[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 3.749 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

De S2 heeft een ongekende Dynamic Range en is een zeer geadvanceerde camera. De S2 kan je niet vergelijken met een 300D IMHO - hij is relatief langzaam met z'n 2 fps (tegenover 3.5fps van de 10D, buffer voor 9 RAW shots) maar daar integen is de beeld kwaliteit heel erg goed.

Zeker voor die prijs kan je je geen buil vallen aan een S2 IMHO.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 13:25
De S2 heeft als grootste nadeel dat de body op de F80 is gebaseerd, welke "maar" multicam 900 is net als de D100 en D70. Hierdoor is de AF langzamer als camera's welke een hoger multicam versie hebben (F100, F5, F6, D1 serie, D2 serie). Dit kun je enigzins oplossen door AF-S lenzen te gebruiken, maar dan nog zal de AF op de duurdere body's sneller zijn. Als hij eenmaal focus heeft is er weinig meer te merken van traagheid. Het grootste voordeel van de S2 en S3 is echter het grote dynamisch bereik en de kleurtjes die hij in-camera produceerd (al is dat natuurlijk ook persoonlijk). Op dit moment word de S2 gezien als de ultieme landschap en betaalbare studio camera.

Persoonlijk zou ik mijn D70 zo omruilen voor een S2, voordat ik mijn D70 kocht heb ik gekeken naar een aantal 2e handse S2's. Helaas lagen deze toen allemaal een stukje hoger als een nieuwe D70. Op dat moment heb ik gekozen voor de D70. Als ik de keuze echter opnieuw zou moeten maken ging ik vermoedelijk voor de S2. Wellicht dat de prijzen van een gebruikte S2 gaan zaken als de S3 echt leverbaar is, dan komt er vrij snel een S2 bij mij langs de D70.

[ Voor 27% gewijzigd door Mark op 24-11-2004 16:25 ]

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik nu (of als de s3 er is) al m'n geld in die s2 stop, heb ik in principe nog maar weinig over voor een goede lens, tweedehands zijn er aardig wat lenzen te koop maar is de digitale fotografie al zo ver dat de lens het belangrijkste is? Het lijkt mij dat je met mindere lenzen ook prima platen kan schieten en dan kan ik altijd over een half jaartje nog eens een mooie lichtsterke lens halen.
De samples van de s2 spreken mij ook enorm aan, en de camera ziet er gewoon beter en degelijker uit dan de eos300d.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Papa Roach schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:03:
Als ik nu (of als de s3 er is) al m'n geld in die s2 stop, heb ik in principe nog maar weinig over voor een goede lens, tweedehands zijn er aardig wat lenzen te koop maar is de digitale fotografie al zo ver dat de lens het belangrijkste is? Het lijkt mij dat je met mindere lenzen ook prima platen kan schieten en dan kan ik altijd over een half jaartje nog eens een mooie lichtsterke lens halen.
De samples van de s2 spreken mij ook enorm aan, en de camera ziet er gewoon beter en degelijker uit dan de eos300d.
Ik draai het nog wel eens om: zijn de fotografen al zover dat de lens de beperkende factor is?
Een beetje serieuze lens levert meer definitie op dan een sensor/film oppikken kan, dus wat dat betreft lopen de lenzen nog voor. (Ook op kodachrome 64 met zijn oplossend vermogen van >60Mpixel)

Bericht hierboven

Verwijderd

Floris schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:22:
[...]

Ik draai het nog wel eens om: zijn de fotografen al zover dat de lens de beperkende factor is?
Een beetje serieuze lens levert meer definitie op dan een sensor/film oppikken kan, dus wat dat betreft lopen de lenzen nog voor. (Ook op kodachrome 64 met zijn oplossend vermogen van >60Mpixel)
ik denk dat floris hier weer dik gelijk heeft, het moet gek lopen wil het glas op dit moment niet kunnen wat de fotograaf zou aankunnen.. (er is natuurlijk wel glas wat de beperkende factor is, maar ik bedoel GOED glas ;))

• Floor-is

Floor-is

5.2

Papa Roach schreef op donderdag 25 november 2004 @ 15:03:
Het grappige is dat de S2Pro een heel andere manier van CCD-gebruik heeft, namelijk de honingraat-structuur; op je beeldscherm zie je dat wel niet zo goed, maar bij afdrukken des te meer. Bovendien is de kleurweergave en de dynamische range van de S2Pro echt ontzettend goed. Meer lezen? DPReview review (inclusief uitleg over de CCD)

Als je overigens kijkt naar wat er ook mogelijk is qua CCD, dan is de Foveon-sensor ook echt iets om rekening mee te houden, persoonlijk denk ik dat dit de techniek van de toekomst is. (Wellicht gepaard met de honingraatstructuur van Fuji's SuperCCD's)
Uitleg over deze techniek, hoewel summier, kan je hier vinden. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

ja, die sigma sd10 is ook een verhaal apart.. veel mensen zijn er best enthousiast over en de techniek schijnt erg goed te zijn, maar je ziet 'm NERGENS :? ik snap er geen zak van..

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 16:20:
ja, die sigma sd10 is ook een verhaal apart.. veel mensen zijn er best enthousiast over en de techniek schijnt erg goed te zijn, maar je ziet 'm NERGENS :? ik snap er geen zak van..
Ik kan me vergissen, maar er loopt hier iemand met een SD9 rond en de pics die daaruit komen zagen er erg goed uit.

Waarom je de Sigma niet vaker tegenkomt? Omdat er veel nadelen aan de camera kleven en die nadelen zijn helaas groter als dat de beeldkwaliteit goed kan maken.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ze worden niet in grote aantallen verkocht nee, wat deels te maken heeft met het 'vastzitten aan Sigma' voor de lenzen, maar ook met 'het is maar 3Mpixel'. Het grappige is wel dat voor digitale zwart-wit fotografie er werkelijk niks beters is dan de Foveon met haar superieure kleuren sensor.
Op DPZ weet ik dat er minstens 1 iemand is de een SD9 of SD10 heeft overigens.

Een kleine aanvulling op sensoren:
De Foveon-techniek is geweldig als het gaat om fotoreceptoren en de manier waarop die gestructureerd zijn. De SuperCCD met honingraatstructuur die Fuji gebruik is echter weer heel goed in de dynamische range, maar ook op hogere ISO-waarden. Nu gebruiken de top-cams van Nikon en Canon weer CMOS omdat die sneller zijn en nog betere ISO-resultaten behalen. Hopelijk worden deze technieken ooit samen gebruikt, want we willen allemaal meer Dynamisch Bereik, minder ISO-ruis (en van dat bayer-ruis af), maar niet inleveren op snelheid en kleurweergave.
Wellicht kan de samenvoeging van CMOS, honingraat en Foveon-techniek een synergetische werking hebben en ons inderdaad meer DR, betere kleurweergave en lagere ruis opleveren, waarnaast we ook nog eens snelle chips hebben die niet extreem duur zijn. Het lijkt mij geweldig :)

Bericht hierboven

• Papa Roach
  • Niet online
De ontwikkeling gaat volgens mij steeds sneller ook omdat dslr nu betaalbaar gaan worden. Toch denk ik dat het in de praktijk altijd tegen valt, je ziet dat een aantal camera's zoals de S1 S2, D30 en D60 al aardig wat jaartjes meegaan en deze kunnen nog altijd aardig meedoen. Qua prijs is ernatuurlijk veel gebeurd maar ik denk dat het budget segment (d70 en eos300d) redelijk waardevast is, ik denk niet dat die over 4 jaar opeens 2e hands nog maar heel weinig zullen opleveren.
Voordat de dSLR de analoge spiegelreflex definief van de troon wil stoten moet er nog een hoop gebeuren.

Verwijderd

Floris schreef op donderdag 25 november 2004 @ 16:16:
Als je overigens kijkt naar wat er ook mogelijk is qua CCD, dan is de Foveon-sensor ook echt iets om rekening mee te houden, persoonlijk denk ik dat dit de techniek van de toekomst is. (Wellicht gepaard met de honingraatstructuur van Fuji's SuperCCD's)
Uitleg over deze techniek, hoewel summier, kan je hier vinden. :)
Een man op mijn stageplek wilde met overstappen op digitaal wachten totdat er een camera uitkwam met minstens een 30MPix sensor van Foveon, en de camera moest dan onder de 2500 euro kosten. (Zijn eigen woorden.)

Hij is nu op dit moment 62 jaar. Zou hij die camera nog kunnen aanschaffen vóórdat hij overlijdt? (Aangenomen dat hij, perfect volgens de statistieken, 75 wordt...)

Ik weet dat Foveon bekend staat vanwege hun sensoren. (Is Sigma de enige die deze sensoren nu gebruikt?) Het lijkt me echter wel vreemd als iemand zijn aanschaf puur en alleen laat afhangen van de sernsor in de camera...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 21:22 ]

• Papa Roach
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2004 @ 21:21:
[...]

Een man op mijn stageplek wilde met overstappen op digitaal wachten totdat er een camera uitkwam met minstens een 30MPix sensor van Foveon, en de camera moest dan onder de 2500 euro kosten. (Zijn eigen woorden.)

Hij is nu op dit moment 62 jaar. Zou hij die camera nog kunnen aanschaffen vóórdat hij overlijdt? (Aangenomen dat hij, perfect volgens de statistieken, 75 wordt...)

Ik weet dat Foveon bekend staat vanwege hun sensoren. (Is Sigma de enige die deze sensoren nu gebruikt?) Het lijkt me echter wel vreemd als iemand zijn aanschaf puur en alleen laat afhangen van de sernsor in de camera...
in theorie misschien wel :)
5 jaar geleden was een 0.6 camera ook flink aan de prijs, nu is het met factor 10 omhoog gegaan :P

Maar het aantal megapixels zal op een gegevenmoment niet meer de beperkende factor zijn/is het al niet meer. er zijn heel veel andere dingen die meespelen.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:40
Het gaat heel moeilijk worden om 30 megapixels op een chipje te proppen, zeker als die ook nog eens lichtgevoelig en ruisvrij moet zijn. Dan vraag ik mij toch af waarom iemand een 30 megapixel-camera wil. Is het een persoon die in het dagelijks leven op middenformaat schiet? Dan is het namelijk nog wel te begrijpen. Misschien moet 'ie maar niet zeiken en gewoon foto's maken :Y)

Floris, waarom zou je aan de honingraatstructuur willen vasthouden als je al Foveon hebt? De verhoogde dynamische range komt niet door de plaatsing van de sensoren, maar door het opsplitsen van de fotosites in hoog- en laaggevoelige sensoren. CMOS en Foveon moet goed te combineren zijn :)

Dato DUO synth voor twee

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
DiMension schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:20:
Het gaat heel moeilijk worden om 30 megapixels op een chipje te proppen, zeker als die ook nog eens lichtgevoelig en ruisvrij moet zijn. Dan vraag ik mij toch af waarom iemand een 30 megapixel-camera wil. Is het een persoon die in het dagelijks leven op middenformaat schiet? Dan is het namelijk nog wel te begrijpen. Misschien moet 'ie maar niet zeiken en gewoon foto's maken :Y)
Dan kan hij dus beter op middenformaat blijven schieten en een super goede scanner kopen lijkt mij :)

|>

Verwijderd

Is het een persoon die in het dagelijks leven op middenformaat schiet? Dan is het namelijk nog wel te begrijpen.
Wat hij deed weet ik niet; toen hield ik me nog niet bezig met fotografie, 2,5 jaar geleden. :) Ik weet wel dat hij met de platen die hij in zijn vrije tijd schoot geld verdiende. Hoeveel, nooit naar gevraagd. Het was in elk geval wel genoeg om met een 20-urige werkweek toe te kunnen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2004 22:23 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Simon schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:23:
[...]

Dan kan hij dus beter op middenformaat blijven schieten en een super goede scanner kopen lijkt mij :)
Digiback kopen voor z'n Hassie :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

tazzman schreef op donderdag 25 november 2004 @ 22:54:
[...]

Digiback kopen voor z'n Hassie :)
ONDER de €2500.. dat gaat m niet worden denk ik zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

8<

Floris, waarom zou je aan de honingraatstructuur willen vasthouden als je al Foveon hebt? De verhoogde dynamische range komt niet door de plaatsing van de sensoren, maar door het opsplitsen van de fotosites in hoog- en laaggevoelige sensoren. CMOS en Foveon moet goed te combineren zijn :)
Omdat die honingraat minder 'blokkige' foto's opleveren kan, mits goed gebruikt. Verder eigenlijk ook niet hoor ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Dag mannen, hier ben ik dan ook weer eens.

Afgelopen tijd flink druk gehad en dit forum was een beetje in vergetelheid geraakt.

Even een update omtrend mijn aanschaf.

Heb afgelopen week de 10D gekocht. Samen met een batterygrip voor 950 euro.

De camera is ongeveer 5 maanden oud waarvan 2 maanden gebruikt. (de oorspronkelijke eigenaaar is na 2 maanden ernstig ziek geworden en is daarna gestorven.) De vrouw van die man verkocht deze camera via de plaatselijke fotograaf.

De camera verkeert in elk geval in ABSOLUTE niewstaat.

Ik ben nu aangekomen op het punt dat ik een objectief ga kopen. De volgende neem ik in overweging:

Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD
Sigma EX 18- 50/2.8 DC
Canon EF 24-85/3.5-4.5 USM

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de tamron vanwege zijn uitstekende kwaliteit.

iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Reken wel dat je je groothoek dan helemaal kwijt bent. De 10D heeft een cropfactor van 1,6x, dus je 28mm geeft een zelfde beeldhoek als een 45mm-lens op 'n analoge camera. Da's geen groothoek meer te noemen. Lijkt mij een belangrijk gegeven om in je achterhoofd te houden.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Dat gegeven had ik er al bij gecalculeerd.
Het gebrek aan groothoek kan ik begin volgend jaar compenseren met een echte groothoek lens.

Zaken als kadreren en compositioneren zijn voor mij in den beginne belangrijker dan echt doelgericht fotograferen.

wat groothoek betreft is de sigma DC de beste optie. Ik hoor hier en daar wel wat negatieve kanttekeningen over DC objectieven. (ik weet dat ze alleen interessant zijn voor DSLR's)

Zoals ik al zei heeft de Tamron op dit moment mijn voorkeur. De canon is interessant vanwege de algemene hoge kwaliteit (ik weet alleen niet of dat echt zo is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Die Sigma is een regelrechte afrader, ik heb hem maar kort gebruikt omdat ik er echt niet over te spreken was. (Zoals jullie onderhand misschien wel weten fotografeer ik veel en leen ik dan ook veel lenzen om eens te proberen.) Deze lens heeft er denk ik 10 foto's lang opgezeten, het voelde niet prettig en het uiteindelijke resultaat was ook niet bepaald goed te noemen. :|

Ik zou de Sigma 18-125 aan je rijtje willen toevoegen, als je die al hebt afgeschreven, dan toch de Tamron, omdat het zulk goed glas is.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Hoi FLoris,

de sigma die ik noemde valt dus af.

Maar die sigma 18-125 biedt veel zoom en kost weinig =/-220 euro.

Dan kan zo'n lens toch ook niet veel soeps zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dacide schreef op zondag 28 november 2004 @ 18:18:
Hoi FLoris,

de sigma die ik noemde valt dus af.

Maar die sigma 18-125 biedt veel zoom en kost weinig =/-220 euro.

Dan kan zo'n lens toch ook niet veel soeps zijn?
Ik heb de 18-125 Sigma verkozen boven de 18-70 Nikkor kitlens van de D70. Zo beoordelen dat het niet veel soeps kan zijn zonder ooit een foto die ermee gemaakt is, gezien te hebben is niet echt handig Dacide ;) Zie Remy in "Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2" voor voorbeeldpics, evenals Remy in "Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2". In het kort de punten:

+ prijs/prestatieverhouding
+ zoombereik
+ redelijk vlotte AF, afhankelijk van de body
+ redelijke tot goede scherpte
+ weinig tot geen CA

- vignetting bij snelle F-stops (< F/6 ongeveer)
- op sommige mm's niet al te scherp
- met 3.5 ~ 5.6 niet al te lichtsterk

Het is voor het geld iig een prima lens, zeker als startlens :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Heb zojuist een aantal foto's van die sigma bekeken. Ik vind de foto's een stuk minder dan die van de tamron. Het zoombereik is echter wel handig als beginlens.
Grootste minpunt vind ik de matige lichtsterkte.

Besides that: Over een paar maanden wil ik zowiso nog een echte groothoek en een echte tele kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dacide: om te beginnen.. de rede is ronduit k*t dat het zo gelopen is, maar je hebt een mega-deal te pakken 8)
dan, het glas.. aangezien je regelmatig laat horen dat je volgend jaar een echte tele en een echte groothoek gaat aanschaffen, zou ik (ook gezien al je andere argumenten, maar beetje zinloos om die allemaal te herhalen) voor de tamron gaan. Scherp (in prijs en in beeld), goed gebouwd, heerlijk lichtsterk en een prima aansluitend bereik op zowel tele als groothoek. Maar misschien is de sigma 24-70 f/2.8 wat om naar te kijken, scheelt je toch net weer ff 6 milimeter groothoek in het begin (de extra tele-milimeters van de tamron zijn minder belangrijk, -bijna- alle telelenzen beginnen bij 70mm). Op deze manier kun je de aankoop van een echte dedicated groothoek nog ff uitstellen. Maargoed, het is jou keuze, dit is slechts mijn idee :)

ik zit overgens met hetzelfde probleem, nouja probleem is een groot woord maar toch.. over een paar maanden komt er (dan eindelijk..:)) OF een 7D, OF een 20D, en aangezien ik geen mega budget heb, zal een echte groothoek nog wel even duren.. ik zal waarschijnlijk eerst een tele aanschaffen voor de sport die ik regelmatig schiet. Daarom neig ik dus richting de sigma, omdat die net ff wat meer groothoek heeft, en de tele die ik ga kopen (welke het ook wordt) toch wel bij 70mm begint, dus de extra 5 mm tele van de tamron een stuk minder relevant is. Nouja, nogmaals, zo kijk ik erop, succes met je aankoop en ik ga deze discussie goed volgen.. uit grotendeels uit eigenbelang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Hoi Gapster.
De deal laat zich kort gezegd het beste omschrijven als: "de een z'n dood is de ander z'n brood."

Klinkt best wel bot, maar het is een mooie deal idd.

Ten tweede wil ik zeker gaan inevsteren in fotografie (vanwege opleiding). Dus een echte groothoek en een echte tele komen er zeker aan.

Die sigma is dus eigenlijk niet nodig op het moment. (althans, ik ga eens wat reviews checken, wie weet!)

Vooralsnog denk ik dat het de tamron gaat worden.

Als je trouwens een mooie 10D +accesoires/lenzen wilt kopen dan weet ik wel wat. (erg mooi dealtje)

mail me dan maar naar " tony apestaart planetdust punt nl "

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha, dat je de foto-opleiding ging doen wist ik niet :) dan zal het er allemaal dus wel komen, no worries dan maar.. In dat geval lijkt mij ook de tamron een prima keus! Succes ermee :)

offtopic:
*PLING* You've got mail! 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2004 22:11 . Reden: Spelvautje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Youve got mail!

Ik ga geen foto opleiding doen.

Ik heb in het verleden
* Grafische technieken (1 jarige vooropleiding)
* Grafisch management ( 1 jaaR)
*ICT media productie (afgestudeerd)
* COmmunication and multimedia design (mijn huidige opleiding. zit in het eerste jaar)

Bij al deze studies is fotografie een sterk ondersteunend middel. Vandaar mijn interesse hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik heb mijn beslissing gemaakt:

Ik ga deze week de tamron 28-75 F2.8 kopen bij AC-foto te Aken.

Hier is de lens ongveer 100 euro goedkoper dan in NL.

www.ac-foto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

329 euro is inderdaad een hele mooie prijs.

Scheelt 1000 euro met de Canon tegenhanger, terwijl hij optisch vrijwel gelijkwaardig is op een camera met cropfactor. Erg aantrekkelijk om een Tamron 28-75 toe te voegen aan je set.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje overdrijven kan geen kwaad, het prijsveschil is 70 euro, maar dat is op zo'n bedrag nog aardig wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 10-09 12:08
ik ga hem (tamron 28-75) van de week via ebay halen denk ik, E 298 + 19.95 shipping vanuit Duitsland, ook bij een "gewone" fotowinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn allemaal wel nette prijzen zeg.. ik ga ook maar eens op ebay.DE kijken voor ik hier iets koop >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon naar de uitgebreide zoekfunctie en dan aangeven dat het object zich in alle landen mag bevinden. Wanneer je kiest voor "beschikbaar voor Nederland" dan vallen er vele objectieven binnen Europa af, waarbij verkopers toch wel geneigd zijn naar Nederland te verzenden. Daarnaast als iemand hem naar andere EU landen wil verzenden dan wil hij dat ook wel naar Nederland doen.

Het is natuurlijk netjes om hierover van tevoren contact op te nemen, maar ik moet bekennen dat ik dat ook wel eens ben "vergeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 29 november 2004 @ 12:24:
ik ga hem (tamron 28-75) van de week via ebay halen denk ik, E 298 + 19.95 shipping vanuit Duitsland, ook bij een "gewone" fotowinkel
Dit is tocg geen 2ehands objectief, of wel?

Voor 329 euro koop ik hem nieuw bij AC-foto. (ik denk een van de betere fotowinkels wat prijs en service betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nee, natuurlijk niet, nieuw in doos bij een "echte" winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Laatst online: 12-09 13:25
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 13:13:
Gewoon naar de uitgebreide zoekfunctie en dan aangeven dat het object zich in alle landen mag bevinden. Wanneer je kiest voor "beschikbaar voor Nederland" dan vallen er vele objectieven binnen Europa af, waarbij verkopers toch wel geneigd zijn naar Nederland te verzenden. Daarnaast als iemand hem naar andere EU landen wil verzenden dan wil hij dat ook wel naar Nederland doen.
Mocht de verkoper absoluut niet naar Nederland willen sturen kun je ook nog gebruik maken van de huifkar. Kost een paar Euro, maar je kunt zo gewoon kopen op de Duitse Ebay ook al wil de verkopende partij niet naar Nederland sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, gaaf die kende ik nog niet! Supertof, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Die tamron wat ik wil kopen, blijkt meedraaiende voorste lensdelen te hebben.

UV filter is geen probleem. Grijsverloop filter en polarisatiefilter wel.

Is dit een goede reden om van de koop af te zien? (ikzelf DENK eerlijk gezegd niet veel gebruik te gaan maken van filters in den beginne)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Ik vind het persoonlijk geen argument. Als de lens verder helemaal in orde is, is dat een overkomelijk probleem.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedoel je de draaiende lens dimension? ik heb nog nooit echt met een pola-filter gewerkt, maar volgens mij heeft het draaien van je filter gigantisch veel effect, en zou je dan elke keer je pola filter moeten bijdraaien na het focussen :r
Ik kan er compleet naastzitten, maar dit is wat ik dacht..

Trouwens, voor ditsoort spullen hebben we een ander topic, sinds kort (10 minuutjes) ook met verschillende lenzen in vergelijkingstabellen enzo :*)

zie hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:42:
bedoel je de draaiende lens dimension? ik heb nog nooit echt met een pola-filter gewerkt, maar volgens mij heeft het draaien van je filter gigantisch veel effect, en zou je dan elke keer je pola filter moeten bijdraaien na het focussen :r
Ik kan er compleet naastzitten, maar dit is wat ik dacht..

Trouwens, voor ditsoort spullen hebben we een ander topic, sinds kort (10 minuutjes) ook met verschillende lenzen in vergelijkingstabellen enzo :*)

zie hier!
Roger that. Thnx voor de tabel.

Met pola filter is een draaiende front lens idd klote. Maar ik als beginner ga denk ik toch nog geen pola gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gapster: loop niet zo te pronken met je tabel man. Ik zie je dit in meerdere topics roepen. Je begint zelfs modjes terecht te wijzen. ;)

@dacide: een roterende frontlens kan een probleem geven bij gebruik van pola's en verlopende filters. Je zou voor deze filters eventueel zo'n Cokin filterset kunnen gebruiken. Kwalitatief niet het beste wat er is, maar voor een filter die je een enkele keer gebruikt misschien een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha mig, nee dat was niet de bedoeling, staat er ook bij in koeienletters :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 21:28:
@Gapster: loop niet zo te pronken met je tabel man. Ik zie je dit in meerdere topics roepen. Je begint zelfs modjes terecht te wijzen. ;)

@dacide: een roterende frontlens kan een probleem geven bij gebruik van pola's en verlopende filters. Je zou voor deze filters eventueel zo'n Cokin filterset kunnen gebruiken. Kwalitatief niet het beste wat er is, maar voor een filter die je een enkele keer gebruikt misschien een goede oplossing.
Ok thnx voor je info. Zal eens op zoek gaan naar die filters!
---------------------------------

Fotografie site bouwen/ lenzen/camera reviews etc JAMMER ;)

@ Remy: Ik was net een bericht aan het typen dat gericht was aan jou/andere mods. Wilde namelijk net gaan vragen of dit wel toegestaan was. Maargoed, je was me voor! Ik vond het al gek dat ik een melding kreeg dat ik niet kon posten. Bleek dat ie al op slot was.

Btw: geeft niet hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Dacide op 29-11-2004 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Ik was al een bericht in dat topic aan het mikken en daar stond al in dat ie waarschijnlijk snel dicht ging. Bottom line: je content moet goed zijn, dan komen de mensen zelf wel. Quote je site op een paar fora en je krijgt vanzelf wat bezoekers. Neem je site op in je ondertitel en je krijgt al wat meer bezoekers. Het makkelijkste dat je kunt doen is een onderwerp te pakken waar je goed in bent en dat uitwerken. Ik zal zeker even komen kijken op je site, maar of ik er blijf hangen hangt van de sfeer, de updates en het niveau af. (en uiteraard of jouw site wel Minolta meeneemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Voordat de modjes geïrriteerd raken. Hier even een laatste bericht hierover.

Ik snap je punt volledig. Mijn doel was idd kort gezegd "werven" van liefhebbers, danwel mensen die willen helpen. In de faq staat dat het niet mag. Zo simpel is dat. Ik had de faq dus niet goed gelezen. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 14 november 2004 @ 17:16:
Mijn huidige DSLR sinterklaasverlanglijstje:

* 256 Mbyte Ultra II Sansdisk (al besteld)
* Simpel statiefje (al besteld á 19 euro)
* Imagetank CompactDisk PD7X (40 gbyte) (hangt van IA af)
* PeliCase 1500
* Tamron 28-75 f/2.8
* Canon 20D
* Flitser

Producten staan in de volgorde van aankoopplanning, ik wil graag zo lang mogelijk kunnen twijfelen over welke camera ik ga kopen :) Totdat ik de lens koop kan ik nog alle kanten op
Inmiddels is het lijstje gekrompen :)
Ik heb totop heden : 256 Mbyte CF (Ultra II)+ 128 Mbyte (had ik al), Statief, PeliCase 1550 (169,-- nieuw, met schuim :D), onderweg/besteld zijn de Tamron 28-75 (298 uit Duitsland) en de Compactdrive (uit de IA) zit al op de post.

Bijna compleet, nog maar 1 ding....de camera zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol, watvoor mount tamron heb je gekocht?

en mag ik weten waar je 160 euri betaald voor 1 pelicase? ga ik daar in ieder geval NIET heen! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Canon mount, 't is een pelicase 1550 (ongeveer 50x40x20 cm), niet zo'n pelicase 1040 eej....
de 1550 staat voor 200 euro bij cameraexpress en dat is zonder de foaminlay, ik heb em voor 169 met foam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Om weer eens terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp ;)

Als je nu een budget dSLR zou moeten kiezen wat zijn dan de voor en nadelen van de verschillende modellen?

Canon 300D, plastic maar de goedkoopste en veel lenzen beschikbaar
Nikon D70, Op veel punten gebruiksvriendelijker dan de Canon en steviger
Minolta 7D, nog weinig over gelezen, is toch redelijk wat duurder dan bovenstaande 2 (las alleen wel dat Femme hem heeft laten stuiteren :( )
Pentax *IST DS, verrassend goed, compact en een mooie prijs.

Na een paar dagen een beetje rond speuren op het net gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de Pentax, helaas zijn er nog weinig reviews van te vinden en is hij nog nauwelijks beschikbaar in nederland, ik heb wel ergens gelezen dat je nog ff geduld moet hebben, dat waarschijnlijk over een maand of 4 de prijzen aardig gaan dalen, had iemand gehoord op die beurs ofzo (als hij ruimschoots leverbaar is).

wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 19:05:
[...]

