Ervaringen Tagan TG380-UO1 380 W voeding
Algemeen/levering:
Het is een leuk pakket om open te maken, het is namelijk als een cadeautje ingepakt, de voeding zit onder een klepje en een paar accesoires zitten in een apart doosje. Alles is zwartgekleurd, de voeding zwart geanodiseerd.
Doordat het erg verzorgd geleverd wordt is het eerste gevoel erg goed.
Kabels/aansluitingen:
De kabels zijn goed uitgevoerd. De draaddiameter is groter dan bij mijn vorige voeding, een Antec 300W (die tot mijn grote ergernis onbetrouwbaar is gaan functioneren). Alle stekers zijn messing/koper uitgevoerd voor beter contact.
Naast een 8 molex'en, een molex voor de VGA kaart en twee S-ATA connectors is er ook een extra aardekabel, die moet je onder een moederbord schroefje doen voor een extra goed werkende aarde. Ze zeggen in de handleiding dat dit de stabiliteit en de werking van de voeding bevordert. Ik heb hem op het moederbord in de buurt van de CPU socket en de spanningsdeler bevestigd.
Oordeel/links
Gemeten op een Molex steker: | Idle | Stressed |
12V | 12.55-12.56 | 12.70-12.71 |
5V | 5.10 | 5.06-5.07 |
Gemeten op een S-ATA steker: | | |
3.3V | 3.44 | 3.43 |
De 12V spanning komt dus buiten de toegestande afwijking van 5%. Komt dit vaker voor? Wie heeft een Tagan voeding en kan even met een multimeter de 12V opmeten?
SiSoftware Sandra:
Voltage Sensor(s)
CPU Voltage : 1.84V
Aux Voltage : 0.10V
+3.3V Voltage : 3.38V
+5V Voltage : 4.92V
+12V Voltage : 12.59V
-12V Voltage : -9.63V
-5V Voltage : -4.25V
Die voltages voor negatieve spanningen -12V en -5V zijn dus verkeerd. Maar ik vertrouw deze sensorwaarden niet erg. Ze zijn niet opvraagbaar in de officiele ASUS utility en ook niet in het BIOS maar wel via Sandra en ook via SpeedFan.
Volgens mij is mijn (goedkope) ELRO digitale multimeter volgens mij nauwkeuriger dan de onboard voltage sensors. Asus staat trouwens bekend om wazige voltages die weergegeven worden.
Systeemspecs
(ik heb deze voeding met name gekocht omdat ik nu een 230 W voeding had voor dit systeem, een beetje krap)
• Athlon XP 1800+ Palomino
• CPU unlocked & OC @ 150x11=1650 MHz, 1.75 V. (Standaard: 133x11.5=1533)
• Asus A7V266-E moederbord (Via Appollo KT266A) (FSB @ 150 MHz)
• 512MB DDR (1 dubbelzijdige module 256 MB PC2100 en 1 enkelzijdige 256 MB PC2700)
• Ati Radeon 64 MB DDR ViVo
• IBM Deskstar 60GXP 7200 rpm (40GB)
• MSI CD-RW drive
• Creative Labs SB Live 1024
• Netwerkadapter RTL8139
• 2x 8cm fan + weerstand en CoolerMaster koeler.
opmerkingen
De installatie ging niet geheel probleemloos: mijn computer wou niet weer aan als hij was afgesloten (dan moest ik eerst de knop aan de achterkant een tijdje uitzetten, dan wilde hij wel weer). Ik verkeerde dus in de veronderstelling dat de voeding niet goed was.
Tagan legt in de manual uit dat je in een probleemgeval alles eruit moet halen en dan zo kaal mogelijk proberen.
Dat heb ik toen gedaan, alles uit de computer, CMOS gereset, weer component voor component toevoegen en steeds proberen. Dit werkte goed. Er was dus iets dat ervoor zorgde dat de Tagan weigerde aan te gaan, vermoedelijk iets dat voor kortsluiting of iets dergelijks zorgde...
Ik houd het op het volgende: het bleek dat er een pinnetje van de connector van mijn HD naar achteren was doorgedrukt, was losgeraakt (soldeersel stuk) en daardoor contact kom maken met andere pinnetjes. Zo is denk ik kortsluiting gemaakt binnen mijn HD. Ik heb de HD nu weer gesoldeerd en nu draait het systeem gewoon goed, de voeding gaat keurig aan en uit op commando. Nu ik er over denk kan dit ook de reden zijn voor de random crashes die ik had met mijn vorige 300W Antec voeding, maar dat was toch geen goede voeding dus ik laat het maar zo.
Een positief ding over de Tagan is dat ik een keer kortsluiting maakte (per ongeluk), met een molex connector. Zonder vonkje schakelde de voeding zichzelf meteen geruisloos af. Dat dit zonder vonkje gebeurde betekent dat de voeding een gevoelig circuit heeft om te detecteren dat er kortsluiting is. Ik heb met andere voedingen van mij grote vonken gemaakt voordat de voeding zichzelf uitschakelt. De Tagan doet dit dus goed, dit ziet er goed uit.
Mocht ik problemen krijgen met de Tagan dan zal ik dat hier rapporteren, maar ik denk en hoop het niet natuurlijk.
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs