3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Het 'standaard' model (de goedkoopste), en dan de threaded version (met M6 of M8 schroefdraad) komt op 39 euro per 4 stuks in de soundcare webshop, nederlandse winkels ben ik nog niet tegengekomen...JT schreef op 09 november 2004 @ 21:18:
Hoe duur dan ?
je hebt ze ook nog duurder, de M8-variant is er ook in "gold" voor €45 per 4, je hebt van zowel de M6 als de M8 ook nog een "High-end" versie voor €149 per 4, en zelfs nog een Titanium extreme variant voor €1580 per 3

Ik geloof echter niet in al die duurdere dingen
Owja, voor de mensen zonder schroefdraad...

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 09-11-2004 21:23 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
En... je speakers zet je op de punt van de schroeven weg?JT schreef op 09 november 2004 @ 21:31:
Kep wel een leuk idee: neem multiplex, boor er 4 schroeven doorheen in elke hoek, doe aan de kant van de schroefkoppen 4 rubbers en daar is je mooie audio platform
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Barry|IA schreef op 09 november 2004 @ 21:37:
Waarom zou je zoiets kopen, als een simpele spijker hetzelfde effect geeft?
Ja... ik vind die dingen gewoon niet praktisch eerlijk gezegd?deepspace schreef op 09 november 2004 @ 21:37:
Er zijn ook zat spikes met onderzettertjes...
Til je je speaker op, blijven die onderzettertjes liggen? Dan word het ook bijna onmogelijk om in je eentje "even" een speaker aan de kant te zetten oid?
Voordeel van die soundcare spikes is dus dat het "onderzettertje" er aan blijft hangen als je je speaker oppakt...
Nee, die shroeven zet je op de grond, evt op muntjes en je speakers zet je op het rubberXanderH schreef op 09 november 2004 @ 21:32:
[...]
En... je speakers zet je op de punt van de schroeven weg?
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Zoals je zegt als je de speaker wil verschuiven, al is het maar een cm dat is dus echt knoeien met losse schijfjes.
M'n achterste speakers zijn met losse spikes en schijfjes, en dat was al een hele karwei om ze er onder te krijgen en dan nog te levelen.
En de superspikes zijn nog best mooi ook vind ik.
Hier zie je ze er nog net onderuit komen
En nee 't is geen laminaatparket, gewone vloerbekleding maar daar maken spikes dus ook geweldige gaten in die er niet meer uitgaan dus vandaar ook de keuze voor de superspikes.

12 of 15 inch ? 15 neem ik aan ? Wan je bent toch wel een bikkel, niet dan ?
Ecodan warmtepomp
Mooi man! Nu maar hopen dat je em niet met die Cambridge amp aanstuurt
Enneh,...size doesn't matter
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Why not?
Verwijderd
Size does matter!Barry|IA schreef op 09 november 2004 @ 22:25:
[...]
Mooi man! Nu maar hopen dat je em niet met die Cambridge amp aanstuurt.
Enneh,...size doesn't matter.
Was niet serieus bedoelt.
oke, maaruhm waar gaat dat ding ingebouwd worden ?
drboom: die schroefdraad van die soundcares, is dat een standaard maat of zijn ze in verschillende diktes.
en kan je de verbetering beschrijven qua geluid.
ik heb, zoals bekend, nogal last van een soms wat dreunende bass bij een bepaalde lage freq. gaat dit dan ook ietwat weg?
Great minds think alike!
Verwijderd
Dit weekendRappie schreef op 10 november 2004 @ 10:48:
komop mensen even links naar HTs in een topic verzamelen
Post hier je link naar je HT topic
wel opletten, die is al lang gepost
vandaar dat ik voorstelde een verzamel link topic. .... maar daar willen de modjes niks van weten ....
Modjes hebben ook niet altijd gelijk hoor!Rappie schreef op 10 november 2004 @ 16:00:
[...]
vandaar dat ik voorstelde een verzamel link topic. .... maar daar willen de modjes niks van weten ....
Ik heb even zitten te kijken naar een TV en HiFi meubel. Ik ben uitgekomen bij Audio-moebel.de
Heeft iemand ervaring met deze shop? Ik ben al druk aan het mailen om tot een leuke deal te komen met wat korting
Het lijkt mij iets wat mooi in de topicstart van deze draadjes zou passen. Ik zie/zag ook niet echt de noodzaak voor een apart topic.Rappie schreef op 10 november 2004 @ 16:00:
[...]
Great minds think alike!
Verwijderd
Verwijderd
Aan andere initiatieven voor het verzamelen van linkjes zoals het plaatsen in de topicstart wil ik vanzelfsprekend alle medewerking aan verlenen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 17:52 ]
apieblaaat bij hetemail enzo (antispam manier van schrijven
Ecodan warmtepomp

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Ecodan warmtepomp
Binnenkort foto's dus.
Geen bericht is goed berichtJT schreef op 10 november 2004 @ 18:06:
Tja, ik heb er niet echt m'n best voor gedaan, laatste keer dat ik pics postte kreeg ik 1 reactie op 3 foto's
[ Voor 43% gewijzigd door Barry|IA op 10-11-2004 18:50 ]
Als niemand geinteresseerd is in wat ik heb waarom zou ik dan posten
Ecodan warmtepomp
Kunnen het ook standaard in het foto topic zetten idd, kopje links naar ht's van tweakers ...JT schreef op 10 november 2004 @ 18:00:
Iedereen die zijn home-theater in de TS wil, mail mij en aub ALLEEN home theaters !
apieblaaat bij hetemail enzo (antispam manier van schrijven)
Voor de mensen die niet vaak genoeg in dit subforum komen om hele topics te volgen maar toch HTs willen zien ....
[ Voor 15% gewijzigd door Rappie op 10-11-2004 19:14 ]
idd!JT schreef op 10 november 2004 @ 18:56:
[...]
Als niemand geinteresseerd is in wat ik heb waarom zou ik dan posten
Nouja, dan maar 2 kleine links naar pictures van mijn nieuwe aanwinst.
www.chello.nl/~g.klemkerk/Subwoofer1.JPG
www.chello.nl/~g.klemkerk/Subwoofer2.JPG
Geen nieuws is goed nieuws
Verwijderd
Mensen kunnen best geintereseerd zijn, of gewoon lekker pics willen kijken, maar als er niets op aan te merken is/of niemand vind dat ie er iets van moet zeggen LIJKT het mischien dat het niemand interreseerd. Maar doordat je het post wordt het topic wel in leven gehouden. Mischien gaat de discussie mischien wel ergens anders over, maar je houd wel mensen over die even komen kijken of er pics zijn die vervolgens wel mee lezen/discuseren.
Ziet er cool uit, staatie wel goed in de hoek ?Daklem schreef op 10 november 2004 @ 19:21:
[...]
idd!
Leuk is anders. Als iemand je vraagt om een bijdrage dan is het wel zo leuk als daar op gereageerd wordt. Tis nu trouwens een te grote teringzooi om pics te makenVerwijderd schreef op 10 november 2004 @ 19:22:
@JT
Mensen kunnen best geintereseerd zijn, of gewoon lekker pics willen kijken, maar als er niets op aan te merken is/of niemand vind dat ie er iets van moet zeggen LIJKT het mischien dat het niemand interreseerd. Maar doordat je het post wordt het topic wel in leven gehouden. Mischien gaat de discussie mischien wel ergens anders over, maar je houd wel mensen over die even komen kijken of er pics zijn die vervolgens wel mee lezen/discuseren.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ja ben ik wel mee eensJT schreef op 10 november 2004 @ 19:27:
Leuk is anders. Als iemand je vraagt om een bijdrage dan is het wel zo leuk als daar op gereageerd wordt. Tis nu trouwens een te grote teringzooi om pics te maken
Al is het alleen maar een berichtje van "joh, dat ziet er goed uit!" (tenzij het natuurlijk helemaal ruk is
Hehe. ziet er goed uitDaklem schreef op 10 november 2004 @ 19:21:
[...]
idd!
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2004 19:31 ]
Precies !Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 19:31:
[...]
Ja ben ik wel mee eens![]()
Al is het alleen maar een berichtje van "joh, dat ziet er goed uit!" (tenzij het natuurlijk helemaal ruk is)
Ecodan warmtepomp
Mja dan zie je die dingen staan bij sets waarbij je denkt dat was 30 jaar geleden misschien hifi maar inmiddels niet meer. En dan hecht je meteen geen waarde meer aan die reactiesVerwijderd schreef op 10 november 2004 @ 19:31:
[...]
Ja ben ik wel mee eens![]()
Al is het alleen maar een berichtje van "joh, dat ziet er goed uit!" (tenzij het natuurlijk helemaal ruk is)
Ik heb liever een paar goede reacties op mijn fotos dan 10 reacties met alleen maar dat ziet er goed uit etc. (dat weet ik zelf ook wel
Voor de rest heb ik alleen nog oudere foto's maar die zijn al eens langs gekomen. Wellicht als we weer wat pagina's verder zijn
Ik ben nu aan het bieden op een nieuwe scart kabel. de QED AV41 (1.5m)
Ik heb liever 10 reacties met alleen maar dat het er goed uitziet dan helemaal niks.Rappie schreef op 10 november 2004 @ 19:36:
[...]
Mja dan zie je die dingen staan bij sets waarbij je denkt dat was 30 jaar geleden misschien hifi maar inmiddels niet meer. En dan hecht je meteen geen waarde meer aan die reacties
Ik heb liever een paar goede reacties op mijn fotos dan 10 reacties met alleen maar dat ziet er goed uit etc. (dat weet ik zelf ook wel)
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik heb liever plaatjes met eventuele reacties, dan alleen maar discussiesJT schreef op 10 november 2004 @ 21:06:
[...]
Ik heb liever 10 reacties met alleen maar dat het er goed uitziet dan helemaal niks.
Moet je raden wat voor amp ik daarop heb, via mijn 5.1 set op de laptop aangesloten(logitech z-640, 5.1chn) ik weet het aardig goedkoop, maar een redelijke kwaliteit.
IIG de center/sub uitgang heb ik een verdeelertje opgezet, zodanig dat de amp alleen gefilterd wordt voor de lage tonen.
Het is een JBL mpx 300, PA versterker, 900watt rms op 4ohm gebridged
Draait super, ik heb er zelfs een 15" JBL GTI op gedraaid op 3 ohm(1200 watt rms?), ging super hard zonder vervorming wat een ding, die versterker en die sub. JBL zegt dat deze versterker zelfs 2ohm stable is, en ik geloof het!
Hier ben ik het dus helemaal mee eens er worden alleen maar reacties op de mooiste en duurste ht's gedaanJT schreef op 10 november 2004 @ 18:06:
Tja, ik heb er niet echt m'n best voor gedaan, laatste keer dat ik pics postte kreeg ik 1 reactie op 3 foto's