Inmiddels is het lijstje gekrompen :)
Ik heb totop heden : 256 Mbyte CF (Ultra II)+ 128 Mbyte (had ik al), Statief, PeliCase 1550 (169,-- nieuw, met schuim :D), onderweg/besteld zijn de Tamron 28-75 (298 uit Duitsland) en de Compactdrive (uit de IA) zit al op de post.

Bijna compleet, nog maar 1 ding....de camera zelf
Waarom ga je voor een goedkoop statief i.s.m. een zware camera + zwaar glas? Wil je dat het hele zaakje omvalt of wat? Statieven voor de dSLR beginnen zo rond de 80 Euro, niet bij 20 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
d'r staat ook wel een "echt" statief op de verlanglijst, maar eerst maar eens foto's maken, dan weer verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 08 december 2004 @ 09:35:
d'r staat ook wel een "echt" statief op de verlanglijst, maar eerst maar eens foto's maken, dan weer verder kijken
Je weet wat er met Femme z'n D7D gebeurd is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

[quote]hjs schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:48:
Minolta 7D, nog weinig over gelezen, is toch redelijk wat duurder dan bovenstaande 2 (las alleen wel dat Femme hem heeft laten stuiteren :( )
Vergeet niet dat de 7D wel AS op de body heeft zitten - ga eens kijken naar het prijs verschil bij Canon en Nikon lenzen tussen de IS/VR versies en de lenzen zonder. Dat scheelt honderden euro's. Daarnaast kan je op de 7D beschikken over AS waarbij dat bij Canon niet kan .. neem bv. de Sigma 50-500mm lens, die kan zeker wel IS gebruiken (OS in Sigma termen) maar Sigma levert alleen OS op de 80-400mm. Bij de 7D is dat geen probleem. Tis maar een voorbeeld, maar onderschat dit niet... en dat is toch wel een paar honderd euro waard.

Ik zou zelf niet voor de Pentax kiezen - voornamelijk omdat de DSLR mij niet aanstaat en de keuze in lenzen niet opkan tegen Canon, Nikon of Minolta .. vooral in aanbod en prijs. Voordeel van Minolta is dat de professionele Minolta lenzen goedkoper zijn dan die van Canon en Nikon. Iets moeilijker in NL te vinden - dat wel maar Minolta heeft zeer zeer mooie lenzen in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

[quote]tazzman schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:07:
hjs schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:48:

[...]

Vergeet niet dat de 7D wel AS op de body heeft zitten - ga eens kijken naar het prijs verschil bij Canon en Nikon lenzen tussen de IS/VR versies en de lenzen zonder. Dat scheelt honderden euro's. Daarnaast kan je op de 7D beschikken over AS waarbij dat bij Canon niet kan .. neem bv. de Sigma 50-500mm lens, die kan zeker wel IS gebruiken (OS in Sigma termen) maar Sigma levert alleen OS op de 80-400mm. Bij de 7D is dat geen probleem. Tis maar een voorbeeld, maar onderschat dit niet... en dat is toch wel een paar honderd euro waard.

Ik zou zelf niet voor de Pentax kiezen - voornamelijk omdat de DSLR mij niet aanstaat en de keuze in lenzen niet opkan tegen Canon, Nikon of Minolta .. vooral in aanbod en prijs. Voordeel van Minolta is dat de professionele Minolta lenzen goedkoper zijn dan die van Canon en Nikon. Iets moeilijker in NL te vinden - dat wel maar Minolta heeft zeer zeer mooie lenzen in de aanbieding.
Proffesionele Minolta lenzen zijn anders ook erg duur, naar wat ik zoal gezien heb zijn die zelfs duurder als L lenzen van Canon.

Daarnaast is AS in de body leuk, maar aangezien je niet ziet hoe het beeld er na de AS correctie uit gaat zien lijkt me het irritanter werken als IS in de lens. Met IS in de lens zie je namelijk wel hoe het beeld er uit ziet met IS correctie. Maar ik zou ook gaan voor de 7D en niet voor de Pentax, daar is te weinig voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
Het AS-systeem van Minolta is sowieso minder ideaal dan het lijkt. Zoals Beaves al zegt zie je het resultaat van de anti-shake niet in je zoeker terug. Ook vereist AS full-frame lenzen, omdat je effectieve sensoroppervlak groter is dan de CCD. Kleine, lichte lenzen zoals Canons EF-S en Nikons DX zullen er dus niet komen.

Toch lijkt mij de 7D een prachtige camera, zeker omdat 'ie lekker veel dedicated knopjes en 'n no-nonsense uiterlijk heeft.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nou had ik er bij moeten zetten dat ik niet van plan ben om er tig lensen bij te kopen.
Misschien later als ik met het virus besmet ben, maar in eerste instantie ga ik het alleen met de kit-lens proberen.

Eigenlijk is een dslr te duur voor wat wij er verwachten mee te gaan doen, maar ja, de voordelen van een dslr zijn toch wel zo dat ik het er wel voor over heb (en we verwachten een leuke financiele meevaller).

mhhh, dit is natuurlijk weer een stuk minder, als het waar is
http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=11358748

[ Voor 15% gewijzigd door hjs op 08-12-2004 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
MWa hier dus ook weer iemand die eigenlijk opzoek is naar wat nieuws ter vervanging van zijn zentih uit anno 1900.

Alleen twijfel ik over een bepaald aantal zaken, ik heb nu als digi cam een canon a80 inc telelens en uv filter. Is leuk voor nachtfoto's iso 50 en een groot diafragma en lange sluitertijd.

Alleen waar ik nog verzotter op ben zijn sport foto's, daar ben ik dus iedere keer weer aangewezen op me zenith om uberhaubt een stil plaatje te krijgen. Met veel moeite zit geen auto focus namelijk in.

Nou ging mijn eerste voorkeur uit naar een d70, prijs inc lenzen leuk. En hij is snel gebruiksklaar vrijwel direct na aanzetten.

Alleen de plastic body, ik ben veel in de buitenlucht en de camera hangt veel langs zij, in hoeverre houd hij dat uit.

Dan kom ik bij een d100 uit maar goed enige voordeel daarvan kwam ik op de body uit want die was van staal.

De canon eos 300d, kheb er mee mogen klote maar ik zou er zelf niet warm voor lopen.
De canon 10d of 20d zou ik dan nog eerder kiezen.

Dan met de lenzen, een snelle focus is belangrijk, enige manier om er achter te komen revieuws lezen? Want uh het staat niet in de omschrijving van de lens.

Kheb 2 jaar fotografie gedaan op de mavo, was best leuk, maar goed ik had 2 hobby's 1 was computers en 1 was fotografie en film. En toen toch maar gekozen om van pc's me werk te maken en foto als hobby erbij te houden.

Maar na vele jaren ben ik nu toch wel toe aan wat nieuws want die zenith gaat niet lang meer mee.

Dus verzoek ik de dslr experts van got mij een klein licht puntje op de kunnen lichten in de duisternis. Btw een grip is handig maar als ik veel aan het sjouwen ben, of ergens zit waar ik niet hoor te zitten, hou ik me bepakking zo licht mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Beaves schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:14:
Proffesionele Minolta lenzen zijn anders ook erg duur, naar wat ik zoal gezien heb zijn die zelfs duurder als L lenzen van Canon.
Waar haal jij een 300mm f/2.8L voor 1299 USD in goede staat? (KEH.com; Minolta 300mm f/2.8 G High-Speed APO)? Of voor hetzelfde geld als een 400 f/5.6L een lichtsterkere en optisch uitstekende Minolta 400mm f/4.5 G High-Speed APO voor 1219 USD) en zo kan ik wel even doorgaan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door tazzman op 08-12-2004 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

whocarez schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:15:
8<
Alleen twijfel ik over een bepaald aantal zaken, ik heb nu als digi cam een canon a80 inc telelens en uv filter. Is leuk voor nachtfoto's iso 50 en een groot diafragma en lange sluitertijd.
Staar je niet blind op die ISO-waarde, een compact heeft een dergelijk lage ISO omdat je dan lekker weinig ruis hebt; vanwege de grotere sensor van de DSLRs is dat hier niet nodig, met een grotere sensor heb je meer ruimte per pixel en dit heeft zo zijn positieve uitwerkingen ;)
Het diafragma ten opzichte van je compact werkt anders, eigenlijk vergelijkbaar als met je 'analoge' camera. :)
Alleen waar ik nog verzotter op ben zijn sport foto's, daar ben ik dus iedere keer weer aangewezen op me zenith om uberhaubt een stil plaatje te krijgen. Met veel moeite zit geen auto focus namelijk in.
Dus je zoekt een camera met snelle focus, goede ISO-prestaties en een minieme 'shutterlag'. Eigenlijk zijn alle moderne DSLRs dan wel geschikt, tenzij je ook snel meerdere opnamen achter elkaar wilt kunnen maken. (Zeg met meer dan 4 opnamen per seconde)
De snelheid voor het focussen zit hem vaak in een combinatie van camera en lens, waarbij de laatste het grootste verschil zal maken. Gezien ik Canon gebruik, koop ik daarom lenzen met de zogenaamde USM-motor (UltraSonic Motor), die heel snel en stil zijn. (Bij Sigma heet dit bijvoorbeeld HSM)
Nou ging mijn eerste voorkeur uit naar een d70, prijs inc lenzen leuk. En hij is snel gebruiksklaar vrijwel direct na aanzetten.
Dat klopt, de ISO-prestaties zijn ook nog best wel goed te noemen, je hebt weliswaar geen 3+ opnamen per seconde (vooral bij snelle sporten prettig), maar verder een prima camera in handen. Er is trouwens officieel geen grip voor de D70, de plaatjes die ik heb gezien voor grips die 'in ontwikkeling' zouden zijn, zijn allemaal ofwel nep ofwel photoshop-achtigen.
Alleen de plastic body, ik ben veel in de buitenlucht en de camera hangt veel langs zij, in hoeverre houd hij dat uit.
Plastic slijt inderdaad een stuk sneller dan metaal, maar dat wil niet zeggen dat jouw camera niet jaren van plezier betekenen kan. :)
Dan kom ik bij een d100 uit maar goed enige voordeel daarvan kwam ik op de body uit want die was van staal.
En je kunt er een grip op zetten, maar verder is het echt een vreselijk verouderd model.
De canon eos 300d, kheb er mee mogen klote maar ik zou er zelf niet warm voor lopen.
De canon 10d of 20d zou ik dan nog eerder kiezen.
Een 2e hands 10D of een nieuwe 20D zou ik zeker overwegen, waarbij die laatste (en uiteraard duurste en nieuwste) hier de voorkeur heeft vanwege de snelle autofocus, de hoeveelheid opnamen per seconde, ISO-prestaties, schrijfsnelheid en bedieningsgemak.
Dan met de lenzen, een snelle focus is belangrijk, enige manier om er achter te komen revieuws lezen? Want uh het staat niet in de omschrijving van de lens.
Niet rot bedoeld, maar eigenlijk zou je het andersom moeten doen:
Wat wil ik doen met de camera? Wat voor lenzen heb ik daar voor nodig? Wie maakt de beste (of best betaalbare) lenzen voor wat ik er mee wil doen?
Is dat Sigma: dan heb je vrije keus in de body
Is dat Nikkor: dan kom je bij een Nikon, Fuji of Kodak uit
Is dat Canon: dan kom je bij Canon of Kodak uit
Is dat Minolta: Minolta it is
Is dat Pentax: Weet je het zeker? Er zijn echt heel veel meer lenzen te krijgen van andere merken hoor :Y)
Is dat Tamron/Vivitar/Tokina/vergelijkbaar: Vrije keuze in de body, maar advies om nog eens je budget te bekijken
Is dat Zeiss: Dan heb je een probleem :D
And the list goes on...

