tellen meningen gewoon niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2013 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:50:
[...]

Dan kom je al heel snel in het audiofielen wereldje.

En dat zijn mensen die interlinks van 500 euro per stuk kopen omdat ze beter geluid geven. En speciale lichtnet stekkers, en speciale speakerkabels voor Jazz en Klassiek hebben. En speciale doosjes met steentjes op hun versterker zetten om elektromagische pulsen te weren.

Dus die mensen zeggen wel degelijk "de mijne kan 60Khz aan! Hij is beter!"
Weet je, audiofielen geven best wel graag geld uit aan een in hun beleving ideale hi-end setup, maar ze zijn niet zo gek om geld over de balk te gooien als het - in hun optiek - niets toevoegt aan hun hi-end installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:48:
[...]

Heeft de discussie dan wel zin als je weet dat er vrijwel geen vinylversie dezelfde master heeft als de cd-versie van hetzelfde album? .....

En dat alle masters tegenwoordig sowieso digitaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:53:
Weet je, audiofielen geven best wel graag geld uit aan een in hun beleving ideale hi-end setup, maar ze zijn niet zo gek om geld over de balk te gooien als het - in hun optiek - niets toevoegt aan hun hi-end installatie.
Dat zijn ze wel, dat is nu net het probleem.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:53:
Heeft de discussie dan wel zin als je weet dat er vrijwel geen vinylversie dezelfde master heeft als de cd-versie van hetzelfde album? .....

En dat alle masters tegenwoordig sowieso digitaal zijn?
Ja.

[ Voor 30% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:52:
[...]

Dat insinueer je wel als je zegt dat je het niet eens kan zijn omdat het dure speakers zijn. Bedoel je dat niet dan moet je het niet op die manier opschrijven. En natuurlijk voegt het volgens de bouwers iets toe, die verdienen er aan. Nooit mensen geloven die iets claimen over een product als zij de gene zijn die er aan verdienen.

En kap eens met die "muziek is geen wetenschap" dooddoener. Dat gaat gewoon niet op als je over de techniek praat, dan is het juist pure wetenschap waar je het over hebt en tellen meningen gewoon niet.
Jammer, maar bouwers, zoals bijvoorbeeld vroeger Apogee, of nu nog Mark Logan bouwen niet omdat ze er veel aan willen verdienen. Die bouwen omdat ze graag muziek zo goed mogelijk laten klinken in bijvoorbeeld jouw huiskamer. Winst is voor dit soort bedrijfjes minder belamgrijk dan voor een bedrijf als Samsung, ik noem maar wat.

Hoe vaak moet ik mezelf nog herhalen: Dit wordt de 57ste keer dat ik zeg dat ik het topic bekijk als luisteraar, die genieten wil van zijn muziek.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:53:
[...]

Dat zijn ze wel, dat is nu net het probleem.
Nouja, in hun ogen is het het waard. Zo moet je het zien.

Zij vinden tulpstekkertjes van 500 euro petuk her st geld waard omdat hun muziek opeens meer kleur heeft.
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:55:
[...]

Jammer, maar bouwers, zoals bijvoorbeeld vroeger Apogee, of nu nog Mark Logan bouwen niet omdat ze er veel aan willen verdienen. Die bouwen omdat ze graag muziek zo goed mogelijk laten klinken in bijvoorbeeld jouw huiskamer. Winst is voor dit soort bedrijfjes minder belamgrijk dan voor een bedrijf als Samsung, ik noem maar wat.
Elk bedrijf wilt winstmaken. Ook ML. Misschien iets minder meedogenloos zoals MS, Samsung en Apple, maar je maakt mij niet wijs dat ML alles 100% eerlijk doet en het allemaal voor een eerlijke prijs verkoopt.

ML's zijn behoorlijk duur, hoe zou dat nou komen "omdat wij geen winst willen maken natuurlijk!" :Y

Wacht, producten voor een shitload aan geld verkopen om maar geen winst te maken, wat gaat daar fout? :+

[ Voor 57% gewijzigd door RobinHood op 12-06-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:55:
[...]

