[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 3.752 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
En SpotMatic?.... we zijn benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Pentax has today posted firmware version 1.01 for its digital SLR the *ist DS which addresses the problem of green noise which occurs when shooting night photography and when noise reduction is turned on. Pentax says the new firmware will 'minimize the phenomenon'.

Release notes:

Pentax *ist DS firmware update version 1.01
What has been changed in version 1.01 of the firmware?

At the long time exposure situation such as astronomical photography, green noise might be generated partially on the image when the noise reduction is turned on.

This phenomenon only occur rarely under special shooting condition such as starry sky, and will never occur at the general situation that we are assuming.

The version 1.01 will minimize this phenomenon as much as possible for the customer who use *istDS for this purpose

http://www.digital.pentax.co.jp/en/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:27
Voor iedereen die in de Pentax *ist DS is geinteresseerd, hier staat een nieuwe review.
http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en

Let wel even op, de review bestaat uit meerdere pagina's maar dat is in de layout wat lastig te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lees net op het forum van dpreview dat er van de software bij de pentax ook een nieuwe versie is

http://www.pentax.co.jp/e...ort/download_digital.html

PENTAX PHOTO Browser/Laboratory 2.1 is net uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

Spotmatic

Ken sent me

catchingfire schreef op maandag 31 januari 2005 @ 08:46:
En SpotMatic?.... we zijn benieuwd!
Ehh... Ik was nogal druk met het testen van de camera... Maar hier zijn dan mijn eerste indrukken.

0) Introductie

Ik kocht de kit van de camera (*ist DS met SMC Pentax-DA 18-55mm). Ik heb dan wel genoeg objectieven in mijn kast liggen (ook AF), maar met de DS zou ik aan de groothoekzijde behoorlijk tekort komen. Ik heb nl. alleen een 15mm Super-Multi-Coated Fish Eye Takumar (uit de schroefdraadperiode, begin jaren '70) en dat is nou niet direct geschikt voor alledaagse fotografie, ook niet op de DS met z'n 1,5x crop factor. Dus toch maar de goedkope kit lens erbij aangeschaft, dan kan ik in ieder geval meteen aan de slag. Om niet direct tegen de grenzen van de camera aan te zitten heb ik er ook een 1GB SD kaart (Lexar, 32x) bij gekocht.

1) Look & Feel

Kwalitatief is de camera zeer goed afgewerkt. Hij vormt zich perfect naar mijn hand, wat ook te danken is aan de uitgekiende vorm van de handgreep. Daar zit namelijk een duidelijke rand aan, met een rand voor je wijsvinger aan de bovenkant, zodat je 'm zonder problemen in één hand kunt houden zonder dat hij uit je hand glijdt. Van een vriend hoorde ik dat de Nikon D70 hier niet zo goed in was, maar ik ken de camera niet dus kan ik daar niet over oordelen. Hetzelfde geldt trouwens voor de 300D, maar in de winkel kon ik wel zien dat die stukken slechter en goedkoper was afgewerkt dan de *ist DS (en ik ben een mierenn*ker als het op detailafwerking aankomt :))

2) Knoppologie

Positief is dat de *ist DS geen toetsenbord avant la lettre is. Er zitten dan ook slechts de hoognodige knoppen op. Er is slechts één voorbeeld waarbij twee controls tegelijkertijd moeten worden gebruikt, en dat is in de manual mode wanneer je het diafragma wilt veranderen (je moet dan een knop indrukken en tegelijkertijd het duimwiel verdraaien). Alle overige knoppen hebben over het algemeen maar één functie, die overigens wel anders kan zijn afhankelijk van de mode waarin de camera zich bevindt (playback mode of camera mode).

3) AF en AF snelheid

De camera heeft 11 AF-vlakjes. Je kunt de camera zelf laten bepalen welke van die 11 AF-vlakjes gebruikt moeten worden, of dit zelf instellen. De gebruikte AF vlakjes zijn (tijdelijk) superimposed op het matglas zichtbaar, wat op zich handig is. Maar ik heb gemerkt dat de camera een heel ander idee van het scherp te stellen onderwerp heeft dan ik, dus heb ik alleen het middelste AF vlakje actief gemaakt via een Custom Function. De rest van de vlakjes wordt dan niet meer gebruikt. De AF leek, vooral in slechte lichtomstandigheden, ook veel langzamer te werken wanneer alle 11 AF-vlakjes actief waren.

De snelheid van de AF kwalificeer ik als normaal (vergeleken met mijn Pentax MZ-5n, maar de DS is sneller). Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, dus ik kan geen uitspraken doen over de D70 of 300D. In het forum van Dpreview wordt wel gezegd dat de D70 en 300D sneller zijn, maar dat de AF van de DS nauwkeuriger werkt. Maar goed, daar kan ik in dit stadium niets over zeggen.

3) Beeldkwaliteit

De DS gebruikt dezelfde sensor als de D70, dus de beeldkwaliteit zou vergelijkbaar moeten zijn. In de auto picture en de pictogram modes gebruikt de camera nogal wat verscherping en gesatureerde kleuren (waar ik zelf niet zo van hou in verband met de post processing mogelijkheden) daarom werk ik vooral in de P, Av en Tv modes. Hier kun je de kleurbalans (wat iets anders is als witbalans!) en scherpte zelf instellen.

De gemaakte foto's vielen mij niet tegen: een goede scherpte, goed contrast en de witbalans was bijna altijd wel in orde (alle instellingen op default, behalve de kleurbalans). De komende dagen wordt verder geëxperimenteerd, vooral in de RAW modus.

Sommigen zullen het wel niet met me eens zijn, maar ik vond de 1600 en 3200 iso modes behoorlijk bruikbaar. Uiteraard levert dit flink wat noise ('korrel') op, maar heb je wel eens een film met een vergelijkbare gevoeligheid gebruikt? Zo ja, dan weet je dat dit normaal is en stel je de uitgebreide gevoeligheid van de DS zeker op prijs.

4) Backwards compatibility

Een heel positief punt is dat de DS ALLE objectieven kan gebruiken die ooit voor de Pentax reflexcamera's zijn gemaakt. Als ik dat zou willen, dan zou ik de 50mm f/3.5 Asahi-Kogaku Takumar van mijn Asahiflex I uit 1952 op de DS kunnen gebruiken (samen met een 37mm naar 42mm adapter en 42mm naar K-bajonet adapter), maar dat doe ik voorlopig maar niet omdat ik weet dat die objectieven nogal zacht tekenen. Leuk voor een test in de toekomst :D

Maar goed: standaard zul je met de DS geen foto kunnen nemen wanneer je geen AF- of SMC Pentax-A objectief (alle met het diafragma op 'A' ingesteld) hebt gemonteerd. Met een Custom Function kun je ervoor zorgen dat de camera toch een foto maakt wanneer je een diafragma anders dan 'A' hebt ingesteld, en met behulp hiervan is het ook mogelijk om met oudere objectieven te werken.

Hoe werkt dit laatste? In feite wordt de *ist DS een soort Spotmatic met lens-dicht meting! In de Manual mode werkt dit als volgt. Allereerst kies je met het duimwiel de gewenste sluitertijd. Vervolgens verdraai je de aan-uitknop (concentrisch rond de ontspanknop) naar de scherptedieptecontrolemogelijkheid (scrabble, iemand?) of korter: de DOF preview, en houdt dit vast. Het diafragma wordt dan gesloten. Onderaan het matglas zie je dan een + of - waarde staan, wat de over- of onderbelichting met de huidige instellingen aangeeft. Het is nu de bedoeling om de diafragmaring zodanig te verdraaien of de sluitertijd zodanig aan te passen dat de aangegeven waarde 0 is. De belichting is dan correct. Mensen die ooit een oudere camera met een volgnaald-belichtingsmeter hebben gebruikt zal dit bekend voorkomen.
Dit lijkt nu wel ingewikkeld, maar in de praktijk werkt het best snel en ook intuïtief.
Het bovenstaande schijnt ook te werken in de Av en Tv modes (in de Av mode stelt de camera de sluitertijd dan zelf in op basis van de gemeten lichtwaarde tijdens de DOF preview). Dit heb ik echter nog niet getest.

Overigens is de beeldkwaliteit met mijn ouwe SMC Pentax-M 50mm f/1.7 razend goed, waardoor ik me afvraag of ik beter niet helemaal kan stoppen met het gebruiken van AF objectieven :-)

5) Contra's

De Pro's zijn nu onderhand wel duidelijk uit het bovenstaande denk ik. Contra's zijn er natuurlijk ook:
-Ik had het handig gevonden als de ingestelde ISO waarde op het LCD venster of in de zoeker zichtbaar was geweest. Nu is die waarde alleen te zien als je op de Fn knop drukt. Hij laat zich overigens wel snel wijzigen.
- De AF is langzaam in slechte lichtomstandigheden. Dit wordt flink beter als je slechts het centrale AF vlakje gebruikt.

6) Conclusie

Tot zover deze mini review. Ik ben behoorlijk tevreden met de camera, en vind het een hele verbetering na mijn Pentax Optio 330GS. Hij past veel beter bij mijn manier van fotograferen, zoals ik in het verleden gewoon was met mijn 35mm reflexcamera's. Dus met het oog aan de zoeker, waarbij je vrijwel het hele beeld op een matglas te zien krijgt (aan electronische zoekers maak ik geen woorden vuil) en de mogelijkheid om van objectief te wisselen. Grootste pluspunt is de compatibiliteit met oudere objectieven. Dat wordt fotograficabeurzen en rommelmarkten afstruinen op zoek naar goede en goedkope objectieven met K-bajonetvatting!

De camera wordt de komende tijd verder getest, maar als er vragen zijn: stel ze gerust! Ik zal ze natuurlijk allemaal proberen te beantwoorden.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Hoe werkt dit laatste? In feite wordt de *ist DS een soort Spotmatic met lens-dicht meting! In de Manual mode werkt dit als volgt. Allereerst kies je met het duimwiel de gewenste sluitertijd. Vervolgens verdraai je de aan-uitknop (concentrisch rond de ontspanknop) naar de scherptedieptecontrolemogelijkheid (scrabble, iemand?) of korter: de DOF preview, en houdt dit vast. Het diafragma wordt dan gesloten. Onderaan het matglas zie je dan een + of - waarde staan, wat de over- of onderbelichting met de huidige instellingen aangeeft. Het is nu de bedoeling om de diafragmaring zodanig te verdraaien of de sluitertijd zodanig aan te passen dat de aangegeven waarde 0 is. De belichting is dan correct. Mensen die ooit een oudere camera met een volgnaald-belichtingsmeter hebben gebruikt zal dit bekend voorkomen.
Dit lijkt nu wel ingewikkeld, maar in de praktijk werkt het best snel en ook intuïtief.
Het bovenstaande schijnt ook te werken in de Av en Tv modes (in de Av mode stelt de camera de sluitertijd dan zelf in op basis van de gemeten lichtwaarde tijdens de DOF preview). Dit heb ik echter nog niet getest.
_/-\o_

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

De Canon doet hetzelfde zeker met de FD en FL objectieven? Of nee, die lenzen krijg je alleen met grof geweld op/in een 20D geramd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
chippie777 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:40:
[...]

