nou beginnen de prijzen in mijn bereik te komen... ik denk dat ik in de herfst een reflexje ga scoren, zou erg leuk zijn als er nieuwe modellen komen zodat deze nog verder in prijs dalen...David schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:27:
De prijzen liggen hier nu al lager dan in Engeland. €819 voor 'n losse D70, 1034 voor de kit en €695 voor de 300D kit.
Ja klopt, het enige is dat ze speciaal voor camera's met cropfactor gemaakt worden waardoor je ze slecht kunt gebruiken op 35mm camera's (1Ds of analoog 35 mm). Je krijgt dan last van flinke vingetering (donkere schaduw hoekjes) bij een niet 1.6x cropfactor camera.
Zou me niks verbazen als er een opvolger van de 300D zou komen na of net voor de zomer ... dus wellicht worden ze tzt nog wel erger gedumpt ... Na 31 jan zullen de prijzen vast ook weer iets zakken als de 100 euro retour actie is afgesloten ...Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:18:
[...]
nou beginnen de prijzen in mijn bereik te komen... ik denk dat ik in de herfst een reflexje ga scoren, zou erg leuk zijn als er nieuwe modellen komen zodat deze nog verder in prijs dalen...
[ Voor 41% gewijzigd door mjl op 10-01-2005 14:53 ]
-------
Het kan bijna niet anders dat er een opvolger komt voor de 300D ergens deze zomer. Dan is de 300D immers al 2 jaar oud. Canon "vervangt" de meeste "consumentencamera's" ongeveer elk 1.5 jaar.
Verwijderd
/me Gapster springt blij in het rond!
Ik ben net thuisgekomen met in mijn handjes een Canon 10D met BG-E3 en 2 originele canon accu's, en een 256mb kaartje
nu nog ff:
een leuk lensje, 2gig CF, mafrotto speelgoed, nog een leuk lensje, alles met filtertjes, nog maar een lensje, alles in een loweprotje, handstrapje erbij, nog 1 lensje dan, om het af te leren.
Let op! Dit is een Intel-roadmap voor de komende 10 jaar
Ik ben net thuisgekomen met in mijn handjes een Canon 10D met BG-E3 en 2 originele canon accu's, en een 256mb kaartje
een leuk lensje, 2gig CF, mafrotto speelgoed, nog een leuk lensje, alles met filtertjes, nog maar een lensje, alles in een loweprotje, handstrapje erbij, nog 1 lensje dan, om het af te leren.
Let op! Dit is een Intel-roadmap voor de komende 10 jaar

Gefeliciteerd Gapster
Waar heb je hem vandaan? Ik dacht dat je aan het sparen was voor een 20D of D7D; is je dat zeker toch te duur of te langdurig uitgevallen ?
Toch wel een massief apparaat hè, een 10D+Grip+2x accu
Het totaal weegt tegen de 1200 gram. Niet van de lichtste dus.
Welke lenzen/startlens ga je erbij halen?
Stel ik teveel vragen?
PS: Als het goed is, komt morgenvroeg/morgenmiddag mijn 24-135 van Crown binnen
Net heb ik nog een ViewFinder Extension besteld, zodat ik niet zo kort met mijn bakkes op die camera zit en ik niet mijn neus hoef te pletten om het volledige frame te kunnen zien door mijn bril
Welke lenzen/startlens ga je erbij halen?
Stel ik teveel vragen?
PS: Als het goed is, komt morgenvroeg/morgenmiddag mijn 24-135 van Crown binnen
[ Voor 49% gewijzigd door Katsunami op 11-01-2005 02:36 ]
Verwijderd
ja, je vraagt teveel
Ik was inderdaad aan het sparen voor een 20D of D7D, maar ik kreeg een mooie 10D deal voorgeschoteld, ben gaan rekenen en kwam tot de conclusie dat ik beter een 10D met leuk glas kon kopen, dan een body van 1300 euro met een lens van een paar tientjes.. je kan beter investeren in goed glas, dat is blijvend, je body -of je nu dan een 10D of 20D koopt- is over een paar jaar toch hopeloos verouderd.
ik heb 'm van een mede-dpzer
yep, hij is flink, maar wel lekker stevig.. het is even wennen tegenover mn minolta srt-101 (van 300 gram ofzo) maar het valt tot nu toe erg positief uit.
Ik weet nog niet watvoor lens ik erop ga zetten, de 24-135 klinkt erg goed, maar ik weet 't nog niet zeker.. weet niet hoe scherp hij is wide-open enzo, moet me daar nog een beetje in verdiepen. Ik ga in ieder geval vandaag of morgen ff een 50mm MK II halen, zodat ik kan gaan schieten, en hoe je het ook wend of keert, die koop je toch
zo genoeg?
anders vraag je maar verder
Ik was inderdaad aan het sparen voor een 20D of D7D, maar ik kreeg een mooie 10D deal voorgeschoteld, ben gaan rekenen en kwam tot de conclusie dat ik beter een 10D met leuk glas kon kopen, dan een body van 1300 euro met een lens van een paar tientjes.. je kan beter investeren in goed glas, dat is blijvend, je body -of je nu dan een 10D of 20D koopt- is over een paar jaar toch hopeloos verouderd.
ik heb 'm van een mede-dpzer
yep, hij is flink, maar wel lekker stevig.. het is even wennen tegenover mn minolta srt-101 (van 300 gram ofzo) maar het valt tot nu toe erg positief uit.
Ik weet nog niet watvoor lens ik erop ga zetten, de 24-135 klinkt erg goed, maar ik weet 't nog niet zeker.. weet niet hoe scherp hij is wide-open enzo, moet me daar nog een beetje in verdiepen. Ik ga in ieder geval vandaag of morgen ff een 50mm MK II halen, zodat ik kan gaan schieten, en hoe je het ook wend of keert, die koop je toch
zo genoeg?
Verwijderd
Katsunami: sorry, ik zie net pas dat je boos werd om mijn mailtje naar RepSlet (lees het net pas) excuses, uiteraard gaf hij jou een aanbod, dus heb jij eerste keus, ik kaap niets voor je neus weg!!
trouwens, die sigma 24-135.. is dat wat? ik zit zelf te denken aan de canon 28-105, maar de sigma is meer WA en iets lichtsterker.. hij gaat wel ver over de stelregel 'max 3x zoom voor fatsoenlijke kwaliteit' maar je hebt een hoop uitzonderingen, heb jij misschien iets van testjes ofzo die mij het tegendeel kunnen bewijzen?
trouwens, die sigma 24-135.. is dat wat? ik zit zelf te denken aan de canon 28-105, maar de sigma is meer WA en iets lichtsterker.. hij gaat wel ver over de stelregel 'max 3x zoom voor fatsoenlijke kwaliteit' maar je hebt een hoop uitzonderingen, heb jij misschien iets van testjes ofzo die mij het tegendeel kunnen bewijzen?
De flash-sync is bij de D70 niet beter, want wat veel mensen vergeten is dat de 300D/10D/20D (die op papier allemaal een lagere sync speed hebben) ISO 100 hebben, iets wat de D70 niet heeft. Op ISO 100 is de gevoeligheid van de sensor voor licht minder en dus worden de sluitertijden hoger. Daardoor kan je ondanks de tragere flash-sync gewoon van een invul flits gebruik maken en heft het elkaar op.Katsunami schreef op zondag 09 januari 2005 @ 00:38:
Er zijn natuurlijk ook "merits" te noemen voor de D70:
1) Cropfactor van de D70 is 1,5 vs. 1.6 voor de 10D. Wide is dus ietsje beter.
2) Hij heeft een flash-sync van 1/500, terwijl de 10D 1/200ste heeft
3) Hij is goedkoper: voor rond de 1000 euro heb je in Duitsland een D70+18-70 lens.
.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
dpreview heeft de evolta E-300 review online
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/
Nu nog de Pentax Ist Ds aub
Na het lezen van de conclussie valt voor mij de E-300 dus af
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/
Nu nog de Pentax Ist Ds aub
Next we come to the reasons people buy digital SLR's, flexibility and speed. They buy because an SLR gives them the flexibility to chose lenses and be able to change the lens they use to suit a particular situation. The other area of expectation is the flexibility to use a range of ISO sensitivities ('film speeds') at will, to wander in to a church and switch up to ISO 1600 and shoot without worrying too much about image quality. Here's where the E-300 begins to falter, put simply the Kodak CCD doesn't seem to like being pushed to high sensitivities. It's fine between ISO 100 and 400 (although shadow noise can be a bit more than we'd like), at ISO 800 it's usable but noisy and to be honest ISO 1600 is pretty much no-go area unless you're posting lots of VGA images on the web (but then why would you need eight megapixels?).
[ Voor 96% gewijzigd door hjs op 11-01-2005 11:13 . Reden: quote erbij ]
Hij is wel beter, maar het is inderdaad zo dat veel mensen vergeten wat jij zegt. Een hogere syncspeed is altijd beter (actie bevriezen bij invulflits), maar in de meeste gevallen komt het resultaat bij een ISO 100 1/250e sync overeen met dat van ISO 200 1/500e.Beaves schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:22:
De flash-sync is bij de D70 niet beter, want wat veel mensen vergeten is dat de 300D/10D/20D (die op papier allemaal een lagere sync speed hebben) ISO 100 hebben, iets wat de D70 niet heeft. Op ISO 100 is de gevoeligheid van de sensor voor licht minder en dus worden de sluitertijden hoger. Daardoor kan je ondanks de tragere flash-sync gewoon van een invul flits gebruik maken en heft het elkaar op.
Ik begrijp trouwens niet waarom Nikon geen ISO 100-stand inbouwt. Heeft iemand daar een verklaring voor (eigen gevoeligheid van de CCD ofzo?)?
