Wat geeft beter geluid: CD of plaat?

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 42.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5907

nyssyn schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:21:
[...]

Daar zul je nooit uitkomen in een discussie, dat is te subjectief.
Dat ben ik met je eens, maar toch wilde de topicstarter gewoon weten of mensen cd beter vinden klinken of lp's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:18:
[...]

En waarom is dat onzin? De hele insteek van deze discussie was achterhalen welk medium beter is. Als je elk medium met een ander type content uitrust kan je hier inderdaad geen uitspraken over doen. Echter rust je elk medium uit met dezelfde content kan je dat wel. Rust je de CD uit met de content van de LP heb je hogere kwaliteit.
Het is onzin omdat de inhoud van het medium in de praktijk bijna altijd anders is. Heel zelden maar wordt dezelfde master gebruikt. Dus dat maakt dat je het niet kunt vergelijken.
In theorie zijn beide media toch exact hetzelfde qua kwaliteit? Immers vergelijk het met een thermometer. Als je maar genoeg cijfers kan gebruiken kan je met een digitale thermometer dezelfde nauwkeurigheid bereiken als een analoge thermometer, daar ben je op een gegeven moment immers ook gelimiteerd tot het aantal atomen die aanwezig zijn.
Dat is niet waar dus. Theorie is leuk maar praktijk is heel anders. Misschien als je een (digitale :+) quantummicroscoop inzet bij het afspelen van de plaat. Volgens mij onderschat je ook hoe klein de groeven zijn, materiaaleigenschappen van zowel plaat als naald en andere redenen waarom analoog niet oneindig goed is.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:23:
Het is onzin omdat de inhoud van het medium in de praktijk bijna altijd anders is. Heel zelden maar wordt dezelfde master gebruikt. Dus dat maakt dat je het niet kunt vergelijken.
Je kan de mogelijkheden van het medium vergelijken en vervolgens concluderen dat de CD een technisch superieur medium is. Dan is het dus enkel een kwestie van de content die op een LP geplaatst wordt op een CD zetten en je hebt een betere geluidskwaliteit. Dat dit niet gebeurd is weer een pure marketing discussie.
Dat is niet waar dus. Theorie is leuk maar praktijk is heel anders. Misschien als je een (digitale :+) quantummicroscoop inzet bij het afspelen van de plaat. Volgens mij onderschat je ook hoe klein de groeven zijn, materiaaleigenschappen van zowel plaat als naald en andere redenen waarom analoog niet oneindig goed is.
Maar het ging juist om de theorie. In theorie zou je het detail van analoog toch exact kunnen bereiken door simpelweg het aantal enen en nullen te blijven verhogen tot je op het niveau zit waar je met elementaire deeltjes bezig bent?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 21:24
ok even over resolutie van een plaat:

12" = pakweg 30cm diameter
30*3,14= pakweg 100cm

33rpm bij een plaat, uitgaande van de buitenste groef (beste kwaliteit) is dat dus 33meter per minuut.

CD kwaliteit heeft 44100 stukjes audio met een bitrate van 16 (65536 waardes) per seconde.
60 seconden keer 44100 stukjes = 2.646.000 stukjes over 33 meter = 800 per cm

1 stukje is dan dus 0.012mm

veel kleiner moet het niet worden hoor dat kan zo'n naald nooit aan die snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Je zou trouwens ook analoog geluid op een cd kunnen zetten. Video staat ook analoog op een laserdisc immers :P (de audio dan weer niet, da's vergelijkbaar met cd)

CD kan veel meer informatie bevatten omdat dit met een laser gelezen wordt: daardoor is er véél meer effectieve capaciteit dan mogelijk is bij lp. Analoog zou je volgens mij nog meer op een cd kwijt kunnen, maar dan krijg je ook weer ruis enzo erbij terwijl je dat bij cd wegabstraheert. Ook zijn er problemen met timing/kwaliteit perfect houden bij binnenkant t.o.v. buitenkant.

[ Voor 54% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-06-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
Dan ook nog even wat over hoe ene groef is opgebouwd en hoe het zit met fase verschillen:

Een groef en toch twee audio kanalen? Ja! De groef gaat namelijk niet alleen heen en weer maar ook op en neer. dat is dus je L en je R.

Fase verschillen zijn verschuivingen in je stereobeeld binnen een bepaald frequentie interval.

dus bijvoorbeeld alles onder de 100Hz op L en R gelijk? dat is mono
Zit het laag op L een paar ms later dan op rechts? Dat creëert een stereo effect.

Lage frequenties hebben uiteraard grotere golven en als je fase verschillen in het laag te groot zijn heeft dat bij vinyl het risico dat dat of voor vervorming zorgt of dat je naald uit de groef skipped.

Hier wordt uiteraard rekening mee gehouden bij een mastering. Dit zal dus ook de audio veranderen ten op zichte van een CD release.

Nou moet ik wel zeggen dat lage frequenties praktisch geen richting hebben en dat monolaag qua perceptie een stuk krachtiger overkomt dan stereolaag, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:23:
[...]

Dat is leuk voor de speciale edities, maar de massa (/top40) muziek heeft toch echt maar 1 master hoor.
Het probleem met de praktijk is echter alleen dat de cd versie "verkracht" wordt vanwege de loudness wars.

Het enige probleem is eigenlijk dat de ene (cd) "verkracht" wordt voor de massamarkt, terwijl de andere (LP) uberhaupt geen massamarkt heeft en dus enkel gekocht wordt vanwege de kwaliteit.
Vind je een cd die gewoon ook voor kwaliteit gemaakt is dan is de cd beter, haal je echter een cd'tje bij de pomp/mediamarkt dan is waarschijnlijk de LP beter (zolang die niet al te erg beschadigd is)

In principe is de cd beter vanwege betere technische mogelijkheden, maar in de praktijk kan een nieuwe plaat beter zijn (maarja iemand hier gebruikt 20 jaar oude platen).

Alleen op deze manier kan je geen discussie hebben. Omdat 1 van de 2 in veel gevallen bewust kapotgemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:55
Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:23:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar toch wilde de topicstarter gewoon weten of mensen cd beter vinden klinken of lp's.
Dat weet je niet, dat is hoe jij zijn vraag interpreteert, maar dat is nooit expliciet zo door de TS gesteld. De enige die daar dan ook een zinnig antwoord op kan geven is de TS zelf.

Verder lijkt het me duidelijk (ook voor jou) dat een CD technisch superieur is aan een LP, maar laatstgenoemde kan afhankelijk van persoonlijke voorkeur beter klinken en meer luistergenot opleveren.

Mee eens? (voornamelijk betreffende mijn tweede stelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thedr schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:49:
[...]

Dat weet je niet, dat is hoe jij zijn vraag interpreteert, maar dat is nooit expliciet zo door de TS gesteld. De enige die daar dan ook een zinnig antwoord op kan geven is de TS zelf.

Verder lijkt het me duidelijk (ook voor jou) dat een CD technisch superieur is aan een LP, maar laatstgenoemde kan afhankelijk van persoonlijke voorkeur beter klinken en meer luistergenot opleveren.

Mee eens? (voornamelijk betreffende mijn tweede stelling)
Mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:42

sjaool

Every life should have 9 cats

Om nog maar eens een apparaat in de ring te gooien. De "ouderwetse" spoelenrecorder (Revox A77) klinkt nog beter. Daar kan geen LP tegen op. :) ;) :+ Dat zijn hopelijk genoeg smileys

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/zyakhw.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door sjaool op 12-06-2013 23:35 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Mooi d:)b

* Thedr kruipt weer terug zijn hoekje en zet een lekker muziekje op :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:18:
[...]
In theorie zijn beide media toch exact hetzelfde qua kwaliteit? Immers vergelijk het met een thermometer. Als je maar genoeg cijfers kan gebruiken kan je met een digitale thermometer dezelfde nauwkeurigheid bereiken als een analoge thermometer, daar ben je op een gegeven moment immers ook gelimiteerd tot het aantal atomen die aanwezig zijn.
Die theorie houdt alleen stand bij een aantal oneindigheden en in ideale situaties.

In theorie is:
• Analoog beter dan digitaal (indien de analoge opname nagenoeg perfect is en de digitale bitdepth niet oneindig)
• Analoog gelijk aan digitaal (indien de digitale bitdepth wel oneindig is én de analoge opname perfect is)

In de praktijk is digitaal gewoon ruim beter dan analoog omdat de analoge opnames bij lange na niet perfect zijn en de bitdepth groot genoeg om voor het menselijk gehoor geen verschil te maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
CyBeR schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 23:40:
[...]

Die theorie houdt alleen stand bij een aantal oneindigheden en in ideale situaties.

In theorie is:
• Analoog beter dan digitaal (indien de analoge opname nagenoeg perfect is en de digitale bitdepth niet oneindig)
• Analoog gelijk aan digitaal (indien de digitale bitdepth wel oneindig is én de analoge opname perfect is)

In de praktijk is digitaal gewoon ruim beter dan analoog omdat de analoge opnames bij lange na niet perfect zijn en de bitdepth groot genoeg om voor het menselijk gehoor geen verschil te maken.
Als je hierover gaat bomen kom je meer op fundamentele natuurwetenschappelijke interpretaties uit. Analoog is mijns inziens een menselijk verzinsel. De wetenschap heeft zover ik weet voor alle tot nu toe bekende dimensies een kleinste (elementaire) waarde gevonden; denk aan atomen/elektronen/kwantumdeeltjes en ook de Planck-eenheden.
Uiteindelijk is waarschijnlijk alles discreet, maar het heeft voor veruit de meeste applicaties geen nut om op die schaal dingen te bekijken/vergelijken en is onze analoge interpretatie begrijpelijker. Maar eigenlijk is het gewoon een soort fixed-point interpretatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Thedr schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 00:32:
... De wetenschap heeft zover ik weet voor alle tot nu toe bekende dimensies een kleinste (elementaire) waarde gevonden; ...
Dat kan natuurlijk ook niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
begintmeta schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 00:34:
[...]

Dat kan natuurlijk ook niet anders.
Ja en nee... veel mensen houden er in ieder geval geen rekening mee dat het waarschijnlijk zo is. Met name dat ook tijd een elementaire eenheid heeft. Aan de andere kant zou het natuurlijk ook lastig voor te stellen zijn als iets oneindig deelbaar zou zijn.
wellicht een beetje verder offtopic:
Net zo goed als dat ik me persoonlijk lastig voor kan stellen dat iets oneindig groot kan zijn, zoals het universum. Je zou zeggen dat er ergens een grens aan moet zitten (die ligt iig verder dan we nu kunnen zien), maar wat is er dan achter die grens? En hoe ziet die grens eruit? Val je dan van het universum af, zoals we vroeger dachten van de platte aarde te kunnen vallen? Of is het universum een soort oneindige loop doordat we bepaalde hogere dimensies die we niet waar kunnen nemen ons weer aan de andere kant binnen laten lopen? Vragen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat ik bedoelde is dat de wetenschap uiteraard al het tot nu toe bekende heeft gevonden. Het in de toekomst bekende moet nog worden ontdekt. (Het kan natuurlijk best zijn dat iets wat in het verleden bekend is geweest inmiddels niet meer bekend is, dus helemaal gaat het niet op)

Hoe weet je eigenlijk hoe waarschijnlijk het een of het ander is?

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2013 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Tuurlijk, logisch :) Waar ik eigenlijk het accent op wilde leggen is dat analoog waarschijnlijk een menselijk verzinsel is, en dat velen niet doorhebben dat wat wij mensen zien/horen/ruiken/voelen slechts een zeer beperkte interpretatie van de werkelijkheid is. En nog erger eigenlijk; daarop aannemen dat wat we ervaren een absoluut iets is. Wat in essentie eigenlijk ook zo is, maar dan worden de verliezen die optreden bij interpretatie vergeten.
Ergo: ik geloof dat ik maar eens ga slapen, en morgen weer lekker ga genieten van muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anoniem: 5907 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:00:
Zoals ik al zeg, meettechnisch zal een cd beter kunnen zijn, maar gehoormatig beter, is afhankelijk van de luisteraar, niet van wie zijn wetenschappelijke bewijzen dan ook.
Eindelijk snap je het. Dus je kunt alleen zeggen dat wellicht pietje / jantje / klaasje een LP beter vinden klinen en marietje keesje en anton wellicht de CD. Dit is dus niet te vertalen naar LP of CD klinkt beter, want het is een puur persoonlijke ervaring. Dat mensen de LP beter vinden klinken ligt dus de psycho-akoestiek er omheen, die de ervaring ook zo persoonlijk maakt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
Gomez12 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:43:
[...]

Dat is leuk voor de speciale edities, maar de massa (/top40) muziek heeft toch echt maar 1 master hoor.
nee :-)

http://www.recordingmag.c...s/resourceDetail/114.html

En volgens mij is dit een belangrijk onderdeel van de discussie. Geen enkele lp bevat dezelfde informatie als de cd van hetzelfde bandje/liedje/orkest. Misschien dat bij sommige popmuziek, waarbij de dynamiek er al uit is gehaald, de verschillen minimaal zijn. Maar een lp-persing van een klassiek werk is niet te vergelijken met het zelfde stuk op cd. Als je een moderne digitale opname met volledig dynamisch bereik op een lp perst, dan springt de naald gewoon uit de groeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyberpope schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 08:00:
[...]

Eindelijk snap je het. Dus je kunt alleen zeggen dat wellicht pietje / jantje / klaasje een LP beter vinden klinen en marietje keesje en anton wellicht de CD. Dit is dus niet te vertalen naar LP of CD klinkt beter, want het is een puur persoonlijke ervaring. Dat mensen de LP beter vinden klinken ligt dus de psycho-akoestiek er omheen, die de ervaring ook zo persoonlijk maakt.
Dat eindelijk snap ik niet zo goed. Ik zeg dit al een heel aantal paginaas lang.... En dan zeggen dat ik denigrerend doe.... ( niet perse jij hebt dat gezegd he... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En al pagina's lang komt er een "maar" achteraan met een nieuwe stelling die onjuist is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou zeggen lees het voorgaande maar, dan zal je lezen dat mijn "stellingen" niet zo heel erg verkeerd waren. Blijkbaar is analoog theoretisch toch beter dan digitaal (en in ieder geval gelijkwaardig - en dit zijn niet mijn woorden). En mijn maren waren de laatste tijd alleen maar om toe te geven cd is technisch beter, maar... ik vind een lp nog steeds beter klinken, gebaseerd op mijn genieten van muziek. En of dat nu alleen maar psychisch is, of omdat mijn oren in zo een verregaande staat van ontbinding verkeren dat ik een lousy gehoor heb, ik geniet meer als ik een lp beluister dan als ik een cd beluister.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 13-06-2013 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-06 01:38
Anoniem: 5907 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:17:
Ik zou zeggen lees het voorgaande maar, dan zal je lezen dat mijn "stellingen" niet zo heel erg verkeerd waren. Blijkbaar is analoog theoretisch toch beter dan digitaal (en in ieder geval gelijkwaardig - en dit zijn niet mijn woorden). En mijn maren waren de laatste tijd alleen maar om toe te geven cd is technisch beter, maar... ik vind een lp nog steeds beter klinken, gebaseerd op mijn genieten van muziek. En of dat nu alleen maar psychisch is, of omdat mijn oren in zo een verregaande staat van ontbinding verkeren dat ik een lousy gehoor heb, ik geniet meer als ik een lp beluister dan als ik een cd beluister.
Je gebruikt elke strohalm om je onverdedigbare positie te verdedigen. Ik heb het even aangezien, maar nu kan ik het niet laten om te reageren. Je geeft delen toe, om ze later terug te willen pakken met een omweg. Het is een bijzonder oneerlijke manier van discussieren.