Ik zit ook nog steeds te denken, maar eens zal ik de knoop toch moeten doorhakken. In principe ben ik er al uit, nu nog kopen, maar ja wat een geld............................
Inderdaad een dure maar leuke hobby.
Het denken is gebeurd, ik heb de D70 met 18-70 lens aangeschaft. :) Nu alles lekker uitproberen. Zodra de foto's van een acceptable niveau zijn zal ik er hier eens wat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Thnx Spotmatic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:05
Klinkt als een ontzettend leuk camera'tje, maar ik denk dat je snel tegen de beperkingen aanloopt als je hem op een iets hoger niveau wilt gebruiken. Het feit dat je in de M-modus meerdere knoppen tegelijk moet tweaken en dat veel opties alleen via het menu te bereiken zijn (doe mij maar een toetsenbord avant la lettre) haalt deze camera in mijn ogen flink naar beneden. Ik vind de prijs ook een beetje aan de hoge kant.

Neemt niet weg dat het an sich een prachtige camera is. Als de prijs nog een stukje naar beneden gaat zal 'ie voor veel meer mensen aantrekkelijk worden, zeker gezien er tweedehands ontzettend veel topobjectieven van Pentax te vinden zijn voor erg weinig geld.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Spotmatic schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:26:
[...]

De Canon doet hetzelfde zeker met de FD en FL objectieven? Of nee, die lenzen krijg je alleen met grof geweld op/in een 20D geramd :D
Canon heeft een FD -> EF adapter uitgebracht, toen de EOS lijn nog erg vers was. Alleen deze adapter is/was heel erg duur, zeldzaam en gaf toch niet de gewenste kwaliteit. Het probleem zat er voornamelijk in de extra dikte van de adapter - ineens was er meer ruimte tussen het rear element van de lens en het film oppervlak dan vastgelegd was in het ontwerp van lens en body. Die artikelen die ik hierover gelezen heb, waren dus niet erg positief.

Conclusie; FD lenzen gewoon op FD bodies gebruiken. :) Qua geld brengt het je ook weinig - FD L-lenzen zijn ook zeker niet spot-goedkoop. Sterker nog, ze lijken alleen maar zeldzamer en duurder te worden. :)

Dank voor de review!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Owjee...ik zou bijna spijt krijgen van mijn aankoop om de D70 aan te schaffen.
Misschien komt er ooit wel weer eens een Pentax SLR bij dan maar voor erbij(k'heb nog wat oude manual focues prime's liggen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Thanks SpotMatic voor je *ist DS review! Het verhaal over die A stand vind ik nog steeds een beetje vaag. Als je nieuwe objectieven van Pentax/Sigma/Tamron/Tokina gebruikt moet je die dan ook in die A-stand zetten?

Nog even over de AF in low-light. Je zegt dat ie met de 11 focus points traag is, wat is "traag"? Vergelijkbaar met een compact of nog trager? Is ie met 1 focus point actief wel voldoende snel?
David schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 14:42:
Klinkt als een ontzettend leuk camera'tje, maar ik denk dat je snel tegen de beperkingen aanloopt als je hem op een iets hoger niveau wilt gebruiken. Het feit dat je in de M-modus meerdere knoppen tegelijk moet tweaken en dat veel opties alleen via het menu te bereiken zijn ....
Zo moeilijk is het bedienen in de M-modus nu ook weer niet, Shutter gewoon via het wieltje, Aperture via het Av-knoptje en hetzelfde wieltje (er is nu eenmaal maar 1 wieltje). Je draait toch niet aan 2 wieltjes tegelijk? Ik zie het probleem niet.

Dat veel functies via het menu te vinden zijn, overigens een heel simpel menu als ik zo de manual doorspit, is voor de ene misschien een nadeel, voor de ander een voordeel. Je hebt immers weer wat minder knoppen op de body: kjik naar de D7D... wat een knoppen-circus, kun je alleen zelf een foto mee maken als je in het buitenland iemand wilt vragen om een foto te maken ben je even bezig met uitleggen.

De *ist DS staat bij mij, zeker na het lezen van de megapixel.net-review, nog steeds bovenaan m'n lijstje: prima qualiteit foto's en eindelijk eens een compacte dSLR.

[ Voor 8% gewijzigd door catchingfire op 04-02-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

David schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 14:42:
Klinkt als een ontzettend leuk camera'tje, maar ik denk dat je snel tegen de beperkingen aanloopt als je hem op een iets hoger niveau wilt gebruiken.
Maar dat geld dan ook voor alle instap modellen, de pentax is niet beter of slechter (door de boot genomen) als een D70, 300d of een E300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
@hjs: De beperkingen bij de D70 zijn niet zozeer van bedieningsaard. Het bedieningsgemak is hetzelfde als de pro-bodies, met een PSAM-wieltje en 'n apart wiel voor sluitertijd en diafragma. Wat dat betreft vind ik de D7D van Minolta een prachtige camera: overal een aparte knop voor, en geen gepiel in de menuutjes. Maarja, da's een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

catchingfire schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 22:05:
Thanks SpotMatic voor je *ist DS review! Het verhaal over die A stand vind ik nog steeds een beetje vaag. Als je nieuwe objectieven van Pentax/Sigma/Tamron/Tokina gebruikt moet je die dan ook in die A-stand zetten?
Geen dank! Ben even een weekendje weggeweest, dus vandaar dat mijn antwoord wat langer op zich heeft laten wachten...

Om je vraag te beantwoorden, als je een nieuw objectief van Pentax/Sigma/Tamron/Tokina gebruikt moet je deze inderdaad in de A-stand zetten. De *ist DS heeft, net als de *ist D, geen koppeling voor het overbrengen van de ingestelde diafragmawaarde van het objectief naar de body. Het diafragma kan dus alleen op de body worden ingesteld. Maar... als je mijn 'review' hebt gelezen, dan weet je dat je juist wel handmatig een diafragma kunt instellen. Maar dat moet dan via de lens-dicht meting.
Nog even over de AF in low-light. Je zegt dat ie met de 11 focus points traag is, wat is "traag"? Vergelijkbaar met een compact of nog trager? Is ie met 1 focus point actief wel voldoende snel?
Ik ben geneigd te zeggen dat hij met de 11 focus points even traag is als een compact. Het lijkt of de camera moeite heeft om van alle 11 vlakjes de vlakjes te selecteren met het hoogste contrast. Juist omdat dit problemen kan geven (want: waarop wordt scherpgesteld?) heb ik deze functie maar helemaal uitgeschakeld. Dat de AF daar sneller van wordt is natuurlijk mooi meegenomen!

Edit: ik bedoel hierboven natuurlijk specifiek de snelheid in situaties met weinig licht. In normale lichtomstandigheden (buiten overdag) is de AF zeer snel en accuraat. Ook met de 11 AF vlakjes. Maar nogmaals: wat de camera vindt dat het onderwerp is, hoeft niet jouw idee van het onderwerp te zijn. Vandaar dat ik alleen het middelste AF vlakje gebruik. De camera kan trouwens ook zo ingesteld worden dat je het AF vlakje handmatig kunt selecteren. Lijkt me handig in een vaste opstelling, bijvoorbeeld bij macro-werk. Na de juiste inkadering van het onderwerp (op statief) hoef je de camera dan niet meer te neigen/zwenken.
Dat veel functies via het menu te vinden zijn, overigens een heel simpel menu als ik zo de manual doorspit, is voor de ene misschien een nadeel, voor de ander een voordeel. Je hebt immers weer wat minder knoppen op de body: kjik naar de D7D... wat een knoppen-circus, kun je alleen zelf een foto mee maken als je in het buitenland iemand wilt vragen om een foto te maken ben je even bezig met uitleggen.
Daar komt nog bij dat ik van een iets oudere generatie ben (begin 70'er jaren) en dus camera's gewend ben die nogal 'clean' zijn. Want wat heb je eigenlijk meer nodig dan een sluitertijdenknop, diafragma en filmgevoeligheidsinstelling op de body? ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Spotmatic op 07-02-2005 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:27
een ontspanner? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

U gaat door voor de koelkast! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Spotmatic schreef op maandag 07 februari 2005 @ 08:53:
Om je vraag te beantwoorden, als je een nieuw objectief van Pentax/Sigma/Tamron/Tokina gebruikt moet je deze inderdaad in de A-stand zetten. De *ist DS heeft, net als de *ist D, geen koppeling voor het overbrengen van de ingestelde diafragmawaarde van het objectief naar de body. Het diafragma kan dus alleen op de body worden ingesteld. Maar... als je mijn 'review' hebt gelezen, dan weet je dat je juist wel handmatig een diafragma kunt instellen. Maar dat moet dan via de lens-dicht meting.
Right... dus als ik het goed begrijp moeten dus alle NIEUWE objectieven van Sigma, Tamron, ... en zelfs die van Pentax zelf, ALTIJD in de A stand gezet worden en vervolgens moet je middels de Av+draaiknop de gewenste aperture instellen? Je gebruikt dus nooit de aperture-ring op het objectief zelf.

Klinkt ingewikkeld maar misschien is het wel heel eenvoudig.
Ik ben geneigd te zeggen dat hij met de 11 focus points even traag is als een compact.
Maar dus met 1 focus point vind je wel dat ie behoorlijk snel focust in low-light? (wat is jou definitie van low-light trouwens, is nogal een ruim begrip. Kun je daar nog bij lezen bijvoorbeeld of is het meer kaarslicht?)

Low light capabilities zijn zo'n beetje het belangrijkste argument voor mij om naar dSLR over te gaan. Aangezien ik ook een zo klein mogelijke camera wil ben ik zo geinteresseerd in Pentax. Presteert Pentax echter duidelijk slechter op low-light gebied dan een Canon dan moet ik toch naar maar eens gaan nadenken....

Op dpreview-forums kreeg ik de indruk dat een 300D wel sneller focust in low-light maar de *ist DS nauwkeuriger. Het valt me trouwens ook op dat enorm veel indoor-shots van een vriend van me die een 300D heeft onscherp zijn. Dan heb ik liever dat het een fractie langer duurt maar dat ie dan wel echt goed scherp heeft gesteld.

Nog iets wat ik niet begrijp uit de manual maar jij misschien wel?: Metering Operation Time (3/10/30sec), staat verder ook niet uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

catchingfire schreef op maandag 07 februari 2005 @ 10:57:
[...]

