Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Camino is speciaal voor Mac OS X ontworpen en houdt rekening met de interface van het OS en de overige applicaties om een optimale samenwerking en integratie te bereikenErikRo schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 10:35:
Wat is het verschil tussen firefx en camino? Ze komen zo te zien van dezelfde maker en zijn allebei gemaakt op snelheid en als losstaandpakket. Als ik niet beter wist zou je zeggen dat firefox camini is..
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Camino heeft een Cocoa GUI en een Gecko back-end. Firefox heeft een XUL GUI met een Gecko back-end. Camino heeft dus een zgn. native interface en dat merk je, maar de interface van Firefox wordt wel steeds beter, dus het verschil zie je tegenwoordig minder goed als in eerdere versies van Firefox.breinonline schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 10:54:
[...]
Camino is speciaal voor Mac OS X ontworpen en houdt rekening met de interface van het OS en de overige applicaties om een optimale samenwerking en integratie te bereiken
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
hopelijk heb ik hem zaterdag in huis, zoniet maandag want ze zijn op voorraad bij de leverancier
zal een leuk gezicht opleveren, imac naast mn ibook g3
das wel een plus punt voor mij. ik vind die looks van mac osx zoooooo gaaf:Dbreinonline schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 10:54:
[...]
Camino is speciaal voor Mac OS X ontworpen en houdt rekening met de interface van het OS en de overige applicaties om een optimale samenwerking en integratie te bereiken
kan neit wachten om mijn OS te zien als een goede mac OSX en niet niet als een geripte mac wannabe achtige windows:P
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Deze plek is te koop.
Klopt, maar het heeft zeker geen OS X look. Op zowel Windows, Linux en Mac ziet het er ongeveer hetzelfde uit.KeeZ schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:45:
firefox is imo nog altijd open-source in hart en nieren... dus alles behalve windows-gericht
Wat ik jammer vind is dat ik zo weinig screenshots van Camino tegenkom. Ik ben wel benieuwd naar hoe dat er nou precies uitziet. Anders moet ik maar wachten tot ik ook mijn Mac heb gekocht
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Mooi he dat Googlebreinonline schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:00:
[...]
Wat ik jammer vind is dat ik zo weinig screenshots van Camino tegenkom. Ik ben wel benieuwd naar hoe dat er nou precies uitziet. Anders moet ik maar wachten tot ik ook mijn Mac heb gekocht
http://images.google.nl/i...hot&hl=nl&lr=&sa=N&tab=wi
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Je kan skins downloaden die het heel echt MacOS X laten lijken: http://aronnax.ar.funpic.de/breinonline schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:00:
[...]
Klopt, maar het heeft zeker geen OS X look. Op zowel Windows, Linux en Mac ziet het er ongeveer hetzelfde uit.
De default skin (pinstripe) is op de Mac ontwikkeld en past ook best goed in het OS, het maakt zelfs gebruik van de Appearance Manager, wat onderdeel is van OS X, wat op Windows/Linux niet gedaan kan worden. Safari theme kan natuurlijk ook gebruikt worden.
[ Voor 9% gewijzigd door MacWolf op 21-01-2005 12:19 ]
Die had ik allang gevonden natuurlijk. Als je even verder kijkt zie je dat dit niet erg mooie/duidelijke screenshots zijn. Ik zoek een paar mooie op ware grootte eigenlijk.Nitai schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:10:
[...]
Mooi he dat Google
http://images.google.nl/i...hot&hl=nl&lr=&sa=N&tab=wi
Goed plan.Nitai schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:43:
[...]
wees dan direct en vraag of een paar tweakers een screenshot willen posten.
Welke tweaker wil een paar mooie screenshots van Camino posten?
[ Voor 28% gewijzigd door breinonline op 21-01-2005 13:03 ]
breinonline schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:36:
[...]
Die had ik allang gevonden natuurlijk. Als je even verder kijkt zie je dat dit niet erg mooie/duidelijke screenshots zijn. Ik zoek een paar mooie op ware grootte eigenlijk.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ok allen dank voor de uitleg.MacWolf schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:24:
[...]
Camino heeft een Cocoa GUI en een Gecko back-end. Firefox heeft een XUL GUI met een Gecko back-end. Camino heeft dus een zgn. native interface en dat merk je, maar de interface van Firefox wordt wel steeds beter, dus het verschil zie je tegenwoordig minder goed als in eerdere versies van Firefox.
Mag je er dan vanuit gaan dat als er iets wordt toegevoegd aan FF deze wijziging ook meteen (of vlak erna) in Camino wordt gezet? Of zijn het 2 gescheiden ontwikkelingstakken?
Ook de compatbiliteit met sites is en de functionaliteiten zijn neem ik aan nagenoeg gelijk?
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
ruilen? kzit op stage naar een geweldige internet explorer te kijken met windows classic.wouterve schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:37:
Nou, het blijft natuurlijk maar gewoon een browser net als alle andere, heel spectaculair ziet het er allemaal niet uit, m.i. Maar goed, ik heb toch niks beters te doen, dus ik heb maar even een paar screenshotjes gemaakt (allemaal klikbaar):
<knip>
jeuk jeuk! thuis heb ik firefox met smoothstripes 4 theme voor windows:)
kun je trouwens als je een scroll muis hebt scrollen in mac osx?
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Ikheb een pc en die houd ik ook voor niet comp of goed genoeg werkende apps (bv ftd en newsleecher) en games. Nu heb ik ook 2 externe ntfs hds met veel films en mp3, die moeten zo blijven, ik wil ze ook niet via een netwerk aanspreken. Maar ik wil wel kunnen inpluggen op de mac via usb2 of fw. De fat32 truuk vind ik niets, hoogstens geschikt ideaal om de boel corrupt te krijgen (jarenlange ervaring) .
De drives naar mac formaat omzetten en met macdrive op xp lezen/schrijven vind ik de omgekeerde wereld. Ook omdat ze wel eens naar het werk moeten, waar geen macdrive is
Kortom bestaat er een commercieel programma op de mac die 100% ntfs schijven leest cq schrijft? Dan maar geld uitgeven, geen gezeur is ook wel lekker.
ehh lees eens terug, zoek eens, lees een faqlammmetak schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:47:
[...]
ruilen? kzit op stage naar een geweldige internet explorer te kijken met windows classic.
jeuk jeuk! thuis heb ik firefox met smoothstripes 4 theme voor windows:)
kun je trouwens als je een scroll muis hebt scrollen in mac osx?

wordt het nou echt behoorlijk zat om 100x dezelfde vraag voorbij te zien komen. die zoek functie en de faq zijn er niet voor nix

En dan nog hoef je niet zo te reageren. Als je je irriteerd aan een topic dan kan je me dat per mail/icq/TR vertellen en ga je niet in het topic lopen schelden.
[ Voor 15% gewijzigd door Zwerver op 21-01-2005 21:00 ]
Verwijderd
Zo ver ik weet kun je alleen maar NTFS volumes alleen maar lezen. Om ook te schrijven is er samenwerking met Microsoft nodig. Er bestaan wel geruchten dat in Tiger deze ondersteuning er wel komt. De uitwisseling met Windows wordt wel elke keer beter dus wie weet.ErikRo schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:53:
Nog een overstappervraag hierzo![]()
Kortom bestaat er een commercieel programma op de mac die 100% ntfs schijven leest cq schrijft? Dan maar geld uitgeven, geen gezeur is ook wel lekker.
Wat bedoel je met FAT32 truukje. Je kunt toch gewoon alles op FAT32 draaien dan weet je zeker dat alles werkt op beide platformen. Zelf heb ik dit niet gedaan met mijn externe schijf aangezien ik de PC toch nooit meer gebruik. Op de Mac kun je makkelijk programma's uitproberen aangezien je het heel makkelijk kunt verwijderen en dan ook alles kwijt bent (geen registers e..d.).
Alleen het gebruik op een andere Windows PC is lastig. Daarvoor heb ik dan weer een iPod die als FAT32 is geformatteerd.
Och, ook nu nog word FF voor het grootste deel op Windowsbakken ontwikkeld. Daarom is Ben nu ook bezig met een nieuw optionsvenster die de 'cross-platform' looks van FireFox meer moet gaan verbeteren. (Voor FireFox 1.1 is men veel meer naar de mac en linux versies gaan kijken.)KeeZ schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:45:
firefox is imo nog altijd open-source in hart en nieren... dus alles behalve windows-gericht
Het enige wat ik mis in FireFox t.o.v. Camino is de spellchecker. Maar die zal ook wel nooit in FireFox komen, aangezien het geen Cacoa-applicatie is.
Verwijderd
Groot nadeel van Firefox blijft alleen dat de widgets niet native zijn. Je houdt nog steeds van die lelijke window-ish html knopjes en dropdownmenuutjes. Voor mij de reden om Safari of Camino te gebruiken...MacWolf schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 12:16:
[...]
Je kan skins downloaden die het heel echt MacOS X laten lijken: http://aronnax.ar.funpic.de/
De default skin (pinstripe) is op de Mac ontwikkeld en past ook best goed in het OS, het maakt zelfs gebruik van de Appearance Manager, wat onderdeel is van OS X, wat op Windows/Linux niet gedaan kan worden. Safari theme kan natuurlijk ook gebruikt worden.
FireFoxy. Ik denk overigens dat men met 1.1 al wel betere widgets heeft.Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 17:30:
Groot nadeel van Firefox blijft alleen dat de widgets niet native zijn. Je houdt nog steeds van die lelijke window-ish html knopjes en dropdownmenuutjes. Voor mij de reden om Safari of Camino te gebruiken...
Overigens nog een aanrader, de nightly builds voor de G4:
http://homepage.mac.com/krmathis/
In mijn win98 tijd gebruikten we allemaal fat32, bij elke crasch ging hij de schijf scannen op beschadigde bestanden en elke keer vond hij natuurlijk wat. Soms kon hij het maken en soms niet. Na een aantal jaar was natuurlijk een hoop beschadigd. Dus nee dank je, fat32 installeren is voor mij net zoiets als vrijwillig een virus op je pc zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 17:06:
[...]
Zo ver ik weet kun je alleen maar NTFS volumes alleen maar lezen. Om ook te schrijven is er samenwerking met Microsoft nodig. Er bestaan wel geruchten dat in Tiger deze ondersteuning er wel komt. De uitwisseling met Windows wordt wel elke keer beter dus wie weet.
Wat bedoel je met FAT32 truukje. Je kunt toch gewoon alles op FAT32 draaien dan weet je zeker dat alles werkt op beide platformen. Zelf heb ik dit niet gedaan met mijn externe schijf aangezien ik de PC toch nooit meer gebruik.
Verwijderd
Ik ben echter compleet MacOS leek....
de redens dat ik nog steeds twijfel
a) Ik hoef er alleen maar mee te kunnen internetten en office te kunnen gebruiken en dat blijkt er ook voor Mac Os te zijn. Nou zou ik graag willen weten of de MacOs editie ook volledig uitwisselbaar is met de Windows versie.
Niet dat ik straks alles getypt heb en op me Windows bak hetzelfde office document openen en dat het er dan niet meer uit ziet zoals ik het eerst had opgeslagen. (Daar heb ik met OpenOffice wel eens last van...

b) Ik heb dus ook een Windows PC, is het mogelijk om bestanden via (een netwerkje) te versturen naar een IBook en andersom?
c) Hoe lang duurt het als je gewoon rustig wat zit te typen voordat je naar het dichtsbijzijnde stopcontact moet rennen?
Als je hetzelfde programma gebruikt dan zal dat gewoon werken (ms office neem ik aan, bestanden tussen openoffice versie zijn ook altijd uitwisselbaar)a) Ik hoef er alleen maar mee te kunnen internetten en office te kunnen gebruiken en dat blijkt er ook voor Mac Os te zijn. Nou zou ik graag willen weten of de MacOs editie ook volledig uitwisselbaar is met de Windows versie.
Niet dat ik straks alles getypt heb en op me Windows bak hetzelfde office document openen en dat het er dan niet meer uit ziet zoals ik het eerst had opgeslagen. (Daar heb ik met OpenOffice wel eens last van...
jab) Ik heb dus ook een Windows PC, is het mogelijk om bestanden via (een netwerkje) te versturen naar een IBook en andersom?
Ik heb tot nu toe bij gewoon gebruik (dus zonder de sleep tijd) max zon 5,5 uur gehaald voordat de laptop vanzelf in sleep stand gingc) Hoe lang duurt het als je gewoon rustig wat zit te typen voordat je naar het dichtsbijzijnde stopcontact moet rennen?
maw, kan bovenstaande prima en hij is ook nog een flink goedkoper dan een vergelijkbare centrino
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Voor mij is Camino ook de browser van voorkeur op Mac OS X. Het enige nadeel van Camino is dat de updates lang op zich laten wachten. Of dat expres gedaan wordt of dat er niet genoeg vrijwilligers zijn, weet ik niet.ErikRo schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:45:
[...]
Ok allen dank voor de uitleg.
Mag je er dan vanuit gaan dat als er iets wordt toegevoegd aan FF deze wijziging ook meteen (of vlak erna) in Camino wordt gezet? Of zijn het 2 gescheiden ontwikkelingstakken?
Ook de compatbiliteit met sites is en de functionaliteiten zijn neem ik aan nagenoeg gelijk?
Het zijn in ieder geval wel twee aparte programma's die hun eigen ontwikkeltak hebben. De enige link die ze in feite hebben is de Gecko engine van Mozilla.
Verwijderd
Ja, ik vind een centrino ook behoorlijk prijzig en Windows begint me ook steeds meer te ergeren dus vandaar ook dat ik over een iBook aan het twijfelen ben. (Iets wat ik dus nooit van mezelf verwacht hadblouweKip schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:07:
volgens mij staan de antwoorden hier al wel in het topic btw
[...]
Als je hetzelfde programma gebruikt dan zal dat gewoon werken (ms office neem ik aan, bestanden tussen openoffice versie zijn ook altijd uitwisselbaar)
[...]
ja
[...]
Ik heb tot nu toe bij gewoon gebruik (dus zonder de sleep tijd) max zon 5,5 uur gehaald voordat de laptop vanzelf in sleep stand ging
maw, kan bovenstaande prima en hij is ook nog een flink goedkoper dan een vergelijkbare centrino
Dat uitwisselen van bestanden is dat makkelijk, of komt daar nog het een en ander bijkijken?
dat gaat gewoon via je windows netwerk (vanaf je windows pc, samba heet dat op linux/mac osx)Dat uitwisselen van bestanden is dat makkelijk, of komt daar nog het een en ander bijkijken?
sharen op de mac is ook enorm eenvoudig
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Waarom zouden ze dat expres doen? Om het gebruik van firefox te promoten of zo? En waarom zouden ze dat willen dan?Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:13:
[...]
Voor mij is Camino ook de browser van voorkeur op Mac OS X. Het enige nadeel van Camino is dat de updates lang op zich laten wachten. Of dat expres gedaan wordt of dat er niet genoeg vrijwilligers zijn, weet ik niet.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
komop het is toch van de zotte dat in dit topic al 100x dezelfde vraag is gesteld, vaak staan die standaard vragen wel 1-2x op elke pagina(bij 25 replies)zwerver schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 13:54:
En dan nog hoef je niet zo te reageren. Als je je irriteerd aan een topic dan kan je me dat per mail/icq/TR vertellen en ga je niet in het topic lopen schelden.
mensen moeten gewoon eens leren de faq en zoekfunctie te gebruiken voordat ze vragen stellen. dat het mijn functie niet is ok, maar als de mods het niet doen...
Verwijderd
...dan zullen ze daar wel een reden voor hebben.bolleh schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:32:
[...]
...dat het mijn functie niet is ok, maar als de mods het niet doen...
Anyway, je kunt dit draadje ook gewoon overslaan hoor.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 01:00 ]
Doe me een plezier? Ik heb om dit soort acties het Mac mini draadje moeten sluiten dus begin nu niet ook hier te zuigen. Wat jij doet is OFFTOPIC dus kappen.bolleh schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:32:
[...]
komop het is toch van de zotte dat in dit topic al 100x dezelfde vraag is gesteld, vaak staan die standaard vragen wel 1-2x op elke pagina(bij 25 replies)
mensen moeten gewoon eens leren de faq en zoekfunctie te gebruiken voordat ze vragen stellen. dat het mijn functie niet is ok, maar als de mods het niet doen...
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Verwijderd
Ze kunnen wachten op grote innovaties in de Gecko engine, en wachten ze tot alles goed draait voordat ze die technologie gaan gebruiken in Camino.Hertog schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:43:
[...]
Waarom zouden ze dat expres doen? Om het gebruik van firefox te promoten of zo? En waarom zouden ze dat willen dan?
Bij Firefox zie je bij nieuwe versies niet zozeer verschillen in de engine, maar meer in de interface en functies. Die interface en functie heeft Camino apart, dus is er in feite weinig over te nemen van Firefox. Het is Mozilla waar je naar moet kijken
Op Apple.com/Pro is er wekelijks / twee keer per maand een tip te vinden over het gebruik van OS X. Sommige tips zijn niet wereldschokkend voor bestaande Mac gebruikers, maar misschien maakt het switchers sneller bekend met het OS.
ehh zuigen? gebruik ff normale woorden aub want je hoeft je frustraties niet op mij af te gevenZwerver schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 01:09:
[...]
Doe me een plezier? Ik heb om dit soort acties het Mac mini draadje moeten sluiten dus begin nu niet ook hier te zuigen. Wat jij doet is OFFTOPIC dus kappen.
is er trouwens iemand die ervaring heeft met deze notebook harddisk casing?
mycom harddisk casing
ik heb hier nog een 60gb toshiba notebook hdd liggen en zou hem eventueel als externe hdd kunnen gebruiken(usb 2.0) op mn nieuwe imac
kan natuurlijk niet echt een buil aan vallen voor nog geen 25 euro, maar als je net 1600 euro hebt uitgegeven aan een nieuwe imac voel je dat toch wel ff
uhhm, kan dit soort over en weer gemekker niet via IM/mail? Ongeacht wie er gelijk heeft, het vervuilt het topic en daar irriteer ik me aan, en ik vermoed dat ik daar niet de enige in ben.bolleh schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 02:11:
[...]
ehh zuigen? gebruik ff normale woorden aub want je hoeft je frustraties niet op mij af te geven
ik kan je 1 tip geven: als je een firewire behuizing kan vinden, go for it. Nu is een notebook hdd niet dermate snel dat je veel snelheidsverschil zult merken op je iMac tussen USB2.0 en Firewire, maar in de regel kun je stellen dat een HDD via firewire sneller zal werken op een Mac dan diezelfde HDD via USB2.0... Ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen, enkel het woord van een kennis die al flink wat jaren Mac gebruiker is, en de ervaring die ik heb met mijn iPodis er trouwens iemand die ervaring heeft met deze notebook harddisk casing?
