Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 04:35:
[...]
Wat de fam. Jansen uitspookt, moeten ze zelf weten, ik vind het niet verkeerd om een tegengeluid te geven in een topic over gehoorverpestende apparaten.
[...]
Het eerste zinnige dat ik van je leest en waar je gelijk in hebt. Maar het blijft een hoop geld. Dus als jij me nou eens uitlegt waarin doppen van 160 euro nou zoveel beter in zijn dan doppen van 40 euro (en dan bedoel ik écht beter) dan kun je mij misschien overtuigen, praten we vanzelf ontopic en scheelt je dat het schrijven van hele lappen tekst vol irritaties.
[...]
Het gaat toch over oordoppen?
Ik luister(de) overigens erg veel naar muziek. Ik ging vroeger zelfs af en toe naar een concert en heb wel een aantal stereo's versleten. Ging ook nog heel soms naar zo'n foute houseparty (ach ja, jaren '90). Echter, walkmans (zo heetten die dingen) vond ik altijd nutteloze apparaten en dat heeft mijn gehoor ongetwijfeld bespaard. Ik had er wel een, maar dat ding was ik snel zat.
1. Ik vond het niet echt fijn om naar klassieke muziek te luisteren met mijn Sennheiser MX500, ik zit vaak in de bus, en ik moet het volume omhoog draaien om nog iets te kunnen horen en dan is het geluid schel, hard enzo.
Misschien zit er niet zoveel verschil tussen oordopjes van 40€ en 160€, maar de Etymotic ER4P is in de winkel 330€

dus wilde ik em niet laten liggen.
Dit is een weloverwogen keuze want ik wil gewoon naar muziek luisteren, en niet naar gekrijs. Iedereen in mijn klas zegt dat ze perfect geluid hebben met hun standaard oordopjes, dat dacht ik eerst ook met mijn standaard oordopjes, maar toen ging ik naar de MX500 en ik merkte een enorme verbetering. Jammer genoeg vallen die dingen snel uit mijn oren, en ik had niet echt het gevoel dat ik de muziek voelde.
Dat mijn ouders het er niet mee eens zijn komt omdat ze denken dat er geen verschil hoorbaar is, ik weet 100% zeker van wel, en dat alles er veel natuurlijker uit komt.
En dan nu over gehoorbeschadiging, mijn gehoor is goed (volgens die test) en naar party's zal ik toch niet gaan omdat ik de muziek verschrikkelijk vind (op party's wordt geen Chopin of Dave Brubeck gedraaid) Met deze oordopjes wordt het omgevingsgeluid geisoleerd en kan ik het volume veel lager zetten waardoor mijn oren bespaard blijven.
Nog een keer, ik heb goed over deze aankoop nagedacht, want ik wil maximaal van mijn muziek genieten.