Zij vinden tulpstekkertjes van 500 euro per stuk het geld waard omdat hun muziek opeens meer kleur heeft.
Waarna ze bij een blinde test het verschil niet kunnen horen tussen hun tulpstekkers van 500 euro per stuk (sowieso kut trouwens, gebruik een xlr met een balanced signaal als je 't goed wilt hebben) en een kledinghanger.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:55:
En dat is alsnog geen bewijs dat tonen boven de 22.000 Hertz iets toevoegen. Daarnaast maak je mij niet wijs dat die speakers zo duur zijn omdat ze graag willen dat muziek zo goed klinkt. Het zal best hun passie zijn maar uiteindelijk willen ze hun producten aan de man brengen en er goed geld aan verdienen.
VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:55:

Zij vinden tulpstekkertjes van 500 euro per stuk het geld waard omdat hun muziek opeens meer kleur heeft.
In hun ogen is het 't geld waard en in een zekere zin is daar wat voor te zeggen. Is een placebo pil zijn geld ook niet waard? Dat terwijl een placebo pil bewezen geen effect heeft behalve psychologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:59:
[...]

En dat is alsnog geen bewijs dat tonen boven de 22.000 Hertz iets toevoegen. Daarnaast maak je mij niet wijs dat die speakers zo duur zijn omdat ze graag willen dat muziek zo goed klinkt. Het zal best hun passie zijn maar uiteindelijk willen ze hun producten aan de man brengen en er goed geld aan verdienen.

[...]

In hun ogen is het 't geld waard en in een zekere zin is daar wat voor te zeggen. Is een placebo pil zijn geld ook niet waard? Dat terwijl een placebo pil bewezen geen effect heeft behalve psychologisch.
Dus is wetenschappelijk bewezen dat een placebo dus wel degelijk nut heeft? Een psychisch nut!

Hoeveel kost research voor speakers? Als je er daar maximaal zo een 25 van kunt verkopen, dan worden ze iets duurder ja. Ze willen natuurlijk geen verlies draaien.

En ja, er zijn idealisten die wel willen dat muziek zo goed klinkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:59:
[...]

Dus is wetenschappelijk bewezen dat een placebo dus wel degelijk nut heeft? Een psychisch nut!
Ja en nee.

Gaat de ziekte over? Vaak niet.
Voelt iemand zich beter? Ja.

Maar, nu komt het: waarom heeft het nut? Geneest het? Bestrijdt het pijn? Nee, het is psychologisch.

Net als LP's en dure kabeltjes, is het een puur psychologisch iets.

Zeg tegen iemand dat ze geen paracetemol nemen maar een rennie, en ze blijven koppijn houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:59:
Ja, dat is bewezen. Het heeft geen fysiek effect maar omdat men verandering wilt zien gelooft men dat verandering aanwezig is en is er een psychische verbetering. Dus wat dat betreft kan je stellen dat zo'n upgrade zin heeft omdat ze willen dat het zin heeft, maar dat is in feite jezelf voor de gek houden en je eigen aankopen willen verantwoorden. De enige die er echt beter van wordt is de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:02:
[...]

Ja en nee.

Gaat de ziekte over? Vaak niet.
Voelt iemand zich beter? Ja.

Maar, nu komt het: waarom heeft het nut? Geneest het? Bestrijdt het pijn? Nee, het is psychologisch.

Net als LP's en dure kabeltjes, is het een puur psychologisch iets.

Zeg tegen iemand dat ze geen paracetemol nemen maar een rennie, en ze blijven koppijn houden.
Vaak niet, dus soms wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ga verder vooral niet in op wat ik zeg inderdaad... en praat maar over waar audiofielen wel of niet geld aan uitgeven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, soms wel. Maar wat wil je nu bereiken? Want je blijft maar graven naar een mogelijkheid om enige vorm van gelijk te kunnen halen.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:03:
Ga verder vooral niet in op wat ik zeg inderdaad... en praat maar over waar audiofielen wel of niet geld aan uitgeven 8)7
De discussie gaat om welk medium beter is. De content is ondergeschikt. De content die op een LP geplaatst wordt zou beter klinken vanaf een CD.

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 12-06-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil graag gelijk hebben, maar er zijn hier anderen die nog liever gelijk willen hebben.