En op de mindere krijg je mischien een keer een reactie goh die heeft mijn oma ook nog....
Ow ja en barry loef ik wil die nad pics wel eens zien
Maar je moet ook nog je audio geschiedenis afmaken he
[ Voor 15% gewijzigd door Dark Master op 10-11-2004 21:34 ]
Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090
Verwijderd
De schroefversie van de Soundcare spikes is verkrijgbaar in M6 en M8, maar ik ken eerlijk gezegd geen merken die M8 gebruiken, hoewel ze wel zullen bestaan.drboom: die schroefdraad van die soundcares, is dat een standaard maat of zijn ze in verschillende diktes.
en kan je de verbetering beschrijven qua geluid.
ik heb, zoals bekend, nogal last van een soms wat dreunende bass bij een bepaalde lage freq. gaat dit dan ook ietwat weg?
De mijne zijn dus M6, als je twijfelt kan je altijd je originele spikes eens meten.
Verbetering kan ik moeilijk zeggen eigenlijk, ik heb de spikes onder de speakers gezet nog voor ze uit de doos waren en ze zijn er altijd onder blijven staan.
Ik vond het gewoon mooi/handig en ze staan een paar cm hoger nu, weg van potentiele waterschade al is het maar van de vloer te kuisen of zo.

Ze staan wel heel stevig en zijn makkelijk waterpas te zetten met de bijgeleverde "sleutel".
Of de bas er veel korter/droger van wordt weet ik niet, maar slechter zal't er zeker niet op worden lijkt me.
Ze zijn inderdaad al eens gepost geweest, maar als je ze nog eens wil zien ze staan op deze link.Post nog wat meer picswij zijn pic geil
Ik moet nog even een goede camera lenen zodat de foto's kwalitatief ook een beetje in het forum passen. Ook moet ik eerst mijn kamer nog een beetje opruimen, de kabels liggen nu op een grote hoopDark Master schreef op 10 november 2004 @ 21:30:
[...]
Hier ben ik het dus helemaal mee eens er worden alleen maar reacties op de mooiste en duurste ht's gedaan.
En op de mindere krijg je mischien een keer een reactie goh die heeft mijn oma ook nog....
Ow ja en barry loef ik wil die nad pics wel eens zien.
Maar je moet ook nog je audio geschiedenis afmaken he.
Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 21:37:
Ze zijn inderdaad al eens gepost geweest, maar als je ze nog eens wil zien ze staan op deze link.
Kijk jij altijd tv op je versterker?
Verwijderd
mijn foto's komen erop vanaf ik mijn 2ndhand 70cm breedbeeld heb
Ah! Weet jij dan misschien nog een mooie aanbieding voor een 55CM Flat van €200 in het zwart?Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 22:48:
Naja, een 55CM Flat kost maar €200 niet meer, waarom dan versterkers van €1000 met een tv'tje van €80?
Zwarte tv's sterven echt uit geloof ik

En idd display op je amp, is dat niet lichtelijk overdreven.
Voorederest echt een super mooi set, niet normaal
[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 10-11-2004 23:00 ]
en nogsteeds geen speakers

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2004 22:54 ]
Dat is ook de reden dat ik nog steeds een crappy 55cm tv heb..XanderH schreef op 10 november 2004 @ 22:49:
[...]
Ah! Weet jij dan misschien nog een mooie aanbieding voor een 55CM Flat van €200 in het zwart?
Zwarte tv's sterven echt uit geloof ik
Zwarte breedbeelds of gewone met volledig vlakke beeldbuis zijn zeldzaam en duuur!
Hier gaat echt geen zilveren bij passen
(en ja het meubeltje past er ook niet bij met dat zilveren, maar dat is maar een tijdelijk 20 euro meubel
[ Voor 11% gewijzigd door PnD op 10-11-2004 23:06 ]
Ecodan warmtepomp
Maar we gaan verhuizen!
Gelijk mijn mooi geplaatste rears ook maar..
Dan heb je mijn tv nog niet gezienPnD schreef op 10 november 2004 @ 23:06:
[...]
Dat is ook de reden dat ik nog steeds een crappy 55cm tv heb..
Zwarte breedbeelds of gewone met volledig vlakke beeldbuis zijn zeldzaam en duuur!
[afbeelding]
(en ja het meubeltje past er ook niet bij met dat zilveren, maar dat is maar een tijdelijk 20 euro meubel)

Ligt het nou aan mij of staan zowel je left-rear als je right-rear links naast je...?PnD schreef op 10 november 2004 @ 23:10:
Ja de opstelling is waardeloos en ook niet goed te krijgen in deze kamer, dus heb ik maar gekozen voor symetrie
Maar we gaan verhuizen!
[afbeelding]
Gelijk mijn mooi geplaatste rears ook maar..
je bed staat precies tussen je 2 fronts in, en je beide rears staan náást je bed?
[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 10-11-2004 23:11 ]
van de LIDLPnD schreef op 10 november 2004 @ 23:06:
[...]
Dat is ook de reden dat ik nog steeds een crappy 55cm tv heb..
[afbeelding]
(en ja het meubeltje past er ook niet bij met dat zilveren, maar dat is maar een tijdelijk 20 euro meubel)
Ehm ik heb een oude tv van mijn opa en oma gehad (georven
Opzich vind ik die nu nog best hij is 60 cm dus dat zit wel goed
Ik ben echt jaloers op die M35'sXanderH schreef op 10 november 2004 @ 23:10:
[...]
Dan heb je mijn tv nog niet gezien
[afbeelding]
[...]
Ligt het nou aan mij of staan zowel je left-rear als je right-rear links naast je...?
je bed staat precies tussen je 2 fronts in, en je beide rears staan náást je bed?
Maybe ga ik van het jaar ook nog een setje M32's halen als rears
[en dan op z'n tijd maybe toch een surround reciever