mycom harddisk casing
ik heb hier nog een 60gb toshiba notebook hdd liggen en zou hem eventueel als externe hdd kunnen gebruiken(usb 2.0) op mn nieuwe imac
kan natuurlijk niet echt een buil aan vallen voor nog geen 25 euro, maar als je net 1600 euro hebt uitgegeven aan een nieuwe imac voel je dat toch wel ff
Launching containers into space
firewire is idd vaak sneller, dus als jij voor dezelfde prijs zon firewire casing kan vinden hou ik me aanbevolenWhieee schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 02:52:
[...]
ik kan je 1 tip geven: als je een firewire behuizing kan vinden, go for it. Nu is een notebook hdd niet dermate snel dat je veel snelheidsverschil zult merken op je iMac tussen USB2.0 en Firewire, maar in de regel kun je stellen dat een HDD via firewire sneller zal werken op een Mac dan diezelfde HDD via USB2.0... Ik heb geen cijfers om dit te onderbouwen, enkel het woord van een kennis die al flink wat jaren Mac gebruiker is, en de ervaring die ik heb met mijn iPod
t aantrekkelijke van dit ding is natuurlijk zn lage prijs
Wat zei men van goedkoop... Duurkoop ofzo?bolleh schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 02:56:
[...]
firewire is idd vaak sneller, dus als jij voor dezelfde prijs zon firewire casing kan vinden hou ik me aanbevolen
t aantrekkelijke van dit ding is natuurlijk zn lage prijs
Ik zou iig voor een firewire HDD, CD of DVD brander gaan...
Dan zou ik er liever een maand of meer mee wachten als ik het geld niet heb.
Je geeft redelijk wat uit voor een Mac maar daarna mag het niets meer kosten....
En ja ik zit zelf ook met een paar low-budget Mac's maar daar komt geen USB HDD aan...;)
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Verwijderd
Probleem is dat bij veel Mac's de USB 2.0 interface langzamer is dan de specificaties van deze interface mogelijk maken. Wa jij stelt is stierenpoep. Als Apple de moeite had genomen een USB 2.0 controller te gebruiken die wel volledig op stoom kan komen, dan had een USB 2.0 HD net zo snel geweest als een firewire geval.
Ligt dus aan Apple, en niet aan USB 2.0
/ME heeft een externe 80 GB notebook HD aan een USB 2.0 touwtje, en daarvan is de overdrachtssnelheid ergens rond de 20 MB/s. Normale waarde voor een 4200 min1 schijf. Op de meeste Mac's zal dit een stuk lager liggen.
We weten dat de vuurdraad beter werkt op een Mac....
Als het echt 1 op 1 was geweest, tja.... maar dat is nu eenmaal nietzo....
Apple werken er nu eenmaal beter mee, Das gewoon de hoofdreden, niet omdat het stoer staat ofzo, maar wel dat ik "meer kans" heb dat het op de volgende ook goed werkt....
En om het ff zwart wit testellen:
Windows (en hardware) = USB
De Mac liever, Firewire....
Ik wil iig geen half gare HDD (of beter gezecht het is de interface) aan mijn mac hangen....
Verwijderd
maar je hebt gelijk, op een Mac is Firewire de te prefereren interface. Alleen je motivatie klopte dus niet.
Zou best kunnen, het PC gebeuren bekijk ik de laatste 2 jaar nog naar met een half oog...Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 06:50:
maar je hebt gelijk, op een Mac is Firewire de te prefereren interface. Alleen je motivatie klopte dus niet.
Maar zou het ook niet aan de software kunnen liggen?
Dat MS tebrakke FW support heeft...:P En als laatste Apple tebrakke USB 2.0....
En het maakt me opzich weinig uit dat USB 2.0, ik wil het op PPC's van Apple draaien...
En op dit moment is dat gewoon FW voor Apple, en tja de toekomst is altijd onzeker....
Dat biedt me nu zekerheid en een beetje in de toekomst...
Weet ik veel met wat voor nieuwe dingen komt in september....
De beste keuze is nu FW...
Had ik maar een glazen bol voor de toekomst....
Ja en je hebt er niets aan.bolleh schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 02:11:
is er trouwens iemand die ervaring heeft met deze notebook harddisk casing?
mycom harddisk casing
Verwijderd

Als de USB poort het niet trekt, neem dan een externe adapter. Ik heb gewoon een wintel notebook, en daar zit ook geen PS/2 op...
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 09:28 ]
Zoals je misschien wel weet is Firewire gewoon de betere interface. Firewire biedt een constante datarate, kan zelf apparaten voeden en heeft ook zeer weinig overhead op je systeem, in tegenstelling tot USB 2.0.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 06:50:
Nee, je zegt het bijna goed. Je wilt geen snelle harde schijf aan een halfgare interface hangen. Zoals ik al zei: het ligt aan Apple dat USB 2.0 veels te langzaam is op een Mac, en niet aan die "half gare HDD".
Als je een externe schijf wilt is (ook op de PC) Firewire de beste oplossing, dat blijkt ook uit recenties die je on-line kan vinden. Firewire komt ook altijd net iets sneller tot een stuk sneller uit de test.
Dag usb
Usb is leuk voor muizen en mp3 spelers maar daar houdt het dan ook wel mee op naar mijn idee
USB (2.0): 'lichte' randapparatuur zoals muizen, toesenborden, printers, etc...
Firewire (800): 'zware' randapparatuur zoals externe schijven, dvd-branders, etc...
USB is goedkoop, Firewire is duurder, maar ook krachtiger. Firewire apparatuur kan bijv. een IP nummer worden toegewezen en zo worden benaderd vanuit netwerk.
Verwijderd
Maar kom alsjeblieft niet met achterhaalde (of gewoon onjuiste) informatie. USB 2.0 biedt 3 verschillende datarates, en kan devices zelf voeden. Een praktijktest in de Computer Techiek toonde laatst aan dat het verschil marginaal is, en er zeker geen duidelijke winnaar aan te geven is.
Op een Apple is het verschil tussen Firewire en USB 2.0 significant, op een Intel machine niet. CPU overhead behoort ook tot het verleden/rijk der fabelen. Het ligt er maar net aan hoe de controller werkt. Een slimme USB controller zal bij volle belasting de CPU maar nauwelijks laten zweten. net als het verschil tussen een "domme" en een "slimme" netwerkkaart. CPU-offloading dus.
Moest dit effe rechtzetten. Voor mij is een Apple een droommachine. Unix onder water, schitterende GUI boven water, en het werkt gewoon. Maar ook bij Apple worden er soms niet de meest handige hardware-beslissingen genomen. En daar is juist USB 2.0 een goed voorbeeld van.
Niet zo vreemd, gezien dat Apple 't bedacht heeftVerwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 11:53:
Nou, dat Mac-gebruikers de voorkeur geven aan Firewire lijkt me logisch. Firewire was veel eerder volwassen, dat klopt. En wordt ook nog steeds beter door Apple omarmd.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
t gaat me niet per se om een externe hdd maar t feit dat ik hier nog een externe notebook hdd heb liggen namelijk. verder heb ik hier ook nog een externe dvd brander staan(firewire EN usb 2.0Hexley schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 05:38:
[...]
Wat zei men van goedkoop... Duurkoop ofzo?
Ik zou iig voor een firewire HDD, CD of DVD brander gaan...
Dan zou ik er liever een maand of meer mee wachten als ik het geld niet heb.
Je geeft redelijk wat uit voor een Mac maar daarna mag het niets meer kosten....
En ja ik zit zelf ook met een paar low-budget Mac's maar daar komt geen USB HDD aan...;)
wtf? wat is dat nou weer voor idiote oplossingbreinonline schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 08:28:
[...]
Ja en je hebt er niets aan.De casing is dezelfde als degene die de Vobis verkoopt en is in feite een digiconnect casing. De schijf wordt gevoed via USB + PS/2. En die laatste aansluiting vind je hoogstwaarschijnlijk niet op je Mac.

als dat echt zo is dan valt dan ding iig zowiezo af, helaas
[ Voor 26% gewijzigd door bolleh op 22-01-2005 12:53 ]
De MyCom case (2,5") heeft géén externe voeding nodig. Of je laptop genoeg stroom kan geven als hij niet op de netstroom werkt weet ik niet, maar een externe voeding is iig niet nodig. Enkel het 3,5" model heeft een externe voeding nodig.breinonline schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 08:28:
Ja en je hebt er niets aan.De casing is dezelfde als degene die de Vobis verkoopt en is in feite een digiconnect casing. De schijf wordt gevoed via USB + PS/2. En die laatste aansluiting vind je hoogstwaarschijnlijk niet op je Mac.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Je zou het kunnen proberen, maar als de schijf teveel trekt dan heb je de voeding dus wel nodig. De USB poort geeft gewoon maximaal 500mA af, ongeacht of je laptop op stroom draait of niet.B_O_S_S schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 14:45:
[...]
De MyCom case (2,5") heeft géén externe voeding nodig. Of je laptop genoeg stroom kan geven als hij niet op de netstroom werkt weet ik niet, maar een externe voeding is iig niet nodig. Enkel het 3,5" model heeft een externe voeding nodig.
De 3,5" behuizing heeft trouwens wel een gewone adapter. Zoals het in eerdere posts al vermeld is: firewire heeft wel voordelen boven USB. Voor de Mac zou ik idd voor een firewire aansluiting kiezen.
ErikRo schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 15:35:
Je ziet vaak dat ze dan voor stroom 2 usb poorten gebruiken (2x500ma) dan werkt het wel. Zal wel niet voor 2 usb aanlsuitingen via een Hub gelden.
Klopt, van een poort (met 500mA) maak je vier poorten die die 500mA moeten verdelen. Daarom heb je bij een hub vaak een adapter, om ervoor te zorgen dat alle poorten over voldoende power kunnen beschikken. Dus als het een powerd hub is zal het hoogstwaarschijnlijk wel werken.
[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 22-01-2005 16:19 ]
Verwijderd
Ik gebruik op mijn huidige notebook nooit een muis, en ben dus gewend aan het gebruik van de spatiebalk of PgUp & PgDn toetsen om te scrollen. Zo ook met ALT-pijltje links-recht. Ik ben zowiezo gek op sneltoetskombinaties. Op mijn werkstation gebruik ik het wieltje best vaak. Dan zit je toch vaak een beetje achterover te surfen en te lezen zonder dat je je handen boven het toetsenbord hebt zweven.
Mhoa het went binnen 1a2 dagen, ik vind een ctrl+click prettiger als een rechtermuis knop.Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 11:37:
Hoe ervaren geoefende Mac-gebruikers het gemis van een rechtermuisknop (CTRL-click) en scrollwieltje? Ik weet dat een "normale" muis het gewoon doet onder OS-X, maar ik ben gewoon benieuwd.
Ik gebruik op mijn huidige notebook nooit een muis, en ben dus gewend aan het gebruik van de spatiebalk of PgUp & PgDn toetsen om te scrollen. Zo ook met ALT-pijltje links-recht. Ik ben zowiezo gek op sneltoetskombinaties. Op mijn werkstation gebruik ik het wieltje best vaak. Dan zit je toch vaak een beetje achterover te surfen en te lezen zonder dat je je handen boven het toetsenbord hebt zweven.
Betere houding enz, het scroll wieltje mis ik totaal niet, soms hang ik ff een logitech muis aan me mac,je (werkt altijd gelijk, nietzoals bij XP dat hij eerst 10sec moet nadenken)
Dan gebruik ik de scroll wel eens, maar als die er niet is, mis ik hem ook niet.
Dat is mijn ervaring, maar wat is er mis mee om gewoon een andere muis aan de mac te hangen?
(BTW dit hhad je ook kunnen vinden met Google)
Ik heb nog een tijdje een MS IntelliMouse aan m'n mac gehangen maar ben toch maar 'over gegaan' naar de 1 knops Apple muis. Rechtermuis knop mis je niet, die heb je in Mac OS eigenlijk niet nodig. Scrollwheel valt me ook reuze mee; ik zit sowieso idd met de handen op het keyboard en heb dus pijltjes, page up/down, home/end en spatie/shift spatie. Maar ook met muis scrollen is in Mac OS beter dan in Windows imo:Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 11:37:
Hoe ervaren geoefende Mac-gebruikers het gemis van een rechtermuisknop (CTRL-click) en scrollwieltje? Ik weet dat een "normale" muis het gewoon doet onder OS-X, maar ik ben gewoon benieuwd.

Pijltjes voor naar boven en naar beneden scrollen zitten bij elkaar, als je dus na het naar beneden scrollen toch weer een stukje omhoog wilt hoef je niet een heel eind te 'muizen' voordat je weer bij het pijltje omhoog bent :-)
Voor de meeste Mac gebruikers is het geen gemis omdat 't nooit anders geweest is. Apple heeft altijd muizen meegeleverd met maar een knop. That said heb ik persoonlijk liever een tweeknopsmuis + scrollwheel, maar sommigen zijn prima content met de standaard Apple muis. Ik gebruik hier zelf ook nog elke dag een Apple Desktop Bus Mouse IIVerwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 11:37:
Verwijderd
Past alleen niet geheel in het design van de iMac natuurlijk, das wel jammer.
Dat is de Enter toetsQ schreef op zondag 23 januari 2005 @ 11:20:
Even een vraag waar ik geen heel nieuw topic voor wil openen: wat is de functie van die rare toets op mijn iBook: een - met een ^ er onder, naast de pijltjestoetsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 23-01-2005 17:52 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Houtnerf toevallig? Daar hebben (dunno waarom) heel veel optische muizen problemen mee.Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 13:43:
Ik vind het behoorlijk irritant, geen rechtermuis knop en scrollwheel, heb een Logitech MX1000 aan mijn iMac gehangen, optische muizen werken om een of andere reden ook niet goed op mijn buro, de laser werkt perfect.
Past alleen niet geheel in het design van de iMac natuurlijk, das wel jammer.
Verwijderd
Dat een meerknopsmuis het doet onder OS-X wist ik al, maar dat was mijn vraag niet (_beter_ lezenQorne schreef op zondag 23 januari 2005 @ 12:44:
[...]
(BTW dit had je ook kunnen vinden met Google)
Bedankt voor jouw verhaaltje iig.
Ik ga het eerst gewoon proberen zoals Steve het bedoeld heeft, kan ik altijd later nog een andere muis proberen.
wat een snelheid vergeleken met mn g3 800 ibook
moet alleen nog wachten op de 512mb extra ram en dan zal het helemaal lekker werken
voor toekomstige overstappers:
ik kreeg 6 coupons bij mn imac, 3 voor ilife en 3 voor osx. als het goed is kan ik met deze coupons de nieuwe versies van die software gratis ophalen, en anders voor een veel lager bedrag. maar dr zijn vast wel mac gebruikers die in het verleden ook van die coupons hebben gehad die wat licht kunnen schijnen op deze zaak dan
ik ben iig blij. de imac maakt meer geluid dan mn ibook maarja dat scherm...jemig echt een mooi scherm
3 voor iLife... Dus voor iLife '05, '06 en '07? Of zat '05 er al bij? En je hebt dus ook al coupons voorbolleh schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:22:
voor toekomstige overstappers:
ik kreeg 6 coupons bij mn imac, 3 voor ilife en 3 voor osx. als het goed is kan ik met deze coupons de nieuwe versies van die software gratis ophalen, en anders voor een veel lager bedrag. maar dr zijn vast wel mac gebruikers die in het verleden ook van die coupons hebben gehad die wat licht kunnen schijnen op deze zaak dan
Tiger, 10.5 en 10.6? Of begrijp ik nu het hele concept van die dingen niet?
Deze plek is te koop.
Verwijderd
Moet dan al uit zijn, of enkele dagen na het kopen.
Verwijderd
Wat staat er op die coupons dan? Zal vast niet "geeft recht op 1 DVD & licentie van een future release van OS-X". Geen kleine letters? Geen achterkant? Geen begeleidend briefje?
In de handleiding staat dat je geen kleinere objecten dan gewone CD's in mag steken, maar geldt dit ook voor kleine CD's?
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
als het geluid te hard word moet je eff contact opnemen met je dealer of met apple, want et schijnt dat et 1.8 ghz model bij sommige namelijk meer geluid maakt dan zou moetenbolleh schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:22:
ik ben iig blij. de imac maakt meer geluid dan mn ibook maarja dat scherm...jemig echt een mooi scherm
Mogen idd alleen gewone normale CD's in. Geen afwijkende formaten. Tenzij je 'm kapot wilt maken natuurlijk.Johnny schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:27:
Heeft iemand ervaring met 8 centimeter CD's in de slot-in drives?
In de handleiding staat dat je geen kleinere objecten dan gewone CD's in mag steken, maar geldt dit ook voor kleine CD's?
op de achterkant moet je naam en adres etc invullen.aankoopbewijs apple software
voor nieuwe softwareversies en andere aanbiedingen van apple moet u deze coupons overleggen als bewijs dat u ilife '04/mac OS X-software hebt aangeschaft. alleen de originele coupons zijn geldig als aankoopbewijs. kopieen van de coupons worden niet geaccepteerd
het is mn eerste nieuw gekocht mac vandaar, dus ik hoopte dat anderen met meer ervaring wat licht in de duisternis konden schijnen
Daar kun je een speciale ring voor kopen dat ie net zogroot is als een normale CD...Johnny schreef op maandag 24 januari 2005 @ 16:27:
Heeft iemand ervaring met 8 centimeter CD's in de slot-in drives?
Platenzaak snapt het meestal wel, ben nammelijk wat vaag volgens mij....
In de hanleiding van *alle* slot-in drives die ik heb (alle tweeHexley schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:19:
[...]
Daar kun je een speciale ring voor kopen dat ie net zogroot is als een normale CD...
Platenzaak snapt het meestal wel, ben nammelijk wat vaag volgens mij....
Verwijderd

bingo zelfs nog een verkoop linkje gevonden, je kunt ze dus zeker nog ergens kopen
Hiermee kan je dus voor gereduceerd tarief iLife 2005 aanschaffen... (afaik 19 euro oid...)bolleh schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:16:
over die coupons is me ook niet helemaal duidelijk dus. er staat namelijk niets zinnigs op, ik quote
[...]
op de achterkant moet je naam en adres etc invullen.
het is mn eerste nieuw gekocht mac vandaar, dus ik hoopte dat anderen met meer ervaring wat licht in de duisternis konden schijnen
Deze plek is te koop.
Ja, maar dus alleen als je je Mac na 11 januari hebt gekocht, anders niet (staat ook op de apple site)KeeZ schreef op maandag 24 januari 2005 @ 19:54:
[...]
Hiermee kan je dus voor gereduceerd tarief iLife 2005 aanschaffen... (afaik 19 euro oid...)
Die bonnen zitten er bij voor 1 reden: zodat je kan aantonen dat je het product hebt gekocht (de naam "aankoopbewijs" geeft hier al een subtiele hint naar). Ze zijn dus NIET voor gratis upgrades van je software.
Wel kan het gebeuren dat Apple een upgrade verkoopt voor een gereduceerd tarief, of zelfs helemaal gratis wegdoet. Dan staat er bij de actievoorwaarden bijvoorbeeld "Iedereen die een mac na 11 januari heeft gekocht, en nog iLife '04 meegeleverd krijgt, een upgrade kan krijgen voor 19 dollar" (zoals in dit geval). Om dan aan te tonen dat jij echt iLife 04 hebt, zouden ze kunnen vragen om zo'n aankoopbewijs.
Het betekent dus NIET dat elke bon een gratis upgrade geeft. Het is dus ook NIET zo dat je elke bon gaat gebruiken, het is dan ook niet waarschijnlijk dat je ooit zo'n bon gaat gebruiken..
[ Voor 7% gewijzigd door frim op 24-01-2005 20:20 . Reden: O-) ]
In de handleiding van Pioneer's CDJ-100s een Slotloader CD-Player staat dat je zo'n adaptor ring moet/kan gebruiken.... Waarom zou het dan niet in de iMac kunnen?Bigs schreef op maandag 24 januari 2005 @ 18:37:
[...]
In de hanleiding van *alle* slot-in drives die ik heb (alle twee) staat dat je die niet mag gebruiken in een slot-in drive.
hehe, hartelijk dank voor de uitleg.Daedalus schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:51:
[...]
Dat is de Enter toetsDie toets waar je meestal op ramt om een nieuwe lijn te beginnen heet de Return toets. Meestal zal er geen verschil zijn, maar in bijvoorbeeld InDesign is de Return een regeleinde en een Enter een kolomeinde. Om het allemaal nog verwarrender te maken heet in de PC wereld de Return toets daar Enter.
Apple heeft een speciale actie voor mensen die na 11 januari gekocht hebben (apple.com/nl/ilife/) . Je kunt voor 19 euro iLife '05 bestellen bij de apple store, je hoeft alleen maar het serienummer van je computer aan te geven en zeggen waar en op welke datum je hem gekocht hebt. Maar de serienummer check zit het hem in, dus als je hem de 10e of de 9e hebt gekocht kun je wellicht een beetje sjoemelen omdat apple een ongeveer methode hanteerd. (zo word online ook de garantie gecheckt van ipods, ze weten wanneer hij de fabriek verliet en op die manier kunnen ze ongeveer wel bedenken wanneer het verkocht is).Wel kan het gebeuren dat Apple een upgrade verkoopt voor een gereduceerd tarief, of zelfs helemaal gratis wegdoet. Dan staat er bij de actievoorwaarden bijvoorbeeld "Iedereen die een mac na 11 januari heeft gekocht, en nog iLife '04 meegeleverd krijgt, een upgrade kan krijgen voor 19 dollar" (zoals in dit geval). Om dan aan te tonen dat jij echt iLife 04 hebt, zouden ze kunnen vragen om zo'n aankoopbewijs.
Naar mijn weten informeert Apple niet bij je dealer, en als ze het wel doen zeggen ze hooguit dat je geen ilife voor weinig mag kopen :-)
klopt. maar ik weet zeker dat ze niet "schatten" wanneer hij ongeveer wordt verkocht. op mijn imac(die ik dus vandaag kreeg) stond nog osx 10.3.5 en als ik op die website mijn serienummer invoer krijg ik een foutmelding. ik neem dus aan dat wanneer een mac verkocht wordt zijn serienummer bij apple wordt "geactiveerd" oid waarna je op de website de update te zien krijgt. lijkt me logisch dat dat niet a-la-minute gebeurt dus kheb nog ff geduld en anders bel ik apple gewoonM2XzeeD schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:28:
[...]
Apple heeft een speciale actie voor mensen die na 11 januari gekocht hebben (apple.com/nl/ilife/) . Je kunt voor 19 euro iLife '05 bestellen bij de apple store, je hoeft alleen maar het serienummer van je computer aan te geven en zeggen waar en op welke datum je hem gekocht hebt. Maar de serienummer check zit het hem in, dus als je hem de 10e of de 9e hebt gekocht kun je wellicht een beetje sjoemelen omdat apple een ongeveer methode hanteerd. (zo word online ook de garantie gecheckt van ipods, ze weten wanneer hij de fabriek verliet en op die manier kunnen ze ongeveer wel bedenken wanneer het verkocht is).
Naar mijn weten informeert Apple niet bij je dealer, en als ze het wel doen zeggen ze hooguit dat je geen ilife voor weinig mag kopen :-)
het kan natuurlijk ook zo zijn dat die site niet meer werkt na 22 januari :-)
[ Voor 18% gewijzigd door M2XzeeD op 24-01-2005 23:46 ]
Als je Mac nu de instellingen, van bijvoorbeeld een ander scherm heeft staan, en je sluit hem ergens anders aan, op een apparaat wat die instellingen niet aankan, dan zie je niks op dat andere scherm, maar dan is het ook onmogelijk om de instellingen van dat scherm aan te passen, helemaal als je externe scherm ingesteld staat als primair scherm.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Dat is toch geen vraag?Johnny schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:46:
Ik had nog een vraag over het gebruik van een extern beeldscherm.
Als je Mac nu de instellingen, van bijvoorbeeld een ander scherm heeft staan, en je sluit hem ergens anders aan, op een apparaat wat die instellingen niet aankan, dan zie je niks op dat andere scherm, maar dan is het ook onmogelijk om de instellingen van dat scherm aan te passen, helemaal als je externe scherm ingesteld staat als primair scherm.

