[MacOS] Overstappers-vragen

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 2.436 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Maximus

There is no substitute

objectief2 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 11:33:
Ik heb een vraag: is het mogelijk binaire dmg-bestanden in Windows te branden op cd, met een of ander speciaal pr. misschien. En die CD vervolgens op een Mac te gebruiken?

@ hieronder:

je hebt natuurlijk deels gelijk. Ik ben alleen zo eerlijk om te zeggen dat ik overstapper ben en daarom vroeg ik er ook bij of het branden ook echt werkt. Want dat er iets te vinden is zegt mij nog niet dat het ook echt wil snap je :)
Kleiner dan 2gb kan gewoon als data cdrom of dvd en anders groter dan 2gb zoals een dmg van bvb 3.8gb brand je als UDF-DVD. Binnen Nero in windows that is.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Maximus schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 21:42:
[...]

Kleiner dan 2gb kan gewoon als data cdrom of dvd en anders groter dan 2gb zoals een dmg van bvb 3.8gb brand je als UDF-DVD. Binnen Nero in windows that is.
Bedankt, dat is wat ik graag wilde weten door het stellen van de vraag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Ik wil leren programmeren op Mac OS X en dacht daarvoor na wat onderzoek aan Cocoa in samenwerking met objective-c. Zijn er mensen die dit ook doen en mij kunnen zeggen hoe ze dit geleerd hebben?

Zelf ben ik van plan uit een boek te leren, zonder voorkennis van een andere taal als C, C++ of Java. Ik dacht dan ook aan http://www.oreilly.com/catalog/buildcocoa/

Is dit alles wel een goed idee voor een complete n00b in het programmeren (op een beetje C++ na) .

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Is er in Mac OSX ook een shortcut om meteen op de desktop te komen zoals bij Windows (windowstoets+D) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 10:25

Nietzman

Woei!

Bierkameel schreef op zondag 06 februari 2005 @ 23:53:
Is er in Mac OSX ook een shortcut om meteen op de desktop te komen zoals bij Windows (windowstoets+D) :?
F11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ah sweet, ziet er kewl uit en het werkt goed :D
Dat zijn echt van die dingen die je moet leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bierkameel schreef op zondag 06 februari 2005 @ 23:57:
Probeer met wat windowtjes open ook eens F9 en F10 ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
hydrus schreef op zondag 06 februari 2005 @ 21:24:
Ik wil leren programmeren op Mac OS X en dacht daarvoor na wat onderzoek aan Cocoa in samenwerking met objective-c. Zijn er mensen die dit ook doen en mij kunnen zeggen hoe ze dit geleerd hebben?

Zelf ben ik van plan uit een boek te leren, zonder voorkennis van een andere taal als C, C++ of Java. Ik dacht dan ook aan http://www.oreilly.com/catalog/buildcocoa/

Is dit alles wel een goed idee voor een complete n00b in het programmeren (op een beetje C++ na) .
Als je echt een goede introductie wilt in Cocoa (wat een Objective-C Framework is), dan is het boek van Aaron Hillegass een echte aanrader. Het boek heet 'Cocoa Programming for Mac OS X' en heeft ISBN 0-201-72683-1.

Voorkennis is met dat boek niet noodzakelijk, maar natuurlijk altijd wel handig. Ik heb ook de basis van Cocoa geleerd met dit boek en weet genoeg voor eenvoudigere applicaties te maken. Het boek heb ik trouwens nog niet uit, nog geen tijd voor gehad, maar het is wel een leuk boek om uit te leren.

Ik zag trouwens op de site van de schrijvers van het boek (ze geven trouwens ook cursussen in Cocoa) dat er een second edition is verschenen van het boek. Zorg dat je die editie krijgt, want daar zitten vast een hoop aanpassingen/verbeteringen in sinds Panther (Mac OS X 10.3) is verschenen.

On-line zijn trouwens ook een aantal goede site te vinden, check bijvoorbeeld:
* CocoaDevCentral
* CocoaDev
* O'Reilly's MacDevCenter
* Apple Developer Connection

Uiteraard zal de Mac ook zeer geschikt zijn als je uiteindelijk Java zou willen leren, wat naar mijn mening ook een erg mooie taal is.

[ Voor 29% gewijzigd door MacWolf op 07-02-2005 01:30 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Bedankt, ik heb zonet op de ADC-site de currency-converter gemaakt en... hij doet het, nu alleen nog uitvinden hoe dat komt O-) .

Morgen ga ik eens naar een aantal boekhandels om te kijken wat ze hebben. Als ze niet veel hebben bestal ik ineens 'Cocoa Programming for Mac OS X' , nochmaals bedankt voor de tip.

Hmmm, heb na wat uurtjes zitten kijken naar het werken van die currency converter nog eens gekeken naar dat boek dat je voorstelde, eigenlijk is het helemaal niet wat ik zoek, het is enkel cocoa en geen obj-c. Ik denk dat ik beter O'Reilly koop, dat is Cocoa en obj-c samen.

Edit: Java kan ik later leren aan uni/hogeschool, Cocoa niet ;)

[ Voor 33% gewijzigd door nuclear waste op 07-02-2005 05:21 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk type bluetooth en wlan usb dongles worden eigelijk door mac osx ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Joepie, me vriendin krijgt een Groene (! daar ging het me dan ook om :)) Imac G3 266mzh met 392mb en een 6 gig hdtje en cdrom speler van mij!! ..

En natuurlijk doe ik dit alleen voor haar (voel je de sarcarsma?).

Er draait MacOS X op en ook MS office is voor geinstalleerd. Dit alles zal niet al te snel draaien denk ik maar voor me vriendin snel genoeg denk ik zo?

Zaterdag ga ik hem bekijken en neem ik hem gelijk mee als hij mij bevalt! En dat voor 100 euro!

Ik laat jullie mij ervaringen wel weten en post wat foto's in het andere topic... :)

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 07-02-2005 20:05 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

vriendin wil the sims... dat gaat niet lukken :+

nee just kiddin' zal prima werken :)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

KeeZ... ik ga zaterdag kijken.. maar wat moet ik verwachten?.. zal het wel wat draaien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ma_rK schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 20:50:
[...]

Garageband lijkt me absoluut de beste oplossing. Verder gebruik ik voor het bewerken van waf bestanden nog wel eens Audacity (op aanraden van het onmisbare tools topic). Lekker simpel progje dat vooral ruis heel netjes wegfiltert. Er prettig bij opnamens die je maakt met je std apple mic.
Dank je, ik zal eens kijken naar Audacity.

In een Duitse c't van enkele weken terug heb ik inmiddels ook nog enkele alternatieven voor Cool Edit Pro / Audobe Audition gevonden.

Voor de geinteresseerden: Amadeus II, Peak LE en Sound Studio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

The Real Falcon schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:10:
KeeZ... ik ga zaterdag kijken.. maar wat moet ik verwachten?.. zal het wel wat draaien? :)
De PC zal an sich best wel redelijk draaien lijkt me...

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Ik las in het Mac Mini-topic het volgende bericht en wil daar in dit topic even een vraag over stellen:
CyBeR schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 19:03:
[...]
Volgens apple's tech info library moet er PC2700 in, maar accepteert 'ie ook PC3200 en draait 'ie dat vervolgens op PC2700-snelheid. Dat gaat zelfs zo ver dat Apple 'm zelf met PC3200 geheugen levert ;)

Ik heb er in zitten PC3200 CL3 :)
Dat je CL3 erin hebt zitten doet me ineens aan iets denken: in gewone PC's kun je in je bios de timings van je RAM instellen. Zo is PC3200 BH-5 op 2-2-2-5 veel sneller dan "gewoon" RAM op 3-4-4-8 (zijn ongeveer de standaard timings).

Kun je bij een Mac deze timings ook instellen? Heeft een Mac überhaupt wel een Bios en zo ja wat kun je daar zoal aan tweaken? Dit zou denk ik vrij veel kunnen schelen in performance, aangezien ik overal lees dat een dergelijk op Unix gebaseerd systeem vrij veel RAM gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 08-02-2005 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wordt dat niet gewoon automatisch gedetecteerd met SPD? Dat gebeurt op de PC toch ook?

Macs hebben niet echt een BIOS zoals een PC, maar wel Firmware:
http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1061.html

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
heb een paar vraagjes,

Ze zijn wellicht voor jullie meer dan bekend maar ben ook net overgestapt op de mac mini (mooi ding trouwens) ik weet eigenlijk niet of de volgende dingen beschikbaar zijn voor de mac

- Taskmanager om snel een appllicatie te sluiten ipv naar de dock toe te gaan en te sluiten
- Werkt een willekeurig USB Wlan stick in een apple (sweex) of hoef ik dat nog niet eens te testen.
- Winamp: is er een goed alternatief. Ik weet dat Itunes nu standaard is alleen is het zo groot wil graag een kleine skin zoals winamp dat kan bieden dat mis ik wel en volgens mij is 't er niet voor mac

Dat zijn even de meest brandende vragen die ik heb : )

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• R4NCOR
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

blogbuster schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:24:
heb een paar vraagjes,

Ze zijn wellicht voor jullie meer dan bekend maar ben ook net overgestapt op de mac mini (mooi ding trouwens) ik weet eigenlijk niet of de volgende dingen beschikbaar zijn voor de mac

- Taskmanager om snel een appllicatie te sluiten ipv naar de dock toe te gaan en te sluiten
alt-apple-esc :)
- Werkt een willekeurig USB Wlan stick in een apple (sweex) of hoef ik dat nog niet eens te testen.
naar alle waarschijnlijkheid wel. Tot nu toe werkte alles wat ik op USB gebruikte meteen, en in een enkel geval met een drivertje. :)
- Winamp: is er een goed alternatief. Ik weet dat Itunes nu standaard is alleen is het zo groot wil graag een kleine skin zoals winamp dat kan bieden dat mis ik wel en volgens mij is 't er niet voor mac
Je kunt fink installeren om vervolgens xmms te installeren. Toch raad ik je aan iTunes een kans te geven, want ik vond het eerst ook een groot log ding... maar het werk i-de-aal _O_

• Bigs
  • Niet online
- Met Alt-Cmd-Escape krijg je een task manager waarmee je applicaties kunt 'Force Quitten'. Een applicatie kun je trouwens ook met Cmd-Q afsluiten. Als dat niet snel genoeg is weet ik niet wat je zoekt :)
- Voor je Winamp vraag moet je misschien eens duwen op het groene plusje linksboven in iTunes :) dan wordt hij aardig wat kleiner

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik vond niet zoveel informatie over het syncen van een pocket pc (windows ce 2003) op een mac.
Naar mijn idee zat er bijvoorbeeld bij de microsoft office suite voor de mac gewoon microsoft outlook. Als dat het geval is zou ik toch graag mijn PPC willen syncen met de agenda van outlook.

Kan Isync dat al inmiddels?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

blogbuster schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:24:
heb een paar vraagjes,

3 manieren:
Command + Q op het toetsenbord
Via Force quit, te starten vanuit het Apple-menu of Alt + Command + Escape
Of via de Activity monitor
VLC en MPlayer X zijn twee mediaspelers die goed werken. Maar als je iTunes in de compact mode zet wordt hij net zo klein als winamp, daarnaast bestaan er ook een heleboel kleine remote controls voor iTunes waarmee je een klein venstertje op je desktop hebt waarmee je het programma kan besturen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

blogbuster schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:24:Ik weet dat Itunes nu standaard is alleen is het zo groot wil graag een kleine skin zoals winamp dat kan bieden dat mis ik wel en volgens mij is 't er niet voor mac
Inderdaad, even op het groene knopje drukken.... maar kijk ook even in de iTunes Voorkeuren>Geavanceerd>Minispeler altijd op de voorgrond aanvinken! :)

Verwijderd

Bierkameel schreef op zondag 06 februari 2005 @ 23:53:
Is er in Mac OSX ook een shortcut om meteen op de desktop te komen zoals bij Windows (windowstoets+D)
Bierkameel schreef:
Ja, en er zit ook nog verschil in F9/F10/F11 een korte 'tik' te geven >blijvend effect; of de F-toets ingedrukt te houden >effect weg bij loslaten!
Ook mooi: je kunt zo (F11) iets 'vastpakken' op het buroblad, en door het effect weer te laten verdwijnen mee te nemen en in het voorliggende venster te gooien, bv een bijlage in een mailtje.

En we noemen dit moois: Exposé! Kijk maar eens in de Systeemvoorkeuren.

• R4NCOR
  • Laatst online: 09-09 15:33

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Expose is geniaal inderdaad :)

Wat ook leuk is in combinatie met shift gebruiken ;) Nutteloze functie maar wel eye-candy!
Ook stoer om te zien dat films gewoon doorblijven spelen als je expose gebruikt met een draaiende mediaplayer :) En dat slepen vanaf je desktop in combinatie met F11 is inderdaad IDEAAL :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat slepen werkt ook met F9, als je venstertje zich neit in de voorgrond bevindt :)

En exposé is inderdaad ge-ni-fucking-aal.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Johnny schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 16:43:
[...]

3 manieren:
Command + Q op het toetsenbord
Via Force quit, te starten vanuit het Apple-menu of Alt + Command + Escape
Of via de Activity monitor
vierde manier: Command - Tab en dan met Command nog steeds ingedrukt type je Q. Dan kun je applicaties afsluiten zonder dat ze de focus krijgen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

CyBeR schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:52:
Dat slepen werkt ook met F9, als je venstertje zich neit in de voorgrond bevindt :)

dat alleen al is al een rede om op mac osx te gaan.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

naar alle waarschijnlijkheid wel. Tot nu toe werkte alles wat ik op USB gebruikte meteen, en in een enkel geval met een drivertje. :)
Maar voor usb Wlan dingetjes hebben de meeste geen drivers voor de mac toch?
Weet je toevallig welke wel werken? (Google vond wel iets van een Dlink, maar die werkte niet vlekkeloos las ik.)

• FL!PNEUS
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

CyBeR schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:52:

Dat slepen werkt helemaal ideaal als je één van je schermhoeken hebt ingesteld voor de F9-functie :). Hoef je je toetsenbord niet eens aan te raken :P.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:41
Werkt elke digitale camera met iphoto5? Aangezien je voor sommige cameras in windows nog wel een drivers nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Low-Fi schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:18:
Werkt elke digitale camera met iphoto5? Aangezien je voor sommige cameras in windows nog wel een drivers nodig hebt...
Op de Apple site staat netjes het antwoord.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Low-Fi schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:18:
Astu: Does my digital camera work with iPhoto?

Als je camera niet wordt ondersteund, kun je het natuurlijk altijd nog met behulp van een media reader je foto's laten inlezen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Daedalus schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 12:42:
[...]

Astu: Does my digital camera work with iPhoto?

Als je camera niet wordt ondersteund, kun je het natuurlijk altijd nog met behulp van een media reader je foto's laten inlezen.
Ik was lekker eerder :P

Overigens is dat een hele goede suggestie, het is vaak veel sneller om je geheugenkaartje met een card-readertje leeg te trekken dan vanaf de camera zelf. OS X herkend die ook zonder verder driver installatie (volgens Google).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Mja... ik had wel gekeken op apple ilife site maar niet lang genoeg door geclicked :S ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Maar ik was completer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 18:20:
[...]
Inderdaad, even op het groene knopje drukken.... maar kijk ook even in de iTunes Voorkeuren>Geavanceerd>Minispeler altijd op de voorgrond aanvinken! :)
Oh ja, als je dan ook nog even aan het 'scaling lipje' trekt/duwt rechtsonder op het venstertje, wordt de het iTunes venster zo klein als een postzegel; leuk joh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Maccers.

Nou ik heb brandende ogen van alle pagina's doornemen, maar mijn vraag niet gevonden.

Ik heb onlangs een iBook 12" besteld. :)

Kan iemand mij zeggen of ik persé een Apple AirportExpress station moet kopen of kan ik ook een 'gewoon' en goedkoper (!) station kopen? Zo ja, welke is dan geschikt? (het gaat mij er om dat ik via m'n iBook draadloos op het internet kan en naar mijn desktop toe kan).

Een tweede vraag (en deze is vager denk ik), die tot nog toe niemand echt beantwoorden kon, ook de Apple dude in Arnhem niet (het was druk).
Graag wil ik weten of ik kan communiceren (dus bestanden heen en weer zetten) tussen mijn XP pc en de iBook? Ik hoorde iets over Remote PC, is dat wat ik zoek? Hoe werkt dat?

En dan dit: (en dan wordt het echt vaag) Ik kom binnenkort erg klein behuist te zitten en kan dus mijn 19" pc-monitor niet kwijt. Om nu een tft aan te schaffen is me wel wat duur. Kan ik op een of andere manier het beeldscherm van mijn iBook gebruiken als beeldscherm voor mijn pc, en dan gewoon bijv. gamen op mijn pc met pc muis, toestenbord etc.? Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik met deze laatste vraag bedoel? :?

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:53:
Kan iemand mij zeggen of ik persé een Apple AirportExpress station moet kopen of kan ik ook een 'gewoon' en goedkoper (!) station kopen? Zo ja, welke is dan geschikt? (het gaat mij er om dat ik via m'n iBook draadloos op het internet kan en naar mijn desktop toe kan).
Elk WIFIapparaat die zich netjes aan de wifistandaarden houdt zal wel werken...
Graag wil ik weten of ik kan communiceren (dus bestanden heen en weer zetten) tussen mijn XP pc en de iBook? Ik hoorde iets over Remote PC, is dat wat ik zoek? Hoe werkt dat?
Kan gewoon met samba, zit standaard ingebouwd. Wijst zichzelf allemaal wel zodra je je *bookje hebt.
Om nu een tft aan te schaffen is me wel wat duur. Kan ik op een of andere manier het beeldscherm van mijn iBook gebruiken als beeldscherm voor mijn pc, en dan gewoon bijv. gamen op mijn pc met pc muis, toestenbord etc.? Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik met deze laatste vraag bedoel? :?
Je PC aansluiten op het scherm van je iBook?

Ik heb er totaal geen verstand van, maar dat lijkt me pretty onwaarschijnlijk. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 13:53:
Hallo Maccers.

Nou ik heb brandende ogen van alle pagina's doornemen, maar mijn vraag niet gevonden.

Ik heb onlangs een iBook 12" besteld. :)

Ieder B of G accespoint werkt, G is natuurlijk sneller.
Een tweede vraag (en deze is vager denk ik), die tot nog toe niemand echt beantwoorden kon, ook de Apple dude in Arnhem niet (het was druk).
Je kunt een FTP server draaien op je Mac, of de bestanden via SMB delen, zoals dat in een Windows netwerk ook gaat.
En dan dit: (en dan wordt het echt vaag) Ik kom binnenkort erg klein behuist te zitten en kan dus mijn 19" pc-monitor niet kwijt. Om nu een tft aan te schaffen is me wel wat duur. Kan ik op een of andere manier het beeldscherm van mijn iBook gebruiken als beeldscherm voor mijn pc, en dan gewoon bijv. gamen op mijn pc met pc muis, toestenbord etc.? Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik met deze laatste vraag bedoel? :?

Anyone?
De iBook, heeft net als alle andere laptops geen VGA ingang, je zou misschien wel zoiets kunnen simuleren via VNC ofzo, maar dat lijkt me verre van ideaal, voor gamen lijkt het me helemaal niet geschikt. Een andere optie is om VirtualPC te draaien op je iBook, dan heb je je PC niet meer nodig, maar spellen spelen zal waarschijnlijk nog steeds rete-traag zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Voor draadloos internet/netwerk is een willekeurig 54mbit accespoint/router goed genoeg. Gewoon te koop bij Vobis, Mycom, Computerland en bij nog meer van zulke dozenschuivers.
Uiteraard als Mac'er koop je op een minst een Airport Express :P

Tweede vage vraag van jou. Ik neem aan dat je bestanden uit wilt wisselen tussen je Wintelbak en de iBook. Dat is een kwestie van bepaalde functies (wat je nodig hebt) van Delen/Sharing aanzetten bij Systeem Eigenschappen/System Preference.

Je iBookscherm gebruiken op een Wintel gaat niet lukken. Idd niet op een makkelijk manier, zo van een kabeltje kopen en klaar is kees.

[ Voor 1% gewijzigd door O.D.Smolik op 12-02-2005 14:06 . Reden: lowlz, 3 reply's tegelijk :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
Airport express is niet nodig. Als jij een airport extreme in je bestelde mac hebt zitten (en die kans is vrij groot) dan kun je practisch alle draadloze netwerken op. Je kunt dus bijvoorbeeld kiezen voor een wireless livebox van wanadoo of elke andere internet provider of gewoon een ander draadloos basis station.

Je kunt gewoon bestanden delen tussen PC en Apple. Wil je mappen met bepaalde regelmaat syncen (apple met windows mappen en andersom) dan zijn specifieke tools makkelijk. Normaliter kun je gewoon een map delen in windows of osx die terug te vinden is vanaf de andere machine,

Je iBook tft gebruiken voor je PC heb ik nog niet eerder gehoord en gezien (zonder vreemde tweaks).

*anders gaan we allemaal even nagenoeg dezelfde antwoorden geven :+

[ Voor 14% gewijzigd door Ma_rK op 12-02-2005 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
..

[ Voor 100% gewijzigd door frim op 12-02-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

offtopic:
Damn you Nietzmann, Johhny, O.D.Smolik, Ma_rK en Frim. Ik zag 'm het eerst. :P

[ Voor 181% gewijzigd door Daedalus op 12-02-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, dat gaat snel met die reacties, rielekst.

Aangezien ik echt geen computerexpert ben, de volgende vraag.

Je kunt een FTP server draaien op je Mac, of de bestanden via SMB delen, zoals dat in een Windows netwerk ook gaat.

Wat betekend dit? Iemand de gave om dit aan een niet kenner uit te leggen?

Dus ik kan gewoon een andere router (zo heet dat toch, of heb je daar ook nog verschil in?) kopen, voor pak ém beet 50 €?

Swizz B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMB is een techniek die gebruikt maakt van de Windows protocollen, Apple werkt via hun eigen netwerk met rendevous, en daar kan je geen Windows mee verbinden. Via SMB wordt dat verholpen.

Andere optie is om een FTP server op je Mac/PC te plaatsen en dan via het lokale netwerk met elkaar verbinden waardoor je een soortgelijk effect krijgt.

SMB is echter een stuk makkelijker en vereist minder instellingen, plus dat je er geen extra software voor hoeft te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Op de Mac is de FTP server ook gratis. Gewoon naar 'Delen' in de systeeminstellingen gaan en dan de optie 'FTP toegang' aanvinken. Vanaf dat moment kan men via internet bestanden naar je persoonlijke 'Publiek/Aflevermap' kopieren en bestanden kunnen ook uit de map 'Publiek' worden gehaald.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
De wolf heeft gelijk maar een Windows machine kent die luxe niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Gelijk ff zeggen dat smb grote elende is om mee te werken. Snelheden van 500kbs maximaal heb ik gehaald. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft helaas....

Het is iets tussen mac en windows want tussen windows en linux gaat het bv wel goed gewoon.

Een divx film streamen van een windows pc werkte bv bij mij voor geen meter. Constant haperen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is balen, dus het werkt nogal traag?

Lukt zo'n ftp dan wel? Of moet ik hier iets voor downloaden/aanschaffen.

Ik hoopte juist een paar films op mijn grote pc HDD te streamen naar mijn iBook.

Wat is dat Remote PC dan precies? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 16:05:
Dat is balen, dus het werkt nogal traag?

Lukt zo'n ftp dan wel? Of moet ik hier iets voor downloaden/aanschaffen.

Ik hoopte juist een paar films op mijn grote pc HDD te streamen naar mijn iBook.

Wat is dat Remote PC dan precies? :?
FTP is vrij eenvoudig, kwestie van aanvinken en dan kun je met elke willekeurige FTP client (zoals bijv. FileZIlla) de bestanden van achter je pc bestanden over en weer sturen naar je iBook. Om vanaf je iBook bestanden over en weer te sturen naar je pc wordt wat lastiger, omdat je daar extra software (FTP server) voor moet downloaden.

Het streamen van films zou misschien met behulp van VLC kunnen. Ik heb dat hier thuis uitgetest en het werkt best goed. Het is alleen in het begin wat lastig te configureren. Ook ging m'n router over de zeik als meer dan 1 computer de stream bekeek, maar dat was met een firmware update opgelost.

Met Remote PC zullen ze waarschijnlijk Remote Desktop Client bedoelen. Daarmee kun je vanaf je iBook een windows computer aansturen. Het werkt beter dan VNC, maar dan moet je wel Windows XP Pro hebben, of een server versie van Windows 2000/2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Low-Fi schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 15:51:
Gelijk ff zeggen dat smb grote elende is om mee te werken. Snelheden van 500kbs maximaal heb ik gehaald. En ik ben zeker niet de enige die er last van heeft helaas....

Het is iets tussen mac en windows want tussen windows en linux gaat het bv wel goed gewoon.

Een divx film streamen van een windows pc werkte bv bij mij voor geen meter. Constant haperen etc..
Vaag, ik heb daar dus totaal geen last van... Heb je dat in 1 richting? Of in beide? Ik copieër vooral van Windows naar Mac.

Ik ga zo andersom even proberen, kijken of ik er ook last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

In beide richtingen haal ik toch altijd wel rond de 2.5mb per seconde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus dan toch maar proberen om het via SMB te doen, zodra m'n iBook binnen is?

Weet iemand nog een goede (betaalbare) router misschien die compatibel is met een iBook?
Het zou helemaal te gek zijn als er ook een modem in zit, daar mijn modem (Sagem 840 f@st 840) om de haveklap uitvalt. Of kun je niet een eigen modem gebruiken, i.p.v. van de door (in mijn geval) door Tiscali geleverde?

Wel handig zo'n forum hoor, had ik veel eerder moeten weten! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 17:08:

Dus dan toch maar proberen om het via SMB te doen, zodra m'n iBook binnen is?

Weet iemand nog een goede (betaalbare) router misschien die compatibel is met een iBook?
Het zou helemaal te gek zijn als er ook een modem in zit, daar mijn modem (Sagem 840 f@st 840) om de haveklap uitvalt. Of kun je niet een eigen modem gebruiken, i.p.v. van de door (in mijn geval) door Tiscali geleverde?

Wel handig zo'n forum hoor, had ik veel eerder moeten weten! |:(
In de iBook zit een standaard V92 modem, voor waarmee je kunt inbellen op een analoge telefoonlijn. Als je een een kabel of ADSL verbinding hebt heb je toch nog die aparte modem nodig.

Verder werkt iedere router op een iBook, zowel draadloos, of via een UTP kabel.

Verder, is zo'n forum inderdaad wel handig, maar soms is het sneller om zelf te zoeken, want als je te vaak vragen stelt waarvan het antwoord makkelijk te vinden is, heb je zo een waarschuwing aan je broek hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een waarschuwing? Waarvoor?
Omdat ik een vraag stel als redelijke leek, alvorens 38 pagina's door te lezen (wat ik trouwens gedaan heb).

Het probleem is eigenlijk dat ik de antwoorden ook niet altijd snap, geen gebrek aan intellect, maar aan knowhow denk ik.

Misschien werkt die searchengine bovenin wel, ff proberen.....

Tja, werkt wel, maar mijn vraag was niet geheel (duidelijk) beantwoord. Ik zal voortaan eerst ff goed zoeken, maar dan mag een vraag toch nog wel gesteld worden neem ik aan?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Ik haal op mijn 100 mbit thuisnetwerk ongeveer 5-6 mb/s vanaf mn pc (linux/samba 3.x), vanaf een windows pc idd wat minder maar dat lijkt me dus eerder aan windows te liggen (al haal ik daar nog wel zon 2-3 mb/s en geen 500kB/s)

wel ervaar ik met de samba implementatie op de mac (osx 10.3.8) wat andere problemen, met name heel af een toe een kernel panic als ik sommige samba 2.x shares open, en als mn laptop een uptime van bijv een week heeft dan wordt het inloggen op bepaalde shares op een groot netwerk (campusnet) vaak wat moeilijker (duurt langer als het al lukt)

[ Voor 30% gewijzigd door blouweKip op 12-02-2005 18:10 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samba is voor mij het grootste probleem op de mac. Als ik de netwerkomgeving probeer door te bladeren duurt het soms minutenlang voordat computers te voorschijn komen. Regelmatig 'spinning beachball' problemen. Langzaam etc.. etc... OSX netwerkimplementatie is nog voor veel verbeteringen vatbaar helaas... Het werkt allemaal wel, maar niet soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:09

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
blouweKip schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:07:

Ik haal op mijn 100 mbit thuisnetwerk ongeveer 5-6 mb/s vanaf mn pc (linux/samba 3.x), vanaf een windows pc idd wat minder maar dat lijkt me dus eerder aan windows te liggen (al haal ik daar nog wel zon 2-3 mb/s en geen 500kB/s)
Heb je deze ervaring ook als je gebruikt maakt van Wireless LAN? Bij mij is er namelijk niets aan de hand (snelheid +/- 6 MB/s), tot ik het kabeltje van de laptop "eruit trek" en een Samba share via WLAN mount. Dan wordt het ineens 200kbyte/sec. Voor de rest gaan alle andere protocollen wel snel.
Ik vind het zelf wel vervelend, omdat ik mijn iBook alleen maar via WLAN gebruik. De bewegingsvrijheid is ideaal, maar de snelheidsproblemen vind ik soms wel vervelend.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Oh ja mss had ik moeten zeggen dat het via wlan is idd. Laptop met netwerk draad eraan vind ik niks :P

Ik heb het dus ook neit geprobeerd met draad eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
Over het snelheidsprobleem: dit ligt niet (alleen) aan samba; ik heb hetzelfde probleem met NFS en een draadloos netwerk. via NFS gaat het met 200KB/s of zo, met scp meer dan 2MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Laatst online: 08:22
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:21:
Samba is voor mij het grootste probleem op de mac. Als ik de netwerkomgeving probeer door te bladeren duurt het soms minutenlang voordat computers te voorschijn komen. Regelmatig 'spinning beachball' problemen. Langzaam etc.. etc... OSX netwerkimplementatie is nog voor veel verbeteringen vatbaar helaas... Het werkt allemaal wel, maar niet soepel.
Eens helaas, in os X zijn veel nieuwe protocollen geintrodueerd. Helaas heeft apple het behoorlijk afgeraffeld op dat gebied, om een snelle lijst te krijgen moet je veel trucs uit halen. In os 9.22 was dit allemaal nog redelijk eenvoudig, via de kiezer (helaas alleen appletalk), om het nog maar niet over de dsstore bestanden te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik haal hier van een Win2K3 server naar mn Mac Mini gewoon netjes 10MB/sec dus misschien hebben jullie iets niet goed staan?
Office 2004.dmg van 500MB trek ik in een paar seconden over dus SMB is zeker niet brak :)

OSX 10.3.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 13-09 07:46
Heb je deze ervaring ook als je gebruikt maakt van Wireless LAN? Bij mij is er namelijk niets aan de hand (snelheid +/- 6 MB/s), tot ik het kabeltje van de laptop "eruit trek" en een Samba share via WLAN mount. Dan wordt het ineens 200kbyte/sec. Voor de rest gaan alle andere protocollen wel snel.
Ik vind het zelf wel vervelend, omdat ik mijn iBook alleen maar via WLAN gebruik. De bewegingsvrijheid is ideaal, maar de snelheidsproblemen vind ik soms wel vervelend.
Ik haal dan ongeveer 700-800 kB/s (airport extreme op een 802.11b wireless router) als ik vanaf mn linux pc share iets download

edit: met osx 10.3.7 en linux 2.6.9 icm samba 3.0.10

[ Voor 6% gewijzigd door blouweKip op 12-02-2005 19:28 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sasquatch
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je met een Linux server werkt kun je toch ook vast wel NFS gebruiken? Of ondersteunt MacOS X dat niet?

Ik ben ook van plan een Mac Mini te kopen, heb alleen nog een vraagje over het toetsenbord. Ik wil de Trust Slimline gaan gebruiken. De website vermeldt geen MacOS X ondersteuning ofzo. Wat gebeurt er dan als ik 'm inplug? Gebruikt MacOS de Windows toets dan als Appeltje? Of kom ik in de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Je krijgt dan een melding dat je Mac mini binnen 30 seconde tot zelf ontploffing mode gaat. :P
Nee alle gekheid op een stokje, de toetsenbord werkt zonder problemen. En de windows knopie werkt als een appletje dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
leon1e schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 18:58:
[...]

Eens helaas, in os X zijn veel nieuwe protocollen geintrodueerd. Helaas heeft apple het behoorlijk afgeraffeld op dat gebied, om een snelle lijst te krijgen moet je veel trucs uit halen. In os 9.22 was dit allemaal nog redelijk eenvoudig, via de kiezer (helaas alleen appletalk), om het nog maar niet over de dsstore bestanden te hebben ;)
DS_Store bestanden, hehe.. ik krijg inderdaad best wel eens commentaar van mensen bij wie ik op de SMB shares zit te bladeren ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:12
heb gister overigens mn hele thuisnetwerk draadloos gemaakt. connecten allemaal naar een airport express.

WPA wachtwoordje ingesteld, leuk en het werkte. eerst een ibook, toen een imac erbij, toen een oude windows xp pro en toen een dell laptop met xp home. toen begon de ellende. die wireless kaart ondersteunde dus geen WPA.

dan maar WEP instellen dacht ik, zelfde wachtwoord. 8 letters...ibook/imac/xp pro geen problemen, xp home...zeurt dat een WEP wachtwoord 5 of 13 letterig ASCII moet zijn of 21 of 40 letterig hexidecimal moet zijn...

dat ze de standaard goed na willen leven ok...maar als een normale gebruiker dit ziet schrikt hij zich toch de tering en weet niet wat te doen...vreemde is dus dat xp pro het wel gewoon deed :X

wel geinig trouwens als je in xp bezig bent en er popped een window ineens naar voren en je wil snel terug naar dat window erachter dat je je muis naar de hoek van het scherm beweegt en tot je verwondering niets ziet gebeuren ;) expose afkickverschijnselen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lammmetak schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 21:14:
Epose : dat alleen al is al een rede om op mac osx te gaan.
Expose is er ook voor de pc, werkt uitstekend kost bijna nix :
www.entbloess.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exposé is er ook voor de Mac: OS X 10.3; gratis en geen bugs included.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 10:19:
Exposé is er ook voor de Mac: OS X 10.3; gratis en geen bugs included.
Zelfs met een goed bedoelde tip, komen ze al uit de kast ;)
Expose is gratis bij osx, die gratis zit bij een 1600 euro imac ;)
En geen bugs in entbloess hoor of draai je hem soms al langer dan ik..

Excuus voor offtopic gezwets

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb via Surfspot.nl office 2004 voor ongeveer 15 euro besteld,
ze hebben nu de pro versie met virtual pc7 voor ongeveer 20 euro volgens mij!!

airport extreme ondersteund WPA, dat weet ik zeker, die variant weet ik niet zeker maar controleer zulke dingen eens op fora zoals die van maxosx.nl

ik sync mijn T610 trouwens via bluetooth met mijn iBook, werkt echt supersimpel, maar weet niet wat je precies van plan bent met bluetooth?

over de energie van de iBook, standby is enorm lang! maar de 12" powerbook heeft wel meer aansluitmogelijkheden (dvi) en is laatst ook in prijs gezakt, dus denk daar goed overna zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 18-08 23:53
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 06:33:
[...]
www.entbloess.com
Domme vraag misschien, maar waarom zou ik exposse op de pc installeren? Wat voegt het toe cq vervangt het?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 06:33:
www.entbloess.com
Je gaat zo'n 3rd party rip-off draak toch niet vergelijken met iets wat naadloos samenwerkt met OsX en Quartz?
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 10:47:
Expose is gratis bij osx, die gratis zit bij een 1600 euro imac ;)
Windows XP zit bijna op 300 dollar. En dan moet je ook nog een Entbloess lycentie kopen! Goh, voor dat geld heb je bijna een Mac mini. :+. Mét OsX lycentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vebaast mij wat 1 n.b. postieve opmerking over osx, weer losmaakt bij de apple-clan.
Lees dit goed aub : Ik vond expose zooo leuk dat ik het ook op de pc wilde en ziedaar
er is een perfect werkende niet prijzige util.

Dat is leuk vond ik zelf en niet direct aanleiding om weer eens lekker op pc's in te hakken zonder enige kennis van zaken, toch ;)

En nu de antwoorden op de vragen :
Domme vraag misschien, maar waarom zou ik exposse op de pc installeren? Wat voegt het toe cq vervangt het?
Expose moet je in werking zien om de handigheid ervan te ervaren, instaleer de test van entbloess en je ziet direct hoe het werk en (imho) hoe handig het is. Het is min of meer een visueele vervanger van de taakbalk. Dat is overigens een slechte uitleg, 1x in actie zien en je hebt het direct door.
Windows XP zit bijna op 300 dollar.
Typische anti-xp onzin ; xp-oem LOS kost 99 euro. En een complete dell pc met o.a. :
-- windows XP
-- 17 inch monitor
-- toetsenbord + muis
-- 80gb harddisk
-- 512mb ram

Kost 448 euro, dat is minder dan een bijzonder kale Minimac.

Overigens is die minimac natuurlijk best wel leuk dus niet direct boos worden hoor :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 13:35 . Reden: quote stond mis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Modbreak:Heren, ophouden met de halve flames aub. Het doet niet terzake of expose voor Windows nou wel of niet duur is, of Windows XP duurder is dan Mac OS X en of een Dell beter/goedkoper/whatever is dan een Mac mini. Het mag best beschreven worden maar niet op deze toon

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar we laten dit topic niet opnieuw verzanden in een Windows vs.Mac discussie, toch? Met bijbehorende prijsvergelijkingen enzo... :|

edit: Hmm ehh, Zwerver aan u het woord.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar iemand had hier de vraag gesteld welke USB Wlan Adapters werken onder MacOS X werken. Iemand hier ervaring mee?

Verder wil ik even laten weten dat me vriendin helemaal blij is met haar Imac 266mzh, 320mb, MacOS x !

Het draait nog redelijk ook... en voor haar voldoende.. en wat is MacOS sim-pel. Me vriendin die heeft even 5 minuutjes uit leg gekregen en ze begreep alles. We hebben er weer Apple-ster erbij :)

[ Voor 1% gewijzigd door Falcon op 14-02-2005 13:35 . Reden: kick ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben net op Mac overgestapt, en ik kom nu een vreemd iets tegen.

Mijn harde schijf heette "Macintosh Hd", nu is de naam veranderd in "-*". Ik kan me niet herinneren iets gedaan te hebben wat dit veroorzaakt heeft, ook lukt het me niet de naam terug te veranderen.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 21:12:
Ik ben net op Mac overgestapt, en ik kom nu een vreemd iets tegen.

Mijn harde schijf heette "Macintosh Hd", nu is de naam veranderd in "-*". Ik kan me niet herinneren iets gedaan te hebben wat dit veroorzaakt heeft, ook lukt het me niet de naam terug te veranderen.

Iemand enig idee?
Een maal klikken op de bestandsnaam (in dit geval dus eigenlijk volumenaam) en even wachten, dan kun je de naam veranderen.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Sinds een aantal maanden heb ik een apple laptop, dit bevalt me allemaal prima. Ik vraag me alleen af hoe (en of) het mogelijk is in Finder altijd de "list view" te gebruiken? Heb al rondgekeken op GOT en Google, maar nog niet echt een oplossing kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Niet online
S_E_B schreef op maandag 14 februari 2005 @ 21:46:
Sinds een aantal maanden heb ik een apple laptop, dit bevalt me allemaal prima. Ik vraag me alleen af hoe (en of) het mogelijk is in Finder altijd de "list view" te gebruiken? Heb al rondgekeken op GOT en Google, maar nog niet echt een oplossing kunnen vinden.
appeltje-J indrukken, "all windows" selecteren en de correcte settings toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 09:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

S_E_B schreef op maandag 14 februari 2005 @ 21:46:
Slecht nieuws, de tip van de bovenbuurman werkt niet. Helaas kun je standaard alleen met die column view vensters openen, maar listview onthoudt hij niet. Een negatief puntje van de finder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een maal klikken op de bestandsnaam (in dit geval dus eigenlijk volumenaam) en even wachten, dan kun je de naam veranderen.
Helaas, in de Finder is ie read-only. Is er een manier via de shell zodat ik kan sudoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik krijg net ineens de melding dat er een update is voor Mac OSX 10.3.8 :)

http://www.apple.com/support/downloads/macosxupdate1038.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:10:
[...]

Helaas, in de Finder is ie read-only. Is er een manier via de shell zodat ik kan sudoen?
Ben je ingelogd als beheerder? Heb je al gekeken of je het kunt veranderen in het info-venster (HD selecteren -> Archief -> Toon Info en dan onder "Naam en Extensie").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je ingelogd als beheerder? Heb je al gekeken of je het kunt veranderen in het info-venster (HD selecteren -> Archief -> Toon Info en dan onder "Naam en Extensie").
\

Deze user is Admin, of bedoel je dat ik als root in moet loggen?

Het lukt niet om de tekst in dat info scherm te selecteren of aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:18:
[...]
\

Deze user is Admin, of bedoel je dat ik als root in moet loggen?

Het lukt niet om de tekst in dat info scherm te selecteren of aan te passen.
Nee, ik bedoelde admin. Dan moet het lukken. Staan de rechten wel goed ingesteld? Bij mij staan ze als volgt ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~mcbor41/GoT/hd_rechten.jpg
Als ze anders staan, kun je het aanpassen door op het slotje te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 03:24

Jrz

––––––––––––

Ik zit op een G5 met een gig ram, maar de finder wil maar niet snel gaan. Kan iemand mij vertellen hoe er voor kan zorgen dat o.a. de finder niet meer plakt?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

wat gaat er precies niet snel dan? Een G5 met 1GB RAM zou als een trein moeten lopen. Welke OSX draai je? En wat zijn de verdere specs van je machine? Hoeveel geheugen is er nog vrij (kijk even in de Activity Monitor)?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:44:
[...]

Nee, ik bedoelde admin. Dan moet het lukken. Staan de rechten wel goed ingesteld? Bij mij staan ze als volgt ingesteld:
[afbeelding]
Als ze anders staan, kun je het aanpassen door op het slotje te klikken.
Opgelost. De permissies bleken niet goed te staan. Ik heb met de disk utility een permission repair gedaan en nu is het weer ok. Ik heb wel geen idee hoe het uberhaupt mis is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Laatst online: 13-09 22:03

xdc

mocht iemand besluiten over te stappen naar mac en op apple.nl iets willen bestellen boven de 249,- euroheb ik hier nog een coupon liggen twv 25 euro korting...
voor de eerste die zich aanmeldt ,

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polle
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik kan voorlopig nog geen Apple bekostigen, is dat moment eindelijk dan toch aangebroken dan is de kans groot dat de bon ergens op een onvindbaar plekje ligt te verstoffen, geef hem dan liever aan een ander ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Jrz schreef op maandag 14 februari 2005 @ 22:47:
Ik zit op een G5 met een gig ram, maar de finder wil maar niet snel gaan. Kan iemand mij vertellen hoe er voor kan zorgen dat o.a. de finder niet meer plakt?
Kijk eens bij je Energy Saver settings. Misschien heeft de machine problemen met de stand 'automatisch'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

breinonline schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 07:41:
[...]

Kijk eens bij je Energy Saver settings. Misschien heeft de machine problemen met de stand 'automatisch'.
Denk niet dat het daar aan ligt. De finder is gewoon altijd niet snel. In OS/9 en Windows flitst alles snel over het scherm, maar os/x wil maar niet snel zijn. Zelfs niet op de snelste G5 die er te krijgen is..

Is er een manier om al die ongein uit te zetten? Effectjes fadein/outs enzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Jrz op 15-02-2005 12:51 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:48
In OS/9 en Windows flitst alles snel over het scherm, maar os/x wil maar niet snel zijn.
Oh my god! Heeft er iemand een GUI gemaakt voor OS/9?! Dat lijkt me niet echt rap, op die MC68000 bakken waar we het normaal op draaiden...

Oftewel: het is niet OS/9 en OS/X, maar Mac OS 9 en Mac OS X... Dank u :D

EDIT:
Om nog enigszins een bijdrage te leveren: het enige moment waar ik traagheid ervaar met m'n Finder, is als ik de root van m'n opstartschijf wil openen. Voor de rest flitst het aan alle kanten hoor :) In elk geval een stuk sneller dan m'n Windows bak hier op het werk :3

[ Voor 31% gewijzigd door Liegebeest op 15-02-2005 13:34 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jrz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 12:51:
[...]

Denk niet dat het daar aan ligt. De finder is gewoon altijd niet snel. In OS/9 en Windows flitst alles snel over het scherm, maar os/x wil maar niet snel zijn. Zelfs niet op de snelste G5 die er te krijgen is..

Is er een manier om al die ongein uit te zetten? Effectjes fadein/outs enzo?
Volgens mij maakt dat niks uit. Ik heb niet veel verstand van computers maar ik dacht dat allemaal door de GPU werd gedaan en niet door de CPU. Als m'n Mac ook aan het denken is kan ik gerust Expose gebruiken, zonder dat dat bijdraagt aan een evt. crash..

PS: de Finder is bij mij razendsnel op een iMac G5 1.8 met 1 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Wellicht moet duidelijker worden aangegeven welke acties precies traag gaan en wanneer de traagheid wordt ondervonden?

Zelf heb ik mijn Finder trouwens ingesteld op "Column View", dit werkt een stuk sneller dan de icoontjes view. Je kan met de pijltjes navigeren door je mappenstructuur en door de eerste letter van een map/applicatie/document in te tikken ben je gelijk in de buurt van de gewenste map/applicatie/document.

Ook is de Finder alleen traag als die net wordt geopend of als ik net een veeleisende applicatie heb gesloten, dit zal dus wel iets met het virtueel geheugen te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Eigenlijk is heel OS/X te traag. Als ik appeltje-O doe duurt het eventjes (misschien 0.2 sec) voordat hij wat doet.. Als tab is ook irritant langzaam.
Ik denk dat dat door alle effectjes komt. Misschien wordt het door de GPU gedaan, maar dan moet ik nogsteeds wachten tot de animatie afgelopen is.

De finder is trouwens niet vooruit te branden als je naar een Windows-2000 appleshare gaat met een aantal files er in. Ik denk dat hij dan vastslaat op het downloaden van icons. Maar dit ging in OS/9 altijd super snel.

Wat ik heb begrepen is dat appleshare van OS/X niet van apple is, maar nog van NeXT. Misschien dat die code het allemaal wat anders regelt?

Dat de finder langzaam is, is met 1GB ram en 2GB ram op een G5. Na een verse installatie en reboot, zonder andere applicaties. Dus aan virtueel geheugen kan het niet liggen..

Het is op alle macs. Alle G4/G5'S zijn niet snel op OS/X..
Verschillende versies os/x geprobeerd. Panther, Tiger, en die versie voor panther

Als ik bijv mn knop van alt-tab los laat, wil ik dat het er allemaal staat en dat ik meteen weer alt-tab kan drukken.
Dat kan op OS/X niet.. eerst moet ik wachten op de effectjes, en daarna pakt hij mn alt-tab weer. Maar dat is dus te traag.

[ Voor 12% gewijzigd door Jrz op 15-02-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jrz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:41:
Eigenlijk is heel OS/X te traag. Als ik appeltje-O doe duurt het eventjes (misschien 0.2 sec) voordat hij wat doet.. Als tab is ook irritant langzaam.
Ik denk dat dat door alle effectjes komt. Misschien wordt het door de GPU gedaan, maar dan moet ik nogsteeds wachten tot de animatie afgelopen is.
[..]

Als ik bijv mn knop van alt-tab los laat, wil ik dat het er allemaal staat en dat ik meteen weer alt-tab kan drukken.
Dat kan op OS/X niet.. eerst moet ik wachten op de effectjes, en daarna pakt hij mn alt-tab weer. Maar dat is dus te traag.
Je kunt 'm gewoon snel loslaten hoor. Ik denk overigens dat die vertragingen waar jij 't over hebt kunstmatig zijn. Die effectjes kunnen, zeker door een G5, razendsnel afgehandeld worden namelijk.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.