[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.287 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Hacku schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:46:
[...]

Dat mag je pas in de K10 verwachten, die midden/eind 2006 zou komen.
Dunno of ze hiermee de "Opteron II" bedoelen.
De eerste dual core cpu's (K9), gebasseerd op de huidige K8 zullen het alvast niet hebben.
Waarom zouden ze die K9 noemen, het zijn toch K8 cores naast elkaar dus dan is er qua architectuur toch geen verschil? De hele truuk achter de K-nummering zijn de grote veranderingen in architectuur, vergelijk maar eens de K6 met de K7 en de K8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:40:
[...]
Waarom zouden ze die K9 noemen, het zijn toch K8 cores naast elkaar dus dan is er qua architectuur toch geen verschil? De hele truuk achter de K-nummering zijn de grote veranderingen in architectuur, vergelijk maar eens de K6 met de K7 en de K8...
AMD: There is no K9 but K10 now
...
n the finest Intelesque naming traditions, the dual core K8 is now K9,
...
nieuws: AMD noemt dual-coreprocessors K9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2004 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

Meestal ben ik niet zo sceptisch over TheInq maar is ik dit door niks onderbouwde columnpje lees begin ik toch een beetje de commentaren van de meeste Tweakers op 'TheInq-roddels' te geloven. Vergeet niet dat TheInq zo'n beetje De Telegraaf van computerjournalistiek is, boeiend en vaak de eerste maar niet de betrouwbaarste... Heb je een andere link?

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 23-11-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 21:58:
[...]
Meestal ben ik niet zo sceptisch over TheInq maar is ik dit door niks onderbouwde columnpje lees begin ik toch een beetje de commentaren van de meeste Tweakers op 'TheInq-roddels' te geloven. Vergeet niet dat TheInq zo'n beetje De Telegraaf van computerjournalistiek is, boeiend en vaak de eerste maar niet de betrouwbaarste... Heb je een andere link?
The Inq heeft zeer goed ingelichte bronnen, echter zijn ze wel roddeltantes. Dus zij redeneren waar rook is daar is ook vuur en zo krijg je vaak hun eigen gedachtes, maar als je goed leest maken ze altijd onderscheid tussen eigen gedachten, dingen die ze feitelijk zien en dingen die ze horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

nieuwe roadmap :)

Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/styleone/roadmap.gif

[ Voor 6% gewijzigd door silentsnow op 24-11-2004 08:43 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me wel af hoe Toledo de performance sprong zal kunnen overbruggen tussen de Smithfield en Yonah (1e kwart. '06).

Voorlopig zie ik de Toledo het wel halen tegen de Smithfield (geen HTT, lagere clocks rond de 3Ghz) maar tegen de Yonah ... heb ik mijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Winchester zal in 2005 dus Venice gaan heten, weet iemand waarom? (E0 revisie mss?)

En de 90nm Opterons worden dus al verkocht?
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 09:52:
[...]

maar tegen de Yonah ... heb ik mijn twijfels over.
Daar vind AMD wel iets op.
http://www.hardware.info/nieuws.php?id=3992

[ Voor 52% gewijzigd door XWB op 24-11-2004 19:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

EaS schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 18:37:
[...]

Dat komt inderdaad wel in de buurt. De huidige Opteron's gebruiken drie 16-bit HT links van 103 pinnen elk:

[afbeelding]

32-bits HT links zouden 197 pinnen gebruiken, dus 3 x (197-103) = 282 pinnen meer in totaal.

Wel 282 -267 = 15 pinnen teveel :/
Het is niet met zekerheid te zeggen hoeveel pins een HT link in de volgende AMD processor in beslag zal nemen. RESET_L (System Reset) en PWROK heb je slecht één keer nodig per processor, dus 103 pins per HT link is zoiezo al niet accuraat. Daarnaast gebruikt de Socket 754 Athlon64 8 control pins, terwijl de Socket 940 en Socket 939 processoren er 4 gebruiken. De Socket 940 Opteron heeft totaal 27 VLDT pins (9 per HT link), de Socket 939 Athlon64 heeft er 8, en de Socket 754 heeft er 14. Qua GND pins heeft de Socket 939 er aanzienlijk meer dan de Socket 940, dus het is heel erg moeilijk om uit te vogelen waar die 1207 pins allemaal voor zijn.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
silentsnow schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:48:
Het is niet met zekerheid te zeggen hoeveel pins een HT link in de volgende AMD processor in beslag zal nemen. RESET_L (System Reset) en PWROK heb je slecht één keer nodig per processor, dus 103 pins per HT link is zoiezo al niet accuraat.
Is het niet mogelijk om alleen een HT link te resetten?
En met slaapstanden enzo zou het ook kunnen dat individuele HT links uitgeschakeld worden, dus dan heb je PWROK ook per link nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-11-2004 00:00 ]

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

OlafvdSpek schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:55:
[...]

Is het niet mogelijk om alleen een HT link te resetten?
En met slaapstanden enzo zou het ook kunnen dat individuele HT links uitgeschakeld worden, dus dan heb je PWROK ook per link nodig.
Dan zou een Opteron dus drie van die RESET_L en PWROK pins nodig moeten hebben, wat niet het geval is. In de Opteron/Athlon64 documentatie wordt tevens aangegeven dat deze twee pins niets met het HyperTransport deel van de processor te maken hebben.

The trade of the tools

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

AMD Presentation, 12 November 2004
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45920/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45922/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45923/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45929/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45930/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45948/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45949/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45950/thumb.jpg

Een aso lange AMD presentatie van 45804/thumb.jpg tot 45997/thumb.jpg. Ik heb voor de overzichtelijkheid alleen een klein deel in de tabel hierboven gezet, maar ze zijn allemaal individueel beschikbaar.

The trade of the tools

Verwijderd

silentsnow schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:48:
[...]
Het is niet met zekerheid te zeggen hoeveel pins een HT link in de volgende AMD processor in beslag zal nemen. RESET_L (System Reset) en PWROK heb je slecht één keer nodig per processor, dus 103 pins per HT link is zoiezo al niet accuraat. Daarnaast gebruikt de Socket 754 Athlon64 8 control pins, terwijl de Socket 940 en Socket 939 processoren er 4 gebruiken. De Socket 940 Opteron heeft totaal 27 VLDT pins (9 per HT link), de Socket 939 Athlon64 heeft er 8, en de Socket 754 heeft er 14. Qua GND pins heeft de Socket 939 er aanzienlijk meer dan de Socket 940, dus het is heel erg moeilijk om uit te vogelen waar die 1207 pins allemaal voor zijn.
Kun je me eens uitleggen hoe je aan die exacte cijfers van het aantal pinnen komt? O+

Als ik kijk naar de whitepapers (doc: htpc_wp02) dan zie ik het volgende staan voor een 16-bit link:
16 CAD signalen
2 CLK signalen (per 8 bit CAD signalen heb je een CLK nodig)
1 CTL signaal per link
2 systeem signalen (PWROK en RESET)

Door gebruik te maken van LVDS signalen (dus 2 draden/pins nodig voor 1 signaal over te brengen) mag je het aantal pinnen verdubbelen.

Zijn er dan nog bepaalde pinnen (zoals je eerder vermelde: de systeem signalen) die wegvallen of er bij komen?

Voor de roadmap:

Zouden de extra pins (1207 in't totaal) verklaard kunnnen worden door de overstap naar DDR2 ? Echter in de toekomst wil men overstappen naar gebruik van FB-Dimm; de extra pinnnen verdwijnen dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 09:51 ]

• benjerry
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-12-2020
plaatjes van nieuwe moederborden met ATI xpress 200 chipset:

http://www.d-cross.com/TB_C4.asp?SB_ID=77&TB=TB_4

(weet niet of deze link al eens gepost was)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
silentsnow schreef op donderdag 25 november 2004 @ 07:51:
Een aso lange AMD presentatie van 45804/thumb.jpg tot 45997/thumb.jpg. Ik heb voor de overzichtelijkheid alleen een klein deel in de tabel hierboven gezet, maar ze zijn allemaal individueel beschikbaar.
Waar dan?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:48:
Kun je me eens uitleggen hoe je aan die exacte cijfers van het aantal pinnen komt? O+

Als ik kijk naar de whitepapers (doc: htpc_wp02) dan zie ik het volgende staan voor een 16-bit link:
16 CAD signalen
1 CTL signaal per link

Door gebruik te maken van LVDS signalen (dus 2 draden/pins nodig voor 1 signaal over te brengen) mag je het aantal pinnen verdubbelen.
Is het niet 16 bits up en 16 bits down?
Dan kom je erg dicht in de buurt van dat subtotaal van 76 pins. Dus dan zou het 76 en niet 103 pins zijn per HT link.

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De MSI K8N Neo 4 platium staat op de prijslijst van alternate. Er staat daar niet tussen dat hij raid 5 ondersteund terwijl dat wel op hardware.info staat. Hopelijk heeft HWI gelijk :)

http://www3.alternate.nl/html/nodes_info/ghem06.html

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:49

Animal_X

Rodin

E-jey schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:42:
De MSI K8N Neo 4 platium staat op de prijslijst van alternate. Er staat daar niet tussen dat hij raid 5 ondersteund terwijl dat wel op hardware.info staat. Hopelijk heeft HWI gelijk :)

Laten we hopen dat het niet al te lang meer gaat duren. De levering van de ATI Radeon Xpress 200 Moederborden is ook alweer verzet van begin december naar eind december... :/

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:32
E-jey schreef op donderdag 25 november 2004 @ 14:42:

Ik koop die zowie zo nooit heeft geen PCI-e 1x en de 16x staan dichter bij elkaar dan de A8N-SLI Deluxe. En Asus heeft meer samen gewerkt met Nvidia (misschien een voordeel)

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Verwijderd

Weet iemand nog een leuke shop dan die de Winchester 3500+ verkoopt tegen een schappelijk prijsje? (90nm)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Cyrus The Virus schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:17:
[...]

Ik koop die zowie zo nooit heeft geen PCI-e 1x en de 16x staan dichter bij elkaar dan de A8N-SLI Deluxe. En Asus heeft meer samen gewerkt met Nvidia (misschien een voordeel)
en sinds wanneer heeft die geen PCI-e 1x? beter kijken

ik denk dat jij de SLI uitvoering bedoelt, maar daar gaat het in de betreffende post niet over

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• MF
  • Laatst online: 14-09 17:28

MF

Take a Seat

Weet iemand hier misschien een socket 939 moederbord waarop ik Registered ECC geheugen kan gebruiken. Heb namelijk goedkoop 2 gig Corsair geheugen kunnen bemachtigen kan nu echter alleen geen socket 939 mobo vinden die dit lekker vind. (wel socket 940, maar dan is de CPU weer zo duur)

De GoT search leverde al niets op, en op de sites van de bekende mobo bakkers kon ik ook niets vinden. (Asus en MSI)

Verwijderd

MF schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:06:
Weet iemand hier misschien een socket 939 moederbord waarop ik Registered ECC geheugen kan gebruiken. Heb namelijk goedkoop 2 gig Corsair geheugen kunnen bemachtigen kan nu echter alleen geen socket 939 mobo vinden die dit lekker vind. (wel socket 940, maar dan is de CPU weer zo duur)

De GoT search leverde al niets op, en op de sites van de bekende mobo bakkers kon ik ook niets vinden. (Asus en MSI)
no can do: s939 met registered ECC

• The Source
MF schreef op donderdag 25 november 2004 @ 19:06:

Daarbij, welk geheugen je kunt gebruik wordt niet meer door het mainboard bepaald, maar door de CPU Atlhon 64 omdate de memory controller in de CPU zit. Dus je zou eigenlijk bij AMD op de website moeten kijken.

Maar je hebt gelijk, enkel socket 940, echter zijn er ook leuke workstation mainboard (Asus nForce3 150, MSI K8T Master1 FAR) single socket in combinatie met een Opteron 1xx serie voor. Iets duurder, maar het is te doen.

• The Source
Animal_X schreef op donderdag 25 november 2004 @ 16:29:
[...]

Laten we hopen dat het niet al te lang meer gaat duren. De levering van de ATI Radeon Xpress 200 Moederborden is ook alweer verzet van begin december naar eind december... :/
Zouden altijd pas E/NOV MP gaan, dus dan kun je ze niet voor w2 van Dec in europa in de winkels hebben liggen. Zeer interessant chipset, echter vooral voor uATX en systeem bouwers...
Cyrus The Virus schreef op donderdag 25 november 2004 @ 17:17:
[...]
Dacht het niet...

1) PCI-E x1 zijn nog lang geen kaarten voor beschikbaar... tijd dat ze beschikbaar zijn is H2 2004, en enkel voor kaarten zoals TV tuner / Gbit Lan / S-ata controllers. Overige zwaardere kaarten zoals SCSI worden voornamelijk voor PCI-E x4 en x8 gemaakt.

2) BIj de Asus SLI staan de 2 poorten verder uit elkaar. Nvidia zal het genoeg getest hebben voordat ze het op de markt brengen als reference zijnde. Als je bij Asus 2 PCI-E x1 in je mainboard duwt dan wordt je airflow nog erger geblokt tov het normale design, niet echt slim. Je spreekt jezelf hiermee tegen, je wilt PCI-E x1 en je wilt betere airflow.

3) Wat een marketing onzin, dat Asus meer heeft samengewerkt met nVidia. Bij Anandtech wilde de eerste versie van Asus niet eens stabiel draaien. nVidia heeft het meeste samengewerkt met MSI aangezien zij altijd het reference design board maken voor nVidia. Daarbij heeft nVidia inderdaad ook nauw samen gewerkt met Asus maar ook met Gigabyte. Er zijn maar 3 launchpartners voor de SLI mainboards... het wordt verwacht dat de rest van de kleinere fabrikanten deze SLI mainboard pas op Cebit kunnen introduceren.

Gewoon wachten totdat de uiteindelijke producten vergeleken worden en getest worden en dan oordelen over welke je wilt gaan kopen.. niet op die engineering sample tests afgaan als je het mij vraagt.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45929/full.jpg
Kunnen we hieruit concluderen dat socket 754 tegen eind 2005 EOL gaat? Want in 2006 dual channel voor de sempron = socket 939.

[ Voor 73% gewijzigd door The Source op 25-11-2004 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 09:48:
[...]

Direct uit AMD's Socket 940, 939 en 754 documentatie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46114/thumb.jpg
(pdf)
16 CAD signalen
1 CTL signaal per link
Zoals OlafvdSpek al zei, je moet een 16-bit uplink koppelen met een 16-bit downlink. Per 16-bit HT link heb je dan (32 + 4 + 2) 38 pins nodig, en dus 76 voor een 16-bits up en down link. Voor de Athlon64 blijft het daarbij, maar voor de Opteron tel je daar tweemaal 76 bij op (voor de twee extra 16-bit HT lijnen). Dan kom je voor de Opteron op een totaal van (76 + 76 + 76) 228 uit. PWROK, RESET_L, en L0_REF0 heb je niet per HT link nodig, omdat deze pins slechts éénmaal voorkomen in de Opteron met drie HT links.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 11:51
Basdoorn schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 17:15:
Ik wil binnenkort een Nforce 4 bordje gaan aanschaffen met geheugen dat 2-2-2-5 1T kan draaien op 200Mhz. Dit wil ik met behoud van mijn 1T zo ver mogelijk kunnen opschroeven. Nu heb ik ergens gelezen dat Corsair het uithoud tot zoiets 215 Mhz en dat Gskill en OCZ misschien beter zouden kunnen zijn. Ik ben gekomen tot het volgende lijstje van high-end geheugen:

GeIL 1024MB PC3200@2-2-2-5 Ultra-X Series Dual channel
G.Skill 1024MB PC4400@2.5-3-3 Extreme Series Dual Channel, 3200@2-2-2-5
Corsair 1024MB PC3200@2-2-2-5 XL TwinX DDR SDRAM
OCZ 1024MB PC3200@2-2-2-5 EL Rev.2 Platinum Series Dual Channel

Ik weet dat de precieze maximale OC verschilt van reepje tot reepje, maar soms zijn bepaalde merken/leveringen wat sneller dan anderen. Ik wil namelijk mijn nieuwe Athlon 64 laten lopen op zoiets 3x333 HTT = 1 Ghz HT, met een geheugen divider van 133, zodat de geheugensnelheid uitkomt op ongeveer 222 Mhz (en de CPU flink omhoog kan wat betreft kloksnelheid). Het zou leuk zijn als mijn nieuw te kopen geheugen dit op 1T zou kunnen draaien. Nu is mijn vraag: kan iemand (liefst uit ervaring met deze modules) aangeven welke module de meeste kans heeft om met 1T tot zoiets 230 Mhz te komen (om enige marge te nemen ten opzichte van de 222)?
zeer intressante vraag...

vraag me exact hetzelfde af

dat die gskill en ocz rev2 de beste zullen zijn lijkt me vrij duidelijk, maar vind die persoonlijk ook nog wat duur

maar tussen de 200 en 250 euro is er momenteel helemaal geen duidelijkheid wat intressante producten zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmzo.. net 5 stuks a64 s939 3000+ besteld. Ik verwacht ze dinsdag, en dan hoop ik ook in samenwerking met de lokale computerboer een uitgebreide test te kunnen doen. (Nee, ze zijn niet alle vijf voor mij :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Komplett.nl zegt heeft Asus A8N-SLI in de producten lijst staan.

Beschikbaarheid: Niet beschikbaar vandaag. 92 stuks 2005-01-03 Helaas, hoop niet dat klopt

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Mastakilla schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 16:09:
[...]

zeer intressante vraag...

vraag me exact hetzelfde af

dat die gskill en ocz rev2 de beste zullen zijn lijkt me vrij duidelijk, maar vind die persoonlijk ook nog wat duur

maar tussen de 200 en 250 euro is er momenteel helemaal geen duidelijkheid wat intressante producten zijn :(
als je voor dat budget oc geheugen wilt hebben moet je eens kijken naar patriot low latence geheugen. nieuwste versie draait ook met samsung tccd. oude versie kost tussen 200-210 denk met tccd chips iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11-2024
ik wil een pc-upgrade doen maar ik twijfel tussen een Athlon64 3400 of een Athlon64 3500. Nu ben ik op de hoogte dat deze beide een verschillende socket hebben en zo maar op vlak van de 3400 weet ik het even niet meer.
Ik heb al de volgende combinaties gezien:

3400+ (512kb, 2,4 Ghz)
3400+ (512kb, 2,2 Ghz)
3400+ (1mb, 2,4 Ghz)

klopt dit? En zo ja, kan je die 1mb versie als gewone consument wel kopen want ik zie deze altijd in tests op internet (sneller dan de 3500+) maar vind deze niet terug in de shops.
Welke van deze Athlons neem ik nu best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Gameplayer schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 17:44:
ik wil een pc-upgrade doen maar ik twijfel tussen een Athlon64 3400 of een Athlon64 3500. Nu ben ik op de hoogte dat deze beide een verschillende socket hebben en zo maar op vlak van de 3400 weet ik het even niet meer.
Ik heb al de volgende combinaties gezien:

3400+ (512kb, 2,4 Ghz)
3400+ (512kb, 2,2 Ghz)
3400+ (1mb, 2,4 Ghz)

klopt dit? En zo ja, kan je die 1mb versie als gewone consument wel kopen want ik zie deze altijd in tests op internet (sneller dan de 3500+) maar vind deze niet terug in de shops.
Welke van deze Athlons neem ik nu best?
Voor zover ik het zo snel even heb kunnen vinden, bestaat de 3400+ (S-754) maar in twee versies:

2,2 GHz - 1 MB L2 Cache
2,4 GHz - 512 KB L2 Cache

De eerste was gebaseerd op de "clawhammer", de tweede op de "newcastle".
(het schijnt dat er ook modellen van de clawhammer verkocht zijn met 512 KB L2 waarvan de helft van de L2 Cache disabled was. Deze werden wel eens verward met de newcastle modellen)

De clawhammer word niet meer gebakken.
De newcastle nog wel, alhoewel die hard onderweg is om door de winchester (90nm) vervangen te worden.
Dat dus de 2,2 GHz 1 MB L2 versie nergens meer te vinden is, kan kloppen.

Ik zou trouwens een socket 939 CPU nemen. Die socket is wat langer houdbaar.
Een verschil van 50 Euro tussen de 3400+ en de 3500+ zou ik persoonlijk nog wel te overzien vinden, alhoewel een 939 bord de prijs ook nog weer iets opdrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Wat nieuwe Opteron info:

Current Opteron 2004:
- 940 pin CPU
- DDR1
- HT 800Mhz
- AGP Gfx/IO
- ATA133

Opteron 2005:
-940 pin CPU (dual core)
-DDR 1
-HT 1G
-PCI-E Gfx/ IO
-SATA 1
> chipsets hiervoor door AMD, nVidia, Serverworks, VIA

Opteron 2006
-1207 pin CPU (dual core K9)
-DDR 2 533 / 667
-HT 1.3/1.6G
-PCI-E Gfx/ IO
-SATA II
> chipsets hiervoor door nVidia, VIA en Server works, geen AMD

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 26-11-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
EaS schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 18:07:
Voor zover ik het zo snel even heb kunnen vinden, bestaat de 3400+ (S-754) maar in twee versies:

2,2 GHz - 1 MB L2 Cache
2,4 GHz - 512 KB L2 Cache
Is die andere (de derde) geen s939 versie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The Source schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 20:26:
Wat nieuwe Opteron info:

Current Opteron 2004:
- AGP Gfx/IO
- ATA133
Die twee features hebben toch niks met de CPU te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

The Source schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 20:26:
Opteron 2006
-1207 pin CPU (dual core K9)
-DDR 2 533 / 667
-HT 1.3/1.6G
-PCI-E Gfx/ IO
-SATA II
> chipsets hiervoor door nVidia, VIA en Server works, geen AMD
Dat zal dan wel de eerste 65nm proc worden, gebakken in fab 36 :)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
OlafvdSpek schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 20:49:
[...]

Die twee features hebben toch niks met de CPU te maken?
Was eigenlijk platform beschrijving, dus features.

Wat vooral opvalt is de hogere FSB HT. Het is al langer bekend dat AMD en ook nVidia met de 90nm Opterons ook 1Ghz HT (2Ghz effectief) zullen gaan gebruiken. Maar voor 2006 een HT bus van 1.3 (2.6Ghz effectief) en 1.6 (3.2Ghz effectief) was denk ik nog niet bekend. Aangezien de server CPU's altijd achterlopen op de desktop CPU's kunnen we dit vermoedelijk eerder verwachten voor de Athlon 64.

Oh ja... VIA timmert ook aan de Dual Opteron weg met PCI-E (als opvolger van de K8T800 dual Opteron platform)... dus K8T890:
Afbeeldingslocatie: http://www.hkepc.com/bbs/attachments/k8t890pro-3_7hbx.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door The Source op 26-11-2004 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 21:50:
[...] Oh ja... VIA timmert ook aan de Dual Opteron weg met PCI-E (als opvolger van de K8T800 dual Opteron platform)... dus K8T890:
[afbeelding]
Interesting! Is hier nog meer info over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 22:15:
[...]

Review met benchmarks: http://www.hkepc.com/hwdb/k8t890-1.htm
Hij doet het iets beter tov de nForce4 Ultra... maar ja ES met ES vergelijken zegt weinig.

Helaas is mijn chinees niet zo goed afgezien van enkele scheldwoorden en begroetingen (voor als mijn collega's weer eens uit Taiwan overkomen). :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Source op 26-11-2004 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 21:50:
[...]
Oh ja... VIA timmert ook aan de Dual Opteron weg met PCI-E (als opvolger van de K8T800 dual Opteron platform)... dus K8T890:
Ok, als DAAR er eentje van uit komt koop ik em onmiddelijk, samen met 2 6600GTs.
Ik draai nu de voorganger, de k8t800 met dual opterons en dat bevalt uitstekend.
dual opteron, dual geheugen banken, dual 6600, dat zie ik wel zitten.
Maar waarschijnlijk duurt het wel tot een eind in 2005 voordat er iets op de markt komt.

hier een paar linkjes naar meer via k8t890 info:
http://www.hothardware.com/printarticle.cfm?articleid=583
http://www.theinquirer.net/?article=19400

nu maar hopen dat de dual opteron k8t890 boards een beetje betaalbaar worden, de dual opteron sli nforce4 boardjes van tyan en iwill zijn beide meer als 500 euro

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 22:15:
[...]

Het is een moederbordje met de Via K8T890Pro northbridge en de VT8570A southbridge. Ondersteuning voor SLI en twee Opterons :)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:48
Zijn er hier mensen met ervaringen met het GA-K8NS Ultra-939 bord van Gigabyte ?

Ik zit er aan te denken om deze te kopen aangezien de Msi borden geen zalman 7000 + zm80hp aankunnen, (kneuzen van MSI doen dat op ieder bord fout), zou ik graag de ervaringen van een aantal mensen die dit bord hebben willen weten ?

En ook van de 939 3200+ if possible :P

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dauthon: waarom niet een ASUS A8V Deluxe/WiFi? Rev. 2 clockt ook prima, daar krijg je je gewenste combo wel op (wil ik namelijk zelf ook :)), en hij is flink goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisstructor
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

heeft revisie 2 dan niet meer het gezeik met het niet slikken van bepaalde range a64 procs??
(de 90 nm winchester core dus... )

[ Voor 18% gewijzigd door chrisstructor op 29-11-2004 10:23 ]

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
leuk begin van de week : mijn gereserveerde 3500+ winchester hebben ze gewoon aan iemand anders verkocht... eikels...

nu kan ik dus op zoek naar een nieuwe leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dauthi
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 09:44:
Dauthon: waarom niet een ASUS A8V Deluxe/WiFi? Rev. 2 clockt ook prima, daar krijg je je gewenste combo wel op (wil ik namelijk zelf ook :)), en hij is flink goedkoper
nforce chip zit wel op gigabyte bord btw dit ga bordje kost 120 euro, pricewatch: Gigabyte GA-K8NS Ultra-939, nForce 3 250 (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Ook al maakt asus zeer goede producten die nForce chip lonkt mij meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom? Volgens Anandtech is de MSI Neo2 het 'beste' bord (maar dat wil je niet ivm layout/ruimterestricties). Dan zijn gedeeld tweede keus de ABIT AV8 en de ASUS A8V (silver choices in de conclusie). Dat, en het feit dat ik 'm vandaag bij cool-prices.nl kon bestellen voor 105,99 (toch weer 15E goedkoper dan de gigabyte, 15E die in beter RAM kan), hebben mij naar de ASUS geduwd :)

Succes met je keus iig :)

Edit: ik heb ff naar het plaatje van die Gigabyte gekeken, en dat wordt volgens mij ook krap met een Zalman passive VGA en een 7700. Misschien dat je ff moet rekenen met een afbeelding van het bord.

Edit2: Op deze link vind je een heel royale plus/minlijst van 939 borden.
chrisstructor schreef op maandag 29 november 2004 @ 10:22:
heeft revisie 2 dan niet meer het gezeik met het niet slikken van bepaalde range a64 procs??
(de 90 nm winchester core dus... )
http://www.xtremesystems....d.php?p=594856#post594856 -

da's een 3200+ (winchester dus) op een ASUS a8v met stock cooling, default voltage en crap ram - èn een overclock naar 2.6 GHz (+30%). Nogmaals: MSI neo2's gaan harder, maar hebben een brakke layout imo (misschien dat ze daarom wel zo hard gaan ;))

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Phusebox schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:01:
leuk begin van de week : mijn gereserveerde 3500+ winchester hebben ze gewoon aan iemand anders verkocht... eikels...

nu kan ik dus op zoek naar een nieuwe leverancier
Welke winkel is dit? Prachtig voorbeeld van sterke mond-tot-mond reclame ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
racoontje schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 07:53:
[...]

Welke winkel is dit? Prachtig voorbeeld van sterke mond-tot-mond reclame ;)
geen winkel, distributeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dauthi
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 00:10:
Waarom? Volgens Anandtech is de MSI Neo2 het 'beste' bord (maar dat wil je niet ivm layout/ruimterestricties). Dan zijn gedeeld tweede keus de ABIT AV8 en de ASUS A8V (silver choices in de conclusie). Dat, en het feit dat ik 'm vandaag bij cool-prices.nl kon bestellen voor 105,99 (toch weer 15E goedkoper dan de gigabyte, 15E die in beter RAM kan), hebben mij naar de ASUS geduwd :)

Succes met je keus iig :)

Edit: ik heb ff naar het plaatje van die Gigabyte gekeken, en dat wordt volgens mij ook krap met een Zalman passive VGA en een 7700. Misschien dat je ff moet rekenen met een afbeelding van het bord.

Edit2: Op deze link vind je een heel royale plus/minlijst van 939 borden.

[...]

http://www.xtremesystems....d.php?p=594856#post594856 -

da's een 3200+ (winchester dus) op een ASUS a8v met stock cooling, default voltage en crap ram - èn een overclock naar 2.6 GHz (+30%). Nogmaals: MSI neo2's gaan harder, maar hebben een brakke layout imo (misschien dat ze daarom wel zo hard gaan ;))
De voornaamste reden dat abit en asus silver choice zijn is omdat dat gigabyte bord uit de test zo vreselijk duur is. Het bord waar ik het over heb is zo te zien vrij nieuw aangezien er geen reviews zijn te vinden, en hij niet opgenomen is in de tests. Zelfs in de plus min lijst staat ie niet.
Dus ik ga nog ff door met zoeken, maar omdat voor mij het gamen zeer belangrijk is, naast het downloaden, extracten etc.. etc.., lijkt me een nForce toch beter.

En tja uiteindelijk is layout net zobelangrijk als prestatie vinnik, maar bij msi is dat al sinds het eerste bord een probleem geweest.
Thnx for the help :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
vandaag twee 3500+ s939's binnen gekregen: beide besteld als 90nm, waarvan eentje er dus geen was :S prutsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 07:48

TdV

Ik heb mijn 3000+ s939 en msi neo2 vandaag binnen gehad. Ik ben zonder herinstallatie van nforce2-u400 naar nforce3 gegaan, gewoon moederborddrivers uninstallen en de nieuwe spullen erin en booten maar. Ik was te lui om mijn pc compleet te herinstalleren dus dit bevalt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nog wat nieuws ivm nForce 4 mobo's :)
Enige tijd terug hadden we het nog over de uitstekende moederborden op basis van de nForce 4 chipset van nVidia. Jammer genoeg waren er op dat moment slechts een handvol van deze borden verkrijgbaar. Daar komt nu verandering in aangezien diverse fabrikanten met de massaproductie van deze borden begonnen zijn.

De nForce 4 is de vierde telg in de succesvolle reeks van chipsets die nVidia voor het AMD platform op de markt brengt. De nForce 4 is bovendien ook de meest geavanceerde chipset voor AMD's 64bit platform op de markt. Zo is er een ingebouwde dubbele gigabit netwerkcontroller aanwezig alsook hardwarematige firewall support, 8-kanaals geluid, ondersteuning voor S-ATA 300, etc ...

Verschillende fabrikanten waaronder Asus, MSI en Gigabyte zijn nu begonnen aan de massaproductie van deze borden. De moederborden komen in drie verschillende smaken: één met SLI (dus twee PCI Express connectors voor grafische kaarten), één zonder SLI en een budgetmodel waarbij diverse extra's zoals de firewall zijn weggelaten. De productie van de duurdere SLI moederborden krijgt op dit moment voorrang.De fabrikanten verwachten over enkele weken de borden in de winkels te zien liggen.
http://games.telenet.be/index.php?act=one&nid=15833
TdV schreef op woensdag 01 december 2004 @ 16:28:
Ik heb mijn 3000+ s939 en msi neo2 vandaag binnen gehad. Ik ben zonder herinstallatie van nforce2-u400 naar nforce3 gegaan, gewoon moederborddrivers uninstallen en de nieuwe spullen erin en booten maar. Ik was te lui om mijn pc compleet te herinstalleren dus dit bevalt me wel.
Ja dat werkt (onlangs zelf gedaan van Via naar nForce), maar soms (lees: meestal) kan het problemen geven.

Ik hoop dat je die 3000+ gaat overclocken en hier wat resultaten posten? :p

[ Voor 54% gewijzigd door XWB op 01-12-2004 19:41 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Hacku schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:32:
Nog wat nieuws ivm nForce 4 mobo's :)

[...]

http://games.telenet.be/index.php?act=one&nid=15833

[...]

Ja dat werkt (onlangs zelf gedaan van Via naar nForce), maar soms (lees: meestal) kan het problemen geven.

Ik hoop dat je die 3000+ gaat overclocken en hier wat resultaten posten? :p
Nou maar hopen dat ze snel uit komen en ook de ASUS 6600 GT kaartjes waar ik op wacht en de A8N-SLI })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
hey ik heb een amd 3200+ (clawhammer) en een msi k8n neo platinum en het is een master ding maar als ik bij sisoft sandra die cpu benchmark doe haalt hij maar net iets meer dan een amd 2400+ die ik vroeger had) scheelt maar 100 ofzo...dit kan toch niet? bij multimedia benchmark is dit ook zo... :|

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeeh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-03 12:34
gister mn A64 3500+ met Winchester core besteld @ www.e-bug.de :D hopen dat ik um snel binnen heb

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mikeeh schreef op woensdag 01 december 2004 @ 21:15:
gister mn A64 3500+ met Winchester core besteld @ www.e-bug.de :D hopen dat ik um snel binnen heb
ik heb mijn 3500+ winchester van alternate.de

gister besteld, vandaag in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Op dit moment is het blijkbaar lastig om aan die cpu's te komen, want heb wat nederlandse winkels gemaild en ze roepen allemaal dat de cpu's over 2 weken waarschijnlijk binnenkomen. (socket 939) Klopt het dat ze op dit moment schaars zijn?

Ook had ik ff gevraagd of die gast wist of ze van de 3000+ de winchester of de 'oude' core verkochten. Toen kreeg ik als reply terug dat hij dacht dat 3000+ alleen maar winchester was? Na ja, das dus niet zo, alleen nu vraag ik me af hoe groot de kans is dat de nieuwe serie processoren die ze daar gaan binnenkrijgen winchester of de 130nm core is.

Zou het erg vervelend vinden als het de 130nm varriant blijkt te zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Weet iemand waarom bij Yorcom de A8N-SLI Deluxe slechts € 159.00 kost? In vergelijking met de Gigabyte K8NXP-SLI en de MSI K8N Diamond (respectievelijk € 209.00 en € 219.00) is dit wel erg goedkoop. Waar zit het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ff een vraag in de soortgelijke straat als die van racoontje:

heeft iemand een shop waarbij ze een gerichtte levertijd hebben van nforce 4 mobo's?
in bijzonder die van MSI

heb em nu ergens in bestelling staan, daar zegt men 2 december, maar ik denk dat dat morgen weer minimaal een week naar achter geschoven wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

spokje schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:29:
Op dit moment is het blijkbaar lastig om aan die cpu's te komen, want heb wat nederlandse winkels gemaild en ze roepen allemaal dat de cpu's over 2 weken waarschijnlijk binnenkomen. (socket 939) Klopt het dat ze op dit moment schaars zijn?
Klopt, ze zijn zeer schaars. Ik ben als sinds zaterdag op zoek naar 2 stuks 3500+ Winchester en heb vanmorgen de laatste 2 (in nederland?) bij Informatique weggekaapt. De meeste bedrijven geven aan dat ze pas over 1-2 weken weer binnenkomen, maar dat ze ook niet altijd zicht hebben of ze dan Newcastle of Winchester krijgen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Microkid schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:55:
[...]

Klopt, ze zijn zeer schaars. Ik ben als sinds zaterdag op zoek naar 2 stuks 3500+ Winchester en heb vanmorgen de laatste 2 (in nederland?) bij Informatique weggekaapt. De meeste bedrijven geven aan dat ze pas over 1-2 weken weer binnenkomen, maar dat ze ook niet altijd zicht hebben of ze dan Newcastle of Winchester krijgen.
Ok, dus eigenlijk kan ik het beste over 1 a 2 weken de winkels nog een keer mailen met de vraag of ze nu weten wat voor core het is ? Wel jammer dat het niet zeker is wat ze binnenkrijgen. Ik hoef niet te overclocken, maar die minder warmte en minder stroomverbruik vind ik toch wel aantrekkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrusT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:42
Ben van plan om een 3500+ te gaan halen. Weet iemand waar men kan zien of de core winchester of newcastle is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
KrusT schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:53:
Ben van plan om een 3500+ te gaan halen. Weet iemand waar men kan zien of de core winchester of newcastle is?
het staat in dit topic, ik heb t ook eerder gevraagd

kort gezegd: het nummer op de processor wat begint met ADA3500... moet eindigen op BI voor een winchester en AW meestal voor Newcastle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

KrusT schreef op donderdag 02 december 2004 @ 11:53:
Staat in dit topic hoor :) Maar ik zal je matsen: exacte code moet zijn : ADA3500DIK4BI

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Microkid schreef op donderdag 02 december 2004 @ 17:24:
[...]

Staat in dit topic hoor :) Maar ik zal je matsen: exacte code moet zijn : ADA3500DIK4BI
ehm het antwoord staat ook in dit topic, namelijk een post boven die van jou :S

met toch heel wat uren verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Eigenlijk niet echt nieuws, maar het geeft wel aan dat we binnenkort SSE3 ondersteuning kunnen verwachten van AMD:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/46487/full.jpg

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
silentsnow schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:26:
Eigenlijk niet echt nieuws, maar het geeft wel aan dat we binnenkort SSE3 ondersteuning kunnen verwachten van AMD:

[afbeelding]
Binnenkort is het niet, nog een half jaar wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

The Source schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:49:
[...]

Binnenkort is het niet, nog een half jaar wachten :(
Q2/Q3 inderdaad :( Dan zouden de 4200+ en 4400+ met Venice core (rev E0) en de FX-57+ met San Diego core (rev E0) de eerste zijn met SSE3. Niet al te lang daarna hopelijk dual-core _/-\o_

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
silentsnow schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 03:27:
[...]

Q2/Q3 inderdaad :( Dan zouden de 4200+ en 4400+ met Venice core (rev E0) en de FX-57+ met San Diego core (rev E0) de eerste zijn met SSE3. Niet al te lang daarna hopelijk dual-core _/-\o_
Volgens de laatste roadmap zou de Venice & San Diego core al in de 1ste helft van 2005 komen. Zou het niet mogelijk zijn dat ze de < 4000+ & FX55 hier al van voorzien?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of er al 90nm opterons "in het wild" zijn gespot?

Ze staan volgens de roadmap gepland voor Q2 2004, dus als het goed is zouden ze elk moment in de winkels moeten komen te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Laatst online: 27-08 11:32
Ik ben blij dat ik eindelijk m'n moederbord kan gaan bestellen, maar nu zie ik dat ik kan kiezen tussen twee versies van de Asus A8n SLI, de normale en de deluxe versie. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat de Deluxe versie de volgende zaken erbij heeft:
- RAID 5 ondersteuning
- 1K Marvell PCI

Is dit het enige verschil of zie ik iets over het hoofd in de specificaties? En wat is trouwens die Marvell PCI?

Dual-channel dat is toch een functionaliteit van het moederbord? Als ik twee dezelfde geheugen chips neem, bijv. 2 x 512 Corsair TWINX, dan wordt er een dual-channel configuratie gebruikt. Moet het geheugen nog voldoen aan dual-channel. Daar kan ik bij webwinkels niets over vinden.

Ik zag later dat er al een draadje loopt over deze moederborden. Sorry.
Ik ga naar A8N-SLI afweging en onduidelijkheden

[ Voor 34% gewijzigd door Mickman op 06-12-2004 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
ik heb hem zaterdag besteld de A8N-SLI krijg hem waarschijnlijk deze week binnen en misschien 6600GT TOP :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Cyrus The Virus schreef op maandag 06 december 2004 @ 15:33:
ik heb hem zaterdag besteld de A8N-SLI krijg hem waarschijnlijk deze week binnen en misschien 6600GT TOP :D
deze week?
waar heb je die besteld dan?
want de gewone versie is nog niet eens leverbaar, laat staan de SLI versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Phusebox schreef op maandag 06 december 2004 @ 15:49:
[...]

deze week?
waar heb je die besteld dan?
want de gewone versie is nog niet eens leverbaar, laat staan de SLI versie
In mijn mail stond

Asus A8N-Sli Deluxe komt deze week binnen. Ik hoop ook de 6600GT Top, maar dat zou ook eind december kunnen worden.

Bij 4launch.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

*nieuwe a64 eigenaar meldt zich* heb m besteld (3500+ met msi k8n neo2 platinum) bij sallandautomatisering :D

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me nou echt af hoelang het nog gaat duren voor asus nou is een moederbord zonder sli maar een gewoone pci-express slot laten tonen en uitleveren, want niet iedereen wilt een 2xGeforce.. :)
Is er over die socket 939 met pci-e al iets bekend, want het is wel een tijdje stil geweest !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 18:37:
Ik vraag me nou echt af hoelang het nog gaat duren voor asus nou is een moederbord zonder sli maar een gewoone pci-express slot laten tonen en uitleveren, want niet iedereen wilt een 2xGeforce.. :)
Is er over die socket 939 met pci-e al iets bekend, want het is wel een tijdje stil geweest !
Dat zal pas begin volgend jaar zijn of misschien zelfs maart, ASUS is pas begonnen met SLI mobo en die krijgen voorang op de gewoon bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
De nForce4 Ultra en de nForce4 SLI zijn op het zelfde tijdstip MP gegaan en deze kun je dus binnen een 2 tot 3 tal weken in de winkels verwachten. De nForce4 socket 754 zal nog tot Januari duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD introduceert PowerNow!-technologie voor Opterons
AMD heeft vandaag officieel PowerNow! geïntroduceerd voor de Opteron-familie. De PowerNow!-technologie wordt door AMD al geruime tijd gebruikt om het energieverbruik van notebookprocessors te minimaliseren. Begin volgend jaar zal de technologie ook zijn weg vinden richting de serverprocessors van het bedrijf zo is het plan. Datacenters kampen met het energiegebruik van moderne computers wat hoge kosten met zich meebrengt doordat een stevig koelsysteem nodig is om oververhitting te voorkomen. Intel kwam enkele maanden geleden al met een vergelijkbare oplossing met de introductie van SpeedStep voor de Xeon.

Voor het in bedrijf houden van een supercomputer is een energierekening van meerdere miljoenen dollars niet ongewoon. Andere voordelen van PowerNow! voor servers die AMD noemt zijn het verlengen van de levensduur van koelsystemen (airco's) en een lagere geluidsproductie. Opteron-processors gefabriceerd in de tweede helft van dit jaar zijn al uitgerust met de mogelijkheid om gebruik te maken van PowerNow!. Het zal echter nog tot begin volgend jaar duren voordat hier gebruik gemaakt van kan worden aangezien ondersteuning van de technologie door het BIOS en het besturingssysteem noodzakelijk is.
nieuws: AMD introduceert PowerNow!-technologie voor Opterons

Dus PowerNow in de Opteron E0 revisie.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

racoontje schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:30:
Weet iemand waarom bij Yorcom de A8N-SLI Deluxe slechts € 159.00 kost? In vergelijking met de Gigabyte K8NXP-SLI en de MSI K8N Diamond (respectievelijk € 209.00 en € 219.00) is dit wel erg goedkoop. Waar zit het verschil?
Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ik vondt het ook vreemd misschien stunt van asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ja, verschil in componenten, kleine verschillen die uiteindelijk een groot verschil kunnen maken in de snelheid. Zo draait de 2de s-ata controller van Asus op de trage PCI-Bus, die van MSI op de PCI-Express bus. Daarnaast heeft die Asus en Gigabyte beide een onboard realtek sound, die MSI een Creative Soundblaster live chip. Ik zal wel eens een vergelijking maken van de 3 mainboards... Maar ik vermoed dat er nog wel meerdere versies van uitkomen.. een dure high end versie, maar waarschijlijk ook een goedkopere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
The Source schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 22:13:
[...]

Ja, verschil in componenten, kleine verschillen die uiteindelijk een groot verschil kunnen maken in de snelheid. Zo draait de 2de s-ata controller van Asus op de trage PCI-Bus, die van MSI op de PCI-Express bus. Daarnaast heeft die Asus en Gigabyte beide een onboard realtek sound, die MSI een Creative Soundblaster live chip. Ik zal wel eens een vergelijking maken van de 3 mainboards... Maar ik vermoed dat er nog wel meerdere versies van uitkomen.. een dure high end versie, maar waarschijlijk ook een goedkopere versie.
Nou die sound heb ik al niet nodig heb losse Creative Audigy II en heb toch maar 1x SATA nodig :7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 22:50:
[...]

Nou die sound heb ik al niet nodig heb losse Creative Audigy II en heb toch maar 1x SATA nodig :7 :+
Wat sound betreft:

Soundstorm 2 komt eraan: "it's gonna be awesome."

Misschien maar even wachten op de volgende nForce ;)
('Soundstorm 2' lijkt me meer een standalone product te worden trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defiance
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 00:56

Defiance

Stubborn Bastard

Yo mensen.

kheb 1 dag geleden mijn NewCastle 3500+ ontvangen, nou vinnik het verschil tussen de NewCastle en WinChester niet echt groot behalve op stroomverbruik (kan mij niet veel schelen TBH).

Maar nou hebbik een paar nasty rumours gehoord over dat de WinChester SSE3 heeft etc.
Nou bedenk ik mij dak ooit een CPU-ID ervan gezien heb maar daar stond volgens mij geen SSE3 tussen, heeft iemand die 90nm 3500+ en kan ff een CPU-ID screenie ervan posten hiero?

Kheb al gezocht hiero voor screenies maar kwam niet tegen, dus ff vragen dan maar he.

Ik hoop nie dat het SSE3 heeft, want dan moet ik wel terug naar de winkel en ruile en daar hebbik ook weinig zin in sinds ik hem letterlijk net 1 dag heb :P

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Winchester heeft geen SSE3.
Hier een beetje gebrabbel van The Inquirer, hecht er niet te veel waarde aan:
http://www.theinquirer.net/?article=20049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gigabyte SLI bord besteld, dat was beter leverbaar dan de asus versie. 3500+ op 90nm was idd niet aan te komen, dus maar een 3200+ besteld (hopelijk te overklokken). Ik twijfel nog over de videokaart, een 6600GT is goedkoop en goed, maar een 6800 is weer leuker om later een 2e kaart bij te zetten... decisions decisions :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:12:
Ik heb het gigabyte SLI bord besteld, dat was beter leverbaar dan de asus versie. 3500+ op 90nm was idd niet aan te komen, dus maar een 3200+ besteld (hopelijk te overklokken). Ik twijfel nog over de videokaart, een 6600GT is goedkoop en goed, maar een 6800 is weer leuker om later een 2e kaart bij te zetten... decisions decisions :)
beter leverbaar:
as in asus is helemaal niet leverbaar , en gigabyte gewoon niet leverbaar?

hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets ja :P

Bij de gigabyte was zicht op levering laat ik het zo zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Nou op verschillende sites staat dat asus deze week of volgende week komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Cyrus The Virus schreef op woensdag 08 december 2004 @ 14:55:
Nou op verschillende sites staat dat asus deze week of volgende week komt
hmm de asus sli he? de gewone versie nog niet.. vindt ik maar vreemd

argh
zit je dan met je 3500+ winnie en x700 pcie kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Phusebox schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:30:
[...]

hmm de asus sli he? de gewone versie nog niet.. vindt ik maar vreemd

argh
zit je dan met je 3500+ winnie en x700 pcie kaart
Ik heb het hier over de ASUS A8N-SLI Deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tragere Semprons op komst:
http://theinquirer.net/?article=20107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Roeltjuh schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:03:
Winchester heeft geen SSE3.
Hier een beetje gebrabbel van The Inquirer, hecht er niet te veel waarde aan:
http://www.theinquirer.net/?article=20049
Volgens HardOCP komt er na de kerst een nieuwe revisie Winchester 3500+ uit. Volgens mij is dit revisie E. Deze zou gaan beschikken over SSE3 en een verbeterde geheugen controller. :)

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Animal_X schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:24:
[...]

Volgens HardOCP komt er na de kerst een nieuwe revisie Winchester 3500+ uit. Volgens mij is dit revisie E. Deze zou gaan beschikken over SSE3 en een verbeterde geheugen controller. :)
Ja, maar de E0 revisie gaat "Venice" heten ipv "Winchester" ;)
Zie ook AMD's roadmap.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 08-12-2004 18:30 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Hacku schreef op woensdag 08 december 2004 @ 18:30:
[...]

Ja, maar de E0 revisie gaat "Venice" heten ipv "Winchester" ;)
Zie ook AMD's roadmap.
Oh sheit, daar gaat mijn punt... :P ;)

edit:
Hmm ja ik zie het idd..

Ik weet niet of het al voorbij is gekomen, maar ik las het volgende op nforcehq:
Soundstorm 2

In an exclusive press briefing - the CEO of NVIDIA has just stated that we will see Soundstorm avaliable on nForce soon. This will be more than the old hat Soundstorm which was on nForce 1 and 2.

NVIDIAs CEO was slightly cryptic about it being delivered, however, I think we can make an assumption that maybe the PCI-E bus has enough to deliver it as a standalone product. Here are those precious words: "We're gonna build SoundStorm 2, it's gonna be awesome," he later added to that with more information about how it will be delivered "It come in a way that you won't expect."

NVIDIA chose not to do this with nForce 4 - but he for one acknowledges that the market wants it. This is a great proof of consumer power and that NVIDIA do listen to the consumer.
Toch Soundstorm 2 dus als we ze mogen geloven :) Al is het niet op nForce4...

[ Voor 83% gewijzigd door Animal_X op 08-12-2004 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Al is het niet op nForce4
nVidia is bezig aan de nForce 5 voor Intel cpu's.
Hoop dat ze Soundstorm 2 niet alleen voor Intel houden.

http://www.theinquirer.net/?article=20114
In the first, most logical case, Nvidia will implement Sound Storm 2 marchitecture in its Nforce 5 chipset. Second possibility is a stand alone sound card. The CEO used words like "going to be awesome" and hinted that we will be "surprised at how it shows up". You can interpret this however you want.

If Sound Storm 2 shows up in Nforce 5, does that means that Nvidia cares more about Pentium 4 market then it does about Nforce 4 Athlon 64? AMD would be sad and SNAP could snap. It leaves us with a few thoughts but we know already that Nvidia has run out of space with Nforce 4 and a single chip design.

[ Voor 70% gewijzigd door XWB op 08-12-2004 19:04 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
The Inquirer bericht:
AMD ponders new desktop sockets

No DDR2 until 2006

By INQUIRER staff: woensdag 08 december 2004, 14:36

CHIP FIRM AMD appears to be re-thinking its attitude to sockets when it introduces desktop dual core chips - which might not come until the very end of next year or perhaps even 2006, according to reliable sources.
According to those motherboard partners of AMD, it wants to avoid manufacturers having to re-tool too much when it launches dual core chips for desktops, but it is considering a pin out of 942 or 941, the sources said.

AMD has had a lot of stick from its partners during 2004 over the shift to 939 pins and the simultaneous existence of 754 pins and 940 pin Athlon 64s. This didn't make life easy for them - and that's somewhat understating it.

Meanwhile, it could well be that AMD doesn't implement DDR2 for its processors until 2006 either, by which time DIMMs at 667MHz will be widely available and also affordable.

And AMD is, at the highest level, determined not to beat Intel over the head with processors that outperform the chip giant's offerings. It will gauge the release of future processors to maximise profits rather than to rub Intel's nose in it.

This might be good news for AMD shareholders, but won't necessarily please anyone else in the food chain.

Meanwhile, a page on the AMD web site gives a clearer idea of how far the firm has migrated its products away from .13µ (micron) technology to the newer 90 nanometres process. Here.
http://www.theinquirer.net/?article=20108
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Neem dit stukje uit het PMG Beleid eens aandachtig door wat betreft het reageren in Grote topics.

Kortom: replies die buiten de boot vallen worden beloond met een note, mailtje of erger, afhankelijk van de staat van dienst van de gebruiker. Het is niet de bedoeling om achteloos een FAQ/zoek/basic vraag achter te laten dat op zich al geen topic waard is. Toon inzet, heb logica en researchvermogen, kom met een goed onderbouwd discussie / vraag en kom met argumenten.