MMach schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 01:44:
Heb sinds vandaag een Zen Micro
Had al veel reviews gelezen, dus firmware maar direct geupgradet. Het apparaatje is een droom, echt een wonder der techniek. Ok het is een apart design en mss minder mooi dan de ipod mini, maar hij is echt stukken beter dan de minipod. Ultrahelder geluid en een batterij om u tegen te zeggen. En dat touchpanel

. Echt nie normaal cool. En die blauwe lichtjes...
Kheb er 2 dagen achter mogen zoeken hier in .be

. Maar gelukkig hedden ze in mijn favoriete carrefour er nog één over (249 Euro, slik!). Het is een mooi zwartje, maar khad mss liever een zilveren. Wel spijtig is dat de software van creative nog niet geupdatet is zodanig dat ze ook werkt me de nieuwe firmware, ma ja we gaan niet moeilijk doen. Ik heb met deze mp3-speler mijn vorige vervangen( Ook van creative: Rhomba 256 MB, ook heel goed). Met andere woorden: petje af voor de Creative-lingen. Laat de hegemonie van de ipod maar eens eindigen.
Trouwens voor de mensen die bij de eerste gelukkige 35000 kopers (wereldwijd)(ikke ook, moehaha) en dus een extra batterij gekregen hebben, maak niet de fout om de 2de batterij niet te gebruiken. De batterijen zijn immers Li-ion polymeer batterijen en een slechte eigenschap is dat ze 'slechts' 2 jaar meegaan , daarna zijn ze dus onherroepelijk kapot. De redenering "ik hou mijn andere batterij gewoon bij tot de eerste kapot is", is een foute redenering...

. Let ook op dat als je alsnog besluit om de 2de batterij te bewaren, je ze tot ongeveer 40% oplaadt(=1 uurtje), want doe je dat niet, dan zal de batterij leeglopen en -dat is nog een slechte eigenschap van zo een Li-ion bat- is het niet meer mogelijk om ze op te laden (als ze echt op 0% staat), het is zelfs ronduit gevaarlijk want er is kans op explosie

.
Nog iets, het is voor een li-ion batterij beter dat ze je elke keer een stukje bijlaadt, dan elke keer helemaal leeg->terug opladen ! (de eerste 3 keer moet dat wel, daarna niet meer, zie vorige posts). En als laatste: De micro meet (zoals bijna alle Mp3 spelers) het resterende batterijniveau. Omdat dit zo correct mogelijk zou gebeuren is het nodig dat om de 30 laadcyclussen de batterij volledig leeg gebruikt wordt en terug opgeladen wordt. Dit resulteert in een nauwkeurigere level meting bij dit soort batterijen.
Hopelijk niet te boring...

, maar wel essentieel