Je lenzen zijn het belangrijkste dat je hebt, niet omdat je body niet belangrijk is, maar omdat een body vergankelijker is. Bij het vervangen van die body wil je immers zo veel mogelijk lenzen kunnen behouden om de investering hierin niet kwijt te geraken. Zo kan het zijn dat je dadelijk een aantal lenzen van 8-10 jaar oud op een nieuwe body gebruikt bijvoorbeeld. :)
De techniek voor lenzen veranderd lang niet zo snel als de techniek voor de digitale SLRs, waardoor die laatste technisch en economisch een veel kortere levensduur zal hebben.
Kheb 2 jaar fotografie gedaan op de mavo, was best leuk, maar goed ik had 2 hobby's 1 was computers en 1 was fotografie en film. En toen toch maar gekozen om van pc's me werk te maken en foto als hobby erbij te houden.

Maar na vele jaren ben ik nu toch wel toe aan wat nieuws want die zenith gaat niet lang meer mee.
Is dat een vak dat je doen kan op de middelbare school joh? Bij ons was dat (nog?) niet. :/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Op de mavo was fotografie een kunstvak, zat op kunstschool en dus heb ik dat gedaan, want 2 jaar dans drama word je ook niet vrolijk van. Maar nu ben ik aan fotografie verslaafd.

Maar, okay de keuze voor de D70 word aanzienlijk groter, nu nog ffies kijke voor wat mooie lenzen voor dat ding, wast die van me zenith zijn volgens mij geld waard in een museum.

Ik gaat denk eens kijke voor een mooi stel sigma lenzen en of nikkor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10
Floris schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:45:
[...]

Dat klopt, de ISO-prestaties zijn ook nog best wel goed te noemen, je hebt weliswaar geen 3+ opnamen per seconde (vooral bij snelle sporten prettig), maar verder een prima camera in handen. Er is trouwens officieel geen grip voor de D70, de plaatjes die ik heb gezien voor grips die 'in ontwikkeling' zouden zijn, zijn allemaal ofwel nep ofwel photoshop-achtigen.
de d70 doet, na het uitzetten van Long Exposure NR, 4 beelden raw en 6-7 in jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

wibblemoo schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:07:
[...]

de d70 doet, na het uitzetten van Long Exposure NR, 4 beelden raw en 6-7 in jpeg
6 tot 7 in jpeg? Dan zou de D70 dus sneller zijn als de 20D die het op 5 beelden per seconde houd? Ik geloof er niets van :D Het uitzetten van NR zorgt er alleen maar voor dat je juist de door Nikon verstrekte gegevens haalt, met NR haal je namelijk de 3fps niet...

[ Voor 18% gewijzigd door Beaves op 08-12-2004 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Beaves schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:22:
[...]
6 tot 7 in jpeg? Dan zou de D70 dus sneller zijn als de 20D die het op 5 beelden per seconde houd? Ik geloof er niets van :D
Ik ben er zelf ook pasgeleden achter gekomen, en het is echt zo ;). Als NR aan staat, vertraagt het alle foto's die je maakt, ongeacht shutter/aperture. NR uit en de D70 is een stuk(je) sneller, zowel met NEFs als JPEGs.Of het echt 4 fps NEF en 6-7 fps JPEG is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar sneller dan 'normaal' is ie wel, en da's best wel leuk zo'n gratis boost. Zie ook Remy in "Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2".

Zeggen dat je er niets van gelooft is wat voorbarig, zeker als je het zelf nog niet hebt getest ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10
hmm ik mag niet liegen O+

net nog even getest, en een seconde is wat korter dan ik dacht. ik doe er 4-5 per seconde ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:27:
[...]
Ik ben er zelf ook pasgeleden achter gekomen, en het is echt zo ;). Als NR aan staat, vertraagt het alle foto's die je maakt, ongeacht shutter/aperture. NR uit en de D70 is een stuk(je) sneller, zowel met NEFs als JPEGs.Of het echt 4 fps NEF en 6-7 fps JPEG is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar sneller dan 'normaal' is ie wel, en da's best wel leuk zo'n gratis boost. Zie ook Remy in "Nikon D70 en Nikkor 18-70/3.5-4.5 Deel 2".

Zeggen dat je er niets van gelooft is wat voorbarig, zeker als je het zelf nog niet hebt getest ;)
Dacht je dat ik je niet gelezen had? ;) Je zei daarin namelijk
Even een tip voor de mensen die vinden dat hun D70 toch niet de 3fps haalt die hij hoort te halen:
waardoor ik ervan uit ging dat het uitschakelen er juist voor zorgt dat je de gestelde 3fsp haalt. En zeg nou zelf, 6-7 fps is gewoon niet mogelijk, dan zou de D70 bijna even snel zijn als de 1D-II :D

Download maar eens het geluid van de sluiter van de 20D en vergelijk die met je D70, als de burst overeenkomt heb je 5fps :P

[ Voor 3% gewijzigd door Beaves op 08-12-2004 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Beaves schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:36:
[...]

Dacht je dat ik je niet gelezen had? ;) Je zei daarin namelijk
[...]
waardoor ik ervan uit ging dat het uitschakelen er juist voor zorgt dat je de gestelde 3fsp haalt. En zeg nou zelf, 6-7 fps is gewoon niet mogelijk, dan zou de D70 bijna even snel zijn als de 1D-II :D
Waarom zou dat niet mogelijk zijn, alleen omdat hij dan in de buurt zou komen van zo'n cam? ;)
Download maar eens het geluid van de sluiter van de 20D en vergelijk die met je D70, als de burst overeenkomt heb je 5fps :P
Dat geluid hoef ik niet te downloaden, dat is niet van belang verder :) Ik vind de prestaties van de D70 zelf eigenlijk belangrijker dan die van de 20D, nogal logisch genoeg. Die 3fps die ik noemde was btw omdat dat Nikon's spec is, niet omdat iemand het zegt dat hij het kan halen ;) Als iemand er es overheen kan gaan om wat voor reden of tweak dan ook, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Maar ok, voorlopig weer genoeg de equipment measurbator uitgehangen, binnenkort met beter weer maar weer's naar buiten rennen met de D70 om wat mooie shots te maken: ik zie er nog veel te weinig van in dit topic :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Remy schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:47:
[...]
Waarom zou dat niet mogelijk zijn, alleen omdat hij dan in de buurt zou komen van zo'n cam? ;)
Ja, dat ding is niet voor niets zo duur :P Als de D70 werkelijk die snelheid zou kunnen halen had Nikon zelf NR wel default uitgezet en het in de marketing molen gebruikt denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie hier en in een aantal andere dSLR gerelateerde topics nogal eens voorbij komen dat een goedkope lens zonde is omdat die "zo slecht" zijn. Nu heb ik op dit moment een S45 en ben daar erg tevreden over, alleen het zoombereik valt me een beetje tegen. Omdat ik het fotograveren wel erg leuk vind, denk ik erover om toch een "stapje omhoog" te gaan doen. Omdat ik, zoals gezegd, erg tevreden ben met de S45, wordt dit in ieder geval een Canon en om dezelfde reden heb ik geen haast en wacht op de opvolger van de 300D. Wat ik me wel afvraag - en dat is waarom ik dit post - is het volgende: hoe verhouden de "goedkope" lenzen zich tot de lens die op mijn S45 zit. Ik denk namelijk dat de goedkope lenzen al beter zijn dat de lens die ik nu heb en dan zou het voor mij een prima optie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 13:51:
Ik zie hier en in een aantal andere dSLR gerelateerde topics nogal eens voorbij komen dat een goedkope lens zonde is omdat die "zo slecht" zijn. Nu heb ik op dit moment een S45 en ben daar erg tevreden over, alleen het zoombereik valt me een beetje tegen. Omdat ik het fotograveren wel erg leuk vind, denk ik erover om toch een "stapje omhoog" te gaan doen. Omdat ik, zoals gezegd, erg tevreden ben met de S45, wordt dit in ieder geval een Canon en om dezelfde reden heb ik geen haast en wacht op de opvolger van de 300D. Wat ik me wel afvraag - en dat is waarom ik dit post - is het volgende: hoe verhouden de "goedkope" lenzen zich tot de lens die op mijn S45 zit. Ik denk namelijk dat de goedkope lenzen al beter zijn dat de lens die ik nu heb en dan zou het voor mij een prima optie zijn...
Laat je inderdaad niet gek maken, ik ben verslaafd aan L-glas, maar dat is ontzettend duur. Voor een beginnend gebruiker is een kitlens al heel mooi, en vaak ook veel mooier dan de gemiddelde compact cam.

Hoewel de S45 zeker niet de slechtste is ...

De opvolger van de 300D zal pas over een jaar verschijnen lijkt me ... de 20D is net uit, de 10D was ook veel eerder op de markt dan de 300D, zal marketing technisch beter zijn voor Canon lijkt me.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De opvolger van de 300D zal pas over een jaar verschijnen lijkt me ... de 20D is net uit, de 10D was ook veel eerder op de markt dan de 300D, zal marketing technisch beter zijn voor Canon lijkt me.
Daar wil ik best op wachten... ik zit nu mezelf lekker te maken door de topics op dSLR gebied allemaal door te lezen en elke fotowinkel in te rennen en even te kwijlen, maar mijn S45 is nog prima en als ik nu overstap naar een 300D dan krijg ik zeker spijt als de "400D" uitkomt. Dus ik moet mezelf nog even inhouden en nog maar even naar de foto's van m'n S45 kijken, dan wordt ik wel weer blij. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

hjs schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:48:
Om weer eens terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp ;)

Als je nu een budget dSLR zou moeten kiezen wat zijn dan de voor en nadelen van de verschillende modellen?

Canon 300D, plastic maar de goedkoopste en veel lenzen beschikbaar
Nikon D70, Op veel punten gebruiksvriendelijker dan de Canon en steviger
Pentax *IST DS, verrassend goed, compact en een mooie prijs.
De Dynax 7D kun je geen budget DSLR meer noemen. Qua features bevindt hij zich in dezelfde klasse als de EOS 20D en de prijs is daar dan ook naar.

Ik vond de Pentax *IST DS op de Photokina een ielig stukje plastic met een piepklein zoekertje. Veel tijd heb ik niet met die camera doorgebracht maar erg positief waren de eerste indrukken niet.
Beaves schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:14:

Daarnaast is AS in de body leuk, maar aangezien je niet ziet hoe het beeld er na de AS correctie uit gaat zien lijkt me het irritanter werken als IS in de lens. Met IS in de lens zie je namelijk wel hoe het beeld er uit ziet met IS correctie. Maar ik zou ook gaan voor de 7D en niet voor de Pentax, daar is te weinig voor te krijgen.
Als je graag duizenden euro's uitgeeft voor een stabieler beeld van telelenzen in de zoeker dan moet je dat zelf weten. Voor groothoek heb je sowieso weinig last van een trillend beeld in de zoeker. Bovendien kun je het effect van trillingsonscherpte niet eens in de zoeker zien, dat is afhankelijk van de sluitertijd en de hoeveelheid trilling, en zie je alleen in de uiteindelijke foto.

Voor 500 euro anti-shake in de body (alle andere voordelen van de Dynax 7D t.o.v. budget DSLR's even buiten beschouwing latend) zodat je beeldstabilisatie hebt op alle lenzen lijkt mij een veel betere deal dan per IS/VR-lens minimaal hetzelfde bedrag te moeten uitgeven.
DiMension schreef op woensdag 08 december 2004 @ 10:20:
Het AS-systeem van Minolta is sowieso minder ideaal dan het lijkt. Zoals Beaves al zegt zie je het resultaat van de anti-shake niet in je zoeker terug. Ook vereist AS full-frame lenzen, omdat je effectieve sensoroppervlak groter is dan de CCD. Kleine, lichte lenzen zoals Canons EF-S en Nikons DX zullen er dus niet komen.
Dat is puur speculatie. Tamron en Tokina hebben lenzen voor APS-formaat sensors aangekondigd die zij in de Minolta mount zullen gaan leveren. Het is aannemelijk dat er wat ongebruikt glas is aan de hoeken van het kader zodat AS niet meteen voor vignettering hoeft te zorgen. Hoewel de sensor maximaal zo'n 1cm kan uitslaan zal dat bij een normale hoeveelheid trilling veel minder zijn (misschien enkele millimeters). Bij zoomlenzen zal vignettering door AS hoogstens een probleem zijn bij de kleinste brandpuntsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:30:
[...]

Daar wil ik best op wachten... ik zit nu mezelf lekker te maken door de topics op dSLR gebied allemaal door te lezen en elke fotowinkel in te rennen en even te kwijlen, maar mijn S45 is nog prima en als ik nu overstap naar een 300D dan krijg ik zeker spijt als de "400D" uitkomt. Dus ik moet mezelf nog even inhouden en nog maar even naar de foto's van m'n S45 kijken, dan wordt ik wel weer blij. ;-)
Zou me ook niets verbazen als het een "3000D" wordt, minder functies dan de 300D wel 8mpix en dan een jaar later nog weer eens een opvolger vand de 20D (30D ?) met 9 of 10 mpix weer gevolgd/vergezeld door een 1D MkII en dan pas weer een 300D (500D ?), om zoveel dSLR's als het maar kan te verkopen. Hangt ook weer van Nikon af natuurlijk ....

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Femme schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:34:

[...]

Als je graag duizenden euro's uitgeeft voor een stabieler beeld van telelenzen in de zoeker dan moet je dat zelf weten. Voor groothoek heb je sowieso weinig last van een trillend beeld in de zoeker. Bovendien kun je het effect van trillingsonscherpte niet eens in de zoeker zien, dat is afhankelijk van de sluitertijd en de hoeveelheid trilling, en zie je alleen in de uiteindelijke foto.
Zou je voortaan wel juist willen quoten - nu lijkt het of IK dat zei... maar dat was Beaves. :P Ik was namelijk juist wel eens dat de ingebouwde AS een erg kostenvriendelijke oplossing was om AS/IS/VR te kunnen gebruiken met welke lens dan ook.

Overigens ben ik het niet met je eens dat je trillingsonscherpte niet ziet in de zoeker. Met m'n 300 f/4L IS merk ik wel degelijk het verschil met of zonder IS... zeker wanneer het hard waait of ik onder een ongemakkelijke hoek moet fotograferen. Dan wilt mijn hand van de spanning nog wel eens gaan trillen.. maar zodra de IS "erin springt", zie ik het beeld ineens stabiliseren.
Voor 500 euro anti-shake in de body (alle andere voordelen van de Dynax 7D t.o.v. budget DSLR's even buiten beschouwing latend) zodat je beeldstabilisatie hebt op alle lenzen lijkt mij een veel betere deal dan per IS/VR-lens minimaal hetzelfde bedrag te moeten uitgeven.
Dat zei ik dus ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tazzman schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:40:
[...]

Overigens ben ik het niet met je eens dat je trillingsonscherpte niet ziet in de zoeker. Met m'n 300 f/4L IS merk ik wel degelijk het verschil met of zonder IS... zeker wanneer het hard waait of ik onder een ongemakkelijke hoek moet fotograferen. Dan wilt mijn hand van de spanning nog wel eens gaan trillen.. maar zodra de IS "erin springt", zie ik het beeld ineens stabiliseren.
Je krijgt een gestabiliseerd beeld in de zoeker, maar beweging/trillingsonscherpte (wazigheid in je foto) zie je pas nadat de belichting is gemaakt. Het lijkt me dat dat je met IS of VR nog steeds wat trilling zult waarnemen op lange brandpuntsafstanden waardoor je pas na het maken van een belichting kunt beoordelen of de scherpte acceptabel is.

De Dynax 7D heeft als hulpmiddel wel een indicator die de hoeveelheid trilling in vijf stapjes aangeeft. Als je de camera stil houdt geeft ie altijd één streepje ongeacht brandpuntsafstand dus dat is maar in beperkte mate bruikbaar om vooraf een beoordeling te krijgen van de hoeveelheid trillingsonscherpte.

Ik heb net trouwens even de fotocontest-D70 in m'n handen gehad. Het verschil in bouwkwaliteit en ergonomie / bedieningsmogelijkheden met de Dynax 7D is net zo schrijnend als het prijsverschil van ruim 500 euro. Het zoekertje van de D70 is piepklein vergeleken met de zoeker van de Dynax 7D (die op zijn beurt iets kleiner is dan van een budget 35mm filmcamera). De Dynax 7D heeft een heldere zoeker terwijl er bij de D70 viezigheid op lijkt te liggen.

Tot nu toe vind ik de bouwkwaliteit van alle budget DSLR's matig tot teleurstellend. Een Dimage A2 prosumer compact voelt degelijker aan dan een Canon EOS 300D of een Pentax *IST DS. Zo'n camera is een leuke instapper maar als serieuze amateurfotograaf zul je toch al snel naar het niveau van een EOS 20D of een Dynax 7D willen gaan. Je ziet hier op het forum veel 300D-gebruikers overstappen op de 20D. Helaas zit daar nu nog een hoog prijskaartje aan verbonden.