Verwijderd
De tv is men inderdaad dikwijls "vergeten" uptegraden, maar je kan er dan eventueel vanuit gaan dat de set vooral gebruikt wordt om muziek met te beluisteren.Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 22:48:
Wat ik wel vreemd vindt, is dat zovele mensen een machtige HT-set hebben, van wss enkele duizenden euro's, maar dan wel een TV'tje dat er echt belabberd uitziet? Naja, een 55CM Flat kost maar €200 niet meer, waarom dan versterkers van €1000 met een tv'tje van €80?Nofi uiteraard hé
Kvindt het gewoon opmerkelijk en vreemd
Wat mij ook opgevallen is, is dat er velen op een kamertje van nog geen 10m² met mastodonten van boxen staan en dan staat die kamer nog vol ook met bed, kasten, bureau,.... Maarja, ieder zijn ding zeker, je kan in het leven nu eenmaal niet alles hebben.
Heb mij trouwens ook een ht-setje gekocht (de nieuwe Wharfedales diamond 9 met denon avr-2105), zal misschien wel pics posten van zodra ik alles heb.
Even uit nieuwsgierigheid, heb je je M33's eigenlijk ooit vergeleken met de M35's?Sjoewe schreef op 10 november 2004 @ 23:33:
[...]
Ik ben echt jaloers op die M35's
Maybe ga ik van het jaar ook nog een setje M32's halen als rears
[en dan op z'n tijd maybe toch een surround reciever)
En waarom M32's als rears als je M35's koopt als fronts? Kun je je M33's toch mooi als rear gebruiken?
Waarom lees ik nou dat je M35's wilde halen

/me wordt wakker
Klopt, mijn muziek staat ongeveer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aan... filmpje kijken doe ik niet zó vaak.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 00:11:
[...]
De tv is men inderdaad dikwijls "vergeten" uptegraden, maar je kan er dan eventueel vanuit gaan dat de set vooral gebruikt wordt om muziek met te beluisteren.
Ik heb nou eenmaal niet meer ruimte, nog nietWat mij ook opgevallen is, is dat er velen op een kamertje van nog geen 10m² met mastodonten van boxen staan en dan staat die kamer nog vol ook met bed, kasten, bureau,.... Maarja, ieder zijn ding zeker, je kan in het leven nu eenmaal niet alles hebben.
Ik ga dan ook echt geen kleine melkpak-speakertjes kopen omdat ik nu niet meer ruimte heb, ik hoop dat mijn speakers langer meegaan dan mijn kamer
[ Voor 56% gewijzigd door Xander op 11-11-2004 07:42 ]
Verwijderd
Ik zie dat je crossover op ongeveer 95 Hz. staat. Is dat niet veel te hoog?Daklem schreef op 10 november 2004 @ 19:35:
Het Subje staat perfect in de hoek! de bass wordt lekker door heel de kamer gestuurd, en beneden hebben ze er geen last van. Ik heb ook al met andere plekken ge-expirimenteerd, maar daar kwam hij toch iets minder sterk naar voren dan op dit punt. Die QED Qountour MSR-SW kabel klinkt fantastisch strak
Zoals al gezegt wordt kijken de mensen met klein tvtje bovenop een dure set niet zo veel films (anders hadden ze wel een beamer of breedbeeld)Verwijderd schreef op 10 november 2004 @ 22:48:
Wat ik wel vreemd vindt, is dat zovele mensen een machtige HT-set hebben, van wss enkele duizenden euro's, maar dan wel een TV'tje dat er echt belabberd uitziet? Naja, een 55CM Flat kost maar €200 niet meer, waarom dan versterkers van €1000 met een tv'tje van €80?Nofi uiteraard hé
Kvindt het gewoon opmerkelijk en vreemd
![]()
mijn foto's komen erop vanaf ik mijn 2ndhand 70cm breedbeeld heb![]()
Die dure set is ook meestal samengesteld om muziek te kunnen luisteren en niet om als HT te dienen, dat is slechts een leuke bijkomstigheid.
Momenteel niet aangezien ik mijn speakers op SMALL gezet heb. In mijn receiver heb ik een crossover aangegeven van 100 Hz. Ik heb hem pas een weekje en ben nog druk aan het expirimenteren, maar vooralsnog klinkt het zeer netjes. Met mijn receiver kan ik niet lager gaan dan een crossover van 100Hz gaan helaas. Een nieuwe receiver komt eraan, maar eerst even geldVerwijderd schreef op 11 november 2004 @ 08:06:
[...]
Ik zie dat je crossover op ongeveer 95 Hz. staat. Is dat niet veel te hoog?

Toen ik deze M33's ging kopen heb ik werkelijk alle speakers van 10 tot 1000 euro per stuk beluisterdXanderH schreef op 11 november 2004 @ 07:40:
Even uit nieuwsgierigheid, heb je je M33's eigenlijk ooit vergeleken met de M35's?
En waarom M32's als rears als je M35's koopt als fronts? Kun je je M33's toch mooi als rear gebruiken?
Waarom lees ik nou dat je M35's wilde halen?
/me wordt wakker
Ik ben er nog steeds heel erg tevreden mee, ze voldoen perfect, maar het verlangen naar upgrades blijft natuurlijk
Door de verotte opstelling van m'n kamer, wil ik er graag nog een paar M32's bij, die heb ik destijds ook beluisterd, en ik was er toen erg van onder de indruk .
Verwijderd
In mijn receiver staat de crossover ingesteld op 80 Hz.
De instelling van mijn fronts staan op Large
De laagste frequentie van mijn speakers is 40 Hz.
De juiste crossover van mijn sub is dan ongeveer 40-45 Hz??????
2e vraag:
Wat is beter: Speakon of LFE kabel in combinatie of alleen 1 van die twee??
Hee interessant! Dat is ook een van de opties die mij voor ogen staan! Welke diamonds heb je gekocht? De 9.1 of die zuilen? Wat heb je nog meer geluisterd?Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 00:11:
[...] Heb mij trouwens ook een ht-setje gekocht (de nieuwe Wharfedales diamond 9 met denon avr-2105), zal misschien wel pics posten van zodra ik alles heb.
Hoe bevalt het setje?
En kom, dit is het foto-topic, dus, hebbie ook foto's?
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Nou, als de crossover ingesteld staat op 80hz, zullen de speakers nooit tot 40 hz kunnen gaan... Je woofer zou je dan ook tot 80hz moeten istellen... Tenzij je je crossover op je receiver wat lager kunt krijgen (zo dicht mogelijk tot 40...)...Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 09:52:
Vraag:
2e vraag:
want als je receiver de crossover regeld en jij gaat daarbovenop nog eens een filter instellen, dan krijg je echt wel een mooie dip in je frequentie spectrum...
Dus ik zou persoonlijk mn sub wat ruimer instellen en mn receiver de crossover laten regelen.
Is die 40Hz van je frontspeakers werkelijk getest of heb je dat in de specs gelezen? Een manier is om er ongeveer 10Hz bij op te tellen voor een mooie overgang naar je sub. Dus in jouw geval stel je de crossover in je receiver in op 50 of 60Hz.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 09:52:
Vraag:
2e vraag:
Maar hoe je het verder instelt hangt ook af van je eigen smaak natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door BonBon op 11-11-2004 10:32 ]
Bij mijn subwoofer moet je dat echt wel instellen (REL Q50).hilbren schreef op 11 november 2004 @ 10:24:
moet je de crosover op je sub eigenlijk wel gebruiken???
want als je receiver de crossover regeld en jij gaat daarbovenop nog eens een filter instellen, dan krijg je echt wel een mooie dip in je frequentie spectrum...
Dus ik zou persoonlijk mn sub wat ruimer instellen en mn receiver de crossover laten regelen.
Ik snap je logica in je uitspraak, maar persoonlijk stel ik m'n subwoofer handmatig in, en ook in de receiver nog een keer.
Stel dat je de REL crossover vol openzet (160Hz geloof ik), dan kan de receiver daar niks tegendoen als je de crossover daarin op bijv 60Hz zet. Die REL heeft een eigen versterker en zal alles tot 160Hz weer gaan geven.
daarom snap ik het nut ook niet van een dure subwooferkabel. Het signaal versterkt ie zelf toch opnieuw, dus die kabel hoeft echt niet superdik te zijn
[ Voor 26% gewijzigd door BonBon op 11-11-2004 10:42 ]

in de bovenste situatie wordt de crossover geregeld door de receiver, die is zo gemaakt dat dat het precies op elkaar aansluit.
je ziet ook dat de subwoofer in princiepe geen hoge tonen krijgt.
in de tweede situatie is de crossover van de sub te krap ingesteld en daardoor ontstaat er een gat in het frequentie spectrum. (dat wil je dus niet)
daarom ben ik van mening dat je je sub altijd ruimer moet instellen als de crossover van je receiver.
dus ook al zet jij je rel op 160Hz, je receiver bepaald de crossover, dus stel je hem in op 60 hz en je sub staat op 160Hz dan zal je sub echt geen 160Hz gaan weergeven. (en anders zit er een hele slechte crossover in je receiver)
[ Voor 19% gewijzigd door hilbren op 11-11-2004 11:09 ]
Verwijderd
Mijn sub heb ik nu aangesloten via de LFE kabel. Betekend dit dat de crossover van mijn rel gebypassed wordt en dat de receiver de crossover (in mijn geval die 80 Hz.) zelf regelt?hilbren schreef op 11 november 2004 @ 10:24:
moet je de crosover op je sub eigenlijk wel gebruiken???
Je fronts gewoon op full range instellen, dan heb je nergens last van. Of je moet zorgen dat je receiver in instelbaar filter heeft!hilbren schreef op 11 november 2004 @ 11:04:
ik zal het even toelichten met een plaatje:
[afbeelding]
in de bovenste situatie wordt de crossover geregeld door de receiver, die is zo gemaakt dat dat het precies op elkaar aansluit.
je ziet ook dat de subwoofer in princiepe geen hoge tonen krijgt.
in de tweede situatie is de crossover van de sub te krap ingesteld en daardoor ontstaat er een gat in het frequentie spectrum. (dat wil je dus niet)
daarom ben ik van mening dat je je sub altijd ruimer moet instellen als de crossover van je receiver.
Verwijderd
'Rappie schreef op 11 november 2004 @ 08:19:
[...]
Zoals al gezegt wordt kijken de mensen met klein tvtje bovenop een dure set niet zo veel films (anders hadden ze wel een beamer of breedbeeld)
Die dure set is ook meestal samengesteld om muziek te kunnen luisteren en niet om als HT te dienen, dat is slechts een leuke bijkomstigheid.
Sorry hoor maar waarom moet je dan surround een sub en een center hebben, want die panasonic is geen SACD speler, dus het argument dat het alleen voor audio is is bij deze set een beetje raar
De receiver stuurt alle signaal tot 80Hz naar je LFE kanaal. Punt.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 11:05:
[...]
Mijn sub heb ik nu aangesloten via de LFE kabel. Betekend dit dat de crossover van mijn rel gebypassed wordt en dat de receiver de crossover (in mijn geval die 80 Hz.) zelf regelt?
Wat je op je subwoofer inregelt zal ongetwijfeld nog invloed hebben van 40 tot die 80Hz. Dan verwacht ik niet dat je sub boven die 80Hz nog iets zal weergeven. (logisch ook).
Gewoon proberen en uittesten.
Kun je in jouw receiver nog instellen dat je : NONE, BOTH of alleen SWR hebt?
(BOTH is frontspeakers en subwoofer samen.)
Verwijderd
Maar ff serieus ik zelf heb een marantz sr7300 met B&W DM309's als fronts en een JBL XTI300 - subwoofer
En ik krijg het beste resultaat Lfe aangesloten en dan inderdaad op both met de crossover op 100hz --> de cross van de sub wordt volgens mij uitgeschakeld als je LFE aansluit.
Maar ik heb hem voor de zekerheid gewoon tot 130hz open staan
Verwijderd
Ik denk dat je het bass-management bedoelt? Dan kan ik het instellen. De instellingen zijn nu: fronts: Large, de rest: Small en bassmanagement: Both.BonBon schreef op 11 november 2004 @ 11:17:
[...]
De receiver stuurt alle signaal tot 80Hz naar je LFE kanaal. Punt.
Wat je op je subwoofer inregelt zal ongetwijfeld nog invloed hebben tot die 80Hz. Dan verwacht ik niet dat je sub boven die 80Hz nog iets zal weergeven. (logisch ook).
Gewoon proberen en uittesten.
Kun je in jouw receiver nog instellen dat je : NONE, BOTH of alleen SWR hebt?
(BOTH is dan je frontspeakers en subwoofer samen.)
Waarom ik deze discussie heb aangezwengeld is het volgende: Ik heb sinds kort een REL Q150. Deze kun je dus aansluiten via de speakon en LFE kabel. Ik had deze dus aangesloten via allebei, maar het geluid kon ik niet mooi krijgen. Volgens het boekje ingesteld, dus eerst via Hi-level input, de fase schakelaar op stand 1 (0 graden - Line) de crossover ingesteld op ongeveer 50 Hz en vervolgens lopen pielen met het volume op de sub.
Toen de LFE kabel aangesloten. Het geluid via dvd (lees bass) was matig. Vervolgens de fase schakelaar op standje 2 gezet (0 graden - LFE) waardoor de bass toenam in de LFE stand maar ook in de Hi-level stand........
Toch maar besloten om alleen via LFE aan te sluiten.
Heb ik nu wat verkeerd gedaan of ben ik a-technisch en toondoof
5.1 audio dvds ?Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 11:12:
[...]
Sorry hoor maar waarom moet je dan surround een sub en een center hebben, want die panasonic is geen SACD speler, dus het argument dat het alleen voor audio is is bij deze set een beetje raarmaar non the less super set hoor

Ik heb mijn REL Q50 aangesloten op het LFE kanaal van m'n receiver (Yamaha) dmv een simpele "dropveter" kabel. Werkt hier prefect.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 11:24:
[...]
Ik denk dat je het bass-management bedoelt? Dan kan ik het instellen. De instellingen zijn nu: fronts: Large, de rest: Small en bassmanagement: Both.
Waarom ik deze discussie heb aangezwengeld is het volgende: Ik heb sinds kort een REL Q150. Deze kun je dus aansluiten via de speakon en LFE kabel. Ik had deze dus aangesloten via allebei, maar het geluid kon ik niet mooi krijgen. Volgens het boekje ingesteld, dus eerst via Hi-level input, de fase schakelaar op stand 1 (0 graden - Line) de crossover ingesteld op ongeveer 50 Hz en vervolgens lopen pielen met het volume op de sub.
Toen de LFE kabel aangesloten. Het geluid via dvd (lees bass) was matig. Vervolgens de fase schakelaar op standje 2 gezet (0 graden - LFE) waardoor de bass toenam in de LFE stand maar ook in de Hi-level stand........
Toch maar besloten om alleen via LFE aan te sluiten.
Heb ik nu wat verkeerd gedaan of ben ik a-technisch en toondoof
Verder staat bij mij de setting ook op BOTH.
De meegeleverde subwooferkabel heb ik nog nooit gebruikt (soort XLR aansluiting. de andere uiteinden moet je aansluiten bij je frontspeakerdraden).
Ik heb alleen ervaringen met het inregelen van een REL Strata, maar daar ging het als volgt: De phaseknop moet je zo zetten dat de bas het hardste klinkt (op het moment dat je fronts + sub bas weergeven), wat ook wel logisch is want zet je je sub in tegenfase, dan dooft hij de lage tonen die nog uit je fronts komen uit en hoor je alleen nog maar de allerlaagste tonen, dan een gat, en dan weer wat laag. Staat de fase goed dan kan je aan de high-cut en het volume beginnen.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 11:24:
[...]
(..)
De reden om zowel LFE als speakon aan te sluiten is dat je anders de sub óf alleen maar als ondersteuning van je fronts hebt, óf alleen maar als LFE kanaal gebruikt. Overigens valt hier ook mee te tweaken dmv van instellingen op je receiver, maar de mogelijkheden daarmee verschillen sterk per type.
Great minds think alike!
Verwijderd
Op mijn rel zitten 4 fases:Verbal Kint schreef op 11 november 2004 @ 11:53:
[...]
Ik heb alleen ervaringen met het inregelen van een REL Strata, maar daar ging het als volgt: De phaseknop moet je zo zetten dat de bas het hardste klinkt (op het moment dat je fronts + sub bas weergeven), wat ook wel logisch is want zet je je sub in tegenfase, dan dooft hij de lage tonen die nog uit je fronts komen uit en hoor je alleen nog maar de allerlaagste tonen, dan een gat, en dan weer wat laag. Staat de fase goed dan kan je aan de high-cut en het volume beginnen.
De reden om zowel LFE als speakon aan te sluiten is dat je anders de sub óf alleen maar als ondersteuning van je fronts hebt, óf alleen maar als LFE kanaal gebruikt. Overigens valt hier ook mee te tweaken dmv van instellingen op je receiver, maar de mogelijkheden daarmee verschillen sterk per type.
0 - Line (stand 1)
0 - LFE (Stand 2)
180 - Line (Stand 3)
180 - LFE (stand 4)
Als ik de sub dus aansluit via Speakon en LFE moet deze dus op stand 2 staan??
Eerst dus met muziek Hi-level instellen op stand 1, is deze goed dan de fase op stand 2 zetten en deze met alleen de volume knop op de sub instellen met een dvd.?
Als ik dan vervolgens weer muziek ga luisteren is er opeens veel meer bas aanwezig omdat de faseknop nu op stand 2 staat...
btw. ik heb een marantz sr-5400
Huidige (nieuwe) opstelling:

Mijn nieuwe aanwinst:

Direct drive baby

Er zonden zo weinig plaatjes hier
wat voor speakers zijn dat nou??
Voor 139 euro per stuk (was een aanbieding, inmiddels 200,-) zeker weten.
Ik ben zeer te spreken over het geluid, de woofer en tweeter zijn dan ook wel dezelfde als die uit de topmodellen uit de serie.
En het design
Tja en voor de rest, het blijft een budget-stereo-studenten-setje en voor nog geen 400 euro (inclusief tweedehands Sony amp en kabelmeuk) is er volgens mij niet veel beters te krijgen.
Als ik ooit weer geld heb eerst maar het ampje upgraden (met name iets met een afstands bediening zou leuk zijn
En keurig design ! Ik heb een paar M73's staan, maar deze M33's spreken me qua uiterlijk eigenlijk nog meer aan. Hum...StarTAC schreef op 11 november 2004 @ 12:39:
Mission M33's zo te zien. Goeie speakers voor de prijs vaak, die Missions.
budget zegt niks, ik heb hier ook elektrostaten staan voor minder dan 300 euro.Sjoewe schreef op 11 november 2004 @ 12:55:
Tja en voor de rest, het blijft een budget-stereo-studenten-setje en voor nog geen 400 euro (inclusief tweedehands Sony amp en kabelmeuk) is er volgens mij niet veel beters te krijgen.
Als ik ooit weer geld heb eerst maar het ampje upgraden (met name iets met een afstands bediening zou leuk zijn), daarna zien wel wel weer verder.
Verwijderd
Ik kijk zoals sommigen al opgemerkt hadden niet echt veel films, maar als ik er eentje kijk wil ik wel dat het goed klinkt
Later als ik er de plaats voor heb wil ik zeker een projector, maar nu is dat gewoon onmogelijk omdat ik maar 2.5m van m'n scherm afzit, en dan is een 55cm tv net groot genoeg.
Door het goede geluid wordt je toch in de film gezogen en valt dat kleine scherm niet eens meer op.
Ik speel grotendeels gewoon stereo muziek, maar echt zonder surround zou ik toch niet meer kunnen, ook al is het om gewoon naar series op TV te kijken of zo.
En de reden dat de speakers nu veel te groot zijn voor de kamer is ook al eens aangehaald, ik wil later niet in een living van 8x6 terechtkomen met satellietjes.
Ook enerzijds omdat ik nu nog het geld er voor heb, omdat ik nog thuis woon.
Maar eens ik alleen ga wonen zou ik véél langer moeten sparen om deze set nog bijeen te krijgen, als het uberhaupt nog zou lukken om't bij elkaar te krijgen.
Ik ben echter niet zo handig met DIYhilbren schreef op 11 november 2004 @ 13:33:
[...]
budget zegt niks, ik heb hier ook elektrostaten staan voor minder dan 300 euro.
Verwijderd
De Phase knop werkt NIET voor high-level inputs.Als ik de sub dus aansluit via Speakon en LFE moet deze dus op stand 2 staan??
Eerst dus met muziek Hi-level instellen op stand 1, is deze goed dan de fase op stand 2 zetten en deze met alleen de volume knop op de sub instellen met een dvd.?
Als ik dan vervolgens weer muziek ga luisteren is er opeens veel meer bas aanwezig omdat de faseknop nu op stand 2 staat...
Line en LFE zijn allebei low-level inputs, met als verschil dat bij de keuze voor LFE de interne crossover van de sub gebypassed wordt en bij Line niet.
Dus als je een surround receiver gebruikt met een crossover in, moet hij zo goed als altijd op LFE staan.
De High-level aansluiting met speakon heeft hier niets mee te maken, die is gewoon altijd in fase met de hoofdspeakers en gebruikt ALTIJD de interne crossover van de sub.
Verwijderd
Dus ik moet mijn sub altijd in stand 2 (0 graden - LFE, geeft bij mij de meeste bas) zetten onafhankelijk van het feit dat ik hem via lfe en speakon aangesloten heb?Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 14:44:
[...]
De Phase knop werkt NIET voor high-level inputs.
Line en LFE zijn allebei low-level inputs, met als verschil dat bij de keuze voor LFE de interne crossover van de sub gebypassed wordt en bij Line niet.
Dus als je een surround receiver gebruikt met een crossover in, moet hij zo goed als altijd op LFE staan.
De High-level aansluiting met speakon heeft hier niets mee te maken, die is gewoon altijd in fase met de hoofdspeakers en gebruikt ALTIJD de interne crossover van de sub.
Verwijderd
Bass management op Subwoofer zetten, of hoe dat ook heet in jouw receiver en fronts op Large laten staan.Ik denk dat je het bass-management bedoelt? Dan kan ik het instellen. De instellingen zijn nu: fronts: Large, de rest: Small en bassmanagement: Both.
Je Q150 aansluiten met zowel de Speakon als de LFE aansluiting en je Phase knop op 0° LFE of 180° LFE zetten, afhankelijk welke het beste klinkt.
Dan regel je de low-level volumeknop af met een dB meter op gelijk volume met je andere kanalen via de interne testtonen van je receiver of een afregel DVD.
Het high-level volume en de crossover op de sub regel je af op het gehoor, met muziek.
Je kan dat ook proberen met testtonen op een CDtje, maar da's wat moeilijker.
De reden dat ik het bassmanagement op Subwoofer zou zetten is omdat je anders een verdubbeling van bas krijgt.
De sub krijgt dan zowel via de LFE als via de speakon aansluitingen hetzelfde signaal binnen, en als je dan de LFE Phase knop nog eens op 180° zet schiet er niks meer van over want dan zijn ze allebei in tegenfase.
Met de instelling op Subwoofer, krijgt je sub bij films z'n signaal via de LFE (alles onder het ingestelde crossoverpunt in de receiver), en voor stereo via de Speakon (alles onder het ingesteld crossoverpunt op de sub).
Verwijderd
Dank voor de uitleg.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 15:32:
[...]
Bass management op Subwoofer zetten, of hoe dat ook heet in jouw receiver en fronts op Large laten staan.
Je Q150 aansluiten met zowel de Speakon als de LFE aansluiting en je Phase knop op 0° LFE of 180° LFE zetten, afhankelijk welke het beste klinkt.
Dan regel je de low-level volumeknop af met een dB meter op gelijk volume met je andere kanalen via de interne testtonen van je receiver of een afregel DVD.
Het high-level volume en de crossover op de sub regel je af op het gehoor, met muziek.
Je kan dat ook proberen met testtonen op een CDtje, maar da's wat moeilijker.
De reden dat ik het bassmanagement op Subwoofer zou zetten is omdat je anders een verdubbeling van bas krijgt.
De sub krijgt dan zowel via de LFE als via de speakon aansluitingen hetzelfde signaal binnen, en als je dan de LFE Phase knop nog eens op 180° zet schiet er niks meer van over want dan zijn ze allebei in tegenfase.
Met de instelling op Subwoofer, krijgt je sub bij films z'n signaal via de LFE (alles onder het ingestelde crossoverpunt in de receiver), en voor stereo via de Speakon (alles onder het ingesteld crossoverpunt op de sub).
De bassmanagement instellingen voor mijn receiver zijn: Mix of Both. Bedoel jij dan de instelling Mix?
Verwijderd
welke rel heb jij dan? Bij de handleiding van alle q-modellen staat dat aansluiten via beide kabels beter is...BonBon schreef op 11 november 2004 @ 15:40:
ik heb mijn subwoofer via een dropveter op het LFE kanaal aangesloten, en BASS OUT op BOTH staan (zodat ie de sub ook aanspreekt bij 2 kanaals stereogeluid, muziek bijv). In mijn REL handleiding staat namenlijk dat je de subwoofer op 1 manier moet aansluiten, en niet zoals jullie beschrijven op 2 manieren tegelijk.
REL Q50.Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 15:47:
[...]
welke rel heb jij dan? Bij de handleiding van alle q-modellen staat dat aansluiten via beide kabels beter is...
Ik denk dat er een spraakverwarring is, ik bedoel dat je je subwoofer OF via een dropveter aansluit (LFE kanaal), OF via de meegeleverde REL kabel (waarbij je de REL speakerkabels dus bij je frontspeakers aansluit).
Dit gaat nogal offtopic trouwens........

Dit topic is gesloten.