Kan ik me voorstellen, een dSLR die niet in staat is om relatief ruisloze plaatjes te schieten boven ISO 400 is niet echt een aantrekkelijke keus, zeker niet als je ook nog eens kijkt naar het uiterlijk, de verplichting om nieuwe lenzen te kopen en naar de prijs.
Ik vermoed dat je onder ISO200 in het niet-lineaire gebied van de sensor terechtkomt waardoor de kleurechtheid minder gegarandeerd is.David schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:16:
[...]
Ik begrijp trouwens niet waarom Nikon geen ISO 100-stand inbouwt. Heeft iemand daar een verklaring voor (eigen gevoeligheid van de CCD ofzo?)?
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
Zowel de Pentax als de Nikon doen geen 100 iso, ze gebruiken beide de zelfde Sony 6mp sensor dacht ik.
En over die Olympus, ik was het in diverse fora al tegen gekomen dat hij niet goed omging met hoge iso waardes? Zal dat te maken hebben met de 8mp sensor? Dat zie je toch ook veel bij die compact 8mp camera's dat ze snel meer gaan ruisen omdat ze eigenlijk teveel info op een te klein oppervlakte kwijt moeten?
En over die Olympus, ik was het in diverse fora al tegen gekomen dat hij niet goed omging met hoge iso waardes? Zal dat te maken hebben met de 8mp sensor? Dat zie je toch ook veel bij die compact 8mp camera's dat ze snel meer gaan ruisen omdat ze eigenlijk teveel info op een te klein oppervlakte kwijt moeten?
[ Voor 61% gewijzigd door hjs op 11-01-2005 11:47 ]
Het heeft indirect met 8Mpixel te maken, Olympus heeft een (te) kleine sensor gepakt en daar 8Mpixel op geplakt.hjs schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:45:
Maar aan de andere kant heeft Canon het wel voor elkaar gekregen om bij de 20D op een sensor die fysiek even groot is als die van de 300D/10D is 8Mpixel te krijgen terwijl de ruisniveau's lager zijn geworden.
Het kwam in eerste instantie wel zo overVerwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 09:36:
Katsunami: sorry, ik zie net pas dat je boos werd om mijn mailtje naar RepSlet (lees het net pas) excuses, uiteraard gaf hij jou een aanbod, dus heb jij eerste keus, ik kaap niets voor je neus weg!!
De post is niet langsgeweest om half 10, maar die komt hier 2x: ook om half 2 tot ongeveer 3 uur is er nog een kans dat de lens aankomt. Dan ga ik er vandaag eens mee schieten, en dan post ik wel mijn eerste indrukken. Een uitgebreidere review volgt dan later wel.trouwens, die sigma 24-135.. is dat wat? ik zit zelf te denken aan de canon 28-105, maar de sigma is meer WA en iets lichtsterker.. hij gaat wel ver over de stelregel 'max 3x zoom voor fatsoenlijke kwaliteit' maar je hebt een hoop uitzonderingen, heb jij misschien iets van testjes ofzo die mij het tegendeel kunnen bewijzen?
En als de post vandaag niet langskomt, is Crown gisteren te laat geweest met het verturen van de lens... dan wordt het morgen.
Die review heb ik ook gelezen. Ik vind dat Olympus achter begint te lopen... rare xD kaarten die nog duurder zijn dan wat de Memory Sticks in hun tijd waren, vreemd 4/3 systeem waar de E-300 de enige nieuwe camera voor is en waar niet veel lenzen voor te krijgen zijn, veel ruis vanaf ISO 800... en Fuji lijkt mee te gaan in Olympus' denkwijze en zich daarmee zelf nogal te verdoemen.hjs schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:11:
[ Voor 18% gewijzigd door Katsunami op 11-01-2005 12:30 ]
Kijk dan ook eens naar een gebruikte Canon EF 135mm f/2L.Katsunami schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 12:28:
[...]
Het kwam in eerste instantie wel zo overIk dacht al: Die doet zijn nick eer aan
Ach ja; ik heb mijn lens eerder dan ik dacht. (Een weekje of 2-3 eerder zelfs). De 50mm prime is denk ik aan mij verspild; ik wacht er nog even mee. Mijn voorkeur gaat uit naar de 85mm prime, of nog liever de Sigma 105mm macroprime. De extra tele past toch meer bij "mijn stijl".
Die lens staat zeer hoog op mijn verlanglijstje. Ik weet alleen niet of ik er mijn 70-200mm f/2.8L voor zou willen inruilen - qua scherpte en optische kwaliteit zeker wel (De 135mm f/2L is 1 van de aller, aller scherpste Canon L primes) ..alleen minder flexibel he? Is alleen wel een beetje duur voor erbij.. maar als ik moet kiezen tussen een 24-70 f/2.8L of die 135 f/2L .. dan weet ik het wel. Die 135. Man oh man wat een lens. Ouch - SCHERP.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Tot nu toe heb ik nog weinig schokkende conclusies gehoord waarom men geen Olympus E300 zou moeten kopen. Alleen het iso verhaal daar kan ik mee leven, hoewel ik altijd mijn best doe om zo laag mogelijk te werken (normale werk doe ik alles op 100 iso, reportage op 800 of zelfs 1600). Voor de rest zitten er een heleboel voordelen aan die Olympus. Geen gedonder meer met de sensor, 4:3 verhouding, compacte camera, hoge schrijfsnelheid, hoge resolutie. Het argument dat mensen hun objectieven niet meer kunnen gebruiken, daar ben ik het mee eens, maar dat is een afweging die bij het totale financiele plaatje hoort. Wanneer men beschikt over goed Canon glas, dan blijft men bij Canon, ondanks een eventueel beter/ goedkoper model bij een concurrent (hetzelfde geldt voor andere merken). Wanneer men troepglas heeft, waarvan men denkt dat het goed spul is, dan kun je dat eigenlijk zo in de vuilnisbak lozen, zonder een grote schadepost te hebben. Kortom, tenzij je goed glas hebt, zou ik niet kijken naar welk merk body ik zou kopen.
De Olympus voldoet dus prima voor een starter in het (d)SLR gebied. Voordelen zijn absoluut de hoge resolutie (kijk eens naar de voorbeelden op dpreview, veel meer detail dan zowel 300D als D70), geen schoonmaak van CCD (ideaal voor de nieuwbouwvaders) en compact. Daarnaast een grote vermenigvuldigingsfactor, waardoor je waarschijnlijk met 2 objectieven een heel groot gebied kunt afdekken (ideaal voor superzooms). Tot slot werk je direct in 4:3 verhouding. De meeste mensen kijken tegenwoordig alleen maar op de computer of op de tv naar foto's, dus die paar afdrukken boeien niet. Daarnaast verwacht ik op korte termijn updates van centrales waardoor ook afgedrukt kan worden in 4:3.
De Olympus voldoet dus prima voor een starter in het (d)SLR gebied. Voordelen zijn absoluut de hoge resolutie (kijk eens naar de voorbeelden op dpreview, veel meer detail dan zowel 300D als D70), geen schoonmaak van CCD (ideaal voor de nieuwbouwvaders) en compact. Daarnaast een grote vermenigvuldigingsfactor, waardoor je waarschijnlijk met 2 objectieven een heel groot gebied kunt afdekken (ideaal voor superzooms). Tot slot werk je direct in 4:3 verhouding. De meeste mensen kijken tegenwoordig alleen maar op de computer of op de tv naar foto's, dus die paar afdrukken boeien niet. Daarnaast verwacht ik op korte termijn updates van centrales waardoor ook afgedrukt kan worden in 4:3.
Ik moest net voor 6en ff wat ophalen in de stad (Hoorn) en kwam langs een fotowinkel.
Ik ff naar binnen en ja hoor daar stonden ze alle 4 in de vitrine
Snel kwam er een verkoper en die haalde de Pentax, zwarte Canon 300d met grip en de E-300 uit de kast (helaas de D70 niet). De E-300 voelde het minst goed aan. De Canon en de Pentax voelde beide goed aan, de pentax iets beter (ondanks het formaat). Verder weinig mee gedaan, maar ff gevoeld er zat nl geen kaart of batterij in
Verkoper was enthousiast over alle camera's, zelfs over de Pentax
Ik ff naar binnen en ja hoor daar stonden ze alle 4 in de vitrine
Snel kwam er een verkoper en die haalde de Pentax, zwarte Canon 300d met grip en de E-300 uit de kast (helaas de D70 niet). De E-300 voelde het minst goed aan. De Canon en de Pentax voelde beide goed aan, de pentax iets beter (ondanks het formaat). Verder weinig mee gedaan, maar ff gevoeld er zat nl geen kaart of batterij in
Verkoper was enthousiast over alle camera's, zelfs over de Pentax
Weet je wat die professionele Zuiko lenzen kosten? Als je dacht dat L glas al duur was.. whew.. Wel schitterend glaswerk hoor maar ai wat duur.Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 14:45:
Tot nu toe heb ik nog weinig schokkende conclusies gehoord waarom men geen Olympus E300 zou moeten kopen.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Ik zie het ja, ik zit nu alleen wel naar een 150 mm/2.0 te kijken
Das lekker; een 300 mm op 2.0. Maar goed, ook ik vind 2200 euro veel geld
Zeker - een Canon EF 135mm f/2L is "maar" 900 euro. En dat is gewoon een hele, hele, hele scherpe prime. Wil ik nog aanschaffen - het ontbreekt me alleen aan....900 euro
Hij is gekomen
Mijn objectief is eindelijk binnen 
Foto's @ krediet van mijn vorige compact die vandaag van de hand is gegaan; niet dat ik veel tijd aan deze twee pics heb besteed

De eerste indrukken van het objectief zijn goed, alleen gaat het zoomen vanwege de fikse schuifzoomconstructie een stuk zwaarder dan ik had gedacht. Het hele apparaat moet wat "hardhandiger" worden aangepakt, in vergelijking met mijn vorige compact. De eerste testshots zijn veelbelovend: beetje soft op f/2.8 @ 24mm en f/4.5 @ 135mm, maar een Sharpen +1 in de 10D lost dat al héél aardig op.