Right... dus als ik het goed begrijp moeten dus alle NIEUWE objectieven van Sigma, Tamron, ... en zelfs die van Pentax zelf, ALTIJD in de A stand gezet worden en vervolgens moet je middels de Av+draaiknop de gewenste aperture instellen? Je gebruikt dus nooit de aperture-ring op het objectief zelf.
Klopt... Wat de *ist DS betreft bestaat een diafragmaring gewoon niet. Hij doet er niets mee. Dit is dus ook de reden dat de Pentax DA objectieven geen diafragma-ring hebben. Dit geldt ook voor de FA J objectieven (oorspronkelijk bedoeld voor de analoge *ist).
Maar dus met 1 focus point vind je wel dat ie behoorlijk snel focust in low-light? (wat is jou definitie van low-light trouwens, is nogal een ruim begrip. Kun je daar nog bij lezen bijvoorbeeld of is het meer kaarslicht?)
Ik heb het over een situatie waarbij je nog een boek kunt lezen. Maar hou me ten goede: ik heb de camera nog niet te uit en te na getest in slechte lichtomstandigheden. Je kunt de zaak trouwens wel een handje helpen door de ingebouwde flitser uit te klappen, want dan gedraagt-ie zich tijdelijk als een soort veredelde gloeilamp. Maar ik wil niet weten wat dat doet met het batterijverbruik ;)
Low light capabilities zijn zo'n beetje het belangrijkste argument voor mij om naar dSLR over te gaan. Aangezien ik ook een zo klein mogelijke camera wil ben ik zo geinteresseerd in Pentax. Presteert Pentax echter duidelijk slechter op low-light gebied dan een Canon dan moet ik toch naar maar eens gaan nadenken....
Ik zal vanavond eens voor je testen. Wel met het centrale AF vlakje, want zoals gezegd vind ik het niet zinvol om de camera zelf het scherp te stellen onderwerp te laten bepalen. Hou er wel rekening mee dat ik niet direct met de 300D kan vergelijken. Dus mijn bevindingen moet je wel in dat kader zien.
Op dpreview-forums kreeg ik de indruk dat een 300D wel sneller focust in low-light maar de *ist DS nauwkeuriger. Het valt me trouwens ook op dat enorm veel indoor-shots van een vriend van me die een 300D heeft onscherp zijn. Dan heb ik liever dat het een fractie langer duurt maar dat ie dan wel echt goed scherp heeft gesteld.
Dat is persoonlijk. Sommigen willen graag 'op het juiste moment' een foto nemen, al is-ie dan onscherp. Want let wel: het kan frustrerend zijn om te wachten totdat de camera scherp heeft gesteld. Om deze reden wil ik nog wel eens teruggrijpen op handmatig scherpstellen. Want vergeet niet dat AF niet meer is dan een hulpmiddel! Overigens zijn de SMC Pentax DA objectieven ook op dit punt verbeterd: nadat ze scherp hebben gesteld kun je de scherpte zelf (indien gewenst) bijregelen. Dat kon met de SMC Pentax F en FA objectieven helemaal niet. Bij Canon kon dit altijd al.
Nog iets wat ik niet begrijp uit de manual maar jij misschien wel?: Metering Operation Time (3/10/30sec), staat verder ook niet uitgelegd.
Dit heeft vast betrekking op de tijd waarin de lichtmeter aan blijft staan nadat je de camera aan hebt gezet of de ontspanknop half hebt ingedrukt. Na die tijdsperiode gaat de camera automatisch in de standby-modus. Je bent dan ook de instellingen van de lichtmeter kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Stefimke, je moet even tegen sluitings tijd een winkel binnen lopen met beide camera's in het assortiment. Is het al donker aan het worden, kun je ze mooi testen\verglijken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 07-02-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
hjs schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:30:
Stefimke, je moet even tegen sluitings tijd een winkel binnen lopen met beide camera's in het assortiment. Is het al donker aan het worden, kun je ze mooi testen\verglijken ;)
Ehm ja.. een 300D (of binnenkort opvolger) vinden in een winkel is geen probleem, maar een Pentax.... dat zal in vele winkels een van onderstaande reacties opleveren:
a) Pentax?
b) Pentax levert (nog) geen dSLR's
c) wij verkopen alleen Canon en Nikon spiegelreflexen
d) niet op voorraad, kunnen we wel voor U bestellen maar dat is niet vrijblijvend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

catchingfire schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:34:
[...]

Ehm ja.. een 300D (of binnenkort opvolger) vinden in een winkel is geen probleem, maar een Pentax.... dat zal in vele winkels een van onderstaande reacties opleveren:
a) Pentax?
b) Pentax levert (nog) geen dSLR's
c) wij verkopen alleen Canon en Nikon spiegelreflexen
d) niet op voorraad, kunnen we wel voor U bestellen maar dat is niet vrijblijvend
Met een *ist DS bewijs je in ieder geval dat je geen meeloper bent... Tegenwoordig loopt iedereen immers met een 300D of 70D rond, da's net zoiets als dat iedereen in een Astraatje rijdt: dan behoor je tot de grijze middenmoot (aha, vandaar de kleur van de 300D :) ). Nee, laten we eigenwijs en tegendraads zijn en een geheel ander merk dan Canon of Nikon aanschaffen. Dat is veel leuker, en geeft stof tot discussie :P

Even een reclame-slogan van Pentax uit de jaren '60 van stal halen, want het grijpt direct terug op waar Pentax voor staat:

'Get the feel of a Pentax and you'll never let go!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Overigens moet je voor de Pentaxen beslist bij de echte vak-/speciaalzaken zijn. De kans is klein dat je een Pentax dSLR bij je lokale fotoboer zal aantreffen (je weet wel, die zaken waar je, als je naar binnen kijkt, alleen het geijkte spul ziet: fotolijsten, fotoboeken en een paar compactjes in de kast). Mijn lokale fotowinkel, die toch echt wel een vakzaak is, voert echter zowel de *ist D als *ist DS maar ze zijn weer rete- en reteduur. Vandaar dat ik mijn DS ergens anders heb gekocht.

Laten we het er maar op houden dat Pentax nu echt een merk is voor de fotografie-connoisseurs. Dus niet voor de patat-etende, MTV-kijkende generatie Nix. Die moeten maar een 300D aanschaffen, want zo'n camera is immers 'vet cool' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of gewoon een gemiddelde Mediamarkt binnen lopen. In Rotterdam zul je de 1D, 10D, 20D, 300D, D70, D7D, *ist DS, Olympus dSLR, en zelfs een Canon 400L prime tegenkomen.

Darnaast ben ik van mening dat het sowieso erg sneu is je te laten beinvloeden door het feit dat iemand anders dezelfde camera heeft. Hou gewoon rekening met de lensmount en features, dan weet je zeker dat je tevreden blijft met je aankoop wanneer je buurman in een opwelling ook dezelfde camera koopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

de Combi Foto (osinga) in Hoorn had hem wel gewoon staan, de pentax. Heb hem dan ook al even vast gehouden :P
Op de pentax site staat een lijst met dealers, weet je iig waar je een kans maakt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 07-02-2005 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Wat ik het leuke vind aan de *ist DS t.o.v. de 300D is simpelweg de grootte van het apparaat en het gebruik van altijd en overal verkrijgbare AA-accu's.

Canon heeft weer een prettiger lenzen-aanbod. Gestabiliseerde lenzen zijn voor de Pentax al helemaal geen optie.

Als Canon die 350D nu eens in een jasje ter grootte van de *ist DS zou gaan stoppen... hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

catchingfire schreef op maandag 07 februari 2005 @ 15:43:
Als Canon die 350D nu eens in een jasje ter grootte van de *ist DS zou gaan stoppen... hmmm
Hopelijk heeft die 350D dan ook spotmeting, net als de *ist DS. Ik gebruik de spotmeting best vaak, dus dan valt de Canon 300D al af.

Overigens: ik gebruik nu al meer dan 20 jaar Pentaxen. In die tijd heb ik ook menige Canon in mijn handen gehad. In diezelfde periode heb ik Canon nog nooit kunnen betrappen op het bouwen van compacte reflexen. Mijn aversie tegen Canon begon al met de Canon FTb. Gebouwd als een tank, zwaar als een tank en minstens zo groot als een tank! :P

Dat is dus waar Canon voor staat: groot, zwaar en betrouwbaar. Precies dat wat de (semi-) prof wenst. Terwijl Pentax voor de man in de straat is, zeg maar. Compact, terughoudend, maar daarom niet minder betrouwbaar dan Canon. Mijn Pentax MX is al meer dan 20 jaar oud, heeft tien-, zo niet honderdduizenden foto's achter de kiezen, maar hij is nog nooit weggeweest voor service. Toch doet-ie het nog steeds. Ik ben blij dat Pentax haar doel, namelijk het bouwen van compacte reflexen, nog steeds hoog in het vaandel heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:47:
Met een *ist DS bewijs je in ieder geval dat je geen meeloper bent... Tegenwoordig loopt iedereen immers met een 300D of 70D rond, da's net zoiets als dat iedereen in een Astraatje rijdt: dan behoor je tot de grijze middenmoot (aha, vandaar de kleur van de 300D :) ). Nee, laten we eigenwijs en tegendraads zijn en een geheel ander merk dan Canon of Nikon aanschaffen. Dat is veel leuker, en geeft stof tot discussie :P
Joe moet niet kijken naar wat anderen hebben. Je moet een camera nemen die
1) In je budget past
2) En dan diegene die het dichtst bij je gewenste mogelijkheden/features komt

Voor mij pasten de 300D, D70 en 10D in mijn budget. (De 20D en D7D niet, de Pentax kost dacht ik ook 1500 euro en paste dus ook niet.) De 300D viel af, vanwege een aantal (kleine) beperkingen. De D70 vond ik wat klein, en hij kan (nog?) geen grip bevatten, die ik er wel direct bij wilde. De 10D was voor mij gewoon de juiste camera.

Altijd alle opties bekijken, en dan kiezen :) Het lenzensysteem interesseerde me eigenlijk nog het minst. (Serieus, want Canon, Nikon, Minolta en Pentax hebben alle zeer goede lenzen, en ook een aantal brakke :P) Het ging me meer om upgrademogelijkheden, bediening die het merk in het algemeen biedt, en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 12:01:
<KNIP>.

Darnaast ben ik van mening dat het sowieso erg sneu is je te laten beinvloeden door het feit dat iemand anders dezelfde camera heeft. Hou gewoon rekening met de lensmount en features, dan weet je zeker dat je tevreden blijft met je aankoop wanneer je buurman in een opwelling ook dezelfde camera koopt. ;)
Ik sluit mij daar helemaal bij aan. Voor sommige is de volgende link aardig van toepassing: >:)
http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Spotmatic schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:14:
[...]
Dat is persoonlijk. Sommigen willen graag 'op het juiste moment' een foto nemen, al is-ie dan onscherp. Want let wel: het kan frustrerend zijn om te wachten totdat de camera scherp heeft gesteld. Om deze reden wil ik nog wel eens teruggrijpen op handmatig scherpstellen. Want vergeet niet dat AF niet meer is dan een hulpmiddel! Overigens zijn de SMC Pentax DA objectieven ook op dit punt verbeterd: nadat ze scherp hebben gesteld kun je de scherpte zelf (indien gewenst) bijregelen. Dat kon met de SMC Pentax F en FA objectieven helemaal niet. Bij Canon kon dit altijd al.
Kleine correctie: Bij Canon hebben alleen usm-objectieven de mogelijkheid om handmatig de focus bij te stellen als het objectief op AF staat ingesteld, de eerdere EF objectieven hebben niet die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
En van de USM objectieven hebben ook nog alleen maar de ring-USM lenzen die mogelijkheid, terwijl de micro-USM deze niet hebben. Ik weet dit echter niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Katsunami schreef op maandag 07 februari 2005 @ 19:11:
En van de USM objectieven hebben ook nog alleen maar de ring-USM lenzen die mogelijkheid, terwijl de micro-USM deze niet hebben. Ik weet dit echter niet 100% zeker.
zoiets vermoedde ik al, maar ik weet ook niet precies welke usm lenzen het niet hebben.
Al met al niet echt duidelijk dus, en ik ben er van overtuigd dat het met name de duurdere lenzen zijn die het wel ondersteunen. (maar ook nu weet ik het niet zeker, we gokken wat af met Canon :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Spotmatic schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:33:
Hopelijk heeft die 350D dan ook spotmeting, net als de *ist DS. Ik gebruik de spotmeting best vaak, dus dan valt de Canon 300D al af.
Dat zal er niet opzitten denk ik, die zeer geavanceerde ( ;) ) feature stopt Canon alleen in z'n pro-camera's.
Katsunami schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:58:
Joe moet niet kijken naar wat anderen hebben. Je moet een camera nemen die
1) In je budget past
2) En dan diegene die het dichtst bij je gewenste mogelijkheden/features komt
Precies, wat anderen hebben interesseert mij geen zier. Het enige voordeel eraan kan zijn dat als ik bijvoorbeeld een Canon zou kopen dat ik af en toe een lens zou kunnen lenen van een vriend die ook een Canon heeft. Bij een Pentax ligt dat wat lastiger.
Voor mij pasten de 300D, D70 en 10D in mijn budget. (De 20D en D7D niet, de Pentax kost dacht ik ook 1500 euro en paste dus ook niet.) De 300D viel af, vanwege een aantal (kleine) beperkingen. De D70 vond ik wat klein, en hij kan (nog?) geen grip bevatten, die ik er wel direct bij wilde. De 10D was voor mij gewoon de juiste camera.
De Pentax *ist DS kost inclusief kitlens nog geen 1000 euro. Hij is wel _echt_ klein, zeker als jij de D70 al klein vind :).
Spotmatic schreef op maandag 07 februari 2005 @ 11:14:
Dat is persoonlijk. Sommigen willen graag 'op het juiste moment' een foto nemen, al is-ie dan onscherp. Want let wel: het kan frustrerend zijn om te wachten totdat de camera scherp heeft gesteld.
Klopt misschien, maar ja, een wazige foto is prullebak-materiaal voor mij...
Overigens zijn de SMC Pentax DA objectieven ook op dit punt verbeterd: nadat ze scherp hebben gesteld kun je de scherpte zelf (indien gewenst) bijregelen. Dat kon met de SMC Pentax F en FA objectieven helemaal niet. Bij Canon kon dit altijd al.
Ondersteunen Sigma/Tamron e.d. dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
[quote]catchingfire schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:00:
[...]

Dat zal er niet opzitten denk ik, die zeer geavanceerde ( ;) ) feature stopt Canon alleen in z'n pro-camera's.

[...]

Gelukkig heeft een Nikon D70 wel spotmeting. Dus in de ogen van Canon een pro-camera? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Voor wie het interesseert: in het Pentax SLR talk forum van Dpreview is momenteel een discussie gaande over de AF snelheid van de Pentax *ist DS onder slechte lichtomstandigheden.

http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=12204893

Gezien de reacties lijkt me de conclusie helder: zowel de Canon 300D als de Nikon D70 focussen sneller onder slechte lichtomstandigheden. Maar... de AF van de Pentax *ist DS blijkt veel nauwkeuriger te zijn dan de 300D en D70. Waar zowel de 300D als de D70 wel eens steken laten vallen (onscherpe opnamen) blijkt de AF van Pentax steeds spot-on te zijn. En met de snelheid valt het ook wel mee als je gewoon standaard het centrale AF vlakje gebruikt en de keuze van het AF vlakje dus niet aan de camera over laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

AF prestaties zijn ook erg afhankelijk van de lens die gebruikt wordt. Hoe lichtsterkter de lens, hoe meer licht er beschikbaar is voor de AF sensoren en de processor.... en hoe beter de prestaties - zowel snelheid als accuraatheid.

Het verschil tussen een f/2.8 lens en een f/5.6 lens is al enorm qua het beschikbare licht voor de AF sensoren. Overdag is daar wellicht niet zo veel van te merken (hoewel ik al merk dat mijn 70-200 f/2.8 net een tik sneller is dan mijn 300 f/4) maar als het licht minder wordt, dan ga je het wel merken.

Ik denk niet dat er een heel groot verschil tussen die bodies zit - het zijn allemaal consumer bodies met vergelijkbare technologie. Pas als je echte pro bodies gaat pakken zoals een 1D met z'n 45 AF punten dan ga je echt verschillen merken.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

zo pffffffff net ff dit topic door zitten bladeren... tering, ben 3 uur verder (niet overdreven!).

Ik heb op dit moment een FinePix S5000 en ga me steeds meer intereseren in fotografie, en dus ga je eens kijken naar dSLR... Ik heb dit _hele_ topic doorgelezen en ben dus tot de conclussie gekomen dat lenzen belangrijker zijn dan de body. Hieruit concludeer ik dan ook dat ik beter een 300d of d30 kan kopen met "goede" lenzen dan een 10d met kit.

Ik bedoel, een 2e hands (ouderwetse) d30 of 300d is toch aardig om mee te beginnen, glaswerk is uitwisselbaar en als ik
tazzman schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:53:
[...]

Alle EF mount lenzen passen op de 10D. Alleen de 300D en 20D bieden ondersteuning voor EF-S lenzen. Deze passen NIET op een 10D.

(En da's maar goed ook - anders zou je spiegel kapotslaan op het rear-element van de lens!)
moet geloven kan ik ook beter tussen deze 2 kiezen dan de 10d.

Ik zie door de bomen het bos af en toe niet meer.... Ik heb de d30 in dit topic maar 1x voorbij zien komen, iemand ervaringen mee?

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Gij moet ook even kijken op www.dutchphotozone.com - daar zal je nog veel meer informatie vinden. :)

Die EF-S lenzen passen ook niet op een D30 overigens - enkel op de 300D en 20D.
Maar een 10D biedt weer andere voordelen boven de 300D zoals een veel en veel stevigere body, volledige instelbare opties, goed werkende AF methode keuze, betere viewfinder etc.

Er is overigens geen kit lens voor de 10D. Zover ik weet is de 10D nooit verkocht met een kitlens .. niet vanuit Canon in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ah bedankt, zal ff op dpz kijken ja.

Mijn punt is dus dat ik een n00b ben op fotogebied, maar het wel wil leren. Ik heb dus een beginnersset nodig. Lenzen zijn belangrijk waren we al uit... dan dus de keuze voor body. Als ik _puur_ voor het leerproces ga lijkt mij dat de body keuze niet al te gek uitmaakt, dus dan ga ik ervanuit dat ik beter een goedkoop mogelijke zodat ik deze als de leer periode achter de rug is ik een "goede" body kan kopen en de lenzen overzetten.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Aan de andere kant, waarom zou je niet een body kunnen kopen waar je nog jaren mee vooruit kan? Ik stel wellicht hele andere eisen aan mijn 10D en ik zal deze in de toekomst zeker gaan vervangen door een 1D/1D MkII maar vooralsnog kan ik prima met de 10D uit de voeten.

Stel dat je nu een 10D koopt (shameless plug ;) )... waarom zou je deze dan over enkele jaren weg moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman: Ik kan me indenken dat een 10D in ongebruik raakt als men eenmaal een nieuwer model heeft. Maar het is ook weer zo dat over 3 jaar de 10D 5 jaar oud is, en dus verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Katsunami schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:41:
tazzman: Ik kan me indenken dat een 10D in ongebruik raakt als men eenmaal een nieuwer model heeft. Maar het is ook weer zo dat over 3 jaar de 10D 5 jaar oud is, en dus verouderd.
Definieer verouderd? Kan je over 3-5 jaar met een 10D ineens geen mooie foto's meer maken? Lijkt me niet, nog altijd is de fotograaf de belangrijkste factor en aangezien de 10D ook over 5 jaar nog steeds een pracht apparaat is kan je dan nog steeds mooie foto's maken. Natuurlijk is de 40D dan uit die op ISO6400 de meest prachtige ruisniveau's laat zien en kan je door de 16Mpixels lekker croppen, maar dan nog kan de 10D pracht platen produceren.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

DAt is ook niet mijn stelling. Ik heb in dit topic alleen veel voorbij zien komen dat lenzen _heel_ belangrijk zijn. Mijn budget is niet al te groot (damn waarom heb ik zoveel dure hobby's) en geef liever dus wat meer uit aan goede lenzen dan aan een goede body, met name omdat ik alles nog moet leren.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2024
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2004 @ 23:03:
Nikon D70 is stukken beter dan de Canon maar hangt natuurlijk ook sterk af van welke lenzen je reeds hebt. Canon is btw iets goedkoper wat betreft lenzen.
[quote]

NOT

De D20 is toch echt een klasse beter dan de D70
en een klasse duurder

D70 lijkt net effe beter - fractie - dan de D10
en dan gaat het af hangen welke lens set je perse wilt

en een rekenmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
20D vs D200(?) alstie komt
10D vs D100
300D vs D70

geen appels met peren vergelijken aub ;)

Paar posts terug vroeg iemand naar gebruikerservaringen met een D30, en die heb ik, het is een prettige camera, maar nu verouderd.

De instaprefelexen van nu: (in willekeurige volgorde, zeg ik er maar bij)
Canon 300D
Nikon D70
Olympus E300
Pentax *istDS

Allemaal zijn ze prima, elke camera heeft zo zijn voordelen en nadelen ten opzichte van anderen, zoals met alle producten dus.

Met al deze camera's kun je leren fotograferen, en allemaal zijn ze in staat tot het nemen van goede foto's, mits een goede fotograaf ze bedient ;).

Mijn keuze zou op dit moment de 300D zijn, om de simpele reden dat deze het goedkoopst is, zodat je geld overhoudt voor acessoires die je later mee kunt nemen naar een volgende body.

just my two cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Maar waarom zou ik nu dan niet voor een d30 gaan en accesoires?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Roeligan schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 20:15:
Maar waarom zou ik nu dan niet voor een d30 gaan en accesoires?
Omdat de D30 al zo oud is dat ik me afvraag of je nog tweedehands body's kunt vinden waar de sluiter het nog lang van volhoudt.
Daarnaast is de autofocus traag, is de LCD bijna onbruikbaar bij daglicht, en is hij ronduit traag in vergelijking met nieuwere dslr's.
Begrijp me niet verkeerd, het is een goede camera, maar ik zou hem alleen tweedehands aanschaffen als je er nog garantie op krijgt, en zeker weet dat de sluiter nog lang meegaat. Én er niet meer voor betaald dan 350/400 euro.
Iets wat ik met die van mij meemaakte; in combo met de 50mm 1,4 kan banding (horizontale strepen) optreden in foto's met iso 400 en hoger, als je hem op continous shooting hebt staan. Dit komt doordat de autofocus motor van het objectief de camera stoort bij het opslaan van de foto's. (hoezo design-fout?)

Maar dat daargelaten; ik heb wel leren fotograferen met deze camera, en zal er altijd een zwak voor houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

ok das duidelijk... daarom stel ik van die domme vragen, je leert er nog wat van ;)

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Roeligan schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 20:59:
ok das duidelijk... daarom stel ik van die domme vragen, je leert er nog wat van ;)
Als je wat wilt leren, zijn er geen domme vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Dus dan is het beter aan te raden om een 300d te zoeken?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

[b][message=22770453,noline]mtjoeng schreef op vrijdag 11 februari 2005 @
De D20 is toch echt een klasse beter dan de D70
en een klasse duurder

D70 lijkt net effe beter - fractie - dan de D10
en dan gaat het af hangen welke lens set je perse wilt

en een rekenmachine
Er bestaat geen D20 en ook geen D10.. ;) En waarin is de D70 dan net ff een fractie beter dan de 10D? Want zo lust ik er ook nog wel een paar... ongefundeerde kreten slaken is niet bijster interesant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Katsunami schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 18:41:
5 jaar is absoluut niet oud. Dat denken veel mensen die pas bij de DSLR zijn ingestapt.. de ontwikkelingen bij de DSLR, qua opvolging van modellen etc, is ongehoord - zoiets hebben we nog niet eerder mee gemaakt in de SLR. Normaal is een SLR helemaal nog niet oud dan wel verouderd met 5 jaar. Zelfs met 10 jaar is er nog niets aan de hand.. tuurlijk komen er nieuwere modellen met betere features maar dat maakt de oudere modellen niet minder goed. Tis geen PC van 5 jaar oud die de nieuwste games niet meer kan spelen .. een 5, 10, 15 of 25 jaar oude SLR kan net zo goede foto's maken als een nagelnieuwe.

Kijk maar eens naar bodies zoals de EOS 1, 1n of de EOS 5 ..zeker ouder dan 5 jaar maar nogaltijd zeer puike bodies. Zelfs de uber EOS, de EOS 1V is niet de jongste meer. Maar ook de EOS 1D is al jaren oud en toch is het een DSLR waar nog menig professional mee werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Roeligan schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:14:
Dus dan is het beter aan te raden om een 300d te zoeken?
Ik denk dat qua prijs/prestatie verhouding de 300D de goedkoopste/beste oplossing is....zeker gebruikt. Tenzij je een D60 tegen het lijft loopt voor een lief prijsje (cq. 500 euro) dan zou ik serieus een D60 overwegen - niet de nieuwste body maar nogaltijd een puike camera om mee te fotograferen. Hij is in ieder geval een stuk steviger dan een EOS 300D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:45:
[...]

Er bestaat geen D20 en ook geen D10.. ;) En waarin is de D70 dan net ff een fractie beter dan de 10D? Want zo lust ik er ook nog wel een paar... ongefundeerde kreten slaken is niet bijster interesant. :P
Wel eens van Canon gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Nee, in de 15+ jaar dat ik fotografeer heb ik nog nooit van dat merk gehoord. Is het wat? Klinkt een beetje goedkoop.
8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
mtjoeng schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:10:
NOT

De D20 20D is toch echt een klasse beter dan de D70
en een klasse duurder
Een hele klasse wel? Is dat zo?
http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm

Alles is relatief, het ligt er maar net aan waar je belang aan hecht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

@Tazzman
Kan je mij toevoegen op msn (lees profiel) heb een paar vraagjes, wil hier geen slowchat van maken.

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:53:
[...]

Ik denk dat qua prijs/prestatie verhouding de 300D de goedkoopste/beste oplossing is....zeker gebruikt. Tenzij je een D60 tegen het lijft loopt voor een lief prijsje (cq. 500 euro) dan zou ik serieus een D60 overwegen - niet de nieuwste body maar nogaltijd een puike camera om mee te fotograferen. Hij is in ieder geval een stuk steviger dan een EOS 300D.
Ben het met Tazzman eens, ik zou alleen wel in overweging nemen dat de D60 geen EFs objectieven accepteert, en de 300D wel, en dat is zeker qua groothoek bereik en de verwachting dat Canon er zeker nog een aantal van gaat introduceren ook een belangrijk gegeven.
Zo is de EFs 17-85mm IS een ontzettend mooi objectief om te gebruiken in combo met 300D, 20D en toekomstige body's die naar alle waarschijnlijkheid ook EFs ondersteuning (op de 1 reeks na) hebben. Dit is 28-135mm in vgl. tot 35mm.
Stel je koopt een jonge tweedehandse 300D voor rond de 500 euro, of nieuw import (onder de 700 euro) dan heb je een erg mooie combo waar je zeker een hele tijd mee vooruit kunt.
De bouwkwalititeit van de 300D lijkt me eigenlijk goed genoeg voor normaal gebruik, en omdat je toch 2 jaar garantie hebt (europese wetgeving) kun je iig 2 jaar zorgeloos vooruit.
Wat dat betreft is het misschien verstandig om te wachten op de aankondiging van de opvolger, deze is misschien nog net wat interessanter, of het drukt de prijzen van de nieuwe 300D nog meer. En er zijn ook veel mensen die dan ineens hun 300D wegdoen.
(Canon heeft de neiging om de camera's zeer kort na aankondiging te leveren, dus erg lang hoef je niet te wachten; ze kondigen de opvolger aan op de PMA, dus voor het einde van deze maand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Beaves schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 19:01:
Definieer verouderd? Kan je over 3-5 jaar met een 10D ineens geen mooie foto's meer maken? Lijkt me niet, nog altijd is de fotograaf de belangrijkste factor en aangezien de 10D ook over 5 jaar nog steeds een pracht apparaat is kan je dan nog steeds mooie foto's maken. Natuurlijk is de 40D dan uit die op ISO6400 de meest prachtige ruisniveau's laat zien en kan je door de 16Mpixels lekker croppen, maar dan nog kan de 10D pracht platen produceren.
Zeg ik een keer dat iets zou kunnen verouderen krijg ik een standaard reactie (die ik ook al heb gegeven hoor) terug, van iemand die verdraaid goed weet wat ik bedoel :/

Als ik een 1D-Mk3 ofzo heb over 3 jaar, zal ik mijn 10D echt niet meer aanraken als er niet net iets met die 1D-Mk3 aan de hand is. Dus, ondanks dat de 10D nog steeds hele mooie plaatjes kan schieten, zal hij in ongebruik raken. Dan kan ik hem beter verkopen (of zelfs aan een vriend weggeven), zodat hij tenminste in gebruik blijft.
tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 21:49:
5 jaar is absoluut niet oud. Dat denken veel mensen die pas bij de DSLR zijn ingestapt.. de ontwikkelingen bij de DSLR, qua opvolging van modellen etc, is ongehoord - zoiets hebben we nog niet eerder mee gemaakt in de SLR.
5 jaar is IMHO wél oud, zeker omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. En inderdaad, een ouder wordende camera wordt niet slechter of minder bruikbaar... een nieuwer model is wellicht wel beter en wellicht nog beter bruikbaar. Over 3 jaar, een DSLR met 95% ruisvrije platen op ISO 128.000... wie wil dat nou niet ? :P
MartijnA3 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 23:08:

Het enige waar Ken Rockwell belang aan hecht zo te zien, is een sync flash van >=1/500, anders is een camera al half brak. Sorry hoor, maar hij zaagt en zaagt er maar over door.
Zo te zien wel :P Daarom weet tazzman ook dat er geen Canon D20 en D10 bestaan ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Katsunami op 12-02-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Kan op de 300d ook een vertical grip?

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Katsunami schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:18:
Als ik een 1D-Mk3 ofzo heb over 3 jaar, zal ik mijn 10D echt niet meer aanraken als er niet net iets met die 1D-Mk3 aan de hand is.
Ja maar daar zeg je wat - je gaat er vanuit dat je die 1D MkIII koopt.. maar als je 10D nog voldoet, waarom zou je die 1D MkIII kopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roeligan schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:19:
Kan op de 300d ook een vertical grip?
Ja.
tazzman schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:22:
[...]

Ja maar daar zeg je wat - je gaat er vanuit dat je die 1D MkIII koopt.. maar als je 10D nog voldoet, waarom zou je die 1D MkIII kopen? ;)
Betere specs :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:22:
Als ik het zonder (veel) moeite zou kunnen, en als ik de mogelijkheden van de 1D-Mk?? zou kunnen gebruiken, waarom zou ik het dan niet doen ?

Je klinkt bijna als mijn vader: "Als het niet kapot is, hoef je het niet te vervangen."

Jaaah, op mijn 486 DX2/66 tikte ik onder Windows 3.11 met Word 6 ook verslagen, en de verslagen die ik schrijf met Word 2003 zijn niet beter :P Toch heb ik nu een dikkere computer, ondanks dat ik net zo goed verslagen had kunnen schrijven met het oude spul.

Ik vind het zelf een beetje hetzelfde; een beetje bij de tijd blijven als het (financieel gezien) mogelijk is, en als de nieuwe mogelijkheden de moeite waard zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 12-02-2005 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Katsunami schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:18:
[...]Het enige waar Ken Rockwell belang aan hecht zo te zien, is een sync flash van >=1/500, anders is een camera al half brak. Sorry hoor, maar hij zaagt en zaagt er maar over door.
:? Overdrijven is ook een vak.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tazzman schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 22:55:
[...]

Nee, in de 15+ jaar dat ik fotografeer heb ik nog nooit van dat merk gehoord. Is het wat? Klinkt een beetje goedkoop.
8)7 8)7
Dan ben je waarschijnlijk de enige, klinkt een beetje goedkoop?
Nou, was dat maar waar!
Maar jij je zin dan, geen D20 maar 20D.
Zou ik qua specs toch eerder voorgaan dan die 70D , shit doe ik het weer, de D70 natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:32:
[...]

...

Ik vind het zelf een beetje hetzelfde; een beetje bij de tijd blijven als het (financieel gezien) mogelijk is, en als de nieuwe mogelijkheden de moeite waard zijn.
Nieuwe mogelijkheden zijn dan lastig, het maakt prima foto's :+

Algemeen:
Je moet het dan echt gaan zoeken in zaken als minder ruis op een grotere resolutie met een hogere ISO.. Snelheid als je met sport bezig bent. Grotere en helderde zoeker dan er nu is.
Maar daar zal het prijskaartje dan ook leuk zijn, ook over 5 jaar.

Tis maar wat je wilt, ben je een professioneel fotograaf, dan ga je vanzelf wel over op een nieuwe body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Lees maar eens verder op de site. Het eerste waar hij altijd heen kijkt is de sync flash. Bevalt die hem niet, zul je het nog váák lezen. Ik heb geen problemen met de 1/200ste SF van mijn 10D; ik gebruik meestal langere sluitertijden en hogere ISO-waarden van 800 en zelfs 1600 om zoveel mogelijk omgevingslicht op te pikken. MOET ik dan een keer sneller dan 1/200ste syncen, gebruik ik wel FP Highspeed sync.

Maar, dat is volgens Ken Rockwell een functie die je als de pest mijden moet, want.... want... <rits nadelen>. Hij vergeet echter het éne grote voordeel: je kunt er SNEL mee syncen, tot 1/1000ste of nog sneller, als het per se moet.

Ik vind het ontbreken van FEC op een camera storender dan 1/200ste sync flash. FEC is op mijn 10D VEEL sneller in te stellen dan op mijn flitser. (Beiden kunnen het; de flitser overtreft de camera als ze beiden ingesteld zijn op iets anders dan 0.)

@Krusher: ach, prijs... Een D30 kostte een rond de 3.000 euro retail, toen hij in 2001 uitkwam. De 10D uit 2003 kostte nog "maar" 1.700 euro retail, en het is een monsterlijk betere camera. De 20D kost nog "maar" 1399 retail op de juiste plaats, ook weer 400 euro ervanaf. En een 10D+Grip+extra accu is (als je snel bent) nog te krijgen voor 1.100 euro. "Normaal" kost de grip nog eens 259 euro, en de accu een 79 euro ongeveer. Trek je dat van de 1.100 euro af, heb je al een 10D voor 762 euro. Ik ga me dus niet druk maken om de prijs van de opvolgers van de 20D :) Hoger dan de introductieprijs van de 20D zelf zal hij niet liggen, eerder lager :) (Voor de 1D serie geldt uiteraard hetzelfde, die zal ook eerder dalen in prijs dan stijgen met het uitbrengen van nieuwere modellen.)

edit @Krusher hieronder:
Nee, sync flash is niet heilig; geen enkele functie is heilig, en het ontbreken van een of andere functie is niet altijd een doodzonde. Zonder ISO3200 op een camera valt te leven. Met 1/200 sync flash valt te leven. Het ontrbreken van Av zou ik minder leuk vinden :P

[ Voor 98% gewijzigd door Katsunami op 12-02-2005 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:48:
[...]

Lees maar eens verder op de site. Het eerste waar hij altijd heen kijkt is de sync flash. Bevalt die hem niet, zul je het nog váák lezen.
Alsof dat heilig is, misschien voor hem wel, ik weet het niet. Ik lees liever reviews van Jan de buurman. Aangezien ik geen pro ben ;)

@reactie hier boven:

Ik heb puur mijn D70 gekocht omdat ik er mee moet werken, en ik zocht een camera die ik gewoon in M(anual) stand kon gebruiken en prettig voelde in mijn hand. Mijn Stokpaardje :P En waarom, omdat ik a) fotografie leuk vind, en b) in de meeste gevallen de automaat tekort schiet in mijn situaties.
Prijs was zeker een issue, net zoals het kiezen voor een lenssysteem. Ik voel mij prettig bij de Nikon lensmount.
en voor degene die mij willen afbranden omdat ik M kies, ik heb mijn redenen, net zo dat ik niet kies voor IS/VR lenzen. Ik ben liever bezig met het echte fotograferen zonder truukjes en handigheden, daar leer je namelijk het meeste van.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Katsunami schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:32:
[...]

Als ik het zonder (veel) moeite zou kunnen, en als ik de mogelijkheden van de 1D-Mk?? zou kunnen gebruiken, waarom zou ik het dan niet doen ?

Je klinkt bijna als mijn vader: "Als het niet kapot is, hoef je het niet te vervangen."
Je begrijpt me helemaal niet. :P Ten eerste, een 1D MkIII gaat je zowiezo 4000 euro kosten. En een 10D gaat er niet minder mooie foto's mee maken. Tuurlijk, als je het geld overhebt voor een 1D MkIII ... waarom niet, zou ik ook doen. Maar daarom is het geen reden om nu GEEN 10D te kopen omdat deze over 2 jaar verouderd zou zijn (5 jaar oud). Het ding maakt er geen minder mooie foto's om en een gebruikte 10D kost een stuk minder dan een nieuwe 20D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:47:
[...]
Tis maar wat je wilt, ben je een professioneel fotograaf, dan ga je vanzelf wel over op een nieuwe body.
Dat hoeft overigens niet. Ik ken zat professionele fotografen die een 10D of 20D gebruiken en liever investeren in beter glaswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:18

mjl

Ugh

Ik heb met mijn 300D gewoon flash sync op alle s.luitertijden icm een 420ex of groter ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Katsunami schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 00:48:
[...]
Lees maar eens verder op de site. Het eerste waar hij altijd heen kijkt is de sync flash.
Dat weet jij, dat wist ik niet. Ik lees een review over een D70 vs een 20D. Meer niet. Ik vond het een aardige vergelijking. De 20D wordt absuluut niet afgekraakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Even uit mijn eigen ervaring:
Ik heb als een beginner voor een 2e handse 300d-kit gekozen, dat mij slecht €500 euro koste inklusief 20 maanden garantie. Hierbij heb ik een 2e hans grip gekocht voor €85,- een 28-135 usm IS lens voor €315,- euro en hierbij gratis een 80-200 usm lens gratis gekregen. Kortom een setje voor €900 euro via het internet, waar je leuk mee kan oefenen. Daarnaast is het voordeel van Canon, dat hier veel gebruikte lensen voor te verkrijgen zijn, die aardig hun waarde behouden en ook bij een toekomstige body upgrade, bruikbaar blijven. Er zullen best camera's zijn die veel beter, steviger en meer mogelijkheden hebben. Maar de 300d is volgens mij de beste starter voor een dslr, die voldoende mogelijkheden bied, relatief goedkoop is en waar al voldoende accesoires voor verkrijgbaar zijn, bij vrijwel elke fotoshop.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 11:26:
Maar daarom is het geen reden om nu GEEN 10D te kopen omdat deze over 2 jaar verouderd zou zijn (5 jaar oud). Het ding maakt er geen minder mooie foto's om en een gebruikte 10D kost een stuk minder dan een nieuwe 20D.
Aaaah, op die fiets :P

Helemaal gelijk in. Daarom heb ik ook een (nieuwe!) 10D + Grip + Accu nieuw gehaald voor 1.100, en geen losse 20D voor 1.350 :)

Alles veroudert. Het wordt niet slechter, maar voorbij gestreefd. Op een gegeven moment stap ik wel weer eens over, maar ik ga niet wachten.... wachten.... en nog langer wachten omdat ik bang ben voor veroudering. Gewoon nu kopen wat je betalen kunt, en over een tijdje hetzelfde doen, desnoods steeds 1 generatie "achterlopend". Werkt bij mij met computerspullen perfect; het zal met camera's en dergelijke ook wel werken :)
marco899 schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 16:10:
Maar de 300d is volgens mij de beste starter voor een dslr, die voldoende mogelijkheden bied, relatief goedkoop is en waar al voldoende accesoires voor verkrijgbaar zijn, bij vrijwel elke fotoshop.
De 300D is qua prijs/kwaliteit op het moment een van de beste, zo niet de beste DSLR die te krijgen is inderdaad, zéker op de tweedehands markt.

Zolang je maar de zwarte versie neemt als je de kans hebt.... ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Katsunami op 12-02-2005 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
MartijnA3 schreef op vrijdag 11 februari 2005 @ 23:08:
Ken Rockwell wordt al z'n hele leven opgewonden van Nikon...... Hij zal wel af en toe wat gesponsord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
catchingfire schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:53:
Ken Rockwell wordt al z'n hele leven opgewonden van Nikon...... Hij zal wel af en toe wat gesponsord worden.
Over deze pagina: http://www.kenrockwell.com/nikon/d200.htm

De Nikon D200 zou de opvolger van de D100, die ondertussen wel erg oud aan het worden is. (Het is een concurrent van de Canon D60.)

Ken Rockwell over de D200:
Unknown is if it will have a professional true CCD and 1/500 sync like the D70, or a cost-compromised CMOS sensor and sluggish 1/250 sync like the D2X. This sync and sensor issue is why the D70 stands out today since most other new DSLRs have decided to save money and use the CMOS substitutes for true CCDs. For some technical reason I haven't investigated the CMOS sensors for some reason don't come with electronic shutters to allow the full 1/500 maximum sync speed the CCD based DSLRs like the D70, D1X and Canon 1D and other earlier, more expensive cameras have. You can read why sync speed is critical for pro use here.
Tja... hij durft zelfs te zeggen dat CMOS inferieur is aan CCD. Waar ben je dan mee bezig? Ja, het WAS inferieur, CCD was makkelijker en eerder op een hoge kwaliteit te fabriceren. Ondertussen is toch wel bewezen dat met behulp van CMOS sensoren minder ruis bij meer pixels gehaald kan worden, dat ze goedkoper zijn dan CCD's, en *minstens* dezelfde kwaliteit behalen nu de kinks uit het proces zijn gehaald. De 1Ds-mk2 en 1D-mk2 gebruiken niet voor niets CMOS sensoren denk ik...

Oh ja, hij heeft het ook weer over syncspeed hierboven. En met het volgende zinnetje bewijst hij dat voor hem een camera compleet geweldig of waardeloos is, als hij respectievelijk wel en geen 1/500ste sync flash heeft:
If the D200 has 1/500 sync then I may want one, if not, I'm sticking with my D70.
De D100 is een semi-professionele camera. De D200 zal ook een semi-professionele camera worden. (Als ze opschieten, kan hij nog met de 20D concurreren, anders loopt Canon hen in het middenklasse segment wel erg hard weg....) De D70 is een instapper (wel een goede), en een 1/500ste sync flash zal echt niet de voordelen die een D200 bijna zeker weten biedt gaan goedmaken.

Ken Rockwell wordt voor mij per review ongeloofwaardiger....

[ Voor 4% gewijzigd door Katsunami op 13-02-2005 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zondag 13 februari 2005 @ 01:52:
...
Ken Rockwell wordt voor mij per review ongeloofwaardiger....
Ach ja, je kunt beter uitgaan van reviews uit 'the real world' als je in de markt ben voor een instap slr.
Niet die mensen die technisch testen, voorkeur hebben voor merk x met lens y, maar gewoon de mensen die de camera hebben en hun brood er niet mee hoeven verdienen.
Stap eens een winkel binnen en pas eens een camera. Net zoals kleding, bevalt niet ieder merk en model :)

Wat mij beviel aan de Nikon D70 was en is gewoon het formaat en hoe ze in mijn hand past. Ik heb redelijk grote handen, en ik zag niets in het pielen met knopjes en een krampachtige grip. Maar dat is persoonlijke voorkeur, en ik had nog geen lensen voor welk systeem dan ook, wat de keuze makkelijk maakt als je een slr camera zoekt die bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 00:06
Kan iemand mij uitleggen waarom het zo ontzettend belangrijk is om een flash synch van 1/500 te hebben, en waarop bijvoorbeeld 1/250 of 1!125 compleet waardeloos is? :o In welke situaties is dit belangrijk, en wat kan je dan meer of beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Die Ken is inderdaad een geval apart, maar als je zelf je mening vormt over wat hij schrijft is het een prima website. Ken is nogal verknocht aan zijn D70 (net zoals veel mensen hier koste wat kost volhouden dat de apparatuur die zij hebben aangeschaft het beste is). Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, en Ken vindt flash sync toevallig ontzettend belangrijk.

@agiessen: als je overdag je flitser gebruikt als invulflitser, loop je al snel tegen de limiet aan. Als je namelijk een snellere sluitertijd instelt dan de flashsync, gaat de flitser af op het moment dat de sluiter (nog) niet helemaal open is en is de helft van je foto niet door de flits belicht. Een syncspeed van 1/500e is ontzettend prettig, maar praktisch gezien red je het met 1/200e ook best wel.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
David schreef op zondag 13 februari 2005 @ 13:34:

@agiessen: als je overdag je flitser gebruikt als invulflitser, loop je al snel tegen de limiet aan. Als je namelijk een snellere sluitertijd instelt dan de flashsync, gaat de flitser af op het moment dat de sluiter (nog) niet helemaal open is en is de helft van je foto niet door de flits belicht. Een syncspeed van 1/500e is ontzettend prettig, maar praktisch gezien red je het met 1/200e ook best wel.
Precies. Stel je voor je bent trouwfotograaf en fotografeert het bruidspaar op een mooie zonnige dag in het stadspark. Je wilt dan een niet al te groot diafragma gebruiken om de achtergrond enigszins onscherp te houden. Tegelijkertijd wil je inflitsen om te sterke contrasten in het gezicht te voorkomen. Je zit dan al gauw aan een sluitertijd van boven de 1/200 s. Een hoge sync speed kan dus heel belangrijk zijn. Voor mij i.i.g. wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dan gebruik je toch Focal Plane Sync? Het is een optie met een groot nadeel: het gebruikt meer stroom, omdat de flitser blijft branden totdat de sluiter open en dicht is gegaan, en de flitser zal langzamer herladen. Maar ja; dan neem je maar een extra set batterijen mee.

1/500ste sync snelheid is misschien wel prettig, maar niet heilig. Op een flinke zonnige dag heb ik al moeten schieten met 1/1000ste op f/5.6. Daar ga je met je 1/500ste als je wil inflitsen. Dan MOET je wel FP sync gebruiken. Of, zoals Ken Rockwell het laat overkomen... dn kun je niet inflitsen, want FP synch is duivels en is een doodzonde om te gebruiken.

Als hij dat vindt, schroeft hij maar een ND filter van 3 stops voor de lens, dan heeft-ie een sluitertijd van 1/125ste nodig en kan hij weer standaard synchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Katsunami schreef op zondag 13 februari 2005 @ 17:31:
Dan gebruik je toch Focal Plane Sync? Het is een optie met een groot nadeel: het gebruikt meer stroom, omdat de flitser blijft branden totdat de sluiter open en dicht is gegaan, en de flitser zal langzamer herladen. Maar ja; dan neem je maar een extra set batterijen mee.
Maar dan verlies je wel weer flitsvermogen. Dat vind ik een groot nadeel.

Ook ondersteunen niet alle camera's dit. Ik gebruik dan ook vooral camera's met centraal sluiters dan heb je het hele probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

catchingfire schreef op zondag 13 februari 2005 @ 00:53:
[...]

Het feit dat hij een linkshandige F-nogiets ooit heeft mogen testen van Nikon, zegt volgens mij genoeg.

Wel heeft hij een verfrissende kijk op dingen. Hij kijkt veel meer naar functionaliteit dan na megapixels en dergelijke. Op dat punt kan ik zijn hele flash-sync verhaal wel begrijpen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hoe fotografeerde Ken Rockwell dan in de tijd der oude camera's, toen je 1/125 aan flash-sync had, of eerder nog 1/60ste (standaard) of zelfs maar 1/30ste ? Kon hij toen niet fotograferen ofzo?

k heb veel aan mijn E-TTL flitser en dergelijke, en het maakt dingen veel makkelijker. Ik heb echter ook een paar maanden met een handmatige flitser gewerkt, en daar schoot ik ook mooie platen mee; toegegeven, een stuk bewerkelijker en met meer kans op fouten, maar niettemin mogelijk na een korte leerperiode.

[ Voor 46% gewijzigd door Katsunami op 13-02-2005 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Katsunami schreef op zondag 13 februari 2005 @ 21:51:
Hoe fotografeerde Ken Rockwell dan in de tijd der oude camera's, toen je 1/125 aan flash-sync had, of eerder nog 1/60ste (standaard) of zelfs maar 1/30ste ? Kon hij toen niet fotograferen ofzo?
Gewoon analoog, met een F4 of F5 kan 1/250 gewoon ;)

Het is voor veel licht buiten zeker handig om een gezonde fill flash met high flash sync te kunnen doen ja, de vraag is alleen hoe vaak je het nodig zal hebben. Als het meevalt is dat niet echt een pre voor een start-dSLR :) Ik heb zelf buiten al meermaals gebruik gemaakt van de high speed flash sync, zelfs ook al was het niet heel erg zonnig.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Jeetje mina, wat die Ken allemaal wel niet teweeg brengt. :?

Zullen we ff on-topic gaan weer?

Ik ben wel van mening dat de D70 eerder is te vergelijken met de 20D dan met de 300D. Eens, oneens?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oneens, maar misschien als jij jouw standpunt toelicht dat ik dat ook doe met het mijne :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

MartijnA3 schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:07:
Jeetje mina, wat die Ken allemaal wel niet teweeg brengt. :?

Zullen we ff on-topic gaan weer?
Wat is er offtopic aan de flash-sync speed van de modellen die hier besproken worden ;)
Ik ben wel van mening dat de D70 eerder is te vergelijken met de 20D dan met de 300D. Eens, oneens?
Eens :) Niet alleen omdat de 300D van binnen een kreupele 10D is, ook omdat de 20D veel meer 'on par' is qua algehele snelheid met de D70 dan de 300D :) Directe voordelen van de 20D zijn wel de hoeveelheid beperkte ISO-noise vanaf 1600, wat meer custom functions in het menu en nog een aantal zaken, terwijl de D70 er op andere gebieden uitspringt. Elke cam heeft z'n pluspunten en minpunten, de vraag is alleen welke de doorslag geven bij een uiteindelijke keuze ;)

Kiezen voor een merk is eigenlijk tegenwoordig niet echt meer aan de orde, vroeger waren mensen veel meer 'merkgebonden': op verschillende internationale fora (en ook hier) genoeg gelezen van mensen die een D70 hebben omgeruild voor een 300D/10D of andersom, om uiteenlopende redenen.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Oneens.

Hij is met beiden niet te vergelijken. Hij hangt ertussen in. Qua functies komt hij dichter in de buurt van de 20D inderdaad, maar qua uitvoering (body, en dergelijke) zit hij korter tegen de 300D aan. Het (nog steeds) ontbreken van een grip, waarbij er slechts hoop is op een (raar) 3rd party knutselwerk, drukt hem *voor mij* in elk geval ónder de 20D. (En zelfs onder de 10D voor mij, gezien ik die nu heb.)

Qua bediening vind *ik* de Canon camera's prettiger; en ik voel me qua upgrademogelijkheden in het middensegment bij Canon zekerder. Er is nog steeds geen D200, ondanks dat de D100 al uit het D60 tijdperk stamt.... Nikon heeft geen 10D tegenhanger, én geen 20D tegenhanger. De D70, hoewel beter dan de 300D, moet van "alle ellende" ook nog concurreren met de 20D. Hoewel hij de 300D voorbijstreeft qua functies, vind ik dat hij echter niet tegen de 20D op kan.

De D70 heeft een paar kleine voordeeltjes boven de 10D/20D, maar ondanks alles zou ik toch direct weer voor een 10D kiezen. (En voor een 20D als ik het geld ervoor (over) had gehad.)
Remy schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:13:
Eens :) Niet alleen omdat de 300D van binnen een kreupele 10D is...
Zelfs dat is de 300D niet; ja, hij is qua hardware *gedeeltelijk* op de 10D gebaseerd. Daarom is de firmware van de 300D ook een subset van die van de 10D. De laatste heeft een paar functies die je nooit op de 300D zullen zitten, hoe hard die ook gehackt wordt, omdat de hardware van de 300D het gewoon niet kan. (Wélke functies moet je me niet vragen; ik heb het gelezen toen ik me op de te kopen camera's oriënteerde, maar het hacken van een camera trok me niet; en zeker niet op de vage manier hoe het bij de 300D gebeurt waarbij knoppen compleet van functie veranderen.)

[ Voor 37% gewijzigd door Katsunami op 13-02-2005 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ook in het zilver leverbaar. De *Ist Ds that is.

Edit: op een heel verhaal van Katsunami:

en dan komt er over 4 dagen ook nog eens de opvolgert van de 300D aan. Mij benieuwen wanneer Nikon eindelijk eens met die D200 komt. Misschien dat ze Canon willen terug pakken voor het akkefietje met de D2X/ 1Ds MK II....

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:22:
Nu ook in het zilver leverbaar. De *Ist Ds that is.

Edit: op een heel verhaal van Katsunami:

en dan komt er over 4 dagen ook nog eens de opvolgert van de 300D aan. Mij benieuwen wanneer Nikon eindelijk eens met die D200 komt. Misschien dat ze Canon willen terug pakken voor het akkefietje met de D2X/ 1Ds MK II....
Akkefietje? Bedoel je het "akkefietje" dat Canon de D2x verpletterde met de 1Ds-MKII? Dan moet het wel een héle goeie D200 voor een erg mooie prijs zijn wil hij:

- de D70 vervangen (of hem niet voor de voeten lopen, dus hij moet duurder zijn en meer kunnen)
- én met de 20D concurreren
- én tegen de 350D (?) opkunnen qua prijs.

Dan kunnen ze Canon "even" pakken in het middensegment, omdat Canon een tijdje niet met een nieuwe camera zal uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Katsunami schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:32:
[...]

Akkefietje? Bedoel je het "akkefietje" dat Canon de D2x verpletterde met de 1Ds-MKII?
Damn Katsunami, overdrijven is een vak zeg! :X Hoe kan Canon een camera 'verpletteren' die nog niet eens op de markt is? Beetje normaler posten mag wel hoor :)
Dan moet het wel een héle goeie D200 voor een erg mooie prijs zijn wil hij:

- de D70 vervangen (of hem niet voor de voeten lopen, dus hij moet duurder zijn en meer kunnen)
- én met de 20D concurreren
- én tegen de 350D (?) opkunnen qua prijs.

Dan kunnen ze Canon "even" pakken in het middensegment, omdat Canon een tijdje niet met een nieuwe camera zal uitkomen.
Dat merken we vanzelf wel, behalve dat tegen de D350 opkunnen qua prijs, dat doet de huidige D70 al :) Nikon heeft nu eenmaal een andere productrefresh-rate dan Canon, en daar is niks mis mee. Als de cams op zichzelf goed zijn valt welk camera-merk dan ook niks te verwijten, zeker als ze (de camera's) het op kunnen nemen tegen body's die duurder en/of nieuwer zijn :)

Maar van mij mag het wel weer ontopic ja, het geruchten/nieuwe cams topic is hier. Dit topic is bedoeld om de kwaliteiten (en minpunten) van de set start-dSLRs die -nu- op de markt zijn te bespreken :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me bij voorbaat een kansloze discussie wanneer Nikon de D70 wil gaan vervangen met de D200; zie het eerder als een hoger geschaald model. Concurreren met de 20D gaat ie zeker doen, waarom twijfel je daaraan? Waarom zou hij tenslotte ook nog eens moeten gaan concurreren met de 350D (de naam is officieel als ik de bestellijst moet geloven), daar is op dit moment de D70 voor!

Als Nikon erin slaagt om een beter middensegment camera neer te zetten dan Canon, dan gaat dit bij Canon zeker pijn doen, aangezien zij pas over een ruim jaar weer met de opvolger van de 20D komen! En ja, met akkefietje bedoelde ik de introductie van de 1Ds MK II die heel toevallig alle show stal bij de introductie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:13:
Oneens, maar misschien als jij jouw standpunt toelicht dat ik dat ook doe met het mijne :+
Autofocus & Metering: De 300D maakt zelf de keuze, bij de 20D en D70 heb je volledig manuele controle (Single shot AF of AI Servo AF (AF-C bij Nikon) bijvoorbeeld).

Burst mode is gelimiteerd to 2,5fps per seconde en 4 frames in totaal op de 300D, met een snel geheugenkaartje schiet je haast ongelimiteerd op de D70, de snelheid van 3fps kan dan alleen wat zakken. De 20D is hier de betere met 5 fps, maar is gelimiteerd tot 23 opnames (lijkt me wel genoeg trouwens).

Snelste sluitertijd op de 300D is 1/4000ste, 1/8000ste voor zowel de D70 als 20D.

Flash exposure compensation: Bestaat niet op de 300D, wel op de D70 en 20D.

De D70 en 20D hebben beide 2 command dials, de 300D heeft er 1, als je volledig manueel schiet zul je de sluitertijd of het diafragma moeten aanpassen door eerst een shift knop in te drukken.

Zowel de D70 als de 20D starten erg snel op, de 300D doet er 3 seconden over. Ook schrijven de D70 en de 20D foto's sneller weg dan de 300D.

Ik vind de D70 en de 20D beter met ruis omgaan dan de 300D, al staat de 20D daar aan de top.

Edit: De snelheid van de D70, de autofocus en metering opties en de betere kitlens van de D70 hebben voor mij de keuze tussen de 300D en D70 makkelijker gemaakt. Ook al is de D70 een stukkie duurder, voor mij is ie het waard, ik hoop dan ook binnen niet al te lange tijd de eigenaar te zijn van een D70. :)

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnA3 op 13-02-2005 23:52 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MartijnA3 schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:47:
[...]

Autofocus & Metering: De 300D maakt zelf de keuze, bij de 20D en D70 heb je volledig manuele controle (Single shot AF of AI Servo AF (AF-C bij Nikon) bijvoorbeeld).

Burst mode is gelimiteerd to 2,5fps per seconde en 4 frames in totaal op de 300D, met een snel geheugenkaartje schiet je haast ongelimiteerd op de D70, de snelheid van 3fps kan dan alleen wat zakken. De 20D is hier de betere met 5 fps, maar is gelimiteerd tot 23 opnames (lijkt me wel genoeg trouwens).

Snelste sluitertijd op de 300D is 1/4000ste, 1/8000ste voor zowel de D70 als 20D.

Flash exposure compensation: Bestaat niet op de 300D, wel op de D70 en 20D.

De D70 en 20D hebben beide 2 command dials, de 300D heeft er 1, als je volledig manueel schiet zul je de sluitertijd of het diafragma moeten aanpassen door eerst een shift knop in te drukken.

Zowel de D70 als de 20D starten erg snel op, de 300D doet er 3 seconden over. Ook schrijven de D70 en de 20D foto's sneller weg dan de 300D.

Ik vind de D70 en de 20D beter met ruis omgaan dan de 300D, al staat de 20D daar aan de top.

Edit: De snelheid van de D70, de autofocus en metering opties en de betere kitlens van de D70 hebben voor mij de keuze tussen de 300D en D70 makkelijker gemaakt. Ook al is de D70 een stukkie duurder, voor mij is ie het waard, ik hoop dan ook binnen niet al te lange tijd de eigenaar te zijn van een D70. :)
vind JIJ ja.. 8)7
dpreview.com vindt wat anders ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/Samples/ISO/luma_graph.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Remy schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:41:
Damn Katsunami, overdrijven is een vak zeg! :X Hoe kan Canon een camera 'verpletteren' die nog niet eens op de markt is? Beetje normaler posten mag wel hoor :)
Ow sorry... je hebt gelijk. Ik had hierboven "D2H" moeten zetten, niet D2x.

De D2x is er nog niet. Maar ja, ik heb ze net op www.dpreview naast elkaar gezet. Het enige waar de D2x duidelijk in het voordeel is, is betreffende het aantal MPixel, namelijk 12 tegen 8. Op de andere punten zijn de camera's nagenoeg gelijk.

Ik was wat snel met mijn conclusie; de 1D-mk2 verplettert de D2x inderdaad niet als je de specs naast elkaar zet. Het verdient echter gezegd te worden dat de 1D-mk2 al EEN JAAR op de markt is, terwijl de D2x nog beschikbaar moet komen. De 1D-mk2 kwam een half jaar later uit dan de D2H en overtrof hem duidelijk. Nikon heeft een mooie catch-up met de D2x, maar misschien (waarschijnlijk?) komt Canon binnen een half jaar na de lancering van de D2x met een opvolger van de 1D-mk2, en dan ligt Nikon weer achter.

Nikon "komt wel elke keer bij", maar is in mijn ogen gewoon te traag om het moordende tempo van Canon vol te houden. Ze liggen constant een jaar achter.
Remy schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:41:
Dit topic is bedoeld om de kwaliteiten (en minpunten) van de set start-dSLRs die -nu- op de markt zijn te bespreken :)
Gooi het maar dicht dan ;) Die zijn namelijk allemaal al -tig keren opgenoemd :P
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:45:
Het lijkt me bij voorbaat een kansloze discussie wanneer Nikon de D70 wil gaan vervangen met de D200; zie het eerder als een hoger geschaald model. Concurreren met de 20D gaat ie zeker doen, waarom twijfel je daaraan? Waarom zou hij tenslotte ook nog eens moeten gaan concurreren met de 350D (de naam is officieel als ik de bestellijst moet geloven), daar is op dit moment de D70 voor!

Als Nikon erin slaagt om een beter middensegment camera neer te zetten dan Canon, dan gaat dit bij Canon zeker pijn doen, aangezien zij pas over een ruim jaar weer met de opvolger van de 20D komen! En ja, met akkefietje bedoelde ik de introductie van de 1Ds MK II die heel toevallig alle show stal bij de introductie...
Mijn gevoel zegt me dat de D70 niet meer tegen een 300D-opvolger kan opwegen. De 300D-opvolger zal denk ik minstens gelijkwaardig zijn.

ALS de D200 komt, kan hij inderdaad nog met de 20D concurreren... dan moet hij er wel binnen nu en een maand of 3 zijn. Als het langer gaat duren dan een half jaar, kunnen ze beter zorgen dat hij opgewassen is tegen een 20D-opvolger...

Let wel, ik zeg niet dat Nikon slechte camera's bouwt, verre van dat. Ik vind alleen dat ze te traag zijn met updaten. Veel te traag. Ze komen in de spotlight met een nieuw product, maar altijd is daar weer Canon die hoogstens een paar maanden (maximaal 6) de show steelt, waarna zij weer voor een dik jaar aan kop staan. Canon heeft gewoon vaker langere "aan-de-top" tijden dan Nikon, en ik denk dat juist dat belangrijk is voor de marketing.

[ Voor 55% gewijzigd door Katsunami op 14-02-2005 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Katsunami schreef op maandag 14 februari 2005 @ 00:45:
[...]

Ow sorry... je hebt gelijk. Ik had hierboven "D2H" moeten zetten, niet D2x.

De D2x is er nog niet. Maar ja, ik heb ze net op www.dpreview naast elkaar gezet. Het enige waar de D2x duidelijk in het voordeel is, is betreffende het aantal MPixel, namelijk 12 tegen 8. Op de andere punten zijn de camera's nagenoeg gelijk.

Ik was wat snel met mijn conclusie; de 1D-mk2 verplettert de D2x inderdaad niet als je de specs naast elkaar zet. Het verdient echter gezegd te worden dat de 1D-mk2 al EEN JAAR op de markt is, terwijl de D2x nog beschikbaar moet komen. De 1D-mk2 kwam een half jaar later uit dan de D2H en overtrof hem duidelijk. Nikon heeft een mooie catch-up met de D2x, maar misschien (waarschijnlijk?) komt Canon binnen een half jaar na de lancering van de D2x met een opvolger van de 1D-mk2, en dan ligt Nikon weer achter.

Nikon "komt wel elke keer bij", maar is in mijn ogen gewoon te traag om het moordende tempo van Canon vol te houden. Ze liggen constant een jaar achter.
De D2x is volgens mij niet een 1D-mk2 concurrent, althans, niet zo bedoelt. Maar in het topsegment spreken Canon en Nikon toch verschillende groepen aan met hun camera's. Ik denk eerlijk gezegd dat Nikon vooral bij moet blijven ipv proberen de koppositie over te nemen. Canon is financieel gewoon sterker, kan meer. Nikon moet zorgen dat hun gebruikers bij hen blijven, en door modellen als de D2h en de D2x die veel lager geprijsd zijn dan resp. de 1D MKII en 1Ds MKII spreken ze wellicht nieuwe kopers aan, die liever het verschil in goed glas steken. Ik denk dat dat een markt is die zich aan het opsplitsen is. Als Nikon echt met een klapper wil komen, zullen ze toch echt een fullframe sensor camera op de markt moeten brengen, en eerlijk gezegd; ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
Mijn gevoel zegt me dat de D70 niet meer tegen een 300D-opvolger kan opwegen. De 300D-opvolger zal denk ik minstens gelijkwaardig zijn.
Dat weet je niet, ik vraag me af of Canon nu met een camera kan komen die beter is dan de D70, zonder dat ze daarbij hun eigen 20D in de wielen rijden. Nikon had hier het "voordeel" dat hun eigen D100 al verouderd was, dus ze moesten bij wijze van spreke een groter gat vullen dan Canon met de 300D.
ALS de D200 komt, kan hij inderdaad nog met de 20D concurreren... dan moet hij er wel binnen nu en een maand of 3 zijn. Als het langer gaat duren dan een half jaar, kunnen ze beter zorgen dat hij opgewassen is tegen een 20D-opvolger...
Ik gok erop dat de D200, als hij inderdaad komt, nogal een stap vooruit zal zijn ivgl met de D100 en ook de 20D, denk bijvoorbeeld aan een weathersealed body. De D200 zal waarschijnlijk het gat tussen de D70 en de D2x moeten opvullen. Ik denk namelijk dat de D2x de rol van de D2h overneemt en dus in het tussensegment gaat zitten van 1D Mark II en 1Ds Mark II. De D200 zal dan in het tussensegment van de 20D en de 1D Mark II zitten, waardoor Nikon niet meer rechtstreeks concurreert met de modellen van Canon. Het is een beetje een gok, maar ik acht het mogelijk.
Let wel, ik zeg niet dat Nikon slechte camera's bouwt, verre van dat. Ik vind alleen dat ze te traag zijn met updaten. Veel te traag. Ze komen in de spotlight met een nieuw product, maar altijd is daar weer Canon die hoogstens een pdáár het euvel zit.aar maanden (maximaal 6) de show steelt, waarna zij weer voor een dik jaar aan kop staan. Canon heeft gewoon vaker langere "aan-de-top" tijden dan Nikon, en ik denk dat juist dat belangrijk is voor de marketing.
Tot de introductie van de D70 was dat zo. Maar met de D70 heeft Nikon ineens de boel omgedraait, niet dat zij nu telkens na Canon met een beter model komen, maar zij hebben een model in de markt gezet dat tussen de 300D en de 20D staat, zoals ik al aangeef in mijn verhaal hierboven, is dat denk ik de nieuwe strategie van Nikon. Of dat de beste keus is weet ik niet, maar het zou best eens kunnen werken. Kijk maar naar de prijzen, die lopen ook zo op: 300D, D70,D100, 20D, D2h, 1DmkII, D2x,1DsmkII. Nu is het dus de vraag of inderdaad die D2h en D100 worden opgevolgd door 1 model en of Nikon het aan gaat durven om een fullframe sensor camera boven de 1DsmkII te zetten.
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.