CD is beter, LP is minder, technisch, meetbaar.
Gevoelsmatig is het afhankelijk van de persoon die er naar luistert, en ik ben dus blijkbaar zo een eikel die een verkeerde keuze heeft gemaakt door een lp beter te vinden klinken. Wat - heb ik ook al een aantal maal aangegeven - volgens mij de insteek was van de topicstarter in een grijs verleden.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:05:
Ik wil graag gelijk hebben, maar er zijn hier anderen die nog liever gelijk willen hebben.
Ik zie ze niet. Ik zie enkel jou eindeloos van de hak op de tak springen waardoor we elke keer weer bij dezelfde conclusie uitkomen.
Gevoelsmatig is het afhankelijk van de persoon die er naar luistert, en ik ben dus blijkbaar zo een eikel die een verkeerde keuze heeft gemaakt door een lp beter te vinden klinken.
Die feiten kloppen, dat jij jezelf in een slachtoffer rol wilt plaatsen moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, van ziektes die je sowieso wel de baas kan. Kanker ofzo genees je er niet mee hoor.

Maar, geef iemand een tictacje en zeg erbij dat het hoofdpijn weghaalt en je hebt een kans dat het weggaat. Maar, nu komt het: die hoofdpijn kon uit zichzelf ook wel weggaan.
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:05:

Gevoelsmatig is het afhankelijk van de persoon die er naar luistert, en ik ben dus blijkbaar zo een eikel die een verkeerde keuze heeft gemaakt door een lp beter te vinden klinken.
Nee, je manier van discussieren is gewoon knap irritant door de meest irrelevante dingen erbij te betrekken en door te doen alsof een LP beter is omdat een placebo hoofdpijn kan laten verdwijnen.

Voor de heel veelste maal: Het is allemaal psychologisch!

Weetje wat? Zullen we een audiofiel eens hypnotiseren en hem opeens geheel wetenschappelijk laten denken, kun je helemaal lachen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 21:24
Sodeju wat een hoop onzin en onwaarheden van mensen die denken het te snappen lees ik hier in de afgelopen 36 pagina's niet te zuinig.

(even mijn achtergrond; Audio Engineer, Mastering Engineer, Docent Audio Design en ruim 12 jaar ervaring als dj en producer)

Vinyl heeft een dynamisch bereik van ca 60dB. CD heeft een dynamisch bereik van 96dB. Gezien de logaritmische schaal is dit verschil aanzienlijk. 1 bit geeft 6dB meer of minder dynamisch bereik. Vinyl kan qua dynamiek dus vergeleken worden met 10bit audio in het digitale domein.

Daarbij komt dat vinyl speciaal gemastered moet worden. De groeven worden steeds kleiner naarmate de plaat vordert, dus minder afstand voor dezelfde informatie = minder resolutie.

In theorie is analoge audio natuurlijk beter dan digitaal omdat digitaal een benadering is van het analoge origineel. Dit geldt echter alleen voor analoge bronnen. Een digitaal geproduceerde track op vinyl ondergaat een DA conversie en verliest dus kwaliteit ten opzichte van het behouden van dat signaal in het digitale domein.

Dat het lijkt alsof CD's tegenwoordig minder dynamiek hebben heeft niets te maken met het format of de resolutie maar met de tendens dat iedereen mee doet aan de 'loudness war' waar RMS signalen van -6dB doorgaans niet vreemd zijn.

In de praktijk komt het op het volgende neer: laat je een dj bijvoorbeeld met cd's draaien op een grote PA, en wissel je die af met een dj die nog vinyl draait dan valt je geluid volledig in elkaar.

Platen slijten, digitale signalen niet.

ik kan nog wel even doorgaan met argumenten en voorbeelden, maar het komt er gewoonweg op neer dat CD in ieder geval de potentie heeft om beter te klinken, hoe het daadwerkelijk klinkt ligt aan de kwaliteit van de audio zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:07:
[...]

Ja, van ziektes die je sowieso wel de baas kan. Kanker ofzo genees je er niet mee hoor.

Maar, geef iemand een tictacje en zeg erbij dat het hoofdpijn weghaalt en je hebt een kans dat het weggaat. Maar, nu komt het: die hoofdpijn kon uit zichzelf ook wel weggaan.

[...]

Nee, je manier van discussieren is gewoon knap irritant door de meest irrelevante dingen erbij te betrekken en door te doen alsof een LP beter is omdat een placebo hoofdpijn kan laten verdwijnen.