De AF van de lens is niet supersnel, maar hij is zéker in zijn slechtste geval minstens zo snel als mijn compact in het beste geval. Dat is voor mij al een hele mooie vooruitgang. Vooral de AI-Servo van de 10D kan me bekoren... ik heb me terdege vaak geërgerd als ik een beest wil fotograferen dat dan nét uit focus loopt. De 10D houdt het beestje mooi scherp. Qua geluid is er ook niet veel te klagen. Mijn compact was stiller, maar deze lens laat een discreet "dzzzt, dzzzt" horen, dat hoogstens storend is als het écht stil moet zijn. Indien er ook maar een béétje omgevingsgeluid is, valt het geluid al totaal niet meer op. Vergeleken met de AF-motor van de S602z is deze lens echt stil; de S602z maakt redelijk wat lawaai, zoveel zelfs dat ik me ervoor verschrok toen ik die de eerste keer hoorde. Na lezen van berichten op internet over de Sigma, "Noisy AF system", verwachtte ik een S602z-achtig gekraak, mar dat valt dus best mee.
Vooral tot en met ISO800 ben ik blij verrast wat betreft ruisniveau's van de 10D, ISO1600 is nog goed te gebruiken (hij heeft "mooie" ruis, niet van die hele irritante gekleurde ruis, maar meer "korreltjesruis".) De ruis op ISO3200 is voor serieuze foto's te hoog, hehalve wellicht om 10x15 pics af te drukken die niet echt kritiek zijn. Toch heb ik op gevoel het idee dat ISO3200 van de 10D pas op dit hoge ISO-niveau de ruis van mijn compact gaat benaderen; die was op 800 écht onbruikbaar (imho).
De eerste indrukken zijn in elk geval erg goed. De lens voldoet voor mij zover ik kan zien, de 10D + 24-135 combo reageert/focust voelbaar sneller dan mijn compact (ja, ik weet het, het kan NOG sneller, maar daar heb ik NIET het geld voor
), en het apparaat voelt waarlijk monsterachtig aan tegenover de compactcam. (Die was toch wel al erg groot voor een compactcamera....)
Mijn 1GB UltraII CF is betaald, dus die verwacht ik vauit een eBay Store tussen nu en 10 dagen, en dan is het ook weer tijd om de flitser, telelens en monopod te bestellen. Dan ga ik een tas halen, en dan ben ik klaar voor een redelijke tijd
Edit: ondanks dat het eyepoint van de 10D zoeker aardig hoog is, vind ik het nog niet geod genoeg. Dat van de EVF van mijn vorige camera lag nog hoger, en de zoeker was langer, waardoor ik niet met mijn neus tegen de camera zit. Ik heb daarom bij Crown een ViewFinder Extender besteld, en die is nu bij Canon in bestelling. Crwon kon nog geen levertijd noemen. Manual focus gaat me uitermate goed af als er ingezoomd is; als ik handmatig scherpgesteld heb, kijk ik even waar de lensaanduiding staat, en dan laat ik de camera automatisch op hetzelfde punt scherpstellen: ik hoor/voel/zie niets bewegen, en vaak zit ik spot-on. Ik had, mijn zicht in aanmerking genomen, nooit gedacht dit te kunnen. Manual focus in wide-angle gaat me echter een aardig stuk moeilijker af... dan is het wel/niet in focus zijn vanwege de grotere scherptediepte weer moeilijker te zien.
Trouwens, dikke rant: sinds vorige week is de Sigma 135-400 bij zowel Van Iperen als bij Crown van 390 naar 429 euro gestegen
Foto's @ krediet van mijn vorige compact die vandaag van de hand is gegaan; niet dat ik veel tijd aan deze twee pics heb besteed

De eerste indrukken van het objectief zijn goed, alleen gaat het zoomen vanwege de fikse schuifzoomconstructie een stuk zwaarder dan ik had gedacht. Het hele apparaat moet wat "hardhandiger" worden aangepakt, in vergelijking met mijn vorige compact. De eerste testshots zijn veelbelovend: beetje soft op f/2.8 @ 24mm en f/4.5 @ 135mm, maar een Sharpen +1 in de 10D lost dat al héél aardig op.
De AF van de lens is niet supersnel, maar hij is zéker in zijn slechtste geval minstens zo snel als mijn compact in het beste geval. Dat is voor mij al een hele mooie vooruitgang. Vooral de AI-Servo van de 10D kan me bekoren... ik heb me terdege vaak geërgerd als ik een beest wil fotograferen dat dan nét uit focus loopt. De 10D houdt het beestje mooi scherp. Qua geluid is er ook niet veel te klagen. Mijn compact was stiller, maar deze lens laat een discreet "dzzzt, dzzzt" horen, dat hoogstens storend is als het écht stil moet zijn. Indien er ook maar een béétje omgevingsgeluid is, valt het geluid al totaal niet meer op. Vergeleken met de AF-motor van de S602z is deze lens echt stil; de S602z maakt redelijk wat lawaai, zoveel zelfs dat ik me ervoor verschrok toen ik die de eerste keer hoorde. Na lezen van berichten op internet over de Sigma, "Noisy AF system", verwachtte ik een S602z-achtig gekraak, mar dat valt dus best mee.
Vooral tot en met ISO800 ben ik blij verrast wat betreft ruisniveau's van de 10D, ISO1600 is nog goed te gebruiken (hij heeft "mooie" ruis, niet van die hele irritante gekleurde ruis, maar meer "korreltjesruis".) De ruis op ISO3200 is voor serieuze foto's te hoog, hehalve wellicht om 10x15 pics af te drukken die niet echt kritiek zijn. Toch heb ik op gevoel het idee dat ISO3200 van de 10D pas op dit hoge ISO-niveau de ruis van mijn compact gaat benaderen; die was op 800 écht onbruikbaar (imho).
De eerste indrukken zijn in elk geval erg goed. De lens voldoet voor mij zover ik kan zien, de 10D + 24-135 combo reageert/focust voelbaar sneller dan mijn compact (ja, ik weet het, het kan NOG sneller, maar daar heb ik NIET het geld voor
Mijn 1GB UltraII CF is betaald, dus die verwacht ik vauit een eBay Store tussen nu en 10 dagen, en dan is het ook weer tijd om de flitser, telelens en monopod te bestellen. Dan ga ik een tas halen, en dan ben ik klaar voor een redelijke tijd
Edit: ondanks dat het eyepoint van de 10D zoeker aardig hoog is, vind ik het nog niet geod genoeg. Dat van de EVF van mijn vorige camera lag nog hoger, en de zoeker was langer, waardoor ik niet met mijn neus tegen de camera zit. Ik heb daarom bij Crown een ViewFinder Extender besteld, en die is nu bij Canon in bestelling. Crwon kon nog geen levertijd noemen. Manual focus gaat me uitermate goed af als er ingezoomd is; als ik handmatig scherpgesteld heb, kijk ik even waar de lensaanduiding staat, en dan laat ik de camera automatisch op hetzelfde punt scherpstellen: ik hoor/voel/zie niets bewegen, en vaak zit ik spot-on. Ik had, mijn zicht in aanmerking genomen, nooit gedacht dit te kunnen. Manual focus in wide-angle gaat me echter een aardig stuk moeilijker af... dan is het wel/niet in focus zijn vanwege de grotere scherptediepte weer moeilijker te zien.
Trouwens, dikke rant: sinds vorige week is de Sigma 135-400 bij zowel Van Iperen als bij Crown van 390 naar 429 euro gestegen
[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 12-01-2005 02:46 ]
Over Pentax: http://www.photo.net/mjohnston/column65/
Leuk he, zo'n 10D?
Helemaal geen slechte camera hoor.
Ja de 20D is iets beter maar je zou af en toe denken dat de 10D ineens stopt met fotograferen zodra de 20D in de winkel kwam.. want ineens is de 10D boe en bah. *shrug*
Ja de 20D is iets beter maar je zou af en toe denken dat de 10D ineens stopt met fotograferen zodra de 20D in de winkel kwam.. want ineens is de 10D boe en bah. *shrug*
Ha Katsunami,
Hehe, eindelijk he
Helemaal blij nu zeker?
Camera en grip komt me erg bekend voor. Lekker he die lucht van een verse camera toen je die doos voor t eerst opende
Het zoomen gaat bij mijn 24-60 ook redelijk zwaar. MAar dit was in het begin veel erger dan nu. Ik denk dat het zware zoomen binnen twee weken soepeler gaat.
Het geluid van de AF van mijn sigma vind ik zelf toch wel aan de luide kant. Maar als enige vergelijking heb ik de usm motor van canon.
Die batterygrip is ook erg fijn he. alleen jammer dat het zo'n rechte blok is ipv een afgeronde (voorgevormde) grip.
Isoruis vind ik zeker meevallen. Denk er wel aan dat je alles netjes in photoshop nabewerkt. Zo valt er veel ruis te verminderen.
Ikzelf ga eerst volgende week of over twee weken de tamrac 5606 kopen (schoudertas). Daarna is de 70-200 F/4L aan de beurt en dan nog een speedlight.
dure hobby in elk geval.
have fun ermee!
