[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:
  • 3.750 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Katsunami schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:26:
[...]

1) Te duur
2) Te klein
3) Voelt te gammel
4) Pentax is IMHO redelijk dood op "serieus gebied".
Het kleine vond ik wel prettig. Het was zeker geen storende factor. Hij voelt idd gammeler dan een 10d, maargoed die kan je zelfs als hamer gebruiken. Echt dood is pentax nog lang niet. Ze zijn WEL veel en veel te laat ingestapt in de digitale wereld.
[...]

De 20D is een aardig nieuwe camera :)
De 10D is een super-D60 :P Het is een directe doorontwikkeling van de D30 en D60, terwijl de 20D een nieuwe camera is, met een aantal nieuwe technieken. De firmware updates zullen er wel nog wat kleine foutjes uithalen, en ik denk dat de 20D zeker niet slecht is. :)
De 20D is zeker geen slechte cam. Hij is zelfs errug goed. Maar omdat ie nog zo nieuw is zitten er nog wat babyfouten in welke er ZEKER uitgehaald zullen worden

[...]
Ik ga je eens mailen :) Als de prijs en camera goed is (dwz, als ik hem nu direct betalen kan en de camera er goed uitziet), dan wil ik er wel heen kijken :)

Richtlijn:
10D+Grip is gewenst, voor een prijs die aanzienlijk onder de 1050 euro moet liggen. Want voor die prijs kan ik een 10D+Grip in duitsland krijgen. Misschien zelfs voor 1000. Een losse 10D begint in Nederland ook al richting 1000 te zakken. De grip is wel nog duur met 240 euro, maar als ik aan een nieuw apparaat + grip (+ wellicht accu) kan komen voor 1050 euro, ga ik niet 975 voor een tweedehands camera geven hè ;)

edit: geen mail in je profiel. zo schiet het niet op natuurlijk :)
Ow, sorry. mijn mail is
[anti mailbot]

tony @ planetdust punt nl

[/mailbot]

Ik zal de desbetreffende man eens mailen. Als hij hem nog heeft wil het zeggen dat het een 3ehands 10D is. Alleen lichtelijke gebruikssporen aan de buitenkant. De vorige eigenaar waren echte vakfotografen. Ik ben helaas te laat erachter gekomen, anders had ik die gekocht. Zover ik weet is het een 10D met full options en accesoires (lenzen weet ik niet zeker). Ik durf te wedden dat het een superaanbieding is. ALS HIJ HEM NOG NIET VERKOCHT HEEFT.

ps: een batterygrip kost in duitsland +/- 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Nou ik ben het net aan het afstruinen naar info over de Ist Ds van Pentax, en op het forum van bv een dpreview zijn ze erg enthousiast over die camera !! Hier hebben een aantal hem in handen gehad (femme oa) en zijn niet zo enthousiast, maar ik wil de camera zeker een keer in mijn handen houden voordat ik kies voor een D70 of een 300d (zelfde prijsklasse, de 7D is mij te duur).

Op dit moment gaat mijn voorkeur, zonder nog een camera in handen te hebben gehad uit naar de Pentax, hoog tijd dus voor de review op dpreview en steve's digicam :P (een duitse blad was ook te spreken over de istds en dat testje in de Chip foto-video was ook positief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik denk dat de EOS 10D op dit moment een hele interessante prijs/prestatieverhouding heeft als je geen budget hebt voor een courante middenklasser en een instap DSLR te weinig functionaliteit vind t bieden. De 10D heeft een heel wat betere kwaliteit body dan een 300D of een *ist DS.

De Dynax 7D heeft op dit moment trouwens ook nog wel wat kleine kinderziektes. Veel mensen hebben problemen met onderbelichting bij het gebruik van de 5600HS flits. Vrijwel altijd is 1/3 tot 1 stop positieve flits-belichtingscompensatie nodig. Hier gaat waarschijnlijk een firmware update voor uitgebracht worden. Gelukkig zit er een mooie draaiknop op de body waarmee je de belichtingscompensatie zo instelt :) .

Ook zijn er wat gebruikers met een slecht focussende camera. Helaas zie je op DPReview dat dergelijke personen elke gelegenheid aangrijpen om alle blije gebruikers van de D7D erop te wijzen dat hun camera focusproblemen. Vervolgens heb je van die wannabe-gebruikers die een D7D willen aanschaffen en elke dag een thread posten over hoe zeer ze aan het twijfelen zijn over hun aankoop in verband met de focus- en flitsproblemen problemen, terwijl het eerste probleem maar zelden voorkomt en het tweede probleem niet onoverkomelijk is tot er nieuwe firmware uit is. Op andere forums en bij andere camera's zul je ook wel van dit soort users hebben. Het constante, herhalende gezanik gaat snel irriteren.
Dacide schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:26:
[...]

Die 24-135 heb ik ook overwogen. IK heb hem niet gekocht nadat ik de resultaten zag. (althans, de lens is prima an sich, MAAR op 24 en 135mm is ie gewoon niet goed)
Ik heb net een niet-wetenschappelijk verantwoorde test gedaan met een Tamron 70-210 f/2.8 LD (nieuwprijs zo'n 900 euro), een Minolta 70-210 f/4.0 (klassieker) en de Sigma 24-135 f2.8-4.5. Op 135mm lijkt de Sigma het inderdaad iets te moeten afleggen ten opzichte van de 70-210 Tamron en Minolta objectieven. Geresized naar webformaat levert de Sigma echter voldoende scherpte. De plaatjes zijn 100% crops van RAW-files, opgeslagen als PNG. Ze zijn niet aangescherpt door de camera of in software, behalve de standaard '+25' sharpen in Adobe Camera RAW).

Minolta 70-210mm f/4.0 @ 135mm f/4.5:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47593/thumb.png

Minolta 70-210mm f/4.0 @ 135mm f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47594/thumb.png

Sigma 24-135mm f/2.8-4.5 @ 135mm f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47597/thumb.png

Sigma 24-135mm f/2.8-4.5 @ 135mm f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47598/thumb.png

Tamron 70-210mm f/2.8 @ 135mm f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47599/thumb.png

Tamron 70-210mm f/2.8 @ 135mm f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47600/thumb.png

Sigma 24-135mm f/2.8-4.5 @ 24mm f/4.5
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47595/thumb.png

Sigma 24-135mm f/2.8-4.5 @ 24mm f/11
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47596/thumb.png
hjs schreef op woensdag 22 december 2004 @ 21:56:
Nou ik ben het net aan het afstruinen naar info over de Ist Ds van Pentax, en op het forum van bv een dpreview zijn ze erg enthousiast over die camera !! Hier hebben een aantal hem in handen gehad (femme oa) en zijn niet zo enthousiast, maar ik wil de camera zeker een keer in mijn handen houden voordat ik kies voor een D70 of een 300d (zelfde prijsklasse, de 7D is mij te duur).

Op dit moment gaat mijn voorkeur, zonder nog een camera in handen te hebben gehad uit naar de Pentax, hoog tijd dus voor de review op dpreview en steve's digicam :P (een duitse blad was ook te spreken over de istds en dat testje in de Chip foto-video was ook positief)
Vergeleken met een prosumer compact camera is de *ist DS vast een leuke camera. De constructie vond ik absoluut niet overtuigend en als ik de plaatjes van de body bekijk dan vraag me ernstig af waar alle knopjes zijn gebleven die mijn Dynax 7D wel heeft :) . Het slechtere verkrijgbaar van lenzen voor de Pentax-mount is ook een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Hey, daar heb je Femme.

Ik dacht al wie is dat toch. Ik hoorde een paar posts geleden voor het eerst van jouw naam.

Ik zie dat je een mod bent hier. (althans dat neem ik aan). Wat is kort gezegd jouw achtergrond in deze o zo leuke hobby genaamd fotografie?

Ben wel benieuwd.

Groetjes,
Tony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Volgens mij gewoon zijn hobby, check voor de rest ff:
http://www.tweakers.net/gallery/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dacide schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:59:
Hey, daar heb je Femme.

Ik dacht al wie is dat toch. Ik hoorde een paar posts geleden voor het eerst van jouw naam.

Ik zie dat je een mod bent hier. (althans dat neem ik aan). Wat is kort gezegd jouw achtergrond in deze o zo leuke hobby genaamd fotografie?

Ben wel benieuwd.
Ik ben 6½ jaar geleden begonnen met Tweakers.net. Fotografie is voornamelijk een hobby voor mij. Mijn ervaring met DSLR's is overigens beperkt. Ik heb er pas sinds vorige maand een in bezit, hoewel dat inmiddels wel mijn achtste digicam is. Daarvoor (periode voor 1999) had ik al wel wat ervaring opgedaan met Pentax en Canon SLR's. Met digitale beeldbewerking ben ik al wat langer bezig, sinds 1994.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:46:
Ik denk dat de EOS 10D op dit moment een hele interessante prijs/prestatieverhouding heeft als je geen budget hebt voor een courante middenklasser en een instap DSLR te weinig functionaliteit vind t bieden. De 10D heeft een heel wat betere kwaliteit body dan een 300D of een *ist DS.
Courant, als in "een op dit moment nieuw zijnd model", neem ik aan? :)

Ik wil een camera + grip voor rond de 1000-1100 euro. Een 300D is me te licht, te "zwak" qua bouw, en een D70 kent geen grip. De extra 600 euro voor een 20D/D7D met grip heb ik niet, dus dan is de 10D de enige optie. En het is een "jeugdliefde"... ik was op slag "verliefd" toen ik dat apparaat voor de eerste keer zag.... maar het was dan ook de eerste digitale spiegelreflex die ik in handen kreeg, nog voordat de 300D uit kwam. :)
<afbeeldingen>
Ik moet zeggen dat ik de afbeeldingen van de Sigma erg acceptabel vind, ook op f/4.5. Meestal sharpen ik toch wel een beetje, en voor op het scherm ga ik niet hoger dan 1024x768. Mijn grootste afdrukken zullen 30x20 zijn, maar overwegend 15x10 of één stapje groter. Ik denk dat de 24-135 mooi voldoen zal als startlens.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Katsunami schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:39:
[...]

Courant, als in "een op dit moment nieuw zijnd model", neem ik aan? :)
Het was wat overdreven bewoord. De 10D is ook nog steeds een hele moderne camera.
Ik moet zeggen dat ik de afbeeldingen van de Sigma erg acceptabel vind, ook op f/4.5. Meestal sharpen ik toch wel een beetje, en voor op het scherm ga ik niet hoger dan 1024x768. Mijn grootste afdrukken zullen 30x20 zijn, maar overwegend 15x10 of één stapje groter. Ik denk dat de 24-135 mooi voldoen zal als startlens.
Dat denk ik ook wel. Het kleine beetje verschil in scherpte gaat niet het verschil maken tussen een slechte en een goede foto. Ik vind het sowieso onzin om als hobbyïst meteen de hoofdprijs te gaan betalen voor professionele lenzen. Op latere termijn kun je altijd nog wat beter glas aanschaffen voor het zoombereik dat je het meest gebruikt.

• Katsunami
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:55:
Het was wat overdreven bewoord. De 10D is ook nog steeds een hele moderne camera.
Ach, overdreven... de 10D is wellicht overtoffen, maar hij is zelf niet slechter geworden. Als ik er een kan krijgen voor 1000 euro, inclusief grip en 2de accu, NIEUW, dan zal ik het zeker doen. :) En, indien er financieel niets raars gebeurt, dan heb ik er hier eind januari een liggen met 1 lens (wellicht zelfs 2, anders wordt dat iets voor februari) en een flitser. :P (Naja, kerstmis :X als dat er niet was geweest, had ik er nu een kunnen aanschaffen, maar ja; is er nog een maand tijd om de prijs te laten dalen :))
Dat denk ik ook wel. Het kleine beetje verschil in scherpte gaat niet het verschil maken tussen een slechte en een goede foto. Ik vind het sowieso onzin om als hobbyïst meteen de hoofdprijs te gaan betalen voor professionele lenzen. Op latere termijn kun je altijd nog wat beter glas aanschaffen voor het zoombereik dat je het meest gebruikt.
Ik vind het altijd jammer.... dat er mensen zijn die de toplenzen van een merk de enige goede lenzen vinden. Alle andere lenzen worden afgekraakt; alles hoger dan f/2.8 is niet lichtsterk genoeg. Net zoals mensen die een 10D nu de grond instampen omdat de 20D er is; ook zo iets onzinnigs.

Ja, een 12-24, 24-70, 70-200 en 200-400 allen op f/2.8 op een 1D-II is geweldig natuurlijk (even zo verzonnen :P), maar dat is voor normale mensen niet te betalen. Ik had ook liever een 18-125 f/2.8 gezien, maar dan was het geen "startlens" meer.

We nemen een 10D, en dan zetten we er lenzen op.... Een 24-135 f/2.8-4.5 is een mooie startlens; hij heeft in elk geval f/4.5 over de hele lengte. De 18-125 haalt slechts f/5.6. De 24-135 en 135-400 schijnen optisch meer dan te voldoen als startlenzen; ze sluiten ook exact op elkaar aan. 24-135 f/2.8-4.5 + 135-400 f/4.5-5.6. Dat is een 24-400 (38-640) bereik, met een diafragma van f/5.6 op de 400mm lens (dat lijkt normaal te zijn voor betaalbare 400mm zoomlenzen), en f/4.5 voor de 135mm lens. Later nog een 12-24 erbij die ook mooi aansluit qua milimeters, en je hebt een set die van 12-400 (19-640) milimeter dekking heeft, bij toch niet al te slechte diafragma's en een acceptabele optische kwaliteit.

Een amateur die constant tegen de grenzen van een dergelijke set aanloopt, is geen amateur meer, maar een (semi)prof. Deze set kost toch minstens 1815 euro, als je alle onderdelen op de goedkoopste plaatsen verzamelt. Dat is geen kleinigheid voor iemand die "even" wat wil fotograferen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik ben het grotendeels met je eens, behalve dat je als je tegen de grenzen van je lenzen en andere apparatuur aanloopt je geen amateur meer bent. Je kan nog steeds een amateur zijn, maar wel een van een bepaald niveau.

Overigens noemde je 3 delen uit mijn set op in je verzonnen lijstje en ik weet dat ik nog wel eens de neiging heb om een niet lichtsterke lens als 'niet echt goed' af te doen, maar ik houd zeker rekening met het budget. :) (Voor mijn eigen gear dan wel niet echt, maar da's meer omdat ik eenvoudigweg weathersealed nodig heb van de hoogste kwaliteit die ik krijgen kan. Er wordt een resultaat van me verwacht en daarvoor wordt ik betaald; dan neem je ook de beste spullen mee om dat voor elkaar te krijgen. :))

Bericht hierboven

• hjs
  • Niet online

hjs

Vergeleken met een prosumer compact camera is de *ist DS vast een leuke camera. De constructie vond ik absoluut niet overtuigend en als ik de plaatjes van de body bekijk dan vraag me ernstig af waar alle knopjes zijn gebleven die mijn Dynax 7D wel heeft :) . Het slechtere verkrijgbaar van lenzen voor de Pentax-mount is ook een nadeel.
Minder knopjes als de 7D, kan ook een voordeel zijn hoor ;) (De Pentax heeft iig meer knopjes dan een Canon). De keuze van lensen is idd minder bij de Pentax maar aan de andere kant kun je wel je alle pentax lensen gebruiken, ook die je bij je opa vind van 30 jaar terug ;) en wat ik begrepen heb zijn de lensen van Pentax goedkoper dan die van Canon of Nikon. Verder is een groot voordeel dat de Pentax AA batterijen lust, altijd handig als je in de bossen van Tukkerland staat met een lege accu, AA's zijn overal verkrijgbaar, zelfs in een sportkantine :P

Het wordt tijd voor een review op t.net van de pentax Ist Sd, de canon 300d & 20d, de Nikon D70 en de Konica-minolta 7D :9
De fabrikanten willen vast wel een cameraatje voor een review afstaan, de doelgroep is nl ruimschoots aanwezig op de site (8>

[ Voor 29% gewijzigd door hjs op 23-12-2004 09:05 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Ook zijn er wat gebruikers met een slecht focussende camera. Helaas zie je op DPReview dat dergelijke personen elke gelegenheid aangrijpen om alle blije gebruikers van de D7D erop te wijzen dat hun camera focusproblemen. Vervolgens heb je van die wannebe-gebruikers die een D7D willen aanschaffen en elke dag een thread posten over hoe zeer ze aan het twijfelen zijn over hun aankoop in verband met de focus- en flitsproblemen problemen, terwijl het eerste probleem maar zelden voorkomt en het tweede probleem niet onoverkomelijk is tot er nieuwe firmware uit is. Op andere forums en bij andere camera's zul je ook wel van dit soort users hebben. Het constante, herhalende gezanik gaat snel irriteren.
.
Welkom bij het forum van DPreview, op het subforum van de 20D/10D/300D is het ook zo erg, daar posten mensen zelfs hoe blij ze zijn dat ze géén 20D hebben gekocht omdat elke 20D in hun ogen grote vastlopers heeft, alleen maar kan backfocussen en een grip heeft die er onderuit lazert. Daarnaast zijn er erg veel mensen die problemen hebben door hun eigen onkunde, als ik een onscherpe foto heb op 1/8ste zonder IS weet ik dat het komt door de sluitertijd. Op DPreview heeft de camera dan ineens last van backfocus 8)7

Voor mij heeft dat forum al heel lang geleden af gedaan als betrouwbare maatstaaf voor de kwaliteit van een camera, heef mij dan maar het forum van fredmiranda :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Of gewoon eens afspreken met wat mensen die die camera's hebben.... Krijg je alleen het probleem welk objectief je moet gebruiken. Eigenlijk zou je dan allemaal hetzelfde Sigma (bijv) objectief moeten hebben. Camera op statief en dan telkens dezelfde foto's maken.

/me wil het kleinbeeld verhaal van Minolta wel voor zijn rekening nemen :P (dan zullen we eens zien wat resolutie is)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Dacide schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:07:
Let aub niet op de slechte pics. De lichtomstandigheden waren slecht. Dus of met flits of met F2.8. Camera was de fuji finepix van mijn pa. IK had geen idee hoe de manual stand werkte van dat ding. (lees: had geen zin om het uberhaubt te proberen ;) )
Ziet er een beetje hetzelfde uit als mijn 24-70 maar met 1 heel groot verschil.. filtermaat 77mm ipv 82 van mijn 24-70! Dat zou voor mij wel een reden zijn om eventueel mijn 24-70 te verkopen voor een f/2.8 wide-angle zoom met filtermaat 77. Al mijn andere lenzen zijn 77mm en ik zou graag dual-tone of polar. filters graag op al mijn lenzen willen gebruiken, zonder opzet-stukjes etc.

Ben benieuwd naar de optische kwaliteit van de 24-60 wide open. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Daarnaast zijn 77 mm filters al reteduur en die 82 mm zijn en onbetaalbaar en niet te vinden.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dacide schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:26:
De 135-400 ken ik niet. ALthans, ik heb hem nooit in reallife gezien/vast gehad. Maar van de reviews op fredmiranda word je niet vrolijker.

Volgens mij heb jij hetzelfde probleem als ik had. Je wilt veel zoom en voor weinig geld. Resultaat is een lens met mooi zoom bereik waarvan 30% niet scherp is.
De Sigma 135-400 is een prima zoom-lens met een zeer goede prijs/prestatie verhouding. Optisch is deze lens gewoon goed - uiteraard geen 100-400L of een Sigma 120-300 f/2.8 maar laten de boel wel realistisch houden. Als je hem 1 stop knijpt is het gewoon al een erg scherpe lens maar ik durf deze lens ook gewoon wide-open te gebruiken. Op 400mm is deze lens niet op z'n allersterkst en zou ik hem zeker een stopje of anderhalf tot 2 knijpen maar daaronder is het gewoon erg goed. Ook de 100-400L is wide-open op 400mm lang zo scherp niet als op 200-300mm.. de meeste zooms in dit bereik zijn op hun uiterste gewoon niet op hun best.

Het enige nadeel aan deze lens is de oude, trage Sigma AF motor. Dit is echt een lens die HSM zou kunnen gebruiken (OS ook maar Sigma heeft die combinatie niet voorelkaar weten te krijgen.... de 80-400 heeft ook geen HSM maar wel OS). De AF is traag en hij wilt bij minder contrast of weinig licht nogal eens flink hunten. Het is niet echt een ideale lens voor sportfotografie zullen we maar zeggen. :)

In tegenstelling tot veel van de "resident forum experts" heb ik deze lens zelf jaren gebruikt - met veel plezier. Ondanks de trage AF heb ik ook gewoon zeer snelle objecten kunnen vastleggen... je moet een beetje de limieten kennen van je lens en daarom omheen werken. Soms heb ik hem gewoon op MF gebruikt...andere keren heb ik wat andere truukjes bedacht of gewoon rekening meegehouden dat de lens een bepaalde tijd nodig heeft om 'te settelen' etc.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Katsunami
  • Niet online
Floris schreef op donderdag 23 december 2004 @ 05:16:
Ik ben het grotendeels met je eens, behalve dat je als je tegen de grenzen van je lenzen en andere apparatuur aanloopt je geen amateur meer bent. Je kan nog steeds een amateur zijn, maar wel een van een bepaald niveau.
Jij beschouwt iemand als amateur indien hij voor de fun fotografeert, en niet betaald krijgt, maar het kan dan wel een amateur van een hoog niveau zijn. IK beschouw iemand als een amateur indien zijn foto's duidelijk amateuristisch zijn. Een amateur van een hoog niveau is voor mij ook een "prof" (of misschien "expert", iemand met veel kennis en kunde zonder eraan te verdienen).
Overigens noemde je 3 delen uit mijn set op in je verzonnen lijstje en ik weet dat ik nog wel eens de neiging heb om een niet lichtsterke lens als 'niet echt goed' af te doen, maar ik houd zeker rekening met het budget. :)
Jij haalt een deel van je inkomen uit de fotografie. Het gevolg is dat je leven "afhangt" van de kwaliteit van je foto's. Het aanschaffen van erg duur materiaal is voor jou verantwoord, omdat je het ook terug verdient. De aanschaf/afschrijving ervan kun je (in)direct in de prijs van je shoots verwerken. Iemand die "voor zichzelf" fotografeert pakt zijn camera wanneer hij er zin in heeft, schiet waar hij zin in een heeft, en als er even géén zin is vanwege minder weer of zo, dan blijft de camera in de tas. Voor zulke mensen zijn goede (maar niet top-van-de-top lenzen) vaak méér dan genoeg om mee te beginnen :) En wil iemand op een gegeven moment beter, dan kan dat lens-voor-lens vervangen worden, zonder veel haast :)
tazzman schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:25:
De Sigma 135-400 is een prima zoom-lens met een zeer goede prijs/prestatie verhouding. Optisch is deze lens gewoon goed - uiteraard geen 100-400L of een Sigma 120-300 f/2.8 maar laten de boel wel realistisch houden.
Bedankt voor de bevestiging (nogmaals).
Realistisch is een goed idee ja :) 400 euro voor een lens is toch 880 ouderwetse guldens, en dat vind ik meer dan genoeg om mee te beginnen. :P De prijzen van lenzen zijn ook nogal arbitrair.... "goedkope" lenzen zijn niet altijd slecht. De 135-400 kost namelijk bij Van Iperen 390 euro, terwijl hij op veel andere sites rond de 450 euro hangt; dan wordt hij al wat duurder. De MediaMarkt kan hem bestellen, voor het luisterrijke bedrag van 795 euro... dan wordt het opeens een dure lens, zonder dat hij beter wordt :P In Duitsland ligt de prijs trouwens rond de 390-400 euro.
Als je hem 1 stop knijpt is het gewoon al een erg scherpe lens maar ik durf deze lens ook gewoon wide-open te gebruiken. Op 400mm is deze lens niet op z'n allersterkst en zou ik hem zeker een stopje of anderhalf tot 2 knijpen maar daaronder is het gewoon erg goed. Ook de 100-400L is wide-open op 400mm lang zo scherp niet als op 200-300mm.. de meeste zooms in dit bereik zijn op hun uiterste gewoon niet op hun best.
Tja, een prime is voor mij te onflexibel. Ik wil per se een zoom hebben; als dat betekent dat hij op f/5.6 of f/8 gebruikt moet worden, dan zij dat zo. Dan schroef ik de camera wel naar ISO1600; de 10D heeft op dat niveau minder ruis dan mijn huidige compact op ISO400. Omdat ik nu ISO1600 kan gebruiken, verdien ik al 2 stops tegenover mijn compact. f/8 @ ISO1600 is dezelfde belichtiging als ISO800 @ f/5.6, of ISO400 @ f/4, of ISO200 @ f/2.8. Het moeten afknijpen van het diafragma compenseer ik dan wel met die ISO-waarde; dan maar ietjse meer ruis. Het geld voor een vlijmscherpe 2.8L op 400mm heb ik gewoon niet, dus dan moet ik roeien met de beste riemen die voor mij bereikbaar zijn (op dit moment) :)
Het enige nadeel aan deze lens is de oude, trage Sigma AF motor. Dit is echt een lens die HSM zou kunnen gebruiken (OS ook maar Sigma heeft die combinatie niet voorelkaar weten te krijgen.... de 80-400 heeft ook geen HSM maar wel OS). De AF is traag en hij wilt bij minder contrast of weinig licht nogal eens flink hunten. Het is niet echt een ideale lens voor sportfotografie zullen we maar zeggen. :)
Gelukkig wil ik hem daar ook niet voor gaan gebruiken. In de sportzalen waar ik fotografeer, kan ik kortbij genoeg komen om met een totaal van 200mm uit te kunnen. (Het is maar 1 zaal.) Deze lens gaat vooral gebruikt worden in dierentuinen, pretparken, en dergelijke gelegenheden; buiten dus, en bij goed weer :) Daar zal hij wel voldoen denk ik.
In tegenstelling tot veel van de "resident forum experts" heb ik deze lens zelf jaren gebruikt - met veel plezier. Ondanks de trage AF heb ik ook gewoon zeer snelle objecten kunnen vastleggen... je moet een beetje de limieten kennen van je lens en daarom omheen werken. Soms heb ik hem gewoon op MF gebruikt...andere keren heb ik wat andere truukjes bedacht of gewoon rekening meegehouden dat de lens een bepaalde tijd nodig heeft om 'te settelen' etc.
Ach ja.... 50 jaar geleden werden er ook geweldige foto's gemaakt, en toen was er niet zoveel techniek, toch ? Het is zoals je zegt. Je moet gewoon je materiaal kennen. Dan kun je er alles uit halen.

"This ship may be a hundred years old, and it may be superseded by more powerful models. But, this ship is mature, and all small diseases are worked out of it. An experienced crew can use this ship to a far greater extend than an unexperienced crew can use a new ship."
-- Captain Kirk (vrij naar, de exacte quote weet ik niet zo snel :P)

Het gaat erom dat je moet WETEN wat je materiaal kan, en hoe je het gebruiken moet om er het allerbeste uit te halen. Weet je dat niet, dan zul je ook met een 1D-II en L-lenzen brakke rommel schieten.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

ter info: bij Corne van Iperen kan je echt zonder problemen kopen.
Ik haal alles bij Corne en Crown - afhankelijk van de aanbieding en levertijd.

Heel DPZ shopped bij deze twee ... en de service is gewoon erg goed van Corne. Erg betrouwbaar en ook erg kundig. Bij Corne kan je echt geen buil vallen.

• Dacide
Oh mijn god wat zijn er veel berichten bijgekomen.

Het gaat me te ver om alles te gaan quoten. Dus hier even snel wat reacties in vogelvlucht.

@Femme: Bah, ik dacht dat je een meid was :P , just kidding, leuk om te horen dat je de oprichter bent. Keep it up zou ik zeggen.
Die pics van jou (met die poes/kat), ik was absoluut aangenaam verrast door de kwaliteit. Wide open is ie idd absoluut goed te doen. IK neem dus terug wat ik gezegd heb. Het zal me trouwens niet verbazen dat de pics die ik op dpreviewforum gezien heb bewerkt (lees: geblurred) zijn in PS.

@Katsunami : Succes met het kopen van een lekker ruikende nieuwe 10D ;) Je zal er geen spijt van gaan krijgen. Waar wil je hem kopen? Ik zag namelijk dat ac-foto.com hem niet meer heeft.

@Tazzman: IK heb morgen mijn laatste tentamens. Daarna heb ik eindelijk een aantal zeeën van tijd. Dan zal ik een aantal wide open pics posten. Het enige wat me nu opvalt aan de24-60 is dat hij behoorlijk geluid maakt met focussen. Ik heb geen directe sigma vergelijkingslenzen. Dus weet niet of ze allemaal zoveel geluid maken. Het is wel een EX lens, maar of die allemaal dezelfde motor hebben? Geen idee.

Mocht ik iemand vergeten zijn te replyen, dan hoor ik t wel.

groet,

Tony

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dacide schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:28:

@Tazzman: Het enige wat me nu opvalt aan de24-60 is dat hij behoorlijk geluid maakt met focussen. Ik heb geen directe sigma vergelijkingslenzen. Dus weet niet of ze allemaal zoveel geluid maken. Het is wel een EX lens, maar of die allemaal dezelfde motor hebben? Geen idee.
Yup - Sigma EX/HSM lenzen zijn gewoon redelijk noisy.. de oudere, non HSM Sigma AF motortjes waren ook erg aanwezig ;)

Wil je echt stil en snel dan zal je toch moeten kijken naar Canon USM lenzen.

• Dacide
Ach, ik heb er zelf geen last van hoor. Indien ik ergens moet fotograferen waar stilte gewenst is zet ik hem gewoon op manual focus.

Over de 10D:

Er zijn een aantal zaken die negatief zijn (valt wel mee te leven hoor ;) )

-langzaaaaaaame interne processing
-USB1.1 omfg hoe durven ze. Het was een kleine moeite geweest om usb2 of firewire te gebruiken. Ik ga in elk geval een sandisk cardreader kopen. 40 minuten wachten op het inladen van een memorycard van 512mb vind ik gewoon te lang duren.
-Waarom geen spotmetering? (ook niet bij de 20D)
-Geen iso waarde in de zoeker display

Allemaal kleinigheidjes. Maar zou fijn zijn geweest als dit er niet zou zijn.

Maargoed, ik loop eigenlijk weer slap te lullen want het is en blijft een pracht piel dingetje :P

• Katsunami
  • Niet online
Dacide schreef op donderdag 23 december 2004 @ 17:28:
@Katsunami : Succes met het kopen van een lekker ruikende nieuwe 10D ;) Je zal er geen spijt van gaan krijgen. Waar wil je hem kopen? Ik zag namelijk dat ac-foto.com hem niet meer heeft.
In Duitsland ;) en ik ben ook doodsbang die camera niet meer te krijgen voor 1000-1050 euro voor die prijs.... ik ga de winkel mailen of ik de camera kan aanbetalen en reserveren. :)
@Tazzman: IK heb morgen mijn laatste tentamens. Daarna heb ik eindelijk een aantal zeeën van tijd. Dan zal ik een aantal wide open pics posten. Het enige wat me nu opvalt aan de24-60 is dat hij behoorlijk geluid maakt met focussen. Ik heb geen directe sigma vergelijkingslenzen. Dus weet niet of ze allemaal zoveel geluid maken. Het is wel een EX lens, maar of die allemaal dezelfde motor hebben? Geen idee.
Sommige EX lenzen hebben HSM, sommige anderen niet. De lenzen zonder HSM maken meer geluid bij het focussen, de lenzen met HSM zijn bijna helemaal stil.
groet,

Tony
Tip: groeten is niet nodig. :) We gaan er standaard van uit dat een post ook groeten bevat. :)

• Dacide
Katsunami schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:53:
[...]

In Duitsland ;) en ik ben ook doodsbang die camera niet meer te krijgen voor 1000-1050 euro voor die prijs.... ik ga de winkel mailen of ik de camera kan aanbetalen en reserveren. :)
Ik weet dat je hem in duitsland wilt kopen. De vraag was eigenlijk: Waar in duitsland? Daarom zette ik erbij dat AC-foto.com hem niet meer heeft (1 van de grotere en goedkopere fotografieshops. Is de online versie van audiophil te aken)
[...]

Sommige EX lenzen hebben HSM, sommige anderen niet. De lenzen zonder HSM maken meer geluid bij het focussen, de lenzen met HSM zijn bijna helemaal stil.
Roger that!
[...]

Tip: groeten is niet nodig. :) We gaan er standaard van uit dat een post ook groeten bevat. :)
My bad. Is een beetje gewenning van mij. (ja je leest het goed: Ik ben nog van een vorige generatie, jeweetwel die met een goede opvoeding :P

• Katsunami
  • Niet online
Dacide schreef op donderdag 23 december 2004 @ 22:55:
Ik weet dat je hem in duitsland wilt kopen. De vraag was eigenlijk: Waar in duitsland? Daarom zette ik erbij dat AC-foto.com hem niet meer heeft (1 van de grotere en goedkopere fotografieshops. Is de online versie van audiophil te aken)
Dat vertel ik wel als ik de camera gereserveerd krijg :P Ik wil niet dat iemand net de laatste 10D met een mooie deal voor mijn neus wegkaapt omdat diegene het geld nu al heeft :X
My bad. Is een beetje gewenning van mij. (ja je leest het goed: Ik ben nog van een vorige generatie, jeweetwel die met een goede opvoeding :P
Mja, ik ook, maar altijd onder posts de groeten lezen gaat snel vervelen ;)
(En je schopt nogal wat mensen nu, door te impliceren dat mensen/jeugdigen tegenwoordig geen opvoeding hebben gehad :P Dat is weer een andere discussie, die al vele malen gevoerd is (ook door mij), maar niet op zijn plaats is in FG ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Katsunami schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:02:
[...]

Dat vertel ik wel als ik de camera gereserveerd krijg :P Ik wil niet dat iemand net de laatste 10D met een mooie deal voor mijn neus wegkaapt omdat diegene het geld nu al heeft :X
Slim!
[...]

Mja, ik ook, maar altijd onder posts de groeten lezen gaat snel vervelen ;)
(En je schopt nogal wat mensen nu, door te impliceren dat mensen/jeugdigen tegenwoordig geen opvoeding hebben gehad :P Dat is weer een andere discussie, die al vele malen gevoerd is (ook door mij), maar niet op zijn plaats is in FG ;))
Was ook met een knipoog bedoeld. (soort van zelfverheerlijking ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Dacide schreef op donderdag 23 december 2004 @ 21:32:
Ach, ik heb er zelf geen last van hoor. Indien ik ergens moet fotograferen waar stilte gewenst is zet ik hem gewoon op manual focus.

Over de 10D:

Er zijn een aantal zaken die negatief zijn (valt wel mee te leven hoor ;) )

-langzaaaaaaame interne processing
Agreed, de 300D is al sneller :X
-USB1.1 omfg hoe durven ze. Het was een kleine moeite geweest om usb2 of firewire te gebruiken. Ik ga in elk geval een sandisk cardreader kopen. 40 minuten wachten op het inladen van een memorycard van 512mb vind ik gewoon te lang duren.
Je bent ook wel redelijk 'dom' als je niet gewoon een CF-reader koopt (USB/FireWire), je kan IMHO niet verwachten dat de cam dit snel kan. De enige reden om mijn cam aan de PC te hangen is om Personal en Custom Functions in te stellen of een keer een nieuwe customWB te installeren (of een firmware upgrade). Nu zijn dit allemaal dingen die je met een 10D niet hoeft te doen, behalve het instellen van de eigenaar... weinig reden meer dan USB1.1 te gebruiken dus. ;)
-Waarom geen spotmetering? (ook niet bij de 20D)
Voorbehouden aan pro-bodies, er moet toch verschil zijn nietwaar? :)
-Geen iso waarde in de zoeker display
Wederom voorbehouden aan pro-bodies.
Allemaal kleinigheidjes. Maar zou fijn zijn geweest als dit er niet zou zijn.

Maargoed, ik loop eigenlijk weer slap te lullen want het is en blijft een pracht piel dingetje :P
Het blijft een puike cam, met een aantal punten waarop ze minder scoort dan een pro-body. Maar nogmaals: verschil moet er zijn.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
-Canon 300d is idd sneller. Maar zover ik weet ik deze cam ook recenter.

-Gelukkig ben ik niet dom aangezien ik een cardreader ga kopen. (gewoon sandisk 12 in 1 reader ofzo)

-Spotmetering voorbehouden aan pro bodies? uh, mijn vader heeft een point and shoot cam. Fuji 6800Z. Deze heeft toch wel spotmetering. En zover ik weet is een nikon D70 GEEN pro body.

-Iso display in zoerker alleen voor pro? Wat is hiet pro aan. Zo moeilijk en duur zal het toch echt niet zijn om een extra cijfertje te laten displayen in de zoeker.

-Je hebt gelijk, het is idd een hele puike camera met hier en daar wat beperkingen. En daar valt zeer goed mee te leven.

Wat heb jiij eigenlijk voor cam Floris?

Voor de rest, Prettige feestdagen en een te gek 2005!

(waar zit jij met Oud en Nieuw Floris?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:40
Bij Canon is het inderdaad zo dat spotmeting alleen in de pro-bodies zit. Zelfs de 10D heeft geen spotmeting.

Ik weet niet hoe het bij de andere merken zit, maar bij Nikon hebben de bodies vanaf de F80 en alle digireflexen een spotmeter.Ligt uiteraard aan je stijl van fotografie of je het nodig hebt, maar ik vind het wel prettig om in moeilijke lichtsituaties even te kijken of de scene binnen je dynamisch bereik past.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacide schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:57:

-Gelukkig ben ik niet dom aangezien ik een cardreader ga kopen. (gewoon sandisk 12 in 1 reader ofzo)

-Spotmetering voorbehouden aan pro bodies? uh, mijn vader heeft een point and shoot cam. Fuji 6800Z. Deze heeft toch wel spotmetering. En zover ik weet is een nikon D70 GEEN pro body.

-Iso display in zoerker alleen voor pro? Wat is hiet pro aan. Zo moeilijk en duur zal het toch echt niet zijn om een extra cijfertje te laten displayen in de zoeker.

-Je hebt gelijk, het is idd een hele puike camera met hier en daar wat beperkingen. En daar valt zeer goed mee te leven.

Wat heb jiij eigenlijk voor cam Floris?

Er zijn idd merken die spotmetering ook gewoon in 'mindere' -lees: non-pro- body's stoppen, dat is gewoon een keuze van canon. Iso -> zelfde verhaal.

Floris gebruikt trouwens een Canon 1D MarkII, met een tasje vol f/2.8 L glaasjes. (verwent :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:50
De keus voor mijn eerste Dslr is ook niet makkelijk. Ik twijfel nog steeds tussen de d70 en de 300d. Qua body heeft voor mij de d70 meer voordelen dan de 300d. Echter de canon lenzen spreken mij meer aan. Een 20d en 10d zijn of gewoonweg te duur of onvindbaar.
Dat maakt de keus eningzins complex.

Daarnaast denk ik dat ik beter voor een goed lenzensetje kan sparen bij een van de twee. Ofwel voor de canon of nikon. Dan kan ik altijd nog een nog duurdere body kopen. Want stel ik koop een 20d, dan heb ik enkel de kitlens. Geld voor een zoomlens hen ik dan niet meer.
Met de d70 of 300d zit er nog wel een sigma 70-200 f2.8 in of canon 70-200F f4 in.

Tazzman schreef:
"Optisch is deze lens gewoon goed - uiteraard geen 100-400L of een Sigma 120-300 f/2.8 maar laten de boel wel realistisch houden. Als je hem 1 stop knijpt is het gewoon al een erg scherpe lens maar ik durf deze lens ook gewoon wide-open te gebruiken. Op 400mm is deze lens niet op z'n allersterkst en zou ik hem zeker een stopje of anderhalf tot 2 knijpen maar daaronder is het gewoon erg goed. Ook de 100-400L is wide-open op 400mm lang zo scherp niet als op 200-300mm.. de meeste zooms in dit bereik zijn op hun uiterste gewoon niet op hun best"

"zeker een stopje of anderhalf tot 2 knijpen" dat betekent toch gewoon 1.5 of 2 stop onderbelichten op zijn maximale zoomlengte. Maar wat is daarvan het nut voor de kwaliteit?

[ Voor 30% gewijzigd door Tijs_a op 25-12-2004 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Nee, dat betekent dat je het diafragma anderhalf tot twee stops kleiner maakt. Als het dus om een f/4-lens gaat, betekent dat dat 'ie rond de f/5,6 een stuk scherper is dan op f/4.

Als het Canon lenzenpakket je meer aanspreekt, moet je sowieso voor Canon gaan. De body is een soort wegwerpobject, dat over drie jaar hopeloos verouderd is, terwijl je lenzen tientallen jaren meegaan.

De 10D is trouwens tweedehands goed te vinden, en nieuw niet veel duurder dan een D70. Dan heb je wel een wat tragere body, maar ook eentje die een stuk steviger is en vooral veel professioneler dan de 300D.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Tijs_a schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 13:31:
De keus voor mijn eerste Dslr is ook niet makkelijk. Ik twijfel nog steeds tussen de d70 en de 300d. Qua body heeft voor mij de d70 meer voordelen dan de 300d. Echter de canon lenzen spreken mij meer aan. Een 20d en 10d zijn of gewoonweg te duur of onvindbaar.
Dat maakt de keus eningzins complex.
Ik zit met dezelfde keuze en denk dat ik nu nog twee maanden wacht. De roddels zijn dat in februari Canon zijn opvolger van de 300d aankondigd, die is dat natuurlijk weer beter dan de D70, en je kan de Canon lenzen gebruiken. D70 heeft op dit moment het voordeel dat het een jaar jonger is dan de 300d, in Feb ligt Canon weer 8 maanden voor.

Zo blijven ze elkaar natuurlijk de komende jaren afwisselen, dus de keuze voor een systeem lijkt mij belangrijker dan de keuze voor een specifieke body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
Het lijkt of de canon een betaalbaarder range aanbiedt. Dus tot 700 euro. Dat neemt niet weg dat sigma ook hele mooie lenzen voor de nikon biedt. Ik twijfel gewoon nog, maar ik denk dat het uiteindelijk toch nikon zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Jongens, kijk ook eens naar de Pentax Ist Ds er is meer dan Canon en Nikon ;) (ik zeg niet beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
De Pentax *istDs is een slechte keuze.

- De body is klein (dat is op DSLR gebied IMHO een nadeel)
- Hij voelt gammel aan
- Pentax lenzen zijn erg lastig te krijgen, je bent bijna compleet afhankelijk van Sigma en/of Tamron alleen, terwijl je met Nikon en Canon ook lenzen van de fabrikant zelf (redelijk veel makkelijker) kan krijgen.
- Het upgradepad dat je vanaf de Pentax hebt is onzeker. We weten wel 100% zeker dat Nikon en Canon 1x per jaar/1,5 jaar met een nieuwe camera komen... dat weten we van Pentax niet.

Ik zou liever voor een D70 gaan. (En nog liever voor een 10D)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 27-12-2004 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Dacide schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:57:
Klopt en hoewel de cam nieuwer is, is ze ook echt de instapcamera, waardoor de 10D hoger werd gepositioneerd. Nu de 20D er is, is deze in nagenoeg alle opzichten beter dan de 300D, wat ook moet gezien het prijsverschil. :)
Ik heb een CF-reader (FireWire), maar geen SD-reader en daar baal ik regelmatig van. Mijn SD-kaartje is sneller dan de CF, maar ik heb nog geen FireWire SD-reader gevonden, waarnaast ik eigenlijk niet met 2 readers rond wil rijden. :)
Ik was even narrowminded genoeg om het alleen over Canon's te hebben, of een Fuji 6800z aan spotmetering doet weet ik echt niet, de D70 doet inderdaad wel spotmetering.
Een 300D heeft het niet, een 10D niet, een 20D ook al niet...
Nee, maar om verschil te houden tussen de pro en de low/mid-end bodies zijn er een aantal zaken die je bij de laatstgenoemde weglaat, een van die zaken is de vermelding van ISO in de finder.
Jep, instap is 300D, dan de D70, dan de 20D of de D7D (ben ik nog niet helemaal uit). Daarna komen de dure Nikons en Canons.
Wat heb jij eigenlijk voor cam Floris?

Gapster geeft al aan waar ik mee schiet, jij (en alle anderen hier) ook fijne kers en een geweldig 2005 gewenst. Op de jaarwisseling zit ik waarschijnlijk bij Q, ik had een andere boeking bij een nieuwe klant, maar vanwege een enorm verhaal zie ik hier nog even vanaf. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Katsunami schreef op zondag 26 december 2004 @ 00:35:
De Pentax *istDs is een slechte keuze.

- De body is klein (dat is op DSLR gebied IMHO een nadeel)
- Hij voelt gammel aan
- Pentax lenzen zijn erg lastig te krijgen, je bent bijna compleet afhankelijk van Sigma alleen, terwijl je met Nikon en Canon ook lenzen van de fabrikant zelf (redelijk veel makkelijker) kan krijgen.
- Het upgradepad dat je vanaf de Pentax hebt is onzeker. We weten wel 100% zeker dat Nikon en Canon 1x per jaar/1,5 jaar met een nieuwe camera komen... dat weten we van Pentax niet.

Ik zou liever voor een D70 gaan. (En nog liever voor een 10D)
Waarom is klein een nadeel, als hij maar goed aanvoelt toch?
De body-frame is wel van metaal, kun je van de 300d niet zeggen.
Pentax lensen zijn wel goedkoper dan die van Canon en Nikor (dacht ik)
En Pentax gaat al jaren mee, en het is niet hun eerste DSLR camera, hoezo onzeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Pentax ligt op dit moment wel een beetje achter, maar dat is geen argument waarom het een slechte camera is. De *istDs is ontzettend klein (kan een groot voordeel zijn), en Pentax glas kwalitatief echt niet onder voor dat van Canon en Nikon. Het lenzenaanbod is wel een stuk kleiner.

Waarom vindt iedereen het zo belangrijk of iets een instapcamera of prosumercamera is? Elke camera heeft zo z'n voordelen en nadelen, en daar hangt een prijs aan. Het lijkt alsof het niet hebben van een metalen frame de grootste schande is voor een SLR. De ergonomie en het gebruiksgemak lijken helemaal niet mee te tellen.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Laatst online: 09-09 22:37
Heb zelf een D70, een huisgenoot van mijn heeft een Pentax Ist DS. En dat is een heel erg leuke camera. Beide camera's hebben dezelfde sensor.

Echte pluspunten van de Pentax IST DS zijn:
- Enorme zoeker. Zoekerbeeld is denk ik 1,5 zo groot als dat van mijn d70. Handig bij manualfocus
- Kleine body. Handig voor op reis
- Groot display: is fysiek groter dan die van de d70 en heeft meer pixels
- Werkt op penlites: overal ter wereld verkrijgbaar.
- Oude MF pentax lenzen zijn voor werkelijk geen geld overal vandaan te slepen. een 1.7 50mm kost je 15 euro. Pentax bouwt uberhaupt prima glas. En als je nou echt op zoek bent naar een exotische lens die maar door een fabrikant gebouwd wordt, dan zal je uberhauopt niet in dubio liggen over welke camera te kopen.

Maar heb toch liever mijn D70, omdat:
- grotere body, dus er kunnen meer knopjes op. Knopjes zijn stoer. Vooral omdat je bij de Pentax ist DS toch een beetje het syndroom "flip this switch, while pressing that button and twirling that wheel" hebt als je probeert dingen in te stellen.
- Nikons nieuwe CLS flashsysteem is fantastisch, en naar mijn mening nog niet geevenaard door Canon of willekeurig welke andere fabrikant. zeker niet in combinatie met D-lenzen en matrixmetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hij is besteld! (de (fikse) aanbetaling op mijn te verkopen uitrusting door de aankomende koper heeft die vroegtijdige aanschaf mogelijk gemaakt :P)

Een Canon 10D + Grip (Nieuw, in Duitsland, bij een hier redelijk bekende fotozaak, als de set binnen is noem ik de naam wel :P)
Item1: [TypeNummer] Canon EOS-10D + Canon BG-ED 3 Batteriegriff
Quantity1: 1
Price1: EUR 1.068,90 [excl.vat: 921,47]
Total1: EUR 1.068,90
Nu nog de rest van de betaling van mijn eigen spul binnenkrijgen eind januari (de hele set is dus al aanbetaald, en na het ontvangen van de rest is hij verkocht), zodat ik een 24-135 f/2.8-4.5, 1GB Ultra II, een tweede accu, en een Sigma 500DGS II flitser kan aanschaffen :) Dat ga ik verspreid doen; de lens bij Kamera-Express (50 euro goedkoper dan Van Iperen), en de flitser weer bij Van Iperen (45 euro onder de prijs van Kamera-Express.) Als het meezit, komt er ook nog aan het eind van januari een 135-400 f/4.5-5.6 lens bij (ook bij Van Iperen), als er genoeg van mijn inkomen overblijft :Y) (Voor de volledigheid moet ik ook maar eens de prijzen van Crown navragen.)

Niet miepen over de groothoek; ik heb de 27mm groothoekconvertor voor mijn compact (38mm) nooit gebruikt, de 1.85 teleconvertor die de 190mm lens opkrikt heb ik er wél vaak op gehad. Ik ben een tele-figuur, en ik kom altijd bereik te kort :P Als groothoeklens haal ik wel over een tijdje de Sigma 12-24 :)

Ook apart, een Canon body helemaal volstouwen met Sigma spullen. Nou ja, who cares; het is een goede prijs/kwaliteit verhouding, en als het moet kan ik ook later de hele set verkopen en "opnieuw" beginnen :P

[ Voor 32% gewijzigd door Katsunami op 27-12-2004 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Have fun met je nieuwe speeltjes, als je ze krijgt.

Ik zou alleen geen 1gb kaart kopen maar wel 2 512mb kaarten.

Indien je een kaart verliest/beschadigt ben je niet ALLE foto's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Grimreaper schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:46:
- Nikons nieuwe CLS flashsysteem is fantastisch, en naar mijn mening nog niet geevenaard door Canon of willekeurig welke andere fabrikant. zeker niet in combinatie met D-lenzen en matrixmetering.
Ik denk dat TTL-II i.s.m. de 580 aardig in de buurt komt hoor :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Hoop goeie pluspunten daan Grimreaper, ik ga echt steeds meer naar de Pentax neigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dacide schreef op maandag 27 december 2004 @ 17:37:
Bedankt :)

Ik heb hier in een fotowinkel een hele kast vol met tweedehands MF lenzen zien staan; vanaf 10 euro voor een standaard 50f/1.8 :P Ik denk dat ik even bij mijn oom zijn ongebruikte 32MB kaarte ga lenen, en een of andere MF lens ga halen voor een tientje, dan kan ik in de 3 weken dat ik nog op mijn andere spullen moet wachten toch al wat met de camera en instellingen rommelen; en kan ik direct leren manual focussen :Y) (Iets wat in de winkel ook al erg goed lukte, en dat wil heel wat zeggen als je mijn gezichtsvermogen bekijkt.... :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dacide schreef op maandag 27 december 2004 @ 17:37:

Ik zou alleen geen 1gb kaart kopen maar wel 2 512mb kaarten.

Indien je een kaart verliest/beschadigt ben je niet ALLE foto's kwijt.
Ik ben in 15 jaar geen film kwijt geraakt - ook niet wanneer ik er 80 in mijn rugzak had zitten tussen het wasgoed, mijn scheerspullen en mijn ondergoed - ik ben ook nog nooit een CF kaart kwijt geraakt (ik heb er maar 3, scheelt weer :) ) en een CF kaartje beschadig je ook niet zo maar.

Ik heb 2 512MBs en 1 1gigger.... en ik heb juist die 1 gb CF het meeste in mijn 10D zitten... die 2 512mbs gebruik ik alleen wanneer mijn 1gigger vol is of in mijn x-drive zit.

Mijn advies, hoe groter hoe beter... want ik verlies MEER fotos door het moeten wisselen van CF kaarten dan dat ik er 1tje kwijt raak ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hehe... ik ga zelf ook voor 1GB Ultra II, en later nog voor een 2de kaartje. Eens zien wat ik het eerste doe; een monopod, of een tweede kaartje. (Ik denk de monopod, want op 1 kaartje gaan toch al 330 tot 400 foto's. Dat is genoeg voor één dag.)

Als ik mijn 10D binnen heb (hopelijk voor het einde van mijn vakantie, over 2 weken (soms roeleren studie en colleges wél, zoals in dit geval, 2 weken vrij :P)), dan haal ik bij de lokale fotozaak een MF lensje. Ze hadden er tweede/10de hands MF 50 f/1.8 lenzen staan vanaf 10 euro :D Hopelijk zit er ook een Canon lensje tussen, omdat ik geen groothoek heb kijk ik misschien eens naar een MF 14mm lens ofzo; toch een beetje groothoek om mee te spelen dan :P Als het werkelijk niet veel is, dan kan ik hem achteraf terugbrengen.... dan krijg ik er 4 euro ofzo voor, en daar ga ik dan frieten van halen :+ Bij mijn oom leen ik wel zijn ongebruikte 32MB CF kaartje. Ik weet het, niet een geweldige manier om de 10D op te tuigen, maar heck, haat maakt foto's. En ik kan met de instellingen en de controls rommelen, zodat ik die ken als ik eind januari de rest van mijn spullen bestel en binnen krijg :)

[ Voor 12% gewijzigd door Katsunami op 27-12-2004 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een Ist-DS gekocht, niet met std. lens maar met de duurdere (en betere) 16-45 ED AL. Mijn huidige normale reflex is ook een Pentax en ik had daar al 2 lenzen bij, vandaar de voorkeur voor de Pentax

Ik vind het een erg fijne handzame camera, ligt lekker in de hand en ik vind de kleine body een voordeel i.v.m. reizen e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Katsunami schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:17:
Hehe... ik ga zelf ook voor 1GB Ultra II, en later nog voor een 2de kaartje. Eens zien wat ik het eerste doe; een monopod, of een tweede kaartje. (Ik denk de monopod, want op 1 kaartje gaan toch al 330 tot 400 foto's. Dat is genoeg voor één dag.)
Als je echt op pad gaat om veel te schieten of voor langere tijd - overweeg dan serieus om ZSAM een image-tank te kopen. Zonder mijn 30GB X-Drive Pro zou ik echt verloren zijn. Zelfs met 1 dag uitstapjes naar een dierentuin heb ik die echt nodig want ik schiet behoorlijk veel - mijn 1GB Ultra II, 512MB Ultra I en 512MB Ridata Power 52x zitten echt zo vol. (Ik schiet enkel op RAW).
Als ik mijn 10D binnen heb (hopelijk voor het einde van mijn vakantie, over 2 weken (soms roeleren studie en colleges wél, zoals in dit geval, 2 weken vrij :P)), dan haal ik bij de lokale fotozaak een MF lensje. Ze hadden er tweede/10de hands MF 50 f/1.8 lenzen staan vanaf 10 euro :D
En dat kan je helaas mooi vergeten.

Die MF lenzen zijn FD mount lenzen. De EF mount is *NIET* backwards compatible met de FD mount (de voorloper van de EF mount, gebruikt op o.a. de legendarische Canon A1 en T90 bodies).

Een FD->EF converter is overigens heel duur en niet te vinden. Ook het verlies in kwaliteit is toch aanzienlijk.

Wil je echt oudere lenzen gebruiken, dan had je beter een Nikon D70/D100 kunnen kopen - die zijn wel volledig backwards compatible. Maar goed, dat heeft ook zo'n voor - en zeker nadelen.

Een Canon EF 50mm f/1.8 MkII zou je gebruikt toch wel voor 60 euro moeten kunnen vinden denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:55:
Net een Ist-DS gekocht, niet met std. lens maar met de duurdere (en betere) 16-45 ED AL. Mijn huidige normale reflex is ook een Pentax en ik had daar al 2 lenzen bij, vandaar de voorkeur voor de Pentax

Ik vind het een erg fijne handzame camera, ligt lekker in de hand en ik vind de kleine body een voordeel i.v.m. reizen e.d.
Je gaat ons vast wel op de hoogte houden hoe de camera bevalt, toch? :P
En waarom die lens en niet de Kit-lens?

[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 28-12-2004 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 14:26

weebl

YARR!

@TS,

Zou je de Pentax *istD, en de *istDs willen toevoegen. Ik denk dat die ook wel in het lijstje horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:44:
Als je echt op pad gaat om veel te schieten of voor langere tijd - overweeg dan serieus om ZSAM een image-tank te kopen. Zonder mijn 30GB X-Drive Pro zou ik echt verloren zijn. Zelfs met 1 dag uitstapjes naar een dierentuin heb ik die echt nodig want ik schiet behoorlijk veel - mijn 1GB Ultra II, 512MB Ultra I en 512MB Ridata Power 52x zitten echt zo vol. (Ik schiet enkel op RAW).
Dat komt allemaal, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.... en mijn bankrekening ook niet ;)
En dat kan je helaas mooi vergeten.

Die MF lenzen zijn FD mount lenzen. De EF mount is *NIET* backwards compatible met de FD mount (de voorloper van de EF mount, gebruikt op o.a. de legendarische Canon A1 en T90 bodies).
Crap :X

Ik dacht dat die wel compatible waren. Nou ja, dan niet :) Blijkt maar weer dat ik geen donder weet van fotografie van vóór 1994 en ouder :P
Wil je echt oudere lenzen gebruiken, dan had je beter een Nikon D70/D100 kunnen kopen - die zijn wel volledig backwards compatible. Maar goed, dat heeft ook zo'n voor - en zeker nadelen.
Ik wil niet per se oudere lenzen gebruiken. Ik wilde even een lensje hebben om wat met de camera te kunnen spelen voordat ik eind januari mijn 24-135 en 135-400 binnen krijg :P Dan wordt het maar even doorbijten tot die tijd :P
Een Canon EF 50mm f/1.8 MkII zou je gebruikt toch wel voor 60 euro moeten kunnen vinden denk ik zo.
Ik zal er eens heen kijken; zo'n prime zou wel aardig zijn. (Al zou ik dan persoonlijk liever voor de 85mm gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Euhm euh... is het zo krap qua budget dat je echt tot eind januari moet wachten voor je je eigen body kunt gebruiken? Geen geld voor een 2e hands 50mm of een willekeurige andere kens?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Jawel, ik kan zelfs een 70-200 f/4 halen als ik wil, maar ik wil in januari ook nog wat geld hebben om te leven enzo (zonder daarvoor mijn spaargeld te moeten gebruiken; dat staat "weg" om noodgevallen en tegenslagen op te vangen).

Laten we het erop houden dat ik op dit moment een bepaald saldo op mijn rekening heb staan, en dat ik eind januari, ná de aankoop van de body, en lenzen (en de verkoop van mijn spullen) gewoon ongeveer hetzelfde saldo wil hebben :) (Ietsje hoger zelfs, omdat ik niet ál mijn inkomen uitgeef enzo :P)

Ik kan wel tweedehands lenzen gaan aanschaffen, maar dan moet het wel een lens zijn die ik zeker weten ga gebruiken. Een 50mm is weinig kans; ik heb vandaag (zonet) nog met de 18-55 op een 300D geschoten, en 50mm (oftewel 80mm) vind ik zelfs voro portretten niet prettig; ik moet te kort bij mensen gaan staan om mooie heads/shoulder shots te maken. Met een 85mm prime zou ik me prettiger voelen :) Dan kan ik wat verder weg blijven :)

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 28-12-2004 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs, ik heb voor de 16-45 lens gekozen omdat deze veel beter is als de kit-lens en ik graag een echt goede lens wil hebben bij deze body.

Zie ook hier

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:21:
hjs, ik heb voor de 16-45 lens gekozen omdat deze veel beter is als de kit-lens en ik graag een echt goede lens wil hebben bij deze body.

Zie ook hier
deze dus?
http://www.digitalstreet....ath=23_72&products_id=221

Wel prijzig zeg, is hij zoveel beter dat het het geld waard is?
(zal je geen nee opzeggen natuurlijk :P )

Ik ga maar voor de kitlens, kan altijd nog een betere lens erbij kopen ;) (en ik lees nou niet echt slechte dingen over de kit-lens die schijnt ook al vrij goed te zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 28-12-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, slecht is ie natuurlijk niet maar ik heb ook al een std. lens van m'n gewone reflex, al is dat een 28-80.

Body met kit lens kan ik vinden voor € 957 en ik had de body met deze lens voor € 1257, was het me wel waard.

Dus je gaat ook voor de Ist Ds ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hmm soort 17-40L zegmaar, lijkt me niet heel goedkoop omdat het niet fullframe is. Maar als het echt een goede lens is, dan is het wellicht geen slechte keuze, zelfs niet voor dat geld.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik ben het wel van plan, op dit moment. Maar ik moet nog ff geduld hebben om het te kunnen betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wanneer zal Pentax trouwens komen met de 100 euro terug aktie? (Na Nikon en Canon) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Kleine update: Ik heb bericht van de winkel gekregen dat de 10D + Grip onderweg is :) Als hij binnen is, ga ik de 24-135 f/2.8-4.5 bestellen bij Crown, Van Iperen of Kamera-Express... bij degene die het goedkoopste is. Vooralsnog is dat KE, met 325; Crown moet nog terugmailen.

Aan het einde van deze maand komt er een 135-400 f/4.5-5.6 bij, een Sigma 500DGs II flitser, en ergens tussendoor nog een tas en een 1GB CF Ultra II :) Dan moet ik weer een tijdje vooruit kunnen. :)

Morgen eens hier bij de lokale fotoboer kijken of hij een 50 f/1.8 tweedehands heeft (meer dan 60 euro geef ik er niet voor), maar nog beter een 85 of 100mm macroprime. Echter, ik denk dat die voor nu te duur zijn....

[ Voor 19% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2005 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46
Katsunami schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:06:Morgen eens hier bij de lokale fotoboer kijken of hij een 50 f/1.8 tweedehands heeft (meer dan 60 euro geef ik er niet voor), maar nog beter een 85 of 100mm macroprime. Echter, ik denk dat die voor nu te duur zijn....
Je mag mijn Canon EF 50mm 1.8 wel overnemen. Ik ga voor de 1.4 USM.
55 Euro en dan issie van jou :)
Woon je in de buurt van Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

You've got mail RepSlet! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Heb nog niets binnen.
Stuur anders naar : reptile@reptilefx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poging 2 voltooid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
RepSLET schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:59:
Je mag mijn Canon EF 50mm 1.8 wel overnemen. Ik ga voor de 1.4 USM.
55 Euro en dan issie van jou :)
Woon je in de buurt van Den Haag?
Nee, ik woon niet in de buurt van Den Haag. Verre van dat eigenlijk; ik kon er binnen Nederland niet verder vanaf wonen waarschijnlijk. Ik zal het even aanzien, effe kijken wat ik morgen kan krijgen. Indien ik er geen te pakken krijg, dan mail ik je denk ik wel; een 50mm "moet" je toch hebben... :P
Gapster, RepSlet deed mij (gezien de quote) een aanbieding om zijn 50mm lens over te nemen. Ik vind het nogal ongepast dat je een poging doet die aanbieding voor mijn neus weg te kapen.

[ Voor 42% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2005 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Rustig aan jongens.
Gapster vroeg mij heel iets anders.
Niet vechten om een stukje glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
RepSLET schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 02:39:
Rustig aan jongens.
Gapster vroeg mij heel iets anders.
Dat hoop ik maar, want zo leek het niet echt.
Niet vechten om een stukje glas :)
Ik vecht nergens om... een 50 f/1.8mk2 is nou niet zó speciaal dat ik er niet kan aankomen hè. Dit ging me even om het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Voor die prijs heb je anders geen 50mm f/1.8 MkI. :) Ik heb die van mij verkocht voor 125 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 10:10:
Voor die prijs heb je anders geen 50mm f/1.8 MkI. :) Ik heb die van mij verkocht voor 125 euro.
Volgens mij heeft RepSlet gewoon een Mk2; beter gezegd, hij heeft het er niet bijgezet :P (Voor zover ik zie.)

Update trouwens: De 10D+Grip van www.topfoto.de, voor 1068 euro is binnen :) Helemaal nieuw, en een officiële Europese (zij het Duiste) camera. De tweedehandsprijzen voor een set als deze lopen op MarktPlaats ondertussen op tot 1.000 euro (en hoger!); dan ga ik voor dat beetje extra geld wel voor een complete nieuwe set. Nu nog even de handleiding in het Engels uitprinten (effe het [COPY] eruit fixen, dat op elke pagina door te tekst staat :X), en we kunnen vooruit :)

De 24-135 f/2.8-4.5 heb ik bij Crown besteld voor 309; lager dan de op dat moment laagst bekende prijs bij mij van 325, bij Kamera-Express :)

Ik zit te twijfelen of ik de 500DGSuper II flitser er ook meteen achteraan bestel... als ik dat doe, kan het zijn dat ik het misschien krap krijg deze maand :X Misschien maar beter wachten op volgend salaris enzo; toch veiliger...

[ Voor 61% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2005 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb ook niet alles in 1 keer gekocht. Ik heb zowel de Nederlandse als Engelse 10D handleiding voor je als PDF - zonder het woord "COPY" erover. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ook de NL ? Die heb ik _nergens_ kunnen vinden.... ik ga even mailen :P

Edit: geen mail je profiel :( ;( Er staat wel een mail in het mijne. Zou je me even willen aanschieten, zodat we iets kunnen regelen? (BTW, ik heb wel een NL gescande handleiding als PDF, maar die is best brak...)

[ Voor 62% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2005 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Die brakke heb ik ook.. :P Maar heb wel een GOEDE engelse PDF. Interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Nog niet :P Ik wil even zien of ik de mijne kan fixen :P Uitdaging enzo; als het niet mocht lukken (of ik te lui blijk te zijn :+) dan hoor je het wel; bedankt voor het aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Katsunami: Congrats met je aankoop! Je zal er vast veel plezier aan hebben.

Ikzelf zit ook met die duitse handleiding,

dus als iemand de NL of engelse PDF heeft, dan zou ik hem graag ontvangen.

anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt voor de felicitatie, Dacide :) Ik kan niet wachten totdat ik mijn 1ste lens binnen heb :P

De (gescande) NL PDF is 20 MB groot. De (echte) Engelse is ongeveer 7.5 MB. Ik moet de Engelse nog aanpassen (het [COPY] eruit fixen). Welke wil je hebben; dan zet ik hem op mijn @Home webspace.

update: sow, ik heb een andere handleiding te pakken gekregen zonder het [COPY] erin gedrukt. Was toch makkelijker dan helemaal Adobe Acrobat ergens vandaan te toveren en de handleiding die ik had te fixen.

Welke moet ik voor je opgooien, Dacide; de "echte" Engelse, of de (relatief brak) gescande Nederlandse? Alletwee kan ook, maar dan wil ik ze niet al te lang online laten staan :)

[ Voor 61% gewijzigd door Katsunami op 07-01-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Katsu,

Thnx voor je aanbod.

de gewone engelse versie is prima hoor.

Ik dacht trouwens dat je al een lens had, (blijkbaar niet goed gelezen).

ps: waar woon je trouwens? (welke plaats?)

[ Voor 14% gewijzigd door Dacide op 07-01-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Englse aan het uppen op dit moment; ik zal dadelijk de link posten :)

Mijn lens is besteld en betaald, bij Crown. Hij komt als het goed is dinsdag, en met wat pech woensdag aan.

Ik woon in Kerkrade. Wilde je langskomen ofzo? Van mij mag je :P (Zodra ik een lens en een kaartje heb om mee te schieten; ik haal denk ik morgen even een 256MB kaartje, dat achteraf wel als "backup" gaat dienen; een extra 80 pics in "noodgevallen".)

edit: EOS 10D Engelstalige handleiding

[ Voor 31% gewijzigd door Katsunami op 07-01-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
hey Kerkrade, Cool.

Woon zelf in Echt. In de buurt dus.

Langskomen was nog niet echt direct mijn idee.
Ik ben een beetje aan het orienteren waar iedereen hier opt forum vandaan komt.
Misschien leuk om een keer met een man/vrouw of tig af te spreken ergens in een bekende en mooie stad.

Leuk om dan met zn allen te gaan fotograferen, beetje drinken, patsen met cam etc.... :P

edit:

thnx voor de manual!

[ Voor 6% gewijzigd door Dacide op 07-01-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dacide schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 22:46:
hey Kerkrade, Cool.

Woon zelf in Echt. In de buurt dus.
Redelijk :)
Langskomen was nog niet echt direct mijn idee.
Zoals ik zei: van mij mag je :P Ik ben goed van vertrouwen :+
Ik ben een beetje aan het orienteren waar iedereen hier opt forum vandaan komt.
Iedereen :? :X Succes, van mij weet je het nu: nog 121.238 man te gaan :+
Misschien leuk om een keer met een man/vrouw of tig af te spreken ergens in een bekende en mooie stad.
Dat kan; zolang het maar ná 31 januari is. :) Want ik heb mijn spullen voor die tijd nog niet compleet :P
Leuk om dan met zn allen te gaan fotograferen, beetje drinken
Ja :P
patsen met cam
NEE :+ Een camera is niet om mee te patsen. Dan zou ik wel de 1D-II van mijn over-achter-oom lenen :P (Alhoewel... een béétje patsen mag wel :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Natuurlijk niet echt iedereen. Alleen de juiste mensen met de juiste hobby :P

wat betreft het patsen, ik hou hier ook niet van (het blijft een gebruiksvoorwerp), maar ik dacht, laat ik me maar aanpassen aan de gemiddelde digicam bezitter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dacide schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 22:55:
wat betreft het patsen, ik hou hier ook niet van (het blijft een gebruiksvoorwerp), maar ik dacht, laat ik me maar aanpassen aan de gemiddelde digicam bezitter ;)
Wat is dan de gemiddelde digicam bezitter? Patsen die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik ga nog niet eens de moeite doen om dit te verduidelijken. Was slechts een grap.
Meer posts hier aan besteden is zonde van de ascii ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
tazzman schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 00:08:
Wat is dan de gemiddelde digicam bezitter? Patsen die dan?
De "gemiddelde" jeugdige die een dikkere camera heeft dan zijn vriendjes patst inderdaad vaak :P
Ook de "gemiddelde" 300D bezitter met 18-55 lensje patst ook nogal eens, en is als het even kan zelfs een beetje (veel) denigrerend tegenover niet-SLR's, naar wat ik heb gezien.

(Dit in elk geval in mijn ervaring :))
Dacide schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 00:19:
Meer posts hier aan besteden is zonde van de ascii ;)
LOL :D Niet dat ASCII tekens opraken ofzo; behlave dat het wel een beetje off-topic is :+

[ Voor 28% gewijzigd door Katsunami op 08-01-2005 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Precies Katsunami,

You got my point :P

Over die ascii,
Die tekens raken idd niet op. Maar ze zorgen wel voor onnodig dataverkeer = $$$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
Ik twijfel heel erg tussen de d70 en de 10d (een 20d zit er niet in, anders was dat mijn keus geweest. Voor welke zouden jullie gaan. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel.
Daarnaast heb ik niet een specifieke voorkeur voor een bepaald lenzensysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijs_a schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 21:50:
Ik twijfel heel erg tussen de d70 en de 10d (een 20d zit er niet in, anders was dat mijn keus geweest. Voor welke zouden jullie gaan. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel.
Waarvoor geen 20D? Je zegt zelf 'helaas'? ;) Ik had hetzelfde probleem en heb even gewacht en toch voor de 20D gegaan. Elke keer een beetje kopen?
Ik ken mezelf en had spijt gekregen als ik geen 20D had gekocht, achteraf helemaal. Vooral de snelheid van dat ding scheelt behoorlijk en ik ben nogal een ongeduldig mannetje en dat was waar ik het me het meest aan irriteerde met me vorige camera. :) Mar goed ikzou dan eerder voor de 10D gaan als de 20D echt afvalt. Katsumi heeft een mooie deal vanuit Dld. met grip ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Tijs_a schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 21:50:
Ik zou voor de 10D gaan (ben voor de 10D gegaan :P). De D70 is niet slecht, maar toch.. ik heb hem vandaag in de MediaMarkt in mijn handen gehad.

1) Hij is klein, kleiner dan de 10D, en lichter. Hij is kleiner qua ontwerp, en lichter omdat hij van plastic is tegenover het metaal van de 10D. Ik vind dus gewoon de 10D body mooier.
2) Er is geen vertical grip voor de D70, en waarschijnlijk komt hij er ook nooit. Dat vind ik nadelig; ik wilde de grip erbij hebben om de grote 135-400 telelens te balanceren, voor de vertikale houding, en voor de extra batterij.
3) De 10D heeft (IMHO) een intuitievere bediening. Ik kon hem direct redelijk bedienen toen ik hem voor de allereerste keer vast had; dat ging met de D70 moeilijker. Mijn voorkeur van bediening gaat naar de 10D.
4) De 10D kan tot ISO 100 gaan, de D70 maar tot 200. Dat betekent dat je overdag als je dat zou willen, tragere sluitertijden kunt gebruiken bij de 10D zonder je foto te overbelichten.

Er zijn natuurlijk ook "merits" te noemen voor de D70:
1) Cropfactor van de D70 is 1,5 vs. 1.6 voor de 10D. Wide is dus ietsje beter.
2) Hij heeft een flash-sync van 1/500, terwijl de 10D 1/200ste heeft
3) Hij is goedkoper: voor rond de 1000 euro heb je in Duitsland een D70+18-70 lens.

Je zult zelf moeten kiezen, maar ik vond de metalen body, de vertical grip, de extra ISO100 stap veel meer de moeite waard dan de voordelen van de Nikon (die voor mij minder betekenen). Bij www.topfoto.de heb ik de camera gekocht voor 1.068 euro, 23 euro verzendkosten (met verzekering denk ik, want anders is het wat veel), en 8 euro kosten om het geld over te maken; dat maakt 1.099 voor een 10D+Grip.

Succes met je keuze :)

Edit: De extra batterij komt trouwens voor 18.95 euro van www.vimacom.nl. (Geen verzendkosten.) Snellere levering; ik heb met de remake batterij voor mijn vorige compact nooit problemen gehad. Die werd ook door hen geleverd. Ik verwacht met deze "BP511 Replacement" ook geen problemen te hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 09-01-2005 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
Daarnaast past er op de 10d een 100-400L (mijn toekomstige lievelingslens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dan heb je je antwoord toch ? :P

Ik zou maar snel bestellen bij www.TopFoto.de, want de 10D is uitlopend. De voorraden worden verkocht, en dan is hij er niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zondag 09 januari 2005 @ 01:09:
Dan heb je je antwoord toch ? :P

Ik zou maar snel bestellen bij www.TopFoto.de, want de 10D is uitlopend. De voorraden worden verkocht, en dan is hij er niet meer...
Die past ook op de 20D toch?... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
en 8 euro kosten om het geld over te maken
woh, dat is toch gratis (in euro's) binnen Europa?

Anyway, ik heb zojuist m'n 20d besteld bij digitalstreet (engelse body)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Tijs_a schreef op zondag 09 januari 2005 @ 01:07:
Daarnaast past er op de 10d een 100-400L (mijn toekomstige lievelingslens)
Alle EF mount lenzen passen op de 10D. Alleen de 300D en 20D bieden ondersteuning voor EF-S lenzen. Deze passen NIET op een 10D.

(En da's maar goed ook - anders zou je spiegel kapotslaan op het rear-element van de lens!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 09 januari 2005 @ 13:19:
woh, dat is toch gratis (in euro's) binnen Europa?
Ja, dat dacht ik ook, met EuroBasis. Ik kon echter alleen maar EuroPlus kiezen (geen andere opties) bij het overboeken, en dat kost 8 euro.
tazzman schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:53:
Alle EF mount lenzen passen op de 10D. Alleen de 300D en 20D bieden ondersteuning voor EF-S lenzen. Deze passen NIET op een 10D.

(En da's maar goed ook - anders zou je spiegel kapotslaan op het rear-element van de lens!)
Ik ben er altijd van uitgegaan dat de Sigma DC objectieven ("speciaal" voor digitale camera's, canon mount uiteraard) wel gewoon op een 10D passen; ik hoop dat dit correct is?

[ Voor 47% gewijzigd door Katsunami op 09-01-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Katsunami schreef op zondag 09 januari 2005 @ 15:01:
Ik ben er altijd van uitgegaan dat de Sigma DC objectieven ("speciaal" voor digitale camera's, canon mount uiteraard) wel gewoon op een 10D passen; ik hoop dat dit correct is?
Ja hoor, dat zijn lenzen voor de EF mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
tazzman schreef op zondag 09 januari 2005 @ 14:53:
[...]

Volgens mij is het punt meer dat een 100-400L wel op een Canon 10D, en niet op Nikon D70 past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kom dit net tegen op het fora van dpreview
http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=11766394
Just noticed on the Warehouse Express site here in the UK, that the price war between D70 / DS/ 300D / E300 has commenced

Body only
D70 - £599
istDS - £649
300D - £589
E300 - N/A.

With lens
D70 + AF-S DX 18-70 - £749
istDS + DA 18-55 - £749
300D + EF-S 18-55 - £619
E300 + 14-45 - £649

The DS + DA 18-55 is £662.95 from Internet Cameras Direct.

All UK prices include 17.5% VAT
Benieuwd wanneer het hier losbarst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
De prijzen liggen hier nu al lager dan in Engeland. €819 voor 'n losse D70, 1034 voor de kit en €695 voor de 300D kit.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

CubicQ schreef op zondag 09 januari 2005 @ 17:14:
[...]

Volgens mij is het punt meer dat een 100-400L wel op een Canon 10D, en niet op Nikon D70 past.
Dat lijkt mij nogal logisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

David schreef op maandag 10 januari 2005 @ 12:27:
De prijzen liggen hier nu al lager dan in Engeland. €819 voor 'n losse D70, 1034 voor de kit en €695 voor de 300D kit.
Dat zijn import prijzen, heb je geen nl garantie en handleiding erbij. (niet erg voor Canon en Pentax, iets vervelender voor Nikon dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
met een beetje geluk staat er morgen een 20d op de stoep :)
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.