Ik volg dit topic nu al een tijdje (nog niks gepost) en ik zit nog steeds te dubben. Ik ben zelf ook op zoek naar een 19" monitor.
Ik heb al een philips 109sCS (ik geloof dat het een CS was... kan ook een FS geweest zijn) gehad, maar weer terug gebracht. De slechte kijkhoek was zeer storend. Als ik recht voor de monitor zat waren de onderste en bovenste rand van het scherm al verkleurd.
Ook lekte de backlight onwijs bij zwart weergave. Naar mijn maatstaven iig onacceptabel.
Wat betreft ghosting heb ik niks te klagen. Ik kon geen ghosting waarnemen bij spellen. Zeer snelle monitor (al staat er 16ms). Ook de kleuren zagen er volgens mij goed uit (weet het niet zeker meer..., maar herrinner me geen ergenis)
Het was wel de eerste TFT die ik zelf gekocht hebt (en dus ook de eerste waar ik kritisch naar keek).
Na deze terug gebracht te hebben wilde ik de Sony SDM-HS94P/B bestellen, maar met mijn stomme kop en door een denk fout heb ik toen de SDM-HS94B besteld *doh. Zonder 'P' dus. Dat is dus de crappy version van degene die ik wilde.
Geen X-Brite laag en 25 ms (veeeeel ghosting). Deze monitor heeft ook een 6 bits paneel (net als de SDM-HS94P) en dat is echt storend. Rood is oranje (ook na aanpassingen in het OSD) en meer van dat soort grappen. Als ik in photoshop de color picker voor me kreeg dan was dat spectrum verre van egaal en verliep het heel... onnatuurlijk. Ook deze monitor liet wat betreft zwart-weergave een en ander te wensen over: vergelijkbaar met de philips.
Dat was hem dus echt niet. Ik kon hem alleen niet meer terugbrengen want hij was besteld ^:/. Ik had hem bij Dynabyte besteld (gelijk ff afgezet.. heb er 750 voor neergelegd

eigen schuld, dikke bult (en lege portomonee)) en ze zeiden dat dat niet kon. Dus ik met me staart tussen de benen naar huis... misschien niet helemaal handig van mij, ook weer geleerd, doen we niet meer. Heb em voor 450 aan me vader verpatst...
Nu ben ik weer aan de slag, compleet paranoide, perfectionistisch en veeleisend ben ik op zoek naar de ideale monitor om mee te surfen, programmeren, gamen, photoshoppen en films te kijken. (Zo'n beetje alles wat ik kan bedenken dat ik met een PC kan doen

)
Ik heb het volgende lijstje opgesteld (gelijk een soort van samenvatting voor u allen) om mezelf te helpen bij deze aardverschuivende keuze:
Eisen
-----------
19 inch
knap uiterlijk (zwarte monitor)
goede refresh: geen tot zeer weinig ghosting
goede zwart weergave (zwart != grijs of gewoon licht)
16.7 mil kleuren
DVI
fatsoenlijke kijkhoek (160/160)
contrast 500:1 ofzo
Monitoren
-----------
Dell 1905FP
+ draait alle kanten op, USB, contrast (800:1), goede zwart weergave/inkijkhoek
- 20 ms -> ghosting, te lichte weergave?
ViewSonic VP912b
+ 12ms, hoogte verstelbaar & draaibaar
- 6 bits panel, laag contrast (450:1)
Sony SDM-HS94P/B
+ X-Brite, goed beoordeeld in reviews
- 6 bits panel, lage kijkhoek
Iiyama ProLite E481S-B
+ goed bevonden in reviews (tweakers \o/)
- Speakers...

, 25 ms (niet storend?), contrast laag-> matige zwart-reproductie
Samsung 910T (v2)
+ hoogte verstelbaar, draaibaar
- 25 ms, ghosting(?)
Samsung 913N
+ 8 ms, goede kijkhoek/contrast
- 6 bits, geen DVI
BenQ FP91E
+ contrast (1000:1)
- 25 ms, speakers, niet in zwart
BenQ FP937S+
+ 8 ms, contrast (700:1)
- 6 bits panel, kijkhoek (135/150), cheap cheap?
Afgekeurd
------------------
HP L1955 (b)
+ hoogte verstelbaar & draaibaar
- 16 ms, veel ghosting volgens prad.de, niet voor games/films
Acer AL1914ms
+ ...
- Geen DVI, niet in zwart, lage inkijkhoek (140/140), speakers
Deze lijst is vast niet compleet (niet alle monitoren staan er in denk ik), maar ik denk dat ik (iig voor mezelf) een heel eind ben. Als er iemand toevoegingen/correcties heeft: graag.
Een van mijn problemen is dat een groot deel van de specs van deze monitoren bijna niet serieus te nemen is. De fabrikanten manipuleren de omstandigheden zodat de waardes zo gunstig mogelijk zijn (niet iedereen, maar het maakt de specs twijfelachtig). Dat maakt het zoeken lastig. We zijn dus afhankelijk van reviews van anderen/uitproberen.
Nog een punt is dat het bijna lijkt alsof geen 1 monitor aan alle eisen voldoet! Er mist bijna altijd wel wat.
Toch moet ik zeggen dat de Dell (die in deze thread volgens mij nog niet genoemd is) aan al mijn eisen voldoet, behalve het ghosting aspect. Ook las ik dat hij de kleuren wat licht zou weergeven, en dat het omlaag zetten van de helderheid weinig effect heeft. Kan iemand me daar meer over vertellen?
Dan nog een vraag over de BenQ FP937S+. Is het feit dat het een 6 bits panel is storend? Dan bedoel ik storend zoals ik dat heb meegemaakt bij de SDM-HS94B. En de kijkhoek? hoe zit het daarmee?
Heeft iemand al ervaring met de samsung 910T (v2)?
Ik wilde de SDM-HS94P/B dus al eerder bestellen, maar dat ging fout. Nu twijfel ik over dit scherm om 2 redenen: het is een 6 bits paneel en de X-Brite laag.
Die laag zou de kleuren beter moeten maken en de zwart weergave verbeteren. Ik heb op internet wel veel gebruikers reviews gevonden met veel lovende woorden. Wat ik ook vond was dat het scherm TE licht zou zijn en pijn doen aan de ogen. Zet hem dan lager zou ik zeggen... Ik vraag me dus af of de kleuren goed (genoeg) zijn en of die X-Brite laag het idd mooi zwart maakt en de kleuren verbeterd. Iemand een idee?
---------------------------------
edit
ik ben vergeten om op tweakers zelf nog even andere topics te zoeken *schaam*. Voor de SDM-HS94P vond ik deze:
[rml][ Ervaringen] Sony SDM-HS94P[/rml]
met daarin deze:
http://www.hardforum.com/...php?t=789600&page=1&pp=20
Ik moet zeggen dat ik na het lezen van deze topics bijna zeker weet dat ik deze monitor wil hebben... toch nog even een nachtje over slapen

--------------------------------
Een heel verhaal.. excuus. Had misschien eerder moeten gaan posten

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
[
Voor 6% gewijzigd door
BoumaBouma op 08-01-2005 21:09
]