Liege, liege, liegebeest!
Verwijderd
Nu zit ik echter met 1 punt. Over korte tijd komt Tiger uit, die upgrade zal 150 euro gaan kosten lijkt me. Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om een toezegging te krijgen dat als ik voor de release een Powerbook koop ik een coupon krijg voor een gratis of zeer goedkope licentie van Tiger. Er schijnt totaal geen mogelijkheid te zijn om zoiets te regelen.
Heeft iemand een idee of er toch ergens iets te regelen is?
Verwijderd
Lijkt me simpel.
Verwijderd
hoelang nog wachten dan?Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:03:
Wachten met aanschaf van die Powerbook, of gewoon tevreden zijn met Mac OS-X 10.3.x
Lijkt me simpel.
Wil half februari een PowerMac bestellen...
Ik heb hier thuis nog een reepje van 128MB 144-pins RAM liggen die ik uit een dode Toshiba Tecra laptop gesloopt heb (PII-233). Weet iemand of dat gaat werken?
Als ik er dan 256 MB in heb zitten denk ik er over om OS X te draaien (ik weet inmiddels dat deze op een 7.45GiB partitie aan het begin van de schijf moet draaien), maar na een kleine zoektocht op het Internet zie ik dat er bijna geen software op 10.0 draait. Heeft OS X dan nog wel nut voor mij (ivm opnemen in Windows/Linux netwerk, draaien van Linux apps, Java....) of zal het mijn systeem alleen maar vertragen? Ik krijg zo af en toe het gevoel dat 10.0 eigenlijk alleen maar een veredelde Public Beta was en dat het vanaf 10.2 pas echt bruikbaar werd.
En dan nog een vraag:
Ik wil eventueel ook Linux (Ubuntu) draaien. Moet Linux dan ook in zijn geheel op de eerste 7.45 GiB van de schijf staan, of alleen de partitie waar de kernel in zit (/boot) of maakt dat niet zo veel uit? En hoe werkt het met dualboot? En kan OS 9 partities zien die achter een Linux partitie staan (bepaalde oude OSsen zoals win98 hebben hier iig problemen mee)?
...And the world goes on racing, like the world always will...
Die coupons worden weggegeven bij nieuwe Macs vanaf het moment dat er een releasedatum aangekondigd is voor Tiger. Dan kun je voor 20 Euro ofzo upgraden.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:54:
Wij krijgen een nieuwe stagaire, en dat is voor mij een goede kans om mijn huidige Intel laptop door te schuiven en zelf een Powerbook te kopen.
Nu zit ik echter met 1 punt. Over korte tijd komt Tiger uit, die upgrade zal 150 euro gaan kosten lijkt me. Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om een toezegging te krijgen dat als ik voor de release een Powerbook koop ik een coupon krijg voor een gratis of zeer goedkope licentie van Tiger. Er schijnt totaal geen mogelijkheid te zijn om zoiets te regelen.
Heeft iemand een idee of er toch ergens iets te regelen is?
...And the world goes on racing, like the world always will...
Verwijderd
Dat is geen optie, ik doe vooral veel Java ontwikkeling en heb dus over een tijd de nieuwe jdk 1.5 nodig, en die schijnt alleen in Tiger beschikbaar te komen (iets waar apple nog geen duidelijkheid over wil geven).Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:03:
Wachten met aanschaf van die Powerbook, of gewoon tevreden zijn met Mac OS-X 10.3.x
Lijkt me simpel.
Daarnaast vind ik het een zeer inflexibele houding, zelfs Microsoft gaf mensen die een paar maanden voor de release van xp een pc met windows me kochten een certificaat.
Het is natuurlijk een vrij arrogante houding van Apple, maar ze kunnen het zich veroorloven (blijkbaar). Als jij dat niet wil accepteren, dan moet je gewoon een windows laptop kopen.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:33:
[...]
Dat is geen optie, ik doe vooral veel Java ontwikkeling en heb dus over een tijd de nieuwe jdk 1.5 nodig, en die schijnt alleen in Tiger beschikbaar te komen (iets waar apple nog geen duidelijkheid over wil geven).
Daarnaast vind ik het een zeer inflexibele houding, zelfs Microsoft gaf mensen die een paar maanden voor de release van xp een pc met windows me kochten een certificaat.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Wat ik van vorige releases van OS-X weet is dat er inderdaad tussen het officiele moment van aankondiging en daadwerkelijke distributie van het nieuwe OS (bijna) gratis upgrades aangeboden werden voor mensen die net een nieuwe machine hadden gekocht.
Maar als je zekerheid wilt moet je deze vraag aan Apple stellen, en niet aan ons natuurlijk.
Verwijderd
Ik heb de vraag ook aan Apple gesteld, maar ze willen niets kwijt. Ze zeggen alleen dat je in aanmerking komt voor een korting als je kort voor de release koopt, maar wanneer of wat voor korting kunnen ze niet zeggen.
Ook over java 1.5 geven ze geen duidelijkheid. Al met al vind ik het nogal ontmoedigend. Ik wil graag een mac maar ik moet wel duidelijkheid hebben over hoe het nu en in de toekomst zit met Java anders snijd ik mezelf enorm in de vingers straks.
Call me stupid, maar je kan JDK 1.5 toch wel gewoon installeren op een oudere versie van Mac OS X? Zou een beetje bezopen zijn als je daar Tiger voor MOET draaien.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:31:
Ook over java 1.5 geven ze geen duidelijkheid. Al met al vind ik het nogal ontmoedigend. Ik wil graag een mac maar ik moet wel duidelijkheid hebben over hoe het nu en in de toekomst zit met Java anders snijd ik mezelf enorm in de vingers straks.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Bij OSX is Java iets meer onderdeel van het systeem dan bij windows/linux. Daar krijg je het ook niet meegeleverd, bij OSX wel.Exirion schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:37:
[...]
Call me stupid, maar je kan JDK 1.5 toch wel gewoon installeren op een oudere versie van Mac OS X? Zou een beetje bezopen zijn als je daar Tiger voor MOET draaien.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Dat vind ik eigenlijk het enige nadeel aan mac. Ik wil gewoon zonder extra geld uit te geven steeds de nieuwste Java versies kunnen draaien. Of ik dan upgrade naar nieuwe Os X versies zie ik dan wel weer, maar als nieuwe versies van java aan nieuwe versies van het os gekoppeld zijn ben ik steeds verplicht te upgraden.CyBeR schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:49:
[...]
Bij OSX is Java iets meer onderdeel van het systeem dan bij windows/linux. Daar krijg je het ook niet meegeleverd, bij OSX wel.
Sterker nog, als je de Tiger preview installeert schijn je de JDK daar uit gewoon naar een Panther installatie te kunnen transplanteren.Exirion schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 11:37:
[...]
Call me stupid, maar je kan JDK 1.5 toch wel gewoon installeren op een oudere versie van Mac OS X? Zou een beetje bezopen zijn als je daar Tiger voor MOET draaien.
zeer zeker er bestaat volgens mij wel degelijk de Apple ziekte. paar voorbeeldjes hoe erg het in mijn bol is geslagen:CyBeR schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 12:30:
Mja ik weet 't niet. Ik heb zelf geen behoeft aan Java 1.5, vind 1.4.2 wel prima eigenlijk. Overigens is 't om de andere features ook wel de moeite waard om nieuwere OSX versies te kopen
1 ik zij pas tegen een vriend dat ik Apple taart had gehad op mijn stage.
2 ik elke dag mijn kop open breek om een vraag te verzinnen voor dit topic
3 windows totaal verbouwt is naar mac osx achtige rommel. vooral een expose clone ben ik erg blij mee.
redelijk ernstig dus:P
komt omdat er zulke fijne functies in max osx zitten. zo gauw als ik een mac mini heb ga ik de eerste maand alleen maar zitte klooie met expose en automater. maar dat duurt wel ffkes aangezien ik nog hard aan et sparen ben:)
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Verwijderd
Dat zou mooi zijn, ik ga zometeen maar eens bellen. Misschien dat ik via de telefoon wel los krijg wat de plannen zijn.Bigs schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 12:39:
[...]
Sterker nog, als je de Tiger preview installeert schijn je de JDK daar uit gewoon naar een Panther installatie te kunnen transplanteren.
Verwijderd
In een iMac kan gewoon een PC66 144 pins SO-DIMM.Parlor_Inventor schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 10:28:
Ik heb hier thuis nog een reepje van 128MB 144-pins RAM liggen die ik uit een dode Toshiba Tecra laptop gesloopt heb (PII-233). Weet iemand of dat gaat werken?
Als ik er dan 256 MB in heb zitten denk ik er over om OS X te draaien (ik weet inmiddels dat deze op een 7.45GiB partitie aan het begin van de schijf moet draaien), maar na een kleine zoektocht op het Internet zie ik dat er bijna geen software op 10.0 draait. Heeft OS X dan nog wel nut voor mij (ivm opnemen in Windows/Linux netwerk, draaien van Linux apps, Java....) of zal het mijn systeem alleen maar vertragen? Ik krijg zo af en toe het gevoel dat 10.0 eigenlijk alleen maar een veredelde Public Beta was en dat het vanaf 10.2 pas echt bruikbaar werd.
Wat betreft OS X 10.0 heb je gelijk dat het geen goede versie was. 10.1 was wel een goed werkend OS. Ik denk dat de start moeilijk is geweest aangezien heel veel developers nog de overstap moesten maken naar OS X. Vandaar dat er ook weinig software voor is.
Ik herken dit echt zo enorm! Ik had eerst ook mijn PC helemaal naar Mac OSX stijl getransformeerd.lammmetak schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 12:42:
[...]
zeer zeker er bestaat volgens mij wel degelijk de Apple ziekte. paar voorbeeldjes hoe erg het in mijn bol is geslagen:
1 ik zij pas tegen een vriend dat ik Apple taart had gehad op mijn stage.
2 ik elke dag mijn kop open breek om een vraag te verzinnen voor dit topic
3 windows totaal verbouwt is naar mac osx achtige rommel. vooral een expose clone ben ik erg blij mee.
redelijk ernstig dus:P
komt omdat er zulke fijne functies in max osx zitten. zo gauw als ik een mac mini heb ga ik de eerste maand alleen maar zitte klooie met expose en automater. maar dat duurt wel ffkes aangezien ik nog hard aan et sparen ben:)
Maar goed, wachten opde belastingteruggave van dit jaar en dan zijn we weer een stapje in de richting.
"Luie mensen worden ook moe!"
Ik ben het met bovenstaande poster helemaal mee eens. Ook dit ding is helemaal als de apple layout, heb er een aantal keren op gewerkt maar het bevalt mij PERFECT... dus nu gaan we de mini kopen. Ik hoop dat veel mensen overstappen en dat we beetje richting de mac wereld gaan, prachtige interface, super OS en mooi tot extreem mooi design! kijk maar naar de mac mini.. prachtig ding toch
You can't control the wind, but you can adjust your sails.
Dingen als hoe zit OSX in elkaar ten opzichte van windows, of is dat illigaal om te vragen?
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Apple ManualsErikRo schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 22:16:
Zijn er al ergens handleidingen te dloaden over de Mac mini, dan kan ik me als pc gebruiker alvast een beetje voorbereiden op het hele mac gebeuren, wat toch compleet anders schijnt te zijn, als ik jullie moet geloven.
Dingen als hoe zit OSX in elkaar ten opzichte van windows, of is dat illigaal om te vragen?
Alleen de handleiding van de Mac Mini staat er nog niet op.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
wees niet bang, lees gewoon wat reviews door etc. als je je mac hebt: opstarten en geheid dat je pc(als je die dan nog hebtErikRo schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 22:16:
Zijn er al ergens handleidingen te dloaden over de Mac mini, dan kan ik me als pc gebruiker alvast een beetje voorbereiden op het hele mac gebeuren, wat toch compleet anders schijnt te zijn, als ik jullie moet geloven.
Verwijderd
Is het mogelijk om beide geheugenmodules in een powerbook te vervangen?
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2005 23:44 ]
Ligt eraan welk model je hebt.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:42:
Even een ander vraagje:
Is het mogelijk om beide geheugenmodules in een powerbook te vervangen?
Dasboard is een nieuwe feature in 10.4 en zit dus niet in 10.3. Met Konfabulator kun je onder 10.3 wel een soortgelijk effect maken.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:43:
Heeft Max OS X 10.3.x (dus de versie die nu geleverd wordt) ook ondersteuning voor widgets (dashboard) of komt dit pas in 10.4.x?
600ste post
[ Voor 50% gewijzigd door Daedalus op 28-01-2005 00:31 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Als je van traagheid houdt in je widgets... Konfabulator is een slecht produkt IMHO.Daedalus schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:46:
[...]
Ligt eraan welk model je hebt.
[...]
Dasboard is een nieuwe feature in 10.4 en zit dus niet in 10.3. Met Konfabulator kun je onder 10.3 wel een soortgelijk effect maken.
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
En wat begreep je niet aan de specificaties?Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:59:
[...]
Ik wil een nieuwe powerbook 15" kopen..
[quote]...
15-inch modellen
- 1,33-GHz of 1,5-GHz PowerPC G4-processor met Velocity Engine, 512 KB SRAM Level 2 "on-chip"-cache, 167-MHz systeembus
- 256 MB of 512 MB PC2700 (333-MHz) DDR SDRAM; uitbreidbaar tot 2 GB via twee SO-DIMM-sleuven
- ...
Dat zou ik niet weten, ik gebruik het nl. niet. Kost geldMacWolf schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 00:22:
[...]
Als je van traagheid houdt in je widgets... Konfabulator is een slecht produkt IMHO.
Verwijderd
In een nieuwe PowerBook zitten 2 PC2700 SO-DIMM sloten. Dus die kun je gewoon allebei gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 23:59:
[...]
Ik wil een nieuwe powerbook 15" kopen..
Over traagheid gesproken

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 00:41 ]
hmmm die iPod marketing was een beetje geforceerdbolleh schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 00:51:
ook leuk: in blade trinity zie je een hoop apple producten. g5 powermac, powerbook, vorige gen cinema display...en jessica biel draagt een ipod bij zich...wat een combinatie
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Zaken die ik veel op de pc gebruikte waren:
Mirc,
Office Suite,
Icq Msn,
Surfen (safari)
Ebook lezen,
Dreamweaver,
Photoshop,
email enz zit uiteraard op de mac: )
maar deze bovenste dingen kan ik die blijven gebruiken?
