Nu kan ik je niet volgen. Wat jij hier nu zegt - zo lees ik het tenminste - is dat de kwaliteit van het geluid afhankelijk is van hoe je de vraag interpreteert?Anoniem: 14038 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:11:
[...]
Daar ga je al. De vraagstelling is wat beter geluid geeft. Jij interpreteert dat als zijnde beleving. Anderen hier interpreteren het als wetenschappelijk. Mijn opvatting en volgens mij deel ik die met anderen is dat het afhangt van je interpretatie. Maar daarbij wil ik ook toevoegen dat het al dan niet een toegevoegde waarde heeft dat je beide opvatting kan mengen omdat ze elkaar kunnen beinvloeden. (Onbewust vaak.)
Het is mij nu wel duidelijk dat puur getalsmatig de cd beter is dan een lp, maar dat neemt niet weg dat mijn gehoor, om wat voor reden dan ook, liever naar een lp blijft luisteren.
Ik wil het horen also ik een van de luisteraars was, en dat is volgens mij dus niet technisch maar juist belevings, ik zou niet willen horen wat een speler zou horen, omdat die volgens mij 90% hoort van wat hij/zij doet, en 10% van wat er omheen gebeurt, dus waarschijnlijk hoort hij/zij het geheel veel minder dan een luisteraar in de zaal. Maar weer, dat denk ik.Is dan het doel van opname zo dicht mogelijk bij het echte geluid te komen alsof je zelf in het publiek van de zaal zat of wil je een opname horen alsof je een van de spelers was?
Het eerste geval is een typisch audiofiele (technische) benadering en de tweede een meer artistieke (belevings) benadering.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 12-06-2013 01:57 ]