Dit komt omdat je een iBook gebruikt met de screenspanning hack. Die werkt inderdaad niet 100%, vandaar dat die functie ook niet bij de iBooks zit maar erin gehacked moet worden. De PowerBooks hebben hier geen last van en hebben dan ook volledige support voor multiple displays.
Anyway, je kunt het monitor icoontje in je menubar aanzetten en ervoor zorgen dat daar een lagere resolutie staat (door die eerst een keer te hebben gebruikt, die modes werken als een soort history geloof ik). Anders moet je een PowerBook kopen
[ Voor 19% gewijzigd door frim op 25-01-2005 12:23 ]
Ik wilde eerst voor een iMac G5 20" gaan, maar ik weet niet of het verstandig is. Een iMac heeft behoudens geheugenuitbreiding (met SO-DIMMS? dacht ik ergens gelezen te hebben, dus duur) niet echt iets te upgraden. Bovendien wordt het geheel waardeloos als je beeldschrem of computer zelf stuk gaat. Een PowerMac G5 1,8 single met evenveel RAM en HDD ruimte, 20" cinema display kost wel even 550EUR meer. Daar krijg je uiteraard wel meer uitbreidingsmogelijkheden, aansluitmegelijkheden (qua beeld en geluid), een nog stillere computer en een scherm met nog iets meer kwaliteit voor terug.
Mijn vraag is: is het de moeite waard? Ik heb aan de pc ook altijd veel ge-upgrade en gesleuteld en vraag me af of een iMac dus de juiste keuze is.
Verwijderd
Volgens mij moet je helemaal geen Mac nemen, als je het leuk vindt om een beetje te sleutelen in je computer. Kun je beter voor die 550 € een pc'tje bouwen, waar je lekker in kunt klooienbreinonline schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:06:
/me breinonline is toch weer aan het twijfelen geslagen...
Ik wilde eerst voor een iMac G5 20" gaan, maar ik weet niet of het verstandig is. Een iMac heeft behoudens geheugenuitbreiding (met SO-DIMMS? dacht ik ergens gelezen te hebben, dus duur) niet echt iets te upgraden. Bovendien wordt het geheel waardeloos als je beeldschrem of computer zelf stuk gaat. Een PowerMac G5 1,8 single met evenveel RAM en HDD ruimte, 20" cinema display kost wel even 550EUR meer. Daar krijg je uiteraard wel meer uitbreidingsmogelijkheden, aansluitmegelijkheden (qua beeld en geluid), een nog stillere computer en een scherm met nog iets meer kwaliteit voor terug.
Mijn vraag is: is het de moeite waard? Ik heb aan de pc ook altijd veel ge-upgrade en gesleuteld en vraag me af of een iMac dus de juiste keuze is.
Deze plek is te koop.
als je bijvoorbeeld in een computer die max pc2700 aan kan dat je daar bijvoorbeeld pc 3200 in doet dat zeg maar dat geheugen automatisch word "onderclockt". heeft de mac dat ook?
Nou, voorlopig ben ik het flink zat (jaar bij een computerwinkel gewerkt). Ik wil juist een lekker snel en stabiel systeem om foto's op te bewerken, mijn huidige P3 is daar gewoon te traag voor (foto's van RAW omzetten naar JPEG duurt ongeveer 4 minuten per fotoVerwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:09:
[...]
Volgens mij moet je helemaal geen Mac nemen, als je het leuk vindt om een beetje te sleutelen in je computer. Kun je beter voor die 550 € een pc'tje bouwen, waar je lekker in kunt klooien

ja geen probleemlammmetak schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:49:
even een hardware vraagje:
als je bijvoorbeeld in een computer die max pc2700 aan kan dat je daar bijvoorbeeld pc 3200 in doet dat zeg maar dat geheugen automatisch word "onderclockt". heeft de mac dat ook?
Deze plek is te koop.
Vind jij 't die 550 euro waard? De performance ligt mischien nog iets hoger en je hebt inderdaad meer uitbreidingsmogelijkheden (zoals bijvoorbeeld een 2e hdd, pci kaarten of nog meer geheugen) maar verder zijn 't allebei gewoon Macs. Overigens gebruikt de iMac gewoon PC3200 DDR SDRAM DIMMs.breinonline schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:06:
/me breinonline is toch weer aan het twijfelen geslagen...
Of je gaat naar een goeie dealer, en die regelen het voor jeM2XzeeD schreef op maandag 24 januari 2005 @ 22:28:
[...]
*KNIP*
Ik weet juist niet of het mij dat geld waard is, je kan er een hoop andere leuke dingen mee doen. De performance scheelt denk ik niet: de FSB is gelijk, de processor en het geheugen ook. Hij is wel stiller en mooier (naar mijn smaak). Het cinema beeldscherm is ook van betere kwaliteit.CyBeR schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:00:
[...]
Vind jij 't die 550 euro waard? De performance ligt mischien nog iets hoger en je hebt inderdaad meer uitbreidingsmogelijkheden (zoals bijvoorbeeld een 2e hdd, pci kaarten of nog meer geheugen) maar verder zijn 't allebei gewoon Macs. Overigens gebruikt de iMac gewoon PC3200 DDR SDRAM DIMMs.
Wat voor beeldscherm gebruiken jullie als apple-kenners eigenlijk? Ik kan natuurlijk ook een gewoon TFT scherm (of 2) aan de PowerMac knopen...
[ Voor 13% gewijzigd door breinonline op 25-01-2005 18:26 ]
*kickje*breinonline schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 18:03:
[...]
Ik weet juist niet of het mij dat geld waard is, je kan er een hoop andere leuke dingen mee doen. De performance scheelt denk ik niet: de FSB is gelijk, de processor en het geheugen ook. Hij is wel stiller en mooier (naar mijn smaak). Het cinema beeldscherm is ook van betere kwaliteit.
Wat voor beeldscherm gebruiken jullie als apple-kenners eigenlijk? Ik kan natuurlijk ook een gewoon TFT scherm (of 2) aan de PowerMac knopen...

Ik weet niet welke hack je hebt toegepast op je iBook maar ik heb dat probleem niet (heb je overigens een iBook, want dat kon ik zo snel niet vinden) In het onmisbare tools topic vind je een duitse hack die zelfs volgens het machouse wel erg sjiek is.Johnny schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 10:46:
Ik had nog een vraag over het gebruik van een extern beeldscherm.
Dit topic is gesloten.