Zal zeker lukken. Ben ik van overtuigd.
ps: heb je ook twee accu;s bij je grip? En wat kost zo'n orginele canon accu?
Hehe, eindelijk he
Helemaal blij nu zeker?
Camera en grip komt me erg bekend voor. Lekker he die lucht van een verse camera toen je die doos voor t eerst opende
Het zoomen gaat bij mijn 24-60 ook redelijk zwaar. MAar dit was in het begin veel erger dan nu. Ik denk dat het zware zoomen binnen twee weken soepeler gaat.
Het geluid van de AF van mijn sigma vind ik zelf toch wel aan de luide kant. Maar als enige vergelijking heb ik de usm motor van canon.
Die batterygrip is ook erg fijn he. alleen jammer dat het zo'n rechte blok is ipv een afgeronde (voorgevormde) grip.
Isoruis vind ik zeker meevallen. Denk er wel aan dat je alles netjes in photoshop nabewerkt. Zo valt er veel ruis te verminderen.
Ikzelf ga eerst volgende week of over twee weken de tamrac 5606 kopen (schoudertas). Daarna is de 70-200 F/4L aan de beurt en dan nog een speedlight.
dure hobby in elk geval.
have fun ermee!
ps: heb je ook twee accu;s bij je grip? En wat kost zo'n orginele canon accu?
Verwijderd
Wellicht dat je beter een rugzak kunt nemen, maar dat moet je zelf beslissen. Ik vind het alleen handiger.
Gemerkt, ja. Mensen vinden de 20D "een stuk sneller werken", "extreem veel sneller focussen", en sommigen vinden zelfs de 10D "onwerkbaar" nu de 20D er is. Grappig dat men hetzelfde beeld zag toen de 10D uitkwam; toen was de D60 opeens "onwerkbaar"; vergeleken met een 20D kan de D60 volgens mij niet eens meer fotograferentazzman schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 12:16:
Leuk he, zo'n 10D?Helemaal geen slechte camera hoor.
Zeker wetenDacide schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:14:
Ha Katsunami,
Hehe, eindelijk he
Helemaal blij nu zeker?
Dat is inderdaad jammer. Maar ja, het is niet anders.Die batterygrip is ook erg fijn he. alleen jammer dat het zo'n rechte blok is ipv een afgeronde (voorgevormde) grip.
Bedankt, en het gaat zeer zeker lukkenhave fun ermee!
Ik heb een remake accu van www.vimacom.nl gehaald. De remake voor mijn compact kwam daar ook vandaan, en die heeft nooit problemen gegeven. De BP511 kost 19 euro, en werkt gewoon goed.ps: heb je ook twee accu;s bij je grip? En wat kost zo'n orginele canon accu?
Vandaag heb ik een poging tot creativiteit gedaan, bij mijn oom en tante thuis, met een paar bloemlampen. Deze komen zo uit de camera, zonder nabewerking, behalve het resizen en het eromheen zetten van het frame natuurlijk. (De focal lengths zijn niet gecorrigeerd met cropfactor. Eigenlijk is de DOF ook iets te klein; f/5.6 was wellicht beter geweest, al had ik dan waarschijnlijk niet goed meer uit de hand kunnen schieten.)

IS0 1600, f/4.5, 1/125, f.l. 70mm

IS0 1600, f/4.5, 1/80, f.l. 135mm
[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 13-01-2005 01:42 ]
[/quote]Katsunami schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 01:34:
<KNIP>
Vandaag heb ik een poging tot creativiteit gedaan, bij mijn oom en tante thuis, met een paar bloemlampen. Deze komen zo uit de camera, zonder nabewerking, behalve het resizen en het eromheen zetten van het frame natuurlijk. (De focal lengths zijn niet gecorrigeerd met cropfactor. Eigenlijk is de DOF ook iets te klein; f/5.6 was wellicht beter geweest, al had ik dan waarschijnlijk niet goed meer uit de hand kunnen schieten.)
Ziet er leuk uit. Ik ben nog maar net bezig met foto bewerking op de pc en heb dus een vraagje. Hoe zet je zo'n kader om je foto's? Is dat een eenvoudig klusje of een lastige handeling? Of is het een simpelprogje die dat voor je doet? Ik vnid het er heel netjes uitzien namelijk.
Zo moeilijk is het niet Chippie.
Welke software gebruik je om je foto's te bewerken, misschien dat ik je kan helpen.
Welke software gebruik je om je foto's te bewerken, misschien dat ik je kan helpen.
Ik ben wat aan het expirimenteren met photoshop CS.RepSLET schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 18:50:
Zo moeilijk is het niet Chippie.
Photoshop maakt een dergelijk eenvoudig kader gemakkelijk 
1) Ga naar "Resize Image", zet "resample" uit, en maak je foto 15x10cm. Dan past PS het aantal DPI van de foto aan. De foto zelf verandert niet van formaat, maar wordt wel op 15x10 afgedrukt.
2) Ga naar Canvas Size. Vergroot het canvas met 2mm in beide richtingen, met de foto in het midden, en zorg dat je wit als kleur kiest.
3) Doe stap 2 nog een keer, maar dan een vergroting met 8mm in het zwart.
4) Resize naar 550 pixels breed, en je kunt je foto hier posten
Klaar
Dit is natuurlijk een erg eenvoudig kadertje, dus varieer naar believen enzo; op internet is veel te vinden over het maken van een "frame" (kader) om je foto.
1) Ga naar "Resize Image", zet "resample" uit, en maak je foto 15x10cm. Dan past PS het aantal DPI van de foto aan. De foto zelf verandert niet van formaat, maar wordt wel op 15x10 afgedrukt.
2) Ga naar Canvas Size. Vergroot het canvas met 2mm in beide richtingen, met de foto in het midden, en zorg dat je wit als kleur kiest.
Klaar
Dit is natuurlijk een erg eenvoudig kadertje, dus varieer naar believen enzo; op internet is veel te vinden over het maken van een "frame" (kader) om je foto.
[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 13-01-2005 23:05 ]
Als alles zo simpel wasKatsunami schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 23:04:
Photoshop maakt een dergelijk eenvoudig kader gemakkelijk
Klaar
Nu nog een GOEDE digitale camera.
Verwijderd
Ok, probleem..
Ik ben vandaag gaan stoeien op het strand met mn nieuwe 10D + Canon 28-105 3.5-4.5 USM II (hele mond vol). Dit ging best goed, eigenlijk best wel lekker, maar na een foto of 90 kreeg ik zeker 5 keer op rij ERROR 99!
Ik weet dat dit betekent dat je contactjes vies zijn, maar de lens is 2 dagen oud, en de camera is ook een week jong..
Iemand hier ervaring mee? Wat moet ik ermee doen?
Ik ben vandaag gaan stoeien op het strand met mn nieuwe 10D + Canon 28-105 3.5-4.5 USM II (hele mond vol). Dit ging best goed, eigenlijk best wel lekker, maar na een foto of 90 kreeg ik zeker 5 keer op rij ERROR 99!
Verwijderd
Heb je de contacten nagekeken? Zijn ze schoon? Misschien zijn ze wat stoffig als de camera lang in opslag heeft gelegen...
Verwijderd
Ik ga gelijk ff kijken, dank voor de snelle repl.. hoe maak ik zoiets schoon? wattenstaafje met alcohol? (doe ik vaak ditsoort spul mee) of gewoon met een busje lucht?
Een aantal picjes uit mijn recente aanschaf
Vandaag was ik tussen 8 en 9 in het park. Daar schoot ik de volgende plaatjes (Canon EOS 10D + Sigma 24-135 f/2.8-4.5):

[ Voor 59% gewijzigd door Katsunami op 16-01-2005 16:43 ]
Zijn er al mensen die ondertussen hands-on ervaringen met de Pentax *ist DS hebben?
Eindelijk een kleine dSLR.... op 't dpreview forum is iedereen die er een heeft laaiend enthousiast.
Eindelijk een kleine dSLR.... op 't dpreview forum is iedereen die er een heeft laaiend enthousiast.
Verwijderd
Ik vond hem erg traag toen ik hem in Keulen in mijn hand had. Verder gewoon een degelijke en idd erg kleine camera! Ik weet niet of de snelheid bij het final model is gewijzigd.
Je moet het topic ff doorbladeren, er zijn een paar reakties over de pentax:catchingfire schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:28:
Zijn er al mensen die ondertussen hands-on ervaringen met de Pentax *ist DS hebben?
[rml]Grimreaper in "[ discussie] budget / start-dSLR, welke t..."[/rml]
[rml]redmer in "[ discussie] budget / start-dSLR, welke t..."[/rml]
En tijdens het doorbladeren zal je zien dat ik ook erg geintresseerd ben in de Pentax.
Traag? In welk opzicht? Opstarten, autofocus, menu's, ....? Graag wat meer info, heb tot nu toe daar nog niks over gelezen, behalve dat ie qua overall snelheid tussen de D70 en de 300D in zit.Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:29:
Ik vond hem erg traag toen ik hem in Keulen in mijn hand had. Verder gewoon een degelijke en idd erg kleine camera! Ik weet niet of de snelheid bij het final model is gewijzigd.
Een D70 of 20D zijn me eigenlijk gewoon te groot. Dan weet ik van te voren al dat ik 'm te vaak thuis laat liggen omdat ie zo onhandig is. De Pentax is qua formaat fantastisch, nog een stuk kleiner dan de 300D.
Die messages had ik al gelezen, dat er dus diversen de camera besteld hadden. Echter ik heb nog weinig ervaringen gelezen van mensen die er daadwerkelijk een hebben (op dit forum tenminste).hjs schreef op maandag 17 januari 2005 @ 06:23:
Je moet het topic ff doorbladeren, er zijn een paar reakties over de pentax:
[rml]Grimreaper in "[ discussie] budget / start-dSLR, welke t..."[/rml]
[rml]redmer in "[ discussie] budget / start-dSLR, welke t..."[/rml]
En tijdens het doorbladeren zal je zien dat ik ook erg geintresseerd ben in de Pentax.
Ik weet het, ik mis de ervaringen ook hier 
Ik heb wel gemaild met een van die nederlandse gasten die op dpreview de camera heeft, en die heeft vooral de pentax gekozen omdat hij compacter is en AA gebruikt. Dat persoon trekt in zijn vakanties graag door de bergen, en dan is zo klein mogenlijk en de mogenlijkheid tot normale batterijen die overal verkrijgbaar zijn een grote pre.
Maar ik ben tot de conclussie gekomen na het lezen van diverse fora dat alle dSLR camera's ongeveer gelijk qua nivo zijn met ieder hun sterke en zwakke punten.
Punten die me zo te binnen schieten
Canon 300d: goedkoopste, maar minste instel mogenlijkheden
Nikon D70: grootse, snelste, grootste lensbereik van de kitlens, zoeker wat minder.
Olympus E300: stofdicht, hoge iso waardes niet bruikbaar
Pentax istds: compact, AA, grotere zoeker en schermpje, uitbreiding lensen lastiger.
Ik wacht nog met een beslissing totdat dpreview en Steve digi een review hebben.
Wie weet komen daar nog schokkende dingen aan het licht
Ik heb wel gemaild met een van die nederlandse gasten die op dpreview de camera heeft, en die heeft vooral de pentax gekozen omdat hij compacter is en AA gebruikt. Dat persoon trekt in zijn vakanties graag door de bergen, en dan is zo klein mogenlijk en de mogenlijkheid tot normale batterijen die overal verkrijgbaar zijn een grote pre.
Maar ik ben tot de conclussie gekomen na het lezen van diverse fora dat alle dSLR camera's ongeveer gelijk qua nivo zijn met ieder hun sterke en zwakke punten.
Punten die me zo te binnen schieten
Canon 300d: goedkoopste, maar minste instel mogenlijkheden
Nikon D70: grootse, snelste, grootste lensbereik van de kitlens, zoeker wat minder.
Olympus E300: stofdicht, hoge iso waardes niet bruikbaar
Pentax istds: compact, AA, grotere zoeker en schermpje, uitbreiding lensen lastiger.
Ik wacht nog met een beslissing totdat dpreview en Steve digi een review hebben.
Wie weet komen daar nog schokkende dingen aan het licht
Verwijderd
Ik vond hem met name traag in shot to shot time's. Kan zijn omdat ik een preproductiemodel in handen heb gehad bij de fotokina in Keulen. Opstarttijd is me niet opgevallen dus dat zal wel ergens tussen de 1 en 2 sec liggen. Ik snap overigens niet dat mensen alles onder de 3 seconde als lastig ervaren. Ik heb minimaal die tijd nodig om te checken hoe mijn instellingen zijn voordat ik uberhaupt toekom aan fotograferen. Daarnaast laat ik tussen de foto's mijn camera aanstaan.
Ik denk niet dat je een review hoeft af te wachten, want de kwaliteit zal zeker niet slecht zijn. Misschien dat er miniscule afwijkingen worden gevonden in eea, maar dat zal niet schokkend zijn. Tis een mooie camera en met name erg klein en licht (dat vind ik met name van de Olympus tegenvallen). Ik zal hem eens beter bekijken in de winkel waar ik werk.
Ik denk niet dat je een review hoeft af te wachten, want de kwaliteit zal zeker niet slecht zijn. Misschien dat er miniscule afwijkingen worden gevonden in eea, maar dat zal niet schokkend zijn. Tis een mooie camera en met name erg klein en licht (dat vind ik met name van de Olympus tegenvallen). Ik zal hem eens beter bekijken in de winkel waar ik werk.
Yes! Please do!!!Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 11:06:
Ik vond hem met name traag in shot to shot time's. Kan zijn omdat ik een preproductiemodel in handen heb gehad bij de fotokina in Keulen. Opstarttijd is me niet opgevallen dus dat zal wel ergens tussen de 1 en 2 sec liggen.
Opstarttijd zou 0.8sec ofzo zijn, da's dik in orde. Instant-power-on is niet nodig, als 't maar sneller als een seconde of 3-4 is.
Olympus valt compleet af voor mij, een van de grote voordelen van dSLR's zijn (behalve dus de E300) het gebrek aan ruis bij ISO's >200.
Het enige wat me een beetje afkeert van de Pentax is het lenzengebeuren. Als je besluit om een dSLR aan te schaffen ga je voor een systeem en eigenlijk niet voor de body. Canon heeft een gigantisch lenzenaanbod ter beschikking en heeft daarme ook een goede resale-value. Wat Pentax betreft is het met name de huidige body die de doorslag zou geven omdat ie zo klein en licht is.
Het grote voordeel van Pentax is dat je ook ALLE oude lenzen kunt gebruiken. Zelfs (via een adapter) de p-draad (m42) modellen. Niet alleen zijn deze lenzen goedkoop, maar ook nog eens zeer goed en lichtsterk. Gecombineerd met de fantastisch grote zoeker kun je ook prima manueel scherpstellen. Probeer dat maar eens met Canon.
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-11-24.shtml
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-11-24.shtml
Wat is dat nou voor een aantijging; ik heb een zicht van -10 en ben in de meeste zaken effectief een mol tegenover andere mensen. Ik kan echter vlijmscherp manueel scherpstellen met mijn Canon 10D. (En ook met de 300D van een kennis; en ook met de D70 (nou ja, geen Canon) van weer een andere kennis.) Als ik mijn lens in MF mode zet, en scherpgesteld heb, zet ik hem terug in AF mode, waarna ik de sluiter half indruk. Wat schetst mijn "verbazing": de lens hoeft niet meer scherpgesteld te worden. (Als ik pech heb, hoor ik de focusring een halve milimeter verdraaien.)-RenE- schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:15:
Probeer dat maar eens met Canon.
Dat kan ik, zoals ik zei, met alle Canon's die ik in handen heb gehad, met de D70, en met de Minolta D7D in de winkel. Pentax heeft dan wellicht een wat grotere zoeker, maar de mogelijkheid goed manueel scherp te stellen is niet uitzonderlijk. Ik heb het met de Pentax nog niet geprobeerd, omdat er in de winkel geen lens op zat en er geen op voorraaad waren.
Wat ik wel heb gemerkt is dat ik de bediening erg vervelend vond; je moet voor sommige functies het wieltje met de schotmodus verdraaien, dus van A naar ISO bijvoorbeeld. Dat vind ik érg lastig. Ik vond het op mijn compact ook érg vervelend dat ik hem van A naar Play moest zetten als ik wat wilde bekijken, en van A naar Setup, enz.... Dát alleen al zou voor mij een reden zijn om de Pentax NIET te kiezen. Ik wil de camera in elke schotmodus (A, S, M) kunnen laten staan, en dan toch met het menu werken of foto's kunnen bekijken of functies kunnen instellen; en als ik op de ontspanknop druk moet het scherm uitgaan en de camera schietklaar zijn. (En laat de 10D/20D en anderen dat nou net kunnen; en de Pentax in sommige gevallen niet...)
edit: bovenstaande klopt niet meer voor de *ist Ds. Ik heb de oudere *ist D in handen gekregen toen ik vroeg de Pentax camera te zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Katsunami op 17-01-2005 22:12 ]
http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/
mag dat nog in de budget draad
(link en bespreking staat natuurlijk ook al in de D7 draad)
mag dat nog in de budget draad
(link en bespreking staat natuurlijk ook al in de D7 draad)
[ Voor 27% gewijzigd door hjs op 18-01-2005 08:47 ]
De 7D is kennelijk al iets in prijs aan het zakken - hij schijnt nu al onder de 20D te liggen. Hopelijk ligt hij straks voor iets van 1199 in de schappen
Binnenkort opvolger van de 300d zou mooi zijn. Kijken of hij de D70 overtreft.
Het lijkt me sterk. De 300D wordt nog volop verkocht en gepromoot. De zwarte versie begint ook goed te verkopen. Niets duidt erop dat de 300D binnenkort opgevolgd gaat worden.
De 20D begint overigens ook al goed in prijs te zakken.
De 20D begint overigens ook al goed in prijs te zakken.
Verwijderd
Ik denk ook dat er een opvolger komt. De 10D werd in februari 2003 aangekondigd en de 20D verving deze in augustus 2004. De 300D dateert inmiddels ook al weer van augustus 2003, dus een volgens een levenscyclus van 1.5 jaar zou ie aan de beurt moeten zijn! Niet gek dat Canon de 300D nog volop promoot, want nu maken ze pas de echte winst erop.
De 20d is voor mijn nog steeds voor mij iets te duur. De 7d lijkt me ook een mooie camera alleen ook een mooie prijs. Ik denk dat ik het op de D70 met 18-70 hou. Met na verloop van tijd een 50 prime en 50-500 en vervolgens maar eens kijken wat ik wil: een macro lensje, de 70-200 f2.8, een 17-35 of een 28-75 (màn die hobby wordt wel duur geloof ik)
Dan moet er wel veel veranderen aan de 300dTijs_a schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:18:
Binnenkort opvolger van de 300d zou mooi zijn. Kijken of hij de D70 overtreft.
Misschien dat hij de D70 gaat overtreffen maar dan met de prijs denk ik.
Het zou zeker mooi zijn als Canon een soort gelijke camera als de D70 op de markt kan zetten voor een prijs die daar goed onder ligt.
Maar persoonlijk denk ik dat het nog ff duurt voor er een vervanger/opvolger van de 300D komt, hetzelfde geldt ook voor de D70.
Ik zit ook nog steeds te denken, maar eens zal ik de knoop toch moeten doorhakken. In principe ben ik er al uit, nu nog kopen, maar ja wat een geld............................Tijs_a schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:38:
De 20d is voor mijn nog steeds voor mij iets te duur. De 7d lijkt me ook een mooie camera alleen ook een mooie prijs. Ik denk dat ik het op de D70 met 18-70 hou. Met na verloop van tijd een 50 prime en 50-500 en vervolgens maar eens kijken wat ik wil: een macro lensje, de 70-200 f2.8, een 17-35 of een 28-75 (màn die hobby wordt wel duur geloof ik)
Inderdaad een dure maar leuke hobby.
Alles wijst erop dat de 300D-opvolger tijdens de PMA in februari aangekondigd wordt. De 18-maands cyclus van Canon zit er weer op. Ze verkopen momenteel zeer weinig 300D's (heb ik van een retailer) dus dit huidige rebate-programma is puur ervoor om de voorraden erdoor te krijgen alvorens het nieuwe model op de markt komt
Of ie "beter wordt dan de D70"? Dat is ie nu toch al? Misschien niet qua mogelijkheden, wel qua "silky smooth" foto's. Hopelijk gaan ze niet voor 8MP's maar blijven ze de 6MP sensor gebruiken maar dan in combinatie met de Digic2.
Even iets anders: de eerste (?) volledige review van de Pentax *ist DS is uit!:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/istds.html
Of ie "beter wordt dan de D70"? Dat is ie nu toch al? Misschien niet qua mogelijkheden, wel qua "silky smooth" foto's. Hopelijk gaan ze niet voor 8MP's maar blijven ze de 6MP sensor gebruiken maar dan in combinatie met de Digic2.
Even iets anders: de eerste (?) volledige review van de Pentax *ist DS is uit!:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/istds.html
Wat is er mis met de 8mp sensor in de 20D en 1DMII?catchingfire schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:10:
De 300D is een gecastreerde 10D, dus het lijkt me logisch als de opvolger-van-de-300D een gecastreerde 20D wordt, eik
Maarja, dan nog. Geen van de die cams heeft een rotsensor, dus ECHT maakt het niet uit. Maar waarom niet voor het nieuwste gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door Okyah op 18-01-2005 19:19 ]
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
Sorry, ik heb me vanwege het prijs-aspect niet echt verdiept in de 20D. Op zich is het wel merkwaardig dat het ze dan dus blijkbaar gelukt is om pakweg 30% meer pixels op sensor te frotten van dezelfde fysieke afmetingen, dus kleinere pixels, maar wel met minder ruis! Da's mooi!Okyah schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:16:
Wat is er mis met de 8mp sensor in de 20D en 1DMII?Ik zie niet in waarom ze dezelfde sensor als in de 300D zouden moeten gebruiken, als ze een nieuwe sensor hebben liggen. Het is ook een reden meer om die opvolger aan te schaffen, lijkt me. De sensor is namelijk ook ruis-vrijer bij hoge ISO-waarden.
Ik heb persoonlijk liever dat ze de 300D een beetje budget houden, gewoon wat er nu is verbeteren. Die 8MP's voegt op zich niet veel toe, maar zou wel weer voor een fantastisch marketing-verhaal gebruikt kunnen worden om de prijs flink op te drijven.
Ohja... de nieuwe 300D mag van mij ook kleiner! (viel me in terwijl ik de Pentax *ist DS review aan het lezen was, leuk ding!: klein, mega grote viewfinder, AA batterijen dus altijd en overal verkrijgbaar, klein, best snel (8 foto's @2.8fps), 2" LCD, 2sec self-timer, FEC, had ik al gezegd dat ie klein is?, ....)
Nja, ik ben een beetje een geval apart. Ik moet de reviews van alle cams lezen en dan ook alle vergelijkingen enzo bekijkencatchingfire schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:50:
[...]
Sorry, ik heb me vanwege het prijs-aspect niet echt verdiept in de 20D. Op zich is het wel merkwaardig dat het ze dan dus blijkbaar gelukt is om pakweg 30% meer pixels op sensor te frotten van dezelfde fysieke afmetingen, dus kleinere pixels, maar wel met minder ruis! Da's mooi!
Idd, het 8mp-aspect is al genoeg om de verkoop flink te boosten lijkt meIk heb persoonlijk liever dat ze de 300D een beetje budget houden, gewoon wat er nu is verbeteren. Die 8MP's voegt op zich niet veel toe, maar zou wel weer voor een fantastisch marketing-verhaal gebruikt kunnen worden om de prijs flink op te drijven.
Klein kan ok zijn (ik heb geen grote handen en had dus al moeite met een Canon G2 (way backOhja... de nieuwe 300D mag van mij ook kleiner! (viel me in terwijl ik de Pentax *ist DS review aan het lezen was, leuk ding!: klein, mega grote viewfinder, AA batterijen dus altijd en overal verkrijgbaar, klein, best snel (8 foto's @2.8fps), 2" LCD, 2sec self-timer, FEC, had ik al gezegd dat ie klein is?, ....)
Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast
idd, zo langzamerhand weten wij toch wel dat het megapixel verhaal puur in leven wordt gehouden door de producenten van deze apparatuur? Lees het stukje van Ken Rockwell eens, dat vind je http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm hier. Daarin wordt precies uitgelegd wat nu het zogenaamde "grote" verschil is tussen 6 en 8 MP en dat je echt naar veel meer MP's moet voor je het verschil duidelijk gaat zien.catchingfire schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:50:
[...]
<KNIP>
Ik heb persoonlijk liever dat ze de 300D een beetje budget houden, gewoon wat er nu is verbeteren. Die 8MP's voegt op zich niet veel toe, maar zou wel weer voor een fantastisch marketing-verhaal gebruikt kunnen worden om de prijs flink op te drijven.
<KNIP>
Door die 8MP word je camera alleen maar duurder, en dat is iets wat je juist in een instap dSLR niet wilt. Ik wil een instap dSLR voor een goede prijs met goede foto's. Op dit moment zijn die dus te koop, en in mijn ogen kan het alleen maar beter worden als het ook goedkoper wordt.
De 300D en D70 zijn op dit moment goede instap dSLR's, ieder zijn voorkeur. (CANON versus NIKON blijf je toch altijd houden)Ik denk dat wanneer de prijs omlaag gaat er nog meer van dit soort camera's verkocht gaan worden, maar het blijven toch camera's voor de meer serieuze fotograaf. Iemand die nu een point and shoot cameraatje heeft gaat echt niet over op een grote dSLR ook al komt deze binnen zijn of haar budget.
chippie777, vergeet nu de pentax niet, dat is ook gewoon een hele goede camera 
Eindelijk een echte review, nu die van dp nog en ik ben er helemaal uit
(oh je, geld is ook nog een probleem
)
Eindelijk een echte review, nu die van dp nog en ik ben er helemaal uit
Verwijderd
momenteel zou ik denk ik voor de pentax gaan. het formaat is echt erg belangrijk. maar ach, ik heb mezelf beloofd dat ik nog een half jaartje wacht met mn volgende aanschaf
Ik heb nog een nikon F801 met lenzen, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de D70, kan ik in iedergeval mijn tele nog blijven gebruiken.hjs schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:23:
chippie777, vergeet nu de pentax niet, dat is ook gewoon een hele goede camera
Eindelijk een echte review, nu die van dp nog en ik ben er helemaal uit(oh je, geld is ook nog een probleem
)
Ja dat geld, daar heb je nooit genoeg van, en soms moet je prioriteiten stellen, maar hij komt er wel die dSLR alleen wanneer?
Probeer maar eens manueel scherp te stellen met een lichtgevoelige 50mm prime wanneer het wat donkerder is. De zoeker is zo donker en klein, dat je dat bijna niet zal lukken. Dat is overigens niet alleen mijn mening, maar van veel meer bezitters van analoge toestellen. De duurdere Canons (1Ds) hebben wel een grote zoeker. Dat zal wel niet voor niks zijn lijkt meKatsunami schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:44:
[...]
Wat is dat nou voor een aantijging; ik heb een zicht van -10 en ben in de meeste zaken effectief een mol tegenover andere mensen. Ik kan echter vlijmscherp manueel scherpstellen met mijn Canon 10D. (En ook met de 300D van een kennis; en ook met de D70 (nou ja, geen Canon) van weer een andere kennis.) Als ik mijn lens in MF mode zet, en scherpgesteld heb, zet ik hem terug in AF mode, waarna ik de sluiter half indruk. Wat schetst mijn "verbazing": de lens hoeft niet meer scherpgesteld te worden. (Als ik pech heb, hoor ik de focusring een halve milimeter verdraaien.)
Overigens heb ik een Canon EOS D60 met manuele primes en weet dus prima waar ik het over heb. En ik draag niet eens een bril.
Nou het gaat wel met de 10D, alleen ik moet 3x over het focus-punt heen voordat ik zeker weet dat ik echt 100% focus heb - bij een EOS 1-serie is dat veel duidelijker.
Alleen het ophemelen van oude p/M42 mount lenzen en MF is voor mij gewoon niet van toepassing. Ik fotografeer voornamelijk actie - eind jaren 80, begin jaren 90 gebruikte ik nogaltijd gewoon M42 mount bodies met goede lenzen (MF uiteraard).. alleen de keeper rate lag gewoon veel en veel lager dan tegenwoordig. MF is in theorie altijd accurater dan AF omdat zelfs de DIGIC II processor II processor van de EOS 1D MkII met z'n 45 focus punten kan niet tippen aan de resolutie van je eigen ogen en de verwerkingscapaciteit van je hersenen.
Maar qua snelheid verslaat de 1D MkII of zelfs mijn 10D icm met mijn 70-200mm f/2.8L USM mijn handmatige focussing zeker.
Alleen het ophemelen van oude p/M42 mount lenzen en MF is voor mij gewoon niet van toepassing. Ik fotografeer voornamelijk actie - eind jaren 80, begin jaren 90 gebruikte ik nogaltijd gewoon M42 mount bodies met goede lenzen (MF uiteraard).. alleen de keeper rate lag gewoon veel en veel lager dan tegenwoordig. MF is in theorie altijd accurater dan AF omdat zelfs de DIGIC II processor II processor van de EOS 1D MkII met z'n 45 focus punten kan niet tippen aan de resolutie van je eigen ogen en de verwerkingscapaciteit van je hersenen.
Maar qua snelheid verslaat de 1D MkII of zelfs mijn 10D icm met mijn 70-200mm f/2.8L USM mijn handmatige focussing zeker.
En nog een "review" waar de Olympus E-300 en de Pentax *ist DS vergeleken worden:
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,119292,00.asp
Hmm... ik denk dat PC-reviewers beter PC's kunnen reviewen. Dit is echt een waardeloos verhaal met wat persoonlijke meningen, niks wetenschappelijks. Blijkbaar zijn ze nog niet aan de ISO-instellingen gekomen, dan was 't eindoordeel waarschijnlijk iets anders geweest. (Gezien het feit dat de sensor van de Pentax ongeveer dubbel zo groot is).
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,119292,00.asp
Hmm... ik denk dat PC-reviewers beter PC's kunnen reviewen. Dit is echt een waardeloos verhaal met wat persoonlijke meningen, niks wetenschappelijks. Blijkbaar zijn ze nog niet aan de ISO-instellingen gekomen, dan was 't eindoordeel waarschijnlijk iets anders geweest. (Gezien het feit dat de sensor van de Pentax ongeveer dubbel zo groot is).
Veel reviews zijn gewoon IMHO "pixel-n**k" reviews die alleen kijken naar technische specificaties en misschien even 2 plaatjes schieten. Veel van dat soort reviews worden IMHO geschreven door mensen die wellicht veel van techniek weten maar niets van fotografie. Ik ga geen review serieus nemen van iemand die even 2 uurtjes met een camera loopt te spelen ...
Goede reviews worden geschreven door mensen die gewoon een maand ofzo serieus en full time bezig zijn met een camera.. en die ook de intensie hebben om de foto's van dergelijke shoots te gebruiken. En niet wat plaatjes te schieten om te kijken "Hoe een ISO 3200 foto eruit ziet" ..
Als ze nu gewoon een D70, D20, 7D of andere DSLR's gewoon GEBRUIKEN voor foto shoots.. en dat een tijdje doen, dan komen er veel waardevollere oordelen naar boven.
Veelal zal volgens mij het oordeel dan ook zijn dat geen enkele consumer DSLR echt zoveel beter of slechter is dan een andere - alleen de sterkte en zwakte punten zijn anders verdeeld. Het is puur aan de fotograaf hoe hij of zij deze punten zal wegen en waarderen. Het eind oordeel zal dan altijd zijn dat je met een D70, D20 of 7D prima goede foto rapportages kan schieten.
Goede reviews worden geschreven door mensen die gewoon een maand ofzo serieus en full time bezig zijn met een camera.. en die ook de intensie hebben om de foto's van dergelijke shoots te gebruiken. En niet wat plaatjes te schieten om te kijken "Hoe een ISO 3200 foto eruit ziet" ..
Als ze nu gewoon een D70, D20, 7D of andere DSLR's gewoon GEBRUIKEN voor foto shoots.. en dat een tijdje doen, dan komen er veel waardevollere oordelen naar boven.
Veelal zal volgens mij het oordeel dan ook zijn dat geen enkele consumer DSLR echt zoveel beter of slechter is dan een andere - alleen de sterkte en zwakte punten zijn anders verdeeld. Het is puur aan de fotograaf hoe hij of zij deze punten zal wegen en waarderen. Het eind oordeel zal dan altijd zijn dat je met een D70, D20 of 7D prima goede foto rapportages kan schieten.
Helemaal met je eens, daarom vind ik de reviews van Luminous Landscape altijd zo fijn om te lezen.tazzman schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:16:
Maar een "review" als de bovengenoemde van PCworld zet mensen gewoon op 't verkeerde been. Toch is het wel interessant om te weten hoe een ISO3200 plaatje eruit ziet. Dan zie je bijvoorbeeld dat de meeste dSLR's elkaar echt niet zoveel ontlopen.... behalve de E-300, want die kan geen ISO3200 en al zou ie het kunnen dan zou het er echt vreselijk uit zien. De E-300 zal zeker geen slechte camera zijn, maar het is ondertussen toch algemeen bekend dat de sensor voor dSLR begrippen simpelweg miniscuul is (E-300: 18.00 x 13.50 mm vs. *ist
DS: 23.7 x 15.5 mm). En dat dat ruis met zich meebrengt is ook duidelijk, en dat terwijl "minder ruis dan een compact" toch een van de wat belangrijkere kenmerken van alle andere dSLR's is.
Ook die conclusie over burst shots.... de E-300 2.5fps tot de kaart vol is, op zich leuk natuurlijk, maar hoe vaak doe je dat??? En de *ist DS kan maar "gemiddeld" 1.5fps halen.. ja, omdat ie de eerste 8 shots op 2.8fps erdoor-raffelde.
Geweldige site - geweldige reviews en artikelen. Duidelijk voorbeeld van een fotograaf die WEET waar hij het over heeft.catchingfire schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:35:
[...]
Helemaal met je eens, daarom vind ik de reviews van Luminous Landscape altijd zo fijn om te lezen.
En al dat geleuter over ruis... dat komt volgens mij alleen van mensen af die weinig weten van analoge fotografie. Ooit wel eens een print gezien van een 1600 ISO 35mm film?

Ik vind zelf film grain heerlijk overigens
Mensen die niet houden van iso ruis moeten maar een statief kopen en een lagere iso waarde gebruiken.
Iso3200 is om toch nog te kunnen fotograferen in lichtzwakke omstandigheden. Je moet dus blij zijn dat je uberhaubt nog in staat bent om een foto te kunnen schieten. En dan moet je mijns inzien niet nog eens gaan zeuren over ruis. Het is het een of het ander.
You cant have them both
Iso3200 is om toch nog te kunnen fotograferen in lichtzwakke omstandigheden. Je moet dus blij zijn dat je uberhaubt nog in staat bent om een foto te kunnen schieten. En dan moet je mijns inzien niet nog eens gaan zeuren over ruis. Het is het een of het ander.
You cant have them both
Ooit iets bewegends onder niet optimale lichtomstandigheden gefotografeerd? Een kind bijvoorbeeld? Dan heb je niet zo gek veel aan 'n statief.Dacide schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:26:
Mensen die niet houden van iso ruis moeten maar een statief kopen en een lagere iso waarde gebruiken.
Wie zeurt er nou???? Het enige wat ik zeg is dat de E-300 heel ver achter blijft op alle andere dSLR's vanwege de miniscule sensor.Iso3200 is om toch nog te kunnen fotograferen in lichtzwakke omstandigheden. Je moet dus blij zijn dat je uberhaubt nog in staat bent om een foto te kunnen schieten. En dan moet je mijns inzien niet nog eens gaan zeuren over ruis. Het is het een of het ander.
[ Voor 5% gewijzigd door catchingfire op 19-01-2005 16:44 . Reden: iets genuanceerd :) ]
Heb je gelijk in. Daar is iso3200 heel handig voor.catchingfire schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 16:32:
[...]
Ooit iets bewegends onder niet optimale lichtomstandigheden gefotografeerd? Een kind bijvoorbeeld? Dan heb je niet zo gek veel aan 'n statief.
Ik had het niet over jou. Was algemeen bedoeld. Je leest op zoveel fora's over mensen die maar liggen te klagen dat iso3200 zoveel ruis heeft.[...]
Wie zeurt er nou???? Het enige wat ik zeg is dat de E-300 heel ver achter blijft op alle andere dSLR's vanwege de miniscule sensor.
Verwijderd
een grove korrel is een heel ander soort ruis dan de groen/paarse zooi die digifoto's echt kan verzieken.tazzman schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:44:
[...]
Ik vind zelf film grain heerlijk overigens
Bij Canon camera's wel ja.. de grain van een Nikon D100 of D70 vind ik zelf een stuk prettiger.Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:03:
[...]
een grove korrel is een heel ander soort ruis dan de groen/paarse zooi die digifoto's echt kan verzieken.
In theorietazzman schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 11:28:
MF is in theorie altijd accurater dan AF omdat zelfs de DIGIC II processor II processor van de EOS 1D MkII met z'n 45 focus punten kan niet tippen aan de resolutie van je eigen ogen en de verwerkingscapaciteit van je hersenen.
En dit zou ik eigenlijk wel hopen jaMaar qua snelheid verslaat de 1D MkII of zelfs mijn 10D icm met mijn 70-200mm f/2.8L USM mijn handmatige focussing zeker.
edit:
De in deze post genoemde monopod is vandaag binnen gekomen. Ik heb net _scherpe_ foto's ermee geschoten, op 215mm en een sluitertijd van 1/20ste... dat had ik nooit verwacht. Met /130 en 1/40ste zijn de foto's nog scherper, maar tot 1/20ste (kost wel aardig wat concentratie) zijn de foto's acceptabel.
Dit is hem dus, een nogal lange (ik schat 1.6-1.7 meter), maar toch heel stevige monopod met een eenvoudige ingebouwde kantelkop. Zo te zien precies wat ik nodig heb

[ Voor 50% gewijzigd door Katsunami op 20-01-2005 13:39 ]
Verwijderd
Wordt weer een overdosis aan 300D's die tweedehands wordt aangeboden door marketinggevoelige typjes die niet kunnen fotograferen maar wel elke keer meer geld investeren...catchingfire schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:10:
Alles wijst erop dat de 300D-opvolger tijdens de PMA in februari aangekondigd wordt. De 18-maands cyclus van Canon zit er weer op. Ze verkopen momenteel zeer weinig 300D's (heb ik van een retailer) dus dit huidige rebate-programma is puur ervoor om de voorraden erdoor te krijgen alvorens het nieuwe model op de markt komt
Ik denk dat er bijzonder veel mensen zijn die het hier niet mee eens zijn! Hoeveelheid ruis is een ding, het type ruis is weer iets heel anders. Ik heb vaak genoeg beelden van een 300D gezien met superlelijke ruis. Opvallende roze pixels die nergens op sloegen bijvoorbeeld.Of ie "beter wordt dan de D70"? Dat is ie nu toch al? Misschien niet qua mogelijkheden, wel qua "silky smooth" foto's.
Verwijderd
Nou lijkt het me toch niet mogelijk dat de USM motor op een dure camera ineens harder gaat lopen dan op een goedkope, of begrijp ik iets niet?Katsunami schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 23:48:Trouwens, ik denk dat de snelheid van focussen van de camera nogal afhankelijk is van de lens. Dat kan niet anders. Een 10D zal wellicht de volledige snelheid van een 70-200 f/2.8L niet helemaal benutten, en een 1D-MkII wel.
Hoe het bij Canon zit weet ik niet precies, maar een niet-AF-S Nikkor focust op een F5 echt wel veel sneller dan op een F65! Juist wanneer de focussering mechanisch is heeft de motor in de camera (samen met de schroefverhoudingen in de lens) alles met de snelheid van scherpstellen te maken en zal een dure pro-body dus veel sneller zijn dan een goedkope amateurbody.Als ik een of andere trage lens op de 10D schroef (en mijn 24-135 zal zeker traag zijn tegenover de "echte" USM/HSM lenzen), dan zal het niet sneller worden op de 1D-MkII.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 14:58 ]
Verwijderd
Hier nogmaals een photozone linkje. Als je bij de 1D MKII kijkt zie je 7 AF sensoren staan, ipv de ene bij bijvoorbeeld de 20D. Ik denk dat de camera hierdoor sneller het juiste AF punt heeft gevonden. Aangezien de motor in het objectief zit, zou de snelheid van het scherpstellen weinig verschil moeten maken. Het verschil zit hem dus in het berekenen en herkennen van een juiste AF (lock).
Hier nog even een linkje naar de werking van AF.
Hier nog even een linkje naar de werking van AF.
Verwijderd
Ja ok, maar daarover hadden we het toch niet of wel? We hadden het over de snelheid van focussen, niet over de snelheid waarmee de camera bepaalt waarop hij moet focussen. Of gaan we nou mierenn**ken?
Verwijderd
Dan heb je al antwoord op de vraag!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 16:14 ]
Je kunt nog een camera hebben die zo supersnel is met focussen... als je er een erg trage lens op monteert, zal het nog niet snel gaan. Andersom ook trouwens; een supersnel focussende lens zal niet sneller zijn dan de camera aankan. De snelheid van focussen hangt uiteraard af van de traagste van de twee.Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 16:07:
Ja ok, maar daarover hadden we het toch niet of wel? We hadden het over de snelheid van focussen, niet over de snelheid waarmee de camera bepaalt waarop hij moet focussen. Of gaan we nou mierenn**ken?
Mijn 10D zal zeker sneller kunnen dan wat hij nu doet met de Sigma 24-135 erop, maar indien ik die lens op een 1D-II schroef, dan zal de deze camera de lens net zo snel focussen als de 10D. Daarom vind ik de focussnelheid van camera's ook niet zo heel erg belangrijk: de meeste consumenten gebruiken lenzen die bij lange na niet de limieten van de camera bereiken. Of je dan een 1D-II, een 20D, of een 10D hebt, maakt voor de snelheid niet zoveel uit. (Over de D30 en D60 heb ik het niet, want naar wat ik gehoord heb, waren deze in sommige omstandigheden wel erg traag; maar ja, het zijn ook camera's die al 3 en 4 jaar oud zijn.)
Foutje... bericht overgezet naar ander topic...
[ Voor 105% gewijzigd door MacWolf op 24-01-2005 13:27 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Uhmmm Compact en die Redelijke prijs vind je niet in het dSLR segment.[b][message=22643706,noline]MacWolf schreef op maandag 24 januari 2005 @
* Compact.
* Redelijke prijs (tot 200 - 250 Euro).
Je had deze vraag in het topic moeten stellen voor Digicams t/m 250 euro.
Ja, post het in de "ik zoe een camera tot 250 euro" thread, hier gaat het over digitale spiegelreflex camera's, die zijn zeker niet (al te) compact en beginnen rond de 800 euro
Verwijderd
1 woord macwolf: FAQ!
dit topic gaat over DSLR's, oftewel digitale spiegelreflexcamera's.. die vind je niet in dat prijssegment, ga eens kijken in het digicams tot 250€ topic ofzo
dit topic gaat over DSLR's, oftewel digitale spiegelreflexcamera's.. die vind je niet in dat prijssegment, ga eens kijken in het digicams tot 250€ topic ofzo
Gapster. Waarom heb je nu voor een 10D (+Grip?) en een Canon 28-105 gekozen... ik dacht dat jij voor een Dynax 7D met 17-40-achtig iets wilde gaan? Was het prijsverschil tussen de 2 toch wat te groot, en de prijs/prestatieverhouding van de 10D toch beter ?
Verwijderd
beide antwoorden kloppen katsie 
een 20D met een 18-55 is net als een porsche op playmobiel-wielen.. je moet het een beetje in verhouding houden. welke body je nu ook koopt, over 2-3 jaar is hij sowieso hopeloos veroudert.. en zo'n vreselijk verschil zit er niet tussen de 10D en 20D IMO. Nu heb ik een 10D, die lens (nogsteeds een prutding, maar er is beter in aantocht) en nogsteeds centjes over voor dingen als een fatsoenlijke cf card, tasje, statiefje en die hele rambam.
een 20D met een 18-55 is net als een porsche op playmobiel-wielen.. je moet het een beetje in verhouding houden. welke body je nu ook koopt, over 2-3 jaar is hij sowieso hopeloos veroudert.. en zo'n vreselijk verschil zit er niet tussen de 10D en 20D IMO. Nu heb ik een 10D, die lens (nogsteeds een prutding, maar er is beter in aantocht) en nogsteeds centjes over voor dingen als een fatsoenlijke cf card, tasje, statiefje en die hele rambam.
Katsie?
Als elke 2 jaar de body hopeloos veroudert, dan is de 10D over 3 maanden hopeloos oudeen 20D met een 18-55 is net als een porsche op playmobiel-wielen.. je moet het een beetje in verhouding houden. welke body je nu ook koopt, over 2-3 jaar is hij sowieso hopeloos veroudert..
Ja eens, maar de 20D eigenaren denken daar anders overen zo'n vreselijk verschil zit er niet tussen de 10D en 20D IMO.
Welke lens is er dan in aantocht? Ik heb net nog een bestelling geplaatst die er waarschijnlijk woensdag is; de Sigma flitser en de 400mm lens uit mijn sig. (Nu heb ik een 10D, die lens (nogsteeds een prutding, maar er is beter in aantocht) en nogsteeds centjes over voor dingen als een fatsoenlijke cf card, tasje, statiefje en die hele rambam.
[ Voor 4% gewijzigd door Katsunami op 24-01-2005 20:01 ]
Ik ga vrijdag m'n Pentax *ist DS met 18-55mm halen bij Digitalstreet. De keuze voor deze camera was voor mij een non-issue, daar ik al vele tientallen 35mm Pentax reflexen en objectieven bezit. Dus er viel in feite niets te kiezen, behalve dan tussen de D en DS. De D viel voor mij af omdat hij momenteel niet meer gemaakt wordt, die koop ik nog wel een keer tweedehands. De camera moest wel makkelijk in het gebruik zijn omdat mijn vrouw binnenkort haar eerste kind verwacht. Dat betekent dus een hoop foto's maken (ook door mijn vrouw, vandaar: makkelijk), foto's die je toch het beste met een digireflex kunt maken dan met een digicompact omdat deze laatste over het algemeen stukken langzamer zijn (er zijn uiteraard uitzonderingen). Ik ben bovendien een echte 'zoekermens": ik hou er niet van om mijn foto's vooraf te beoordelen op zo'n klein schermpje.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Die zal ik hier zeker ook posten! Zijn er hier eigenlijk al DS gebruikers, of kijken jullie eerst de kat uit de boom?
Ik zal proberen wat spraakzamer te zijn vanaf a.s. vrijdagavondhjs schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:14:
Er lopen er een aantal rond, maar die laten weinig meer van zich horen
comparison of Nikon D70, Canon 300D, Olympus E300 & Pentax istDs
De taal is wat lastig, maar de foto's niet
De taal is wat lastig, maar de foto's niet
Dit topic is gesloten.