Voor de heel veelste maal: Het is allemaal psychologisch!

Weetje wat? Zullen we een audiofiel eens hypnotiseren en hem opeens geheel wetenschappelijk laten denken, kun je helemaal lachen :P
toon volledige bericht
Wat mij betreft is het psychologisch, maar het is de psychologie waar ik het mee moet doen. En met die psychologie vind ik de lp mooier/beter/levendiger klinken. Allemaal psychologisch, maar dat interesseert mij niet. Ik geniet er op deze manier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

nyssyn zegt eigenlijk hetzelfde als ik ook.

Daft Punk RAM:
Vinyl: 12 dB dynamic range
CD: 8 dB dynamic range

Goed merkbaar op hoog volume, vinyl klinkt veel relaxter en opener. Ook zijn de beats dieper/punchier en klinkt het daardoor ook wat warmer. Puur vanwege de master.

En die onzin van "het is andere content en we willen het medium vergelijken": het medium heeft gewoon bijna nooit dezelfde content omdat de master gewoon anders is. Dus die discussie heeft geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nyssyn schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:08:
Sodeju wat een hoop onzin en onwaarheden van mensen die denken het te snappen lees ik hier in de afgelopen 36 pagina's niet te zuinig.

(even mijn achtergrond; Audio Engineer, Mastering Engineer, Docent Audio Design en ruim 12 jaar ervaring als dj en producer)

Vinyl heeft een dynamisch bereik van ca 60dB. CD heeft een dynamisch bereik van 96dB. Gezien de logaritmische schaal is dit verschil aanzienlijk. 1 bit geeft 6dB meer of minder dynamisch bereik. Vinyl kan qua dynamiek dus vergeleken worden met 10bit audio in het digitale domein.

Daarbij komt dat vinyl speciaal gemastered moet worden. De groeven worden steeds kleiner naarmate de plaat vordert, dus minder afstand voor dezelfde informatie = minder resolutie.

In theorie is analoge audio natuurlijk beter dan digitaal omdat digitaal een benadering is van het analoge origineel. Dit geldt echter alleen voor analoge bronnen. Een digitaal geproduceerde track op vinyl ondergaat een DA conversie en verliest dus kwaliteit ten opzichte van het behouden van dat signaal in het digitale domein.

Dat het lijkt alsof CD's tegenwoordig minder dynamiek hebben heeft niets te maken met het format of de resolutie maar met de tendens dat iedereen mee doet aan de 'loudness war' waar RMS signalen van -6dB doorgaans niet vreemd zijn.

In de praktijk komt het op het volgende neer: laat je een dj bijvoorbeeld met cd's draaien op een grote PA, en wissel je die af met een dj die nog vinyl draait dan valt je geluid volledig in elkaar.

Platen slijten, digitale signalen niet.

ik kan nog wel even doorgaan met argumenten en voorbeelden, maar het komt er gewoonweg op neer dat CD in ieder geval de potentie heeft om beter te klinken, hoe het daadwerkelijk klinkt ligt aan de kwaliteit van de audio zelf.
toon volledige bericht
Dank je wel, is weer iets duidelijker voor me. Maar tegelijkertijd ook bedankt voor je zin: In theorie is analoge audio natuurlijk beter dan digitaal omdat digitaal een benadering is van het analoge origineel.

Maar ik snap wat je bedoelt. Bedankt!
Neemt niet weg dat ik nog steeds meer geniet van mijn lp's, maar dat is nu eenmaal mijn manier van er van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
VasZaitsev schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:16:
[...]

Zucht...

Bitjes heb je ook van een LP hoor. LP heeft alleen een analoge stap: naald op het vinyl, naald trilt, geeft het door aan het element en daarvandaan is het toch echt digitaal.
|:( onzin.

naald trilt, geeft door aan element en blijft daarna volledig analoog. gaat daarna door een kabeltje naar je luisprekers, en die bewegen ook analoog/mechanisch.

Waar in deze ketting denk jij een AD conversie tegen te komen dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:13:
[...]

Dank je wel, is weer iets duidelijker voor me. Maar tegelijkertijd ook bedankt voor je zin: In theorie is analoge audio natuurlijk beter dan digitaal omdat digitaal een benadering is van het analoge origineel.