De aanschaf van een gebruikte middenklasse DSLR is om die reden te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

uit de conclussie van de A2 test op dpreview
Digital SLR footnote: If you're considering an eight megapixel prosumer digital camera you should also not rule out a sub-$1000 digital SLR while initially more expensive (certainly if you want to achieve the 28 - 200 mm zoom range) these cameras offer higher quality image processing, cleaner images (virtually noise free up to ISO 1600), faster performance, more flexibility and for all intents and purposes (even large prints) as much resolution. On the downside they're not an 'all in one' solution and they're likely to be larger and need you to buy and carry at least a second lens. By sub-$1000 (at the time of publication of this review) we're talking about the Nikon D70 and Canon EOS 300D (Digital Rebel).
En dat zijn nu precies de redenen waarom ik wat meer wil uitgeven en een D70 of 300D wil aanschaffen, dan maar iets meer mee sjouwen en een body die iets minder stevig aanvoelt ;)

Jij bent gewoon verwend met de 7D Femme, je standaards liggen te hoog :P
(er zijn ook vast mensen die de 7D niks vinden omdat ze nog beter gewend zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/static.gifIk heb hem, ik heb hem!Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/static.gif

Zo ik ben weer helemaal blij.
Het is toch de sigma 24-60 F2.8 EX DG geworden.

Objectief dus besteld bij konijnenberg afgelopen vrijdag. Vanmiddag is de lens gearriveerd.
Levering was 1 colli met daarin een gigantische shitload aan schuimpjes ter bescherming. Tussen al die schuimpjes zat een 2e doos van sigma.

Met daarin:
*Het objectief
*Zonnekap
*Stevig beschermtasje met schuimvulling
*papierwerk zoals garantie en user manual

Eerste reactie van mij was: WAAAAUW, wat is ie lekker groot en zwaar en mooi Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/emo.gif

Ik dacht dat ie ten eerste toch wel wat kleiner was, ook een stuk lichter en een stuk zwarter.

(lens is uitgevoerd in donker antraciet met van zo'n kleine glitters)

Tot zover de uiterlijke beoordeling.
Morgen ontvang ik mijn memorycard (sandisk ultra 2, 512MB), heb op dit moment alleen de beschikking over een 16mb kaartje van mijn vaders PDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar de resultaten :)

Al een tijdje vraag ik me af wat het nut is van de 24-60; wat is het verschil met de 24-70, hehalve de 10mm minder? (Dat zal ook wel de hoofdfactor van de lagere prijs zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat denk ik idd ook. Zolang er geen verschil is in (optische) kwaliteit is er alleen nog een nadeel dat er een gat zit tussen dit objectief en een eventuele uitbreiding naar tele. Aan de andere kant is het een niet veel gebruikte brandpuntsafstand (door mij dan) dat je dan mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Voor mij gaf het volgende de doorslag:

De 24-70 is wide open een behoorlijk stuk softer dan de 24-60.

Ik heb op internet ergens testshots gezien van beide. Ik zal eens kijken of ie nog in de geschiedenis staat van mijn browser.

[edit]
Helaas link staat niet meer in de "geschiedenis". Ik had de link gevonden via het dpreview forum)

[ Voor 19% gewijzigd door Dacide op 20-12-2004 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Zo vreselijk soft is de 24-70 f/2.8 EX wide-open overigens ook niet - mogelijk was dat een slecht exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
tazzman schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 09:44:
Zo vreselijk soft is de 24-70 f/2.8 EX wide-open overigens ook niet - mogelijk was dat een slecht exemplaar.
Dat zeg ik ook niet. IK zeg alleen dat hij wide open softer is dan de 24-60.

natuurlijk kan dit per lens verschillen. Maar ik heb voor me zelf besloten dat ik liever een lens heb die behoorlijk scherp is op wide open dan een minder scherpe met 10mm meer telebereik.

Maargoed, ik durf te wedden dat die 24-70 ook een heerlijke lens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Heb je een foto van de 24-60? Ik bedoel van de lens zelf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:50
Overigens in de de nieuwe CHIP/VIDEO staan alle budget DSLR netjes op een rijtje.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar reviews van de Olympus E-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 19:26:
Je ziet hier op het forum veel 300D-gebruikers overstappen op de 20D. Helaas zit daar nu nog een hoog prijskaartje aan verbonden.

De aanschaf van een gebruikte middenklasse DSLR is om die reden te overwegen.
Hoe verhoudt de bouw van een 20D zich tot die van de oudere 10D ? Ik aas zelf al een tijdje op een goede 10D aanbieding; die zal er moeten komen, omdat veel winkels met-en-met van hun 10D's afwillen. In Duitsland heb ik er al één gevonden voor net even over de 1000 euro, inclusief grip en 2de batterij; wellicht laat ik die camera reserveren. Een tweedehands in Nederland kost al snel 850-950 euro, en voor dat beetje extra geld heb ik hem dan liever nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Volgens mij doen ze niets van elkaar onder.. de 10D is al een bijzonder stevige body, de 20D is er zeker niet slapper op geworden. :) Okay, pak je dan de 1D vast dan bespeur je gelijk een verschil - met de 1D kan je gewoon tentharingen in de grond meppen en verder fotograferen.

De 20D is wel iets kleiner dan de 10D maar niet veel (maar helaas genoeg zodat de BG-ED3 dus niet past/werkt met de 20D.... |:( ) en "het handvat" heeft helaas niet meer de voor-gevormde grip maar verder is er qua bouw en afmeting niet zo heel veel veranderd volgens mij:

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS20D/Images/flip-20d-front.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS20D/Images/flip-10d-front.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik heb me altijd afgevraagd: dat "rondje" onder de "10D" aanduiding, op dezelfde plek te zien op de 20D, waar dient dat voor?

Ik vind trouwens de "20D" aanduiding beter gepositioneerd dan de aanduiding van de 10D; wellicht wordt dat de doorslaggevende factor in mijn keuze. ;) :+

Ja, lekker ook; om de body zó te wijzigen dat er een nieuwe grip nodig is. Er zullen genoeg mensen zijn die van een 10D naar een 20D gaan, en die moeten nu hun grip meeverkopen of een tweede aanschaffen, daar waar anders de 10D grip op beiden gebruikt had kunnen worden. Of, moest er gewoon "iets nieuws" komen, gezien de grip van de 10D ook al voor de D60/D30 is gebruikt.... is de 20D niet de opvolger van de 10D, maar de start van een hele nieuwe lijn wellicht ? Misschien past de 20D grip wél op de camera die hem opvolgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Dat rondje is een zeer felle led (of gewoon lampje)

Deze dient als rode ogen reductie EN als indicator voor de zelfontspanner. (eerst langzaam een aantal flitsen, dan blijft ie langer aan, dan gaat ie uit en dan wordt de foto gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
tazzman schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:31:
Heb je een foto van de 24-60? Ik bedoel van de lens zelf dan?
Ga ik vanavond nog speciaal voor jou maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
1
2
3
4
5
6
7

Let aub niet op de slechte pics. De lichtomstandigheden waren slecht. Dus of met flits of met F2.8. Camera was de fuji finepix van mijn pa. IK had geen idee hoe de manual stand werkte van dat ding. (lees: had geen zin om het uberhaubt te proberen ;) )

De lens weegt toch nog zo'n 560 gram.

[ Voor 10% gewijzigd door Dacide op 21-12-2004 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Dacide schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:46:
Dat rondje is een zeer felle led (of gewoon lampje)

Deze dient als rode ogen reductie EN als indicator voor de zelfontspanner. (eerst langzaam een aantal flitsen, dan blijft ie langer aan, dan gaat ie uit en dan wordt de foto gemaakt)
Wat dacht je als AF-assist ??

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Daar gebruikt ie hem niet voor zover ik weet. (staat ook niet in de manual).

Ik dacht als AF assist dat gewoon de flitser gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Dacide schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:22:
Daar gebruikt ie hem niet voor zover ik weet. (staat ook niet in de manual).

Ik dacht als AF assist dat gewoon de flitser gebruikt wordt.
Kan best, op m'n oude Eos 500 en 50e zat nl een lampje voor de AF ...

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
ah ok.

Blijkbaar is de techniek dusdanig aangepast tov "vroeger" ;)

Heb eens precies opgezocht in mijn duitse manual:

QUOTE:

AF-Hillfslicht mit integriertem Blitzgerät

Bei dunklen lichtverhaltnissen zundet das integrierte blitzgerat eine kurze serie von blitzen, wen sie den ausloser antippen..... bla bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Yep :)
Bei dunklen lichtverhaltnissen zundet das integrierte blitzgerat eine kurze serie von blitzen, wen sie den ausloser antippen..... bla bla bla
Bij donkere lichtomstandigheden schiet de ingebouwde flitser een korte serie pulsen af, als u de sluiterknop indrukt.... blablabla
Vandaag ben ik even bij de MediaMarkt langsgeweest. Daar heb ik even de Dynax 7D in handen gehad met een 17-35 f/2.8 lens erop. Wat is dat een camera zeg :9~ , zeker met de grip eronder. De zoeker is rond de 20% groter dan die van de 10D.

De 10D heb ik ook in handen gehad, ook met grip, met een 70-300mm IS lens erop. Ook héél erg prettig; nou weet ik weer waarom ik bijna "verliefd" werd op de 10D toen ik hem voor het eerst in handen kreeg....

De zoeker is iets kleiner als die van de 7D. Deze is meer "normaal" (als in: wat ik gewend ben), die van de 7D is groot. Ik moet wel zeggen dat voor mij de 10D zoeker iets beter is, omdat ik een bril heb met kleine glazen. Het "eye point" van de 10D zoeker ligt beter. Als ik mooi door de zoeker van de 7D heen wil kijken, zit de rand van de bril me in de weg, of ik moet mijn hoofd nogal hoog optillen en de zoeker van de 7D direct midden op mijn brillenglas zetten. De zoeker van de 10D kijkt voor mij (en willicht voor anderen met een kleine bril) ietwat prettiger omdat ik de camera "hoger" op het glas kan zetten en dan hoef ik dus niet mijn hoofd ietwat overdreven op te tillen.

Scherpstellen met de hand gaat bij beide camera's geweldig. Ik heb een zicht van -10 (zeer sterk bijziende dus), en nog een paar andere probleempjes qua ogen... laten we het erop houden dat mijn zicht gewoon slecht is ;) Toch zat ik volgens mij direct spot-on met handmatig scherpstellen. Ik stelde scherp op een bordje met "AANBIEDING' erop, met de 10D + 70-300, vol ingezoomd. Ik kon na een slinger aan de focusring ook de "kleine lettertjes" lezen, de specificaties van het apparaat dus.... Daarna heb ik ook nog even geprobeerd hetzelfde te doen met de Dynax 7D en 17-35, en ook dat gaat uitmuntend. Dat heb ik met mijn analoge spiegelreflex nooit geprobeerd, omdat ik bang was foto's te verknallen.

Leuk detail: Ik had net de 10D in handen, en de verkoper had er een batterij ingedaan zodat ik er eens mee spelen kon. Ik kijk door de zoeker, richt mijn lens en zoom in op dat bord, om even eens handmatig scherp te stellen. Dat lukt. Ik richt langs het bord door, en wat ziet mijn oog? Een dame met een leuk gezichtje :P Ze ziet dat ik de camera op haar richt, en ze moest toch even glimlachen. * scherp * * klik * :P Verkoper: "Er zit geen kaartje in...." Ik: "Weet ik; was een reactie. Heb ik altijd als ik wat leuks zie :P". Hij kijkt in de richting van de camera, en moest er eens even om lachen :P

De 7D is helaas te duur; die gaat compleet met grip 1699+250 = 2050 euro kosten bij de MediaMarkt, terwijl in Duitsland die set voor 1550 ofzo is uit te halen. Beide bedragen zijn te hoog. De D7D is een stuk nieuwer, en zeker een stapje boven de 10D... maar ik kan hem jammer genoeg niet aanschaffen. Ik wil graag een lensbereik van 24-400mm en een externe flitser, en met een camera van 1550+ euro kom ik geld te kort.

Het besluit is dus genomen: het wordt een 10D met grip, met Sigma 24-135 f/2.8-4.5, Sigma 135-400 f/4.5-5.6, en een Sigma 500DGSuper II flitser. Welja; laten we een Canon 10D compleet volhangen met Sigma spullen :+ De camera ga ik in Duitsland halen: ik heb verschillende winkels gevonden die een 10D + Grip + Batterij voor 1000-1100 euro nieuw verkopen. In Nederland kost de losse camera al 1100 euro, en een set met grip + extra accu zit ook al snel rond de 900-950 euro. Duitsland dus maar. De lenzen ga ik halen op de goedkoopste plaatsen: de 24-135 bij Kamera-Express (325 euro, tegenover Van Iperen 375), en de 135-400 en flitser bij Van Iperen (390+225 tegenover 445+250 bij Kamera-Express.)

Ik kan niet wachten tot eind januari.... hopelijk krijg ik geen fikse financiële klappen te verwerken (buiten kerstmis dan)....

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 22-12-2004 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Zo, das een heel verhaal zeg.

De D7D heb ik ook in mijn handen gehad. Het is werkelijk een heerlijke camera met idd een heerlijke prijs ;)

Vooral die ingebouwde stabilizer kon me wel bekoren.

De prijs was bij mij ook de reden dat ik hem niet gekocht heb. (net zoals bij de pentax *ist D, wat een heeeeeeerlijk apparaatje is me dat toch, helaas pentax bajonet en te duur)

Van de 10D zul je zeker geen spijt krijgen. Werkelijk ieder kinderfoutje dat erin zat is eruit gewerkt. Dit product is dus gewoon helemaal af. (in tegenstelling tot de 20D)

Indien je een 2ehands 10d wilt weet ik misschien nog wel een zeer mooie deal. (weet niet zeker of de desbetreffende fotograaf hem al verkocht heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Katsunami schreef op woensdag 22 december 2004 @ 19:28:
Yep :)

[...]

[...]
Het besluit is dus genomen: het wordt een 10D met grip, met Sigma 24-135 f/2.8-4.5, Sigma 135-400 f/4.5-5.6, en een Sigma 500DGSuper II flitser. Welja; laten we een Canon 10D compleet volhangen met Sigma spullen :+ De camera ga ik in Duitsland halen: ik heb verschillende winkels gevonden die een 10D + Grip + Batterij voor 1000-1100 euro nieuw verkopen. In Nederland kost de losse camera al 1100 euro, en een set met grip + extra accu zit ook al snel rond de 900-950 euro. Duitsland dus maar. De lenzen ga ik halen op de goedkoopste plaatsen: de 24-135 bij Kamera-Express (325 euro, tegenover Van Iperen 375), en de 135-400 en flitser bij Van Iperen (390+225 tegenover 445+250 bij Kamera-Express.)
Die 24-135 heb ik ook overwogen. IK heb hem niet gekocht nadat ik de resultaten zag. (althans, de lens is prima an sich, MAAR op 24 en 135mm is ie gewoon niet goed)

De 135-400 ken ik niet. ALthans, ik heb hem nooit in reallife gezien/vast gehad. Maar van de reviews op fredmiranda word je niet vrolijker.

Volgens mij heb jij hetzelfde probleem als ik had. Je wilt veel zoom en voor weinig geld. Resultaat is een lens met mooi zoom bereik waarvan 30% niet scherp is.

Vandaar dat ik toen maar een flinke stap terug genomen heb en de 24-60 gekocht. Klein zoombereik maar WEL erg bruikbaar. Mijn volgende lens zal dan waarschijnlijk, hoe pijn het ook doet in mijn beurs, richting een L objectief gaan. Of sigma EX serie. Maar niet minder. Dan maar ff doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Dacide schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:13:
De prijs was bij mij ook de reden dat ik hem niet gekocht heb. (net zoals bij de pentax *ist D, wat een heeeeeeerlijk apparaatje is me dat toch, helaas pentax bajonet en te duur)
1) Te duur
2) Te klein
3) Voelt te gammel
4) Pentax is IMHO redelijk dood op "serieus gebied".
Van de 10D zul je zeker geen spijt krijgen. Werkelijk ieder kinderfoutje dat erin zat is eruit gewerkt. Dit product is dus gewoon helemaal af. (in tegenstelling tot de 20D)
De 20D is een aardig nieuwe camera :)
De 10D is een super-D60 :P Het is een directe doorontwikkeling van de D30 en D60, terwijl de 20D een nieuwe camera is, met een aantal nieuwe technieken. De firmware updates zullen er wel nog wat kleine foutjes uithalen, en ik denk dat de 20D zeker niet slecht is. :)
Indien je een 2ehands 10d wilt weet ik misschien nog wel een zeer mooie deal. (weet niet zeker of de desbetreffende fotograaf hem al verkocht heeft)
Ik ga je eens mailen :) Als de prijs en camera goed is (dwz, als ik hem nu direct betalen kan en de camera er goed uitziet), dan wil ik er wel heen kijken :)

Richtlijn:
10D+Grip is gewenst, voor een prijs die zeer aanzienlijk onder de 1050 euro moet liggen. Want voor die prijs kan ik een 10D+Grip in duitsland krijgen. Misschien zelfs voor 1000. Een losse 10D begint in Nederland ook al richting 1000 te zakken. De grip is wel nog duur met 240 euro, maar als ik aan een nieuw apparaat + grip (+ wellicht accu) kan komen voor 1000-1050 euro, ga ik niet 975 voor een tweedehands camera geven hè ;)

edit: geen mail in je profiel. zo schiet het niet op natuurlijk :)
Dacide schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:26:
Die 24-135 heb ik ook overwogen. IK heb hem niet gekocht nadat ik de resultaten zag. (althans, de lens is prima an sich, MAAR op 24 en 135mm is ie gewoon niet goed)
Ik vond de resultaten die ik heb gezien meer dan goed genoeg. Ook Femme schiet er op de D7D goede plaatjes mee.
De 135-400 ken ik niet. ALthans, ik heb hem nooit in reallife gezien/vast gehad. Maar van de reviews op fredmiranda word je niet vrolijker.
Forums als die besteed ik qua reviews niet veel aandacht aan. Daar lopen vooral mensen mensen rond óf expert zijn, óf dat van zichzelf vinden. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat "die en die lens waardeloos is", maar als je er dan zelf mee gaat schieten en je foto's gewoon op 10x15 of 20x30 afdrukt, dan blijkt hij gewoon goed te zijn. Je moet alleen niet op 200% gaan vergelijken met een 1200 euro kostend L-objectief.
Volgens mij heb jij hetzelfde probleem als ik had. Je wilt veel zoom en voor weinig geld. Resultaat is een lens met mooi zoom bereik waarvan 30% niet scherp is.
Niet weinig.

Dan had ik wel een 28-70 f/4.5-5.6 en een 75-300 f/4.5-5.6 gehaald voor respectievelijk 99 en 200 euro ofzo. De genoemde lenzen zijn toch minstens 325 en 390 euro (lage prijzen, de gemiddelde prijzen liggen op 400 en 450-475 euro. Dat vind ik meer dan genoeg. :P)
Vandaar dat ik toen maar een flinke stap terug genomen heb en de 24-60 gekocht. Klein zoombereik maar WEL erg bruikbaar. Mijn volgende lens zal dan waarschijnlijk, hoe pijn het ook doet in mijn beurs, richting een L objectief gaan. Of sigma EX serie. Maar niet minder. Dan maar ff doorsparen.
24-60 is veel te weinig. Dat is niet geschikt voor hetgeen ik ermee wil doen....

[ Voor 48% gewijzigd door Katsunami op 22-12-2004 20:35 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.