Remy schreef op maandag 14 februari 2005 @ 09:52:
Ik kan je zelfs wel vertellen waardoor dat komt, en ik geloof dat het in de review van de D70 op DPReview staat uitgelegd

Door het soort CCD die de D70 heeft heb je op hogere ISO's meer monochromatische (egalere) noise, die 'natuurlijker' overkomt dan de colored noise van de 300D. De noise is er wel dus, maar niet zo opvallend

De ruis van de D70 lijkt gewoon meer op "echte korrel", daar waar de ruis van de Canons meer lijkt op kleurspikkels. Daarom is de ruis van de D70 "mooier".
Mooooody schreef op maandag 14 februari 2005 @ 10:27:
Mensen kijken sowieso teveel naar de camera.
Ik denk dat het zinvoller is om te kijken welk merk lenzen je wil en daarbij een camera te kiezen. Lenzen gaan levenslang mee (als je fatsoenlijke koopt), een camera is na 2 jaar verouderd en/of verbruikt.
En wat dacht je van "plezier in het fotograferen" ?
Kijk eens in mijn sig. Dat is goed, maar geen top-materiaal. Ik had ook voor een 16-35L of een 70-200 f/2.8L IS en een 300D kunnen gaan, maar dan was in één klap mijn geld op geweest. Dan had ik wel een toplens gehad, en had ik later kunnen uitbreiden met betere modellen.
Maar, tot die tijd van "later", heb ik geen donder plezier aan mijn fotografie... ik wil een bereik tot +/- 500 milimeter hebben, meer als het kan (inclusief cropfactor), en groothoek interesseert me niet zo, dus alles sub-40 voldoet. Ook wil ik per se een externe flitser. Met één toplens en een 300D heb ik dat allemaal niet. En geen grip, en geen externe flitser; want daar is het geld er niet voor.
Nu heb ik dat allemaal wel, een bereik van 38-640mm, met f/2.8 aan de wide kant en f/5.6 aan de tele kant, en een externe flitser heb ik ook nog. En dan op een 10D met grip in plaats van op een 300D zonder grip. Nu heb ik wel plezier in mijn fotografie omdat ik kan wat ik wil. Daarnaast, de lenzen en flitser en camera zijn een _flinke_ sprong omhoog vanaf mijn compact.
Als ik "later" beter wil, verkoop ik eerst de 135-400 wel voor een 100-400L (zelfde lichtsterkte overigens), en dan de 24-135 voor een 24-70 + 70-200 f/2.8. Als het moet, gaat dan zelfs de Sigma-flitser er wel uit voor een 580EX of wat er dan niet meer zij. Als dat is gebeurd, gaat de 10D eruit voor een opvolger daarvan, of misschien zelfs 1-serie body.
Dan kan ik toch mijn spullen opwaarderen, zonder dat ik mogelijkheden te kort kom op dit moment. Ja, wat heb ik aan top-lenzen, als de body waarop ze zitten me constant tegenstaat? Wat heb ik aan top-lenzen als ik er niet mee kan wat ik wil ? Dan koop ik liever nu iets wat enigszins meer in balans ligt, en upgrade later wel stapje voor stapje, zodat ik dezelfde mogelijkheden houd, alleen beter of sneller of scherper of lichtsterker dan ik nu heb.
Plezier in wat je doet is alles. Mijn budget is niet oneindig.
Met een 300D zonder flitser en zonder grip met een 16-35L erop heb ik geen plezier.
Met de spullen in mijn sig heb ik wel plezier; voor hetzelfde geld.
[
Voor 12% gewijzigd door
Katsunami op 14-02-2005 17:56
]