Neemt niet weg dat ik nog steeds meer geniet van mijn lp's, maar dat is nu eenmaal mijn manier van er van genieten.
Dat zegt hij niet! Het origineel is niet analoog. Alleen de microfoon is analoog. Alles daarna is digitaal. Analoog betekent niet "oneindige schaal, dus oneindig veel preciezer". Dat is je denkfout!

Een LP heeft gewoon een veel lager dynamisch bereik (verschil tussen hard en zacht geluid binnen een track) en da's heel belangrijk voor hoe je muziek ervaart. Overigens is het bij LP nog steeds hoog hoor, maar toch...

En niemand zegt dat je niet mag genieten van je LP. Ik vind het heel fijn om een LP op te zetten, de naald zachtjes op de plaat te laten vallen, het zachte gekraak op de achtergrond... da's heerlijk! En vaak klinkt die plaat ook gewoon beter dan de cd omdat de master veel beter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:13:
[...]

logisch, die perceptie delen velen met je. Ik vind een LP met een mooie hoes ook mooier. De handeling van een naald op een plaat zetten heeft gewoon wat. Alhoewel het steeds nostalgischer begint te voelen.

Neemt niet weg dat snel door mijn itunes library heen scrollen wel een stuk efficiënter werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:12:
En die onzin van "het is andere content en we willen het medium vergelijken": het medium heeft gewoon bijna nooit dezelfde content omdat de master gewoon anders is. Dus die discussie heeft geen enkele zin.
En waarom is dat onzin? De hele insteek van deze discussie was achterhalen welk medium beter is. Als je elk medium met een ander type content uitrust kan je hier inderdaad geen uitspraken over doen. Echter rust je elk medium uit met dezelfde content kan je dat wel. Rust je de CD uit met de content van de LP heb je hogere kwaliteit.
nyssyn schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:08:
In theorie zijn beide media toch exact hetzelfde qua kwaliteit? Immers vergelijk het met een thermometer. Als je maar genoeg cijfers kan gebruiken kan je met een digitale thermometer dezelfde nauwkeurigheid bereiken als een analoge thermometer, daar ben je op een gegeven moment immers ook gelimiteerd tot het aantal atomen die aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even en ik kan bonden met jou :)

Zal mijn vriendin niet leuk vinden :)

Digitaal heeft vele voordelen, ook in gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:18:
[...]

En waarom is dat onzin? De hele insteek van deze discussie was achterhalen welk medium beter is. Als je elk medium met een ander type content uitrust kan je hier inderdaad geen uitspraken over doen. Echter rust je elk medium uit met dezelfde content kan je dat wel. Rust je de CD uit met de content van de LP heb je hogere kwaliteit.

[...]

In theorie zijn beide media toch exact hetzelfde qua kwaliteit? Immers vergelijk het met een thermometer. Als je maar genoeg cijfers kan gebruiken kan je met een digitale thermometer dezelfde nauwkeurigheid bereiken als een analoge thermometer, daar ben je op een gegeven moment immers ook gelimiteerd tot het aantal atomen die aanwezig zijn.
De insteek van dit topic was, wat klinkt beter/voller, cd of lp. Niet de technische achtergrond, maar het luisterplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:18:
[...]

nee in theorie zijn ze niet hetzelfde van kwaliteit. de resolutie van een groef zal het niet halen bij de resolutie van een CD. en al helemaal niet van de resolutie van SACD of andere hi-end digit formats.

Dus je hebt te maken met een medium waarvan het dynamisch bereik 36dB kleiner is en de resolutie lager is dan CD. niet hetzelfde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:20:
[...]

De insteek van dit topic was, wat klinkt beter/voller, cd of lp. Niet de technische achtergrond, maar het luisterplezier.
Daar zul je nooit uitkomen in een discussie, dat is te subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nyssyn schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:21:
[...]

nee in theorie zijn ze niet hetzelfde van kwaliteit. de resolutie van een groef zal het niet halen bij de resolutie van een CD. en al helemaal niet van de resolutie van SACD of andere hi-end digit formats.

Dus je hebt te maken met een medium waarvan het dynamisch bereik 36dB kleiner is en de resolutie lager is dan CD. niet hetzelfde dus.
Excuus, ik doelde op analoog en digitaal, niet CD versus LP.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste