[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 3.678 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:54
hjs schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 21:06:
ah, 2 lenzen ;)
Ik ben er ook wel uit (heb ik al eerder gedacht :P )
Ik denk dat ik voor de istds en de sigma 18-125 ga, lijkt me een goede allround starters kit.
Ik heb ook een tijdje naar die 18-125 zitten kijken (als lens voor de canon of pentax, voor de olympus vind ik hem niet wijd genoeg). Dat lijkt me inderdaad een mooie range voor een allround lens.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik twijfel tussen de 14-45 (kitlens) en de 14-54. Die laatste heeft namelijk een iets grotere range maar is vooral ook een beetje lichtsterker. Maar wel 300 euro duurder.
Maar goed, hopen op een mooie belasting teruggave! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:50
tazzman schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 18:45:
[...]
MIj is het eigenlijk worst waar iemand mee begint. Voor mij part koopt hij/zij een 20D, of een 1D MkII - dat is puur de keuze van die persoon. Iemand die een 1Ds MKII koopt en deze gebruikt (misbruikt!) als Point en Shoot camera.... daar zal ik geen nacht minder wakker van liggen. :)
Ik hoop dat je bedoelt dat je er geen nacht minder om slaapt, of dat je er niet wakker van zal liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 12:39

tazzman

a real boardmonkey

Kwintessens schreef op dinsdag 08 maart 2005 @ 23:48:
[...]

Ik hoop dat je bedoelt dat je er geen nacht minder om slaapt, of dat je er niet wakker van zal liggen. ;)
LOL! Ja dat bedoelde ik - of ik moet er erg rare nachtelijke gewoontes op nahouden!! :*) :*) :z :Z

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nou... nachtfotografie is toch niet zo'n vreemde gewoonte ?

Er zijn nog genoeg andere gewoontes waarbij je 's nachts wakker bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90050

zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met de olympus e300?
lees net een review over dit toestel in de focus van maart 05 en daar zijn ze behoorlijk positief over dit toestel.
als zwak punt van dit toestel hoor je vaak het ruisniveau op alles hoger dan iso 400.
hoe belangrijk is alles boven iso 400 nou in de praktijk voor alledaagse fotografie en zo nu en dan wat opnames in het schemer donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik denk dat je bij binnenopnames, zonder flits ook wel eens behoeft hebt aan wat hogere iso waardes.

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/ de review al gelezen op dpreview?
Link naar een draadje op DPZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jup gelezen, maar ze maken je het niet makkelijk he ;) (gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Laatst online: 16:54
Probeer anders ook eens deze review

De bottomline is eigenlijk: veel hoge ISO nodig ga voor een ander. Volgens mij is ISO 800 ook nog wel te doen alleen 1600 is niet bruikbaar.

De Olympus E-300 heeft daarentegen een hele hoop goede punten en voordelen tov haar concurrenten. Dus het hangt een beetje af van wat voor fotograaf jij bent.

Ik hoop binnenkort mijn E-300 te hebben (met een week of 2). Ik zocht een dslr o.a. voor reis fotografie.
Dus voor mij was de anti-stof functie een plus evenals het gewicht icm met de lenzen. Ik krijg een E-300 icm met de 14-54 f2.8/3.5 en de 40-150 f3.5/4.5 Met deze 2 lenzen heb ik dus een pakket dat relatief lichtsterk is met een mooie range (28-300 ivm 35 mm) zonder dat ik al te veel hoef mee te slepen.

Ik kan je van harte aanraden om hem ieg een keer vast te houden! En kijk hier eens om jezelf te overtuigen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/

Hoe ervaren de istds gebruikers nu foto's maken in JPEG?
als je dit zo leest is de kwaliteit flink minder dan in RAW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 16:11

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik ben op zoek naar een dslr, de keus is gevallen op de canon 300d of 350d, mede vanwege dat mijn vriendin al een canon slr heeft, welke ef lenzen heeft.
Maar aangezien ik op het gebied van slr nog een redelijke n00b ben, vraag ik mij af of het (huidige) verschil in prijs (200 euro) voor een dslr in spé te verantwoorden is.
Dus eigenlijk mijn vraag is die 200 euro meer ook 200 euro meer waard?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik zou zeggen: Ja.

De 300D heb ik nooit willen kopen omdat hij functies miste:
- Geen keuze voor One Shot, Continues AF en AI AF
- Geen flitscompensatie
- Geen mirrorlockup

Dat zijn de 3 belangrijkste; er zijn nog een paar andere functies die de 300D niet heeft, en de 350D wel. De 350D heeft alle functies (op één na dacht ik), die de 10D/20D ook hebben, hij zit alleen in een wat kleinere, lichtere, plastic body.

De 10D/20D hebben wel meer custom functions (instelmogelijkheden om de camera te "personaliseren"), en de bediening gaat wat meer via knopjes en minder via het menu. Echter, qua functionaliteit vind ik de 350D een aardige sprong voorwaarts tegenover de 300D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39

Beaves

Usque ad Finem

De 350D heeft ook custom functions, alleen niet zoveel als dat de 10D/20D hebben.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik zeg toch ook dat de 10D/20D er méér hebben dan de 300D/350D ;)

Dat houdt automatisch in dat de 300D/350D ook custom functions hebben, alleen minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 14:22
hjs schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 08:51:
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/

Hoe ervaren de istds gebruikers nu foto's maken in JPEG?
als je dit zo leest is de kwaliteit flink minder dan in RAW
Ik vind het toch wel een groot minpunt. RAW is leuk als je een keer een zeer belangrijke foto gaat nemen, maar om nu op vakantie of een dagje uit al je foto's in RAW te gaan schieten lijkt me niet echt handig: je hebt dan immers en een de enorme opslagcapaciteit nodig en dan nog een berg tijd om de foto's weer na te bewerken/convertere naar JPEG voor printen/showen/...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:38
catchingfire schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 23:23:
[...]Ik vind het toch wel een groot minpunt. RAW is leuk als je een keer een zeer belangrijke foto gaat nemen, maar om nu op vakantie of een dagje uit al je foto's in RAW te gaan schieten lijkt me niet echt handig: je hebt dan immers en een de enorme opslagcapaciteit nodig en dan nog een berg tijd om de foto's weer na te bewerken/convertere naar JPEG voor printen/showen/...
Daar heb je een DSLR voor toch?
Ik vind het zonde om in JPG te schieten, zomaar 4 bit informatie weggooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

Arfman

Drome!

Xtuv schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:30:
[...]

Daar heb je een DSLR voor toch?
Ik vind het zonde om in JPG te schieten, zomaar 4 bit informatie weggooien..
Dat zal allemaal wel, maar als ik "simpele" kiekjes maak ga ik die echt lekker in JPG schieten, zet mijn D70 op "Levendig" kleur, en ik kan zonder nabewerking de foto's showen/afdrukken, mocht ik dat willen. De DSLR als point-en-shoot.

RAW gebruik ik alleen als ik met fotoshoots o.i.d. bezig ben, of foto's aan het maken ben waarvan ik niet zeker weet of ik de kleurbalans wel goed heb ingesteld o.i.d. Anders niet, kost me veel te veel tijd om al die RAW bestanden te converteren/aanpassen/resizen/etc.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Katsunami schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 17:17:
Ik zou zeggen: Ja.

De 300D heb ik nooit willen kopen omdat hij functies miste:
- Geen keuze voor One Shot, Continues AF en AI AF
- Geen flitscompensatie
- Geen mirrorlockup
Mirror lockup en ai af zijn toch dmv firmware hack te realiseren?
Ook een goede flitser kan aan de AF kwaliteit bijdragen (zal erg blij zijn als volgende week mn 550EX binnen is :) )

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Arfman schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:32:
[...]

Dat zal allemaal wel, maar als ik "simpele" kiekjes maak ga ik die echt lekker in JPG schieten, zet mijn D70 op "Levendig" kleur, en ik kan zonder nabewerking de foto's showen/afdrukken, mocht ik dat willen. De DSLR als point-en-shoot.

RAW gebruik ik alleen als ik met fotoshoots o.i.d. bezig ben, of foto's aan het maken ben waarvan ik niet zeker weet of ik de kleurbalans wel goed heb ingesteld o.i.d. Anders niet, kost me veel te veel tijd om al die RAW bestanden te converteren/aanpassen/resizen/etc.
En dat is nou precies het hele vervelende aan de default settings van de *Ist Ds, de camera staat dus default op levendig. Gevolg is dus dat je vaak oversaturated(bv 'bloedend' rood) plaatjes krijgt en wat vloeiende kleuren. De review had er een stuk gunstiger uitgezien als Pentax de default jpeg setting op neutraal had gezet.

Het vervelende is ook dat een beetje hobbyist toch wel gaat lopen klooien met de settings zoals hij/zij 'm het liefste heeft. Dit zijn dan ook de zg. pixelneukers. Mensen die alles default laten staan en gewoon plaatjes schieten zullen in de meeste gevallen nooit van die pixelneukers zijn. En zolang je niet pixelneukt zul je zeer content zijn met de standaard plaatjes die de *Ist Ds op de default settings schiet. Het is ook niet zo dat elke jpeg geschoten op de 'vivid'/levendig/+saturated op de *Ist Ds er uit ziet als een hoop poep.

Ikzelf schiet met m'n *Ist Ds altijd in RAW. Waarom zou je uberhaupt een dure camera kopen, plaatjes schieten en per direct het negatief weggooien?
Het converteren van RAW naar jpeg kun je makkelijk batchgewijs doen, dus daar zit het extra werk niet in. Het voordeel van RAW is gewoon dat je altijd het origineel houdt. Daarbij geeft RAW je ook de mogelijkheid om makkelijk in te grijpen in een foute witbalans en je kan vrij straffeloos een belichtingsfoutje wegwerken.

[ Voor 3% gewijzigd door MacroTough op 02-04-2005 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

En Stefimke, hoe is het nieuwe speelgoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:19
Ik ben opzoek naar een instap camera voor de hobby fotograaf. Aangezien ik eerst een beetje wil aankloten denk ik erover om eerst een 2e hands camera te kopen.
Ik heb nu eigenlijk 3 dingen waar ik tussen twijfel.

Deze aanbieding:

Canon Eos D30 Digitale spiegelreflexcamera. voor 425 euro

In uitstekende staat verkerende D30 body inclusief Canon EF 35-105mm Zoomlens, tas, 128MB en/of 256MB Compact Flashcard(s).

Alles inclusief de originele verpakking, software, boekjes, kabels, accu en overige toebehoren.

Die gozer heb ik gemaild en dit kreeg ik terug
Het is inderdaad een mooie camera en ik doe hem weg omdat ik overstap
>naar een 20D. Ik heb de camera ongeveer 3 jaar geleden nieuw
>aangeschaft en er zijn nog geen problemen mee geweest. Er zijn ongeveer
>7800 foto's mee gemaakt (niet veel voor een DSLR overigens).
>
>Bij de advertentie zoals ik hem aanbied zit alleen een klein tasje
>(lens kan
>
>wel op de body blijven)
>
>Wat betreft de batterijduur, dit is sterk afhankelijk van een aantal
>factoren, oa wel of geen flits, het objectief (ivm aanturing
>(usm)motor), hoeveel de LCD wordt gebruikt en op wat voor mode je de
>foto's schiet (raw is groot en dus langer/meer opslaan) en al dan niet
>gebruik makend van een Microdrive ipv een flashcard. Maar 250 foto's maken is geen probleem!
>
>Opladen duurt volgens mij ongeveer een klein uurtje.

2e aanbieding die ik vond was een EOS 300D met kit lens erbij voor 450, die is helaas al verkocht, maar hij had zijn twijfels of dat ding wel werd opgehaald. anders zou ik daar het liefst op ingaan.
Ik ben opzoek naar zoiets gegaan EOS 300D met iig een lens erbij voor zo'n prijs maar die heb ik nog niet kunnen vinden. :(

3e optie, een nieuwe powershot a95 met alle beperkingen van dien.

Wat raden jullie mij aan te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door sjobiscity op 07-04-2005 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Ik ben zelf al een tijdje in de ban van fotografie, en hab al wat plaatjes geschoten met mijn pa's Olympus mju:410, helaas is het zo een bagger camera, dat ik nog geeneens de sluiter tijden kan instellen :'(

Dus ik heb eens zitten rond kijken naar een leuke dSLR camera, en wat ik eigenlijk tegen kwam dat aan mijn eisen voldeden, waren de 300D (Canon), en de D70 (Nikon)...

Even mijn (los genomen) eisen:
  • Minimaal 5 MP
  • Digitaal :+
  • Voorkeur: spiegelreflex (uitbereidings mogelijkheden)
  • Geschikt voor macro's (altijd leuk gevonden)
  • Maximaal ( I REPEAT ) Maximaal 800eu, inclusief lens (exl. geheugen)
  • Voorlopig 1 lens + 1 accu genoeg
  • Instelbare sluitertijd ( minimaal 1/1000 tot 8sec )
  • Voor de rest, manual focus, diafragma, en ISO
Iemand een beter (ander) voorstel dan de 300D ? Want ik denk dat die niet binnen de 800eu gaat vallen :'(

P.s. Zit Hier al een lens(objectief) bij ?

offtopic:
schaamteloze crosspost

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 07-04-2005 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 116571 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 20:47:
Ik ben zelf al een tijdje in de ban van fotografie, en hab al wat plaatjes geschoten met mijn pa's Olympus mju:410, helaas is het zo een bagger camera, dat ik nog geeneens de sluiter tijden kan instellen :'(

Dus ik heb eens zitten rond kijken naar een leuke dSLR camera, en wat ik eigenlijk tegen kwam dat aan mijn eisen voldeden, waren de 300D (Canon), en de D70 (Nikon)...

Even mijn (los genomen) eisen:
  • Minimaal 5 MP
  • Digitaal :+
  • Voorkeur: spiegelreflex (uitbereidings mogelijkheden)
  • Geschikt voor macro's (altijd leuk gevonden)
  • Maximaal ( I REPEAT ) Maximaal 800eu, inclusief lens (exl. geheugen)
  • Voorlopig 1 lens + 1 accu genoeg
  • Instelbare sluitertijd ( minimaal 1/1000 tot 8sec )
  • Voor de rest, manual focus, diafragma, en ISO
Iemand een beter (ander) voorstel dan de 300D ? Want ik denk dat die niet binnen de 800eu gaat vallen :'(
Ik denk dat dat sneller zal gaan dan je denkt, maar waarom een DSLR?
P.s. Zit Hier al een lens(objectief) bij ?
Volgens die pagina zit er een Objektiv bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begintmeta schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat dat sneller zal gaan dan je denkt, maar waarom een DSLR?
Ik neem even aan dat dSLR betekent digitale spiegel reflex camera .. ?

Digitaal lijkt me duidelijk, en spiegelreflex, vanwege de mogelijk heden tot uitbereiden, en functies

of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hele volksstammen aan winkels hebben de 300D met kitlens voor onder de 800euro hoor? pricewatch: Canon EOS 300D Kit (6.3MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6) . Denk tevens echt goed na of die paar tientjesover de 800 euro voor een 350D wel zo erg zijn.

Overigens is de kitlens niet goed op het gebeid van macro's. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voutloos schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:07:
Hele volksstammen aan winkels hebben de 300D met kitlens voor onder de 800euro hoor? pricewatch: Canon EOS 300D Kit (6.3MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6) . Denk tevens echt goed na of die paar tientjesover de 800 euro voor een 350D wel zo erg zijn.

Overigens is de kitlens niet goed op het gebeid van macro's. ;)
Ja, ik heb al wat gelezen over de 350D, maar dat zouden alleen nog wat functies zijn, die deels ook al te verkrijgen zijn met een firmhack.

En als ik het wat goedkoper houd, kan ik misschien eens zon macro lens erbij halen ;)

Maar heeft iemand dan nog andere ideen voor dit budget ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

Arfman

Drome!

Anoniem: 116571 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:12:
[...]
Ja, ik heb al wat gelezen over de 350D, maar dat zouden alleen nog wat functies zijn, die deels ook al te verkrijgen zijn met een firmhack.
Voor die paar tientjes zou ik absoluut voor de 350D gaan.
Maar heeft iemand dan nog andere ideen voor dit budget ?
Nikon D70 ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 116571 schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:05:
[...]

Ik neem even aan dat dSLR betekent digitale spiegel reflex camera .. ?

Digitaal lijkt me duidelijk, en spiegelreflex, vanwege de mogelijk heden tot uitbereiden, en functies

of zie ik nu iets gigantisch over het hoofd :X
Digitaal, ok, maar ik denk dat het, als je niet veel(<€800) wilt uitgeven aan een digitaal toestel, op dit moment beter is voor 800€ een goede "prosumer"digicam te halen zoals bijvoorbeeld de Olympus C-8080 met 2GB CF kaart. Of je hebt plannen binnenkort meer uit te gaan geven, dat zou het een heel andere zaak maken. Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van je plannen met het toestel. Als je bijvoorbeeld wat gevoeligere "film" nodig hebt is de grotere sensor voordelig, voor macro is de prosumer met statief wellicht iets geschikter...

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 08-04-2005 01:57 . Reden: typefoutje en laatste 23 woorden toegevoegd excl deze reden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-04 15:04

Iwes

Blaat

Hey..

Ik ben ook op zoek naar een dSLR. Ik heb mijn zinnen gezet op de 350D, maar ik las in dit topic dat sommige mensen moeite hebben met scherpstellen omdat de zoeker zo klein is. Aangezien ik heel veel handmatig ga scherpstellen, heb ik zeker een duidelijke zoeker nodig. Is het nodig om te kijken naar een ander model, of is de duidelijkheid van de zoeker echt puur persoonlijk?
Verdere eisen aan de cam:
- Onder de 850 euro (body + lens)
- Goed uitbreidbaar met lenzen (veel keus)
- Redelijk snel
- Voorkeur voor CF, aangezien ik al een kaartje heb (niet zo belangrijk dat hierdoor een cam af moet vallen ofzo)

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
begintmeta schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:56:
[...]
Digitaal, ok, maar ik denk dat het, als je niet veel(<€800) wilt uitgeven aan een digitaal toestel, op dit moment beter is voor 800€ een goede "prosumer"digicam te halen
Als er niet in de nabije toekomst meer geld beschikbaar is voor de persoon zijn hobby, is voor een prosumer gaan zeker een goed advies. Welke DSLR dan ook koop je gewoon niet voor de kitlens.
Iwes schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 01:12:
Hey..

Ik ben ook op zoek naar een dSLR. Ik heb mijn zinnen gezet op de 350D, maar ik las in dit topic dat sommige mensen moeite hebben met scherpstellen omdat de zoeker zo klein is. ... of is de duidelijkheid van de zoeker echt puur persoonlijk?
Vraag eens aan je lokale fotoboer of je hem mag zien zou ik zeggen. Wij kunnen dit niet voor je beoordelen. (iedereen wil vast wel een grotere viewfinder dan die van de 350D, maar of het echt een reden is om hem niet te nemen moet je zelf zien)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

En als je bij die fotoboer ben, neem ook de D70 van Nikon eens in handen. Die camera is wel boven budget, maar ja dat zal je snel gebeuren met 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
hjs schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:31:
En Stefimke, hoe is het nieuwe speelgoed?
Sorry voor de late reactie hjs, ik zie je vraag net pas staan :)

Mijn speelgoed in een woord: AWESOME! Wat een geweldige camera. Hier valt de 300D bij in het niet, ik heb vorig jaar een week met een 300D gespeeld en er een bruiloft mee gefotografeerd en toen had ik echt zoiets van .. nee.. dit is het niet. Met name de buffer vond ik vreselijk: als je 4 foto's kort achter elkaar had genomen moest je echt ontzettend lang wachten totdat je weer verder kunt met schieten (niet echt fijn op een trouwelarij: "hou die ring nog effe langer zo want de buffer van de camera zit vol!").

De 350D is echt _snel_. Focussen, bursts, foto's wegschrijven, playback, .. alles. Ik had een behoorlijke vooruitgang verwacht t.o.v. de Minolta A2 die ik onlangs verkocht had, maar zo'n enorme vooruitgang had ik niet verwacht! Heb nu alleen nog maar het Canon kitlensje (18-55) maar zelfs daarmee focust ie erg snel en krijg ik al behoorlijke platen. Lowlight focussen gaat ook prima, hoge ISO's zijn absoluut geweldig als je een compact gewend bent. Als je niet gaat pixelneuken kun je van een ISO1600 plaat nog een zeer goede 13*18 afdruk maken zonder dat je echt vervelende dingen ziet.

Heb momenteel een Canon 50F1.4 in de bestelling voor het echte low-light werk. Verders zit ik nog te twijfelen wat ik voor de rest qua objectiven ga doen. Heb van alles in gedachten maar stiekem kost dat allemaal een gigantische berg geld dus ik doe het rustig aan. Ik wil in ieder geval iets makkelijks voor de trips waarbij ik niet altijd lenzen kan/wil wisselen, dus bijvoorbeeld een Canon 17-85IS of eigenlijk liever wat langers zoals een Sigma 18-125 of Sigma 18-200. Daar komen toch best aardige platen uit, natuurlijk geen Canon-L kwaliteit maar voor normale afdrukken prima. Als ik met zo'n lens begin kan ik uit de foto's die ik daarmee neem gemakkelijk zien welke range ik het meest gebruik en daar later een goede lichtsterke lens bij kopen. (daar zijn best leuke programmatjes voor die de ISO's van een x aantal mappen analyseren en vervolgens grafisch weergeven welke focal lengths, ISO's, diafragma's e.d. je het meest gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Thnx voor je reaktie. Ik ga de 350d zeker eens voelen als ik klaar ben met sparen ;)
Neig nog steeds wel meer naar de D70 (of de IstDs, minder ondertussen oa omdat de prijs van de import D70 zo laag is) maar misschien vind ik die wel gewoon te groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
hjs schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 08:52:
Thnx voor je reaktie. Ik ga de 350d zeker eens voelen als ik klaar ben met sparen ;)
Neig nog steeds wel meer naar de D70 (of de IstDs, minder ondertussen oa omdat de prijs van de import D70 zo laag is) maar misschien vind ik die wel gewoon te groot ;)
De D70 is echt een slagschip t.o.v. de 350D. Zeker als je er een 18-125 ofzo aan gaan hangen zoals je in een ander topic schreef. Mjah het is maar net wat je fijn vind: ik heb liever een compacte cam dan zo'n onhandig groot ding. Fijn op die momenten dat je daadwerkelijk een foto maakt maar voor de rest van de tijd is het simpelweg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Daar ben ik dus ook bang voor ;) Maar dat merken we vanzelf als we ze eens gaan vasthouden bij een fotozaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Ik wacht nog eventjes met een camera kopen. M'n pa had iemand gebeld, en die had volgens hem een supercamera liggen (dSLR) voor 700 euro. Wel 2dehands, maar die gast geeft 3 maanden garantie (als er iets mis mee is heb ik 'm binnen een dag wel gesloopt :P). Ben benieuwd wat voor camera het is...

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

catchingfire schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 07:53:
[...]

De 350D is echt _snel_. Focussen, bursts, foto's wegschrijven, playback, .. alles. Ik had een behoorlijke vooruitgang verwacht t.o.v. de Minolta A2 die ik onlangs verkocht had, maar zo'n enorme vooruitgang had ik niet verwacht! Heb nu alleen nog maar het Canon kitlensje (18-55) maar zelfs daarmee focust ie erg snel en krijg ik al behoorlijke platen. Lowlight focussen gaat ook prima, hoge ISO's zijn absoluut geweldig als je een compact gewend bent. Als je niet gaat pixelneuken kun je van een ISO1600 plaat nog een zeer goede 13*18 afdruk maken zonder dat je echt vervelende dingen ziet.
Vind jij dat er ook nog andere voordelen aan de 350D zitten t.o.v. de 300D, behalve dan het snel wegschrijven van de fotos? Want hij kost toch wel gelijk 120eu meer ...

Ik denk dat ik voor normaal gebruik ( natuur schieten, misschien eens een keer een leuke compositie in de stad, een keer een close up ) net zo goed uit ben met een 300D, maar zoveel mensen zeggen dat je beter de 350 kan kopen, dat ik begin te twijfelen.

En is de D70 (Nikon) dan weer niet beter als de 350D ? (even duur) De 350D heeft nml. 8 effectieve MP's, en de D70 evenveel als de 300D (ik zeg niet dat dit beter is :> ...

Even samen vattend, als ik de 300D koop, kan ik 120eu meer in een lens stoppen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 08-04-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
De 350D heeft een aantal functies, zoals flitscompensatie, mirrorlockup/3sec selftimer, slowsync flash; alle 3 (zeker de flitsfuncties) zijn erg handig. Ik zou zelf niet voor een camera gaan zonder flitscompensatie of slowsync optie, want dan moet de flitser die je gebruiken gaat dat specifiek hebben. Via de camera is de bediening van deze functies sneller/handiger dan via de flitser.

Ik vind deze functies, en zeker de toegenomen snelheid, het geld wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik als beginner het toch gewoon bij de EOS 300D ga houden, puur vanwege het budget.

Nu wil ik het even over de lenzen hebben. Je kunt standaard een kit kopen met een 18-55mm EF-S lens.

Echter zit ik er over te denken om alleen de body te kopen, en er een Sigma 28 - 70mm f2.8-4 High Speed Zoom op te kopen. En nu komt de maaar, ik omdat ik het voorlopig met de ingebouwde flitser moet doen, hoor ik dat het beter is het bij canon lenzen te houden, omdat die beter bij de flitser zouden passen (kwa compositie). Nu weet ik zelf niet of ik dit echt moet geloven....

wat vinden jullie van het idee, gelijk al een andere lens te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Flitsers werken echt totaal onafhankelijk van het merk objectief. ;) Je camera meet door de lens* hoeveel omgevingslicht en flitslicht er binnenkomt, iets wat het logo op de lens niet kan beïnvloeden.

Hoogstens dat budget objectieven geeninformatie over brandpunten doorgeven aan de camera, maar dat is juist alleen vervelend als je een externe flitser gebruikt welke kan zoomen.

*: Oftewel Through The Lens. TTL is een afkorting die je vaak ziet bij flitser gerelateerde verhaaltjes. Wil je zo goed als alles weten over Flitsers: Eos-flash notes (behoorlijk wat leeswerk, maar zeer nuttige info)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat vind je van mijn lens keuze, ik ga hem voornamelijk gebruiken voor natuur, zowel bos als open veld, en op een afstand van 2-30 meter.
Ik vond opzich naar de mm's gekeken, de zoom goed genoeg, maar ik weet niet precies wat de brandpunts afstand (f) hier nog mee doet.. iemand een tutje O-) F is het diaragma, en heeft hier niets mee te maken...

Of kan ik net zo goed de 18-55 kitlens gebruiken ?

Ik heb besloten, de eerste 2 maanden iig met de kitlens te gaan schieten, dan zien we wel weer verder :9

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 09-04-2005 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Als het een lange lens is, kun je wel last hebben van obstructie: dat betekent dat de interne flitser niet hoog genoeg komt om over de lens heen te flitsen. Dan zul je in groothoekstand een flinke zwarte boog onder op je foto zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb
  • Laatst online: 20-05 09:45

oscarvdb

and like that...

De Dixons heeft nu een aanbieding:
Nikon D70 + nikkor 28-70 + nikkor 70-300
999 euro.

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

@Elmo

Kijk eens op www.fotoapparatuur.nl daar staan veel 2e hands lenzen en evt ook body's(bijv deze met garantie nog: http://www.fotoapparatuur...itale_camera/Ad58091.html ). Ook op de marktplaats van DPZ staan regelmatig 2e hadnsjes. Ik geloof dat de kit (dus incl. 18-55) nu voor 599 bij media markt ligt!

Kijk wel uit.... het is verslavend (zie sig, dat is in 1 maand aangeschaft!) Als je voor de300D gaat heb ik ook leuke andere aanbiedingen voor je. bij www.smitsarnhem.nl de BG-E1 grip voor 77 euri ik heb een Lowepro Mini Trekker AW voor 95 euri (incl verz. en import kosten!) en nog wel ergens een aanbieding die ik heb gevonden.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roeligan schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 10:29:
@Elmo
Kijk wel uit.... het is verslavend (zie sig, dat is in 1 maand aangeschaft!)
Dat kan ik toch niet, vanwege een te kort aan geld :9 , maar iig bedankt voor die link ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Ben weer terug van de fotograaf, en de camera die hij in de aanbieding heeft is de Olympus E20P, voor 795 euro. Hier zit dan een tas bij en 2 128 MB kaartjes (CF en die andere) Hij was er heel enthousiast over, maar ik weet het nog niet zeker. Het is een vaste lens, dat is wel jammer, maar het is wel weer een hele goede lens. Het is een 2dehandse met 6 maanden garantie en 1 maand omruilgarantie.

Als ik deze vergelijk met de 350d (die 50 euro duurder is, en zonder tas), is de 350d beter uitbreidbaar, maar de kitlens is stukken minder lichtsterk. Ik heb ook wat foto's meegekregen, en had het gevoel dat de e20p redelijk last had van ruis, en de camera is redelijk langzaam.

Wat raden jullie mij aan.. Is die e20p een goede aanbieding voor die prijs?

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik zou toch echt voor de 350d gaan.En motivaties kan je hier genoeg vinden.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
E20P ? (Waar komt de P vandaan; ik ken wel een E-20, maar ik denk dat het dezelfde camera is.) Dat is een compactcamera/DSLR combo. Hij heeft de voordelen van een SLR, zoals een TTL optische zoeker, maar ook de nadelen van een compact; slechte ruiswaarden, en relatief trage reactie. Tevens is het al een redelijk oud model, van eind 2001/begin 2002.

Ik zou voor de 350D gaan, en er een mooie lens bijnemen; als je het echt goedkoop wilt houden, desnoods de Sigma 18-125 f/3.5-5.6. Niet erg lichtsterk, en DC, maar goed als allround startlens. Een optisch iets betere lens is de full-frame 24-135 f/2.8-4.5, -mits- je kunt leven met minder groothoek. (38 vs. 28mm.)

Of, natuurlijk ook een goede optie, is een D70 met 18-70 f/3.5-4.5 lens. De genoemde Sigma's kun je ook als Nikon-mount lenzen krijgen.

De E-20 met 3.0x teleconveror en supportbalk geeft best een aardig "apart" uiterlijk trouwens :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/katsunami/fg/accs_e10_tcon300s_big.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Katsunami op 09-04-2005 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou me doodschamen als ik met zo'n extreem lange toeter op m'n body rond zou lopen :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 14:12
Doet mij een beetje denken aan een bladblazer voor in de tuin zo........ :*)

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
oscarvdb schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 10:14:
De Dixons heeft nu een aanbieding:
Nikon D70 + nikkor 28-70 + nikkor 70-300
999 euro.
Die kit zou ik niet nemen, dat zijn echt geen geweldige lenzen, ga voor de 18-70 kit daar heb je veel meer plezier van, die tele komt later wel.
Vergeet niet dat je met de dixons kit geen groothoek overhoudt. (28 = 42 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

ik zag net een advertentie van combi-foto, zelfde bedrag voor de D70 met de 18-70 kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 18:21:
Ik zou me doodschamen als ik met zo'n extreem lange toeter op m'n body rond zou lopen :o
LOL :P

Als ik een dagje moest rondlopen met een 1200/5.6L, en hem dan mocht houden, dan showde ik dat gewicht wel, en verdroeg ik de "schaamte" ook wel een dag :P (Om daarna de lens voor een dikke 90.000 euro te verkopen; 10-15k onder de marktprijs :+)

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 09-04-2005 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Katsunami, dat is de E10, niet de E20. Niet dat ze veel uitmaken in uiterlijk hoor :P

[ Voor 39% gewijzigd door simon op 09-04-2005 20:02 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Grrrrrene schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 18:21:
Hmmm volgens mij is de bigma uitgeschoven net zolang :P

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, als je al een Bigma hebt, hoef je hem niet uitgeschoven mee te sjouwen, ingeschoven is hij verbazingwekkend compact volgens mij (heb er zelf geen, dus ik weet het niet zeker).

Maar 'k moet toegeven dat m'n 80-200 ook niet klein is ofzo, het is alleen wat meer in verhouding (lengte / diameter verhouding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Iwes schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 15:48:
Ben weer terug van de fotograaf, en de camera die hij in de aanbieding heeft is de Olympus E20P, voor 795 euro. Hier zit dan een tas bij en 2 128 MB kaartjes (CF en die andere) Hij was er heel enthousiast over, maar ik weet het nog niet zeker. Het is een vaste lens, dat is wel jammer, maar het is wel weer een hele goede lens. Het is een 2dehandse met 6 maanden garantie en 1 maand omruilgarantie.

Als ik deze vergelijk met de 350d (die 50 euro duurder is, en zonder tas), is de 350d beter uitbreidbaar, maar de kitlens is stukken minder lichtsterk. Ik heb ook wat foto's meegekregen, en had het gevoel dat de e20p redelijk last had van ruis, en de camera is redelijk langzaam.

Wat raden jullie mij aan.. Is die e20p een goede aanbieding voor die prijs?
Ik vind 795 veel te veel geld voor die set. Het is zeker een mooie camera, maar voor dat geld is beter te krijgen.

Voor 999 euro heb je al een E300 met twee objectieven: 14-45mm 3,5-5,6 en 40-150mm 3,5-4,5 wat samen een bereik van 28-300mm oplevert. Plus nog eens een 1gb Sandisk Extreme kaart.
En dan heb je dus een nieuwe camera met 2 jaar Olympus garantie.

Ik denk dat ook de 350D een betere keus is, maar ik persoonlijk zou gaan voor die E300 kit.
Heb een E1 (opvolger van E20, zou je kunnen zeggen) en dat is wel een echte spiegelreflex. Deze bevalt mij erg goed, Olympus heeft twee hele goede functies in zijn SLR's gestopt: 1, een stoffilter en 2 pixelmapping. Elke CCD kan op een gegeven moment last krijgen van stuck- of hot pixels. Stuck pixels geven altijd 1 kleur door, en hot pixels geven 1 kleur door bij langere sluitertijden. Als je bij een canon of nikon camera hier last van krijgt, moet je de camera terugbrengen voor service. Olympus heeft simpelweg de functie pixelmapping in de camera gestopt, de ccd wordt dan gecontroleert op stuck en hot pixels, en deze worden niet meer uitgelezen.
Olympus slrs hebben ook één eigenschap die minder leuk is: ruis bij hogere iso's. Canon is absoluut marktleider in ruisvrije beelden. Maar dat gezegd hebbende; als ik een plaat schiet op 1600 iso en door neatimage haal, dan is er geen enkel probleem.

Ik zou die E20 dus laten liggen, hij mag niet meer dan 400 euro kosten. (Tijd geleden met een vriendin nog een E10 voor 295 gekocht bij een vakhandel met garantie, die ene megapixel meer van de E20 is het verschil van 500 euro niet waard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kwintessens schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 23:18:
[...]
Voor 999 euro heb je al een E300 met twee objectieven: 14-45mm 3,5-5,6 en 40-150mm 3,5-4,5 wat samen een bereik van 28-300mm oplevert. Plus nog eens een 1gb Sandisk Extreme kaart.
En dan heb je dus een nieuwe camera met 2 jaar Olympus garantie.
*kuch* waar ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nog nooit van de pricewatch gehoord?

check bv.
http://www.digitalstreet....th=21_33&products_id=1170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Nou euh, geloof het of niet; gewoon bij de combi fotozaken :P Misschien dat je het elders wel nog goedkoper kunt vinden ;).

edit: ff gekeken op de site, staat wel de aanbieding met twee objectieven voor 999 maar niet met de kaart, wel jammer, hier in Kampen bij de combi kreeg je de kaart er ook nog bij. :(

edit 2: maar de vorige poster heeft al een goedkopere gevonden :Y)

[ Voor 35% gewijzigd door Kwintessens op 10-04-2005 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

www.dewinkel.nl daar staat ook de e-300 + 2 objectieven + 1gb ultra 2 voor 959 geloof ik
en het fotopakhuis in alkmaar (geen website) hebben ze deze ook voor 999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Ik ga toch voor de D70 denk ik. Ik kon echt niet kiezen, waren bijna hetzelfde (of de 2 mpix na, maar dat boeit niks). Heb m'n tante gebeld (fotograaf) en zegt dat de nikon beter is. Canon is meer een consumentenmerk, en Nikon meer professioneel. Dan ben ik wel consument, maar daar moet ik me niet tot beperken. En opzich is de kitlens (waar ik sowieso de eerste maanden mee ga werken) ook beter.

Maarja.. Nu maar even kijken naar de prijs. Meer dan 900 euro kan ik er niet voor uitgeven, omdat dat zo'n beetje m'n absolute nulpunt is. Eventjes kijken hoeveel ik bij de mediamarkt kan afdingen, vind het niet zo fijn om dit soort dingen bij webwinkels te kopen, krijg je zoveel gedoe als je service nodig hebt (opsturen, kans dat het kwijt raakt enzo). Natuurlijk zijn er wel een paar webwinkels die wel te vertrouwen zijn, maar of TPG enzo te vertrouwen is is ook maar weer de vraag..
Maarja, als ik 'm bij de mediamarkt niet voor 900 of minder kan kopen dan denk ik dat ik 'm bij cameranu.nl koop (goeie ervaringen op de shopsurvey)

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 16-06 14:30
Canon is meer een consumentenmerk, en Nikon meer professioneel.
goh. en daarom zie je bij elk groot evenement overal ook allerlei pro-fotografen lopen met van die mooie witte (Canon) L telelenzen?

hier bij de bruiloft van charles/camilla op zaterdag
Afbeeldingslocatie: http://www.wxs.nl/upload/1501894_7988_1113054904003-Charles_camilla_12_400.jpg

en hier bij een random voetbalwedstrijd
Afbeeldingslocatie: http://www.footballculture.net/photos/images/media7.jpg

see what i mean?

je moet natuurlijk kopen wat je mooi vind en wat jou het meeste aanspreekt en ik zeg niet dat je een slechte keuze maakt. zeker niet. maar Canon als consumentenmerk bestempelen gaat er bij mij niet in.
En opzich is de kitlens (waar ik sowieso de eerste maanden mee ga werken) ook beter.
das wel waar, maar je koopt zo'n camera niet voor de kitlens. Ik zou zelf gewoon een body kopen en een (betere) sigma of tamron erbij kopen. heb je meteen goed spul en anders geef je nu 100 euro uit, om na een paar maandjes die lens nooit meer te gebruiken.. en ook nooit meer te verkopen. vrij weinig mensen hebben een kitlens nodig.

[ Voor 59% gewijzigd door FragDaddy op 11-04-2005 11:36 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kun je een leuk huis voor kopen van al dat glas daar bij die rare engelse bruiloft :)

Maar we hebben het hier wel over de instap modellen en dan denk ik wel dat de tante van Iwes gelijk heeft. De bediening van de D70 gaat veel meer via de knoppen waar het bij de 350D meer via het menu gaat. (tenminste dat is wat ik gelezen heb, helaas nog geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
hjs schreef op maandag 11 april 2005 @ 11:38:
Kun je een leuk huis voor kopen van al dat glas daar bij die rare engelse bruiloft :)

Maar we hebben het hier wel over de instap modellen en dan denk ik wel dat de tante van Iwes gelijk heeft. De bediening van de D70 gaat veel meer via de knoppen waar het bij de 350D meer via het menu gaat. (tenminste dat is wat ik gelezen heb, helaas nog geen ervaring mee)
daar heb je gelijk in. aan de andere kant.. de plaatjes die uit de 350D komen vind ik er persoonlijk iets beter uit zien dan uit de D70. minder ruis. daarnaast spreekt mij het compacte formaat en het gewicht van de 350D ook wel aan. tuurlijk is dat soms lastig als je wat grote handen hebt, maar je hebt de camera langer op je borst hangen dan dat je hem tegen je oog houdt. al die tijd dat ie tegen je borst hangt heb je plezier van het formaat en het gewicht.

alleen zitten de knopjes van de 350D wel heel dicht rond de zoeker.. met je neus ongewild knoppies bedienen is niet grappig. vooral dat knopje voor de drive-mode. dat is een mooi target voor je neus. en net dat ene unieke shot afdrukken en de dive-mode op 10 seconde hebben staan. Klik.. beep-beep-beep-beep- ARGGGGGGGGG :( qua knoppen, bijvoorbeeld twee selectiewieltjes, en qua uiterlijk doet de D70 wat professioneler aan ja.

hey. het zou voor mij ook een hele moeilijke keus worden. beide camera's hebben kleine voor- en nadelen. het is een afweging welke voor- en nadelen er voor jou het zwaarste wegen. Maar het zijn beide hele goed stukken gereedschap om hele mooie plaatjes mee te schieten en ik weet zeker je aan beide geen miskoop doet.

[ Voor 29% gewijzigd door FragDaddy op 11-04-2005 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Iwes schreef op maandag 11 april 2005 @ 10:59:
Ik ga toch voor de D70 denk ik. Ik kon echt niet kiezen, waren bijna hetzelfde (of de 2 mpix na, maar dat boeit niks). Heb m'n tante gebeld (fotograaf) en zegt dat de nikon beter is. Canon is meer een consumentenmerk, en Nikon meer professioneel. Dan ben ik wel consument, maar daar moet ik me niet tot beperken. En opzich is de kitlens (waar ik sowieso de eerste maanden mee ga werken) ook beter.

Maarja.. Nu maar even kijken naar de prijs. Meer dan 900 euro kan ik er niet voor uitgeven, omdat dat zo'n beetje m'n absolute nulpunt is. Eventjes kijken hoeveel ik bij de mediamarkt kan afdingen, vind het niet zo fijn om dit soort dingen bij webwinkels te kopen, krijg je zoveel gedoe als je service nodig hebt (opsturen, kans dat het kwijt raakt enzo). Natuurlijk zijn er wel een paar webwinkels die wel te vertrouwen zijn, maar of TPG enzo te vertrouwen is is ook maar weer de vraag..
Maarja, als ik 'm bij de mediamarkt niet voor 900 of minder kan kopen dan denk ik dat ik 'm bij cameranu.nl koop (goeie ervaringen op de shopsurvey)
Normaal ben ik geen voorstander van het quoten van een hele lap tekst, maar nu moet mij iets van het hart over de hele post, dus dan maar even de hele post quoten. Reactie: HAHAHAHAHA :o

Waarschijnlijk verdient een dergelijke genuanceerde reactie wel een en ander aan uitleg. Ten eerste, het feit dat je je tante belt die fotograaf is en er dus wel verstand van heeft, geeft aan dat je geen tijd hebt gestoken in onderzoek tussen der verschillende camera's. Lees de reviews en je weet de verschillen tussen de camera's. Je tante fotografeert en is niet de hele dag bezig met het uitzoeken wat de beste camera is en loopt waarschijnlijk achter qua inzichten in de huidige stand der techniek (let wel, dit is een aanname). Zoals hierboven al is aangegeven, is Canon absoluut geen consumentenmerk, maar eerder de keuze van professionals. Hoewel er uiteraard ook nog steeds een hele schare professionals met een Nikon loopt, is het aandeel Canodians een stuk groter. Dit heeft te maken met het tijdstip van introductie van dSLR's. Hier heeft Canon een groot marktaandeel gewonnen.

Ten tweede vind ik het een nobel streven dat je gaat proberen om de camera te kopen bij een winkel (ipv via het web). Ik kan je nu al garanderen (hoewel ik uiteraard niet de marges van de MM weet) dat je de camera absoluut niet kan krijgen voor een bedrag ergens in de buurt van de 900 euro. Dit geeft aan dat je geen flauw benul hebt van de marktpositie van internetbedrijven. Camera.nu gebruikt USA modellen om mee te stunten. Hier zit niks Europees bij. Wanneer je de camera koopt bij een Nederlandse winkel ben je er bijna zeker van dat je een Nederlands model krijgt. Bespaar je dus de afgang en de hoeveelheid gal die je (terecht) van de verkoper over je heenkrijgt. Tot slot nog een voorbeeld: zie www.kamera-express.nl Naar mijn mening een vrij bekende webshop. Hier wordt het USA model aangeboden voor 925 euro en de Nederlandse (die volgens mij nog Duits is ook) voor 1125. Ga maar na dat de D70 kit bij de MM zo rond de 1100 euro kost en je weet dat die 900 euro je never nooit niet gaat lukken. Ik denk overigens dat ze bij de MM best bereid zijn om je 25 euro extra te laten betalen! Maar ik hou er wel van om een potje te lachen, dus post gaarne een update.

Ik vind het trouwens wel erg grappig om te zien dat je als richtprijs het bedrag van de goedkoopste (op Konijn na, maar dat is stuivertje wisselen) betrouwbare leverancier neemt en niet wat meer marge inbouwd voor de onderhandeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ohjee, hiermee is wel een Canon vs. Nikon discussie ontstaan zeg :D Laten we het erop houden dat je opmerkingen als "Canon is meer voor de consument en Nikon is meer voor de pro, dus ik koop Nikon om me niet teveel te beperken" beter voor je kunt houden, wil je in de winkel ook niet door de verkoper uitgelachen worden. Canon en Nikon zijn op pro en consumer gebied allebei even goed, zij het dat ze zich op bepaalde terreinen onderscheiden. Zo heeft de D70 wat meer features dan de 350D, hoewel die weer het een en ander heeft wat de D70 weer niet heeft, maar daarvoor moet je ze maar 's vergelijken qua specs. De 350D biedt je dan weer 2MP meer (niet echt boeiend) en een stukje minder ruis (kan interessant zijn) in een compactere, lichtere behuizing.

Als ik jou was zou ik gewoon beide cams 's in de winkel proberen en voor service gaan ipv de uiterste prijs, ontzettende Hollander 8)7 Waarom denk je dat een winkel met personeel, service afdeling, adviesgesprekken en het belangrijkste: Europese camera's de prijs van een internetshop met enkel een magazijn kan volgen? Je krijgt flink wat gedonder als er straks wat me je dure aankoop mis is, want Canon gaat je cam echt niet gratis repareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap overigens niet dat niemand die 2 mp niet boeiend vind. Het maakt het verschil tussen geen 300dpi op 20x30 of wel 300dpi op 20x30. Ikzelf vind een afdruk van een 6 mp camera op A4 nog altijd minder mooi dan eenzelfde afdruk met 8 mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Dat een internetshop (veel) goedkoper kan zijn dan een winkel met personeel e.d. is logisch.
Maar waarom is de NL D70 dan 141 duurder dan een engelse D70 (konijn prijzen). incl kitlens is het verschil zelfs 171 euro. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Anoniem: 22659 schreef op maandag 11 april 2005 @ 12:31:
Ik snap overigens niet dat niemand die 2 mp niet boeiend vind. Het maakt het verschil tussen geen 300dpi op 20x30 of wel 300dpi op 20x30. Ikzelf vind een afdruk van een 6 mp camera op A4 nog altijd minder mooi dan eenzelfde afdruk met 8 mp.
als jij veel op A4 en groter afdrukt en zelfs dan nog wat te croppen over wil houden, dan is elke pixel er eentje. maar niet iedereen drukt dat soort formaten (vaak) af. ook dat is dus een overweging.
ik vind je post wel wat hard, maar er zit een kern van waarheid in.

wat je zegt over canon vs nikkon over tijdstip zou dus betekenen dat als je NU moet kiezen voor een camera dat je NU voor nikkon moet gaan, maar dat canon gewoon het eerste is/was met de introductie van dikke DSLRs en daarom de pro's wel voor canon moesten gaan.

en over onderhandelen. ik zou zelf met de laagst mogelijke prijs beginnen. dus gewoon aangeven.. jah maar ik heb hem elders voor 900 gezien... onderhandelen is geven en nemen, dus jij gaat wat omhoog en de verkoper (hopelijk) wat omlaag. al denk ik dat je dat bij de mediamarkt redelijk kunt vergeten..

[ Voor 45% gewijzigd door FragDaddy op 11-04-2005 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 22659 schreef op maandag 11 april 2005 @ 12:31:
Naja, persoonlijk vind ik het niet echt een reden om nou een 6MP camera in te ruilen voor een 8MP, zo bedoelde ik het. Als 6MP niet genoeg is, is 8MP dat hoogst waarschijnlijk ook niet.
FragDaddy schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:13:
Ik vind je post wel wat hard, maar er zit een kern van waarheid in.

wat je zegt over canon vs nikkon over tijdstip zou dus betekenen dat als je NU moet kiezen voor een camera dat je NU voor nikkon moet gaan, maar dat canon gewoon het eerste is/was met de introductie van dikke DSLRs en daarom de pro's wel voor canon moesten gaan.
Ik denk meer dat hij bedoelt dat Canon heel slim is qua lancering van hun camera's. Komt Nikon bijvoorbeeld met de D2h aan, de langverwachte opvolger van de D1H, 4MP, 8fps, komt Canon een week of 2 later met een 8MP opvolger van de 1D. Ik bedoel: Nikon introduceert iets met de specs van iets wat Canon in 2000 ofzo al had.

En zo wachten Nikon gebruikers ook al tijden op een D200, de D70 moet het nu ongeveer tegen het hele non-pro arsenaal van Canon opnemen: de 300D en 10D vroeger en de 350D en 20D nu. Canon upgrade veel sneller dan Nikon waardoor ze zelden een camera hebben die qua specs achterligt op de concurrentie. Van een camera van 3 jaar oud mag je niet verwachten dat hij het op kan nemen tegen hedendaagse camera's :)

[ Voor 53% gewijzigd door Grrrrrene op 11-04-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Ik zou zelf persoonlijk (en dat heb ik dus ook gedaan) kijken voor welk merk er regelmatig (goede) 2e hands objectieven zijn. Canon heeft veel 2ehands lenzen te koop, Nikon ook, bij andere merken is dat minder. De lenzen zijn veel belangrijker dan je body. Dus een goede body + Kwalitatief Uitermate Teleurstellend objectief == bad pics!

Houdt er zeker ook rekening mee dat 70/80% van de foto achter de camera gebeurt ;)

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FragDaddy schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:13:
[...]

als jij veel op A4 en groter afdrukt en zelfs dan nog wat te croppen over wil houden, dan is elke pixel er eentje. maar niet iedereen drukt dat soort formaten (vaak) af. ook dat is dus een overweging.
Dat begrijp ik, ik vind zelf alleen dat je je mooie platen beter groot af kunt drukken. Hierdoor spreken ze veel meer en ik verwacht een beetje van een dSLR gebruiker dat zij ook geregeld afdrukken. Maar goed het zou prima kunnen dat mijn verwachtingspatroon wederom verbleekt bij the real world.
ik vind je post wel wat hard, maar er zit een kern van waarheid in.

en over onderhandelen. ik zou zelf met de laagst mogelijke prijs beginnen. dus gewoon aangeven.. jah maar ik heb hem elders voor 900 gezien... onderhandelen is geven en nemen, dus jij gaat wat omhoog en de verkoper (hopelijk) wat omlaag. al denk ik dat je dat bij de mediamarkt redelijk kunt vergeten..
Vandaar ook dat ik aangeef dat ik nogal genuanceerd reageer :P Soms heb ik na het lezen de behoefte om iets te corrigeren en dan kun je beter ongenuanceerd werken om de boodschap duidelijker over te laten komen.

Wat betreft Nikon vs. Canon heb je me verkeerd begrepen. Het verhaal van de pro's klopt helemaal, maar mbt de consument komen er meerdere zaken aan bod. Ikzelf vind de 350D te klein, maar ik vind het eveneens een prettiger camera om mee te werken (qua bediening) dan de D70. Echter de verschillen zijn klein en de diverse factoren zullen voor iedereen anders wegen. Als Minolta gebruiker kan ik redelijk "objectief" blijven tav Canon en Nikon en mijn bescheiden mening ( :*) ) is dat Nikon zijn producten beter test alvorens ze op de markt te brengen (canon heeft een paar firmware updates nodig), maar Canon heeft op dit moment een veel groter aanbod in zowat alles en derhalve zou mijn voorkeur naar Canon gaan.

Als verkoper begrijp ik dat het een kwestie van geven en nemen is, maar mijn reactie was tegen iemand die naar mijn mening erg graag wilde nemen, maar niet wilde geven en ik poogde hem inzicht te verschaffen in de real world. 900 euro is namelijk bij voorbaad kansloos. Misschien kun je nadenken welk totaalpakket je wilt hebben en daar nog een beetje mee rommelen, maar echt gigantische kortingen hoef je niet te verwachten.

De reden van het prijsverschil tussen een USA model en een EU model kan voor een deel relatief eenvoudig verklaard worden door de dollarkoers en door de grootte van het afzetgebied in de VS (denk aan relatief lage overhead en servicekosten voor Canon USA in vergelijking met Canon NL). Ik denk echter dat de Nederlandse winkelprijzen helemaal zo slecht nog niet zijn in vergelijking met de prijzen van de Nederlandse modellen in de webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Ik heb bij mij in de buurt de Canon Eos 350D voor 950 euro gezien. Op diversie webshops zie ik ze al vanaf 830, konijnenberg 890 (ongeveer). Die goedkoopste verwacht ik ook met duitstalige handleiding en dat wil ik absoluut niet. Nederlands of engels. Nu weet ik dat een normale winkel duurder is, maar hoe redelijk is 949 euro voor de 350d met lens (neem ik aan, zo staat ie in de winkel).
Ik vind het niet erg om meer te betalen voor wat extra service (konijnenberg is goed, maar erg ver uit de buurt zonder auto).
Zelf reken ik 900 voor de camera als mooi getal, maar is dat wel zo redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
nhimf schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:42:
Ik heb bij mij in de buurt de Canon Eos 350D voor 950 euro gezien. Op diversie webshops zie ik ze al vanaf 830, konijnenberg 890 (ongeveer). Die goedkoopste verwacht ik ook met duitstalige handleiding en dat wil ik absoluut niet. Nederlands of engels. Nu weet ik dat een normale winkel duurder is, maar hoe redelijk is 949 euro voor de 350d met lens (neem ik aan, zo staat ie in de winkel).
Ik vind het niet erg om meer te betalen voor wat extra service (konijnenberg is goed, maar erg ver uit de buurt zonder auto).
ik vind 950 voor een lokale shop helemaal niet verkeerd. die 60 euro ben je na een week alweer vergeten en als je ooit eens service nodig hebt of vragen hebt kun je beter een lokale winkel insjouwen dan naar de andere kant van het land moeten rijden.. ik zou het wel weten iig.

over webshops en buitenlandse camera's heeft mig29 hierboven al een heel stuk getikt..
je kunt bij een lokale winkel altijd wat proberen af te dingen natuurlijk. of wat gratis extratjes erbij proberen te regelen zoals een tas(je), een statief of een geheugenkaartje.

[ Voor 12% gewijzigd door FragDaddy op 11-04-2005 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Anoniem: 22659 schreef op maandag 11 april 2005 @ 12:12:
Ten eerste, het feit dat je je tante belt die fotograaf is en er dus wel verstand van heeft, geeft aan dat je geen tijd hebt gestoken in onderzoek tussen der verschillende camera's. Lees de reviews en je weet de verschillen tussen de camera's. Je tante fotografeert en is niet de hele dag bezig met het uitzoeken wat de beste camera is en loopt waarschijnlijk achter qua inzichten in de huidige stand der techniek (let wel, dit is een aanname).
Ik heb zeker goed rondgekeken. Heb verschillende fotografen bezocht, beide meermaals in de hand gehad (d70 viel eerst af, omdat de zoeker onscherp was, maar dat bleek aan de camera zelf te liggen, bij een ander model was het niet zo). Veel mensen gevraagd om hun mening. Op papier liggen de camera's heel dicht bij elkaar, en zelf kon ik ook niet kiezen omdat ze beide goed in de hand lagen, daarom kwam ik op het idee m'n tante te bellen. Zelf heb ik niet echt een voorkeur voor beide merken, omdat ik vroeger altijd gewerkt heb met een minolta (die het begeven heeft).
Camera.nu gebruikt USA modellen om mee te stunten. Hier zit niks Europees bij. Wanneer je de camera koopt bij een Nederlandse winkel ben je er bijna zeker van dat je een Nederlands model krijgt.
Dat dit een USA model was had ik niet gezien. Ik had bij de 350D gezien dat het het nederlandse model was, en dacht er niet bij na of de nikon dat ook niet was (stomme fout). Opzich begrijp ik nu ook waarom de prijs in de mediamarkt 1099 euro was. Ik wordt vanmiddag gebeld door de mediamarkt, om te zeggen wat ze van de prijs af kunnen halen (dat systeem wat ze daar hebben was kapot).

Verder is het zo dat het zeker handig is om een body te kopen met een betere lens erbij, maar daar heb ik gewoonweg het geld niet voor, en ik heb wel haast bij de camera. Ik moet voor school een fotopresentatie maken, en had er op gerekend dat ik mijn minolta kon gebruiken, maar op het laatste moment begaf het ding het. Nu heb ik nog wel een compacte camera, maar daar kan ik die fotopresentatie echt niet mee maken.

Momenteel twijfel ik weer tussen de Canon en de Nikon, aangezien het prijsverschil tussen beide camera's (Nederlandse modellen) veel groter is dan ik eerst voor ogen had. Ik kan er maximaal 900 euro voor uitgeven (naja, kan eventueel tot 950 gaan, maar dan krijg ik wat moeite met m'n saldo als ik moet koken voor de club).
Als verkoper begrijp ik dat het een kwestie van geven en nemen is, maar mijn reactie was tegen iemand die naar mijn mening erg graag wilde nemen, maar niet wilde geven en ik poogde hem haar inzicht te verschaffen in de real world. 900 euro is namelijk bij voorbaad kansloos. Misschien kun je nadenken welk totaalpakket je wilt hebben en daar nog een beetje mee rommelen, maar echt gigantische kortingen hoef je niet te verwachten.

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Wat is nu de meerwaarde om een camera locaal in een foto winkel te kopen?

Advies? niet echt nodig, hebben we de diverse fora toch voor?
Garantie? Het is wel makkelijker als je hem langs kan brengen, maar de winkel moet hem daarna ook weer doorsturen over het algemeen verwacht ik, gaat dus ook ff duren.
Service? Mischien handig als je sensor een keer schoongemaakt moet worden, maar verder?

Geef mij nu eens goede argumenten om niet 200 euro (of meer) te besparen door online een import model te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

hjs schreef op maandag 11 april 2005 @ 16:00:

Garantie? Het is wel makkelijker als je hem langs kan brengen, maar de winkel moet hem daarna ook weer doorsturen over het algemeen verwacht ik, gaat dus ook ff duren.
Service? Mischien handig als je sensor een keer schoongemaakt moet worden, maar verder?

Geef mij nu eens goede argumenten om niet 200 euro (of meer) te besparen door online een import model te bestellen.
Garantie vind ik een balangrijke. Als je geimporteerde cameraatje stuk gaat, moet hij ook terug naar land van herkomst, die verzending is geheel op eigen risico, daarnaast kostbaar en duurt het veel langer.
Als hij stuk is en je brengt hem terug naar de winkel, dan is de winkel verder verantwoordelijk.

Vaak is zelf importeren uit het buitenland helemaal niet zoveel goedkoper, verzendkosten zijn vaak hoog, en dan komt de btw er nog bij (veel mensen vergeten dat dus). Dus die 200 euro haal je echt niet op een camera van hier van 900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Nou, als er iets mis is met de cam, en hij moet ook daadwerkelijk opgestuurd worden, dan ben je 'm sowieso een tijdje kwijt. Maar met een Nederlands model ben je 'm een paar weken kwijt, en met een internationaal model eerder een paar maanden.. (is mij verteld... Maarja, of dat helemaal klopt. Die fotograaf was zo enthousiast dat hij ook de verkeerde foto's afdrukte...)

[ Voor 47% gewijzigd door Iwes op 11-04-2005 16:15 ]

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy

..

voor mij puur een stukje gemoedsrust dat ik de (toch wel dure) camera bij problemen gewoon naar de winkel op de hoek (of naar canon nederland) kan brengen en kan rekenen op garantie zonder gezeik. wel prettig bij een camera van 1000 euro.

bij een geimporteerde camera ben ik toch altijd bang dat canon nederland zegt: stuur maar op naar de USA ofzo.. wij doen er niets mee..

nou misschien heb ik meer geld te besteden.. maar dit soort dingen is mij 200 euro wel waard. als dat het verschil al is.. meer in de richting van 50 tot 100 euro bij een 20D (en waarschijnlijk nog minder bij een 350D) althands bij foto konijnenberg.

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 11-04-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb het dus niet over zelf een camera importeren, maar een import model bestellen bij bv konijn of cameranu. Ook dan handelt de winkel de garantie af, zover ik begrepen heb.
Het is dan ook een kwestie van de Camera naar de winkel sturen, dat het daarna wat langer duurt is logisch, maar zal het echt zoveel langer zijn?

(ik heb trouwens over Canon Nederland ook al horror verhalen gelezen, en bij Inca (nikon) zal het ook wel eens fout gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf

nhimf

Persoonlijk heb ik met dit soort grote uitgaven een betrouwbare winkel dan een goedkope. Kijk voor een gamecube controller of een spel boeit het niet, daar kunnen ze weinig aan verpesten. Vaak heb je ook nog localisatie verschillen in de hardware, waardoor je daar problemen mee kan krijgen. En dan ook nog je garantie, als ze heb terug moeten sturen naar de USA, dan kost het nogal wat tijd voordat je hem terug hebt, en das zonde.

Als er in het apparaat en garantie geen verschil zit, net als dat bijvoorbeeld Canon Nederland ook gewoon USA apparaten accepteerd, dan heb ik er totaal geen problemen mee. Maar vaak dat een Nederlandse tak van een bedrijf alleen Nederlandse producten accepteerd voor garantie. En in dit geval wil ik een Nederlandstalige of Engelstalige handleiding, omdat ik die echt ga gebruiken (verwacht).
Laatst heb ik bij Lik-Sang uit Hong-Kong controllers en verlengsnoeren voor mijn gamecube gekocht, het was goedkoper (niet extreem) andere kleuren en bedrijf staat goed bekend om zijn service. Maar bovenal zal er weinig te verpesten zijn aan een controller. De kans dat deze stuk gaan of DOA zijn, is heel erg klein. Bij een camera is dat toch anders, kras op je lens, deuk in je body, kromme body, en noem nog maar wat dingen op. Als je dan bij een lokale boer zit, kan je direct terug en kan je (in het uiterste geval) deze man goed toespreken en je geld terugeisen.
Dat gaat natuurlijk makkelijker dan via internet.
Maar bij een lokale boer kan je wat makkelijker heen als je problemen hebt of vragen hebt, tips of extra's wilt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39

Beaves

Usque ad Finem

What about het feit dat je voorlopig nog geen Truefeel ® optie hebt via internet en je dus niet weet hoe een bepaalde camera vast houd. Hoe weet je nu of de 350D wel in je kolenschoppen past als je alleen maar via internet koopt?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu we het hier toch over betrouwbaarheid van winkels enz. hebben..

Mijn pa gaat deze zomer richting china, en ik vroeg me af hoe het daar zit met de prijzen van de D70 en 350D (en 300D), en of je een chinese camera in de EU kunt opsturen voor garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm het gaat hier toch wel aardig offtopic richting bij welke shops men een start-dSLR het beste kan kopen en welke er betrouwbaar zijn: dat is toch niet echt de bedoeling van dit topic ;). Graag meer ontopic over de cams zelf dus mensen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Beaves schreef op maandag 11 april 2005 @ 17:09:
What about het feit dat je voorlopig nog geen Truefeel ® optie hebt via internet en je dus niet weet hoe een bepaalde camera vast houd. Hoe weet je nu of de 350D wel in je kolenschoppen past als je alleen maar via internet koopt?
Nou, je zou ze de kost moeten geven die de winkel inlopen, half uur met de verkoper lullen, camera vasthouden en vervolgens via internet kopen omdat dat wat goedkoper is :X

* Grrrrrene is ook echt heel erg pro-winkel. Behalve voor flitsers en objectieven, die koop ik wel via internet. Die leen ik meestal wel 's van een bekende of ik lees reviews op internet. Daar heb je ook veel meer met objectieve (leuke woordspeling :P) zaken te maken als focussnelheid, scherpte, contrast en gewicht, terwijl de feel van een camera heel persoonlijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Natuurlijk neem je een betrouwbare winkel, maar hoe weet je dat de shop op de hoek betrouwbaar is?
Online heb je tenminste nog dingen als de shop-survey :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Er wordt ook glad vergeten dat je ook kunt proberen af te spreken met iemand die de camera al heeft; dan kun je bij die persoon gaan kijken. Voor mensen hier, DPZ, en EOSDigitaal zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Of bezoek eens de lokale fotoclub, kun je gelijk kijken of een dSLR echt wel wat voor je is. En je hebt dan geen verkopers die de standaard verkoopverhaaltjes gaan afdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Of koop een E300 met twee goede objectieven (14-45 en 40-150 eq> 28-300mm) voor nog geen 900 euro ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Vandaag maar eens naar de BCC gegaan, om me daar eens te laten adviseren (volgensmij heb ik nu alle winkels al gehad inmiddels :P). Hij was een grote voorstander van de olympus e300, en vond de Canon maar niks, maarja, hij is verkoper, en de BCC heeft goeie contacten met Olympus ofzo. Op zich heb ik ff de plus en minpunten ff bij elkaar gezet, en valt de Olympus wel af denk ik, behalve dan dat de prijs 200 euro onder de andere camera's ligt...

Olympus e-300:
+ 900 euro
- Veel ruis bij ISO waarden boven de 200
- Veel moire
- Niet echt snel (vergelijkbaar met de 300d)

Nikon D70:
+ Scherp en betere kleuren dan Olympus
+ Beter lenzen aanbod dan e-300
+ Sneller
- 1100 euro

Canon EOS 350D:
+ Net zo scherp en goede kleuren als de D70
+ Ook snel
+ Goed lenzenaanbod
- 1100 euro

Opzich zou hierdoor alleen de canon en nikon overblijven voor mij, en als ik die naast elkaar leg:
- 8 vs 6 MP (maakt niet zoveel uit, maar als ze zo weinig van elkaar verschillen kijk ik er wel naar
- Betere kitlens op de Nikon
- Nikon grotere CCD
- CMOS vs CCD (weet eigelijk niet wat beter is)
- ISO 100 op de canon
- Minder ruis van de Canon
- Nikon betere Exposure compensation

Ik weet nu dus echt niet wat ik moet kiezen... Ik neig een beetje naar de Canon toe..
Ik weet dat het niet handig is om een buitenlandse versie te hebben, maar een Duitse is nog wel te doen volgensmij, dan wordt hij naar Duitsland opgestuurd.. Gaat altijd sneller dan als je 'm naar de US moet sturen ofzo.. En met de Duitse (bij Konijnberg) betaal je ook gelijk een stuk minder (tenminste, volgensmij was hij duits, zal er ff achterna bellen.). Verder heb ik wel een nederlandse gevonden voor 899 euro (met kitlens). Goeie ervaring met de winkel zelf...

[ Voor 8% gewijzigd door Iwes op 12-04-2005 22:52 ]

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een Duitse kan gewoon in Nederland (of ook Noorwegen of Denemarken als dat zo uitkomt) worden ingeleverd voor garantie. (Het is trouwens altijd verstandig om te overleggen met de winkelier voor je van fabrieksgarantie gebruik maakt in verband met zijn garantie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Iwes schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 22:49:
.

Olympus e-300:
+ 900 euro
- Veel ruis bij ISO waarden boven de 200
- Veel moire
- Niet echt snel (vergelijkbaar met de 300d).
Volgens mij is de ruis van de E300 tot iso 400 nauwelijks erger dan die van de Canon en de Nikon, 800 en 1600 zijn goed te filteren met een programma als neatimage of noise ninja.
Moiré is juist iets waar de D70 last van heeft, de E300 niet.
Ik heb ook niet gelezen dattie trager is dan de D70 en de 350D.
Maar goed, ik heb de camera nooit gebruikt, heb een E1 en ben er erg tevreden mee.
Verder denk ik wel dat je je verkijkt op het lenzenaanbod van Canon en Nikon. De kit waar je de E300 nu in kunt kopen biedt je twee goede lenzen aan die beide erg goed gewaardeerd worden. Daarnaast, als je later echt duur en supergoed glas wil kopen, dan kan dat ook, want er zijn een aantal zeer lichtsterke objectieven aangekondigd.
De complete lens lineup wordt dan:

* Available now! ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm (14-28mm) 1:4.0
* NEW! ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm (28-70mm) 1:2.0
(available from Autumn 2005)
* NEW! ZUIKO DIGITAL ED 35-100mm (70-200mm) 1:2.0
* NEW! ZUIKO DIGITAL ED 90-250mm (180-500mm) 1:2.8
* ZUIKO DIGITAL 11-22mm (22-44mm) 1:2.8-3.5
* ZUIKO DIGITAL 14-45mm (28-90mm) 1:3.5-5.6
* ZUIKO DIGITAL 14-54mm (28-108mm) 1:2.8-3.5
* ZUIKO DIGITAL 40-150mm (80-300mm) 1:3.5-4.5
* ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm (100-400mm) 1:2.8-3.5
* ZUIKO DIGITAL ED 50mm (100mm) 1:2.0 Macro
* ZUIKO DIGITAL ED 150mm (300mm) 1:2.0
* ZUIKO DIGITAL ED 300mm (600mm) 1:2.8

Lijkt me niet misselijk, daarnaast komen er steeds meer objectieven van Sigma beschikbaar.

Volgens mij kun je met geen enkele instap reflex een verkeerde keus maken, maar het is wel erg belangrijk dat je de camera uitprobeert voordat je er één aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Die Zuiko lenzen zijn door de cropfactor héél goed qua zoom, en verdomd lichtsterk.

Schaf eens een 400/2.8 aan voor op een 1.6 cropfactor camera, of zelfs 600/2.8 (bestaat dat?) voor op een analoge camera.

Het enige nadeel (kan ook voordeel zijn :P) is dat je scherptediepte met de Zuiko lens door de kortere brandpuntsafstand en kleinere sensor in de camera groter zal zijn. Het is weer een voordeel als je juist een grotere scherptediepte wil op die lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwes

Iwes

Blaat

Wat betekend het eigelijk, dat de manual focus by wire is?

Verder heb ik een aantal foto's gezien en de ruis vind ik bij de E300 echt erg (als ik zo de reviews van dpreview.com bekijk).

Wat is het verschil tussen CMOS en CCD eigelijk, wordt niet echt wijzer uit het stukje van dpreview...

Blaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Iwes schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 23:45:
Wat betekend het eigelijk, dat de manual focus by wire is?

Verder heb ik een aantal foto's gezien en de ruis vind ik bij de E300 echt erg (als ik zo de reviews van dpreview.com bekijk).

Wat is het verschil tussen CMOS en CCD eigelijk, wordt niet echt wijzer uit het stukje van dpreview...
Ik ben benieuwd welke foto's je bedoelt, ik zie het niet, maar misschien dat ik het minder snel erg vind. :)
manual focus by wire betekent dat de focus ring electronisch gestuurd is. Sommige vinden dit minder prettig dan een mechanische koppeling. Anderen vinden het juist prettiger, omdat de ring snelheidsgevoelig is, m.a.w, als je er snel aandraait, ga je snel van dichtbij naar oneindig en terug, als je heel langzaam draait, is het heel erg precies. Ik zelf vind het prettiger dan mechanische focus.

Een voordeel dat je trouwens vergeten was; is het stoffilter dat in de Olympus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kwintessens schreef op woensdag 13 april 2005 @ 00:02:
[...]
manual focus by wire betekent dat de focus ring electronisch gestuurd is. Sommige vinden dit minder prettig dan een mechanische koppeling. Anderen vinden het juist prettiger, omdat de ring snelheidsgevoelig is, m.a.w, als je er snel aandraait, ga je snel van dichtbij naar oneindig en terug, als je heel langzaam draait, is het heel erg precies
Hmm ik snap iets niet helemaal, als je een "mechanische ring" hebt, is het toch ook snelheidsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Iwes, heb je de Pentax IstDs ook al in handen gehad? Is ook een camera in die prijs klasse met zo wat sterke en minder sterke kanten.
pro.
Net zo compact als de 350d maar voelt beter in de hand
Grote zoeker en LCD
Alle oude lenzen werken er ook op

tegen.
AF soms wat trager
jpeg kwaliteit iets minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 13 april 2005 @ 00:10:
[...]

Hmm ik snap iets niet helemaal, als je een "mechanische ring" hebt, is het toch ook snelheidsgevoelig.
Je moet het zo zien: je kent de muisversnelling in windows? Zo werkt die focusring ook. Het werkt IMO erg irritant: er zit een sensor aan je focusring die registreert welke kant je opdraait en hoe en die sensor stuurt een motortje aan die je lenselementen verplaatst. Als je er snel aan draait zal de motor extra snel draaien, dus stel dat je de focusring 10 graden draait met hoge snelheid, dan draait de focusmotor sneller en vooral verder dan als je de focusring heel langzaam 10 graden draait.
Iwes schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 22:49:

Vandaag maar eens naar de BCC gegaan, om me daar eens te laten adviseren (volgensmij heb ik nu alle winkels al gehad inmiddels :P). Hij was een grote voorstander van de olympus e300, en vond de Canon maar niks, maarja, hij is verkoper, en de BCC heeft goeie contacten met Olympus ofzo.
Ik denk dat dat wel meevalt met die contacten, meestal ligt het meer aan de winstmarge of de persoonlijke voorkeur van de verkoper :Y)
Nikon D70:
+ Scherp en betere kleuren dan Olympus
+ Beter lenzen aanbod dan e-300
+ Sneller
- 1100 euro

Canon EOS 350D:
+ Net zo scherp en goede kleuren als de D70
+ Ook snel
+ Goed lenzenaanbod
- 1100 euro
Dus gewoon dezelfde specs :P
Opzich zou hierdoor alleen de canon en nikon overblijven voor mij, en als ik die naast elkaar leg:
- 8 vs 6 MP (maakt niet zoveel uit, maar als ze zo weinig van elkaar verschillen kijk ik er wel naar
- Betere kitlens op de Nikon
- Nikon grotere CCD
Dat is nogal een non-argument. Het levert je nml vaker problemen op dan dat je er wat aan hebt. Bij 3rd party objectieven kan het gebeuren dat de hoeken van je sensor niet goed belicht worden, waar een kleinere sensor (het scheelt eigenlijk gewoon niks) geen last van heeft. Verder is het noch een voordeel, noch een nadeel :)
- CMOS vs CCD (weet eigelijk niet wat beter is)
CMOS, IMO. CMOS wordt veel minder warm bij lange sluitertijden, dus onderdruk je ruis. Het verschil tussen 30s exposure op CMOS en CCD is best groot. Maar goed, wanneer doe je dat nou? In de praktijk met normale sluitertijden merk je er niks van :)
- ISO 100 op de canon
Maakt niet zoveel uit. De D70 kan een sluitertijd aan van 1/8000e, terwijl de 350D 1/4000e aan kan. Bij ISO 100 is 1/4000e dezelfde belichting als ISO 200 bij 1/8000e (uiteraard bij hetzelfde diafragma).
- Minder ruis van de Canon
- Nikon betere Exposure compensation
Tsja, -5 tot +5 EV, heb je dat ooit gebruikt? :P Ik heb de 2 EV al zelden gebruikt om te compenseren, meestal blijft het bij 1EV over- of onderbelichten.
Ik weet nu dus echt niet wat ik moet kiezen... Ik neig een beetje naar de Canon toe..
Ik weet dat het niet handig is om een buitenlandse versie te hebben, maar een Duitse is nog wel te doen volgensmij, dan wordt hij naar Duitsland opgestuurd.. Gaat altijd sneller dan als je 'm naar de US moet sturen ofzo.. En met de Duitse (bij Konijnberg) betaal je ook gelijk een stuk minder (tenminste, volgensmij was hij duits, zal er ff achterna bellen.). Verder heb ik wel een nederlandse gevonden voor 899 euro (met kitlens). Goeie ervaring met de winkel zelf...
De Duitse versie wordt gewoon door Canon NL gefixed voor zover ik weet. Het is een Europese camera met Europese garantie, waar uit Europa je hem hebt gehaald maakt niet uit, hij wordt gewoon hier in NL gefixed omdat hij niet uit het goedkopere Amerika of Azie komt :)

Persoonlijk zou ik van deze 2 denk ik de D70 kiezen, puur vanwege de degelijkheid en dingen als bijvoorbeeld spotmeting, wat op de 350D gewoon ontbreekt. Het sluitermechanisme is ook degelijker (gaat in de praktijk 120k foto's mee, iets wat alleen de Canon 1-serie camera's tot nu toe blijken te halen).

[ Voor 70% gewijzigd door Grrrrrene op 13-04-2005 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2005 @ 07:14:
[...]

Je moet het zo zien: je kent de muisversnelling in windows? Zo werkt die focusring ook. Het werkt IMO erg irritant: er zit een sensor aan je focusring die registreert welke kant je opdraait en hoe en die sensor stuurt een motortje aan die je lenselementen verplaatst. Als je er snel aan draait zal de motor extra snel draaien, dus stel dat je de focusring 10 graden draait met hoge snelheid, dan draait de focusmotor sneller en vooral verder dan als je de focusring heel langzaam 10 graden draait.
Ik weet niet of je ervaring hebt met de olympus versie hiervan, het maakt natuurlijk nogal uit per merk/camera of het prettig is of niet. Mijn E1 met 14-54mm werkt erg prettig. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met digicams zoals de KonicaMinolta A2 en de Sony f828, deze vind ik veel minder prettig.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.