[MacOS] Overstappers-vragen

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.410 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Binnenkort ben ik van plan een iBook 12" aan te schaffen. De reden hiervan is dat ik een kleine laptop zoek, waarvan de batterij lekker lang mee gaat, en de prijs niet onzinnig hoog is (zoals bij Wintel-laptops). Vandaar de keuze voor de iBook.

Echter, ik heb nog nooit met Mac OS (X) gewerkt, vandaar dat ik een aantal vragen heb, die ik niet beantwoord kan vinden via bijv. Google.
-Hoeveel geheugen heeft Mac OS X zelf nodig (applicaties er dus even buiten gelaten)? Werkt het al vloeiend met 256 MB of is 512 MB een must (just like Windows). FreeBSD (waarop MacOS is gebaseerd)/Linux draaien vaak al goed met 256 MB, vandaar de vraag.
-Werkt Mac OS X / Airport Extreme met WPA-PSK (aangezien ik hier een Wireless Access point heb staan met WPA-PSK)?
-Hoeveel harddiskruimte heeft een standaard-installatie van Mac OS X nodig?
-Is het mounten van een FAT32-bestandssysteem (FAT32-iPod/USB-stick/etc) makkelijk?
-Welke services zijn er mogelijk met Bluetooth in Mac OS X? Dwz: welke profielen ondersteund Mac OS. Headset profiel? Dialup profiel? Etc.

Zijn er verder nog aanbevelingen die een overstapper vanaf Windows (en ervaren Linux-gebruiker) nog kan gebruiken?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:39
- Hier kan je lezen dat je minimaal 128 MB ram nodig hebt, meer is aan te raden, bij mij draait 10.2.8 soepel met 385 MB. Nieuw zou ik voor 512 of meer gaan (afhankelijk van budget).
- Met 3 GB heb je denk ruim genoeg voor instalatie van OS X, incl enkele applicaties en eventueel develloper tools. (Library & System zijn bij mij samen iets meer dan 2 GB)
- ben tot nu toe geen usb tegengekomen die mijn iBook niet meteen kon lezen, dus denk dat dat geen probleem is.

[ Voor 6% gewijzigd door NomoDigger op 06-11-2004 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

256MB draait het OS zelf prima mee, maar als je photoshop oid wilt gaan draaien is 512MB wel het min aan te raden.

Opslagmedia met FAT32 moet geen enkel probleem zijn, Panther is zelfs in staat om een netwerkschijf in NTFS formaat te mounten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Vandaag naar switchdag geweest van de lokale applestore hier.
Wat vragen kunnen stellen (je moet niet met technische komen) en een powerbook 12" geprobeerd. Kost 2022 euro en dan heb je wat...denk je, totdat je het schermpje bekijkt. Ieder ander LCD scherm (los of notebook) heeft hedentendage geen merkbare ghosting effect meer, behalve die van die 12" powerbook en dat flexview spul :(
Dat vond ik dan wel een heel stuk minder.

Mep me gerust om de oren als ik dit mis heb hoor, vond het best wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-06 13:16
Nu we het toch over filesystems hebben: kan MacOSX ook ext3 danwel reiserfs lezen? Dat zou namelijk wel interessant zijn voor Linux/MacOSX dualbooters.
(Ik dacht dat Linux andersom wel HFS+ kan lezen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42756

wacko schreef op 06 november 2004 @ 16:18:
Nu we het toch over filesystems hebben: kan MacOSX ook ext3 danwel reiserfs lezen? Dat zou namelijk wel interessant zijn voor Linux/MacOSX dualbooters.
Ik kan het je niet garanderen maar ik acht de kans daarop heel erg groot :) Als mijn iBook binnen is post ik het hier wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1761

ppl schreef op 06 november 2004 @ 16:02:
Vandaag naar switchdag geweest van de lokale applestore hier.
Wat vragen kunnen stellen (je moet niet met technische komen) en een powerbook 12" geprobeerd. Kost 2022 euro en dan heb je wat...denk je, totdat je het schermpje bekijkt. Ieder ander LCD scherm (los of notebook) heeft hedentendage geen merkbare ghosting effect meer, behalve die van die 12" powerbook en dat flexview spul :(
Dat vond ik dan wel een heel stuk minder.

Mep me gerust om de oren als ik dit mis heb hoor, vond het best wel jammer.
Wat bedoel je hier nu precies mee? Ik heb dan wel geen 12'' maar een 15.2'' powerbook en het scherm is echt subliem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

-Werkt Mac OS X / Airport Extreme met WPA-PSK (aangezien ik hier een Wireless Access point heb staan met WPA-PSK)
Ik tik dit wireless over een wpa-psk verbinding.

Van dat genoemde ghosting effect heb ik op mijn ibook nog weinig gemerkt, misschien wel in spellen, maar die speel ik toch nooit. Daar is dat ding niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Anoniem: 1761 schreef op 06 november 2004 @ 16:46:
[...]

Wat bedoel je hier nu precies mee? Ik heb dan wel geen 12'' maar een 15.2'' powerbook en het scherm is echt subliem!
Stilstaand beeld is prima, niks op aan te merken.
Echter, bij het scrollen of het snel heen en weer slepen van de vensters krijg je een vervaging, alsof het oude en nieuwe beeld over elkaar heen komen. Dat is ghosting, had je vroeger ook bij die ingebrandde schermen uit het monochroom tijdperk.
Dat ghosting komt dan weer door de reactietijd: het scherm is te traag om van het oude beeld naar het nieuwe over te schakelen, daardoor zie je dus die 2 beelden door elkaar. Daar ga ik me aan lopen irriteren, dus dan draait zo'n mac uit op een teleurstelling, een hele grote gezien het bedrag.

Als er iemand anders met een 12" powerbook dat niet heeft, meldt je dan even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Ik heb een 12" en ik heb het niet. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 10:46

Nietzman

Woei!

ppl schreef op 06 november 2004 @ 18:06:
Als er iemand anders met een 12" powerbook dat niet heeft, meldt je dan even :)
*steekt hand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

* Daedalus steekt ook z'n hand op
Ik heb voorheen een Dell Inspiron 500m gehad en ik vind het beeldscherm van m'n 12-inch Powerbook vele malen beter. Het is helderder, contrastrijker en ik kan de backlight tenminste helemaal uitzetten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 22:52
* Meldt ook, heeft een iBook met een mogelijk nóg ouder scherm...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22001

wacko schreef op 06 november 2004 @ 16:18:
Volgens mij worden ext2/3 en reiserfs niet ondersteund door OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Daedalus schreef op 06 november 2004 @ 18:42:
* Daedalus steekt ook z'n hand op
Ik heb voorheen een Dell Inspiron 500m gehad en ik vind het beeldscherm van m'n 12-inch Powerbook vele malen beter. Het is helderder, contrastrijker en ik kan de backlight tenminste helemaal uitzetten.
Das mooi, maar hoe zit het met de snelle bewegingen?
Je had dat met de eerste generatie lcd schermen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb ff voor je gekeken met MonitorsDirect Calibrator en kan eigenlijk geen ghosting ontdekken. Ik heb ook Halo, Jedi Knight II, Unreal Tournament 2003 en 2004 met m'n laptop gespeeld en eigenlijk geen last van ghosting o.i.d. gehad.

Nu is zoiets als ghosting voor een deel subjectief. De één stoort zich er namelijk sneller aan dan de ander. Als je het zeker wilt weten moet je gewoon naar een Apple Store gaan en een tijd met een Powerbook gaan zitten spelen. Overigens is het wel zo, dat zwart niet zwart is. Dat is echter iets waar alle TFT schermen last van hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Ik heb ook een 12" PB en heb geen ghosting (tenminste, niks dat ik merk). Ik kijk regelmatig films, en nog nooit opgevallen eerlijk gezegd.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Bij mijn iBook 600 Mhz dual USB heb ik er ook nooit last van gehad.

In het begin had ik wel het idee dat mijn 17" Apple TFT er last van had (toen ik een DVD bekeek), maar later nooit meer iets van gemerkt. Wellicht had ik het bij het begin verkeerd gezien, of ben ik er nu aan gewend. Bij games (zoals bijv. Halo) heb ik ook geen last van ghosting. Ook als ik tegenwoordig DVD's kijk heb ik er geen last van.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ah kijk, zo zie je maar weer dat alleen naar de winkel gaan niet voldoende is.
Ervaring van andere gebruikers helpt ook al veel :)
Bedankt mensen.

Dan nog een vraagje: je kunt Microsoft Office 2004 ook voor een studentenprijsje krijgen. Werkt dit op dezelfde manier als de Windows versie? M.a.w. is de license hiervoor alleen geldig wanneer je student of medewerker in het onderwijs bent?

[ Voor 46% gewijzigd door ppl op 06-11-2004 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je studeert, kan je kijken op http://www.surfspot.nl/
MS Office 2004 for Mac Standard Edition UK
Platform: Mac OS X 10.2.8
Prijs: € 13,75

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Als je op mijn post reageert dan is dat niet wat ik vraag.

Je kunt in de mac winkel een mac bestellen met alle software e.d. erbij en dan krijg je 6% korting. Wat ik me nou afvroeg (en dat kon de verkoper me ook al niet vertellen), als ik office 2004 e.d. erbij bestel en dan via mijn student zijn die 6% korting krijg, heb ik dan een zogenaamde studenten licentie van office 2004 of doodgewone normale?

Ik wil de boel namelijk voor een lange periode aanschaffen en gewoon alles in 1x voor elkaar hebben, niks geen gezeik. Ik wil dus wel een korting hebben als het kan maar dan wel de volledige normale licenses anders heb ik er straks geen hol aan. Nogal zonde om voor 1 jaartje zo'n licentie aan te schaffen om daarna alsnog de volle mep te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
ppl schreef op 06 november 2004 @ 23:39:
[...]

Als je op mijn post reageert dan is dat niet wat ik vraag.

Je kunt in de mac winkel een mac bestellen met alle software e.d. erbij en dan krijg je 6% korting. Wat ik me nou afvroeg (en dat kon de verkoper me ook al niet vertellen), als ik office 2004 e.d. erbij bestel en dan via mijn student zijn die 6% korting krijg, heb ik dan een zogenaamde studenten licentie van office 2004 of doodgewone normale?

Ik wil de boel namelijk voor een lange periode aanschaffen en gewoon alles in 1x voor elkaar hebben, niks geen gezeik. Ik wil dus wel een korting hebben als het kan maar dan wel de volledige normale licenses anders heb ik er straks geen hol aan. Nogal zonde om voor 1 jaartje zo'n licentie aan te schaffen om daarna alsnog de volle mep te betalen.
Ik ben geen Apple verkoper maar het lijk mij dat je dan studenten korting krijg op de normale versie van Office. Tenzij je de Office 2004 Student and Teacher Edition koopt.
Dit haal ik van de MS website
Office 2004 Standard Edition $399 <--- deze moet je dus kopen met Apple studenten korting
Office 2004 Version Upgrade $239
Office 2004 Student and Teacher Edition $149 <--- Niet deze
Office 2004 Professional Edition $499

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Het is nog erger ;).

Je krijgt die 6% alleen maar op de cpu's en de iPod van Apple zelf en verder niks. Wel is er ook een educatie versie die een stuk goedkoper is dan de 450,- - 6%; namelijk 150 ex BTW. Zie ook wat Alpha Sphere hier boven mij schrijft. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71569

ppl schreef op 06 november 2004 @ 22:42:
Dan nog een vraagje: je kunt Microsoft Office 2004 ook voor een studentenprijsje krijgen. Werkt dit op dezelfde manier als de Windows versie? M.a.w. is de license hiervoor alleen geldig wanneer je student of medewerker in het onderwijs bent?
klopt, maar de licensie is afaik gewoon gelijk aan een normale licentie, verder is het niet zo dat je na een jaar je office opeens niet meer kunt opstarten of dat soort rare taferelen :P verder is het misschien even handig te kijken waar je studeert; apple hier in rotterdam heeft namelijk een deal gesloten met de TUDelft, waarbij je tot ergens in december 10% korting op je hardware krijgt (de eerste maand was het zelfs 15% :9~ ) maar ze hebben ook een aantal softwarepakketten zoals endnote, norton, spss en dus ook msofficie2004 op de tuservers neergezet (gratis aangeboden, volledig legaal) dus als je in delft zit is dat misschien wel een wat goedkopere oplossing...

en wat betreft de ghosting op 12" schermen = volledig geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Wat het ghosting verhaal betreft: ik kijk zelf regelmatig een serie of een film op mijn laptop en dat gaat uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties. De enige vraag die nog niet is beantwoord gaat over Bluetooth, heeft niemand ervaring met Bluetooth in zijn iBook/Powerbook?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52136

M'n P900 werkt perfect samen met m'n PowerBook via Bluetooth. iSync, SallingClicker, allemaal probleemloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

B_O_S_S schreef op 07 november 2004 @ 11:44:
Bedankt voor al jullie reacties. De enige vraag die nog niet is beantwoord gaat over Bluetooth, heeft niemand ervaring met Bluetooth in zijn iBook/Powerbook?
Ik heb het Apple Bluetooth keyboard eraanhangen en een Logitech Mx900. (En zo af en toe een telefoon.)

Heb er nog nooit problemen mee gehad, werkt allemaal probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nietzman schreef op 07 november 2004 @ 12:27:
[...]

Ik heb het Apple Bluetooth keyboard eraanhangen en een Logitech Mx900. (En zo af en toe een telefoon.)

Heb er nog nooit problemen mee gehad, werkt allemaal probleemloos.
Dat vroeg ik me eigenlijk af. Die Logitech MX900 is officieel niet geschikt voor Mac OS X. Werkt deze nu dus wel op een Powerbook met de ingebouwde Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daedalus schreef op 07 november 2004 @ 13:23:
[...]

Dat vroeg ik me eigenlijk af. Die Logitech MX900 is officieel niet geschikt voor Mac OS X. Werkt deze nu dus wel op een Powerbook met de ingebouwde Bluetooth?
Een beetje:
http://www.blackd.nl/pivot/entry.php?id=7
Logitech MX900 Bluetooth muis werkt niet goed met PowerBook
B_O_S_S schreef op 07 november 2004 @ 11:44:
Heb Bluetooth icm een Siemens S55 om via GPRS te internetten, en dat werkt prima.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Anoniem: 71569 schreef op 07 november 2004 @ 11:34:
[...]

klopt, maar de licensie is afaik gewoon gelijk aan een normale licentie, verder is het niet zo dat je na een jaar je office opeens niet meer kunt opstarten of dat soort rare taferelen :P verder is het misschien even handig te kijken waar je studeert; apple hier in rotterdam heeft namelijk een deal gesloten met de TUDelft, waarbij je tot ergens in december 10% korting op je hardware krijgt (de eerste maand was het zelfs 15% :9~ ) maar ze hebben ook een aantal softwarepakketten zoals endnote, norton, spss en dus ook msofficie2004 op de tuservers neergezet (gratis aangeboden, volledig legaal) dus als je in delft zit is dat misschien wel een wat goedkopere oplossing...

en wat betreft de ghosting op 12" schermen = volledig geen last van :)
Zoals ik al zei is dat voor mij dus geen oplossing, dat ding moet gewoon de aankomende 5 jaar gebruikt worden. Ik heb weliswaar nog anderhalf jaar school (waarvan het laatste half jaar afstuderen is) dus erg veel heb ik dan niet aan al die student licenties, weer wel aan zo'n 6% korting.

Maar het verhaaltje zoals alpha-sphere heeft uitgelegd wilde ik dus weten, thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt gewoon Office 2004 met een studentlicentie aanschaffen bij Surfspot voor €13,75. Volgens de licentie mag dan Office 2004 gebruiken zolang nog student of medewerker van een onderwijsinstelling bent. Niemand houd je echter tegen om de software te gebruiken als je geen student meer bent. Als je echter legaal wilt houden, kom je er niet onderuit om de volledige versie te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Daedalus schreef op 07 november 2004 @ 13:23:
Bluetooth is bluetooth, hij werkt dus wel gewoon. Van een eventuele lag heb ik geen last.

Alleen de voor en achteruit knop doen het bij mij niet, maar het schijnt dat je die met een ander tooltje wel aan de praat kunt krijgen.

Maar nevertheless is het een schande dat Logitech er geen ondersteuning voor bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Overigens komen problemen als "de muis elke keer opnieuw moeten pairen" mij totaal niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nietzman schreef op 07 november 2004 @ 14:18:
Overigens komen problemen als "de muis elke keer opnieuw moeten pairen" mij totaal niet bekend voor.
Na het verwijderen van de pairing en opnieuw pairen waren die problemen ook verholpen.
Zeg dat niet te hard. Sommige muizen werken alleen met hun bijgeleverde dongle, of de software (in het geval van een MS muis) wil alleen installeren als de bijgeleverde dongle geinstalleerd is. Kijk maar eens bij de comments van http://www.siliconpopcult...iew_comments/29_0_2_0_C8/

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Conclusie is dus dat de enige Bluetooth muis die zonder problemen werkt de Bluetooth muis van Apple zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Daedalus schreef op 07 november 2004 @ 14:42:
Conclusie is dus dat de enige Bluetooth muis die zonder problemen werkt de Bluetooth muis van Apple zelf is.
Fout.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Schijnt een enorm onding te zijn, net als die eerdere macmice. (Met draadje.) Een van mijn klasgenoten heeft hem binnen een week geruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Goed, ik had het dus fout. Er zijn dus meer muizen met Bluetooth die goed werken, qua Bluetooth dan :P. Maar men is het niet helemaal eens over de kwaliteit van de Macmice, als ik de comments van deze review bekijk.

Overigens heb ik nog een andere Bluetooth muis gevonden: de Pilot Mouse - Bluetooth van Kensington. Ik heb nog geen reviews gevonden over deze muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 18:54
Wat betreft Office licenties e.d. voor studenten... Je hebt een aantal mogelijkheden (nog ff op een rijtje)

Office 2004 -> De gewone Office, al dan niet met studenten korting
Office 2004 @ Surfspot -> De gewone Office, maar dan vet goedkoop en alleen te gebruiken als je student bent (maar zoals gezegd: ze komen de CD niet halen na je afstuderen :9)
Office 2004 Student version -> De gelimiteerde Office, te gebruiken op DRIE afzonderlijke systemen, zolang er ook maar IEMAND in huis met EEN VORM VAN studie bezig is. Lekker soepel dus...

Die laatste is veel goedkoper dan Office 2004 gewoon, maar weer duurder dan de Surfspot versie. Echter, de laatste is wel weer legaal op meerdere systemen te gebruiken en langer bruikbaar.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
De Student & Teacher version mag iedereen kopen die het niet voor een bedrijf gaat gebruiken volgens Microsoft zelf. Dus ook Piet van 45 die in de bouw werkt. :)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 16:45

Nitai

Live the life you love.

gelukkig ben ik docent :D en is onze instelling aangesloten bij Surfspot :9

Toch bedankt voor de tip! Ik krijg altijd spam van Surfspot, maar nooit eraan gedacht dat ze ook software voor de Mac hebben :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120309

Ook nog even een overstappersvraag van mij:

Ik heb het programma SWI-prolog geinstalleerd om in Prolog te kunnen programmeren (http://www.swi-prolog.org/dl-stable.html versie 5.4.3)

Het downloaden ging goed
Installeren ook
Alleen kan ik het niet meer terugvinden

In de documentatie staat dat ik het bestand hier zou kunnen vinden:
/usr/local/bin/swipl

Ik heb dit gezocht door te dubbelklikken op Macintosh harddrive en vervolgens via 'gebruikers' (OS is Nederlandstalig) te zoeken in de mappen van de gebruiker die de installatie heeft gedaan. Daar vond ik niks terug.

Vervolgens heb ik met Finder gezocht naar swi
Daar kwamen een hoop mp3's uit naar voor en een ontvangscerticaat van SWI-prolog en het gedownloade dmg-bestand. Dubbelklikken op de dmg start de installer opnieuw, hij past nu echter de bestaande installatie aan. Daarna vind ik nog steeds niet.

Het ontvangscertificaat biedt ook weinig hoopvols

Wie o wie kan mij vertellen waar ik het programma kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Doe eens in de Terminal:

/usr/local/bin/swipl

Als het goed is start het nu op. Alhoewel Mac OS X trots is op zijn UNIX-onderlaag houdt het die toch graag verborgen voor n00bs ;).

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Wat extra uitleg:

/usr/local/bin zit dan ook niet in de homedirectory van een bepaalde gebruiker, maar bevind zich onder de root van het file systeem (zijnde de eerste "/" uit die riedel). De user homedirectories bevinden zich onder /Users (of in jou geval /Gebruikers)...

Je moet dan ook je Find over de hele harde schijf laten lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een kleine correctie: met de terminal bevinden de user homedirectories zich altijd onder /Users, ongeacht de ingestelde taal. Net als dat 'Programma's' 'Applications' wordt, 'Documenten' 'Documents' enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dude! That's fscked up :)

Wie verzint dat?! Ja, Apple natuurlijk, maar goed... Maf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Nu ja, ik vind het eigenlijk best grappig :P. Op de HD blijven de dir's gewoon dezelfde naam houden, maar al stel jij je systeem in op Chinees, dan veranderen de namen gewoon mee. Net als de boot messages overigens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:15

Peentje

MAC / Windows i don't care

Ok ik ben dus van plan om een ibook 12" te gaan kopen, (ik word strondziek van windows) maar ik ben verslaafd aan gamen: battlefield vietnam vooral, (maar ik ben bereid te stoppen met gamen, als me besturingssysteem maar lekker loopt!)

en als ik een ibookje koop zit de upgrade voor me pc er niet in, maarja ik had enkele vraagjes:

zoals je dus al begrijpt heb ik geen superhaast ermee, dus is het misschien niet verstandig te wachten tot half volgend jaar, als de tiger versie van os-x uit komt?
wegen die voordelen van het nieuwe besturingssysteem zo zwaar, dat ik als ik hem nu koop niet meer meekan met me ibook? (ik hoop dat hij namelijk wel wat langer meegaat dan me pc die houd het gemiddeld 2 jaar vol, puur hardware matig dan)
het ibook moet dan gewoon gaan fungeren als desktop pc.(misschien in het begin wat gaming, maar dat gaat waarschijnlijk later niet meer)

en wanneer komt de g5 proc in de ibook? bij de volgende update? en wat zijn daar de grote voordelen van tov de g4? oa 64 bits dacht ik toch?

en de nieuwe tiger heeft ook core image en daar werkt me 9200 mobile niet mee, had ik gelezen.

ook zit ik met me mx-900 muis in me maag, ik wil graag op de hcc een mx1000 kopen, maar die schijnt ook niet echt te sporen met elke ibook. (is een recent topic van op dit moment)

dat geheugen waar kan je dat het beste bestellen (512) gewoon de beste service, als dat een 10tje meer kost geeft dat niet, maar niet zo bezopen veel als bij de apple store. en 512 xtra is toch wel genoeg????

dus mijn allergrootste vraag is dus: wachten op de nieuwe g5+tiger. of kan hij als ik hem nu koop daarna(als die updates komen) ook nog lang mee?

ben nu ff pleitte maar ik reageer zeker

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
De G5 zal toch eerst in de powerbook komen, en dat word volgens de geruchten in Nederland minimaal MAART volgend jaar.. in de ibook zal dat nog wel langer duren.

Ik zelf zit ook hierover te twijfelen, wachten op de G5 PB of er nu een kopen, ik lees mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 20:50
op een ibook g5 moet je zeker nog flinke tijd wachten, minstens een jaartje gok ik. ik gok dat zo rond de intro van tiger de powerbook op de g5 over gaat, en dan na een tijdje pas de ibook. apple kan het natuurlijk niet verantwoorden om de powerbook en ibook tegelijkertijd over te laten gaan op de g5(ondanks een verwacht verschil in kloksnelheid) ivm het prijsverschil tussen die 2

de powerbook is gewoon wat exclusiever etc, maar ook weer wat duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Tja, ik kan je misschien aanraden om te kijken op http://www.aspyr.com/ naar spelletjes die geport zijn naar de Mac. Ik zie er Battlefield 1942 bij staan, misschien zijn ze bezig aan vietnam. Als je bij de systeemeisen kijkt heb je misschien een beetje houvast met de benodigde power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Peentje schreef op 08 november 2004 @ 19:21:
Ok ik ben dus van plan om een ibook 12" te gaan kopen, (ik word strondziek van windows) maar ik ben verslaafd aan gamen: battlefield vietnam vooral, (maar ik ben bereid te stoppen met gamen, als me besturingssysteem maar lekker loopt!)

en als ik een ibookje koop zit de upgrade voor me pc er niet in, maarja ik had enkele vraagjes:

zoals je dus al begrijpt heb ik geen superhaast ermee, dus is het misschien niet verstandig te wachten tot half volgend jaar, als de tiger versie van os-x uit komt?
wegen die voordelen van het nieuwe besturingssysteem zo zwaar, dat ik als ik hem nu koop niet meer meekan met me ibook? (ik hoop dat hij namelijk wel wat langer meegaat dan me pc die houd het gemiddeld 2 jaar vol, puur hardware matig dan)
Tiger zal ook prima draaien op een ibook. Het verschil is dat je er appart voor zult moeten betalen. Dat is de prijs om al een aantal maanden eerder het walhalla van de computerwereld te betreden ;) . Misschien is dat een reden om nog een paar maanden geduld te hebben. Maar bedenk wel: zo blijft het.
het ibook moet dan gewoon gaan fungeren als desktop pc.(misschien in het begin wat gaming, maar dat gaat waarschijnlijk later niet meer)

en wanneer komt de g5 proc in de ibook? bij de volgende update? en wat zijn daar de grote voordelen van tov de g4? oa 64 bits dacht ik toch?
De g5 komt voorlopig nmw (nog) niet in de ibook, hooguit eerder in de powerbook maar dat gaat waarschijnlijk ook niet door.

Ik denk dat een ibook in combinatie met een 2e monitor prima als desktop gebruikt kan worden. Ik heb zelf een pc en ja die is sneller van m'n aaiboek.
en de nieuwe tiger heeft ook core image en daar werkt me 9200 mobile niet mee, had ik gelezen.
Ik begrijp nog steeds niet wat daar erg aan is.
dat geheugen waar kan je dat het beste bestellen (512) gewoon de beste service, als dat een 10tje meer kost geeft dat niet, maar niet zo bezopen veel als bij de apple store. en 512 xtra is toch wel genoeg????
Gewoon bij de pcboer, is goedkoper.
dus mijn allergrootste vraag is dus: wachten op de nieuwe g5+tiger. of kan hij als ik hem nu koop daarna(als die updates komen) ook nog lang mee?

ben nu ff pleitte maar ik reageer zeker
Het is wat je zelf wilt. Wil je er zo snel mogelijk mee aan de slag dan zul je het met 10.3 moetetn stellen. Laat ik het subtiel verwoorden: dat is geen straf. Bekijk de features van 10.4 eens goed en bepaal of dat het wachten waard is.

Een mac schijnt langer mee te gaan en je krijgt meer geld voor een oude mac dan voor een oude pc. Het is mijn theorie dat dit komt omdat veel mac-gebruikers gestoorde en lijpe idioten (flame intended ;) )zijn die geen flauw benul hebben van wat zo'n ding eigenlijk waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

cailin_coilleach schreef op 08 november 2004 @ 17:09:
Dude! That's fscked up :)

Wie verzint dat?! Ja, Apple natuurlijk, maar goed... Maf!
Minder maf dan Windows waar het dus voorkomt dat je opeens meerdere mappen met dezelfde functionaliteit hebt omdat niet alle programma's i18n snappen, en je dus opgescheept zit met zowel een map "Desktop" als "Bureaublad" :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 10:04

chem

Reist de wereld rond

Ik heb even een onderwerp hierheen gemerged

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FL!PNEUS schreef op 08 november 2004 @ 16:08:
Doe eens in de Terminal:

/usr/local/bin/swipl

Als het goed is start het nu op. Alhoewel Mac OS X trots is op zijn UNIX-onderlaag houdt het die toch graag verborgen voor n00bs ;).
dat werkt inderdaad
Ik ging er vanuit dat als ik de terminal opende ik ook wel echt in de UNIX-onderlaag moest zitten, maar er is dus nog een stapje verder terug.

Nu vind ik het dus teveel werk om elke keer dat hele path in te vullen. Mijn eigen oplossing was een bestand aanmaken ('prolog'). Hierin het path te zetten ('/usr/local/bin/swipl') en dat executable te maken. Het aanroepen van dat bestand moest mij naar prolog brengen, maar dat doet het dus niet. Wat is de manier om wel eenvoudig prolog op te starten (evt. zelfs direct vanuit de dock)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Anoniem: 120309 schreef op 08 november 2004 @ 21:58:
Nu vind ik het dus teveel werk om elke keer dat hele path in te vullen. Mijn eigen oplossing was een bestand aanmaken ('prolog'). Hierin het path te zetten ('/usr/local/bin/swipl') en dat executable te maken. Het aanroepen van dat bestand moest mij naar prolog brengen, maar dat doet het dus niet. Wat is de manier om wel eenvoudig prolog op te starten (evt. zelfs direct vanuit de dock)?
Misschien moet je in dat bestand nog even als eerste regel
code:
1
#!/bin/bash

zetten. Let ook op mac/dos/unix regeleinden in scripts.

Een andere methode zou zijn om in Script Editor iets van
(pseudocode, zie google voor de echte syntax)
code:
1
2
3
tell application Terminal 
 open /usr/local/bin/swipl
end tell

te zetten en dat op te slaan als applicatie, en dat naar je dock sleuren. Omweg, maar zou wel moeten werken.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje

Peentje

Q schreef op 08 november 2004 @ 19:50:
[...]

Tiger zal ook prima draaien op een ibook. Het verschil is dat je er appart voor zult moeten betalen. Dat is de prijs om al een aantal maanden eerder het walhalla van de computerwereld te betreden ;) . Misschien is dat een reden om nog een paar maanden geduld te hebben. Maar bedenk wel: zo blijft het.

[...]

De g5 komt voorlopig nmw (nog) niet in de ibook, hooguit eerder in de powerbook maar dat gaat waarschijnlijk ook niet door.

Ik denk dat een ibook in combinatie met een 2e monitor prima als desktop gebruikt kan worden. Ik heb zelf een pc en ja die is sneller van m'n aaiboek.

[...]

Ik begrijp nog steeds niet wat daar erg aan is.

[...]

Gewoon bij de pcboer, is goedkoper.

[...]

Het is wat je zelf wilt. Wil je er zo snel mogelijk mee aan de slag dan zul je het met 10.3 moetetn stellen. Laat ik het subtiel verwoorden: dat is geen straf. Bekijk de features van 10.4 eens goed en bepaal of dat het wachten waard is.

Een mac schijnt langer mee te gaan en je krijgt meer geld voor een oude mac dan voor een oude pc. Het is mijn theorie dat dit komt omdat veel mac-gebruikers gestoorde en lijpe idioten (flame intended ;) )zijn die geen flauw benul hebben van wat zo'n ding eigenlijk waard is.
ok ik heb wat rond gekeken en de conclusie getrokken dat ik in ieder geval wacht op de tiger waarschijnlijk niet op de g5 dat duurt me weer dan net iets te lang.
je ziet vanzelf als wanneer tiger uitkomt of het een beetje draait op een ibook.

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Peentje schreef op 08 november 2004 @ 23:27:
[...]
ok ik heb wat rond gekeken en de conclusie getrokken dat ik in ieder geval wacht op de tiger waarschijnlijk niet op de g5 dat duurt me weer dan net iets te lang.
je ziet vanzelf als wanneer tiger uitkomt of het een beetje draait op een ibook.
Dat is misschien wel een goed idee. Je geld kun je maar 1x uitgeven en als je wacht zul je wel besparen (als je het legaal wilt houden natuurlijk).

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pinball schreef op 08 november 2004 @ 23:01:
[...]

Misschien moet je in dat bestand nog even als eerste regel
code:
1
#!/bin/bash

zetten. Let ook op mac/dos/unix regeleinden in scripts.

Een andere methode zou zijn om in Script Editor iets van
(pseudocode, zie google voor de echte syntax)
code:
1
2
3
tell application Terminal 
 open /usr/local/bin/swipl
end tell

te zetten en dat op te slaan als applicatie, en dat naar je dock sleuren. Omweg, maar zou wel moeten werken.
De tweede methode werkt na het toevoegen van quote's aan terminal en aan de locatie.
Dus:

code:
1
2
3
tell application "Terminal"
 open "/usr/local/bin/swipl"
end tell

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 10:04

chem

Reist de wereld rond

Je kan ook in de Finder onder het Go menu > Go Folder... kiezen en /usr/local/bin invullen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Waar kan ik ergens instellen welke programma's os-x associeert met soorten file's? Al mijn avi's worden nu geopend met quicktime terwijl ik ze met VLC wil kunnen bekijken, kan het wel voor elk los bestand instellen maar dat schiet niet echt hard op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Laatst online: 19:39
Fake schreef op 10 november 2004 @ 11:33:
Waar kan ik ergens instellen welke programma's os-x associeert met soorten file's? Al mijn avi's worden nu geopend met quicktime terwijl ik ze met VLC wil kunnen bekijken, kan het wel voor elk los bestand instellen maar dat schiet niet echt hard op :)
Na appeltje-I op een AVI-file en VLC kiezen, op "Change All..." klikken. (of hebben ze dat in 10.3 veranderd, hier nog 10.2 :( )

[ Voor 4% gewijzigd door NomoDigger op 10-11-2004 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

NomoDigger schreef op 10 november 2004 @ 11:49:
[...]
Na appeltje-I op een AVI-file en VLC kiezen, op "Change All..." klikken. (of hebben ze dat in 10.3 veranderd, hier nog 10.2 :( )
Leuk icm je sig
"I don't do .INI, .BAT, .DLL, or .SYS files. I don't assign apps to files. I don't configure peripherals or networks before using them. I have a computer to do all that. I have a Macintosh, not a hobby." -- Fritz Anderson
;)

[ Voor 6% gewijzigd door pinball op 10-11-2004 12:02 ]

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Peentje schreef op 08 november 2004 @ 19:21:
waar kan je dat het beste bestellen (512) gewoon de beste service, als dat een 10tje meer kost geeft dat niet, maar niet zo bezopen veel als bij de apple store. en 512 xtra is toch wel genoeg????
Tja je mag geen reclame voor je zelf maken :? maar als ik hier een willekeurige andere computer winkel neer zet mag het wel weer :/ dus daarom als je goedgeheugen moet hebben contact me dan eens :)

• Freek
Is er een manier om programma's zoals Mail naar de menubalk te krijgen ipv in het dock?

• Peentje

Peentje

Q schreef op 08 november 2004 @ 23:32:
[...]

Dat is misschien wel een goed idee. Je geld kun je maar 1x uitgeven en als je wacht zul je wel besparen (als je het legaal wilt houden natuurlijk).

succes!
ok tegen die tijd zal ik het eens vragen, als ik er dan niet uit kom

Dell Latitude E7450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Kickje, Is er een manier om programma's zoals Mail naar de menubalk te krijgen ipv in het dock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63378

Fake schreef op vrijdag 12 november 2004 @ 19:01:
Kickje, Is er een manier om programma's zoals Mail naar de menubalk te krijgen ipv in het dock?
QuickSilver en Himmelbar, zie verder deze thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64476

Ik koop wellicht een ibook dual(600 mhz, 12 inch) maar hoe werkt het nou met airport, volgens mij zit er geen pcmcia? ben hier niet zo bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Anoniem: 64476 schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 01:13:
Ik koop wellicht een ibook dual(600 mhz, 12 inch) maar hoe werkt het nou met airport, volgens mij zit er geen pcmcia? ben hier niet zo bekend mee.
Onder het keyboard is plaats gereserveerd voor een airport kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84980

Anoniem: 64476 schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 01:13:
De oude generatie airport kaarten zijn een soort van custom made PCMCIA kaarten. Zelfde aansluiting, alleen past een standaard PCMCIA kaart er zo 1-2-3 niet in. Dan zou je al in iedergeval de buizing eraf moete halen.

Deze kaart zit wel onder het keyboard.

De nieuwe kaarten (Extreme) zitten eveneens onder het keyboard, maar deze zijn wel helemaal anders dan een standaard PCMCIA kaart.

Oud

Afbeeldingslocatie: http://www.machelper.com/MacHelper_files/airport.jpg

Nieuw

Afbeeldingslocatie: http://mac-pro.com/Merchant2/graphics/00000001/airportex.jpg

de iBook 600 die jij op het oog hebt maakt gebruik van de oude airport cards.

Hier zie je een verslag van iemand die een gewone standaard wireless PCMCIA kaart in z'n iBook 600 heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga een Powerbook aanschaffen, op het moment heb ik een AMD 3200+ PC.
Zouden jullie aanraden deze PC nog te houden ivm programma's die niet op Apple te krijgen zijn?
Opzich gebruik ik mijn PC alleen voor school, videobewerking, surfen en MSN'en.
Eén puntje waar ik zelf al achter gekomen was is MS Project, dat gebruiken we nu op school en heb voor de Apple nog niet een programma gezien dat MS Project-files kan openen. Wat zijn meer programma's die veel worden gebruikt maar waar geen Apple-alternatief voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50624

Ik heb even voor je gezocht, maar zo te zien kun je Projects vanuit Entourage maken/beheren :)

Dit is de mail applicatie die met Office 2004 for Mac geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1761

Chickendorp schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 14:48:
Ik ga een Powerbook aanschaffen, op het moment heb ik een AMD 3200+ PC.
Zouden jullie aanraden deze PC nog te houden ivm programma's die niet op Apple te krijgen zijn?
Opzich gebruik ik mijn PC alleen voor school, videobewerking, surfen en MSN'en.
Eén puntje waar ik zelf al achter gekomen was is MS Project, dat gebruiken we nu op school en heb voor de Apple nog niet een programma gezien dat MS Project-files kan openen. Wat zijn meer programma's die veel worden gebruikt maar waar geen Apple-alternatief voor is.
Tenzij je echt het geld nodig hebt zou ik die PC gewoon houden. 2e hands PC hardware is toch geen ene drol waard en bovendien is het best handig. Ik werk ook 99% van de tijd op mijn powerbook maar ik heb nog wel een AMD 1700+ bakje staan met een grote schijf erin. Handig als downloadbak, media-vergaar-bak etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Ik heb regelmatig het probleem als ik iets typ, in wel programma ook dat de cursor terug sprint naar ergens midden in de zin :X hoe komt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fake schreef op zondag 14 november 2004 @ 19:11:
Ik heb regelmatig het probleem als ik iets typ, in wel programma ook dat de cursor terug sprint naar ergens midden in de zin :X hoe komt dat?
Dan raak je met je handen je dat 'touchpad' aan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Dat idee had ik ook al, toch eens op letten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Bij keyboard and mouse in de syspref kun je bij het 2e tablad (touchpad) ergens aanvinken dat deze onbedoelde aanrakingen van het touchpad tijdens het typen moet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84980

Ofwel Stuurvlak, in de nederlandse 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Dat staat al aangevinkt :) Maar toch bedankt ik ga er op letten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb het vakje ook aangevinkt maar toch heb ik het te vaak dat mijn cursor verspringt bij het typen. Ik heb de klikfunctie van de touchpad daarom ook maar uitgeschakeld. Het went en ik heb er meestal toch mijn Bleutooth muis naast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Ik heb nu een paar dmg bestanden die niet kunnen worden gemount, krijg als melding: geen activeerbare bestandssytemen :X hoe komt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 17:54

wouterve

Swinger of States

De mensen die per ongeluk hun trackpad aanraken tijdens het typen zouden ook eens kunnen overwegen SideTrack te installeren. Dat kent wat uitgebreidere functies voor het tegengaan van het per ongeluk aanraken van het trackpad, en voegt bovendien scrollfuncties toe aan de zijkanten van het trackpad, en vooral dat is buitengewoon praktisch :).

edit:
Verdorie! Ik zie net dat SideTrack met ingang van gisteren shareware is geworden :( !. Tegenwoordig moet je $15 betalen, of genoegen nemen met nagscreens die je eraan herinneren dat je moet registreren. Bah.
De versie die ik nog gebruik expired op 30 november, dus ik heb nog even. Maar misschien dat ik het maar koop ook. Want het is toch wel erg handig...

[ Voor 32% gewijzigd door wouterve op 16-11-2004 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

wouterve schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 14:25:
De mensen die per ongeluk hun trackpad aanraken tijdens het typen zouden ook eens kunnen overwegen SideTrack te installeren. Dat kent wat uitgebreidere functies voor het tegengaan van het per ongeluk aanraken van het trackpad, en voegt bovendien scrollfuncties toe aan de zijkanten van het trackpad, en vooral dat is buitengewoon praktisch :).

edit:
Verdorie! Ik zie net dat SideTrack met ingang van gisteren shareware is geworden :( !. Tegenwoordig moet je $15 betalen, of genoegen nemen met nagscreens die je eraan herinneren dat je moet registreren. Bah.
De versie die ik nog gebruik expired op 30 november, dus ik heb nog even. Maar misschien dat ik het maar koop ook. Want het is toch wel erg handig...
Ik ben zo verslaaft aan het scrollenen de rechtermuisknop in de rechter bovenhoek van mijn touchpad dat ik er misschien wel speciaal een creditcard voor ga halen. Of "andere wegen" bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Heeft iemand anders een idee hoe ik sidetrack uit mijn huidige installatie kan backuppen zodat ik mijn gratis 0.9 versie niet kwijtraak bij een format? :'). Heb de installer niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zich is SideTrack wel $15 dollaar waard.. gebruik het echt mega veel en het is een stabiele hack :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Ik kan bij accounts en dan de Beheerders account alles veranderen behalve de korte naam. En dat is best onhandig want daardoor staat in systeem scherm onder dat huisjes icoon die korte naam. En voor de volledige naam maakt hij ook een nieuwe map aan met al de folders die erbij horen. Dus nu heb ik veel dubbel staan :?

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve

wouterve

Swinger of States

Nietzman schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 22:47:
Heeft iemand anders een idee hoe ik sidetrack uit mijn huidige installatie kan backuppen zodat ik mijn gratis 0.9 versie niet kwijtraak bij een format? :'). Heb de installer niet meer.
Dat heeft niet zoveel zin, vrees ik. De 0.9-versie expired namelijk op 30 november, en dan werkt-ie sowieso echt niet meer. Dat had ik met versie 0.8 ook, die ergens in mei ophield met werken. De maker hanteert dus een zeer goed werkend pay-or-be-screwed-beleid :P. Ik ga de creditcard dus maar eens trekken, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 12-07 15:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

wouterve schreef op woensdag 17 november 2004 @ 16:38:
[...]

Dat heeft niet zoveel zin, vrees ik. De 0.9-versie expired namelijk op 30 november, en dan werkt-ie sowieso echt niet meer.
Datum terug zetten :P

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Wel slim van die auteur inderdaad.. want als je eenmaal aan SideTrack gewend bent kun je echt niet meer zonder. Denk dat er best veel registraties voor dit programma zullen komen :)

• Freek
Ik ga gewoon nog even door, handig zo'n topic ;)

Kan ik mijn powerbook gewoon dichtklappen en dan meenemen, in sleep mode that is?

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Fake schreef op donderdag 18 november 2004 @ 17:01:
Kan ik mijn powerbook gewoon dichtklappen en dan meenemen, in sleep mode that is?
Dat doe ik bijna dagelijks. :).

• Maximus
  • Laatst online: 21:34

Maximus

There is no substitute

Ja? ik zet mijn powerbook altijd uit voordat ik hem transporteer. Dit puur uit veiligheid en duurzaamheid van de hardeschijf, mede omdat hij toch blijft draaien. Hoe goed apple het ook vind om hem in sleep te transporteren doe ik het niet. :)

PhD i.o.

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Fake schreef op donderdag 18 november 2004 @ 17:01:
Ik doe niet anders met m'n iBook. Ik ben er eik altijd blindelings van uit gegaan dat de hdd wel ergens veilig parkeert als ie in sleep mode staat.

• wouterve

wouterve

Swinger of States

De sleep-stand van je Powerbook is te vergelijken met hibernaten op een Windows-pc (het grote verschil is dat je Powerbook stukken sneller wakker is :) ). De computer slaat de inhoud van het geheugen en de actuele stand van zaken op op de harde schijf en schakelt zichzelf uit, met uitzondering van het ledje dan, dat aangeeft dat-ie snurkt :+. Maar je Powerbook gaat dus gewoon uit, waardoor het volledig safe is (ook voor de harde schijf) om hem te transporteren.

Mijn iBook gaat altijd in sleep als ik hem niet gebruik (en hij leeft nog steeds :P) en het is echt super om je computer in een seconde na openklappen volledig up and running te hebben - zeker als andere mensen ondertussen nog bezig zijn met booten oid :).

• Bigs
  • Niet online
De harde schijf gaat inderdaad uit, maar het geheugen wordt niet opgeslagen op de harde schijf. De computer houdt gewoon de spanning op het geheugen zodat de inhoud bewaard blijft. Daarom is een Mac ook veel sneller uit de slaapstand dan een Windows PC uit hibernation. Voordeel van hibernation is wel weer dat de PC dan echt geen stroom gebruikt, terwijl een Mac dus nog wel stroom gebruikt.

• Q

Q

Bigs schreef op donderdag 18 november 2004 @ 21:23:
De harde schijf gaat inderdaad uit, maar het geheugen wordt niet opgeslagen op de harde schijf. De computer houdt gewoon de spanning op het geheugen zodat de inhoud bewaard blijft. Daarom is een Mac ook veel sneller uit de slaapstand dan een Windows PC uit hibernation. Voordeel van hibernation is wel weer dat de PC dan echt geen stroom gebruikt, terwijl een Mac dus nog wel stroom gebruikt.
Ik heb laatst, nadat de batterij leeg was, mijn ibook gedurende 10 uur in deze slaapstand laten staan zonder dat hij helemaal uit ging. Na het aansluiten van de stroom stond alles nog op mijn scherm. Conclusie: in slaapstand gebruikt hij heel erg weining. Maar hij gebruikt natuurlijk wel.

• lowfi
  • Laatst online: 13-07 07:18
zijn er bij de overstappers ook dingen die je aan bv windows xp echt beter vindt dan aan osx?

rare vraag maybe :P

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Wat me in het begin opviel was dat het scrollen onder windows in webpages veel trager en schokkeriger ging op de mac, maar dit is iets wat me nu echt niet meer opvalt. (Dit ligt in mijn geval deels aan de nog altijd niet ge-aquaficeerde Firefox en de zwaardere grafische 'engine' van de mac.)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.