Thnx
You can't control the wind, but you can adjust your sails.
Mirc, > Bv: http://colloquy.info/blogbuster schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 08:31:
Ik wil overstappen, of beter ik ga overstappen naar een Mac Mini,
Zaken die ik veel op de pc gebruikte waren:
email enz zit uiteraard op de mac: )
maar deze bovenste dingen kan ik die blijven gebruiken?
Thnx
Office Suite, > Office voor de mac is beschikbaar of de apple oplossing Access niet
Icq Msn, > Genoeg clients
Surfen (safari) > Genoeg browsers
Ebook lezen, > Pdf neem ik aan? Zo ja, genoeg readers
Dreamweaver, > Beschikbaar voor de mac
Photoshop, > Beschikbaar voor de mac
Er is ook een gratis Office alternatief, nl. NeoOffice/J.leon1e schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 08:55:
[...]
Mirc, > Bv: http://colloquy.info/
Office Suite, > Office voor de mac is beschikbaar of de apple oplossing Access niet
Icq Msn, > Genoeg clients
Surfen (safari) > Genoeg browsers
Ebook lezen, > Pdf neem ik aan? Zo ja, genoeg readers
Dreamweaver, > Beschikbaar voor de mac
Photoshop, > Beschikbaar voor de mac
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Dan liever Abiword, aangezien NeoOffice nog niet bepaald een volledige Macport van OOo is.MacWolf schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 09:49:
Er is ook een gratis Office alternatief, nl. NeoOffice/J.
http://www.abisource.com/download/
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
dus ik zie straks mijn schijven ( e en f schijf) en dan kan ik er zo zooi op pleuren en mijn muziek er weer af plukken? omgNietzman schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 12:01:
Dat maakt helemaal niets uit als het via een netwerk gaat..
dan word die mac mini een mooi workstation.
hebben jullie je mac ook een netwerk naam gegeven? de mijne noem ik iig naar de Egyptische god Isis, god van de schoonheid( de rest van het netwerk heeft ook Egyptische goden namen zoals Osiris mijn hele oude server , Ra mijn computer en Maat mijn ouders. Maat is de god van de gerechtigheid:D )
MacOS kan niet direct naar NTFS schrijven. Als je een FTP server installeert op je PC dan kan de Mac er wel naar schrijven d.m.v. de FTP laag.lammmetak schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 11:58:
nog een netwerk vraagje: ik heb op mijn pc die ik nu nog vaak gebruik( lees na de mac haast niet meer gebruik:P ) alleen maar ntfs schijven. ik wil toch wel dingen kunnen lezen en schrijven op die gedeelde schijven als ik zo'n mac mini heb. gaat dat nog? of kan ik beter een stuk schijfruimte als FAT 32 partitioneren?
MacOS X kan wel direct naar FAT32 schrijven.
Ik weet niet of het in de verschillende Linux varianten al mogelijk is om naar NTFS te schrijven via Samba. Mocht dit wel zo zijn, dan lijkt me de kans groot dat MacOS bij de Tiger release ook die mogelijkheid krijgt.
[ Voor 16% gewijzigd door MacWolf op 28-01-2005 12:44 ]
Op dit moment heb ik toegang tot mijn PC via het netwerk en via een firewire kabel (als ik snelheid nodig heb) en ik kan lezen en schrijven naar die PC, waar gewoon NTFS volumes op staan. Ik heb het al vaker langs zien komen op dit forum, maar het is echt een misverstand dat Panther niet kan schrijven naar netwerkdrives die gemaakt zijn op een NTFS volume. Het enige waar je op moet letten is dat je op de Windows machine de rechten voor de gedeelde map goed hebt staan, maar in wezen verschilt dat niet van Linux enzo, daar moet je ook je rechten goed zetten. Dat wil dus zeggen, dat als je niet onder een username inlogt op het netwerk volume, dat je de "guest" account van de Windows machine toegang moet geven tot die map. Anders zal het via netwerk ook niet werken.
Samengevat: NTFS schijven via netwerk gaat prima op de huidige versie van Mac OS X.
Hier stond achterhaalde informatie…
Fout.. als je over een netwerk bestanden opent (of het nou via FTP, NFS of SMB heeft) dan maakt het niet uit op wat voor bestandssysteem die bestanden staan zoals Nietzman al zegt. Ik kan vanaf mijn Windows bak toch ook gewoon de bestanden van de HFS partitie van mijn Mac openen?MacWolf schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 12:43:
[...]
MacOS kan niet direct naar NTFS schrijven. Als je een FTP server installeert op je PC dan kan de Mac er wel naar schrijven d.m.v. de FTP laag.
MacOS X kan wel direct naar FAT32 schrijven.
Ik weet niet of het in de verschillende Linux varianten al mogelijk is om naar NTFS te schrijven via Samba. Mocht dit wel zo zijn, dan lijkt me de kans groot dat MacOS bij de Tiger release ook die mogelijkheid krijgt.
Is daar nog goed op te werken of is dat heel traag.
Ik werk nu op een P4 2.8 met 512mb en doe voornamelijk Photoshoppen en internetten.
Ik ben er dus over aan het denken de computer zelf online te kopen, dat scheelt ook enorm in wachttijd. Een custom build online kost 4 dagen wachten, in de winkel 3 weken. Het scherm haal ik in verband met eventuele dode pixels liever in de winkel.
Krijg je met studentenpas ook op een los beeldscherm 5% korting? Bij macsupport op de site staat namelijk 5% korting op een set.
[ Voor 15% gewijzigd door breinonline op 30-01-2005 22:03 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Het is juist heel slim om als crimineel in Amerika Apple computers te gebruiken, de politie daar kan er namelijk niets mee en stuurt ze dan ook, als ze moeten worden onderzocht helemaal naar Canada, en als je FileVault gebruikt dan zijn ze helemaal kansloos.bolleh schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 00:51:
ook leuk: in blade trinity zie je een hoop apple producten. g5 powermac, powerbook, vorige gen cinema display...en jessica biel draagt een ipod bij zich...wat een combinatie
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Is dat altijd zo traag?
Volgende week nog maar eens testen want dan zou de mac mini ook binnen zijn
Verwijderd
Safari doet het verder goed, maar als je toch een Gecko powered browser wilt kun je eens kijken naar Camino. Die heeft mijn persoonlijke voorkeur boven Safari
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Op mijn 1,25 Ghz G4 start FireFox de eerste keer in zo'n 8 seconden en als ik FireFox afsluit en opnieuw opstart (FireFox is dan gecached) dan start die in zo'n 2 à 3 seconden.Bierkameel schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:31:
Aangezien ik een mac mini wil kopen heb ik vandaag ff lopen prutsen in de mac store op een dual G5 1.8ghz maar het viel me op dat het opstarten van Firefox gewoon 15 seconden duurde, na het afsluiten van het venster duurde het weer zo lang, ik hoop niet dat alle macs zo traag zijn want op mn pc staat ie binnen 5 seconden voor mn neus.
Is dat altijd zo traag?
Ik gebruik de screenpanning hack dagelijks, omdat ik m'n iBook veel liever gebruik dan de PC die voorheen mijn desktopssyteem was. De iBook wordt er niet warmer van. Het enige waar hij warm van wordt is VirtualPC, maar dat hangt niet af van het extra scherm. Dat is ook het enige moment dat je de ventilator hoort draaien, voor de rest is er alleen een zachte ruis die nauwelijks boven de ruis van de verwarming uitkomt. Vandaar dat ik ook bij voorkeur m'n iBook als desktop gebruikThe Evil Brain schreef op zondag 30 januari 2005 @ 13:20:
Gisteren naar de Apple Store in Den Haag geweest om even de iBook 12" te bekijken. De verkoper wist mij te vertellen dat met de screenspanninghack de iBook erg heet wordt (de videokaart althans), dus dat je niet te veel je externe scherm moet gebruiken. Wat zijn de ervaringen van iBook-bezitters hier met externe schermen?
http://homepage.mac.com/krmathis/Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:48:
Firefox op de Mac is traag. Ik weet niet hoe het komt.
Safari doet het verder goed, maar als je toch een Gecko powered browser wilt kun je eens kijken naar Camino. Die heeft mijn persoonlijke voorkeur boven Safari
Hier vindt je G4 geoptimaliseerde versies van Firefox. Scheelt echt een stuk. En een G5 versie is ook te vinden, schijnt nog weer sneller te zijn...
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Verwijderd
Kan iemand me daar meer duidelijkheid over geven?
http://www.nobell.org/~gjm/linux/benchmark.html
http://mark.technolope.org/pages/rad_bench.html
http://www.ph.surrey.ac.uk/~phs2mo/beowulf/fM/cpu04.html
Frietjes
heel simpel: de verkoper kletst uit zn nek. De iBook heeft ondersteuning voor een extern scherm; of dat in clone of stretch mode draait maakt weinig uit voor de warmte ontwikkeling van de GPU. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je je iBook opengeklapt houdt ivm warmteafvoer die bij de iBook via de bovenkant gaat.The Evil Brain schreef op zondag 30 januari 2005 @ 13:20:
Gisteren naar de Apple Store in Den Haag geweest om even de iBook 12" te bekijken. De verkoper wist mij te vertellen dat met de screenspanninghack de iBook erg heet wordt (de videokaart althans), dus dat je niet te veel je externe scherm moet gebruiken. Wat zijn de ervaringen van iBook-bezitters hier met externe schermen?
Helaas lopen de verkopers met indianenverhalen dus niet enkel bij de Dynabyte
Launching containers into space
jaah dat kan natuurlijk ook nog... maar 800mhz trek photoshop enzo wel...? als ik er iets van 512geheugen in stamp.... want doe grafische opleiding en is dat natuurlijk wel handigBigs schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:09:
Web-graphics zijn goed te doen op een 12", maar voor grotere dingen sluit ik hem liever op mijn monitor aan.
Frietjes
Er moet iemand thuis zijn om de bestelling aan te nemen. Hoevaak wordt deze aangeboden? Mijn vriendin is op maandag en woensdag vrij en zou hem dus aan kunnen nemen, maar wat als ze op een andere dag komen?
Als ik online de bestelstatus opvraag staat hier een datum genoemd dat de bestelling verstuurd zou moeten worden. Is deze datum enigzins betrouwbaar? En hoelang duurt het dan nog tot het daadwerkelijke afleveren?
Ik heb 't voor de gein even getimed:Bierkameel schreef op maandag 31 januari 2005 @ 00:31:
Aangezien ik een mac mini wil kopen heb ik vandaag ff lopen prutsen in de mac store op een dual G5 1.8ghz maar het viel me op dat het opstarten van Firefox gewoon 15 seconden duurde, na het afsluiten van het venster duurde het weer zo lang, ik hoop niet dat alle macs zo traag zijn want op mn pc staat ie binnen 5 seconden voor mn neus.
Is dat altijd zo traag?
1e keer: 6sec
afsluiten en nog een keer: 2.1sec
Dit op een Mac mini 1.25 met 1GB ram, zoals inmiddeld bekend
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 03-02-2005 23:02 ]
dat wilde ik dus ook wel eens weten, ik ben van plan een powerbook 12" te kopen met de standaard 512 ram, maar die heeft maar 1 geheugen bank die dus vol zit, is dat afdoende voor photoshoppen?spenky schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:17:
[...]
jaah dat kan natuurlijk ook nog... maar 800mhz trek photoshop enzo wel...? als ik er iets van 512geheugen in stamp.... want doe grafische opleiding en is dat natuurlijk wel handig
iemand ervaring?
Stel hij zegt, ja de screenhack is geen probleem, jij koopt je iBook zet de hack er op, na een week is dat ding stuk (kan gebeuren) Apple ziet de hackstaan en zegt, ja eigenschuld, (wat een goede reden KAN zijn) jij zegt, ja hallo de winkel zei dat het kan. wat gebeurt er dan, de winkel mag de reparatie gaan betalen.
dat is toch het zelfde als een winkel overclocken aanraad! dat doet ook geen winkel.
Ik uit mijn mening over de hack ook niet echt, ja het kan maar je hebt geen garantie meer klaar.
Verwijderd
Oei, kom niet aan een Apple...Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 17:42:
Kun je mijn een reden geven om Linux op een Apple machine te draaien
waarom niet? Bovendien hou ik een beetje van experimenteren met verschillende OS'en
Ah sweet, ik heb er gister ff mee gespeeld in de mac store en ik ga er ook eentje kopen en dan vrot ik er ook 1GB inCyBeR schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:02:
[...]
Ik heb 't voor de gein even getimed:
1e keer: 6sec
afsluiten en nog een keer: 2.1sec
Dit op een Mac mini 1.25 met 1GB ram, zoals inmiddeld bekendOh, en dit is van click op dock-icon tot dat de window tevoorschijn komt.
Verwijderd
Ik maak dan zelf ook gebruik van Camino, gebaseerd op dezelfde engine, maar dan gemaakt in Cocoa.
Mja, ik ben oon Linux user, en mooi dat ik 't niet op m'n mini ga draaien. OSX is veel fijner.Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:23:
[...]
Oei, kom niet aan een Apple...
waarom niet? Bovendien hou ik een beetje van experimenteren met verschillende OS'en
Niets daarvan, de roots van Mozilla (en dus Firefox) liggen bij UNIX OSsen.Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:49:
FireFox is traag op een Mac, bij mij startte hij ook traag op (weet niet meer hoeveel geheugen ik toen had), heeft niets te maken met de traagheid van de Mac, maar met de wijze waarop FireFox geprogrameerd is, het is en blijft een primaire Windows appl.
[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 04-02-2005 11:50 ]
Ga je gang hoor, het is jóúw geldverspillingVerwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:23:
Oei, kom niet aan een Apple...
Dan maakt de snelheid toch ook niet zoveel uit?waarom niet? Bovendien hou ik een beetje van experimenteren met verschillende OS'en
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Verwijderd
Wie heeft het over Mozilla? Dat dat gebruikt werd onder Linux weet ik ook wel, maar FireFox is behoorlijk gemodificeerd met als één van de doelen een (beter) alternatief voor Internet Explorer, gevolg is dat FireFox meer op Windows gericht is dan op MacOS X waardoor hij op MacOS X gewoon niet zo soepel als op Windows loopt.CyBeR schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:49:
[...]
Niets daarvan, de roots van Mozilla (en dus Firefox) liggen bij UNIX OSsen.
En toch is dat niet helemaal waar: onder linux is firefox even snel als in windows. Je kan dus niet zomaar stellen dat het op windows is geprogrammeerd. Je kan denk ik wel zeggen dan de windowsversie het beste geoptimaliseerd is.Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:25:
[...]
Wie heeft het over Mozilla? Dat dat gebruikt werd onder Linux weet ik ook wel, maar FireFox is behoorlijk gemodificeerd met als één van de doelen een (beter) alternatief voor Internet Explorer, gevolg is dat FireFox meer op Windows gericht is dan op MacOS X waardoor hij op MacOS X gewoon niet zo soepel als op Windows loopt.
Jij. Firefox behoort namelijk tot de Mozilla applicatiefamilie.
Under the hood is firefox nog gewoon een Mozilla met alle daarbijbehorende UNIX geschiedenis. Natuurlijk zijn er her-en-der ook wat windows-specifieke dingen ingekomen, maar dat is bij elke geportte app.Dat dat gebruikt werd onder Linux weet ik ook wel, maar FireFox is behoorlijk gemodificeerd met als één van de doelen een (beter) alternatief voor Internet Explorer, gevolg is dat FireFox meer op Windows gericht is dan op MacOS X waardoor hij op MacOS X gewoon niet zo soepel als op Windows loopt.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
- Adobe Audition (vroeger Cool Edit Pro geheten), voor het binnenhalen van muziek vanaf DAT om daarna op te slaan als .wav bestand;
- Acronis True Image voor het maken van periodieke backups van mijn systeempartitie, en tussentijdse backups voordat ik een nieuwe applicatie installeer.
Of bestaan er veel betere OS X-equivalenten voor bovengenoemde windows applicaties?
Verwijderd
Wat er verder allemaal ingesteld kan worden weet ik eig niet, heb het nog nooit gebruikt, maar het ziet er handig/simpel uit
Over dat sound: Ik heb GarageBand '04 even geopend, maar ik heb geen idee of dat kan, gebruik het programma nooit, kan het niet in de help vinden iig
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 15:57 ]
Als TNT Express de transporteur is, en dat neem ik wel aan, wordt het pakket normaliter twee keer aangeboden: de `gewone`, eerste keer, en de dag erna. Mocht er dan op het afleveradres wéér niemand thuis zijn, dan stopt de bezorger een briefje in de bus met het verzoek een afleverafspraak te maken voor een dag waarop er wel iemand op het afleveradres aanwezig is, of om een ander afleveradres op te geven. Een tijd kun je niet afspreken, dus op de datum die je afspreekt kun je de bezorger tussen 9h00 en 17h00 verwachten.breinonline schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:58:
Ik heb zojuist een PowerMac 1,8 besteld. Deze wordt gratis thuisbezorgd. Daarover heb ik twee vraagjes:
Er moet iemand thuis zijn om de bestelling aan te nemen. Hoevaak wordt deze aangeboden? Mijn vriendin is op maandag en woensdag vrij en zou hem dus aan kunnen nemen, maar wat als ze op een andere dag komen?
Als ik online de bestelstatus opvraag staat hier een datum genoemd dat de bestelling verstuurd zou moeten worden. Is deze datum enigzins betrouwbaar? En hoelang duurt het dan nog tot het daadwerkelijke afleveren?
Je kunt je pakket in ieder geval niet ergens gaan afhalen, maar ik denk dat je met deze mogelijkheden toch altijd wel op de een of andere manier over je pakket moet kunnen gaan beschikken
De data die gegeven worden zijn over het algemeen best betrouwbaar. Maar je krijgt sowieso op het moment dat de bestelling wordt verzonden nog een e-mail met de verzendbevestiging. Daarin staat een track&trace-nummer waarmee je het pakket op zowel de Apple- als de TNT-site kunt natrekken.
Een opmerking daarbij is dat de TNT site sneller en gedetailleerder iswouterve schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:10:
[...]
Daarin staat een track&trace-nummer waarmee je het pakket op zowel de Apple- als de TNT-site kunt natrekken.
Kijk, dat is wel de service waar ik op gehoopt had. Dan mag het geen probleem zijn om hem thuis te ontvangen.wouterve schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 16:10:
[...]
Als TNT Express de transporteur is, en dat neem ik wel aan, wordt het pakket normaliter twee keer aangeboden: de `gewone`, eerste keer, en de dag erna. Mocht er dan op het afleveradres wéér niemand thuis zijn, dan stopt de bezorger een briefje in de bus met het verzoek een afleverafspraak te maken voor een dag waarop er wel iemand op het afleveradres aanwezig is, of om een ander afleveradres op te geven. Een tijd kun je niet afspreken, dus op de datum die je afspreekt kun je de bezorger tussen 9h00 en 17h00 verwachten.
Je kunt je pakket in ieder geval niet ergens gaan afhalen, maar ik denk dat je met deze mogelijkheden toch altijd wel op de een of andere manier over je pakket moet kunnen gaan beschikken.
De data die gegeven worden zijn over het algemeen best betrouwbaar. Maar je krijgt sowieso op het moment dat de bestelling wordt verzonden nog een e-mail met de verzendbevestiging. Daarin staat een track&trace-nummer waarmee je het pakket op zowel de Apple- als de TNT-site kunt natrekken.
Verwijderd
Of is dat privilege voorbehouden aan Powerbooks?
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 19:57 ]
Fn-Backspace. Heb ik al eerder gezegd in dit topicVerwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 19:39:
snel vraagje: waar zit mijn DEL knop op mijn keyboard van me iBook g4
[ Voor 53% gewijzigd door Johnny op 04-02-2005 20:16 ]
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Verwijderd
En op welke prijs wordt die korting berekent, op de "normale" consumenten prijs, of op de prijzen die ik zie staan in de Apple Student online shop?
Zie de search, dan kom je onder andere hierop uit; Powerbook kopen via ADC - korting?Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 10:07:
ff klein vraagje: als ik als student gebruik maak van de eenmalige ADC korting, krijg ik dan 20% korting? Of meer/minder?
En op welke prijs wordt die korting berekent, op de "normale" consumenten prijs, of op de prijzen die ik zie staan in de Apple Student online shop?
@ hieronder:
je hebt natuurlijk deels gelijk. Ik ben alleen zo eerlijk om te zeggen dat ik overstapper ben en daarom vroeg ik er ook bij of het branden ook echt werkt. Want dat er iets te vinden is zegt mij nog niet dat het ook echt wil snap je
[ Voor 43% gewijzigd door objectief2 op 05-02-2005 12:38 ]
Beetje flauw, maar ik kom aardig wat sites tegen met uitleg, nu heb ik zelf nog geen Mac, maar ik krijg 't idee dat dit de eerste plek is waar je 't probeert ...
[ Voor 4% gewijzigd door kenneth op 05-02-2005 11:54 ]
Kan niet eens een divx oid streamen van het netwerk....
Verwijderd
Ik heb dat alleen als ik de windows pc gebruik om wat op mijn mac te zetten. Als de mac zelf wat bestanden van een windows/linux bak haalt is er niets loos -> ruim 2 MB per seconde.Low-Fi schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:02:
Duurt copieren bij jullie ook zo gruwelijk lang van een windows bak naar een mac? Draadloos gaat het met zo 300kbs
Dit heb ik eigenlijk ook met een firewire kabel. Als ik via de mac wat overneem gaat het heel snel, push ik met de pc of een andere mac(!) wat naar de iBook dan gaat het traag.
[ Voor 17% gewijzigd door Q op 05-02-2005 18:11 ]
Ditzelfde probleem heb ik ook als ik draadloos van een andere PC (die niet draadloos in het netwerk hangt) iets download. Via FTP, HTTP, of welk protocol ook gaat het aardig snel (2-4 mbyte/sec, 54mbit/sec draadloos netwerk hier in huis) maar via SMB gaat het tergend traag. Heb er nog geen oplossing voor gevonden.Low-Fi schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 17:02:
Duurt copieren bij jullie ook zo gruwelijk lang van een windows bak naar een mac? Draadloos gaat het met zo 300kbs
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Hmm, ik zie precies het zelfde. alleen SMB is traag, ftp gaat 2.5 MB per seconde van pc naar ibook. Helaas gaat dit niet meer over overstappersvragen.B_O_S_S schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 18:02:
[...]
Ditzelfde probleem heb ik ook als ik draadloos van een andere PC (die niet draadloos in het netwerk hangt) iets download. Via FTP, HTTP, of welk protocol ook gaat het aardig snel (2-4 mbyte/sec, 54mbit/sec draadloos netwerk hier in huis) maar via SMB gaat het tergend traag. Heb er nog geen oplossing voor gevonden.
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 05-02-2005 18:27 ]
Verwijderd
Niet om compleet offtopic te willen gaan, maar ook ik heb hier last van. SMB gaat trager dan andere servicesQ schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 18:16:
[...]
Hmm, ik zie precies het zelfde. alleen SMB is traag, ftp gaat 2.5 MB per seconde van pc naar ibook. Helaas gaat dit niet meer over overstappersvragen.
Garageband lijkt me absoluut de beste oplossing. Verder gebruik ik voor het bewerken van waf bestanden nog wel eens Audacity (op aanraden van het onmisbare tools topic). Lekker simpel progje dat vooral ruis heel netjes wegfiltert. Er prettig bij opnamens die je maakt met je std apple mic.Deephouse schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:20:
Ik zit er al een tijdje over te denken om mijn pc de deur uit te doen en over te stappen op een 17 inch Powerbook. Op mijn pc maak ik veelvuldig gebruik van de volgende applicaties:
- Adobe Audition (vroeger Cool Edit Pro geheten), voor het binnenhalen van muziek vanaf DAT om daarna op te slaan als .wav bestand;
Dit topic is gesloten.