Een CD biedt een betere geluidsreproductie.

Jij vindt het leuk om met een plaat en een draaitafel te klooien, en houdt van het niet-natuurgetrouwe klankkarakter van een LP. Prima, have fun.

IMO en zoals al eerder gezegd, dat is een beetje alsof je maggi in de soep gegooid wordt zonder het te proeven. Sleutel lekker aan het karakter door het de EQ en speaker/amp samenstelling te spelen. Hou de bron nou neutraal!

[ Voor 4% gewijzigd door supreme tweaker op 13-06-2013 12:22 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je doet je naam wel eer aan he... Supreme Tweaker

Ik wil helemaal niets verdedigen. Het valt me echter steeds meer op hoe onverdraagzaam men hier is, hoe vaak moet ik nog zeggen: CD is beter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dus, ik heb mijn ongelijk al - vaak - toegegeven op dat gebied!

Alleen ik geniet van mijn muziek op een LP meer. En dat is hoe ik de vraag van de topicstarter heb ge-interpreteerd, wat klinkt beter/mooier. Maar ik hoop snel dat wetenschappelijk te kunnen bewijzen, mocht ik antwoord krijgen van de topic-starter.

En maggi in je soep zonder te proeven kan net zo eng zijn als soep proeven zonder het geproefd te hebben... Onzin opmerking dus. Wie zegt dat de soep zonder maggi smaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 13-06-2013 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Laatst online: 28-06 01:38
Anoniem: 5907 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:25:
Je doet je naam wel eer aan he... Supreme Tweaker
Goed he? :D
En maggi in je soep zonder te proeven kan net zo eng zijn als soep proeven zonder het geproefd te hebben... Onzin opmerking dus. Wie zegt dat de soep zonder maggi smaakt?
Je kan de maggi echter niet uit de soep halen, mocht het niet nodig blijken. Je eet soep toch voor de smaak van de groenten?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wetenschappelijk bewezen zeker?

Volgens mij eten mensen omdat ze anders sterven. Dat het lekker kan zijn is mooi meegenomen.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 13-06-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het begint nu wel absurde en ridicule vormen aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben het met je eens, maar ik vind het ook wel weer leuk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 15254 schreef op donderdag 04 januari 2001 @ 23:02:
Plaat BETERE kwaliteit --> ALLE info van de muziek opgeslagen. In theorie betere kwaliteit, maar CD is zo goed opgenomen zodat mensen het verschil NIET kunnen horen!
Door beschadigingen, krassen etc. wordt de kwaliteit in de praktijk toch minder!

CD MINDERE kwaliteit --> Info is in STAPJES opgeslagen, dus GEDEELTELIJK! In theorie net zo opgeslagen dat wij het verschil niet kunnen horen! In de praktijk dus BETERE kwaliteit, want een CD is minder aan slijtage onderhevig!
Dit stukje onzin komt op deze pagina al een paar keer terug. Dit klopt niet. Een CD slaat binaire informatie op die voldoende is om in de D-A conversie weer dezelfde analoge golf terug te krijgen die er in het A-D proces inging. Quote van wikipedia:
As per the Nyquist–Shannon sampling theorem, a DAC can reconstruct the original signal from the sampled data provided that its bandwidth meets certain requirements (e.g., a baseband signal with bandwidth less than the Nyquist frequency).
Ik moet zeggen dat ik dit topic erg vermoeidend vind. Ik klikte het open omdat ik wel hou van een stukje smaakdiscussie, maar kom op medetweakers, let een beetje op het niveau. Er staan tientallen ongefundeerde persoonlijke overtuigingen en meningen in dit topic die verwoord zijn vanuit een 'gezond verstand en inzicht' concept dat wegens gebrek aan de juiste technische informatie de plank volkomen misslaat.

Cd's hebben een groter dynamisch bereik dan platen, hebben een breder frequentiebereik en zijn stukken slijtvaster. De techniek heeft nog meer aspecten maar dat worden details. Tot zover de techniek.

Wat je mooier vind mag je uiteraard zelf weten :) Een belangrijk aspect daarvan heeft overigens te maken met de mastering, je kan niet dezelfde master voor LP gebruiken dus dat wordt apart gemasterd, waarbij soms meer dynamiek overblijft omdat CD's tegenwoordig volkomen overcompressed worden in de laatste status van marketing. Dat komt niet door technische kwaliteiten van het medium maar door keuzes van de mastering engineer. Om dezelfde reden klinkt SACD vaak mooier: het is apart gemastered en dat kan een hoop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat had je dan verwacht hier? Ik bedoel, als het om de techniek gaat, is het een heel korte discussie, want daar is men het wel over eens. Technisch gezien is een CD beter. Dus dat zou in 3 of 4 posts opgelost kunnen zijn.

Maar het gevoelsmatige/gehoormatige gedeelte is interessant, omdat daar de meningen mijlenver bij elkaar vandaan kunnen liggen, zoals ook wel blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Ik vind het jammere dat er gediscussieerd wordt over smaak terwijl om de eigen mening gewicht mee te geven soms verkeerde informatie over de techniek wordt gebruikt. Niet omdat men verkeerde informatie wil geven maar omdat men zich er soms, klaarblijkelijk, niet genoeg in verdiept heeft.

Over smaak kan je het eindeloos hebben natuurlijk, ga je gang maar onderbouw de dingen die te onderbouwen zijn met de juiste informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:09:
Wat had je dan verwacht hier? Ik bedoel, als het om de techniek gaat, is het een heel korte discussie, want daar is men het wel over eens. Technisch gezien is een CD beter. Dus dat zou in 3 of 4 posts opgelost kunnen zijn.
Waarom duurt het dan meerdere pagina's om dit bij sommige mensen aan hun verstand te brengen?
Maar het gevoelsmatige/gehoormatige gedeelte is interessant, omdat daar de meningen mijlenver bij elkaar vandaan kunnen liggen, zoals ook wel blijkt.
Waarom is dat interessant? De een kiest voor de beleving van het opzetten en afspelen van muziek en de ander wilt gewoon de beste kwaliteit muziek. Enkel mastering van media kan een interessante discussie zijn maar daar is al een apart topic over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Idd, als sommige mensen niet 15 pagina's nodig hadden om het te accepteren...
Daar gaat het dus niet over (behalve bij jou als je even toegeeft dat CD betere geluidreproductie heeft, om 5 posts later dat weer te ontkennen). Dat is net als discussieren of groen of geel een mooiere kleur is: compleet zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De enige reden waarom dat interessant is komt volgens mij door de millennia-oude menselijke behoefte om andere mensen in te laten zien dat zij eigenlijk de verkeerde smaak hebben ;) Om de een of andere reden kunnen we wel accepteren dat mensen andere lievelingskleuren hebben, of andere favoriete hapjes of drankjes maar sommige onderwerpen bevinden zich kennelijk op een semi-religieus niveau, daar hoort audio kennelijk bij.

En daar kan je het heel lang over hebben, terwijl er geen punt te maken valt. Ik voorspel een lang topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
In de trant van dit topic, wat is lekkerder, een appel of een peer ;)

Volgens mij is het een feit dat digitale audio meer data/inhoud/diepte/whatever kan bevatten dan een plaat.
Feit is ook dat een LP imperfecties heeft waar bepaalde audiofielen bij zweren.

Mening:
Ikzelf luister thuis enkel digitaal, voornamelijk vanwege gemak. Op een "rave" heb ik liever dj's die zich met platen uitleven vs. dezelfde maar dan digitale dj/live-set.
Staat wel weer tegenover dat met het nieuwe digitale speelgoed (tablets) er een hoop nieuwe mogelijkheden bij zijn gekomen die met enkel lp's en apparatuur niet/nauwelijks mogelijk waren :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:21:
[...]

Waarom duurt het dan meerdere pagina's om dit bij sommige mensen aan hun verstand te brengen?

[...]

Waarom is dat interessant? De een kiest voor de beleving van het opzetten en afspelen van muziek en de ander wilt gewoon de beste kwaliteit muziek. Enkel mastering van media kan een interessante discussie zijn maar daar is al een apart topic over.
Volgens mij zijn er meer mensen ge-interesseerd in wat voor hen het beste klinkt, dan wat kwalitatief het beste is. Want als het om kwaliteit gaat zijn er ongetwijfeld beter technieken dan CD, zoals SACD, Bluray, etc. etc. Of luister jij alleen naar muziek als de kwaliteit 18bits/48Khz is of zo?
Dat er hier een man of 20 alleen kwalitatief beter dus geluidsmatig beter verdedigt, betekent nog niet dat het geluids/gevoels/beleefmatie aspect van muziek "leven" daarom ook maar beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 5907 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:34:
Volgens mij zijn er meer mensen ge-interesseerd in wat voor hen het beste klinkt, dan wat kwalitatief het beste is. Want als het om kwaliteit gaat zijn er ongetwijfeld beter technieken dan CD, zoals SACD, Bluray, etc. etc.
Nee, die technieken zijn dus niet beter. Een CD kan binnen de limieten van het menselijk gehoor het exacte geluid reproduceren. Een techniek zoals blu-ray zal enkel de capaciteit verhogen, oftewel het aantal uur aan muziek dat op een schijf past.
Of luister jij alleen naar muziek als de kwaliteit 18bits/48Khz is of zo?
Please... stop er gewoon mee.
Dat er hier een man of 20 alleen kwalitatief beter dus geluidsmatig beter verdedigt, betekent nog niet dat het geluids/gevoels/beleefmatie aspect van muziek "leven" daarom ook maar beter is.
Nee, en voor de allerlaatste keer daar zijn we verdorie allemaal al lang uit. Waarom blijf je eindeloos en eindeloos hameren op dit punt als keer op keer al gezegd is dat een technisch beter product niet betekent dat de ervaring beter hoeft te zijn. Kap gewoon eens met eindeloos drammen, er is hier helemaal niemand die je hier ongelijk in geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij zijn er meer mensen ge-interesseerd in wat voor hen het beste klinkt, dan wat kwalitatief het beste is. ...
Ik weet niet of dat in d populatie vragenstellers/topicstarters op GoT zo is. In ieder geval is zoals ik al eerder aangaf weinig discussie mogelijk over wat voor iemand het beste klinkt.
Dat er hier een man of 20 alleen kwalitatief beter dus geluidsmatig beter verdedigt, ...
In mijn beleving is dat vooral in jou beleving zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Jheroun schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:25:
De enige reden waarom dat interessant is komt volgens mij door de millennia-oude menselijke behoefte om andere mensen in te laten zien dat zij eigenlijk de verkeerde smaak hebben ;) Om de een of andere reden kunnen we wel accepteren dat mensen andere lievelingskleuren hebben, of andere favoriete hapjes of drankjes maar sommige onderwerpen bevinden zich kennelijk op een semi-religieus niveau, daar hoort audio kennelijk bij.
Ben ik niet helemaal met je eens. Als de discussie zich beperkte tot smaak "ik vind A mooier als B" dan was ook bij audio de discussie snel over. Helaas wordt juist vaak vanuit de hoek van "gelovers" (niet kloppende) technische argumenten gebruik om hun menig te onderbouwen (waarschijnlijk om de duizenden euro's extra te rechtvaardigen). En dan gaat het fout. Beiden staan los van elkaar.

Dat is zelf 1 op 1 te vergelijken met geloof. het gaat pas echt fout als je het bestaan van god wil "bewijzen" en dat anderen willen "opleggen".
Nou... ik heb meer het omgekeerde gelezen. Personen die stellen dat de beleving beter is en daarom de techniek dat ook wel moet zijn, ook al is dat niet meetbaar. Terwijl beiden geen relatie hoeven te hebben, maar los staande grootheden zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dan zal ik het wel verkeerd hebben gelezen... :) Daarvoor dan mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-06 18:50
Nu misschien een hele andere stelling wat eigenlijk op de hetzelfde neer komt. Is digitale audio per definitie altijd qua kwaliteit beter? Aangezien analoge technologieën gebaseerd zijn op de natuurkunde en daardoor ook kwaliteit om hoog te schroeven zijn. Denk bijv. aan een laserdisc. Al zal we wel meer ruis kunnen ontstaan.
Daarnaast wordt er hedendaags nog steeds veel analoge technologieën gebruikt voor geluidsprocessen en welke volgens sommige studio's beter zijn
quote van wikipedia:
There are mastering engineers who feel that digital technology, as of 2007, has not progressed enough in quality to supersede analog technology entirely. Many top mastering studios, including Bernie Grundman Mastering (which mastered 37 Grammy-nominated albums in 2005 alone,[5]) and Gateway Mastering still embrace analog signal processing (such as analog equalization) within the mastering process.
Ook worden bij instrumenten nog steeds voldoende analoge apparatuur gebruikt om geluid te omvormen. Denk aan gitaren en synthesizers. Je kunt digitale effecten etc programmeren, maar creëren deze ook hetzelfde effect als de analoge versie?

[ Voor 42% gewijzigd door Bliksem B op 13-06-2013 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Digitale audio zal, puur gekeken naar de mogelijkheden en niet naar de content, altijd beter zijn dan analoge audio omdat we met digitale systemen een datadichtheid kunnen behalen die analoog zeer lastig te benaderen is. Op analoge medium loop je aan tegen limieten met betrekking tot datadichtheid en het uitlezen van data met zo'n hoge dichtheid terwijl deze limiet bij digitale media een stuk hoger ligt. Gegeven is dat je analoog signaal perfect kan repliceren vanuit een digitale bron zolang je maar genoeg opslagcapaciteit hebt voor dit signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Bliksem B schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:08:
Nu misschien een hele andere stelling wat eigenlijk op de hetzelfde neer komt. Is digitale audio per definitie altijd qua kwaliteit beter? Aangezien analoge technologieën gebaseerd zijn op de natuurkunde en daardoor ook kwaliteit om hoog te schroeven zijn. Denk bijv. aan een laserdisc. Al zal we wel meer ruis kunnen ontstaan.
Daarnaast wordt er hedendaags nog steeds veel analoge technologieën gebruikt voor geluidsprocessen en welke volgens sommige studio's beter zijn
quote van wikipedia:
Je hebt het daar wel over 2007 he, we zijn nu 6 jaar verder, daarin is een hoop ontwikkeld. De overkill die digitaal mogelijk is in opslag, bitrates en samplefrequenties betekent dat er in absurd hoge kwaliteit gewerkt kan worden in de studio, wellicht overkill maar zolang je nog met bewerking bezig bent wil je ieder bliepje en nootje met de hoogste kwaliteit lossless opslaan.

Analoge processors worden voor sound en flavour gebruikt, niet vanwege de kwaliteit van het analoog zijn per se. Het gaat om het effect van een buizencompressor of analoge EQ op de sound, niet over wat de kwaliteit daarvan dan is. Een hedendaagse studio staat stampvol oude analoge gear maar zal het product daarvan in de praktijk meestal digitaal opslaan op disk.
Ook worden bij instrumenten nog steeds voldoende analoge apparatuur gebruikt om geluid te omvormen. Denk aan gitaren en synthesizers. Je kunt digitale effecten etc programmeren, maar creëren deze ook hetzelfde effect als de analoge versie?
Voor synthesizers geldt dat er tegenwoordig digitale versies zijn van analoge synths (bv de moog) die niet anders klinken dan het origineel dus soms kan het (nb ik ben geen toetsenman!). Met een gitaar gaat dat niet, dat heeft ook geen zin. Digitaal inprogrammeren wat een gitarist met zijn vingers allemaal doet is veel meer werk dan een gitarist inpluggen, en ik heb dat ook nog niet horen klinken. Ik zou ook niet weten hoe je dat wil doen, technisch. Idem dito voor bv een saxofoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zou je ook vrij klinische instrumenten krijgen, vrij "perfecte" muziek, de vraag is ook of je dat moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Luister een keer naar een synthetische MIDI track zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind de Kemper profiling amp een interessante ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Tsurany schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:55:
Dan zou je ook vrij klinische instrumenten krijgen, vrij "perfecte" muziek, de vraag is ook of je dat moet willen.
CyBeR schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:00:
Luister een keer naar een synthetische MIDI track zou ik zeggen ;)
Ik denk dat Tsurany hierin wel gelijk heeft. Een analoge moog creëert geluiden welke niet perfect zijn, waardoor muziek meer emotie krijgt. Daardoor wordt dus hetzelfde effect gecreëerd als bij een echt instrument welke ook nooit hetzelfde geluid produceert en gedeeltelijk afhankelijk is van muzikant.

Nu komen we toch weer terug bij LP vs CD. Aangezien technisch gezien je muziek heel strak kunt programmeren. Maar toch prefereren veel mensen echte ingespeelde muziek boven geprogrammeerde muziek. Techno e.d. uitgezonderd.
Hetzelfde geld voor een LP denk ik, aangezien deze vanuit deze optiek een instrument op zich zelf is. Wat een soort van lo-fi muziek genereert met betere diepgang dan wanneer je lo-fi muziek creëert dmv een cassettespeler.

Hier geld dus weer dat meningen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bliksem B schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:19:
.... Wat een soort van lo-fi muziek genereert met betere diepgang dan wanneer je lo-fi muziek creëert dmv een cassettespeler. ...
Maar toch blijft de lo-fi van AM-radio beter qua diepgang dan cassette of LP.
Hier geld dus weer dat meningen verschillen.
inderdaad :P

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2013 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
begintmeta schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:24:
[...]

Maar toch blijft de lo-fi van AM-radio beter qua diepgang dan cassette of LP.

[...]

inderdaad :P
Gedurfde uitspraak dat je zegt dat AM-radio een betere audio kwaliteit heeft dan een LP. Heb je hiervoor een bron? Daarnaast is AM meestal mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zeg dat AM-radio beter qua diepgang is wat betreft lo-fi-muziek-generatie.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:53

Wat ik had verwacht waren nuchtere mensen. Normale argumenten. Geen soep, maggi of theorieën waarom mensen eten.

Ik had laatst een post gedaan met de vraag of iemand een indicatie zou hebben bij wel budget een platenspeler al aardig richting de CD blijkt tegaan. Geen vraag wat beter is, ook geen antwoord ''hoe ver je budget kan gaan''. Vervolgens zijn er 10 nieuwe pagina's aan posts (afhankelijk van instellingen) waar het weer nergens over gaat. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 22:12:
nyssyn zegt eigenlijk hetzelfde als ik ook.

Daft Punk RAM:
Vinyl: 12 dB dynamic range
CD: 8 dB dynamic range

Goed merkbaar op hoog volume, vinyl klinkt veel relaxter en opener. Ook zijn de beats dieper/punchier en klinkt het daardoor ook wat warmer. Puur vanwege de master.

En die onzin van "het is andere content en we willen het medium vergelijken": het medium heeft gewoon bijna nooit dezelfde content omdat de master gewoon anders is. Dus die discussie heeft geen enkele zin.
De gebruikte master kan het zelfde zijn, maar bij het snijden van vinyl kan je het 'volume' wat terug draaien. Of liever gezegd moet want als je het niet doet dan lopen de groeven te diep en schiet hij in de de naastliggende groef en is het mislukt.
Bij CD heb je dat niet en kan je het harder zetten met het logische gevolg van loudness wars. (Alhoewel daar voor het CD-tijdperk ook al sprake van was.)

Wat dat betreft wil je gewoon die master voor vinyl op een CD hebben. Vandaar dat ik ook voorstander ben om consumenten de keuze te geven per nummer/album dat ze zelf mogen kiezen. In het tijdperk van online muziek is dat juist dat extra verschil waar je meer muziek mee kan verkopen. Want soms is het zo triest hard gemastered dat de tranen in je ogen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

begintmeta schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:41:
Ik zeg dat AM-radio beter qua diepgang is wat betreft lo-fi-muziek-generatie.
Wat bedoel je met "diepgang" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heel rare vraag: Kan je niet een opname maken van de audio uitgang van een platenspeler, en deze vervolgens op CD branden. Je hebt dan toch een (vrijwel) perfecte kopie van het "fijne" geluid van een LP, maar dan op een iets minder achterhaald medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:24:
Heel rare vraag: Kan je niet een opname maken van de audio uitgang van een platenspeler, en deze vervolgens op CD branden. Je hebt dan toch een (vrijwel) perfecte kopie van het "fijne" geluid van een LP, maar dan op een iets minder achterhaald medium?
Nope, want het "fijne" geluid van een LP heeft weinig met het daadwerkelijke geluid van de LP te maken, je kan een 20 jaar oude LP opzetten die zo brak is als wat, maar vanwege het fysiek uit de hoes halen van de plaat, voorzichtig neerleggen, voorzichtig naaldje precies op de goede plek leggen. Dan rustig aanzetten en rustig naar de bank / stoel lopen om te genieten (ipv op de afstandsbediening op play drukken) en je geniet toch meer van de muziek...

Het is het hele ritueel eromheen, niet het daadwerkelijke geluid wat de meerwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:49
Gomez12 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:31:
Het is het hele ritueel eromheen, niet het daadwerkelijke geluid wat de meerwaarde is.
Inderdaad. Daar komt het rituele vegen met een speciale borstel om het plaatoppervlak te ontdoen van stof, het nauwgezet instellen van het toerental, zorgen dat je niet bespaart op het regelmatig verversen van de naald en waag het niet om halverwege de plaat te beginnen, altijd via het aanloopspoor. En daarbij dien je je elke 25 minuten weer naar het altaar te begeven om de plaat om te draaien en alle rituelen nog eens te herhalen.

Als je niet zorgvuldig de juiste handelswijze navolgt, wordt je vroeger of later afgestraft door de naald die blijft hangen of wat extra tikken door het signaal heen die nooit meer weggaan.

Je kunt je op zijn minst afvragen of de luisteraar nog wel in staat is om objectief te oordelen :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bierdopje120 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:59:
[...]

Wat ik had verwacht waren nuchtere mensen. Normale argumenten. Geen soep, maggi of theorieën waarom mensen eten.

Ik had laatst een post gedaan met de vraag of iemand een indicatie zou hebben bij wel budget een platenspeler al aardig richting de CD blijkt tegaan. Geen vraag wat beter is, ook geen antwoord ''hoe ver je budget kan gaan''. Vervolgens zijn er 10 nieuwe pagina's aan posts (afhankelijk van instellingen) waar het weer nergens over gaat. Jammer.
Ik denk dan toch dat je aan een platenspeler als een Linn Sondek LP12 moet gaan denken. Kan je - gebruikt - wel vanaf een €750 kopen. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 18:44
Gomez12 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:31:
[...]
Tja, dan is er geen discussie. Als ik muziek wil luisteren wil ik niet steeds bezig zijn met de platen verwisselen e.d. Zal wel het generatieverschil zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft denk ik meer te maken met luiheid? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:21
Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:00:
Heeft denk ik meer te maken met luiheid? :)
Nee, met ratio boven emotie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is echt jammer dat men tegenwoordig blijkbaar veel minder tijd heeft om er echt voor te gaan zitten, gewoon een paar uurtjes jij en je muziek.

Wat ben ik ook een oude lul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:30:
Is echt jammer dat men tegenwoordig blijkbaar veel minder tijd heeft om er echt voor te gaan zitten, gewoon een paar uurtjes jij en je muziek.
...
Men is misschien wat minder lui tegenwoordig ;)

Vroeger had men tenminste nog tijd om echt te gaan zitten voor muziek. In een koor of in huiselijke kring zingen, klavecimbel spelen, kamermuziek organiseren... Die verrekte fonograaf en grammofoon hebben de mensen lui en/of haastig gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 14-06-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:30:

Wat ben ik ook een oude lul :)
Och. Ik ga met liefde een uur zitten luisteren. Maar dan wel naar een CD, aangezien ik niet veel heb met de sound van een LP.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:36:
[...]

Men is misschien wat minder lui tegenwoordig ;)

Vroeger had men tenminste nog tijd om echt te gaan zitten voor muziek. In een koor of in huiselijke kring zingen, klavecimbel spelen, kamermuziek organiseren... Die verrekte fonograaf en grammofoon hebben de mensen lui en/of haastig gemaakt.
Lui en druk - denken - te zijn, zijn 2 verschillende dingen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wormaap schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:40:
[...]

Och. Ik ga met liefde een uur zitten luisteren. Maar dan wel naar een CD, aangezien ik niet veel heb met de sound van een LP.
Hoe vaak heb jij naar een LP geluisterd? Volgens mij niet zo heel vaak, en dan zeer zeker niet op een high-end installatie... Correct me if I am wrong... wat natuurlijk mogelijk kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:57:
[...]

Hoe vaak heb jij naar een LP geluisterd? Volgens mij niet zo heel vaak, en dan zeer zeker niet op een high-end installatie... Correct me if I am wrong... wat natuurlijk mogelijk kan zijn :)
Hoe zijn we van 'het is smaakafhankelijk' nu ineens weer bij 'maar je set is te slecht' gekomen? We waren het er al over eens dat de CD technisch beter is, hoezo is de stap naar het feit dat de imperfecties van LP die het voor jou mooier maken dat voor mij niet doen?
Stiekem heb ik ongeveer evenveel LP's als CD's, dus je aanname over luisterervaring is onjuist.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Nee, maar als hij van een andere generatie is, zal hij niet meer het "gevoel" bij een LP hebben zoals jij. En zoals je zelf als voortdurende betoogde, is dat natuurlijk wel en belangrijk deel van de beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:53
Onjuist. Zelf ben ik ook nog maar 20 en te jong in jouw opinie om het gevoel bij een LP te hebben. Toch vind ik het veel mooier om zo'n ding op de tafel te zetten, naaldje er op... Prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-07 18:44
[...]
Kijk, dit vind ik weer zo'n typische reactie. Het is duidelijk dat je platen mooier vind om naar te luisteren.
Nu is er iemand die cd's mooier vind en dan begin je weer dat hij geen lp's heeft geluisterd/slechte set heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom leest men zo selectief? Ten eerste geef ik aan dat ik dat denk, en absoluut niet zeker weet. Ten tweede staat er een smilie, dus niet zo serieus opnemen hoor.

Oh ja, ik had het kunnen weten. Techneuten en wetenschappers hebben geen gevoel voor humor....

Hoop dat het duidelijk is dat dit niet serieus bedoelt is?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 14-06-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 16:13
Of jouw humor komt niet over. Dat wil niet zeggen dat techneuten en wetenschappers humor of het gevoel ervoor ontberen. Je hoeft niet alles te generaliseren he.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen gevoel dus inderdaad. Zoals ik al aangeef met een smilie is dat het in ieder geval humoristisch bedoelt is. En zoals ik ook al zei.... :

HOOP DAT HET DUIDELIJK IS DAT DIT NIET SERIEUS BEDOELT IS?

Moeilijk he, lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wormaap schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:16:
[...]

Hoe zijn we van 'het is smaakafhankelijk' nu ineens weer bij 'maar je set is te slecht' gekomen? We waren het er al over eens dat de CD technisch beter is, hoezo is de stap naar het feit dat de imperfecties van LP die het voor jou mooier maken dat voor mij niet doen?
Stiekem heb ik ongeveer evenveel LP's als CD's, dus je aanname over luisterervaring is onjuist.
Dan neem ik dat natuurlijk terug, ook al weet ik nog steeds niet of je een echte high-end set hebt, of gewoon een goede hifi installatie.. :) :) :) :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bierdopje120 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:25:
Onjuist. Zelf ben ik ook nog maar 20 en te jong in jouw opinie om het gevoel bij een LP te hebben. Toch vind ik het veel mooier om zo'n ding op de tafel te zetten, naaldje er op... Prachtig.
Heb je de Linn Sondek LP12 wel eens gehoord? Dat is dus pas genieten! (Oh ja, mijn mening! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 17:46:
[...]

Heb je de Linn Sondek LP12 wel eens gehoord? Dat is dus pas genieten! (Oh ja, mijn mening! :) )
Dat is een andere discusie ,er zijn zat erg dure high end spelers te koop :)

Denk dat je kwa uitgangspositie gewoon Technics aan kan houden ,veel voorkomend .
Er zijn genoeg remixen op cd van pre loudness war muziek waarbij geklaagd wordt dat de digitale versie niet zoals het orgineel klinkt . Die pre loudnes war muziek werdt gemaakt met pre loudnes hardware , tapedecks en analoge hardware .Dat totaalbeeld geeft een ander resultaat en er zijn producers die nog steeds die hardware gebruiken.

quote :9~
http://www.soundonsound.com/sos/aug03/articles/steelydan.htm
Donald Fagen's explanation for Steely Dan's return to analogue recording was, typically, more surreal: "Digital sound loosens the fillings in your teeth. I had a lot of work done on my teeth since I started working with digital."

Persoonlijk vind ik cd ook goed ,maar er is verschil in het voordeel voor een plaat .Wie weet kun je met een 3D printer dalijk je eigen platen printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 16:13
Anoniem: 269504 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:29:
[...]

Dat is een andere discusie ,er zijn zat erg dure high end spelers te koop :)

Denk dat je kwa uitgangspositie gewoon Technics aan kan houden ,veel voorkomend .
Er zijn genoeg remixen op cd van pre loudness war muziek waarbij geklaagd wordt dat de digitale versie niet zoals het orgineel klinkt . Die pre loudnes war muziek werdt gemaakt met pre loudnes hardware , tapedecks en analoge hardware .Dat totaalbeeld geeft een ander resultaat en er zijn producers die nog steeds die hardware gebruiken.

quote :9~
http://www.soundonsound.com/sos/aug03/articles/steelydan.htm
Donald Fagen's explanation for Steely Dan's return to analogue recording was, typically, more surreal: "Digital sound loosens the fillings in your teeth. I had a lot of work done on my teeth since I started working with digital."

Persoonlijk vind ik cd ook goed ,maar er is verschil in het voordeel voor een plaat .Wie weet kun je met een 3D printer dalijk je eigen platen printen :)
toon volledige bericht
als ik dat lees denk ik vooral dat ze betere audio technicus nodig hebben. Loudness war is niet inherent de apparatuur die je hebt. Compressors bestaan ook in het pre loudness oorlogs tijdperk. Moderne CD's worden veelal gewoon in de ogen van een bepaalde groep mensen erg slecht gemasterd. Het merendeel vd wereld vind het wel lekker omdat het dan goed klinkt op hun Beats of iPod oordopjes.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:56:
Geen gevoel dus inderdaad. Zoals ik al aangeef met een smilie is dat het in ieder geval humoristisch bedoelt is. En zoals ik ook al zei.... :

HOOP DAT HET DUIDELIJK IS DAT DIT NIET SERIEUS BEDOELT IS?

Moeilijk he, lezen :)
Smileys + humor 101 op het internet. Een :) smiley is geen teken van dat iets als grap bedoelt is. Daarvoor heb je de :P.

Maar ga gerust door met iedereen beledigen. Het komt mij vooral over als een:
http://xspblog.com/wp-content/uploads/2009/11/Trollface.png

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 14-06-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps... zal ik die schoen aantrekken? Zou wel makkelijk zijn ja... Maar troost je, ik ben zo dom, ik snap dat plaatje al niet eens. En volgens mij is een smily een :)

Oh ja, ik heb al een aantal keer gezegd dat ik ongelijk had, ik heb al een aantal keer sorry gezegd.... Vraag me af wie er nu blijft doordrammen :), oeps ik bedoel :P

In mijn tijd had je maar 2 soorten, de :-) en de :-( dus vergeef me mijn flagrante schending der smily wetten :P

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 14-06-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 12:06

SED

Anoniem: 5907 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:50:

Oh ja, ik had het kunnen weten. Techneuten en wetenschappers hebben geen gevoel voor humor....
een essentieel onderdeel van humor is dat het grappig moet zijn. Dat mist hier.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die grap was dan ook al een paar dagen oud :P

En, we hadden al vastgesteld dat ik geen gevoel voor humor heb. Dus, beter back on topic: Wat klinkt beter/voller/mooier, een LP of een CD? :)

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 5907 op 15-06-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anoniem: 5907 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:29:
Die grap was dan ook al een paar dagen oud :P

En, we hadden al vastgesteld dat ik geen gevoel voor humor heb. Dus, beter back on topic: Wat klinkt beter/voller/mooier, een LP of een CD? :)
antwoord is dus persoonsafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Een cd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor achtergrond geluid ben ik het met je eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Laatst online: 02-07 23:11
Het is toch echt heel simpel :)

Als de cd juist opgenomen is met tijd en zorg, dan klinkt een CD uiteraard beter.

Is de situatie andersom en vergelijk je een slecht opgenomen CD met een plaat in goede conditie, dan klinkt de plaat beter.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 18:42
Laten we de zaak eens vanuit een andere hoek benaderen en wel vanuit de aanname dat er wellicht een kern van waarheid kan zitten in de vele getuigenissen zijn van mensen die professioneel en hobbymatig met audio en rapporteren dat er iets is dat de weergave van een pick up een voorsprong geeft. Ik zou het beschrijven als dat bij een pick up ik meer op organisch niveau reageer op de muziek dan bij CD.

Ik heb middels het artikel van dCS audio aannemelijk gemaakt dat de transient response bij CD weergave (dus niet alle digitale formats) verminderd op een manier die voor het menselijk gehoor waarneembaar is. Dit is het gevolg van de bandbreedte begrenzing die nodig is zoals het Theorema van Nyquist/Shannon voorschrijft.

Zoals eerder betoogd heeft een pick up slechts een beperkt aantal kantelpunten in vergelijking met het digitale filter van een CD speler (geen 269 of in die orde van grootte) en daarmee dus een betere transient response.

De invloed van de transient response op het menselijk gehoor is een feit dat over het hoofd wordt gezien in de argumentaties die zijn gebaseerd op het Theorema van Nyquist/Shannon. Het is een ongewenst effect van de gekozen bandbreedte begrenzing van het CD format.

Het is en blijft dan ook mijn hypothese dat het niet optreden van dit ongewenst effect dat bij CD weergave optreedt de sleutel zou kunnen zijn om te begrijpen waarom pick up een blijvende aantrekkingskracht heeft.

Mijn hypothese is een serieuze poging tot onderbouwing te komen van de aanname dat er een kwalitatief verschil waar te nemen is tussen CD (niet andere digitale formats met hogere sampling frequentie) en pick up.

De onderbouwing erkent de correctheid van het Theorema van Nyquist/Shannon en wijst op een onverwacht gevolg met betrekking tot de waarnemingscapaciteiten van het menselijk gehoor.

Ik zou graag zien dat mensen op de stelling reageren dat
  • er een ongelukkige keuze gemaakt is in de CD standaard met betrekking tot de invloed van kantelfrequentie van het filter op een bepaald aspect van de menselijke waarneming zoals aannemelijk gemaakt in het artikel van dCS
  • als we de vorige stelling volgen een pick up wegens een gelimiteerd aantal kantelpunten een betere transient response heeft dan een CD speler
  • voorgaande aannemelijk maakt dat pick up een technische kwaliteit heeft CD niet heeft en daarom als hypothese kan dienen om een verklaring te bieden voor gerapporteerde verschillen in luisterbeleving door heterogene groepen luisteraars over lange periodes van tijd
Gelukkig zijn er hier hele hordes wetenschappers in dit topic aanwezig en hen wil ik vragen hun laboratoria ter beschikking te stellen om de precieze invloed van transient response op de menselijke waarneming te onderzoeken middels hoge resolutie digitale systemen. Leidraad is de verkleining van implus response tijd en haar effect op de menselijke waarneming van muziek. In een later stadium kan er dan een cross reference gemaakt kan worden om te zien of de specifieke invloed van de factor transient response zoals geconstateerd door de respondenten in het digitale onderzoekstraject ook is aan te tonen bij het beluisteren van muziek via pick up.

Dank voor uw medewerking en voor het beantwoorden van de vragen zoals zij gesteld zijn, jullie gedachtes over wat de invloed kan zijn van de inaccurate transient response en het volgen van de aanname dat er een grond van waarheid zou kunnen zitten in de consistente rapportages over langere periodes van tijd van heterogene groepen van luisteraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 5907 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 18:50:
Voor achtergrond geluid ben ik het met je eens :P
Jouw mening is niet relevant als we het hebben over mijn mening:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@EricJ,
Probleem 1 daar is dat het gewoon een reclame foldertje van een bedrijf is. Probleem 2 is dat er inhoudelijks bijzonder weinig instaat. Probleem 3 is dat er weer vanuit wordt gegaan dat je geluiden boven de 22kHz kan horen, wat nogal onwaarschijnlijk is.

En dan verder met probleem 4. De sync response van een ideaal filter is juist wat je wilt hebben bij een impulse op de input. Een impulse heeft een vlak frequentiespectrum tot in het oneindige. Als je daar alles boven de 22kHz van weg filters krijg je inderdaad een sinc functie. Echter, die bevat geen enkel signaal dat ook niet in ingang zat. Oftewel als je inderdaad het effect van geluiden boven de 22kHz kan horen moet je blij zijn met die sinc response, dat betekend juist dat die signalen er niet meer inzitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SynnyS
Ik wil als laatste nog even toevoegen dat samplerates boven de 44.1Khz niet alleen nuttig zijn om frequenties van meer dan 22Khz te kunnen horen.

Een sinus golf van 22Khz met een samplerate van 44Khz is namelijk geen sinus golf meer maar een blokgolf, (immers alleen een + en een - sample, op die rate) en dat klinkt beduidend anders. Nou wil ik niet zeggen dat iemand het verschil kan horen tussen een sinus en een blok op 22Khz, maar het gaat juist om het idee dat hogere frequenties (zeg 4khz en hoger) gedetailleerder en natuurlijker klinken met een hogere sample rate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is niet waar. Ik ga niet nog een keer uitleggen waarom dus ik verwijs naar 't eerder gepostte filmpje.

[ Voor 72% gewijzigd door CyBeR op 18-06-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 12:06

SED

EricJH schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:59:

De invloed van de transient response op het menselijk gehoor is een feit dat over het hoofd wordt gezien in de argumentaties die zijn gebaseerd op het Theorema van Nyquist/Shannon. Het is een ongewenst effect van de gekozen bandbreedte begrenzing van het CD format.
De transient response van een luidsspreker zal je theoretisch gegeven waarschijnlijk vele malen oversstemmen..
Slechts elektrostaten hebben een design waar je verschil zou kunnen horen.

Daarnaast is minstens zo belangrijk voor de slewrate wat voor versterker er achter je CD of Phone zit.
Slew is samen rise time een belangrijk gegeven in de meting hiervan.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nyssyn schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:13:
Ik wil als laatste nog even toevoegen dat samplerates boven de 44.1Khz niet alleen nuttig zijn om frequenties van meer dan 22Khz te kunnen horen.

Een sinus golf van 22Khz met een samplerate van 44Khz is namelijk geen sinus golf meer maar een blokgolf, (immers alleen een + en een - sample, op die rate) en dat klinkt beduidend anders. Nou wil ik niet zeggen dat iemand het verschil kan horen tussen een sinus en een blok op 22Khz, maar het gaat juist om het idee dat hogere frequenties (zeg 4khz en hoger) gedetailleerder en natuurlijker klinken met een hogere sample rate!
Tenzij je alle kennis die we hebben in signaal-theorie wilt ontkennen, nee. Met een samplerate van 44kHz kan je alle signalen <22kHz perfect reconstrueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

nyssyn schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:13:

Wikipedia: Digital-to-analog converter
Wikipedia: Nyquist–Shannon sampling theorem

-edit- even voor de duidelijkheid: het klopt dus niet wat je zegt over blokgolven; een DAC maakt daar dus gewoon een sinus van die netjes en bol en goed en kloppend is. Uitzondering zijn zeer oude(!) DACs waarin in feite rekenfouten werden gemaakt. Ook is het mogelijk dat er goedkopere hardware in zit die misschien iets meer vervorming/ruis veroorzaakt, maar dat gaat echt om goedkope meuk dan.

Digitaal is gewoon beter en nogmaals; het grote verschil zit in de mastering en dat LP's vaak een veel betere master (meer dynamisch bereik; meer op en neer springend volume) hebben dan hun CD-equivalent (waarbij alles wat harder is en daardoor dus zachter is).

[ Voor 26% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-06-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:52:
[...]

Wikipedia: Digital-to-analog converter
Wikipedia: Nyquist–Shannon sampling theorem

-edit- even voor de duidelijkheid: het klopt dus niet wat je zegt over blokgolven; een DAC maakt daar dus gewoon een sinus van die netjes en bol en goed en kloppend is. Uitzondering zijn zeer oude(!) DACs waarin in feite rekenfouten werden gemaakt.
In principe is dat weinig rekenfout. Oké je frequentieresponse is er wat lager door bij hoge frequenties. Maar als je het rechtstreeks op een speaker zou aansluiten dan klinkt het nog steeds prima, je oor filtert dan gewoon de hogere frequenties weg. Probleem is eerder nog dat je versterker geen groot fan zal zijn van zulke signalen.

Maar inderdaad elke moderne DAC oversampled zover dat het sowieso niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Sissors schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:52:
[...]

In principe is dat weinig rekenfout. Oké je frequentieresponse is er wat lager door bij hoge frequenties. Maar als je het rechtstreeks op een speaker zou aansluiten dan klinkt het nog steeds prima, je oor filtert dan gewoon de hogere frequenties weg. Probleem is eerder nog dat je versterker geen groot fan zal zijn van zulke signalen.

Maar inderdaad elke moderne DAC oversampled zover dat het sowieso niet relevant is.
Een DAC past anti-aliasing nodig zodat er een sinus ontstaat. Da's volgens mij ook de reden waarom de samplerate het dubbele moet zijn om voldoende nauwkeurig een sinusgolf te vormen, maar ik heb geen wiskundige achtergrond, dus dat mag iemand anders uitleggen :+

Had trouwens Daft Punk Discovery vinyl-rip gedownload (de cd heb ik al een tijd in de kast liggen). Klinkt toch echt wel beter (volume stuitert alle kanten op!), ook al heb ik deze versie nu ook digitaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Sorcerer8472 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:24:
[...]

Een DAC past anti-aliasing nodig zodat er een sinus ontstaat. Da's volgens mij ook de reden waarom de samplerate het dubbele moet zijn om voldoende nauwkeurig een sinusgolf te vormen, maar ik heb geen wiskundige achtergrond, dus dat mag iemand anders uitleggen :+

Had trouwens Daft Punk Discovery vinyl-rip gedownload (de cd heb ik al een tijd in de kast liggen). Klinkt toch echt wel beter (volume stuitert alle kanten op!), ook al heb ik deze versie nu ook digitaal ;)
Een DAC hoeft geen AA toe te passen. Dan zou het kwaad namelijk al lang geschied zijn: AA pas je toe voor het digitaliseren, je zorgt daarmee dat alle signalen > Fs/2 eruit gefilterd worden.
Om een sinus te herkennen/karakteriseren heb je ten minste twee punten nodig die liggen binnen één periodetijd van die sinus. Vandaar dat de samplefrequentie dus groter(!) (>, en niet >=) moet zijn dan twee keer de frequentie van het te samplen signaal.
Even een kleine verduidelijking: als Fs exact 2x de frequentie heeft van het bronsignaal dan is de sinus niet te onderscheiden van een DC signaal. Je krijgt dan namelijk elke keer exact dezelfde waarde en er zijn dan twee oplossingen voor de inverse Fourier Transformatie, namelijk DC of de sinus. Normaliter is er altijd één unieke oplossing (mits voldaan is aan de Nyquist voorwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Sissors schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:35:
Tenzij je alle kennis die we hebben in signaal-theorie wilt ontkennen, nee. Met een samplerate van 44kHz kan je alle signalen <22kHz perfect reconstrueren.
Niet alle signalen. Als je een blokgolf van 22 kHZ gaat sampelen met 44 kHz krijg je aliasing distortion. De (voor gewone stervelingen) onhoorbare hogere harmonischen van de blokgolf kunnen daardoor een hoorbare vervorming geven.

Om dat te voorkomen moet je vóór de ADC alles >= samplefreq / 2 wegfilteren. Als je dat goed doet hou je uiteraard een (eveneens onhoorbare) sinusgolf over van 22 kHz en dat is appeltje eitje voor de ADC - DAC conversie.

Audiofielen die toch perse een blokgolf of zaagtand van 22 kHz willen kunnen afspelen, doen er goed aan met 192 kHz te sampelen. Just in case.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Daarom ook het kleiner dan teken, 22kHz lukt niet met 44kHz. Maar je hebt verder gelijk, het is inderdaad nu op meerdere manieren te interpreteren. Ik bedoelde alle harmonische signalen onder de 22kHz. (FYI DAC's zijn mijn werk momenteel, dus ik snap Nyquist ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
mekkieboek schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:49:
[...]

Niet alle signalen. Als je een blokgolf van 22 kHZ gaat sampelen met 44 kHz krijg je aliasing distortion. De (voor gewone stervelingen) onhoorbare hogere harmonischen van de blokgolf kunnen daardoor een hoorbare vervorming geven.

Om dat te voorkomen moet je vóór de ADC alles >= samplefreq / 2 wegfilteren. Als je dat goed doet hou je uiteraard een (eveneens onhoorbare) sinusgolf over van 22 kHz en dat is appeltje eitje voor de ADC - DAC conversie.

Audiofielen die toch perse een blokgolf of zaagtand van 22 kHz willen kunnen afspelen, doen er goed aan met 192 kHz te sampelen. Just in case.
Punt is dat iedere (ideale) blokgolf een frequentiespectrum heeft tot in het oneindige. En dus gaat het hele argument al niet meer op dat er geen signalen meer boven Fs/2 inzitten. Sterker nog: de laagste frequentie in een blokgolf van 22kHz is juist 22kHz, de rest is alleen maar hoger :>

edit @hieronder: :Y d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Ik vrees dat we het alle drie met elkaar eens zijn. Dat is de pest als je geluid benadert vanuit de techniek, alles is zo'n beetje dichtgetimmerd :). Als je het meer vanuit een geloof benadert, is de discussie helemaal open en voor je het weet, ben je 40 pagina's verder.

Ik vind het overigens jammer dat CD's verpakt worden in die kleine plastic doosjes. Je neemt ze makkelijker mee in je rugzak maar verder vind ik het best een achteruitgang tov. die prachtige lp hoezen. Naja, ik zet maar weer es een mp3tje op.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste