Floris schreef op donderdag 23 december 2004 @ 05:16:
Ik ben het grotendeels met je eens, behalve dat je als je tegen de grenzen van je lenzen en andere apparatuur aanloopt je geen amateur meer bent. Je kan nog steeds een amateur zijn, maar wel een van een bepaald niveau.
Jij beschouwt iemand als amateur indien hij voor de fun fotografeert, en niet betaald krijgt, maar het kan dan wel een amateur van een hoog niveau zijn. IK beschouw iemand als een amateur indien zijn foto's duidelijk amateuristisch zijn. Een amateur van een hoog niveau is voor mij ook een "prof" (of misschien "expert", iemand met veel kennis en kunde zonder eraan te verdienen).
Overigens noemde je 3 delen uit mijn set op in je verzonnen lijstje en ik weet dat ik nog wel eens de neiging heb om een niet lichtsterke lens als 'niet echt goed' af te doen, maar ik houd zeker rekening met het budget.

Jij haalt een deel van je inkomen uit de fotografie. Het gevolg is dat je leven "afhangt" van de kwaliteit van je foto's. Het aanschaffen van erg duur materiaal is voor jou verantwoord, omdat je het ook terug verdient. De aanschaf/afschrijving ervan kun je (in)direct in de prijs van je shoots verwerken. Iemand die "voor zichzelf" fotografeert pakt zijn camera wanneer hij er zin in heeft, schiet waar hij zin in een heeft, en als er even géén zin is vanwege minder weer of zo, dan blijft de camera in de tas. Voor zulke mensen zijn goede (maar niet top-van-de-top lenzen) vaak méér dan genoeg om mee te beginnen

En wil iemand op een gegeven moment beter, dan kan dat lens-voor-lens vervangen worden, zonder veel haast

tazzman schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:25:
De Sigma 135-400 is een prima zoom-lens met een zeer goede prijs/prestatie verhouding. Optisch is deze lens gewoon goed - uiteraard geen 100-400L of een Sigma 120-300 f/2.8 maar laten de boel wel realistisch houden.
Bedankt voor de bevestiging (nogmaals).
Realistisch is een goed idee ja

400 euro voor een lens is toch 880 ouderwetse guldens, en dat vind ik meer dan genoeg om mee te beginnen.

De prijzen van lenzen zijn ook nogal arbitrair.... "goedkope" lenzen zijn niet altijd slecht. De 135-400 kost namelijk bij Van Iperen 390 euro, terwijl hij op veel andere sites rond de 450 euro hangt; dan wordt hij al wat duurder. De MediaMarkt kan hem bestellen, voor het luisterrijke bedrag van 795 euro... dan wordt het opeens een dure lens, zonder dat hij beter wordt

In Duitsland ligt de prijs trouwens rond de 390-400 euro.
Als je hem 1 stop knijpt is het gewoon al een erg scherpe lens maar ik durf deze lens ook gewoon wide-open te gebruiken. Op 400mm is deze lens niet op z'n allersterkst en zou ik hem zeker een stopje of anderhalf tot 2 knijpen maar daaronder is het gewoon erg goed. Ook de 100-400L is wide-open op 400mm lang zo scherp niet als op 200-300mm.. de meeste zooms in dit bereik zijn op hun uiterste gewoon niet op hun best.
Tja, een prime is voor mij te onflexibel. Ik wil per se een zoom hebben; als dat betekent dat hij op f/5.6 of f/8 gebruikt moet worden, dan zij dat zo. Dan schroef ik de camera wel naar ISO1600; de 10D heeft op dat niveau minder ruis dan mijn huidige compact op ISO400. Omdat ik nu ISO1600 kan gebruiken, verdien ik al 2 stops tegenover mijn compact. f/8 @ ISO1600 is dezelfde belichtiging als ISO800 @ f/5.6, of ISO400 @ f/4, of ISO200 @ f/2.8. Het moeten afknijpen van het diafragma compenseer ik dan wel met die ISO-waarde; dan maar ietjse meer ruis. Het geld voor een vlijmscherpe 2.8L op 400mm heb ik gewoon niet, dus dan moet ik roeien met de beste riemen die voor mij bereikbaar zijn (op dit moment)

Het enige nadeel aan deze lens is de oude, trage Sigma AF motor. Dit is echt een lens die HSM zou kunnen gebruiken (OS ook maar Sigma heeft die combinatie niet voorelkaar weten te krijgen.... de 80-400 heeft ook geen HSM maar wel OS). De AF is traag en hij wilt bij minder contrast of weinig licht nogal eens flink hunten. Het is niet echt een ideale lens voor sportfotografie zullen we maar zeggen.

Gelukkig wil ik hem daar ook niet voor gaan gebruiken. In de sportzalen waar ik fotografeer, kan ik kortbij genoeg komen om met een totaal van 200mm uit te kunnen. (Het is maar 1 zaal.) Deze lens gaat vooral gebruikt worden in dierentuinen, pretparken, en dergelijke gelegenheden; buiten dus, en bij goed weer

Daar zal hij wel voldoen denk ik.
In tegenstelling tot veel van de "resident forum experts" heb ik deze lens zelf jaren gebruikt - met veel plezier. Ondanks de trage AF heb ik ook gewoon zeer snelle objecten kunnen vastleggen... je moet een beetje de limieten kennen van je lens en daarom omheen werken. Soms heb ik hem gewoon op MF gebruikt...andere keren heb ik wat andere truukjes bedacht of gewoon rekening meegehouden dat de lens een bepaalde tijd nodig heeft om 'te settelen' etc.
Ach ja.... 50 jaar geleden werden er ook geweldige foto's gemaakt, en toen was er niet zoveel techniek, toch ? Het is zoals je zegt. Je moet gewoon je materiaal kennen. Dan kun je er alles uit halen.
"This ship may be a hundred years old, and it may be superseded by more powerful models. But, this ship is mature, and all small diseases are worked out of it. An experienced crew can use this ship to a far greater extend than an unexperienced crew can use a new ship."
-- Captain Kirk (vrij naar, de exacte quote weet ik niet zo snel

)
Het gaat erom dat je moet WETEN wat je materiaal kan, en hoe je het gebruiken moet om er het allerbeste uit te halen. Weet je dat niet, dan zul je ook met een 1D-II en L-lenzen brakke rommel schieten.